quote:Een medische commissie die door het Noorse gerecht is aangesteld, heeft donderdag de eerdere psychiatrische diagnose van massamoordenaar Anders Behring Breivik bevestigd. Hij is ontoerekeningsvatbaar.
'Er is geen enkele grote tegenwerping op het besluit van het psychiatrische rapport van 29 november waarin staat dat Breivik lijdt aan paranoïde schizofrenie', zegt de voorzitter van de commissie, Karl Heinrik Melle.
Breivik zit in voorlopige hechtenis en wacht op zijn proces dat op 16 april 2012 van start gaat. Als het gerecht met het psychiatrische onderzoek rekening houdt, dan zal hij aan een celstraf ontsnappen en veroordeeld worden tot verzorging in een gesloten psychiatrische instelling.
De Noor pleegde op 22 juli een aanslag met een bomauto in de regeringswijk van Oslo en richtte vervolgens op het eiland Utøya een bloedbad aan onder jonge mensen. Daarbij vielen in totaal 77 doden.
Breivik heeft de feiten bekend, maar weigert schuldig te pleiten.
Toch opvallend dat er destijds op FOK! een groot aantal blanken beweerden dat deze knaap gezien zijn verrichtingen bijzonder intelligent zou moeten zijnquote:HAMBURG (ANP) - De vader van de Noorse extremist Anders Behring Breivik noemt zijn zoon de ,,ergste terrorist sinds de Tweede Wereldoorlog''. Door twee aanslagen van Breivik kwamen in juli in totaal 77 mensen om.
Of er nu een jarenlange planning aan voorafgaat of dat een spontane actie was, er moet altijd worden vastgesteld of je strafbare feiten kunt toerekenen aan een dader. En dat is een vraag naar de psychische gesteldheid van de dader.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:41 schreef Specularium het volgende:
Volgens mij is hij juist 100% toerekeningsvatbaar, gezien zijn planning.
Maar voor gek verklaren is veel makkelijker en minder eng.
Oke. En waar staat nu dan vastgesteld dat hij niet intelligent is?quote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
[..]
Toch opvallend dat er destijds op FOK! een groot aantal blanken beweerden dat deze knaap gezien zijn verrichtingen bijzonder intelligent zou moeten zijn![]()
![]()
Dit mag je ondersteunen met bewijs.quote:En daarbij graag hadden gezien dat de slachtoffers van een andere etniciteit/religie zouden zijn.
Ik snap jouw reactie niet zo. Dat iemand lijdt aan paranoïde schizofrenie, zegt toch niets over iemands intelligentie?quote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
[..]
[..]
Toch opvallend dat er destijds op FOK! een groot aantal blanken beweerden dat deze knaap gezien zijn verrichtingen bijzonder intelligent zou moeten zijn![]()
![]()
En daarbij graag hadden gezien dat de slachtoffers van een andere etniciteit/religie zouden zijn.
Lijkt er wel op ja.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:47 schreef Leandra het volgende:
Dus als iemand niet toerekeningsvatbaar is dan zou hij volgens TS ook niet intelligent kunnen zijn?
Dit dus. Het zou hun heel slecht uitkomen als hij WEL toerekeningsvatbaar zou worden verklaard, want dan zouden ze zijn gedachtegoed (kritiek op de regering, multiculturele samenleving, massa import van moslims) ook serieus moeten nemen.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:41 schreef Specularium het volgende:
Wel grappig om te zien dat zo'n massamoordenaar met zijn pdf'je vol waanzin en waanideeën (letterlijk) op basis daar van meteen door bepaalde figuren bestempeld werd als hoogbegaafd en bijzonder intelligent.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:47 schreef soklos het volgende:
[..]
Ik snap jouw reactie niet zo. Dat iemand lijdt aan paranoïde schizofrenie, zegt toch niets over iemands intelligentie?
Ik ben benieuwd of dat dan (volgens TS) ook andersom werkt: iemand die (zeer) intelligent is, is altijd toerekeningsvatbaar en doet nooit iets doms in een vlaag van verstandsverbijsterig?quote:
Je kunt heel goed begaafd zijn en toch een geestesziekte hebben. Die twee sluiten elkaar helemaal niet uit.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
[..]
[..]
![]()
En daarbij graag hadden gezien dat de slachtoffers van een andere etniciteit/religie zouden zijn.
Idd, Breivik kwam tenminste pas echt op voor de blanken en wordt wederom tegengewerkt door de linksen en de moslims.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:49 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
En mensen zoals TS trappen en gewoon in![]()
Precies. En dat allemaal zonder aluminiumfolie.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:49 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dit dus. Het zou hun heel slecht uitkomen als hij WEL toerekeningsvatbaar zou worden verklaard, want dan zouden ze zijn gedachtegoed (kritiek op de regering, multiculturele samenleving, massa import van moslims) ook serieus moeten nemen.
Nu kunnen ze gewoon zeggen: hij is gek en alles wat hij heeft geschreven is BS. Case closed, doorlopen aub, nix te zien.
Sterker nog, ze gaan vaak hand in hand.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je kunt heel goed begaafd zijn en toch een geestesziekte hebben. Die twee sluiten elkaar helemaal niet uit.
Ben ik het helemaal mee eens. Maar vertel mij eens, hoeveel van deze superieure blanken hadden Bin Laden direct als hoogbegaafd en als bijzonder intelligent bestempeld?quote:Op donderdag 22 december 2011 13:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je kunt heel goed begaafd zijn en toch een geestesziekte hebben. Die twee sluiten elkaar helemaal niet uit.
Pardon? Ben je wel goed wijs?quote:Op donderdag 22 december 2011 13:55 schreef DRidder het volgende:
[..]
Idd, Breivik kwam tenminste pas echt op voor de blanken en wordt wederom tegengewerkt door de linksen en de moslims.
Ik denk dat veel mensen het best met je eens zullen zijn als je stelt dat het geen domme man was.. Maar eigenlijk begrijp ik je punt niet helemaal.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:59 schreef DRidder het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens. Maar vertel mij eens, hoeveel van deze superieure blanken hadden Bin Laden direct als hoogbegaafd en als bijzonder intelligent bestempeld?![]()
Als je zijn manifest hebt gelezen dan kan je niet zeggen dat hij racist is. Hij is doorgeslagen in een gevaarlijke combinatie van vergaand cynisme, romanticisme, groepsdenken, idealisme. Dat hij geestesziek was/is is dus nu ook officieel geworden, dit had ongetwijfeld zijn denkbeelden in hoge mate verscherpt.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:55 schreef DRidder het volgende:
[..]
Idd, Breivik kwam tenminste pas echt op voor de blanken en wordt wederom tegengewerkt door de linksen en de moslims.
Ik begrijp jou niet wie heeft gezegd dat bin laden dom is?quote:Op donderdag 22 december 2011 13:59 schreef DRidder het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens. Maar vertel mij eens, hoeveel van deze superieure blanken hadden Bin Laden direct als hoogbegaafd en als bijzonder intelligent bestempeld?![]()
Mijn punt is dat Breivik bestempelen als intelligent en hoogbegaafd een eufemisme is en hier een soort steun of begrip achter schuilt. En het is hypocriet: Die gasten die de twin towers doorboorden hadden een soortgelijke ideologie en daar ging ook jaren van planning aan vooraf. Er is niet 1 superieure blanke die hen hoog begaafd wilt noemenquote:Op donderdag 22 december 2011 14:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen het best met je eens zullen zijn als je stelt dat het geen domme man was.. Maar eigenlijk begrijp ik je punt niet helemaal.
De grens tussen krankzinnig en zeer intelligent schijnt een zeer dunne te zijn.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
[..]
[..]
![]()
Correct. TS haalt wat zaken door elkaar. Je kan 'gek' en 'slim' zijn, simpel gezegd.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:07 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De grens tussen krankzinnig en zeer intelligent schijnt een zeer dunne te zijn.
Oh dat heb jij even bepaald? Je praat onzin. Genoeg 'blanken' die het opereren van de losse organisatie 'al Qaida' als slim hebben bestempeld. Dus hou maar op met je verwijten.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:07 schreef DRidder het volgende:
[..]
Mijn punt is dat Breivik bestempelen als intelligent en hoogbegaafd een eufemisme is en hier een soort steun of begrip achter schuilt. En het is hypocriet: Die gasten die de twin towers doorboorden hadden een soortgelijke ideologie en daar ging ook jaren van planning aan vooraf. Er is niet 1 superieure blanke geweest die hen hoog begaafd wilt noemen
Onzin! je hoeft jezelf niet als "superieure blanke" te kwalificeren als je constateert dat Breivik of een hoger dan gemiddeld begaafdheid, vervuilde hersens zijn vervuilde hersens hoe 'intelligent' je ook bent.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:07 schreef DRidder het volgende:
[..]
Mijn punt is dat Breivik bestempelen als intelligent en hoogbegaafd een eufemisme is en hier een soort steun of begrip achter schuilt. En het is hypocriet: Die gasten die de twin towers doorboorden hadden een soortgelijke ideologie en daar ging ook jaren van planning aan vooraf. Er is niet 1 superieure blanke die hen hoog begaafd wilt noemen
Intelligentie en toerekeningsvatbaarheid / geestelijke gesteldheid niet kunnen onderscheiden.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
[..]
[..]
![]()
Lees zijn manifest, de gemiddeld HBO'er schrijft zoiets niet even.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:14 schreef NanKing het volgende:
zijn vader heeft in een interview met 'stern' gezegd dat hij niet bijster intelligent is.
hoe dan ook, je moet wel krankzinnig zijn om iets al dit te doen. Dat betekent niet dat hij er niet voor hoeft te boeten, toerekeningsvatbaar of niet.
quote:Op donderdag 22 december 2011 14:15 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Lees zijn manifest, de gemiddeld HBO'er schrijft zoiets niet even.
moet eerlijk zeggen dat ik t niet heb gelezen.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:15 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Heel veel mensen. Ben maar weinig figuren tegen gekomen blank of niet blank die beweren dat Bin Laden dom was.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:59 schreef DRidder het volgende:
[..]
Wel jammer he, dat deze hoogbegaafde knaap slachtoffers heeft gemaakt die net zo blank zijn als jij.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:15 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar mijn eerste indruk was hetzelfde. Zijn schrijfstijl en schrijfvaardigheid waren, van wat ik heb gezien, zeker goed ontwikkeld. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat de gemiddelde wo'er dit ook niet eventjes schrijft.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:15 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Gast, wat probeer je nou joh? ik moet eerlijk gezegd een beetje lachen om je 'provocaties'. Werkelijk/.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:23 schreef DRidder het volgende:
[..]
Wel jammer he, dat deze hoogbegaafde knaap slachtoffers heeft gemaakt die net zo blank zijn als jij.
Is niet waar. Mohammed Bouyeri toonde geen emotie, was kil, was volledig toerekeningsvatbaar en kreeg levenslangquote:Op donderdag 22 december 2011 14:26 schreef Smoofie het volgende:
Je wordt als ontoerekeningsvatbaar bestempeld als je geen emotie toont en kill bent.
Ik weet niet hoe het juridisch precies zit maar volgens mij gingen ze bij Bouyeri meer van een religieus waanzinnige uit dan van een psycho/sociopaat.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:32 schreef DRidder het volgende:
[..]
Is niet waar. Mohammed Bouyeri toonde geen emotie, was kil, was volledig toerekeningsvatbaar en kreeg levenslang
Intelligentie en toerekeningsvatbaarheid sluiten elkaar niet uit hoor, neger.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
[..]
[..]
![]()
Volgens mij kan iemand best intelligent en psychisch gestoord tegelijk zijn.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
![]()
Compleet mee eens. Als er in dat land geen echt en letterlijk levenslang is zoals bij ons, dan is deze man wel het ultieme bewijs dat minstens levenslang of anders de doodstraf meer dan terecht en nodig is. Al het bewijs is er, hij heeft alles bekend en er geen spijt van. Deze persoon mag NOOIT meer vrijkomen.quote:Op donderdag 22 december 2011 19:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij kan iemand best intelligent en psychisch gestoord tegelijk zijn.
Verder hoop ik dat er alles in het werk wordt gesteld om te voorkomen dat deze man ooit nog vrij kan komen. Persoonlijk ben ik in dit soort extreme situaties voor de doodstraf. Je moet er niet aan denken dat levenslang erop uitdraait dat die man na 20 jaar weer op straat rondloopt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet echt politiek correct deze post, het is echter wel de waarheid.
R.I.P. Pim Fortuyn
Dit dus.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:47 schreef Leandra het volgende:
Dus als iemand niet toerekeningsvatbaar is dan zou hij volgens TS ook niet intelligent kunnen zijn?
wat is precies het punt dan?quote:Op dinsdag 27 december 2011 11:13 schreef Blitzkrieger het volgende:
Breivik is volledig toerekeningsvatbaar, echt weer iets van de linkse multiculties om het tegendeel te beweren. Hij maakte zeker een punt met zijn opvatting over de islam en de linkse beweging in Noorwegen
En hoe moet het dan wel bestreden worden?quote:maar hoe hij het wilde bestrijden (moorden) is uiteraard volledig verwerpelijk.
Niet hét punt, maar een punt. Het moet toch geen wereldschokkend idee zijn dat de islam, op zijn minst ten dele, 'botst' met zekere Europese normen en waarden.quote:
Ik weet niet of 'bestrijden'' het juiste woord is, maar liever zonder bloedvergieten natuurlijk.quote:En hoe moet het dan wel bestreden worden?
Zo'n reflex bouwen sommige mensen denk ik op wanneer ze (te) vaak met bepaalde links-georiënteerde mensen in discussie komen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is altijd mooi inderdaad. Je achter de gestoorde ideeën van Breivik scharen, maar om niet als een krankzinnige over te komen, snel opwerpen dat moord wel verwerpelijk is enzo.
Er zijn verscheidene varianten van trouwens. De bekendste is m.i.:quote:Op dinsdag 27 december 2011 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is altijd mooi inderdaad. Je achter de gestoorde ideeën van Breivik scharen, maar om niet als een krankzinnige over te komen, snel opwerpen dat moord wel verwerpelijk is enzo.
Was dat het verhaal van Breivik of ging het nog een stapje of wat verder?quote:Op dinsdag 27 december 2011 13:00 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Niet hét punt, maar een punt. Het moet toch geen wereldschokkend idee zijn dat de islam, op zijn minst ten dele, 'botst' met zekere Europese normen en waarden.
Liever zonder maar als het 'noodzakelijk' is dan maar met geweld?quote:Ik weet niet of 'bestrijden'' het juiste woord is, maar liever zonder bloedvergieten natuurlijk.
Omdat daar het open en bloot propageren van geweld niet zo gewaardeerd wordt?quote:Zo'n reflex bouwen sommige mensen denk ik op wanneer ze (te) vaak met bepaalde links-georiënteerde mensen in discussie komen.
Dit dus, en het was niet eens geschreven in zijn moedertaal.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:24 schreef soklos het volgende:
[..]
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar mijn eerste indruk was hetzelfde. Zijn schrijfstijl en schrijfvaardigheid waren, van wat ik heb gezien, zeker goed ontwikkeld. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat de gemiddelde wo'er dit ook niet eventjes schrijft.
trolololquote:Op donderdag 22 december 2011 13:30 schreef DRidder het volgende:
[..]
[..]
een groot aantal blanken beweerden
[..]
quote:Op dinsdag 27 december 2011 13:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Was dat het verhaal van Breivik of ging het nog een stapje of wat verder?
quote:Liever zonder maar als het 'noodzakelijk' is dan maar met geweld?
quote:Omdat daar het open en bloot propageren van geweld niet zo gewaardeerd wordt?
Inderdaad. Ik vraag het me zelfs een stapje verder af; is niet elke crimineel in bepaalde mate geestelijk 'ziek'?quote:Op dinsdag 27 december 2011 11:27 schreef SemperSenseo het volgende:
Wikipedia - Ontoerekeningsvatbaarheid:
"Niet strafbaar is hij die een feit begaat, dat hem wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend."
Als je uit jezelf een massamoord pleegt, ben je dan niet automatisch psychisch gestoord (en daarmee ontoerekeningsvatbaar)?
Breivik 's ideeen waren niet origineel, maar liggen in lijn met de retoriek in bepaalde rechtse kringen. Hoe hij het wilde bestrijden, is in lijn met hoe de politiek in de praktijk maar al te vaak werkt. Het is te compromitterend voor rechts, en door hem gek te verklaren, neemt men er afstand van. Maar eigenlijk is de hele retoriek in sommige rechtse kringen van een zeer bedenkelijk niveau. Die conclusie wordt nu vermeden.quote:Op dinsdag 27 december 2011 11:13 schreef Blitzkrieger het volgende:
Breivik is volledig toerekeningsvatbaar, echt weer iets van de linkse multiculties om het tegendeel te beweren. Hij maakte zeker een punt met zijn opvatting over de islam en de linkse beweging in Noorwegen maar hoe hij het wilde bestrijden (moorden) is uiteraard volledig verwerpelijk.
Denk je dat het Noorse gerecht, de medische commissie en/of de psychiaters die de diagnose hebben gemaakt dit doen uit rechtse politieke belangen?quote:Op dinsdag 27 december 2011 14:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Breivik 's ideeen waren niet origineel, maar liggen in lijn met de retoriek in bepaalde rechtse kringen. Hoe hij het wilde bestrijden, is in lijn met hoe de politiek in de praktijk maar al te vaak werkt. Het is te compromitterend voor rechts, en door hem gek te verklaren, neemt er afstand van. Maar eigenlijk is de hele retoriek in sommige rechtse kringen van een zeer bedenkelijk niveau. Die conclusie wordt nu vermeden.
Zonder de aanwezigheid van die linkse mensen was er dus geen reden geweest om massamoord te nuanceren, bedoel je?quote:Op dinsdag 27 december 2011 13:00 schreef NDAsilenced het volgende:
Zo'n reflex bouwen sommige mensen denk ik op wanneer ze (te) vaak met bepaalde links-georiënteerde mensen in discussie komen.
In principe wel.quote:Op dinsdag 27 december 2011 13:59 schreef TimCook het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vraag het me zelfs een stapje verder af; is niet elke crimineel in bepaalde mate geestelijk 'ziek'?
Wie heeft er dan gepleit voor massamoord?quote:Op dinsdag 27 december 2011 14:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zonder de aanwezigheid van die linkse mensen was er dus geen reden geweest om massamoord te nuanceren, bedoel je?
Of iemand gek is of niet, kan niet goed worden bepaald. Veel religieuzen hebben een minstens even vreemd wereldbeeld. Veel politieke stromingen zijn ook niet beter, terwijl ze grote aanhang kunnen verwerven. Grote consequenties verbinden aan je overtuigingen, is ook aan de orde in diverse polieke conflicten (bv de aanvalsoorlog op Irak en de toestanden in Guantanamo Bay, de IRA, ETA, RAF, etc.). Ik betwijfel dus of de diagnose uberhaupt objectief kan zijn.quote:Op dinsdag 27 december 2011 14:37 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Denk je dat het Noorse gerecht, de medische commissie en/of de psychiaters die de diagnose hebben gemaakt dit doen uit rechtse politieke belangen?
quote:Op dinsdag 27 december 2011 14:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Breivik 's ideeen waren niet origineel, maar liggen in lijn met de retoriek in bepaalde rechtse kringen. Hoe hij het wilde bestrijden, is in lijn met hoe de politiek in de praktijk maar al te vaak werkt. Het is te compromitterend voor rechts, en door hem gek te verklaren, neemt er afstand van. Maar eigenlijk is de hele retoriek in sommige rechtse kringen van een zeer bedenkelijk niveau. Die conclusie wordt nu vermeden.
Juist niet.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:41 schreef Specularium het volgende:
Hij vraagt dan ook "hoe".quote:Op dinsdag 27 december 2011 13:00 schreef NDAsilenced het volgende:
Ik weet niet of 'bestrijden'' het juiste woord is, maar liever zonder bloedvergieten natuurlijk.
Wat een onzin.quote:
Hoezo? Als iemand ziek wordt verklaard heeft ie gelijk een gebruiksaanwijzing.quote:Op dinsdag 27 december 2011 15:07 schreef Claudias het volgende:
[..]
Juist niet.
Inzien dat criminelen ziek zijn ipv "slechterikken" is juist eng.
Ja, de gebruiksaanwijzing dat hij in een gesticht thuis hoort.quote:Op dinsdag 27 december 2011 15:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hoezo? Als iemand ziek wordt verklaard heeft ie gelijk een gebruiksaanwijzing.
Misschien zien ze daarom in Noorwegen de analyse van Brevik slechts als gestoord. Maar ik herken er veel rechts politieke standpunten in. Misschien kan men Brevik verwijten dat hij het niet kon relativeren, maar het bloedserieus nam. Politieke stemmingmakerij is zeker niet onschuldig / ongevaarlijk.quote:Op dinsdag 27 december 2011 15:14 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Persoonlijk geef ik niks om het begrip ontoerekeningsvatbaar.
Wie moord moet op de blaren zitten. Voor dit soort misdaden de doodstraf.
Niks geen links geneuzel en zeker niet nu proberen deze diagnose in rechtse schoenen te schuiven.
Dat is zeker in Noorwegen, gezien hun regerings opstelling onverkoopbaar. Ze zijn daar nog roder als Bresnev destijds.
Dat is natuurlijk gewoon dikke vette onzin.quote:Op dinsdag 27 december 2011 15:36 schreef sp3c het volgende:
het politieke gedachtengoed is meer een excuus dan een aanleiding ... je kunt zijn hele verhaal zo draaien dat het nog bij de partij van de Dieren in het straatje past
Nee, want de PvdD heeft het vaak over hoe ze dingen willen oplossen vanuit hun gedachtegoed, terwijl de PVV alleen maar herhaalt welke mensen "het probleem" zijn.quote:Op dinsdag 27 december 2011 15:36 schreef sp3c het volgende:
het politieke gedachtengoed is meer een excuus dan een aanleiding ... je kunt zijn hele verhaal zo draaien dat het nog bij de partij van de Dieren in het straatje past
Twijfelachtig. Als zijn waanideeen kwamen door schizofrenie, dan kan je jezelf afvragen of hij een dergelijke daad had uitgevoerd als hij er bijvoorbeeld medicijnen voor had gehad. Maar een impulsieve daad is het niet geweest nee.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:41 schreef Specularium het volgende:
Volgens mij spoor jij zelf gewoon niet helemaal.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:51 schreef DRidder het volgende:
[..]
Wel grappig om te zien dat zo'n massamoordenaar met zijn pdf'je vol waanzin en waanideeën (letterlijk) op basis daar van meteen door bepaalde figuren bestempeld werd als hoogbegaafd en bijzonder intelligent.
Terwijl ze gewoon de overtuiging van hun witte superioriteit herkennen in deze knaap
Ga de documentaire Tony kijken. Over het Pieter Baan Centrum. Ze moesten bij Tony beoordelen of hij inderdaad ontoerekeningsvatbaar was. Uitkomst is wel verrassend vond ik zelf. Ondanks dat hij de delicten bewust had gepleegd, werd hij toch ontoerekeningsvatbaar verklaard. En de redenatie daarachter valt te begrijpen als je de docu hebt gezien.quote:Op dinsdag 27 december 2011 13:59 schreef TimCook het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vraag het me zelfs een stapje verder af; is niet elke crimineel in bepaalde mate geestelijk 'ziek'?
owjajoh?quote:Op dinsdag 27 december 2011 17:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk gewoon dikke vette onzin.
U bent ongetwijfeld een verlichtte geest maar wel heel erg gefocust op Wilders.quote:Op dinsdag 27 december 2011 17:34 schreef Claudias het volgende:
[..]
Nee, want de PvdD heeft het vaak over hoe ze dingen willen oplossen vanuit hun gedachtegoed, terwijl de PVV alleen maar herhaalt welke mensen "het probleem" zijn.
Goede docu inderdaad. Maar volgens mij was een belangrijk argument bij Tony dat ze juist graag hadden dat hij TBS kreeg omdat hij zonder TBS zodra hij vrij kwam meteen weer in de criminaliteit zou vervallen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ga de documentaire Tony kijken. Over het Pieter Baan Centrum. Ze moesten bij Tony beoordelen of hij inderdaad ontoerekeningsvatbaar was. Uitkomst is wel verrassend vond ik zelf. Ondanks dat hij de delicten bewust had gepleegd, werd hij toch ontoerekeningsvatbaar verklaard. En de redenatie daarachter valt te begrijpen als je de docu hebt gezien.
http://www.documentairene(...)pieter-baan-centrum/
Al is er geloof ik nog een langere versie. Het is inderdaad een interessante kwestie.
sp3c had het over Wilders. Ben geen mevrouw overigens.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:39 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
U bent ongetwijfeld een verlichtte geest maar wel heel erg gefocust op Wilders.
Volgens mij gaat het over Breivik, mijn beste mevrouw. Dat is een van moord beschuldgde Noor.
Sta jij bij elke terrorist met een manifest te vooraan in de rij te schreeuwen dat hij hoogbegaafd (quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Volgens mij spoor jij zelf gewoon niet helemaal.
weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehehehehehehehequote:Op woensdag 28 december 2011 11:44 schreef SpecialK het volgende:
We kunnen in ieder geval wel stellen dat jij dan geen blanke terrorist bent, DRidder.
Relevante constateringquote:Op woensdag 28 december 2011 11:44 schreef SpecialK het volgende:
We kunnen in ieder geval wel stellen dat jij dan geen blanke terrorist bent, DRidder.
Nigga please.quote:
Dus ook geen ridder.quote:Op woensdag 28 december 2011 11:44 schreef SpecialK het volgende:
Sign of the times.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:39 schreef du_ke het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-op-een-terugblik/
Idd, ff kijken welke hoogbegaafden in 2012 hun slag zullen slaan.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Sign of the times.
2012 zal niet veel anders worden ben ik bang, integendeel dit soort dingen steken elkaar aan.
En dan hebben ze maar een paar voorbeelden genomen. Er was ook nog die gek in Italie.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Sign of the times.
2012 zal niet veel anders worden ben ik bang, integendeel dit soort dingen steken elkaar aan.
jullie?quote:Op woensdag 28 december 2011 12:53 schreef Blitzkrieger het volgende:
[..]
Nigga please.
Jullie beschuldigen ons toch altijd van racisme, wie begint hier dan heel de tijd over witte superioriteit en blanke terroristen? Ga lekker ergens anders janken.
Een eenling kan tegenwoordig gewoon een hoop aanrichten. Via internet is hij in staat enorm veel noodzakelijke informatie op te zoeken (plattegronds, foto's, bomrecepten, wapenverkopers etc), het podium om het toe te lichten is makkelijk (youtube ed) en gelijkgestemden dan wel reacties van je 'vijanden' zijn makkelijk te vinden.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
En dan hebben ze maar een paar voorbeelden genomen. Er was ook nog die gek in Italie.
Maar die volslagen willekeur.
Daar zit zeker wel wat in. Het artikel uit de NRC is best wel uitgebreid. Interessant leesvoer in deze.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Een eenling kan tegenwoordig gewoon een hoop aanrichten. Via internet is hij in staat enorm veel noodzakelijke informatie op te zoeken (plattegronds, foto's, bomrecepten, wapenverkopers etc), het podium om het toe te lichten is makkelijk (youtube ed) en gelijkgestemden dan wel reacties van je 'vijanden' zijn makkelijk te vinden.
Denk dat het nog veel vaker voor zal gaan komen, vooral wegens dat elkaar aansteken. De volgende gek wil nog meer doden op zijn geweten hebben dan zijn 'voorganger' natuurlijk. En waarom geluidsloos zelfmoord plegen als je de geschiedenisboeken in kan gaan?
Naar buiten gaan is sowieso dom.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:10 schreef Scrutinizer het volgende:
En wat nu? Internet verbieden of nooit meer naar buiten?
Dat jij het aan huidskleur verbindt zegt meer iets over jou, racistje.quote:Op woensdag 28 december 2011 11:42 schreef DRidder het volgende:
[..]
Sta jij bij elke terrorist met een manifest te vooraan in de rij te schreeuwen dat hij hoogbegaafd (![]()
) is? Nee he?
Breivik is blank, draagt jouw blanke superioriteit uit en is dáárom hoogbegaafd.
Idd. Wat een spuitelf.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat jij het aan huidskleur verbindt zegt meer iets over jou, racistje.
Ik heb hem overigens nergens hoogbegaafd genoemd.
Dankje voor het artikel.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:39 schreef du_ke het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-op-een-terugblik/
De observators hebben de rol van 'masters of the universe'. De vrouwelijke psycholoog oordeelt en interpreteert wel erg simpel. Hoe moet iemand als Tony zich voelen als afhankelijke? Hij zet zijn beste beetje voor. Tony zegt: "Ik hoop dat we er samen uitkomen". Dat snap ik. Maar de psychologe niet. De psychologe zegt: "Hij is constant bezig met, wat vind jij nou en wat zou jij daarvan vinden." Logisch toch. Er is alleen niets gelijkwaardigs aan de verhouding.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ga de documentaire Tony kijken. Over het Pieter Baan Centrum. Ze moesten bij Tony beoordelen of hij inderdaad ontoerekeningsvatbaar was. Uitkomst is wel verrassend vond ik zelf. Ondanks dat hij de delicten bewust had gepleegd, werd hij toch ontoerekeningsvatbaar verklaard. En de redenatie daarachter valt te begrijpen als je de docu hebt gezien.
http://www.documentairene(...)pieter-baan-centrum/
Al is er geloof ik nog een langere versie. Het is inderdaad een interessante kwestie.
Dit precies.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:41 schreef Specularium het volgende:
Net even gekeken, en ik had bijna het idee dat het over een ander persoon/stuk ging dan dat je daarvoor zagquote:Op woensdag 28 december 2011 14:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ze zegt: aan het einde van het gesprek was er een vreemde ontknoping. Dat hij eigenlijk wel een knuffel van me zou willen". Lachen in de vergadering. Maar zo ging het niet. Zij wilde weten wat hij van zichzelf vond. Dat leidde naar de bewering, dat hij zichzelf wel een knuffel wilde geven als hij voor de spiegel staat (maw ik vind mezelf best een aardige vent). Dat leidde naar de uitspraak dat zij die knuffel wel zou kunnen geven. Zoals die psychologe daar dan verslag van doet. Ongelofelijk gekleurd.
Voor waanideeen alleen krijg je geen diagnose paranoide schizofrenie. Hij had ook veel last van negatieve symptomen, isoleerde zich. En er valt onmogelijk te zeggen dat hij geen hallucinaties had. Hij was wel psychotisch zo heb ik gelezen. Dus misschien dat hij dan stemmen hoorde oid. Het is wel wat complexer dan wel of geen hallucinaties en de vergelijking met religie gaat daarom niet helemaal op. Op waanideeen na.quote:Op woensdag 28 december 2011 22:05 schreef o2011 het volgende:
Dat breivik zegt dat hij de koning van noorwegen is (wil worden) ofzo en dat hij daarom paranoide schizofreen is, ja dan zijn alle jehova's getuigen en de meeste andere religieuze mensen ook schizofreen. Een typisch symptoom van paranoïde schizofrenie is nou juist dat je hallucinaties hebt, bijv. dat je stemmen hoort en dingen ziet die er niet zijn. Bij Breivik is dit dacht ik niet het geval.
Gekke dingen geloven (bijv. dat de aarde 6000 jaar oud is en dat mensen over water kunnen lopen) is heel wat anders dan daadwerkelijke hallucinaties (bijv. zien dat er elfjes rondvliegen en de stem van satan in je hoofd horen).
Kan wel, hoeft niet.quote:Op donderdag 29 december 2011 01:57 schreef Life2.0 het volgende:
Even voor de duidelijkheid:
Stemmen horen maakt je nog niet ontoerekeningsvatbaar hoor
Dat hij zn daden tot in de puntjes heeft gepland, zegt natuurlijk niks over zn geestelijke toestand. Dat hij ontoerekeningsvatbaar is verklaard, betekent niet dat hij retedom is. Breivik is te vergelijken met de Unabomber. Beste man was vreselijk intelligent, maar tegelijkertijd niet goed bij z'n hoofdquote:Op woensdag 28 december 2011 19:34 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dit precies.
Er is objectief geen enkel argument te bedenken waarom hij 'gek' zou zijn, alleen omdat hij iets deed wat wij liever niet willen hebben we liever dat ie wel gek is, want dan is het lekker ver van ons bed![]()
De Unabomber was werkelijk zeer intelligent, lees zijn wiki-pagina maar eens. Van Breivik ben ik daar niet zo van overtuigd, zijn manuscript heb ik gelezen. Niets bijzonders verder.quote:Op donderdag 29 december 2011 20:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat hij zn daden tot in de puntjes heeft gepland, zegt natuurlijk niks over zn geestelijke toestand. Dat hij ontoerekeningsvatbaar is verklaard, betekent niet dat hij retedom is. Breivik is te vergelijken met de Unabomber. Beste man was vreselijk intelligent, maar tegelijkertijd niet goed bij z'n hoofd
Uiteraard. Maar stellen dat een persoon wel toerekeningsvatbaar is, enkel omdat hij een aanslag weet te plannen, is ook niet juist.quote:Op donderdag 29 december 2011 20:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Unabomber was werkelijk zeer intelligent, lees zijn wiki-pagina maar eens. Van Breivik ben ik daar niet zo van overtuigd, zijn manuscript heb ik gelezen. Niets bijzonders verder.
Maar dat er een steekje los zit bij die mensen (In het geval van Breivik ging dat wel wat verder dan bij de Unabomber), wil nog niet zeggen dat ze ontoerekeningsvatbaar zijn.
Toch vind ik de conclusie ontoerekeningsvatbaar dan raar. Want dat impliceert dat je dusdanig raar/gek/verward bent dat je daden je niet aangerekend kunnen worden. Dat lijkt me toch alleen van toepassing bij iemand die daadwerkelijk de realiteit niet van fictie kan onderscheiden.quote:Op donderdag 29 december 2011 20:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat hij zn daden tot in de puntjes heeft gepland, zegt natuurlijk niks over zn geestelijke toestand. Dat hij ontoerekeningsvatbaar is verklaard, betekent niet dat hij retedom is. Breivik is te vergelijken met de Unabomber. Beste man was vreselijk intelligent, maar tegelijkertijd niet goed bij z'n hoofd
Als je echt stemmen in je hoofd hoort die je toespreken, opdrachten geven ed, dan kan je toch wel redelijk stellen dat je niet goed bij je hoofd bent hoor.quote:Op donderdag 29 december 2011 01:57 schreef Life2.0 het volgende:
Even voor de duidelijkheid:
Stemmen horen maakt je nog niet ontoerekeningsvatbaar hoor
Moet bekennen dat het ook een lastig vraagstuk is. Daarbij ben ik een jurist noch een psycholoog, dus ik weet er het fijne ook niet van. Ontoerekeningsvatbaarheid duidt inderdaad op een zekere mate van verwarring, maar duidt evengoed op het koesteren van bizarre ideeen die voortkomen uit ongewone gedachtekronkels. Oordelen in hoeverre ideeen in die categorie vallen, lijkt mij echter een enigszins arbitraire bezigheid. Het gedachtegoed van zowel de Unabomber als Breivik wijkt flink af van de geldende norm. Maakt dat die persoon ontoerekeningsvatbaar? Dat is lastig vast te stellen. Maar persoonlijk zou ik daar toch 'ja' op antwoorden. Wanneer je dat manifest van Breivik doorneemt en ziet welke verbanden hij legt, de conclusies die hij trekt en de maatregelen die hij uiteindelijk neemt op basis van zijn bevindingen, dan is hij in mijn ogen wel ontoerekeningsvatbaar. Een normaal mens zou naar mijn idee namelijk niet overgaan tot deze vorm van geweld bij het hebben van dergelijke gedachten.quote:Op donderdag 29 december 2011 21:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Toch vind ik de conclusie ontoerekeningsvatbaar dan raar. Want dat impliceert dat je dusdanig raar/gek/verward bent dat je daden je niet aangerekend kunnen worden. Dat lijkt me toch alleen van toepassing bij iemand die daadwerkelijk de realiteit niet van fictie kan onderscheiden.
Zowel de Unabomber als Breivik kunnen dat wel degelijk, ze hebben alleen een afwijkende visie erop. Zie niet hoe dat iemand minder verantwoordelijk voor zijn daden kan maken.
Klopt. Maar dat maakt je niet ontoerekeningsvatbaar. Om over mijzelf te spreken; ik ben niet goed bij mn hoofd, maar buiten mijzelf (en een stuk of 3 anderen) weet niemand dit en zal niemand mij ontoerekeningsvatbaar verklaren.. Juist omdat ik weet dat ik gewoon niet helemaal normaal benquote:Op donderdag 29 december 2011 21:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Als je echt stemmen in je hoofd hoort die je toespreken, opdrachten geven ed, dan kan je toch wel redelijk stellen dat je niet goed bij je hoofd bent hoor.
serieus? linkjes?quote:Op donderdag 29 december 2011 23:09 schreef Computeroplossing het volgende:
Lopen er hier eigenlijk ook rechts extremisten rond, die zijn daden goed praten? Aangezien er op het PVV fanforum met vol lof over hem gesproken werd...
Over het algemeen stellen we dat iedereen normaal is tot we voldoende bewijs hebben anders te gelovenquote:Op donderdag 29 december 2011 21:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar stellen dat een persoon wel toerekeningsvatbaar is, enkel omdat hij een aanslag weet te plannen, is ook niet juist.
Een voorbeeld:quote:
Er is een categorie eenlingen, die in hun jeugd teveel getreiterd zijn. Dat zadelt hen op met emotionele problemen, maar de daders worden zelden bestraft.quote:Op donderdag 29 december 2011 21:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vind dat toch echt te makkelijk hoor. Dat zou betekenen dat een ieder die afwijkt van 'de geldende norm' en zich flink te buiten gaat ontoerekeningsvatbaar verklaard kan worden.
Het zou mi alleen van toepassing moeten zijn op mensen met zware hallucinaties die echt niet van voren weten dat ze van achter leven. Mensen die denken dat ze door bovennatuurlijke krachten bestuurd worden of zo.
Mensen die wel degelijk weten wat ze doen (zoals Kaczysnki en Breivik) maar er simpelweg schijt aan hebben of totaal andere normen en waarden hebben, die zijn gewoon verantwoordelijk voor wat ze doen. Vind het, zoals hier al eerder gezegd, ook te makkelijk: door dit label te plakken worden dit soort mensen als gekken weggezet zodat 'wij' allemaal goede mensen zijn, want 'wij' zijn immers niet gek.
Dit soort mensen zijn juist niet gek, ze hebben simpelweg hele andere ideeën over wat goed of fout is.
Je kunt er premier mee worden.quote:Ook in Palestina komt er meer verzet, van beide zijden, tegen de Britten. Zo komen bij een Bomaanslag op het Koning Davidhotel, gepleegd door de Irgoen-militie van de latere Israëlische premier Menachem Begin, 91 mensen om het leven.
bron
Serieus? Ben ik even blij dat ik daar niet gelezen heb...quote:Op donderdag 29 december 2011 23:09 schreef Computeroplossing het volgende:
Lopen er hier eigenlijk ook rechts extremisten rond, die zijn daden goed praten? Aangezien er op het PVV fanforum met vol lof over hem gesproken werd...
Begrip voor zijn denkbeelden was er wel tot op zekere hoogte. En ik vermoed dat enkele ex-gebruikers van dit forum het ook wel min of meer kunnen waarderen.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Serieus? Ben ik even blij dat ik daar niet gelezen heb...
quote:Op donderdag 29 december 2011 21:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moet bekennen dat het ook een lastig vraagstuk is. Daarbij ben ik een jurist noch een psycholoog, dus ik weet er het fijne ook niet van. Ontoerekeningsvatbaarheid duidt inderdaad op een zekere mate van verwarring, maar duidt evengoed op het koesteren van bizarre ideeen die voortkomen uit ongewone gedachtekronkels. Oordelen in hoeverre ideeen in die categorie vallen, lijkt mij echter een enigszins arbitraire bezigheid. Het gedachtegoed van zowel de Unabomber als Breivik wijkt flink af van de geldende norm. Maakt dat die persoon ontoerekeningsvatbaar? Dat is lastig vast te stellen. Maar persoonlijk zou ik daar toch 'ja' op antwoorden. Wanneer je dat manifest van Breivik doorneemt en ziet welke verbanden hij legt, de conclusies die hij trekt en de maatregelen die hij uiteindelijk neemt op basis van zijn bevindingen, dan is hij in mijn ogen wel ontoerekeningsvatbaar. Een normaal mens zou naar mijn idee namelijk niet overgaan tot deze vorm van geweld bij het hebben van dergelijke gedachten.
Dat er vanuit die hoek begrip voor zijn denkbeelden is, verbaast me niet. Begrip voor zijn daden wel, in hoeverre dat het geval is.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Begrip voor zijn denkbeelden was er wel tot op zekere hoogte. En ik vermoed dat enkele ex-gebruikers van dit forum het ook wel min of meer kunnen waarderen.
Daar ben ik het mee eens. Mensen die gemakkelijk over deze grens heenstappen, missen een rem die hun gevaarlijk/onbetrouwbaar maakt voor anderen. Het ontbreken van deze rem lijkt mij het onderscheidende criterium. Het kan permanent zijn (als empathie volledig ontbreekt) of het kan in bepaalde toestanden optreden, als iemand ergens inschiet en zichzelf tijdelijk niet meer in de hand heeft.quote:Op donderdag 29 december 2011 21:27 schreef KoosVogels het volgende:
Een normaal mens zou naar mijn idee namelijk niet overgaan tot deze vorm van geweld bij het hebben van dergelijke gedachten.
Ik las het ja, toch ben ik dan benieuwd naar hun argumentatie, die zie ik niet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:55 schreef Aether het volgende:
FP: Deskundigen: Breivik niet krankzinnig
Om de lol-OP van een ander gesloten topic maar even te quoten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:53 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
bron: Deskundigen: Breivik niet krankzinnig
Het lijkt me vrij aannemelijk dat hij inderdaad niet krankzinnig is. Zijn manifest en alle stappen die hij consequent heeft doorlopen om de aanslag te plegen geven aan dat dit een man is die zoals zoveel gematigde, rechtse Nederlandse mensen die ook op de VVD of Wilders stemmen een verkeerde gedachte heeft omarmd met een nog veel foutere conclusie.
Breivik met Wilders vergelijkenquote:Op woensdag 4 januari 2012 21:36 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:
[..]
Om de lol-OP van een ander gesloten topic maar even te quoten.
Grappig dat veel mensen tegen Wilders in opstand komen omdat hij mensen over één kam zou scheren.
Vervolgens roepen sommigen uit dezelfde groep mensen: "Breivik is een man die een verkeerde gedachte heeft omarmd met een foute conclusie, net als zoveel VVD-stemmers en Wilders-stemmers."
Hoe hypocriet wil je het hebben?
Om over misplaatste morele superioriteit nog maar niet te spreken.
Wilder is bij zijn verstand, blijkbaar Breivik was ook bij zijn verstand, dan kun je toch een vergelijk maken? Breivik is erkentelijk aan Wilders ook nog, bij zijn en Wilders' volle verstand...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |