Bij auto's gaat dat niet op, ik moet ze nog vinden van 30 euro....quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:35 schreef andreas612 het volgende:
jongeh, kabels zijn 't zelfde als met alles, het verschil tussen iets van 30eu en 300eu is heel groot, het verschil tussen iets van 300eu en 3000eu is klein
Wat gebeurt er precies met de eigenschappen van koper als ik het prijskaartje van 30 euro vervang door een prijskaartje van 300 euro?quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:35 schreef andreas612 het volgende:
jongeh, kabels zijn 't zelfde als met alles, het verschil tussen iets van 30eu en 300eu is heel groot, het verschil tussen iets van 300eu en 3000eu is klein
Zuiverder koper, betere isolatie, betere pluggen, ga maar door.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat gebeurt er precies met de eigenschappen van koper als ik het prijskaartje van 30 euro vervang door een prijskaartje van 300 euro?
reken maar dat die spoeltjes een hoge kwaliteit koper hebbenquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:52 schreef DS4 het volgende:
Even een foto van mijn crossover, dan zie je hoeveel belang PMC hecht aan kabels, pluggen, enz.
En nee, PMC is niet een stel nitwits bij elkaar...
[ afbeelding ]
De verschillen zijn meetbaar en nihil... Wat nu?quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Zuiverder koper, betere isolatie, betere pluggen, ga maar door.
Het is onzin, maar wel onzin gebaseerd op feiten als ik het me goed herinner. Er verandert wel iets in de eigenschappen van het koper, maar dat is dan voor audiofielen en hun leveranciers aanleiding om op hol te slaan. Die eigenschappen zijn feitelijk al niet relevant voor het geluid, en als het dat wel zou zijn zou je het beste een oud stofzuigersnoer of grasmaaierkabel kunnen gebruiken. Voor bijna al dat soort eigenschappen van het materiaal geldt dat de 'oplossing' een kwestie is van gewoon meer koper.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het bekende inspelen... De grootst mogelijke onzin op luidsprekers na. En dan met name de zwaardere woofers. Die willen nog wel iets soepeler worden met gebruik (vergelijk het met de bekende elastiek). Dat is ook gewoon meetbaar. De rest is onzin, net als het warm spelen van de installatie. Buizenversterkers hebben nog wel een minuutje of twee nodig... maar verder... allemaal onzin.
dit soort dingen: http://www.magnet.fsu.edu(...)emagnets/900mhz.html is ook wel iets langere kabel trouwensquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
reken maar dat die spoeltjes een hoge kwaliteit koper hebbenIs nog een vak apart om goede 'spoelen' te maken, hier op de universiteit staan NMR apparaten van 900 MHz die leveren een 'behoorlijke' magnetische kracht daarvan is de spoel maken dan ook het lastigst.
Ik heb het even over de kabels... En kijk nog eens naar de kabelschoentjes... Dan moet je bedenken dat er mensen zijn die aan de andere kant een connector van meer dan 100 euro, want platinum, aan zetten (het beste is vaak GEEN connector, hoewel het meestal wel fraaier is om er wel een connector aan te zetten).quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:54 schreef Bosbeetle het volgende:
reken maar dat die spoeltjes een hoge kwaliteit koper hebbenIs nog een vak apart om goede 'spoelen' te maken, hier op de universiteit staan NMR apparaten van 900 MHz die leveren een 'behoorlijke' magnetische kracht daarvan is de spoel maken dan ook het lastigst.
Dat laatste is o zo waar. Als je je druk maakt om verliezen, neem dan gewoon een wat dikkere kabel.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is onzin, maar wel onzin gebaseerd op feiten als ik het me goed herinner. Er verandert wel iets in de eigenschappen van het koper, maar dat is dan voor audiofielen en hun leveranciers aanleiding om op hol te slaan. Die eigenschappen zijn feitelijk al niet relevant voor het geluid, en als het dat wel zou zijn zou je het beste een oud stofzuigersnoer of grasmaaierkabel kunnen gebruiken. Voor bijna al dat soort eigenschappen van het materiaal geldt dat de 'oplossing' een kwestie is van gewoon meer koper.
Oke, misschien slecht voorbeeld maar bijv voor headphones en sommige speakers welquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bij auto's gaat dat niet op, ik moet ze nog vinden van 30 euro....
Hmm sorry, maar ik vind die doodles een stuk leuker dan de muziek. Het is werkelijk niet om aan te horen!quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb zelf ook wel eens wat 'muziek' gemaak als hier je kopjes niet van mee gaan trillen dan doe je iets fout![]()
Was ook niet echt de bedoelingquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:00 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Hmm sorry, maar ik vind de doodles een stuk leuker dan de muziek. Het is werkelijk niet om aan te horen!
Potverdorie DS4, die kabels (de rechtse dan) lijken welhaast hetzelfde als wat hier aan mijn cheapass Eltax Monitor III speakertjes hangen!quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:52 schreef DS4 het volgende:
Even een foto van mijn crossover, dan zie je hoeveel belang PMC hecht aan kabels, pluggen, enz.
[ afbeelding ]
Vind je het heel erg dat ik 'm na een paar minuten afgezet heb...? Ik heb de laatste tijd nogal vaak last van migraine namelijk.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Was ook niet echt de bedoeling
Het grote Bosbeetle maakt teringherrie topic
(ik kan generic interview doze off aanraden)
Tuurlijk vind ik dat niet erg...quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:09 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Vind je het heel erg dat ik 'm na een paar minuten afgezet heb...? Ik heb de laatste tijd nogal vaak last van migraine namelijk.
Bij luidsprekers is er inderdaad een wezenlijk verschil tussen de verschillende modellen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:00 schreef andreas612 het volgende:
Oke, misschien slecht voorbeeld maar bijv voor headphones en sommige speakers wel
Ik heb ook ongeveer zoiets betaald voor mijn luidsprekerkabels. Voor dat geld had ik mooi afgewerkte ronde zwarte kabel. Van Damme black series tour grade 4 kwadraat. Gewoon voor de professionele markt. Geen onzin dus, normale prijzen (wel gekocht via de groothandel, winkelwaarde is iets van 10 euro geloof ik).quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:07 schreef vosss het volgende:
Potverdorie DS4, die kabels (de rechtse dan) lijken welhaast hetzelfde als wat hier aan mijn cheapass Eltax Monitor III speakertjes hangen!
Ik geloof dat ze nog geen 4 euro de meter waren![]()
!
Denk je niet dat ze het binnenste (slecht materiaal koper) uit de mantel trekken en met een trekveer een veel beter kwaliteit koper door die mantel trekken voordat ze er een ander prijslabeltje aanhangenquote:En zo wordt een kabel duur.
Ik geloof niet in engeltjes. Die oplichters zullen er zelf wel overheen pissenquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:26 schreef DS4 het volgende:
Nee, ik denk dat ze er engeltjes over laten pissen, want dat heeft veel meer invloed op de richting van de ionen...
Nou, ook dan komt nog zeker 90% van de ionen de goede richting op, waardoor het geluidsbeeld zeker 5 meter breder en 10 meter dieper wordt. En dat hoor je heel erg goed!quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:31 schreef vosss het volgende:
Ik geloof niet in engeltjes. Die oplichters zullen er zelf wel overheen pissen
wat is je prutscombo dan?quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:42 schreef Karboenkeltje het volgende:
Ik heb tot mijn volle tevredenheid gemerkt dat ik het verschil tussen een serieuze hifi set en mijn prutscombinatie niet of nauwelijks hoor. Bespaart me weer een paar duizend euro aan speelgoed.
Laptop als multimedia systeem, Kenwood versterker en Akai speakers (waar de kabels uitkomen zonder pluggen of zo). Een beetje zonde want die versterker schijnt een best aardig ding te zijn.quote:
Ik zou zeggen ga eens gezellig een biertje met hem drinken.quote:Een beetje zonde want die versterker schijnt een best aardig ding te zijn.
dat valt nog best mee niet?quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:55 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Laptop als multimedia systeem, Kenwood versterker en Akai speakers (waar de kabels uitkomen zonder pluggen of zo). Een beetje zonde want die versterker schijnt een best aardig ding te zijn.
Die Grado's zien er leuk uit ja. Ben benieuwd waar je ze kunt beluisteren cq. kopen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tuurlijk vind ik dat niet erg...
trouwens ik had het over grado's in dit topic, daar kun je ook heel leuk walvis geluiden mee maken
http://wtfmusic.org/#music/52/1401
tevens meetril nummer
hifi solutions heeft een aantal grado's in de winkel (a'dam)quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:02 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Die Grado's zien er leuk uit ja. Ben benieuwd waar je ze kunt beluisteren cq. kopen.
Edit: woah 99 euro. Op Amazon kosten ze $79 Link
Ja frustrerend altijd om te zienquote:Op donderdag 23 februari 2012 15:02 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Die Grado's zien er leuk uit ja. Ben benieuwd waar je ze kunt beluisteren cq. kopen.
Edit: woah 99 euro. Op Amazon kosten ze $79 Link
Hai, dat snap ik. Maar de Europese importeur zal toch wel een doorgeefluik zijn. Die het product niet zo duur hoeft te kopen bji de fabrikant? Maar mischien maak ik wel een naieve denkfout.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ja frustrerend altijd om te zien![]()
Maar aan het einde van de rit geeft het wat een vertekend beeld want bovenop die $80 zal iets van $20 shipping komen. $100=¤75 daar de BTW over=¤89 en dan nog eens inklaringskosten van de vervoerder a +/- ¤15
Voor genoeg zaken scheelt het behoorlijk, helaas in dit geval imho niet.
Ah bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:14 schreef andreas612 het volgende:
[..]
hifi solutions heeft een aantal grado's in de winkel (a'dam)
Die grado's van om en nabij de 100 - 150 euro zijn anders ook prima, voor een gesloten hoofdtelefoon moet je idd een behoorlijke stap omhoog.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat je minstens tegen de ¤200 moet betalen als je een goede geluidsweergave wil hebben bij een hoofdtelefoon. Ik hoorde laatst van iemand dat je met Beyerdynamics voor ongeveer die prijs al een uitstekende geluidskwaliteit krijgt (zeer goede transferratio).
grado's zijn wel heel specifiek, vooral op akoustische geluiden erg goed, maar wil je pop of hiphop draaien dan is imo beyerdynamic een betere keus (daarbij is het draagcomfort ook veel lekkerder)quote:Op vrijdag 24 februari 2012 09:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die grado's van om en nabij de 100 - 150 euro zijn anders ook prima, voor een gesloten hoofdtelefoon moet je idd een behoorlijke stap omhoog.
Ze raden ook aan om je bril af te zetten.quote:Op woensdag 22 februari 2012 22:46 schreef YuckFou het volgende:
Niks tegen een puristische benadering van audio, muziek is emotie en hoe beter je het ervaart hoe dieper het gaat, maar je kan ook overdrijven....http://www.kempelektroniks.com/General/Tweaks.aspx
'k vind 'm iig wel chill iddquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoorde van iemand dat die van Beyerdynamics het meest natuurgetrouw geluid zouden weergeven (meest vlakke grafiekjes waarbij op de x-as de frequentie staat en op de y-as het aantal decibel).
Dat is idd wel een serieus minpunt van Grado, ze zitten niet echt heel fijn. Qua geluid, tja ik houd er wel van.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:02 schreef andreas612 het volgende:
[..]
grado's zijn wel heel specifiek, vooral op akoustische geluiden erg goed, maar wil je pop of hiphop draaien dan is imo beyerdynamic een betere keus (daarbij is het draagcomfort ook veel lekkerder)
jup, of je moet die grotere van grado hebben, die zitten echt around-ear, maar dan zit je op min 1000eu geloof ik..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is idd wel een serieus minpunt van Grado, ze zitten niet echt heel fijn. Qua geluid, tja ik houd er wel van.
Natuurgetrouw bij een hoofdtelefoon is denk ik bijna onmogelijk. Omdat de speakers zo dicht op je gehoor zitten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoorde van iemand dat die van Beyerdynamics het meest natuurgetrouw geluid zouden weergeven (meest vlakke grafiekjes waarbij op de x-as de frequentie staat en op de y-as het aantal decibel).
quote:Even een foto van mijn crossover, dan zie je hoeveel belang PMC hecht aan kabels, pluggen, enz.
Dat zo niet heel zacht moeten klinken, alles wel goed aangesloten (of tape monitor aan?)quote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:02 schreef dawg het volgende:
cool topic.
even een vraagje aan de experts hier, zelf weet ik (nu nog) te weinig van audio, vandaar.
pas een nieuwe stereo receiver gekocht, 2x75 watt op 8 ohm, en mijn (heel erg) oude speakers gaan tot 60 watt op 8 ohm, nu klinkt het geluid heel zacht tenzij ik het volume bijna open draai. ligt dit aan het feit dat deze speakers te zwak zijn?
was sowieso al van plan om binnenkort ook nog nieuwe speakers te halen, maar was toch nieuwsgierig.
iemand?
zit goed aangesloten, er zit alleen een blu-ray en lcd op aangesloten. aangezien het een stereo apparaat is (deze) is eea aangesloten via reguliere tulpjes.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat zo niet heel zacht moeten klinken, alles wel goed aangesloten (of tape monitor aan?)
Klinkt het ook zacht als je de FM gebruikt van de receiver, dus niet een extern apparaat?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:32 schreef dawg het volgende:
[..]
zit goed aangesloten, er zit alleen een blu-ray en lcd op aangesloten. aangezien het een stereo apparaat is (deze) is eea aangesloten via reguliere tulpjes.
tape monitor staat uit, kan er in elk geval niks over vinden in de handleiding, plus die aansluitingen zijn ook ongebruikt. toonregelingen staan ook uit, als ik bijv loudness aanzet klinkt het natuurlijk wel iets luider, maar ik gebruik eigenlijk altijd pure direct, zonder toonregelingen dus.
speakers zijn bose ml3, maar daar kan ik verder niet zoveel over vinden (ze zijn 23 jaar oud).
jup.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:41 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Klinkt het ook zacht als je de FM gebruikt van de receiver, dus niet een extern apparaat?
Vreemd, heb even snel gekeken naar die speakers maar een gevoeligheid van 85db is ook niet overdreven laag ofzo en voor de rest geen bijzonderheden. Heeft die Denon een mogelijkheid in het menu van een maximaal 'volume'?quote:
voor zover ik weet niet. als ik in het menu ga kan ik alleen maar een aansluiting toewijzen voor dat ipod ding van denon.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Vreemd, heb even snel gekeken naar die speakers maar een gevoeligheid van 85db is ook niet overdreven laag ofzo en voor de rest geen bijzonderheden. Heeft die Denon een mogelijkheid in het menu van een maximaal 'volume'?
Ah ok, zo werkt dat niet met half en heel. Bij welke stand begint het wel hard te wordenquote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:41 schreef dawg het volgende:
[..]
jup.
nog wat verduidelijking. volume begint op -80dB. hij staat nu op -42dB, en het is nu een volume wat je als achtergrondgeluid kunt kwalificeren. dat lijkt me wat zacht dus, omdat het volume half open staat...
-18 ongeveer.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ah ok, zo werkt dat niet met half en heel. Bij welke stand begint het wel hard te worden
Oh dan is er niks aan de hand. Waarschijnlijk is het even wennen omdat Denon nogal traag gaat met volume omhoog en omlaag (je draait je het schompes bij wijze vanquote:
Niet teveel kijken naar die db schaal, daar heb je vrij weinig aan. Gewoon op je oren vertrouwen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:50 schreef dawg het volgende:
ok. even gekeken. maar volgens mij is er niks aan de hand. tenminste.
net even andere bron gekozen, volume verder opengedraaid, maar na de 0 gaat hij dus over in +.
neem aan dat ik hem dan dus gewoon heel zacht heb staan?
haha ja dat dacht ik net nog. damn veel gedraai dan.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Oh dan is er niks aan de hand. Waarschijnlijk is het even wennen omdat Denon nogal traag gaat met volume omhoog en omlaag (je draait je het schompes bij wijze van) en dat komt mede omdat je speakers niet heel gevoelig zijn volgens mij, maar dat kan ik fout hebben.
Niet tevreden met huidig geluid? Leeftijd speakers zegt niks hequote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:53 schreef dawg het volgende:
[..]
haha ja dat dacht ik net nog. damn veel gedraai dan.
maar. even andere vraag. hoe weet ik nu welke speakers goed aan te sturen zijn met deze amp? ik heb bijv de faq op tweakers gelezen, maar ik ben nooit zo goed geweest in natuurkunde etc, dus vwb de gevoeligheden, kun je (of iemand) dat een beetje in lekentaal uitleggen?
nogmaals thanks!![]()
nee, al lang niet, maar weinig geld dus moest even voor die dingen sparen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:57 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Niet tevreden met huidig geluid? Leeftijd speakers zegt niks he
Check 2e handsquote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:58 schreef dawg het volgende:
[..]
nee, al lang niet, maar weinig geld dus moest even voor die dingen sparen.
speakers zijn duuuur.
nope. alleen dat ik 4-16 ohm kan gebruiken. maar geen vermogen als je 4 ohm speakers hebt (?).quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:03 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Check 2e hands
En wat kan? Tja lastig is ook afhankelijk van kamer en wensen e.d. maar qua aansturing zit je voor 90% van de speakers wel prima volgens mij (staat er in het boekje iets van vermogen bij 4 ohm?)
6 Speakers?quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat betaal je voor een goede surroundset?
Ik zag er een staan met een nieuwwaarde van rond de ¤15000, tweedehands voor minder dan de helft. Overpriced (die ¤15000) wanneer je topkwaliteit wil? Ik dacht dat dat toch ook voor de helft van de prijs een goede set moet hebben? Voor ¤1000 per speaker (2 aan de zijkant, 2 achter en 2 voor) moet je toch iets heel aardigs hebben?
Voor het geval ik ooit de luxe ga hebben om een voldoende grote zitkamer te hebben wat in dit zwaar overbevolkte landje niet vanzelfsprekend is.
Van surround heb ik geen verstand, maar ik denk dat als je 2000 euro aan speakers uitgeeft je al snel op een kwaliteitsniveau zit waarbij je je moet afvragen of meer geld eraan uitgeven jou ook evenredig veel meerwaarde geeft, en dat hangt dan ook weer van de ruimte af. Het kan altijd beter, maar voor 2000 euro heb je speakers die gewoon goed in elkaar gezet zijn. Dat is niet voor iedereen goed genoeg maar voor veel mensen wel. Ga tzt eens luisteren.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zag er een staan met een nieuwwaarde van rond de ¤15000, tweedehands voor minder dan de helft. Overpriced (die ¤15000) wanneer je topkwaliteit wil? Ik dacht dat dat toch ook voor de helft van de prijs een goede set moet hebben? Voor ¤1000 per speaker (2 aan de zijkant, 2 achter en 2 voor) moet je toch iets heel aardigs hebben?
Voor het geval ik ooit de luxe ga hebben om een voldoende grote zitkamer te hebben wat in dit zwaar overbevolkte landje niet vanzelfsprekend is.
Laten we het eens proberen:quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Tsja ik blijf er eigenlijk wel bij dat het een beetje overdone is. Goede stereo speakers met goede versterker kan al een heel mooi ruimtelijk beeld geven.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Van surround heb ik geen verstand, maar ik denk dat als je 2000 euro aan speakers uitgeeft je al snel op een kwaliteitsniveau zit waarbij je je moet afvragen of meer geld eraan uitgeven jou ook evenredig veel meerwaarde geeft, en dat hangt dan ook weer van de ruimte af. Het kan altijd beter, maar voor 2000 euro heb je speakers die gewoon goed in elkaar gezet zijn. Dat is niet voor iedereen goed genoeg maar voor veel mensen wel. Ga tzt eens luisteren.
Ik hoef ook geen surround. Maar ook qua prijs moet je even kritisch zijn op bij welke prijscategorie het voor jezelf nog meerwaarde biedt om er meer geld aan uit te geven. Hoe duurder hoe kleiner het verschil wordt voor 1000 euro extra.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja ik blijf er eigenlijk wel bij dat het een beetje overdone is. Goede stereo speakers met goede versterker kan al een heel mooi ruimtelijk beeld geven.
Ja maar dat klopt ook helemaal wat je zegt de laatste procentjes zijn het allerduurst.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen surround. Maar ook qua prijs moet je even kritisch zijn op bij welke prijscategorie het voor jezelf nog meerwaarde biedt om er meer geld aan uit te geven. Hoe duurder hoe kleiner het verschil wordt voor 1000 euro extra.
De high end freak wordt al bang als je goud ipv platinum gebruikt, dus dat vind ik niet de norm.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 10:50 schreef DeMolay het volgende:
Maar het gebruik van ferriet kernen in spoelen maakt het filter nogal on High End wanwege de vervorming die op treed bij gebruik making van dit materiaal
Dit is vaak een goedkopere oplossing omdat luchtspelen van hoog vermogen en lage kantelfrequentie uitermate duur worden
Ook het gebruik van Bi-polaire ELCO's is niet echt een aanrader voor de echte high-end freak
quote:Op zondag 26 februari 2012 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:
Tussen een kabel van 4,95 of een kabel van zeg 200 euro zit een wereld van verschil.
Het blijft schattig. Heb je ooit weleens geluisterd?quote:Op zondag 26 februari 2012 14:09 schreef DS4 het volgende:
[..]![]()
99% van het verschil tussenbeide is (naast verpakking en uiterlijk) de 195,05 euro die je aan minder saldo op je rekening hebt staan na aanschaf.
(http://www.silveraudio.com/papers1.html#3)quote:8. WHAT MEASUREMENTS TELL US (NOT MUCH)
Because of DC and AC resistance, the "sound" of a cable is really defined by how it alters the interaction between the source and load components. AC resistance (impedance) is the result of both capacitive and inductive effects (reactance) and is far more relevant than DC resistance however. AC resistance is perhaps the main source of the "voodoo" of audio cables since a given cable design will in principle cause different audio equipment to "behave" differently due to the substantial variation in both input and output impedance's of preamplifiers, power amplifiers, and front end units.
The "voodoo" reputation of audio cables is worsened by the apparent irrelevance of typical steady state measurements. Educated "cable cynics" are fond of pointing out that calculated frequency effects (3db down!) of the capacitative and inductive values of any normal audio cable at normal lengths are much higher than any audible frequency. This simplistic argument implies that that such delicate, complex and highly variable sonic qualities affected by different audio cables (or amplifiers for that matter) such as sound stage depth, image focus and ambience could be completely explained by simple frequency attenuation. Indeed persistent attempts by solid state designers to clone the very unique manner in which vacuum tubes affect the audio signal by using simple tone networks have always been a laughable and dismal failure. While the "first order" effects of LC influenced frequency attenuation are well characterized, indirect effects of their time delay components on our perception of the more subtle aspects of playback are not. One or two degrees of phase shift can be calculated in the audio band from capacitance whose frequency attenuation is well into the ultra-sonic regions. Exactly what one degree of phase shift and perhaps one tenth of a dB of attenuation may sound like is not known and is probably very unpredictable and extremely dependant on the particular source material. Such small effects could not normally be seen since they would be hidden in the noise floor of measuring equipment. Instead actual their existence can only be suggested mathematically.
The fact that different audio cables do affect system performance differently would be especially challenging to defend if all audio cables had identical LC measurements. Luckily, this is not the case, as different interconnect and speaker cable designs result in easily measurable variations in capacitance and inductance respectively. Aside from the resulting differences in phase shift by degree, placed into the big picture of impedance, seemingly modest differences in LC measurements calculate to substantial differences in impedance (frequency variant) and characteristic impedance (frequency invariant) especially with speaker cables. Measurable differences in amplifier damping (which produces a rainbow sonic aberrations to the listener) have been easily demonstrated with different speaker cable designs, all of whose direct effects on frequency response alone should have been inconsequential! Furthermore, with the exception of digital cables, no audio interconnect or speaker cable can be terminated in their exact characteristic impedance, a condition that theoretically results in 100% power transfer (zero power loss). Therefore, all audio cables create some degree, though very slight, of so called "mismatch reflections" between source and load. It is then reasonable to assume that audio cable designs that happen to come closer to an ideal impedance should in principle reduce these distortions.
Other possible reasons are the effects of inter-modulation distortions caused by varying susceptibilities of different cable designs to low frequency interference and the nature of unique "beat frequencies" generated when higher frequencies react against lower ones (heterodyning). The former is strongly a function of geometry since conventional shielding alone cannot block very low frequency EMI. The latter is especially appealing since most exotic audio cables measure differently enough that their response to ultra-sonic frequencies (generated as harmonics of amplification stages themselves) would vary substantially as well.
When the complexity of each of these phenomenon's alone are considered against the staggering complexity of a real musical signal at the "quantum level", it is clear we are a long way from being able to truly understand the electronic behavior of any audio equipment under "real life" conditions. Thus the effects of high performance audio cables remain among the purest demonstrations of the limitations of the study natural science; which is the disparity between the naturally occurring phenomenon and the measured, simulated version of reality.
Het gros van de mensen hecht er gewoon niet zoveel waarde aan anders dan dat hun muziek lekker klinkt. Neem je een speciale test-CD mee naar de luisterruimte of gewoon wat CD's die je graag draait? In het laatste geval ben je geen audiofiel lijkt me en dan moet je ook geen audiofiele prijzen gaan betalen.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar dat klopt ook helemaal wat je zegt de laatste procentjes zijn het allerduurst.
En de vraag is idd hoeveel je daar mee opschiet.
Nee. Het verschil is dat de één stroom geleidt en de ander stroom+onzin.quote:Om maar weer eens terug te komen op de interlink speakerkabel discussie:
Tussen een kabel van 4,95 of een kabel van zeg 200 euro zit een wereld van verschil.
Waarom dat dan wel? Omdat jij het niet kunt betalen?quote:Maar er zijn zelfs interlinks van 15.000 euro. Dat is behoorlijk overdone.
Ja.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:31 schreef Daniel1976 het volgende:
Het blijft schattig. Heb je ooit weleens geluisterd?
Een audiofiele cd die ik mooi vind, mag dat ook.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Het gros van de mensen hecht er gewoon niet zoveel waarde aan anders dan dat hun muziek lekker klinkt. Neem je een speciale test-CD mee naar de luisterruimte of gewoon wat CD's die je graag draait? In het laatste geval ben je geen audiofiel lijkt me en dan moet je ook geen audiofiele prijzen gaan betalen.
Oei, dat is een lastige. Als ik het verschil zou horen en ik zo meer dan genoeg geld hebben, dan zou ik ze misschien kopen.quote:Nee. Het verschil is dat de één stroom geleidt en de ander stroom+onzin.
Waarom dat dan wel? Omdat jij het niet kunt betalen?
Het gaat mij niet om de vraag welke het mooist klinkt (dat is hoe dan ook subjectief), maar om de claim dat er hoorbare verschillen zijn en dat uit de inmiddels tienduizenden dubbelblinde tests niemand die verschillen hoort en dat is ook zo gek niet, want de gemeten verschillen zijn niet zodanig dat ze hoorbaar zijn. By far!quote:Op zondag 26 februari 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik wil wel aanstippen dat de duurste kabel niet per se de beste of de mooiste hoeft te zijn.
En ik denk dat het inderdaad een deel voodoo is en een deel echt, er is ook veel gelul in de kabel wereld. Dat klopt ook.
toen ik m'n headset bij hifi solutions aangeschafd had, had hij een hifi set van 40.000 eu in een andere kamer staan, klonk best goed moet ik zeggenquote:Op zondag 26 februari 2012 19:12 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik kom uit Purmerend en kan reizen binnen Amsterdam eo. Weten jullie winkels waar mooie installaties opgesteld staan waarvan je zegt 'Dat is pas HiFi dat moet je hebben gehoord' ?
dit strookt dus niet met de hogere vervormingd die optreed door gebruikmaking van ferriet kernen.quote:waar natuurgetrouwe weergave belangrijker is
rare opmerking gezien de vervorming die optreed door gebruik making van ferriet kernen , om de kosten te besparen, duidelijk meetbaar en hoorbaar is .quote:dan in de high end wereld waar iets vooral duur moet klinken in plaats van goed moet klinken.
Dan ga ik v/d week i.i.g. de Grados daar beluisteren en dan neem ik ook mijn test-cd's meequote:Op zondag 26 februari 2012 19:29 schreef andreas612 het volgende:
[..]
toen ik m'n headset bij hifi solutions aangeschafd had, had hij een hifi set van 40.000 eu in een andere kamer staan, klonk best goed moet ik zeggendie vent is ook gewoon onwijs enthousiast
Had je mijn opmerking gemist over het geheel?quote:Op maandag 27 februari 2012 12:37 schreef DeMolay het volgende:
dit strookt dus niet met de hogere vervormingd die optreed door gebruikmaking van ferriet kernen.
Ik kan je wel iets goedkopers aanraden:quote:Op maandag 27 februari 2012 19:25 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben ook erg beneiuwd naar de PMC studio monitoren. Helaas gaan die wel boven mijn budget.
Mijn oom heeft ook PMC HiFi speakers in zijn grote huiskamer staan of het waren DMC kan dat? Hele grote platte speakers die de woonkamer als klankkast gebruiken. het type weet ik helaas niet.
Bedoel je electrostaten? Dan zijn het geen PMC's geweest, die gebruiken transmissielijn...quote:Op maandag 27 februari 2012 19:25 schreef Schenkstroop het volgende:
Mijn oom heeft ook PMC HiFi speakers in zijn grote huiskamer staan of het waren DMC kan dat? Hele grote platte speakers die de woonkamer als klankkast gebruiken. het type weet ik helaas niet.
Dit is een beetje als iemand die een 911 GT2RS te duur vindt een Tata Nano aanraden...quote:Op maandag 27 februari 2012 19:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik kan je wel iets goedkopers aanraden:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/104epos
Ik heb zelf de ES-12 gehad, die waren duurder. En ELS-3 heb ik gehoord en die klinken heel niet slecht.
Voor de puristen onder ons, dit zijn filterloze speakers.
Het zijn geen electrostaten dat weet ik zeker. Het waren platte speakers van zeg 10 cm dik. bij 1m20 wellicht en ietsjes gekromd.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bedoel je electrostaten? Dan zijn het geen PMC's geweest, die gebruiken transmissielijn...
Zien er leuk uit, nu moet ik ze nog ergens gaan beluisteren natuurlijk. ik denk dat je voor goede "bookshelf" HiFi speakers toch wel zo rond de 750,- euro zit?. Voor dat geld ben ik ook wel geinteresseerd in de XTZ 99.26. Ik ben nogal een estethische gearzlutquote:Op maandag 27 februari 2012 19:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik kan je wel iets goedkopers aanraden:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/104epos
Ik heb zelf de ES-12 gehad, die waren duurder. En ELS-3 heb ik gehoord en die klinken heel niet slecht.
Voor de puristen onder ons, dit zijn filterloze speakers.
Klinkt niet als een PMC.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:58 schreef Schenkstroop het volgende:
Het zijn geen electrostaten dat weet ik zeker. Het waren platte speakers van zeg 10 cm dik. bij 1m20 wellicht en ietsjes gekromd.
Ik heb nu ook sterk het vermoeden dat het toch geen PMC's zijn.quote:
Die ELS zitten zo rond de 250 euro voor een setje. Heel niet gek voor zo'n speaker.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:03 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Zien er leuk uit, nu moet ik ze nog ergens gaan beluisteren natuurlijk. ik denk dat je voor goede "bookshelf" HiFi speakers toch wel zo rond de 750,- euro zit?. Voor dat geld ben ik ook wel geinteresseerd in de XTZ 99.26. Ik ben nogal een estethische gearzlut
[ afbeelding ]
Hmm dan is dat toch anders dan bij de ES-11 en de ES-12quote:Op maandag 27 februari 2012 19:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit is een beetje als iemand die een 911 GT2RS te duur vindt een Tata Nano aanraden...![]()
Overigens, ik lees het volgende over de ELS-3:
Filter: Het bas filter bestaat uit 3 componenten in een 2e order filter en de tweeter gebruikt 4 componenten in een 3e order filter bij een overgang van 3kHz
nope, je kan er gewoon binnen lopen, hij zal ze waarschijnlijk wel in een dikke CD speler doen dus voor de vergelijking met thuis wel relevantquote:Op maandag 27 februari 2012 19:02 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dan ga ik v/d week i.i.g. de Grados daar beluisteren en dan neem ik ook mijn test-cd's mee
(ik hoop dat ik geen afspraak hoef te maken)
Sony MDR-V6 kun je proberen (als ik mij niet vergis in het type nummer). Voor zover ik mij herinner toch echt een stuk beter dan de Grado SR60i. Maar ook iets vermoeiender om naar te luisteren (te verzadigend vond ik althans 15 jaar geleden).quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben nog opzoek naar goede closed koptelefoons in de geluidsklasse van de grado's maar dan kom je in bedragen die ik niet grappig meer vind....
Die dt880 is welquote:Op vrijdag 2 maart 2012 12:10 schreef andreas612 het volgende:
beyerdynamic? dt990 is erg goed maar half open, anders de dt880? die is closed. kweenie wat je max budget is? anders de dt770?
Goed idee ja.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 00:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik zou best een audiofielen hoekje willen op FOK!
Concerto in de Utrechtsestraat heeft wel mooi/exotisch spul (Sonus Faber speakers), en HiFi Solutions in de Muiderstraat oa McIntosch, dat zijn toch wel merken die je es moet proberen te beluisteren.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:12 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik kom uit Purmerend en kan reizen binnen Amsterdam eo. Weten jullie winkels waar mooie installaties opgesteld staan waarvan je zegt 'Dat is pas HiFi dat moet je hebben gehoord' ?
Je moet inderdaad mazzel hebben. Ik ben ooit (~15 jaar geleden ) bij the Hifishop number one oid in Den Haag binnen gelopen voor wat CD-speler advies, en die hadden toen een set Quad ESL's aan Accuphase monoblokken en een DAC/Drive combo hangen, met Siltech referentie kabels overal tussen. Ik meende dat dit toen rond de 60.000 gulden kostte. Die stond in te spelen voor een klant die later zou komen luisteren, en ik mocht wel even gaan zitten.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 12:40 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben bij Hifi solutions langs gewesst maar ze hadden niks luisterklaar staan blijkbaar. Was een maatwerkje zei de meneer. Wat ik best begrijp. Maar wel jammer.
Toch is dit ook voor mensen met een beperkter budget bereikbaar.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 12:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je moet inderdaad mazzel hebben. Ik ben ooit (~15 jaar geleden ) bij the Hifishop number one oid in Den Haag binnen gelopen voor wat CD-speler advies, en die hadden toen een set Quad ESL's aan Accuphase monoblokken en een DAC/Drive combo hangen, met Siltech referentie kabels overal tussen. Ik meende dat dit toen rond de 60.000 gulden kostte. Die stond in te spelen voor een klant die later zou komen luisteren, en ik mocht wel even gaan zitten.
Heb bijna een uur in de audiofiele hemel mogen vertoeven.
Maar dan wil ik het wel een keer beleven wat dat dan precies inhoudt. Helaasch kijken zij naar of je uberhaupt het geld hebt om het te kunnen kopen (denk ik dan)quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:10 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Toch is dit ook voor mensen met een beperkter budget bereikbaar.
Of ieder geval iets wat in de buurt komt.
De 80 is een stuk beter dan de 60, ik vond de 60 ook niet echt denderend.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:54 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik vond de Grado's 60i trouwens maar zo-zo.. Niet slecht en lekker rond en ruim in het gehoor maar niet super speciaal. En zeker geen 99,- waard.
Ik weet uit mijn jeugd dat ik als ukkie zeer te spreken was over de Sony MDR-V6 Studio. Ongeveer dezelfde prijsklasse als de 60i dacht ik. En die worden ook nogsteeds gemaakt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De 80 is een stuk beter dan de 60, ik vond de 60 ook niet echt denderend.
Maar ja, wel weer een stuk duurder. En als je die weer vergelijkt met een nog duurdere is het ook weer niks
Kun je dat uitleggen wat je bedoelt, want ik herken het wel maar het kan een echte oorzaak hebben, maar het kan ook in je hoofd zitten (zonder meteen iets geks daarvan te maken).quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Hebben jullie ook welleens dat julie speakers niet meer klinken zoals het hoort. Of dat je in in ieder geval dat idee hebt en je weet maar niet waar dat aan ligt.
De speakers staan hetzelfde niks veranderd. Geen bekabeling of instelling niks. Ik heb wel de hele dag op bed gelegen zou dat het kunnen zijn?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 19:56 schreef Daniel1976 het volgende:
En wat voor spul hebben we het nu over?
En heb je recent iets veranderd? Tot en met speakers anders neer gezet ofzo?
Een koptelefoon zoals die dt990 zou best wel eens de volgende kunnen worden die ik koop. Het schijnt dat geen merk zo'n realistisch geluid geeft als Beyerdynamic.quote:beyerdynamic? dt990 is erg goed maar half open, anders de dt880?
Ik vind 'm onwijs!quote:Op zaterdag 10 maart 2012 23:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een koptelefoon zoals die dt990 zou best wel eens de volgende kunnen worden die ik koop. Het schijnt dat geen merk zo'n realistisch geluid geeft als Beyerdynamic.
Het halfopen zijn vind ik een voordeel, de gesloten modellen zijn te warm. Ik denk dat het persoonlijk is ofdat je het geluid prettiger vindt bij een open of een gesloten model en dat ook van gewenning afhangt. De enige nadelen van een open model vind ik dat ik nog geluiden uit de omgeving hoor en dat ik die hoofdtelefoon niet kan gebruiken in gezelschap.
Ik ben het zeker niet eens met de persoon die hierboven stelt dat hij meer dan 100 Euro teveel vindt voor een hoofdtelefoon. Het is niet omdat die drivers klein zijn dat het daarom goedkoop is om zo'n apparaat te maken.
Als het ding echt zo goed is (ik moet hem nog eens gaan beluisteren) dan wil je hem ook niet met een gemiddelde mp3 speler buiten op. Dat klinkt toch niet.quote:Op zondag 11 maart 2012 14:41 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Ik vind 'm onwijs!maar gebruik 'm ook alleen thuis, met zo'n ding ga je niet het openbaar in aangezien hij bijna 2x zo groot is als de gemiddelde hoofdtelefoon.
Als je al een mp3-speler gebruikt dan koop je daar toch een aparte inear voor? Wel zo gemakkelijk en niet zo duur. Een luxe-hoofdtelefoon gebruik je thuis in combinatie met een stereo, televisie of een computer.quote:Als het ding echt zo goed is (ik moet hem nog eens gaan beluisteren) dan wil je hem ook niet met een gemiddelde mp3 speler buiten op.
Als je een mp3 speler als de Colorfly Pocket HiFi C4 heb, met 24-bit/96kHz Wav of Flac files van zeg HDtracks oid, dan is het misschien de moeite nog wel waard om te investeren in een goede hoofdtelefoon voor onderweg?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 01:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik gebruik geen standaard, ik leg hem plat neer.
[..]
Als je al een mp3-speler gebruikt dan koop je daar toch een aparte inear voor? Wel zo gemakkelijk en niet zo duur. Een luxe-hoofdtelefoon gebruik je thuis in combinatie met een stereo, televisie of een computer.
Wat ziet dat ding er kitscherig uit zeg, en wat 24-bit/96KHz audio betreft... lees dit artikel eens aandachtig door...quote:Op dinsdag 13 maart 2012 08:29 schreef fruityloop het volgende:
Als je een mp3 speler als de Colorfly Pocket HiFi C4 heb, met 24-bit/96kHz Wav of Flac files van zeg HDtracks oid, dan is het misschien de moeite nog wel waard om te investeren in een goede hoofdtelefoon voor onderweg?
Wat voor versterker heb je?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:24 schreef tech4u het volgende:
Iemand nog een goede aanrader voor staande speakers rond de 350 euro per stuk?
Versterker boeit niet eens zo erg, eerder naar wat voor soort muziek hij luistert en van wat voor soort geluid hij houdt qua klank (warm, schel, analitisch, een vette boom!-basquote:Op dinsdag 13 maart 2012 23:06 schreef Daniel1976 het volgende:
Wat voor versterker heb je?
Mag het 2e hands zijn, wat voor soort speaker zoek je?
Hij kan het iig af spelen, belangrijker qua geluid is de belachelijk lage jitter. En als bonus de digitale I/O ingangen waardoor je hem ook als da-converter kan gebruiken in je stereo, als je er niet mee onderweg bent.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:34 schreef Techno het volgende:
[..]
Wat ziet dat ding er kitscherig uit zeg, en wat 24-bit/96KHz audio betreft... lees dit artikel eens aandachtig door...
Er zijn genoeg mods voor waardoor ze stukken beter klinken.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:54 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik vond de Grado's 60i trouwens maar zo-zo.. Niet slecht en lekker rond en ruim in het gehoor maar niet super speciaal. En zeker geen 99,- waard.
Ze zien er uit als tumoren op je hoofdquote:Op woensdag 7 maart 2012 18:08 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Honderd euro vind ik erg veel voor een paar kleine drivers die dicht op je oren zitten. Dus uit prinicipe doe ik dat niet. De 60i was wel mooi vormgegeven dat weer wel.
marantz sr6004, ja 2e hands vind ik niet zo'n probleem mits niet te oud.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 23:06 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat voor versterker heb je?
Mag het 2e hands zijn, wat voor soort speaker zoek je?
Rx6 klinken best goed. Heb zelf een test gedaan in die prijsklasse en dit was m'n favoriet. Zou ze zelf gehaald hebben als m'n Quadrals niet in de aanbieding waren geweest. Die receiver moet geen probleem zijn, de speaker die ik nu heb zijn volgens mij moeilijker aan te sturen en doen het ook prima op een Yamaha receiver.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:55 schreef tech4u het volgende:
[..]
marantz sr6004, ja 2e hands vind ik niet zo'n probleem mits niet te oud.
Zoek gewoon een vloerstaande speaker, muzieksmaak: techno,house,trance,klassiek,akoustisch, blues. Goede strakke diepe bas is wel vereist.
EDIT: Mijn oog is gevallen op de Monitor Audio RX6. Is mijn versterker wel goed genoeg voor deze luidsprekers?
Lijkt me onzin want je wilt het signaal toch juist zo puur en direct mogelijk zonder allemaal van dit soort software EQ-truukjes?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:16 schreef highender het volgende:
Iemand bekend met digitale ruimte correctie vanaf de PC?
Deze software lijkt me wel interessant.
Nog alternatieven?
Nou niet helemaal,quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:19 schreef Techno het volgende:
[..]
Lijkt me onzin want je wilt het signaal toch juist zo puur en direct mogelijk zonder allemaal van dit soort software EQ-truukjes?
En wat voor geluidskaart / DAC / versterker / speakers heb je dan?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:26 schreef highender het volgende:
Zolang het de muziekbestanden niet aantast maar enkel het uitgangsniveau van de verschillende frequenties aanpast lijkt me dat prima. Bij mij is de akoestiek verre van optimaal, veel demping en hout dat mee staat te trillen. Ik lees vaak dat na de luidsprekers de akoestiek bepalend is voor het uiteindelijke resultaat, vandaar...
Een Benchmark USB dac, AVI voor- en eindversterker en AVI Brio speakers.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:28 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En wat voor geluidskaart / DAC / versterker / speakers heb je dan?
Dan kun je beter een echte equalizer toepassen lijkt me. Maar goed, het blijven lapmiddelen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:24 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou niet helemaal,
Ik ken klasse D versterkers van 6000 euro die je met een microfoon laat spelen en die precies dit doen als deze applicatie. Genereert de kamer bijvoorbeeld een piek op een bepaalde frequentie, dan wordt dat in de versterker iets gedimd, absorbeert je kamer een bepaalde frequentie teveel, dan stuurt die versterker het extra uit.
Klinkt best wel goed. Maar deze applicatie van 25 euro lijkt me niet echt zinvol. Sowieso omdat de meeste geluidskaarten bagger zijn.
Daar gaat software weinig aan veranderen, als de akoustiek van een ruimte echt bagger is, dan gaat geen soft- of hardware gimmick dat verhelpen. Verhuizen wellicht een optie?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:26 schreef highender het volgende:
Zolang het de muziekbestanden niet aantast maar enkel het uitgangsniveau van de verschillende frequenties aanpast lijkt me dat prima. Bij mij is de akoestiek verre van optimaal, veel demping en hout dat mee staat te trillen. Ik lees vaak dat na de luidsprekers de akoestiek bepalend is voor het uiteindelijke resultaat, vandaar...
25 euro? Volgens mij is de prijs ¤ 487,50 en daar komt nog een meetmicrofoon bij... Dit merk gebruikt dezelfde technologie en lijkt me geen rommel.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou niet helemaal,
Ik ken klasse D versterkers van 6000 euro die je met een microfoon laat spelen en die precies dit doen als deze applicatie. Genereert de kamer bijvoorbeeld een piek op een bepaalde frequentie, dan wordt dat in de versterker iets gedimd, absorbeert je kamer een bepaalde frequentie teveel, dan stuurt die versterker het extra uit.
Klinkt best wel goed. Maar deze applicatie van 25 euro lijkt me niet echt zinvol. Sowieso omdat de meeste geluidskaarten bagger zijn.
Het lijkt mij nu juist dat je met een softwarematige oplossing een beter resultaat kan bereiken. Een 'echte' equalizer is veel minder precies, voegt THD toe en het instellen doe je op gevoel. Als je meet dan weet je pas echt hoeveel de akoestiek de weergave vervormt, je kan het dan met exact de tegenovergestelde frequentie curve corrigeren zodat je een vlakke weergave krijgt.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:32 schreef Techno het volgende:
[..]
Dan kun je beter een echte equalizer toepassen lijkt me. Maar goed, het blijven lapmiddelen.
[..]
Daar gaat software weinig aan veranderen, als de akoustiek van een ruimte echt bagger is, dan gaat geen soft- of hardware gimmick dat verhelpen. Verhuizen wellicht een optie?
Software voegt net zo goed THD en andere ongewenste neveneffecten toe, maar dit geheel terzijde. Verder, er al eens bij stilgestaan dat concertgebouwen e.d. worden ontworpen met akoustiek als belangrijkste uitgangspunt? Als de akoustiek belabberd is, dan valt dat achteraf niet goed meer te trekken met wat soft- of hardware gimmicks.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:48 schreef highender het volgende:
Het lijkt mij nu juist dat je met een softwarematige oplossing een beter resultaat kan bereiken. Een 'echte' equalizer is veel minder precies, voegt THD toe en het instellen doe je op gevoel. Als je meet dan weet je pas echt hoeveel de akoestiek de weergave vervormt, je kan het dan met exact de tegenovergestelde frequentie curve corrigeren zodat je een vlakke weergave krijgt.
Dat klopt, maar mijn woonkamer is geen concertgebouw. Het gaat mij er om de invloed van mijn kamer op het geluid te verminderen...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:55 schreef Techno het volgende:
[..]
Software voegt net zo goed THD en andere ongewenste neveneffecten toe, maar dit geheel terzijde. Verder, er al eens bij stilgestaan dat concertgebouwen e.d. worden ontworpen met akoustiek als belangrijkste uitgangspunt? Als de akoustiek belabberd is, dan valt dat achteraf niet goed meer te trekken met wat soft- of hardware gimmicks.
Tja, zoals gezegd moet je dan geen wonderen verwachten van dit soort gimmicks.... ik zou dat geld liever besteden aan LP's of CD's.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:01 schreef highender het volgende:
Dat klopt, maar mijn woonkamer is geen concertgebouw. Het gaat mij er om de invloed van mijn kamer op het geluid te verminderen...
Mee eens.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:02 schreef Techno het volgende:
[..]
Tja, zoals gezegd moet je dan geen wonderen verwachten van dit soort gimmicks.... ik zou dat geld liever besteden aan LP's of CD's.
Nou, nou je kunt qua akoestiek veel aan een ruimte verbeteren.quote:Daar gaat software weinig aan veranderen, als de akoustiek van een ruimte echt bagger is, dan gaat geen soft- of hardware gimmick dat verhelpen. Verhuizen wellicht een optie?
Dat laatste zeker. En 'hardware' als gordijnen, vloerkleden, schilderijen en dat soort dingen doen vaak al wonderen qua akoustiek.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:19 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou, nou je kunt qua akoestiek veel aan een ruimte verbeteren.
Sommige ruimtes zijn natuurlijk echt onmogelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |