Ik denk dat een audiofiel van mooi geluid en de weergave daarvan houdt, en niet elk geluid is mooi en ook niet elke weergave is mooi... Ik vind een specht die een boomstam aan het bewerken is overigens ook mooi klinken... Wat men mooi vind is subjectief, dat kan 3D weergave zijn, veel detail, een loepzuiver midden, strakke en gedefinieerde bas, grote dynamiek, enzovoorts. En dat hoeft helemaal niet te klinken zoals een live performance, als je er maar van kan genieten. En als je perfectionist bent met voldoende centen kan je deze hobby als therapie gebruiken...quote:Op maandag 20 februari 2012 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
... Ik heb zelf soms wel eens het idee dat een audiofiel juist niet houd van geluid omdat elk 'geluid' dat erbij komt als irritant wordt ervaren...
Voor thuis heb ik de SR-80, heerlijk geluidje. Lekker in your face, zoals Klipsch speakers dat ook een beetje hebben. Het zijn idd wel fragiele dingen, ik ben al bezig aan m'n derde oorschelphoudertje en het snoertje komt ook niet heel sterk over.quote:Op maandag 20 februari 2012 21:36 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb grado sr-60s zo lek als een mandje maar prima geluid, vooral leuk in de trein, dan luistert iedereen meeHet lullige als je gesloten hoofdtelefoons wil van dezelfde kwaliteit betaal je 6 keer de prijs.
helaas hebben mijn grado's nu wel een kabelbreukje
En ze hebben inderdaad die spider...quote:Op maandag 20 februari 2012 22:46 schreef tjoptjop het volgende:
PMC? Althans die hebben ook zo'n grille
Het is versteviging...quote:Op maandag 20 februari 2012 22:53 schreef tjoptjop het volgende:
Is dat een soort van faseplug ofzo, of louter esthetisch?
Volgens mij voor de koeling en het voelt en ziet er uit als gietijzer.quote:Op maandag 20 februari 2012 22:53 schreef tjoptjop het volgende:
Is dat een soort van faseplug ofzo, of louter esthetisch?
Ook, maar primair ter vesteviging, aldus een van de technische mensen van PMC...quote:
Heb het wel in de trein gebruikt maar dan heel zachtjes gezet en altijd gevraagd aan de mensen om mij heen dat als ze er last van ze het moeten zeggen.quote:Op maandag 20 februari 2012 22:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Voor thuis heb ik de SR-80, heerlijk geluidje. Lekker in your face, zoals Klipsch speakers dat ook een beetje hebben. Het zijn idd wel fragiele dingen, ik ben al bezig aan m'n derde oorschelphoudertje en het snoertje komt ook niet heel sterk over.
Wel een beetje aso om het in bijv de trein te gebruiken imho.
Ik wil zo'n realistisch mogelijke weergave van het geluid, het geluid moet zoveel mogelijk klinken zoals het in het echt klinkt. Bij muziek vind ik het leuk wanneer ik alle instrumenten en overige geluiden kan herkennen en dat ik alle details kan horen. Bij video's zijn het geluiden als zwaarden die tegen elkaar slaan, een cape die beweegt (Batman Begins in gedachten), knisperend vuur, water, pistolen die geladen worden, een holler geluid in een mortuarium enz. die ik interessant vind.quote:Ik denk dat een audiofiel van mooi geluid en de weergave daarvan houdt, en niet elk geluid is mooi en ook niet elke weergave is mooi...
Dan ben je bij HiFi alvast aan het verkeerde adres vrees ik. Tenminste dat is mijn ervaring tot nu toe. Ik ben wel benieuwd naar de eerder genoemde B&W's en een set XTZ's. Omdat zij er op het oog erg leuk uitzien.quote:Op woensdag 22 februari 2012 16:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wil zo'n realistisch mogelijke weergave van het geluid, het geluid moet zoveel mogelijk klinken zoals het in het echt klinkt. Bij muziek vind ik het leuk wanneer ik alle instrumenten en overige geluiden kan herkennen en dat ik alle details kan horen.
Omdat ik toch een beetje mijn privacy en anonimiteit wil waarborgenquote:
dat topicquote:Op donderdag 23 februari 2012 00:32 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
In dit topic zitten allemaal audiofielen die beweren dat al die superdure superkabels geen enkele toegevoegde waarde hebben op het geluid.
Hoe zit dat nou?
Ik neem de mensen achter die posts in dat KLB-topic van:quote:Op donderdag 23 februari 2012 00:54 schreef andreas612 het volgende:
dat topic, sowieso mensen in KLB serieus nemen..
quote:Op woensdag 22 februari 2012 22:46 schreef YuckFou het volgende:
Niks tegen een puristische benadering van audio, muziek is emotie en hoe beter je het ervaart hoe dieper het gaat, maar je kan ook overdrijven....http://www.kempelektroniks.com/General/Tweaks.aspx
[ afbeelding ]
"De Creaktiv CD Optimizer is een gepolijst blokje graniet dat aan de onderzijde is afgewerkt met een aluminium plaat plus voetjes. Tussen aluminium en steen zijn volgens de fabrikant drie zogeheten Tuning Chips aangebracht, die via de steen de storende werking van elektromagnetische velden moeten verminderen. Hoe vaag en onwaarschijnlijk dit ook mag overkomen, hebben wij - zonder spoor van twijfel - vastgesteld dat een CD slechts kort op de Optimizer hoeft te worden gelegd om daadwerkelijk beter te gaan klinken. Het effect is naar aard en orde van grootte zeker vergelijkbaar met wat de Audio Desk en de Nespa Pro doen en zit in de sfeer van minder ruis, meer informatie en een nauwkeuriger en diepere ruimtelijke afbeelding."
[ afbeelding ]
"De Akiko Audio GEM 1 is een kistje waarin zich halfedelsteentjes (kristallen) als toermalijn bevinden; het topmodel “Gold” bevat tevens sporen van goud. Het kistje heeft een uitsparing waardoor het precies om een luidsprekerkabel past. Zo dicht mogelijk bij de luidspreker aangebracht, absorberen de kristallen effectief hoogfrequente elektromagnetische straling. De uitwerking kan spectaculair uitvallen. Wij registreren duidelijke verbeteringen op het gebied van helderheid, zuiverheid, timbre, ruimtelijkheid (focussering), dynamiek, verstaanbaarheid enzovoort. Een unieke en essentiële accessoire."
[ afbeelding ]
"De YuckFou2000 is een puur Texels schapenwollen afscherming voor uw tri-amped luidspreker connectoren die zowel links- als rechtsdraaiend is te gebruiken, kenmerkend is de fijne gedetaileerde steek die zorgt voor een optimale balans in het oh zo kritische middengebied waarbij de fluweelzachte stemmen nog veel transparanter doorkomen dan uw voorheen met uw zwart zand gevulde stekkers kon beleven, er wordt in het YuckFou-laboratorium op het moment van schrijven gewerkt aan een kashmiren versie voor een nog zuiverder beleving"![]()
Er is maar 1 oplossing, het ligt aan je oren, doe een blinde test, hoor je verschil kies dan de beste van de 2 hoor je geen verschil dan maakt het niet uit.quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:47 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ik neem de mensen achter die posts in dat KLB-topic van:
"Ik heb <insert merk hier> superkabels en nu klinkt alles beter"
juist niet serieus!Ik zie heus wel dat die sarcastisch zijn. Vandaar ook dat ik hier in dit topic om opheldering vraag.
Ik heb laatst 30 euro betaald omdat ik 2x12 meter nodig had. Ik vind dat niet superduur, maar met de koperprijzen van de laatste tijd wordt het niet veel goedkoper. Het was bij de Praxis, daar hebben ze van die rollen die elektromonteurs gebruiken voor achter de muur, 2,5 mm massief koper. Installatiekabel heet dat, ironisch genoeg. Je kunt gewoon uitrekenen welke dikte je nodig hebt op basis van de afstand en de weerstand van je luidsprekers.quote:Op donderdag 23 februari 2012 00:32 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
In dit topic zitten allemaal audiofielen die beweren dat al die superdure superkabels geen enkele toegevoegde waarde hebben op het geluid.
Hoe zit dat nou?
Het is heel simpel: een kabel moet zorgen voor transport. Dat moet een kabel doen zonder (significante) verliezen. Koper is daar uitstekend toe in staat. Je moet alleen zorgen voor de juiste dikte en de kabel moet zijn afgeschermd (gewoon, om geen sluiting te maken). Zo'n kabel hoeft helemaal niet duur te zijn en er is genoeg goede kabel te koop voor weinig geld.quote:Op donderdag 23 februari 2012 00:32 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Hoe zit dat nou?
Het bekende inspelen... De grootst mogelijke onzin op luidsprekers na. En dan met name de zwaardere woofers. Die willen nog wel iets soepeler worden met gebruik (vergelijk het met de bekende elastiek). Dat is ook gewoon meetbaar. De rest is onzin, net als het warm spelen van de installatie. Buizenversterkers hebben nog wel een minuutje of twee nodig... maar verder... allemaal onzin.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is wel iets wat er gebeurt met het koper zodra je er voor eerst stroom doorheen stuurt, ik weet niet meer precies wat, en daardoor zou het beter gaan geleiden, maar dat is dus gewoon een kwestie van in gebruik nemen en dat gaat ook heel snel, als het al hoorbaar zou zijn.
nouja bij naalden van platenspelers lijkt het mij ook niet zo raar, dat ze ze zo maken dat hij na een 100 uur iets beter wordt en dan tussen de 100 - x duizend uur optimaal is.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het bekende inspelen... De grootst mogelijke onzin op luidsprekers na. En dan met name de zwaardere woofers. Die willen nog wel iets soepeler worden met gebruik (vergelijk het met de bekende elastiek). Dat is ook gewoon meetbaar. De rest is onzin, net als het warm spelen van de installatie. Buizenversterkers hebben nog wel een minuutje of twee nodig... maar verder... allemaal onzin.
Nou, dat kan ik inderdaad niet uitsluiten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:34 schreef Bosbeetle het volgende:
nouja bij naalden van platenspelers lijkt het mij ook niet zo raar, dat ze ze zo maken dat hij na een 100 uur iets beter wordt en dan tussen de 100 - x duizend uur optimaal is.
Jouw fok!vriendje (wat ik daar ook onder zou moeten verstaan...) heeft gelijk.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:39 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Nou, het punt is:
Mijn real life vriend - die hier in dit topic post - is heel serieus over superdure superkabels, maar mijn FOK!vriendje - die in het KLB-topic post - zit heel sarcastisch te doen over superdure superkabels.
Zelf heb ik er totaal geen verstand van, maar ik weet dat zowel mijn real life vriend als mijn FOK!vriendje allebei redelijk veel weten van en veel geven om audio en video, dus ik wil gewoon weten wie er gelijk heeft!
NEE!quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:41 schreef Bosbeetle het volgende:
De waarheid ligt in het midden poi!
Jawel dat zeg je net zelf ook, het hangt af van de dikte, dus als je een koperdraadje van .2mm aan je speaker hangt dan hoor je het verschil wel.quote:
Ah, bedankt voor dit antwoord.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:47 schreef DS4 het volgende:
Jouw fok!vriendje (wat ik daar ook onder zou moeten verstaan...) heeft gelijk.
Je kan het gewoon meten. En zelfs relatief goedkope kabel is in staat om zonder verlies het signaal te transporteren. Zo lang als de kabel maar dik genoeg is en voor verreweg de meeste toepassingen is 2,5 kwadraat al ruim voldoende. Dat kun je vaak al voor minder dan een euro per meter kopen.
Nope. En je kunt het verschil goed horen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:50 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ah, bedankt voor dit antwoord.
Dat betekent dus dat als mijn vriend weer eens aan komt zetten met superdure superkabels, ik ze gewoon terug kan brengen naar de winkel om van dat geld mooie schoenen te kopen voor mezelf.
Ja, maar dat is iets anders dan dure kabels. Voor een euro de meter koop je nog wel 4 kwadraat...quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Jawel dat zeg je net zelf ook, het hangt af van de dikte, dus als je een koperdraadje van .2mm aan je speaker hangt dan hoor je het verschil wel.
Nee. Want dat wordt ruzie vermoed ik...quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:50 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Ah, bedankt voor dit antwoord.
Dat betekent dus dat als mijn vriend weer eens aan komt zetten met superdure superkabels, ik ze gewoon terug kan brengen naar de winkel om van dat geld mooie schoenen te kopen voor mezelf.
Behalve als je dubbelblind test. Dan hoort geen mens het... Maar als je van te voren zegt "nu luisteren we naar de goedkope kabel" en "nu luisteren we naar de dure kabel" dan hoort men dat de dure kabel beter is. Ook als je liegt overigens...quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Nope. En je kunt het verschil goed horen.
Luister nou eens... een kabel kan invloed hebben, maar hoort dat niet te hebben. Het gaat maar om één ding en dat is transport van signaal. Bijna alle kabels lukt dat zonder significant verlies. Je hebt sommige dure kabels die daar opzettelijk niet in slagen, maar dat zijn dan wel de mindere kabels. En natuurlijk een kabel die stuk is (kabelbreuk b.v.)... die slaagt er ook niet in.quote:Maar als mensen dat niet willen begrijpen is de discussie verder zinloos.
Er is zelfs verschil tussen heel veel kleine draadjes en 1 dikke draad (kleine draadjes zijn beter)
En dan is er verschil tussen het soort metaal etc.
Dure schoenen lopen meestal weldegelijk lekkerder, alleen zijn ze minder duurzaam. Soepeler leer is doorgaans kwetsbaarder, maar het zit wel heerlijk.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Dan daarbij zijn dure schoenen helemaal onzin. (die lopen vaak zelfs minder lekker)
Inderdaad. Het is perfect meetbaar.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Is dit trouwens niet iets wat heel makkelijk meetbaar zou moeten zijn, 1 bron, 2 kabels, de electrische signalen van elkaar aftrekken en dan kijken of er een 'rest signaal' is dan zou je iig de verschillen moeten kunnen detecteren.
Dit geloof ik niet, er is altijd verlies, hoe duur de kabel ook. Wet van behoud van energie.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:09 schreef DS4 het volgende:
Nou, wetende dat een kabel van 1 euro de meter er in slaagt om het transport voor elkaar te krijgen zonder verlies...
Maar geen significant verlies.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Dit geloof ik niet, er is altijd verlies, hoe duur de kabel ook. Wet van behoud van energie.
Vrouwenschoenen lopen nooit lekker, of ze nou duur of goedkoop zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Dan daarbij zijn dure schoenen helemaal onzin. (die lopen vaak zelfs minder lekker)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |