betwijfel het, zoethoudertje voor de buitenwereld.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
AFM laat tanden zien aan accountants
Toezichthouder AFM duikt steeds dieper in het onderzoek naar het functioneren van grote accountantskantoren. Vandaag verschijnt een accountant van Ernst & Young voor de tuchtrechter vanwege de controle van de jaarrekening 2008 van de DSB Bank. Eerder deze week stond een accountant van KPMG voor de rechter in verband met het Philips Pensioenfonds. De AFM is actief en het past in de discussie over de rol van de accountant. (FD, p.1)
Zonder meer.quote:Schnabbi vindt dit leuk
Precies... accountants zijn in feite maar simpele boekhouders in dure pakken en leasebakken.quote:Op zondag 18 maart 2012 13:33 schreef Kaas- het volgende:
Boodschap van het verhaal is dus eigenlijk dat mensen zich eens moeten gaan realiseren dat accountants alleen maar ontzettend saai werk doen.
Uiteraard vind ik dit prima. Als er fouten zijn gemaakt, moeten daarvoor de consequenties gedragen worden. Als het akkoord wordt bevonden, ook prima. Het beste aan dit systeem is nog dat zij wel over de benodigde informatie beschikken om de zaak te kunnen beoordelen en niet op geruchten handelen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
AFM laat tanden zien aan accountants
Toezichthouder AFM duikt steeds dieper in het onderzoek naar het functioneren van grote accountantskantoren. Vandaag verschijnt een accountant van Ernst & Young voor de tuchtrechter vanwege de controle van de jaarrekening 2008 van de DSB Bank. Eerder deze week stond een accountant van KPMG voor de rechter in verband met het Philips Pensioenfonds. De AFM is actief en het past in de discussie over de rol van de accountant. (FD, p.1)
Snabbi vindt dit leuk
Accountants zijn ook boekhouders... het is in wezen ook dezelfde opleiding die ze hebben. De inhoud van het beroep verandert niet omdat iemand er een Engels woord voor begint te gebruiken hé.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 12:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Precies... accountants zijn in feite maar simpele boekhouders in dure pakken en leasebakken.
Accountants zijn boekhouders? Ga ik nou voor niks een universitaire opleiding volgen terwijl mbo boekhouder hetzelfde is? Shit man! Waarom kom je daar nu mee?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:45 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Accountants zijn ook boekhouders... het is in wezen ook dezelfde opleiding die ze hebben. De inhoud van het beroep verandert niet omdat iemand er een Engels woord voor begint te gebruiken hé.
In België is boekhouder en accountant allebei een beschermde titel. Alleen is het werk dat ze doen voor 90 procent identiek.
Tja, toch is dat zo. Ik kan in België perfect van een HOKT-opleiding (hoger onderwijs korte type) boekhouden ook mijn bachelor accountancy-fiscaliteit halen. De enige extra vakken die ik daarvoor moet volgen zijn talen (heb ik al gehad) en statistiek.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 15:04 schreef xminator het volgende:
[..]
Accountants zijn boekhouders? Ga ik nou voor niks een universitaire opleiding volgen terwijl mbo boekhouder hetzelfde is? Shit man! Waarom kom je daar nu mee?
quote:Op zondag 18 maart 2012 15:37 schreef snabbi het volgende:
en heb je ook voorbeelden van hoe dat 'buigen' er uit zou zien?
quote:di 27 mrt 2012, 11:23 |lees voor
Advocaat: KPMG adviseerde Easy Life DEN BOSCH - Accountant KPMG heeft in oktober 2007 het Helmondse beleggingsbedrijf Easy Life geadviseerd. Het bedrijf is daarom ten onrechte ingeschakeld als onafhankelijk deskundige in de strafzaak tegen de directeuren die worden beschuldigd van oplichting en deelname aan een criminele organisatie.
Advocaat Mark Teurlings van de Helmondse ex-directeur Frans O. (53) heeft dat dinsdag gezegd in zijn pleidooi.
Volgens hem wist zijn cliënt niets over het advies door KPMG aan Easy Life in 2007. De analyse die KPMG voor Easy Life maakte is vorige week anoniem op het kantoor van de advocaat in Amsterdam bezorgd, vermoedelijk door iemand die last van zijn geweten kreeg, zei hij.
Een getuigeverklaring in het strafdossier bevestigt dat KPMG in 2007 is ingeschakeld om de boel te redden, vertelde advocaat Marcel van Gessel van medeverdachte John W dinsdag. Alle betrokken partijen hebben daar collectief overheen gelezen, denkt hij.
Ik begrijp je stelling niet helemaal? In zijn algemeenheid wordt Goldman Sachs beschuldigd van het feit dat zij hun kennis van een bepaalde transactie hebben gebruikt om een tegengesteld belang te nemen (soort van handel met voorkennis).quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:22 schreef HD9 het volgende:
Wat is het verschil tussen GS en KPMG, nou ???
http://www.telegraaf.nl/b(...)rde_Easy_Life__.html
niet zo veel hoor
[..]
Ok Okquote:Op maandag 26 maart 2012 22:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mij otngaat even volkomen waar het 'buigen' uit bestaat. Blijkt ook wel uit de laaste alinea.
Dat kan beter, ikweethetookniet
voor welk bedrag ?quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Stop de persen, ze verkochten een kantoorgebouw!...
Oud nieuws. Dit zal je vast een leuke uitzending vinden ikweethetookniet: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1234294 (slag om nederland uitzending 16 januari 2012)quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
KPMG betaalde 35 miljoen voor kantoorgrond
Ze snappen het ook echt niet. Ze snappen ook niet dat boekhouders geen beslissingen maken over het geld. Het verschil tussen een boekhouder en een revisor is ze denk ik ook onbekend.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:35 schreef Maraca het volgende:
Ah, een accountants afkraak topicVolgens mij moeten we die reclamespotjes weer op tv gooien want volgens mij is die verwachtingskloof tussen wat wij doen en wat het maatschappelijk verkeer van ons verwacht akelig groot.
Wat ik wel snap is dat accountancy, consultancy en de hele rotte wereld erachter met elkaar is verweven.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:23 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ze snappen het ook echt niet. Ze snappen ook niet dat boekhouders geen beslissingen maken over het geld. Het verschil tussen een boekhouder en een revisor is ze denk ik ook onbekend.
Dat adviesgevende aspect is volgens mij inderdaad wel een beetje het knelpunt. In België hebben ze een veel mooier woord voor accountant: de "boekhouder-fiscalist". In feite komt het er daar op neer dat je een goede fiscalist bent als je zoveel mogelijk belasting kan vermijden/ontduiken zonder tegen de wet in te gaan. Als je daarentegen bij de overheid werkt, dan wil je dat tegengaan en zoveel mogelijk belasting innen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:54 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat ik wel snap is dat accountancy, consultancy en de hele rotte wereld erachter met elkaar is verweven.
Accountants controleren alleen. Maar hetzelfde bedrijf geeft allerlei advies. En ze willen uiteraard de klant niet kwijt, uurtje factuurtje nietwaar? Hier komt windowdressing en belangenverstrengeling om de hoek kijken.
Natuurlijk zullen de meeste accountants de boel niet bewust tillen. Ze gaan wel akkoord met diverse risicovolle en soms half malafide constructies. En een flink aantal bureaus geeft daar dan ook nog eens dikbetaald advies over. Dat is waar de mensen op afgeven. En op de keiharde anglosaksische focussen op kortertermijngeld voor de aandeelhouders. De gemiddelde accoutnant zal braaf zijn werk doen, maar overal waar grote stromen geld zijn, is corruptie en fraude. Als accountants dan toch steeds weer hun ahdntekening zetten, ondanks onregelmatigheden mag je ze dat echt wel aanrekenen. Het systeem werkt niet helemaal zoals gewenst.
Accountants zien onregelmatigheden over het hoofd, raden van commisarissen controleren niet, CEO's en financials kunnen hun gang gaan met schimmige constructies met als enige doel kortetermijnwinsten.
Ik ga mee in je verhaal over het feit dat de accountant zijn klant niet kwijt wil en hierdoor een situatie ontstaat waarbij er een conflict kan ontstaan tussen commercieel belang ('geld') en het oordeel. Ik neem wel afstand van je opmerking dat accountants onregelmatigheden bewust over het hoofd zien. Er zijn uiteraard situaties waarbij je in een grijs gebied zit, mag iets wel of niet. Ook zullen er incidenten zijn waarbij de grens wordt overschreden, maar de algemene tendens die je beschrijft kan ik me niet in vinden.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:54 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat ik wel snap is dat accountancy, consultancy en de hele rotte wereld erachter met elkaar is verweven.
Accountants controleren alleen. Maar hetzelfde bedrijf geeft allerlei advies. En ze willen uiteraard de klant niet kwijt, uurtje factuurtje nietwaar? Hier komt windowdressing en belangenverstrengeling om de hoek kijken.
Natuurlijk zullen de meeste accountants de boel niet bewust tillen. Ze gaan wel akkoord met diverse risicovolle en soms half malafide constructies. En een flink aantal bureaus geeft daar dan ook nog eens dikbetaald advies over. Dat is waar de mensen op afgeven. En op de keiharde anglosaksische focussen op kortertermijngeld voor de aandeelhouders. De gemiddelde accoutnant zal braaf zijn werk doen, maar overal waar grote stromen geld zijn, is corruptie en fraude. Als accountants dan toch steeds weer hun ahdntekening zetten, ondanks onregelmatigheden mag je ze dat echt wel aanrekenen. Het systeem werkt niet helemaal zoals gewenst.
Accountants zien onregelmatigheden over het hoofd, raden van commisarissen controleren niet, CEO's en financials kunnen hun gang gaan met schimmige constructies met als enige doel kortetermijnwinsten.
Accountant is een ambigu begrip, de accountant waar in dit topic over gesproken wordt is de externe controlerend accountant en niet de interne (of ingehuurde) boekhouder. Het verschil is dat de laatste de boekingen maakt en de cijfers opstelt, terwijl de eerste een controle uitvoert om (onafhankelijk) vast te stellen dat dit een goede weergave is van de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:09 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Dat adviesgevende aspect is volgens mij inderdaad wel een beetje het knelpunt. In België hebben ze een veel mooier woord voor accountant: de "boekhouder-fiscalist". In feite komt het er daar op neer dat je een goede fiscalist bent als je zoveel mogelijk belasting kan vermijden/ontduiken zonder tegen de wet in te gaan. Als je daarentegen bij de overheid werkt, dan wil je dat tegengaan en zoveel mogelijk belasting innen.
Maar de kern blijft steeds dat de verantwoordelijkheid voor grote financiële beslissingen gezocht moet worden bij de bedrijfsleiders. De accountant als zondebok bestempelen vind ik echt wel de zaken omdraaien.
Nu is het vaak zo dat de accountant niet in dienst is van het bedrijf, en dat vergroot uiteraard alleen maar de kans op fouten.
Jouw laatste punt ben ik het mee eens.quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
Accountant is een ambigu begrip, de accountant waar in dit topic over gesproken wordt is de externe controlerend accountant en niet de interne (of ingehuurde) boekhouder. Het verschil is dat de laatste de boekingen maakt en de cijfers opstelt, terwijl de eerste een controle uitvoert om (onafhankelijk) vast te stellen dat dit een goede weergave is van de werkelijkheid.
Inhoudelijk: Ik vind het hele gebeuren over de scheiding tussen advies en controle een wassen-neus. Het is absoluut waar dat de accountant geld verdient aan het verlenen van advies, maar wanneer het 'advies' wordt afgeschaft, dan zal de accountant nog steeds geld verdienen aan de controle. Het hele argument waarbij je zegt dat de onafhankelijkheid wordt aangetast door een commercieel belang blijft ook bij het wegnemen van het advies voortbestaan. Dit probleem kan je alleen oplossen door de constructie van betalingen te wijzigen (bijvoorbeeld een vast bedrag per uur, de opdracht te laten verstrekken vanuit de toezichthouder in plaats van vanuit het bedrijf etc).
Beetje in de teneur van dit topic, veel brullen, misquoten en halve danwel volstrekte onwaarheden tot feit proberen te verheffen. Onderzoek? Welk onderzoek?quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ok Ok![]()
Deze dan maar doen
AFM onderzoekt misleiding Deloitte
Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) is een onderzoek gestart naar het gedrag van accountantsorganisatie Deloitte en zijn voormalige bestuursvoorzitter Roger Dassen. De AFM doet dit na klachten van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), zo meldt NRC Handelsblad vanochtend. De VEB deed vorige maand aangifte bij de toezichthouder.
De VEB beschuldigt Deloitte en Dassen van misleiding. Als die aantijgingen kloppen, acht de AFM dit “zeer kwalijk en onaanvaardbaar”, zo schrijft de toezichthouder in een vertrouwelijke brief aan de VEB. Het is zeer ongebruikelijk dat de toezichthouder zich al op voorhand van dergelijke krachttermen bedient.
Volgens de VEB hebben de accountants de buitenwereld bewust misleid om rechtszaken tegen Deloitte over haar rol in het boekhoudschandaal van Ahold te laten verjaren. VEB-directeur Jan Maarten Slagter sprak in dit verband van „gedrag een accountant onwaardig dat niet ongestraft mag passeren”. Het handelen van Deloitte en Dassen tart volgens hem “alle wetten, regels en integriteitsnormen die accountants in acht moeten nemen”.![]()
Ontevreden beleggers houden Deloitte verantwoordelijk voor het niet of te laat ontdekken van boekhoudmissers bij Ahold.
De AFM schrijft dat zij de VEB vanwege haar geheimhoudingsplicht niet op de hoogte zal houden van de voortgang van het onderzoek.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)misleiding-deloitte/
![]()
bron: http://www.nu.nl/economie(...)-deloitte-laait.htmlquote:Een conflict tussen de Vereniging Effecten Bezitters (VEB) en Deloitte lijkt op te laaien. Deloitte en de VEB liggen nu overhoop over de interpretatie van een brief van de AFM.
Dit weekend meldde de VEB dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een onderzoek zou instellen naar de handelswijze van Deloitte rond het boekhoudschandaal van Ahold in 2003.
Deloitte beschuldigt de VEB ervan “onjuist en onvolledig te citeren uit een AFM-brief” en benadrukt dat er helemaal geen onderzoek wordt voorbereid.
Na contact met de AFM heeft de VEB het bericht aangepast en de brief van de AFM online gezet.
Uit de brief valt op te maken dat de AFM de klacht van de VEB gaat meenemen in het reguliere toezicht en dat de vereniging zelf een tuchtklacht kan indienen bij de Accountantskamer. De VEB zegt deze nu voor te bereiden.
Dat is juist de truc van het accountant zijn.quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
...
Degene die zei dat de hoofdverantworodelijkheid ligt bij de CEO's en CFO's heeft een punt. Als de goedbetaalde controleurs echter ook allemaal falen krijgen deze vrij spel.
Yup, dat is een groot probleem, falende toezichthouders. Raden van bestuur, accountants, nationale banken, financiele authoriteiten, zelfs ministeries knijpen oogjes toe en zwichten voor belangen van bepaalde bedrijven. Ik vind dat een nog groter probleem dan incompetente en inhalige CEO's, die worden niet betaald om integer te zijn.quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:10 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dat is juist de truc van het accountant zijn.
Ze worden dik betaald, juist om te falen.
geloof je het zelf, denk veel meer dat kennisgebrek en een te groot vertrouwen in elkaar het probleem isquote:Op zondag 29 april 2012 20:41 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yup, dat is een groot probleem, falende toezichthouders. Raden van bestuur, accountants, nationale banken, financiele authoriteiten, zelfs ministeries knijpen oogjes toe en zwichten voor belangen van bepaalde bedrijven. Ik vind dat een nog groter probleem dan incompetente en inhalige CEO's, die worden niet betaald om integer te zijn.
Neu, dit soort zaken wordt gewoon bewust gespeeld. Wees neit zo naief. Het oude jongens krentenbrood netwerk bestaat gewoon.quote:Op zondag 29 april 2012 21:19 schreef Outlined het volgende:
[..]
geloof je het zelf, denk veel meer dat kennisgebrek en een te groot vertrouwen in elkaar het probleem is
quote:Op zondag 29 april 2012 22:07 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Neu, dit soort zaken wordt gewoon bewust gespeeld.
Snap je echt niet dat belangenverstrengeling overal voorkomt? Dat gaat niet om omkoperij, maar wel om het oogluikend zaken laten gaan ipv aan de kaak te stellen. CEO's die bij leden van hun RvT weer in de RvT zitten etcetc.quote:Op zondag 29 april 2012 23:05 schreef snabbi het volgende:
[..]![]()
Nu snap ik plots waarom de directie zoveel verdiend. Al die mensen omkopen kost een vermogen natuurlijk.
Het 1 grote orgie van incest en elkaar dekken en naaien met vriendjespolitiek.quote:Op zondag 29 april 2012 23:23 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Snap je echt niet dat belangenverstrengeling overal voorkomt? Dat gaat niet om omkoperij, maar wel om het oogluikend zaken laten gaan ipv aan de kaak te stellen. CEO's die bij leden van hun RvT weer in de RvT zitten etcetc.
Hoe naief kan je zijnquote:Op maandag 30 april 2012 11:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Zo'n interessante topic, waarom heb ik het niet eerder ontdekt.
Om maar eens te beginnen met een belangrijke stelling te ontkrachten. De accountant heeft niet gefaald! Sterker nog het komt bijna nooit voor dat een accountant faalt................
Als een accountant jou vertelt dat de rekeningen van een bedrijf prima zijn en je investeert in dat bedrijf, en dat bedrijf gaat binnen een maand failliet omdat de accountant zijn werk slecht doet dan heeft die accountant wel iets uit te leggen lijkt mij.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Die accountant garandeert je toch geen rendement? Sterker nog, niemand kan dat zelfs maar garanderen?
Als je een accountant probeert aan te spreken omdat het rendement op je belegging tegenviel, is dat nogal kul. Als je een accountant aanspreekt omdat ie een fout heeft gemaakt, is dat prima.
Wat deze meneer van de VEB (in het kader van zijn handeltje) probeert te doen is om die twee zaken aan elkaar te knopen. Daar zit ie dus fout.
Als de accountant zijn werk slecht doet heeft die inderdaad iets te vertellen. Het enige is dat de accountant beroep doet op het feit dat hij slechts feiten aan je heeft medegedeeld. Zo zegt een accountant bijvoorbeeld dat de lokale bakker inderdaad 10.000 euro heeft gespendeerd en kosten heeft gemaakt, want een factuur kan ook worden overlegd. Wat hij er niet bij vertelt is dat de bakker met zijn hele familie een maand in Hawaii heeft gespendeerd en aan vlucht, hotel, spijzen en dranken in totaal 10.000 euro heeft gespendeerd. Natuurlijk is dit geen reële voorbeeld, maar je begrijpt vast mijn punt. De accountant kijkt veelal niet verder dan die factuur en het is ook niet zijn taak om management beslissingen in twijfel te nemen (de organisatie bepaalt zelf waar zij het geld in steken, niet de accountant), dat is ook niet zijn taak. Hij kan hooguit de vraag stellen of er geen belastingclaim komt omdat dit geen zakelijke kosten betreft. Maar richting de geldverstrekkers zal het niet meer informatie zijn dan dat de kosten inderdaad gemaakt zijn, en dus ook kloppen. Als accountant zie je ook wel dat een dergelijk management gedrag geen lang leven zal hebben, en een dergelijk bedrijf vroeg of laat failliet zal gaan. Maar dat houdt nog steeds niet in dat de cijfers niet kloppen en zal hij nog steeds een goedkeurende accountantsverklaring afgeven.quote:Op maandag 30 april 2012 15:32 schreef Viajero het volgende:
[..]
Als een accountant jou vertelt dat de rekeningen van een bedrijf prima zijn en je investeert in dat bedrijf, en dat bedrijf gaat binnen een maand failliet omdat de accountant zijn werk slecht doet dan heeft die accountant wel iets uit te leggen lijkt mij.
En in deze hebben we het niet alleen over bedrijven maar over hele landen waar comlete accountantsbedrijven kolossale fouten hebben gemaakt.
Accountants zijn een beetje een mix tussen engelen, heiligen en God zelf. Ze doen nooit wat fout en mogen nergens voor verantwoordelijk gehouden worden. Duidelijk.quote:Op maandag 30 april 2012 16:15 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Als de accountant zijn werk slecht doet heeft die inderdaad iets te vertellen. Het enige is dat de accountant beroep doet van op het feit dat hij slechts feiten aan je heeft medegedeeld. Zo zegt een accountant bijvoorbeeld dat de lokale bakker inderdaad 10.000 euro heeft gespendeerd en kosten heeft gemaakt, want een factuur kan ook worden overlegd. Wat hij er niet bij vertelt is dat de bakker met zijn hele familie een maand in Hawaii heeft gespendeerd en aan vlucht, hotel, spijzen en dranken in totaal 10.000 euro heeft gespendeerd. Natuurlijk is dit geen reële voorbeeld, maar je begrijpt vast mijn punt. De accountant kijkt veelal niet verder dan die factuur en het is ook niet zijn taak om management beslissingen in twijfel te brengen (de organisatie bepaalt zelf waar zij het geld in steken, niet de accountant), dat is ook niet zijn taak. Hij kan hooguit de vraag stellen of er geen belastingclaim komt omdat dit geen zakelijke kosten betreft. Maar richting de geldverstrekkers zal het niet meer informatie zijn dan dat de kosten inderdaad gemaakt zijn, en dus ook kloppen. Als accountant zie je ook wel dat een dergelijk management gedrag geen lang leven zal hebben, en een dergelijk bedrijf vroeg of laat failliet zal gaan. Maar dat houdt nog steeds niet in dat de cijfers niet kloppen.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als er iemand is die een hekel heeft aan (grote) accountantskantoren, dan ben ik dat wel. Onzin of geen onzin, zo gaat het wel in de accountancy. We zitten hier keihard te schreeuwen hoe fout de accountants zijn, maar ik het bijna nooit een accountant bestraft zien worden. Kijk eens naar de bouwfraude, ik kon niet wachten op een afgang in de accountancy. Er zijn zoveel fouten gemaakt, maar toch geen enkele accountant die er echt slecht van af is gekomen. De verantwoordelijke accountants werken nog steeds in de accountancy en strijken nog steeds de tonnen per jaar op. Rechtvaardig? Nee. Maar wel de realiteit.quote:Op maandag 30 april 2012 16:17 schreef Viajero het volgende:
[..]
Accountants zijn een beetje een mix tussen engelen, heiligen en God zelf. Ze doen nooit wat fout en mogen nergens voor verantwoordelijk gehouden worden. Duidelijk.
Ik denk dat je toch eerst de waarheid zal moeten accepteren over de grote accountantskantoren voordat je zulke enorme onzin opschrijft.
Dit staat 180 graden tegenover je eerdere post. Moeilijk met elkaar te rijmen.quote:Op maandag 30 april 2012 16:23 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als er iemand is die een hekel heeft aan (grote) accountantskantoren, dan ben ik dat wel. Onzin of geen onzin, zo gaat het wel in de accountancy. We zitten hier keihard te schreeuwen hoe fout de accountants zijn, maar ik het bijna nooit een accountant bestraft zien worden. Kijk eens naar de bouwfraude, ik kon niet wachten op een afgang in de accountancy. Er zijn zoveel fouten gemaakt, maar toch geen enkele accountant die er echt slecht van af is gekomen. De verantwoordelijke accountants werken nog steeds in de accountancy en strijken nog steeds de tonnen per jaar op. Rechtvaardig? Nee. Maar wel de realiteit.
Helemaal correct.quote:Op maandag 30 april 2012 17:09 schreef snabbi het volgende:
Het is wel met elkaar te rijmen. Om terug te komen op jouw voorbeeld. Het bedrijf zelf stelt een jaarrekening op waarin staat dat ze 10.000 euro aan bedrijfskosten hebben gemaakt. De accountant ziet de facturen dat ze elke dag een 'zakendiner' hebben en zegt, prima je mag dit als bedrijfskosten opvoeren maar voor de belastingdienst moet je dit niet als kosten opvoeren want die accepteert dat niet. Dat jij er vervolgens vanuit gaat dat dit kosten zijn om hun activitieten uit te voeren, dat is jouw probleem. De organisatie waarover het gaat is zo rot als het maar kan zijn, maar dat haal je niet uit de jaarrekening of uit de verklaring van de accountant.
Een goedkeurende verklaring zegt niets over de levensvatbaarheid van het bedrijf. Wanneer het bedrijf miljoenen verlies rapporteert, zal de accountant indien dit goed is geboekt ook een goedkeurende verklaring geven. Let goed op wat de verklaring zegt, dit zegt alleen dat het een getrouwe weergave van de werkelijkheid is. Het zegt niet of het een goed of slecht bedrijf is en of het volgend jaar nog bestaat.
Wat DarkerThanBlack opmerkt is dat een accountant zichzelf juridisch heeft ingedekt. Wanneer er bijvoorbeeld fraude is waarbij meer dan 1 persoon betrokken is, dan kan de accountant zijn handen al schoon wassen. De accountant heeft namelijk in de 'voorwaarden' staan dat collusie is uitgesloten. Het enige wat een accountant dan kan krijgen is een standje en een kleine boete omdat hij misschien beter had moeten weten of nalatig is geweest (had meer kritische vragen moeten stellen).
Het artikel waar dittopic oorspronkelijk over gaat, verwijst naar een falende accountant in de zin van 'ze hadden het moeten signaleren/rapporteren'. Dit is echter niet het werk van een accountant. Er bestaan regels voor wanneer een accountant een melding moet maken bij de toezichthouder en geloof me, dat is maar heel beperkt. Wanneer jij met een falende accountant bedoelt dat ze fouten maken, prima dan heb je gelijk. Ik durf te beweren dat in meer dan de helft van de controledossiers fouten te vinden zijn, wanneer je maar lang genoeg zoekt. Of het allemaal een wezenlijk verschil maakt of de verklaring terecht is afgegeven, dat is dan weer een ander verhaal.
Net als artsen/chirurgen, ook vrijwel onschendbaar.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:26 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Snabbi is nu als accountant heilig verklaard ?
Zou jij nog een beoordelingsformuliertje kunnen invullen voor mijn komende beoordelingsgesprek. Thanks!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:26 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Snabbi is nu als accountant heilig verklaard ?
Ik heb nog een functiebeoordelingsmodel-exemplaar liggen in mijn bureaula;quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:00 schreef snabbi het volgende:
[..]
Zou jij nog een beoordelingsformuliertje kunnen invullen voor mijn komende beoordelingsgesprek. Thanks!
Ik heb in mijn carriere vaak de verantwoordelijkheid gehad om mensen aan te nemen, en helaas af en toe om mensen te ontslaan.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:27 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik heb nog een functiebeoordelingsmodel-exemplaar liggen in mijn bureaula;
... ontwikkeld door KPMG
En hoe blijft dat overeind in de rechtbank als zinvolle info??quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:44 schreef Viajero het volgende:
Maar als mensen KPMG reports voor waarheid aannemen dan duidt dat voor mij op gebrek aan ervaring.
Whut...quote:Topman KPMG bivakkeert in container
door Bart Mos
NAARDEN - Een topman van KPMG kan niet verhuizen naar zijn opgeleverde luxueuze woonboerderij bij Naarden, omdat de bouwer uit wraak voor een onbetaalde rekening van 200.000 euro alle sloten van de villa heeft vervangen. Hierdoor is topaccountant Ewald van Hamersveld gedwongen om in drie containers op zijn eigen landgoed te kamperen.
Grootverdiener Van Hamersveld en zijn partner zijn ontevreden over de kwaliteit van het schilderwerk van de aannemer, zo blijkt uit navraag. Bovendien zouden ze 'emotionele schade' claimen wegens het langer dan geplande verblijf in de containers. Maar om daarvoor een rekening van dik twee ton onbetaald te laten, wat neerkomt op een derde van de totale aanneemsom, is ongekend.
bron: Telegraaf
Links naar de uitspraken in de bronquote:Deloitte wint twee beroepszaken van SOBI
Deloitte heeft een tweetal beroepszaken gewonnen die SOBI van Pieter Lakeman had aangespannen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Het College verwerpt de beroepen die SOBI instelde tegen twee eerdere uitspraken van de Raad van Tucht en constateert dat de betrokken accountants, waaronder voormalig bestuursvoorzitter Roger Dassen, geen tuchtrechtelijk verwijt valt te maken.
Dit meldt Deloitte vandaag. De beide beroepszaken zijn nog steeds een nasleep van de Ahold-fraudezaak uit 2003. Pieter Lakeman van SOBI heeft hierin bij de Raad van Tucht een aantal klachten geuit tegen de Deloitte-accountants Biewinga, Dassen en Van den Dries.
Deloitte: ‘Een tuchtzaak betrof de rol van Roger Dassen bij de controle van de jaarrekening 2001 van Ahold. In de andere zaak beschuldigde SOBI de betrokken accountants van misleiding over de reden van de afwezigheid van een van hen tijdens een zitting van de Raad van Tucht. De Raad had in uitspraken van 8 juni 2009 en 25 maart 2010 deze klachten al ongegrond verklaard. Belangrijke conclusie was daarin onder meer dat accountant Dassen niet verantwoordelijk was en kon worden gehouden voor de controle van de in de Ahold-affaire betwiste jaarrekening over 2001. Veronderstellingen van SOBI over misleiding door Deloitte hierover, heeft Lakeman in het geheel niet kunnen bewijzen, zo oordeelde de Raad van Tucht. De conclusies van de Raad worden door het CBb nu bevestigd. Er is geen beroep voor SOBI meer mogelijk.’
http://www.accountant.nl/(...)er+investeerder+nietquote:Deloitte schond zorgplicht tegenover investeerder niet
Deloitte heeft een investeerder in één van haar klanten op sommige punten een te positieve voorstelling van zaken gegeven. Maar dat is niet zo onzorgvuldig dat Deloitte daarom aansprakelijk is voor de schade van de investeerder. De investeerder had niet ‘blind' moeten vertrouwen op de accountant, zegt de Rechtbank Rotterdam.
Directeur-grootaandeelhouder A. Jansen steekt één miljoen van het voor Ned Coal bedoelde geld in de financiering van een privéwoning met landgoed. Als minderheidsaandeelhouder Grolleman Beheer daarachter komt, haakt deze af. Op verzoek van Deloitte verkoopt Grolleman de aandelen terug aan Jansen.
Deloitte gaat op zoek naar een nieuwe investeerder en komt uit bij Sevilla Beheer BV, dat zich onder meer richt op investeringen in duurzame energie. Sevilla blijkt in februari 2006 bereid een achtergestelde lening van acht miljoen te verstrekken en zal daarvoor 45 procent van de aandelen in Ned Coal ontvangen.
In maart 2006 trekken verschillende samenwerkingspartners zich terug uit het project, net als subsidiegever Senter Novem. Op 1 mei laat ook Sevilla weten niet verder te willen. Op 11 augustus spreekt de rechter het faillissement van Ned Coal uit.
Sevilla eist 3,5 miljoen euro plus rente van Deloitte, onder meer omdat de accountant de participant onjuist en onvolledig heeft geïnformeerd, terwijl de accountant wist dat Sevilla de beslissing over de investering liet afhangen van diens informatie.
De Rechtbank Rotterdam wijst de vordering van Sevilla af. Volgens de rechtbank hangt de reikwijdte van de zorgplicht van de accountant af van de omstandigheden van het geval. "Zo is de reikwijdte van de zorgplicht van de accountant jegens zijn opdrachtgever over het algemeen groter dan die jegens een derde. Voorts is de reikwijdte van deze zorgplicht groter wanneer de accountant werkzaamheden verricht in het kader van de hem wettelijk opgedragen taak dan wanneer hij werkzaamheden verricht die daarbuiten vallen. Wanneer de accountant werkzaamheden verricht die niet zien op de hem opgedragen wettelijke taak, heeft hij in beginsel uitsluitend ten opzichte van zijn opdrachtgever een zorgplicht."
Omdat het in dit geval niet gaat om de wettelijke taak van de accountant reikt de zorgplicht "niet verder dan dat Deloitte zich de gerechtvaardigde belangen van Sevilla als aspirant-investeerder (...) moest aantrekken".
De rechtbank komt tot de conclusie dat Deloitte de investeerders op de meeste punten niet onjuist of onvolledig heeft geïnformeerd. Wellicht had de accountant de investeerders zorgvuldiger kunnen informeren over een verschil van inzicht met één van de strategische partners. Maar als dit al het geval was, kun je daaruit niet concluderen dat Deloitte zulke onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt dat dit onrechtmatig moet worden geacht.
Wel heeft de accountant de situatie op sommige onderdelen te positief voorgesteld. Maar daar staat volgens de rechtbank tegenover dat Sevilla - in elk geval achteraf bezien - te lichtvaardig heeft gehandeld door in "blind vertrouwen" af te gaan op de accountant. Sevilla heeft geen nadere vragen gesteld over de financiering en zag geen aanleiding om haar onderzoek te doen, "terwijl dit juist wel op haar weg had gelegen".
Volgens de rechtbank is het aannemelijk dat de houding van de accountant en de investeerder in elk geval deels is terug te voeren op "een gemeenschappelijk enthousiasme over het project". Maar de te positieve voorstelling van zaken is in deze situatie niet zo onzorgvuldig dat dit leidt tot aansprakelijkheid van Deloitte
Tuurlijkquote:Op donderdag 2 januari 2014 21:20 schreef snabbi het volgende:
Hard aanpakken. Gelukkig zijn dit incidenten.
Het topje van de ijsberg zal je bedoelen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 21:20 schreef snabbi het volgende:
Wat ik wil is 10 miljoenquote:
Het lijkt me juist vrij normaal dat de partners dit betalen en niet de medewerkers.quote:Op maandag 30 december 2013 16:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je zou ze toch het liefst allemaal afschieten dat tuig
Het betalen van steekpenningen bij het verkrijgen van (bouw)opdrachten in dat soort landen is natuurlijk eerder regel dan uitzondering. Toen en ook nu nog. Of je dat nu commissiebetalingen noemt, het inhuren van agenten, royalty's of wat dan ook. Denken dat de WWFT, de WTA en allerlei afgeleide interne kwaliteitstrajecten en frauderichtlijnen dit soort praktijken daadwerkelijk (kunnen) voorkómen is natuurlijk ook wat naïef.quote:Op donderdag 2 januari 2014 21:20 schreef snabbi het volgende:
Hoeveel RA's zijn er?quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:03 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het topje van de ijsberg zal je bedoelen.
Het feit dat KPMG zo openlijk toegeeft dat ze heeft mogelijk gemaakt dat zaken worden verhuld, geeft echt wel aan dat hier meer aan de hand is geweest dan een slimme manier om een transactie weer te geven.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Het betalen van steekpenningen bij het verkrijgen van (bouw)opdrachten in dat soort landen is natuurlijk eerder regel dan uitzondering. Toen en ook nu nog. Of je dat nu commissiebetalingen noemt, het inhuren van agenten, royalty's of wat dan ook. Denken dat de WWFT, de WTA en allerlei afgeleide interne kwaliteitstrajecten en frauderichtlijnen dit soort praktijken daadwerkelijk (kunnen) voorkómen is natuurlijk ook wat naïef.
HAN e.d.?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:03 schreef Terrorizer het volgende:
Tot slot platina voor de opleidingsinstituten die ons deze crap aanleren.
Heb ik nieuws voor jequote:Op zondag 12 januari 2014 01:52 schreef monkyyy het volgende:
Ik hoop dat degenen die verantwoordelijk waren in de Ballast Nedam zaak zware straffen krijgen.....
Niet perse. Men moet wachtten totdat het faillissement is afgewikkeld zodat de hoogte van de eventuele schade kan worden vastgesteld. Waar wil je een claim anders op baseren?quote:Op donderdag 16 januari 2014 09:43 schreef Zechs het volgende:
Het feit dat deze claim zoveel jaren later is gekomen is komt volgens mij dan ook door het feit dat het nu eenmaal een hype is om de accountant overal maar voor aan te klagen.
EY: 'Claim in DAF-zaak ongegrond'quote:Op donderdag 16 januari 2014 08:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
En er is meer goed nieuws![]()
Bankroet DAF levert alsnog miljoenenclaim op
Het faillissement van vrachtwagenfabrikant DAF levert accountant EY na 21 jaar alsnog een forse schadeclaim op. Mensen die geld hadden uitgeleend aan DAF via obligaties, vinden dat de accountant onvoldoende zorgvuldig is geweest en eisen daarom dat EY de geleden schade vergoedt. Inclusief rente ligt er een vordering van 130 miljoen euro bij EY.
De procedure tegen de accountant is gisteren officieel gestart.
EY, het voormalige Ernst & Young, krijgt van de boze obligatiehouders het verwijt dat het bij de controle van de jaarrekening over 1991 van DAF uitging van een bedrijf dat kon doordraaien. Maar in februari 1993 ging DAF failliet.
De schade die het faillissement opleverde was gigantisch: duizenden mensen verloren hun baan, aandelen waren in één klap waardeloos en DAF kon schulden niet betalen. Leveranciers en obligatiehouders kregen maar een deel van hun vordering terug.
De afwikkeling van het faillissement heeft tot begin 2012 geduurd. Zo’n lange periode is ongebruikelijk. Uiteindelijk kregen de obligatiehouders 43% van hun vordering vergoed.
De boze obligatiehouders eisen nu het restant van de leningen (dus 57%) én rente over al die jaren.
EY was woensdagavond niet bereikbaar voor commentaar.![]()
http://www.telegraaf.nl/d(...)aim_op__.html?cid=rs
Afgezien van het feit dat dat nogal een uitgemolken discussie is, en de voorgestelde oplossing geen oplossing, is het wel amusant dat een type als Van Andel daarmee aan komt. De beste man staat erom bekend er alles aan te doen om boedels leeg te roven en gaat dan een les lezen over onafhankelijkheid.quote:Op maandag 6 januari 2014 16:57 schreef snabbi het volgende:
Accountants die grote bedrijven controleren zouden ambtenaren moeten worden, vindt topcurator Willem Jan van Andel
lees meer
Eindelijk eens weer een (oude) fundamentele discussie. Dat gedoe van de regels in Nederland en op Europees niveau te wijzigen, is alleen maar het verplaatsen van een komma.
Ik verwijs ook niet voor niets naar het oude.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat dat nogal een uitgemolken discussie is, en de voorgestelde oplossing geen oplossing, is het wel amusant dat een type als Van Andel daarmee aan komt. De beste man staat erom bekend er alles aan te doen om boedels leeg te roven en gaat dan een les lezen over onafhankelijkheid.
Er is niets makkelijker dan wat Telegraaf-artikelen te gebruiken om je vooroordelen te bevestigen hè. Dat die vooroordelen totaal niet genuanceerd worden door ook maar enige feitenkennis, is inderdaad treurig, maar het is Fok! nu eenmaal.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 02:53 schreef LittlemanNL het volgende:
ITT: een heleboel mensen die geen enkel idee hebben wat een accountant doet en wat een accountantsverklaring inhoudt. Als je het verschil niet weet tussen een controlerend accountant en een samenstellend accountant houd je dan gewoon buiten de discussie met je ongeïnformeerde mening. Het idiote idee dat alle accountants over 1 kam gescheerd kunnen worden laat ook wel blijken dat het niveau erg laag ligt bij sommige mensen.
Lekker makkelijk ook om het hele topic vol te plempen met negatieve beelden ergens over en vervolgens zonder enige onderbouwing met cijfers concluderen dat het allemaal wel toonaangevend is voor de hele accoutancy wereld.
Dat is ook zo. Kijk, dat de huidige situatie inherent een prikkel met zich meebrengt, die ervoor kan zorgen dat eigenbelang boven het maatschappelijk belang wordt geplaatst, is wel duidelijk. De vraag is of het totaal wegnemen van die prikkel, in plaats van hem zoveel mogelijk te beperken en overtredingen actief te vervolgen, de kwaliteit aanmerkelijk verhoogt. Ik denk van niet. Een gemakkelijk voorbeeld is dat gesprek tussen KPMG en Ballast, waaraan hierboven wordt gerefereerd. Zo'n gesprek vindt met een ambtenaar dan gewoon niet plaats. Zelfde uitkomst, maar iedereen kan elkaar dan zogenaamd wel recht in de ogen aan kijken.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:09 schreef snabbi het volgende:
Ik verwijs ook niet voor niets naar het oude.
Het is in ieder geval een betere discussie dan het standaard jank-verhaal wat de laatste tijd wordt opgehouden.
Toch blijft het heel frustrerend om te zienquote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is niets makkelijker dan wat Telegraaf-artikelen te gebruiken om je vooroordelen te bevestigen hè. Dat die vooroordelen totaal niet genuanceerd worden door ook maar enige feitenkennis, is inderdaad treurig, maar het is Fok! nu eenmaal.
quote:Op donderdag 2 januari 2014 21:20 schreef snabbi het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |