quote:Frankrijk wacht met besluit over Afghanistan
PARIJS - Frankrijk wacht met een besluit over versnelde terugtrekking van de 3600 militairen uit Afghanistan, totdat de Afghaanse president Hamid Karzai vrijdag op bezoek komt. Minister van Buitenlandse Zaken Alain Juppé zei dat dinsdag.
President Nicolas Sarkozy heeft vorige week alle Franse acties in Afghanistan stilgelegd, nadat een Afghaanse soldaat vier Franse militairen had vermoord.
Frankrijk heeft veel troepen in het berggebied Kapisa bij Kabul. De planning was dat 1000 militairen dit jaar zouden terugtrekken, de rest in 2014. Een hoge Amerikaanse functionaris komt dinsdag naar Parijs om de zaak te bespreken.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=buitenland
Grappig om te lezen. Ik werkte samen met de man die de Cannerberg en de vervuiling (met vooral asbest) in de openbaarheid bracht. Gaaf verhaal om direct van de bron te horen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:15 schreef Cobra4 het volgende:
Defensie overhandigt ‘geheime’ NAVO-bunker
24 januari 2012, 16.30 uur
De kalksteengroeves van de Cannerberg in Maastricht zijn vandaag door Defensie overgedragen aan Stichting Limburgs Landschap. Vanuit de berg bewaakte de NAVO tijdens de Koude Oorlog het luchtruim boven Europa. Na een jarenlange saneringsoperatie vanwege milieuverontreiniging hoopt de stichting met de groeve een deel Koude Oorlogsgeschiedenis te ontsluiten voor het publiek.
De mergelgroeve bij Maastricht werd in 1954 door het toenmalige Ministerie van Oorlog gehuurd van de stichting. Voor een periode van 50 jaar huisvestte het een verbindingscentrum en hoofdkwartier van de NAVO.
Schoonmaakoperatie
Met het einde van de Koude Oorlog kwam deze functie ten einde. Het bondgenootschap verliet de Cannerberg in 1993, waarna een omvangrijke vervuiling aan het licht kwam. Vooral de aanwezigheid van asbest leidde tot beroering. De schoonmaakoperatie vanuit Defensie duurde 7 jaar.
Markant gangenstelsel
Nu de Stichting Limburgs Landschap weer beschikt over de Cannerberg, wil zij deze graag openstellen. Dan kan ook het publiek kennismaken met de markante en kenmerkende zaken in het gangenstelsel van de vroeger zo ‘geheime’ bunker.
Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)_geheime_NAVO_bunker
Link naar zijn verhalen?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Grappig om te lezen. Ik werkte samen met de man die de Cannerberg en de vervuiling (met vooral asbest) in de openbaarheid bracht. Gaaf verhaal om direct van de bron te horen.
Geen idee of hij het ooit on line gezet heeft eigenlijk. Nooit naar gezocht omdat hij het zelf vertelde op dienst. Maar ik zal eens zoeken, want het is destijds wel in verschillende nieuwsprogrammas geweest, met ondersteuning van de vakbond. Het is het beruchte verhaal van een officier die een hap asbest nam omdat je 'er toch niet dood van ging'. De ouwe hap hier kent het verhaal misschien nog wel.quote:
Daar hebben de jappen het van geleerd met kernwater!quote:Op woensdag 25 januari 2012 00:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Geen idee of hij het ooit on line gezet heeft eigenlijk. Nooit naar gezocht omdat hij het zelf vertelde op dienst. Maar ik zal eens zoeken, want het is destijds wel in verschillende nieuwsprogrammas geweest, met ondersteuning van de vakbond. Het is het beruchte verhaal van een officier die een hap asbest nam omdat je 'er toch niet dood van ging'. De ouwe hap hier kent het verhaal misschien nog wel.
Hoe dom kan Defensie zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2012 19:37 schreef Esses het volgende:
Geen toeslag meer voor ingenieur bij Defensie
-knip-
Wat je niet betaald kost ook geen geld. Waarom dan afschaffen? Dat word straks moeilijk mensen werven. Jammer dat artsen van het ziekenhuis betaald krijgenquote:Op donderdag 26 januari 2012 19:37 schreef Esses het volgende:
Gespecialiseerde reservisten als ingenieurs en weg- en waterbouwkundigen werden veel ingezet tijdens de Nederlandse missie in de Afghaanse provincie Uruzgan. Nu Nederland politieagenten traint in Kunduz zijn ingenieurs niet nodig.
Idd, 170K, dat is 2 uur vliegen met een f16quote:
Dan nog. Stomme beslissing van Defensie.quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:33 schreef Lightning_NL het volgende:
Zo duur is een F16 nou ook weer niet. Die kost meer rond de 15.000/20.000 euro per uur geloof ik.
Volgens mij wel, of iig officier (r) als ze bij CIMIC zitten.quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:35 schreef Rave_NL het volgende:
Gespecialiseerde reservisten, zijn die eigenlijk tijdelijk officier?
De meeste wel.quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:35 schreef Rave_NL het volgende:
Gespecialiseerde reservisten, zijn die eigenlijk tijdelijk officier?
Korte termijnbeslissingen.quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:35 schreef Lightning_NL het volgende:
Het lijkt net alsof er alleen nog maar stomme beslissingen worden gemaakt tegenwoordig.
Correct.quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:35 schreef Lightning_NL het volgende:
Het lijkt net alsof er alleen nog maar stomme beslissingen worden gemaakt tegenwoordig.
Heel simpel: dom volk krijgt domme volksvertegenwoordigers. En die schoppen het weer tot minister. Goed idee, dat 'democratie', moesten we eens gaan exporteren!quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:35 schreef Lightning_NL het volgende:
Het lijkt net alsof er alleen nog maar stomme beslissingen worden gemaakt tegenwoordig.
Goed voor de militair civiele relatie tussen de KM en het bestuur van het eiland. Het kweken van goodwill zeg maar.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:15 schreef Pumatje het volgende:
Defensie betalen?
wat heeft defensie hieraan dan?
ze worden enkel "gevormd" ...
Ik denk 80% onderwijs en 20% def.
Hillenquote:Gepubliceerd: gisteren 23:06
Update: vandaag 02:04
De Britten overwegen de Joint Strike Fighter te verruilen voor Franse ?gevechtsvliegtuigen. De JSF is te duur.
De Britse Koninklijke Marine overweegt Franse Dassault Rafale-?gevechtsvliegtuigen te kopen en af te zien van de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF). Dat zei gisteren admiraal Sir Trevor Soar, hoofd van de Britse marine, in de Britse krant The Times.
Volgens Sir Soar maakt het ministerie van Defensie zich grote zorgen over de escalerende kosten van de JSF en het voortdurende uitstel van de levering van het gevechtsvliegtuig. Dat zou in 2018 klaar zijn, maar de levering zou tien jaar vertraagd zijn. Als gevolg van de voortdurende bezuinigingen bij het Amerikaanse ministerie van Defensie zou het Joint Strike Fighterproject zelfs helemaal kunnen verdwijnen, aldus de admiraal.
Vernietigend rapport Defensie in de VS moet de komende tien jaar bijna 350 miljard euro bezuinigen, maar de bezuinigingen kunnen stijgen naar ruim 700 miljard euro. De Britten hebben 2,2 miljard euro in de ontwikkeling van de JSF geïnvesteerd. De kosten per vliegtuig zijn de afgelopen jaren fiks gestegen: één JSF kost nu dik 70 miljoen dollar, tegen 40 miljoen vier jaar geleden. De Britse order beslaat 140 stuks.
Onlangs kwam het Pentagon bovendien met een vernietigend rapport over de ernstige ontwerpproblemen van de JSF. Minister van Defensie Hans Hillen daarentegen verklaarde begin deze maand bij een bezoek aan de Verenigde Staten juist dat hij het ‘idee had gekregen dat het fundament onder de JSF eerder sterker is geworden dan zwakker’.
Deze zomer wordt het Nederlandse testtoestel volgens verwachting op tijd geleverd, benadrukte Hillen. Hij noemde de JSF ‘een voortreffelijk product’.
Nee, wat is er aan de hand dan?quote:
Oh, nee, ik bedoelde of het berichtje van defensieforum kwamquote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:52 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Nee, wat is er aan de hand dan?
Ik doelde op een Iran die een nieuwe Cuba-crisis wilt forceren.
Britten die een Frans toestel aan gaan schaffen. Wat een grap.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:51 schreef LWD-Godius het volgende:
Britten twijfelen over zeer dure JSF
[..]
Hillen
Nee van die welt, wel van def forum afgehaald.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:55 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Oh, nee, ik bedoelde of het berichtje van defensieforum kwam
gaat never gebeuren...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:58 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Britten die een Frans toestel aan gaan schaffen. Wat een grap.
oud nieuws.. is hier al gepostquote:Op vrijdag 27 januari 2012 21:13 schreef Eraser127 het volgende:
Bezuiniging Defensie treft Vierdaagse
De bezuinigingen bij Defensie hebben voor het eerst effect op de organisatie van de Vierdaagse van Nijmegen. Het bestuur van de Vierdaagse heeft maatregelen moeten nemen om de fors hogere kosten op te vangen. Dat heeft marsleider Johan Willemstein vrijdag gezegd.
Deelnemen aan de Vierdaagse wordt 8 euro duurder. Ook verdwijnt de Vlaggenparade in het Goffertstadion, de traditionele opening aan de vooravond van het wandelevenement. De parade wordt vervangen door een eenvoudige openingsceremonie op de Wedren, het start- en finishterrein van de Vierdaagse.
,,Voor 2012 en 2013 lijken de opbouw en het beheer van Kamp Heumensoord, waar alle militaire deelnemers worden ondergebracht, nog wel gegarandeerd'', aldus Willemstein. Maar het bouwen van de traditionele pontonbrug over de Maas bij Cuijk op de vierde wandeldag moet de organisatie voor eigen rekening nemen, net als de opbouw en bemanning van hospitaaltenten op de rustplaatsen onderweg. Defensie zorgt ook niet langer voor de inschrijving van de militaire deelnemers.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)treft-vierdaagse.xml
WTF, Hillen zegt een keer iets wat waar als een tiet is, heb je nog steeds mongols die daar afkeurend op reageren! Gelukkig ziet Hillen het belang van de F35. Je zou maar in Franse troep moeten rondvliegen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:51 schreef LWD-Godius het volgende:
Britten twijfelen over zeer dure JSF
[..]
Hillen
Ik geloof er niks van, en nog minder als ik naar de bron van het originele bericht kijk.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 18:55 schreef Pumatje het volgende:
This Report That Iran Is Building Rocket Bases In Venezuela Just Got Far More Interesting
Robert Johnson|Jan. 5, 2012, 2:22 PM|261|3
An article from the May 2011 Jerusalem Times reports Tehran is building intermediate-range missile launch pads at a base on the Paraguaná Peninsula in Venezuela (via Die Welt).
The Revolutionary Guard controlled engineering group Khatam al-Anbia is helping build the site said to include missile defenses, special forces units, and control stations.
Iran's oil revenue is reportedly going to the construction of bunkers, watch towers, barracks, and 65 foot deep rocket silos.
The article points out that the base will allow Tehran to conduct missile strikes at "Iran's enemies" if Iran is attacked.
From Caracas to Miami is about 1,300 miles, maybe a couple hundred more than from the Peninsula — well within the range of Iran's Ghadr-110 medium-range ballistic missile that can cover a distance of over 1,800 miles.
Not the only missile in Iran's arsenal capable of striking the U.S. from that location, the Ghadr could reach deeper into the U.S. than others.
Los van het feit dat het oorspronkelijke verhaal al uit de hoge hoed van een journalist is gekomen, is de vervorming die De Pers eraan gegeven heeft toch wel van bedroevend niveau.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:51 schreef LWD-Godius het volgende:
Britten twijfelen over zeer dure JSF
[..]
Hillen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee want bronnen nagaan moet je vooral niet doen. alles kopiëren dat is de manierquote:Op zondag 29 januari 2012 10:51 schreef RonaldV het volgende:
Voor iedereen op De Pers gaat schieten: De Pers heeft een bericht in de Times overgenomen. DAAR, en nergens anders, is de fuckup gemaakt.
Nope, de pers is evengoed 100quote:Op zondag 29 januari 2012 10:51 schreef RonaldV het volgende:
Voor iedereen op De Pers gaat schieten: De Pers heeft een bericht in de Times overgenomen. DAAR, en nergens anders, is de fuckup gemaakt.
absolute onzin.quote:Op zondag 29 januari 2012 12:41 schreef RonaldV het volgende:
Standaard gebruik bij internationale wetgeving. Veel kranten hebben contracten met buitenladse kranten voor het overnemen van artikelen. Zonder controle, want dat heeft die andere krant natuurlijk al gedaan.
Prachtig zo'n studie Journalistiek. Jammer dat het een hobbycursus schrijven is. Feiten controleren klinkt leuk, maar kost geld. Dit soort onderwerpen kost feiten controle een heleboel geld. Kun je beter met een grote (buitenlandse) krant een contract afsluiten zodat jij hun berichten mag gebruiken. Scheelt geld, scheelt tijd.quote:Op zondag 29 januari 2012 13:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
absolute onzin.
Toevallig nu al 3 weken gastcollege van een journalist van de Volkskrant waarin dit wordt behandeld. In mijn studie Journalistiek is vaak genoeg aangehaald, feiten controle feiten controle feiten controle feitencontrole.
Krant valt of staat met waarheid in nieuwsberichtgeving.
het is wel wat meer dan een hobbycursus schrijven hoor.quote:Op zondag 29 januari 2012 13:28 schreef Esses het volgende:
[..]
Prachtig zo'n studie Journalistiek. Jammer dat het een hobbycursus schrijven is. Feiten controleren klinkt leuk, maar kost geld. Dit soort onderwerpen kost feiten controle een heleboel geld. Kun je beter met een grote (buitenlandse) krant een contract afsluiten zodat jij hun berichten mag gebruiken. Scheelt geld, scheelt tijd.
Media, het zijn net bedrijven.
Ik heb geen directe toegang tot het artikel in The Times dus ik baseer mij op gekopiëerde stukken, maar in geen enkele manier zie ik de door De Pers gepubliceerde 'feiten' terugkomen.quote:Op zondag 29 januari 2012 10:51 schreef RonaldV het volgende:
Voor iedereen op De Pers gaat schieten: De Pers heeft een bericht in de Times overgenomen. DAAR, en nergens anders, is de fuckup gemaakt.
Dank.quote:Op maandag 30 januari 2012 08:51 schreef RonaldV het volgende:
Probeer het hier eens: http://www.defencemanagement.com/news_story.asp?id=18662
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Damn, doet hij echt bijzonder goed!quote:Op maandag 30 januari 2012 21:44 schreef Booomer het volgende:
http://www.ted.com/talks/peter_van_uhm_why_i_chose_a_gun.html
Deze hier al voorbij gekomen?
quote:
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-16809532quote:India picks French jet over Eurofighter in $10bn deal
Die eigen fighter komt ook nog. India heeft er te veel geld in zitten om dat af te schieten. Maar met de Rafale hebben ze ook nog eens de kans om zelf een Gen. 4.5 kist te gaan bouwen.quote:Op woensdag 1 februari 2012 07:37 schreef Pumatje het volgende:
Wtf..ze hebben een eigen jet ontwikkeld..waarom hebben ze daar niet voor gekozen?
Wat denk je Ronald, goede keus of niet?quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Die eigen fighter komt ook nog. India heeft er te veel geld in zitten om dat af te schieten. Maar met de Rafale hebben ze ook nog eens de kans om zelf een Gen. 4.5 kist te gaan bouwen.
Dassault confirms selection for Indian MMRCA deal
India's MMRCA selection advances decade-long search for MiG-21 replacement
Wil je nou beweren dat je beter een of ander overpriced strijkijzer kunt aanschaffen waarvan de onderdelen in alle uithoeken van Europa in elkaar gedraaid worden?quote:Op woensdag 1 februari 2012 17:05 schreef Pumatje het volgende:
Het is Frans.
Don't buy anything from that country that runs on fuel.
Ja blijft een mooie, maar ik betwijfel of het ook in deze context geldt. De Indiers schijnen altijd al met plezier de Mirage-2000 te hebben gebruikt. Mede vanwege de mate van onderhoud in vergelijking met de russische toestellen en de 'crash'-historie. 7 toestellen in 30 jaar is een meevaller.quote:Op woensdag 1 februari 2012 17:05 schreef Pumatje het volgende:
Het is Frans.
Don't buy anything from that country that runs on fuel.
Eerlijk gezegd: ik weet het niet. Ik heb een hekel aan franse autos, en afgezien van de Alouette II en III (wat gewoon goeie machines waren) heb ik altijd alleen maar horror-verhalen gehoord over franse helis en vliegtuigen. Maar Dassault heeft een goede reputatie op het gebied van straaljagers. De Mystère en Super-Mystère (en de er van afgeleide Mystère/Falcon zakenjet) waren goeie machines. de Mirage III/5 en de Mirage F-1 hebben het allebei heel lang uitgehouden (en doen dat in sommige landen nog steeds). De Mirage 2000 doet het ook al een behoorlijke tijd goed bij een aantal luchtmachten. Ik vind de Rafale een mooie kist om te zien en ik hoor maar weinig slechte verhalen over de kist (afgezien van het prijskaartje). Maar die slechte verhalen krijg je ook nooit te horen als de enige klant Frankrijk zelf is.quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:09 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Wat denk je Ronald, goede keus of niet?
Leuk filmpje, maar in een land waar de politie al nauwelijks een file mag veroorzaken om een boef aan te houden, zie ik het niet gebeuren dat militairen met zware wapens gaan schieten op burgers, tussen burgers.quote:Op donderdag 2 februari 2012 01:49 schreef Coehoorn het volgende:
Militairen verijdelen overval op waardetransport
Toen ik het zag staan dacht ik even dat het waarheid was, maar het was weer een oefening.
Chick achter het stuur van die Fennek op 0.27. Dat wordt watquote:Op donderdag 2 februari 2012 01:49 schreef Coehoorn het volgende:
Militairen verijdelen overval op waardetransport
Toen ik het zag staan dacht ik even dat het waarheid was, maar het was weer een oefening.
quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:49 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Chick achter het stuur van die Fennek op 0.27. Dat wordt watEn een zwarte suzuki swift
Uit een ander topic:quote:
quote:Op maandag 23 januari 2012 16:40 schreef jankaas020 het volgende:
En wie gaan [...] assisteren bij één van de grootste sportevenementen ter wereld?
Das een bekende , zat ook bij 11tankquote:Op donderdag 2 februari 2012 12:49 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Chick achter het stuur van die Fennek op 0.27. Dat wordt watEn een zwarte suzuki swift
Niet helemaal correct. Toen Afghanistan begon werd het toestel net ingevoerd bij de Fransen. Het eerste Rafale squadron werd gevormd in het voorjaar van 2001, en ze gingen hun eerste test-cruise pas maken in 2002. Daarbij vlogen ze bij wijze van experiment en gelimiteerd mee in Afghanistan tijdens refuelling en escorte missies. Pas in 2004 was de Rafale geheel operationeel, en daarmee zijn ze niet anders dan bijvoorbeeld een gemiddeld nieuw F-16 squadron. LGBs konden ze toen al afgooien, ze konden alleen nog niet zelf 'spiken', dat kunnen ze pas sinds 2007. Daarvoor haddden ze een Mirage 2000 of een Super Etandard nodig.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:14 schreef Pumatje het volgende:
Rafale is opzichzelf ook niet in staat gronddoelen aan te grijpen. Daarvoor is een externe targeting pod nodig welke in allerijl werden in elkaar gezet toen het nodig was in Afghanistan.
Maar waarom konden de Fransen niet vanaf het begin de Rafael Litening/Thales Damocels pod gaan gebruiken? Gebuiken bijna alle toestellen voor laser designation.quote:Op donderdag 2 februari 2012 15:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Niet helemaal correct. Toen Afghanistan begon werd het toestel net ingevoerd bij de Fransen. Het eerste Rafale squadron werd gevormd in het voorjaar van 2001, en ze gingen hun eerste test-cruise pas maken in 2002. Daarbij vlogen ze bij wijze van experiment en gelimiteerd mee in Afghanistan tijdens refuelling en escorte missies. Pas in 2004 was de Rafale geheel operationeel, en daarmee zijn ze niet anders dan bijvoorbeeld een gemiddeld nieuw F-16 squadron. LGBs konden ze toen al afgooien, ze konden alleen nog niet zelf 'spiken', dat kunnen ze pas sinds 2007. Daarvoor haddden ze een Mirage 2000 of een Super Etandard nodig.
Omdat Frankrijk Frankrijk is. "Nous faisons tous nous-mêmes".quote:Op donderdag 2 februari 2012 15:12 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Maar waarom konden de Fransen niet vanaf het begin de Rafael Litening/Thales Damocels pod gaan gebruiken? Gebuiken bijna alle toestellen voor laser designation.
quote:De JSF mag dan duurder uitvallen, het marineschip JSS kan er ook wat van. Het schip zal bijna 25 miljoen euro meer gaan kosten dan van tevoren geraamd was.
Reden voor de extra kosten zijn verschillende rekenfouten die de afgelopen jaren gemaakt zijn. Ook is er meer staal nodig voor de bouw van het schip en moeten er medische voorzieningen ingebouwd worden, iets wat niet gepland was. Door deze zaken dient het budget verruimd te worden.
Dit schreef minister Hans Hillen van Defensie vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
Het is niet de eerste keer dat de bouw van de JSS meer gaat kosten dan eerder was voorgesteld. In 2009 moest het budget met 100 miljoen euro verhoogd worden. Alles bij elkaar komen de kosten uit op 407,9 miljoen euro.
De JSS gaat het oude schip Hr. Ms. Zuiderkruis vervangen. Het grote schip van meer dan 200 meter lang zal vooral ingezet worden voor bevoorradingsmissies.
Er blijft toch ook een laaddok voor LCU's net als de LPD's?quote:Op donderdag 2 februari 2012 22:51 schreef jankaas020 het volgende:
Meh, de amsterdam en de zuiderkruis hebben beiden 5 olie afgifte posities, de zuiderkruis heeft zelfs nog 2 lasten posities op de bak erbij.
Maar ik vermoed dat ze meer als LPD gebruikt gaat worden. Ook al kan ze niet dokken. Er kunnen wel LCVP's mee in davitsen en die kunnen dan achterin het schip op een beach varen.
Het krijgt een soort loopplank waarmee de LCVP's beladen kunnen worden.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 10:51 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Er blijft toch ook een laaddok voor LCU's net als de LPD's?
Inderdaad. Ondanks dat het schip meer heli mogelijkheden heeft dan de voorgangers, blijft het voornamelijk een gepimpt bevoorradingsschip.quote:Op donderdag 2 februari 2012 22:36 schreef Pumatje het volgende:
Het is meer een bevoorradingsschip dan heli carrier is mij verteld.
Hoezo zullen er nooit chinooks opkomen? Ik zou dat niet zomaar uitsluiten, zeker in combinatie met een LPD er bij.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 12:53 schreef hollandFTW het volgende:
[..]
Het krijgt een soort loopplank waarmee de LCVP's beladen kunnen worden.
Een dock hebben alleen de LPD's.
[ afbeelding ]
Een LCU moet worden meegenomen door een ander schip, want dat krijgt de JSS niet.
In dat opzicht wel een geinig plaatje, Chinooks zullen er waarschijnlijk nooit opkomen, Leo's hebben we niet meer, en de LCU komt van een ander schip.
Het is mogelijk dat Chinooks er wel op komen, maar naar wat ik begrepen heb, bied het maar beperkte operatie mogelijkheden. Heeft er mee te maken dat een Chinook niet zo geschikt is voor zout water, niet stabiel genoeg, werken met rotorbladen schijnt moeilijk te zijn (naar maritiem begrip). Allemaal prima in sea-state 0, 1 of 2, maar bij 4, 5 of 6 werkt het dus niet meer. Een NH90 gaat dan gewoon nog de lucht is.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 13:14 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Hoezo zullen er nooit chinooks opkomen? Ik zou dat niet zomaar uitsluiten, zeker in combinatie met een LPD er bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |