nja, ok. daar heb je zeker een punt mee. alleen is er op deze leeftijd zoveel te leren dat je dan wellicht aan de gang blijft met allerlei beloningssystemen.quote:Op maandag 12 december 2011 12:00 schreef Asyniur het volgende:
Ik vraag me altijd af waarom je níet zou mogen belonen?
Voor jou is het vanzelfsprekend, voor je kind toch niet?
En jij poetst je tanden ook voor een beloning, namelijk een goed (verzorgd) gebit. Alleen dat snapt je kind nog niet...
Het is gewoon aanleren van nieuw gedrag. Dat kun je toch gewoon belonen en later de beloning afbouwen....
Nee hoor, je kunt er toch voor kiezen om iets met een duidelijk beloningssyteem te belonen als het voor jou belangrijk is dat het kind het leert.quote:Op maandag 12 december 2011 12:03 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, ok. daar heb je zeker een punt mee. alleen is er op deze leeftijd zoveel te leren dat je dan wellicht aan de gang blijft met allerlei beloningssystemen.
Nee, dat is gewoon een routine. Een aangeleerde volgorde van gedrag.quote:Op maandag 12 december 2011 12:01 schreef Cantare het volgende:
Ik zeg toch niet dat je het niet mág belonen?Ik kies er alleen zelf niet voor. Over het vanzelfsprekende: als ik elke dag voor het naar bed gaan de tanden van E poets, al is het maar 5 seconden, dan denk ik dat ze het wel als iets vanzelfsprekends ervaart. Ze pakt zelf de tandpasta al.
Ik ken die theorie. Alleen denk ik dat het te eenzijdig is om 'm rechtstreeks te koppelen aan een externe beloner (in dit geval een jubelende ouder). Een gezond kind dat niet aangemoedigd wordt tot lopen, zal toch gaan lopen. Waarom? Omdat de beloning het lopen zelf is en alle mogelijkheden die het kind er daardoor bij krijgt.quote:Op maandag 12 december 2011 12:04 schreef Asyniur het volgende:
Ik vind lopen ook vanzelfsprekend en stapelen en eigenlijk alles wat een kind van zichzelf doen, en tóch worden we er lyrisch van en gaan we belonen met aandacht en proberen we het kind nog een stapje te laten doen...
Dat is nou net waar zo'n beetje alle gedrag op gebasseerd is. Zonder beloning/bekrachtiger, dooft het gedrag bijna altijd uit...
Wat leuk dat dat zo heeft gewerkt.quote:Op maandag 12 december 2011 12:27 schreef ymme het volgende:
Maar we gaan het gewoon nog even stug volhouden. Gisteren mocht mart mijn tandenpoetsen en dat vond hij helemaal geweldig. Vanavond maar weer eens zo proberen!
Dat zou heel goed kunnen. Misschien gaat het Mart niet eens om het tandenpoetsen zelf, maar om het feit dát hij ergens tegen kan protesteren, en de situatie hem gelegenheid geef om uit te proberen hoe daarop gereageerd wordt. Hun mond dichthouden (of opentrekken) is één van de weing dingen waar die ukkies "macht" hebben over de situatie. Daarom zijn júist eten en tandenpoetsen van die strijdmomenten (als je er een tenminste strijd van maakt).quote:En wellicht dat dit ook gewoon een fasé is die vanzelf weer over gaat.
Ben benieuwd!quote:We zullen het zien, anders overweeg ik het stickeren. Hij vind stickers plakken helemaal leuk, vooral dierenstickers.
Het gaat niet om wat jíj een beloning vindt (zonder strijd tandenpoetsen), Het gaat erom of de ander (in dit geval kind) het belonend vindt.quote:Op maandag 12 december 2011 12:26 schreef Cantare het volgende:
[..]
Ik ken die theorie. Alleen denk ik dat het te eenzijdig is om 'm rechtstreeks te koppelen aan een externe beloner (in dit geval een jubelende ouder). Een gezond kind dat niet aangemoedigd wordt tot lopen, zal toch gaan lopen. Waarom? Omdat de beloning het lopen zelf is en alle mogelijkheden die het kind er daardoor bij krijgt.
Denk je niet dat een kind het prettiger vindt om op een leuke manier tanden te poetsen dan op een vervelende manier? En kind stribbelt tegen omdat hij of zij daarmee een kans maakt om onder het tandenpoetsen uit te komen. Als duidelijk is dat dát niet gaat gebeuren, loont het wel degelijk om mee te werken.quote:Op maandag 12 december 2011 14:47 schreef Asyniur het volgende:
Het gaat niet om wat jíj een beloning vindt (zonder strijd tandenpoetsen), Het gaat erom of de ander (in dit geval kind) het belonend vindt.
Jij begon n.a.v. het tandenpoetsverhaal over het effect van belonen en koppelde dat aan het leren lopen en stapelen. Je zei dat gedrag uitdooft als het niet beloond wordt en noemde als voorbeeld jubelen en aanmoedigen van de ouder. Daar reageerde ik op met mijn opmerking dat er ook andere beloningen zijn dan expliciete beloningen van ouders. Dat tandenpoetsen iets anders is dan lopen, snap ik ook wel.quote:En met dat laatste heb je gelijk. Maar dat is nou net het verschil tussen lopen en tandenpoetsen. Lopen is iets wat ze zelf tof vinden, tanden poetsen niet. Ik ken geen enkel kind dat uit zichzelf heeft bedacht om zijn tanden te gaan poetsen. Het levert namelijk niks op aan voordelen vanuit het oogpunt van het kind.
Jaquote:Op maandag 12 december 2011 14:47 schreef Asyniur het volgende:
En wat een heerlijke deugniet heb je daar! Die lach van haar werkt gewoon aanstekelijk!
Hier snapt Thomas niet dat hij overdag zijn tanden niet moet poetsen als hij gaat slapen. Elke keer als hij gaat slapen, loopt hij automatisch naar de badkamer om zijn tanden te poetsenquote:Op maandag 12 december 2011 12:01 schreef Cantare het volgende:
Ik zeg toch niet dat je het niet mág belonen?Ik kies er alleen zelf niet voor. Over het vanzelfsprekende: als ik elke dag voor het naar bed gaan de tanden van E poets, al is het maar 5 seconden, dan denk ik dat ze het wel als iets vanzelfsprekends ervaart. Ze pakt zelf de tandpasta al.
wat lief! ik zou t doen, echtquote:Op dinsdag 13 december 2011 10:48 schreef pessie het volgende:
We hebben storm hier en meneer pakte zn jas met de blik "naar buiten mama?"![]()
Pessie, wat lief van je, alleen 6 uur is hier wmb gewoon dagquote:Cooki, als je nou consequent verteld om 6 uur dat het nog nacht is? Zou dat helpen?
Ohquote:Op dinsdag 13 december 2011 12:22 schreef Cooki het volgende:
lucas is snachts tussen 1 en 5 een paar keer wakker gemiddeld totaal een paar uur.. dus das
Ik moest lachenquote:Op dinsdag 13 december 2011 13:03 schreef As1981 het volgende:
Oja is het herkenbaar dat als je, je dreumes brood geeft op een kinderbordje, ze alles er af gooien om het plaatje te zien, word er soms gek van.
As, soms wel en soms niet.quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:03 schreef As1981 het volgende:
Oja is het herkenbaar dat als je, je dreumes brood geeft op een kinderbordje, ze alles er af gooien om het plaatje te zien, word er soms gek van.
quote:Op woensdag 14 december 2011 09:29 schreef As1981 het volgende:
Vercvelend is dat he asy. Dan maak je een goede nacht, maar voel je, je vaak vermoeider.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.*poef* nu is het weg
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe is een foto danquote:Op woensdag 14 december 2011 14:29 schreef Asyniur het volgende:
ymme, als dát al troep is, dan ga ik hier geen foto maken.
Hier ligt echt 10x meer speelgoed over de vloer en dan heeft mijn man nog een boel opgeruimd omdat hij anders niet eens aan tafel kon zitten (zoonlief had de door papa gebouwde Duplo garage tot op de steen afgebroken).
+1.... Hier is het standaard meer zooi dan op jouw foto'squote:Op woensdag 14 december 2011 14:29 schreef Asyniur het volgende:
ymme, als dát al troep is, dan ga ik hier geen foto maken.
Hier ligt echt 10x meer speelgoed over de vloer en dan heeft mijn man nog een boel opgeruimd omdat hij anders niet eens aan tafel kon zitten (zoonlief had de door papa gebouwde Duplo garage tot op de steen afgebroken).
Helemaal onze (mijn) situatie... ik ben ook een geboren sloddervos, ik vind rommel nou eenmaal niet zo snel een troep... Mijn man wel, dus die initieert zo af en toe een opruimsessie. Ik kook elk dag, dat vind ik meer mijn dingquote:Op woensdag 14 december 2011 15:31 schreef becky27 het volgende:
oh als dat een bende is... dan wil je hier nooit komen denk ik.
Ik ben nou eenmaal geen poets, nesteldrang heb ik nooit gehad, en ik vind het prima als Noortje lekker aan het rondbazuinen is met van alles en nog wat. Daarbij werk ik 36 uur, vent 34 en we hebben geen schoonmaakster dus ik doe door de week over het algemeen het hoognodige en in het weekend wat meer. Als Noortje d'r kamer, het toilet en badkamer maar goed schoon zijn, dan ben ik tevreden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb haar gister mijn oude pop gegeven. Een dikke hit. Ik denk dat ik een simpele pop voor haar ga kopen. Onze sloopkogel trok van deze pop al bijna de ogen stuk.
Ze is vanmorgen met me mee geweest naar mijn werk. Ik moest mijn kerstpakket ophalen, en ik had geen zin om haar daarvoor naar de opvang te brengen. Ze begon daar rustig op mijn schoot, maar toen ze eenmaal loskwam was ze niet te houden. Ze heeft geflirt met mijn unithoofd, gebedeld bij mijn collega's die koekjes aan het eten waren, en werd boos toen ik het bakje japanse mix weghaalde (stond op de salontafel).![]()
Vorig jaar was ze ook mee, en het is zo'n verschil.... zoveel gebeurt in dat jaar.*poef* nu is het weg
+1.quote:Op woensdag 14 december 2011 15:23 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
+1.... Hier is het standaard meer zooi dan op jouw foto's
quote:Op woensdag 14 december 2011 16:19 schreef Orea het volgende:
Jongens, deze foto's vallen echt nog mee hoor
Mart komt wel 'net' over zo hè, komt door zn mama die zo af en toe de auto'tjes weer in de bak mikt of de duplo bij elkaar raapt en terug in de doos gooit. Hij kan het niet 'uit de hand' laten lopen want dan komt mama in actiequote:Op woensdag 14 december 2011 17:56 schreef Asyniur het volgende:
ymme, je hebt gewoon een heel net kind
Sola, misschien moet Amy een tijdje logeren bij Mart? Dan kan hij haar leren om het netjes te houden
quote:Op woensdag 14 december 2011 17:53 schreef Solagratia het volgende:
Wat hebben jullie er een rotzooi van zeg! Hier is het natuurlijk heel de dag netjes. Amy stofzuigt zelf haar speelplek en pakt steeds 1 speeltje uit haar kastje om mee te spelen. Daarna stopt ze het weer terug om vervolgens een nieuw speeltje te pakken. Ze kruimelt ook niet met rijstewafels, maar eet ze netjes zittend op haar stoel op.
quote:Op woensdag 14 december 2011 19:05 schreef Reilain het volgende:
Mijn dreumes is gek op opruimen!!![]()
Alles weer terug zetten waar t hoort..... "Oona Aviva zullen we opruimen?" geeft hier een mega glimlach en een daadwerkelijk goed opruimend kind
Juist, met een pink omhoog!quote:Op woensdag 14 december 2011 19:01 schreef Cooki het volgende:
[..]![]()
je vergeet het drinken: deze toch? [ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
Herstel: Aviva vindt het leuk om op te ruimen. Want als het opgeruimd is, kan je met 1 beweging de hele zooi weer omgooien!quote:
quote:Op woensdag 14 december 2011 20:56 schreef Rixtje het volgende:
Je weet zeker dat hij het was en niet jij?
Ik vind het heel logisch eigenlijk, ze is een forse dame dus ze heeft het "gewoon" nodig. Nathan krijgt ook nog drinken voor het slapen gaan.quote:Op donderdag 15 december 2011 07:24 schreef Orea het volgende:
Avond 2 dat de dame een flesje melk kreeg vlak voor naar bed gaan en ochtend 2 dat ze nu pas wakker wordt![]()
Al die tijd toch trek/honger waardoor ze om 5 uur / half 6 klaar wakker was en om half 8 vaak weer instorte??
Volgens mijn man werd ze vrolijk wakker. Ik ben aan het werk. Mocht al om 7 uur beginnen. Echt dikke respect voor iedereen die dit vaker heeft. Ik ben gewoon gesloopt. Hopelijk gaat ze vanmiddag na de opvang nog even slapen, dan kan ik ook..quote:Op donderdag 15 december 2011 09:33 schreef As1981 het volgende:
Lekker Pessie.
Arme Sofie, hoe is het nu?
Geen idee waarom hij dat doer Freecell?
Lekker Orea, het zou best kunnen. Yaro wil de laatste tijd ook drinken 's nachts. Ik vind het niet vreemd, ik doe dat zelf ook.
Elyas gefeliciteerd!
+1quote:Op donderdag 15 december 2011 11:20 schreef freecell het volgende:
Oeh Asy, berg je messen en kussens op
Zieke mannen zijn heel zielig en heel héél vervelend
Nathan krijgt standaard een flinke bak vla na het eten, werkt kennelijk welquote:Orea: goed uitgevonden danGewoon bij wijze van toetje
quote:Sola: de oudste zit voornamelijk zichzelf in de weg, die wordt veel te vroeg wakker en dan boos x4![]()
Dat is een redelijk bekend verschijnsel inderdaadquote:Op donderdag 15 december 2011 12:21 schreef ymme het volgende:
Mart doet aan omkopen
Komt hij je een dikke knuffel en kus geven, om vervolgens naar de kast met koekjes/krentjes te lopen!
Hier gepaard met luidkiels "koeke" roepend en naar de kast te wijzenquote:Op donderdag 15 december 2011 12:21 schreef ymme het volgende:
Mart doet aan omkopen
Komt hij je een dikke knuffel en kus geven, om vervolgens naar de kast met koekjes/krentjes te lopen!
Ik wou dat die van mij aan omkopen deed... die sleurt me gewoon mee richting de koekjes en rozijntjes.quote:Op donderdag 15 december 2011 12:21 schreef ymme het volgende:
Mart doet aan omkopen
Hier nog zo een. En dan boos worden als ze geen koek krijgt voor het etenquote:Op donderdag 15 december 2011 13:31 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ik wou dat die van mij aan omkopen deed... die sleurt me gewoon mee richting de koekjes en rozijntjes.KLeine commando is het!
Ook dat gebeurt regelmatig hier.quote:Op donderdag 15 december 2011 13:31 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ik wou dat die van mij aan omkopen deed... die sleurt me gewoon mee richting de koekjes en rozijntjes.KLeine commando is het!
quote:Op donderdag 15 december 2011 13:27 schreef Fannetje het volgende:
Ik verdenk Anne ervan om een val/jezelf ergens pijn aan doen te misbruiken om Bumba te mogen kijken.
Ze valt, kijkt naar mij, begint te brullen, kruipt op schoot en roept, terwijl de tranen over haar wangen rollen, 'Bumba, Bumba, Bumba!'
quote:Op donderdag 15 december 2011 13:27 schreef Fannetje het volgende:
Ik verdenk Anne ervan om een val/jezelf ergens pijn aan doen te misbruiken om Bumba te mogen kijken.
Ze valt, kijkt naar mij, begint te brullen, kruipt op schoot en roept, terwijl de tranen over haar wangen rollen, 'Bumba, Bumba, Bumba!'
ohzo bedoel jequote:Op donderdag 15 december 2011 16:47 schreef As1981 het volgende:
Oh wat naar Simmu. Maar wat deed hij weer? Schuiven met het aankleedkussen of jou schoppen? Was er een aanleiding?
Ik had ook de dentinox al klaar staan. Maar nadat ik de kiezen gevoeld had mochten we echt niet meer in haar mond zitten. N is het nog gelukt doordat ik dr aan het lachen maakte.quote:Op donderdag 15 december 2011 20:00 schreef Orea het volgende:
Ze gaan aardig gelijk op KJ! Ik voelde zojuist dat de 2 kiezen boven door zijn, en de 2 kiezen onder bijna, dat zijn mega bulten, dus ik heb even goed geduwd met dentinox.. bovenin heeft ze 4 tanden, 2 kiezen, en onderin 3 tanden, 1 een randje door (dus nr. 4) en 2 kiezen op knappen..
