Dat is een mogelijkheid.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:00 schreef Dynamic_System het volgende:
[..]
O dit vind ik ook interessant. Zou ik ook mijn studiekosten van 2006,2007,2008,2009 kunnen verreken met 2011 via dat restant? Ik heb alleen geen aangifte gedaan in die jaren. Moet ik die aangifte dan alsnog doen?
Hoezo zou er geen aftrek uitrollen? Ik verwacht ongeveer 1500collegegeld-500 drempel = 1000 euro aftrek. Is dit niet zo?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat is een mogelijkheid.
Je moet inderdaad wel aangifte doen over die jaren waarbij de fiscus een beschikking afgeeft van het restant persoonsgebonden aftrek.
Hou er wel rekening mee dat je bij een studie met studiefinanciering met normbedragen te maken hebt en er meestal geen aftrek uit rolt.
Ah laat maar. Je moet de ontvangen stufi er ook aftrekken. Bummer:(quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:17 schreef Dynamic_System het volgende:
[..]
Hoezo zou er geen aftrek uitrollen? Ik verwacht ongeveer 1500collegegeld-500 drempel = 1000 euro aftrek. Is dit niet zo?
Justem,...quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:22 schreef Dynamic_System het volgende:
[..]
Ah laat maar. Je moet de ontvangen stufi er ook aftrekken. Bummer:(
gezien de mensen op fok is het inderdaad mogelijkquote:Op zaterdag 3 maart 2012 01:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus het is wel mogelijk. Het kan best dat een ouder en meerderjarig kind beide op hetzelfde adres staan ingeschreven en beide eigenaar zijn van een dezelfde woning.
Jij denkt dat het niet voorkomt dat een ouder overlijdt en het kind op die manier een deel van de eigendom van de woning erft?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:49 schreef get_rich het volgende:
[..]
gezien de mensen op fok is het inderdaad mogelijkouder als 27 jaar en nog thuiswonend bij 1 ouder.
Lijkt me sterk dat er mensen zijn met kinderen ouder als 27 die het huis half op hun kinds naam laten zetten.
Inderdaad get rich en jij zegt onmogelijkquote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij denkt dat het niet voorkomt dat een ouder overlijdt en het kind op die manier een deel van de eigendom van de woning erft?
Dat het niet vaak voor zal komen, ben ik met je eens. Maar onmogelijk is het zeker niet.
Als je het al hebt bijgelapt van je spaargeld, heb je dus geen schuld meer.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:58 schreef polariteit het volgende:
Ook even hier ten rade gaan. Ben bezig met het invullen van het programma, en nu zit ik met een onduidelijk iets. Belastingtelefoon is helaas al dicht
Afgelopen jaar heb ik mijn oude woning in maart verkocht, met verlies (). Het verschil tussen verkoopprijs en de schuld die nog openstond heb ik gewoon met mijn spaargeld bijgelapt.
Nu lees ik bij het invullen van het programma dat er dus sprake is van een negatieve overwaarde, en dat ik deze in kan vullen bij de SCHULDEN in box 3.
Bij de schulden aangekomen, zie ik dat ik de waarde per 1-1-2011 op moet voeren. Hoe zit dit nu precies? Aangezien het om een toch wel fors bedrag gaat, en ik ook fors over de 41000 euro aan bezitting heenga is het toch wel lekker als ik dit af zou kunnen trekken
Dit is alleen van toepassing als je de restschuld niet hebt afgelost. Dat heb je wel gedaan zodat je geen schuld meer hebt.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:58 schreef polariteit het volgende:
Ook even hier ten rade gaan. Ben bezig met het invullen van het programma, en nu zit ik met een onduidelijk iets. Belastingtelefoon is helaas al dicht
Afgelopen jaar heb ik mijn oude woning in maart verkocht, met verlies (). Het verschil tussen verkoopprijs en de schuld die nog openstond heb ik gewoon met mijn spaargeld bijgelapt.
Nu lees ik bij het invullen van het programma dat er dus sprake is van een negatieve overwaarde, en dat ik deze in kan vullen bij de SCHULDEN in box 3.
Op de peildatum had je geen schuld. Dus valt er ook niets op te voeren in box 3.quote:Bij de schulden aangekomen, zie ik dat ik de waarde per 1-1-2011 op moet voeren. Hoe zit dit nu precies?
De schuld kun je niet aftrekken. Je kunt het opvoeren waardoor het vermogen in box 3 afneemt en je daar minder belasting betaald. Voorop gesteld dat er een belastbaar bedrag in box 3 is. Zit je totale vermogen onder de vrijstelling, heeft het opvoeren van de schuld geen effect.quote:Aangezien het om een toch wel fors bedrag gaat, en ik ook fors over de 41000 euro aan bezitting heenga is het toch wel lekker als ik dit af zou kunnen trekken
Scheelt 350 euro in mijn voordeel als ik het op had mogen voerenquote:maakt per saldo (bijna) niet uit, als je de schuld nog had had je immers meer spaargeld
Als je de schuld nog had wel. Negatieve woningreserve niet.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 18:08 schreef polariteit het volgende:
ok, dus als ik het goed begrjip had ik het alleen op kunnen voeren als ik de schuld nog had zeg maar (bij de bank of van iemand geleend)? ik dacht even dat ik sowieso een negatieve woningreserve op kon voeren.
Tsja, niet-bestaande schulden mag je niet opvoeren. Daarentegen hoef je niet-bestaand geld ook niet op te geven, heel handig voor diegenen die op verjaardagen altijd doen voorkomen puissant rijk te zijnquote:Scheelt 350 euro in mijn voordeel als ik het op had mogen voeren
Nee. Je hebt immers wel recht op studiefinanciering, dus je zit vast aan de normbedragen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 18:13 schreef Tochjo het volgende:
Ik stond heel 2011 ingeschreven als student aan een universiteit. Ik had recht op studiefinanciering in de maanden januari t/m september (studentenreisproduct via nullening). Per oktober heb ik mijn studiefinanciering stopgezet, omdat ik in die maand over de bijverdiengrens heenging.
In het vooringevulde aangifteprogramma zijn onder de aftrek studiekosten onder het kopje Studie met studiefinanciering de normbedragen voor de maanden januari t/m september al ingevuld. Mag ik nu onder het kopje Studie zonder studiefinanciering nog de werkelijke kosten in de maanden oktober t/m december, die neerkomen op drie maanden collegegeld, opvoeren? Ik vermoed van niet, omdat de normbedragen van januari t/m september samen al hoger zijn dan mijn werkelijke studiekosten, maar ik kan hier nergens informatie over vinden.
Wie weet hier meer van?
ik ben inmiddels al gevlogen hoorquote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:17 schreef get_rich het volgende:
dat zou echt een fok! situatie zijn.
27 jaar en nog bij vader of moeder in huis wonen.
het is inderdaad niet onmogelijk maar denk dat het amper voorkomt.
Zo dacht ik ook, maar als ik DonJames goed begrepen heb, had ik wel recht op studiefinanciering in de maanden oktober t/m december. Ik heb dat recht alleen niet gebruikt, omdat ik anders toch weer moest terugbetalen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 19:22 schreef Qwerty911 het volgende:
@Tochjo/DonJames: echter voor de maanden oktober t/m december had hij door zijn bijverdiensten geen studiefinanciering meer en genoot hij ook niet van de al eerder in dit topic genoemde vormen van studiefinanciering. Het lijkt mij dan ook redelijk om de werkelijke kosten (w.o. dan 3 maanden collegegeld) op te voeren als kosten voor studie zonder studiefinanciering. In Art. 6.29 IB 2001 wordt namelijk ook gesproken over maanden waarin mee aanspraak heeft op studiefinanciering.
Op grond hiervan moet je in mijn optiek dan toch ook de daadwerkelijke studiekosten aftrekken en niet de normbedragen? Waar zou het hier mis gaan in mijn redenering?
Op basis waarvan zouden ze iets moeten uitrekenen?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:18 schreef 314 het volgende:
voorlopige aanslag 2012 zegt nu ¤3797 dus dikke kans dat dat ook te hoog is. rekenen ze dat zelf niet uit?
hebben ze mijn hypotheekgegevens niet? ik had de data automatisch laten invullen, maar die download dus alleen salaris en data van voorlopige aanslag 2011, had verwacht dat ze inmiddels ook wel automatisch hypotheek en banksaldo mee zouden nemenquote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:19 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Op basis waarvan zouden ze iets moeten uitrekenen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |