1.
D66 - Viel te verwachten als actief lid, maar ook in deze tijden vind ik dat D66 de beste oplossingen biedt voor de bestaande problemen. De emancipatie van de burger zie ik net als hen als het hoogste ideaal: het hebben van plichten is een recht. Mensen mogen verantwoordelijkheid dragen, anders horen ze er niet echt bij (wat ook terugkomt in de meer ethische (bijv. nadenken over vrijwillig levenseinde) en sociale kwesties). Gaat niet mee in de waan van de dag, wat men terugziet in het debat rond de immigratie-/integratie en multiculturalisme (dat ten onrechte gekaapt wordt door de retoriek rondom het zgn. straatterreur of angst voor de islam).
2.
VVD - Een wonder dat ze nog op de tweede plaats staan na afgelopen jaar. In sneltreinvaart heeft de VVD een verzameling domme voorstellen gelanceerd (minimumstraffen/harder straffen, wietpas, bezuinigingen op onderwijs in verschillende vormen) al dan wel of niet verpakt in een smerig demagogisch sausje waar de honden geen brood van lusten. Toch staan ze op de tweede plaats doordat het de partij is die het moeilijke werk moet doen, namelijk bezuinigen in barre economische omstandigheden (geen geringe opgave in mijn ogen).
3.
SGP - Al vind ik de opvattingen die ze koesteren verwerpelijk en zijn ze net zo intolerant als de PVV en het CDA, je moet nageven dat ze in het debat (in de Tweede Kamer) altijd een staatsrechtelijk correcte positie innemen en de (ongeschreven) gedragsregels ten volle respecteren. In elk debat (zo ook rond het debat rond Mauro) wisten ze een frisse inbreng te leveren die ik niet eerder hoorde, wat als gevolg had dat ik altijd met een zekere interesse naar hun argumentatie luister.
4.
GroenLinks - Gezien hun consistente nadruk op duurzaamheid verdienen ze de vierde plaats. Wel merk ik dat ze na Femke Halsema (en het bijbehorende falen van PaarsPlus) nogal worstelen met de identiteit (ouderwets links of links-liberaal). Hoewel Jolande Sap een minder irritante stem heeft dan Halsema, heeft ze qua ideeën mij tot nu toe niet zo sterk weten te imponeren als haar voorganger. Hopelijk komt dat nog.
5.
PvdA - Zo'n typische partij waar ik me steeds bij afvraag wat ze nu eigenlijk willen. Onder leiding van Job Cohen is het ook alleen maar slechter geworden en laten ze zich enorm kennen wanneer de PVV weer eens opzichtig aan het trollen is in de Tweede Kamer. Probeert van het knuffelimago af te komen wat hen opgelegd is door de PVV, maar wil tegelijkertijd toch een sociaaldemocratische partij zijn die zijn sociale en zachte roots kent. Een vijfde plek omdat de rest eigenlijk nog slechter is.
6.
ChristenUnie - Beetje nietszeggende en enge partij af en toe, maar weet nog enigszins het sociale karakter van de christelijke politiek te laten zien. Het vertrek van Rouvoet vond ik bijzonder jammer.
7.
PvdD - Een nogal loze en inhoudsloze partij waar ik niets mee kan. Terecht werd het verbod op ritueel slachten in de Eerste Kamer afgewezen; iets wat toch het kroonjuweel van deze partij moest betekenen. Is over een paar jaar uit de politiek verdwenen en zal nooit terugkomen in de digitale geschiedenisboeken van de 22ste eeuw.
8.
SP - Behoorlijk populistische en simplistische partij. Ik heb de waardering voor Roemer en Marijnissen enkel vanuit het perspectief van het debat, niet vanwege de inhoud. Jan Marijnissen blijft voor mij ook een populist, die af en toe dezelfde standpunten naleeft als
Wilders:
quote:
En die ‘benoeming voor het leven’ moet natuurlijk worden afgeschaft.
9.
PVV - Ach, wat moeten we er nog over zeggen? Dom, dommer, domst. Geert Wilders is een parlementariër pur sang; later zal hij buiten de Kamer helemaal niets betekenen. Het enige wat hij doet is zoveel mogelijk z'n eigen positie als parlementariër verzekeren door steeds achterlijke dingen te roepen met z'n partijtje, welke als een kaartenhuis in elkaar zal donderen zodra hij de politiek verlaat.
10.
CDA - Pure machtsbeluste partij zonder enige principes of geweten. Nog lager dan de PVV in mijn ogen, aangezien deze er nog voor uitkomen dat ze een stel hypocriete klootzakken zijn. Men neme de christelijke bekrompenheid, voegt een snufje sentimentele burgermoraal toe en als kers op de slagroomtaart de wispelturigheid van een vrouw: u heeft het CDA.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2012 11:59:35 ]