Zou sowieso al belachelijk zijn om rekening te houden met zondags rust.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:30 schreef Honeymooner het volgende:
En wel op zondag, mocht dat de beste dag zijn..
De Elfstedentocht van 1997 was toch op een zaterdag?quote:Op maandag 6 februari 2012 22:30 schreef Honeymooner het volgende:
En wel op zondag, mocht dat de beste dag zijn..
Jaquote:Op maandag 6 februari 2012 22:31 schreef Wessell het volgende:
[..]
De Elfstedentocht van 1997 was toch op een zaterdag?
Waarom niet?quote:Op maandag 6 februari 2012 22:34 schreef Wessell het volgende:
[..]
Oke maar als die er toch nog gaat komen! word het geen zaterdag meer toch?
nee nee, ophoeren met die witte rotzooi .quote:
Broertje en ik ook al een bak Ben n Jerry's weggevreten hier.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:35 schreef tomaat52 het volgende:
Het vries dat het kraakt buiten, en ik zit binnen ijslollies te eten....
Maar waarom dan niet, wat zou daar de reden voor zijn?quote:Op maandag 6 februari 2012 22:37 schreef Wessell het volgende:
[..]
Zoiets las ik dacht ik op de front page
1 a 2 cmquote:Op maandag 6 februari 2012 22:52 schreef Maver24 het volgende:
Stel het vriest vannacht in het noorden zo'n -15 a -20, hoeveel cm kan er dan bijkomen ?
Vrijdag is uitgesloten.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:54 schreef Dagoduck het volgende:
Als het door gaat hoop ik vrijdag, hoef ik geen presentatie te houden op school en ben ik vrijleuk school in friesland/leeuwarden
Zaterdag moet ik werken... Zondag zou beter zijn trouwens..
Dat het dan een massa hysterie word! ze zijn dan bang dat het overvol raaktquote:Op maandag 6 februari 2012 22:50 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar waarom dan niet, wat zou daar de reden voor zijn?
Juistja dat is inderdaad de reden!quote:Op maandag 6 februari 2012 22:55 schreef Dagoduck het volgende:
Ik hoorde trouwens een van die rayonhoofden zeggen op tv dat het op zaterdag nog wel eens te druk zou kunnen worden qua aantal toeschouwers, en dat dat ook niet best voor het ijs is.
Iedereen is dan vrij enzo, staat zo dat hele slotermeer vol met toeschouwers, met z'n alleen door het ijsquote:Op maandag 6 februari 2012 22:55 schreef Wessell het volgende:
[..]
Juistja dat is inderdaad de reden!
meen je dat nou, zo weinig,quote:Op maandag 6 februari 2012 22:52 schreef Maver24 het volgende:
Stel het vriest vannacht in het noorden zo'n -15 a -20, hoeveel cm kan er dan bijkomen ?
quote:Op maandag 6 februari 2012 22:56 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Iedereen is dan vrij enzo, staat zo dat hele slotermeer vol met toeschouwers, met z'n alleen door het ijs
Mja maar zondag wel dooi volgens huidige prognose. Ik vind t allemaal wel prima, vandaag al 1,5 uur op de schaatsen gestaan en hoop zaterdag een leuke tocht te maken op de loosdrechtse plassenquote:Op maandag 6 februari 2012 23:05 schreef AchJa het volgende:
Alsof zondag een excuus is om het maar af te blazen...![]()
http://www.nu.nl/binnenla(...)ocht-kan-zondag.html
Het gaat om dat religieuze geneuzel... Mocht dat voor sommigen een probleem zijn ik hou me aanbevolen voor een startkaart, kan middels DM/PM!quote:Op maandag 6 februari 2012 23:09 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Mja maar zondag wel dooi volgens huidige prognose. Ik vind t allemaal wel prima, vandaag al 1,5 uur op de schaatsen gestaan en hoop zaterdag een leuke tocht te maken op de loosdrechtse plassen
Iedereen lachen, maar dat had slecht kunnen aflopen voor de bestuurder of iemand die daar toevallig geschaatst had.quote:
Klopt, die kinderen zijn nog niet al te lang geleden voorbij gekomen...quote:Op maandag 6 februari 2012 23:14 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Iedereen lachen, maar dat had slecht kunnen aflopen voor de bestuurder of iemand die daar toevallig geschaatst had.
twitter:Jantje_ twitterde op maandag 06-02-2012 om 23:30:157 graden kouder deze run, niet te geloven reageer retweet
Dat kan inderdaad wel net het verschil maken.quote:Op maandag 6 februari 2012 23:37 schreef baggerbaas het volgende:
Over de nieuwe GFS run. Schijnt uitstel van dooi te geven t/m maandag.twitter:Jantje_ twitterde op maandag 06-02-2012 om 23:30:157 graden kouder deze run, niet te geloven reageer retweet
We wachten het wel weer af, eens kijken wat de pluim morgen vroeg gaat doenquote:Op maandag 6 februari 2012 23:37 schreef baggerbaas het volgende:
Over de nieuwe GFS run. Schijnt uitstel van dooi te geven t/m maandag.twitter:Jantje_ twitterde op maandag 06-02-2012 om 23:30:157 graden kouder deze run, niet te geloven reageer retweet
Ook nog achter de auto aan gaan rennenquote:
Zo niet te geloven is dat toch niet?quote:Op maandag 6 februari 2012 23:37 schreef baggerbaas het volgende:
Maar dat is op zondag toch ook, nog meer zelfs en zondag zou wel een optie zijn....quote:Op maandag 6 februari 2012 22:56 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Iedereen is dan vrij enzo, staat zo dat hele slotermeer vol met toeschouwers, met z'n alleen door het ijs
Hoe staat 't met je pegels?quote:Op maandag 6 februari 2012 23:42 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
We wachten het wel weer af, eens kijken wat de pluim morgen vroeg gaat doen![]()
Al heb ik nog altijd mijn twijfels maar als die weer omslaat dan wordt ik gek
Er zijn best veel schaatstoppers, of inmiddels wat minder top, die fanatiek gelovig zijn. Zoals Rene Ruitenberg. Om dan nog niet te zwijgen over al die coryfeeën. Maar het zou wel gek zijn om het niet door te laten gaan voor die mensen inderdaad.quote:Op maandag 6 februari 2012 23:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gaat om dat religieuze geneuzel... Mocht dat voor sommigen een probleem zijn ik hou me aanbevolen voor een startkaart, kan middels DM/PM!
Daar maak ik morgen weer paar foto's van.quote:
Ja, het lijkt voorbij (net nu het begint te wennen, die kou):quote:Op dinsdag 7 februari 2012 02:37 schreef Setting_Sun het volgende:
AI
verwachtingen van KNMI zijn bijgesteld, nu geen wind uit het oosten komend weekend maar uit het westen
vanochtend voorspelde ze nog oostenwind
Helaas Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 02:41 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, het lijkt voorbij (net nu het begint te wennen, die kou):
dinsdag 14 februari tot en met dinsdag 21 februari
Grote kans 80-90% op wisselvallig weer met maxima boven nul en af en toe regen of (natte) sneeuw. Kleine kans op voortzetting van het winterweer.
Uitgifte: 07/02/2012 01.48 uur LT
Leuke foto's Speedy! En ze brengen jeugdherrineringen bij me terug, als klein meisje heb ik meerdere rondjes over de Dokkumse grachten geschaatstquote:Op dinsdag 7 februari 2012 00:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
Vanmiddag even naar Dokkum geweest om daar eens te kijken. Mijn Dochter vond het maar niks al dat ijsdit is later wel goed gekomen
helaas ben ik totaal vergeten mijn batterij op te laden dus helaas daar geen foto's van
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
I feel ya, ik slaap 'boven' de garagequote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:16 schreef marcel-o het volgende:
-14 hier
mn kamer hier was daarstraks 11 graden![]()
kelder met enkelglas raampjes
ik had de das aan mijn kin vastzitten. 5 uur smorgens was het kouuuuudquote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef appelsientje het volgende:
Oke.. als je wimpers vast vriezen tijdens het fietsen.. dan weet je dat het echt koud is
Toch leukquote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:38 schreef fotostarter het volgende:
[..]
ik had de das aan mijn kin vastzitten. 5 uur smorgens was het kouuuuud
Volgens mij zat de dooi er al lang aan te komen, het is alleen de vraag wanneer precies, zondag of maandag kan een verschil maken.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 07:10 schreef Klonk het volgende:
en jullie mij maar dom aankijken gisteren toen ik het had over zachter worden
maar zou idd wel erg jammer zijn, zo dichtbij maar zo ver weg....
Ziet er iig beter uit dan die van gisteravond.twitter:Jantje_ twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 09:05:48En nog een stukje pluim #winter #koudhe http://t.co/F1tQOx5R reageer retweet
De dooi jaquote:
Brrr..krijg het al koud bij het geluid van het krabben op je raam..quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:19 schreef Maver24 het volgende:
Wow nog nooit dit meegemaakt. ik kan het me niet herinneren. Me slaapkamerraam bevroren
Plus dat het allemaal nog kan veranderen met nog langer kouquote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:30 schreef Maver24 het volgende:
Dooi is pas zondag. We zitten pas op dinsdag. Kan best nog wat ijsaangroeien. Kom op. Positief blijven.
Klopt, van de operationele run van 00h middernacht.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 10:19 schreef Sebas1986 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit de nieuwste, die van 10u vanochtend!
Hij is toch wel weer wat beter dan die van gisteravond. Dooi lijkt pas echt door te zetten op maandag, en een eventuele terugkeer van de kou is zeker niet uitgesloten...quote:Op dinsdag 7 februari 2012 10:21 schreef Felagund het volgende:
[..]
Klopt, van de operationele run van 00h middernacht.
Redelijk eensgezind met het Europese model volgens mij (voor zover ik er verstand van heb). Ik denk toch dan inzetten op zondag voor een evt. tocht.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 10:30 schreef TvhN het volgende:
Het Amerikaans model van 8:00 uur:
[ afbeelding ]
Hopenlijk meten die Rayonhoofden beter dan jijquote:Op dinsdag 7 februari 2012 10:50 schreef tomaat52 het volgende:
Het ijs op de vijver hier is minstens 16 cm dik.
Edit: na het meten bleek dat er maar 12 cm op ligt.![]()
Mijn Fries is niet heel sterk dus wat wil men nu precies zeggen?quote:Alvestêdetocht mei ek op snein
As it net oars kin, dan is it in opsje om de Alvestêdentocht op snein te hâlden. Dat hat foarsitter Wiebe Wieling sein. Leaver net, omdat de feriening ek rekken hâlde wol mei minsken dy't op dy dei net ride wolle. Mar as snein de ienige dei is, dan soe er dan ferriden wurde kinne.
Dat soe dan de earste kear wêze. Yn de skiednis fan de alvestêdenferiening is de tocht noch mar ien kear ferriden yn in wykein. Dat wie de lêste kear yn 1997.
Als het echt niet anders kan dan zullen ze de tocht op zondag houden. Ze willen wel rekening houden met de mensen die dan niet willen schaatsen ivm de zondagsrust maar zoals gezegd, als dat de enige optie is, dan gaat ie op zondag gehouden worden.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:09 schreef Drassss het volgende:
[..]
Mijn Fries is niet heel sterk dus wat wil men nu precies zeggen?
Ik dacht ook aan sneeuw.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:10 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Iets met elfstedentocht op sneeuw?
![]()
ohnee, wacht, dit gaat erover of de elfsteden tocht op zondag gehouden moet worden.
Liever niet, maar als het niet anders kan dan wel.
Elfstedentocht mag op op zondag.quote:Alvestêdetocht mei ek op snein
As it net oars kin, dan is it in opsje om de Alvestêdentocht op snein te hâlden. Dat hat foarsitter Wiebe Wieling sein. Leaver net, omdat de feriening ek rekken hâlde wol mei minsken dy't op dy dei net ride wolle. Mar as snein de ienige dei is, dan soe er dan ferriden wurde kinne.
Dat soe dan de earste kear wêze. Yn de skiednis fan de alvestêdenferiening is de tocht noch mar ien kear ferriden yn in wykein. Dat wie de lêste kear yn 1997.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:15 schreef Luck het volgende:
Zou natuurlijk ook van de gekke zijn om deze unieke kans te laten schieten voor een paar geitenwollensokken die van hun rust willen genieten.
zondagquote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:22 schreef Scrummie het volgende:
Zaterdag word de tocht der tochten gereden.
Geruchten worden wel hardnekkig idd.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:22 schreef Scrummie het volgende:
Ja tuurlijk, ze kiezen de drukste dag uit, terwijl het ijs nog niet in orde is..quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:22 schreef Scrummie het volgende:
Sneon dus...quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:22 schreef Scrummie het volgende:
Nog niet inderdaad, dat zei je goed.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:23 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, ze kiezen de drukste dag uit, terwijl het ijs nog niet in orde is..
Morgen komen ze weer bij elkaar toch? Gaan ze dan er meteen achteraan een persconferentie geven of wachten ze weer tot donderdag?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:25 schreef Drassss het volgende:
Morgen weer een persconferentie dan gaan we echt wel horen wat ze gaan doen. Het zal een ja of nee moeten worden, want als de dooi doorzet is het na zondag echt even voorbij natuurlijk.
Meteen daarna een persconferentie, dat zei die man die gisteren ook live op de radio was.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:26 schreef Felagund het volgende:
[..]
Morgen komen ze weer bij elkaar toch? Gaan ze dan er meteen achteraan een persconferentie geven of wachten ze weer tot donderdag?
Jep, ze willen meteen de pers/volk blabla informeren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:26 schreef Felagund het volgende:
[..]
Morgen komen ze weer bij elkaar toch? Gaan ze dan er meteen achteraan een persconferentie geven of wachten ze weer tot donderdag?
Ik heb ze ook gehoord over alternatieve routes om probleemgebieden een beetje te omzeilen. Is dat daar niet mogelijk?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:30 schreef Drassss het volgende:
[..]
Jep, ze willen meteen de pers/volk blabla informeren.
Maargoed als dat stuk van Warns naar Stavoren er nog steeds slecht bij ligt kan het gewoon niet..
Dat groeit echt niet aan tot 15cm in 4 á 5 dagen tijd vrees ik, te meer omdat de vorst juist wat getemperd wordt de komende dagenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
IJs bij Balk is maar 7 centimeter
http://nos.nl/audio/338184-rayonhoofd-meet-7-cm-ijs-in-balk.html
Je hebt daar één grote sloot die richting Stavoren gaat en voor de rest is er niks.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:32 schreef Sebas1986 het volgende:
[..]
Ik heb ze ook gehoord over alternatieve routes om probleemgebieden een beetje te omzeilen. Is dat daar niet mogelijk?
Nee, gaat niet gebeuren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:33 schreef Sebas1986 het volgende:
[..]
Dat groeit echt niet aan tot 15cm in 4 á 5 dagen tijd vrees ik, te meer omdat de vorst juist wat getemperd wordt de komende dagen
Hoe ligt het IJselmeer er bij?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:35 schreef Drassss het volgende:
[..]
Je hebt daar één grote sloot die richting Stavoren gaat en voor de rest is er niks.
Het stuk bij Balk kan wel een alternatief voor worden gezocht, maar dan blijft oa Warns nog een probleem.
Geen ideequote:
Zou ik echt moeten gissen, maar ik weet dat deel van het IJsselmeer erg ondiep is ( soort van natuurgebied ).quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:40 schreef Felagund het volgende:
Via Sloten naar het IJselmeer en dan naar Stavoren is zeker geen optie?
quote:De Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging betreurt de uitspraken van voorzitter W. Wieling van de Vereniging De Friesche Elf Steden dat de Elfstedentocht wellicht op zondag wordt verreden. De vereniging schrijft een protestbrief.
'Als het niet anders kan, rijden we ook op een zondag', zei Wieling.
'Wij zijn daar helemaal tegen en betreuren dat bijzonder. Het is volledig in strijd met de Bijbel', zegt voorzitter D. van der Sluis in het Reformatorisch Dagblad. In het verleden is er nog nooit een Elfstedentocht op zondag gereden. 'Er vindt hoe langer hoe meer een aanslag op de zondagsrust plaats. Die dag wordt steeds meer ontheiligd.'
Van der Sluis begrijpt ook niet waarom de rayonhoofden afgelopen zondag bijeenkwamen. 'Het was volstrekt onnodig en een ontheiliging van de zondag.'
Bron ad.nl
Dat in 2012 nog steeds zo een vereniging bestaat, het moet niet gekker wordenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]![]()
Man, flikker toch op met je wil om je geloof aan iedereen op te dringen
Bronquote:'Wij beslissen zelf of de tocht er komt'
LEEUWARDEN - Het bestuur van de Vereniging De Friesche Elf Steden wordt niet warm of koud van de sombere weersvoorspellingen voor volgende week. Volgens woordvoerster Immie Jonkman van de vereniging zit er weinig lijn in de voorspellingen en is het vraagstuk 'zondag of anders niet' dan ook niet aan de orde.
Meteorologen verwachten vanaf zondag dooi en daarom zou die dag voorlopig de laatste kans zijn op een Elfstedentocht. „Gelukkig beslissen wij altijd zelf nog of en wanneer er een tocht komt”, reageert Jonkman dinsdag.
Zij benadrukt dat de tocht alleen gereden wordt als er genoeg ijs ligt. Of de aangroei van ijs met de verwachte temperaturen voldoende zal zijn, is volgens haar moeilijk te beoordelen. „Het hangt niet alleen van de temperatuur af, maar ook van sneeuw en de wind.”
Assistent-rayonhoofd Auke Hylkema van Balk, één van de meest kritieke plekken in de route, meldde dinsdag dat het ijs ongeveer 1,5 centimeter is gegroeid. „Er moet nog heel wat gebeuren als er 16.000 mensen overheen moeten schaatsen. Als er nog 6 centimeter bij komt, dan is het ijs gemiddeld 13 centimeter. Dat is echt het minimum.”
Welneequote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:
En friesland is weer het warmste plekje in nederland
Nouja bijna dan op dat stukje groningen na....quote:
Omdat protestanten zich ooit hebben afgezet tegen de decadente katholieken, en daarom nu graag aan individuele zelfkastijding doen - zelf noemen ze dat zondagsrust en bijbehorende bijbelstudie.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een mafkees, die reformatorische man. Wat ik eigenlijk raar vind, waarom mogen katholieken wel alles op zondag doen, die hebben toch dezelfde bijbel?
Als ik de berichtgeving op Radio1 zo volg lijkt het erop dat het er niet van komt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:49 schreef Co_OL het volgende:
oef die sneeuw schampt Friesland
[ afbeelding ]
Maar als de wind gaat liggen de eenden stoppen met kwaken de maan door de bomen schijnt en de pompeblâre fier wapperen (zonder windquote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:57 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als ik de berichtgeving op Radio1 zo volg lijkt het erop dat het er niet van komt.
IJs bij Balk is maar 1 cm gegroeid vannacht.. en dat was voorlopig de koudste nacht. 8 cm daar.
Ik zou zeggen.. Als ze het ijs bij Stavoren goed kunnen krijgen skippen ze Balk en pakken ze via de Fluessen de alternatieve route. Dan moet het lukken, anders gewoon nietquote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:57 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als ik de berichtgeving op Radio1 zo volg lijkt het erop dat het er niet van komt.
IJs bij Balk is maar 1 cm gegroeid vannacht.. en dat was voorlopig de koudste nacht. 8 cm daar.
De balk gaan ze overslaanquote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:57 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ow dan wordt het zondagquote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:03 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
De balk gaan ze overslaan![]()
Er is al een alternatieve route bedacht.
Ja, probeer maar 'es twee gelovigen te vinden die de bijbel hetzelfde interpreteren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een mafkees, die reformatorische man. Wat ik eigenlijk raar vind, waarom mogen katholieken wel alles op zondag doen, die hebben toch dezelfde bijbel?
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:19 schreef Arcee het volgende:
Sowieso, God laat 't een keer weer vriezen zodat er een Elfstedentocht verreden kan worden en zorgt er dan zelf voor dat het alleen op zondag kan. Beetje flauw wel.
Verdomme, mijn koffie.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:19 schreef Arcee het volgende:
Sowieso, God laat 't een keer weer vriezen zodat er een Elfstedentocht verreden kan worden en zorgt er dan zelf voor dat het alleen op zondag kan. Beetje flauw wel.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:19 schreef Arcee het volgende:
God zag dat het Goed wasquote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:19 schreef Arcee het volgende:
Mocht de tocht doorgaan op zondag dan zijn wij, de ongelovigen, juist degene die ons "geloof" opdringen aangezien een groot deel van de Friese bevolking bestaat uit van die jesusfreaks.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 12:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]![]()
Man, flikker toch op met je wil om je geloof aan iedereen op te dringen
En dat is datquote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:19 schreef Arcee het volgende:
Ah, goed nieuws dus.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:41 schreef yvonne het volgende:
Ja ga ff ergens anders meuten over het geloof.
Dit topic gaat over Siberische kou, windhosen en onweer
Over Siberische kou gesproken, er steekt nu een windje op en waar je net nog lekker in het zonnetje kon wandelen, moet je nu een Noordpoolpak aan, venijnige kou.
Laat de Russische beer ons nog maar een paar extra dagen gunnenquote:Einde strenge vorst, Elfstedentocht race tegen de klok
LEEUWARDEN - Voor het ijs is het afgelopen nacht (de nacht van ma op dinsdag) een prima nacht geweest. Nu moet het nog even flink doorvriezen om een Elfstedentocht te kunnen houden, maar of dat gebeurt? ’t Is leven tussen hoop en vrees. IJsmeester Jan Oostenbrug van Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden blikt terug op een prima nacht, met strenge vorst. Vooral in de Zuidwesthoek pakte het stevig door, met -17 tot -18 graden. „En daar hadden we het precies het hardste nodig.”
De strenge vorst zegt niet alles, want er zijn veel meer factoren die van invloed zijn op de aangroei van de ijsvloer, maar op schoon ijs zal er twee centimeter bij zijn gekomen. Waar nog sneeuw ligt, zal het onderliggende ijs toch ook wat dikker zijn geworden.
„Het moet nog iets harder vriezen”, weet Oostenbrug. Met nog eens twee of drie nachten strenge vorst zou de kans op een Elfstedentocht er goed uitzien. Maar de strenge vorst is van de baan, de matige vorst lijkt aan te houden tot en met zaterdag. Daarna wordt serieuze dooi verwacht. Op een termijn van een dag of vijf krijgen de weerkundigen vaak gelijk, weet Oostenbrug uit ervaring.
Zo bezien wordt het een race tegen de klok. Weerman Johan Habekothé uit Hurdegaryp spreekt voor zondag van ’dooi om de noord’, aanvoer van warme lucht vanaf de Noordzee. Dat belooft weinig goeds, maar aan de andere kant stemmen sommige weerkaarten voor de langere termijn de Hurdegarypster positiever. Voor weermannen is dit het „koffiedikgebied’ waar ze in kijken. In de loop van volgende week zou de winter kunnen terugkeren. Habekothé: „Het is na het weekeinde nog niet helemaal kansloos.”
De inzet van de mensen om de tocht mogelijk te maken is ’hartverwarmend’, vindt ijsmeester Oostenbrug. De Elfstedenvereniging probeerde gisteren zoveel mogelijk mensen te activeren. Daar was weinig voor nodig. Na een oproep van assistent-rayonhoofd Auke Hylkema veegden vijftig vrijwilligers de Luts van Balk tot aan de Slotermeer in korte tijd schoon. Bij Franeker is geprobeerd wakken dicht te krijgen en in Balk is het ijs op een slecht stuk van de Luts zelfs verpulverd om beter ijs te krijgen.
Al die actie ten spijt is het voor ijsmeester Oostenbrug te vroeg om een datum voor de tocht te noemen. Woensdag komen de rayonhoofden weer bijeen. Als het even kan, presenteert de ijsmeester dan een kaart te presenteren met daarop de diktes van het ijs op de 200 kilometer lange route.
Laten we de Russische beer een slaapplaats aanbieden tot eind febquote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Laat de Russische beer ons nog maar een paar extra dagen gunnen
Neuh, met carnaval moet hij wel weg zijnquote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:17 schreef Co_OL het volgende:
[..]
Laten we de Russische beer een slaapplaats aanbieden tot eind feb
Ok bedankt voor het melden Jomanda.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:40 schreef Schuifpui het volgende:
Mensen die nog steeds hopen op een elfstedentocht.No way dat het nog gebeurt. IJs is op sommige plekken hooguit 7 cm. Dat gaat echt niet verdubbelen in een paar dagen. Daarnaast groeien de eerste cm's veel harder dan de laatste.
Ik betwijfel of dat zo is. Nu is het water volledig koud, en vriest het allemaal sneller. Maar het kan wel weer moeilijker warmte kwijt natuurlijk. Iemand uitsluitsel hierover?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:40 schreef Schuifpui het volgende:
Mensen die nog steeds hopen op een elfstedentocht.No way dat het nog gebeurt. IJs is op sommige plekken hooguit 7 cm. Dat gaat echt niet verdubbelen in een paar dagen. Daarnaast groeien de eerste cm's veel harder dan de laatste.
In 1997 was in Sneek was de ijsdikte ook 7 cm dik in de week vooraf dat de elfstedentocht werd verreden, dus zoveel verschilt de situatie niet. Maar het wordt lastig, dat ben ik met Schuifpui eens.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:48 schreef Drassss het volgende:
Kom kom, we wachten gewoon morgen af wat de persconferentie ons brengt
IJs groeit volgens mij vooral aan de onderkant aan, behalve als je er water op gooit. Dus dat steeds langzamer vermoed ik.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:49 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik betwijfel of dat zo is. Nu is het water volledig koud, en vriest het allemaal sneller. Maar het kan wel weer moeilijker warmte kwijt natuurlijk. Iemand uitsluitsel hierover?
Maar het wordt ook steeds minder water dat nog hoeft te bevriezen en bovendien wordt het overall steeds kouder.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:51 schreef Felagund het volgende:
[..]
In 1997 was in Sneek was de ijsdikte ook 7 cm dik in de week vooraf dat de elfstedentocht werd verreden, dus zoveel verschilt de situatie niet. Maar het wordt lastig, dat ben ik met Schuifpui eens.
[..]
IJs groeit volgens mij vooral aan de onderkant aan, behalve als je er water op gooit. Dus dat steeds langzamer vermoed ik.
Dat laatste klopt inderdaad. Hoe dikker ijs is hoe langzamer het groeien zal. Voordeel is wel dat hoe dikker het ijs is hoe langer het bij lichte dooi ook nog aan blijft groeien.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:51 schreef Felagund het volgende:
[..]
In 1997 was in Sneek was de ijsdikte ook 7 cm dik in de week vooraf dat de elfstedentocht werd verreden, dus zoveel verschilt de situatie niet. Maar het wordt lastig, dat ben ik met Schuifpui eens.
[..]
IJs groeit volgens mij vooral aan de onderkant aan, behalve als je er water op gooit. Dus dat steeds langzamer vermoed ik.
Maar het ijs isoleert dus de kou boven de ijslaag zal steeds minder gemakkelijk tot onderaan de ijslaag aankomen. Daarbij zorgt bevriezing van water voor warmte, dat door het ijs aan de bovenlaag weer afgegeven wordt. Hoe verder de afstand is die die warmte af moet leggen, hoe 'warmer' het ijs wordt. Daarom is sneeuw ook zo funest. Die warmte kan niet meer weg.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:52 schreef Norrage het volgende:
[..]
Maar het wordt ook steeds minder water dat nog hoeft te bevriezen en bovendien wordt het overall steeds kouder.
Klopt, maar het zijn geen trieste schaatsverenigingen die de eerste wedstrijd op 'natuurijs' willen organiseren door een laagje ijs van anderhalf centimeter op te spuiten. Friezen willen het echte werk!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:54 schreef Norrage het volgende:
Als ze gewoon met veel brandweerwagens water op het ijs spuiten krijg je er zo vele cms bij!
De Celsius schaal is denk ik wat logischer/intuïtiever voor een weerman, omdat deze het smeltpunt als water als ijkpunt heeft.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Als ik die kaart van de knmi.nl zo bekijk dan voelt na de afgelopen dagen -2°C toch echt als dooi
Trouwens weten jullie weermensen waarom we in nederland celcius gebruiken terwijl farenheit al zijn wetenschappelijke werk en meer dan 75% van zijn leven in nederland gewoont heeft? Is toch een beetje het verloochenen van je roots.
dat neemt niet weg dat hij in amerika gewoon gebruikt word. En de tempratuur van smeltend zout water en een wetenschapper met een beetje koorts zijn toch ook mooie ijkpuntenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:04 schreef Felagund het volgende:
[..]
De Celsius schaal is denk ik wat logischer/intuïtiever voor een weerman, omdat deze het smeltpunt als water als ijkpunt heeft.
Ja, maar dat maakt denk ik bij een diep kanaal niet heel veel uit? Kan je het niet vragen, je zou toch vele experts dicht bij je moeten hebben. Het is waarschijnlijk en trade-off tussen verschillende effecten.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:52 schreef Norrage het volgende:
[..]
Maar het wordt ook steeds minder water dat nog hoeft te bevriezen en bovendien wordt het overall steeds kouder.
Precies. Zuiver water bevriest bij 0 graden Celcius en gaat koken bij de 100. Stak gemakkelijker dan een de onlogische Fahrenheitschaalquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:04 schreef Felagund het volgende:
[..]
De Celsius schaal is denk ik wat logischer/intuïtiever voor een weerman, omdat deze het smeltpunt als water als ijkpunt heeft.
Kans bestaat van niet inderdaad, maarja hoop verloren alles verloren. Positief denken is nooit verkeerd!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:40 schreef Schuifpui het volgende:
Amerikaner kunnen niet goed tegen verandering? Ik weet het niet, ik gebruik zelf altijd Kelvin trouwens.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat neemt niet weg dat hij in amerika gewoon gebruikt word. En de tempratuur van smeltend zout water en een wetenschapper met een beetje koorts zijn toch ook mooie ijkpunten
wel zo gemakkelijk alleen die stomme .15quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:06 schreef Felagund het volgende:
[..]
Amerikaner kunnen niet goed tegen verandering? Ik weet het niet, ik gebruik zelf altijd Kelvin trouwens.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:10 schreef Frutsel het volgende:
Fahrenheit lijkt teveel op Fahrradheld en sinds de 2e wereldoorlog hadden we liever Celsius omdat we een tekort hadden aan fietsen denk ik
Omdat Fahrenheits gewoon kut onhandig zijnquote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Als ik die kaart van de knmi.nl zo bekijk dan voelt na de afgelopen dagen -2°C toch echt als dooi
Trouwens weten jullie weermensen waarom we in nederland celcius gebruiken terwijl farenheit al zijn wetenschappelijke werk en meer dan 75% van zijn leven in nederland gewoont heeft? Is toch een beetje het verloochenen van je roots.
Frutsquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:10 schreef Frutsel het volgende:
Fahrenheit lijkt teveel op Fahrradheld en sinds de 2e wereldoorlog hadden we liever Celsius omdat we een tekort hadden aan fietsen denk ik
Ik ga er straks bij de koffie eens iets over vragenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:05 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, maar dat maakt denk ik bij een diep kanaal niet heel veel uit? Kan je het niet vragen, je zou toch vele expert dicht bij je moeten hebben. Het is waarschijnlijk en trade-off tussen verschillende effecten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_ingetrokken__.htmlquote:!! Alle verloven politie voor zondag a.s ingetrokken!!
Nou en?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:27 schreef Tourniquet het volgende:
https://twitter.com/#!/arjendeboer12/status/166874024457146368
[..]
Veegactiesquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch weer een goed voorbeeld van de vier V's die nederland groot houd!
Vrijheid, Veiligheid en VorstVerlet.
Ja, las het net ook.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nou en?
Het betreft een voorwaarschuwing
quote:LEEUWARDEN - Alle verloven van de politie in Friesland zijn voor het komende weekeinde ingetrokken. Het gaat om een 'voor-waarschuwing' voor het geval de Elfstedentocht doorgaat, zo bevestigde een woordvoerder dinsdag.
Lekker handig om dat in een garage te doenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:35 schreef horned_reaper het volgende:
De stempelpost Hinderlopen wordt ook alvast in elkaar gezet!![]()
[ afbeelding ]
Hopenlijk niet ontwikkeld door Translink.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:39 schreef Drassss het volgende:
Je zou zeggen dat ze tegenwoordig gaan voor het stempelen met een digitaal kaartje ofzo
whaha bliep, nee doe dan maar een stempelquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Hopenlijk niet ontwikkeld door Translink.
dat je door poortjes moet schaatsen?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:39 schreef Drassss het volgende:
Je zou zeggen dat ze tegenwoordig gaan voor het stempelen met een digitaal kaartje ofzo
Dat zou helemaal hip zijn :p Nee, gewoon van die "bliep" punten of een transponder.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:45 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
dat je door poortjes moet schaatsen?
Zondag Kruisjesdag!...quote:Alternatieve route...
De Vereniging De Friesche Elf Steden bekijkt serieus of de route van de Elfstedentocht kan worden aangepast vanwege slechte ijsplekken. Dat meldt RTL Nieuws. Het gaat om het traject tussen Stavoren en Hindeloopen.
Het ijs is bij Stavoren nog erg zacht. De organisatie denkt erover om de tocht tussen Stavoren en Hindeloopen helemaal over de Zuiderzee Route langs de Noorderdijk en de Westerdijk laten gaan. Dat gedeelte wordt nu sneeuwvrij gemaakt. Ook het slechte ijs bij Balk wordt misschien gemeden
Het ijs heeft nog lang genoeg de tijd om te groeien. Daarbij betekent dooi ook niet direct afbraak van het ijs. Het kan zelfs met dooi nog aandikken.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:00 schreef mazaru het volgende:
'IJs Elfstedentocht nog nergens dik genoeg'
http://www.nu.nl/binnenla(...)gens-dik-genoeg.html
Volgens mij is het onverantwoord.
Ik snap dat mensen het heel graag willen, maar het moet wel veilig zijn.
ze willen het liefst niet op Zondag gaan houden, omdat er ook mensen mee doen met een Christelijke overtuiging, alleen als het niet anders kan doen ze het!quote:
Dat is inderdaad slecht gedaan!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:24 schreef VacaLoca het volgende:
Oh NU zijn ze aan het vegen in Fryslan, had dat dan meteen na die sneeuwval gedaan, dan had je met die nacht van -20 daarna een paar centimeters meer gehad.
Het ijs was toen te dun om op te staan, blijkbaar.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:24 schreef VacaLoca het volgende:
Oh NU zijn ze aan het vegen in Fryslan, had dat dan meteen na die sneeuwval gedaan, dan had je met die nacht van -20 daarna een paar centimeters meer gehad.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:22 schreef Greys het volgende:
[..]
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:52 schreef gebrokenglas het volgende:
't vroor vannacht zo heftig dat de fles ruitensproeiervloeistof met anti-vries, in de kofferbak is gaan bevriezen.
ik hoorde zelfs een verhaal over bevroren diesel in de tank.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:52 schreef gebrokenglas het volgende:
't vroor vannacht zo heftig dat de fles ruitensproeiervloeistof met anti-vries, in de kofferbak is gaan bevriezen.
Is mogelijk. Moet in Nederland dacht ik tot -20 goed blijven.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:55 schreef HighVolume het volgende:
[..]
ik hoorde zelfs een verhaal over bevroren diesel in de tank.
Gaat vlokken toch?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Is mogelijk. Moet in Nederland dacht ik tot -20 goed blijven.
Klopt, diesel tot -18 geen probleemquote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Is mogelijk. Moet in Nederland dacht ik tot -20 goed blijven.
YES YES YES! Dan kan mijn huid eindelijk herstellen, die medicijnen helpen ook geen fuck meer nu met deze kouquote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:26 schreef Tourniquet het volgende:
GFS-run van 12Z geeft trouwens toch wel weer dooi op zondagmiddag en ook geen serieuze vorst meer daarna.
[ afbeelding ]
Maandagmiddag:
[ afbeelding ]
Vrij genomen voor wat?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:45 schreef HighVolume het volgende:
Heb vrijdag vrij genomen, toch iets te voorbarig denk ik
Ja, of 6cm. Dan kunnen ze vannacht beginnen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:51 schreef gebrokenglas het volgende:
Als ze die minimale dikte van 15cm nu terugbrengen naar 14cm is de kans al een heul stuk groter.
Hoop hetquote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:54 schreef Steff_meister het volgende:
dit circuleert er rond nu via Twitter.
https://p.twimg.com/AlEQ05sCQAAlPGO.jpg
Goh echt,quote:
Jup, vanwaar die avatar eigenlijk?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:06 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Sommigen nemen m serieus, vandaar.
die meneer is een hindoeïst of boeddistquote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:08 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Jup, vanwaar die avatar eigenlijk?
of een sukkelquote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:11 schreef SiGNe het volgende:
[..]
die meneer is een hindoeïst of boeddist
Hij heeft wel gelijkquote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:20 schreef gebrokenglas het volgende:
Collega zo vanmorgen: 'Ja er is 50% kans dat die tocht doorgaat'.
5 seconden pauze.
'Het gaat door, of het gaat niet door'.
Daar kun je maar 1 reactie op hebben:
oh?quote:
Ja, dat klopt toch gewoon?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:37 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
oh?
Er is een 50% kans dat je de hoofdprijs in de loterij wint.
Je wint hem wel, of je wint hem niet.
Ik had toch beter op moeten letten met school!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:47 schreef INViCTuS het volgende:
Over midden volgende week en het verdere verloop zeggen de duitsers;
Ob im Verlauf ein Vorstoß etwas milderer Luft von Nordwesten her auf dem noch gefrorenen Boden für gefährliches Glatteis sorgen kann, bleibt noch abzuwarten. Denn eine ausgeprägte Hochdruckbrücke, die von Osteuropa weit nach Westen reicht, hält mit östlichen Winden noch dagegen. Eine zumindest leichte Milderung kündigt sich dann für die nächste Woche an. Allerdings gibt es andererseits auch die Möglichkeit, dass vom Nordatlantik her rasch wieder kältere Meeresluft mit Schneefällen nach Mitteleuropa einfließt.
http://www.wetteronline.de/wotexte/redaktion/trend/
Ik dacht net hetzelfdequote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik had toch beter op moeten letten met school!
Waarschijnlijk wordt het warmer, maar er bestaat ook een kans dat het koud blijft.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik had toch beter op moeten letten met school!
ja spannend, met het oog op zondag/maandagquote:
Klinkt goed.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:47 schreef INViCTuS het volgende:
Over midden volgende week en het verdere verloop zeggen de duitsers;
Ob im Verlauf ein Vorstoß etwas milderer Luft von Nordwesten her auf dem noch gefrorenen Boden für gefährliches Glatteis sorgen kann, bleibt noch abzuwarten. Denn eine ausgeprägte Hochdruckbrücke, die von Osteuropa weit nach Westen reicht, hält mit östlichen Winden noch dagegen. Eine zumindest leichte Milderung kündigt sich dann für die nächste Woche an. Allerdings gibt es andererseits auch die Möglichkeit, dass vom Nordatlantik her rasch wieder kältere Meeresluft mit Schneefällen nach Mitteleuropa einfließt.
http://www.wetteronline.de/wotexte/redaktion/trend/
Het kan vriezen het kan dooien?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:00 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wordt het warmer, maar er bestaat ook een kans dat het koud blijft.
It giet aon...quote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:54 schreef Steff_meister het volgende:
dit circuleert er rond nu via Twitter.
https://p.twimg.com/AlEQ05sCQAAlPGO.jpg
tsjongejonge, gaan we nu zelfs het leger inzetten om die tocht door te laten gaan?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Leger wordt nu ook ingezet
http://www.lc.nl/frieslan(...)t&utm_medium=twitter
Ik heb nog niks gehoord... Die lamme takken vergeten mij weer, kan ik eens een keer dicht bij huis aan het werk zit het er weer niet in...quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:22 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
tsjongejonge, gaan we nu zelfs het leger inzetten om die tocht door te laten gaan?
Gaat wel een beetje erg ver ja....quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:22 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
tsjongejonge, gaan we nu zelfs het leger inzetten om die tocht door te laten gaan?
wtf idd.. Nouja wel een leuk opdrachtje zo vannacht in de kou. Ze moeten toch ietsquote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:22 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Doen ze tenminste nog iets nuttigs.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:22 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |