abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:10:22 #151
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_108014787
Och vanyel we zijn gewoon dom en zwakker als hare alwetende en doende heilige geweldigheid :')
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:39:35 #152
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_108015794
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:10 schreef _evenstar_ het volgende:
Och vanyel we zijn gewoon dom en zwakker als hare alwetende en doende heilige geweldigheid :')
Jemig zeg, overdrijf eens niet zo vreselijk.....
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:57:09 #153
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108016381
Ach weet je, achteraf bezien denk je dan: hmm, misschien had ik tóch door moeten zetten/de vraag moeten stellen etc, maar op dát moment trok je het niet meer.
Achteraf is zoveel ellende en emotie 'vergeten' dat je soms denkt dat het aan jou lag.
Maar je neemt op dát moment een beslissing door of onder bepaalde omstandigheden. En ja, als ja dan weer goed in je vel zit denk je misschien 'ik had ook wel kunnen bedenken dat mijn tepels even moesten wennen' (bijv), maar dat zie je op zo'n moment niet omdat er nog tig andere dingen meespelen...

Als ik kijk naar mezelf: ik vind het nog steeds jammer dat ik gestopt ben met bv. Bijna elke dag denk ik nog wel: had ik niet gewoon op mijn tanden moeten bijten?
Aan de andere kant: ik heb pijn genoeg en op een gegeven moment is de grens gewoon bereikt en kun je er gewoon niet nóg meer bij hebben.
En iedereen trekt die grens voor zichzelf.

zo was ik ervan overtuigd dat ik aan het einde van de zwangerschap bij Harry weinig tot geen bekkenklachten meer had. Maar gisteren was ik mijn 'dagboek' van toen aan het teruglezen (om te kijken wanneer hij was ingedaald) en tot mijn verbazing las ik daar 'de pijn wordt steeds erger'... Over vertekend beeld gesproken ;)
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:08:37 #154
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_108016810
Ik kan me voorstellen dat als je je uitgebreid hebt laten voorlichten dat je er dan niet vanuit gaat dat ze iets vergeten zijn. Ik had sowieso een aantal langvoedsters om me heen, waarmee ik ook al meemaakte dat dingen niet altijd soepel liepen, en dat sommige zaken pijn doen. Verder had ik een tepelhoedje vanwege een niet happend kind, ik denk dat het dan sowieso anders is.

Asy, jij?! Echt? Jij hebt zo lang gevoed!!!
pi_108017149
Ik lees hier de laatste tijd ook vaak dingen waarvan ik denk, goh,had ik wel willen weten, dan was het misschien wel gelukt.
Het had misschien ook wel gelukt, maar ik vind een bevalling en het overrompelende van een (eerste) pasgeboren kindje redenen genoeg om op dat moment een besluit te nemen wat je rust geeft.

Wat ben je er ineens veel mee bezig Dizzy? of gewoon aan het terugdenken?
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:30:18 #156
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108017723
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:08 schreef pessie het volgende:
Ik kan me voorstellen dat als je je uitgebreid hebt laten voorlichten dat je er dan niet vanuit gaat dat ze iets vergeten zijn. Ik had sowieso een aantal langvoedsters om me heen, waarmee ik ook al meemaakte dat dingen niet altijd soepel liepen, en dat sommige zaken pijn doen. Verder had ik een tepelhoedje vanwege een niet happend kind, ik denk dat het dan sowieso anders is.

Asy, jij?! Echt? Jij hebt zo lang gevoed!!!
Ja ik heb ook lang gevoed, maar het feit dat ík de stekker eruit trok en niet mijn kind zit me nog dwars. Het is niet dat ik er vreselijk verdriet van heb, maar het steekt wel een beetje.
en het helpt niet echt dat Harry sinds een poosje weer elke dag eventjes zoekt naar mijn borst om even te kunnen happen in de tepel.

Troeta, maar dat is het ook. Je neemt op dát moment een beslissing onder de omstandigheden en emoties die op dát moment zijn.
pi_108017890
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:26 schreef Juud79 het volgende:
Maar je hoeft toch geen intellectueel te zijn om te bedenken dat je tepels moeten wennen als er opeens een baby 10/12 keer per dag gedurende 10/15 minuten per borst aan drinkt.

Dat lijkt me nogal logisch.... :s)
Deed sofie dat maar. Die dronk 8 a 9 keer per dag 45 minuten per borst. En ja daar heeft een lk meegekeken
*poef* nu is het weg
pi_108018202
Dat is mooi gezegd, een kutgevoel. Het is ook echt een kutgevoel vind ik, en na een week 'wennen' is dat kutgevoel nog niet minder. Misschien verdwijnt het nog, misschien. Maar iedere keer aanleggen is even keihard op mijn tanden bijten. Dat ik van plan ben dat voorlopig nog te doen maakt me niet slimmer of toffer of stoerder. Ik heb denk ik ook de mazzel dat ik een "happy happy joy joy" zwangerschap had en een ambentenarenbevalling (precies 8 uur tussen eerste wee en thuis uit het ziekenhuis) zonder veel kleerscheuren, dus ik heb veel reserve. Maar ook daarmee zitten de hormonen en emoties me vaak hoog en ben ik héél opgelucht vlak na een voeding als ik even een paar uur niet hoef, dus dat je andere keuzes maakt als je emotioneel en lichamelijk een veel hardere knauw hebt opgelopen kan ik me héél goed voorstellen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:43:15 #159
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_108018338
ambtenarenbevalling _O- die had ik nog nooit gehoord! Geweldig woord! Echt! Wie wordfeud er? gebruiken zeg ik!
En ook ik had een snelle bevalling, ik wilde na afloop oprecht dat ie minder snel was gegaan.
pi_108018419
Wat ik wel jammer vind, maar ook herken, omdat ik net zo eigenwijs was, is dat je hier vaak het advies krijgt om een LK te benaderen maar dat verse moeders dat advies niet opvolgen.
En uiteindelijk stoppen.
Het duurde bij mij ook 4 weken voor ik eindelijk een LK benaderde, op advies van hier, vooral vanwege het geld, ik vond het duur. Maar het heeft de bv wel gered hier.
In anderhalf uur consult.
En waar ik alle vragen kon stellen en waar ik na dat consult zelfs nog af en toe langs kon gaan voor tips en vragen.
Het is zo fijn om het niet alleen te doen.

Asy :*
Ik heb geen spijt, maar Ko taalt er ook helemaal niet meer naar. Hij heeft er sindsdien nooit meer naar gevraagd. Gek eigenlijk.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_108018681
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:43 schreef pessie het volgende:
ambtenarenbevalling _O- die had ik nog nooit gehoord! Geweldig woord! Echt! Wie wordfeud er? gebruiken zeg ik!
En ook ik had een snelle bevalling, ik wilde na afloop oprecht dat ie minder snel was gegaan.
Ik vond het wel een accurate benaming eigenlijk :+ Ach, die twee uur weeënstorm had van mij geen minuut langer hoeven duren, en ik heb nog 1,5 uur persweeën gehad, dus wel echt het gevoel gehad dat ik dat bewust heb meegemaakt. Maar ik was wel tamelijk in shock toen ik weer thuis was ja. En mijn omgeving ook ;) Wat ging jou er te snel aan?
  woensdag 15 februari 2012 @ 19:56:20 #162
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108018976
oeke, ik denk als Harry uit zichzelf gestopt was (en nu er niet meer naar taalde) dat ik ook minder last van dat gevoel zou hebben :Y
Het is ook geen enorme spijt, maar gewoon... mja... lastig uit te leggen...
Maar goed, nog eventjes en ik mag weer O+
pi_108019016
quote:
2s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:56 schreef Asyniur het volgende:
oeke, ik denk als Harry uit zichzelf gestopt was (en nu er niet meer naar taalde) dat ik ook minder last van dat gevoel zou hebben :Y
Het is ook geen enorme spijt, maar gewoon... mja... lastig uit te leggen...
Maar goed, nog eventjes en ik mag weer O+
Ja, dat denk ik ook. En ik snap je heel goed.
Ko mist het misschien niet, maar ik nog wel, af en toe! O+
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:04:53 #164
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108019349
En dan gaan wij het gewoon heel erg lang volhouden hè?
Tot ze 16 zijn ofzo :P
pi_108019643
Bende helemaal gaar geworden? :o
2 jaar en nog een beetje vond ik lang zat! Dat kan deze ook krijgen.
pi_108019669
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wat ik echt gemist heb is informatie over hoe lang het kan duren voordat je melkproductie op gang is. Pijn had ik me op voorbereid, maar het feit dat ik gewoon drie volle dagen heb moeten kolven voor ik de eerste druppel zag, ik had er geen idee van. En de machteloosheid die je voelt als je je kind honger ziet hebben en af ziet vallen, dat frustreerde kindje bij het aanleggen en het gevoel dat je lijft je gigantisch in de steek laat terwijl je nog na ligt te stuiteren van de bevalling. Ik voel me echt gezegend met een kraamhulp die me op dag 2 al aan de kolf zetten en een moeder die me ervan overtuigde er gewoon een flesje kv in te stopppen. Zonder hen twee had ik de handdoek misschien ook wel voortijdig in de ring gegooid.
Wat ik vantevoren niet heb beseft:

- dat er na de bevalling geen tijd was om te rusten maar ik minstens elke 3 uur moest voeden
- dat een voeding zolang zou duren
- dat een kindje er helemaal geen behoefte aan kan lijken te hebben en voortdurend in slaapt valt
- dat krampjes heel naar kunnen zijn
- dat het heel lastig kan zijn om het verschil te zien bij een baby tussen honger hebben, moe zijn en krampjes hebben
- hoe weinig slaap ik zou krijgen de eerste periode
- dat ik de dagen na de bevalling amper zou kunnen lopen
- dat veel baby's moeten leren slapen

En ik kan nog wel even zo doorgaan. Niet alleen over borstvoeding wist ik veel dingen niet, maar ik wist in het algemeen weinig over hoe de dagelijkse praktijk zou zijn met een baby, mijn baby. Met flesvoeding zou dat ook zo geweest zijn.

Er is in mijn ogen een soort overgave nodig voor het ouderschap. Met overgave bedoel ik dat je je erbij neerlegt dat je vantevoren niet precies weet wat je te wachten staat en dat je na de bevalling maar zoveel mogelijk met de situatie en je baby meegaat. Dat was dan ook de voornaamste reden dat ik het de tweede keer makkelijker vond. Ik kon me eenvoudiger bij de dingen zoals ze waren neerleggen. Bij Ivan vond ik de regeldagen nog lastig omdat ik dan bijvoorbeeld een verjaardag miste of bepaalde visite. Bij Lena zei ik alle afspraken af en parkeerde ik ons op de bank of in bed en probeerde ik er zoveel mogelijk van te genieten.

Dat neemt niet weg dat vantevoren zoveel mogelijk kennis opdoen zinvol is, hoor. Maar je moet het uiteindelijk ook allemaal leren door het te beleven. Ook daarom ging het de tweede keer makkelijker: ik had het al in de vingers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_108019974
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:26 schreef Juud79 het volgende:
Maar je hoeft toch geen intellectueel te zijn om te bedenken dat je tepels moeten wennen als er opeens een baby 10/12 keer per dag gedurende 10/15 minuten per borst aan drinkt.

Ik dacht bij elke voeding: "WTF! WTF!? WTF!???" Gelukkig was het na een minuut voorbij. Ik moest flink op m'n onderlip bijten en was totaal niet op die pijn voorbereid.

Omdat ik er niet op voorbereid was heb ik het in Z&G váák genoemd. Het is dus wel voorbij gekomen, DML. Jammer dat je het niet hebt gelezen. ;(
pi_108020004
Claudia, ik zit nog volop in die fase en herken dus alles wat je daar neerzet. En inderdaad, het is een overgave. Je moet alles ondergaan en ontdekken, en dat is soms leuk en soms heel moeilijk. En volgens mij is dat ook precies wat ik gedaan heb toen de borstvoeding niet op gang kwam. Ik kon al snel accepteren dat het anders ging dan het 'boekje' en heb een andere route gekozen om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen. Het gemak waarmee ik dat besluit nam en me stortte op mijn nieuwe routine heeft mij zelf ook verbaasd. Maar dat is dus ook voor een groot deel te danken aan een zeer doortastende kraamhulp en een achterban met gedegen kennis van zaken. Als ik van te voren een iets beter idee had gehad van wat het inhoudt om je productie op gang te krijgen, was ik denk ik minder afhankelijk geweest van mijn omgeving.
pi_108020229
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:19 schreef Clubsoda het volgende:
Claudia, ik zit nog volop in die fase en herken dus alles wat je daar neerzet. En inderdaad, het is een overgave. Je moet alles ondergaan en ontdekken, en dat is soms leuk en soms heel moeilijk. En volgens mij is dat ook precies wat ik gedaan heb toen de borstvoeding niet op gang kwam. Ik kon al snel accepteren dat het anders ging dan het 'boekje' en heb een andere route gekozen om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen. Het gemak waarmee ik dat besluit nam en me stortte op mijn nieuwe routine heeft mij zelf ook verbaasd. Maar dat is dus ook voor een groot deel te danken aan een zeer doortastende kraamhulp en een achterban met gedegen kennis van zaken. Als ik van te voren een iets beter idee had gehad van wat het inhoudt om je productie op gang te krijgen, was ik denk ik minder afhankelijk geweest van mijn omgeving.
Ik weet het niet. Dat kan, maar aan de andere kant kan alles na een bevalling heel anders zijn dan je had verwacht. Hoe zwaar is de bevalling zelf, hoe makkelijk herstel je, hoe pikt je partner het prille ouderschap op, hoe reageer je op je slaapgebrek, huilt je baby veel of niet, wat doen je hormonen allemaal met je?

De kraamperiode is bij uitstek een periode om te vertrouwen op een paar lieve, doortastende en bekwame mensen om je heen. Daarom moeten kraamhulpen véél beter geschoold worden over borstvoeding, net als ziekenhuispersoneel en wijkverpleegkundigen en idealiter ook huisartsen. Op die expertise moet je terug kunnen vallen.

Neem regeldagen als voorbeeld. Hoe vaak dat onderwerp wel niet voorbij komt. Zelfs in de checklist van de kraamhulp staat 'regeldagen' als punt opgenomen. En als het dan eenmaal zover is vraag je je af wat er in hemelsnaam met je baby is. Dan roept iemand hier op het forum 'Regeldagen!' en voel je je haast een beetje stom. :+
pi_108020887
Tja, wie weet. De essentie van een kind krijgen is ook wel dat het allemaal anders loopt dan je denkt. Maar als je vraagt "wat miste je in informatievoorziening?", dan is het wat mij betreft dit punt. Op de voorlichtingsavond is er eindeloos besteeds aan correct aanleggen bijvoorbeeld, terwijl dat nou bij uitstek iets is waar je in het ziekenhuis en thuis direct bij geholpen wordt (ik althans). Aan dat theoretische riedeltje heb ik echt weinig gehad want ik doe het uiteindelijk heel anders (als in, ik voed niet in de Madonnahouding).
pi_108021229
Ja precies. Mijn post kwam puur voort uit de discussie over wat je mist in informatievoorziening.
Ik snap dat je mensen niet op stang wilt jagen van tevoren door over borstontsteking en de hele rambam te beginnen maar gewoon eerlijk zijn dat het de eerste tijd doorbijten is en dat je tepels moeten wennen mag best wel.
Maar de nadruk ligt vooral op goed aanleggen, dan doet het geen pijn.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_108021461
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja precies. Mijn post kwam puur voort uit de discussie over wat je mist in informatievoorziening.
Ik snap dat je mensen niet op stang wilt jagen van tevoren door over borstontsteking en de hele rambam te beginnen maar gewoon eerlijk zijn dat het de eerste tijd doorbijten is en dat je tepels moeten wennen mag best wel.
Maar de nadruk ligt vooral op goed aanleggen, dan doet het geen pijn.
Nou ja, dat is dus waar ik van alle kanten mee geconfronteerd werd, een waslijst aan problemen die ik nooit tegen ben gekomen. Ik vond dat gehamer op de stuwing ook zo vervelend. Ik heb nooit last van stuwing gehad en heb me druk zitten maken om niets.

Ik denk nog steeds dat iemand die een kind krijgt vooral goede begeleiding nodig heeft. Of het nu gaat om de bevalling zelf, de borstvoeding of opvoeden in het algemeen: je weet niet precies wat je te wachten staat, je kunt je niet overal op voorbereiden en je zult hier en daar moeten improviseren.

En in het algemeen heb ik er gewoon moeite mee als iets vantevoren geproblematiseerd wordt. Mensen die je bij voorbaat al sterkte wensen met je slapeloze nachten, bijvoorbeeld. Heel fijn.
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:48:21 #173
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_108021612
dus je zit je ook nog een enorme kneus te voelen omdat je heus goed aanlegt, en het toch zeer doet, nog een keer aanleggen, nog een keer, weer anders, fout, dus kloven...

ik had gelukkig niks, geen pijn in ieder geval. Mijn kind kreeg gewoon gelijk een hele voeding op zijn pasgeboren maagje. Voeding opbouwen is voor mietjes :+

maar misschien is voorlichting zo te doen: het kan op deze manier, maar stel je er maar op in dat het hélemaal anders gaat.

Ik kreeg helaas bij de oudste bijna geen kraamzorg en redde me wel, op zich maar heb toch regelmatig staan snikken om de gebruiksaanwijzing. ik snapte niks van dat kind (achteraf was het die voeding het was te veel. maar iedereen zei dat dát niet kon enzo) en hormonen helpen mij niet op een positieve manier.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_108021894
De eerste weken was het verstand op nul en door gaan...ik heb zo veel gelezen van te voren en dacht er nonchalant mee om te gaan, ach als het niet werkt dan fles...maar ik pakte haar telkens als ze huilde, elke half uur desnoods, soms 14 voedingen per dag....en die tepelhoed die ik kreeg in het zh die heeft mij gered want zooo veel pijn deed het..mijn god!

Goede hulp van de kraamzorg is echt essentieel wil de bv goed lukken vind ik! ja en doorzettingsvermogen..en gewoon heleboel andere dingen...

Mijn buurvrouw zei tegen mij: waarom verteld niemand je dat het zo vermoeiend is de bv? en zoveel van je vraagt?
Ja weet ik niet...ik heb daar persoonlijk nooit behoefte gehad om te horen dat je niet zal slapen snachts of lekken..
wat voor mij het beste werkt is iets opzoeken als ik iets tegen kom...bijvoorbeeld een harde plek op je borst, kind die elke uur wil drinken (clusteren)
Had ik het van te voren allemaal gelezen had ik waarschijnlijk gedacht...pff gedoe! wil ik dat wel?
Maar omdat ik het eerste ervarende..voor dat ik erover las kon ik beter mee omgaan.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_108022108
Maar dat is het risico met informatievoorziening vooraf denk ik. Ik heb heel braaf yogaklasjes gedaan en het Hypnobirthingboek gelezen en er al met al geen klap aan gehad. Pauzes tussen je weeën om op adem te komen, ontspanning, houdingen om weeën op te vangen, timen of ze wel om de 5 minuten kwamen, het ging allemaal niet want het was een duizelingwekkende opeenvolging van wee na wee. Op momenten dat ik coherent kon nadenken dacht ik steeds "zo vertelt niemand je het en wat een geklets is het allemaal die informatievoorziening". Dus ja, dat soort dingen gebeuren, ieders beleving is gewoon anders en daar kan je nooit echt op aansluiten.

En ja, je moet op hulpverlening kunnen vertrouwen. Maar ik denk ook wel dat het bij mij weinig gescheeld heeft. Wat nou als ik geen kraamhulp had gehad die me direct liet kolven en een tepelhoedje liet proberen? Wat nou als ik wel in speen/tepelverwarring had geloofd en het kolven niet had aangedurfd? Dan was ik ook gestopt en het jaagt me wel schrik aan hoe dun die scheidslijn dus was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')