De Thora (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium)quote:Op maandag 20 februari 2012 13:07 schreef P8 het volgende:
Naar welke wet wordt in die tekst gerefereerd?
Dan toch niet volgens Matt.5 :17 - 20quote:Op maandag 20 februari 2012 13:57 schreef deelnemer het volgende:
De wet is gedragsregulatie en staat centraal in de religie.
Jezus overtrad in diverse situaties de wet in zijn dagen uit humanitaire overwegingen.
Ik dacht dat de Thora een heilig geschrift was, waar gedragsregels in verstopt zitten in de gebeurtenissen.quote:Op maandag 20 februari 2012 13:37 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
De Thora (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium)
De Thora, ook gespeld als Tora(h), (Hebreeuws: תורה) (behalve als 'Tora' ook wel uitgesproken als Nederlands-Asjkenazisch: 'Touro') is een Hebreeuws woord dat leer, instructie of wet betekent. In het jodendom gebruikt men dit woord meestal voor de eerste vijf boeken van de Tenach (Hebreeuwse Bijbel), die de grondslag van het joodse geloof vormen en daarmee als de voornaamste heilige boeken van deze monotheïstische godsdienst gelden.quote:Op maandag 20 februari 2012 14:15 schreef P8 het volgende:
[..]
Ik dacht dat de Thora een heilig geschrift was, waar gedragsregels in verstopt zitten in de gebeurtenissen.
Ha ja ? Waar staat dat ? Hier, moet je niet zoeken naar Matt 5:20:quote:Op maandag 20 februari 2012 14:15 schreef P8 het volgende:
[..]
Ik dacht dat de Thora een heilig geschrift was, waar gedragsregels in verstopt zitten in de gebeurtenissen.
In Mattheus 5:20 lees ik dat deze "wet" niet gevolgd hoeft te worden als de vervangende "wetten" "beter" zijn.
quote:Matt.5: 20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
Dus iedereen met een goddelijke moraal mag de Wet overtreden..quote:Jezus kon alleen de wet overtreden omdat zijn moraal goddelijk was.
Leg dát eens uit !quote:Normale mensen hebben dat vanzelfsprekend niet en zijn dus verplicht zich aan de wet te houden als ze zeker willen zijn van een plaatsje in de hemel.
Hier staat duidelijk dat hij niet gekomen is om de Wet ( van Mozes ) af te schaffen. Wat moest er volgens de profeten vervuld worden ? Er waren zekere voorwaarden verbonden aan wat ? Aan de komst van een messias, een koning uit de lijn van David die de joden zou bevrijden van het juk van de vreemde bezetter. Daarom moest men volgens de Wet leven. Dát was de voorwaarde.quote:Mattheus 5:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
Wat stond er te gebeuren ? Alles ( de Wet ) zal van kracht blijven zolang de wereld zal bestaan. Hier staat duidelijk : Geen hervorming en geen New Deal . De komst van een koning stond dan te gebeuren als iedere jood zou leven naar die Wet. Dat hadden de profeten voorspeld, en dát stond er te gebeuren.quote:18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
Hier staat niet ' Koninkrijk IN de hemelen ', maar Koninkrijk DER hemelen. Wat verstonden/verstaan de joden hieronder ? Gods volk: de joden. Gods Rijk: Palestina/Israël . Om aanzien te genieten in het toekomstige vrije Palestina, moest men de Wet correct onderwijzen, wat niet altijd zo nauw gevolgd werd, wat blijkt uit volgende uitspraak:quote:19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
quote:20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
Jezus en goddelijke moraal. Geef eens een voorbeeld want ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van de moraal van Jezus. Het niet veroordelen maar goedpraten van slavernij bijvoorbeeld... en het aanzetten tot stelen (discipelen, ezeltje, intocht)quote:Op maandag 20 februari 2012 14:15 schreef P8 het volgende:
[..]
Jezus kon alleen de wet overtreden omdat zijn moraal goddelijk was.
Goed punt, mijn ouders bijv willen daar niets over horen. Zij vinden dat de mensen dat misbruikten om macht uit te oefenen, los van de Bijbel zelf, zeg maar.quote:Op maandag 20 februari 2012 15:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jezus en goddelijke moraal. Geef eens een voorbeeld want ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van de moraal van Jezus. Het niet veroordelen maar goedpraten van slavernij bijvoorbeeld...
Maar als je gerechtigheid wel overvloediger is dan die van de schriftgeleerden, dan kom je wel in de hemel. Jezus' gerechtigheid was als enige met zekerheid overvloediger dan die van de schriftgeleerden (omdat hij God was), en kon daarom "nuances" aanbrengen in de Thora.quote:Op maandag 20 februari 2012 15:54 schreef ATON het volgende:
Hier staat niet ' Koninkrijk IN de hemelen ', maar Koninkrijk DER hemelen. Wat verstonden/verstaan de joden hieronder ? Gods volk: de joden. Gods Rijk: Palestina/Israël . Om aanzien te genieten in het toekomstige vrije Palestina, moest men de Wet correct onderwijzen, wat niet altijd zo nauw gevolgd werd, wat blijkt uit volgende uitspraak:
[..]
Ik ook niet hoor, maar dat is niet relevant voor dit topic. Ik probeer enkel de tekst uit de OP te interpreteren vanuit een Christelijk oogpunt.quote:Op maandag 20 februari 2012 15:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jezus en goddelijke moraal. Geef eens een voorbeeld want ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van de moraal van Jezus.
Nog maar eens lezen zonder gekleurde bril. Er staat helemaal niks over de hemel. Waar staat dat ???quote:Op maandag 20 februari 2012 16:04 schreef P8 het volgende:
Maar als je gerechtigheid wel overvloediger is dan die van de schriftgeleerden, dan kom je wel in de hemel.
Beetje trollen ? Zet die gekleurde bril af en lees nogmaals.quote:Jezus' gerechtigheid was als enige met zekerheid overvloediger dan die van de schriftgeleerden (omdat hij God was), en kon daarom "nuances" aanbrengen in de Thora.
Probeer eens zonder die bril. Je moet daarom geen bijbelkenner zijn, maar wat gezond verstand hebben. Heb je dat ? Dan moet dit geen probleem zijn.quote:Maar dat is hoe ik het interpreteer en ik ben geen Bijbelkenner.
Is het Koninkrijk der Hemelen iets anders dan de hemel dan?quote:Op maandag 20 februari 2012 16:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog maar eens lezen zonder gekleurde bril. Er staat helemaal niks over de hemel. Waar staat dat ???
Zeg ik toch! Heb je mijn post dan niet gelezen ?quote:Op maandag 20 februari 2012 16:14 schreef P8 het volgende:
[..]
Is het Koninkrijk der Hemelen iets anders dan de hemel dan?
Waar ovetrad Jezus de wet volgens jou?quote:Op maandag 20 februari 2012 13:57 schreef deelnemer het volgende:
Jezus overtrad in diverse situaties de wet in zijn dagen uit humanitaire overwegingen.
Zelfde vraag, waar overtrad Jezus de wet?quote:Op maandag 20 februari 2012 14:15 schreef P8 het volgende:
[..]
Jezus kon alleen de wet overtreden omdat zijn moraal goddelijk was.
Mijn oprechte excuses. Deze fout van mezelf valt niet goed te praten.quote:Op maandag 20 februari 2012 16:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeg ik toch! Heb je mijn post dan niet gelezen ?
Bijv. door te werken op de sabbat. Waarna hij een uitleg gaf waarom dat wel degelijk mocht als je er levens mee kon redden - iets waar de Joodse priesters het niet mee eens waren.quote:Op maandag 20 februari 2012 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar ovetrad Jezus de wet volgens jou?
Werkte hij op de sabbat?quote:Op maandag 20 februari 2012 19:12 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Bijv. door te werken op de sabbat. Waarna hij een uitleg gaf waarom dat wel degelijk mocht als je er levens mee kon redden - iets waar de Joodse priesters het niet mee eens waren.
Niet erg hoor. Is ook niet zo direct te begrijpen als ze je steeds iets anders hebben voorgehouden.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:07 schreef P8 het volgende:
[..]
Mijn oprechte excuses. Deze fout van mezelf valt niet goed te praten.
Mee eens, alhoewel de farizeeërs hier ook geen moeite mee zouden gehad hebben. Blijkbaar hadden de auteurs van het N.T. iets tegen die heren. Maar dit terloops.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Werkte hij op de sabbat?
Voor zover ik weet genas hij mensen op de sabbat en zijn discipelen plukten arens.
Nergens in de wet staat expliciet dat dit niet mag. Jezus beantwoordt de farizeeen als volgt:
Mark 3:4 En Hij zei tegen hen: Is het geoorloofd op sabbatdagen goed te doen of kwaad te doen, een mens * te behouden of te doden? En zij zwegen.
Markus 2:25 En Hij zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen wat * David deed toen hij in nood verkeerde, en hij honger had, en zij die bij hem waren?
26 Hoe hij het huis van God binnengegaan is ten tijde van Abjathar, de hogepriester, en de toonbroden gegeten heeft, die niemand mag eten * behalve de priesters, en ze ook gegeven heeft aan hen die bij hem waren?
27 En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.
28 * Daarom, de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat.
Lukas 15:2 En zie, voor Hem stond iemand die leed aan waterzucht.
3 En Jezus antwoordde en zei tegen de wetgeleerden en Farizeeën: Is het geoorloofd op de sabbat gezond te maken?
4 Maar zij zwegen. En Hij greep hem vast, genas hem en liet hem gaan.
5 En Hij zei, terwijl Hij Zich tot hen richtte: * Wie van u zal, wanneer zijn ezel of os in een put valt, deze er niet meteen uittrekken op de dag van de sabbat?
6 En zij konden Hem daarop geen antwoord geven.
Dus werd hier werkelijk de wet overtreden? Of slechts het concept van de wet dat de farizeeen hadden?
Mee eens, in dit geval wordt de wet niet overtreden.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
27 En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.
[..]
Dus werd hier werkelijk de wet overtreden? Of slechts het concept van de wet dat de farizeeen hadden?
Dat is nu juist het probleem. Wie bepaald hoe de wet uitgelegd dient te worden? Werkt een arts die op de sabbath werkt? Zo ja, moet hij dan goed doen (genezen) of moet hij zich onthouden van arbeid (rusten)?quote:Op maandag 20 februari 2012 19:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kun je op de sabbath ook doorwerken als je dat beter uitkomt?quote:27 En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.
Dit is het mooie aan de wet vind ik.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:28 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Mee eens, in dit geval wordt de wet niet overtreden.
Dat doet de wetgever.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is nu juist het probleem. Wie bepaald hoe de wet uitgelegd dient te worden?
Wat denk je zelf hierover?quote:Werkt een arts die op de sabbath werkt? Zo ja, moet hij dan goed doen (genezen) of moet hij zich onthouden van arbeid (rusten)?
Dat hangt van de activiteit af denk ik. Zo wordt commerciele activiteit wel expliciteit verboden.quote:Kun je op de sabbath ook doorwerken als je dat beter uitkomt?
Ik heb het wel eens vergeleken met de verkeersregels. Verkeersregels zijn er om er voor te zorgen dat je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, anders wordt het een chaos. Zo ook is er de Wet die er voor zorgt dat je op een goede en veilige manier aan het leven kunt deelnemen. Regels kan je als iets vervelends ervaren, maar ze zijn er met een goede reden. En daar gaat juist om.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is het mooie aan de wet vind ik.
Wij mensen zien een wet altijd als een restrictie. Maar Gods wet is er voor ons eigen belang.
Het voorkomen van criminaliteit is voor iedereen gunstig, behalve voor hen die anderen en hun bezittingen niet willen respecteren.
Het garanderen van een rustdag elke 7 dagen is een gift, en geen restrictie. Elke dag werken is meer slavernij dan leven.
De farizeeen hadden zo'n misvormd concept van de wet, en Jezus lijkt dat met zijn daden recht te willen zetten. Hij legt de lat veel hoger (zie de text voor Mattheus 5), maar ook dit is om de standaard van leven hoog te houden. Het zou dus vreemd zijn als Jezus de geboden af zou schaffen. Dat doet hij dus ook ook niet, naar eigen zeggen volgens de tekst in de OP. Waarom geloven zoveel christenen dat dit wel het geval is, dat door het kruis Jezus de wet af heeft geschaft, terwijl de wet voor ons eigen bestwil is?
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:06 schreef deelnemer het volgende:
Mooi, dan bestaan er geen interpretatie problemen. De betekenis is evident.
Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.
Ook opmerkelijk dat het grootste deel van de christelijke wereld de hele wet, of een deel ervan, negeert of gelooft dat ie door Jezus veranderd is.
Een slaaf in die tijd is vergelijkbaar met een werknemer gebonden voor een bepaalde tijd.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.
Er staan regels in de bijbel over de juiste wijze van het behandelen van een slaaf (bv na 7 jaar vrijlaten). Dat is een impliciete erkenning van slavernij. Toch erkennen veel christenen de slavernij niet meer.
Is het hedendaagse gangbare opzegtermijn voor werknemers dan nog in overeenstemming met de wet van de bijbel?quote:Op maandag 20 februari 2012 20:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een slaaf in die tijd is vergelijkbaar met een werknemer gebonden voor een bepaalde tijd.
Dat is zo, gezien het ( grotendeels ) steek houdt, maar...quote:Op maandag 20 februari 2012 20:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.
...hier ben ik het dan niet mee eens. Dat ik het eens ben dat Jezus niks aan de joodse wet wou wijzigen, maar dan duikt Paulus op. Die heeft de joodse Wet wél aan zijn laars gelapt. Dit was iets voor de orthodoxe joden, maar niet voor de gehelleniseerde ( moderne ) joden. En het christendom was geboren. En nu denken de christenen nog steeds dat Jezus die regels verandert heeft. Niet dus.quote:Ook opmerkelijk dat het grootste deel van de christelijke wereld de hele wet, of een deel ervan, negeert of gelooft dat ie door Jezus veranderd is.
Nee. Daarom gebonden voor een bepaalde tijd. Maar geen hond waar je mee mag doen wat je wilt.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is het hedendaagse gangbare opzegtermijn voor werknemers dan nog in overeenstemming met de wet van de bijbel?
Dan heb ik een vraag voor jou.quote:Op maandag 20 februari 2012 21:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is zo, gezien het ( grotendeels ) steek houdt, maar...
[..]
...hier ben ik het dan niet mee eens. Dat ik het eens ben dat Jezus niks aan de joodse wet wou wijzigen, maar dan duikt Paulus op. Die heeft de joodse Wet wél aan zijn laars gelapt. Dit was iets voor de orthodoxe joden, maar niet voor de gehelleniseerde ( moderne ) joden. En het christendom was geboren. En nu denken de christenen nog steeds dat Jezus die regels verandert heeft. Niet dus.
Dat die auteurs van de evangeliën heel wat fantasie hadden. De ene overtreft hierin de andere. Toch leuk om lezen. En vergeet de zombies niet die door de stad liepen. En die aardbeving, schitterend. ... alhoewel, dat laatste is er wel wat over, denk je ook niet ?quote:Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan heb ik een vraag voor jou.
Waarom scheurde bij Jezus' kruisdood het tempeldoek in twee, van boven naar beneden, terwijl dat deel van de tempel, het allerheiligste, slechts eenmaal per jaar voor de hogepriester toegankelijk was voor de vergeving van de zonden van het joodse volk en reiniging van de tempel door het verschijnen van de Shekinah?
Markus 15:37 En roepend met luide stem gaf Jezus de geest.
38 * En het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden.
Het allerheiligste open en bloot voor iedereen. Dit is in tegenspraak met 'de joodse wet'. Het doek scheurt van boven tot beneden, God scheurt het zelf. Wat betekent dit?
Maar de betekenis?quote:Op maandag 20 februari 2012 23:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat die auteurs van de evangeliën heel wat fantasie hadden. De ene overtreft hierin de andere. Toch leuk om lezen. En vergeet de zombies niet die door de stad liepen. En die aardbeving, schitterend. ... alhoewel, dat laatste is er wel wat over, denk je ook niet ?
Ik denk niet dat de gelovige joden dat als triviale onzin beschouwen hoor. Probleem is dat het O.T. zich richt tot een semietisch publiek en het N.T. geschreven is voor een hellenitisch denkend publiek. Zo werd het christendom knecht van twee meesters.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 08:21 schreef vaarsuvius het volgende:
Het probleem met de wet uit het OT is dat deze volstaat met triviale onzin. (Vooral Leviticus) Hierdoor is het voor de mensen nu onmogelijk om geheel die wet te volgen. Ook is het lastig om te bepalen welke stukjes nu nog wél waardevol kunnen zijn. Ieder heeft daar een andere mening over, vandaar dat er zoveel ruzie om is (geweest)
En wist je dat een slaaf in het oude Rome een beter leven had dan toen hij een vrij man werd?quote:Op maandag 20 februari 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.
Er staan regels in de bijbel over de juiste wijze van het behandelen van een slaaf (bv na 7 jaar vrijlaten). Dat is een impliciete erkenning van slavernij. Toch erkennen veel christenen de slavernij niet meer.
Bij de intocht in Jeruzalem laat Jezus zijn discipelen een ezel (met veulen) stelen. Hij doet het weliswaar niet zelf maar het is duidelijk dat hij verantwoordelijk is voor deze daad.quote:Op maandag 20 februari 2012 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zelfde vraag, waar overtrad Jezus de wet?
Dat het Christendom als Joodse stroming werd opengesteld aan de Heidenen, precies wat Paulus prediktequote:Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het allerheiligste open en bloot voor iedereen. Dit is in tegenspraak met 'de joodse wet'. Het doek scheurt van boven tot beneden, God scheurt het zelf. Wat betekent dit?
quote:9) Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas.
Tit 3
Wat heeft dit met het openen van het allerheiligste te maken? De jood mocht hier ook nooit in, slechst de hogepriester eenmaal per jaar.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat het Christendom als Joodse stroming werd opengesteld aan de Heidenen, precies wat Paulus predikte
Ik zou dit niet als diefstal beschouwen. Dat dier lijkt me voorbestemd om voor de intocht te dienen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bij de intocht in Jeruzalem laat Jezus zijn discipelen een ezel (met veulen) stelen. Hij doet het weliswaar niet zelf maar het is duidelijk dat hij verantwoordelijk is voor deze daad.
Hij overtreedt daarmee het gebod van gij zult niet stelen.
Nee natuurlijk beschouw jij dit niet als diefstal, stel je voor zeg.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zou dit niet als diefstal beschouwen. Dat dier lijkt me voorbestemd om voor de intocht te dienen.
Zeer flauwe verklaring. Als je goed kan lezen had men deze ezel ( die uit de evangelies ) op bestelling gaan afhalen om die intrede zowat te laten kloppen met de profetische beschrijving voor de intrede van een messias. Later moeten zijn ' discipelen ' een man met een kruik volgen. Zal wel de enige geweest zijn met een kruik, gezien dit een vrouwentaak was. Moet vast opgevallen zijn. Ruikt sterk naar een ' complot ' affaire, denk je niet ?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zou dit niet als diefstal beschouwen. Dat dier lijkt me voorbestemd om voor de intocht te dienen.
Nee, maar alsof je een vaste bezoeker bent van BNW.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 12:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeer flauwe verklaring. Als je goed kan lezen had men deze ezel ( die uit de evangelies ) op bestelling gaan afhalen om die intrede zowat te laten kloppen met de profetische beschrijving voor de intrede van een messias. Later moeten zijn ' discipelen ' een man met een kruik volgen. Zal wel de enige geweest zijn met een kruik, gezien dit een vrouwentaak was. Moet vast opgevallen zijn. Ruikt sterk naar een ' complot ' affaire, denk je niet ?
Wat is BNW ?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 12:41 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, maar alsof je een vaste bezoeker bent van BNW.
Een soort BMW maar dan van aluminium.quote:
De kruisdood betekende dat zonden van het joodse volk voortaan worden vergeven. Maak je geen zorgen meer als je de wet overtreed. Zelfs het doden van God word je niet aangerekend.quote:Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom scheurde bij Jezus' kruisdood het tempeldoek in twee, van boven naar beneden, terwijl dat deel van de tempel, het allerheiligste, slechts eenmaal per jaar voor de hogepriester toegankelijk was voor de vergeving van de zonden van het joodse volk en reiniging van de tempel door het verschijnen van de Shekinah?
38 * En het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden.
Dus voor de kruisdood werden zonden niet vergeven?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 12:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De kruisdood betekende dat zonden van het joodse volk voortaan worden vergeven. Maak je geen zorgen meer als je de wet overtreed. Zelfs het doden van God word je niet aangerekend.
Welke poppenkast? En was het 'bedoezeld' of was er een andere link met de kruisdood en de diensten in de tempel?quote:Of
Het heiligste is met de kruisdood al bedoezeld dus laten we maar ophouden met de poppenkast.
Kijk, het is onverstandig om te communiseren dmv tekenen. Deze zijn multi-interpreteerbaar. Als je je uitsterste best doet om iets zo duidelijk mogelijk te formuleren, dan is het al vaak voor meerdere interpretaties vatbaar. Dat God volstaat met een onduidelijk boek als openbaring, waar het lot van iedereen van afhangt, is gekkenwerk. God weet dat wij mensen geen goede gronden hebben om waarheid te onderscheiden van onwaarheid. Wij zijn afhankelijk van de werking van onze hersenen en zintuigen. Uit tal van voorbeelden blijkt dat dit al vaak genoeg mis gaat. Laat staan dat wij ons kunnen veroorloven om een geschreven tekst blind te geloven. Hoe kan God nu zo naief zijn?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus voor de kruisdood werden zonden niet vergeven?
Maar nu een antwoord op mijn vraagquote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kijk, het is onverstandig om te communiseren dmv tekenen. Deze zijn multi-interpreteerbaar. Als je je uitsterste best doet om iets zo duidelijk mogelijk te formuleren, dan is het al vaak voor meerdere interpretaties vatbaar. Dat God volstaat met een onduidelijk boek als openbaring, waar het lot van iedereen van afhangt, is gekkenwerk. God weet dat wij mensen geen goede gronden hebben om waarheid te onderscheiden van onwaarheid. Wij zijn afhankelijk van de werking van onze hersenen en zintuigen. Uit tal van voorbeelden blijkt dat dit al vaak genoeg mis gaat. Laat staan dat wij ons kunnen veroorloven om een geschreven tekst blind te geloven. Hoe kan God nu zo naief zijn?
Mijn kennis van de bijbel is niet zo groot. Ik vind overigens dat de bijbel overgeinterpreteerd wordt. Niet verwonderlijk als dit Gods openbaring is en de tekst zo onduidelijk.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar nu een antwoord op mijn vraagvolgens jouw interpretatie, op basis van jouw begrip en jouw kennis van de bijbel.
Maar ik ben een simpele ziel. Als ik lees:quote:Indien wij dus geen toegang hebben tot het Heilige der Heiligen, zou het inderdaad mogelijk zijn dat het eerste voorhangsel, het gordijn, scheurde en daardoor alle mensen die in Yeshua geloven toelaten het priesterschap uit te oefenen in de orde van Melchizedek.
bron
dan komt het op mij over als het onderstrepen van de dramatiek van de gebeurtenis van de kruisdood (de aarde beeft, rotsen scheuren en het gordijn scheurt).quote:En ziet, het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden.
Jezus was een communist.quote:Dat is ook het einde van de beelden die men zich over God vormde: een ontoegankelijke God, die offers vraagt, zuiveringsriten eist, die instemt met een hiërarchische visie op de maatschappij en de clerus
Volgens mijn moeder dient alles minstens eenmaal per week afgestoft te worden. God laat weten dat hij het daarmee eens is.quote:We mogen niet vergeten dat de tempel in Jezus tijd een opeenvolging van voorhoven telde: een dat openstond voor iedereen, ook voor de heidenen, een voor de vrouwen, vervolgens een voor de mannen en tenslotte een dat was voorbehouden aan de priesters. En dan kwam men aan de meest heilige plaats, het Heilige der Heiligen, van de rest gescheiden door een voorhangsel. De hogepriester kwam slechts éénmaal per jaar in deze ruimte binnen.
Buhh, wat is dat nou voor vertaling?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
9) Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas.
Tit 3
Oke. Maar kon men voor het kruis niet vergeven worden?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mijn kennis van de bijbel is niet zo groot. Ik vind overigens dat de bijbel overgeinterpreteerd wordt. Niet verwonderlijk als dit Gods openbaring is en de tekst zo onduidelijk.
Oke. Jezus wordt ook wel het 'lam Gods' genoemd:quote:Een voorbeeld van zo'n interpretatie:
[..]
Maar ik ben een simpele ziel. Als ik lees:
[..]
dan komt het op mij over als het onderstrepen van de dramatiek van de gebeurtenis van de kruisdood (de aarde beeft, rotsen scheuren en het gordijn scheurt).
Nog meer interpretaties:
[..]
Jezus was een communist.
[..]
Volgens mijn moeder dient alles minstens eenmaal per week afgestoft te worden. God laat weten dat hij het daarmee eens is.
Kortom, je kan alle kanten op redeneren. Dat lijkt mij een probleem.
Fout ! Er werd door de joden geen ' offer van de messias ' gevraagd, maar koningschap over een vrij Palestina.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De hele tempeldienst werd dus zinloos door Jezus' dood, omdat die tempeldienst naar het offer van de toekomstige messias verwees.
Dat is dan weer de christelijk-mythische versie, wat niks te maken heeft met messianisme.quote:Het scheuren van dat doek gaf het einde van het offersysteem aan. En daarmee vervielen dus een boel wetten. Maar alle wetten?
Maar leerde de schrift dat ook daadwerkelijk, of was dat slechts de heersende gedachtengang?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 18:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Fout ! Er werd door de joden geen ' offer van de messias ' gevraagd, maar koningschap over een vrij Palestina.
...
Dat is dan weer de christelijk-mythische versie, wat niks te maken heeft met messianisme.
Er is daar helemaal geen verwijzing naar Jezus.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 20:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Normaal gesproken waren daar de slacht- en brandoffers voor. Maar de messias gaat dit doen. Ook houdt hij de slacht-en graanoffers op. Psalm 40 noemt dit al, en hebreeen verwijst naar de vervulling door Jezus hiervan.
Niet om verzoening te brengen voor de zonden Israëls, maar de messias zou komen als de joden niet meer tegen de Wet zouden zondigen.Dat was de voorwaarde voor een messiaanse verwachting. Dát staat er!quote:Dus volgens het oude testament, zou de messias komen om een vrij Israel te brengen, de joden te kronen en heersers van de wereld te maken met hemzelf als koning, of om verzoening te brengen voor de zonden die gepleegd zijn en het offersysteem te beeindigen?
Kun je het vers citeren wat dat zegt?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 20:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Er is daar helemaal geen verwijzing naar Jezus.
Niet om verzoening te brengen voor de zonden Israëls, maar de messias zou komen als de joden niet meer tegen de Wet zouden zondigen.Dat was de voorwaarde voor een messiaanse verwachting. Dát staat er!
Het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt. Het brandoffer heeft Hem niet behaagd; Hij heeft ze niet gewild. Maar ze zijn wel conform de wet gebracht. Is de wet onbetrouwbaar?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus wordt ook wel het 'lam Gods' genoemd:
Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: * Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!
Op Yom Kippur, die dag waarop de hogepriester het allerheiligste inging, werden een jonge stier, een geitenbok en een ram geofferd.
Leviticus 16:3 Alleen hiermee mag Aäron het heiligdom binnengaan: met een jonge stier – het jong van een rund – als zondoffer en een ram als brandoffer.
4 Hij moet het heilige linnen onderkleed aantrekken en een linnen broek moet over zijn onderlichaam zijn. Hij moet een linnen gordel ombinden en een linnen tulband om wikkelen. Dit is heilige kleding. Hij mag die pas aantrekken, nadat hij zijn lichaam met het water gewassen heeft.
5 Van de gemeenschap van de Israëlieten moet hij twee geitenbokken nemen als zondoffer en één ram als brandoffer.
Zondoffers werden geofferd voor zonden die onwetend begaan waren. De stier was voor vergeving van de hogepriester en zijn familie. Het ram was een brandoffer en voor het compleet puur maken van van de hele natie. De zonde wordt geconscumeerd in vuur.
Het lijkt erop dat het 'lam Gods' naar die ram verwijst.
Hebreeen 10 zegt:
1 Want * de wet, die slechts een schaduw heeft van de toekomstige heilsgoederen en niet het wezen van de dingen zelf, kan nooit met dezelfde offers, die zij jaar in jaar uit ononderbroken brengen, hen die naderen tot volmaaktheid brengen.
2 Zou er anders niet een einde gekomen zijn aan het offeren? Want zij die de dienst verrichtten, zouden zich dan in geen enkel opzicht meer bewust zijn van zonden, wanneer zij eens en voor altijd gereinigd waren.
3 Maar nu wordt men door deze offers elk jaar opnieuw aan de zonden herinnerd.
4 * Want het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt.
5 Daarom zegt Hij bij Zijn komst in de wereld: * Slachtoffer en graanoffer hebt U niet gewild, maar U hebt voor Mij een lichaam gereedgemaakt.
6 Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd.
7 Toen zei Ik: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God.
8 Daarvoor had Hij gezegd: Slachtoffer en graanoffer en brandoffers en offers voor de zonde hebt U niet gewild en zij hebben U niet behaagd, hoewel zij overeenkomstig de wet worden gebracht.
9 Daarna sprak Hij: Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg om het tweede daarvoor in de plaats te zetten.
10 Op grond van die wil zijn wij geheiligd * door het offer van het lichaam van Jezus Christus, voor eens en altijd gebracht.
De hele tempeldienst werd dus zinloos door Jezus' dood, omdat die tempeldienst naar het offer van de toekomstige messias verwees. Het scheuren van dat doek gaf het einde van het offersysteem aan. En daarmee vervielen dus een boel wetten. Maar alle wetten?
Nee, de wet was niet onbetrouwbaar, maar de slachoffers niet in staat om de zonden weg te nemen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 20:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt. Het brandoffer heeft Hem niet behaagd; Hij heeft ze niet gewild. Maar ze zijn wel conform de wet gebracht. Is de wet onbetrouwbaar?
God is de wetgever. Wij zijn de overtreders. Wie anders in deze 2 partijen dan de wetgever zelf kan de plaats innemen van de overtreders om vergeven te worden?quote:Wat ik ook vreemd vind, is dat God zichzelf, in de gedaante van Jezus, offert aan zichzelf. Welk magisch wereldbeeld maakt dit nodig?
Is dat alles wat je kan ? Versjes citeren ?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 20:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun je het vers citeren wat dat zegt?
Ja, 12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper * dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Is dat alles wat je kan ? Versjes citeren ?
O, maar jij staat nog een antwoord achter, weet je nog ? En ik doe niet aan versjes opzeggen. Probeer eens Jesaja. En er moeten er vast nog meer zijn die het daarover hebben. En in geval je het zo direct kan vinden, vraag het maar aan de eerste de beste gelovige jood. Het is per slot hun messias niet ? En vergeet ook niet een antwoord te verzinnen op mijn vraag.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, 12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper * dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.
Maar ik vroeg je eigenlijk om aan te geven waar precies staat dat de joden de wet perfect moesten gehoorzamen voordat de messias zou komen. Ik met mijn beperkte intelligentie zie dat er niet staan, dus wellicht kun je me helpen.
Leg dan uit waarom de joden de wet perfect zouden moeten gehoorzamen voordat de messias zou komen volgens de tekst.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:23 schreef ATON het volgende:
[..]
O, maar jij staat nog een antwoord achter, weet je nog ? En ik doe niet aan versjes opzeggen. Probeer eens Jesaja. En er moeten er vast nog meer zijn die het daarover hebben. En in geval je het zo direct kan vinden, vraag het maar aan de eerste de beste gelovige jood. Het is per slot hun messias niet ? En vergeet ook niet een antwoord te verzinnen op mijn vraag.
Wat flauw Aton. Als jij een bewering doet, geef dan zelf daarvoor je redenen ipv het op het bordje van een ander te schuiven.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:23 schreef ATON het volgende:
[..]
O, maar jij staat nog een antwoord achter, weet je nog ? En ik doe niet aan versjes opzeggen. Probeer eens Jesaja. En er moeten er vast nog meer zijn die het daarover hebben. En in geval je het zo direct kan vinden, vraag het maar aan de eerste de beste gelovige jood. Het is per slot hun messias niet ? En vergeet ook niet een antwoord te verzinnen op mijn vraag.
Ik weiger mij te laten intimideren door verhalen over volmaaktheid die de mijne niet is.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, de wet was niet onbetrouwbaar, maar de slachoffers niet in staat om de zonden weg te nemen.
1 Want * de wet, die slechts een schaduw heeft van de toekomstige heilsgoederen en niet het wezen van de dingen zelf, kan nooit met dezelfde offers, die zij jaar in jaar uit ononderbroken brengen, hen die naderen tot volmaaktheid brengen.
'Die slechts een schaduw heeft van de toekomstige heilsgoederen en niet het wezen van de dingen zelf'. Uit de wet konden we dus iets leren over wat nog komen zou. Waar dient de wet voor?
Galaten 3:19 Waartoe dient dan de wet? * Zij is eraan toegevoegd omwille van de overtredingen, totdat het Nageslacht zou gekomen zijn aan Wie het beloofd was; en zij is * door engelen in de hand van * de middelaar beschikt.
Dus wegens de overtredingen, de zonden, werd de wet van offers toegevoegd, om verzoening voor de overtredingen te realiseren. Maar de offers van dieren waren hier niet nuttig voor, die waren een schaduw van het offer wat werkelijk verzoening zou brengen, het offer wat de messias zou brengen, waarmee het 'slachtoffer en graanoffer' op zou houden. Waarom? Omdat het aardse tabernakel slechts een kopie was van het hemelse.
Hebreeen 9:22 En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats.
23 Het was dus noodzakelijk dat de afbeeldingen van de dingen die in de hemelen zijn, hierdoor gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelf door betere offers dan deze.
De slachtoffers reinigden wel het aardse tabernakel, maar hoe zouden stieren en bokken het hemelse moeten reinigen? Het hemelse is het ware tabernakel. De joden bouwden er een kopie van om te zien wat God in de hemelen aan het doen is om verzoening te brengen tussen de mens en hemzelf, door middel van de ware Hogepriester Jezus Christus, die het hemelse tabernakel reinigt van de zonden die de gelovige opgebiecht heeft en daarmee in het tabernakel geplaatst. 1 dag zal dit hemelse tabernakel, wat tegelijk de troon van God is, gereinigd worden door Jezus' bloed, en niet dat van stieren en bokken.
Hebreeen 9:11 Maar toen is Christus verschenen, * de Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen. Hij is door de meerdere en meer volmaakte tabernakel gegaan, die niet met handen is gemaakt, dat is: die niet van deze schepping is.
12 Hij is niet door bloed van bokken en kalveren, * maar door Zijn eigen bloed voor eens en altijd binnengegaan in het heiligdom en heeft daardoor een eeuwige verlossing teweeggebracht.
13 * Want als het bloed van stieren en bokken en de as van de jonge koe, op de verontreinigden gesprenkeld, hen heiligt tot reinheid van het vlees,
14 hoeveel te meer zal * het bloed van Christus, * Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken * om de levende God te dienen!
Daniel 9:27 Hij zal voor velen het verbond versterken, één week lang. Halverwege de week zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden.*
Uit de wet van slachtoffers viel dus te leren wat God voorbereidde voor het verzoenen van mensen met zichzelf. Omdat Jezus' offer beter was dan dat van stieren en bokken, kon dat systeem ook ophouden.
God vergeeft het of niet. Dat hij daarbij onze plaats als overtreder moet overnemen snap ik niet. Er zitten volgens mij oude ideeen over schuld en boetedoening achter. Iemand moet boete doen anders blijft de schuld altijd open staan. zoiets.quote:God is de wetgever. Wij zijn de overtreders. Wie anders in deze 2 partijen dan de wetgever zelf kan de plaats innemen van de overtreders om vergeven te worden?
Helemaal niet flauw. Ik heb Ali een vraag gesteld en daar heb ik zelfs geen antwoord op gehad. En zoals ik al zei; ik doe niet aan versjes opzeggen. Ben ik niet dudielijk genoeg of moet ik het spellen ?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat flauw Aton. Als jij een bewering doet, geef dan zelf daarvoor je redenen ipv het op het bordje van een ander te schuiven.
Ali stelt je deze vraag:quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Helemaal niet flauw. Ik heb Ali een vraag gesteld en daar heb ik zelfs geen antwoord op gehad. En zoals ik al zei; ik doe niet aan versjes opzeggen. Ben ik niet dudielijk genoeg of moet ik het spellen ?
Ali gaat zelfs helemaal niet in op, niet mijn vragen en niet mijn antwoorden. Enkel neineinei, versje dit en versje dat, zonder dat ie er ook maar eentje van kan plaatsen. Flauw he ? Ten minste niet hypocriet of achterbaks.
Jij antwoordt:quote:Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je geeft een indirect antwoord op de vraag, namelijk: het staat vol met fantasie dus daar waag ik mij niet aan.quote:Op maandag 20 februari 2012 23:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat die auteurs van de evangeliën heel wat fantasie hadden. De ene overtreft hierin de andere. Toch leuk om lezen. En vergeet de zombies niet die door de stad liepen. En die aardbeving, schitterend. ... alhoewel, dat laatste is er wel wat over, denk je ook niet ?
Jij antwoordt:quote:
quote:
Echt ik ben het spoor bijster. Het komt op mij over als een gezochte manier om iemand in het defensief te drijven.quote:
Hoe kan ik daar nu een zinnig antwoord op geven ? Een stukje theatrale literatuur ! Hiervoor haal ik ook de rest van het verhaal erbij, het één al potsierlijker dan het andere. En als jij deze passages niet kent is dit uw fout en niet de mijne.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:47 schreef deelnemer het volgende:
[quote]Ali stelt je deze vraag:Waarom scheurde bij Jezus' kruisdood het tempeldoek in twee, van boven naar beneden, terwijl dat deel van de tempel, het allerheiligste, slechts eenmaal per jaar voor de hogepriester toegankelijk was voor de vergeving van de zonden van het joodse volk en reiniging van de tempel door het verschijnen van de Shekinah?
Vraag ik daarop niet wat hij daarmee bedoeld ? Ik kan niet in het minste vermoeden dat ik een verklaring moet geven over iets wat nooit gebeurd is. Is het dan niet normaal dat ik vraag wat hij bedoeld ? Maar nee, het antwoord blijft uit. En wat doe ie iets later op mijn vraag wat BNW betekend ? Overgelezen, sellectief lezen ?quote:Ali vraag het opnieuw naar de mogelijke betekenis: Maar de betekenis?
Wie ? mij of hem ? Daar al over nagedacht ? Wat zijn de antwoorden die hij geeft ? Versjes-en-van-zoek-het-zelf-maar-uit. Dát is bewust iemand in het harnas jagen !! Kom mij dus niet de les spellen.quote:Echt ik ben het spoor bijster. Het komt op mij over als een gezochte manier om iemand in het defensief te drijven.
Maar ik moest er wel meermaals om vragen wat ' de betekenis' wou zeggen he ?quote:[b]Op woensdag 22 februari 2012 07:42 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile
Wat ik bedoel heb ik in een post hierboven gezet: 'De betekenis':
Dat vroeg je niet ! Er stond enkel ' de betekenis ' Waarom kon je dit van in het begin niet omschrijven zoals je nadien wél gedaan hebt ? Had heel wat misverstanden voorkomen.quote:Ik vroeg om de betekenis, de significantie, van die gebeurtenis. Waarom de schrijvers het vermeld hebben. Of er enige theologisch belang is. Los van het feit of het fantasie is of niet.
Zet de evangelies chronologisch achter elkaar. De ene wou de andere overtreffen met zijn indianenverhaal. Meer moet je daar niet achter zoeken. Fantasie van de auteurs, zoals ik reeds van in het begin duidelijk heb geantwoord.quote:Ik geloof namelijk niet dat er geen enkel belang is waarom ze dit opgeschreven hebben.
Ik kon niet antwoorden omdat ik aan het werk was, dat heb ik al aagegeven.quote:Op woensdag 22 februari 2012 08:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar ik moest er wel meermaals om vragen wat ' de betekenis' wou zeggen he ?
Omdat ik dacht dat je zou begrijpen wat ik bedoelde met 'de betekenis'. Vergist.quote:Dat vroeg je niet ! Er stond enkel ' de betekenis ' Waarom kon je dit van in het begin niet omschrijven zoals je nadien wél gedaan hebt ? Had heel wat misverstanden voorkomen.
Oke.quote:Zet de evangelies chronologisch achter elkaar. De ene wou de andere overtreffen met zijn indianenverhaal. Meer moet je daar niet achter zoeken. Fantasie van de auteurs, zoals ik reeds van in het begin duidelijk heb geantwoord.
In het osn generaties lang moeten proberen ontdekken we inderdaad dat we niet in staat zijn, en dus hulp nodig hebben. Dat is de bedoeling ook. Zonder God en gehoorzaamheid aan Gods wet wordt het leven een chaos, zoals we die vandaag de dag beleven. En zonder God is gehoorzaamheid niet mogelijk.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik weiger mij te laten intimideren door verhalen over volmaaktheid die de mijne niet is.
Het verhaal komt erop neer dat wij mensen hulpeloze prutsers zijn, die generaties lang moeten proberen te voldoen aan volmaaktheid. Dus oefenen wij eindeloos op onze eigen zinloze wijze, wat God alleen zelf kan volbrengen. Totdat God het zelf volbrengt en wij allemaal diep dankbaar zijn dat een volmaakt wezen, namens ons, iets volmaaks doet. Noodzakelijk, omdat alleen het volmaakte God voldoet.
Omdat het leven in het bloed is.quote:Dat bijna alles volgens de wet door bloed wordt gereinigd klinkt mij primitief in de oren. Het kan zijn dat men destijds in termen van bloedoffers dacht, maar dat God zelf ook het vloeien van het bloed van Jezus nodig heeft, begrijp ik niet.
Omdat het niet eerlijk zou zijn indien wanneer men een wet overtreedt, men de consequenties niet ondergaat of de wet gewoon weg zou nemen.quote:God vergeeft het of niet. Dat hij daarbij onze plaats als overtreder moet overnemen snap ik niet. Er zitten volgens mij oude ideeen over schuld en boetedoening achter. Iemand moet boete doen anders blijft de schuld altijd open staan. zoiets.
Dat staat er. Ik vraag je om iets anders, namelijk, wat vind je er zelf van? Van mij had dat offer van het lam gods niet gehoeven. Het is er om het eeuwige leven te verkrijgen, iets waar ik niet op zit te wachten.quote:Op woensdag 22 februari 2012 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In het osn generaties lang moeten proberen ontdekken we inderdaad dat we niet in staat zijn, en dus hulp nodig hebben. Dat is de bedoeling ook. Zonder God en gehoorzaamheid aan Gods wet wordt het leven een chaos, zoals we die vandaag de dag beleven. En zonder God is gehoorzaamheid niet mogelijk.
Jezus had overigens kunnen falen. Hij is verleid geweest als ons.
Hebreeen 2:17 * Daarom moest Hij in alles aan Zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn in de dingen die God betreffen, om de zonden van het volk te verzoenen.
18 * Want waarin Hij Zelf geleden heeft, toen Hij verzocht werd, kan Hij hen die verzocht worden, te hulp komen.
Jezus had een goddelijke en menselijke natuur, die menselijke natuur stond bloot aan zwakheid en verleiding zoals wij.
[..]
Omdat het leven in het bloed is.
Leviticus 17:11 Want het leven van het vlees is in het bloed, en Ik heb dat Zelf voor u op het altaar gegeven om voor uw leven verzoening te doen. Want het is het bloed dat door middel van het leven verzoening bewerkt.
Antwoord kant en klaar.
Als de wet overtreden wordt, was de dood het gevolg. Door Jezus' dood, Jezus' bloed, worden wij verzoend zonder zelf te hoeven sterven. Is dat primitief? Niet als het leven werkelijk in het bloed is, en het overtreden van Gods wet tot de dood leidt.
[..]
Omdat het niet eerlijk zou zijn indien wanneer men een wet overtreedt, men de consequenties niet ondergaat of de wet gewoon weg zou nemen.
Dat is als wanneer je dochter verkracht wordt, en je gaat naar de rechtbank, dat de dader schuldig verklaard wordt en vervolgens vrij uit gaat. Of de dader wordt schuldig verklaard, en men heft de wet op zodat hij vrijuit gaat. Hoe boos zou jij zijn? Waarom? Er is dan sprake van onrechtvaardigheid. Indien God zomaar zou vergeven of zijn wet opheffen omdat ie overtreden is, zou God onrechtvaardiglijk handelen.
Dat is een erg goede vraag, waar ik me ook over verbaas.quote:Op woensdag 22 februari 2012 13:40 schreef deelnemer het volgende:
Waarom moet het lam Gods daarvoor worden geslacht en zo ja, waarom zouden andere slachtoffers dan God zelf daar genoegen mee moeten nemen?
omdat vrije wil mensen in staat verkeerde keuzes te maken, oftewel elkander pijn te doen. Het paradijs is niet mogelijk, omdat dat alleen werkt als iedereen het goede doet.quote:Op woensdag 22 februari 2012 13:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een erg goede vraag, waar ik me ook over verbaas.
Waarom al die heisa? Waarom niet gewoon mensen en die vrije wil geven, en het paradijs op aarde behouden? God heeft wel voor hetere vuren gestaan, lijkt me.
Christenen laten het altijd klinken alsof Jezus' offer een noodzaak was. Maar waarom? Als je er goed over nadenkt is die claim imho klinkklare flauwekul.
Er zijn dilemma's waarin tenminste één iemand het haasje is. Alleen het goede doen is waarschijnlijk niet eens logisch consistent.quote:Op woensdag 22 februari 2012 13:58 schreef Angst het volgende:
[..]
omdat vrije wil mensen in staat verkeerde keuzes te maken, oftewel elkander pijn te doen. Het paradijs is niet mogelijk, omdat dat alleen werkt als iedereen het goede doet.
tenminste dat is mijn interpetatie.
in het paradijs natuurlijk welquote:Op woensdag 22 februari 2012 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er zijn dilemma's waarin tenminste één iemand het haasje is. Alleen het goede doen is waarschijnlijk niet eens logisch consistent.
Als dat nodig is opdat ik eeuwig kan leven in een nieuwe wereld zonder dood en misere en beperkingen, ben ik er erg blij mee dat het gebeurd is.quote:Op woensdag 22 februari 2012 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat staat er. Ik vraag je om iets anders, namelijk, wat vind je er zelf van? Van mij had dat offer van het lam gods niet gehoeven. Het is er om het eeuwige leven te verkrijgen, iets waar ik niet op zit te wachten.
Schuld kwijtschelden dan. Is hetzelfde als vergeven maar dan in termen van wet.quote:Je voorbeelden over vergeving slaan de plank mis inzoverre het schuld tov God zelf zou zijn. Want een rechtbank kan iemand niet iets vergeven, dat kan alleen het slachtoffer.
Ja, dat klopt.quote:Zo kan God ook iemand iets vergeven als Hem onrecht zou zijn gedaan.
WIe anders moet er dan geslacht worden? Of alle mensen zelf, maar dat wil God niet. Een ander gecreeerd wezen? Wat heeft die te maken met ons en God en die gebroken relatie? Dan blijft de wetgever zelf over.quote:Waarom moet het lam Gods daarvoor worden geslacht en zo ja, waarom zouden andere slachtoffers dan God zelf daar genoegen mee moeten nemen?
Omdat een voorwaarde voor 'het paradijs' is dat men rechtvaardiglijk handelt.quote:Op woensdag 22 februari 2012 13:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een erg goede vraag, waar ik me ook over verbaas.
Waarom al die heisa? Waarom niet gewoon mensen en die vrije wil geven, en het paradijs op aarde behouden? God heeft wel voor hetere vuren gestaan, lijkt me.
Christenen laten het altijd klinken alsof Jezus' offer een noodzaak was. Maar waarom? Als je er goed over nadenkt is die claim imho klinkklare flauwekul.
Via deze constructie vergeeft God toch ook. En terecht, als de rechtvaardigheid door eigen daden niet eens kan, dan is het eraan vasthouden onrechtvaardig.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De zondige en onrechtvaardige mens moet dus weer rechtvaardig gemaakt worden. Dat kan ie niet door zijn eigen daden, dus moet rechtvaardigheid van buiten afkomen.
Zoals ik hierboven aangeef, is dat precies wat God doet. Hij verklaart mensen rechtvaardig door iemand anders te offeren. Dat lijkt mij nog erger dan het gewoon vergeven, omdat nu een onschuldige wordt geofferd ipv de schuldigen.quote:Waarom kan God niet gewoon zeg 'ach jongens, jullie hebben onrecht gedaan, maar ik verklaar jullie gewoon rechtvaardig'. Wat zou dat voor een god zijn? Een slapjanus? Iemand die in tegenspraak met zichzelf is?
Best gek als de tekst telkens verandert terwijl je aan het lezen bentquote:Op woensdag 22 februari 2012 23:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Via deze constructie vergeeft God toch ook. En terecht, als de rechtvaardigheid door eigen daden niet eens kan, dan is het eraan vasthouden onrechtvaardig.
[..]
Zoals ik hierboven aangeef, is dat precies wat God doet. Hij verklaart mensen rechtvaardig door iemand anders te offeren. Dat lijkt mij nog erger dan het gewoon vergeven, omdat nu een onschuldige wordt geofferd ipv de schuldigen.
Het lijkt er dus op dat volgens 'een kosmische wet' iemand moet boeten voor het begane onrecht. Wie boet maakt niet uit, als iemand de schuld maar inboet. Naar ons rechtsgevoel kan alleen de overtreder boeten. Iemand kan niet namens jou je gevangenisstraf uitzitten. Het duidt volgens mij op een archaisch rechtssysteem.
Een beperking van mij. Taal blijft lastig.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:19 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Best gek als de tekst telkens verandert terwijl je aan het lezen bent![]()
Het is onrechtvaardig in de zin die Ali zelf aangeeft. Degene die schuldig is, gaat zomaar vrijuit. Het is daarom niet rechtvaardig, maar aardig (noem het liefde). Maar waarom dan niet gewoon vergeven?quote:Met archaisch bedoel je verouderd?
En waarom zou het onrechtvaardig zijn als iemand vrijwillig de schuld op zich neemt?
Er wordt meestal iets gezegd van 'Dank U voor Uw genade en het offer van Uw Zoon, Jezus Christus, die gestorven is ter vergeving van onze zonden'. Volgens mij staat dat niet zo in de Bijbel, maar het is wel een interpretatie van het paasverhaal, dat voor deze vergeving bloed moet vloeien. In het OT moesten er ook dieren geofferd worden ter vergeving van de zonden, maar daarmee overtreedt men wel het gebod: 'Gij zult niet doden' ...quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een beperking van mij. Taal blijft lastig.
[..]
Het is onrechtvaardig in de zin die Ali zelf aangeeft. Degene die schuldig is, gaat zomaar vrijuit. Het is daarom niet rechtvaardig, maar aardig (noem het liefde). Maar waarom dan niet gewoon vergeven?
ofwel oog om oog, tand om tand. Zeer primitief. Genade heeft geen slachtoffer nodig. Dan is het geen ganade maar toch vergelding namelijk...quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat een voorwaarde voor 'het paradijs' is dat men rechtvaardiglijk handelt.
Als men elkaar het hoofd inslaat, is er geen sprake meer van een paradijs. Gods wetten vormen het kader van menselijk gedrag waarbinnen leven als in een paradijs mogelijk is. Zodra men buiten dat kader treedt, is er ook geen paradijs meer.
Christus' offer was nodig ter verzoening.
Gods woede over gedane zonden, onrecht, enzovoorts diende gestild te worden.
Die woede was er niet voor zichzelf, maar voor het kwaad wat mensen elkaar aandoen. Dat is ook volstrekt logisch en begrijpelijk, een vader geniet er niet van als zijn kinderen elkaar het leven zuur maken. Maar om ze nu allemaal van kant te maken, daarvoor houdt Hij teveel van ze. Oplossing: God, in de persoon van Jezus, laat zichzelf van kant maken, stilt de woede, betaalt de prijs voor de zonden, en biedt vergeving aan aan allen.
Punt is dat God zowel 100% rechtvaardig is als 100% genadevol. Hoe combineer je die twee? Hoe laat je absoluut de wet gelden, en vergeef je tegelijkertijd absoluut iedereen die hem overtreden heeft? Die 2 aspecten van God ontmoeten elkaar bij het kruis.
Ja. Dus om de wet niet aan de kant te schuiven, sterft God zelf, en geeft ons zijn rechtvaardigheid indien we die van hem aannemen door geloof.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Via deze constructie vergeeft God toch ook. En terecht, als de rechtvaardigheid door eigen daden niet eens kan, dan is het eraan vasthouden onrechtvaardig.
Maar hij offert niet iemand anders, God offert zichzelf in de vorm van een mens. Dat is een wezenlijk verschil.quote:Zoals ik hierboven aangeef, is dat precies wat God doet. Hij verklaart mensen rechtvaardig door iemand anders te offeren. Dat lijkt mij nog erger dan het gewoon vergeven, omdat nu een onschuldige wordt geofferd ipv de schuldigen.
Ja, de schuldige. Maar wegens Gods liefde, boet hij liever zelf, dan dat Hij ons laat boeten.quote:Het lijkt er dus op dat volgens 'een kosmische wet' iemand moet boeten voor het begane onrecht.
Dat is dus niet waar. Het was of ons, of God zelf.quote:Wie boet maakt niet uit, als iemand de schuld maar inboet.
Dus jij vindt dat God beter zou hebben gehandeld als ie iedereen dood had gemaakt? Dat had gekund ja. Maar God prefereert blijkbaar liever zelf te sterven. Dat geeft Gods karakter weer. De wet schuift Hij niet aan de kant, maar Hij betaalt liever zelf de prijs voor het overtreden ervan dan dat wij dat moeten doen. Is dat niet bijzonder in plaats van archaiisch?quote:Naar ons rechtsgevoel kan alleen de overtreder boeten. Iemand kan niet namens jou je gevangenisstraf uitzitten. Het duidt volgens mij op een archaisch rechtssysteem.
Maar de schuldige gaat dus niet zomaar vrij uit. Hij dient als eerste te geloven. Daarmee wordt hij gerechtvaardigd. Maar dan?quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een beperking van mij. Taal blijft lastig.
[..]
Het is onrechtvaardig in de zin die Ali zelf aangeeft. Degene die schuldig is, gaat zomaar vrijuit. Het is daarom niet rechtvaardig, maar aardig (noem het liefde). Maar waarom dan niet gewoon vergeven?
Nee genade heeft geen slachtoffer nodig, maar de wet eist dat er een prijs betaald wordt. Genade scheldt die prijs kwijt. Dus het is 1 of het ander: of je schuift de wet aan de kant voor genade, of je schuift genade aan de kant om iedereen te executeren volgens de wet. Of je besluit om de wet te laten gelden en zelf de prijs ervoor te betalen, opdat anderen vergeven kunnen worden. Zo behoud je de wet en laat je genade zegevieren. Wat jij onder genade wil verstaan is wetteloosheid.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ofwel oog om oog, tand om tand. Zeer primitief. Genade heeft geen slachtoffer nodig. Dan is het geen ganade maar toch vergelding namelijk...
Als ik jou sla ben jij kwaad. Sla jij dan een ander om van je boosheid af te komen?
Boven zijn schepping, maar niet boven de wet. Want daarop berust de noodzaak te kiezen tussen het offeren van het lam Gods of het offeren van de mens.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja. Dus om de wet niet aan de kant te schuiven, sterft God zelf, en geeft ons zijn rechtvaardigheid indien we die van hem aannemen door geloof.
[..]
Maar hij offert niet iemand anders, God offert zichzelf in de vorm van een mens. Dat is een wezenlijk verschil.
[..]
Ja, de schuldige. Maar wegens Gods liefde, boet hij liever zelf, dan dat Hij ons laat boeten.
[..]
Dat is dus niet waar. Het was of ons, of God zelf.
[..]
Dus jij vindt dat God beter zou hebben gehandeld als ie iedereen dood had gemaakt? Dat had gekund ja. Maar God prefereert blijkbaar liever zelf te sterven. Dat geeft Gods karakter weer. De wet schuift Hij niet aan de kant, maar Hij betaalt liever zelf de prijs voor het overtreden ervan dan dat wij dat moeten doen. Is dat niet bijzonder in plaats van archaiisch?
Ons wetsysteem gaat niet over relatie tussen God en mens maar de staat en mens of mens en mens, enz. Uiteraard kan tussen mensen niet iemand anders boeten voor gedaan onrecht. Maar die relatie is niet hetzelfde omdat God schepper is en boven Zijn schepping staat.
Daarna moet de hond volledig gehoorzaam zijn aan zijn baasje en in hem te geloven. Die heeft de hond tenslotte gered door zichzelf te geselen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de schuldige gaat dus niet zomaar vrij uit. Hij dient als eerste te geloven. Daarmee wordt hij gerechtvaardigd. Maar dan?
Over welke wet heeft men het hier ?quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:00 schreef deelnemer het volgende:
Maar de wet staat wel toe dat iemand anders plaatsvervangend boet.
Ik denk dat God in zekere zin wel boven de wet staat. God is God, wie wil Hem doen vertellen wat Hij wel en niet mag/kan doen?quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Boven zijn schepping, maar niet boven de wet. Want daarop berust de noodzaak te kiezen tussen het offeren van het lam Gods of het offeren van de mens.
De wet zegt dat ieder die hem overtreedt, zal sterven. Adam en Eva zondigden, de dood is vervolgens door allen geerfd, en in de dood hebben mensen gezondigd, omdat Gods leven afwezig is. Van nature leven we dus in ongehoorzaamheid aan de wet inderdaad. We zijn niet tot beter in staat op eigen krachten.quote:De mens verdient eigenlijk het paradijs niet. Een gevolg van het onvermogen van de mens. Maar de wet houdt geen rekening met dit onvermogen. Daarom is de mens onvermijdelijk zondig/schuldig. Maar de wet staat wel toe dat iemand anders plaatsvervangend boet.
Waar staat dat God moedeloos is geworden? Dit is geen soort van vergelijking. Vanaf het moment dat Adam en Eva zondigde beloofde God te intervenieren:quote:Het is alsof je hond neemt en verlangt dat deze leert lezen en schrijven. Moedeloos geworden door het falen van de hond gesel je jezelf, omdat het geselen van de hond zielig is en het laten lopen van deze eis slap is.
Maar niet op eigen krachten.quote:Daarna moet de hond volledig gehoorzaam zijn aan zijn baasje. Die heeft de hond tenslotte gered door zichzelf te geselen.
De wet achter de wet. De wet die zegt dat een overtreding van de wet alleen met een bloedoffer kan worden voldaan. Zoniet, dan is de kosmische rechtvaardigheid geschonden. De wet die leidt tot de onvermijdelijke keuze tussen het offeren van het lam Gods of het uitroeien van de mens.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Over welke wet heeft men het hier ?
Dat bloedoffer is al uitgelegd. Het leven is in het bloed. De wet zegt dat als je hem overtreedt, je zult sterven. Dus is er een dood nodig, oftewel een bloedoffer.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wet achter de wet. De wet die zegt dat een overtreding van de wet alleen met een bloedoffer kan worden voldaan. Zoniet, dan is de kosmische rechtvaardigheid geschonden. De wet die leidt tot de onvermijdelijke keuze tussen het offeren van het lam Gods of het uitroeien van de mens.
Dan is het gewoon vergelding en geen genade. Genade is namelijk iets voor niets.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee genade heeft geen slachtoffer nodig, maar de wet eist dat er een prijs betaald wordt. Genade scheldt die prijs kwijt. Dus het is 1 of het ander: of je schuift de wet aan de kant voor genade, of je schuift genade aan de kant om iedereen te executeren volgens de wet. Of je besluit om de wet te laten gelden en zelf de prijs ervoor te betalen, opdat anderen vergeven kunnen worden. Zo behoud je de wet en laat je genade zegevieren. Wat jij onder genade wil verstaan is wetteloosheid.
De wet = Gods natuur.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat God in zekere zin wel boven de wet staat. God is God, wie wil Hem doen vertellen wat Hij wel en niet mag/kan doen?
Het feit dat God de wet niet aan de kant zet, geeft Zijn karakter weer. Zijn natuur. De wet die uit God komt, komt voort uit Zijn natuur. God is, de wet vloeit daar uit voort. God zou zelf moeten verdwijnen indien Hij de wet zou willen laten doen verdwijnen. En dat kan niet.
De erfzonde is soortgelijk. Er is een zonde begaan en deze moet worden bestraft in naam van de rechtvaardigheid. Deze wet is niet individueel. Ieder pas geboren mens erft deze schuld.quote:De wet zegt dat ieder die hem overtreedt, zal sterven. Adam en Eva zondigden, de dood is vervolgens door allen geerfd, en in de dood hebben mensen gezondigd, omdat Gods leven afwezig is. Van nature leven we dus in ongehoorzaamheid aan de wet inderdaad. We zijn niet tot beter in staat op eigen krachten.
Het is degene uit wie de wet voortkomt die sterft. Sterft dan met hem niet ook de wet?quote:Opnieuw spreek je over 'iemand anders' alsof het zomaar iemand kan zijn. Dat is niet wat er staat. Dat is niet wat er gebeurd is. Het is degene uit wie de wet voortkomt die sterft. God is de personificatie van de wet. En God op aarde ongehoorzaamde niet de wet. Dat maakt Hem waardig om onze zonden te dragen. Een willekeurig ander zou niet in de plaats van alle andere kunnen boeten, hij is zelf al veroordeeld. Dat is een wezenlijk verschil.
Maar toch probeerde Hij het eerst met de zondvloed.quote:Waar staat dat God moedeloos is geworden? Dit is geen soort van vergelijking. Vanaf het moment dat Adam en Eva zondigde beloofde God te intervenieren:
Genesis 3:15 En Ik zal * vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.
Het 'zaad' hier is de messias. God wist meteen dat het vanaf dat moment over en uit was voor de mens, met geen mogelijkheid zouden ze nog Gods wetten gehoorzamen, alle verleidingen kunnen weerstaan. Dus God grijpt in om ons in staat te stellen dat wel te doen.
Magisch.quote:Maar niet op eigen krachten.
De hond als hij in zijn baasje gelooft, krijgt ineens een verlicht verstand en bovennatuurlijke krachten om te leren lezen en schrijven. Zo ook met de gelovige. Die ontvangt de kracht van God om verleidingen te weerstaan. Het is niet dat hij ineens zelf maar moet gehoorzamen.
de wet is de stem van God, dus God zegt dat zelf. Dat wil hij. En daarin is God gelijk aan alle andere afgoden die bloed willen zien.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat bloedoffer is al uitgelegd. Het leven is in het bloed. De wet zegt dat als je hem overtreedt, je zult sterven. Dus is er een dood nodig, oftewel een bloedoffer.
Ik denk dat je me niet begrepen hebt. Over welke wet heeft men het hier ? De grondwet van een land, de wet van de gelovige joden ? De wet achter de wet ? Welke wet staat hier dan voorop/ model ??quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:14 schreef deelnemer het volgende:
De wet achter de wet. De wet die zegt dat een overtreding van de wet alleen met een bloedoffer kan worden voldaan. Zoniet, dan is de kosmische rechtvaardigheid geschonden. De wet die leidt tot de onvermijdelijke keuze tussen het offeren van het lam Gods of het uitroeien van de mens.
Waarom in het bloed? Wat voor idee steekt daar achter, en hoe moeten we dit opvatten?quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat bloedoffer is al uitgelegd. Het leven is in het bloed.
Dus, als ik het goed begrijp: God kan in al Zijn macht een heel universum scheppen, alles naar Zijn hand zetten, maar dit is onvermijdelijk?quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat een voorwaarde voor 'het paradijs' is dat men rechtvaardiglijk handelt.
Als men elkaar het hoofd inslaat, is er geen sprake meer van een paradijs. Gods wetten vormen het kader van menselijk gedrag waarbinnen leven als in een paradijs mogelijk is. Zodra men buiten dat kader treedt, is er ook geen paradijs meer.
Christus' offer was nodig ter verzoening.
Gods woede over gedane zonden, onrecht, enzovoorts diende gestild te worden.
Die woede was er niet voor zichzelf, maar voor het kwaad wat mensen elkaar aandoen. Dat is ook volstrekt logisch en begrijpelijk, een vader geniet er niet van als zijn kinderen elkaar het leven zuur maken. Maar om ze nu allemaal van kant te maken, daarvoor houdt Hij teveel van ze. Oplossing: God, in de persoon van Jezus, laat zichzelf van kant maken, stilt de woede, betaalt de prijs voor de zonden, en biedt vergeving aan aan allen.
Punt is dat God zowel 100% rechtvaardig is als 100% genadevol. Hoe combineer je die twee? Hoe laat je absoluut de wet gelden, en vergeef je tegelijkertijd absoluut iedereen die hem overtreden heeft? Die 2 aspecten van God ontmoeten elkaar bij het kruis.
Ik probeer de redenering van Ali te begrijpen. Mijn indruk is als volgt (maar Ali kan het corrigeren als het niet klopt).quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk dat je me niet begrepen hebt. Over welke wet heeft men het hier ? De grondwet van een land, de wet van de gelovige joden ? De wet achter de wet ? Welke wet staat hier dan voorop/ model ??
Gaat het hier over ' kosmische rechtvaardigheid ' of wat het O.T. verstaat onder ' de Wet '? Als er tig aantal versjes verwijzen naar het O.T. en niet naar bv. het Platonisch gedachtengoed, gaat het mijns inziens over wat de joden verstonden onder de Wet en het overtreden ervan. Is dit zo of niet ?quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:52 schreef deelnemer het volgende:
Naar mijn idee ligt er een archaisch rechtvaardigheids idee ten gronslag aan dit topic. Een oeroud idee over 'het in onbalans brengen van de kosmische rechtvaardigheid' die moet worden herstelt door middel van een offer. In dit geval een bloedoffer. De kruisdood van Jezus wordt door Ali uitgelegd aan de hand van dit idee. De vraag is vervolgens of de wet nog van kracht is na het brengen van het offer van het lam Gods. Ali vraagt zich af of het betekend dat voortaan al onze zonden automisch zijn vergeven / de wet niet meer geldt. Volgens Ali is één van de voorwaarden nu, dat mensen dit offer alleen waardig zijn, als zij de wet naar eer en geweten proberen na te leven.
Het gaat over het verband tussen de wet (O.T.) en genade (N.T.).quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Gaat het hier over ' kosmische rechtvaardigheid ' of wat het O.T. verstaat onder ' de Wet '? Als er tig aantal versjes verwijzen naar het O.T. en niet naar bv. het Platonisch gedachtengoed, gaat het mijns inziens over wat de joden verstonden onder de Wet en het overtreden ervan. Is dit zo of niet ?
Volgens de laatste schatting zouden er zo'n 10 miljard planeten in ons melkwegstelsel zijn waar leven eventueel mogelijk zou zijn. Ik vraag me af wat er gebeurt als men buitenaards leven vindt. Als dat zo is is Jezus Christus dan gestorven voor de zonden van alle schepselen in het onmetelijke universum?quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus, als ik het goed begrijp: God kan in al Zijn macht een heel universum scheppen, alles naar Zijn hand zetten, maar dit is onvermijdelijk?
De wet uit het O.T. is de Wet van Mozes en heeft niks te maken met de leefregels uit het N.T., en dát is het probleem. Dus al de gespeculeer en geleuter over hoe de Wet van Mozes te laten inpassen in het N.T. heeft totaal geen zin. Dit zijn totaal twee verschillende religies die men ongelukkiglijk aan elkaar verbonden heeft. De God van Mozes ( oog om oog ) heeft niks te maken met de God van Paulus ( vergeving en zelfkennis ). In beide gevallen komt ' kosmische rechtvaardigheid ' niet in vraag.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat over het verband tussen de wet (O.T.) en genade (N.T.).
Waar komt het oud-testamentische idee van bloedoffers vandaan?quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:48 schreef ATON het volgende:
[..]
De wet uit het O.T. is de Wet van Mozes en heeft niks te maken met de leefregels uit het N.T., en dát is het probleem. Dus al de gespeculeer en geleuter over hoe de Wet van Mozes te laten inpassen in het N.T. heeft totaal geen zin. Dit zijn totaal twee verschillende religies die men ongelukkiglijk aan elkaar verbonden heeft. De God van Mozes ( oog om oog ) heeft niks te maken met de God van Paulus ( vergeving en zelfkennis ). In beide gevallen komt ' kosmische rechtvaardigheid ' niet in vraag.
Simpel. Die moeten bekeerd wordenquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:31 schreef hoatzin het volgende:
Ik vraag me überhaupt af wat er gebeurt met geloof en de gelovigen als er (intelligent) leven buiten de aarde wordt gevonden (of als ze ons vinden)
Ja daar ben ik ook bang voor.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Simpel. Die moeten bekeerd worden
Van vóór de tijd van koning Josia ( 630 - 609 v.C ). Dit was in heel de Levant gebruikelijk en net zo in de Assyrische, Babylonische en Egyptische cultus.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waar komt het oud-testamentische idee van bloedoffers vandaan?
..en de rest van de bewoonde wereld.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Van vóór de tijd van koning Josia ( 630 - 609 v.C ). Dit was in heel de Levant gebruikelijk en net zo in de Assyrische, Babylonische en Egyptische cultus.
Van de bekende wereld...quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
..en de rest van de bewoonde wereld.
Hoezo, wij hoeven toch niet per se te sterven? Wij kunnen toch genade ontvangen?quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan is het gewoon vergelding en geen genade. Genade is namelijk iets voor niets.
Nu verwar je wetteloosheid met liefde.quote:Bloeddorst is btw een eigenschap van vele (af)goden. JHWH is daarop geen uitzondering. Bloed moet er vloeien om de godheid tevreden te stellen.
Echte liefde zou onbaatzuchtig zijn.
Ja.quote:
Dit is een misvatting.quote:De erfzonde is soortgelijk. Er is een zonde begaan en deze moet worden bestraft in naam van de rechtvaardigheid. Deze wet is niet individueel. Ieder pas geboren mens erft deze schuld.
Geschapen, maar helaas niet gebleven. We kunnen het wel opnieuw worden.quote:We leven van nature in ongehoorzaamheid aan de wet (die Gods natuur is). Hoeze, naar Zijn evenbeeld geschapen?
Indien God compleet zou verdwijnen wel ja. Maar dan zou alles verdwijnen.quote:Het is degene uit wie de wet voortkomt die sterft. Sterft dan met hem niet ook de wet?
Wat probeerde Hij met de zondvloed?quote:Maar toch probeerde Hij het eerst met de zondvloed.
Nee, spiritueel.quote:Magisch.
Spiritueel? Er is verder geen uitleg over te geven denk ik. 'Leven' is niet echt te vatten. We weten of iets leeft of niet doordat het metabolisme heeft of niet. Maar metabolisme is niet het leven, slechts het gevolg ervan. Dus wat is het leven dan? God zegt dat het in het bloed is, hoe dat technisch in elkaar zit weet ik ook niet.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom in het bloed? Wat voor idee steekt daar achter, en hoe moeten we dit opvatten?
Biologisch? Allegorisch? Iets anders?
Wat is onvermijdelijk?quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus, als ik het goed begrijp: God kan in al Zijn macht een heel universum scheppen, alles naar Zijn hand zetten, maar dit is onvermijdelijk?
Heb jij het hier over de erfzonde ?quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God zelf die voor ons gestorven is heeft geen genade nodig, want Hij heeft niet gezondigd. Maar wij hebben hem nodig. Ik heb niets gegeven opdat Jezus voor mij zou sterven, jij ook niet, die genade is voor niets.
Ik zie er niets archaisch in. Op basis van de volgende proposities:quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik probeer de redenering van Ali te begrijpen. Mijn indruk is als volgt (maar Ali kan het corrigeren als het niet klopt).
Naar mijn idee ligt er een archaisch rechtvaardigheids idee ten gronslag aan dit topic. Een oeroud idee over 'het in onbalans brengen van de kosmische rechtvaardigheid' die moet worden herstelt door middel van een offer. In dit geval een bloedoffer. De kruisdood van Jezus wordt door Ali uitgelegd aan de hand van dit idee. De vraag is vervolgens of de wet nog van kracht is na het brengen van het offer van het lam Gods. Ali vraagt zich af of het betekend dat voortaan al onze zonden automisch zijn vergeven / de wet niet meer geldt. Volgens Ali is één van de voorwaarden nu, dat mensen dit offer alleen waardig zijn, als zij de wet naar eer en geweten proberen na te leven.
Nee.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb jij het hier over de erfzonde ?
En vanwaar deze conclusie ? Je bent nogal goed in versjes. Is er eentje dat er expliciet naar verwijst ?quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De overtredingen van alle mensen elke dag.
Romeinen 3 bijv.? Is een verwijzing naar oa psalm 14.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:12 schreef ATON het volgende:
[..]
En vanwaar deze conclusie ? Je bent nogal goed in versjes. Is er eentje dat er expliciet naar verwijst ?
En waar staat nu dat Jezus gekruisigt is voor alle zonden ? Ik zie het niet hoor.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Romeinen 3 bijv.? Is een verwijzing naar oa psalm 14.
10 zoals geschreven staat: * Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13 * Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, * addergif is onder hun lippen.
14 * Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15 * hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16 Vernieling en ellende is op hun wegen,
17 en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18 * De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19 Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20 * Daarom zal uit werken van de wet geen vlees * voor Hem gerechtvaardigd worden. * Door de wet is immers kennis van zonde.
Ben je daar zo zeker van ?quote:Jezus valt niet binnen deze categorie.
Ik dacht dat je bedoelde dat je een tekst wilde zien dat we allemaal elke dag zondigen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:49 schreef ATON het volgende:
[..]
En waar staat nu dat Jezus gekruisigt is voor alle zonden ? Ik zie het niet hoor.
Paulus citeert Davids psalm. Dat was dus OT.quote:Ook wel raar dat je tot Paulus' brieven moet gaan. Is daar niks in de evangelies over te vinden ?
Dit is compleet uit de context gehaald en heeft niets te maken met de zondenloosheid van Jezus.quote:Ben je daar zo zeker van ?
Zij hij ooit eens : " Wie zonder zonde is, hij werpe de eerste steen."
Heeft hij een steen geworpen ? Nee toch ?
Kijk, nou doe je het wéér ! Dit is wat Paulus ervan gemaakt heeft. Van uit zijn context halen gesproken! Paulus heeft zelfs Jezus nooit gekend. Als dit het doel was van die kruisiging, waarom vernemen we dit pas bij Paulus ? Paulus heeft dit zelf bedacht en heeft niks met de feiten te maken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1 Petrus 2:24
22 * Hij, Die geen zonde gedaan heeft en in Wiens mond geen bedrog gevonden is;
23 * Die, toen Hij uitgescholden werd, niet terugschold, en toen Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem Die rechtvaardig oordeelt;
24 * Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, * opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.
Dat hebben die auteurs van het N.T. wel meer gedaan. Komt wat overtuigender over, als ze tenminste zich niet vergissen van persoon, zoals ze Jesaja citeerden.quote:Paulus citeert Davids psalm. Dat was dus OT.
Petrus hier citeert gedeeltelijk Jesaja.
Eerlijk gezegd, ik ook niet.quote:Ik kan zo uit mijn hoofd geen tekst bedenken uit het evangelie nee.
Dat heeft ie zeker duidelijk gemaakt, maar niet om jou of mijn zonden hoor. Dat heeft Augustinus jou aangepraat.quote:Karakteristiek aan Jezus is dat Hij niet iedereen bekend liep te maken dat hij als een soort held ieders zonden aan het dragen was.
Wie, waar ??quote:De apostel die dicht bij Hem leefde beschrijft het hier.
Niet meer dan jij doet hoor, enkel dit past nou toevallig niet in je handeltje.quote:Dit is compleet uit de context gehaald en heeft niets te maken met de zondenloosheid van Jezus.
Deze brief is niet door Paulus geschreven Aton.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, nou doe je het wéér ! Dit is wat Paulus ervan gemaakt heeft. Van uit zijn context halen gesproken! Paulus heeft zelfs Jezus nooit gekend. Als dit het doel was van die kruisiging, waarom vernemen we dit pas bij Paulus ? Paulus heeft dit zelf bedacht en heeft niks met de feiten te maken.
Wat heeft ie duidelijk gemaakt als het niet is dat hij onze zonden droeg?quote:Dat hebben die auteurs van het N.T. wel meer gedaan. Komt wat overtuigender over, als ze tenminste zich niet vergissen van persoon, zoals ze Jesaja citeerden.
[..]
Eerlijk gezegd, ik ook niet.
[..]
Dat heeft ie zeker duidelijk gemaakt, maar niet om jou of mijn zonden hoor. Dat heeft Augustinus jou aangepraat.
De brief van PETRUS.quote:Wie, waar ??
Wat was de context Aton?quote:Niet meer dan jij doet hoor, enkel dit past nou toevallig niet in je handeltje.
Maar ook niet door Simon 'Petrus'Kefas. Wél een geloofsgenoot van Paulus.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Deze brief is niet door Paulus geschreven Aton.
Messias spelen, duidelijk toch ?quote:Wat heeft ie duidelijk gemaakt als het niet is dat hij onze zonden droeg?
Deze auteur was niet Simon 'Petrus' Kefas. Wist je dit niet of speel je voor domme ?quote:De brief van PETRUS.
Kun je niet lezen of doe je het expres?
Hoezo ? Was je er bij toen die brief geschreven is ?quote:Nu stelt men natuurlijk dat het niet Petrus was die die brief schreef. Maar Paulus was het zeker niet.
Waar ergens in de evangeliën staat dat Jezus gekruisigd is voor de zonden van de mens.quote:Wat was de context Aton?
Waarom wil je het per se in de evangelien zien?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar ook niet door Simon 'Petrus'Kefas. Wél een geloofsgenoot van Paulus.
[..]
Messias spelen, duidelijk toch ?
[..]
Deze auteur was niet Simon 'Petrus' Kefas. Wist je dit niet of speel je voor domme ?
[..]
Hoezo ? Was je er bij toen die brief geschreven is ?
[..]
Waar ergens in de evangeliën staat dat Jezus gekruisigd is voor de zonden van de mens.
Nog steeds geen duidelijke aanwijzing, alhoewel dit toch iets is wat je hier al een tijdje met veel woorden tracht aan te tonen. Maar daar blijft het schijnbaar bij.
Als het daar niet staat... waar dan wél ? Van horen zeggen van iemand die op zijn hoofd gevallen is? Van iemand die zich uitgeeft voor ene Petrus ? Moeten wel dikke lomperikken geweest zijn, die apostelen, denk je niet ? En dat iemand die de Grote Baas nooit gezien heeft dit wél zou weten. Kom nu, hoever kunnen ze met jou een loopje nemen ? Paulus weet van niks, apostelen weten van niks, maar iemand die honderd jaar later hier iets over schrijft zou het wél weten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom wil je het per se in de evangelien zien?
Hmm. Wat vind je van Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: * Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Als het daar niet staat... waar dan wél ? Van horen zeggen van iemand die op zijn hoofd gevallen is? Van iemand die zich uitgeeft voor ene Petrus ? Moeten wel dikke lomperikken geweest zijn, die apostelen, denk je niet ? En dat iemand die de Grote Baas nooit gezien heeft dit wél zou weten. Kom nu, hoever kunnen ze met jou een loopje nemen ? Paulus weet van niks, apostelen weten van niks, maar iemand die honderd jaar later hier iets over schrijft zou het wél weten.
Nou, goeie poging. Geschreven in 120 n.C. door een gnostisch auteur over woorden die Johannes de Doper zou uitgesproken hebben, zelfs voordat Jezus zijn apostelen had uitgezocht. Zijn apostelen hadden hier geen weet van, maar een onbekende weet dit woordelijk te noteren, 90 jaar na de feiten. Goeie poging, maar wat zwakjes. Blijf toch nog even zoeken. Dit is wel zéér belangrijk.quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hmm. Wat vind je van Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: * Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!
Dat is in het evangelie van Johannes dus. Die dikke apostel.
Jij verzet steeds je doelpalen. Het maakt niet uit wat ik zeg, je wil er toch niet aan. Ik ga slapen, zoek zelf maarquote:Op donderdag 23 februari 2012 23:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Nou, goeie poging. Geschreven in 120 n.C. door een gnostisch auteur over woorden die Johannes de Doper zou uitgesproken hebben, zelfs voordat Jezus zijn apostelen had uitgezocht. Zijn apostelen hadden hier geen weet van, maar een onbekende weet dit woordelijk te noteren, 90 jaar na de feiten. Goeie poging, maar wat zwakjes. Blijf toch nog even zoeken. Dit is wel zéér belangrijk.
'Voorspelling' en 'wet' zijn verschillende concepten. Een voorspelling komt uit en de Wet is eeuwig. Wat wordt in deze met 'de Wet' bedoeld?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:13 schreef Elemo het volgende:
Hij vervult de de voorspelling van de Wet, door het Lam Gods te zijn dat geslacht is voor de wereld, en hij vult de norm van de wet, door deze spiritueel uit te vergroten, en de intentie erachter te laten zien zoals men in de rest van het hoofdstuk kan lezen. (Mattheus 5:17-48)
De Wet van Mozes met haar bloedoffers voor vergeving van zonden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:29 schreef deelnemer het volgende:
'Voorspelling' en 'wet' zijn verschillende concepten. Een voorspelling komt uit en de Wet is eeuwig. Wat wordt in deze met 'de Wet' bedoeld?
En beiden hebben dezelfde betekenis: Een net vol maken of een voorspelling vol maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:13 schreef Elemo het volgende:
OK, mijn inbreng:
Christenen vallen niet meer onder het convenant van de tien geboden.
Jezus kwam inderdaad om de wet te vervullen:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Mattheus 5:17)
Het woord vervullen in het Grieks hier, "plerosai" (van pleroo) heeft 2 betekenissen:
-iets tot aan de nok toe vullen (zoals bijv. het visnet in Mattheus 13:48 "Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken")
-en het vervullen als in een voorspelling vervullen ("En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen van den Heere gesproken is" Mattheus 1:22).
Allebei hetzelfde woord in het Grieks.Hiermee schaft Jezus de wet ook niet af, maar vervult Hij de wet in beide betekenissen van het woord.
Goeie poging, maar is het nog niet bij benadering wat er staat.quote:Hij vervult de de voorspelling van de Wet, door het Lam Gods te zijn dat geslacht is voor de wereld, en hij vult de norm van de wet, door deze spiritueel uit te vergroten, en de intentie erachter te laten zien zoals men in de rest van het hoofdstuk kan lezen. (Mattheus 5:17-48)
De bloedoffers volgens de Wet hebben niks te maken met vergeving van zonden. Dat is een louter christelijk begrip.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:44 schreef Elemo het volgende:
De Wet van Mozes met haar bloedoffers voor vergeving van zonden.
Heeft niks met de geschiedenis te maken. Dit is wat Paulus ervan gemaakt heeft en is zo gnostisch als wat ! Alleen zie je dat niet meer. Ook in de andere mysterie-cultussen kende men dit ' bloed van het lam '.quote:Die is door het offer van Jezus vervuld, er zijn geen offers meer nodig. De ritualistische wet was een metafoor voor de komst van Christus en zijn offerandelijke dood omwille van de mensheid.
Dat er een bloedoffer "nodig is"? Ik snap de theologische constructie (min of meer) wel, maar het komt op mij zo ontzettend over als "achteraf redeneren". We zien dood en verderf om ons heen, en proberen dat te verklaren als iets wat emergeerde vanuit een toestand van éénheid en harmonie.quote:
Je leest compleet heen over hetgeen ik zeg. En wij sterven wel degelijk, geen ontkomen aan.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo, wij hoeven toch niet per se te sterven? Wij kunnen toch genade ontvangen?
God zelf die voor ons gestorven is heeft geen genade nodig, want Hij heeft niet gezondigd. Maar wij hebben hem nodig. Ik heb niets gegeven opdat Jezus voor mij zou sterven, jij ook niet, die genade is voor niets.
[..]
Nu verwar je wetteloosheid met liefde.
Ik lees hier dat alle, werkelijk àlle ongelovigen dom en nutteloos zijn, misdaden plegen, louter leugens uitkramen en moordend en rovend door het leven gaan.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Romeinen 3 bijv.? Is een verwijzing naar oa psalm 14.
10 zoals geschreven staat: * Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13 * Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, * addergif is onder hun lippen.
14 * Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15 * hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16 Vernieling en ellende is op hun wegen,
17 en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18 * De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19 Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20 * Daarom zal uit werken van de wet geen vlees * voor Hem gerechtvaardigd worden. * Door de wet is immers kennis van zonde.
Jezus valt niet binnen deze categorie.
Geen paniek, het is het lichaam van Jezus dat gestorven is. God kan niet sterven hoor.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God zelf die voor ons gestorven is heeft geen genade nodig, want Hij heeft niet gezondigd.
En dat dit niet over de erfzonde zou gaan ? Merkwaardig. Volgens de christenen wél hoor:quote:Maar wij hebben hem nodig. Ik heb niets gegeven opdat Jezus voor mij zou sterven, jij ook niet, die genade is voor niets.
Inderdaad loopt het over discussies over de wet en geboden van God doorgaans uit op de sabbat. Niet omdat het een knelpunt voor mij is, in tegendeel. Ik heb geen problemen met de sabbat!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:13 schreef Elemo het volgende:
OK, mijn inbreng:
Christenen vallen niet meer onder het convenant van de tien geboden.
Jezus kwam inderdaad om de wet te vervullen:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Mattheus 5:17)
Het woord vervullen in het Grieks hier, "plerosai" (van pleroo) heeft 2 betekenissen:
-iets tot aan de nok toe vullen (zoals bijv. het visnet in Mattheus 13:48 "Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken")
-en het vervullen als in een voorspelling vervullen ("En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen van den Heere gesproken is" Mattheus 1:22).
Allebei hetzelfde woord in het Grieks.
Hiermee schaft Jezus de wet ook niet af, maar vervult Hij de wet in beide betekenissen van het woord.
Hij vervult de de voorspelling van de Wet, door het Lam Gods te zijn dat geslacht is voor de wereld, en hij vult de norm van de wet, door deze spiritueel uit te vergroten, en de intentie erachter te laten zien zoals men in de rest van het hoofdstuk kan lezen. (Mattheus 5:17-48)
Dat men zich als christen wilt houden aan de norm hiervan is logisch, want dat vloeit immers voort uit de 2 geboden van het Nieuwe Verbond. Bijv. als je van je naaste houdt dan besteel je diegene niet. In die zin zijn het eeuwige principes.
De sabbat (want hier zit voor Ali-Kannibali het knelpunt) die als teken werd gebruikt voor het verbond van Mozes (Exodus 31:16-17, Ezechiel 20:12; Nehemia 9:14) is voor christenen niet meer geldig als verplichte rustdag omdat christenen onder het nieuwe verbond vallen. (Hebreeen 8)
Nergens in het Nieuwe Testament wordt voor christenen de sabbat verplicht gesteld omdat deze verplichte rustdag voor het Joodse volk voor christenen de rust van Christus is geworden. Hierin wordt het principe van rust en verfrissing van lichaam en geest (sabbat is letterlijk rust) wederom uitvergroot en vervuld in Christus.
Kan je dit even toelichten ?quote:Na Jezus' dood waren de eerste christenen allemaal joden. Het evangelie werd later pas tot de heidenen gebracht.
Dat in eerste instantie alle volgelingen van Jezus joden waren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:27 schreef ATON het volgende:
Ali_Kannibali:
[..]
Kan je dit even toelichten ?
- Wat versta je onder ' de eerste christenen '
- Wat versta je onder ' de heidenen '
Ha ja natuurlijk! De Nazireeërs, de Essenen en de Zeloten. Allemaal joden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat in eerste instantie alle volgelingen van Jezus joden waren.
Daar ben je deels mis in. Er waren ook joden die ' heidenen ' genoemd werden. Dat waren de gehelleniseerde joden. Dat waren aanvankelijk de eerste Paulinistische christenen. Niet onbelangrijk hoor.quote:Met 'heidenen' bedoel ik 'niet-joden'.
In de bijbel ligt de betekenis dieper.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 09:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat er een bloedoffer "nodig is"? Ik snap de theologische constructie (min of meer) wel, maar het komt op mij zo ontzettend over als "achteraf redeneren". We zien dood en verderf om ons heen, en proberen dat te verklaren als iets wat emergeerde vanuit een toestand van éénheid en harmonie.
Het bloed is niet voor God zelf maar voor ons. Dus God komt als mens, sterft en het bloed is om ons leven te geven. God wil dat wij bloeddorstig zijn:quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je leest compleet heen over hetgeen ik zeg. En wij sterven wel degelijk, geen ontkomen aan.
Wetteloosheid en liefde hebben niets met elkaar te maken. Ik verwar ze dan ook zeker niet maar legt uit dat jouw god niet anders is dan andere bloeddorstige goden.
Slechts met bloed (de dood) kunnen ze worden tevredengesteld. Dan is er blijkbaar iets rechtgestreken of vereffend.
Wraakzucht dus. En dit alles omdat we van de vrucht gesnoept hebben...
Nou nee, het is de voornaamste reden dat je vasthoudt aan het idee dat christenen nog onder de wet van Mozes staan. Omdat jouw kerkstroming dat leert en zoveel nadruk legt op de sabbat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Inderdaad loopt het over discussies over de wet en geboden van God doorgaans uit op de sabbat. Niet omdat het een knelpunt voor mij is, in tegendeel. Ik heb geen problemen met de sabbat!
Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, dus ook de sabbat niet. Hij kwam om de wet te vervullen, dus ook de sabbat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Na Jezus' dood waren de eerste christenen allemaal joden. Het evangelie werd later pas tot de heidenen gebracht.
Indien Jezus de sabbat 'af had geschaft', had hij dat wel duidelijk gezegd. Maar Zijn volgelingen na Zijn dood gaan allemaal door het met het vieren van de sabbat.
Dat zeg je heel goed, op een legalistische en niet op een spirituele manier. Dit is juist waarin Jezus de wet kwam vervullen, door het spirituele principe erachter te vergroten. Bij alle geboden en dus ook bij de sabbat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De farizeeen observeerden toch duidelijk de sabbat. Echter op een legalistische en niet op een spirituele manier.
Indien de farizeeen de sabbat observeerden, dienen wij dat dan ook niet te doen?
Ja Hebreen 4:9 is een bekende tekst die veelvuldig gebruikt wordt door sabbathoudende kerken. Er wordt inderdaad het woord "sabbatismos" gebruikt, van het werkwoord "sabbatizo", wat heel letterlijk betekent: "zich verkeren in de sabbatsrust".quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het idee dat de sabbat een 'eeuwige rust' is geworden, komt door een misvatting van hebreeen 4:9 Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,.
Normaal staat er geen 'sabbatsrust', maar 'rust'. Dit wordt vertaald als de 'eeuwige rust in Christus'. Blijkbaar heeft men in de herziene statenvertaling de correctie aangebracht.
In hebreeen worden worden 2 woorden gebruikt voor rust: sabbatismos en katapausis. 'Sabbatismos' is het houden van de wekelijkse rustdat. Katapausis is de 'eeuwige rust'.
In hebreeen 3 en 4 wordt steeds 'katapausis' gebruikt voor rust, maar juist in dit vers 4:9 wordt 'sabbatismos' gebruikt. Dit is de enige plaats in het NT waarin dit woordt gebruikt wordt.
Nu is er tegenwoordig natuurlijk discussie over of 'sabbatismos' werkelijk de zevende dags sabbat observatie betekent, maar andere werken die dit woord gebruiken verwezen altijd naar 7e dags sabbatobservatie.
'sabbatismos' is het zelfstandige naamwoord van 'sabbatizo' het werkwoord. Dit is het woord wat gebruikt wordt in Leviticus 23:32 Het moet voor u een sabbat zijn, een dag van volledige rust, en u moet uzelf verootmoedigen. 's Avonds, op de negende dag van de maand, moet u uw sabbat vieren, vanaf de avond tot aan de volgende avond.
Indien hebreeen 4:9 katapausis had gebruikt, was je punt correct geweest, maar nu staat er sabbatismos, vertaald 'er blijft nu een houden van de zevende dags sabbat over voor het volk van God', in overeenstemming met Jezus' uitspraak dat geen jota of titel van de wet verloren ging. Het houden van de zevende dags sabbat sluit niet uit dat men door Christus in een spirituele rust gaat, en deze spirituele rust sluit niet uit dat men Gods sabbat dient te observeren.
Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het bloed is niet voor God zelf maar voor ons. Dus God komt als mens, sterft en het bloed is om ons leven te geven. God wil dat wij bloeddorstig zijn:
53 Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als u het vlees van de Zoon des mensen niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in uzelf.
54 * Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
55 Want Mijn vlees is het ware voedsel en Mijn bloed is de ware drank.
56 Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem.
Als hij dat werkelijk had gezegd in het bijzijn van vrome joden, waren die allen gillend gaan lopen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.
wie wat gezegd?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Als hij dat werkelijk had gezegd in het bijzijn van vrome joden, waren die allen gillend gaan lopen.
ja en Ali neemt dat letterlijk. Vandaar zijn naam: kannibali.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Jezus. ( van dat bloed drinken enz. ) Nog steeds een billenkletser bij de vrome joden.
Nee, de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven, of hij het nu eist of niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.
Dat was het verbond met Noach en gaat over het feit dat als iemand een ander vermoord, die persoon zelf gedood moet worden, en indien een beest een mens dood, dat beest gedood moet worden. Dat is een andere context dan een offer.quote:Gen 9: En ik zal genoegdoening eisen wanneer jullie eigen bloed, waarin je levenskracht schuilt, wordt vergoten; ik eis daarvoor genoegdoening van mens en dier.
Kan het nog duidelijker?
Dijenkletser bedoel je denk ik.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Jezus. ( van dat bloed drinken enz. ) Nog steeds een billenkletser bij de vrome joden.
Maar ik heb zelf een verstand van God gekregen en kan voor mijzelf bepalen of ik iets geloofwaardig acht of niet. Op basis daarvan observeer ik de sabbat, niet omdat toevallig de kerk die dat doet en waar ik mij bij aansluit dat ook doet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:56 schreef Elemo het volgende:
[..]
Nou nee, het is de voornaamste reden dat je vasthoudt aan het idee dat christenen nog onder de wet van Mozes staan. Omdat jouw kerkstroming dat leert en zoveel nadruk legt op de sabbat.
En er geen jota of titel aan te veranderen of voorbij te laten gaan. De wet spreekt over elke zevende dag, omdat God de zevende dag zegende na de schepping. Indien geen jota of titel voorbij is gegaan, dan ook dat 'zevende dag' niet. Dus ben je genoodzaakt om de wet af te schaffen. Maar Jezus zegt dat dat Hij niet kwam doen, in tegendeel.quote:Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, dus ook de sabbat niet. Hij kwam om de wet te vervullen, dus ook de sabbat.
Wat versta je onder 'melding gemaakt van het observeren van de sabbat'. Dat er letterlijk staat dat men rustte? Ik verwacht zo'n tekst niet, omdat dit vanzelfsprekend is. Men spreekt nog steeds over de sabbat, niet over de zevende dag. Waarom, indien de christelijke sabbat alleen de 'eeuwige rust' is, maakt men nog melding van de 'sabbat'? Is die niet vervallen?quote:Er wordt nergens melding gemaakt van het observeren van de sabbat door de apostelen. Wel dat er gepredikt werd op de sabbat omdat toen de meeste mensen samenkwamen.
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat de sabbat opgehouden is te bestaan, aldus Jezus en Lukas in de handelingen.quote:Dat zeg je heel goed, op een legalistische en niet op een spirituele manier. Dit is juist waarin Jezus de wet kwam vervullen, door het spirituele principe erachter te vergroten. Bij alle geboden en dus ook bij de sabbat.
Van dijenkletser gesproken, nog geen excuse gevonden om mijn postings niet te moeten beantwoorden ? Of wacht je nog wat op sneeuwval ?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dijenkletser bedoel je denk ik.
Ben jij Papoea- kannibali ?quote:de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven
Dat is gewoon een dogma Ali. Kom daar nu niet mee aan.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven, of hij het nu eist of niet.
Het moderne idee van rechtvaardigheid verwerpt:quote:oudesporen
Bij de zondoffers waren er twee belangrijke aspecten:
• de handelingen die met het bloed moesten worden verricht;
• het vet, dat op het altaar moest worden verbrand (zie Lev. 4 en 5).
Het volgende had plaats naar de wet: de schuldige beleed zijn zonde en bracht zijn offerande tot de HERE. Hij legde zijn hand op de kop van het dier, dat hij daarna slachtte. Daarna streek de priester van het bloed aan de horens van het brandofferaltaar en goot de rest van het bloed uit aan de voet van het altaar, en verbrandde het vet op het altaar.
Dit dient ertoe om twee bepaalde waarheden duidelijk te maken in verbinding met de plaatsvervanging, en de verzoening van de zondaar met God. In de eerste plaats moest de schuldige zich één maken met het heilige slachtoffer, door te erkennen in de tegenwoordigheid van God dat het met zijn leven zou moeten boeten voor de zonde die hij had bedreven. Zoals de wet zegt: “De ziel die zondigt, die zal sterven”. Omdat het offer in zijn plaats stierf, kon hij rekenen op goddelijke vergeving. Aan de rechtvaardige eis van de wet is voor ons voldaan door het vergoten bloed, het leven dat gegeven is (vgl. Rom. 3:24-26; Joh. 10:10-11).
Dat zegt natuurlijk elk lid van elke groepering. Feit blijft dat Zevende-dags Adventisten die leer aandragen en zelfs als teken van exclusiviteit zien, als teken van de "ware kerk".quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ik heb zelf een verstand van God gekregen en kan voor mijzelf bepalen of ik iets geloofwaardig acht of niet. Op basis daarvan observeer ik de sabbat, niet omdat toevallig de kerk die dat doet en waar ik mij bij aansluit dat ook doet.
Je stelt de verkeerde vraag. Wil je dan soms beweren dat het ongeoorloofd is om te vluchten op de sabbat? Dat dit het extra rot zou maken omdat het de sabbat zou ontheiligen? En zo ja, waarom zegt Jezus dan juist dat dit is wat men moet doen?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
20 En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet * op een sabbat.
21 * Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal.
22 En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden.
Dit is een profetische tekst. Wat voor sabbat bedoelt Jezus hier? De eeuwige rust omdat de sabbatdag is verdwenen?
Ja omdat het er niet staat is het juist zo belangrijk, erg plausibel.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat versta je onder 'melding gemaakt van het observeren van de sabbat'. Dat er letterlijk staat dat men rustte? Ik verwacht zo'n tekst niet, omdat dit vanzelfsprekend is.
Hier moest ik even om grinniken, komende van een Zevende-dags Adventistquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Men spreekt nog steeds over de sabbat, niet over de zevende dag.
Wie spreekt daarover?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom, indien de christelijke sabbat alleen de 'eeuwige rust' is, maakt men nog melding van de 'sabbat'? Is die niet vervallen?
Net zo min als dat het gebod 'Gij zult niet doden' is opgehouden met bestaan. Het vloeit allemaal voort uit de 2 grootste geboden. Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat de sabbat opgehouden is te bestaan, aldus Jezus en Lukas in de handelingen.
En dit is nog steeds zo. In het Antwerps joods rusthuis is de lift zo geautomatiseerd dat de bewoners zelfs niet op een knopje hoeven te drukken; dat is verboden volgens interpretatie van de Wet.quote:Met die tekst wordt namelijk niet bedoeld dat de wet van de sabbatsrust nog geldig is, evenmin dat men zou moeten rusten in de winter of iets dergelijks, het gaat hier om de omstandigheden. De joodse religieuze leiders hadden allerlei beperkingen opgelegd voor de sabbat, zelfs aangaande de afstand die men mocht afleggen. Dit ging zelfs zo ver dat men de poorten van Jeruzalem op slot deed tijdens de sabbat.
Uiteraard, de zondag is iets uit de vierde eeuw. Ook de apostelen leefden de Wet over de sabbat strikt na, net zoals hun leider.quote:De apostelen noemden uiteraard de sabbat gezien de joodse cultuur waarin ze zich bevonden
Juist, zoals er een sabbat was op vrijdag 5 april 30 n.C.( 15 Nisan ). Dit waren dus 2 sabbatten na elkaar.quote:Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.
Misschien ga je hier het antwoord vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Essenen .quote:Op maandag 27 februari 2012 16:31 schreef SmartS het volgende:
Mischien is het al eens genoemd, ik las zojuist deze tekst ...
Mattheus19: vanaf vers 16 (rijke jongeling)
En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Waarom staat het gebod van de shabbat er niet bij?
Omdat Jezus een paar kernachtige voorbeelden geeft. Hij noemt ook tientallen andere geboden niet.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:31 schreef SmartS het volgende:
Mischien is het al eens genoemd, ik las zojuist deze tekst ...
Mattheus19: vanaf vers 16 (rijke jongeling)
En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Waarom staat het gebod van de shabbat er niet bij?
Kun je daar een voorbeeld van geven?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:59 schreef ATON het volgende:
Er waren ook joden die ' heidenen ' genoemd werden. Dat waren de gehelleniseerde joden.
Wat voor een klier van een godje is dat zeg !!! Vast eentje van voor onze tijdrekening.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef Sakit-Gede het volgende:
"Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God"
"Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten..."
't komt uit 't boek 'de Bijbel'quote:Op maandag 27 februari 2012 20:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat voor een klier van een godje is dat zeg !!! Vast eentje van voor onze tijdrekening.
Wat bedoel je nou eigenlijk?quote:Op maandag 27 februari 2012 20:52 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
't komt uit 't boek 'de Bijbel'
Dit soort quotes roept bij mij altijd de vraag op waarom (Christelijk) geloof een speciale wettelijke bescherming heeft in ons land.
Als je de betekenis van deze zinnen goed tot je door laat dringen dan moge duidelijk zijn dat deze in feite over de grenzen gaan van wat wij betamelijk achten.
Ik vind het dan ook teleurstellend dat de gemiddelde serieuze Christen dit soort passages niet wil zien op momenten dat ze niet uitkomen.
Dacht ik ook ja.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:52 schreef Sakit-Gede het volgende:
Dit soort quotes roept bij mij altijd de vraag op waarom (Christelijk) geloof een speciale wettelijke bescherming heeft in ons land.
Als je de betekenis van deze zinnen goed tot je door laat dringen dan moge duidelijk zijn dat deze in feite over de grenzen gaan van wat wij betamelijk achten.
Nee.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef Sakit-Gede het volgende:
=========================================================
Is een Christen die een hoofddoek draagt gelijk aan een Christen die buigt voor een andere God?
De quotequote:Op maandag 27 februari 2012 21:08 schreef Cognitor het volgende:
Wat is je probleem met die quotes en waarom vind je de reactie van de "gemiddelde christen" (whoever that may be) teleurstellend.
Weet jij of een van je voorouders Gods toorn opriep? Want in dat geval heeft God het op je gemunt.quote:Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten...
Duidelijk niet. Want in dat geval zou het volstaan om te zeggen "zij die Mij haten". Waarom de kinderen tot in het vierde geslacht erbij slepen?quote:Op maandag 27 februari 2012 22:41 schreef Cognitor het volgende:
Dit zou alleen een serieuze vraag zijn aan een fundamentalist.
1. Het is niet helemaal duidelijk wat de tekst bedoelt te zeggen. Staat er inderdaad dat de komende geslachten moeten boeten voor een ongerechtigheid die jij begaat? Of slaat "die Mij haten" ook op de kinderen? In dat laatste geval liggen de zaken toch iets anders.
Daarom zegt men ook dat er tegenstrijdigheden in de bijbel staan.quote:2. In de Tora en Profeten zijn teksten te vinden die ondubbelzinnig zeggen dat iemand voor zijn eigen zonden gestraft wordt, niet die van zijn voorouders.
Ok, dus het OT is onbetrouwbaar.quote:3. Volgens de christenen heeft het NT meer gezag en daar is de gedachte dat God kinderen straft voor hun ouders nergens te vinden.
Het lijkt mij zelfs een onmogelijk probleem als het allemaal Gods woord is.quote:Het ligt dus niet zo simplistisch. De meeste christenen zullen deze tekst uit het tweede gebod laten overrulen door andere teksten.
Die God heeft wel zéér menselijke trekjes he? Jalouzie en zo en het onrecht van de één verhalen op de ander. Mooi hoor.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef Sakit-Gede het volgende:
"Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God"
"Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten..."
=========================================================
Is een Christen die een hoofddoek draagt gelijk aan een Christen die buigt voor een andere God?
Dat is niet logisch bij een AAA God. Want de God dicteert en niet zijn volgelingen,.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:41 schreef Cognitor het volgende:
Dit zou alleen een serieuze vraag zijn aan een fundamentalist.
3. Volgens de christenen heeft het NT meer gezag en daar is de gedachte dat God kinderen straft voor hun ouders nergens te vinden.
Het ligt dus niet zo simplistisch. De meeste christenen zullen deze tekst uit het tweede gebod laten overrulen door andere teksten.
In oud-oosterse gebodenlijsten/verbondssluitingen kom je vaker zegen en vloek tegen die aan het nageslacht wordt verbonden. Hier gaat het specifiek om afgoderij en beeldendienst, dus niet om het even welk vergrijp. Als de heer des huizes (die wordt aangesproken) een beeld opricht, is daarin heel zijn familie betrokken (corporate responsibility). Maar de straf aan de kinderen is geen automatisme, die staat onder de voorwaarde dat die kinderen ook Jahwe haten.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Duidelijk niet. Want in dat geval zou het volstaan om te zeggen "zij die Mij haten". Waarom de kinderen tot in het vierde geslacht erbij slepen?
Als je het zo interpreteert als ik hierboven doe dat er staat dat de kinderen gestraft worden "wanneer ze mij haten", is er geen tegenstrijdigheid met andere teksten waarin persoonlijke verantwoordelijkheid benadrukt wordt. In elk geval is de algemene regel in de Tora:quote:[..]
Daarom zegt men ook dat er tegenstrijdigheden in de bijbel staan.
Dat is wel een snelle conclusie (hoewel ik deze gedeeltelijk deel trouwens).quote:[..]
Ok, dus het OT is onbetrouwbaar.
Als iemand die woorden uit het tweede gebod als gezaghebbend ziet naast ook andere teksten, heeft diegene een lastig probleem op te lossen, zeker.quote:[..]
Het lijkt mij zelfs een onmogelijk probleem als het allemaal Gods woord is.
Is ongeloof in JHWH hetzelfde als hem haten? Zo wordt het wel in de bijbel voorgesteld: wie niet voor mij is is tegen mij.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:36 schreef Cognitor het volgende:
[..]
In oud-oosterse gebodenlijsten/verbondssluitingen kom je vaker zegen en vloek tegen die aan het nageslacht wordt verbonden. Hier gaat het specifiek om afgoderij en beeldendienst, dus niet om het even welk vergrijp. Als de heer des huizes (die wordt aangesproken) een beeld opricht, is daarin heel zijn familie betrokken (corporate responsibility). Maar de straf aan de kinderen is geen automatisme, die staat onder de voorwaarde dat die kinderen ook Jahwe haten.
[..]
Als je het zo interpreteert als ik hierboven doe dat er staat dat de kinderen gestraft worden "wanneer ze mij haten", is er geen tegenstrijdigheid met andere teksten waarin persoonlijke verantwoordelijkheid benadrukt wordt. In elk geval is de algemene regel in de Tora:
Dt. 24:16 "Ouders mogen niet ter dood gebracht worden om wat hun kinderen hebben misdaan, en kinderen niet om de misdaden van hun ouders; alleen om wat iemand zelf misdaan heeft, mag hij ter dood gebracht worden."
[..]
Dat is wel een snelle conclusie (hoewel ik deze gedeeltelijk deel trouwens).
[..]
Als iemand die woorden uit het tweede gebod als gezaghebbend ziet naast ook andere teksten, heeft diegene een lastig probleem op te lossen, zeker.
De meest 'negatieve' interpretatie van het tweede gebod is dat het zegt dat God bij afgoderij en beeldendienst (en dan alleen) ook de kinderen tot in de 4e generatie straft (d.w.z. heel de familie). Daarbij is het goed mogelijk de tekst zo te lezen dat die kinderen zelf ook God haten (en dus niet onschuldig zijn). Parafrase is dan: "Als jij en je familie een afgodsbeeld maken en daarvoor buigen, roei ik jullie uit."
(Voor de duidelijkheid: zelf denk ik dat de tien geboden door mensen geformuleerd zijn, niet door God/god gedicteerd.)
dat is nog steeds affectief. Ik sta eigenlijk volkomen onverschillig tegenover (elke) god.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:36 schreef Cognitor het volgende:
"haten" heeft in de Bijbel niet altijd een affectieve betekenis. Het kan ook "op de tweede plaats zetten", "minder achten" betekenen.
Je blijft maar zevende dags adventisme bekritiseren, en me verdacht maken door het feit dat ik een overtuiging heb te wijten aan het feit dat ik lid ben van een bepaalde kerk. Zwak argument.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:45 schreef Elemo het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk elk lid van elke groepering. Feit blijft dat Zevende-dags Adventisten die leer aandragen en zelfs als teken van exclusiviteit zien, als teken van de "ware kerk".
Het punt is dat de sabbat na Jezus blijkbaar nog steeds 'sabbat' is. Hoe invulling te geven aan die sabbat na Jezus?quote:Je stelt de verkeerde vraag. Wil je dan soms beweren dat het ongeoorloofd is om te vluchten op de sabbat? Dat dit het extra rot zou maken omdat het de sabbat zou ontheiligen? En zo ja, waarom zegt Jezus dan juist dat dit is wat men moet doen?
Met die tekst wordt namelijk niet bedoeld dat de wet van de sabbatsrust nog geldig is, evenmin dat men zou moeten rusten in de winter of iets dergelijks, het gaat hier om de omstandigheden. De joodse religieuze leiders hadden allerlei beperkingen opgelegd voor de sabbat, zelfs aangaande de afstand die men mocht afleggen. Dit ging zelfs zo ver dat men de poorten van Jeruzalem op slot deed tijdens de sabbat. In de winter vluchten zou een vervelende omstandigheid zijn, door het weer. Op de sabbat vluchten zou een vervelende omstandigheid zijn door alle tegenwerkingen van de Joodse religieuze gezaghebbers, die vluchten overigens ook als een teken van lafheid zouden hebben gezien, en dit ook tegengingen toen de Romeinen Jeruzalem aanvielen.
Er wordt ook aangeraden om meteen te vluchten, wat de christenen ook deden waardoor het grootste deel het overleefde toen Jeruzalem vernietigd werd.
En gerelateerd aan de eindtijdsprofetie van de tekst is Israel de enige plek op aarde met restricties op de sabbat wat betreft reizen, openbaar vervoer, enzovoort. De tekst gaat over waakzaamheid en op tijd inzien wat er aan de hand is, niet over het rusten op de sabbat.
Zie onder.quote:Ja omdat het er niet staat is het juist zo belangrijk, erg plausibel.
Dat is een noodzakelijk stilteargument waarmee je alles wel in kunt vullen, noodzakelijk omdat er geen andere basis voor is. Alle geboden zijn herhaald, behalve het observeren van de sabbat. De hele reeks wetten voor rustdagen en feesten (ook de zevende daagse sabbat) in Leviticus 23 waaraan gerefereerd wordt in Kolossenzen 2:6-23 geeft aan dat het slechts een schaduw was van wat zou komen.
Dat zal best, maar het punt staat.quote:Hier moest ik even om grinniken, komende van een Zevende-dags Adventist
Dat is dus in hebreeen 4, zie hieronder.quote:Wie spreekt daarover?
De apostelen noemden uiteraard de sabbat gezien de joodse cultuur waarin ze zich bevonden, als tijdsaanduiding voor bijvoorbeeld samenkomsten, en prediking. Er wordt nergens herhaald dat men de sabbat als specifieke rustdag onder de joodse wet nog steeds zou moeten observeren.
Ja. En aangezien de sabbat een zegening voor de mens is, overtreed je dat eerste grote gebod indien je Gods zegening verwerpt. Hoe je het ook wendt of keert, of je nu naar de 10 geboden of naar de 2 grote geboden kijkt (die hetzelfde zijn), de sabbat is er en observeren zou je uit liefde voor God moeten doen, niet zozeer omdat God het je verplicht. Zo ga je ook niet onthouden van stelen alleen omdat God zegt dat Hij het niet wil, maar uit liefde voor je naaste, toch? Of je onthoudt je niet van vloeken omdat God het per se niet wil, maar omdat je simpelweg je Vaders naam niet wil gebruiken als grove taal, of wel?quote:Net zo min als dat het gebod 'Gij zult niet doden' is opgehouden met bestaan. Het vloeit allemaal voort uit de 2 grootste geboden.
Dat klopt. Maar er is wel degelijk een verschil tussen de wekelijkse sabbat en de andere feestdagen en rustdagen.quote:Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.
Dus vandaag de dag hebben we geen rust en tijd apart voor God meer nodig? God wil ons niet 1 dag geheel voor Hemzelf om ons te zegenen?quote:Dit hele principe van rust nemen en tijd opzij zetten voor God is vervuld in Christus.
Er zijn een heleboel wetten en die vragen allemaal een nadere kijk op zich.quote:Zoals je zelf al zei, het spirituele aspect is uitvergroot in tegenstelling tot het legalistische, en de judaistische drang (niet de joodse, belangrijk verschil) om dingen alsnog toe te blijven voegen aan het Nieuwe Verbond (wettelijke besnijdenis, wettelijke spijswetten, wettelijke sabbat) is juist alleen maar tegengegaan in de vroege kerk. Denk bijvoorbeeld aan de confrontatie tussen Petrus en Paulus.
Dat is leuk bij elkaar verzonnen maar het woord wat hier gebruikt, wordt, wordt altijd gebruikt als het observeren van de zevende dag sabbat in meerdere buitenbijbelse werken geschreven in dezelfde tijdsperiode (Plutarch, Dialoog met Trypho, Adversus Haereses, Apostolische Constituties, Martelaarschap van Paulus en Petrus).quote:Ja Hebreen 4:9 is een bekende tekst die veelvuldig gebruikt wordt door sabbathoudende kerken. Er wordt inderdaad het woord "sabbatismos" gebruikt, van het werkwoord "sabbatizo", wat heel letterlijk betekent: "zich verkeren in de sabbatsrust".
Er staat dan ook geen "sabbatdag" (sabbatou/sabbaton) die geobserveerd dient te worden maar het woord geeft een staat van zijn aan.
De reden dat er hier verschil wordt gemaakt tussen rust als katapausis en sabbatismos is juist om aan te tonen dat deze sabbatsrust waar men zich in verkeert op hetzelfde principe berust als de wettelijke sabbat en eschatologisch gezien van dezelfde orde is. De nadruk wordt dan ook niet gelegd op de sabbatdag zelf, maar op de eeuwige rust (katapausis) zoals in het hoofdstuk ervoor staat. Sabbatismos benadrukt juist Gods rust, dat het van God komt, zoals in Genesis al staat nog voordat de sabbat als rustdag gold voor het joodse volk.
Kolossenzen 2 is een leuke tekst die steeds verkeerd wordt geinterpreteerd (heb ik mijzelf ook schuldig aan gemaakt).quote:Het maakt duidelijk dat de rust van Christus veel meer is dan een bepaalde dag observeren, hier was de wettelijke sabbat, als letterlijke dag, slechts een schaduw van.
"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus." Kol. 2:16-17
Het woord dat hier vertaald wordt met sabatten is "sabatton", wat ook vertaald kan worden met 7 daagse week. Veel sabbathouders beweren dat het daarom niet op de sabbat slaat maar op andere feesten. Die andere feesten waren echter geen eenzijdige schaduw of voorbode van Christus' offer, ook was de 7 daagse week juist specifiek door de sabbat een Joodse tijdtelling op dat moment. De hoofdstukken in Leviticus waaraan in Kol. 2 gerefereerd wordt zijn dezelfde hoofdstukken waar naast de andere sabbatten ook dé sabbat genoemd wordt. Dit is de enige plek in net NT waarin direct beschouwelijk gerefereerd wordt aan de sabbat als rustdag, en duidelijk gesteld wordt dat deze slechts een schaduw was van de rust in Christus.
Inderdaad. Zeker niet de wekelijkse sabbatsrustquote:Jij stelt dat als Jezus de sabbat afgeschaft had, hij het wel duidelijk had gezegd. Jezus kwam niets afschaffen.
Maar vervuld wil niet zeggen veranderd, verdwenen of afgeschaft.quote:Ook zijn alle geboden herhaald na de uitstorting van de heilige geest, behalve het observeren van de sabbat. Dit is net zoals de rest van de wet, vervuld in Christus.
Hoatzin!!!!!!! Waar ik altijd nuances bij vermoed!!!quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die God heeft wel zéér menselijke trekjes he? Jalouzie en zo en het onrecht van de één verhalen op de ander. Mooi hoor.
Is het kruis juist niet het beste voorbeeld van anti-trots? Jezelf opofferen voor mensen die niets van je willen weten.quote:Op woensdag 7 maart 2012 11:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Hoatzin!!!!!!! Waar ik altijd nuances bij vermoed!!!
Je praat als een Boeddhist!!!!!
Het zijn deze menselijke trekjes waarom wij Boeddhisten de goden als niet bewonderenswaardig zien. Het zijn mensen met scherpe geest die de trekjes kunnen doorzien.
Siddartha, Ikke, Hoatzin, allemaal in min of meerdere mate.
De goden niet. Zijn slechts trots.
Het is te verkiezen om mens te zijn.
Ik wist het wel.
On topic, helemaal eens met een wet of hemel of hel.
Alleen komt het oordeel uit je eigen opslagbewustzijn en wat god er van vind is niet erg relevant.
No offence.
Cain vetrouwde op zijn eigen offer en niet op die van God. Cain vetrouwde of zijn eigen werken terwijl God niets van dat werk wilde weten. Cain had dus een andere God. Als je zoon vraagt om een brood geef je hem geen steen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
dat is nog steeds affectief. Ik sta eigenlijk volkomen onverschillig tegenover (elke) god.
by the way: de Heere sloeg op Kains offer geen acht, kan ook betekenen dat god Kain haatte?
Over welke mensen heb je het ?quote:Op maandag 12 maart 2012 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is het kruis juist niet het beste voorbeeld van anti-trots? Jezelf opofferen voor mensen die niets van je willen weten.
Vooral voor mensen die wèl van je willen weten toch? De dwaze maagden doen niet mee met het feest, remember?quote:Op maandag 12 maart 2012 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is het kruis juist niet het beste voorbeeld van anti-trots? Jezelf opofferen voor mensen die niets van je willen weten.
Jezus gaf zich voor de gehele wereld.quote:
Kijk, dát is een ernstige misvatting. Hij gaf zich als messias ( je weet ondertussen al wel wat dit betekend, mag ik aannemen ) voor de vrome joden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus gaf zich voor de gehele wereld.
Tja, iedereen gaat ook niet naar dezelfde supermarkt, en gelukkig maar zou ik zeggen.quote:Het is echter duidelijk dat veel mensen weinig met Jezus van doen willen hebben.
Niet zo gek natuurlijk. Jezus was niet in alles zo'n goed voorbeeld. Slavernij bijvoorbeeld, wordt door hem doodnormaal gevonden. Daar kom je tegenwoordig voor in de gevangenis. Verder zijn zijn ideeën over familiewaarden hoogst twijfelachtig:quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is echter duidelijk dat veel mensen weinig met Jezus van doen willen hebben.
Jezus zegt hiermee dus dat als iemand vader, moeder, vrouw, kinderen, etc belangrijker vindt dan Hem volgen, die Zijn discipel niet kan zijn.quote:"haten" heeft in de Bijbel niet altijd een affectieve betekenis. Het kan ook "op de tweede plaats zetten", "minder achten" betekenen.
Die zin zit duidelijk bij de gelovigen hoog genoeg om er zoveel nonsens rond te verzinnen. Zielig gewoon.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 01:36 schreef Habbah het volgende:
Daar gaan we weer...Lees even terug naar wat Cognitor zei:
[..]
Jezus zegt hiermee dus dat als iemand vader, moeder, vrouw, kinderen, etc belangrijker vindt dan Hem volgen, die Zijn discipel niet kan zijn.
En wat dit doel was, daar gaat Casey nog even voorbij !quote:Maurice Casey, Jesus of Nazareth, 2010, p. 299.
"Denk niet dat ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen. (...)
Dit moet gezien worden als een voorspelling van het effect van Jezus' optreden, gepresenteerd als zijn doel, overeenkomstig met de teleologische manier van denken die karakteristiek is voor het jodendom, die de effecten van de wil van God presenteert alsof ze zijn doelen waren.
En wat dit profetisch optreden dan wel mag zijn... nog steeds niet duidelijk.quote:(..) We moeten Jezus' beweringen zien als een profetische voorspelling van de effecten van zijn profetische optreden, niet als instructies om ruzie te maken.
Weer een onduidelijke omschrijving wat Casey bedoeld met ' koninkrijk van God '. Even voor een historische verduidelijking; ' Koninkrijk van God ' is niks meer en niks minder dan het land dat God aan Mozes beloofd had, en wel een zonder vreemde overheersing.quote:(...)Hij die (zijn) vader of moeder meer liefheeft dan mij is mij niet waard (...)"
Al deze spreuken moeten gezien worden in de culturele context zoals die was bij Jezus' HISTORISCHE optreden, waarin hij opriep tot het maken van een beslissing bij het naderen van redding en oordeel, toen het koninkrijk van God op het punt stond te komen.
Hier kan Casey nog geen onderscheid maken tussen ' historie ' en ' religie '. Met 12 leerlingen ga je die Romeinen niet uit het land lullen. Een ' koninkrijk Gods ' kan men enkel gewapenderhand, zoals de grote joodse helden Jozua en Josia uit de Tanakh.quote:(...) Het woord "haat" is eenvoudig een letterlijke vertaling van het Aramese sena, waarvan Matteüs' "minder liefhebben" een interpretatie is die moet worden geaccepteerd. (...) De volgende spreuken maken duidelijk dat deze spreuk wijst op de offers die de leerlingen tijdens het historische optreden moeten maken:
Maar wel om aan te tonen dat niet elk lid van elk gezin in deze strijd zal meegaan, zoals nu niet elk lid van een gezin dezelfde politieke of religieuze overtuiging heeft. Gehelleniseerde joden zouden tegenover hun conservatieve ( zelotische ) landgenoten in de strijd staan. Jezus verwachtte dan ook een scheuring binnen families ( clans ). Dát is wat er staat ! Dát zou de verklaring van een historicus moeten zijn. Dát is een fatsoenlijke verklaring, en de rest is geneuzel van theologen.quote:de spreuk bestaat niet uit instructies om familierelaties op zichzelf te devalueren."
Oh? Wat dacht je van "Denk niet dat ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen.". Dat is wat de Joden destijds dachten dat Jezus kwam doen (ergo, gepresenteerd als doel). Maar dat was toen dus niet Zijn doel, zoals Hij zelf ook zei.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 11:27 schreef ATON het volgende:
En wat dit doel was, daar gaat Casey nog even voorbij !
Hiermee doelt Casey op het optreden van Jezus. Hij heeft namelijk voorspellingen gedaan (dat is dus het profetische gedeelte) over wat er in de toekomst stond (en voor bepaalde dingen nog steeds staat) te gebeuren.quote:En wat dit profetisch optreden dan wel mag zijn... nog steeds niet duidelijk.
En dat is het nou juist niet. Alhoewel de Joden toendertijd ook dachten van wel. Kun je nagaan hoe erg die geschokt en teleurgesteld zij waren nadat ze Jezus als koning Jeruzalem in hadden geleid, en Hij kort daarop gekruisigd werd.quote:Weer een onduidelijke omschrijving wat Casey bedoeld met ' koninkrijk van God '. Even voor een historische verduidelijking; ' Koninkrijk van God ' is niks meer en niks minder dan het land dat God aan Mozes beloofd had, en wel een zonder vreemde overheersing.
Zoals ik hierboven ook al zei, het was toen helemaal niet de bedoeling om de Romeinen weg te jagen. Het koninkrijk van God (andere vertaling: Koninkrijk der hemelen) kan ook helemaal niet door geweld verspreid worden.quote:Hier kan Casey nog geen onderscheid maken tussen ' historie ' en ' religie '. Met 12 leerlingen ga je die Romeinen niet uit het land lullen. Een ' koninkrijk Gods ' kan men enkel gewapenderhand, zoals de grote joodse helden Jozua en Josia uit de Tanakh.
Maar die strijd is dus (zie hierboven) een misvatting. Ik weet ook niet waar je 'strijd' vandaan haalt, want daar is tot zover in deze discussie nog geen sprake van geweest.quote:Maar wel om aan te tonen dat niet elk lid van elk gezin in deze strijd zal meegaan,
Dat bedoel ik nu met ' de religieuze' Jezus-versie. Totaal niks te maken met de historische. Als je de geschiedkundige achtergronden wil weten, kun je al beginnen met deze link:quote:Op zaterdag 24 maart 2012 12:13 schreef Habbah het volgende:
[..]
Oh? Wat dacht je van "Denk niet dat ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen.". Dat is wat de Joden destijds dachten dat Jezus kwam doen (ergo, gepresenteerd als doel). Maar dat was toen dus niet Zijn doel, zoals Hij zelf ook zei.
[..]
Hiermee doelt Casey op het optreden van Jezus. Hij heeft namelijk voorspellingen gedaan (dat is dus het profetische gedeelte) over wat er in de toekomst stond (en voor bepaalde dingen nog steeds staat) te gebeuren.
[..]
En dat is het nou juist niet. Alhoewel de Joden toendertijd ook dachten van wel. Kun je nagaan hoe erg die geschokt en teleurgesteld zij waren nadat ze Jezus als koning Jeruzalem in hadden geleid, en Hij kort daarop gekruisigd werd.
[..]
Zoals ik hierboven ook al zei, het was toen helemaal niet de bedoeling om de Romeinen weg te jagen. Het koninkrijk van God (andere vertaling: Koninkrijk der hemelen) kan ook helemaal niet door geweld verspreid worden.
[..]
Maar die strijd is dus (zie hierboven) een misvatting. Ik weet ook niet waar je 'strijd' vandaan haalt, want daar is tot zover in deze discussie nog geen sprake van geweest.
(Ik ben verder niet bekend met het schrijven van deze Casey, maar baseer me puur op de quote van Cognitor)
Kun je ook aangeven met welk gedeelte, en waarom?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 14:46 schreef Cognitor het volgende:
Ik ben het niet helemaal eens met de interpretatie van Habbah.
Grappig dat je dat zegt...dat vonden ze toen ook al. Zie Handelingen 5:34-39 of Handelingen 5:27-40 voor wat meer context.quote:Als Jezus zo'n politiek rebel was geweest, dan blijkt uit de parallellen dat zo'n beweging sterft met de onvermijdelijke dood van de leider.
Nog zo een onzin. Blijkbaar nog niet zo helemaal dood :quote:Als Jezus zo'n politiek rebel was geweest, dan blijkt uit de parallellen dat zo'n beweging sterft met de onvermijdelijke dood van de leider.
Terwijl Johannes enkel maar de levenswandel van Herodus aankloeg en de corrupte clerus van de Tempel, aangesteld als stromannen door Herodus. Johannes riep de bevolking enkel op om trouw te blijven aan de Wet van Mozes en niet de cultuur van de Hellenen na te lopen. Tjonge, dit is toch wel basic !quote:De meest nauwe parallel aan het optreden van Jezus is Johannes de Doper.
Wat voor klinkklare onzin is me dát nu weer ! En a propos, het zijn niet de joden die hem later als een icoon zijn gaan vereren hoor ! Je moet anders eens opzoeken wat messias voor de joden betekende.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 16:52 schreef Cognitor het volgende:
@Habbah:
- profetisch optreden: daarmee wordt meestal niet bedoeld dat Jezus voorspellingen deed, maar veel breder Jezus' prediking, genezingen, exorcismen en onderwijs.
- Het koninkrijk van God bij Jezus is m.i. hetzelfde als "de nieuwe wereld van God", d.w.z. een Israëlgecentreerde, feestelijke toestand waarin Gods wil gedaan wordt. Vanzelfsprekend zijn de Romeinen dan ook verdwenen, maar dan eerder door goddelijk ingrijpen dan door rebels oproer.
Het wil niet zeggen dat ze dat in jou opleiding niet hebben vertelt dat het daarom niet klopt hoor. Moet je wat achtergrondkennis van Johannes en zijn beweging kennen, en dat mis je blijkbaar ook al.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 16:55 schreef Cognitor het volgende:
En de "basic" dingen over Johannes de Doper die je noemt, kloppen in grote lijnen (behalve dat van de Hellenen), maar dat pleit geenszins tegen de nauwe parallel met Jezus.
He kijk, en in het N.T. is er van zijn openbaar leven maar drie jaar bekend, waarbij hij maar één jaar op pad geweest is om medestanders te ronselen, waarvan hij zich dan nog wijselijk dagelijks verplaatste om uit de handen van de Romeinen te blijven. Hoelang heeft het geduurd voordat ze Osama te pakken hadden ? En dan nog door verraad. Dus jou argument houdt geen steek.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 16:56 schreef Iblardi het volgende:
Niks is uitgesloten, maar het lijkt me in elk geval ook waarschijnlijk dat de Romeinen de christenen vanaf het eerste moment genadeloos zouden hebben vervolgd áls Jezus zich als de leider van een nationale bevrijdingsbeweging zou hebben gepresenteerd. Maar dat deden ze niet, ze lieten de volgelingen van Jezus de eerste decennia gewoon met rust.
En waarom zouden ze ? Alles wat ze wisten was van horen zeggen, ja-ren na datum, en dan nog de vraag uit welke hoek. En het is nog moeilijker een jood voor te stellen die enkel verdraagzaamheid en devotie predikte, door de Romeinen gekruisigd te worden. Enkel rebellen tegen het Rijk, moordenaars, zware criminelen en weggelopen slaven werden gekruisigd. Zoek het maar eens op. Bij de laatste drie wil ik hem nog niet rangschikken.quote:Dat is moeilijk te rijmen met het beeld van de gekruisigde rebellenleider. Ook Tacitus en Plinius vermelden niks over dat vermeende politieke leiderschap van Jezus.
Nee hoor, het is goed voor te stellen dat men een relatief ongevaarlijke jood kruisigde. Enkele jaren na Jezus' dood presteerde de gouverneur in Alexandrië, Flaccus, het om een groep Judeeërs te martelen en te kruisigen, puur om de onderbuikgevoelens van de Grieken en Egyptenaren jegens Judeeërs tevreden te stellen (Philo, Flaccus, 80-85). Dus het is prima voorstelbaar dat Pilatus een relatief ongevaarlijk figuur kruisigde om de Jeruzalemse autoriteiten tevreden te houden.quote:En het is nog moeilijker een jood voor te stellen die enkel verdraagzaamheid en devotie predikte, door de Romeinen gekruisigd te worden. Enkel rebellen tegen het Rijk, moordenaars, zware criminelen en weggelopen slaven werden gekruisigd. Zoek het maar eens op. Bij de laatste drie wil ik hem nog niet rangschikken.
Dat was dan wel ná de Joodse Oorlog en de val van Jeruzalem, als ik even mag opmerken. Dan hebben we nog de joodse opstand ( 44-46 n.C.) onder leiding van de ' messias '( nog maar eentje ) Theudas. Niet bepaald om vrolijk van te worden als Romeins ambtenaar. Had Pilatus zomaar een ongevaarlijke jood zou gekruisigd, was die oorlog al eerder ingezet en onze Pilatus al eerder zijn teruggeroepen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:40 schreef Cognitor het volgende:
Nee hoor, het is goed voor te stellen dat men een relatief ongevaarlijke jood kruisigde. Enkele jaren na Jezus' dood presteerde de gouverneur in Alexandrië, Flaccus, het om een groep Judeeërs te martelen en te kruisigen, puur om de onderbuikgevoelens van de Grieken en Egyptenaren jegens Judeeërs tevreden te stellen (Philo, Flaccus, 80-85). Dus het is prima voorstelbaar dat Pilatus een relatief ongevaarlijk figuur kruisigde om de Jeruzalemse autoriteiten tevreden te houden.
Waarom die stomme link naar Jezus' missie toe ??? Er ontgaat je maar iets als het je goed uitkomt zo te zien.quote:Verder @ATON ik weet uitstekend wat "messias" voor Joden betekende en ik ben ook goed op de hoogte van Johannes de Doper en zijn beweging. Dus de reden van je semi-verontwaardiging ontgaat me.
Bedoel je dat Jezus' prediking/genezingen/exorcismen/onderwijs (vallen de predikingen hier niet al onder?) voorspeld waren?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 16:52 schreef Cognitor het volgende:
- profetisch optreden: daarmee wordt meestal niet bedoeld dat Jezus voorspellingen deed, maar veel breder Jezus' prediking, genezingen, exorcismen en onderwijs.
Hier ben ik het niet mee eens. Voor mensen die plezier in hun werk hebben en voor wie werk hun leven is is het werken helemaal geen slavernij, maar juist een bevrijding die ze heel hun leven kunnen praktiseren. Om voorbeelden te noemen zijn er kunstenaars die het grootste plezier beleven aan hun werk en er zijn wetenschappers die juist heel blij zijn dat ze al die kennis kunnen vergaren in hun werk. Hoe kijk je daar tegenaan dan in dit geval?quote:Op maandag 20 februari 2012 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het garanderen van een rustdag elke 7 dagen is een gift, en geen restrictie. Elke dag werken is meer slavernij dan leven.
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Het optreden van Flaccus jegens Judeeërs in Alexandrië was in 38 n.Chr., dus enkele jaren na Jezus' dood. Dus mijn punt blijft staan: het is prima voorstelbaar dat Pilatus om bepaalde Judese groepen een plezier te doen een nogal ongevaarlijke jood liet kruisigen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat was dan wel ná de Joodse Oorlog en de val van Jeruzalem, als ik even mag opmerken. Dan hebben we nog de joodse opstand ( 44-46 n.C.) onder leiding van de ' messias '( nog maar eentje ) Theudas. Niet bepaald om vrolijk van te worden als Romeins ambtenaar. Had Pilatus zomaar een ongevaarlijke jood zou gekruisigd, was die oorlog al eerder ingezet en onze Pilatus al eerder zijn teruggeroepen.
Nee, dat bedoel ik niet. In de context van 1e-eeuws Palestina heeft "profeet" een veel breder betekenis dan alleen toekomstvoorspeller. Natuurlijk heeft Jezus' optreden alles te maken met de toekomst die hij verwachtte (namelijk het koninkrijk van god). Wat hij deed (prediking, genezingen, exorcismen, onderwijs) staat in het licht van die verwachte toekomst. "Profetisch optreden" houdt dus niet slechts in "voorspellingen doen over de toekomst", maar alles wat Jezus zegt en doet in het licht van zijn profetische boodschap.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 19:54 schreef Habbah het volgende:
[..]
Bedoel je dat Jezus' prediking/genezingen/exorcismen/onderwijs (vallen de predikingen hier niet al onder?) voorspeld waren?
Gezien de betekenis van het woord profetisch (vandale: pro·fe·tisch bn, bw voorspellend) kan ik er verder weinig van maken. Mogelijk komt dit omdat bij het stukje van Casey dit woord te pas en onpas gebruikt wordt.
Jou punt blijft helemaal niet staan ! Nog nooit gehoord van de zeloten ?quote:Op zondag 25 maart 2012 12:17 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Het optreden van Flaccus jegens Judeeërs in Alexandrië was in 38 n.Chr., dus enkele jaren na Jezus' dood. Dus mijn punt blijft staan: het is prima voorstelbaar dat Pilatus om bepaalde Judese groepen een plezier te doen een nogal ongevaarlijke jood liet kruisigen.
Ben je weer aann het neuzelen ja ?quote:Ten tweede zou volgens jouw theorie de Joodse oorlog nog eerder moeten beginnen.
Tja, hoe zou dát toch gekomen zijn... geen idee ?quote:Ik noem slechts Johannes de Doper, ook iemand die in politiek-militair opzicht niets voorstelde, maar die toch door Antipas een kopje kleiner werd gemaakt.
En dat, is dan weer de " gelovigen "-versie. Je valt me nu wel écht tegen joh !quote:Op zondag 25 maart 2012 12:25 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet. In de context van 1e-eeuws Palestina heeft "profeet" een veel breder betekenis dan alleen toekomstvoorspeller. Natuurlijk heeft Jezus' optreden alles te maken met de toekomst die hij verwachtte (namelijk het koninkrijk van god). Wat hij deed (prediking, genezingen, exorcismen, onderwijs) staat in het licht van die verwachte toekomst. "Profetisch optreden" houdt dus niet slechts in "voorspellingen doen over de toekomst", maar alles wat Jezus zegt en doet in het licht van zijn profetische boodschap.
Als je nou eens zou argumenteren zou het een stuk gemakkelijker zijn.quote:Op zondag 25 maart 2012 13:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Jou punt blijft helemaal niet staan ! Nog nooit gehoord van de zeloten ?
Nee hoor, deze versie kom je gewoon in historisch-kritische studies tegen. Bijvoorbeeld in die van Casey, een atheïst, die ik eerder aanhaalde. Ik zie bovendien niet wat precies het probleem is van de kenschets die ik gaf. Is het onvoorstelbaar dat zo iemand rond 30 nC in Palestina rondliep?quote:En dat, is dan weer de " gelovigen "-versie. Je valt me nu wel écht tegen joh !
Mijn argumenten heb ik ruimschoots gegeven en verder zoek je het zelf maar uit.quote:Op zondag 25 maart 2012 14:10 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Als je nou eens zou argumenteren zou het een stuk gemakkelijker zijn.
Ik heb historisch bewijs aangevoerd dat het goed voorstelbaar is dat een Romeinse gouverneur een ongevaarlijke jood laat kruisigen om bepaalde groepen tevreden te houden.
Daarmee vervalt het argument dat Jezus een politiek rebel was omdat hij gekruisigd is.
[..]
Nee hoor, deze versie kom je gewoon in historisch-kritische studies tegen. Bijvoorbeeld in die van Casey, een atheïst, die ik eerder aanhaalde.
Kijk eens in de spiegel of lees eens eerst je post voordat je die hier plaatst.quote:Op zondag 25 maart 2012 14:16 schreef Cognitor het volgende:
Kennelijk sta je niet open voor kritiek. Ook goed, maar stel je dan wat bescheidener op.
Ik zeg niet dat men geen plezier in het werk kan hebben maar als je van je laten we zeggen 20e tot laten we zeggen je 65e elke dag MOET werken zonder ooit 1 dag pauze is dat volslagen gekkenwerk. Zeker voor de gemiddelde mens die zijn leven niet aan kunst kan wijden. De wekelijkse rustdag is er voor je eigen gezondheid en levensplezier. Wij mensen hebben God als bron van leven nodig. 1 dag in de week aan Hem wijden om je te herinneren waar je vandaan komt, wie alles gemaakt heeft, dat het leven een gift is, en God je verlost heeft van de dood, is waardevol.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 21:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Om even terug te vallen op wat er op de 2de pagina is gezegd:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Voor mensen die plezier in hun werk hebben en voor wie werk hun leven is is het werken helemaal geen slavernij, maar juist een bevrijding die ze heel hun leven kunnen praktiseren. Om voorbeelden te noemen zijn er kunstenaars die het grootste plezier beleven aan hun werk en er zijn wetenschappers die juist heel blij zijn dat ze al die kennis kunnen vergaren in hun werk. Hoe kijk je daar tegenaan dan in dit geval?
Zucht. Kàn betekenen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 01:36 schreef Habbah het volgende:
[..]
Jezus zegt hiermee dus dat als iemand vader, moeder, vrouw, kinderen, etc belangrijker vindt dan Hem volgen, die Zijn discipel niet kan zijn.
Nou ja, "op de tweede plaats zetten" vind ik wel een wat aparte vertaling van Grieks misein ("haten, verafschuwen"). Is dat een hebraïsme?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 01:36 schreef Habbah het volgende:
[..]
haten <-> eren.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:13 schreef Haushofer het volgende:
"Je ouders eren" betekent "je ouders boven alles stellen"? Ik zie geen tegenstelling.
Evengoed een onmenselijk opdracht. (En als je er even over nadenkt volkomen belachelijk)quote:Op maandag 26 maart 2012 22:32 schreef Habbah het volgende:
Laten we dan de versie uit Mattheus er eens naast leggen: "Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard.".
Komt toch best goed overeen eigenlijk.
En nog steeds geen verklaring voor wat jij verstaat onder ' koninkrijk van God '. Beetje moeite mee ?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:15 schreef Cognitor het volgende:
Maar dit moet je lezen in de context van Jezus' optreden. Hij verkondigde dat de wereld ten einde liep en dat je het koninkrijk van God boven alles moest zetten. Dus ook boven je familie.
In meer algemene termen zou je het zo kunnen interpreteren (ik claim niet dat Jezus het zo bedoeld heeft): als je familie je meer waard is dan de waarheid of een zuiver geweten (bijvoorbeeld), dan is er iets mis. Dit is alsnog een scherpe stelling, maar ik vind er wel wat inzitten.
Jezus geeft op deze site zijn eigen mening over hoe volgens hem tegen de Joodse wet en de sabbat moet worden aangekeken:quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Indien Jezus de sabbat 'af had geschaft', had hij dat wel duidelijk gezegd. Maar Zijn volgelingen na Zijn dood gaan allemaal door het met het vieren van de sabbat. Zij die met hem dagelijks geleefd hadden, evenals zij die later tot geloof komen. In plaats van dat hij met woorden dit gebod afschaft, zegt hij dat de rechtvaardigheid van degene die in het koninkrijk wil komen, groter moet zijn dan dat van de farizeeen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: * Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
De hemel en de aarde zijn nog niet voor bij. Niet 1 jota of titel is van de wet voorbij.
19 * Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
De sabbat was niet 1 van de geringste geboden, maar 1 van de grootste.
Een Uitdaging door een Scepticusquote:
3. Waarom zou een liefdevolle volmaakte GOD mensen veroordelen tot de dood als ze werken op de SABBAT (dus kan iemand niet werken om zijn of haar honger lijdende kinderen te voeden, maar toen Jezus kwam, werden de mensen niet langer aan deze geboden gehouden. Maar God, voor Jezus, deed zoiets kwaadaardigs.)
Antwoord van Jezus:
Ik besef dat Exodus de bewering bevat dat hij die de Sabbat schendt zeker ter dood gebracht zal worden (Exodus 31:15). Toch, zoals ik elders heb uitgelegd, is de Bijbel niet het onfeilbare woord van God. Zoals boven uitgelegd, hebben degenen die bereid zijn om godsdienst verkeerd te gebruiken om de baas te worden om de mensen, op vele subtiele of voor de hand liggende manieren de religieuze Bijbelboeken veranderd om hen deze macht te geven.
Het gebod over de Sabbat werd gegeven om de mensen te helpen spirituele groei te krijgen door één dag per week opzij te zetten, wanneer ze de dingen van de wereld zouden vergeten en al hun aandacht op God en op spirituele groei te richten. Nogmaals, het menselijk bewustzijn kan alles verkeerd gebruiken en de sabbat is op vele manieren verkeerd geïnterpreteerd. In de tijd van het Oude Testament, waren de mensen in een lagere bewustzijnsstaat en daarom hadden ze een stel overduidelijke regels nodig voor hun uiterlijke gedrag. Ze kregen het gebod om geen werk, in de betekenis van uiterlijke activiteiten, op de sabbat te verrichten.
Door de eeuwen heen werd dit verkeerd geïnterpreteerd door de Joodse autoriteiten en werd het in een absolute wet veranderd. Ze vestigden zichzelf als menselijke autoriteit met de macht om de wetten van God te versterken. Ze dachten dat zij het recht hadden om in plaats van God de mensen te straffen. Dit was nooit Gods bedoeling. Als onderdeel van mijn aanvechten van die op angst gebaseerde benadering van religie, toonde ik de misvatting van de quote aan dat je onmiddellijk te dood gebracht zult worden door werk op de sabbat te verrichten. Vanzelfsprekend doodde God mij niet, omdat ik iemand op de sabbat genas.
De ware sleutel hier is mijn verklaring dat de sabbat er voor de mensen was en niet dat de mensen er voor de sabbat waren. Nogmaals, dit betekent dat een religieuze lering wordt gegeven als hulpmiddel voor de bevrijding van je ziel. Wanneer mensen het menselijke denken gebruiken en hun zoektocht naar macht en de baas zijn om een lering in een doctrine te veranderen en een uiterlijke regel, dan hebben ze de lering verkeerd gebruikt. Dit is wat ik trachtte aan te tonen, maar helaas begrijpen niet veel christenen mijn bedoelingen. In plaats daarvan hebben velen mijn eigen verklaringen in hetzelfde door uiterlijke regels en doctrines veranderd die ik zo krachtig in de Joodse religie aan de kaak stelde. Veel goed bedoelende christenen zijn eigenlijk de wetgeleerden geworden die ik aan de kaak stelde door te zeggen dat ze de sleutel tot kennis hadden weggenomen. Wee degenen, christenen of niet christenen, die de waarachtige innerlijke betekenis van een religieuze lering wegnemen.
Dus je hebt het niet bij het rechte eind als je zegt dat God iets kwaadaardigs deed. God heeft nog nooit iemand gedood die werk verrichte op de sabbat, noch heeft hij ooit gezegd dat hij dat zou doen. De ware bedoeling achter de sabbat is dat je een bepaalde hoeveelheid tijd en aandacht voor God en je spirituele groei opzij moet zetten. Nogmaals, je kunt geen twee meesters dienen, dus als al je aandacht naar de dingen van deze wereld gaat, kun je geen spirituele identiteit opbouwen en handhaven.
Het maakt echt niet uit of je dit eenmaal per week doet of dat je het elke dag een paar minuten of uren doet. In feite is de waarachtige manier om je aan de sabbat te houden altijd God op de eerste plaats te zetten en alle materiële dingen daarna. Dit betekent niet dat je materiële zaken moet verwaarlozen; het betekent gewoon dat je naar de Christusgeest uitreikt en al je gedachten, gevoelens en handelingen uit de liefde en waarheid van die Christusgeest laat stromen in plaats van uit de relativiteit en dualiteit van het menselijke denken
quote:Antwoord van Jezus:
De Pleitbezorger kan je niets leren zolang je geest gesloten is voor alles wat verder gaat dan de officiële Bijbelboeken en een letterlijke interpretatie ervan. En wanneer jij je geest wel openstelt, besef je dat de vier officiële evangeliën niet uit de lucht kwamen vallen als het onfeilbare woord van God. Ze werden geschreven door vier verschillende mensen en hoewel ze diverse gradaties van Goddelijke inspiratie hadden, hadden ze ook een praktische agenda voor hun evangeliën.
Met andere woorden, de vier evangeliën werden niet geschreven om naast elkaar te zetten in hetzelfde boek, noch dachten de mensen die ze geschreven hebben dat ze de onfeilbare waarheid van God naar voren brachten die in alle eeuwigheid onveranderd zou blijven. De evangeliën werden aangepast aan specifieke groepen mensen en daardoor is elk evangelie in zekere mate aangepast aan de overtuigingen en de cultuur van de mensen voor wie ze geschreven werd. Dit is algemeen bekend bij mensen die de Bijbel en de context waarin elk evangelie geschreven werd, bestudeerd hebben.
Het is ook algemeen bekend dat het Evangelie van Matteüs werd geschreven om Joden ervan te overtuigen dat ik inderdaad de Messias was die in de Thora beloofd werd. Daarom begint dit evangelie met een genealogie en bevat ze veel referenties naar de Bijbelboeken en profetieën uit het verleden waaronder de ene in de sectie hierboven: “Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven, wat in onze taal betekent: ‘God met ons’.”
Met andere woorden, het evangelie werd geschreven om mijn leven vast te knopen aan de Joodse profetieën – de wet en de profeten. Er staan veel dingen in Matteüs die speciaal bedacht werden om dit doel te bereiken, wat inhoudt dat de woorden en de inhoud voldoen aan het doel van de schrijver. Maar dit is niet beslist fout, maar zeker zijn er vele anderszins waardevolle manieren om mijn evangelieverkondiging te beschrijven en er zijn vele andere aspecten van mijn leven en leringen die beschreven zouden kunnen worden. Zoals Johannes realistisch zegt:
Jezus heeft nog veel meer gedaan: als al zijn daden, een voor een, opgeschreven zouden worden, zou de wereld, denk ik, te klein zijn voor de boeken die dan geschreven moesten worden. (Johannes 21:25)
http://www.askrealjesus.nl/node/1232quote:Als je naar binnen durft te gaan en de Pleitbezorger vraagt je de waarheid te onthullen, zul je begrijpen dat het Evangelie van Matteüs mijn gezag als de Messias probeert te vestigen om de gesloten geest van Joden te overtuigen. En later werd dat evangelie verkeerd vertaald door de christenen met een gesloten geest die erop uit waren mijn voorbeeld te vernietigen door me tot een afgod te maken die niemand kan navolgen. Deze mensen gebruikten mijn leringen die gegeven werden om de mensen te bevrijden om de mensen in hun macht te houden door te zeggen dat ze enkel gered konden worden door de uiterlijke kerk. Dit is precies de benadering die de Joodse religie had juist de leiders die mij gedood hebben. Ik voer tegen hen uit door te zeggen dat het koninkrijk van God in je zit, wat betekent dat je gered kunt worden zonder uiterlijke kerk.
Het wordt tijd dat moderne spirituele mensen hun potentieel erkennen om het koninkrijk van God in zichzelf te vinden en daardoor de geïncarneerde Christus op aarde zijn. Om dit te doen, moeten ze de overtuiging te boven komen dat de Bijbel het onfeilbare woord is om nuttig te zijn. Zeker, de evangelieschrijvers hadden Goddelijke inspiratie, maar hun woorden werden aangepast aan hun eigen bewustzijn en het bewustzijn van de mensen voor wie ze geschreven werden. Dit verschilt niet van een andere echte openbaring, waaronder deze website. Er is echter een verschil in de zin dat ik, omdat de mensheid in bewustzijn gestegen is, mensen tegenwoordig meer kan zeggen op deze website dan ik door de evangelieschrijvers 2000 jaar geleden kon doen. En dit wordt niet te ontkennen door mijn eigen woorden bewezen:
12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. (Johannes 16:12)
Het is daarom de hoogste tijd om de mensen te bevrijden van alle angst om verder te kijken dan de officiële christelijke Bijbelboeken. Durf je door de Pleitbezorger te laten leiden om verder te gaan dan wat de officiële kerken willen dat je weet. Zoals Mozes tegen Farao zei, zeg ik nu tegen de orthodoxe kerken: Laat mijn volk gaan! En tegen de spirituele mensen die nog steeds vast zitten in blinde aanhankelijkheid aan orthodoxe kerken, herhaal ik Abrahams woorden:
1 De HEER zei tegen Abram: Trek weg uit je land, verlaat je familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat ik je zal wijzen.
2 Ik zal je tot een groot volk maken, ik zal je zegenen, ik zal je aanzien geven, een bron van zegen zul je zijn. (Genesis 12)
Wat is dit nu toch weer?quote:Op maandag 7 mei 2012 23:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Jezus geeft op deze site zijn eigen mening over hoe volgens hem tegen de Joodse wet en de sabbat moet worden aangekeken:
[..]
Een Uitdaging door een Scepticus
Waarom zou ik wel jouw interpretatie aannemen, gebaseerd op eeuwenoude teksten, die zich richten tot mensen met een primitiever bewustzijn, zoals je kunt lezen in de door mij geciteerde teksten, en niet de woorden van de actuele Jezus, uitgesproken omstreeks het jaar 2004?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 00:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is dit nu toch weer?
De sabbat werd gemaakt aan het einde van de creatie. God rustte van Zijn werken en zegende de zevende dag en heiligde hem. Daarom dienen wij ook te rusten.
Dat wij dat ook dienen te doen is weergegeven in het 4e gebod van de decaloog.
De decaloog geeft Gods karakter en natuur van liefde weer. De sabbat is er dus inderdaad voor ons. Als we non stop werken is dat niet goed voor ons. Het is goed om 1 dag aan de kant te zetten voor gemeenschap met God en gelovigen. Welke dag? God zegt: elke zevende dag. Dus waarom dan een andere dag als God zegt de zevende dag? Wie bepaalt? Wie is God? Jij of God?
Of de woorden van Paulus:quote:Zoals in een andere verhandeling uitgelegd is, is het bewustzijn van de mensheid meer dan duizenden jaren, systematisch verhoogd. De bedoeling van dit groeiproces is mensen een hoger inzicht in God te laten krijgen en hun relatie met God. In de tijd van het Oude Testament, was de mensheid in een veel lagere bewustzijnsstaat dan tegenwoordig het geval is. Ik weet dat het moeilijk te geloven is wanneer je de koppen van de kranten leest, maar het is niettemin waar. In de tijd van het Oude Testament, konden mensen niet een correct beeld van God omarmen. Ze neigden ernaar om God met angst te benaderen en daarom projecteerden ze een beeld op God van boosheid en oordelend, zelfs wraakzuchtig.
Primitiever bewustzijn, behalve als het om griekse of oosterste wijzen gaat? Het meeste van wat die mensen schreven begrijpen we maar half, ook wat Paulus schrijft is voor velen onbegrijpbare tekst, 2000 jaar later bestuderen we nog steeds en ondekken we nog steeds nieuwe dingen, denk je echt dat dat 'primitiever' was?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Waarom zou ik wel jouw interpretatie aannemen, gebaseerd op eeuwenoude teksten, die zich richten tot mensen met een primitiever bewustzijn, zoals je kunt lezen in de door mij geciteerde teksten, en niet de woorden van de actuele Jezus, uitgesproken omstreeks het jaar 2004?
Of de woorden van Paulus:
2 Koritiërs 3
6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Ik vind dit wel aannemelijk klinken:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Primitiever bewustzijn, behalve als het om griekse of oosterste wijzen gaat? Het meeste van wat die mensen schreven begrijpen we maar half, ook wat Paulus schrijft is voor velen onbegrijpbare tekst, 2000 jaar later bestuderen we nog steeds en ondekken we nog steeds nieuwe dingen, denk je echt dat dat 'primitiever' was?
http://www.askrealjesus.nl/node/270quote:Zoals in een andere verhandeling uitgelegd is, is het bewustzijn van de mensheid meer dan duizenden jaren, systematisch verhoogd. De bedoeling van dit groeiproces is mensen een hoger inzicht in God te laten krijgen en hun relatie met God. In de tijd van het Oude Testament, was de mensheid in een veel lagere bewustzijnsstaat dan tegenwoordig het geval is. Ik weet dat het moeilijk te geloven is wanneer je de koppen van de kranten leest, maar het is niettemin waar. In de tijd van het Oude Testament, konden mensen niet een correct beeld van God omarmen. Ze neigden ernaar om God met angst te benaderen en daarom projecteerden ze een beeld op God van boosheid en oordelend, zelfs wraakzuchtig.
Ja, het klopt dat dit gechanneld is, maar hoe weet je bijvoorbeeld dat veel geïnspireerde geschriften in de bijbel niet gechanneld zijn?quote:Wat je citeert is denk ik channeling en niet in overeenstemming met de profeten daarom niet acceptabel voor iemand die de bijbel als bron voor zijn geloof neemt. Als je de bijbel negeert, kun je alles geloven wat je maar wil. Maar op basis van welke autoriteit?
Het klinkt ook aannemelijk. Maar dat komt omdat men doorgaans als het beeld van de God in het OT voorgeschotelt niet geheel overeenkomt met wat eri n het hele OT staat. Zo is God niet alleen 'wraakzuchtig' (als je Hem zo uberhaupt al kan omschrijven, ondanks enkele passages waarin inderdaad staat dat hij wraak zal nemen op boosdoeners) maar ook een beloner, trouw, zegenend, geduldig, enzovoorts. Als je de bijbel goed leest, zie je dat Jezus al actief is in het OT, Jezus is de God in Genesis die in de tuin loopt. Jezus ging bij Abraham op bezoek. Jezus benaderde Mozes (de Engels van de Heer). Jezus is de Heer van David. Jezus = God van het OT. Alleen niet zijn incarnatie-vorm van mens/God, maar soevereine God.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:29 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik vind dit wel aannemelijk klinken:
http://www.askrealjesus.nl/node/270
Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe weet je dat het werkelijk Jezus is die dit heeft doorgegeven? Dat staat los van de anderen geschriften in de bijbel.quote:Ja, het klopt dat dit gechanneld is, maar hoe weet je bijvoorbeeld dat veel geïnspireerde geschriften in de bijbel niet gechanneld zijn?
Dit is het antwoord dat Jezus geeft:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe weet je dat het werkelijk Jezus is die dit heeft doorgegeven? Dat staat los van de anderen geschriften in de bijbel.
http://www.askrealjesus.nl/node/28quote:Je kent mijn stem
Ik begrijp dat je allereerste reactie op deze website één van verrassing en scepsis zou kunnen zijn. Hoe kun je weten dat de leringen op deze website rechtstreeks van de ware Jezus Christus komen?
Mijn spirituele broeders en zusters kennen mijn stem, zelfs wanneer ik door een van hun broeders spreek. Ik ben inderdaad jullie Jezus en toen ik op aarde was, deed ik een belofte die voor ieder mens op deze planeet geldt: “Ik ben altijd bij je, zelfs tot aan de voleinding van de wereld.”
Ik bied deze leringen aan, omdat ik wil dat jij weet dat ik die belofte heb gehouden en dat ik van plan ben die in de toekomst te houden. Ik ben altijd bij je geweest, ik ben nu bij je en ik zal altijd bij je zijn.
Je vraagt je misschien af waarom je niet beseft of ervaart dat ik bij je ben. De reden is dat jij het hebt toegelaten een gevoel van scheiding van mij te scheppen. Als je deze leringen wilt lezen en in je wilt opnemen, zou je misschien tot de conclusie kunnen komen dat het gevoel van scheiding enkel in je eigen geest bestaat. Ik ben een onbegrensd kosmisch wezen en er zijn geen barrières die ik niet kan slechten. Slechts één ding kan mij van jou scheiden en dat is jouw beslissing je gescheiden van mij te zien.
Ik begrijp dat je bezorgd bent over de authenticiteit van deze site. Hoe is het mogelijk dat ik, de echte Jezus Christus, tot jou door een website kan spreken?
Ik vraag je de situatie alsjeblieft vanuit mijn perspectief te bekijken. Ik weet dat de menselijke geest in staat is bij absoluut alles vraagtekens te zetten en wat ook maar te betwijfelen. Hoe zou ik je daarom mogelijk een uiterlijk bewijs van de authenticiteit van deze site kunnen geven? Ik denk dat een objectieve beoordeling je zou laten zien dat niets dat ik ook maar zou kunnen zeggen een dergelijk bewijs zou leveren. Ik hoef jou echter geen uiterlijk bewijs te leveren, omdat jij de vaardigheid hebt een innerlijk bewijs te vinden.
De wetenschap heeft je verteld dat alles in dit universum van energie is gemaakt. Energie is vibratie. Je fysieke zintuigen zijn eenvoudig instrumenten die zijn gemaakt om vibraties in de stoffelijke wereld te bespeuren. Je hebt ook een innerlijk zintuig en je kunt het gebruiken om vibraties te bespeuren die boven de stoffelijke wereld uitgaan.
De levende waarheid die ik breng, de levende waarheid die ik ben, is een vorm van spirituele energie of vibratie. Als jij je analytische geest tot zwijgen brengt en diep je hart wilt binnengaan, kun je het innerlijke zintuig activeren dat je in staat stelt de vibratie van spiritueel licht, van spirituele energie te ontdekken. Door dit innerlijke zintuig kun je de vibratie voelen van de woorden die ik door deze site tot je spreek. Door dit innerlijke zintuig kun je weten dat het inderdaad mijn stem is. Je kunt weten dat ik de ware Jezus Christus ben en dat ik hier ben om de mijnen te roepen.
Naarmate je deze site blijft bestuderen, gebruik dan je innerlijke zintuig van het hart. Lees deze leringen met je geest, maar neem ze op met je hart. Je hart zal je de waarheid vertellen; de levende waarheid die ik ben.
Vraag en je zult een antwoord ontvangen. Klop en de deur zal worden opengedaan. Laten we aan de slag gaan om het koninkrijk van onze Vader op aarde te brengen.
Ik ben je broeder en leraar, ik ben jouw
Jezus
http://www.askrealjesus.nl/node/515quote:Channeling
Vraag: Jezus, wat is jouw mening over channeling?
Antwoord van Jezus:
De leringen op deze website verklaren dat Gods schepping uit energie wordt gemaakt. Er bestaan vele niveaus van Gods schepping en ze worden enkel door hun vibratie van elkaar gescheiden. De menselijke geest heeft het vermogen om zich op de verschillende niveaus van Gods schepping af te stemmen. Door aan de knop van het bewustzijn te draaien, kan iemand ideeën of boodschappen uit andere rijken ontvangen.
Er zijn verscheidene werelden die buiten het materiële universum bestaan, maar de vibratie ervan is te laag om deel van de spirituele wereld te zijn. Eén zon rijk is wat sommige esoterische leringen het paranormale rijk of het astrale niveau noemen. In dit rijk verblijven een groot aantal wezens. Op aarde zie je dat mensen zich in vele verschillende bewustzijnsstaten bevinden. Hetzelfde geldt voor het astrale rijk.
Op de lagere niveaus van het astrale rijk vind je wezens die duidelijk kwade bedoelingen hebben. Zulke wezens zullen om verschillende redenen doelbewust mensen trachten te manipuleren, waaronder hun spirituele energie stelen.
In de middengebieden van het astrale rijk, vind je wezens die geen kwade bedoelingen hebben, maar die eenvoudig uit onwetendheid handelen. Op de hogere niveaus van de astrale wereld vind je wezens die een bepaald niveau van spiritueel inzicht hebben bereikt. Zulke wezens kunnen als wijs of gevorderd bij mensen in de materiële wereld overkomen.
Deze wezens hebben misschien geen kwade bedoelingen en ze zouden mensen aanwijzingen of leringen kunnen geven die een bepaalde hoeveelheid waarheid bevatten. Je moet je echter afvragen waarom deze wezens in het astrale rijk verblijven en waarom ze niet naar het spirituele rijk zijn opgevaren. De reden is dat om uiteenlopende psychische oorzaken deze wezens op dat niveau van Gods schepping vast zijn komen te zitten. Als je daarom met zulke wezens contact blijft houden, loop je het risico op datzelfde niveau vast te komen zitten.
Voor de meeste studenten is het moeilijk om hoger dan het bewustzijn van hun leraar te stijgen. Wanneer je een leraar uitkiest, doe je er daarom goed aan een leraar uit te kiezen die lid van de Opgevaren Schare is. Waarom zou je, als je maximale spirituele groei wilt en als je naar het spirituele rijk wilt ascenderen, dan een leraar uitkiezen die op een lager niveau verblijft?
Channeler pas op
Het is niet mijn bedoeling een absolute uitspraak te doen die het channelen afkeurt als zijnde automatisch gevaarlijk. Ik weet echter dat sommige New Age mensen het idee onderschrijven dat er geen risicos aan het channelen verbonden zijn. Ik moet je eerlijk zeggen dat dit idee onjuist is.
In de meest ruime zin kan channelen als een proces omschreven worden, waarbij iemand op aarde aan de knop van bewustzijn draait en op een niveau van Gods schepping afstemt dat buiten het materiële universum ligt. Als je echter denkt dat alles buiten het materiële universum goed en spiritueel is, dan koester je een heel gevaarlijke illusie.
Om het gevaar van deze illusie te zien, hoef je enkel naar de daden van mensen te kijken. Waarom denk je dat sommige mensen daden begaan die duidelijk kwaadaardig zijn? De reden is dat deze mensen hun bewustzijn op een lager niveau van Gods schepping hebben afgestemd. Bijvoorbeeld: je weet wellicht dat Adolf Hitler een fascinatie voor het occulte had. Hij was in werkelijkheid een kanaal voor duistere machten die hem manipuleerden en hem voor hun doeleinden gebruikten. Door naar het leven en de dood van Hitler te kijken, moet het duidelijk zijn dat channeling geen risicovrije bezigheid is.
Sommige mensen hebben duistere machten uit het astrale rijk toegestaan hun bewustzijn te beïnvloeden of zelfs over te nemen. Zulke mensen zijn daarom vaak instrumenten van duistere machten, al of niet bereidwillig, bewust of onbewust.
http://www.askrealjesus.nl/node/515quote:Vermijd beide uitersten
Wat ik hier probeer uit te leggen, is dat als je ervan uitgaat dat channeling zonder risico’s is, je dan in een uiterste bent vervallen. Het andere uiterste wordt voorgesteld door mensen die nooit aan de knop van het bewustzijn durven draaien om iets buiten het materiële universum te bereiken. Beide types mensen hebben een onevenwichtige benadering van spirituele groei.
Als je naar enkele van de meest spirituele mensen op aarde kijkt, zul je zien dat er slecht één reden is waarom deze mensen zo spiritueel zijn. De reden is dat ze aan de knop van bewustzijn hebben gedraaid en zich op de spirituele wereld hebben afgestemd. Door deze afstemming ontvangen deze mensen inzichten, begrip en soms verschillende soorten boodschappen uit de spirituele wereld.
Veel mensen op aarde staan al open en zijn al op iets buiten het materiële universum afgestemd en vele anderen zullen zich in de komende decennia openstellen. Deze openheid maakt heel erg deel uit van het spirituele plan om het bewustzijn van de mensheid te verhogen. Over het algemeen wil ik niet dat mensen hun geest sluiten. Ik adviseer mensen echter met klem te overwegen met welk niveau, met welk radiostation, zij contact leggen.
Ik moedig mensen aan te leren hoe ze de knop van bewustzijn moeten gebruiken om zich op iets buiten de materiële wereld af te stemmen. Ik wil mensen echter uiteraard leren hoe ze zich op de spirituele wereld afstemmen zonder op een van de lagere werelden af te stemmen. Om dit te doen, moet je onderscheidingsvermogen hebben, zodat je kunt weten wat bij de spirituele wereld hoort en wat tot de lagere werelden behoort. Dit onderscheidingsvermogen kan alleen worden bereikt door je persoonlijke Christusschap aan te nemen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik veel prachtige mensen in de New Age beweging zie die erg open staan voor het idee dat mensen met de spirituele wereld in contact kunnen komen. Een aantal van deze mensen echter probeert de hemel met geweld te bestormen en zij proberen dit contact uit onzuivere motieven tot stand te brengen. Deze motieven kunnen trots zijn, de behoefte aan zelfverheerlijking, de behoefte aan macht en controle of het verlangen naar verschijnselen die ongewoon zijn. Als je vanuit een buitensporig verlangen of uit onzuivere motieven innerlijk contact zoekt, is de kans groot dat je op een niveau afstemt dat beneden het spirituele rijk ligt.
Je moet je daarom heel goed van je motieven bewust zijn, zoals ik in het boek ‘The Christ is Born in You’ uitleg. De beste manier om onzuivere motieven te overwinnen is een oprechte poging te doen om je bezig te houden met het opgaan van het pad naar je persoonlijke Christusschap. Zoek eerst het koninkrijk van God, zoek eerst het Christusbewustzijn, en al het andere zal je geschonken worden.
Evenwicht
Evenwicht is altijd de sleutel tot spirituele groei. Er zijn mensen die zeggen dat vanwege het risico om contact te leggen met paranormale krachten, je nooit enige vorm van persoonlijk contact moet zoeken. Als je dit idee zou accepteren, hoe kun je dan ooit boven een bepaald niveau op het pad uitstijgen? Aan de andere kant is het duidelijk gevaarlijk om te zeggen dat iedereen moet proberen contact te leggen en dat er geen risico aan verbonden is.
Op een bepaald niveau van het spirituele pad moet men het vermogen ontwikkelen om boven het materiële universum uit te reiken en contact te leggen met het spirituele rijk. Dit contact moet echter uitsluitend via het Christus Zelf van de mens plaatsvinden. Door dat Christus Zelf kun je de geesten uitproberen om te zien of ze van God komen.
Als je een dergelijk contact nooit uitprobeert, kun je eenvoudig niet boven een bepaald niveau uit groeien. Als je echter probeert dit contact zonder onderscheidingsvermogen te maken, loop je wel een risico. Concentreer je aandacht daarom op het ontwikkelen van Christusschap en probeer innerlijk contact niet te forceren. Bouw eenvoudig je Christusschap op en laat je door je spirituele leraar vinden wanneer je er klaar voor bent.
Dit is het denkbeeld dat ik beschreef in de gelijkenis over de maagden die zichzelf voor de komst van de bruidegom gereed maakten. Als een ziel het proces probeert te forceren, kan ze de verkeerde bruidegom ontmoeten en dan zal het geen huwelijk zijn dat in de Hemel wordt gesloten.
Sommige mensen zitten zo vast in een materialistische bewustzijnsstaat dat ze met niets buiten de materiële wereld contact kunnen maken. Als je boven dat niveau bent uitgestegen en wat contact tot stand hebt gebracht, waarom zou je dan niet een extra poging doen om het Christusonderscheid te bereiken? Waarom zou je er niet voor zorgen dat je met de ware Meesters in het spirituele rijk contact maakt en niet met wezens op lagere niveaus?
Mijn collega’s en ik zijn bereid met iedereen contact te hebben die een bepaalde mate van Christusschap verwerft. Zoek ons met onderscheidingsvermogen en zuivere motieven en je zult ons vinden.
Antwoord: Jesaja 59:1 Zie, * de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen,quote:Op dinsdag 8 mei 2012 03:06 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Je kent mijn stem
Ik begrijp dat je allereerste reactie op deze website één van verrassing en scepsis zou kunnen zijn. Hoe kun je weten dat de leringen op deze website rechtstreeks van de ware Jezus Christus komen?
Mijn spirituele broeders en zusters kennen mijn stem, zelfs wanneer ik door een van hun broeders spreek. Ik ben inderdaad jullie Jezus en toen ik op aarde was, deed ik een belofte die voor ieder mens op deze planeet geldt: “Ik ben altijd bij je, zelfs tot aan de voleinding van de wereld.”
Ik bied deze leringen aan, omdat ik wil dat jij weet dat ik die belofte heb gehouden en dat ik van plan ben die in de toekomst te houden. Ik ben altijd bij je geweest, ik ben nu bij je en ik zal altijd bij je zijn.
Je vraagt je misschien af waarom je niet beseft of ervaart dat ik bij je ben. De reden is dat jij het hebt toegelaten een gevoel van scheiding van mij te scheppen. Als je deze leringen wilt lezen en in je wilt opnemen, zou je misschien tot de conclusie kunnen komen dat het gevoel van scheiding enkel in je eigen geest bestaat. Ik ben een onbegrensd kosmisch wezen en er zijn geen barrières die ik niet kan slechten. Slechts één ding kan mij van jou scheiden en dat is jouw beslissing je gescheiden van mij te zien.
In de bijbel zijn er 3 definities voor 'waarheid':quote:Ik begrijp dat je bezorgd bent over de authenticiteit van deze site. Hoe is het mogelijk dat ik, de echte Jezus Christus, tot jou door een website kan spreken?
Ik vraag je de situatie alsjeblieft vanuit mijn perspectief te bekijken. Ik weet dat de menselijke geest in staat is bij absoluut alles vraagtekens te zetten en wat ook maar te betwijfelen. Hoe zou ik je daarom mogelijk een uiterlijk bewijs van de authenticiteit van deze site kunnen geven? Ik denk dat een objectieve beoordeling je zou laten zien dat niets dat ik ook maar zou kunnen zeggen een dergelijk bewijs zou leveren. Ik hoef jou echter geen uiterlijk bewijs te leveren, omdat jij de vaardigheid hebt een innerlijk bewijs te vinden.
De wetenschap heeft je verteld dat alles in dit universum van energie is gemaakt. Energie is vibratie. Je fysieke zintuigen zijn eenvoudig instrumenten die zijn gemaakt om vibraties in de stoffelijke wereld te bespeuren. Je hebt ook een innerlijk zintuig en je kunt het gebruiken om vibraties te bespeuren die boven de stoffelijke wereld uitgaan.
De levende waarheid die ik breng, de levende waarheid die ik ben, is een vorm van spirituele energie of vibratie. Als jij je analytische geest tot zwijgen brengt en diep je hart wilt binnengaan, kun je het innerlijke zintuig activeren dat je in staat stelt de vibratie van spiritueel licht, van spirituele energie te ontdekken. Door dit innerlijke zintuig kun je de vibratie voelen van de woorden die ik door deze site tot je spreek. Door dit innerlijke zintuig kun je weten dat het inderdaad mijn stem is. Je kunt weten dat ik de ware Jezus Christus ben en dat ik hier ben om de mijnen te roepen.
Naarmate je deze site blijft bestuderen, gebruik dan je innerlijke zintuig van het hart. Lees deze leringen met je geest, maar neem ze op met je hart. Je hart zal je de waarheid vertellen; de levende waarheid die ik ben.
Koninkrijk op deze aarde te brengen? De bijbel leert dat er een nieuwe aarde zal komen.quote:Vraag en je zult een antwoord ontvangen. Klop en de deur zal worden opengedaan. Laten we aan de slag gaan om het koninkrijk van onze Vader op aarde te brengen.
Dit is natuurlijk zuiver new age en hier is helemaal niets over te lezen in de bijbel. Die stelt dat God spreekt en het is, God heeft geschapen met Zijn woord. Dat heeft zich blijkbaar wel in energie en materie gevestigd. Ook kun je je inderdaad afstemmen op een andere frequentie, door meditatie en gebruik van drugs etc. Maar kom je ermee tot God, Jezus? Nee! Want je zonden hebben een scheiding gemaakt en God maakt zelf geen deel uit van de schepping, maar staat erbuiten. Daarom is Jezus 'de poort'. Alleen via Hem kom je tot de Vader. Hij kan je, door Zijn werk aan het kruis, als zondenvrij presenteren aan de Vader. Daardoor wordt communicatie met God mogelijk. Zonder Jezus als je messias te accepteren en je door Hem te laten heiligen, ben je niet acceptabel voor God.quote:De leringen op deze website verklaren dat Gods schepping uit energie wordt gemaakt. Er bestaan vele niveaus van Gods schepping en ze worden enkel door hun vibratie van elkaar gescheiden. De menselijke geest heeft het vermogen om zich op de verschillende niveaus van Gods schepping af te stemmen. Door aan de knop van het bewustzijn te draaien, kan iemand ideeën of boodschappen uit andere rijken ontvangen.
Er zijn verscheidene werelden die buiten het materiële universum bestaan, maar de vibratie ervan is te laag om deel van de spirituele wereld te zijn. Eén zon rijk is wat sommige esoterische leringen het paranormale rijk of het astrale niveau noemen. In dit rijk verblijven een groot aantal wezens. Op aarde zie je dat mensen zich in vele verschillende bewustzijnsstaten bevinden. Hetzelfde geldt voor het astrale rijk.
Op de lagere niveaus van het astrale rijk vind je wezens die duidelijk kwade bedoelingen hebben. Zulke wezens zullen om verschillende redenen doelbewust mensen trachten te manipuleren, waaronder hun spirituele energie stelen.
In de middengebieden van het astrale rijk, vind je wezens die geen kwade bedoelingen hebben, maar die eenvoudig uit onwetendheid handelen. Op de hogere niveaus van de astrale wereld vind je wezens die een bepaald niveau van spiritueel inzicht hebben bereikt. Zulke wezens kunnen als wijs of gevorderd bij mensen in de materiële wereld overkomen.
Deze wezens hebben misschien geen kwade bedoelingen en ze zouden mensen aanwijzingen of leringen kunnen geven die een bepaalde hoeveelheid waarheid bevatten. Je moet je echter afvragen waarom deze wezens in het astrale rijk verblijven en waarom ze niet naar het spirituele rijk zijn opgevaren. De reden is dat om uiteenlopende psychische oorzaken deze wezens op dat niveau van Gods schepping vast zijn komen te zitten. Als je daarom met zulke wezens contact blijft houden, loop je het risico op datzelfde niveau vast te komen zitten.
Voor de meeste studenten is het moeilijk om hoger dan het bewustzijn van hun leraar te stijgen. Wanneer je een leraar uitkiest, doe je er daarom goed aan een leraar uit te kiezen die lid van de Opgevaren Schare is. Waarom zou je, als je maximale spirituele groei wilt en als je naar het spirituele rijk wilt ascenderen, dan een leraar uitkiezen die op een lager niveau verblijft?
Dit klopt dan denk ik weer wel. Maar het probleem is dat je je niet kan afstellen op 'hogere wezens'. Zodra je die 'astrale sferen' aanboort sta je automatisch in contact met demonische geesten, de duivel zelf. Ook dit is een duivel die zich presenteert als goed. Hij mengt wat waarheid met onwaarheid en leid je subtiel weg van de bijbel, maar richting het occulte.quote:Channeler pas op
Het is niet mijn bedoeling een absolute uitspraak te doen die het channelen afkeurt als zijnde automatisch gevaarlijk. Ik weet echter dat sommige New Age mensen het idee onderschrijven dat er geen risicos aan het channelen verbonden zijn. Ik moet je eerlijk zeggen dat dit idee onjuist is.
In de meest ruime zin kan channelen als een proces omschreven worden, waarbij iemand op aarde aan de knop van bewustzijn draait en op een niveau van Gods schepping afstemt dat buiten het materiële universum ligt. Als je echter denkt dat alles buiten het materiële universum goed en spiritueel is, dan koester je een heel gevaarlijke illusie.
Om het gevaar van deze illusie te zien, hoef je enkel naar de daden van mensen te kijken. Waarom denk je dat sommige mensen daden begaan die duidelijk kwaadaardig zijn? De reden is dat deze mensen hun bewustzijn op een lager niveau van Gods schepping hebben afgestemd. Bijvoorbeeld: je weet wellicht dat Adolf Hitler een fascinatie voor het occulte had. Hij was in werkelijkheid een kanaal voor duistere machten die hem manipuleerden en hem voor hun doeleinden gebruikten. Door naar het leven en de dood van Hitler te kijken, moet het duidelijk zijn dat channeling geen risicovrije bezigheid is.
Sommige mensen hebben duistere machten uit het astrale rijk toegestaan hun bewustzijn te beïnvloeden of zelfs over te nemen. Zulke mensen zijn daarom vaak instrumenten van duistere machten, al of niet bereidwillig, bewust of onbewust.
Het probleem hier is dat 'spiritueel' (de meest spirituele mensen) niet gedefinieerd wordt. Op basis waarvan bepaal je of iemand 'spiritueel' is of niet? En wat zegt het uberhaupt om 'spiritueel' te zijn? Veel satanisten zijn erg spiritueel, evenals buddhisten en hindoe's enzovoorts. Maar wil dat zeggen dat ze christelijk zijn? Nee. Het zijn geen volgers van Jezus.quote:Vermijd beide uitersten
Wat ik hier probeer uit te leggen, is dat als je ervan uitgaat dat channeling zonder risico’s is, je dan in een uiterste bent vervallen. Het andere uiterste wordt voorgesteld door mensen die nooit aan de knop van het bewustzijn durven draaien om iets buiten het materiële universum te bereiken. Beide types mensen hebben een onevenwichtige benadering van spirituele groei.
Als je naar enkele van de meest spirituele mensen op aarde kijkt, zul je zien dat er slecht één reden is waarom deze mensen zo spiritueel zijn. De reden is dat ze aan de knop van bewustzijn hebben gedraaid en zich op de spirituele wereld hebben afgestemd. Door deze afstemming ontvangen deze mensen inzichten, begrip en soms verschillende soorten boodschappen uit de spirituele wereld.
Veel mensen op aarde staan al open en zijn al op iets buiten het materiële universum afgestemd en vele anderen zullen zich in de komende decennia openstellen. Deze openheid maakt heel erg deel uit van het spirituele plan om het bewustzijn van de mensheid te verhogen. Over het algemeen wil ik niet dat mensen hun geest sluiten. Ik adviseer mensen echter met klem te overwegen met welk niveau, met welk radiostation, zij contact leggen.
Ik moedig mensen aan te leren hoe ze de knop van bewustzijn moeten gebruiken om zich op iets buiten de materiële wereld af te stemmen. Ik wil mensen echter uiteraard leren hoe ze zich op de spirituele wereld afstemmen zonder op een van de lagere werelden af te stemmen. Om dit te doen, moet je onderscheidingsvermogen hebben, zodat je kunt weten wat bij de spirituele wereld hoort en wat tot de lagere werelden behoort. Dit onderscheidingsvermogen kan alleen worden bereikt door je persoonlijke Christusschap aan te nemen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik veel prachtige mensen in de New Age beweging zie die erg open staan voor het idee dat mensen met de spirituele wereld in contact kunnen komen. Een aantal van deze mensen echter probeert de hemel met geweld te bestormen en zij proberen dit contact uit onzuivere motieven tot stand te brengen. Deze motieven kunnen trots zijn, de behoefte aan zelfverheerlijking, de behoefte aan macht en controle of het verlangen naar verschijnselen die ongewoon zijn. Als je vanuit een buitensporig verlangen of uit onzuivere motieven innerlijk contact zoekt, is de kans groot dat je op een niveau afstemt dat beneden het spirituele rijk ligt.
'de beste manier is om je bezig te houden met het opgaan van het pad naar je persoonlijke christusschap'. Waar in de bijbel wordt gesproken over je 'persoonlijke Christusschap' en het 'Christusbewustzijn'? Nergens. In plaats daarvan wordt gesproken over het volgen van Jezus, niet het worden van Jezus. Er wordt gesproken over het herboren worden uit de Geest, waardoor je deel wordt van het spirituele lichaam van Jezus, de kerk. Dat is niet hetzelfde. Wat de website beschrijft is een spirituele evolutie omhoog. Wat de bijbel beschrijft is een transformatie door dood en wederopstanding. Het ene kun je op eigen krachten doen door 'je bezig houden met het opgaan van het pad naar je persoonlijke christusschap (je red jezelf), het andere door volledig en compleet te vertrouwen op de werken van Jezus Christus (Jezus redt jou). Het ene verheerlijkt het 'ik', het ander verheerlijk Jezus en brengt het 'ik' juist tot het graf.quote:Je moet je daarom heel goed van je motieven bewust zijn, zoals ik in het boek ‘The Christ is Born in You’ uitleg. De beste manier om onzuivere motieven te overwinnen is een oprechte poging te doen om je bezig te houden met het opgaan van het pad naar je persoonlijke Christusschap. Zoek eerst het koninkrijk van God, zoek eerst het Christusbewustzijn, en al het andere zal je geschonken worden.
Vaak genoeg gedaan, er kwam géén wereld van verschil. Wat nu?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
......
Een simpel eerlijk gebed van bekennen dat je gezondigd hebt, om vergeving vragen en om hulp om het goede te doen, kan soms al een wereld van verschil maken.
Naar de Heerlickheijd van Ermelo, Revival is in the land!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vaak genoeg gedaan, er kwam géén wereld van verschil. Wat nu?
Ik moet ook niets hebben van het contact zoeken met geesten.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus als je vruchten wil dragen (door Gods wet te gehoorzamen en goede werken te doen) dien je constant je levenslijn met Jezus in stand te houden door gebed en het lezen van Zijn woord. Niet door je bewustzijn af te stemmen op de geestenwereld. Dit is een dwaalweg. Een simpel eerlijk gebed van bekennen dat je gezondigd hebt, om vergeving vragen en om hulp om het goede te doen, kan soms al een wereld van verschil maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |