abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107884532
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 12 februari 2012 @ 10:55:55 #2
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107884944
mignonne, mooie foto! O+

Jammer Claudia, dat je niet afscheid hebt kunnen nemen, maar wel fijn dat je terug kunt kijken op een mooie periode. :Y
pi_107886046
quote:
2s.gif Op zondag 12 februari 2012 10:55 schreef Asyniur het volgende:
mignonne, mooie foto! O+

Jammer Claudia, dat je niet afscheid hebt kunnen nemen, maar wel fijn dat je terug kunt kijken op een mooie periode. :Y
+1
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 12:19:54 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107886811
voeden is hier sinds vannacht heel pijnlijk .. Geert blijft (bewust?) bijten en huilt wel als ik van schrik au roep, maar 't maakt niet genoeg indruk om helemaal niet meer te doen. ik Durf 'm amper meer aan te leggen atm zo'n pijn doen m'n tepels :'(
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_107887341
ben ik de enigste die hier soms komt kijken in hoop op tetten? :')
pi_107888487
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:19 schreef DJMO het volgende:
voeden is hier sinds vannacht heel pijnlijk .. Geert blijft (bewust?) bijten en huilt wel als ik van schrik au roep, maar 't maakt niet genoeg indruk om helemaal niet meer te doen. ik Durf 'm amper meer aan te leggen atm zo'n pijn doen m'n tepels :'(
:* ik zou haast zeggen: kusje erop. Maar daar krijgen we praat van ;)

Komen er nieuwe tandjes bij dat hij dit ineens doet?
  zondag 12 februari 2012 @ 13:17:13 #7
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_107888653
Claudia, het is dubbel, maar wel een mooi natuurlijk einde!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 13:20:48 #8
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107888775
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:12 schreef Nirak het volgende:

[..]

:* ik zou haast zeggen: kusje erop. Maar daar krijgen we praat van ;)

Komen er nieuwe tandjes bij dat hij dit ineens doet?
hij is bezig met kiezen :')
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 18:33:52 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107900256
geweldig dit -O-

ik zit met een gefrusteerde baby die graag wil drinken, maar zódra hij de borst voel begint te bijten. Ik durf niet meer aan te leggen van de pijn ...

ik hoop dat hij bijdraait :'(

pi_107901603
Oh ik wil net komen melden dat ik vandaag leyla bij de 2 x dat ze om drinken vroeg me echt heel hard heeft gebeten. Nu ligt ze zonder drinken op bed. De tandafdruk staat erin.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_107901627
quote:
4s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:38 schreef gogosweden het volgende:
ben ik de enigste die hier soms komt kijken in hoop op tetten? :')
Fobo
pi_107901637
jeetje -O-
auw!!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 19:15:22 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107901666
ik heb ten einde raad Geert maar een flesje met verdunde vruchtensiroop gegeven zodat hij toch iets kan drinken maar het is geen blijvende oplossing natuurlijk

pi_107901673
Ja echt niet grappig. Gewoon niet eens proberen te drinken maar gewoon meteen vol gas kaken dicht. Omg.
pi_107901696
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:15 schreef DJMO het volgende:
ik heb ten einde raad Geert maar een flesje met verdunde vruchtensiroop gegeven zodat hij toch iets kan drinken maar het is geen blijvende oplossing natuurlijk
Gewoon straks slapend voeden ;). Eerder gaat er hier ook geen tepel meer richting jaws.
  zondag 12 februari 2012 @ 19:21:40 #16
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107901905
Hier een meisje van 8 maanden, dus ook net zo lang bv.

*Trots en blij*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 19:28:21 #17
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107902119
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Gewoon straks slapend voeden ;). Eerder gaat er hier ook geen tepel meer richting jaws.
hij ligt nu ook op de speen te kauwen en er met z'n tanden aan te trekken ... ik heb echt vanalles geprobeerd .. tot aan dentinox voor 't aanleggen toe..

pi_107903328
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:21 schreef Juud79 het volgende:
Hier een meisje van 8 maanden, dus ook net zo lang bv.

*Trots en blij*
*O* hup naar de volgende 8? :D
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_107907380
Jeetje djmo en ticootje... Dat is niet tof van jullie kindjes.. Misschien dat het helpt dat ze nu de borst niet krijgen? Zouden ze die link kunnen leggen? Bijten=niet drinken?

En *O* voor Juud
pi_107907490
Mijn ukkie pakt de fles trouwens prima op het kdv maar van papa thuis ho maar..dan is het krijsen tot dat ik weer thuis ben -O-
mijn hart breekt :'(
pi_107909265
Oh maar als dame bijt dan spreek ik ook streng toe en dan mag ze idd niet meer drinken. Tot nu toe was dat dan wel even genoeg. Maar vandaag deed ze het meteen nog eens.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 21:41:20 #22
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107909403
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:39 schreef Ticootje het volgende:
Oh maar als dame bijt dan spreek ik ook streng toe en dan mag ze idd niet meer drinken. Tot nu toe was dat dan wel even genoeg. Maar vandaag deed ze het meteen nog eens.
dit.

zondag 12 februari 2012 @ 21:42:53 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107909526
ticootje misschien een stomme gedachtengang, maar kan het geen boosheid zijn dat ze het doet ?
Iig sterkte ermee, en DJMO ook..

Bitterend misschien kun je op nhet kdv vragen wat voor ritueel hun er van maken? misshien kan dat net het verschil maken :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zondag 12 februari 2012 @ 21:45:04 #24
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107909653
@ bitterend, wat sneu zeg, zo ga je helemaal niet lekker zonder haar weg.

Ik heb geen idee hoe lang ik nog blijf voeden, ze drinkt nog zo'n 6/7 keer per 24 uur. Maar overdag op mijn verzoek, ze zou zo van 07.00 tot 17.00 zonder kunnen volgens mij.
Dus ik vraag me wel eens af hoe lang ze het lekker blijft vinden en ik dip heel snel als ze minder drinkt.

Maar ik zie het wel, voorlopig leg ik haar regelmatig aan en hoop ik nog flink wat maanden te kunnen blijven voeden, ze is zo gezond, ontwikkeld zich zo goed en groeit heel goed.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 21:45:47 #25
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107909693
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:39 schreef Ticootje het volgende:
hoe lang laat jij haar trouwens niet meer drinken (ook al geeft ze wel aan dorst te hebben) ? ik begin trouwens te twijfelen op 't moment of het niet meer is dat Geert bijt omdat hij juist iets anders wil dan drinken .. dat hij zeg maar bijt omdat hij verzadigd is en gewoon wil kroelen ofzo :?

pi_107909842
Ik kom hier namens een vriendin even vragen hoelang regeldagen ongeveer horen te duren. Ik kan dankzij hier meelezen heel veel van haar vragen beantwoorden dus daar voor hulde dames ^O^ maar ik weet niet zo goed wat normaal is qua regeldagen. Haar meisje is nu pas 12 dagen oud en dit is regeldag 4. Wellicht is het normaal maar ik wil ook zeker niet dat ik zeg dat het normaal is maar dat ze toch niet helemaal in de vraag kan voorzien. Het kindje is nog te jong om wel wat reserves te hebben maar nu met regeldag nummer vier is moeder wel aardig op en zou ze het liefst ingrijpen in het oneindige drinken door vermoeidheid.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_107909846
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Fobo
:@ :D
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 21:54:22 #28
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107910233
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik kom hier namens een vriendin even vragen hoelang regeldagen ongeveer horen te duren. Ik kan dankzij hier meelezen heel veel van haar vragen beantwoorden dus daar voor hulde dames ^O^ maar ik weet niet zo goed wat normaal is qua regeldagen. Haar meisje is nu pas 12 dagen oud en dit is regeldag 4. Wellicht is het normaal maar ik wil ook zeker niet dat ik zeg dat het normaal is maar dat ze toch niet helemaal in de vraag kan voorzien. Het kindje is nog te jong om wel wat reserves te hebben maar nu met regeldag nummer vier is moeder wel aardig op en zou ze het liefst ingrijpen in het oneindige drinken door vermoeidheid.
regeldagen kunnen tot een week aanhouden .. afhankelijk van hoe snel de productie zich aanpast. (is niet wat je wil horen wellicht :@ )

-toevoeging- ze zou kunnen proberen door bij te kolven, sneller haar productie op te krikken, maar dat zou ik alleen doen in overleg met een lk.

pi_107910854
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:54 schreef DJMO het volgende:

[..]

regeldagen kunnen tot een week aanhouden .. afhankelijk van hoe snel de productie zich aanpast. (is niet wat je wil horen wellicht :@ )

-toevoeging- ze zou kunnen proberen door bij te kolven, sneller haar productie op te krikken, maar dat zou ik alleen doen in overleg met een lk.
Het is niet mijn vermoeidheid dus ik kan het wel hebben hoor :+
Ik wilde alleen even weten of het normaal is en ik haar dadelijk niet te lang aan laat modderen.
The way you rock'n'roll
pi_107911297
Het is ook wel heel lastig om er iets over te zeggen zonder de situatie te kennen, DML. Daarom zou ik haar als ze zich wanhopig begint te voelen (en dat zou ik me zo na de 4e dag wel beginnen te voelen, geloof ik) adviseren om een lactatiekundige in te schakelen. Die stap kan heel groot voelen, maar het is zó fijn om gewoon al je ideeën en gevoelens te kunnen spuien en het nadenken en bedenken van een praktische oplossing aan een ander over te laten.

Er kan namelijk veel meer aan de hand zijn. Misschien legt ze net niet goed aan en krijgt de baby daarom niet genoeg binnen, waardoor de baby vaker voor een voeding komt. Een lactatiekundige die meekijkt kan dat beter inschatten.
pi_107913249
Ik ga morgen even navragen hoe het gaat en haar dat anders inderdaad adviseren. Ik had al gehint richting een lactatiekundige omdat er ook al bij mij op was gekomen dat regeldagen niet over lijken te gaan als er ergens anders iets fout gaat.
The way you rock'n'roll
pi_107917240
Foto van mignonne gemist -O-

En ik las over een weigerende Lena -O- Jelle had ook waterpokken in z'n mond,wie weet een oorzaak inderdaad.
Heeft ze vanavond weer geweigerd?
:*

Hier gaat het nog steeds prima en makkelijk. Probeer het aantal voedingen wel wat aar beneden te krijgen, alhoewel de nachten daar niet aan meehelpen :')
Wil het liefst naar ochtend, middag, avond, avond laat..
pi_107917561
Mignonne ik had vanmorgen je foto gezien, erg mooi en bijzonder om die te hebben!

Claudia jammer... Maar idd wel fijn dat het geen moeilijke breinbrekende keuze is geweest! Jullie hebben het super gedaan samen!

DML klinkt bijna of die productie wat aan het kelderen is.. Idd maar de lk laten bellen, en in ieder geval even goed op de plasjes letten.

DJMO en Tico, auw! Jullie berichten maken me niet blij! Maar nog geen tand hier! (Ze bijt nu al weleens..)

Juud 8 maanden! Super!

Bitterend, wat sneu voor je meisje. Als papa haar ergens anders dan thuis de fles geeft, pakt ze hem dan wel? Thuis is toch borst he ;)

Ik vind het met dat bijvoeden zo lastig. De borstvoeding schiet er wel een beetje bij in als we echt heel serieus gaan bijvoeden. Elise slaapt tot 8 uur, is dan 2 uur wakker, slaapt dan 2 a 3 uur, is dan 3 uur wakker, slaapt dan een uurtje en gaat 2 uur later weer naar bed.
In haar tweede wakkere blok krijgt ze fruit, de avond warme hap. Wanneer moet ik dan brood gaan geven, smorgens? En tussendoortjes heeft ze al helemaal geen tijd voor.
In principe drinkt ze voor elke keer slapen. Dus overdag meestal 3 keer, en dan als ze langer dan 2 uur slaapt ook bij het wakker worden. Dat is toch al niet veel meer? En dan nog een laten schieten voor bijvoeding?
Ik vind het best eng dat loslaten :P
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 13 februari 2012 @ 00:14:41 #34
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107917733
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 22:42 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik ga morgen even navragen hoe het gaat en haar dat anders inderdaad adviseren. Ik had al gehint richting een lactatiekundige omdat er ook al bij mij op was gekomen dat regeldagen niet over lijken te gaan als er ergens anders iets fout gaat.
anderzijds DML: Geert heeft er nog nooit meer dan anderhalf uur tussen gelaten muv de nacht of in de doek / wagen als we onderweg waren. Ik ben er aan gewend geraakt, maar zoals vandaag deed het pas echt pijn :X

pi_107918583
Sannne, ik liet Emma mee-eten als ze wakker was op het moment dat ik zelf at. Borstvoeding ging altijd voor. Sowieso is dat de hoofdvoeding tot zeker de eerste verjaardag en is al het vaste voedsel slechts oefening en ontdekking.
pi_107919313
Hier worden de laatste dagen vaak alleen nog maar slokjes genomen, andere dingen lijken interessanter te wezen. Heel eerlijk gezegd, wordt ik het wel eens beu, zit eigenlijk niet te wachten op vele kleine voedingen in plaats van een paar keer per dag goed doordrinken. Veranderingen sluipen erin en ik merk het blijkbaar altijd pas veel te laat.
Bijvoeding is ook een wetenschap, ik heb toch de neiging om hem wel iets te laten eten elke keer. Wat kan een kind vies kijken, best wel frustrerend als je zijn hapjes net met veel liefde hebt klaargemaakt. Wat doen jullie als er echt bijna niets ingaat, iets anders proberen of pech en volgende keer beter? Ik begin hier vaak met stukjes, als dat niet wil dan prak ik het eten, nog niet goed? Dan volgende stap: yoghurt onderroeren. Dat wil dan vaak wel, soms draait die dan nog zijn hoofd weg, maar dat kind kan toch niet alleen van bv, brood en yoghurt leven. Trouwens hoeveel zuivel mag een baby van 8-9 maanden?
Eten duurt dan ook zeker een half uur per keer. Vraag mij af hoe ze dat op de kdv doen, hebben die nog speciale trukjes?
pi_107919856
Het hele idee is juist dat een baby uitstekend van borstvoeding alleen kan leven, Zana. :Y) Al je kunstgrepen zijn niet nodig en werken op de lange termijn misschien zelfs contraproductief. Het is een grote ontdekkingstocht voor je kind van smaken en texturen en het enige wat je als ouder kunt doen is zoveel mogelijk daarvan aanbieden.

Als Ivan of Lena hun hoofd wegdraaiden was en is dat voor mij een teken dat ze niet willen. En dan hoefden/hoeven ze ook niet. Vooral bij rapley'en is het belangrijk dat je dit soort signalen respecteert; de controle ligt immers bij het kind.

Nou ja, moraal van het verhaal: misschien kun je het iets meer loslaten. Het komt wel goed. Bied eten aan als je zelf ook eet en laat je kind maar flink oefenen!
pi_107920498
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 06:47 schreef Claudia_x het volgende:
Het hele idee is juist dat een baby uitstekend van borstvoeding alleen kan leven.

Zelfs tot een jaar of drie hebben wij ondervonden. ;)
  maandag 13 februari 2012 @ 09:18:04 #39
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107921152
quote:
11s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:28 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Zelfs tot een jaar of drie hebben wij ondervonden. ;)
Kidding, bij jouw eigen kinderen? Die zien er toch niet uit alsof ze iets tekort zijn gekomen, heerlijk blozend en gezond. ;)

Ik vind het nu nog heel lastig om het los te laten, gisteren was Lientje niet helemaal fit, dan wil ik toch graag dat ze wat fruit eet. :')
Maar borstvoeding, een bordje pap, een paar happen warm eten en 3 eetlepels biogarde waren genoeg.
Boterham en fruit waren blegh.....
Ik wil vooral niet dat ze honger heeft, maar dat zal zich wel reguleren met de borstvoeding.
pi_107921307
Hier is voornamelijk het avondeten een probleem, dingen die die eerst wel heeft gegeten, wil die opeens niet meer of niet meer in die vorm.
Ik kom aan met het eten, hij kijkt, en soms denk ik echt wel teleurstelling in zijn gezicht te zien. Ik wil hem ook niet dwingen en hoofd wegdraaien, met de handen op het eten slaan, uitspugen en eten naar beneden gooien, zijn ook voor mij een teken om te stoppen, maar aan de ander kant, een beetje aandringen en moed toespreken helpt soms wel en dan gaat er toch iets in. Sinds ik met bijvoeding ben begonnen, kreeg ik altijd commentaar op het cb wat zijn gewichtslijn aangaat, want die buigt in verhouding meer af, hoewel ik dat bij de borstvoedingslijn niet zo terug zie, daar volgt die zijn lijntje.
Soms weet ik gewoon niet of het aan de smaak, structuur, het tijdstip of wat dan ook ligt dat hij op dat moment niet wil eten. En met borstvoeding zie je ook niet direct, hoeveel erin gaat, het is dan best wel eens lastig om erop te vertrouwen dat een kind het wel zelfs allemaal gaat regelen, vooral bij een eerste.
pi_107923863
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:45 schreef DJMO het volgende:

[..]

hoe lang laat jij haar trouwens niet meer drinken (ook al geeft ze wel aan dorst te hebben) ? ik begin trouwens te twijfelen op 't moment of het niet meer is dat Geert bijt omdat hij juist iets anders wil dan drinken .. dat hij zeg maar bijt omdat hij verzadigd is en gewoon wil kroelen ofzo :?
Gewoon tot ze weer meldt ...
pi_107925465
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:26 schreef Zana het volgende:
Hier is voornamelijk het avondeten een probleem, dingen die die eerst wel heeft gegeten, wil die opeens niet meer of niet meer in die vorm.
Ik kom aan met het eten, hij kijkt, en soms denk ik echt wel teleurstelling in zijn gezicht te zien. Ik wil hem ook niet dwingen en hoofd wegdraaien, met de handen op het eten slaan, uitspugen en eten naar beneden gooien, zijn ook voor mij een teken om te stoppen, maar aan de ander kant, een beetje aandringen en moed toespreken helpt soms wel en dan gaat er toch iets in.
Het helpt je op de korte termijn misschien om er iets in te krijgen, maar sta je er ook bij stil wat je er op de lange termijn mee bereikt? Ik houd mezelf voor ogen dat het fijn is als ze opgroeien tot grote kinderen en volwassenen die eten wat ze nodig hebben en openstaan voor een verscheidenheid aan smaken. Daarvoor moeten ze enerzijds zelf leren wanneer ze honger hebben en wanneer ze zich verzadigd voelen en anderzijds moeten ze zoveel mogelijk verschillende dingen binnenkrijgen. Op dat tweede front boek je door aan te dringen wel kleine overwinningen, maar ik heb zelf het idee dat het voor de lange termijn niet het beste is.

Als hij het op de borstvoedingscurve goed doet heb je echt geen enkele reden om je zorgen te maken. :* Misschien helpt het ook om je niet te verantwoordelijk te voelen voor alles wat er wel en niet ingaat. Kinderen beginnen al vrij vroeg om een eigen wil te ontwikkelen. Dat is voor jou bij vlagen frustrerend, maar het is bovenal een positieve ontwikkeling.

Geef het in ieder geval wat tijd. Hij is nog zo klein.
pi_107926632
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:26 schreef Zana het volgende:
Hier is voornamelijk het avondeten een probleem,
Het enige probleem dat ik signaleer in wat je schrijft, is dat jij ergens controle over wil hebben, waar je geen controle over kúnt hebben. En mijns inziens ook niet moet willen. Ook een baby is een mens met een eigen wil en als hij niet wil eten of proeven, dan is dat toch gewoon prima? Je man zou jou ook niet moeten proberen te forceren te eten als je vol zit of geen trek hebt. Als hij honger heeft, laat hij het echt wel aan je weten. En wat BM ook al zegt, borstvoeding op verzoek is genoeg! Daar zit werkelijk alles in wat hij nodig heeft. Zelfs een volwassene zou het prima doen op alleen borstvoeding, alleen die hoeveelheid benodigde moedermelk kan geen vrouw aanmaken ;)
Diepe zucht en laat losss... ;)
pi_107926770
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:18 schreef Juud79 het volgende:

[..]

Kidding, bij jouw eigen kinderen? Die zien er toch niet uit alsof ze iets tekort zijn gekomen, heerlijk blozend en gezond. ;)

De oudste at nog bijna niks toen hij naar de kleuterschool ging, op 2,5 jaar hier. Die groeide op borstvoeding en olijven.
Hij is nog steeds een moeilije eter, trouwens.
Zijn zus was dan weer geen enkel probleem, buiten de gewone peuterkuren om te eten.
pi_107929712
Olijven Bass Miss?? :') Dat lusten de meeste volwassen mensen niet eens door de typische smaak, fantastisch!

Hier is het de laatste dagen ook niet zo interessant meer, borstvoeding.. als de ergste honger gestilt is, dan is het lachen en spelen en echt niet meer eten.. met als gevolg dat hij vaker eet dan voorheen.. en ook snachts dus :( Maar goed, het zal zijn tijd wel duren, het is niet anders.

Over twee weken is meneer vier maanden oud en dan wil ik al wel beginnen met vast voedsel aanbieden. Niet om al te eten, maar puur en alleen om te proeven en spelen, net wat hij wil. Hij toont namelijk bijzonder veel interesse in eten. Als wij eten kijkt hij het bijna uit onze mond en als het toevallig in de buurt van zijn gezicht komt (als hij bijvoorbeeld op schoot zit als je zelf iets eet) dan gaat zijn mond wagenwijd open.
Hoofdvoeding blijft de borstvoeding, maar als hij wil mag hij dus al gaan proeven. En als hij niet wil dan speelt hij er maak lekker mee :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 13 februari 2012 @ 14:33:43 #46
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107929713
Geert begraaft tegenwoordig ook graag z'n handje in m'n 'decollete' tijdens het drinken.

SPOILER: resultaat
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

pi_107929795
DJMO :X auw!
pi_107933570
Pfff, Pietje is al de hele dag kleine beetjes aan het drinken, laat de helft van de tijd huilend los (zodat de melk alle kanten op spuit), of valt na een paar minuten in slaap. Hij doet alleen hele korte dutjes, van echt maximaal een half uur, maar meestal korter, en wordt dan weer wakker. Hij lijkt wel wat last te hebben van krampjes, maar niet heel erg. Ik weet het gewoon niet. Pff, leken de nachten eindelijk ietsjes beter te gaan... Iemand enig idee wat hij kan hebben?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 13 februari 2012 @ 16:21:17 #49
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107933645
spruw? oorontsteking? verkouden? het kan zoveel zijn Bleie, beste ga je even langs de huisarts als je 't niet vertrouwt...

pi_107937668
Zit je nou je tieten te plempen djmo?!
pi_107937923
Iemand nog goede ideeen zodat ik bij een fulltime baan 1 dag per week (tussen 7.15 en 18.00) zonder kolven kan.
Op maandag Kolven is hopeloos onhandig en ongewenst. De overige dagen is 1-2x kolven geen probleem. Joris is bijna 6mnd oud.
  maandag 13 februari 2012 @ 18:49:36 #52
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107939156
Geen idee p_iglet.
Op je tanden bijten en zorgen dat je niet door je kleding gaat lekken?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 13 februari 2012 @ 19:42:07 #53
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107941530
te watten tico? ik heb amper tieten _O-

Geen idee piglet, sterkte ermee!

Vandaag nog niet weer gebeten, maar vooral links is heel gevoelig met drinken , moet echt stijf m'n kaken op elkaar houden omdat het gewoon pijn doet bij aanhappen (aan die kant beet hij gisteren tot bloedens toe dus)

pi_107941678
djmo :o ziet eruit alsof je aangevallen bent door een poes!

nirak 4 maanden diep bij jullie? :*

mijn ukkie wil niet meer uit de fles drinken...150 ging erin in 7 uur vandaag op het kdv...als het zo door gaat skip ik wel de hoorcolleges van maandag en gaat ze alleen dinsdag halve dag. ik wil niet haar ten koste van alles daar laten als ze zoveel moeite heeft met die flessen.
  maandag 13 februari 2012 @ 19:51:05 #55
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107941920
bitterend, als ik het me goed herinner dronk Pepijn van p_iglet helemaal niks op langere tijd. Die haalde dat altijd daarna weer in.
Harry dronk ook nooit zoveel bij opa en oma en papa uit de fles (ik weet alleen niet meer de hoeveelheden). Die haalde dat ook later weer in.
pi_107942011
wat ik zo erg vind is dat ze helemaal wanhopig aan het zoeken is :'( ik maak me over de hoeveelheden niet zo heel veel zorgen maar wat betekend het emotioneel voor haar? dat maakt me zo verdrietig
  maandag 13 februari 2012 @ 19:58:14 #57
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107942303
Heeft ze een speen? Misschien vindt ze dat prettig. Of misschien willen ze pinken met haar (als jullie dat niet erg vinden)?
pi_107942648
nee speen wil ze niet, heb zo veel keer geprobeerd..heb het inmiddels op gegeven.
pink..ja ik moet echt eraan denken..ik vind het best wel schoon daar maar ja...beetje gek idee
dankje voor het mee denken :*
  maandag 13 februari 2012 @ 20:13:00 #59
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107943121
Ik had voor opa en oma strikte instructies dat ze eerst hun handen heel goed moesten wassen met zeep en goed moesten afspoelen áls ze een pink in zijn mond gingen stoppen :@
Maar goed, buiten deze opa en oma, mocht van ons niemand een vinger in de mond steken...
pi_107949775
@bitterend: sterkte!

@p_iglet: oei, goede vraag! 'Mijn' Joris is bijna 5 maanden en als ik een hele dag niet zou kolven zou ik dat zeker wel voelen! Hoewel ik wel gemerkt heb dat als ik bijv om 10 uur echt goed leeg kolf ik het wel tot het einde van de middag trek. Maar van 7 tot 6... dat zou bij mij niet gaan. Is het evt een optie om alleen de handkolf mee te nemen (bij mijn PISA zit een handkolf-optie) en op de wc even de ergste druk eraf te kolven? Niet ideaal maar in geval van nood.

Een vraagje uit nieuwsgierigheid:
ze zeggen altijd dat moedermelk zich constant aanpast aan de behoeften van je kindje. Nu heb ik vandaag 2 voedingen uit de vriezer in de koelkast gezet voor morgen en 2 voedingen ingevroren die ik vandaag gekolfd heb. Zodat de melk die in de vriezer staat niet over de datum gaat. Maar die voedingen zijn uit november; toen was Joris 2 maanden! Is die melk wel voedzaam voor een Joris van bijna 5 maanden?
Maak me geen zorgen hoor maar vraag het me wel af.
pi_107949912
Bitterend... :*

Is dit de eerste keer dat ze zo "slecht" drinkt op het kdv? Als het langer duurt, is het dan mogelijk om live te gaan voeden?
Als je 8 uur werkt mag je 2 uur gebruiken om je kind te voeden dacht ik?
Of je kolft of live gaat voeden is de keuze. Natuurlijk heeft kolven de "voorkeur" bij het overgrote deel van de moeders. Maar zou het met je werkgever bespreekbaar zijn bitterend?
pi_107950848
Bitterend sterkte!
Het leek even goed te gaan bij jou met de breastflow, als je het niet erg vind dat de leidsters pinken (begrijp je twijfel wel hoor) kun je ze misschien ook een spuitje geven (je hebt ze ook van 60ml) dan krijgt ze tenminste wat binnen.

Ik ben vandaag ook 10 uur weggeweest (werken), hij was zo blij toen ik er was (lachen), maar was na 5 min. ontroostbaar, wilde geen fles geen speen.. mamahonger :(
  maandag 13 februari 2012 @ 22:33:57 #63
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107950950
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:12 schreef sverbern het volgende:

@p_iglet: oei, goede vraag! 'Mijn' Joris is bijna 5 maanden en als ik een hele dag niet zou kolven zou ik dat zeker wel voelen! Hoewel ik wel gemerkt heb dat als ik bijv om 10 uur echt goed leeg kolf ik het wel tot het einde van de middag trek. Maar van 7 tot 6... dat zou bij mij niet gaan. Is het evt een optie om alleen de handkolf mee te nemen (bij mijn PISA zit een handkolf-optie) en op de wc even de ergste druk eraf te kolven? Niet ideaal maar in geval van nood.

ze zeggen altijd dat moedermelk zich constant aanpast aan de behoeften van je kindje. Nu heb ik vandaag 2 voedingen uit de vriezer in de koelkast gezet voor morgen en 2 voedingen ingevroren die ik vandaag gekolfd heb. Zodat de melk die in de vriezer staat niet over de datum gaat. Maar die voedingen zijn uit november; toen was Joris 2 maanden! Is die melk wel voedzaam voor een Joris van bijna 5 maanden?
Ja hoor, geen enkel probleem.
pi_107951461
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:12 schreef sverbern het volgende:

Grappig, Joris en Joris schelen volgens mij maar een week of 2/3. Onze Joris is van 22 augustus.

Ik heb besloten het tot in ieder geval tot eind april vol te houden, dan is Joris 8,5 maand en moet het maar zonder kunnen. Ik kolf in mijn andere 4 dagen zonder problemen genoeg voor ook de maandag. Zeker als Joris straks wat meer gaat eten.

Ik heb het vandaag met 1x kolven gedaan. Dat gaat prima. (kolf ik wel om 13.00 in 1x 3 voedingen van 120cc). Maar mijn ideeën waren even op. Er bleken iets meer lunchafspraken dan verwacht, dus vooral in mijn hoofd even omschakelen. Het lost zich wel op, komt wel goed.

Kolven op het toilet vind ik gewoon echt geen optie. En net voor of na mijn afspraken (2 uur reistijd) betekend weer dat ik een half uur eerder of later weg moet thuis. En dat zijn net de cruciale momenten in de logistiek thuis. Dus ook niet handig.
pi_107952171
Piglet, ik zie het ineens voor me! Je koopt zo'n handsfree kolfset :D

nirak denkt nu in plaatjes.. Iets met een varkentje achter het stuur van een auto met een koofset aan de borst :')
pi_107952326
hehehe ik kan al handsfree kolven, geen speciaal kolfset voor nodig ;)
Mijn voedingsbh werkt afdoende.

Alleen lijkt me dat best lastig in een ruimte met nog 20-30 andere mensen :+
pi_107952390
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:55 schreef Nirak het volgende:
Piglet, ik zie het ineens voor me! Je koopt zo'n handsfree kolfset :D

nirak denkt nu in plaatjes.. Iets met een varkentje achter het stuur van een auto met een koofset aan de borst :')
Hahahahaha
  maandag 13 februari 2012 @ 23:04:43 #68
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107952637
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 19:52 schreef bitterend het volgende:
wat ik zo erg vind is dat ze helemaal wanhopig aan het zoeken is :'( ik maak me over de hoeveelheden niet zo heel veel zorgen maar wat betekend het emotioneel voor haar? dat maakt me zo verdrietig
Ohw wat klinkt dat erg :'( dat lijkt me ook het vervelendst. En ook emotioneel niet alleen voor je kindje maar ook voor jezelf
Tsjee dat ze ineens de fles niet meer wil en het ging juist zo goed.
Ik hoop dat het ineens ook zo weer omslaat.
Rayen 2½ jaar!
pi_107953843
Ik heb vandaag een baan aangeboden gekregen. Of ik het doe weet ik nog niet, of het mogelijk is ook nog niet, maar dan zal ook Elise aan de fles moeten.. Of echt vast voedsel.

Ben heel bang dat ik net als bitterend zit straks, zo zielig!!
pi_107954872
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 23:31 schreef Sannne het volgende:
Ik heb vandaag een baan aangeboden gekregen. Of ik het doe weet ik nog niet, of het mogelijk is ook nog niet, maar dan zal ook Elise aan de fles moeten.. Of echt vast voedsel.

Ben heel bang dat ik net als bitterend zit straks, zo zielig!!
Ivm werk kolf ik ook veel. En dat gaat best goed, moet ik zeggen. Ik denk dat je op forums vooral mensen tegen komt die er problemen bij ondervinden en dus vragen stellen.
Mijn dochter drinkt nu ongeveer 700cc en daarvan kolf ik er minimaal 600. Alleen haar laatste avond-flesje bestaat uit kv. Maar dat is opzetterlijk (en al lang) zo, omdat ze dan beter doorslaapt. Aan fysiek contact komt ze echt niet te kort bij mij...en daar was ik wel eerst bang voor..als ik geen borstvoeding zou geven maar wel moedermelk.
Ik vind het ook fijn dat papa 's avonds een voeding (lees flesje moedermelk) voor zijn rekening kan nemen. En ik vind het tof om te zien dat zij een hele goede eigen band met elkaar op aan het bouwen zijn.
Kijk gewoon waar jij je prettig bij voelt.
Hoe drinkt je dochter eigenlijk uit een flesje? Lukt dat goed?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_107957836
quote:
0s.gif [b]Op maandag 13 februari 2012 22:32 schreef Sandous het
Ik ben vandaag ook 10 uur weggeweest (werken), hij was zo blij toen ik er was (lachen), maar was na 5 min. ontroostbaar, wilde geen fles geen speen.. mamahonger :(
Heb je de borst nog geprobeerd? Of nog steeds geen resultaat?
Ik heb trouwens een paar dagen geleden toen mijn meneer weigerde wat melk in zijn mond gekolft met m'n hand, toen hapte hij ineens wel aan.
Maar dat zul je vast ook al geprobeerd hebben denk ik nu..
pi_107958128
Vandaag mijn eerste werkdag. J. Heeft 390cc mee, ik zit nog niet aan de dom.. Dus ben heel benieuwd hoeveel ik voor morgen gekolfd ga krijgen.

:* voor alle weigerende en slecht aanhappende kindjes en hun mama's
pi_107958135
:'( bitterend sterkte
pi_107958601
Ik had ook ff een faal.. Ik had gistermiddag de meisjes opgehaald en Leyla had goed gedronken.. Dus ik dacht gister avond, nou dat red ik wel tot morgen ochtend... Dikke faal.. Om kwart over 5 was mn bed nat en stonden mn memmen op standje ontploffen... Omg.. Zit je dan kwart over 5, klaar wakker aan de kolf. Voortaan maar gewoon de avond kolven...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 08:56:02 #75
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107958752
Ooh bah Tico. Soms denk je: moet kunnen en dan red je het toch niet...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 10:26:10 #76
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_107960486
Bitterend wat vervelend zeg :* ! Ik weet ook niet hoe je het op kunt lossen...