Volgens mij 'moeten' ze er rond de 20-24 maanden rond de 20 tanden en kiezen hebbendus hier hebben we een inhaalslag gehad...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
haha dat zei Mignonne ook en haar jongste lijkt soms op foto's van Noortje, pas maar op!quote:Op vrijdag 16 december 2011 20:14 schreef Orea het volgende:
Oooh Noortjeik moet ook een Noortje!!
en hopelijk helpt een volle buik ook bij haar!
wat een toffe foto en wat een moppiequote:Op vrijdag 16 december 2011 20:08 schreef becky27 het volgende:
Orea, goed zeg, ik heb Noortje hier net een goede maaltijd, een flink toetje, een stuk ontbijtkoek en een papfles gegeven na 18.00 uur. Hopelijk genoeg volgepropt om tot morgen 08.00 uur te slapen (ipv 05.25 vanochtend)
Cantare, Noortje heeft ook al die tanden, is het nu even klaar dan??
Moet deze even posten, als ik zeg "doe eens gekke bekken trekken" doet ze dit:
[ afbeelding ]
Harry's zijn heel erg leuk weet ik uit eigen ervaringquote:Op vrijdag 16 december 2011 20:18 schreef Lijnloos het volgende:
Noortje is echt zoooo cute!Als ik nog eens mag wil ik of een Noortje of een Harry (afhankelijk van geslacht)... hihi
Jawel hoor... kom maar brengenquote:Op vrijdag 16 december 2011 22:32 schreef octopussy het volgende:
Niemand wil een Hannah?![]()
![]()
Noortje is ook een lekker moppie zo op die foto's. Echt zo'n lekkere grijns
Nou dit dus! Mijn man heeft 2 dagen bijna alleen maar geslapen en rondgehangen om dan uit bed te komen en te zeggen dat hij moe is. En dat terwijl ik al meer dan 2 weken 's nachts weinig slaap ivm muitende dreumes... Alsof ik niet moe ben...quote:Op zaterdag 17 december 2011 08:37 schreef octopussy het volgende:
Asy, we zijn afgelopen weekend in een huisje op de hei geweest en toen heeft man de HELE zaterdag geslapen, op een uurtje zwembad na. Lekker gezellig hè? Mijn ouders waren er ook, dus die hebben Hannah lekker kunnen vermaken.
Maar wij zijn allebei flink zwanger en hebben ook echt heel hard de rust nodig, dus daar moeten onze mannen ook rekening mee houden. Alleen wordt het schuldgevoel bij ons neergelegd omdat we de dreumesjes niet zo goed kunnen vermaken
Als hij dan nog mandarijntjes snackt, dan heeft ie mijn zegenquote:Op zaterdag 17 december 2011 15:39 schreef Cooki het volgende:
Harry
!! ik dacht ff dat ik in pubertopic verzeild was
mag ik ook meequote:Op zaterdag 17 december 2011 19:20 schreef Asyniur het volgende:
Oi As! Misschien wil je mee naar het hutje op de hei waar freecell, Cooki en ik al een huisje geboekt hebben?
becky, hoe is het eigenlijk vanmorgen bij jullie gegaan?
met je smiley heb je je al gekwalificeerd vrees ik voor jequote:
Das dan zonder kinderen toch?quote:Op zaterdag 17 december 2011 19:20 schreef Asyniur het volgende:
Oi As! Misschien wil je mee naar het hutje op de hei waar freecell, Cooki en ik al een huisje geboekt hebben?
becky, hoe is het eigenlijk vanmorgen bij jullie gegaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
gefeliciteerdquote:Op zondag 18 december 2011 01:09 schreef Meimeltje het volgende:
Misschien kan ik jullie geruststellen met dat het hier ook een paar weken drama was met in slaap vallen 's avonds, we hebben heel wat afgelopen.
Sinds ongeveer een week slaapt hij ineens weer goed, geen gedoe meer 's avonds. Hij blijft nu liggen en klimt er niet meer continu uit. Toch een fase geweest gelukkig!
Ik heb nu een peuter!![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |