abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108343080
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 01:13 schreef Elemo het volgende:
OK, mijn inbreng:
Christenen vallen niet meer onder het convenant van de tien geboden.

Jezus kwam inderdaad om de wet te vervullen:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Mattheus 5:17)

Het woord vervullen in het Grieks hier, "plerosai" (van pleroo) heeft 2 betekenissen:
-iets tot aan de nok toe vullen (zoals bijv. het visnet in Mattheus 13:48 "Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken")
-en het vervullen als in een voorspelling vervullen ("En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen van den Heere gesproken is" Mattheus 1:22).
Allebei hetzelfde woord in het Grieks.
Hiermee schaft Jezus de wet ook niet af, maar vervult Hij de wet in beide betekenissen van het woord.
Hij vervult de de voorspelling van de Wet, door het Lam Gods te zijn dat geslacht is voor de wereld, en hij vult de norm van de wet, door deze spiritueel uit te vergroten, en de intentie erachter te laten zien zoals men in de rest van het hoofdstuk kan lezen. (Mattheus 5:17-48)

Dat men zich als christen wilt houden aan de norm hiervan is logisch, want dat vloeit immers voort uit de 2 geboden van het Nieuwe Verbond. Bijv. als je van je naaste houdt dan besteel je diegene niet. In die zin zijn het eeuwige principes.

De sabbat (want hier zit voor Ali-Kannibali het knelpunt) die als teken werd gebruikt voor het verbond van Mozes (Exodus 31:16-17, Ezechiel 20:12; Nehemia 9:14) is voor christenen niet meer geldig als verplichte rustdag omdat christenen onder het nieuwe verbond vallen. (Hebreeen 8)
Nergens in het Nieuwe Testament wordt voor christenen de sabbat verplicht gesteld omdat deze verplichte rustdag voor het Joodse volk voor christenen de rust van Christus is geworden. Hierin wordt het principe van rust en verfrissing van lichaam en geest (sabbat is letterlijk rust) wederom uitvergroot en vervuld in Christus.
Inderdaad loopt het over discussies over de wet en geboden van God doorgaans uit op de sabbat. Niet omdat het een knelpunt voor mij is, in tegendeel. Ik heb geen problemen met de sabbat!

Na Jezus' dood waren de eerste christenen allemaal joden. Het evangelie werd later pas tot de heidenen gebracht.

Indien Jezus de sabbat 'af had geschaft', had hij dat wel duidelijk gezegd. Maar Zijn volgelingen na Zijn dood gaan allemaal door het met het vieren van de sabbat. Zij die met hem dagelijks geleefd hadden, evenals zij die later tot geloof komen. In plaats van dat hij met woorden dit gebod afschaft, zegt hij dat de rechtvaardigheid van degene die in het koninkrijk wil komen, groter moet zijn dan dat van de farizeeen.

18 Want, voorwaar, Ik zeg u: * Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

De hemel en de aarde zijn nog niet voor bij. Niet 1 jota of titel is van de wet voorbij.

19 * Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.

De sabbat was niet 1 van de geringste geboden, maar 1 van de grootste.

20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

De farizeeen observeerden toch duidelijk de sabbat. Echter op een legalistische en niet op een spirituele manier.

Indien de farizeeen de sabbat observeerden, dienen wij dat dan ook niet te doen?

Het idee dat de sabbat een 'eeuwige rust' is geworden, komt door een misvatting van hebreeen 4:9 Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,.

Normaal staat er geen 'sabbatsrust', maar 'rust'. Dit wordt vertaald als de 'eeuwige rust in Christus'. Blijkbaar heeft men in de herziene statenvertaling de correctie aangebracht.

In hebreeen worden worden 2 woorden gebruikt voor rust: sabbatismos en katapausis. 'Sabbatismos' is het houden van de wekelijkse rustdat. Katapausis is de 'eeuwige rust'.

In hebreeen 3 en 4 wordt steeds 'katapausis' gebruikt voor rust, maar juist in dit vers 4:9 wordt 'sabbatismos' gebruikt. Dit is de enige plaats in het NT waarin dit woordt gebruikt wordt.

Nu is er tegenwoordig natuurlijk discussie over of 'sabbatismos' werkelijk de zevende dags sabbat observatie betekent, maar andere werken die dit woord gebruiken verwezen altijd naar 7e dags sabbatobservatie.
'sabbatismos' is het zelfstandige naamwoord van 'sabbatizo' het werkwoord. Dit is het woord wat gebruikt wordt in Leviticus 23:32 Het moet voor u een sabbat zijn, een dag van volledige rust, en u moet uzelf verootmoedigen. 's Avonds, op de negende dag van de maand, moet u uw sabbat vieren, vanaf de avond tot aan de volgende avond.

Indien hebreeen 4:9 katapausis had gebruikt, was je punt correct geweest, maar nu staat er sabbatismos, vertaald 'er blijft nu een houden van de zevende dags sabbat over voor het volk van God', in overeenstemming met Jezus' uitspraak dat geen jota of titel van de wet verloren ging. Het houden van de zevende dags sabbat sluit niet uit dat men door Christus in een spirituele rust gaat, en deze spirituele rust sluit niet uit dat men Gods sabbat dient te observeren.
pi_108343812
Ali_Kannibali:
quote:
Na Jezus' dood waren de eerste christenen allemaal joden. Het evangelie werd later pas tot de heidenen gebracht.
Kan je dit even toelichten ?
- Wat versta je onder ' de eerste christenen '
- Wat versta je onder ' de heidenen '
pi_108343999
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 13:27 schreef ATON het volgende:
Ali_Kannibali:

[..]

Kan je dit even toelichten ?
- Wat versta je onder ' de eerste christenen '
- Wat versta je onder ' de heidenen '
Dat in eerste instantie alle volgelingen van Jezus joden waren.
Met 'heidenen' bedoel ik 'niet-joden'.
pi_108345030
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat in eerste instantie alle volgelingen van Jezus joden waren.
Ha ja natuurlijk! De Nazireeërs, de Essenen en de Zeloten. Allemaal joden.
quote:
Met 'heidenen' bedoel ik 'niet-joden'.
Daar ben je deels mis in. Er waren ook joden die ' heidenen ' genoemd werden. Dat waren de gehelleniseerde joden. Dat waren aanvankelijk de eerste Paulinistische christenen. Niet onbelangrijk hoor.
En nog geen antwoorden op mijn vorige postings ? Neem vooral je tijd hoor.
pi_108345466
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 09:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat er een bloedoffer "nodig is"? Ik snap de theologische constructie (min of meer) wel, maar het komt op mij zo ontzettend over als "achteraf redeneren". We zien dood en verderf om ons heen, en proberen dat te verklaren als iets wat emergeerde vanuit een toestand van éénheid en harmonie.
In de bijbel ligt de betekenis dieper.

Nadat Adam en Eva zondigden schaamden ze zich voor hun naaktheid en ze bekleedden zich met vijgenbladeren.

Genesis 3:7 Toen werden de ogen van beiden geopend en zij merkten dat zij * naakt waren. Zij vlochten vijgenbladeren samen en maakten voor zichzelf schorten.

Dus schuld brengt schaamte en schaamte proberen we te bedekken. In dit geval met werk van hun eigen handen.
Voor God was dit echter niet voldoende. Hij geeft hen andere kleding;

Genesis 3:21 En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.

Dit waren dierenhuiden. Hier vond het eerste bloedoffer plaats. Dus door het doden van een dier was het mogelijk hen te bedekken, waardoor ze de gevolgen van hun schuld, schaamte, niet meer ervaarden.

De rechtvaardigheid van mensen wordt met vuile kleding, vodden, vergeleken:

Jesaja 64:6 Echter, wij zijn allen als een onreine, al onze rechtvaardige daden zijn als een bezoedeld kleed wij allen vallen af als een blad en onze misdaden voeren ons weg als de wind.

Openbaringen 3:17 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent. 18 Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en * witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.

De 'witte kleren' hier zijn symbolisch voor Gods rechtvaardigheid. Wit is symbolisch voor rechtvaardigheid.

Jesaja 1:18 Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren, zegt de HEERE.* Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol.

En zodoende dient iedereen ook de kleding die de Koning ons wil geven aan te trekken indien we deel uit willen maken van de bruiloft van God zoals in het parabel:

Mattheus 22:11 Toen de koning naar binnen was gegaan om de gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding.
12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij zweeg.
13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; * daar zal gejammer zijn en tandengeknars.

In die tijd werd feestkledeing gegeven door de gastheer. Hier was dus iemand die die kleding niet aan wilde trekken. Zo is het met ons, indien we ons niet willen laten kleden door God om onze schuld te bedekken, kunnen we niet het paradijs erven. We dienen dus Gods rechtvaardigheid te aanvaarden, ons daardoor laten bekleden.

Dit is allemaal vrij praktisch maar hier zit een spirituele kant aan. Het is natuurlijk niet zo dat je schuld bedekt wordt door uiterlijke bedekking, maar dit speelt zich af in het geweten. Ons geweten dient dus 'gereinigd' te worden van onze zonden.
God zegt dat Hij zijn wet in ons hart zal plaatsen.

Jeremiah 31:33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun * tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.

1 Korinthe 33 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.

Waar dient het hart voor? Om bloed rond te pompen in het lichaam. Als de mensheid de dood in zich heeft door de zonde, en God ons leven wil geven, dienen wij Zijn bloed in ons te hebben. Op die manier wordt ons geweten gereinigd, en Zijn wet in onze harten geschreven.

1 Johannes 1:7 Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, * en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Hebreeen 9:13 * Want als het bloed van stieren en bokken en de as van de jonge koe, op de verontreinigden gesprenkeld, hen heiligt tot reinheid van het vlees,
14 hoeveel te meer zal * het bloed van Christus, * Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken * om de levende God te dienen!

Johannes 6:53 Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als u het vlees van de Zoon des mensen niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in uzelf.
54 * Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
55 Want Mijn vlees is het ware voedsel en Mijn bloed is de ware drank.
56 Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem.
57 Zoals de levende Vader Mij gezonden heeft, en Ik leef door de Vader, zo zal ook wie Mij eet, leven door Mij.
58 Dit is het * brood dat uit de hemel neergedaald is; niet zoals uw vaderen het manna gegeten hebben en gestorven zijn. Wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven.

Jezus geeft Zijn leven, Zijn bloed, voor ons, opdat wij het kunnen ontvangen, en het onze harten kan reinigen en ons leven kan geven. Dit is de diepere betekenis achter het bloedoffer, voor zover ik begrepen heb. Het heeft niets met bloed op zich te maken, maar met het feit dat het leven in het bloed is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-02-2012 14:28:53 ]
pi_108345763
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 11:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je leest compleet heen over hetgeen ik zeg. En wij sterven wel degelijk, geen ontkomen aan.

Wetteloosheid en liefde hebben niets met elkaar te maken. Ik verwar ze dan ook zeker niet maar legt uit dat jouw god niet anders is dan andere bloeddorstige goden.

Slechts met bloed (de dood) kunnen ze worden tevredengesteld. Dan is er blijkbaar iets rechtgestreken of vereffend.

Wraakzucht dus. En dit alles omdat we van de vrucht gesnoept hebben...
Het bloed is niet voor God zelf maar voor ons. Dus God komt als mens, sterft en het bloed is om ons leven te geven. God wil dat wij bloeddorstig zijn:

53 Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als u het vlees van de Zoon des mensen niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in uzelf.
54 * Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-02-2012 14:28:08 ]
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:56:55 #157
362645 Elemo
sola gratia
pi_108347294
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Inderdaad loopt het over discussies over de wet en geboden van God doorgaans uit op de sabbat. Niet omdat het een knelpunt voor mij is, in tegendeel. Ik heb geen problemen met de sabbat!
Nou nee, het is de voornaamste reden dat je vasthoudt aan het idee dat christenen nog onder de wet van Mozes staan. Omdat jouw kerkstroming dat leert en zoveel nadruk legt op de sabbat.

quote:
Indien Jezus de sabbat 'af had geschaft', had hij dat wel duidelijk gezegd. Maar Zijn volgelingen na Zijn dood gaan allemaal door het met het vieren van de sabbat.
Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, dus ook de sabbat niet. Hij kwam om de wet te vervullen, dus ook de sabbat.
Er wordt nergens melding gemaakt van het observeren van de sabbat door de apostelen. Wel dat er gepredikt werd op de sabbat omdat toen de meeste mensen samenkwamen.

quote:
De farizeeen observeerden toch duidelijk de sabbat. Echter op een legalistische en niet op een spirituele manier.
Indien de farizeeen de sabbat observeerden, dienen wij dat dan ook niet te doen?
Dat zeg je heel goed, op een legalistische en niet op een spirituele manier. Dit is juist waarin Jezus de wet kwam vervullen, door het spirituele principe erachter te vergroten. Bij alle geboden en dus ook bij de sabbat.

quote:
Het idee dat de sabbat een 'eeuwige rust' is geworden, komt door een misvatting van hebreeen 4:9 Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,.
Normaal staat er geen 'sabbatsrust', maar 'rust'. Dit wordt vertaald als de 'eeuwige rust in Christus'. Blijkbaar heeft men in de herziene statenvertaling de correctie aangebracht.
In hebreeen worden worden 2 woorden gebruikt voor rust: sabbatismos en katapausis. 'Sabbatismos' is het houden van de wekelijkse rustdat. Katapausis is de 'eeuwige rust'.
In hebreeen 3 en 4 wordt steeds 'katapausis' gebruikt voor rust, maar juist in dit vers 4:9 wordt 'sabbatismos' gebruikt. Dit is de enige plaats in het NT waarin dit woordt gebruikt wordt.
Nu is er tegenwoordig natuurlijk discussie over of 'sabbatismos' werkelijk de zevende dags sabbat observatie betekent, maar andere werken die dit woord gebruiken verwezen altijd naar 7e dags sabbatobservatie.
'sabbatismos' is het zelfstandige naamwoord van 'sabbatizo' het werkwoord. Dit is het woord wat gebruikt wordt in Leviticus 23:32 Het moet voor u een sabbat zijn, een dag van volledige rust, en u moet uzelf verootmoedigen. 's Avonds, op de negende dag van de maand, moet u uw sabbat vieren, vanaf de avond tot aan de volgende avond.
Indien hebreeen 4:9 katapausis had gebruikt, was je punt correct geweest, maar nu staat er sabbatismos, vertaald 'er blijft nu een houden van de zevende dags sabbat over voor het volk van God', in overeenstemming met Jezus' uitspraak dat geen jota of titel van de wet verloren ging. Het houden van de zevende dags sabbat sluit niet uit dat men door Christus in een spirituele rust gaat, en deze spirituele rust sluit niet uit dat men Gods sabbat dient te observeren.
Ja Hebreen 4:9 is een bekende tekst die veelvuldig gebruikt wordt door sabbathoudende kerken. Er wordt inderdaad het woord "sabbatismos" gebruikt, van het werkwoord "sabbatizo", wat heel letterlijk betekent: "zich verkeren in de sabbatsrust".
Er staat dan ook geen "sabbatdag" (sabbatou/sabbaton) die geobserveerd dient te worden maar het woord geeft een staat van zijn aan.
De reden dat er hier verschil wordt gemaakt tussen rust als katapausis en sabbatismos is juist om aan te tonen dat deze sabbatsrust waar men zich in verkeert op hetzelfde principe berust als de wettelijke sabbat en eschatologisch gezien van dezelfde orde is. De nadruk wordt dan ook niet gelegd op de sabbatdag zelf, maar op de eeuwige rust (katapausis) zoals in het hoofdstuk ervoor staat. Sabbatismos benadrukt juist Gods rust, dat het van God komt, zoals in Genesis al staat nog voordat de sabbat als rustdag gold voor het joodse volk.
Het maakt duidelijk dat de rust van Christus veel meer is dan een bepaalde dag observeren, hier was de wettelijke sabbat, als letterlijke dag, slechts een schaduw van.
"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus." Kol. 2:16-17
Het woord dat hier vertaald wordt met sabatten is "sabatton", wat ook vertaald kan worden met 7 daagse week. Veel sabbathouders beweren dat het daarom niet op de sabbat slaat maar op andere feesten. Die andere feesten waren echter geen eenzijdige schaduw of voorbode van Christus' offer, ook was de 7 daagse week juist specifiek door de sabbat een Joodse tijdtelling op dat moment. De hoofdstukken in Leviticus waaraan in Kol. 2 gerefereerd wordt zijn dezelfde hoofdstukken waar naast de andere sabbatten ook dé sabbat genoemd wordt. Dit is de enige plek in net NT waarin direct beschouwelijk gerefereerd wordt aan de sabbat als rustdag, en duidelijk gesteld wordt dat deze slechts een schaduw was van de rust in Christus.

Jij stelt dat als Jezus de sabbat afgeschaft had, hij het wel duidelijk had gezegd. Jezus kwam niets afschaffen.
Ook zijn alle geboden herhaald na de uitstorting van de heilige geest, behalve het observeren van de sabbat. Dit is net zoals de rest van de wet, vervuld in Christus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elemo op 24-02-2012 15:45:26 ]
Elemosynarius
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:02:05 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_108347527
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het bloed is niet voor God zelf maar voor ons. Dus God komt als mens, sterft en het bloed is om ons leven te geven. God wil dat wij bloeddorstig zijn:

53 Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als u het vlees van de Zoon des mensen niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in uzelf.

Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.

Gen 9: En ik zal genoegdoening eisen wanneer jullie eigen bloed, waarin je levenskracht schuilt, wordt vergoten; ik eis daarvoor genoegdoening van mens en dier.

Kan het nog duidelijker?
pi_108347750
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.
Als hij dat werkelijk had gezegd in het bijzijn van vrome joden, waren die allen gillend gaan lopen.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:07:42 #160
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_108347755

[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 24-02-2012 15:07:59 ]
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:08:50 #161
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_108347795
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Als hij dat werkelijk had gezegd in het bijzijn van vrome joden, waren die allen gillend gaan lopen.
wie wat gezegd?
pi_108347892
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

wie wat gezegd?
Jezus. ( van dat bloed drinken enz. ) Nog steeds een billenkletser bij de vrome joden.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:13:41 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_108348006
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Jezus. ( van dat bloed drinken enz. ) Nog steeds een billenkletser bij de vrome joden.
ja en Ali neemt dat letterlijk. Vandaar zijn naam: kannibali.
pi_108348570
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee, de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven, of hij het nu eist of niet.

quote:
Gen 9: En ik zal genoegdoening eisen wanneer jullie eigen bloed, waarin je levenskracht schuilt, wordt vergoten; ik eis daarvoor genoegdoening van mens en dier.

Kan het nog duidelijker?
Dat was het verbond met Noach en gaat over het feit dat als iemand een ander vermoord, die persoon zelf gedood moet worden, en indien een beest een mens dood, dat beest gedood moet worden. Dat is een andere context dan een offer.
pi_108348606
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Dijenkletser bedoel je denk ik.
pi_108350068
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:56 schreef Elemo het volgende:

[..]

Nou nee, het is de voornaamste reden dat je vasthoudt aan het idee dat christenen nog onder de wet van Mozes staan. Omdat jouw kerkstroming dat leert en zoveel nadruk legt op de sabbat.

Maar ik heb zelf een verstand van God gekregen en kan voor mijzelf bepalen of ik iets geloofwaardig acht of niet. Op basis daarvan observeer ik de sabbat, niet omdat toevallig de kerk die dat doet en waar ik mij bij aansluit dat ook doet.

quote:
Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, dus ook de sabbat niet. Hij kwam om de wet te vervullen, dus ook de sabbat.
En er geen jota of titel aan te veranderen of voorbij te laten gaan. De wet spreekt over elke zevende dag, omdat God de zevende dag zegende na de schepping. Indien geen jota of titel voorbij is gegaan, dan ook dat 'zevende dag' niet. Dus ben je genoodzaakt om de wet af te schaffen. Maar Jezus zegt dat dat Hij niet kwam doen, in tegendeel.

15 * Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door * de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats – laat hij die het leest, daarop letten! –
16 laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.
17 Wie op het dak is, moet niet naar beneden gaan om iets uit zijn huis te halen,
18 en wie op de akker is, moet niet terugkeren naar wat hij achterliet om zijn kleren te halen.
19 Maar wee de zwangeren en de zogenden in die dagen!
20 En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet * op een sabbat.
21 * Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal.
22 En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden.

Dit is een profetische tekst. Wat voor sabbat bedoelt Jezus hier? De eeuwige rust omdat de sabbatdag is verdwenen?

quote:
Er wordt nergens melding gemaakt van het observeren van de sabbat door de apostelen. Wel dat er gepredikt werd op de sabbat omdat toen de meeste mensen samenkwamen.
Wat versta je onder 'melding gemaakt van het observeren van de sabbat'. Dat er letterlijk staat dat men rustte? Ik verwacht zo'n tekst niet, omdat dit vanzelfsprekend is. Men spreekt nog steeds over de sabbat, niet over de zevende dag. Waarom, indien de christelijke sabbat alleen de 'eeuwige rust' is, maakt men nog melding van de 'sabbat'? Is die niet vervallen?

quote:
Dat zeg je heel goed, op een legalistische en niet op een spirituele manier. Dit is juist waarin Jezus de wet kwam vervullen, door het spirituele principe erachter te vergroten. Bij alle geboden en dus ook bij de sabbat.
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat de sabbat opgehouden is te bestaan, aldus Jezus en Lukas in de handelingen.

Op hebreeen 4:9 kom ik later terug, nu geen tijd.

[ Bericht 27% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-02-2012 16:23:44 ]
pi_108351423
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dijenkletser bedoel je denk ik.
Van dijenkletser gesproken, nog geen excuse gevonden om mijn postings niet te moeten beantwoorden ? Of wacht je nog wat op sneeuwval ?
quote:
de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven
Ben jij Papoea- kannibali ?
Moet je op T-shirts laten drukken joh, en verkopen in je gemeente, voor het goede doel.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 16:52:28 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_108351819
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven, of hij het nu eist of niet.

Dat is gewoon een dogma Ali. Kom daar nu niet mee aan.
pi_108371868
Wat achtergrond informatie

quote:
oudesporen

Bij de zondoffers waren er twee belangrijke aspecten:
• de handelingen die met het bloed moesten worden verricht;
• het vet, dat op het altaar moest worden verbrand (zie Lev. 4 en 5).
Het volgende had plaats naar de wet: de schuldige beleed zijn zonde en bracht zijn offerande tot de HERE. Hij legde zijn hand op de kop van het dier, dat hij daarna slachtte. Daarna streek de priester van het bloed aan de horens van het brandofferaltaar en goot de rest van het bloed uit aan de voet van het altaar, en verbrandde het vet op het altaar.

Dit dient ertoe om twee bepaalde waarheden duidelijk te maken in verbinding met de plaatsvervanging, en de verzoening van de zondaar met God. In de eerste plaats moest de schuldige zich één maken met het heilige slachtoffer, door te erkennen in de tegenwoordigheid van God dat het met zijn leven zou moeten boeten voor de zonde die hij had bedreven. Zoals de wet zegt: “De ziel die zondigt, die zal sterven”. Omdat het offer in zijn plaats stierf, kon hij rekenen op goddelijke vergeving. Aan de rechtvaardige eis van de wet is voor ons voldaan door het vergoten bloed, het leven dat gegeven is (vgl. Rom. 3:24-26; Joh. 10:10-11).
Het moderne idee van rechtvaardigheid verwerpt:
1) de mogelijkheid om de straf over te dragen op een plaatsvervanger
2) dat de ziel die zondigt zal sterven (disproportioneel).

De Joden zien het plaatvervangend straffen eerder als een overgang naar een andere opvatting van straf. Er is duidelijk een onderscheidt naar draagkracht gemaakt, waardoor het offer proportioneel wordt.
Torastudie: zondschuldoffers (Leviticus 5: 1 - 21) en Joodse visie: Jezus hoefde geen bloedoffer te brengen

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 25-02-2012 01:36:07 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 01:45:21 #170
362645 Elemo
sola gratia
pi_108372944
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ik heb zelf een verstand van God gekregen en kan voor mijzelf bepalen of ik iets geloofwaardig acht of niet. Op basis daarvan observeer ik de sabbat, niet omdat toevallig de kerk die dat doet en waar ik mij bij aansluit dat ook doet.
Dat zegt natuurlijk elk lid van elke groepering. Feit blijft dat Zevende-dags Adventisten die leer aandragen en zelfs als teken van exclusiviteit zien, als teken van de "ware kerk".

quote:
20 En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet * op een sabbat.
21 * Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal.
22 En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden.

Dit is een profetische tekst. Wat voor sabbat bedoelt Jezus hier? De eeuwige rust omdat de sabbatdag is verdwenen?
Je stelt de verkeerde vraag. Wil je dan soms beweren dat het ongeoorloofd is om te vluchten op de sabbat? Dat dit het extra rot zou maken omdat het de sabbat zou ontheiligen? En zo ja, waarom zegt Jezus dan juist dat dit is wat men moet doen?
Met die tekst wordt namelijk niet bedoeld dat de wet van de sabbatsrust nog geldig is, evenmin dat men zou moeten rusten in de winter of iets dergelijks, het gaat hier om de omstandigheden. De joodse religieuze leiders hadden allerlei beperkingen opgelegd voor de sabbat, zelfs aangaande de afstand die men mocht afleggen. Dit ging zelfs zo ver dat men de poorten van Jeruzalem op slot deed tijdens de sabbat. In de winter vluchten zou een vervelende omstandigheid zijn, door het weer. Op de sabbat vluchten zou een vervelende omstandigheid zijn door alle tegenwerkingen van de Joodse religieuze gezaghebbers, die vluchten overigens ook als een teken van lafheid zouden hebben gezien, en dit ook tegengingen toen de Romeinen Jeruzalem aanvielen.

Er wordt ook aangeraden om meteen te vluchten, wat de christenen ook deden waardoor het grootste deel het overleefde toen Jeruzalem vernietigd werd.
En gerelateerd aan de eindtijdsprofetie van de tekst is Israel de enige plek op aarde met restricties op de sabbat wat betreft reizen, openbaar vervoer, enzovoort. De tekst gaat over waakzaamheid en op tijd inzien wat er aan de hand is, niet over het rusten op de sabbat.

quote:
Wat versta je onder 'melding gemaakt van het observeren van de sabbat'. Dat er letterlijk staat dat men rustte? Ik verwacht zo'n tekst niet, omdat dit vanzelfsprekend is.
Ja omdat het er niet staat is het juist zo belangrijk, erg plausibel.
Dat is een noodzakelijk stilteargument waarmee je alles wel in kunt vullen, noodzakelijk omdat er geen andere basis voor is. Alle geboden zijn herhaald, behalve het observeren van de sabbat. De hele reeks wetten voor rustdagen en feesten (ook de zevende daagse sabbat) in Leviticus 23 waaraan gerefereerd wordt in Kolossenzen 2:6-23 geeft aan dat het slechts een schaduw was van wat zou komen.

quote:
Men spreekt nog steeds over de sabbat, niet over de zevende dag.
Hier moest ik even om grinniken, komende van een Zevende-dags Adventist ;)

quote:
Waarom, indien de christelijke sabbat alleen de 'eeuwige rust' is, maakt men nog melding van de 'sabbat'? Is die niet vervallen?
Wie spreekt daarover?
De apostelen noemden uiteraard de sabbat gezien de joodse cultuur waarin ze zich bevonden, als tijdsaanduiding voor bijvoorbeeld samenkomsten, en prediking. Er wordt nergens herhaald dat men de sabbat als specifieke rustdag onder de joodse wet nog steeds zou moeten observeren.

quote:
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat de sabbat opgehouden is te bestaan, aldus Jezus en Lukas in de handelingen.
Net zo min als dat het gebod 'Gij zult niet doden' is opgehouden met bestaan. Het vloeit allemaal voort uit de 2 grootste geboden. Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.

Dit hele principe van rust nemen en tijd opzij zetten voor God is vervuld in Christus.
Zoals je zelf al zei, het spirituele aspect is uitvergroot in tegenstelling tot het legalistische, en de judaistische drang (niet de joodse, belangrijk verschil) om dingen alsnog toe te blijven voegen aan het Nieuwe Verbond (wettelijke besnijdenis, wettelijke spijswetten, wettelijke sabbat) is juist alleen maar tegengegaan in de vroege kerk. Denk bijvoorbeeld aan de confrontatie tussen Petrus en Paulus.
Elemosynarius
pi_108375202
Elemo:
quote:
Met die tekst wordt namelijk niet bedoeld dat de wet van de sabbatsrust nog geldig is, evenmin dat men zou moeten rusten in de winter of iets dergelijks, het gaat hier om de omstandigheden. De joodse religieuze leiders hadden allerlei beperkingen opgelegd voor de sabbat, zelfs aangaande de afstand die men mocht afleggen. Dit ging zelfs zo ver dat men de poorten van Jeruzalem op slot deed tijdens de sabbat.
En dit is nog steeds zo. In het Antwerps joods rusthuis is de lift zo geautomatiseerd dat de bewoners zelfs niet op een knopje hoeven te drukken; dat is verboden volgens interpretatie van de Wet.
quote:
De apostelen noemden uiteraard de sabbat gezien de joodse cultuur waarin ze zich bevonden
Uiteraard, de zondag is iets uit de vierde eeuw. Ook de apostelen leefden de Wet over de sabbat strikt na, net zoals hun leider.
quote:
Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.
Juist, zoals er een sabbat was op vrijdag 5 april 30 n.C.( 15 Nisan ). Dit waren dus 2 sabbatten na elkaar.

[ Bericht 16% gewijzigd door ATON op 25-02-2012 08:18:26 ]
pi_108467528
Mischien is het al eens genoemd, ik las zojuist deze tekst ...

Mattheus19: vanaf vers 16 (rijke jongeling)

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.

Waarom staat het gebod van de shabbat er niet bij?
pi_108470951
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 16:31 schreef SmartS het volgende:

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.

Misschien ga je hier het antwoord vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Essenen .

Een verwijzing naar de leefregels van de Essenen is de uitspraak : " Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt en geef het den armen..."
Ook de opdracht steeds' per twee ' op stap te gaan ' zonder bagage ' wijst in die richting.
Hun kalenderindeling verschilde ook van de reguliere en misschien daarom dat er geen verwijzing naar de sabbat wordt gegeven.
  maandag 27 februari 2012 @ 18:31:14 #174
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_108471991
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 16:31 schreef SmartS het volgende:

Omdat Jezus een paar kernachtige voorbeelden geeft. Hij noemt ook tientallen andere geboden niet.
  maandag 27 februari 2012 @ 20:05:36 #175
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_108476018
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 13:59 schreef ATON het volgende:
Er waren ook joden die ' heidenen ' genoemd werden. Dat waren de gehelleniseerde joden.
Kun je daar een voorbeeld van geven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')