Ik wil jullie de stats van Draakje niet onthouden, gisteren naar het CB geweest!
3850gram en 52cm!
Groeispurtje in de lengte gehad en het gewicht gaat ook goed omhoog (175gram per week aangekomen de afgelopen 2 weken).

pi_107960623
Netjes!
  dinsdag 14 februari 2012 @ 10:38:19 #78
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107960719
NTS, gaat goed zeg!
pi_107961452
Dank dames :*

ik werk nog niet, in april pas maar ik heb colleges aan de uni...maar als het blijft niet goed gaan dan pik ik het in een latere stadium op
mijn baby is belangrijker
live voeden zal niet gaan terwijl ik werk want de opvang is 30 minuten rijden van werk

heb haar net weer weg gebracht en zat daarna in tranen in de auto :'( ik heb ook gevraagd of ze me wilden bellen als het niet ging want dan kom ik meteen terug
  dinsdag 14 februari 2012 @ 11:10:41 #80
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107961493
Och meisje toch :*
pi_107961568
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 11:09 schreef bitterend het volgende:
Dank dames :*

ik werk nog niet, in april pas maar ik heb colleges aan de uni...maar als het blijft niet goed gaan dan pik ik het in een latere stadium op
mijn baby is belangrijker
live voeden zal niet gaan terwijl ik werk want de opvang is 30 minuten rijden van werk

heb haar net weer weg gebracht en zat daarna in tranen in de auto :'( ik heb ook gevraagd of ze me wilden bellen als het niet ging want dan kom ik meteen terug
Het kan dat het vandaag zomaar weer beter gaat he?

Ik kon het ook niet laten om dan 3x te gaan bellen hoe het ging...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 11:13:31 #82
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107961580
Ah gossie Bitterend, ik voel met je mee.... :*
Wat enorm vervelend dat het niet wil, hebben ze ook voorzichtig met een bekertje/cupje geprobeerd?
Bij erge honger is dat dan wellicht een optie en geef je in ieder geval wel een speen mee zodat ze het kunnen proberen?

Gewoon bij je kindje weg zijn is al niet leuk, laat staan als ze je zo nodig heeft. -O-
pi_107961684
Tico ja dat hoop ik...ik ga niet bellen denk ik ben bang dat ik het niet trek dan tot 4 uur

Juud ik heb gevraagd of ze inderdaad wat anders wouden proberen dan een fles...maar denk niet dat het echt een honger probleem is meer dat ze lekker bij mama wil...en dat doet me gewoon zo veel pijn :'( :'(
pi_107961731
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 11:17 schreef bitterend het volgende:
Tico ja dat hoop ik...ik ga niet bellen denk ik ben bang dat ik het niet trek dan tot 4 uur

Juud ik heb gevraagd of ze inderdaad wat anders wouden proberen dan een fles...maar denk niet dat het echt een honger probleem is meer dat ze lekker bij mama wil...en dat doet me gewoon zo veel pijn :'( :'(
Nou dat probleem dus.. Want dan kreeg ik ze aan de telefoon en dan hoorde ik dat ze inderdaad niet wilde drinken.. Dat ze van alles proberen... Dan zat ik weer... Shitzooi.. Over een uurtje weer bellen... Zelfde verhaal.
pi_107961805
Ik zit ook even te denken... Is een gastouder of oppas aan huis misschien een oplossing. Dus meer individuele aandacht?

Het is ook wel heel erg wennen voor een kleintje van dat je een verzorger hebt die je meteen kan pakken als je huilt naar een groep met kindjes, andere geluiden en dat je soms even moet wachten. Daar kan ze misschien best moeite mee hebben...

Bij Jen heb ik rampzalige ochtenden meegemaakt bij wegbrengen... En nu krijg ik haar bijna niet meer mee naar huis.
pi_107962330
Nou, ik denk dat Pietje gewoon een regeldag had gisteren. Vannacht maar 2 voedingen (*O*), en tot nu toe gaat het vandaag ook prima!

Gisteren trouwens wel een interessante discussie gevolgd op Twitter.

De aanleiding was dit artikel.

Daarop kwam deze reactie.

En ook erg leuk om te lezen vond ik dit artikel (al wat ouder, maar ik kwam het gisteren pas tegen).

Bitterend: hopelijk gaat t vandaag beter.

NTS: netjes hoor van Draakje!
pi_107963848
Knuf voor Bitterend. :*

Ik zit as we speak met stuwing niet te zuinig..Hij drinkt normaal altijd van 22 tot 08:00 elke 2 uur wel.
Maar hij heeft vannacht geslapen van 22:00 tot 07:00 :o
pi_107964468
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 00:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Ivm werk kolf ik ook veel. En dat gaat best goed, moet ik zeggen. Ik denk dat je op forums vooral mensen tegen komt die er problemen bij ondervinden en dus vragen stellen.
Mijn dochter drinkt nu ongeveer 700cc en daarvan kolf ik er minimaal 600. Alleen haar laatste avond-flesje bestaat uit kv. Maar dat is opzetterlijk (en al lang) zo, omdat ze dan beter doorslaapt. Aan fysiek contact komt ze echt niet te kort bij mij...en daar was ik wel eerst bang voor..als ik geen borstvoeding zou geven maar wel moedermelk.
Ik vind het ook fijn dat papa 's avonds een voeding (lees flesje moedermelk) voor zijn rekening kan nemen. En ik vind het tof om te zien dat zij een hele goede eigen band met elkaar op aan het bouwen zijn.
Kijk gewoon waar jij je prettig bij voelt.
Hoe drinkt je dochter eigenlijk uit een flesje? Lukt dat goed?
Nee, ze weigert. Maar drinken uit een beker gaat nu wel een beetje beter. Kolven gaat trouwens prima en als ik deze baan krijg kan ik tussen de middag live gaan voeden!
pi_107964635
Bitterend knuffie!

Pvoess ik doe met je mee. Links is enorm gestuwd. Vannacht denk ik steeds onbewust rechts gegeven? Of mss heeft ze niet gedronken?
Ze krijgt het niet weggedronken... Zo maar effe de kolf erop.
pi_107964866
Claudia, wat jammer dat je geen bewuste laatste voeding meegemaakt hebt :* Maar wel fijn dat ze zelf op een ontspannen manier gestopt is met drinken.

Wow Pvoesss, auch!! Wel fijn dat hij ineens doorgeslapen heeft, hopelijk wordt het een trend!

Bitterend wat vreselijk! Je arme meisje en je arme moederhart :'(
Wat je nog zou kunnen proberen is een knuffeltje/ doekje met jouw geur meegeven ('s nachts mee tussen je borsten slapen) en vragen of ze dat tegen zich aanhouden tijdens het voeden. En misschien werkt het ook wel als ze haar wat meer in een borstvoedingshouding tegen zich aanhouden?
Desnoods kun je ook nog cupjes meegeven en proberen of ze daar iig een beetje uit wil drinken.

Bleie, wat een tenenkrommend stuk. Ze schrijft dat er voor moeders heel veel hulp is in de vorm van de LLL en lactatiekundigen, maar dat desondanks veel moeders toch niet kunnen voeden. Maar juist aan de hulpverlening rondom het kraambed en daarna schort het en de drempel naar een borstvoedingsorganisatie of een laktatiekundige is voor velen veel te hoog.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_107967310
Bitterend :* Hoe heeft ze het vandaag gedaan?

ik vind dat wel interessante artikelen Bleie, vooral onderstaande tekst uit het laatste artikel is interessant:

quote:
De borst normaal noemen, houdt wel een diplomatisch dilemma in.
Zeg je dan ook dat vrouwen niet minder borstkanker krijgen als ze voeden, maar méér als ze de borst laten of kort voeden? Dat kinderen niet minder kans op leukemie of andere kankers hebben, maar een verhoogd risico bij melkpoedergebruik. Dat hart- en vaatziekten, problemen met de luchtwegen, longontsteking, ziekenhuisopnamen niet statistisch verminderen met, maar vaker voorkomen zonder borstvoeding? Dat borstvoeding geen voordelen heeft, maar melkpoeder risico's?
Verder is het van belang dat men eerlijk is over borstvoeding. Ik wil niet zeggen dat ik me door de folders van de thuiszorgorganisatie voor de gek gehouden voelde, maar het scheelt niet veel. Mijn beeld van borstvoeding was dat het makkelijk zou zijn, en door alle promotie had ik er soort romantisch beeld bij gekregen. Vooropgesteld dat ik eigenlijk nog best een makkelijke borstvoedingsperiode heb gehad tot nu toe, ondanks dat het vijf volle dagen duurde voordat het op gang kwam, daarop weken durende stuwing volgde die vervolgens overging in een flinke dip. Ik heb geen tepelkloven, permanent weigerend kind etcetera gehad en prijs me derhalve best gelukkig.
Maar man man man.. wat heb ik een doorzettingsvermogen moeten tonen om te komen tot op het punt waar ik nu ben. Meerdere malen heb ik op het punt gestaan te stoppen omdat het gewoon niet makkelijk genoeg ging. Want dat is hoe het moet gaan tegenwoordig: makkelijk. En het wordt dan ook als zodanig "verkocht", zodat zoveel mogelijk vrouwen "erin trappen". Maar door deze manier van werken voel je jezelf keihard in je rug geschoten als het niet goed gaat en geef je eerder op dan wanneer je weet wat er allemaal minder makkelijk kan gaan en hoe je het op kan lossen en waar je heen kan gaan..

Er is dus nog veel werk aan de winkel aan de voorkant. Dus niet alleen promotie, maar gewoon eerlijke informatie..
pi_107972130
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 11:38 schreef Bleie het volgende:
Nou, ik denk dat Pietje gewoon een regeldag had gisteren. Vannacht maar 2 voedingen (*O*), en tot nu toe gaat het vandaag ook prima!

Gisteren trouwens wel een interessante discussie gevolgd op Twitter.

De aanleiding was dit artikel.

Daarop kwam deze reactie.

Touché! Jemig, wat is dat eerste stuk slecht.
pi_107972300
Ik zou gewoon niet weten waar te beginnen met tegenspreken. Het lijkt een complex en onderbouwd verhaal, maar er staat de ene onwaarheid na de andere in.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:28:11 #94
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_107972589
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:09 schreef Nirak het volgende:

ik vind dat wel interessante artikelen Bleie, vooral onderstaande tekst uit het laatste artikel is interessant:

[..]

Verder is het van belang dat men eerlijk is over borstvoeding. Ik wil niet zeggen dat ik me door de folders van de thuiszorgorganisatie voor de gek gehouden voelde, maar het scheelt niet veel. Mijn beeld van borstvoeding was dat het makkelijk zou zijn, en door alle promotie had ik er soort romantisch beeld bij gekregen. Vooropgesteld dat ik eigenlijk nog best een makkelijke borstvoedingsperiode heb gehad tot nu toe, ondanks dat het vijf volle dagen duurde voordat het op gang kwam, daarop weken durende stuwing volgde die vervolgens overging in een flinke dip. Ik heb geen tepelkloven, permanent weigerend kind etcetera gehad en prijs me derhalve best gelukkig.
Maar man man man.. wat heb ik een doorzettingsvermogen moeten tonen om te komen tot op het punt waar ik nu ben. Meerdere malen heb ik op het punt gestaan te stoppen omdat het gewoon niet makkelijk genoeg ging. Want dat is hoe het moet gaan tegenwoordig: makkelijk. En het wordt dan ook als zodanig "verkocht", zodat zoveel mogelijk vrouwen "erin trappen". Maar door deze manier van werken voel je jezelf keihard in je rug geschoten als het niet goed gaat en geef je eerder op dan wanneer je weet wat er allemaal minder makkelijk kan gaan en hoe je het op kan lossen en waar je heen kan gaan..

Er is dus nog veel werk aan de winkel aan de voorkant. Dus niet alleen promotie, maar gewoon eerlijke informatie..
Dit is précies wat ik bedoelde te zeggen laatst!
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_107972649
We zijn weer thuis!
Ticootje :* op welke leeftijd begon Jen het kdv zo leuk te vinden dat ze niet meer naar huis wou?

Ik heb gisteren uit een beetje wanhoop een Difax fles gekocht, kleine rode..vond het grappig uitzien en dacht worth a try...en idd wat jij zegt Twinkly, de leidsters vonden dat ze die fles beter pakte omdat hij kleiner is en dus konden ze hem makkelijker tegen ze houden waardoor ze in de borstvoeding houding goed zat! ze dronk hierdoor beter door! een van de meiden zei dat ukkie de geborgenheid van de borst leek te missen. Ik geef haar altijd een deken mee maar het is wel een goed idee om het tussen mijn tetten te leggen snachts of gewoon op mijn kussen. Wie weet helpt het nog beter!
Wat ik fijn vind aan het kdv is dat ik haar wanneer ik wil mag brengen dus eerst rustig wakker worden, borst en als ze voldaan is gaan we rond half 11...ook ophalen mag ik vanaf 15 uur gewoon (of eerder mocht het echt niet gaan) doen. Vandaag kwam ik binnen en was ze net wakker uit een middag slaapje, ik heb haar dus even lekker rustig de borst gegeven daar in de groep terwijl de kinderen aan hun middag fruit bezig waren :D
Er kwam ook kleintjes kijken wat ik aan het doen was en vragen of ze ukkie een kusje mochten geven :D
Elke dag is er gewoon 1, ik heb geleerd dat 1 keer uit een fles drinken geen garantie i dat ze de volgende dag het weer doet. Dus ik pas me aan, pin me aan nergens vast...mocht het nodig zijn dan race is gewoon vanuit werk/uni om haar te voeden/ op te halen!
pi_107972788
Oh... Bij Jenny heb ik wel echt een flinke tijd gehad dat ze het echt niet leuk vond..

MAAR Leyla, als ik die overgeef aan haar leidsters dan gaat ze met open armen hoor..
pi_107972804
quote:

[..]

je zegt het precies zoals het is!!!
ik miste ook die eerlijke informatie...Dat het pijn kan doen, het is veel werk enzovoort...
pi_107972843
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 12:22 schreef Pvoesss het volgende:
Knuf voor Bitterend. :*

Ik zit as we speak met stuwing niet te zuinig..Hij drinkt normaal altijd van 22 tot 08:00 elke 2 uur wel.
Maar hij heeft vannacht geslapen van 22:00 tot 07:00 :o
ohhh het is ook wat he! of hij slaapt niet en zuipt je leeg of je hebt plof tetten :D
:*
pi_107973204
quote:
Want dat is hoe het moet gaan tegenwoordig: makkelijk. En het wordt dan ook als zodanig "verkocht", zodat zoveel mogelijk vrouwen "erin trappen".
Niet om je aan te vallen oid, maar ik denk dat er heel veel is wat op dit moment 'makkelijk ' moet gaan in de maatschappij. Zowel vanuit de informatiekanalen, maar ook vanuit de mensen zelf.
En dat maakt inderdaad dat je veel sneller opgeeft als blijkt dat dingen niet altijd makkelijk zijn.
Sinds de vorige discussie heb ik steeds de uitdrukking in mijn hoofd zitten: "iets is de moeite waard."
En dat wat de moeite waard is daar moet je ook moeite voor doen. Zo'n instelling vanuit de zorg, maar ook in mensen zelf zou ook al een stuk helpen, denk ik.

Wat fijn Bitterend! *O*
En fijn dat ze meegaand zijn en mee denken daar.
Gewoon gebruik van maken hoor, volgens mij is het alleen maar goed om een iets langere wenperiode in te bouwen als ze er zo naar snakt.
Is ook fijn voor haar lijkt me dat jij er ook bij bent af en toe, zodat ze merkt dat het een veilige plek is.
En T-shirt deed ik hier ook. Sterker nog, Ko heeft er uiteindelijk een uitgezocht, ik deed er altijd 1 in zijn bedje die ik gedragen had en na een paar dagen ging die in de was en gaf ik een 'verse'.
Ko heeft uiteindelijk besloten dat de paarse het lekkerst was en dat is nu zijn 'knuffel'. Ik draag hem niet meer trouwens. ;)
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107973399
Ik herken het totaal niet, het idee dat het 'makkelijk' moet gaan en dat het zo verkocht wordt. Wie verkoopt het dan zo? Op voorlichtingssistes zoals borstvoeding.com wordt er realistisch over gedaan, tijdens gratis bijeenkomsten georganiseerd vanuit het ziekenhuis wordt gewoon voorlichting gegeven, en van andere moeders krijg je over het algemeen juist de dramatische verhalen te horen. Ik vond dat er zoveel nadruk lag op alle mogelijke problemen dat ik me juist verre van zowel de voorlichtingsbijeenkomsten als de ervaringsverhalen heb gehouden.
pi_107973630
Ik voor mezelf refereer naar het 'het mag geen pijn doen'-mantra. Althans dat is wat ik tegen ben gekomen. Ik herken ook wel wat je zegt hoor, Claudia, al die voorlichtingdingen gingen ook vaak over hoe moeilijk het kon gaan.
Toch zat dat ook in mijn achterhoofd, dat dat kind meteen als vanzelf aan de tepel kon. En toen bleek dat ik vlakke tepels had. -O-

En zelfs nu met de tweede merk ik dat ik geneigd ben er weer laconiek in te stappen en te geloven dat het dit keer vast beter/makkelijker gaat. :)
pi_107973646
Ik denk dat het gewoon heel lastig is om je voor te bereiden op je kraamperiode omdat je niet weet hoe het gaat zijn. Dat moet je ervaren. En tijdens die ervaring is het fijn als je competente mensen met kennis van zaken en empathisch vermogen om je heen hebt. Aan dat laatste schort het juist vaak.

Dat vind ik ook zo stuitend aan het stuk, dat er wordt gedaan alsof hulpverleners alleen maar bezig zijn met borstvoeding promoten en intussen niet naar het kind kijken. Volgens mij is het nog altijd zo dat met name kinderartsen vooral naar het kind kijken en al heel gauw kunstvoeding voorschrijven zonder daarbij te letten op de mogelijke gevolgen voor de borstvoeding. Ik heb het bij beide kinderen meegemaakt.
pi_107973732
Dat vond ik ook, dat stukje waarin stond dat de moeder en de zorgverleners zo bezig zijn met de bv, dat het kind ondertussen zowat stierf van de ondervoeding en de uitdroging.
Een raar en onwaar beeld vond ik dat.
Het maakte wel dat ik meteen klaar was met het stuk. :')
pi_107973780
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:57 schreef oeke het volgende:
Dat vond ik ook, dat stukje waarin stond dat de moeder en de zorgverleners zo bezig zijn met de bv, dat het kind ondertussen zowat stierf van de ondervoeding en de uitdroging.
Een raar en onwaar beeld vond ik dat.
Het maakte wel dat ik meteen klaar was met het stuk. :')
Ja, dat ja! Sterker nog, ik vond het in de context van het stuk zo ongelooflijk stuitend dat ik nog boos achter de laptop zit. Het stuk gaat onder andere over schuldgevoelens die aangewakkerd worden bij jonge moeders, die toch al zo kwetsbaar zijn. En dan zet de hoogleraar techniek-ethiek zoiets in haar stuk. Dát is pas inspelen op bepaalde gevoelens van jonge ouders. Damn.
pi_107973884
"Veel jonge moeders gaan ondanks de genoemde problemen door met pogingen tot het geven van borstvoeding, vaak tot ze zelf volledig uitgeput zijn, of, misschien nog erger gezien het gebrek aan eigen keuze, tot de baby uitgeput of ondervoed is."

Veel jonge moeders gaan vaak door totdat de baby uitgeput of ondervoed is? Seriously?
pi_107973887
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, dat ja! Sterker nog, ik vond het in de context van het stuk zo ongelooflijk stuitend dat ik nog boos achter de laptop zit. Het stuk gaat onder andere over schuldgevoelens die aangewakkerd worden bij jonge moeders, die toch al zo kwetsbaar zijn. En dan zetten ze zoiets in hun stuk. Dát is pas inspelen op bepaalde gevoelens van jonge ouders. Damn.
Heel stuitend inderdaad. Ik kan niet anders dan het met je eens zijn.
Het gekke was, dat ik het artikel las en even niet wist in welke tijdsgeest ik dit moest plaatsen, het voelde zo vreemd aan. Of klinkt dat erg raar. Ik wist gewoon niet of het echt van nu was. :@
pi_107973931
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:01 schreef oeke het volgende:

[..]

Heel stuitend inderdaad. Ik kan niet anders dan het met je eens zijn.
Het gekke was, dat ik het artikel las en even niet wist in welke tijdsgeest ik dit moest plaatsen, het voelde zo vreemd aan. Of klinkt dat erg raar. Ik wist gewoon niet of het echt van nu was. :@
Ik kan me vooral maar moeilijk voorstellen dat dit komt van iemand die onderzoek ernaar heeft gedaan. Misschien ga ik het wetenschappelijke artikel vanavond even opzoeken.
pi_107974102
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik herken het totaal niet, het idee dat het 'makkelijk' moet gaan en dat het zo verkocht wordt. Wie verkoopt het dan zo? Op voorlichtingssistes zoals borstvoeding.com wordt er realistisch over gedaan, tijdens gratis bijeenkomsten georganiseerd vanuit het ziekenhuis wordt gewoon voorlichting gegeven, en van andere moeders krijg je over het algemeen juist de dramatische verhalen te horen. Ik vond dat er zoveel nadruk lag op alle mogelijke problemen dat ik me juist verre van zowel de voorlichtingsbijeenkomsten als de ervaringsverhalen heb gehouden.
Ik heb geen bv cursus gevolgd maar mijn buurvrouw wel. En ze vertelde dat er niks was verteld over kloven, clusteren en de vermoeidheid dat het met zich mee brengt de eerste dagen. De nadruk lag volgens haar over hoe de borst is opgebouwd en hoe de melk wordt aangemaakt en over het juiste aanhappen van het kindje...
Ik vond het alleen maar logisch dat ik weinig sliep bijvoorbeeld en over het clusteren leerde ik van mijn kraamverzorgster.
pi_107974150
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:45 schreef oeke het volgende:

[..]

Wat fijn Bitterend! *O*
En fijn dat ze meegaand zijn en mee denken daar.
Gewoon gebruik van maken hoor, volgens mij is het alleen maar goed om een iets langere wenperiode in te bouwen als ze er zo naar snakt.
Is ook fijn voor haar lijkt me dat jij er ook bij bent af en toe, zodat ze merkt dat het een veilige plek is.
En T-shirt deed ik hier ook. Sterker nog, Ko heeft er uiteindelijk een uitgezocht, ik deed er altijd 1 in zijn bedje die ik gedragen had en na een paar dagen ging die in de was en gaf ik een 'verse'.
Ko heeft uiteindelijk besloten dat de paarse het lekkerst was en dat is nu zijn 'knuffel'. Ik draag hem niet meer trouwens. ;)
Wat een lieve warme beeld krijg ik hierbij O+ O+

Hele goede tips altijd van jullie :* dank!
pi_107975488
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik echt gemist heb is informatie over hoe lang het kan duren voordat je melkproductie op gang is. Pijn had ik me op voorbereid, maar het feit dat ik gewoon drie volle dagen heb moeten kolven voor ik de eerste druppel zag, ik had er geen idee van. En de machteloosheid die je voelt als je je kind honger ziet hebben en af ziet vallen, dat frustreerde kindje bij het aanleggen en het gevoel dat je lijft je gigantisch in de steek laat terwijl je nog na ligt te stuiteren van de bevalling. Ik voel me echt gezegend met een kraamhulp die me op dag 2 al aan de kolf zetten en een moeder die me ervan overtuigde er gewoon een flesje kv in te stopppen. Zonder hen twee had ik de handdoek misschien ook wel voortijdig in de ring gegooid.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_107978776
Ik voel me niet snel meer aangevallen oeke, de ergste hormonen zijn weg, dus ik lijk weer meer en meer op m'n oude ik ;)

Ook begrijp ik wel dat niet iedereen hetgeen zoals ik het omschijf herkent. Iedereen ervaart dingen anders en dingen gaan overal ook echt anders.
Ondanks dat ik dacht me goed voorbereid te hebben met voorlichtingsavond en alle info van de thuiszorg lezen bleek dat toch niet zo.. De voorlichting die ik kreeg ging meer over het hoe en waarom het goed is om bv te geven, de houdingen, het belang van goed aanhappen. Maar dus niet over dat het regelmatig voorkomt dat het dus niet al op dag 1 op voorraad is bijvoorbeeld. Dat heeft me echt "gebroken" in de kraamweek. Mijn kind had honger, ik kon het niet voeden want er kwam maar niets en niemand had me verteld dat dit kon gebeuren. Ik had gelukkig een kraamverzorgende die me dat goed wist uit te leggen, maar jeetje wat voelt het rot als je dat niet weet..
pi_107980001
Nirak :*
Ik vond het ook vreselijk, een week lang bleef ze afvallen en kwam ze geen gram aan...en maar drinken en drinken en drinken...slopend was het!
Ik had een geweldige kraamverzorgster! zij dacht met mij/ons mee, overlegde met de vlos, adviseerde over het kolven...en aan het einde van de kraam week is mijn kleintje 80 gram aangekomen! wat een opluchting was het! de week erop bij het weeg uurtje was ze 340 gram aangekomen :D
  dinsdag 14 februari 2012 @ 19:59:43 #113
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_107980596
Gelukkig ben ik niet de enige die valt over dat artikel. :X

Bitterend, gijn dat je een goed gevoel hebt bij het kdv :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:04:07 #114
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107980826
Dat artikel is echt waardeloos...... -O-

Om even tegengeluid te geven, het kan ook heel makkelijk gaan met borstvoeding.......
Ik ben bevallen op zondagmiddag, een KS.
Na exact een uur lag ze voor het eerst aan de borst.
Ze heeft op ma en di in totaal 3 keer een cupje kunstvoeding gehad. Dit omdat ze maandagavond laat pas ging plassen voor het eerst en wat hongerig leek.
Op maandagmiddag en dinsdag heb ik 2/3 keer gekolfd, nadat ze had gedronken.
Op woensdagochtend ging ik naar huis en eenmaal thuis begon ook de melk goed te komen.
Op donderdagochtend had ik stuwing. :)

Altijd genoeg melk, nooit echt teveel. Ook al die maanden geen noemenswaardige problemen gehad.

Ik ben een mazzelkont.
pi_107981023
Juud O+
Ik heb nu pas stuwing :D in de kraam week en de week daarop dronk ze om het uur :X en nu neemt ze snachts pauzes van 4-5 uurtjes :')
pi_107982706
Het kan nog makkelijker ;)
Thuis bevallen, binnen een half uur lag ze aan, even een overproductie gehad die opgelost kon worden met blokvoeden en nu met 2 jaar en 3 maanden drinkt ze nog. Kunstvoeding heeft ze in totaal nog geen 20 keer gehad, tussen 7 en 11 maanden als ik het niet meer bij elkaar gekolfd kreeg.
En ik weet heel erg zeker dat mijn uitgebreide voorbereiding hier in grote mate aan bij heeft gedragen.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:49:20 #117
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107982965
Hier heeft Harry alleen op dag 1 een beetje kv gehad en dat alleen maar omdat we in het ziekenhuis waren en hij elke 3 uur geprikt werd voor zijn suiker. Toen kwam de suiker 0,1 onder de norm en toen moest hij voeding binnenkrijgen aldus de verpleging (en ik mocht toen nog niet kolven).
Verder heeft hij nooit kv gehad in de 21 maanden dat ik gevoed heb...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 21:12:08 #118
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107984099
Hier ging de start heel goed, liep direct goed.
Echter loop ik nu wel tegen zorgen aan, en die worden dusdanig soms versterkt door omgeving.
O. zijn curve zakt steeds wat lager en als ik nu op de wiifitdinges weeg die klopte vorige keer met het CB is hij nu in 2 weken tijd ook maar 200 gram gegroeid.. hij komt wel aan maar minimaal.
Krijgt volledig op verzoek , zoveel hij wil...
Maar zijn ontlasting is waterdun.. en niemand die me kan zeggen ofdat het normaal is of niet? werken zijn darmpjes wel goed genoeg? komt het door allergie dat zijn darmpjes een optater gehad hebben? Het spugen lijkt nu wel helemaal over ja eens mondjes of als hij zich overdronken heeft, maar dan is het net slagroom :+

En dan begint het,( en ik weet dat zij niet de info en kennis hebben ekregen destijds die nodig was om het te laten slagen etc.. maar het maakt wel onzeker.. ) oh hij komt wel veel je melk is op.. je melk bevat te weinig voedingsstoffen. en niet eens maar keer op keer .. en dan hun eigen ervaring ..
Ze steunen me wel en vinden het super dat ik BV geef, maar bestoken me intussen met hun gebrekkige kennis..

En ja een kind heeft zijn lijntjes en misschien is O. nog steeds zijn lijn aan het zoeken. al lijkt me dat stug dat van +1 naar ricting -1 bijna onder nog een lijntje zoeken valt..
En hij krijgt op verzoek en oogt tevreden en met BV consulente gekeken en alles qua management is niets geks in te vinden.
En bang is een groot woord, maar het zit me niet lekker allemaal zeker met de geschiedenis van grote zus.. en dan geeft je CB hier geen hulp want allergie bij BV kn niet.. en ja hij komt nog wel heel vaak, dat moet echt minder.. als je al ziet dat iemands lijntgje afbuigt ga je toch niet zulk advies geven?!?!?!?!?!?!?!

ik vind het nu dus veel "onzekermakend" dan in het begin..
pi_107984661
evenstar, wat je nu beschrijft zou mij ook niet lekker zitten. Als ik het goed begrijp daalt hij aanzienlijk in de curve en heeft hij continu diarree. Lijkt me een uitstekende reden voor een doorverwijzing naar een kinderarts. Allergie zou ook zeker in mn achterhoofd zitten.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 21:42:43 #120
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107985735
Ja 9 Maart kinderarts ;) en vrijdag op het cb wegen zakt Hij nog verder dan spoedafspraak.
Ik merk wel verschil in t spugen nu Ik noot/pinda en Vis ook laat. Maar Die ontlasting zit me dwars..
En Ik wil zo graag gewoon blijven voeden , we genieten er zo van O+ Dus hoop dat er toch echt wat meer groei in komt :)
pi_107986535
Maar 100 gram in 2 weken is toch best aardig? Ik maakte echt een sprong hoor als ik weer net an de 90 gram per week had. Leyla ging van +1 naar -2.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 21:59:18 #122
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107986827
ja vrijdag weet ik het zeker.. maar goed.. ik heb liever niet dat hij die -2 gaat halen.. en bij Leyla had het toch ook een medische oorzaak?
Het is niet dat ik bang ben, maar het zit me gewoon niet lekker..:) ik lig er dan ook weer niet wakker van, daarvoor lijkt hij me tevreden en alert genoeg.
En ja dan vergelijk ik wellicht teveel, maar ik heb onwijs gesodemieter gehad met Arwen zeker het eerste jaar.. en als je ventje dan ook zo afzakt is het niet gek toch dat ik me zorgen maak?
pi_107986875
Nee ik werd ook gek van de zorgen en de stress hoor.
pi_107987817
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wat ik echt gemist heb is informatie over hoe lang het kan duren voordat je melkproductie op gang is. Pijn had ik me op voorbereid, maar het feit dat ik gewoon drie volle dagen heb moeten kolven voor ik de eerste druppel zag, ik had er geen idee van. En de machteloosheid die je voelt als je je kind honger ziet hebben en af ziet vallen, dat frustreerde kindje bij het aanleggen en het gevoel dat je lijft je gigantisch in de steek laat terwijl je nog na ligt te stuiteren van de bevalling. Ik voel me echt gezegend met een kraamhulp die me op dag 2 al aan de kolf zetten en een moeder die me ervan overtuigde er gewoon een flesje kv in te stopppen. Zonder hen twee had ik de handdoek misschien ook wel voortijdig in de ring gegooid.
Dat!
Het kan ondanks alle kennis en theorie over borstvoeding nog steeds kut gaan. Het enige wat me deze keer op de been heeft gehouden is de overtuiging dat het op een gegeven moment gemakkelijker wordt, anders was ik zeker op kunstvoeding overgegaan.

Het hoeft echt niet meteen gemakkelijk te gaan. Maar ik heb het op momenten WEL als een martelgang ervaren en was daar niet op voorbereid.
pi_107987837
Dan is vrijdag een spannende dag evenstar! Continue dunne ontlasting zou mij ook zeker niet lekker zitten..
pi_107996091
Al twee keer heel lang doorgeslapen hier! Laatste voeding gisteren om 19.15 uur, 20.15 ongeveer in bed. Omdat ik de reserves wel kan gebruiken heb ik om 22.30 gekolft en dat staat nu in de koeling voor morgen als pap en mam op komen passen.
Ik kan trouwens inmiddels in 3 keer kolven voldoende binnen halen voor de volgende dag, dus ik hoop dat het zo blijft.

ik heb trouwens alweer netjes mijn 28 dagen cyclus terug :( , dat had van mij nog wel even weg mogen blijven..
pi_107996298
Is er ook een kolftopic? Ik zie t zo gauw miet, en weet niet hoe ik moet zoeken oo mn ipad.
  woensdag 15 februari 2012 @ 08:09:03 #128
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107996339
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 08:03 schreef Bleie het volgende:
Is er ook een kolftopic? Ik zie t zo gauw miet, en weet niet hoe ik moet zoeken oo mn ipad.
Het kolftopic deel 3
Ik hoop dat het de meest recente is ;)
  woensdag 15 februari 2012 @ 08:49:09 #129
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_107996761
Evenstar Aviva begon op +2 en zit nu op -1 lijn.
Mss was zijn gewicht eigenlijk te hoog, omdat je zoveel rust hebt moeten houden?
pi_107996844
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:45 schreef WupWup het volgende:
Het kan nog makkelijker ;)
Thuis bevallen, binnen een half uur lag ze aan, even een overproductie gehad die opgelost kon worden met blokvoeden en nu met 2 jaar en 3 maanden drinkt ze nog. Kunstvoeding heeft ze in totaal nog geen 20 keer gehad, tussen 7 en 11 maanden als ik het niet meer bij elkaar gekolfd kreeg.
En ik weet heel erg zeker dat mijn uitgebreide voorbereiding hier in grote mate aan bij heeft gedragen.
Thuis bevallen, onmiddelijk aan de borst (eerste borstvoeding na ...uur staat doorstreept in het verslag. ;)) Nog maar 4 maanden nu, maar ik zou het vreemd vinden moesten er problemen komen.
pi_107996846
Asyniur: dank!
pi_107998928
evenstar :* ik hoop dat de ka wat kan betekenen en dat Ollie lekker zal groeien :* :*
  woensdag 15 februari 2012 @ 11:02:51 #133
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107999670
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 08:49 schreef DaviniaHR het volgende:
Evenstar Aviva begon op +2 en zit nu op -1 lijn.
Mss was zijn gewicht eigenlijk te hoog, omdat je zoveel rust hebt moeten houden?
Dan had hij eerder af moeten buigen.. Hij groeide nl in het begin mooi op de lijn mee..!
pi_108004090
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 08:55 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Thuis bevallen, onmiddelijk aan de borst (eerste borstvoeding na ...uur staat doorstreept in het verslag. ;)) Nog maar 4 maanden nu, maar ik zou het vreemd vinden moesten er problemen komen.
maar maar maar het is jouw derde :6 ;)
pi_108004148
Mijn kinderen zijn beide in het zh geboren (poliklinisch), en lagen ook direct aan de borst.
pi_108004682
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:34 schreef Bleie het volgende:
Mijn kinderen zijn beide in het zh geboren (poliklinisch), en lagen ook direct aan de borst.
Hier ook hoor. Meteen aan de borst en toen ik na anderhalf terug kwam van de O.K. meteen weer.
Ook geen last van stuwing en de bv kwam meteen op gang.

Als mij was verteld over de zuigkracht en dat het nare gevoel van een kleintje die aan je tepel zuigt gewenning kost en tijdelijk is, dan had ik waarschijnlijk wel doorgezet.
The way you rock'n'roll
pi_108004934
Het is mij ook niet verteld maar ik heb wel doorgezet.
pi_108005091
Ik heb wel enorme stuwing gehad beide keren. Dat is toch heel gewoon in je kraamweek? Heb het nu wel één keer goed weggekolfd, en nu is het veel minder. Lek ook ietsjes minder dan bij de oudste, maar nog steeds zodanig dat ik er niet blij mee ben :(
pi_108005323
Ik heb nu stuwing ;( En ik moet nog 50 minuten wachten voor ik mag kolven ;(
Normaal heb ik nooit zo een stuwing in de middag, heb vanochtend uit deze borst al zo'n 170 ml gekolfd dus als ik dan om 15.00 uur ga kolven gaat dat helemaal prima. Maar vandaag is het dus stuwing, auw en lekken :')
Tralalalaaa
pi_108007024
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:56 schreef bitterend het volgende:
Het is mij ook niet verteld maar ik heb wel doorgezet.
Ja ik ben een watje :')

TAP, is er echt geen mogelijkheid tot eerder kolven bij dit soort incidenten?
The way you rock'n'roll
  woensdag 15 februari 2012 @ 16:38:33 #141
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_108011221
quote:
15s.gif Op woensdag 15 februari 2012 14:57 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Ja ik ben een watje :')

Nee, je bent absoluut geen watje! Het lijkt me dat je sowieso al voldoende in de kreukels lag.
pi_108011492
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 16:38 schreef pessie het volgende:

[..]

Nee, je bent absoluut geen watje! Het lijkt me dat je sowieso al voldoende in de kreukels lag.
Het is goed Pessie :* . Bitterend en ik hebben het er per dm over gehad en ik vatte het schijnbaar te vervelend op.

Kom jij eens gauw vertellen hoe het met Nathan gaat. Ik mis je in het dreumestopic -O-
The way you rock'n'roll
pi_108011649
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:32 schreef WupWup het volgende:

[..]

maar maar maar het is jouw derde :6 ;)
Mijn eerste dronk ook meteen en was vervolgens 4,5 jaar niet meer te stoppen. :P
Nummer twee begon dan weer pas de volgende ochtend echt te drinken.
pi_108011658
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Hier ook hoor. Meteen aan de borst en toen ik na anderhalf terug kwam van de O.K. meteen weer.
Ook geen last van stuwing en de bv kwam meteen op gang.

Als mij was verteld over de zuigkracht en dat het nare gevoel van een kleintje die aan je tepel zuigt gewenning kost en tijdelijk is, dan had ik waarschijnlijk wel doorgezet.
Dan vraag ik mij af, waarom heb je daar zelf niet naar gevraagd, bijvoorbeeld hier?
pi_108011944
quote:
2s.gif Op woensdag 15 februari 2012 16:47 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dan vraag ik mij af, waarom heb je daar zelf niet naar gevraagd, bijvoorbeeld hier?
Omdat ik hier al jaren meelas en een kennis bij ons thuis nog een privé voorlichting heeft gegeven en niemand het noemde. Ik dacht serieus dat het aan mij lag, lage pijngrens, watje of zo en durfde het gewoon weg niet te vragen.

En zoals ik laatst in een post met dezelfde strekking maar uitgebreider aangaf zat ik lichamelijk en geestelijk op een dieptepunt en speelde dat ook mee.

Ik roep nu wel zo makkelijk dat ik dan had door gezet. Wellicht ook niet door mijn algehele gesteldheid maar desondanks zou het fijn geweest zijn als iemand het me van tevoren verteld had zodat ik me dus niet zo'n alien voelde en er daarom niet over durfde te beginnen.

Zal ook mijn eigen schroom zijn hoor maar hier zitten veel langvoedsters en die lactatiekundige kennis is ook langvoedster en dan voel je je nogal suf als jij denkt OMG wat een kutgevoel dat bv geven :@
The way you rock'n'roll
  woensdag 15 februari 2012 @ 17:26:46 #146
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_108013300
Maar je hoeft toch geen intellectueel te zijn om te bedenken dat je tepels moeten wennen als er opeens een baby 10/12 keer per dag gedurende 10/15 minuten per borst aan drinkt.

Dat lijkt me nogal logisch.... :s)
pi_108013847
Ik snap je wel hoor DML. hier de eerste waar ik wel inderdaad echt het merkte maar dat was nog te doen. Maar bij de 2de deed het gewoon echt heel heel heel veel pijn de eerste weken.
En ik leg heel goed aan, had de oudste ook al langevoed maar ik kreeg van kraamhulp en mijn moeder van alles tegen mij aan gemopperd dat ik zeker wel snap dat je algehele gestel enzo zeker mee werkt.

Ik snap dus het gedeelte van het echt teveel pijn vinden we;l, jammer dat je de vragen niet wilde stellen.
(en dat bedoel ik niet lullig! ) Vragen zijn namelijk nooit dom.. of suf etc.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:06:57 #148
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108014648
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:26 schreef Juud79 het volgende:
Maar je hoeft toch geen intellectueel te zijn om te bedenken dat je tepels moeten wennen als er opeens een baby 10/12 keer per dag gedurende 10/15 minuten per borst aan drinkt.

Jij hebt serieus geen gram tact in je zitten he?! Je zegt even in andere bewoording dat men Dom is dat ze dat niet ff zelf bedenken..
Sommigem zijn zo kapot of verward van de bevalling dat ze daar niet aan denken of zo vol van hormonen.. En een pijngrens is persoonlijk wat voor de een te doen is is voor de ander niet!
pi_108014652
quote:

Wennen is iets anders dan elke keer met tranen in je ogen en stampende voeten jezelf te moeten verbijten omdat het zo verrekte pijn doet.

Leuke finishing touch trouwens, die zelfingenomen smiley.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vanyel op 15-02-2012 18:13:02 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_108014770
Njah ik had dus wel idd dat ik met tranen zat te voeden en mij echt moest verbijten om de pijn van het zuigen.. Het is wel een kwestie van wennen, maar ik snap wel dat het voor andere echt heel zwaar is om daar aan te wennen.. Het gaat na een poosje ook weer weg.. Maar dat het pijnlijk is dat is zeker.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:10:22 #151
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108014787
Och vanyel we zijn gewoon dom en zwakker als hare alwetende en doende heilige geweldigheid :')
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:39:35 #152
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_108015794
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:10 schreef _evenstar_ het volgende:
Och vanyel we zijn gewoon dom en zwakker als hare alwetende en doende heilige geweldigheid :')
Jemig zeg, overdrijf eens niet zo vreselijk.....
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:57:09 #153
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108016381
Ach weet je, achteraf bezien denk je dan: hmm, misschien had ik tóch door moeten zetten/de vraag moeten stellen etc, maar op dát moment trok je het niet meer.
Achteraf is zoveel ellende en emotie 'vergeten' dat je soms denkt dat het aan jou lag.
Maar je neemt op dát moment een beslissing door of onder bepaalde omstandigheden. En ja, als ja dan weer goed in je vel zit denk je misschien 'ik had ook wel kunnen bedenken dat mijn tepels even moesten wennen' (bijv), maar dat zie je op zo'n moment niet omdat er nog tig andere dingen meespelen...

Als ik kijk naar mezelf: ik vind het nog steeds jammer dat ik gestopt ben met bv. Bijna elke dag denk ik nog wel: had ik niet gewoon op mijn tanden moeten bijten?
Aan de andere kant: ik heb pijn genoeg en op een gegeven moment is de grens gewoon bereikt en kun je er gewoon niet nóg meer bij hebben.
En iedereen trekt die grens voor zichzelf.

zo was ik ervan overtuigd dat ik aan het einde van de zwangerschap bij Harry weinig tot geen bekkenklachten meer had. Maar gisteren was ik mijn 'dagboek' van toen aan het teruglezen (om te kijken wanneer hij was ingedaald) en tot mijn verbazing las ik daar 'de pijn wordt steeds erger'... Over vertekend beeld gesproken ;)
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:08:37 #154
259886 pessie
pi_108016810
Ik kan me voorstellen dat als je je uitgebreid hebt laten voorlichten dat je er dan niet vanuit gaat dat ze iets vergeten zijn. Ik had sowieso een aantal langvoedsters om me heen, waarmee ik ook al meemaakte dat dingen niet altijd soepel liepen, en dat sommige zaken pijn doen. Verder had ik een tepelhoedje vanwege een niet happend kind, ik denk dat het dan sowieso anders is.

Asy, jij?! Echt? Jij hebt zo lang gevoed!!!
pi_108017149
Ik lees hier de laatste tijd ook vaak dingen waarvan ik denk, goh,had ik wel willen weten, dan was het misschien wel gelukt.
Het had misschien ook wel gelukt, maar ik vind een bevalling en het overrompelende van een (eerste) pasgeboren kindje redenen genoeg om op dat moment een besluit te nemen wat je rust geeft.

Wat ben je er ineens veel mee bezig Dizzy? of gewoon aan het terugdenken?
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:30:18 #156
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108017723
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:08 schreef pessie het volgende:
Ik kan me voorstellen dat als je je uitgebreid hebt laten voorlichten dat je er dan niet vanuit gaat dat ze iets vergeten zijn. Ik had sowieso een aantal langvoedsters om me heen, waarmee ik ook al meemaakte dat dingen niet altijd soepel liepen, en dat sommige zaken pijn doen. Verder had ik een tepelhoedje vanwege een niet happend kind, ik denk dat het dan sowieso anders is.

Asy, jij?! Echt? Jij hebt zo lang gevoed!!!
Ja ik heb ook lang gevoed, maar het feit dat ík de stekker eruit trok en niet mijn kind zit me nog dwars. Het is niet dat ik er vreselijk verdriet van heb, maar het steekt wel een beetje.
en het helpt niet echt dat Harry sinds een poosje weer elke dag eventjes zoekt naar mijn borst om even te kunnen happen in de tepel.

Troeta, maar dat is het ook. Je neemt op dát moment een beslissing onder de omstandigheden en emoties die op dát moment zijn.
pi_108017890
quote:

Deed sofie dat maar. Die dronk 8 a 9 keer per dag 45 minuten per borst. En ja daar heeft een lk meegekeken
*poef* nu is het weg
pi_108018202
Dat is mooi gezegd, een kutgevoel. Het is ook echt een kutgevoel vind ik, en na een week 'wennen' is dat kutgevoel nog niet minder. Misschien verdwijnt het nog, misschien. Maar iedere keer aanleggen is even keihard op mijn tanden bijten. Dat ik van plan ben dat voorlopig nog te doen maakt me niet slimmer of toffer of stoerder. Ik heb denk ik ook de mazzel dat ik een "happy happy joy joy" zwangerschap had en een ambentenarenbevalling (precies 8 uur tussen eerste wee en thuis uit het ziekenhuis) zonder veel kleerscheuren, dus ik heb veel reserve. Maar ook daarmee zitten de hormonen en emoties me vaak hoog en ben ik héél opgelucht vlak na een voeding als ik even een paar uur niet hoef, dus dat je andere keuzes maakt als je emotioneel en lichamelijk een veel hardere knauw hebt opgelopen kan ik me héél goed voorstellen.
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:43:15 #159
259886 pessie
pi_108018338
ambtenarenbevalling _O- die had ik nog nooit gehoord! Geweldig woord! Echt! Wie wordfeud er? gebruiken zeg ik!
En ook ik had een snelle bevalling, ik wilde na afloop oprecht dat ie minder snel was gegaan.
pi_108018419
Wat ik wel jammer vind, maar ook herken, omdat ik net zo eigenwijs was, is dat je hier vaak het advies krijgt om een LK te benaderen maar dat verse moeders dat advies niet opvolgen.
En uiteindelijk stoppen.
Het duurde bij mij ook 4 weken voor ik eindelijk een LK benaderde, op advies van hier, vooral vanwege het geld, ik vond het duur. Maar het heeft de bv wel gered hier.
In anderhalf uur consult.
En waar ik alle vragen kon stellen en waar ik na dat consult zelfs nog af en toe langs kon gaan voor tips en vragen.
Het is zo fijn om het niet alleen te doen.

Asy :*
Ik heb geen spijt, maar Ko taalt er ook helemaal niet meer naar. Hij heeft er sindsdien nooit meer naar gevraagd. Gek eigenlijk.
pi_108018681
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:43 schreef pessie het volgende:
ambtenarenbevalling _O- die had ik nog nooit gehoord! Geweldig woord! Echt! Wie wordfeud er? gebruiken zeg ik!
En ook ik had een snelle bevalling, ik wilde na afloop oprecht dat ie minder snel was gegaan.
Ik vond het wel een accurate benaming eigenlijk :+ Ach, die twee uur weeënstorm had van mij geen minuut langer hoeven duren, en ik heb nog 1,5 uur persweeën gehad, dus wel echt het gevoel gehad dat ik dat bewust heb meegemaakt. Maar ik was wel tamelijk in shock toen ik weer thuis was ja. En mijn omgeving ook ;) Wat ging jou er te snel aan?
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:56:20 #162
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108018976
oeke, ik denk als Harry uit zichzelf gestopt was (en nu er niet meer naar taalde) dat ik ook minder last van dat gevoel zou hebben :Y
Het is ook geen enorme spijt, maar gewoon... mja... lastig uit te leggen...
Maar goed, nog eventjes en ik mag weer O+
pi_108019016
quote:
2s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:56 schreef Asyniur het volgende:
oeke, ik denk als Harry uit zichzelf gestopt was (en nu er niet meer naar taalde) dat ik ook minder last van dat gevoel zou hebben :Y
Het is ook geen enorme spijt, maar gewoon... mja... lastig uit te leggen...
Maar goed, nog eventjes en ik mag weer O+
Ja, dat denk ik ook. En ik snap je heel goed.
Ko mist het misschien niet, maar ik nog wel, af en toe! O+
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:04:53 #164
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108019349
En dan gaan wij het gewoon heel erg lang volhouden hè?
Tot ze 16 zijn ofzo :P
pi_108019643
Bende helemaal gaar geworden? :o
2 jaar en nog een beetje vond ik lang zat! Dat kan deze ook krijgen.
pi_108019669
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wat ik vantevoren niet heb beseft:

- dat er na de bevalling geen tijd was om te rusten maar ik minstens elke 3 uur moest voeden
- dat een voeding zolang zou duren
- dat een kindje er helemaal geen behoefte aan kan lijken te hebben en voortdurend in slaapt valt
- dat krampjes heel naar kunnen zijn
- dat het heel lastig kan zijn om het verschil te zien bij een baby tussen honger hebben, moe zijn en krampjes hebben
- hoe weinig slaap ik zou krijgen de eerste periode
- dat ik de dagen na de bevalling amper zou kunnen lopen
- dat veel baby's moeten leren slapen

En ik kan nog wel even zo doorgaan. Niet alleen over borstvoeding wist ik veel dingen niet, maar ik wist in het algemeen weinig over hoe de dagelijkse praktijk zou zijn met een baby, mijn baby. Met flesvoeding zou dat ook zo geweest zijn.

Er is in mijn ogen een soort overgave nodig voor het ouderschap. Met overgave bedoel ik dat je je erbij neerlegt dat je vantevoren niet precies weet wat je te wachten staat en dat je na de bevalling maar zoveel mogelijk met de situatie en je baby meegaat. Dat was dan ook de voornaamste reden dat ik het de tweede keer makkelijker vond. Ik kon me eenvoudiger bij de dingen zoals ze waren neerleggen. Bij Ivan vond ik de regeldagen nog lastig omdat ik dan bijvoorbeeld een verjaardag miste of bepaalde visite. Bij Lena zei ik alle afspraken af en parkeerde ik ons op de bank of in bed en probeerde ik er zoveel mogelijk van te genieten.

Dat neemt niet weg dat vantevoren zoveel mogelijk kennis opdoen zinvol is, hoor. Maar je moet het uiteindelijk ook allemaal leren door het te beleven. Ook daarom ging het de tweede keer makkelijker: ik had het al in de vingers.
pi_108019974
quote:

Ik dacht bij elke voeding: "WTF! WTF!? WTF!???" Gelukkig was het na een minuut voorbij. Ik moest flink op m'n onderlip bijten en was totaal niet op die pijn voorbereid.

Omdat ik er niet op voorbereid was heb ik het in Z&G váák genoemd. Het is dus wel voorbij gekomen, DML. Jammer dat je het niet hebt gelezen. ;(
pi_108020004
Claudia, ik zit nog volop in die fase en herken dus alles wat je daar neerzet. En inderdaad, het is een overgave. Je moet alles ondergaan en ontdekken, en dat is soms leuk en soms heel moeilijk. En volgens mij is dat ook precies wat ik gedaan heb toen de borstvoeding niet op gang kwam. Ik kon al snel accepteren dat het anders ging dan het 'boekje' en heb een andere route gekozen om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen. Het gemak waarmee ik dat besluit nam en me stortte op mijn nieuwe routine heeft mij zelf ook verbaasd. Maar dat is dus ook voor een groot deel te danken aan een zeer doortastende kraamhulp en een achterban met gedegen kennis van zaken. Als ik van te voren een iets beter idee had gehad van wat het inhoudt om je productie op gang te krijgen, was ik denk ik minder afhankelijk geweest van mijn omgeving.
pi_108020229
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:19 schreef Clubsoda het volgende:
Claudia, ik zit nog volop in die fase en herken dus alles wat je daar neerzet. En inderdaad, het is een overgave. Je moet alles ondergaan en ontdekken, en dat is soms leuk en soms heel moeilijk. En volgens mij is dat ook precies wat ik gedaan heb toen de borstvoeding niet op gang kwam. Ik kon al snel accepteren dat het anders ging dan het 'boekje' en heb een andere route gekozen om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen. Het gemak waarmee ik dat besluit nam en me stortte op mijn nieuwe routine heeft mij zelf ook verbaasd. Maar dat is dus ook voor een groot deel te danken aan een zeer doortastende kraamhulp en een achterban met gedegen kennis van zaken. Als ik van te voren een iets beter idee had gehad van wat het inhoudt om je productie op gang te krijgen, was ik denk ik minder afhankelijk geweest van mijn omgeving.
Ik weet het niet. Dat kan, maar aan de andere kant kan alles na een bevalling heel anders zijn dan je had verwacht. Hoe zwaar is de bevalling zelf, hoe makkelijk herstel je, hoe pikt je partner het prille ouderschap op, hoe reageer je op je slaapgebrek, huilt je baby veel of niet, wat doen je hormonen allemaal met je?

De kraamperiode is bij uitstek een periode om te vertrouwen op een paar lieve, doortastende en bekwame mensen om je heen. Daarom moeten kraamhulpen véél beter geschoold worden over borstvoeding, net als ziekenhuispersoneel en wijkverpleegkundigen en idealiter ook huisartsen. Op die expertise moet je terug kunnen vallen.

Neem regeldagen als voorbeeld. Hoe vaak dat onderwerp wel niet voorbij komt. Zelfs in de checklist van de kraamhulp staat 'regeldagen' als punt opgenomen. En als het dan eenmaal zover is vraag je je af wat er in hemelsnaam met je baby is. Dan roept iemand hier op het forum 'Regeldagen!' en voel je je haast een beetje stom. :+
pi_108020887
Tja, wie weet. De essentie van een kind krijgen is ook wel dat het allemaal anders loopt dan je denkt. Maar als je vraagt "wat miste je in informatievoorziening?", dan is het wat mij betreft dit punt. Op de voorlichtingsavond is er eindeloos besteeds aan correct aanleggen bijvoorbeeld, terwijl dat nou bij uitstek iets is waar je in het ziekenhuis en thuis direct bij geholpen wordt (ik althans). Aan dat theoretische riedeltje heb ik echt weinig gehad want ik doe het uiteindelijk heel anders (als in, ik voed niet in de Madonnahouding).
pi_108021229
Ja precies. Mijn post kwam puur voort uit de discussie over wat je mist in informatievoorziening.
Ik snap dat je mensen niet op stang wilt jagen van tevoren door over borstontsteking en de hele rambam te beginnen maar gewoon eerlijk zijn dat het de eerste tijd doorbijten is en dat je tepels moeten wennen mag best wel.
Maar de nadruk ligt vooral op goed aanleggen, dan doet het geen pijn.
The way you rock'n'roll
pi_108021461
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja precies. Mijn post kwam puur voort uit de discussie over wat je mist in informatievoorziening.
Ik snap dat je mensen niet op stang wilt jagen van tevoren door over borstontsteking en de hele rambam te beginnen maar gewoon eerlijk zijn dat het de eerste tijd doorbijten is en dat je tepels moeten wennen mag best wel.
Maar de nadruk ligt vooral op goed aanleggen, dan doet het geen pijn.
Nou ja, dat is dus waar ik van alle kanten mee geconfronteerd werd, een waslijst aan problemen die ik nooit tegen ben gekomen. Ik vond dat gehamer op de stuwing ook zo vervelend. Ik heb nooit last van stuwing gehad en heb me druk zitten maken om niets.

Ik denk nog steeds dat iemand die een kind krijgt vooral goede begeleiding nodig heeft. Of het nu gaat om de bevalling zelf, de borstvoeding of opvoeden in het algemeen: je weet niet precies wat je te wachten staat, je kunt je niet overal op voorbereiden en je zult hier en daar moeten improviseren.

En in het algemeen heb ik er gewoon moeite mee als iets vantevoren geproblematiseerd wordt. Mensen die je bij voorbaat al sterkte wensen met je slapeloze nachten, bijvoorbeeld. Heel fijn.
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:48:21 #173
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_108021612
dus je zit je ook nog een enorme kneus te voelen omdat je heus goed aanlegt, en het toch zeer doet, nog een keer aanleggen, nog een keer, weer anders, fout, dus kloven...

ik had gelukkig niks, geen pijn in ieder geval. Mijn kind kreeg gewoon gelijk een hele voeding op zijn pasgeboren maagje. Voeding opbouwen is voor mietjes :+

maar misschien is voorlichting zo te doen: het kan op deze manier, maar stel je er maar op in dat het hélemaal anders gaat.

Ik kreeg helaas bij de oudste bijna geen kraamzorg en redde me wel, op zich maar heb toch regelmatig staan snikken om de gebruiksaanwijzing. ik snapte niks van dat kind (achteraf was het die voeding het was te veel. maar iedereen zei dat dát niet kon enzo) en hormonen helpen mij niet op een positieve manier.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_108021894
De eerste weken was het verstand op nul en door gaan...ik heb zo veel gelezen van te voren en dacht er nonchalant mee om te gaan, ach als het niet werkt dan fles...maar ik pakte haar telkens als ze huilde, elke half uur desnoods, soms 14 voedingen per dag....en die tepelhoed die ik kreeg in het zh die heeft mij gered want zooo veel pijn deed het..mijn god!

Goede hulp van de kraamzorg is echt essentieel wil de bv goed lukken vind ik! ja en doorzettingsvermogen..en gewoon heleboel andere dingen...

Mijn buurvrouw zei tegen mij: waarom verteld niemand je dat het zo vermoeiend is de bv? en zoveel van je vraagt?
Ja weet ik niet...ik heb daar persoonlijk nooit behoefte gehad om te horen dat je niet zal slapen snachts of lekken..
wat voor mij het beste werkt is iets opzoeken als ik iets tegen kom...bijvoorbeeld een harde plek op je borst, kind die elke uur wil drinken (clusteren)
Had ik het van te voren allemaal gelezen had ik waarschijnlijk gedacht...pff gedoe! wil ik dat wel?
Maar omdat ik het eerste ervarende..voor dat ik erover las kon ik beter mee omgaan.
pi_108022108
Maar dat is het risico met informatievoorziening vooraf denk ik. Ik heb heel braaf yogaklasjes gedaan en het Hypnobirthingboek gelezen en er al met al geen klap aan gehad. Pauzes tussen je weeën om op adem te komen, ontspanning, houdingen om weeën op te vangen, timen of ze wel om de 5 minuten kwamen, het ging allemaal niet want het was een duizelingwekkende opeenvolging van wee na wee. Op momenten dat ik coherent kon nadenken dacht ik steeds "zo vertelt niemand je het en wat een geklets is het allemaal die informatievoorziening". Dus ja, dat soort dingen gebeuren, ieders beleving is gewoon anders en daar kan je nooit echt op aansluiten.

En ja, je moet op hulpverlening kunnen vertrouwen. Maar ik denk ook wel dat het bij mij weinig gescheeld heeft. Wat nou als ik geen kraamhulp had gehad die me direct liet kolven en een tepelhoedje liet proberen? Wat nou als ik wel in speen/tepelverwarring had geloofd en het kolven niet had aangedurfd? Dan was ik ook gestopt en het jaagt me wel schrik aan hoe dun die scheidslijn dus was.
pi_108022280
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:56 schreef Clubsoda het volgende:
Dus ja, dat soort dingen gebeuren, ieders beleving is gewoon anders en daar kan je nooit echt op aansluiten.
Ja, helemaal waar. Ik had tijdens de beide bevallingen ook een punt waarop ik dacht: "Nu vind ik het écht niet leuk meer, ik kan het niet, dit wil ik niet, dit komt niet goed." Vantevoren had ik mezelf nog zo ingeprent dat dat moment zou komen en dat ik er gewoon doorheen moest, maar op dat moment zelf lukte het niet. Het was te zwaar.

De eerste keer is het toen tóch gelukt, vooral door fantastische begeleiding van verpleegkundigen. O+ Wat hebben die me er doorheen geloodst, zeg.
pi_108022409
Ik wist niet wat ik van de bevalling moest voorstellen maar nu dat ik het weet...weet ik niet of ik nog een keer durf :@
pi_108022417
quote:
Wat nou als ik wel in speen/tepelverwarring had geloofd en het kolven niet had aangedurfd?
Dan had je gekolfd en aan fingerfeeding gedaan?
pi_108022532
Misschien wel. Maar dat had het er vast ook niet eenvoudiger op gemaakt ;)

Bitterend, ik moet er niet aan dénken :+ Maar wie weet komt dat ooit wel weer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 15-02-2012 21:14:38 ]
pi_108022536
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 21:01 schreef bitterend het volgende:
Ik wist niet wat ik van de bevalling moest voorstellen maar nu dat ik het weet...weet ik niet of ik nog een keer durf :@
Geloof me. Dat slijt. En dat is juist het gevaarlijke er aan vind ik :')
The way you rock'n'roll
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:05:18 #181
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108022615
quote:
Dus ja, dat soort dingen gebeuren, ieders beleving is gewoon anders en daar kan je nooit echt op aansluiten.

Precies dit dus. Als je zwanger bent, wil je ook niet alle zaken horen die mogelijk kunnen gaan spelen c.q. mis kunnen gaan. Dan heb je er van tevoren al geen zin meer in.
Dat geldt denk ik ook voor bv.

En goede hulp is heel erg belangrijk. Als ik alleen had moeten afgaan op wat me in het ziekenhuis 'geleerd' werd, dan had ik denk ik niet lang meer gevoed. Maar toen kreeg ik een fijn kraamverzorgster thuis O+
En die legde uit hoe het zat en hoe je kon zien dat ie goed lag. En daags erna vertelde ze het (op mijn verzoek) nog eens en nog eens, net zolang totdat ik het vertrouwen had. En nooit vond ze het stom...
pi_108022634
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 21:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Bij mij is het een jaar na dato nog even helder als een week erna hoor.
Nooit. Meer.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_108022648
haha ja dat het slijt geloof ik wel, mijn moeder heeft 5 kinderen gehad en soms vraag ik haar: mam weet je echt zeker dat je kinderen hebt gehad??
want ze zegt dat ik de dokter moet vragen waarom mijn kind haar haar niet goed groeit :')
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:06:33 #184
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108022674
Ow en mag ik even zeggen dat ik het gewoonweg waardeloos vind dat ze samen met de placenta ook de gebruiksaanwijzing weggooien! :{w
pi_108022686
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 21:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Haha, ja. Ik ben het op den duur gaan romantiseren. Toen ik de tweede keer aan het bevallen was schoot ik paniek toen het zwaar werd omdat ik meteen weer wist hoe het écht was. En hoe vreselijk dat was. En hoelang het duurde.
pi_108022729
Asy :D :*
in het zh bleven ze zeggen dat ze perfect hapt! want ja grote hap en lip mooi gekruld...waarom doet het zo veel pijn vroeg ik?? tja daar hadden ze geen antwoord op want het hoorde geen pijn te doen }:|
pi_108022988
Ik ben voor een tweede bevalling (óóit) vooral bang dat het minder soepel gaat :@ Dit kon ik hebben. Het was even afzien maar ik heb er niet doorheen gezeten, was niet uitgeput. En ik had een briljante vk en kraamhulp om me er doorheen te loodsen. Een volgende keer kan alleen maar tegenvallen. Luxeproblemen... :+
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:37:33 #188
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_108024335
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik dacht bij elke voeding: "WTF! WTF!? WTF!???" Gelukkig was het na een minuut voorbij. Ik moest flink op m'n onderlip bijten en was totaal niet op die pijn voorbereid.

Omdat ik er niet op voorbereid was heb ik het in Z&G váák genoemd. Het is dus wel voorbij gekomen, DML. Jammer dat je het niet hebt gelezen. ;(
Ik heb dat ook wel gehad hoor, de eerste twee/drie weken was aanleggen echt even tandjes op elkaar de eerste 10/15 slokken. Maar ik heb geen moment gedacht om te stoppen, ik dacht, och ze moeten gewoon even wennen.

En het gevoel van leeggedronken borsten na een voeding maakte veel goed, niet te vergeten een volgedronken kind. :)
pi_108024872
Maar de eerste 10/15 slokken op je tanden bijten is echt niet te vergelijken met 20 minuten op je tandenbijten en dan nog een keer omdat je andere borst ook nog 'moet'. Ik kom zo langzamerhand pas in de fase dat vooral het aanhappen zeer doet en dat ik daarna de pijn kan blokken. Dat maakt echt al heel veel verschil vind ik.
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:56:21 #190
259886 pessie
pi_108025436
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 21:13 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ben voor een tweede bevalling (óóit) vooral bang dat het minder soepel gaat :@ Dit kon ik hebben. Het was even afzien maar ik heb er niet doorheen gezeten, was niet uitgeput. En ik had een briljante vk en kraamhulp om me er doorheen te loodsen. Een volgende keer kan alleen maar tegenvallen. Luxeproblemen... :+
Mijn kraam was te laat :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:@

Ze was wel echt een schat en ze heeft zich voor 200% ingezet om de bv te laten slagen. Ik geef vaak mn kraam een pluim hier op het forum, maar als ik eerlijk ben was de rol van manlief wel echt een stuk groter dan die van de kraam. Ik bedoel, aan 1 stuk motiveren, zo mogelijk nog minder slapen dan ik al deed en omdat ik niet kon bewegen moest hij er sowieso uit om alle kolfspullen te pakken en na afloop alles schoon te spoelen. Wat ben ik blij dat ik midden in de zomer bevallen ben, dat alles doen als het buiten vriest dat het kraakt lijkt me nog zwaarder.

En club, wat betreft bevalling, ik ben na afloop een aantal weken enigzins van de wereld geweest zeggende "het ging zooooooooo snel".
Claudia, dat punt heb ik inderdaad ook gehad, dat ik tegen manlief riep, en nu kun je de boom in breng me maar naar het ziekenhuis (ja ik ja :') ) en geef me maar een ruggeprik want dit ga ik niet nog 6 uur doen!!! Toen had ik waarschijnlijk dus al persweeën, maar tsja, geen vk he...
pi_108025998
Het ijs stond hier letterlijk op de binnenkant van de slaapkamerramen in mijn kraamweek :+ Het had eigenlijk wel iets enorm knussigs en samenhorigs vond ik. Maar ik schopte ook mijn man het bed uit om de fles warm te maken en de kolfspullen te pakken. Goud waard, zo'n steunende kerel.
pi_108026072
:Y
  woensdag 15 februari 2012 @ 22:12:00 #193
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108026474
Motiverende partner is echt iets wat heel erg scheelt!
pi_108027151
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 22:12 schreef _evenstar_ het volgende:
Motiverende partner is echt iets wat heel erg scheelt!
Die van mij motiveert me enorm om door te gaan met de BV want dan hoeft hij 's nachts niets te doen o|O

Nee, zonder gekkigheid. Mijn voedmomenten zijn heilig. Als ik voed dan zorgt mijn man voor Hannah. En het is de laatste weken vaak voorgekomen dat zij dringend aandacht nodig had terwijl ik Mia aan de borst had.
  donderdag 16 februari 2012 @ 08:04:56 #195
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_108035611
Dames ik kom afscheid nemen, na 10 maanden is mn kleine er klaar mee. Sinds januari was t nog alleen ochtendvoeding, maar hij wil niet meer; hoofd wegdraaien, bijten, knijpen.

Ik ben trots op 10 maanden, en mn man ook.
Na de flink pittige start maar met behulp van mijn 2e meest geweldige kraam en diverse tips en aanwijzingen hier is t toch goed gekomen en heeft hij tot 6 maanden volledig gehad, tot 8 maanden nog steeds 4 voedingen die daarna zijn afgebouwd naar 1 omdat meneertje ging doorslapen , niet meer s ochtends wilde en ik niet meer wilde kolven.
Ik heb gewoon 6 mnd gekolft,....alles voor mn kind.

En nu is t klaar. Het is ontzettend raar en ik ga het ook heel erg missen, maar je kan m niet dwingen natuurlijk.

Misschien tot ziens bij ooit een tweede!!!
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
  donderdag 16 februari 2012 @ 08:45:37 #196
259886 pessie
pi_108035990
J-net dat heb je super gedaan *O* . Tot ziens ;)
  donderdag 16 februari 2012 @ 09:34:01 #197
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108036738
J-net, knap hoor! Bijna 1 jaar gevoed. Das toch hartstikke mooi!

octo, klinkt heel herkenbaar. Mijn man heeft altijd achter me gestaan maar gemotiveerd... :N
Die was blij toen de bijvoeding (van moedermelk) 's nachts stopte want dan hoefde hij er tenminste niet meer uit ;)
  donderdag 16 februari 2012 @ 12:05:37 #198
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108040565
Oh nee D. Was eerst bang dat Hij t gek zou vinden enz. Maar hielp me in het begin met aanleggen, zat op met hem zo dat Ik tussen de voedingen kon slapen/rusten. Complimenteert me dat Ik op "dieet" Ben voor O. en denkt mee na erover!
pi_108049280
Heb met veel belangstelling de hele discussie over informatievoorziening, pijn en ervaringen van de eerste weken gevolgd zonder tijd om te reageren.

Ik realiseer me eigenlijk nu pas hoeveel geluk ik heb gehad met de bv. Ben bij 38 weken in het ziekenhuis bevallen (ingeleid vanwege hoge bloeddruk). Joris lag in stuit, woog maar 2675 gram maar was helemaal gezond.

Hij werd direct aangelegd en bleef op mijn buik liggen terwijl ze probeerden de nageboorte op gang te krijgen (spuiten, duwen, trekken). De nageboorte kwam niet dus ik moest naar de OK. Joris werd die nacht elke drie uur aangelegd bij mij. Ik weet nog dat ik in het logboek van de kraamverzorgende las "drinkt goed, mama lijkt al melk te hebben". Ik dacht toen: "is dat niet altijd zo dan?"

De dag en nacht erna (ik moest 2 nachten blijven omdat ik 2 liter bloed was verloren) moest ik steeds bellen als ik dacht dat Joris wilde drinken en dan werd hij bij me aangelegd. Hoe we dat gedaan hebben weet ik niet meer want ik kon nog niet eens op mijn zij gaan liggen.
Van pijn aan mijn tepels kan ik me niet meer zoveel herinneren. Wel erge stuwing op dag 4 en 5. De kraamhulp stelde mij gerust: "nee joh, dat blijft niet zo. dan zouden we de Coberco wel kunnen bellen." _O-

De enige ongemakken die ik tot nu toe (5 maand) heb ervaren zijn overproductie (opgelost door 1 borst per keer aan te bieden) en een heftige tsr waar Joris zich vaak in verslikte. Hij was ook erg gulzig en lag na de voeding enorm te kreunen en piepen om alles te verwerken. Wij hadden er geen idee van dat baby's zoveel geluid konden maken in hun slaap.

Echt respect voor de moeders met veel pijn, productieproblemen en heftige regel- en clusterdagen! _O_

Wat het verwachtingspatroon betreft: ik had er niet echt over nagedacht. Wij hebben ons gewoon overgegeven aan het leven met een baby. Dag en nacht om de 2,5 tot 3 uur voeden, de eerste 4 weken. En niet alleen voor mij een overgang: mijn man stond elke nacht 2x slaapdronken Joris te verschonen (ja, hij poepte 's nachts ook) terwijl hij al lang weer aan het werk was.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 09:55:34 #200
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108071249
Whooop whoop 315 er bij!! Dieetaanscherping is dus zin vol geweest!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 10:33:10 #201
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108072137
*O* Goed zo evenstar!
pi_108072512
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 09:55 schreef _evenstar_ het volgende:
You go girl!!!!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 11:38:48 #203
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_108073967
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 09:55 schreef _evenstar_ het volgende:
*O* wat fijn!
pi_108074558
Wat heerlijk evenstar!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 12:00:16 #205
259886 pessie
pi_108074618
Evenstar *O*
pi_108075347
Super evenstar!
pi_108076137
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 21:05 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Bij mij is het een jaar na dato nog even helder als een week erna hoor.
Nooit. Meer.
Dit.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 13:10:14 #208
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_108076491
Hier een klein beetje snotterig meisje, iemand ervaring met BV in het neusje druppelen, werk dat echt?

SPOILER
  vrijdag 17 februari 2012 @ 13:32:53 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_108077151
Toen Soneal ontstoken ogen had heb ik er wel BV ingedruppeld, geen idee of het zonder druppelen ook over zou zijn gegaan (vast wel), en of dat langer zou hebben geduurd, maar het ging over.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_108078886
Kijk!

Vlindur helpen met kolven

En zelf ook een slokje!

[ Bericht 59% gewijzigd door McLaura op 17-02-2012 18:01:26 ]
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_108079425
:D Thijs O+ Wat ontzettend schattig! (En wat een leuk kapsel heeft hij) Vond hij het lekker?

Evenstar, wat fijn!! Wat was het nou, de dropjes?
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_108079661
:D O+
pi_108079820
Wat een verschil met reacties zeg, moet je eens kijken wat een triest publiek prikbord heeft :')

Rienk helpt me wel vaker met kolven, Thijs wilde nu ook helpen :D En had dorst en vond het lekker ook!

[ Bericht 12% gewijzigd door Vlinder op 17-02-2012 18:18:32 (link verwijderd) ]
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_108079916
:? wat is hier gatver aan??? wat een rare mensen daar zeg
  vrijdag 17 februari 2012 @ 15:00:13 #215
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_108079971
oo leuke foto's hoor! en Evie vind die kolf ook heel interessant en wil da ook 'helpen'.

En bevallen zou ik best nog een keer kunnen/willen, maar ik heb geen zin meer in een zwangerschap en een 3e staat hier ook niet op de 'wishlist' ;). T voelt goed zo :)
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_108080085
Wat is er met de maatschappij gebeurd dat melk voor kalfjes als normaal gezien wordt en borstvoeding maar iets wat je nog net in je eigen kind propt maar verder niet?

Ze hebben daar ook nog nooit gehoord van een min of de moedermelkbank zeker?

Vond Thijs het lekker eigenlijk?
The way you rock'n'roll
pi_108080091
Sorry hoor, maar wat een flauwe en domme reacties.
quote:
Maar dan wel 'eigen' melk, andermans melk is niet mijn ding.... alsof een olifantje bij een zebra staat te drinken zeg maar...
En dus drinken we melk van een koe...
pi_108080109
Ja dat dus DML :P
  Moderator vrijdag 17 februari 2012 @ 15:09:57 #219
5428 crew  miss_sly
pi_108080301
Schattig O+ Wat is ie geconcentreerd bezig met de kolf ook!
Vond ie het wel lekker inderdaad, Lau?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_108080337
Hihi, met auto'tjes erbij O+ Wat vond Thijs van de melk?

:D Twinkly, nog steeds op zoek naar kapsels?
pi_108080372
Hij vond het lekker!

Rienk heeft het nog nooit gehad :D (Dat van Jelte dus ;) )
pi_108080576
Thijs vond het lekker, hij werd boos toen ik het afpakte, dus maar leeg laten lurken.

En idd, die reacties daaro zijn tenenkrommend. Alsof een kolvende vrouw met een peuter keiharde porno is. Ofzo.

En Twinkly : idd, dus drinken we melk die voor kalfjes is. Lekker consequent. Bedankt voor je compliment over Thijs zijn haar. Ik laat het groeien om te kijken of hij net zo'n bos krullen krijgt als mijn man.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
  vrijdag 17 februari 2012 @ 15:20:53 #223
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108080641
:D die Thijs !!

Wickie vis en noten :) en nu ga ik vanavond heel gedurft ei proberen want die drie keer dat ik ei had.. Had ik ook vis en noten.. En dat zou me wel goed uitkomen als dat dan wel mag!

Wel nog steeds ontlastingsgedoe maarrr daarvoor afspraak staan. Ik hoop trouwens wel dat hij mij wel eens een avondje vrijgeeft.. Dus misschien lag het wel daar aan want Ik geef nu bij elke kick :) maar hij spuugt haast niet en denk dat dat komt door vis/noot weg te houden zijn huid ook rustig nu.
Mocht het nou toch weer magertjes worden als ik hem een keer niet gelijk aanleg maar ook ff rustig mijn douche afmaak oid dan LK inschakelen. Maar voor nu ben ik iig wel blij!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 15:46:24 #224
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_108081630
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:55 schreef Vlindur het volgende:
Wat een verschil met reacties zeg, moet je eens kijken wat een triest publiek prikbord heeft :')

Rienk helpt me wel vaker met kolven, Thijs wilde nu ook helpen :D En had dorst en vond het lekker ook!
Ik vind het eerlijk gezegd nog veel triester om daar hier over te gaan lopen klagen en te verwijzen.. Lau had op alle 10 haar vingers kunnen natellen wat voor reacties er daar zouden volgen. In mijn ogen zwaar provoceren en uitdagen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ireth op 17-02-2012 23:14:53 ]
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  vrijdag 17 februari 2012 @ 15:48:35 #225
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_108081747
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 15:04 schreef Twinkly het volgende:
Sorry hoor, maar wat een flauwe en domme reacties.

[..]

En dus drinken we melk van een koe...
Das mijn reactie 8-)

Lau en Vlindur lopen lekker te rellen en te stoken tussen 2 fora in... over flauw en dom gesproken :|W
  vrijdag 17 februari 2012 @ 15:50:33 #226
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108081841
Wat lief van Thijs! :D
Ik heb de andere reacties niet gelezen maar ik kan ze wel raden ;)
vreemd dat mensen inderdaad zo reageren. Mijn collega lust geen melk maar ze was wel eens nieuwsgierig hoe bv zou smaken. Toen ik een keer terug kwam van kolven, hebben we wat in een glas gegoten en dat heeft ze gewoon opgedronken. Ze vond het wel lekker. :D

Ik vind het wel moedig van je evenstar om ei te proberen. Ik zou denk ik gewoon voor veilig gaan...
pi_108082480
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 15:46 schreef Ireth het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd nog veel triester om daar hier over te gaan lopen klagen en te verwijzen.. Lau had op alle 10 haar vingers kunnen natellen wat voor reacties er daar zouden volgen. In mijn ogen zwaar provoceren en uitdagen.
Hoezo? Het is 'mijn' forum niet. Het liet in mijn beeld alleen maar zien hoe lief Thijs dat dronk. Dat al die mutsen daar vallen over het feit dat er een borst is vind ik dieptriest :')
pi_108082566
  vrijdag 17 februari 2012 @ 16:05:56 #229
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_108082587
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:04 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Hoezo? Het is 'mijn' forum niet. Het liet in mijn beeld alleen maar zien hoe lief Thijs dat dronk. Dat al die mutsen daar vallen over het feit dat er een borst is vind ik dieptriest :')
Laura komt daar al wat langer, die had op voorhand kunnen weten hoe een topic met dát als onderwerp zou gaan lopen. Sterker nog, daar had je dikke weddenschappen op kunnen afsluiten :)
pi_108082634
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 15:46 schreef Ireth het volgende:

[..]

Nee wat dacht je van eens die domme vooroordelen de wereld uit helpen?

Jij roept over een olifant die bij een zebra drinkt maar je kind melk van de koe geven is toch feitelijk niks anders?

Ik snap niet dat de mens zover van zijn natuur af is komen te staan :N
The way you rock'n'roll
pi_108082684
Provoceren? een foto van een kolvende moeder en een jonkie die melk drinkt is provoceren? }:|
  vrijdag 17 februari 2012 @ 16:10:19 #232
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_108082818
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:06 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Nee wat dacht je van eens die domme vooroordelen de wereld uit helpen?

Jij roept over een olifant die bij een zebra drinkt maar je kind melk van de koe geven is toch feitelijk niks anders?

Ik snap niet dat de mens zover van zijn natuur af is komen te staan :N
Ik zeg dat IK het onnatuurlijk vind om MIJN kind melk van een andere moeder te laten drinken. En daarover maakte ik de vergelijking. Over BV in het algemeen of kolven of foto's daarvan heb ik niets gezegd...
  vrijdag 17 februari 2012 @ 16:10:47 #233
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_108082853
Maar goed, wat doe ik in dit topic! :D Het is 8 jaar geleden dat er bij mij melk uit mijn borsten kwam :D Tjuus! :D
pi_108082892
Ik heb een keertje de melk van een vriendin geproefd 3 jaar geleden...ben ik nou ook een zebra? of olifant? :6
pi_108082999
Het woord onnatuurlijk is natuurlijk kolder want bijna alles wat we naar binnen gieten dan wel mikken is tegenwoordig onnatuurlijk maar dat is allemaal oké. Maar omdat het dan uit het lichaam van een ander komt is het huuuuu vies en onnatuurlijk.
Je kan juist niks natuurlijkers krijgen zelfs :D
The way you rock'n'roll
  Moderator vrijdag 17 februari 2012 @ 16:21:34 #236
5428 crew  miss_sly
pi_108083447
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:10 schreef Ireth het volgende:

[..]

Ik zeg dat IK het onnatuurlijk vind om MIJN kind melk van een andere moeder te laten drinken. En daarover maakte ik de vergelijking. Over BV in het algemeen of kolven of foto's daarvan heb ik niets gezegd...
De olifant en zebra gaan natuurlijk nergens over, want volgens mij zijn Vlindur en Thijs allebei gewoon van het menselijk ras.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_108083756
Lief Lau en Vlin!
En juist goed van jullie die foto's te laten zien. Die eeuwige taboe die over borstvoeding rust, bah..
pi_108083800
Nou, ik ben daar op dat prikbord alweer klaar. Ik had me ooit eens aangemeld onder het mom van leuk, maar ik vind de best sneu daar. (Vooral kopieren hoor! :{w )

Voor elke kuch ook een nieuw topic snap ik sowieso ook niet. Dit is veel overzichtelijker

Nou ja. Met Jelte gaat alles goed. Niks te melden over mijn eigen kinderen! :D

Bitterend, gave foto's! _O- O+
pi_108083807
Enne ik was op mijn werk ook eens heel nieuwsgierig hoe mamamelk smaakte dus heb van de kraamvrouw mogen proeven. Was heel gezellig, paps, oma, ik en de verloskundige met een borrelglaasje moedermelk. Wat hebben we gelachen :D
pi_108087175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:10 schreef Ireth het volgende:
Maar goed, wat doe ik in dit topic! :D Het is 8 jaar geleden dat er bij mij melk uit mijn borsten kwam :D Tjuus! :D
Lekker stoken door de link door te posten op het babypb, dàt doe je in dit topic. Valt me ook nog enorm van je tegen.

Maar goed : meiden hier, bedankt voor de leuke reacties! Thijs vond het lekker, het wordt wat mij betreft geen gewoonte. Hij heeft vanmiddag meer moedermelk binnengekregen dan in de rest van zijn leven :)
  vrijdag 17 februari 2012 @ 18:05:48 #241
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108088373
Vlindur plaatste toch ook de link van daar hier???

Wel ff met dezelfde maat meten :)!
pi_108089063
Heb de url weggehaald.

Tis klaar zo.
pi_108089360
Ik heb laatst die docu breast is best zitten kijken, daar gebruikte een vader de moedermelk vor de ontbijtgranen, dus ik kijk nergens meer van op ;)

Even een vraagje. Ons kereltje drinkt nog maar 5 voedingen per dag. Is het dan ook aan te raden om ook meer dan 160 ml in zijn flesje te doen voor het kdv? Het leek daar prima te gaan met de oude hoeveelheden, maar gisteren kwam hij om de 2 uur toen mijn ouders oppaste.. Er was zo'n formule. Als ik die toepas is het 6,4 x 150: 5 = 190 per keer.
Maar ik heb ook ooit gelezen dat je er per maand dat ze oud zijn weer wat van die 150 af zou moeten doen?
pi_108090254
quote:
Fantastische foto's bitterend!!

Ik was nog nooit op het forum van startpagina geweest dus ik snapte even niets van de discussie. Maar ik zag ergens de link staan en heb de reacties gelezen. Toch wel vreemd vind ik ze hoor. Terwijl ik een groot inlevingsvermogen heb. Peuters aan de borst bijvoorbeeld, daarvan weet ik dat het veel negatieve reacties oproept online. Maar kolven plus drinken uit een glas vind ik op geen enkele manier "gatver". En de zebra vergelijking klopt nog niet eens zoals hierboven al is opgemerkt.

Ik ben geloof ik ook niet helemaal genoeg op de hoogte van de real life connecties hier trouwens...
pi_108090401
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 18:33 schreef Nirak het volgende:
Ik heb laatst die docu breast is best zitten kijken, daar gebruikte een vader de moedermelk vor de ontbijtgranen, dus ik kijk nergens meer van op ;)

Even een vraagje. Ons kereltje drinkt nog maar 5 voedingen per dag. Is het dan ook aan te raden om ook meer dan 160 ml in zijn flesje te doen voor het kdv? Het leek daar prima te gaan met de oude hoeveelheden, maar gisteren kwam hij om de 2 uur toen mijn ouders oppaste.. Er was zo'n formule. Als ik die toepas is het 6,4 x 150: 5 = 190 per keer.
Maar ik heb ook ooit gelezen dat je er per maand dat ze oud zijn weer wat van die 150 af zou moeten doen?
Op borstvoeding.com staat een tabel met hoeveel kindjes van elke leeftijd per etmaal drinken (sorry geen link want vanaf mijn telefoon). Wel met grote marges hoor. Maar daar zie je dat ze bijvoorbeeld met vijf maanden minder drinken dan met drie en vier maanden. Dus misschien is 160 toch genoeg? En anders merk je het 's avonds wel toch?

Sorry, niet echt antwoord op je vraag...
  vrijdag 17 februari 2012 @ 19:52:05 #246
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_108092454
Hahaha Bitterend die foto _O-

Aangezien Rayen nog steeds geen fles wil ben ik ook maar eens gaan kolven.
Maar nu een paar vragen.
Wanneer kolf je? op welk moment bedoel ik, is dat gelijk na een "normale" voeding. Of doe je het ergens tussendoor, tussen de voedingen door.
Dat ik daarna ook nog wel de borst kan geven bedoel ik maar, dat ik hem niet leegekolfd heb :@

Nu had ik ook een vraag hoeveel afgekolfde melk je mee geeft naar het kinderdagverblijf maar ik zie dat sverbern daar al antwoord op heb gegeven, dat je de hoeveelheden aan moet houden van borstvoeding.com.

En met welke hoeveelheden vries je in? Is dit het makkelijkst met 100 cc of 50 cc of gewoon per "hele" voeding. Wat is jullie ervaring hierin wat het makkelijkst werkt?
Rayen 2½ jaar!
pi_108092686
:D

TJ:
Het beste moment om te kolven is in de ochtend als je borsten erg vol zijn na een voeding.
Ik kolf snachts want ze slaapt 6 uur achter elkaar en mijn borst kunnen dat niet hebben.
Per kolf beurt heb ik ongeveer 180-200ml voor 2 borsten.Dat vries ik gewoon in, in een speciale modermelk zakje. Naar de opvang breng ik 3x 150/180 mee. Ik ontdooit het in de koelkast dan de dag ervoor.
Mijn ukje drinkt niet zo goed van de fles..tot nu toe heeft ze over dag 150 bij de opvang, veel weg gegooide melk dus want ze warmen het op maar ze drinkt niet alles of heel slordig.

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/
  vrijdag 17 februari 2012 @ 20:03:58 #248
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108093038
TJ, ik kolfde op 2/3 tijd tussen 2 voedingen. Dus stel Harry kwam om de 3 uur, dan kolfde ik 2 uur na de laatste voeding.
Ikzelf vroor de melk in in ijsklontjeszakjes. Dan kun je makkelijk kleine beetjes ook doseren of iets extra's opwarmen.
pi_108093099
Asy ik heb ook die zakjes geprobeerd maar het werd behoorlijke knoeiwerk hier -O-
pi_108093153
Ik kolf op mijn werk sowieso al dus voor de voorraad kolf ik dan een beetje extra. En als Joris niet komt voor een avondvoeding dan kan ik 's avonds kolven. Maar 's morgens heb je inderdaad het meeste melk.

Ik geef net als bitterend 3x ongeveer 160 cc mee naar het KDV
  vrijdag 17 februari 2012 @ 20:14:25 #251
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108093529
Wat werd een knoeiwerk bitterend? De zakjes vullen?
Dat deed ik met een klein trechtertje.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 20:15:37 #252
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_108093598
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:35 schreef McLaura het volgende:

[..]

Lekker stoken door de link door te posten op het babypb, dàt doe je in dit topic. Valt me ook nog enorm van je tegen.

Maar goed : meiden hier, bedankt voor de leuke reacties! Thijs vond het lekker, het wordt wat mij betreft geen gewoonte. Hij heeft vanmiddag meer moedermelk binnengekregen dan in de rest van zijn leven :)
Och ik haakte gewoon in op het gestook van Vlindur hoor w/

Nu moet je ook eerlijk zijn Lau, je had bij voorbaat kunnen weten wat voor topic het zou worden nav je foto's. Je zit al heel wat jaren op het prikbord en dit had je kunnen voorspellen. Als er dan hier gestookt wordt door Vlindur met een link naar daaro en wij daaro worden afgeschilderd als een stelletje halve garen die niet sporen dan spring ik in de bres. En daarbij is het niets persoonlijks naar jou toe, ik neem aan dat je dat ook wel weet, maar deze actie was gewoon niet de slimste wat dat betreft. Dat dat topic zo zou lopen had je kunnen voorzien, dan vind ik gewoon niet dat Vlindur moet gaan zitten piepen en jij moet gaan zitten afgeven op het prikbord. Je komt er zelf ook al jaren en je bent zelf ook niet vies van een rel (geweest) dus ook jij weet hoe het daar aan toe gaat. Dit is gewoon een logisch vervolg op je foto's. Niet logisch in de zin van de mensheid in zijn algemeen, maar wel logisch qua reacties aldaar. Dat je je daarover dus verbaasd, verbaasd mij weer. Dat jij mij dan weer beticht van stoken na gestook van vlindur vind ik alleen maar lachwekkend. Vlindur mag stoken, ik niet. ;)
pi_108093936
Ok en nu terug naar borstvoeding? ;)
  vrijdag 17 februari 2012 @ 20:22:36 #254
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_108093986
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 20:21 schreef bitterend het volgende:
Ok en nu terug naar borstvoeding? ;)
Alleen als ik niet hoef te proeven :P
  vrijdag 17 februari 2012 @ 20:22:40 #255
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_108093987
Gaat het nog steeds moeilijk bitterend, zonde het ukje.
Als ik me goed herinner was die kleine net zo oud ongeveer als de mijne? Zo'n 12 weken.
Is 3 x 150/180 dan wel genoeg? Rayen drinkt toch nog wel zo'n 5 keer overdag, tot 6 uur gerekend dan.

Asy, aha tussendoor kan dus ook. Misschien inplaats van ijsblokzakje kan ik ijsblokbakjes ook een gebruiken. Dat werkt misschien handiger.
Die melkmoederzakjes heb ik inderdaad ook al gekocht.

Als ik geluk heb kan ik een baan krijgen voor 2 en een halve dag krijgen bij het werk van mijn vriend.
Dit hoor ik op korte termijn, maar kan daar nou neit gelijk aankomen dat ik uren moet kolven.
Dus als het nodig is wil ik dde "druk" eraf kolven daar en hier thuis alvast een voorraadje afkolven of zo.
Ik ben nog effe aan het bedenken hoe ik dat ga "vormgeven" ;)
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 20:31:23 #256
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108094441
Kolven in je middagpauze...
pi_108094476
ijsblok bakjes is lastiger..
Niet nauwkeurig er uit te krijgen, en in porties hygienisch in te vriezen
pi_108094732
Wat een achterlijke wijven daar op dat prikbord :p :D
pi_108098360
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 20:22 schreef TimeJumper het volgende:

Als ik geluk heb kan ik een baan krijgen voor 2 en een halve dag krijgen bij het werk van mijn vriend.
Dit hoor ik op korte termijn, maar kan daar nou neit gelijk aankomen dat ik uren moet kolven.
Dus als het nodig is wil ik dde "druk" eraf kolven daar en hier thuis alvast een voorraadje afkolven of zo.
Ik ben nog effe aan het bedenken hoe ik dat ga "vormgeven" ;)
Hoezo niet? Ik ben aangenomen toen mijn kleintje een half jaar was en heb toen ook gelijk gezegd dat ik ging kolven. Was geen enkel probleem. Dit soort dingen zijn maar heel tijdelijk he.

Bitterend, is het niet slim om ze op het kdv te vragen of ze kleinere porties per keer willen aanbieden? Scheelt je een boel weggooien. Is nogal zonde als je 450 ml meegeeft en er elke keer 300 in de gootsteen verdwijnt ;(
  vrijdag 17 februari 2012 @ 21:46:52 #260
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108098437
Heel stom misschien maar moet je t opwarmen? Misschien vind ze het koud lekkerder?
pi_108098667
WupWup ja je hebt gelijk :{ want ik geef elke keer zoveel mee en vraag hoeveel ze heeft gedronken...ja 1x 60 en 1x 50 en dan is er niks over :N
ik denk dat ik ga vragen of ze om het andere half uur 50-60 aanbieden gewoon standaard...niet wachten tot ze honger heeft want dan raakt ze overstuur en weigert alleen maar sterker :'(
pi_108098736
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 21:46 schreef _evenstar_ het volgende:
Heel stom misschien maar moet je t opwarmen? Misschien vind ze het koud lekkerder?
ik heb het vandaag koud geprobeerd en ze keek heel vies...
ik geef nu elke dag eerst borst dan na 1-2 minuten gekolfde melk in het flesje...ze pakte het heel even vandaag...blijf het proberen
ook overdag als ze geen honger heeft in de wipstoel, in de box, op de bank...
pi_108101005
Pfff, Pietje is al sinds 18 uur zo'n beetje onafgebroken aan t drinken, al lijkt hij nu wel echt te slapen. Ik hoop t maar, want mn boobs doen behoorlijk pijn zo langzamerhand.

En omdat ik morgen een paar uur weg ben, wilde ik ook wat kolven, dus dat moest ook nog tussendoor. Resultaat van bijna een half uur kolven: 40 cc ;(
pi_108101238
Ijsblokzakjes gaan hier prima zonder knoeien, maar wel afhankelijk van merk (plus huismerk)

Ik kan die tabel niet vinden op borstvoeding.com ...
pi_108101380
Klinkt als een clusterende baby Bleie. Als je er middenin zit lijkt er geen einde aan te komen. Meestal slapen ze daarna wel een stuk langer dan je gewend bent. En tja, kolven heeft dan inderdaad weinig zin. Misschien morgenochtend nog een poging?
pi_108101665
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:44 schreef Nirak het volgende:
Ijsblokzakjes gaan hier prima zonder knoeien, maar wel afhankelijk van merk (plus huismerk)

Ik kan die tabel niet vinden op borstvoeding.com ...
http://www.borstvoeding.c(...)ie/hoeveel.html#meer
pi_108101781
Wemoeten al vrij vroeg de deur uit morgen, en ik heb nooit veel kunnen kolven. Ik moet gewoon maar hopen dat hij geen honger krijgt in de tijd dat ik weg ben. Dat is maar max 3 uur, en de afgelopen dagen redde hij dat wel, maar vandaag absoluut niet.
pi_108109373
Thnx wup!

Bleie, hoe is het gegaan vannacht? Heeft pietje z'n normale ritme weer opgepakt?

Ik kolf nu iedere avond voor het slapen gaan, allemaal reserves voor de zekerheid. Maar dat gaat ook alleen maar omdat hij die voeding niet meer hoeft... Er ligt nu 1,5 liter in ijsblokzakjes in de vriezer :D
  zaterdag 18 februari 2012 @ 10:13:53 #269
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_108109860
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 21:45 schreef WupWup het volgende:

[..]

Hoezo niet? Ik ben aangenomen toen mijn kleintje een half jaar was en heb toen ook gelijk gezegd dat ik ging kolven. Was geen enkel probleem. Dit soort dingen zijn maar heel tijdelijk he.

Bitterend, is het niet slim om ze op het kdv te vragen of ze kleinere porties per keer willen aanbieden? Scheelt je een boel weggooien. Is nogal zonde als je 450 ml meegeeft en er elke keer 300 in de gootsteen verdwijnt ;(
Ja misschien kan het ook wel, ik wil eigenlijk geen enkel risico lopen dat ze me die baan daarom misschien niet geven.
Want we hebben het financieel hier gewoon nodig. :{

Goh inderdaad zonde Bitterend dat is me nogal niet veel wat ze moeten weggooien.

Pfff Bleie, dat clusteren, ik ben blij dat hij dat hier niet meer doet (effe afkloppen :+ ) :)
Dat leek soms op een marathon zeg :Y en bij mij sliep die helaas nou niet echt opvallend langer door daarna.
Rayen 2½ jaar!
pi_108134868
De nacht is prima gegaan, al sliep hij niet langer na dat clusten. Voedingen om 2 uur en 6 uur. En ik had toch ook nog maar 's ochtends gekolfd (60cc, dus nog niet erg veel, maar dat hebben we niet nodig gehad, ik was op tijd weer teug, dus toen maar aan de peuter gegeven en Pietje live gevoed. Peuter vond de mm erg lekker :).

Wel een vraagje over dat kolven: is dat erg iets waar je handigheid in moet krijgen? Ik vind t namelijk verdomd veel pijn doen, en verdomd weinig opleven, tot nu toe? En heb je veel voorraad nodig?
pi_108140437
Ja, ook kolven moet je leren. Ik ben echter altijd een kolfkneus gebleven :') Het hoort niet zo'n pijn te doen als wat jij beschrijft. Staat de zuigkracht te hoog? Schuurt je tepel langs de schelp? Qua opbrengst, 60cc voor een eerste keer is toch niet slecht? Of had je dat in meerdere keren gekolfd? In het laatste geval, heb je wel een toeschietreflex gehad?
pi_108140893
Had geen tsr inderdaad, heb ik met kolven nog nooit gehad. Die 60cc was van 2 borsten samen, ruim 2 uur na de laatste nachtvoeding, waarbij hij maar 1 borst had gedronken.

Over de zuigkracht: dit was wel het minimale waarbij ik een vacuum kreeg en er nog iets gebeurde...
  zondag 19 februari 2012 @ 08:52:06 #273
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108141061
Mijn ervaring is dat je borsten/tepels ook moeten wennen aan kolven.
In het begin stond ik op een minimaal standje en later had ik dat ding op volle kracht aan staan :D
pi_108141640
Een tsr is wel essentieel voor kolfopbrengst. De meeste kolfapparaten hebben daar een snelle stand voor. Als je dan een tsr hebt kun je op een langzame stand 'pompen'.
pi_108148573
Ik heb alleen een avent handkolf, en een elektrisch opzetstuk daarvoor, waarvan ik nog niet erg snap hoe t werkt.
pi_108148757
Opzetstuk erop, aanzetten. Dan zelf snel kolven tot je tsr. Na de tsr een rustiger ritme maken dat je bevalt. Loopt het zoals je wil, tikje op de 'knop' bovenaan de hendel, dan neemt ie het van je over.
pi_108148851
Ja, maar dan gaat ie een eigen, ander ritme doen. En ik krijg geen tsr...
pi_108149026
Dat is wel heel gek. De mijne deed me altijd braaf na. Wel alleen in het rustige ritme overigens.
  zondag 19 februari 2012 @ 14:56:38 #279
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_108149111
de mijne zowel het snelle als het tragere ritme? google andere de gebruiksaanwijzing eens op?

en ik ben natuuurlijk een enorme kolfpro *) O-)
pi_108149229
Je houdt de knoop vast tot dat ie vacuum zuigt, je laat los.. daarna ga je met de hendel snellere bewegingen maken en dan weer de knoop indrukken
pi_108149510
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:56 schreef Beessie-Jen het volgende:
de mijne zowel het snelle als het tragere ritme? google andere de gebruiksaanwijzing eens op?

en ik ben natuuurlijk een enorme kolfpro *) O-)
Ja joh? Ik kreeg dan knipperend rood licht.
  zondag 19 februari 2012 @ 15:11:46 #282
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_108149711
en overschakelen van traag naar snel; is nogmaals op de knop drukken, met de hendel een keer of 5-8 het tragere ritme maken, en dan weer op de knop om te bevestigen... ideaal hoor.
pi_108149751
keer of 5-8? na 2 keer doet ie het ook :D
  zondag 19 februari 2012 @ 15:19:41 #284
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_108150000
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:12 schreef bitterend het volgende:
keer of 5-8? na 2 keer doet ie het ook :D
dan heb ik het ritme nog niet te pakken ;) haha
en ik vind het prettig als het een beetje lekker loopt...
pi_108150254
Ik ga t morgen nog eens rustig proberen, dan ben ik alleen thuis met Pietje, is rustiger dan met manlief en peuter ook thuis. Wat is een goed moment om te kolven? P drinkt ongeveer elke 3 uur.
pi_108150320
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:19 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

dan heb ik het ritme nog niet te pakken ;) haha
en ik vind het prettig als het een beetje lekker loopt...
Ik heb maar 2 keer drukken op de handel nodig voor de juiste ritme :D
grappig!
pi_108154156
Vraagje, elke 3 dagen poep is normaal met bv enzo dat weet ik maar elke poep een spuit luier die tot de oksels zit en super waterig en sterk ruikend is? is dat ook normaal? :@
pi_108154689
Tandjes? Verkouden? Virusje?
pi_108154811
Tandjes nee, net 3 maanden maar ze is wel verkouden ja!
Als ze weer beter is krijgen we dus terug de zoet geurende, lekker smeuïge mosterd bv poep dus? O+ :D
pi_108159024
Bitterend :D
Eliesje heeft nu keuteltjes door het vaste voedsel hihi O+
  zondag 19 februari 2012 @ 21:11:55 #291
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_108163877
oo Idd Liene heeft ook steeds vaker drolletjes ;) en dat vindt Evie fascinerend joh! haha
pi_108177921
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 19:22 schreef Sannne het volgende:
Bitterend :D
Eliesje heeft nu keuteltjes door het vaste voedsel hihi O+
Hihi, ik kan me daar nog niets bij voorstellen!
pi_108179676
Vast voedsel lijkt nog zo erg toekomstmuziek maar het komt toch aardig dichtbij! Mupke is nu 5 maanden :) Vind het een raar idee dat ze iets anders gaat krijgen dan mijn melk!

Vraagje: Wanneer zijn de andere mama's begonnen met rijstebloempap? En hoe maak je die? Met je eigen melk of met die opvolgmelk?
Tralalalaaa
pi_108179757
Is het nodig dan die rijstebloem TAP? Het is over het algemeen iets wat je toevoegt aan de kunstvoeding voor de nacht omdat het meer verzadigd en ze dan hopelijk sneller doorslapen.

Biobim mengt goed met moedermelk.

Pap is niet een verplichte stap hè? Je kan ook gewoon direct beginnen met fruit en groente dadelijk.
The way you rock'n'roll
pi_108179782
rijstebloem van bambix of nestle mengt vaak niet goed met moedermelk.
pi_108179858
Ik ben erg tevreden over biobim ^O^
pi_108179859
Mwah niet echt nodig, maar ik heb 2 van die pakken in huis (m'n moeder kwam ermee). En ik wil weleens testen of dat werkt wat betreft meer doorslapen.
Maar wanneer begonnen jullie met groente en fruit hapjes?
Tralalalaaa
pi_108179891
Hier heeft pap nooit iets toegevoegd aan het "doorslapen". Cas doet het alleen wanneer hij er zin in heeft en niet of hij pap in zijn fles heeft gehad. :+
pi_108179897
Met 6 maanden zijn wij begonnen :s)
The way you rock'n'roll
pi_108179953
Wat ik al schreef, het idee dat Eva aan de vaste voeding gaat over een tijdje is zo raar. Ze leeft nu van alleen mijn melk en dat is zoiets moois O+ maar vind het ook grappig als ze aan het fruit gaat enzo.
Maar ik weet niet of ik die pap ga geven. Misschien om alleen te proberen hoe ze daarop reageert? Maar tegelijkertijd wil ik niet :') M'n baby wordt groot ;(
Tralalalaaa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')