nja, ok. daar heb je zeker een punt mee. alleen is er op deze leeftijd zoveel te leren dat je dan wellicht aan de gang blijft met allerlei beloningssystemen.quote:Op maandag 12 december 2011 12:00 schreef Asyniur het volgende:
Ik vraag me altijd af waarom je níet zou mogen belonen?
Voor jou is het vanzelfsprekend, voor je kind toch niet?
En jij poetst je tanden ook voor een beloning, namelijk een goed (verzorgd) gebit. Alleen dat snapt je kind nog niet...
Het is gewoon aanleren van nieuw gedrag. Dat kun je toch gewoon belonen en later de beloning afbouwen....
Nee hoor, je kunt er toch voor kiezen om iets met een duidelijk beloningssyteem te belonen als het voor jou belangrijk is dat het kind het leert.quote:Op maandag 12 december 2011 12:03 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, ok. daar heb je zeker een punt mee. alleen is er op deze leeftijd zoveel te leren dat je dan wellicht aan de gang blijft met allerlei beloningssystemen.
Nee, dat is gewoon een routine. Een aangeleerde volgorde van gedrag.quote:Op maandag 12 december 2011 12:01 schreef Cantare het volgende:
Ik zeg toch niet dat je het niet mág belonen?Ik kies er alleen zelf niet voor. Over het vanzelfsprekende: als ik elke dag voor het naar bed gaan de tanden van E poets, al is het maar 5 seconden, dan denk ik dat ze het wel als iets vanzelfsprekends ervaart. Ze pakt zelf de tandpasta al.
Ik ken die theorie. Alleen denk ik dat het te eenzijdig is om 'm rechtstreeks te koppelen aan een externe beloner (in dit geval een jubelende ouder). Een gezond kind dat niet aangemoedigd wordt tot lopen, zal toch gaan lopen. Waarom? Omdat de beloning het lopen zelf is en alle mogelijkheden die het kind er daardoor bij krijgt.quote:Op maandag 12 december 2011 12:04 schreef Asyniur het volgende:
Ik vind lopen ook vanzelfsprekend en stapelen en eigenlijk alles wat een kind van zichzelf doen, en tóch worden we er lyrisch van en gaan we belonen met aandacht en proberen we het kind nog een stapje te laten doen...
Dat is nou net waar zo'n beetje alle gedrag op gebasseerd is. Zonder beloning/bekrachtiger, dooft het gedrag bijna altijd uit...
Wat leuk dat dat zo heeft gewerkt.quote:Op maandag 12 december 2011 12:27 schreef ymme het volgende:
Maar we gaan het gewoon nog even stug volhouden. Gisteren mocht mart mijn tandenpoetsen en dat vond hij helemaal geweldig. Vanavond maar weer eens zo proberen!
Dat zou heel goed kunnen. Misschien gaat het Mart niet eens om het tandenpoetsen zelf, maar om het feit dát hij ergens tegen kan protesteren, en de situatie hem gelegenheid geef om uit te proberen hoe daarop gereageerd wordt. Hun mond dichthouden (of opentrekken) is één van de weing dingen waar die ukkies "macht" hebben over de situatie. Daarom zijn júist eten en tandenpoetsen van die strijdmomenten (als je er een tenminste strijd van maakt).quote:En wellicht dat dit ook gewoon een fasé is die vanzelf weer over gaat.
Ben benieuwd!quote:We zullen het zien, anders overweeg ik het stickeren. Hij vind stickers plakken helemaal leuk, vooral dierenstickers.
Het gaat niet om wat jíj een beloning vindt (zonder strijd tandenpoetsen), Het gaat erom of de ander (in dit geval kind) het belonend vindt.quote:Op maandag 12 december 2011 12:26 schreef Cantare het volgende:
[..]
Ik ken die theorie. Alleen denk ik dat het te eenzijdig is om 'm rechtstreeks te koppelen aan een externe beloner (in dit geval een jubelende ouder). Een gezond kind dat niet aangemoedigd wordt tot lopen, zal toch gaan lopen. Waarom? Omdat de beloning het lopen zelf is en alle mogelijkheden die het kind er daardoor bij krijgt.
Denk je niet dat een kind het prettiger vindt om op een leuke manier tanden te poetsen dan op een vervelende manier? En kind stribbelt tegen omdat hij of zij daarmee een kans maakt om onder het tandenpoetsen uit te komen. Als duidelijk is dat dát niet gaat gebeuren, loont het wel degelijk om mee te werken.quote:Op maandag 12 december 2011 14:47 schreef Asyniur het volgende:
Het gaat niet om wat jíj een beloning vindt (zonder strijd tandenpoetsen), Het gaat erom of de ander (in dit geval kind) het belonend vindt.
Jij begon n.a.v. het tandenpoetsverhaal over het effect van belonen en koppelde dat aan het leren lopen en stapelen. Je zei dat gedrag uitdooft als het niet beloond wordt en noemde als voorbeeld jubelen en aanmoedigen van de ouder. Daar reageerde ik op met mijn opmerking dat er ook andere beloningen zijn dan expliciete beloningen van ouders. Dat tandenpoetsen iets anders is dan lopen, snap ik ook wel.quote:En met dat laatste heb je gelijk. Maar dat is nou net het verschil tussen lopen en tandenpoetsen. Lopen is iets wat ze zelf tof vinden, tanden poetsen niet. Ik ken geen enkel kind dat uit zichzelf heeft bedacht om zijn tanden te gaan poetsen. Het levert namelijk niks op aan voordelen vanuit het oogpunt van het kind.
Jaquote:Op maandag 12 december 2011 14:47 schreef Asyniur het volgende:
En wat een heerlijke deugniet heb je daar! Die lach van haar werkt gewoon aanstekelijk!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |