Dit is het mooie aan de wet vind ik.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:28 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Mee eens, in dit geval wordt de wet niet overtreden.
Dat doet de wetgever.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is nu juist het probleem. Wie bepaald hoe de wet uitgelegd dient te worden?
Wat denk je zelf hierover?quote:Werkt een arts die op de sabbath werkt? Zo ja, moet hij dan goed doen (genezen) of moet hij zich onthouden van arbeid (rusten)?
Dat hangt van de activiteit af denk ik. Zo wordt commerciele activiteit wel expliciteit verboden.quote:Kun je op de sabbath ook doorwerken als je dat beter uitkomt?
Ik heb het wel eens vergeleken met de verkeersregels. Verkeersregels zijn er om er voor te zorgen dat je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, anders wordt het een chaos. Zo ook is er de Wet die er voor zorgt dat je op een goede en veilige manier aan het leven kunt deelnemen. Regels kan je als iets vervelends ervaren, maar ze zijn er met een goede reden. En daar gaat juist om.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is het mooie aan de wet vind ik.
Wij mensen zien een wet altijd als een restrictie. Maar Gods wet is er voor ons eigen belang.
Het voorkomen van criminaliteit is voor iedereen gunstig, behalve voor hen die anderen en hun bezittingen niet willen respecteren.
Het garanderen van een rustdag elke 7 dagen is een gift, en geen restrictie. Elke dag werken is meer slavernij dan leven.
De farizeeen hadden zo'n misvormd concept van de wet, en Jezus lijkt dat met zijn daden recht te willen zetten. Hij legt de lat veel hoger (zie de text voor Mattheus 5), maar ook dit is om de standaard van leven hoog te houden. Het zou dus vreemd zijn als Jezus de geboden af zou schaffen. Dat doet hij dus ook ook niet, naar eigen zeggen volgens de tekst in de OP. Waarom geloven zoveel christenen dat dit wel het geval is, dat door het kruis Jezus de wet af heeft geschaft, terwijl de wet voor ons eigen bestwil is?
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:06 schreef deelnemer het volgende:
Mooi, dan bestaan er geen interpretatie problemen. De betekenis is evident.
Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.
Ook opmerkelijk dat het grootste deel van de christelijke wereld de hele wet, of een deel ervan, negeert of gelooft dat ie door Jezus veranderd is.
Een slaaf in die tijd is vergelijkbaar met een werknemer gebonden voor een bepaalde tijd.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.
Er staan regels in de bijbel over de juiste wijze van het behandelen van een slaaf (bv na 7 jaar vrijlaten). Dat is een impliciete erkenning van slavernij. Toch erkennen veel christenen de slavernij niet meer.
Is het hedendaagse gangbare opzegtermijn voor werknemers dan nog in overeenstemming met de wet van de bijbel?quote:Op maandag 20 februari 2012 20:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een slaaf in die tijd is vergelijkbaar met een werknemer gebonden voor een bepaalde tijd.
Dat is zo, gezien het ( grotendeels ) steek houdt, maar...quote:Op maandag 20 februari 2012 20:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Opmerkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn.
...hier ben ik het dan niet mee eens. Dat ik het eens ben dat Jezus niks aan de joodse wet wou wijzigen, maar dan duikt Paulus op. Die heeft de joodse Wet wél aan zijn laars gelapt. Dit was iets voor de orthodoxe joden, maar niet voor de gehelleniseerde ( moderne ) joden. En het christendom was geboren. En nu denken de christenen nog steeds dat Jezus die regels verandert heeft. Niet dus.quote:Ook opmerkelijk dat het grootste deel van de christelijke wereld de hele wet, of een deel ervan, negeert of gelooft dat ie door Jezus veranderd is.
Nee. Daarom gebonden voor een bepaalde tijd. Maar geen hond waar je mee mag doen wat je wilt.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is het hedendaagse gangbare opzegtermijn voor werknemers dan nog in overeenstemming met de wet van de bijbel?
Dan heb ik een vraag voor jou.quote:Op maandag 20 februari 2012 21:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is zo, gezien het ( grotendeels ) steek houdt, maar...
[..]
...hier ben ik het dan niet mee eens. Dat ik het eens ben dat Jezus niks aan de joodse wet wou wijzigen, maar dan duikt Paulus op. Die heeft de joodse Wet wél aan zijn laars gelapt. Dit was iets voor de orthodoxe joden, maar niet voor de gehelleniseerde ( moderne ) joden. En het christendom was geboren. En nu denken de christenen nog steeds dat Jezus die regels verandert heeft. Niet dus.
Dat die auteurs van de evangeliën heel wat fantasie hadden. De ene overtreft hierin de andere. Toch leuk om lezen. En vergeet de zombies niet die door de stad liepen. En die aardbeving, schitterend. ... alhoewel, dat laatste is er wel wat over, denk je ook niet ?quote:Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan heb ik een vraag voor jou.
Waarom scheurde bij Jezus' kruisdood het tempeldoek in twee, van boven naar beneden, terwijl dat deel van de tempel, het allerheiligste, slechts eenmaal per jaar voor de hogepriester toegankelijk was voor de vergeving van de zonden van het joodse volk en reiniging van de tempel door het verschijnen van de Shekinah?
Markus 15:37 En roepend met luide stem gaf Jezus de geest.
38 * En het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden.
Het allerheiligste open en bloot voor iedereen. Dit is in tegenspraak met 'de joodse wet'. Het doek scheurt van boven tot beneden, God scheurt het zelf. Wat betekent dit?
Maar de betekenis?quote:Op maandag 20 februari 2012 23:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat die auteurs van de evangeliën heel wat fantasie hadden. De ene overtreft hierin de andere. Toch leuk om lezen. En vergeet de zombies niet die door de stad liepen. En die aardbeving, schitterend. ... alhoewel, dat laatste is er wel wat over, denk je ook niet ?
Ik denk niet dat de gelovige joden dat als triviale onzin beschouwen hoor. Probleem is dat het O.T. zich richt tot een semietisch publiek en het N.T. geschreven is voor een hellenitisch denkend publiek. Zo werd het christendom knecht van twee meesters.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 08:21 schreef vaarsuvius het volgende:
Het probleem met de wet uit het OT is dat deze volstaat met triviale onzin. (Vooral Leviticus) Hierdoor is het voor de mensen nu onmogelijk om geheel die wet te volgen. Ook is het lastig om te bepalen welke stukjes nu nog wél waardevol kunnen zijn. Ieder heeft daar een andere mening over, vandaar dat er zoveel ruzie om is (geweest)
En wist je dat een slaaf in het oude Rome een beter leven had dan toen hij een vrij man werd?quote:Op maandag 20 februari 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan zijn er toch interpretatie problemen en is het niet evident.
Er staan regels in de bijbel over de juiste wijze van het behandelen van een slaaf (bv na 7 jaar vrijlaten). Dat is een impliciete erkenning van slavernij. Toch erkennen veel christenen de slavernij niet meer.
Bij de intocht in Jeruzalem laat Jezus zijn discipelen een ezel (met veulen) stelen. Hij doet het weliswaar niet zelf maar het is duidelijk dat hij verantwoordelijk is voor deze daad.quote:Op maandag 20 februari 2012 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zelfde vraag, waar overtrad Jezus de wet?
Dat het Christendom als Joodse stroming werd opengesteld aan de Heidenen, precies wat Paulus prediktequote:Op maandag 20 februari 2012 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het allerheiligste open en bloot voor iedereen. Dit is in tegenspraak met 'de joodse wet'. Het doek scheurt van boven tot beneden, God scheurt het zelf. Wat betekent dit?
quote:9) Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas.
Tit 3
Wat heeft dit met het openen van het allerheiligste te maken? De jood mocht hier ook nooit in, slechst de hogepriester eenmaal per jaar.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat het Christendom als Joodse stroming werd opengesteld aan de Heidenen, precies wat Paulus predikte
Ik zou dit niet als diefstal beschouwen. Dat dier lijkt me voorbestemd om voor de intocht te dienen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bij de intocht in Jeruzalem laat Jezus zijn discipelen een ezel (met veulen) stelen. Hij doet het weliswaar niet zelf maar het is duidelijk dat hij verantwoordelijk is voor deze daad.
Hij overtreedt daarmee het gebod van gij zult niet stelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |