Ja, dat ja! Sterker nog, ik vond het in de context van het stuk zo ongelooflijk stuitend dat ik nog boos achter de laptop zit. Het stuk gaat onder andere over schuldgevoelens die aangewakkerd worden bij jonge moeders, die toch al zo kwetsbaar zijn. En dan zet de hoogleraar techniek-ethiek zoiets in haar stuk. Dát is pas inspelen op bepaalde gevoelens van jonge ouders. Damn.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:57 schreef oeke het volgende:
Dat vond ik ook, dat stukje waarin stond dat de moeder en de zorgverleners zo bezig zijn met de bv, dat het kind ondertussen zowat stierf van de ondervoeding en de uitdroging.
Een raar en onwaar beeld vond ik dat.
Het maakte wel dat ik meteen klaar was met het stuk.
Heel stuitend inderdaad. Ik kan niet anders dan het met je eens zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, dat ja! Sterker nog, ik vond het in de context van het stuk zo ongelooflijk stuitend dat ik nog boos achter de laptop zit. Het stuk gaat onder andere over schuldgevoelens die aangewakkerd worden bij jonge moeders, die toch al zo kwetsbaar zijn. En dan zetten ze zoiets in hun stuk. Dát is pas inspelen op bepaalde gevoelens van jonge ouders. Damn.
Ik kan me vooral maar moeilijk voorstellen dat dit komt van iemand die onderzoek ernaar heeft gedaan. Misschien ga ik het wetenschappelijke artikel vanavond even opzoeken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:01 schreef oeke het volgende:
[..]
Heel stuitend inderdaad. Ik kan niet anders dan het met je eens zijn.
Het gekke was, dat ik het artikel las en even niet wist in welke tijdsgeest ik dit moest plaatsen, het voelde zo vreemd aan. Of klinkt dat erg raar. Ik wist gewoon niet of het echt van nu was.
Ik heb geen bv cursus gevolgd maar mijn buurvrouw wel. En ze vertelde dat er niks was verteld over kloven, clusteren en de vermoeidheid dat het met zich mee brengt de eerste dagen. De nadruk lag volgens haar over hoe de borst is opgebouwd en hoe de melk wordt aangemaakt en over het juiste aanhappen van het kindje...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik herken het totaal niet, het idee dat het 'makkelijk' moet gaan en dat het zo verkocht wordt. Wie verkoopt het dan zo? Op voorlichtingssistes zoals borstvoeding.com wordt er realistisch over gedaan, tijdens gratis bijeenkomsten georganiseerd vanuit het ziekenhuis wordt gewoon voorlichting gegeven, en van andere moeders krijg je over het algemeen juist de dramatische verhalen te horen. Ik vond dat er zoveel nadruk lag op alle mogelijke problemen dat ik me juist verre van zowel de voorlichtingsbijeenkomsten als de ervaringsverhalen heb gehouden.
Wat een lieve warme beeld krijg ik hierbijquote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:45 schreef oeke het volgende:
[..]
Wat fijn Bitterend!![]()
En fijn dat ze meegaand zijn en mee denken daar.
Gewoon gebruik van maken hoor, volgens mij is het alleen maar goed om een iets langere wenperiode in te bouwen als ze er zo naar snakt.
Is ook fijn voor haar lijkt me dat jij er ook bij bent af en toe, zodat ze merkt dat het een veilige plek is.
En T-shirt deed ik hier ook. Sterker nog, Ko heeft er uiteindelijk een uitgezocht, ik deed er altijd 1 in zijn bedje die ik gedragen had en na een paar dagen ging die in de was en gaf ik een 'verse'.
Ko heeft uiteindelijk besloten dat de paarse het lekkerst was en dat is nu zijn 'knuffel'. Ik draag hem niet meer trouwens.
Wat ik echt gemist heb is informatie over hoe lang het kan duren voordat je melkproductie op gang is. Pijn had ik me op voorbereid, maar het feit dat ik gewoon drie volle dagen heb moeten kolven voor ik de eerste druppel zag, ik had er geen idee van. En de machteloosheid die je voelt als je je kind honger ziet hebben en af ziet vallen, dat frustreerde kindje bij het aanleggen en het gevoel dat je lijft je gigantisch in de steek laat terwijl je nog na ligt te stuiteren van de bevalling. Ik voel me echt gezegend met een kraamhulp die me op dag 2 al aan de kolf zetten en een moeder die me ervan overtuigde er gewoon een flesje kv in te stopppen. Zonder hen twee had ik de handdoek misschien ook wel voortijdig in de ring gegooid.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik herken het totaal niet, het idee dat het 'makkelijk' moet gaan en dat het zo verkocht wordt. Wie verkoopt het dan zo? Op voorlichtingssistes zoals borstvoeding.com wordt er realistisch over gedaan, tijdens gratis bijeenkomsten georganiseerd vanuit het ziekenhuis wordt gewoon voorlichting gegeven, en van andere moeders krijg je over het algemeen juist de dramatische verhalen te horen. Ik vond dat er zoveel nadruk lag op alle mogelijke problemen dat ik me juist verre van zowel de voorlichtingsbijeenkomsten als de ervaringsverhalen heb gehouden.
Dat!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:45 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Wat ik echt gemist heb is informatie over hoe lang het kan duren voordat je melkproductie op gang is. Pijn had ik me op voorbereid, maar het feit dat ik gewoon drie volle dagen heb moeten kolven voor ik de eerste druppel zag, ik had er geen idee van. En de machteloosheid die je voelt als je je kind honger ziet hebben en af ziet vallen, dat frustreerde kindje bij het aanleggen en het gevoel dat je lijft je gigantisch in de steek laat terwijl je nog na ligt te stuiteren van de bevalling. Ik voel me echt gezegend met een kraamhulp die me op dag 2 al aan de kolf zetten en een moeder die me ervan overtuigde er gewoon een flesje kv in te stopppen. Zonder hen twee had ik de handdoek misschien ook wel voortijdig in de ring gegooid.
Het kolftopic deel 3quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:03 schreef Bleie het volgende:
Is er ook een kolftopic? Ik zie t zo gauw miet, en weet niet hoe ik moet zoeken oo mn ipad.
Thuis bevallen, onmiddelijk aan de borst (eerste borstvoeding na ...uur staat doorstreept in het verslag.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:45 schreef WupWup het volgende:
Het kan nog makkelijker
Thuis bevallen, binnen een half uur lag ze aan, even een overproductie gehad die opgelost kon worden met blokvoeden en nu met 2 jaar en 3 maanden drinkt ze nog. Kunstvoeding heeft ze in totaal nog geen 20 keer gehad, tussen 7 en 11 maanden als ik het niet meer bij elkaar gekolfd kreeg.
En ik weet heel erg zeker dat mijn uitgebreide voorbereiding hier in grote mate aan bij heeft gedragen.
Dan had hij eerder af moeten buigen.. Hij groeide nl in het begin mooi op de lijn mee..!quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:49 schreef DaviniaHR het volgende:
Evenstar Aviva begon op +2 en zit nu op -1 lijn.
Mss was zijn gewicht eigenlijk te hoog, omdat je zoveel rust hebt moeten houden?
maar maar maar het is jouw derdequote:Op woensdag 15 februari 2012 08:55 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Thuis bevallen, onmiddelijk aan de borst (eerste borstvoeding na ...uur staat doorstreept in het verslag.) Nog maar 4 maanden nu, maar ik zou het vreemd vinden moesten er problemen komen.
Hier ook hoor. Meteen aan de borst en toen ik na anderhalf terug kwam van de O.K. meteen weer.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:34 schreef Bleie het volgende:
Mijn kinderen zijn beide in het zh geboren (poliklinisch), en lagen ook direct aan de borst.
Ja ik ben een watjequote:Op woensdag 15 februari 2012 13:56 schreef bitterend het volgende:
Het is mij ook niet verteld maar ik heb wel doorgezet.
Nee, je bent absoluut geen watje! Het lijkt me dat je sowieso al voldoende in de kreukels lag.quote:
Het is goed Pessiequote:Op woensdag 15 februari 2012 16:38 schreef pessie het volgende:
[..]
Nee, je bent absoluut geen watje! Het lijkt me dat je sowieso al voldoende in de kreukels lag.
Mijn eerste dronk ook meteen en was vervolgens 4,5 jaar niet meer te stoppen.quote:
Dan vraag ik mij af, waarom heb je daar zelf niet naar gevraagd, bijvoorbeeld hier?quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Hier ook hoor. Meteen aan de borst en toen ik na anderhalf terug kwam van de O.K. meteen weer.
Ook geen last van stuwing en de bv kwam meteen op gang.
Als mij was verteld over de zuigkracht en dat het nare gevoel van een kleintje die aan je tepel zuigt gewenning kost en tijdelijk is, dan had ik waarschijnlijk wel doorgezet.
Omdat ik hier al jaren meelas en een kennis bij ons thuis nog een privé voorlichting heeft gegeven en niemand het noemde. Ik dacht serieus dat het aan mij lag, lage pijngrens, watje of zo en durfde het gewoon weg niet te vragen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 16:47 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af, waarom heb je daar zelf niet naar gevraagd, bijvoorbeeld hier?
Jij hebt serieus geen gram tact in je zitten he?! Je zegt even in andere bewoording dat men Dom is dat ze dat niet ff zelf bedenken..quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:26 schreef Juud79 het volgende:
Maar je hoeft toch geen intellectueel te zijn om te bedenken dat je tepels moeten wennen als er opeens een baby 10/12 keer per dag gedurende 10/15 minuten per borst aan drinkt.
Dat lijkt me nogal logisch....
Wennen is iets anders dan elke keer met tranen in je ogen en stampende voeten jezelf te moeten verbijten omdat het zo verrekte pijn doet.quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:26 schreef Juud79 het volgende:
Maar je hoeft toch geen intellectueel te zijn om te bedenken dat je tepels moeten wennen als er opeens een baby 10/12 keer per dag gedurende 10/15 minuten per borst aan drinkt.
Jemig zeg, overdrijf eens niet zo vreselijk.....quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:10 schreef _evenstar_ het volgende:
Och vanyel we zijn gewoon dom en zwakker als hare alwetende en doende heilige geweldigheid
Ja ik heb ook lang gevoed, maar het feit dat ík de stekker eruit trok en niet mijn kind zit me nog dwars. Het is niet dat ik er vreselijk verdriet van heb, maar het steekt wel een beetje.quote:Op woensdag 15 februari 2012 19:08 schreef pessie het volgende:
Ik kan me voorstellen dat als je je uitgebreid hebt laten voorlichten dat je er dan niet vanuit gaat dat ze iets vergeten zijn. Ik had sowieso een aantal langvoedsters om me heen, waarmee ik ook al meemaakte dat dingen niet altijd soepel liepen, en dat sommige zaken pijn doen. Verder had ik een tepelhoedje vanwege een niet happend kind, ik denk dat het dan sowieso anders is.
Asy, jij?! Echt? Jij hebt zo lang gevoed!!!
Deed sofie dat maar. Die dronk 8 a 9 keer per dag 45 minuten per borst. En ja daar heeft een lk meegekekenquote:Op woensdag 15 februari 2012 17:26 schreef Juud79 het volgende:
Ik vond het wel een accurate benaming eigenlijkquote:Op woensdag 15 februari 2012 19:43 schreef pessie het volgende:
ambtenarenbevallingdie had ik nog nooit gehoord! Geweldig woord! Echt! Wie wordfeud er? gebruiken zeg ik!
En ook ik had een snelle bevalling, ik wilde na afloop oprecht dat ie minder snel was gegaan.
