abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 december 2011 @ 22:35:49 #1
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_105474635
De dreumesjes:

15 december 2009: Elyas Yaël, zoon van Tan
17 december 2009: Rienk, zoon van Vlindur
18 december 2009: Dyon, zoon van Meimeltje
23 december 2009: Minke, dochter van lijnloos
30 december 2009: Isa dochter van NieuweUser
07 januari 2010, Aviva Gabrielle, dochter van DaviniaHR
15 januari 2010: Dijon Trevor, zoon van faja-lobi
22 januari 2010: Tirza, dochter van Elmo76
14 februari 2010: Florian, zoon van Freecell
15 februari 2010: 'Harry' van Asyniur
15 februari 2010: Hannah, dochter van Octopussy
19 februari 2010: Ravi, zoon van simmu en sangdrax
***24 februari 2010: Daan, zoon van happyme28 en Marky***
24 februari 2010: Zoë, dochter van Spewey
02 maart 2010: Mart, zoon van ymme
05 maart 2010: Thomas, zoon van Leonieke
10 april 2010: Lisa, dochter van _NIKKI_
17 april 2010: Noortje, dochter van Becky27
28 april 2010: Lars, zoon van Shandaly
15 mei 2010: minidraak, dochter van draculettetje
21 mei 2010: Isabel, dochter van Morretje en Ravage
27 mei 2010: Jasmijn, dochter van Baldria
11 juni 2010: Jonathan, zoon van Plums
12 juni 2010: Truus, dochter van CrazyPrincess
08 juli 2010: Femke, dochter van mereltje en Forno
11 juli 2010: Floris, zoon van Sonnetje85
27 juli 2010: Nathan, zoon van Pessie
29 juli 2010: Oona, dochter van Reilain en Marcek
***7 augustus 2010: Willem zoon van flugeltje en Martijn_AR***
9 augustus 2010 Amy Olivia, dochter van Solagratia
14 augustus 2010: D, zoon van Maffemuts
16 augustus 2010: Yaro, zoon van As1981
16 september 2010: Isabelle, dochter van Noa24
***17 september 2010: Anne, dochter van Fannetje en Tackleberry***
23 september 2010: Lotte, dochter van Rixtje
06 oktober 2010: Mex, zoon van Troeta
9 oktober 2010: Ruben, zoon van Piekie81
13 oktober 2010: Neve, dochter van Hik
***18 oktober 2010: Jasmin Willow, dochter van Silmarwen en Knut***
29 oktober 2010: 'Bientje', dochter van Barbabientje01 en Pipo_de_Clown
02 november 2010: Mikai, zoon van Hobbesje
28 november 2010: V. ( of 'kater') zoon van Pvoesss
***30 november 2010: 'Soneal', zoon van Leandra en Nostalgist***

Graag de lijstjes NIET zelf aanpassen, er verdwijnen nog wel eens kindjes van lijsten op die manier. De modjes lopen de lijstjes af en toe na.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 11 december 2011 @ 22:36:42 #2
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_105474681
Post ik een keertje een quote ipv edit, gooi ik meteen het topic dicht :')

Game on!
pi_105475723
Ook nog even hier natuurlijk!

R. van harte gefeliciteerd!! Groof van harte met je knappe peuter! *O* *O*

pi_105477872
Groof gefeliciteerd met je peuter!! :D

Gewoon even omdat het kan :D
Helaas was ze even onafscheidelijk van pop en poes.... want hiervoor stond ze ook wild met haar armen te zwaaien.. Uiteraard niet met de camera erop...

Na dat filmpje van dyon bedacht ik dat we deze hadden :) was even benieuwd

[ Bericht 10% gewijzigd door Reilain op 12-12-2011 08:09:55 ]
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_105482149
Groofsken, gefeliciteerd met je peutertje R.
pi_105482959
Goedemorgen en dag Groof, gefeliciteerd! *O*

Peuter hier nog steeds flinke diarree en miepmiepmiep.
En dat nog steeds samen met zijn papa :P
  maandag 12 december 2011 @ 08:41:52 #7
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_105483331
Goedemorgen dames!

Ik zie dat er weer een jarige is! Gefeliciteerd R! *O*

Oeh freecell dat klinkt niet fijn! Beterschap voor beide!

Ik zou nog melden hoe Jesper slaapt op z'n nieuwe kamertje. (Gisteren niet aan toegekomen, wegens wederom een slopend drukke dag...) Maar het slapen gaat prima! Nu al twee nachten daar geslapen en het gaat gewoon precies hetzelfde als in z'n oude kamer :). Heerlijk hoor!

We hebben gisteren nu ook schilderijtjes en plankjes opgehangen, dus als ik vandaag tijd heb zal ik even wat foto's neerzetten in het kinderkamertopic.

Fijne dag allemaal!
  maandag 12 december 2011 @ 08:52:32 #8
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105483444
Beterschap voor je stervende zwanen freecell ;)

R, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Hier heeft er eentje de hele nacht geslapen in zijn eigen peuterbed! Alleen welteverstaan! Rond half 5 'riep' hij, maar ik was zo moe. Toen heb ik door de babyfoon gezegd dat hij maar onder de dekens moest gaan liggen en moest gaan slapen. Tot mijn grote verbazing heb ik hem daarna niet meer gehoord! :o
En hij begint steeds meer te oefenen met woorden (na)zeggen. O+
pi_105484074
Woehoe! Asy *O*

En ja, die stervende zwanen.... Ik heb even euthanasie op Tara overwogen vanmorgen, het kwam even op mij over als uitzichtloos en ondraaglijk lijden ;)
  maandag 12 december 2011 @ 09:30:55 #10
250838 Fee-nix
pi_105484159
Wat goed van Harry, Asy! En woordjes zeggen! Leuk :).
pi_105484212
Wat knap dat hij doorgeslapen heeft Asy!!

Gefeliciteerd groofsken!!

Voor als jullie zin hebben in een filmpje..
pi_105484248
Wat dans je leuk Oona!
pi_105484712
Hier 100% zeker de 6e ziekte, alleen of die heftige uitslag tussen haar benen ook daarvandaan komt weet ik niet, kan om 4 uur bij de huisarts terecht :)

Rest van de bultjes begint zich langzaam te verspreiden! Nu nog rond mond en benen maar de rest zal niet lang duren denk ik!
  maandag 12 december 2011 @ 10:04:46 #14
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_105484860
orea, fijn dat het de 6e ziekte is en niet de 5e. Is wrs een opluchting!

Wat leuk, die filmpjes! O+

Beterschap voor de zieken! :*
  maandag 12 december 2011 @ 10:06:24 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_105484902
Huh? Ik had hier met toch al gepost?!

Nog een keer dan:
Groofsken en R gefeliciteerd!

Troeta, wat geweldig dat hij loopt *O*

En dan kan ik Orea gelijk even beterschap voor de Muppet wensen :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_105484970
Dank! Maar muppet voelt zich prima gelukkig! Die uitslag ziet er heftig uit maar ze heeft er geen last van! :)
  maandag 12 december 2011 @ 10:44:45 #17
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105485822
Ooh Orea, wat een opluchting! Fijn!

freecell _O-

Yay! *O* Wat goed van Mex!
En het is zo'n schattig gezicht als ze die laatste stap niet zetten maar zich zo in je armen storten O+

Dat praten is zó lollig. Zegt de Nijntje laptop: zoek het cijfer drie, hoor je zo'n echo 'die' ;)
En hij heeft de hele morgen al 'n-tíe' geroepen (mijn zusje en die is niet hier :D).
Het leukste 'woordenspel' van hem: hij doet een dierengeluid en dan moet jij zeggen wat voor dier het is O+ meestal weet hij na een paar dieren even niks meer te verzinnen en begint hij opnieuw :D
Had ik al gezegd dat ik een heel leuk kind heb? En dat ik heul trots ben? En heul erg verliefd? *;
pi_105487180
Even zonder bij te lezen.

Waar ooit het tandenpoetsen een feest was hier, is het tegenwoordig een ramp :X
We hebben een apparaatje wat 2 min lang een liedje zingt (tikkie tik) en per 30 sec een lampje gaat branden totdat de 2 min om zijn. Dit was eerder hilarisch voor Mart, maar ook dat boeit hem niet meer. Het is nu gillen, krijsen weg lopen en/of weg draaien.

Iemand tips om hier mee om te gaan?
Ben zo bang voor gaatjes etc. Ik zelf heb hele gevoelige/slechte tanden als ik er niet genoeg aandacht aan besteedt qua verzorging.
  maandag 12 december 2011 @ 11:36:19 #19
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105487264
ymme, en gewoon die 2 minuten loslaten en zijn tandenpoetsen en dan stoppen vóórdat hij het beu is...
Hier wordt nooit 2 minuten gepoetst. Dat is een eeuwigheid. Zelfs mijn eigen tanden poets ik niet zo lang...
pi_105487315
Oh maar 2 min hoeft ook niet. Maar ik krijg de tandenborstel niet eens in zijn mond.
  maandag 12 december 2011 @ 11:38:07 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_105487327
Is het ook een elektrische tandenborstel dan ymme? Want de elektrische die ik hier heb liggen, is pas geschikt vanaf 3 jaar ofzo en er kleven ook nadelen aan enkel een elektrische. Ik heb zelf hier veel aan gehad:

http://www.tandartsendien(...)sen_met_kinderen.pdf

En anders eerst Mart zelf even laten poetsen en dan napoetsen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_105487388
Nee het is geen elektrische.
zelf poetsen en napoetsen had ik ook al bedacht, maar nee ook niet goed :(

Ik ga even de link lezen.
  maandag 12 december 2011 @ 11:40:40 #23
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105487392
Misschien een dagje overslaan en dan even frisse start.
Hoe lang is het al een drama? Hier merk ik pas drama als er weer tanden aan het duwen zijn. Anders doet hij braaf zijn mond open. Overigens laat Harry zijn tanden niet poetsen door zijn vader. Dan doet hij zijn mond niet open of hij bijt op de tandenborstel :D
pi_105487431
Een week of 2. Mart heeft al zijn tanden/kiezen al, dus dat kan het niet zijn.
Eerder bracht papa hem inderdaad elke avond naar bed incl tandenpoetsen, maar dat gaat nu niet meer. Ik mag het nu doen, maar van Mart mag ik zijn tanden dus niet poetsen.
pi_105487437
Hoe irriteer je mijn f-je?
Plakbandje op zijn hand plakken, hihi!

Hier is tanden poetsen ook geen succes, maar ik doe het gewoon en zing er een liedje bij. Gaat steeds makkelijker :)
  maandag 12 december 2011 @ 11:46:27 #26
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105487573
freecell, wat gemeen! Je kleine ministervende zwaan een beetje irriteren :D

Tja ymme, ik weet het ook niet. Samen met papa oefenen? Wat doe jij anders dan papa?
Misschien is hij alleen maar dwars omdat hij papa mist? (of is ie nog niet weg?)
Soms is het gewoon even doorbijten, maar weet niet of je dat wil.
pi_105487660
Papa is nog niet weg. Maar ik breng mart al wel vaker naar bed om hem vast te laten wennen.
We gaan gewoon volhouden en er proberen 'niet een punt' van te maken, Blijven lachen :)
pi_105487695
Oh ik zat te denken, misschien iets met een sticker methode.
Als 'we' netjes zijn tanden hebben mogen poetsen, dat hij dan een sticker mag uitkiezen en op een speciaal tandenpoets bord mag plakken. Of heeft dat op deze leeftijd nog niet veel nut?
pi_105487715
Tandenpoetsen was hier in het begin één groot feest, gevolgd door een periode waarin het één groot drama was waarin alleen mijn man met een hoop gekke bekken de tandenborstel in de mond van E kreeg. Een groot deel van het poetsen bestond eruit dat E zelf op de tandenborstel mocht "kauwen", dat vond ze namelijk wel leuk. We zijn gewoon rustig doorgegaan met het poetsen. Hoe boos ze ook werd, er werd gepoetst. Soms was het na 5 seconden poetsen wel klaar. Nu gaat het wel weer aardig. 2 minuten halen we hier echt niet. Ik had ergens gelezen dat je voor het tweede jaar 30 seconden kon aanhouden, dus daar houden we ons dankbaar aan. ;)
  maandag 12 december 2011 @ 11:52:36 #30
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105487795
uhm, stickermethode kan wel qua leeftijd, maar de vraag is of het Mart genoeg motiveert. Hoe dol is hij op stickers? Hij is nog te klein voor het principe: als je 10 stickers hebt, krijg je ene kadootje. Maar hij snapt wel het idee van een directe beloning...
Mag papa nog wel poetsen? Want dan laat je eerst papa doen (dan valt voor jou ook de druk weg om te móeten poetsen) en dan maak je er een spelletje van 'nu mama poetsen' en dan Mart poetsen,...
pi_105487937
Je zou je kunnen afvragen of je Mart wilt belonen voor het tandenpoetsen. Mijn standpunt is (op dit moment) dat tandenpoetsen vanzelfsprekend gebeurt, net als in bad gaan of luisteren als ik "nee" zeg. Als je met een beloningssysteem gaat werken dan maak je het bijzonder, een prestatie.

Laat je Mart wel eens kijken terwijl jij zelf je tanden poetst? Misschien maakt dat het voor hem nog wat interessanter of minder eng.
  maandag 12 december 2011 @ 12:00:16 #32
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105488007
Ik vraag me altijd af waarom je níet zou mogen belonen?
Voor jou is het vanzelfsprekend, voor je kind toch niet?
En jij poetst je tanden ook voor een beloning, namelijk een goed (verzorgd) gebit. Alleen dat snapt je kind nog niet...
Het is gewoon aanleren van nieuw gedrag. Dat kun je toch gewoon belonen en later de beloning afbouwen....
pi_105488045
Ik zeg toch niet dat je het niet mág belonen? :o Ik kies er alleen zelf niet voor. Over het vanzelfsprekende: als ik elke dag voor het naar bed gaan de tanden van E poets, al is het maar 5 seconden, dan denk ik dat ze het wel als iets vanzelfsprekends ervaart. Ze pakt zelf de tandpasta al.
pi_105488093
quote:
2s.gif Op maandag 12 december 2011 12:00 schreef Asyniur het volgende:
Ik vraag me altijd af waarom je níet zou mogen belonen?
Voor jou is het vanzelfsprekend, voor je kind toch niet?
En jij poetst je tanden ook voor een beloning, namelijk een goed (verzorgd) gebit. Alleen dat snapt je kind nog niet...
Het is gewoon aanleren van nieuw gedrag. Dat kun je toch gewoon belonen en later de beloning afbouwen....
nja, ok. daar heb je zeker een punt mee. alleen is er op deze leeftijd zoveel te leren dat je dan wellicht aan de gang blijft met allerlei beloningssystemen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 12 december 2011 @ 12:04:43 #35
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105488137
Ik zeg toch ook niet dat jij dat zei ;)

Ik vind lopen ook vanzelfsprekend en stapelen en eigenlijk alles wat een kind van zichzelf doen, en tóch worden we er lyrisch van en gaan we belonen met aandacht en proberen we het kind nog een stapje te laten doen...
Dat is nou net waar zo'n beetje alle gedrag op gebasseerd is. Zonder beloning/bekrachtiger, dooft het gedrag bijna altijd uit...
  maandag 12 december 2011 @ 12:06:07 #36
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105488187
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:03 schreef simmu het volgende:

[..]

nja, ok. daar heb je zeker een punt mee. alleen is er op deze leeftijd zoveel te leren dat je dan wellicht aan de gang blijft met allerlei beloningssystemen.
Nee hoor, je kunt er toch voor kiezen om iets met een duidelijk beloningssyteem te belonen als het voor jou belangrijk is dat het kind het leert.
Voor de meeste andere zaken is jubelen al genoeg ;)
  maandag 12 december 2011 @ 12:07:51 #37
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105488236
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:01 schreef Cantare het volgende:
Ik zeg toch niet dat je het niet mág belonen? :o Ik kies er alleen zelf niet voor. Over het vanzelfsprekende: als ik elke dag voor het naar bed gaan de tanden van E poets, al is het maar 5 seconden, dan denk ik dat ze het wel als iets vanzelfsprekends ervaart. Ze pakt zelf de tandpasta al.
Nee, dat is gewoon een routine. Een aangeleerde volgorde van gedrag.
Mijn zoon weet ook precies in welke volgorde wát gaat plaatsvinden voor het avondritueel. Omdat we elke avond hetzelfde doen.
pi_105488624
Als iets routine is dan is het toch vanzelfsprekend dat het gaat gebeuren? Wat mij betreft: tandenpoetsen gebeurt altijd, het is vanzelfsprekend. Het gebeurt, linksom of rechtsom. Ik ga er vanuit dat E het niet prettig vindt als het tandenpoetsen een strijd is. De directe beloning voor "goed" gedrag van haar kant is dat het tandenpoetsen leuk verloopt. En natuurlijk hoort daar gejubel bij. Maar geen stickers.
pi_105488727
quote:
2s.gif Op maandag 12 december 2011 12:04 schreef Asyniur het volgende:
Ik vind lopen ook vanzelfsprekend en stapelen en eigenlijk alles wat een kind van zichzelf doen, en tóch worden we er lyrisch van en gaan we belonen met aandacht en proberen we het kind nog een stapje te laten doen...
Dat is nou net waar zo'n beetje alle gedrag op gebasseerd is. Zonder beloning/bekrachtiger, dooft het gedrag bijna altijd uit...
Ik ken die theorie. Alleen denk ik dat het te eenzijdig is om 'm rechtstreeks te koppelen aan een externe beloner (in dit geval een jubelende ouder). Een gezond kind dat niet aangemoedigd wordt tot lopen, zal toch gaan lopen. Waarom? Omdat de beloning het lopen zelf is en alle mogelijkheden die het kind er daardoor bij krijgt.
pi_105488747
Jullie willen niet weten hoe hard ik jubel als het een keertje wel goed gaat :D
En ik wil mart zeker niet voor alles belonen, zeker niet. Want sommige dingen zijn nu eenmaal zo en daar valt niet over te onderhandelen of wat dan ook. Maar dit is eigenlijk het enigste punt waar we qua gedrag (is dat wel de juiste benoeming nu..) waar we niet tevreden over zijn. Verder wordt hier nergens een punt van gemaakt (nou ja avond eten, maar daar maak ik me echt niet druk om dat komt wel weer, fase).

Maar we gaan het gewoon nog even stug volhouden. Gisteren mocht mart mijn tandenpoetsen en dat vond hij helemaal geweldig. Vanavond maar weer eens zo proberen! En wellicht dat dit ook gewoon een fasé is die vanzelf weer over gaat. We zullen het zien, anders overweeg ik het stickeren. Hij vind stickers plakken helemaal leuk, vooral dierenstickers.
pi_105488916
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:27 schreef ymme het volgende:

Maar we gaan het gewoon nog even stug volhouden. Gisteren mocht mart mijn tandenpoetsen en dat vond hij helemaal geweldig. Vanavond maar weer eens zo proberen!
Wat leuk dat dat zo heeft gewerkt. O+
quote:
En wellicht dat dit ook gewoon een fasé is die vanzelf weer over gaat.
Dat zou heel goed kunnen. Misschien gaat het Mart niet eens om het tandenpoetsen zelf, maar om het feit dát hij ergens tegen kan protesteren, en de situatie hem gelegenheid geef om uit te proberen hoe daarop gereageerd wordt. Hun mond dichthouden (of opentrekken) is één van de weing dingen waar die ukkies "macht" hebben over de situatie. Daarom zijn júist eten en tandenpoetsen van die strijdmomenten (als je er een tenminste strijd van maakt).
quote:
We zullen het zien, anders overweeg ik het stickeren. Hij vind stickers plakken helemaal leuk, vooral dierenstickers.
Ben benieuwd!
  maandag 12 december 2011 @ 12:45:10 #42
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_105489233
Veel gelezen maar ben grotendeeld vergeten waar ik op wilde reageren.

Orea, ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk blijkt te zijn, ik hoop dat je iets krijgt vanmiddag waar het snel mee weg gaat.

Free, jammer dat zowel Tara als F nog ziek zijn.

Dat Bilibo ziet er interessant uit, is het zoiets van 0-99 jaar?
pi_105489573
Nu ik er zo even goed over aan het nadenken ben, kom ik tot de conclussie dat Mart inderdaad overal waar hij tegen kan tegen stribbelen hij dit ook doet. Fasé waarschijnlijk.
pi_105491466
O+ hyperblij kind vangen voor de lunch

maandag 12 december 2011 @ 14:47:40 #45
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105493254
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:26 schreef Cantare het volgende:

[..]

Ik ken die theorie. Alleen denk ik dat het te eenzijdig is om 'm rechtstreeks te koppelen aan een externe beloner (in dit geval een jubelende ouder). Een gezond kind dat niet aangemoedigd wordt tot lopen, zal toch gaan lopen. Waarom? Omdat de beloning het lopen zelf is en alle mogelijkheden die het kind er daardoor bij krijgt.
Het gaat niet om wat jíj een beloning vindt (zonder strijd tandenpoetsen), Het gaat erom of de ander (in dit geval kind) het belonend vindt. ;)

En met dat laatste heb je gelijk. Maar dat is nou net het verschil tussen lopen en tandenpoetsen. Lopen is iets wat ze zelf tof vinden, tanden poetsen niet. Ik ken geen enkel kind dat uit zichzelf heeft bedacht om zijn tanden te gaan poetsen. Het levert namelijk niks op aan voordelen vanuit het oogpunt van het kind. ;)

En wat een heerlijke deugniet heb je daar! Die lach van haar werkt gewoon aanstekelijk! O+

pessie, hoe gaat het met het slapen van Nathan?
pi_105494031
quote:
2s.gif Op maandag 12 december 2011 14:47 schreef Asyniur het volgende:
Het gaat niet om wat jíj een beloning vindt (zonder strijd tandenpoetsen), Het gaat erom of de ander (in dit geval kind) het belonend vindt. ;)
Denk je niet dat een kind het prettiger vindt om op een leuke manier tanden te poetsen dan op een vervelende manier? En kind stribbelt tegen omdat hij of zij daarmee een kans maakt om onder het tandenpoetsen uit te komen. Als duidelijk is dat dát niet gaat gebeuren, loont het wel degelijk om mee te werken.
quote:
En met dat laatste heb je gelijk. Maar dat is nou net het verschil tussen lopen en tandenpoetsen. Lopen is iets wat ze zelf tof vinden, tanden poetsen niet. Ik ken geen enkel kind dat uit zichzelf heeft bedacht om zijn tanden te gaan poetsen. Het levert namelijk niks op aan voordelen vanuit het oogpunt van het kind. ;)
Jij begon n.a.v. het tandenpoetsverhaal over het effect van belonen en koppelde dat aan het leren lopen en stapelen. Je zei dat gedrag uitdooft als het niet beloond wordt en noemde als voorbeeld jubelen en aanmoedigen van de ouder. Daar reageerde ik op met mijn opmerking dat er ook andere beloningen zijn dan expliciete beloningen van ouders. Dat tandenpoetsen iets anders is dan lopen, snap ik ook wel. ;)

Het punt is meer in het algemeen: wanneer je steeds expliciet beloont dan gaat je kind handelen om steeds weer die beloning te krijgen. Je kweekt daarmee een extrinsieke motivatie (motivatie afhankelijk van beloning/straf) en het is dan moeilijk om nog de overstap te maken naar een instrinsieke motivatie (motivatie afhankelijk van eigen wil of voordeel).

Dat zie je bijvoorbeeld wanneer ouders hun kind uitgebreid prijzen om iedere tekening. Een kind gaat dan zoveel mogelijk tekeningen maken om steeds weer jouw complimentjes te krijgen (extrinsiek) en zetten desnoods alleen een kras op papier, terwijl je éigenlijk wilt dat het kind tekent omdat hij tekenen fijn vindt (intrinsiek) en zich daarin ontwikkelt.

Koppeling naar het tandenpoetsen: wil je dat je kind meewerkt vanwege die sticker of omdat het merkt dat het proces fijner verloopt als hij/zij meewerkt? Ik kan me héél goed voorstellen dat op een gegeven moment voor de sticker kiest, maar ik vind dat andere een interessante benaderingswijze waar ik zelf wel mee aan de slag wil.

Ik ben even aan het zoeken naar waar dit idee ook alweer vandaan komt. Pikler methode ofzo?

[ Bericht 2% gewijzigd door Cantare op 12-12-2011 15:35:46 ]
pi_105494070
quote:
2s.gif Op maandag 12 december 2011 14:47 schreef Asyniur het volgende:
En wat een heerlijke deugniet heb je daar! Die lach van haar werkt gewoon aanstekelijk! O+
Ja :) hoewel ik ook wel duidelijk merkte dat ze al moe was. Ze is bijna altijd wel vrolijk, maar zo hysterisch is ze alleen als ze op het randje van instorten staat. :D Na het eten was ze direct vertrokken.
pi_105494733
R en GRoofs, van harte gefeliciteerd! (S. natuurlijk ook met haar grote kleine broerke) *O*
  maandag 12 december 2011 @ 15:59:59 #49
250838 Fee-nix
pi_105495893
Cantare, volgens mij zijn er meerdere visies die uit gaan van de intrinsieke motivatie v.h. kind. Pikler is zo'n voorbeeld... dat gaat er van uit dat als je een kind 'z'n gang' laat gaan, het kind vanzelf alle stadia van ontwikkeling doorloopt. (Onder bepaalde voorwaarden, zoals: ruimte genoeg om vrij te bewegen en dus niet de hele dag in een wipper zetten of in de box zetten terwijl het kind al kan tijgeren ofzo). Maar bijv. Montessori sluit hier ook heel mooi bij aan. Die gaat er van uit dat een kind 'gevoelige periodes' heeft. D.w.z periodes waarin een kind vanuit zichzelf ineens erg geïnteresseerd raakt om te leren lopen/tellen/schrijven/rekenen/bouwen/vul zelf maar in. En als je daar als ouder/leerkracht op in speelt, leert het kind optimaal. Waar veel scholen nog heel klassikaal werken (iedereen leert op hetzelfde moment hetzelfde stukje stof), gaat Montessori dus uit van de interesses van het kind. En stelt: als je iets aanbiedt waar het kind zelf nog niet mee bezig is (bijv. lezen), dan zal het kind dit ook wel leren, maar veeeel moeizamer en langzamer. Kind is niet gemotiveerd.

Tandenpoetsen is hier trouwens ook niet leuk :N . En vooral niet als ik het doe... Ik heb al afgekeken bij papa, maar zo anders doe ik het niet. Nouja: ik heb ook zoiets: dit is gewoon iets wat moet, waar hij niet onder uit komt. Ik zing een liedje, ik doe heel zachtjes en als hij dan nog steeds alles bij elkaar krijst, heeft hij pech.
pi_105496202
Ik geef Mex in bad de tandenborstel met tandpasta, ik schrob even goed over zn tandjes en de rest laat ik hem zelf kauwen.
Soms ga ik dan ook mn tanden poetsen,vind ie helemaal geweldig.

Fijn dat muppet zich weer goed voelt!
Grappig filmpje Cantare!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')