abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 maart 2012 @ 20:02:04 #151
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108754361
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:45 schreef YoshiBignose het volgende:
Je bent verplicht aangifte te doen als de Belastingdienst dat zegt :P
En je bent verplicht aangifte te doen als je weet dat je moet betalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 5 maart 2012 @ 20:02:52 #152
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108754398
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:56 schreef princem het volgende:
Kan je t niet gewoon vertellen ben aan t werk?
Ja, dat kan. Net zo goed als dat jij de OP kunt lezen. :P
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:00 schreef princem het volgende:
Ok ik ben dr uit voor 1juli bedankt hoor
Graag gedaan. ;)
  maandag 5 maart 2012 @ 20:03:49 #153
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_108754462
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]

Sceptisch waarover? Dat je de aangifte niet goed hebt ingevuld en je het geld niet zo krijgen?
Nouja dit is de eerste keer dat ik wat zou krijgen en het is toch een vrij hoog bedrag (je kan er een leuke fotocamera voor kopen) dus ik ben sceptisch of het wel klopt :P daarbij duurt het toch nog lang.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_108754887
Het is meestal heel logisch hoor, dus wat is er dit jaar veranderd tov voorgaande jaren?
Facts don't care about your feelings
pi_108761428
quote:
4s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:02 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En je bent verplicht aangifte te doen als je weet dat je moet betalen.
Splitting hairs, maar bewustheid is geen criterium. Als je niet wist dat je moet betalen, had je het moeten weten.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 5 maart 2012 @ 21:55:29 #156
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_108761635
dat komt doordat een burger geacht wordt de wet te kennen en daardoor te weten dat hij moet betalen. ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 5 maart 2012 @ 22:53:13 #157
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_108765208
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is meestal heel logisch hoor, dus wat is er dit jaar veranderd tov voorgaande jaren?
Had nu 2 baantjes tegelijk en meer inkomen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 5 maart 2012 @ 23:04:02 #158
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_108765785
als je verder geen bijzondere aftrekposten oid ingevuld hebt dan zal je bedrag vast wel kloppen. Even je inkomen controleren op tikfoutjes... en verzenden die handel.... :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_108769406
Lieve medefokkers,

Ik heb even een specifieke vraag.

Zelf studeer ik aan de uni. Natuurlijk maak je dan studiekosten (laptop, boeken etcetc). Echter heb ik een goed betaalde baan ernaast.

In de eerste maanden van 2011 heb ik geen stufi ontvangen (wilde ik niet), vanaf maart t/m augustus heb ik wel stufi ontvangen. Vanaf september tm december had ik geen recht meer op studiefinanciering.

Bij de aftrekposten studiekosten heb je echter 2 subposten.
- "studie zonder studiefinanciering"
- "studie met studiefinanciering"

Nu heb ik de Belastingtelefoon gebeld met de vraag welke posten ik precies moet gebruiken. Die hebben aangegeven dat je in de periode dat je sowieso GEEN recht had (bijverdiengrens) op stufi, dat je de kosten die in die periode gemaakt zijn mag aftrekken onder het kopje "studie zonder stufi".

De vraag is echter wat ik met die eerste twee maanden waarin ik geen stufi heb gekregen omdat ik het niet wilde moet doen. Mag ik de kosten die ik daar dan voor boeken heb gemaakt ook aftrekken onder het kopje "studie zonder studiefinanciering"?

Verder had ik als laatste vraag het volgende: op een gegeven moment moet je een vakje invullen met hoeveel stufi je hebt ontvangen (ik hoop dat jullie dit begrijpen, want de formulering kan misschien vaag zijn). Maar wat moet ik hier invullen? Is dat het bedrag wat ik daadwerkelijk aan stufie gekregen heb? (dus van maart t/m augustus) of moet ik jan & feb ook meerekenen?

Graag jullie hulp! Alvast bedankt!!
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:29:52 #160
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108771614
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

Splitting hairs, maar bewustheid is geen criterium. Als je niet wist dat je moet betalen, had je het moeten weten.
Het is een logisch gevolg, mee eens.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:32:16 #161
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108771638
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 01:01 schreef Rootje88 het volgende:
Lieve medefokkers,

Zelf studeer ik aan de uni. Natuurlijk maak je dan studiekosten (laptop, boeken etcetc). Echter heb ik een goed betaalde baan ernaast.

In de eerste maanden van 2011 heb ik geen stufi ontvangen (wilde ik niet), vanaf maart t/m augustus heb ik wel stufi ontvangen. Vanaf september tm december had ik geen recht meer op studiefinanciering.

Bij de aftrekposten studiekosten heb je echter 2 subposten.
- "studie zonder studiefinanciering"
- "studie met studiefinanciering"

Nu heb ik de Belastingtelefoon gebeld met de vraag welke posten ik precies moet gebruiken. Die hebben aangegeven dat je in de periode dat je sowieso GEEN recht had (bijverdiengrens) op stufi, dat je de kosten die in die periode gemaakt zijn mag aftrekken onder het kopje "studie zonder stufi".

De vraag is echter wat ik met die eerste twee maanden waarin ik geen stufi heb gekregen omdat ik het niet wilde moet doen. Mag ik de kosten die ik daar dan voor boeken heb gemaakt ook aftrekken onder het kopje "studie zonder studiefinanciering"?
Je had recht op stufi, dus moet je gebruik maken van de optie 'met studiefinanciering'.
quote:
Verder had ik als laatste vraag het volgende: op een gegeven moment moet je een vakje invullen met hoeveel stufi je hebt ontvangen (ik hoop dat jullie dit begrijpen, want de formulering kan misschien vaag zijn). Maar wat moet ik hier invullen? Is dat het bedrag wat ik daadwerkelijk aan stufie gekregen heb? (dus van maart t/m augustus) of moet ik jan & feb ook meerekenen?
Als je januari en februari wel of niet meetelt, het resultaat blijft toch gelijk? Twee keer nul meetellen, maakt toch geen verschil?
quote:
Graag jullie hulp! Alvast bedankt!!
Graag gedaan.
pi_108771765
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 01:01 schreef Rootje88 het volgende:
Lieve medefokkers,

En de incompetentie bij de Belastingtelefoon strikes again.

Je had recht op studiefinanciering (je KON bijlenen). Je vult het dus in onder het kopje 'met studiefinanciering'.

quote:
Je had recht op studiefinanciering, je werkt dus met normbedrage. Hier trek je de door jou ontvangen studiefinanciering (en drempel) vanaf.

Je hebt in jan en feb niks ontvangen, dus wat wil je invullen?
pi_108774011
Even een vraag tussendoor (misschien stom). Je verzamelinkomen, dat is toch bruto??
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:35:50 #164
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108774072
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:33 schreef Kekaa het volgende:
Even een vraag tussendoor (misschien stom). Je verzamelinkomen, dat is toch bruto??
Als je verder geen aftrekposten, box 2 en/of box 3 inkomen hebt, dan wel ja.
pi_108774176
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je verder geen aftrekposten, box 2 en/of box 3 inkomen hebt, dan wel ja.
Nope. Thanks voor je antwoord!
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:11:21 #166
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_108794479
Hallo :W.

Ik ben ook bezig en ik heb een vraagje over de reiskostenaftrek. Mijn werkgever vergoedt tot 150 euro per maand en zelf moet ik zo'n 200 euro bijleggen. Ik heb in augustus 4 dagen gereisd en van september t/m december 5.

Kan ik dat dan zo invullen?

Veld 1: Plaats werkzaamheden - 01-08 t/m 31/08 - aantal kilometers - 4 dagen
Veld 2: Plaats werkzaamheden - 01-09 t/m 31-12 - aantal kilometers - 5 dagen

Ik neem aan dat ik in het vakje aantal kilometers het aantal kilometers per enkele reis per dag moet invullen? (of 4 of 5 keer het aantal kilometers per enkele reis?)

Laatste vraag: weet iemand waar ik kan zien hoeveel kilometers ik afleg met het ov? Dat staat niet op de NS-site namelijk.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 6 maart 2012 @ 22:19:36 #167
193252 Babbatuur
'Wat een idioot joh'
pi_108801473
Ha beste FOK!kers,

Mijn situatie als volgt: ik krijg het nodige terug naar aanleiding van het door mij verdiende loon.

Nu zit ik echter te dubben over welke studiekosten ik terug kan vragen en waar ik deze in moet vullen in dat gedownloade programma van de Belastingdienst.

Ik heb zelf mijn collegegeld betaald (¤1600), daarnaast heb ik vanaf mei geen studiefinanciering meer ontvangen, enkel een lening. Heb nog wel mijn OV-kaart waardoor ik geen reiskosten af kan trekken.

Buiten dat heeft de aanschaf van een nieuwe laptop en studieboeken mij +- ¤1000 gekost.

Onder welk kopje kan ik dit scharen (in het programma van de belastingdienst) en kan ik door het feit dat ik nu geen studiefinanciering meer ontvang ook ¤250 per maand (vanaf mei) terugvragen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Over Albert Luque bij Ajax: "Alleen al hoe ie er bij staat, het lijkt wel of ie aan zijn haren getrokken wordt van die bus naar dat veld. Zo blij als een kind als die man in dat zwarte pak affluit. Hè hè, onder de douche."
pi_108802383
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:19 schreef Babbatuur het volgende:
Ha beste FOK!kers,

Mijn situatie als volgt: ik krijg het nodige terug naar aanleiding van het door mij verdiende loon.

Nu zit ik echter te dubben over welke studiekosten ik terug kan vragen en waar ik deze in moet vullen in dat gedownloade programma van de Belastingdienst.

Ik heb zelf mijn collegegeld betaald (¤1600), daarnaast heb ik vanaf mei geen studiefinanciering meer ontvangen, enkel een lening. Heb nog wel mijn OV-kaart waardoor ik geen reiskosten af kan trekken.

Buiten dat heeft de aanschaf van een nieuwe laptop en studieboeken mij +- ¤1000 gekost.

Onder welk kopje kan ik dit scharen (in het programma van de belastingdienst) en kan ik door het feit dat ik nu geen studiefinanciering meer ontvang ook ¤250 per maand (vanaf mei) terugvragen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Recht hebben op lening / nullening / OV-jaarkaart = studie met studiefinanciering = werken met normbedragen.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 22:41:04 #169
193252 Babbatuur
'Wat een idioot joh'
pi_108802522
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:37 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Recht hebben op lening / nullening / OV-jaarkaart = studie met studiefinanciering = werken met normbedragen.
Duidelijk, bedankt! Studiekosten als aanschaf laptop en boek kan ik dus niet verwerken daar ik die normbedragen opgelegd krijg?
Over Albert Luque bij Ajax: "Alleen al hoe ie er bij staat, het lijkt wel of ie aan zijn haren getrokken wordt van die bus naar dat veld. Zo blij als een kind als die man in dat zwarte pak affluit. Hè hè, onder de douche."
pi_108802751
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:41 schreef Babbatuur het volgende:

[..]

Duidelijk, bedankt! Studiekosten als aanschaf laptop en boek kan ik dus niet verwerken daar ik die normbedragen opgelegd krijg?
Yes.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 23:06:41 #171
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_108803585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:11 schreef Viking84 het volgende:
Hallo :W.

Ik ben ook bezig en ik heb een vraagje over de reiskostenaftrek. Mijn werkgever vergoedt tot 150 euro per maand en zelf moet ik zo'n 200 euro bijleggen. Ik heb in augustus 4 dagen gereisd en van september t/m december 5.

Kan ik dat dan zo invullen?

Veld 1: Plaats werkzaamheden - 01-08 t/m 31/08 - aantal kilometers - 4 dagen
Veld 2: Plaats werkzaamheden - 01-09 t/m 31-12 - aantal kilometers - 5 dagen

Ik neem aan dat ik in het vakje aantal kilometers het aantal kilometers per enkele reis per dag moet invullen? (of 4 of 5 keer het aantal kilometers per enkele reis?)

Laatste vraag: weet iemand waar ik kan zien hoeveel kilometers ik afleg met het ov? Dat staat niet op de NS-site namelijk.
De toelichting in het aangifte formulier geeft het volgende aan.
quote:
Vul bij "Km" in: het aantal kilometers van de enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer.
Bij "vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer" nog wel je (gedeeltelijke) reiskostenvergoeding invullen.

Hoe je de treinkilometers kunt berekenen, heb ik zo 1-2-3 nog niet gevonden....
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 maart 2012 @ 23:24:11 #172
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_108804121
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 23:06 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De toelichting in het aangifte formulier geeft het volgende aan.

[..]

Bij "vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer" nog wel je (gedeeltelijke) reiskostenvergoeding invullen.

Hoe je de treinkilometers kunt berekenen, heb ik zo 1-2-3 nog niet gevonden....
treinKMs.. je gaat toch gewoon uit van auto KMs.. makkelijker en in vergelijking met treinKMs bijna gelijk.
pi_108805016
nieuw is dat je je vermogen (spaargeld) over 2011 met peildatum
1 januari 2011 moet opgeven. Voorheen was dit 31 december van het jaar waarover
je aangifte doet.

Nu heb ik afgelopen jaar een ander huis gekocht waarvoor ik dus ook gespaard had voor
wat verbouwing etc.
Dit nieuwe huis heb ik in juli betrokken. en mijn oude huis was in april verkocht.
Ik heb dus veel van het gespaarde geld uitgegeven in deze periode terwijl op 1 januari alles nog op mn spaarrekening stond.
Je doet aangifte over héél 2011. kan ik dan gewoon het gemiddelde vermogen van het gehele jaar opvoeren ? of moet dit echt de waarde zijn op 1 januari. ?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 maart 2012 @ 23:54:37 #174
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_108805164
echt de waarde op 1 januari.
pi_108805343
:') jezus wat begrijpen mensen niet aan 1 peildatum. Als je het gemiddelde vermogen gaat opvoeren doe je nog hetzelfde als vroeger.
pi_108814592
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:45 schreef YoshiBignose het volgende:
Je bent verplicht aangifte te doen als de Belastingdienst dat zegt :P
Dus alleen in een jaar dat je zo'n brief krijgt is het verplicht?
pi_108814724
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:40 schreef Tegan het volgende:

[..]

Of als je moet dokken.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_108815697
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:40 schreef Tegan het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik niet. Als je een brief krijgt ben je verplicht die aangifte te doen :P Als je geen brief krijgt ben je alleen verplicht aangifte te doen als je moet betalen.
pi_108815907
Ik wil toch graag nog even terugkomen op dit bericht dat ik eerder plaatste, over aftrek studiekosten na stopzetten studiefinanciering in verband met de bijverdiengrens.

Daarop is vervolgens gereageerd door DonJames met de opmerking dat ik ook de maanden na stopzetting onder het kopje "studie met studiefinanciering" moet opvoeren. Naar aanleiding van dit bericht is daar vervolgens nog bevestigend op gereageerd door ManAtWork en Maharbal.

Nu heb ik mijn Berichten van DUO er nog eens bijgepakt, en daarin staat letterlijk: "Je hebt vanaf oktober 2011 geen recht meer op studiefinanciering, omdat je aanvraag is beëindigd". Naast de reactie van de Belastingtelefoon die eerder in dit topic is aangehaald, heb ik ook op Twitter een reactie staan waaruit ik haal dat ik toch de optie "studie zonder studiefinanciering" moet gebruiken voor de maanden oktober t/m december.

Nu ga ik graag mee in de redeneringen van de mensen in dit topic die vinden dat die laatste maanden in de categorie "met studiefinanciering" vallen - dat scheelt mij 58 euro - maar het zit me toch niet lekker dat de Belastingdienst herhaaldelijk iets anders zegt. Blijven jullie bij je eerdere standpunten? :)
pi_108817664
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 12:13 schreef Tochjo het volgende:
Ik wil toch graag nog even terugkomen op dit bericht dat ik eerder plaatste, over aftrek studiekosten na stopzetten studiefinanciering in verband met de bijverdiengrens.

Daarop is vervolgens gereageerd door DonJames met de opmerking dat ik ook de maanden na stopzetting onder het kopje "studie met studiefinanciering" moet opvoeren. Naar aanleiding van dit bericht is daar vervolgens nog bevestigend op gereageerd door ManAtWork en Maharbal.

Nu heb ik mijn Berichten van DUO er nog eens bijgepakt, en daarin staat letterlijk: "Je hebt vanaf oktober 2011 geen recht meer op studiefinanciering, omdat je aanvraag is beëindigd". Naast de reactie van de Belastingtelefoon die eerder in dit topic is aangehaald, heb ik ook op Twitter een reactie staan waaruit ik haal dat ik toch de optie "studie zonder studiefinanciering" moet gebruiken voor de maanden oktober t/m december.

Nu ga ik graag mee in de redeneringen van de mensen in dit topic die vinden dat die laatste maanden in de categorie "met studiefinanciering" vallen - dat scheelt mij 58 euro - maar het zit me toch niet lekker dat de Belastingdienst herhaaldelijk iets anders zegt. Blijven jullie bij je eerdere standpunten? :)
Als jij liever een anonieme twitterbron en de herhaaldelijk incompetente gebleken belastingtelefoon gelooft in plaats van 2 fiscalisten, dan moet je dat doen. Oftewel, ik blijf bij mijn standpunt. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')