Ja, dat denk ik ook. En ik snap je heel goed.quote:Op woensdag 15 februari 2012 19:56 schreef Asyniur het volgende:
oeke, ik denk als Harry uit zichzelf gestopt was (en nu er niet meer naar taalde) dat ik ook minder last van dat gevoel zou hebben
Het is ook geen enorme spijt, maar gewoon... mja... lastig uit te leggen...
Maar goed, nog eventjes en ik mag weer
Wat ik vantevoren niet heb beseft:quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:45 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Wat ik echt gemist heb is informatie over hoe lang het kan duren voordat je melkproductie op gang is. Pijn had ik me op voorbereid, maar het feit dat ik gewoon drie volle dagen heb moeten kolven voor ik de eerste druppel zag, ik had er geen idee van. En de machteloosheid die je voelt als je je kind honger ziet hebben en af ziet vallen, dat frustreerde kindje bij het aanleggen en het gevoel dat je lijft je gigantisch in de steek laat terwijl je nog na ligt te stuiteren van de bevalling. Ik voel me echt gezegend met een kraamhulp die me op dag 2 al aan de kolf zetten en een moeder die me ervan overtuigde er gewoon een flesje kv in te stopppen. Zonder hen twee had ik de handdoek misschien ook wel voortijdig in de ring gegooid.
Ik dacht bij elke voeding: "WTF! WTF!? WTF!???" Gelukkig was het na een minuut voorbij. Ik moest flink op m'n onderlip bijten en was totaal niet op die pijn voorbereid.quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:26 schreef Juud79 het volgende:
Ik weet het niet. Dat kan, maar aan de andere kant kan alles na een bevalling heel anders zijn dan je had verwacht. Hoe zwaar is de bevalling zelf, hoe makkelijk herstel je, hoe pikt je partner het prille ouderschap op, hoe reageer je op je slaapgebrek, huilt je baby veel of niet, wat doen je hormonen allemaal met je?quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:19 schreef Clubsoda het volgende:
Claudia, ik zit nog volop in die fase en herken dus alles wat je daar neerzet. En inderdaad, het is een overgave. Je moet alles ondergaan en ontdekken, en dat is soms leuk en soms heel moeilijk. En volgens mij is dat ook precies wat ik gedaan heb toen de borstvoeding niet op gang kwam. Ik kon al snel accepteren dat het anders ging dan het 'boekje' en heb een andere route gekozen om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen. Het gemak waarmee ik dat besluit nam en me stortte op mijn nieuwe routine heeft mij zelf ook verbaasd. Maar dat is dus ook voor een groot deel te danken aan een zeer doortastende kraamhulp en een achterban met gedegen kennis van zaken. Als ik van te voren een iets beter idee had gehad van wat het inhoudt om je productie op gang te krijgen, was ik denk ik minder afhankelijk geweest van mijn omgeving.
Nou ja, dat is dus waar ik van alle kanten mee geconfronteerd werd, een waslijst aan problemen die ik nooit tegen ben gekomen. Ik vond dat gehamer op de stuwing ook zo vervelend. Ik heb nooit last van stuwing gehad en heb me druk zitten maken om niets.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja precies. Mijn post kwam puur voort uit de discussie over wat je mist in informatievoorziening.
Ik snap dat je mensen niet op stang wilt jagen van tevoren door over borstontsteking en de hele rambam te beginnen maar gewoon eerlijk zijn dat het de eerste tijd doorbijten is en dat je tepels moeten wennen mag best wel.
Maar de nadruk ligt vooral op goed aanleggen, dan doet het geen pijn.
Ja, helemaal waar. Ik had tijdens de beide bevallingen ook een punt waarop ik dacht: "Nu vind ik het écht niet leuk meer, ik kan het niet, dit wil ik niet, dit komt niet goed." Vantevoren had ik mezelf nog zo ingeprent dat dat moment zou komen en dat ik er gewoon doorheen moest, maar op dat moment zelf lukte het niet. Het was te zwaar.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:56 schreef Clubsoda het volgende:
Dus ja, dat soort dingen gebeuren, ieders beleving is gewoon anders en daar kan je nooit echt op aansluiten.
Dan had je gekolfd en aan fingerfeeding gedaan?quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:56 schreef Clubsoda het volgende:
Wat nou als ik wel in speen/tepelverwarring had geloofd en het kolven niet had aangedurfd?
Geloof me. Dat slijt. En dat is juist het gevaarlijke er aan vind ikquote:Op woensdag 15 februari 2012 21:01 schreef bitterend het volgende:
Ik wist niet wat ik van de bevalling moest voorstellen maar nu dat ik het weet...weet ik niet of ik nog een keer durf
Precies dit dus. Als je zwanger bent, wil je ook niet alle zaken horen die mogelijk kunnen gaan spelen c.q. mis kunnen gaan. Dan heb je er van tevoren al geen zin meer in.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:56 schreef Clubsoda het volgende:
Dus ja, dat soort dingen gebeuren, ieders beleving is gewoon anders en daar kan je nooit echt op aansluiten.
Bij mij is het een jaar na dato nog even helder als een week erna hoor.quote:Op woensdag 15 februari 2012 21:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Geloof me. Dat slijt. En dat is juist het gevaarlijke er aan vind ik
Haha, ja. Ik ben het op den duur gaan romantiseren. Toen ik de tweede keer aan het bevallen was schoot ik paniek toen het zwaar werd omdat ik meteen weer wist hoe het écht was. En hoe vreselijk dat was. En hoelang het duurde.quote:Op woensdag 15 februari 2012 21:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Geloof me. Dat slijt. En dat is juist het gevaarlijke er aan vind ik
Ik heb dat ook wel gehad hoor, de eerste twee/drie weken was aanleggen echt even tandjes op elkaar de eerste 10/15 slokken. Maar ik heb geen moment gedacht om te stoppen, ik dacht, och ze moeten gewoon even wennen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik dacht bij elke voeding: "WTF! WTF!? WTF!???" Gelukkig was het na een minuut voorbij. Ik moest flink op m'n onderlip bijten en was totaal niet op die pijn voorbereid.
Omdat ik er niet op voorbereid was heb ik het in Z&G váák genoemd. Het is dus wel voorbij gekomen, DML. Jammer dat je het niet hebt gelezen.
Mijn kraam was te laatquote:Op woensdag 15 februari 2012 21:13 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ben voor een tweede bevalling (óóit) vooral bang dat het minder soepel gaatDit kon ik hebben. Het was even afzien maar ik heb er niet doorheen gezeten, was niet uitgeput. En ik had een briljante vk en kraamhulp om me er doorheen te loodsen. Een volgende keer kan alleen maar tegenvallen. Luxeproblemen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ze was wel echt een schat en ze heeft zich voor 200% ingezet om de bv te laten slagen. Ik geef vaak mn kraam een pluim hier op het forum, maar als ik eerlijk ben was de rol van manlief wel echt een stuk groter dan die van de kraam. Ik bedoel, aan 1 stuk motiveren, zo mogelijk nog minder slapen dan ik al deed en omdat ik niet kon bewegen moest hij er sowieso uit om alle kolfspullen te pakken en na afloop alles schoon te spoelen. Wat ben ik blij dat ik midden in de zomer bevallen ben, dat alles doen als het buiten vriest dat het kraakt lijkt me nog zwaarder.
En club, wat betreft bevalling, ik ben na afloop een aantal weken enigzins van de wereld geweest zeggende "het ging zooooooooo snel".
Claudia, dat punt heb ik inderdaad ook gehad, dat ik tegen manlief riep, en nu kun je de boom in breng me maar naar het ziekenhuis (ja ik ja) en geef me maar een ruggeprik want dit ga ik niet nog 6 uur doen!!! Toen had ik waarschijnlijk dus al persweeën, maar tsja, geen vk he...
Die van mij motiveert me enorm om door te gaan met de BV want dan hoeft hij 's nachts niets te doenquote:Op woensdag 15 februari 2012 22:12 schreef _evenstar_ het volgende:
Motiverende partner is echt iets wat heel erg scheelt!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |