http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)k-om-te-werken.dhtmlquote:De helft van de mensen met een bijstandsuitkering ervaart nu door het contact met de gemeente 'dwang en drang' om aan het werk te gaan. 'Dat ze de plicht hebben om te solliciteren en daarbij iedere vorm van werk dienen aan te pakken, ervaart slechts een klein deel van de bijstandsontvangers. Dit is onaanvaardbaar.'
Nee.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:00 schreef BasEnAad het volgende:
Nou ja, mensen worden vrij geboren he. Moet werk echt verplicht worden?
werk is niet verplicht nee, maar dan hoef je wat chai zegt ook geen "extraatjes" te verwachten/krijgen.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:00 schreef BasEnAad het volgende:
Dat zou zo moeten zijn als de overheid alle andere mogelijkheden om aan eten te komen niet zou belasten. Jagen is er niet meer bij en je moet overal een vergunning voor hebben of belasting over betalen. Zij creëren de omgeving waarin je niet meer voor je zelf mag/kan zorgen op die manier.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:01 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee.
Wat mij betreft mag je daar voor kiezen, maar dan krijg je ook geen bijstand/andere uitkeringen.
Ja in NL kan dat ook gewoon niet zonder dat je andere mensen lastig valt he.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat zou zo moeten zijn als de overheid alle andere mogelijkheden om aan eten te komen een beetje verboden heeft. Jagen is er niet meer bij en je moet overal een vergunning voor hebben of belasting over betalen. Zij creëren de omgeving waarin je niet meer voor je zelf mag/kan zorgen op die manier.
Als je arbeidsongeschikt bent krijg je toch een andere soort uitkering? geen bijstand?quote:Op maandag 27 februari 2012 11:03 schreef Ma1k3l het volgende:
Als die andere helft daadwerkelijk arbeidsongeschikt is, vind ik het prima. Iets zegt me alleen dat dat niet zo is.
preciesquote:Op maandag 27 februari 2012 11:04 schreef Chai het volgende:
[..]
Als je arbeidsongeschikt bent krijg je toch een andere soort uitkering? geen bijstand?
Als de andere helft ook druk voelde om te gaan werken hadden ze niet geschreven dat de helft wilde werken, niet?quote:Op maandag 27 februari 2012 11:03 schreef Stokstaart het volgende:
Haha toch knap hoe je de oorspronkelijke titel weet te manipuleren:
Helft van mensen in bijstand voelt druk om te werken
Dat wil niet zeggen dat de andere helft niet wil werken, ei.
Misschien wil de andere helft ook graag werken, maar ervaren ze geen druk vanuit de gemeente?quote:Op maandag 27 februari 2012 11:07 schreef Yreal het volgende:
[..]
precies
[..]
Als de andere helft ook druk voelde om te gaan werken hadden ze niet geschreven dat de helft wilde werken, niet?
Niet in alle gevallen, voor WAO e.d. moet je aan specifieke voorwaarden voldoen. Als je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt wordt terwijl je al in de bijstand zit, dan blijf je daar volgens mij ook in.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:04 schreef Chai het volgende:
Als je arbeidsongeschikt bent krijg je toch een andere soort uitkering? geen bijstand?
Nee pannenkoek, de HELFT voelt druk om te werken. Het hele woord willen komt niet in het stuk voor.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:07 schreef Yreal het volgende:
[..]
precies
[..]
Als de andere helft ook druk voelde om te gaan werken hadden ze niet geschreven dat de helft wilde werken, niet?
Moet je leuk vinden, of hoe zei die Probleemwijker dat precies?quote:Op maandag 27 februari 2012 11:18 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Sommige mensen werken tot hun dood en sommige mensen hebben een uitkering
Het moet in je aard liggen.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:19 schreef Nober het volgende:
[..]
Moet je leuk vinden, of hoe zei die Probleemwijker dat precies?
quote:Op maandag 27 februari 2012 11:19 schreef Nober het volgende:
[..]
Moet je leuk vinden, of hoe zei die Probleemwijker dat precies?
Dan is het wel schandalig. Iedere werkeloze die kan werken met een beetje fatsoen zou de druk moeten voelen om een baan te vinden.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:04 schreef Chai het volgende:
[..]
Hhahaahaha!quote:
Je hebt tenminste voor de helft gelijk, het is geen kwaliteitsfoto.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:24 schreef Yreal het volgende:
[ afbeelding ]
Echt een kwaliteitsfoto is het niet, maar zo staat het in de krant verwoord.
Er word hier gesproken over de "lastige uitkeringstrekker". Dat is een andere groep dan de universitaire geschoolde. En zelfs dan is er niks mis mee om "iets" te gaan doen ipv. niks doen. Dat je je WW uitzit en geen werk onder je niveau accepteert kan ik inkomen, maar nadat de WW afloopt ga je maar gewoon weer wat doenquote:Op maandag 27 februari 2012 11:36 schreef whitetiger300 het volgende:
[..]
Je hebt tenminste voor de helft gelijk, het is geen kwaliteitsfoto.
Wat betreft de inhoud, ik zie nergens staan dat mensen niet willen werken. Enkel dat ze geen baan willen accepteren waar ze geen zin in hebben. Erg populistische taal in dit artikel maar dat terzijde is dit helemaal niet vreemd als je universitair bent opgeleid, heb je nu eenmaal weinig zin om vanuit het UWV in de fabriek te gaan staan terwijl je zelf druk bezig gepast werk te vinden. Je hebt in dit stelsel meer aan mensen die 2 maanden uitkering trekken om vervolgens weer werk op niveau te vinden dan hoog opgeleiden op laag opgeleid werk te zetten.
Ja bedanktquote:Op maandag 27 februari 2012 11:27 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Slim antwoord zeg. Complimenten![]()
Serieus, zeg dan nietsquote:
Precies mijn gedachte..quote:Op maandag 27 februari 2012 11:01 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee.
Wat mij betreft mag je daar voor kiezen, maar dan krijg je ook geen bijstand/andere uitkeringen.
Werk is uiteraard niet verplicht, maar om dan de lasten van de niet werkende geheel en enkel op de schouders af te schuiven van degene die wel werken is natuurlijk ook niet bepaald netjes, sociaal of eerlijk.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:00 schreef BasEnAad het volgende:
Niet altijd, bij de grote "WAO-opruiming" van een aantal ajren terug waren volgens het UWV er een groot aantal mensen ineens wonderbaarlijk genezen van het ene op het andere moment (ondanks het feit dat hun klachten niet minder zijn geworden) en kregen geen WAO meer, die zitten nu in de bijstand. Wat betreft de huidige WIA, je moet voor een bepaald percentage zijn afgekeurd voordat je WIA krijgt, zit je eronder...pech gehad en bijstand. Niet alle mensen die wat mankeren zitten dus in de WAO/WIA maar ze moeten wel concurreren vanuit de bijstand met gezonde mensen voor een baan.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:04 schreef Chai het volgende:
[..]
Iedereen is vrij, niks moet. Maar als je vind dat jij niet hoeft te werken, maar anderen jou wel moeten en voeden, dan ben je niet consequent.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:00 schreef BasEnAad het volgende:
Gewoon niet werken en leven op kosten van al die 'hardwerkende Nederlanders'. Iets mooiers is er niet, lijkt me.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:05 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Iedereen is vrij, niks moet. Maar als je vind dat jij niet hoeft te werken, maar anderen jou wel moeten en voeden, dan ben je niet consequent.
quote:Maar dat is niet genoeg, legt De Krom uit. "Want uit het onderzoek van de inspectie blijkt, is dat in ieder geval de helft van de mensen in de bijstand geen enkele dwang of drang voelen om dat werk om daadwerkelijk te accepteren. Dat kan natuurlijk niet."
"Het tweede wat ik weet is dat maar een kwart van de mensen in bijstand meent dat ze werk zouden moeten aanvaarden terwijl ze daar geen zin in hebben", vervolgt De Krom
"Driekwart vindt dus dat ze dat niet hoeven te doen", zegt De Krom. "Dat is voor mij een indicatie om te zeggen dat we kennelijk een cultuurprobleem hebben. Ik vind het niet acceptabel dat mensen met die mentaliteit in de bijstand zitten. Als je kan werken, moet je werken"
quote:Op maandag 27 februari 2012 13:18 schreef Chai het volgende:
http://www.bnr.nl/topic/b(...)en-om-werk-te-zoeken
[..]
niks nieuws dus. deze mentaliteit, dat je elke baan maar onder dwang moet accepteren, die is nieuw.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:18 schreef Chai het volgende:
http://www.bnr.nl/topic/b(...)en-om-werk-te-zoeken
[..]
Op zich wel mee eens alleen zitten daar 2 problemen aan.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:01 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee.
Dus dan moeten ze ook niet zeiken als je lekker op de bank geld vangt.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:04 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja in NL kan dat ook gewoon niet zonder dat je andere mensen lastig valt he.
Juist, dat dus, ik werk nu ook bewust niet ( jaartje sabatical) maar ga mijn hand echt niet ophouden voor geld.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:01 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee.
Vraag me af of je ergens nog een plek kan vinden waar je op kan wonen zonder huur te betalen of iets dergelijks.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:32 schreef Chai het volgende:
Ja bij die keuze kun je helaas niet in Nederland blijven. Dan moet je maar ergens anders vrij gaan zijn.
Ik wel. Ik vind het prima dat mensen niet willen werken, maar dan vervolgens hun handje ophouden omdat ze niet in hun eigen levensonderhoud willen voorzien. Daar hoeft mijn geld niet naar toe, dan zie ik het nog liever via een hele lange strijkstok naar de hongernegers in Afrika gaan, die *kunnen* niet in hun eigen levensonderhoud voorzien. Subtiel maar groot verschil.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:06 schreef Frank_Drebin het volgende:
Van mij hoef je niet perse te werken. Vind het absoluut niet erg om iedere maand en bepaald bedrag af te staan voor een collectief potje waarmee luilakken van hun primaire levensonderhoud worden voorzien. Een beetje solidariteit is niets mis mee.
quote:
quote:Op maandag 27 februari 2012 13:40 schreef Scorpie het volgende:
Gewoon lijfstraffen opnieuw invoeren. Wie niet werken wil zal voelen
Ga eens heel vlug terug de fabriek in!quote:Op maandag 27 februari 2012 13:40 schreef Scorpie het volgende:
Want alle werkelozen zijn buitenlanders.quote:
Waar wil je die lui dan heen doen? Een gedeelte is inderdaad allochtoon, die kan je wellicht terugsturen, maar er zijn ook genoeg autochtonen in de bijstand, die wil niemand hebben...quote:
De fabriekquote:Op maandag 27 februari 2012 13:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Ga eens heel vlug terug de fabriek in!
Ah, een uitkering.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De fabriekdas voor plebs. Ik heb het gemaakt in het leven.
Dat zeg ik niet. Juist de Nederlandse tokkies die niet willen werken mogen van mij op het vliegtuig naar Burkina Faso (en die kut landen) toe. Laten ze daar maar in een hutje gaan leven en dan niet werkend.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Want alle werkelozen zijn buitenlanders.
Ik zie dat het gedachtegoed van eerste kameraad Stalin nog springlevend is.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:40 schreef Scorpie het volgende:
eerste kameraadquote:Op maandag 27 februari 2012 13:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zie dat het gedachtegoed van eerste kameraad Stalin nog springlevend is.
Heb je last van ze?quote:Op maandag 27 februari 2012 13:49 schreef Cher- het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Juist de Nederlandse tokkies die niet willen werken mogen van mij op het vliegtuig naar Burkina Faso (en die kut landen) toe. Laten ze daar maar in een hutje gaan leven en dan niet werkend.
Ja inderdaad want Burkina Faso zal die mensen wel even van ons overnemen.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:49 schreef Cher- het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Juist de Nederlandse tokkies die niet willen werken mogen van mij op het vliegtuig naar Burkina Faso (en die kut landen) toe. Laten ze daar maar in een hutje gaan leven en dan niet werkend.
En dat "iets"is?quote:Op maandag 27 februari 2012 11:03 schreef Ma1k3l het volgende:
Iets zegt me alleen dat dat niet zo is.
Ja want als ze die mensen overnemen moeten ze uitkeringen gaan betalenquote:Op maandag 27 februari 2012 13:54 schreef Piye het volgende:
[..]
Ja inderdaad want Burkina Faso zal die mensen wel even van ons overnemen.
Ja, best wel. Ik woon dan in een studenten huis en hier tegenover heb ik een flat met allemaal van dat soort tokkie lui. Dit doe ik ervan:quote:
Als je die tokkies naar Burkina Faso brengt, neem dan ook gelijk al die studenten mee.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:56 schreef Cher- het volgende:
[..]
Ja, best wel. Ik woon dan in een studenten huis en hier tegenover heb ik een flat met allemaal van dat soort tokkie lui. Dit doe ik ervan:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
weg met die lui (serieus)
Dat is zo'n gesubsidieerd krot, toch? Met van die door de belastingbetaler gefinancierde "lage" huur en zo?quote:
Daar gaat het toch niet om joh. Feit is dat landen niet zomaar mensen gaan naturaliseren omdat jij ze kwijt wil. Wat is dat toch tegenwoordig dat mensen denken dat je al je problemen zomaar naar andere landen kan sturen?quote:Op maandag 27 februari 2012 13:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja want als ze die mensen overnemen moeten ze uitkeringen gaan betalen
oh wacht nee
Ja want Burkina Faso zou last van ze hebben. Dan gaat ze het zand opeten ofzoquote:Op maandag 27 februari 2012 13:59 schreef Piye het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om joh. Feit is dat landen niet zomaar mensen gaan naturaliseren omdat jij ze kwijt wil. Wat is dat toch tegenwoordig dat mensen denken dat je al je problemen zomaar naar andere landen kan sturen?
Ja, je moet toch IETS met die mensen. Of allemaal opsluiten maar dat kost ook geld en geweld en de dood zijn natuurlijk weer te overdreven dus stuur ze allemaal weg naar een land waar ze sowieso niets hebben. Dat is wat ze willen. Niet werken. Dan mag je daar relaxen in de zon en genieten van de cultuur: DE OPLOSSING.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:59 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja want Burkina Faso zou last van ze hebben. Dan gaat ze het zand opeten ofzo
Studenten kosten ook geld...hypocriet.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:02 schreef Cher- het volgende:
[..]
Ja, je moet toch IETS met die mensen. Of allemaal opsluiten maar dat kost ook geld en geweld en de dood zijn natuurlijk weer te overdreven dus stuur ze allemaal weg naar een land waar ze sowieso niets hebben. Dat is wat ze willen. Niet werken. Dan mag je daar relaxen in de zon en genieten van de cultuur: DE OPLOSSING.
Studenten leven op lange termijn geld op. Of wil je onze kenniseconomie kapot maken zover dat nog kan?quote:Op maandag 27 februari 2012 14:02 schreef Nober het volgende:
[..]
Studenten kosten ook geld...hypocriet.
Ik ga later tenminste iets bijdragen aan de maatschappij, die lapzwansen niet.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:02 schreef Nober het volgende:
[..]
Studenten kosten ook geld...hypocriet.
Da's ook maar een aanname. In het verleden behaalde diploma's zijn geen garanties voor resultaten in de toekomst.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:04 schreef Cher- het volgende:
[..]
Ik ga later tenminste iets bijdragen aan de maatschappij, die lapzwansen niet.
Ja logisch Burkina Faso heeft toch geen last van ze dus die geven ze wel een paspoort. En mensen verbannen omdat ze een uitkering hebben dat is ook helemaal niet gek of zo, dat kan best.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:59 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja want Burkina Faso zou last van ze hebben. Dan gaat ze het zand opeten ofzo
99% van de studenten die hun diploma's halen voegen iets toe tot de maatschappij. Doe nou niet alsof de helft nutteloos is.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Da's ook maar een aanname. In het verleden behaalde diploma's zijn geen garanties voor resultaten in de toekomst.
Als jij een uitkering hebt en dwingt men je bijvoorbeeld om een klus als straatveger aan te nemen omdat je anders je uitkeriing verliest . Maar als jij vlak voor dat die sanctie ingaat naar de KvK stapt en je daar als ZZP'er in de straatveegbranche inschrijft en je beschikbaar stelt om straten te ven tegen een beduidend hoger tarief (waar je bijvoorbeeld van kunt leven.), zal de gemeente je niet inhuren.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:04 schreef Iwanius het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen met een uitkering best willen werken maar dat hetgeen wordt aangeboden geen verbeterde oplossing is.
Kijk als jij een uitkering hebt met vrijstelling van bepaalde vaste lasten en een vast bedrag per maand waarmee jij je moet redden en vervolgens een zogenaamde 'baan'krijgt die je niks meer op beter oplevert,wat denk je dan zelf?
jazeker, ze zorgen voor een tekort aan ongeschoold personeel. ze zouden de helft van de studenten verplicht straten moeten laten vegen.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:07 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
99% van de studenten die hun diploma's halen voegen iets toe tot de maatschappij. Doe nou niet alsof de helft nutteloos is.
Welnee.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:07 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
99% van de studenten die hun diploma's halen voegen iets toe tot de maatschappij. Doe nou niet alsof de helft nutteloos is.
Tekort aan ongeschoold personeel?quote:Op maandag 27 februari 2012 14:45 schreef okiokinl het volgende:
[..]
jazeker, ze zorgen voor een tekort aan ongeschoold personeel. ze zouden de helft van de studenten verplicht straten moeten laten vegen.
Geef ze er maar een studiepunt voor om het 6 maanden te doen. Die stufi is goedkoper dan de bijstand, dus het is heel goed voor het Algemeen Belang.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:45 schreef okiokinl het volgende:
ze zouden de helft van de studenten verplicht straten moeten laten vegen.
Er is meer dan genoeg ongeschoold personeel, er is wellicht te weinig fantastisch ongeschoold personeel (i.e. harde werkers die niet zeuren dat ze kutwerk doen, niet klaplopen en geen draaideurcrimineeltjes zijn) maar dat is wat anders. Er is standaard een structureel tekort aan (passende) arbeidsplaatsen. En dat is expres, want anders zou er altijd maar precies een iemand op komen dagen bij een sollicitatiegesprek, en daar zitten werkgevers natuurlijk niet op te wachten.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:45 schreef okiokinl het volgende:
jazeker, ze zorgen voor een tekort aan ongeschoold personeel. ze zouden de helft van de studenten verplicht straten moeten laten vegen.
Onzinquote:Op maandag 27 februari 2012 15:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Er is meer dan genoeg ongeschoold personeel, er is wellicht te weinig fantastisch ongeschoold personeel (i.e. harde werkers die niet zeuren dat ze kutwerk doen, niet klaplopen en geen draaideurcrimineeltjes zijn) maar dat is wat anders. Er is standaard een structureel tekort aan (passende) arbeidsplaatsen. En dat is expres, want anders zou er altijd maar precies een iemand op komen dagen bij een sollicitatiegesprek, en daar zitten werkgevers natuurlijk niet op te wachten.
Bij een gezond kapitalistisch systeem hoort dus dat niet iedereen aan het werk is.
Met andere woorden betalen werkgevers te weinig. Een bonus en heel vet salaris voor een topman is OK want daarmee krijg je de beste mensen (naar men zegt), maar tegelijk betaal je voor laaggeschoold werk heel weinig en ga je zeuren dat personeel niet gemotiveerd is. Dat lijkt me niet kloppen.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Er is meer dan genoeg ongeschoold personeel, er is wellicht te weinig fantastisch ongeschoold personeel (i.e. harde werkers die niet zeuren dat ze kutwerk doen, niet klaplopen en geen draaideurcrimineeltjes zijn) maar dat is wat anders. Er is standaard een structureel tekort aan (passende) arbeidsplaatsen. En dat is expres, want anders zou er altijd maar precies een iemand op komen dagen bij een sollicitatiegesprek, en daar zitten werkgevers natuurlijk niet op te wachten.
Bij een gezond kapitalistisch systeem hoort dus dat niet iedereen aan het werk is.
er zou meer dan genoeg ongeschoold personeel zijn, als ze meer zouden betalen.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Spierkracht is gewoon niet zoveel waard, anders was Afrika het rijkste continent ter wereld, want daar hebben ze het zat. Weten wat de vraag en aanbod is, kapitaal efficient produceren en correct alloceren daar draait het om. Denkkracht is de echte bron van welvaart.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met andere woorden betalen werkgevers te weinig. Een bonus en heel vet salaris voor een topman is OK want daarmee krijg je de beste mensen (naar men zegt), maar tegelijk betaal je voor laaggeschoold werk heel weinig en ga je zeuren dat personeel niet gemotiveerd is. Dat lijkt me niet kloppen.
typisch..quote:Op maandag 27 februari 2012 15:31 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Spierkracht is gewoon niet zoveel waard, anders was Afrika het rijkste continent ter wereld, want daar hebben ze het zat. Weten wat de vraag en aanbod is, kapitaal efficient produceren en correct alloceren daar draait het om. Denkkracht is de echte bron van welvaart.
Waarom klopt dat niet? Het is nu eenmaal zo dat vrijwel iedereen laaggeschoold werk kan doen, maar slechts weinigen geschikt zijn voor een baan als topman. Een simpele kwestie van vraag en aanbod.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met andere woorden betalen werkgevers te weinig. Een bonus en heel vet salaris voor een topman is OK want daarmee krijg je de beste mensen (naar men zegt), maar tegelijk betaal je voor laaggeschoold werk heel weinig en ga je zeuren dat personeel niet gemotiveerd is. Dat lijkt me niet kloppen.
het gaat niet om kunnen alleen, het gaat ook over willen. een tekort is een tekort.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:47 schreef H.FR het volgende:
[..]
Waarom klopt dat niet? Het is nu eenmaal zo dat vrijwel iedereen laaggeschoold werk kan doen, maar slechts weinigen geschikt zijn voor een baan als topman. Een simpele kwestie van vraag en aanbod.
Dat is helemaal niet zo. De meeste mensen hebben het helemaal niet in zich om elke dag fysiek zwaar werk uit te voeren.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:47 schreef H.FR het volgende:
[..]
Waarom klopt dat niet? Het is nu eenmaal zo dat vrijwel iedereen laaggeschoold werk kan doen, maar slechts weinigen geschikt zijn voor een baan als topman. Een simpele kwestie van vraag en aanbod.
Als je een keuze hebt, heb je een keuze. Maar als je anders (tijdens het trekken van een uitkering) de hele dag op je dikke kont zit een beetje te gamen, dan lijkt het me niet meer dan normaal om in plaats hiervan iets voor de samenleving te doen.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:48 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het gaat niet om kunnen alleen, het gaat ook over willen. een tekort is een tekort.
Nee, die zijn arbeidsongeschikt. Bij de rest zit het tussen de oren.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:53 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zo. De meeste mensen hebben het helemaal niet in zich om elke dag fysiek zwaar werk uit te voeren.
Nou, als het tussen de oren zuit moet een werkgever maar zorgen dat het werk zodanig interessant is dat men het wil gaan doen. Zij hebben meer vraag dan dat er aanbod is, dus mag de prijs die ze lappen omhoog.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:00 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, die zijn arbeidsongeschikt. Bij de rest zit het tussen de oren.
quote:Op maandag 27 februari 2012 16:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou, als het tussen de oren zuit moet een werkgever maar zorgen dat het werk zodanig interessant is dat men het wil gaan doen. Zij hebben meer vraag dan dat er aanbod is, dus mag de prijs die ze lappen omhoog.
Er staat: de helft van de mensen met een bijstandsuitkering voelt zich niet geroepen om te solliciteren.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:36 schreef whitetiger300 het volgende:
[..]
Je hebt tenminste voor de helft gelijk, het is geen kwaliteitsfoto.
Wat betreft de inhoud, ik zie nergens staan dat mensen niet willen werken. Enkel dat ze geen baan willen accepteren waar ze geen zin in hebben. Erg populistische taal in dit artikel maar dat terzijde is dit helemaal niet vreemd als je universitair bent opgeleid, heb je nu eenmaal weinig zin om vanuit het UWV in de fabriek te gaan staan terwijl je zelf druk bezig gepast werk te vinden. Je hebt in dit stelsel meer aan mensen die 2 maanden uitkering trekken om vervolgens weer werk op niveau te vinden dan hoog opgeleiden op laag opgeleid werk te zetten.
Ehm, elke dag je eten bij elkaar jagen en verzamelen is niet werken?quote:Op maandag 27 februari 2012 11:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat zou zo moeten zijn als de overheid alle andere mogelijkheden om aan eten te komen niet zou belasten. Jagen is er niet meer bij en je moet overal een vergunning voor hebben of belasting over betalen. Zij creëren de omgeving waarin je niet meer voor je zelf mag/kan zorgen op die manier.
Ik heb het helemaal niet over arbeidsongeschikten. Ik heb het erover dat er veel laaggeschoold werk is dat de gemiddelde topman fysiek niet aan zou kunnen. Als jij dan gaat beweren dat iedereen dat laaggeschoolde werk wel kan doen doe jij een grote groep mensen gewoon zwaar tekort. Alsof scholing en intellect de enige criteria zijn om te bepalen hoe zwaar een bepaald beroep is.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:00 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, die zijn arbeidsongeschikt. Bij de rest zit het tussen de oren.
Mijn moeder heeft 12 jaar lang een uitkering gehad, wilde ook niet werken,( werkt nu wel) mijn tante heeft al meer dan 20 jaar een uitkering en ook geen trek om te werken, mijn stiefvader heeft in zijn hele leven 5 (!!!) jaar gewerkt ( is 61), dan hebben we nog mijn tante haar ex, werkt 40 uur per week zwat, maar wit werken wil hij niet, een vriend van mijn moeder die 'best wil werken' maar alleen als hij minimaal 2000 euro netto krijgt, voor maximaal 20 uur werken en wil zijn eigen tijden kunnen bepalen. Dan heb ik nog een kennis met ww, die ook aangeeft niet meer te gaan werken, maar goed, zij heeft dan nog een werkende partner die voor haar onderhoud betaalt.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:17 schreef geevee het volgende:
Ik ben verbaasd dat hier zoveel mensen op dit topic zitten die allemaal mensen kennen die in de bijstand zitten.
Ik heb een oud collega die in de WW zit en die zich wezeloos solliciteerd,altijd hard gewerkt en nooit de kantjes eraf gelopen,is ontslagen onder mom reorganisatie (tja is wel wat ouder nu) als ze solliciteerd is ze een van de 300 die reageerd terwijl men 299 moet wegsturen en de overblijvende een 0 uren contract krijgt tegen een fooi.
Nee alleen zuurpruimen hebben er last van, want je hebt gewoon eten op je bord.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:19 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ehh, iedereen die werkt heeft daar 'last' van.
Er is natuurlijk wel heel wat meer keus als het gaat om lopende band werk in vergelijking met topmanagers.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:32 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik heb het helemaal niet over arbeidsongeschikten. Ik heb het erover dat er veel laaggeschoold werk is dat de gemiddelde topman fysiek niet aan zou kunnen. Als jij dan gaat beweren dat iedereen dat laaggeschoolde werk wel kan doen doe jij een grote groep mensen gewoon zwaar tekort. Alsof scholing en intellect de enige criteria zijn om te bepalen hoe zwaar een bepaald beroep is.
Dus jij vindt het alleen last als ik niet meer zou kunnen eten?quote:Op maandag 27 februari 2012 16:34 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee alleen zuurpruimen hebben er last van, want je hebt gewoon eten op je bord.
E
Ik hoop dat je begrijpt dat ik geen stratenmakers/bouwvakkers bedoel in mijn verhaal? Die wil ik totaal niet tekort doen.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:32 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik heb het helemaal niet over arbeidsongeschikten. Ik heb het erover dat er veel laaggeschoold werk is dat de gemiddelde topman fysiek niet aan zou kunnen. Als jij dan gaat beweren dat iedereen dat laaggeschoolde werk wel kan doen doe jij een grote groep mensen gewoon zwaar tekort. Alsof scholing en intellect de enige criteria zijn om te bepalen hoe zwaar een bepaald beroep is.
Als er de helft minder bijstandstrekkers zouden zijn, hoefden we nu niet dusdanig te bezuinigen, we hebben er dus wel degelijk last van.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:34 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee alleen zuurpruimen hebben er last van, want je hebt gewoon eten op je bord.
Dit.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:35 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel heel wat meer keus als het gaat om lopende band werk in vergelijking met topmanagers.
Ik werk bij een fabriek (administratief) en zou het werk dat achter de lopende band gedaan wordt, ook prima kunnen, maar probeer me niet op de stoel van de directeur te zetten als je niet failliet wil gaan.
Ow, ik maar denken dat het door de globale recessie kwam dat dat moest.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:43 schreef H.FR het volgende:
[..]
Als er de helft minder bijstandstrekkers zouden zijn, hoefden we nu niet dusdanig te bezuinigen,
Ja jij zal vast wel lopende bandwerk kunnen doen in jouw fabriek, maar of jij het op hetzelfde niveau kan doen als de mensen die er nu staan is een tweede. Waarschijnlijk zou jij dat niet net zo goed doen als zij, net zoals zij jouw werk niet net zo goed als jou zouden doen. Het vereist namelijk andere kwaliteiten, maar tegenwoordig is het populair om te doen alsof het laaggeschoolde werk helemaal geen kwaliteiten vereist.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:35 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel heel wat meer keus als het gaat om lopende band werk in vergelijking met topmanagers.
Ik werk bij een fabriek (administratief) en zou het werk dat achter de lopende band gedaan wordt, ook prima kunnen, maar probeer me niet op de stoel van de directeur te zetten als je niet failliet wil gaan.
Nou ik denk niet dat jij een cent minder belasting zou betalen als er minder mensen in een uitkering zaten, dus dat last hebben van uitkeringstrekkers gaat wmb niet veel dieper dan "waarom zij wel en ik niet?quote:Op maandag 27 februari 2012 16:39 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dus jij vindt het alleen last als ik niet meer zou kunnen eten?
Als ik een splinter in mijn vinger heb, heb ik daar ook last van.
Dat wil niet zeggen dat ik er 24/7 mijn hoofd over breek, maar het is wel degelijk iets dat invloed heeft op mijn leven.
En naast dat stoor ik me inderdaad ook aan de mentaliteit. Ja, daar heb ik last van.
Nou daarin verschillen wij dan van mening, want ik denk dat iedereen in principe bepaalde kennis zou kunnen opdoen. De één heeft er alleen veel meer moeite mee dan de ander, precies net als met jezelf fysiek trainen dus.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:42 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik hoop dat je begrijpt dat ik geen stratenmakers/bouwvakkers bedoel in mijn verhaal? Die wil ik totaal niet tekort doen.
Verder is het nog altijd zo dat je jezelf fysiek kunt trainen, maar als je gewoon niet erg intelligent bent is daar weinig aan te doen.
Ik zeg toch niet dat we anders niet hoefden te bezuinigen? Ik zeg alleen dat het zou schelen.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ow, ik maar denken dat het door de globale recessie kwam dat dat moest.
De crisis zou minder hard aankomen met minder uitkeringstrekkers? Denk daar nog eens goed over na.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:49 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat we anders niet hoefden te bezuinigen? Ik zeg alleen dat het zou schelen.
ja duh, je hebt altijd een keuze.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:00 schreef H.FR het volgende:
[..]
Als je een keuze hebt, heb je een keuze. Maar als je anders (tijdens het trekken van een uitkering) de hele dag op je dikke kont zit een beetje te gamen, dan lijkt het me niet meer dan normaal om in plaats hiervan iets voor de samenleving te doen.
Toevallig heb ik als bijbaan ooit bij een distributiecentrum gewerkt. Op zaterdag, wanneer erg weinig/geen vaste mensen waren ging het vreemdgenoeg toch een stuk beter dan doordeweeks.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:48 schreef Piye het volgende:
[..]
Ja jij zal vast wel lopende bandwerk kunnen doen in jouw fabriek, maar of jij het op hetzelfde niveau kan doen als de mensen die er nu staan is een tweede. Waarschijnlijk zou jij dat niet net zo goed doen als zij, net zoals zij jouw werk niet net zo goed als jou zouden doen. Het vereist namelijk andere kwaliteiten, maar tegenwoordig is het populair om te doen alsof het laaggeschoolde werk helemaal geen kwaliteiten vereist.
Nou daarin verschillen wij dan van mening, want ik denk dat iedereen in principe bepaalde kennis zou kunnen opdoen. De één heeft er alleen veel meer moeite mee dan de ander, precies net als met jezelf fysiek trainen dus.
Als er meer mensen zouden werken (er zijn genoeg banen, Polen doen dat werk nu mede doordat wij Nederlanders hier geen zin in hebben) zouden er minder mensen een uitkering hebben, waardoor er meer geld overblijft voor andere zaken.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:50 schreef Piye het volgende:
[..]
De crisis zou minder hard aankomen met minder uitkeringstrekkers? Denk daar nog eens goed over na.
nee, er staat dat de helft niet onder dwang aan het werk wil worden gezet. er staat niks over de wil om te solliciteren.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:13 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Er staat: de helft van de mensen met een bijstandsuitkering voelt zich niet geroepen om te solliciteren.
Als je niet solliciteert, krijg je geen baan, toch?
Ik heb een hekel aan mijn handje ophouden en geld vangen voor niets doen, dus nee, het is niet: waarom zij wel en ik niet!?quote:Op maandag 27 februari 2012 16:48 schreef Piye het volgende:
[..]
Ja jij zal vast wel lopende bandwerk kunnen doen in jouw fabriek, maar of jij het op hetzelfde niveau kan doen als de mensen die er nu staan is een tweede. Waarschijnlijk zou jij dat niet net zo goed doen als zij, net zoals zij jouw werk niet net zo goed als jou zouden doen. Het vereist namelijk andere kwaliteiten, maar tegenwoordig is het populair om te doen alsof het laaggeschoolde werk helemaal geen kwaliteiten vereist.
Daarom zijn we ook snel geneigd te roepen dat als je geen baan kan vinden je maar asperges moet gaan steken naast de Polen, want daar zit een tuinder echt op te wachten, iemand die er niks van bakt en ook geen motivatie heeft om het te leren.
[..]
Nou ik denk niet dat jij een cent minder belasting zou betalen als er minder mensen in een uitkering zaten, dus dat last hebben van uitkeringstrekkers gaat wmb niet veel dieper dan "waarom zij wel en ik niet?".
[..]
Nou daarin verschillen wij dan van mening, want ik denk dat iedereen in principe bepaalde kennis zou kunnen opdoen. De één heeft er alleen veel meer moeite mee dan de ander, precies net als met jezelf fysiek trainen dus.
De eerste zin van dat stukje niet gelezen?quote:Op maandag 27 februari 2012 16:55 schreef okiokinl het volgende:
[..]
nee, er staat dat de helft niet onder dwang aan het werk wil worden gezet. er staat niks over de wil om te solliciteren.
Dat zegt inderdaad een hoop over dat vaste personeel en als ik daar de personeelszaken zou doen zou er wel een "reorganisatie" plaats gaan vinden daar.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:52 schreef H.FR het volgende:
[..]
Toevallig heb ik als bijbaan ooit bij een distributiecentrum gewerkt. Op zaterdag, wanneer erg weinig/geen vaste mensen waren ging het vreemdgenoeg toch een stuk beter dan doordeweeks.
Dat wil niet zeggen dat dat met alles zo is, maar het zegt wel een hoop vind ik.
Dan verschillen we inderdaad van mening.
O, maar dat zou ik niet durven te ontkennen hoor. Ik betwijfel slechts hoeveel wij als bevolking daarvan terug zouden zien aangezien onze overheid er vaak een sport van maakt zo inefficiënt mogelijk met geld om te gaan.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:55 schreef H.FR het volgende:
[..]
Als er meer mensen zouden werken (er zijn genoeg banen, Polen doen dat werk nu mede doordat wij Nederlanders hier geen zin in hebben) zouden er minder mensen een uitkering hebben, waardoor er meer geld overblijft voor andere zaken.
Lijkt me vrij duidelijk hoor.
Oke hoe heb jij er last van dan? En bedenk bij het antwoorden dat belasting die jij hebt betaald niet jouw geld is. Het is geld dat jij aan de overheid geeft (onder dwang) dat zij vervolgens naar eigen inzicht besteden.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:57 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan mijn handje ophouden en geld vangen voor niets doen, dus nee, het is niet: waarom zij wel en ik niet!?
Zou ik je mogen vragen hoezo je zo overtuigd bent dat jij dat ook wel net zo goed zou kunnen?quote:De aanname die je doet raakt kant noch wal.
O en ik heb jaren poetswerk en sorteerwerk gedaan, omdat ik geen uitkering wilde.
En ik weet zeker dat ik het werk dat er aan de lopende band bij ons gedaan wordt, net zo goed kan doen als degene die nu aan de lopende band staan. Misschien niet al het werk dat gedaan wordt, maar het grootste deel wel.
Waarom niet dan? Als er voor 2 Mld minder aan uitkeringen uitgegeven zou worden, zou er toch 2 Mld minder bezuinigd hoeven worden?quote:Op maandag 27 februari 2012 16:59 schreef Piye het volgende:
O, maar dat zou ik niet durven te ontkennen hoor. Ik betwijfel slechts hoeveel wij als bevolking daarvan terug zouden zien aangezien onze overheid er vaak een sport van maakt zo inefficiënt mogelijk met geld om te gaan.
En ik hoopte ook dat je nog eens na zou denken over die opmerking over het bezuinigen, want dat klopte gewoon niet.
dit?quote:Op maandag 27 februari 2012 16:59 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
De eerste zin van dat stukje niet gelezen?
Nee, er staat op die foto iets totaal anders als eerste zin.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:11 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dit?
De helft van de mensen met een bijstandsuitkering ervaart nu door het contact met de gemeente 'dwang en drang' om aan het werk te gaan. 'Dat ze de plicht hebben om te solliciteren en daarbij iedere vorm van werk dienen aan te pakken, ervaart slechts een klein deel van de bijstandsontvangers. Dit is onaanvaardbaar.'
deze hele discussie slaat nergens op, want eigenlijk staat hier alleen maar dat de uitkeringsinstantie maar de helft van de uitkeringstrekkers achter de broek aanzit.
er staat helemaal niks over niet willen soliciteren, of uberhaubt over hoe bijstandstrekkers dit ervaren. het stukje gaat over hoe de sociale dienst functioneerd.
Ja zo zou het werken als die mensen zouden stoppen met uitkering trekken omdat er een crisis was. Als er sowieso al de helft minder uitkeringstrekkers waren zou een recessie nog steeds net zo hard aankomen en zou er net zoveel bezuinigd moeten worden.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:10 schreef H.FR het volgende:
[..]
Waarom niet dan? Als er voor 2 Mld minder aan uitkeringen uitgegeven zou worden, zou er toch 2 Mld minder bezuinigd hoeven worden?
Dat de overheid niet goed met ons geld omgaat mag duidelijk zijn ja...
omdat ik het ook heb gedaan, zij het niet alles. Ik zou er niet goed van worden als ik het dagelijks 8 uur moest doen, en ik heb ook zeker wel respect voor die mensen, maar je moet niet net doen alsof het ontzettend moeilijk werk is, dat is het nl meestal gewoon niet.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:07 schreef Piye het volgende:
[..]
Oke hoe heb jij er last van dan? En bedenk bij het antwoorden dat belasting die jij hebt betaald niet jouw geld is. Het is geld dat jij aan de overheid geeft (onder dwang) dat zij vervolgens naar eigen inzicht besteden.
[..]
Zou ik je mogen vragen hoezo je zo overtuigd bent dat jij dat ook wel net zo goed zou kunnen?
Dan word je lid van het plaatselijke dievengilde. Volg gewoon de stroom nieuwe medelanders.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ik vind het vrije keus verhaal overigens wel leuk hoor, ik vraag me alleen af hoe die mensen aan eten denken te komen als gezegd zou worden: prima, je hoeft niet te werken, niet te solliciteren, maar je krijgt ook geen geld meer, je mag jagen wat je wil en in je tuintje verbouwen wat je wil, als je zo eens in het jaar een schaap aan de woningstichting geeft, is de huur ook klaar, stroom krijg je niet, want dat heb je niet echt nodig.
Dan moet je jagen en verzamelen, lijkt me ook hard werken, dan ben je ook iet 'vrij'.
Daar heb ik ook last vanquote:Op maandag 27 februari 2012 17:52 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dan word je lid van het plaatselijke dievengilde. Volg gewoon de stroom nieuwe medelanders.
Oke, als je het zelf gedaan hebt weet je natuurlijk wel een stuk beter wat het inhoudt dan ik. Gelukkig geef je zelf ook aan dat je er niet goed van zou worden omdat fulltime te doen want het lijkt me evident dat je niet suïcidaal van je werk zou moeten worden.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:31 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
omdat ik het ook heb gedaan, zij het niet alles. Ik zou er niet goed van worden als ik het dagelijks 8 uur moest doen, en ik heb ook zeker wel respect voor die mensen, maar je moet niet net doen alsof het ontzettend moeilijk werk is, dat is het nl meestal gewoon niet.
Ik heb last van het gezanik. Ik ken dus vrij veel mensen met een uitkering en die hebben allemaal het 'recht' om niets te doen omdat ze gewoon niet willen.
Ik vind dat niet netjes, aangezien andere mensen werken zodat de overheid hen kan onderhouden.
De vanzelfsprekendheid stuit me tegen de borst.
En de overheid zou het dan aan andere dingen kunnen besteden.
Nogal wiedes dat geestdodend werk je geest niet doodt als je het een dag in de week doet. Als bijbaantje tijdens mn studie heb ik ook een tijd lang debielenwerk gedaan (facturen sorteren en opbergen... ik had verreweg de hoogste opleiding van de hele afdeling, maar dat terzijde). Dat was altijd een dag keihard knallen en dan een week niet meer. Als ik het vaker dan een dag per week gedaan zou hebben was mijn arbeidsproductiviteit ongetwijfeld ingestort.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:52 schreef H.FR het volgende:
[..]
Toevallig heb ik als bijbaan ooit bij een distributiecentrum gewerkt. Op zaterdag, wanneer erg weinig/geen vaste mensen waren ging het vreemdgenoeg toch een stuk beter dan doordeweeks.
Dat wil niet zeggen dat dat met alles zo is, maar het zegt wel een hoop vind ik.
Dan verschillen we inderdaad van mening.
Werken is niet verplicht, maar geld ontvangen is ook geen recht.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:27 schreef KabulCuisine het volgende:
Werken is toch niet verplicht, of leven we al in een communistisch heilstaat
Ja dat er krijg je als er een tekort is aan personeel (op elk niveau, of zelfs elk andere product of dienst), dat heb je goed gezien. Maar wat houdt op dan?quote:Op maandag 27 februari 2012 15:35 schreef okiokinl het volgende:
[..]
typisch..
kapitalisme is de bom maar als je een van de meest simpele kapitalistische dingen wilt doorvoeren, namelijk dat bij een tekort aan personeel, wordt dat personeel meer waard ( en gaan dus de ongeschoolde lonen omhoog) , dan houd het ineens op..
Je wilt niet weten hoeveel mensen dit niet snappen.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Nogal wiedes dat geestdodend werk je geest niet doodt als je het een dag in de week doet. Als bijbaantje tijdens mn studie heb ik ook een tijd lang debielenwerk gedaan (facturen sorteren en opbergen... ik had verreweg de hoogste opleiding van de hele afdeling, maar dat terzijde). Dat was altijd een dag keihard knallen en dan een week niet meer. Als ik het vaker dan een dag per week gedaan zou hebben was mijn arbeidsproductiviteit ongetwijfeld ingestort.
Even afgezien van dat distributiecentra minder werk hebben in het weekend, anders hadden ze wel vaste staf in dienst dan.
De stijging van de te betalen lonen. Immers, de vraag (naar werknemers) stijgt, het aanbod daalt of blijft gelijk. Gaan lonen omhoog wat je tenslotte dan zou verwachten? Welnee, de regering moet maar mensen tegen minder dan het minimumloon dwingen om kutwerk te doen.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:38 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Ja dat er krijg je als er een tekort is aan personeel (op elk niveau, of zelfs elk andere product of dienst), dat heb je goed gezien. Maar wat houdt op dan?
Dan is belasting betalen ook geen plicht.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:28 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Werken is niet verplicht, maar geld ontvangen is ook geen recht.
Belasting betalen is wel weer een plicht. Het staat je vrij om te verhuizen naar een staat waar de belastingen lager zijn of waar ze amper belasting innen. Midden in de Gobi-woestijn ofzo.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:07 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Dan is belasting betalen ook geen plicht.
Waarom zou ik dat moeten betalen aan lui die denken de baas te kunnen zijn over een stuk grond
had je maar een opleiding moeten volgenquote:Op maandag 27 februari 2012 18:40 schreef DE_krumpel het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoeveel mensen dit niet snappen.
en als je dan depressief word is het nog je eigen schuld ook
Gewoon belasting ontduiken.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:14 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Belasting betalen is wel weer een plicht. Het staat je vrij om te verhuizen naar een staat waar de belastingen lager zijn of waar ze amper belasting innen. Midden in de Gobi-woestijn ofzo.
Betaal je wel belasting over een bijstandsuitkering dan?quote:Op maandag 27 februari 2012 19:07 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Dan is belasting betalen ook geen plicht.
Waarom zou ik dat moeten betalen aan lui die denken de baas te kunnen zijn over een stuk grond
Betaal jij dat? Op je 11e bepaal je al je leven met een cito-score hierquote:Op maandag 27 februari 2012 19:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
had je maar een opleiding moeten volgen
Misschien loop je morgen onder een bus. Zijn we mooi ons geld kwijt.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:04 schreef Cher- het volgende:
[..]
Ik ga later tenminste iets bijdragen aan de maatschappij, die lapzwansen niet.
Dat dit kan in Nederland.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:33 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft 12 jaar lang een uitkering gehad, wilde ook niet werken,( werkt nu wel) mijn tante heeft al meer dan 20 jaar een uitkering en ook geen trek om te werken, mijn stiefvader heeft in zijn hele leven 5 (!!!) jaar gewerkt ( is 61), dan hebben we nog mijn tante haar ex, werkt 40 uur per week zwat, maar wit werken wil hij niet, een vriend van mijn moeder die 'best wil werken' maar alleen als hij minimaal 2000 euro netto krijgt, voor maximaal 20 uur werken en wil zijn eigen tijden kunnen bepalen. Dan heb ik nog een kennis met ww, die ook aangeeft niet meer te gaan werken, maar goed, zij heeft dan nog een werkende partner die voor haar onderhoud betaalt.
Verder ken ik nog een iemand met een uitkering die wel heel erg haar best doet om aan een baan te komen, maar tot nu toe is dat niet gelukt.
Ach ja, het is belangrijk dat mensen zo snel mogelijk weer deelnemen aan het arbeidsproces. In tijden van crisis is het nodig dat de overheid niet roekeloos met geld strooit.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
Bijstand zou eigenlijk moeten dalen naarmate je er langer in zit.
Ik vind gewoon. niet. willen. werken. ook een foute instelling.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:56 schreef bulbjes het volgende:
Vreselijk, hoe het gros hier zo generaliserend denkt over mensen in de bijstand en de WWJe mag maar hopen dat je er zelf nooit in komt/ mee te maken krijgt, want dan word je weggezet als een luie uitvreter
![]()
De politiek heeft het wel mooi voor elkaar: het is ze goed gelukt om ons in het verhaaltje te doen geloven dat het gros van de mensen die leeft van een uitkering 'gewoon te lui is om te werken' en dat dat allemaal hun eigen schuld is.
Ik zou zelfs bijna willen zeggen (complottheorie-modus:) ze spelen ons tegen elkaar uit, met als doel mensen te laten denken dat 'werken' hetgeen is wat het hoogste goed is.
Dat als je niet werkt, je als een paria wordt gezien en niks waard bent. Als je niet werkt je minder rechten hebt en mensen dingen van je mogen vragen.
Als je niet werkt heb je niks en doe je niet mee, dus werken moet je. En dan wel zo efficient en productief mogelijk, voor zo laag mogelijke kosten. En liefst ook graag nog een beetje langer, een beetje meer.
En als we daar maar lang genoeg in meegaan hebben we nog minder om op te staan, zijn we er teveel aan gewend, hebben we teveel gepikt, terwijl we gewoon uitgemolken worden. Ons voorgehouden wordt dat we nu allemaal eenmaal moeten werken om ons uit de crisis te redden, en allemaal moeten inleveren. En wat leveren zij in?
De poppetjes zijn dan allemaal netjes aan het werk, het gepeupel is getemd, terwijl een select groepje mensen in hun vuistje lacht.
Hierdoor ontstaat alleen maar meer een kloof, hierdoor verdwijnt alleen maar meer menselijkheid en mededogen, hierdoor onstaat alleen maar meer verharding, hierdoor vinden we het alleen maar meer normaal dat we uitgebuit worden in kutbaantjes 'want ja je moet nou eenmaal werken voor je geld en het is niet ieders en het is crisis'.
Ik onken niet dat er mensen zijn die weinig doen, ik ontken niet dat werken heel gezond kan zijn (voor je dagritme, bevrediging, sociaal contact, nuttige bijdrage aan de maatschappij etc.), ik ontken niet dat we de broekriem allemaal wat moeten aantrekken maar ik vind dit rieken naar mensen tegen elkaar opzetten, en werkende poppetjes van mensen maken die straks nog minder mekkeren want we gaan er zelf in geloven dat werken moet en dat het niet gaat om wat je zelf leuk vind maar wat voor de economie van belang is etc. en straks kunnen we niet meer terug.
Niet meer terug naar de menselijke maat, een beetje mede-dogen, een beetje kijken naar wat bij iemand past (echt past), naar iets doen met talenten en interesses.
Nee we krijgen er een hele school zombies bij die werk doen wat ze ronduit kut vinden, waar hun talent, interesse niet ligt maarja het levert wat geld op, maarja het moet van de staat.
En wat doen mensen die iets doen wat ze ronduit kut vinden, die boos zijn op wat er op hun dak komt? Juist ja, die gaan lopen schoppen naar degenen die onder ze staan. Hun macht misbruiken.
Net zoals we nu schoppen naar de mensen in een uitkering: wij werken tenminste nog, het is jullie eigen schuld dat jullie niet werken, jullie zijn te lui om te werken, jullie pikken onze belastingcenten in, je moet gewoon al het kutwerk doen wat er te vinden is, desnoods verhuis je er maar 120 kilometer voor terwijl het een halfjaarcontract is en je geen geld hebt om te verhuizen en er woningnood is, heb ik daar wat mee te maken, nee dan. Werken kreng.
Foute instelling.
Daar zit idd ook wat in. Aan de ene kant zou je gewoon de keuze moeten kunnen hebben om niet te werken (het is tenslotte je eigen leven) maar het kost wel een hele hoop belastingcenten waar andere mensen voor betalen. Dat wordt een beetje onbetaalbaar en moet geen vanzelfsprekendheid worden. En die gedachte dat dat dus kan moet ook op de schop. Ben ik met je eens.quote:Op maandag 27 februari 2012 21:22 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik vind gewoon. niet. willen. werken. ook een foute instelling.
Er zijn genoeg mensen die een uitkering wel degelijk ' verdienen' imo, maar je wordt wat sceptisch als je opgroeit tussen mensen die werken maar onzin vinden omdat ze toch wel geld krijgen. En ja, daarvan vind ik dat ze zouden moeten. Wellicht dat ze dan ook beter hun best gaan doen om hun interesses te ontdekken en werk / opleiding te vinden die ze WEL leuk vnden. Zodat ze werk kunnen doen dat ze leuk vinden.
Wat dacht je van niks krijgen en lekker bij de voedselbank eten komen halenquote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef robin007bond het volgende:
Gewoon flink korting op de uitkeringen. Net genoeg om brood te kopen, onderdak zoek je maar bij de familie.
Moet je dan eens zien hoe snel ze weer aan het werk gaan.
Zou ook geen probleem zijn voor me.quote:Op maandag 27 februari 2012 21:59 schreef Stofzuigerzak het volgende:
[..]
Wat dacht je van niks krijgen en lekker bij de voedselbank eten komen halen
Dat eerste is wel belangrijk ja. Ik, en ik denk veel mensen die even werkloos zijn geweest of zijn, met mij weten hoe het voelt/ gaat als je langere tijd werkloos bent: de eerste weken gaat het nog wel, maar na een poosje word je ritme langzamer aangezien je niks meer hebt om acuut je bed voor uit te komen. Dan ga je luier worden en dingen uitstellen (oh mn band is lek, naja plakken kan morgen ook nog wel). Voor mensen die erg leunen op structuur (zoals ik) is zoiets dodelijk.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:26 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ach ja, het is belangrijk dat mensen zo snel mogelijk weer deelnemen aan het arbeidsproces. In tijden van crisis is het nodig dat de overheid niet roekeloos met geld strooit.
Net als in tijden van welvaart overigens.
En toen werd jouw halfjaarcontractje niet verlengd en had je niet genoeg rechten opgebouwd voor een WW uitkering en kwam je zelf in de bijstandquote:Op maandag 27 februari 2012 21:59 schreef Stofzuigerzak het volgende:
[..]
Wat dacht je van niks krijgen en lekker bij de voedselbank eten komen halen
lees de link in de 1ste post dan eens..quote:Op maandag 27 februari 2012 17:22 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nee, er staat op die foto iets totaal anders als eerste zin.
Maar is er een tekort aan ongeschoold personeel dan? Tevens zou het betekenen dat het verschrikkelijk goed gaat met de economie. Productie draait op volle toeren en er is zoveel kapitaal dat er geen genoeg mensen zijn het te bedienen.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
De stijging van de te betalen lonen. Immers, de vraag (naar werknemers) stijgt, het aanbod daalt of blijft gelijk. Gaan lonen omhoog wat je tenslotte dan zou verwachten? Welnee, de regering moet maar mensen tegen minder dan het minimumloon dwingen om kutwerk te doen.
heveel immigranten zijn er niet naar nederland gehaald, om ongeschoold werk te doen? omdat we een tekort hebben, dus.quote:Op maandag 27 februari 2012 23:14 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Maar is er een tekort aan ongeschoold personeel dan? Tevens zou het betekenen dat het verschrikkelijk goed gaat met de economie. Productie draait op volle toeren en er is zoveel kapitaal dat er geen genoeg mensen zijn het te bedienen.
We hebben nu het tegenovergestelde.
Onzin.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:04 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja in NL kan dat ook gewoon niet zonder dat je andere mensen lastig valt he.
Of bij je inbreken om je koelkast leeg te stelenquote:Op maandag 27 februari 2012 20:26 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ach ja, het is belangrijk dat mensen zo snel mogelijk weer deelnemen aan het arbeidsproces. In tijden van crisis is het nodig dat de overheid niet roekeloos met geld strooit.
Net als in tijden van welvaart overigens.
Ten eerste complimenten voor dit stukje, ook met persoonlijke ervaringen. Zo leg je jezelf wel bloot, dat is toch een risico. Dit stukje is wel een mooie nuancering.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:15 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Dat eerste is wel belangrijk ja. Ik, en ik denk veel mensen die even werkloos zijn geweest of zijn, met mij weten hoe het voelt/ gaat als je langere tijd werkloos bent: de eerste weken gaat het nog wel, maar na een poosje word je ritme langzamer aangezien je niks meer hebt om acuut je bed voor uit te komen. Dan ga je luier worden en dingen uitstellen (oh mn band is lek, naja plakken kan morgen ook nog wel). Voor mensen die erg leunen op structuur (zoals ik) is zoiets dodelijk.
Voor je het weet slijt je je dagen achter Fok![]()
en in bed. Je sociale omgeving werkt ook gewoon en is dus vaak overdag weg, en geld om iets zinnigs of nuttigs te doen (sporten, een cursus volgen, een leuke hobby) is er ook niet want je hebt net genoeg geld om rond te komen en that's it.
(ik zit overigens in de ZW met een reden, voordat mensen me gaan aanvallen)
Dit gaat niet alleen bij 'paupers en uitvreters' zo, maar geldt voor veel mensen: als je vaste structuur en je reden om uit bed te komen wegvalt moet je ineens zelf je dagen zien te vullen en structuur zien aan te brengen (en solliciteren duurt ook geen 8 uur per dag en op een gegeven moment heb je alles wel zo'n beetje gehad aan vacatures). Je sociale omgeving werkt allemaal dus elke dag met vrienden afspreken overdag zit er ook niet in, en je hebt ook vaak geen geld om iets leuks en zinvols te gaan doen.
En zo glijd je meer af.
En natuurlijk afgezien daarvan en voor veel mensen belangrijker: hoe langer je eruit bent hoe minder snel mensen je ook nog aannemen.
Ergens lijkt korten op de WW me dan ook niet zo'n slecht idee....een paar weken tot een maand of anderhalf/ twee om bij te komen en te bezinnen wat je nou wilt en wat te solliciteren, dan een maand of twee om te solliciteren. Daarna moet toch wel duidelijk zijn of je nog ergens aan de bak kunt. Lukt het allemaal niet dan nog een lesje brieven schrijven etc. er tussendoor.
Ben je na 4 maanden nog niet aan de bak, dan bijstand in. Alhoewel dit ook weer niet erg fair is naar mensen die zich suf solliciteren en niet aan de bak komen, ook niet in de lagere baantjes. Ze hebben wel voor die WW betaald, rechten opgebouwd.
Maar effectief gezien doen mensen na een paar maanden gewoon minder om aan de bak te komen als ze weten dat ze toch recht hebben op 3 jaar WW (zeker als ze niet meteen in enorme geldnood komen maar er van kunnen rondkomen) omdat ze dan vaak verzakken in een trager ritme en de moed ook opgeven. Dan is het braaf 1 of 2 briefjes per week en klaar. In sommige gevallen dan. Er zijn ook mensen die zich wellicht maandenlang helemaal suf solliciteren en nergens aangenomen worden.
Natuurlijk, joh. Ik spreek jou over een jaartje of 30 nog wel.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:17 schreef Broodje_Zaad het volgende:
Kk bullshit, er is overal werk te vinde. Heb zelf in vleesverwerkingsbedrijf gewerkt en ook zuivelfabriek.
8 uur lang kut werk. Maar ik verdien welgeld om voor mn eigen te zorgen waarmee ik weer een diploma kan fixen.
Mensen moeten niet zo fucking zeiken en aan t werk gaan, er is OVERAL werk.
Ja, ik kan ook makkelijk thuis gaan zitten ruften en vreten van andermans centen omdat ik een advocatenbaan wil, maar dat zal er ook niet komen als je niet een reet uitvoert.
Klopt ja, ik wel. Terwijl jij fijn met je reet loopt te janken dat je het moeilijk hebt en ondertussen mijn centen opharkt waar ik voor werk.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Natuurlijk, joh. Ik spreek jou over een jaartje of 30 nog wel.
Dan zal ik wellicht niet zo heel erg mijn best voor je doen maar ach, dat interesseert je toch niet, want jij gaat wel met je kapotte rug in de kassen werken, toch?
Waar haal je het vandaan dat ik zit te 'janken' en jouw centen ophark?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:25 schreef Broodje_Zaad het volgende:
[..]
Klopt ja, ik wel. Terwijl jij fijn met je reet loopt te janken dat je het moeilijk hebt en ondertussen mijn centen opharkt waar ik voor werk.
Bah, wat een belachelijke mentaliteit. Vroeger moest iedereen 12 uur per dag in fabrieken werken. Nu kunnen vele verwende mietjes t niet eens aan om 8 uur te werken waar ze geen zin in hebben
Kapotte rugquote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Natuurlijk, joh. Ik spreek jou over een jaartje of 30 nog wel.
Dan zal ik wellicht niet zo heel erg mijn best voor je doen maar ach, dat interesseert je toch niet, want jij gaat wel met je kapotte rug in de kassen werken, toch?
Je komt niet klanten zoals ik tegen omdat ik succesvol ben en mij overal in praatquote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Waar haal je het vandaan dat ik zit te 'janken' en jouw centen ophark?
Ik verdedig mensen die om wat voor reden niet aan de bak kunnen komen en aldus recht hebben op een uitkering. Dat is mijn - betaalde - WERK, ja.
Hopelijk hoef je nooit een beroep op mij en mijn vakgenoten te doen, want klanten zoals jij kunnen we missen als kiespijn.
Trollollol.
Gelukkig zijn de arbeidsomstandigheden sinds 1900 behoorlijk verbeterd en hoeven we geen 12 uur per dag zwaar lichamelijke arbeid meer te verrichten en bestaat er zoiets als vakbonden e.d. ja. Ga jij eens gauw terug naar 1850quote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:25 schreef Broodje_Zaad het volgende:
[..]
Klopt ja, ik wel. Terwijl jij fijn met je reet loopt te janken dat je het moeilijk hebt en ondertussen mijn centen opharkt waar ik voor werk.
Bah, wat een belachelijke mentaliteit. Vroeger moest iedereen 12 uur per dag in fabrieken werken. Nu kunnen vele verwende mietjes t niet eens aan om 8 uur te werken waar ze geen zin in hebben
Daar had ik t ook overquote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:57 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de arbeidsomstandigheden sinds 1900 behoorlijk verbeterd en hoeven we geen 12 uur per dag zwaar lichamelijke arbeid meer te verrichten en bestaat er zoiets als vakbonden e.d. ja. Ga jij eens gauw terug naar 1850ze misten je al.
Dan zorg je voor geld.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:32 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Op zich wel mee eens alleen zitten daar 2 problemen aan.
Ten eerste zou er dan veel meer criminaliteit zijn, want geld moet toch ergens vandaan komen.
Ten 2e, het kan niet, waarom? Omdat je ook niet ergens zelf een hutje mag bouwen en van het land mag leven.
Dan wordt je weer weggestuurd omdat het land virtueel van iemand is. Ofwel, zonder geld kun je niet leven.
Het hoeft niet, hoorquote:
Waarom hebben we dan al die werklozen als we echte tekort hebben?quote:Op maandag 27 februari 2012 23:44 schreef okiokinl het volgende:
[..]
heveel immigranten zijn er niet naar nederland gehaald, om ongeschoold werk te doen? omdat we een tekort hebben, dus.
een tekort kan ontstaan door verschillende dingen, niet alleen omdat er meer productie is. hier is het geval, dat vrijwel iedereen een opleiding geniet.
ik persoonlijk oordeel niet over 'alle' uitkeringstrekkers, maar als ik kijk naar de mensen in mijn omgeving die een uitkering hebben of hadden, dan wilde meer dan.de helft gewoon niet. En die vinden dat heel vanzelfsprekend.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 00:17 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Hoeveel mensen hier zijn 40+ (= 'bejaard' op de arbeidsmarkt), hebben wellicht een (groot) gat in hun CV, zijn ziek (geweest), zitten in een problematische scheidingssituatie, zijn er na een reorganisatie door de 'manager-lege-dozen' uitgeschopt omdat die gast zijn eigen baantje wilde veilig stellen, etc.???
Voordat je gaat schelden op 'de uitkeringstrekkers', misschien een idee om je eerst wat meer te verdiepen in hun situatie?
Begrijp me goed, ik vind ook dat een 18-jarige luikont er niet voor in aanmerking dient te komen. Maar het is makkelijk oordelen vanuit je luie stoel, of niet dan...
Deze reactie slaat de spijker op zoveel manieren op zijn kop.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:56 schreef bulbjes het volgende:
Vreselijk, hoe het gros hier zo generaliserend denkt over mensen in de bijstand en de WWJe mag maar hopen dat je er zelf nooit in komt/ mee te maken krijgt, want dan word je weggezet als een luie uitvreter
![]()
De politiek heeft het wel mooi voor elkaar: het is ze goed gelukt om ons in het verhaaltje te doen geloven dat het gros van de mensen die leeft van een uitkering 'gewoon te lui is om te werken' en dat dat allemaal hun eigen schuld is.
Ik zou zelfs bijna willen zeggen (complottheorie-modus:) ze spelen ons tegen elkaar uit, met als doel mensen te laten denken dat 'werken' hetgeen is wat het hoogste goed is.
Dat als je niet werkt, je als een paria wordt gezien en niks waard bent. Als je niet werkt je minder rechten hebt en mensen dingen van je mogen vragen.
Als je niet werkt heb je niks en doe je niet mee, dus werken moet je. En dan wel zo efficient en productief mogelijk, voor zo laag mogelijke kosten. En liefst ook graag nog een beetje langer, een beetje meer.
En als we daar maar lang genoeg in meegaan hebben we nog minder om op te staan, zijn we er teveel aan gewend, hebben we teveel gepikt, terwijl we gewoon uitgemolken worden. Ons voorgehouden wordt dat we nu allemaal eenmaal moeten werken om ons uit de crisis te redden, en allemaal moeten inleveren. En wat leveren zij in?
De poppetjes zijn dan allemaal netjes aan het werk, het gepeupel is getemd, terwijl een select groepje mensen in hun vuistje lacht.
Hierdoor ontstaat alleen maar meer een kloof, hierdoor verdwijnt alleen maar meer menselijkheid en mededogen, hierdoor onstaat alleen maar meer verharding, hierdoor vinden we het alleen maar meer normaal dat we uitgebuit worden in kutbaantjes 'want ja je moet nou eenmaal werken voor je geld en het is niet ieders en het is crisis'.
Ik onken niet dat er mensen zijn die weinig doen, ik ontken niet dat werken heel gezond kan zijn (voor je dagritme, bevrediging, sociaal contact, nuttige bijdrage aan de maatschappij etc.), ik ontken niet dat we de broekriem allemaal wat moeten aantrekken maar ik vind dit rieken naar mensen tegen elkaar opzetten, en werkende poppetjes van mensen maken die straks nog minder mekkeren want we gaan er zelf in geloven dat werken moet en dat het niet gaat om wat je zelf leuk vind maar wat voor de economie van belang is etc. en straks kunnen we niet meer terug.
Niet meer terug naar de menselijke maat, een beetje mede-dogen, een beetje kijken naar wat bij iemand past (echt past), naar iets doen met talenten en interesses.
Nee we krijgen er een hele school zombies bij die werk doen wat ze ronduit kut vinden, waar hun talent, interesse niet ligt maarja het levert wat geld op, maarja het moet van de staat.
En wat doen mensen die iets doen wat ze ronduit kut vinden, die boos zijn op wat er op hun dak komt? Juist ja, die gaan lopen schoppen naar degenen die onder ze staan. Hun macht misbruiken.
Net zoals we nu schoppen naar de mensen in een uitkering: wij werken tenminste nog, het is jullie eigen schuld dat jullie niet werken, jullie zijn te lui om te werken, jullie pikken onze belastingcenten in, je moet gewoon al het kutwerk doen wat er te vinden is, desnoods verhuis je er maar 120 kilometer voor terwijl het een halfjaarcontract is en je geen geld hebt om te verhuizen en er woningnood is, heb ik daar wat mee te maken, nee dan. Werken kreng.
Foute instelling.
allu hoedjes. Denken dat het de hoge heren zijn die vinden dat iedereen moet werken, man man manquote:Op dinsdag 28 februari 2012 12:45 schreef Piye het volgende:
[..]
Deze reactie slaat de spijker op zoveel manieren op zijn kop.
Klopt, maar de fout is om alleen maar die parasiterende mensen te zien en zelfs zo ver te gaan dat je mensen die helemaal niet parasiteren zo af gaat schilderen omdat je zelf niet direct ziet wat ze nou zo arbeidsongeschikt maakt. Vervolgens zie je dat er maatregelen genomen worden tegen de mensen die wel kunnen werken, maar niet willen (of alleen zwart werken) waarmee je uiteindelijk vooral de mensen die wel willen, maar niet kunnen werken pakt.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 12:57 schreef Yreal het volgende:
[..]
allu hoedjes. Denken dat het de hoge heren zijn die vinden dat iedereen moet werken, man man man![]()
Als je niet kan hoef je niet, maar dit is de enige maatschappelijke vorm waarin niksnutten kunnen bestaan. Vroeger moest je werken, anders verhongerde je. In 95% van de wereld moet je nog steeds werken om niet te verhongeren. Daar hebben we niet zoiets al eindeloze bijstand.
De mensen die wel willen, prima. We hebben die uitkeringen voor een reden. Iedereen die zich door dit soort dingen ze op zijn teentjes voelt getrapt snapt het gewoon niet. Net als de mensen die hier vanochtend op reageerde in het AD. Om jullie gaat het helemaal niet.
Het gaat om de mensen met de gedachte "waarom werken voor 300 euro extra?". DAT is het parasiteerde uitschot van deze samenleving. Je gaat niet werken voor 300 euro extra, je gaat werken om jezelf te kunnen voorzien
Tsja dat kan, ik denk persoonlijk niet dat je daar veel mee bespaart, aangezien het gewoon een andere manier is om precies hetzelfde te doen. De bijstand stelt al geen fuck voor. Er zijn huizen in de sociale huursector die meer kosten dan je maandelijks aan bijstand krijgt, dus als je die mensen hun huur, g/w/l, voedsel en kleding geeft zit je daar al snel aan. Misschien zit je er zelfs behoorlijk overheen, want leveranciers vragen de overheid meestal een hoger bedrag dan particulieren omdat de overheid toch wel betaalt.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:19 schreef Yreal het volgende:
Ik zal heel eerlijk zijn dat ik vind dat de bijstand heel anders moet.
De overheid betaalt je woonlasten tot bedrag X
De overheid betaalt je g/w/l tot bedrag X
Je krijgt voedsel en kledingsbonnen
Extra's afhankelijk van de situatie
Heel klein bedrag aan "zakgeld"
Maar dat ben ik.
Het zal vast wel wat meer kosten, maar voor die voedselbonnen krijg je geen tabak of alcohol. Alle extra'tjes als plasmaschermen en computers doen we ook niet meer aan.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:26 schreef Piye het volgende:
[..]
Tsja dat kan, ik denk persoonlijk niet dat je daar veel mee bespaart, aangezien het gewoon een andere manier is om precies hetzelfde te doen. De bijstand stelt al geen fuck voor. Er zijn huizen in de sociale huursector die meer kosten dan je maandelijks aan bijstand krijgt, dus als je die mensen hun huur, g/w/l, voedsel en kleding geeft zit je daar al snel aan. Misschien zit je er zelfs behoorlijk overheen, want leveranciers vragen de overheid meestal een hoger bedrag dan particulieren omdat de overheid toch wel betaalt.
Dus jij vind het wel een goed idee dat er meer belastinggeld uitgegeven wordt om mensen in de bijstand minder plezier te gunnen? Hoe wil je dat nog verdedigen dan? Dan gaat het duidelijk niet meer om de belastingcenten, maar puur om afgunst en aan het eind van de dag heb je de mensen die in de bijstand zitten en ernaast bijklussen er nog steeds niet mee.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het zal vast wel wat meer kosten, maar voor die voedselbonnen krijg je geen tabak of alcohol. Alle extra'tjes als plasmaschermen en computers doen we ook niet meer aan.
Dan is de lol er ook wel heel snel af.
Edit : en onder curatele stellen zodat ze geen contracten kunnen sluiten !
En jij bent ook van de ellende als voedselbanken en schulden af
je streeft zo nog steeds hetzelfde doel na, mensen in hun levensonderhoud voorzien. Heel veel meer denk ik dat je niet kwijt bent, maar je prikkelt mensen zo wel veel meer om aan het werk te gaan.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:34 schreef Piye het volgende:
[..]
Dus jij vind het wel een goed idee dat er meer belastinggeld uitgegeven wordt om mensen in de bijstand minder plezier te gunnen? Hoe wil je dat nog verdedigen dan? Dan gaat het duidelijk niet meer om de belastingcenten, maar puur om afgunst en aan het eind van de dag heb je de mensen die in de bijstand zitten en ernaast bijklussen er nog steeds niet mee.
ja daar hadden we het dus over, omdat die laaggeschoolde banen niet genoeg betalen. nu worden ze opgevuld door polen en bulgaren, die hoeven niet zoveel te krijgen voor dat werk, want in hun eigen land is dat geld veel meer waard.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:29 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Waarom hebben we dan al die werklozen als we echte tekort hebben?
Laaggeschoolde verdienen genoeg. Als schoonmaker had ik 1700 bij voltijd werken. Na mijn 4 jarige hbo mag ik in mijn handjes knijpen als ik 2200 krijg.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:30 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ja daar hadden we het dus over, omdat die laaggeschoolde banen niet genoeg betalen. nu worden ze opgevuld door polen en bulgaren, die hoeven niet zoveel te krijgen voor dat werk, want in hun eigen land is dat geld veel meer waard.
jaja dan zitten ze aan de voedselbonnen, net als in de 2de wereld oorlog...quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het zal vast wel wat meer kosten, maar voor die voedselbonnen krijg je geen tabak of alcohol. Alle extra'tjes als plasmaschermen en computers doen we ook niet meer aan.
Dan is de lol er ook wel heel snel af.
Edit : en onder curatele stellen zodat ze geen contracten kunnen sluiten !
En jij bent ook van de ellende als voedselbanken en schulden af
+ alleenstaande toeslagquote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:55 schreef pinine het volgende:
tsja als alleenstaande krijg je 620,68 netto p.m., hoe kan je daar nou van leven?, de meesten houden het vol met de uitkeringen van zorg- en huurtoeslag maar dat je daar genoegen mee neemt en niks doet om werk te krijgen dan kies je toch echt voor armoede
"Boehoehoe kutlinksquote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:40 schreef HSG het volgende:
Hebben we vroeger aan links te danken. Goed verdienen is fout en niet eerlijk tegenover de mensen die het wat minder hebben.
nee, andersom. goed verdienen is prima, maar dan draag je meer bij, omdat je het kan lijen. heb je niks, dan mag je mee profiteren van stijgende welvaart.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:40 schreef HSG het volgende:
Hebben we vroeger aan links te danken. Goed verdienen is fout en niet eerlijk tegenover de mensen die het wat minder hebben.
Een bijstandfraudeur kost mij geld een rijk persoon die in Monaco woont niet.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 15:05 schreef okiokinl het volgende:
[..]
nee, andersom. goed verdienen is prima, maar dan draag je meer bij, omdat je het kan lijen. heb je niks, dan mag je mee profiteren van stijgende welvaart.
uiteraard wordt dat in de gedachtegang van rijken dat je niet rijk mag zijn... en net zoals de echte bijstandfraudeur zwart werkt en dus alle maatregelen uitlacht, gaat de eecht rijke officieel in monaco wonen, en betaald geen belasting meer. en ja, dat is dus beiden gewoon asociaal tuig.
Nee ze kosten jou allebei geen geld. De bijstandsfraudeur kost de staat geld en dankzij de belastingfraudeur loopt de staat geld mis. Daar zit helemaal niks van jou bij hoor.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 15:32 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Een bijstandfraudeur kost mij geld een rijk persoon die in Monaco woont niet.
tuurlijk wel, die betaald geen belasting hier. dat kost dus ook geld.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 15:32 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Een bijstandfraudeur kost mij geld een rijk persoon die in Monaco woont niet.
Australiers betalen hun belasting ook niet hier, dus zij kosten mij geld?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 15:44 schreef okiokinl het volgende:
[..]
tuurlijk wel, die betaald geen belasting hier. dat kost dus ook geld.
Dus het "werk voor inkomen" verhaal blijkt in de praktijk niet te functioneren?quote:Op woensdag 29 februari 2012 11:32 schreef ikjijallebei het volgende:
Het verschil tussen de inkomsten die ze uit bijstand krijgen en het inkomen wat ze zouden krijgen als ze gaan werken, is niet groot genoeg en derhalve trekt het niet om te gaan werken.
weet je het verschil tussen een australier en een nederlander? en wat een belastingvlucht is?quote:Op woensdag 29 februari 2012 09:48 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Australiers betalen hun belasting ook niet hier, dus zij kosten mij geld?
precies. Maar dat zijn nou net de paupers die denken dat ze dan voor die 300e werkenquote:Op woensdag 29 februari 2012 11:32 schreef ikjijallebei het volgende:
Het verschil tussen de inkomsten die ze uit bijstand krijgen en het inkomen wat ze zouden krijgen als ze gaan werken, is niet groot genoeg en derhalve trekt het niet om te gaan werken.
Maar zie ze er eens uit te filteren zonder de bijstand moeder te grazen te nemen. Ik ken iemand die profiteert en ik weet mijn moeder die ooit zware moeite had de bijstand uit te komen. Bijstand was zeker geen vet pot, dat het door een aantal misbruikt wordt is erg. Vooral als dit leidt tot een generalisering van een diverse groep mensen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
precies. Maar dat zijn nou net de paupers die denken dat ze dan voor die 300e werken
Waarom dat lekker toch, beetje heel de dag Baron pils wegtikken gratis geld en beetje zwart bijwerken, gewoon lekker bekeken tochquote:Op donderdag 1 maart 2012 00:17 schreef Madame_Paon het volgende:
Die rotte appels verpesten het voor de rest.
Als je wel kunt werken en er ook gewoon werk voor je te vinden is dat redelijk betaalt, maar toch een uitkering krijgt, ben je gewoon een fraudeur.
Die mogen ze echt heel hard aanpakken.
werken voor minder dan het minimum loonquote:Op donderdag 1 maart 2012 00:13 schreef SchoneZoon het volgende:
Het probleem ligt wel ingewikkelder hoor. Als ze 1000 euro uitkering krijgen en ze moeten in een kas werken waar ze maar 900 euro gaan verdienen, dan kan ik ook begrijpen dat je dat werk niet wilt aannemen. Laaggeschoold werk betaald nou eenmaal niet goed.
En veel mensen zijn ook niet geschikt om bepaald werk te doen. Bijvoorbeeld werk in de haven of in de bouw.
En de mensen die wel kunnen, maar echt niet willen...ze moeten gewoon hun uitkering stoppenDie zijn gewoon te lui om iets te doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |