Bang zijn is ook niet nodigquote:Op zondag 4 maart 2012 14:24 schreef get_rich het volgende:
Ik wou alleen mijn punt duidelijk maken, dat mensen bang zijn voor de belastingdienst terwijl het niet nodig is. (er valt veel te regelen)
Mensen die in hun aangifte bij reiskosten ziekenhuis ¤ 0,19 per kilometer aftrekken frauderen ook?quote:
Als ze voldoen aan de voorwaarden, nee.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:24 schreef get_rich het volgende:
[..]
Mensen die in hun aangifte bij reiskosten ziekenhuis ¤ 0,19 per kilometer aftrekken frauderen ook?
Zolang het geld nog in het bouwdepot zit, moet je de ontvangen rente op het bouwdepot in mindering brengen op de betaalde hypotheekrente.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:39 schreef vuvuzela_bukakke het volgende:
Hallo allemaal, ik heb een vraagje voor jullie waar ik totaal niet mee uitkom, we hebben in juli 2011 een woning gekocht, woz is 140.000 eur en totale hypotheekschuld is 141.500, dit is inclusief een bouwdepot van 7000 euro, wat moet ik nou van het bouwdepot aangeven bij de aangifte?
Dus je hebt geen bouwdepot meer?quote:en wat is aftrekbaar? Van de 7000 euro is er 4500 in het huis gestopt, de rest is uitgekeerd en zit op een spaarrekening, ik snap er weinig van met dat bouwdepot..
Leg mij eens uit waarom ik dan nu een brief heb gehad waarbij ik mijn aftrekposten van 2010 mag verantwoorden...quote:Op zondag 4 maart 2012 14:11 schreef get_rich het volgende:
[..]
Ben het met je eens dat het soort van frauderen is, en dat ik beter alles voor mezelf kan houden.
Maar wanneer jij een jaaropgave van loondienst vergeet te vermelden, dan hoor je de belastingdienst er ook niet over en corrigeren hun hem handmatig en dan komt alleen de defenitieve aanslag iets later.
Volgensmij zitten jij (yoshibignose) en menatwork in het fiscale gebeuren, en dan weten jullie DONDERS goed wat er allemaal speelt in werkelijkheid.
Ik bedoel als jullie op een administratiekantoor werken of voor een belastingadviseur, dan hebben jullie klanten waar ongetwijfeld zulke gevallen bekend van zijn.
En voor jullie klanten willen jullie toch ook het onderste uit de kan eruit halen?
Klinkt een beetje of er hier een beetje een taboe heerst. (net of jullie de holocaust aan het ontkennen zijn)
Bedankt!quote:Op zondag 4 maart 2012 12:43 schreef MyTiredFeet het volgende:
Iedereen die verplicht aangifte moet doen ontvangt een dergelijke uitnodiging (meestal ergens in februari). Maar iedereen kan vanaf januari al aangifte doen. Deze uitnodiging is alleen een melding van het feit dat je verplicht aangifte moet doen. En dat heb je inmiddels dus al gedaan.
Is hetzelfde.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:27 schreef SLP_ het volgende:
Vraagje, ik heb vier jaaropgaven. Op 3 daarvan wordt de heffing 'ingehouden loonbelasting / premie volksverzekering' genoemd, bij de andere staat er 'loonbelasting / premie volksverzekering'. Is dit hetzelfde, ook al staat er bij de laatste niet 'ingehouden' bij?
En je pa wilt het niet even invullen?quote:Op zondag 4 maart 2012 19:27 schreef SLP_ het volgende:
Edit: oke pa zei dat dat hetzelfde isIk ben echt een ramp wat dit betreft, snap er niets van
![]()
quote:Op vrijdag 2 maart 2012 17:30 schreef Sextreme het volgende:
Ik zit met een vraag betreffende de afrekpost studiekosten. Het is namelijk zo dat ik in 2011 van januari t/m augustus mijn HBO studie heb afgerond. Vanaf september 2011 ben ik begonnen met een WO masterstudie.
Over de periode van januari t/m augustus heb ik collegegeld betaald zonder een basisbeurs te krijgen. Ik heb echter wel een studentenreisproduct behouden.
Kan ik mijn studiekosten dan wel of niet aftrekken? In de Voorwaarden aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven staat het volgende:
Vormen van studiefinanciering zijn:
- een basisbeurs
- een aanvullende beurs
- een rentedragende lening
- een nullening
- een studentenreisproduct
Echter, bij de Niet-aftrekbare kosten staat ook:
De volgende kosten mag u niet aftrekken:
- rente voor studieschulden
- kosten van levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
- reis- en verblijfkosten
- kosten voor studiereizen of excursies
Dus, ik zou de reiskosten sowieso niet kunnen aftrekken. Als specificatie bij de aftrekpost studiekosten heb ik ook aangegeven dat het gaat om het collegegeld over de periode van januari t/m augustus. Zou ik dit dan zo kunnen opgeven?
Maar dat betekend toch niet automatisch dat ik dan mijn collegegeld kan aftrekken? Want ik heb wel gewoon een ov studentenreisproduct gehad, dit telt ook als studiefinanciering!quote:Op zaterdag 3 maart 2012 00:51 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Je hebt toch een nullening gehad met je OV? Dat betekent dat je geen reiskosten hebt gedaan en je schoolgeld gewoon kan aftrekken. Staat er duidelijk toch?
dat zegt bastoenie toch juist?quote:Op zondag 4 maart 2012 20:32 schreef Sextreme het volgende:
[..]
[..]
Maar dat betekend toch niet automatisch dat ik dan mijn collegegeld kan aftrekken? Want ik heb wel gewoon een ov studentenreisproduct gehad, dit telt ook als studiefinanciering!
Nee, het gaat erom dat ik mijn collegegeld niet kan aftrekken, omdat mijn OV geldt als studiefinanciering volgens de voorwaarden.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:34 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat zegt bastoenie toch juist?
of ben ik nou gek?
Volgens mij kan dat inderdaad niet. Je moet de normbedragen gebruiken, en niet de daadwerkelijk betaalde studiekosten.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:38 schreef Sextreme het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat ik mijn collegegeld niet kan aftrekken, omdat mijn OV geldt als studiefinanciering volgens de voorwaarden.
Wat bedoel je met normbedragen?quote:Op zondag 4 maart 2012 20:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat inderdaad niet. Je moet de normbedragen gebruiken, en niet de daadwerkelijk betaalde studiekosten.
of Nizno gek is laat ik even in het midden![]()
Zie het aangifteprogramma. Staat het keurig uitgelegd als je het juiste vakje aanvinkt.quote:
Nee hij wil dat ik het ga lerenquote:Op zondag 4 maart 2012 19:59 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
En je pa wilt het niet even invullen?
Voor (een deel van) invullend Nederland is in de VIA 2011 de betaalde hypothecaire rente en evtl. betaalde dividendbelasting opgenomen. Naast andere gegevens. De betaalde hypotheekrente staat er op dit moment nog niet in. Pas volgende week 12 maart. Zie de informatie van de Belastingdienst - 15e item:quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:21 schreef 314 het volgende:
[..]
hebben ze mijn hypotheekgegevens niet? ik had de data automatisch laten invullen, maar die download dus alleen salaris en data van voorlopige aanslag 2011, had verwacht dat ze inmiddels ook wel automatisch hypotheek en banksaldo mee zouden nemen
Je vraag van afgelopen vrijdag (....) is in de wirwar van vragen en reacties wat ondergesneeuwd.quote:
Wanneer je bijvoorbeeld een middelingsverzoek indient voor 2009, 2010 en 2011 dan is het niet mogelijk om ook een verzoek voor 2011, 2012 en 2013 in te dienen. Het jaar 2011 mag niet dubbel gebruikt worden. Wel is mogelijk: 2009, 2010, 2011 en daarna 2012, 2013, 2014quote:Op zaterdag 3 maart 2012 10:37 schreef Dynamic_System het volgende:
Nog een andere vraag over middeling.
Het zou voor mij gunstig zijn om dit jaar te middelen over de 2 voorgaande jaren (2009,2010).
Echter ik heb een aanzienlijke loonsverhoging gehad en op basis van mijn huidige verwachte loon voor 2012 is het dan gunstiger om te middelen over 2010,2011 en 2012.
Uiteraard zou ik ook 2012, 2013 en 2014 weer kunnen middelen, want ik verwacht dat mijn inkomen zal dalen in 13 en 14.
Mijn vraag is, stel ik besluit te middelen over 2009-2011 (levert 2.2k op). Zou ik dan eventueel later kunnen hermiddelen over 2010-2012 (levert 2.9k op) en dat ik dan alsnog het verschil extra krijg?
Deze gegevens zijn voor de Belastingdienst beschikbaar. Of er altijd op wordt gecontroleerd: nee. Maar het lijkt niet verstandig om anders in te vullen als de werkelijkheid. En we gaan de 'discussie' van get_ rich hier toch niet herhalen?quote:Op maandag 5 maart 2012 00:22 schreef Lienekien het volgende:
Weet of controleert de BD wie een samenlevingscontract heeft, aangezien dat een van de voorwaarden is waarmee je fiscaal partner kunt zijn van elkaar?
Wie heeft het over iets anders invullen dan de werkelijkheid?! Gaan we nou willekeurige posters verdenken van dubieuze zaken?quote:Op maandag 5 maart 2012 01:12 schreef belfis het volgende:
[..]
Deze gegevens zijn voor de Belastingdienst beschikbaar. Of er altijd op wordt gecontroleerd: nee. Maar het lijkt niet verstandig om anders in te vullen als de werkelijkheid. En we gaan de 'discussie' van get_ rich hier toch niet herhalen?
Als je minder dan 6 maanden op hetzelfde adres stond ingeschreven, ben je voor 2011 inderdaad geen fiscaal partner.quote:Op maandag 5 maart 2012 07:49 schreef peterselieplukkker het volgende:
Help! Ik kom er niet meer uit!
Heb vorig jaar een appartement gekocht samen met mijn vriendin. We hebben ons niet ingeschreven op het nieuwe woonadres omdat we er nog niet wonen.
Heeft te maken met de verbouwing die inmiddels bijna af is.
Het huis is gekocht met een deel aflossingsvrij , 1 deel bankspaar op mijn naam en 1 deel bankspaar op haar naam.
(1)
Ik begrijp uit de formuleringen van de belastingdienst dat wij dus geen fiscale partners zijn omdat we niet zijn ingeschreven op hetzelfde woonadres. Klopt dit?
Aangezien jullie geen fiscaal partner zijn, moet ieder zijn eigen deel van het eigenwoningforfait en de hypotheek invullen.quote:(2)
Voor het invullen van de eigenwoningschuld raak ik in het duister. Moet ik onze gehele hypotheeklening opvoeren? Of alleen mijn deel (bankspaardeel 1+ (aflossingsvrij/2).
Zoals bij punt 3 vermeld: ieder vult zijn eigen deel in.quote:(3)
Ook het invullen van de aftrekbare rente weet ik niet goed. Mag ik hiervoor simpelweg mijn maandelijkse rente betalingen optellen van vorig jaar? Hypotheek was halverwege juni ingegaan, dus dat is dan 6x maandrente + +- halve maand rente.
Klik eens op Help of het vraagteken. Hier staat uitgebreid vermeld wat er onder valt.quote:(4)
Dan het deel aftrekbare financieringskosten. Wat ze hier vragen lijkt me precies hetzelfde wat ze vragen bij "aankoopkosten gekochte woning inclusief aankoopkosten".
En als je even wacht, zal belfis lang komen voor een herhaling.quote:[ afbeelding ]
(Nee, de genoten rente op de bankspaarhypotheek mag je niet aftrekken. Deze rente is belast op het moment van uitkering voor zover het boven de vrijstelling komt.quote:Op maandag 5 maart 2012 08:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Niet op alle vragen een antwoord, maar wel op (4):
Je kan de kosten voor de hypotheekakte, de afsluitprovisie en (indien van toepassing) de NHG-borgtocht aftrekken.
Makelaarskosten, taxatiekosten, overdrachtsbelasting en eventuele kosten van de notaris voor de akte van levering, kun je niet aftrekken.
(Overigens een kleine vraag tussendoor; weet iemand of ik de genoten rente op mijn bankspaarhypotheek moet aftrekken van de betaalde hypotheekrente; dus zeg maar dat ik alleen de netto betaalde rente mag opvoeren?)
Skattie, je weet toch wie hier reageert?quote:Op maandag 5 maart 2012 06:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wie heeft het over iets anders invullen dan de werkelijkheid?! Gaan we nou willekeurige posters verdenken van dubieuze zaken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |