abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108198418
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:28 schreef LunaAurea het volgende:

[..]

Mee eens, in dit geval wordt de wet niet overtreden.
Dit is het mooie aan de wet vind ik.

Wij mensen zien een wet altijd als een restrictie. Maar Gods wet is er voor ons eigen belang.

Het voorkomen van criminaliteit is voor iedereen gunstig, behalve voor hen die anderen en hun bezittingen niet willen respecteren.
Het garanderen van een rustdag elke 7 dagen is een gift, en geen restrictie. Elke dag werken is meer slavernij dan leven.

De farizeeen hadden zo'n misvormd concept van de wet, en Jezus lijkt dat met zijn daden recht te willen zetten. Hij legt de lat veel hoger (zie de text voor Mattheus 5), maar ook dit is om de standaard van leven hoog te houden. Het zou dus vreemd zijn als Jezus de geboden af zou schaffen. Dat doet hij dus ook ook niet, naar eigen zeggen volgens de tekst in de OP. Waarom geloven zoveel christenen dat dit wel het geval is, dat door het kruis Jezus de wet af heeft geschaft, terwijl de wet voor ons eigen bestwil is?
pi_108198706
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is nu juist het probleem. Wie bepaald hoe de wet uitgelegd dient te worden?
Dat doet de wetgever.

quote:
Werkt een arts die op de sabbath werkt? Zo ja, moet hij dan goed doen (genezen) of moet hij zich onthouden van arbeid (rusten)?
Wat denk je zelf hierover?

quote:
Kun je op de sabbath ook doorwerken als je dat beter uitkomt?
Dat hangt van de activiteit af denk ik. Zo wordt commerciele activiteit wel expliciteit verboden.

Het punt is echter niet wat je wel of niet mag doen. De sabbat is voor de mens. God wil ons iets geven in ons voordeel. Het gaat er niet om een lijst regels te volgen, dat is wat de farizeeen ervan maakten. De geest van Gods wet is liefde. De geest van de sabbat is liefde. God heeft 1 dag gezegend en apart gezet voor rust, gemeenschap met Hemzelf, familie, vrienden, medegelovigen. Ook dan kun je goed doen, zonder automatisch te werken. Maar in geval van nood, kan men ook een activiteit doen die men als 'werk' kan beschouwen. Dat is logisch: als je op de sabbat iemand op straat ziet creperen, ga je die helpen, ookal is het volgens sommige mensen 'werk' om zware dingen te dragen, in dit geval een mens. Er zijn heel weinig regels voor de sabbat. Dus vanuit het standpunt dat die dag voor jouzelf is, en als gelovige die gelooft dat God hem gemaakt en verlost heeft, en God roept je op om die dag voor Hem te reserveren omdat Hij je wil zegenen, dan ga je je tijd ook niet verdoen aan zaken die je de rest van de week ook kan doen, dan profiteer je maximaal van die gezegende dag. Niet om rechtvaardig te worden verklaard, maar door gehoorzaamheid aan God uit dankbaarheid en liefde voor Zijn zorg en liefde voor jou. En dat geldt voor de hele wet.
pi_108199101
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dit is het mooie aan de wet vind ik.

Wij mensen zien een wet altijd als een restrictie. Maar Gods wet is er voor ons eigen belang.

Het voorkomen van criminaliteit is voor iedereen gunstig, behalve voor hen die anderen en hun bezittingen niet willen respecteren.
Het garanderen van een rustdag elke 7 dagen is een gift, en geen restrictie. Elke dag werken is meer slavernij dan leven.

De farizeeen hadden zo'n misvormd concept van de wet, en Jezus lijkt dat met zijn daden recht te willen zetten. Hij legt de lat veel hoger (zie de text voor Mattheus 5), maar ook dit is om de standaard van leven hoog te houden. Het zou dus vreemd zijn als Jezus de geboden af zou schaffen. Dat doet hij dus ook ook niet, naar eigen zeggen volgens de tekst in de OP. Waarom geloven zoveel christenen dat dit wel het geval is, dat door het kruis Jezus de wet af heeft geschaft, terwijl de wet voor ons eigen bestwil is?
Ik heb het wel eens vergeleken met de verkeersregels. Verkeersregels zijn er om er voor te zorgen dat je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, anders wordt het een chaos. Zo ook is er de Wet die er voor zorgt dat je op een goede en veilige manier aan het leven kunt deelnemen. Regels kan je als iets vervelends ervaren, maar ze zijn er met een goede reden. En daar gaat juist om.
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
pi_108199885
Mooi, dan bestaan er geen interpretatie problemen. De betekenis is evident.
The view from nowhere.
pi_108200453
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:06 schreef deelnemer het volgende:
Mooi, dan bestaan er geen interpretatie problemen. De betekenis is evident.
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.

Ook opmerkelijk dat het grootste deel van de christelijke wereld de hele wet, of een deel ervan, negeert of gelooft dat ie door Jezus veranderd is.
pi_108200584
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.

Ook opmerkelijk dat het grootste deel van de christelijke wereld de hele wet, of een deel ervan, negeert of gelooft dat ie door Jezus veranderd is.
Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.

Er staan regels in de bijbel over de juiste wijze van het behandelen van een slaaf (bv na 7 jaar vrijlaten). Dat is een impliciete erkenning van slavernij. Toch erkennen veel christenen de slavernij niet meer.
The view from nowhere.
pi_108201013
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.

Er staan regels in de bijbel over de juiste wijze van het behandelen van een slaaf (bv na 7 jaar vrijlaten). Dat is een impliciete erkenning van slavernij. Toch erkennen veel christenen de slavernij niet meer.
Een slaaf in die tijd is vergelijkbaar met een werknemer gebonden voor een bepaalde tijd.
Ook slaven werkten niet op de sabbat.
pi_108201890
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Een slaaf in die tijd is vergelijkbaar met een werknemer gebonden voor een bepaalde tijd.
Is het hedendaagse gangbare opzegtermijn voor werknemers dan nog in overeenstemming met de wet van de bijbel?
The view from nowhere.
pi_108203321
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.
Dat is zo, gezien het ( grotendeels ) steek houdt, maar...

quote:
Ook opmerkelijk dat het grootste deel van de christelijke wereld de hele wet, of een deel ervan, negeert of gelooft dat ie door Jezus veranderd is.
...hier ben ik het dan niet mee eens. Dat ik het eens ben dat Jezus niks aan de joodse wet wou wijzigen, maar dan duikt Paulus op. Die heeft de joodse Wet wél aan zijn laars gelapt. Dit was iets voor de orthodoxe joden, maar niet voor de gehelleniseerde ( moderne ) joden. En het christendom was geboren. En nu denken de christenen nog steeds dat Jezus die regels verandert heeft. Niet dus.
pi_108203852
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is het hedendaagse gangbare opzegtermijn voor werknemers dan nog in overeenstemming met de wet van de bijbel?
Nee. Daarom gebonden voor een bepaalde tijd. Maar geen hond waar je mee mag doen wat je wilt.
pi_108204182
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is zo, gezien het ( grotendeels ) steek houdt, maar...

[..]

...hier ben ik het dan niet mee eens. Dat ik het eens ben dat Jezus niks aan de joodse wet wou wijzigen, maar dan duikt Paulus op. Die heeft de joodse Wet wél aan zijn laars gelapt. Dit was iets voor de orthodoxe joden, maar niet voor de gehelleniseerde ( moderne ) joden. En het christendom was geboren. En nu denken de christenen nog steeds dat Jezus die regels verandert heeft. Niet dus.
Dan heb ik een vraag voor jou.

Waarom scheurde bij Jezus' kruisdood het tempeldoek in twee, van boven naar beneden, terwijl dat deel van de tempel, het allerheiligste, slechts eenmaal per jaar voor de hogepriester toegankelijk was voor de vergeving van de zonden van het joodse volk en reiniging van de tempel door het verschijnen van de Shekinah?

Markus 15:37 En roepend met luide stem gaf Jezus de geest.
38 * En het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden.

Het allerheiligste open en bloot voor iedereen. Dit is in tegenspraak met 'de joodse wet'. Het doek scheurt van boven tot beneden, God scheurt het zelf. Wat betekent dit?
pi_108210352
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dan heb ik een vraag voor jou.

Waarom scheurde bij Jezus' kruisdood het tempeldoek in twee, van boven naar beneden, terwijl dat deel van de tempel, het allerheiligste, slechts eenmaal per jaar voor de hogepriester toegankelijk was voor de vergeving van de zonden van het joodse volk en reiniging van de tempel door het verschijnen van de Shekinah?

Markus 15:37 En roepend met luide stem gaf Jezus de geest.
38 * En het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden.

Het allerheiligste open en bloot voor iedereen. Dit is in tegenspraak met 'de joodse wet'. Het doek scheurt van boven tot beneden, God scheurt het zelf. Wat betekent dit?
Dat die auteurs van de evangeliën heel wat fantasie hadden. De ene overtreft hierin de andere. Toch leuk om lezen. En vergeet de zombies niet die door de stad liepen. En die aardbeving, schitterend. ... alhoewel, dat laatste is er wel wat over, denk je ook niet ?
pi_108214887
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 23:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat die auteurs van de evangeliën heel wat fantasie hadden. De ene overtreft hierin de andere. Toch leuk om lezen. En vergeet de zombies niet die door de stad liepen. En die aardbeving, schitterend. ... alhoewel, dat laatste is er wel wat over, denk je ook niet ?
Maar de betekenis?
pi_108215177
Het probleem met de wet uit het OT is dat deze volstaat met triviale onzin. (Vooral Leviticus) Hierdoor is het voor de mensen nu onmogelijk om geheel die wet te volgen. Ook is het lastig om te bepalen welke stukjes nu nog wél waardevol kunnen zijn. Ieder heeft daar een andere mening over, vandaar dat er zoveel ruzie om is (geweest)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_108215323
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 07:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar de betekenis?
Wat bedoel je ??
pi_108215434
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 08:21 schreef vaarsuvius het volgende:
Het probleem met de wet uit het OT is dat deze volstaat met triviale onzin. (Vooral Leviticus) Hierdoor is het voor de mensen nu onmogelijk om geheel die wet te volgen. Ook is het lastig om te bepalen welke stukjes nu nog wél waardevol kunnen zijn. Ieder heeft daar een andere mening over, vandaar dat er zoveel ruzie om is (geweest)
Ik denk niet dat de gelovige joden dat als triviale onzin beschouwen hoor. Probleem is dat het O.T. zich richt tot een semietisch publiek en het N.T. geschreven is voor een hellenitisch denkend publiek. Zo werd het christendom knecht van twee meesters.
pi_108216220
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.

Er staan regels in de bijbel over de juiste wijze van het behandelen van een slaaf (bv na 7 jaar vrijlaten). Dat is een impliciete erkenning van slavernij. Toch erkennen veel christenen de slavernij niet meer.
En wist je dat een slaaf in het oude Rome een beter leven had dan toen hij een vrij man werd?
Het is zoiets als het ontslaan van mensen tegenwoordig en dan aan zelfredzaamheid gaan appelleren.
Geld/macht geeft verantwoordelijkheid.
By the way, degene die bovenstaande wetten heeft geschreven zal toch wel een Boeddhist geweest zijn ;)
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
  dinsdag 21 februari 2012 @ 11:29:35 #43
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_108219369
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zelfde vraag, waar overtrad Jezus de wet?
Bij de intocht in Jeruzalem laat Jezus zijn discipelen een ezel (met veulen) stelen. Hij doet het weliswaar niet zelf maar het is duidelijk dat hij verantwoordelijk is voor deze daad.

Hij overtreedt daarmee het gebod van gij zult niet stelen.
pi_108219388
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het allerheiligste open en bloot voor iedereen. Dit is in tegenspraak met 'de joodse wet'. Het doek scheurt van boven tot beneden, God scheurt het zelf. Wat betekent dit?
Dat het Christendom als Joodse stroming werd opengesteld aan de Heidenen, precies wat Paulus predikte :)
  dinsdag 21 februari 2012 @ 11:32:54 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_108219474
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 07:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar de betekenis?
zeg jij het maar. Wat doe die doden daar (en zijn ze daarna weer teruggekropen?)
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 11:37:16 #46
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108219596
quote:
9) Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas.
Tit 3
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_108220208
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 08:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat bedoel je ??
Nogmaals: Wat bedoel je ?
pi_108221096
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat het Christendom als Joodse stroming werd opengesteld aan de Heidenen, precies wat Paulus predikte :)
Wat heeft dit met het openen van het allerheiligste te maken? De jood mocht hier ook nooit in, slechst de hogepriester eenmaal per jaar.
pi_108221125
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals: Wat bedoel je ?
Geen geduld? ;)
pi_108221169
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bij de intocht in Jeruzalem laat Jezus zijn discipelen een ezel (met veulen) stelen. Hij doet het weliswaar niet zelf maar het is duidelijk dat hij verantwoordelijk is voor deze daad.

Hij overtreedt daarmee het gebod van gij zult niet stelen.
Ik zou dit niet als diefstal beschouwen. Dat dier lijkt me voorbestemd om voor de intocht te dienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')