abonnement Unibet Coolblue
pi_105287203

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105287248
Enfin, hier weer verder.

Managers op de beurs verdien teveel; die mening deel ik

Maar feit blijft dat als jouw baas je morgen een bonus van een ton geeft, jij ook niet verwacht dat hij daar een paar jaar later over komt klagen...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  woensdag 7 december 2011 @ 11:23:39 #3
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105287791
Managers verdienen wat ze waard zijn. Of dat nou 1k of 1kk is.
pi_105288504
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:23 schreef Sokz het volgende:
Managers verdienen wat ze waard zijn. Of dat nou 1k of 1kk is.
Het is alleen lastig om die waarde te bepalen, helaas. En mensen vinden het moeilijk om te accepteren dat ze er soms naast zitten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105290787
Hier weer een publicatie van Beleggers Belangen met wat interessante defensieve aandelen:

3x vijf defensieve groeiaandelen voor turbulente tijden (Telegraaf)

Dit vanuit de gedachte dat deze aandelen veel minder gevoelig zijn voor vraaguitval en beter in staat zullen zijn de inflatie bij te houden dan luxeaandeeltjes.



Zie ook een eerdere post in Beursvloer #221 - Waar we kooplijstjes in de schoen stoppen
  woensdag 7 december 2011 @ 12:54:05 #6
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105291105
Ten Cate vind ik best een mooi bedrijf. Nog nooit echt iets over opgezocht maar de producten die ze maken en de klanten die ze hebben (US army) lijkt me dat best wel interessant.
  woensdag 7 december 2011 @ 12:54:33 #7
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105291120
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:43 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Het is alleen lastig om die waarde te bepalen, helaas. En mensen vinden het moeilijk om te accepteren dat ze er soms naast zitten.
De markt bepaalt de waarde. Kwestie van vraag en aanbod. en de gebrekkige werking daarvan ..
pi_105291284
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:54 schreef Sokz het volgende:

[..]

De markt bepaalt de waarde. Kwestie van vraag en aanbod. en de gebrekkige werking daarvan ..
Dat dus. Maar vervolgens jankt men als er teveel verdiend wordt...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105293125
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:58 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Dat dus. Maar vervolgens jankt men als er teveel verdiend wordt...
shit zeg, 't zit diep.

OT: Zou nooit instappen in bedrijven waarbij een grote klant grotendeels verantwoordelijk is voor de omzet. Zeker niet als die ene klant dan ook nog een overheidinstantie is, en al helemaal niet als het een overheid van een ander land is. Niet dat het niet goed kán gaan, maar meer om de risico's te vermijden.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105294377
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:50 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

shit zeg, 't zit diep.

OT: Zou nooit instappen in bedrijven waarbij een grote klant grotendeels verantwoordelijk is voor de omzet. Zeker niet als die ene klant dan ook nog een overheidinstantie is, en al helemaal niet als het een overheid van een ander land is. Niet dat het niet goed kán gaan, maar meer om de risico's te vermijden.
Op zich zijn overheden vaak interessant omdat ze met lange contracten werken en in veel sectoren beter betalen dan andere klanten. Maar klantconcentratie is bijna altijd een risico dat je mee moet nemen. Capita PLC is een voorbeeld van een bedrijf met een erg hoge waardering door zijn lange termijnscontracten met de (Britse) overheid.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105295393
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:19 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Op zich zijn overheden vaak interessant omdat ze met lange contracten werken en in veel sectoren beter betalen dan andere klanten. Maar klantconcentratie is bijna altijd een risico dat je mee moet nemen. Capita PLC is een voorbeeld van een bedrijf met een erg hoge waardering door zijn lange termijnscontracten met de (Britse) overheid.
Meer een obligatie achtig aandeel dan?
En niet bang dat zo'n bedrijf "lui" wordt?

Het is natuurlijk ook allemaal relatief, dwz tov andere bedrijfen met andere "klant profielen", maar ik blijf er liever vanaf. Nog genoeg andere dingen te vinden zonder te grote politieke & klanten risico's, al zijn indd de lange contracten wel prettig.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105295504
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:47 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

Meer een obligatie achtig aandeel dan?
En niet bang dat zo'n bedrijf "lui" wordt?

Het is natuurlijk ook allemaal relatief, dwz tov andere bedrijfen met andere "klant profielen", maar ik blijf er liever vanaf. Nog genoeg andere dingen te vinden zonder te grote politieke & klanten risico's, al zijn indd de lange contracten wel prettig.
Elke business heeft klanten risico's, bij sommige is het enkel gespreider en dus minder volatiel. Waar mensen zich bij "de overheid" vaak in vergissen, is dat het niet 1 klant is. Veel service bedrijven (zoals Capita) sluiten contracten met 100-en lokale overheden. En dat zorgt dus toch voor spreiding, want ze worden niet centraal aangestuurd en zullen dus niet allemaal tegelijk opzeggen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  woensdag 7 december 2011 @ 15:51:35 #13
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105297820
Over Fugro gesproken, lijkt het alsof de groei van het bedrijf afvlakt. Het nettoresultaat over de laatste vijf jaar:

2010 2009 2008 2007 2006
272 263 283 216 141
(bron: ft.com)

Voor 2011 verwachten ze minstens 260m
http://www.rtl.nl/compone(...)erwachting-fugro.xml

quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:54 schreef Sokz het volgende:
Ten Cate vind ik best een mooi bedrijf. Nog nooit echt iets over opgezocht maar de producten die ze maken en de klanten die ze hebben (US army) lijkt me dat best wel interessant.
Denk je niet dat er vroeg of laat gigantisch zal worden bezuinigd op de defensieuitgaven in de VS? Dat lijkt bij de grote Amerikaanse wapenfabrikanten al ingeprijsd als je kijkt voor hoeveel ze over de toonbank gaan.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105298242
Naar nettoresultaat kijken is niet echt nuttig, dan pik je alle "one-offs" mee, inclusief niet-operationele items zoals rente, belasting en fx. Je kunt beter naar EBITDA/EBITA/EBIT kijken:

EBITDA
2010: 559.1m
2009: 548.6m
2008: 534.3m
2007: 436.5m
2006: 289.4m

En inderdaad, het vlakt wat af. Niet gek in dit klimaat, maar je zou dieper kunnen graven naar organische groei en marge ontwikkeling.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105298622
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:04 schreef Bajskorv het volgende:
Naar nettoresultaat kijken is niet echt nuttig, dan pik je alle "one-offs" mee, inclusief niet-operationele items zoals rente, belasting en fx. Je kunt beter naar EBITDA/EBITA/EBIT kijken:

EBITDA
2010: 559.1m
2009: 548.6m
2008: 534.3m
2007: 436.5m
2006: 289.4m

En inderdaad, het vlakt wat af. Niet gek in dit klimaat, maar je zou dieper kunnen graven naar organische groei en marge ontwikkeling.
of de capitalisatie van de ontwikkeling van hun eigen data base / bibliotheek, die ze dus niet door de P&L laten lopen, en die tov concurentie verouderd is. (Hence de opgeleukte marges)

[ Bericht 1% gewijzigd door mister_popcorn op 07-12-2011 16:23:00 (verduidelijking) ]
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105299123
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:14 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

of de capitalisatie van de ontwikkeling van hun eigen data base / bibliotheek, die ze dus niet door de P&L laten lopen, en die tov concurentie verouderd is. (Hence de opgeleukte marges)
wie is hun concurrentie eigenlijk?
  woensdag 7 december 2011 @ 17:10:09 #17
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_105300798
Hoe moet je een keuze maken tussen PEP of KO. Beide uitstekende bedrijven, goede dividend geschiedenis, groeiende omzetten. Iemand een sterke voorkeur voor een?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 7 december 2011 @ 17:18:40 #18
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105301107
KO:
Enterprise Value/EBITDA (ttm)6: 13.63
Sales past 5Y 8.74%
EPS past 5Y 19.98%
ROE 41.31%
Profit Margin (ttm): 27.59%
Price/Sales (ttm): 3.29

PEP:
Enterprise Value/EBITDA (ttm)6: 9.77
Sales past 5Y 12.18%
EPS past 5Y 10.37%
ROE 29.03%
Profit Margin (ttm): 9.91%
Price/Sales (ttm): 1.57

(bron: yahoo finance; en finviz voor de groei in omzet en wpa)

Niet echt vergelijkbare bedrijven lijkt het.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 7 december 2011 @ 17:27:53 #19
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105301477
Pepsi heeft naast de frisdrank tak natuurlijk ook de complete chipsmarkt ongeveer in handen + approx. 1/2e van de watermarkt.

paar topics terug ook al een discussie overgeweest ..
Beursvloer #198 - Long op Griekenland


Ten Cate was toch ook van plan om een anti-tsunami 'iets' te plaatsen bij tsunami-gevoelige plekken? Verder marktleider in kunstgras + thermoshit voor 't leger inderdaad. Vind dat ze innovatief zijn en dat is imho ook wel wat waard.
pi_105301716
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:27 schreef Sokz het volgende:
Ten Cate was toch ook van plan om een anti-tsunami 'iets' te plaatsen bij tsunami-gevoelige plekken? Verder marktleider in kunstgras + thermoshit voor 't leger inderdaad. Vind dat ze innovatief zijn en dat is imho ook wel wat waard.
Nederlands bedrijf, VOC mentaliteit. Is ook wat voor te zeggen. :)
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_105302110
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:27 schreef Sokz het volgende:
Ten Cate was toch ook van plan om een anti-tsunami 'iets' te plaatsen bij tsunami-gevoelige plekken? Verder marktleider in kunstgras + thermoshit voor 't leger inderdaad. Vind dat ze innovatief zijn en dat is imho ook wel wat waard.
Maar ook genoemd door Rabobank als één van de bedrijven die dreigen tegen de grenzen van hun bankconvenanten te lopen..... dus wel even de financiering checken :)
Ze worden namelijk wel in een illuster rijtje van brekebenen gezet, al ken ik de exacte ins en outs niet: http://www.belegger.nl/nieuws/114146/recessie-drukt-balansen.html

Ik heb toch wel het idee dat ze aardig wat toeleveren aan zaken waar de budgetten de komende 10 jaar wel eens op hold kunnen gaan (defensie, kunstgras). Dus ik weet het niet zo met ze. Vast mooie technologische kennis. Wat is het risico dat morgen een Chinese collega het voor de helft kan?
pi_105302219
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vast mooie technologische kennis. Wat is het risico dat morgen een Chinese collega het voor de helft kan?
Het lijkt me dat er behoorlijke kapitaalinvesteringen nodig zijn voordat je kunstgras aan kunt gaan leggen. Daarnaast zullen ze bij Ten Cate hopelijk een behoorlijk patentportfolio hebben? Niet dat de Chinezen zich daar veel van aantrekken, maar toch.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 7 december 2011 @ 18:00:49 #23
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_105302777
Galapagos +11%.
Heel leuk, maar waarom...?
  woensdag 7 december 2011 @ 18:09:46 #24
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_105303095
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:00 schreef Lemans24 het volgende:
Galapagos +11%.
Heel leuk, maar waarom...?
Stond ook op mijn lijstje om te kopen. Maar is alleen maar opwaarts gegaan de laatste tijd.
Paardelul !!!
pi_105306245
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:47 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het lijkt me dat er behoorlijke kapitaalinvesteringen nodig zijn voordat je kunstgras aan kunt gaan leggen. Daarnaast zullen ze bij Ten Cate hopelijk een behoorlijk patentportfolio hebben? Niet dat de Chinezen zich daar veel van aantrekken, maar toch.
Dit is een vrij ontwikkelde business, ook in Azie. Maar goed, het is minder dan de helft van de omzet en minder dan 40% van de operationele winst. Daarnaast is Ten Cate vooral een toeleverancier van de vezel, en niet een fabrikant die ook kunstgras aan legt.

En je moet niet vergeten dat sportfaciliteiten grotendeels afhankelijk zijn van subsidies en lokale overheden moeten momenteel ook op hun centjes passen. Geen makkelijke, wat mij betreft (zit toevallig ook ergens ver weg in de sector). Daarnaast traden ze momenteel op 9.2x EBIT, wat ik niet noodzakelijk goedkoop vind. Oh, en hun schuld valt wel mee met ~2.2x EBITDA.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105312337
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:27 schreef Sokz het volgende:
Pepsi heeft naast de frisdrank tak natuurlijk ook de complete chipsmarkt ongeveer in handen + approx. 1/2e van de watermarkt.

Dit dus. KO is 100% non-alcoholische drank.

PEP haalt in noord en zuid Amerika (73% van globale omzet);
- 32% uit Frito-Lay (snacks);
- 4% uit Quaker Foods (cereals);
- 15% uit Latin America Foods (LAF, wederom snacks); en slechts
- 49% uit dranken

In Europa en de rest van de wereld is lastiger te zien, maar die 27% van de global omzet bevat wederom een mix van snacks en drank.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105334660
Kan iemand uitleggen waarom dit zo is? Ik dacht juist dat higher-convexity bonds altijd beter presteren als rentes veranderen over tijd, ongeacht of de verandering groot of klein is.

quote:
If rates change only slightly, the higher yield-lower convexity
bond will perform better; if rates change by a substantial amount, the lower yieldhigher
convexity bond will perform better.
pi_105337006
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 19:15 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Dit is een vrij ontwikkelde business, ook in Azie. Maar goed, het is minder dan de helft van de omzet en minder dan 40% van de operationele winst. Daarnaast is Ten Cate vooral een toeleverancier van de vezel, en niet een fabrikant die ook kunstgras aan legt.

En je moet niet vergeten dat sportfaciliteiten grotendeels afhankelijk zijn van subsidies en lokale overheden moeten momenteel ook op hun centjes passen. Geen makkelijke, wat mij betreft (zit toevallig ook ergens ver weg in de sector). Daarnaast traden ze momenteel op 9.2x EBIT, wat ik niet noodzakelijk goedkoop vind. Oh, en hun schuld valt wel mee met ~2.2x EBITDA.
Denk dat je momenteel sowieso niet afhankelijk wil zijn van de overheid qua inkomsten. Sportcomplexen hier in het dorp krijgen veel minder subsidie en daardoor is het omzetten van gras naar kunstgras grotendeels stil gelegd, en dit is in de hele omgeving zo.
pi_105338334
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:05 schreef Walkerr het volgende:
Kan iemand uitleggen waarom dit zo is? Ik dacht juist dat higher-convexity bonds altijd beter presteren als rentes veranderen over tijd, ongeacht of de verandering groot of klein is.
Ik denk dat jij dit plaatje in je hoofd hebt:
convexity2.gif

In de quote wordt echter aangegeven dat de lower convexity bond een hogere yield heeft. De grafiek van Bond B verschuift dus horizontaal naar rechts naar een hogere yield waarde op de x-as.

Ik kon hiervan geen plaatje vinden, maar je kunt waarschijnlijk wel zien dat Bond B na zo'n horizontale verschuiving inderdaad in een beperkt interval ('slight rate change') boven de grafiek van Bond A uitkomt (en dus beter presteert in dat interval).

Ik denk tenminste dat dit bedoeld wordt, maar ik ken de context van de quote verder niet.

NB: plaatje geripped van www.investopedia.com/terms/c/convexity.asp waar nog wat verdere uitleg.
pi_105341334
Wat verwachten jullie van de euro top :)
BlaBlaBla
pi_105341823
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:14 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat verwachten jullie van de euro top :)
Een hoop onkosten welke worden doorbelast aan de burgers van Europa met een marginaal resultaat. ;)

Serieus: Ik denk dat er uiteindelijk relatief weinig zal worden besloten. Europa heeft gewoon te maken met verschillende culturen en landen. Om alle handen op een buik te krijgen is gewoon ontzettend lastig. Ik vermoed dat EU leiders de top met name gaan gebruiken om de risicio's in te schatten voor de eigen economie nav wat de ander zegt / doet.
Profiel opgeheven.
pi_105344281
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:27 schreef Bierie het volgende:

[..]

Een hoop onkosten welke worden doorbelast aan de burgers van Europa met een marginaal resultaat. ;)
_O-

Heb ooit ook overwogen of de politiek iets voor mij is, maar nadat ik het nieuws wat meer was gaan volgen kwam ik er al snel achter dat landelijke politiek al gigantisch traag en met gezeik gaat, en toen ik zag hoe het op Europees niveau ging heb ik de stekker uit het idee getrokken.

Een log en traag apparaat als de Europese Unie is toch totaal ongeschikt om snel beslissingen te kunnen nemen, zoals in dit geval nodig is.
pi_105344655
quote:
In de quote wordt echter aangegeven dat de lower convexity bond een hogere yield heeft. De grafiek van Bond B verschuift dus horizontaal naar rechts naar een hogere yield waarde op de x-as.

Ik kon hiervan geen plaatje vinden, maar je kunt waarschijnlijk wel zien dat Bond B na zo'n horizontale verschuiving inderdaad in een beperkt interval ('slight rate change') boven de grafiek van Bond A uitkomt (en dus beter presteert in dat interval).

Ik denk tenminste dat dit bedoeld wordt, maar ik ken de context van de quote verder niet.

NB: plaatje geripped van www.investopedia.com/terms/c/convexity.asp waar nog wat verdere uitleg.
.

Jep ik snap het. thanks!
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 december 2011 @ 19:45:36 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105349254
quote:
Banken Europa hebben 115 miljard nodig

De grote banken in Europa hebben bijna 115 miljard euro aan extra kapitaal nodig om aan de strengere kapitaaleisen te voldoen. Dat heeft de banktoezichthouder European Banking Authority (EBA) berekend.

Griekse banken kampen met de grootste tekorten, naar verluidt 30 miljard euro. Spaanse banken zouden 26,2 miljard euro extra nodig hebben, Italiaanse banken 15,4 miljard euro, Duitse banken 13,1 miljard euro, Franse banken 7,3 miljard euro, Portugese banken 7 miljard euro, Belgische banken 6,3 miljard euro en Oostenrijkse banken 3,9 miljard euro.

In totaal werd het kapitaal van ruim 70 banken onder de loep genomen.

Plannen
De Nederlandse banken ING, ABN Amro en Rabobank voldoen aan de kapitaaleisen van de EBA. SNS maakte bekend 159 miljoen extra kapitaal nodig te hebben.

De herkapitalisatie moet voor eind juni 2012 volgens de EBA-regels zijn uitgevoerd. De banken hebben volgens bronnen tot 20 januari de tijd om hun plannen bekend te maken over hoe ze het benodigde geld denken aan te trekken.

http://nos.nl/artikel/320(...)5-miljard-nodig.html
Sja....
Het IMF had het eerder nog over ¤200 miljard, en dat was nog voordat Italië compleet door het putje ging. Die ¤115 miljard lijkt me dus lichtelijk optimistisch.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105351861
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sja....
Het IMF had het eerder nog over ¤200 miljard, en dat was nog voordat Italië compleet door het putje ging. Die ¤115 miljard lijkt me dus lichtelijk optimistisch.
Wellicht omdat:
1. compleet door het putje schromelijk overdreven is;
2. yields van andere landen juist gezakt zijn
3. dezelfde authoriteit 106 miljard berekende een paar maanden geleden
4. apples and pears dus
pi_105351948
PS: van de NL banken heeft enkel SNS 159 miljoen nodig, en die hebben ze nagenoeg opgehaald door omwisseling van tier 2 loans in senior debt vorige week....
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 december 2011 @ 22:20:51 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105357331
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wellicht omdat:
1. compleet door het putje schromelijk overdreven is;
2. yields van andere landen juist gezakt zijn
3. dezelfde authoriteit 106 miljard berekende een paar maanden geleden
4. apples and pears dus
Zijn dit diezelfde gasten die in eerst een shortfall van ¤4,5 miljard hadden berekend en die een maand voor het omvallen van Dexia nog zeiden dan Dexia geen extra kapitaal nodig heeft? Ik heb de neiging om het IMF wat meer te vertrouwen, maar we zullen zien...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105357480
quote:
10s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zijn dit diezelfde gasten die in eerst een shortfall van ¤4,5 miljard hadden berekend en die een maand voor het omvallen van Dexia nog zeiden dan Dexia geen extra kapitaal nodig heeft? Ik heb de neiging om het IMF wat meer te vertrouwen, maar we zullen zien...
Neen, dat waren S&P, Moodys, Fitch én het IMF :)

EBA berekent daadwerkelijk hoeveel kapitaal banken moeten ophalen gegeven de meest recente bancaire ratios (in casu dus 9% tier 1, zoals reeds diverse malen opgehoogd dit jaar....)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 december 2011 @ 22:26:19 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105357611
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Neen, dat waren S&P, Moodys, Fitch én het IMF :)
Dit IMF?

http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE79438G20111005
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105357690
quote:
quote:
We are talking about figures of between 100 and 200 billion euros
Knap gerekend met 100% marge. Zit het EBA toch goed, niet?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 december 2011 @ 22:32:20 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105357896
Hoe groot zijn de haircuts waarmee EBA rekent? Of gaan ze er vanuit dat de verliezen 100% door de belastingbetaler worden bijgelapt?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 december 2011 @ 00:24:38 #42
862 Arcee
Look closer
pi_105362906
quote:
Principeakkoord begrotingsregels EU

***************************************
` De landen van de Europese Unie hebben
besloten om strengere begrotingsregels
in te voeren om de schuldencrisis op te
lossen.Dat heeft Europees president Van
Rompuy bekendgemaakt.

Het gaat nog om een principeakkoord.Het
is bijvoorbeeld nog onduidelijk hoe
santies worden opgelegd aan landen die
hun begroting niet op orde hebben.Ook
moet nog worden gepraat over welke
instantie de sancties oplegt.

Morgen begint in Brussel de echte
Europese top.De afgelopen dag was er op
grote schaal informeel overleg.
Aangezien het om de landen van de Europese Unie gaat, doet de UK dan ook mee? Of gaat dit toch alleen om de 17 eurolanden?
  vrijdag 9 december 2011 @ 00:31:35 #43
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_105363140
Warren Buffett to buy Californian solar power farm worth $2bn:

quote:
"Buffett's MidAmerican Energy Holdings will take over Topaz Solar Farm, which is expected to produce enough power to run 160,000 homes when it is up and running in 2015. The farm, halfway between Los Angeles and San Francisco, is the world's second-largest photovoltaic plant under construction and is expected to generate 550-megawatts of electricity or about half the power of a nuclear reactor."
http://www.guardian.co.uk(...)ests-in-solar-energy
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_105363221
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 00:24 schreef Arcee het volgende:

[..]

Aangezien het om de landen van de Europese Unie gaat, doet de UK dan ook mee? Of gaat dit toch alleen om de 17 eurolanden?
De discussie gaat over de euro en dus de euro landen, me dunkt.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 december 2011 @ 08:32:28 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105366976
Het wtf bericht van vandaag:

quote:
Negatief eigen vermogen voor Pharming

LEIDEN (AFN) - Biotechnologiebedrijf Pharming heeft een negatief eigen vermogen, als gevolg van naleving van boekhoudkundige regels (IFRS). Dat maakte de onderneming vrijdag bekend.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)n-voor-Pharming.aspx
_O- Het moet niet gekker worden zeg, boekhoudkundige regels gaan naleven
Ik neem aan dat het een beetje raar is opgeschreven, althans dat hoop ik. Maar ik moet nu wel de spetters thee van m'n monitor afvegen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105367014
http://newsandinsight.tho(...)pothecation_scandal/

Het MF Global verhaal....verplichte kost voor iedereen die bij een vergelijkbare broker handelt.
Interactive Brokers wordt met naam en toenaam genoemd en staat voor een geschatte ~15 miljard dollar in de re-hypothecation boeken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Blandigan op 09-12-2011 08:41:36 ]
pi_105367068
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 08:32 schreef SeLang het volgende:
Het wtf bericht van vandaag:

[..]

_O- Het moet niet gekker worden zeg, boekhoudkundige regels gaan naleven
Ik neem aan dat het een beetje raar is opgeschreven, althans dat hoop ik. Maar ik moet nu wel de spetters thee van m'n monitor afvegen
Het probleem is inderdaad dat je met IFRS wat eerder negatief eigen vermogen krijgt, en de gemiddelde kleine investeerder het eigen vermogen op de balans nog steeds ziet als een soort relevant metric.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105367321
Verlies tujssen 0.5 en 1%
pi_105367347
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 08:41 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Het probleem is inderdaad dat je met IFRS wat eerder negatief eigen vermogen krijgt, en de gemiddelde kleine investeerder het eigen vermogen op de balans nog steeds ziet als een soort relevant metric.
Nou ja, schrappen van de notering is op zich best relevant voor een belegger ;)

Of wordt de notering tegenwoordig niet meer geschorst met een negatief eigen vermogen?
pi_105367480
Geen idee, volgens mij niet?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105367892
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2011 09:00 schreef Ajacied422 het volgende:
Verlies tujssen 0.5 en 1%
En al weer een halve percent in de plus

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 09:11 schreef Bajskorv het volgende:
Geen idee, volgens mij niet?
Nagezocht, je hebt inderdaad gelijk, ze kunnen de notering schrappen, het hoeft niet.
http://www.depers.nl/econ(...)rafbankje-beurs.html
pi_105375868
AEX bijna 2% in de plus. Volgens mij heb ik even gemist waar alle euforie vandaan komt?

/edit/
gelukkig hebben we Rob Koenders nog om het uit te leggen :)

quote:
Het sentiment op de beurs is in positieve zin gedraaid. Volgens vermogensbeheerder Rob Koenders wordt het nieuws uit Brussel positief ontvangen. "Dat we desondanks toch lager opende, had te maken met de scherpe daling op Wall Street gisteren, en daarmee samenhangend, het bericht van de EBA van gisteren
Scholletje :)
pi_105383257
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2011 00:31 schreef monkyyy het volgende:
Warren Buffett to buy Californian solar power farm worth $2bn:
http://www.guardian.co.uk(...)ests-in-solar-energy
Ik vind het een opmerkelijke investering van Buffett. Analisten suggereren het voordeel van de tax breaks maar enkel daar mee wordt zo'n investering niet gerechtvaardigd. Het project is up and running in 2015 en vanaf dat moment kan de plant 550 MW produceren. We hebben het dan natuurlijk over solar power dus als zo'n plant 18 uur per dag draait en $50/MWh kan krijgen (exclusief operationele kosten) dan verdient de investering zich pas terug na 11 jaar en gerekend vanaf 2012 is dat natuurlijk 14 jaar. Dat is ok maar geen schoonheidsprijsje waard. Wat ik zelf dus vermoed is dat de plant wordt gebouwd met een vooruitzicht van subsidies in het verschiet. Op het moment dat de leverancier retailprijzen mogen gaan rekenen (kost de overheid in principe niets maar draagt wel enorm bij aan de stimulering van duurzame energie) en er voor een jaar of 2 $250/MWh gerekend kan worden dan heb je een killer-investering te pakken aangezien de terugverdientijd dan met ruim 8 jaar wordt gereduceerd. Mochten de energieprijzen vanaf dat punt nog stijgen dan heb je een mooie cashkoe te pakken imo. :)
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 9 december 2011 @ 18:35:50 #54
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105385921
Weet iemand waar je een overzicht kunt vinden van de credit ratings van AEX-bedrijven? Ik kan ze namelijk alleen maar vinden op de sites van de bedrijven zelf.

En wat beschouwen jullie als de minimum rating om in een bedrijf te investeren?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105386004
Lastig. Rating maakt me voor de equity weinig uit eigenlijk, je staat toch achteraan in de rij. Je kunt beter zelf de leverage en cash flow cover een checken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105386157
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:35 schreef JimmyJames het volgende:
Weet iemand waar je een overzicht kunt vinden van de credit ratings van AEX-bedrijven? Ik kan ze namelijk alleen maar vinden op de sites van de bedrijven zelf.

En wat beschouwen jullie als de minimum rating om in een bedrijf te investeren?
Hangt altijd van risk/reward af, he....

Daar waar rating veel negatiever is dan uit de jaarrekening cijfers blijkt, zegt het iets over het bedrijf, en de informatie die de rating agency wel heeft, en ik niet. We noemen geen namen..... (AM). Dan bedank ik vriendelijk, omdat de risk onevenredig groter is dan blijkt uit de informatie.

Dus ik ben genegen eerder naar de mismatchen te kijken, dan naar de rating zelf.
  vrijdag 9 december 2011 @ 18:46:32 #57
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105386394
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hangt altijd van risk/reward af, he....

Daar waar rating veel negatiever is dan uit de jaarrekening cijfers blijkt, zegt het iets over het bedrijf, en de informatie die de rating agency wel heeft, en ik niet. We noemen geen namen..... (AM). Dan bedank ik vriendelijk, omdat de risk onevenredig groter is dan blijkt uit de informatie.

Dus ik ben genegen eerder naar de mismatchen te kijken, dan naar de rating zelf.
Uiteraard. Want zelfs de grootste bagger kan koopwaardig zijn als de prijs maar laag genoeg is. Ik bedoelde meer wat is de minimum rating waarbij je een bedrijf als een conservatieve belegging/veilig huisvadersaandeel zou bestempelen? A bij S&P ofzo?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105386451
Nogmaals, dat zou ik niet op een rating gooien. Maar goed, ik ben redelijk thuis in debt markets, dus ik heb mijn eigen visie op risico. Ratings vind ik veelal flawed.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105386688
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:46 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Uiteraard. Want zelfs de grootste bagger kan koopwaardig zijn als de prijs maar laag genoeg is. Ik bedoelde meer wat is de minimum rating waarbij je een bedrijf als een conservatieve belegging/veilig huisvadersaandeel zou bestempelen? A bij S&P ofzo?
Proefondervindelijk zeg ik: niet echt.

Wat was Dexia ook alweer voor rating?

Ik zou dan nog eerder naar yields op senior and junior debt kijken, geloof dat die in de regel een beter beeld geven dan het oordeel van rating agencies.
  vrijdag 9 december 2011 @ 18:55:06 #60
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105386699
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:48 schreef Bajskorv het volgende:
ik ben redelijk thuis in debt markets, dus ik heb mijn eigen visie op risico.
Ik niet. Veel verder dan het uitrekenen van de debt/ebidta en de interest coverage ratio reikt mijn kennis niet.
Heb je in jouw visie dan bijv ook een maximale waarde voor de debt/ebidta waarboven je de schulden als problematisch voor het bedrijf beschouwt (hangt natuurlijk oa van de sector af)?

@Dinosaur_Sr vorige week nog inside job gekeken. En menig banken die toen zijn omgevallen hadden een AA-rating, ja. Maar ik had verwacht dat ze nu wel wat kundiger in hun analyses zouden zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105386764
Vanaf 3x wordt het een "leveraged case" voor mij. Niet verkeerd, maar dan ga ik wel kijken naar de amortisatie versus hun cash flow.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105426475
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 17:16 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik vind het een opmerkelijke investering van Buffett. Analisten suggereren het voordeel van de tax breaks maar enkel daar mee wordt zo'n investering niet gerechtvaardigd. Het project is up and running in 2015 en vanaf dat moment kan de plant 550 MW produceren. We hebben het dan natuurlijk over solar power dus als zo'n plant 18 uur per dag draait en $50/MWh kan krijgen (exclusief operationele kosten) dan verdient de investering zich pas terug na 11 jaar en gerekend vanaf 2012 is dat natuurlijk 14 jaar. Dat is ok maar geen schoonheidsprijsje waard. Wat ik zelf dus vermoed is dat de plant wordt gebouwd met een vooruitzicht van subsidies in het verschiet. Op het moment dat de leverancier retailprijzen mogen gaan rekenen (kost de overheid in principe niets maar draagt wel enorm bij aan de stimulering van duurzame energie) en er voor een jaar of 2 $250/MWh gerekend kan worden dan heb je een killer-investering te pakken aangezien de terugverdientijd dan met ruim 8 jaar wordt gereduceerd. Mochten de energieprijzen vanaf dat punt nog stijgen dan heb je een mooie cashkoe te pakken imo. :)
Als je zoveel geld hebt om te investeren kun je dit soort risico's wel nemen ;)

Overigens zou ik zelf elke kans aangrijpen om in 11 jaar 2bn te verdienen ;)
pi_105431782
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 20:21 schreef MuurStraat het volgende:
Als je zoveel geld hebt om te investeren kun je dit soort risico's wel nemen ;)

Overigens zou ik zelf elke kans aangrijpen om in 11 jaar 2bn te verdienen ;)
Die 2 miljard verdien je niet maar krijg je pas terug na 11 jaar. Vanaf dat punt kun je dus cashen. Dat maakt het hele investeringsplan wellicht ook lastig verkoopbaar als de investeringsvisie van de aandeelhouder korter is dan 20 jaar. Ik zou er zelf in elk geval nooit in willen participeren als er geen hele goede reden (subsidie) is om het rendement enorm omhoog te krikken aangezien tig andere energiebronnen beter concurreren ten opzichte van zonenergie.

Maar ja, het blijft Buffett hè, voor hetzelfde geld verkoopt hij die plant over een paar jaar voor het dubbele door aan een vastgeroeste olie&gas-multinational en heeft hij wederom een superdeal gemaakt. Dat moeten we dan maar afwachten ;)
One man's trash, another man's treasure.
pi_105484969
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:15 schreef Arkai het volgende:

[..]

Die 2 miljard verdien je niet maar krijg je pas terug na 11 jaar. Vanaf dat punt kun je dus cashen. Dat maakt het hele investeringsplan wellicht ook lastig verkoopbaar als de investeringsvisie van de aandeelhouder korter is dan 20 jaar. Ik zou er zelf in elk geval nooit in willen participeren als er geen hele goede reden (subsidie) is om het rendement enorm omhoog te krikken aangezien tig andere energiebronnen beter concurreren ten opzichte van zonenergie.

Maar ja, het blijft Buffett hè, voor hetzelfde geld verkoopt hij die plant over een paar jaar voor het dubbele door aan een vastgeroeste olie&gas-multinational en heeft hij wederom een superdeal gemaakt. Dat moeten we dan maar afwachten ;)
Dan moeten we concluderen dat hij over 't graf heen regeert :)
Ik zou ook inzetten op subsidies. China is flink aan de weg aan t timmeren mbt solar, en denk niet dat de Amerikanen na het M-O nu de china bois een (soort van) monopolie op energie willen geven...
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105488588
Aparte beursdag. Vrijdag het nieuws dat er een begin is met een europees akkoord. Aan de andere kant dreigende downgrade van de ratings..
Ik had een licht positieve dag verwacht. Maar blijkbaar weegt die dreigende downgrade zwaarder..
pi_105488775
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:22 schreef the85mc het volgende:
Aparte beursdag. Vrijdag het nieuws dat er een begin is met een europees akkoord. Aan de andere kant dreigende downgrade van de ratings..
Ik had een licht positieve dag verwacht. Maar blijkbaar weegt die dreigende downgrade zwaarder..
Voor mijn gevoel doen die ratings er niet echt toe.
Maar ik verbaasde mij meer over de reactie vrijdag. Was dit nou het ei van colombus? Was toch niet zo bijzonder wat er allemaal is afgesproken (en nog maar moet worden uitgevoerd, afgesproken hebben ze wel vaker wat)?
pi_105488898
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 10:09 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

Dan moeten we concluderen dat hij over 't graf heen regeert :)
Ik zou ook inzetten op subsidies. China is flink aan de weg aan t timmeren mbt solar, en denk niet dat de Amerikanen na het M-O nu de china bois een (soort van) monopolie op energie willen geven...
Solar zal niemand een monopolie op energie gaan geven. Obama begint daar na Solyndra en First Solar ook langzaam in te geloven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 12 december 2011 @ 12:35:40 #68
309270 PattyBrard
De enige echte.
pi_105488952
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:22 schreef the85mc het volgende:
Aparte beursdag. Vrijdag het nieuws dat er een begin is met een europees akkoord. Aan de andere kant dreigende downgrade van de ratings..
Ik had een licht positieve dag verwacht. Maar blijkbaar weegt die dreigende downgrade zwaarder..
Het was meer verbazend dat het vrijdag licht positief was ondanks dat slappe ''akkoord'' , dat zegt natuurlijk niks over de langere termijn, feitelijk is er namelijk niks veranderd en zijn de schulden er nog steeds en worden steeds groter.
pi_105491237
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:35 schreef PattyBrard het volgende:

[..]

Het was meer verbazend dat het vrijdag licht positief was ondanks dat slappe ''akkoord'' , dat zegt natuurlijk niks over de langere termijn, feitelijk is er namelijk niks veranderd en zijn de schulden er nog steeds en worden steeds groter.
Vrijdag werd ook de rente van de ECB een kwart procent verlaagd. Dit betekent dat de rekenrente in allerlei discount rekenmodellen naar beneden gaat en aandelen duurder 'mogen' zijn. (Tja, ik verzin het niet).

Misschien was de lichte stijging van vrijdag wel een netto effect van deze rentewijziging en de teleurstelling over het akkoord. Het is meestal erg lastig om een direkte oorzaak -> gevolg relatie tussen macro-factoren en markt volatiliteit te geven. (Behalve dan voor Rob Koenders).
pi_105492621
<3 Rob Koernders <3
pi_105493438
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:46 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Uiteraard. Want zelfs de grootste bagger kan koopwaardig zijn als de prijs maar laag genoeg is. Ik bedoelde meer wat is de minimum rating waarbij je een bedrijf als een conservatieve belegging/veilig huisvadersaandeel zou bestempelen? A bij S&P ofzo?
A- bij S&P.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_105493604
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Proefondervindelijk zeg ik: niet echt.

Wat was Dexia ook alweer voor rating?

Ik zou dan nog eerder naar yields op senior and junior debt kijken, geloof dat die in de regel een beter beeld geven dan het oordeel van rating agencies.
Modellen van CRA's coveren 95% of meer van de worst historical movements wat betreft yields op verschillende debt instruments. Een rating heeft dat beeld er dus zelf ook in zitten en kun je dus net zo goed bekijken :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_105493688
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:35 schreef JimmyJames het volgende:
Weet iemand waar je een overzicht kunt vinden van de credit ratings van AEX-bedrijven? Ik kan ze namelijk alleen maar vinden op de sites van de bedrijven zelf.

En wat beschouwen jullie als de minimum rating om in een bedrijf te investeren?
Vergeet niet dat een rating nooit bedoeld is als beleggingsadvies. Maar meer als indicatie of het bedrijf schuldeisers terug kan betalen. Volgens mij is de relatie return/credit rating niet erg lineair. De relatie default/credit rating daarentegen wel. Vanaf A- of BBB+ wordt vaak gezien als investment grade omdat statistisch gezien hierin de minste defaults waren. Niet de hoogste returns!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 december 2011 @ 16:03:38 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105496075
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 13:50 schreef jaco het volgende:

[..]

Vrijdag werd ook de rente van de ECB een kwart procent verlaagd. Dit betekent dat de rekenrente in allerlei discount rekenmodellen naar beneden gaat en aandelen duurder 'mogen' zijn. (Tja, ik verzin het niet).

Misschien was de lichte stijging van vrijdag wel een netto effect van deze rentewijziging en de teleurstelling over het akkoord. Het is meestal erg lastig om een direkte oorzaak -> gevolg relatie tussen macro-factoren en markt volatiliteit te geven. (Behalve dan voor Rob Koenders).
imo kwam het belangrijkste (en voor markten zeer positieve) nieuws van de ECB, namelijk dat ze 36-maands leningen (full allotment) tegen vaste (lage) rente beschikbaar gaan stellen. Dit verzacht de problemen die banken hebben met het doorrollen van leningen en is eigenlijk een enorme subsidie voor de financiële sector. Tevens zijn de eisen voor collateral verlaagd.

Ik vind het vreemd dat dit zo weinig in de pers is belicht want het is imo een enorme steunactie. Iedereen die zegt dat de ECB niet genoeg doet moet z'n hoofd eens uit z'n kont halen :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105518086
Ik ben aan het twijfelen wat ik met mijn ING aandelen zal gaan doen, ze staan natuurlijk flink in het rood anders had ik ze al lang de deur uit gedaan. Ik zie het eigenlijk voorlopig niet meer omhoog gaan, en misschien is het daarom toch maar beter om ze eruit te gooien.

Wat zouden jullie doen?
BlaBlaBla
  dinsdag 13 december 2011 @ 00:02:00 #76
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105520237
Aandelen ING zijn erg volatiel. Je zou er dus calls op kunnen schrijven. Bijvoorbeeld op het moment dat de beurs weer manisch is.

[ Bericht 23% gewijzigd door JimmyJames op 13-12-2011 00:10:59 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105523903
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 23:15 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben aan het twijfelen wat ik met mijn ING aandelen zal gaan doen, ze staan natuurlijk flink in het rood anders had ik ze al lang de deur uit gedaan.
Verkopen. Wat je nu doet is toegeven aan loss aversion. Dat is een zeer kostbare val waarbij je de prijs van een aandeel niet meer objectief analyseert, maar vergelijkt met wat je er voor hebt betaald.
pi_105528533
Ik zie de ING aandelen eigenlijk nog wel stijgen. Maar dan moet je wel even geduld hebben, punt bij ING is dat als het weer aantrekt ING vaak vooraan staat om weer te gaan klimmen (Zie je nu ook, bij slecht nieuws kelderen ze, en bij goed nieuws vliegen ze weer omhoog).

Maar dan denk ik wel dat je nog minstens een jaar moet wachten.
pi_105529235
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:20 schreef MuurStraat het volgende:
Ik zie de ING aandelen eigenlijk nog wel stijgen. Maar dan moet je wel even geduld hebben, punt bij ING is dat als het weer aantrekt ING vaak vooraan staat om weer te gaan klimmen (Zie je nu ook, bij slecht nieuws kelderen ze, en bij goed nieuws vliegen ze weer omhoog).

Maar dan denk ik wel dat je nog minstens een jaar moet wachten.
waarom?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:58:41 #80
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105533470
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:44 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

waarom?
1 week hosanna en ING staat weer boven de 8 :P; 6,5.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:10:25 #81
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_105533900
Met ing had je leuke ritjes kunnen maken de afgelopen weken. 2x onder de 5 euro gestaan en 2x weer getopt tot over de 6 euro. Wacht zelf nog even af met instappen. Mijn gevoel zegt dat de echte klap omlaag nog moet komen.
Paardelul !!!
pi_105540383
Was weer een mooie mindag geweest als we RDS en unilever niet hadden als rots in de branding :s)
pi_105546249
Leuk weekje tot nu toe, dik 200pips op de EUR/USD. Ideaal voor een actieve trader, lekker met de ritjes meegaan en een strakke SL hanteren om grote verliezen te voorkomen bij onverwacht nieuws.
pi_105547568
Even een vraagje tussendoor, vind het geen heel topic waard:
Voor school (havo 5) moeten we de jaarverslagen van 2 beurs genoteerde bedrijven vergelijken. De bedrijven moeten op de Euronext genoteerd zijn. Nu heb ik al rond zitten kijken, maar de meeste bedrijven hebben alleen jaarverslagen in het Engels of lijken mij niet echt interessante bedrijven met mogelijkheden.
Welke bedrijven zouden jullie, als jullie in mijn schoenen zouden staan, vergelijken? Welke bedrijven hebben afgelopen tijd een interessante ontwikkeling doorgemaakt?
Gelieve wel 2 bedrijven die actief zijn in dezelfde sector.
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:19:09 #85
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_105551791
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:03 schreef CrownHill het volgende:
Even een vraagje tussendoor, vind het geen heel topic waard:
Voor school (havo 5) moeten we de jaarverslagen van 2 beurs genoteerde bedrijven vergelijken. De bedrijven moeten op de Euronext genoteerd zijn. Nu heb ik al rond zitten kijken, maar de meeste bedrijven hebben alleen jaarverslagen in het Engels of lijken mij niet echt interessante bedrijven met mogelijkheden.
Welke bedrijven zouden jullie, als jullie in mijn schoenen zouden staan, vergelijken? Welke bedrijven hebben afgelopen tijd een interessante ontwikkeling doorgemaakt?
Gelieve wel 2 bedrijven die actief zijn in dezelfde sector.
BAM en Heijmans?

Verder niet gekeken of hun jaarverslagen in het Engels zijn (gokje: waarschijnlijk niet). Ik ga niet al het werk doen voor luie HAVO-scholieren.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_105552493
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:19 schreef Falco het volgende:

[..]

BAM en Heijmans?

Verder niet gekeken of hun jaarverslagen in het Engels zijn (gokje: waarschijnlijk niet). Ik ga niet al het werk doen voor luie HAVO-scholieren.
Dat was mijn eerste idee, helaas toen ik dit op wou geven was iemand anders mij al voor gegaan. En jammer genoeg mogen bedrijven maar 1 maal samen vergeleken worden.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 december 2011 @ 21:42:13 #87
862 Arcee
Look closer
pi_105553075
quote:
Fed ziet lichtpuntjes in economie

***************************************
` De Amerikaanse rente blijft tot medio
2013 gehandhaafd op het lage niveau van
maximaal 0,25 procent.Dat heeft het
stelsel van de centrale banken in de VS
bekendgemaakt.De Fed zegt dat de rente
laag blijft zolang de economie zwak is.

De Fed kenschetst de economie nu toch
als iets gezonder.Een positief teken is
dat de Amerikaanse consumenten iets
meer uitgeven.Tegelijkertijd waarschuwt
het stelsel van centrale banken dat de
werkloosheid hoog blijft en dat er een
ernstige bedreiging uitgaat van de
financiële crisis in Europa.

De Amerikaanse economie is "gematigd"
gegroeid en de inflatie is iets lager.
Maar WS duikt omlaag... sell the news?
pi_105553591
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:42 schreef Arcee het volgende:
Maar WS duikt omlaag... sell the news?
If the markets aren't bending, stop pretending. ;(
One man's trash, another man's treasure.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 december 2011 @ 22:51:42 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105557426
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:42 schreef Arcee het volgende:

[..]

Maar WS duikt omlaag... sell the news?
Geen hint naar QE3. Dat is het enige wat nog telt tegenwoordig.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105565977
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:03 schreef CrownHill het volgende:
Even een vraagje tussendoor, vind het geen heel topic waard:
Voor school (havo 5) moeten we de jaarverslagen van 2 beurs genoteerde bedrijven vergelijken. De bedrijven moeten op de Euronext genoteerd zijn. Nu heb ik al rond zitten kijken, maar de meeste bedrijven hebben alleen jaarverslagen in het Engels of lijken mij niet echt interessante bedrijven met mogelijkheden.
Welke bedrijven zouden jullie, als jullie in mijn schoenen zouden staan, vergelijken? Welke bedrijven hebben afgelopen tijd een interessante ontwikkeling doorgemaakt?
Gelieve wel 2 bedrijven die actief zijn in dezelfde sector.
Aegon en Delta Lloyd?
pi_105566389
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:03 schreef CrownHill het volgende:
Welke bedrijven zouden jullie, als jullie in mijn schoenen zouden staan, vergelijken? Welke bedrijven hebben afgelopen tijd een interessante ontwikkeling doorgemaakt?
Gelieve wel 2 bedrijven die actief zijn in dezelfde sector.
Het is al lastig om Euronext tweetallen te vinden die in dezelfde sector aktief zijn, zeker als je klasgenoten al hun keuzes hebben vastgelegd. Maar een paar ideeen:

USG - Randstad, Unit4 - Exact, Reed Elsevier - Wolters Kluwer
pi_105566895
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:58 schreef Sokz het volgende:

[..]

1 week hosanna en ING staat weer boven de 8 :P; 6,5.
fundamentele analyse ftw :)
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105577007
Long 500 stukkies nokia
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105580922
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Aegon en Delta Lloyd?
Banken en verzekeringsmaatschappijen mogen niet omdat dit veel te ingewikkeld zou zijn, wat 'zelfs' mijn leraar niet snapt.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:31 schreef jaco het volgende:

[..]

Het is al lastig om Euronext tweetallen te vinden die in dezelfde sector aktief zijn, zeker als je klasgenoten al hun keuzes hebben vastgelegd. Maar een paar ideeen:

USG - Randstad, Unit4 - Exact, Reed Elsevier - Wolters Kluwer
Helaas is bij elk van deze duo's wel 1 met alleen een Engels jaarverslag.

Toch bedankt!

We denken nu aan Wegener - Telegraaf Media Group. Is dit een interessante vergelijking in jullie ogen?
pi_105582022
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 16:51 schreef CrownHill het volgende:

[..]

Banken en verzekeringsmaatschappijen mogen niet omdat dit veel te ingewikkeld zou zijn, wat 'zelfs' mijn leraar niet snapt.

[..]

Helaas is bij elk van deze duo's wel 1 met alleen een Engels jaarverslag.

Toch bedankt!

We denken nu aan Wegener - Telegraaf Media Group. Is dit een interessante vergelijking in jullie ogen?
Randstad vergelijken met adecco en usg people, lekker makkelijk ;) Daar heb ik een x zon verslag overgemaakt.
pi_105582780
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 16:51 schreef CrownHill het volgende:

[..]

Banken en verzekeringsmaatschappijen mogen niet omdat dit veel te ingewikkeld zou zijn, wat 'zelfs' mijn leraar niet snapt.
:D zit wat in ;)

quote:
Helaas is bij elk van deze duo's wel 1 met alleen een Engels jaarverslag.

Toch bedankt!

We denken nu aan Wegener - Telegraaf Media Group. Is dit een interessante vergelijking in jullie ogen?
Kan, of Grontmij en Arcadis? Hebben denk ik allebei een Nederlands jaarverslag, en redelijk leesbaar ook nog.
pi_105583638
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 17:15 schreef HenkXL het volgende:

[..]

Randstad vergelijken met adecco en usg people, lekker makkelijk ;) Daar heb ik een x zon verslag overgemaakt.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 17:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

:D zit wat in ;)

[..]

Kan, of Grontmij en Arcadis? Hebben denk ik allebei een Nederlands jaarverslag, en redelijk leesbaar ook nog.
Arcadis en Randstad hebben helaas alleen een jaarverslag in het Nederlands.

En lekker makkelijk wil ik juist niet. Dit is waarschijnlijk de interessantste opdracht in mijn school carrière tot nu toe. Wil hier wel even voor moeten bikkelen en er wat van opsteken.
pi_105585694
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 18:03 schreef CrownHill het volgende:
Arcadis en Randstad hebben helaas alleen een jaarverslag in het Nederlands.
Het nederlandstalige jaarverslag is duidelijk aan het verdwijnen. Misschien wel logisch ook, want het is allemaal dubbel werk.

Oranjewoud en Fugro zijn beiden ingenieurbureau's die nog in het nederlands rapporteren.
pi_105588202
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 19:03 schreef jaco het volgende:

[..]

Het nederlandstalige jaarverslag is duidelijk aan het verdwijnen. Misschien wel logisch ook, want het is allemaal dubbel werk.

Oranjewoud en Fugro zijn beiden ingenieurbureau's die nog in het nederlands rapporteren.
Ziet er op zich goed uit, bedankt!
Wat ik me afvraag, is het even interessant om een klein met een groot bedrijf te vergelijken als een groot met een groot bedrijf? Misschien wel een wat stomme vraag, excuses dan.
pi_105605384
Deze markt is terminaal. Ik ben nu hevig short.



Er gaat reversie naar de mean plaatsvinden. Een exponentiële groeifunctie is wiskundig gezien niet mogelijk. Aangezien krediet met 30% daalt, zal GDP van de VS met 30% dalen. Dus een dubbele jaren 30 depressie.
pi_105605598
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 19:54 schreef CrownHill het volgende:

[..]

Ziet er op zich goed uit, bedankt!
Wat ik me afvraag, is het even interessant om een klein met een groot bedrijf te vergelijken als een groot met een groot bedrijf? Misschien wel een wat stomme vraag, excuses dan.
De absolute grootte van het bedrijf maakt denk ik niet zoveel uit. Beursgenoteerde bedrijven zijn sowieso al redelijk groot en hebben dus verschillende divisies, verschillende vestigingslanden, een expliciete strategie, vergelijkbare managementlagen, etc.

Als je bedrijven uit dezelfde sector met een nederlands jaarverslag en ook nog eens vergelijkbare grootte uit de Euronext wilt pikken, dan blijven er denk ik geen kandidaten meer over.

TMG is trouwens ook veel groter als Wegener. Op zich is dit koppel ook wel een interessant idee om te onderzoeken, want de papieren media sector is in structureel verval.
  vrijdag 16 december 2011 @ 17:10:09 #102
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105662115
Ik zit naar GDF Suez te kijken. Inclusief schulden doet het aandeel momenteel circa 5x EBITDA en de credit rating bij S&P is A (de EBITDA voor dit jaar zal circa 17B zijn, de nettoschuld is 40B, de marketcap 45B).

Het is wereldwijd het grootste utility bedrijf en ze hebben werkelijk overal activiteiten (met dank aan de overname van International Power waardoor ze hun aanwezigheid in EM sterk hebben vergroot).

Als pluspunten: ze zijn sterk vertegenwoordigd in LNG en renewables; ze hebben kort geleden een joint venture voor de E&P-activiteiten gesloten met een Chinees SWF:
http://www.gdfsuez.com/en(...)/?communique_id=1532

Als grootste minpunt de politieke risico's: het is erg verleidelijk voor Europese politici om de hand in de kas van de utilities te steken zoals we al in Belgie hebben gezien.

Wat denken jullie?

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 16-12-2011 17:43:05 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105686960
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 17:10 schreef JimmyJames het volgende:
Als pluspunten: ze zijn sterk vertegenwoordigd in LNG en renewables;
Het aandeel blijft maar zakken en begint inderdaad interessant te worden. Volgens de GDF Suez website genereert zij 13% van haar energie met nucleaire centrales. Als de weerstand tegen deze vorm van energieopwekking zich voortzet dan zullen er mogelijk miljarden aan investeringen in nucleaire technologie moeten worden afgeschreven. Aangezien GDF een relatief hoge schuld heeft, lijkt me dit een groot risico.
pi_105687792
Als je LNG als groot pluspunt ziet, waarom dan niet gewoon RDS? Hebben steeds meer en meer contracten omtrent LNG.
  zaterdag 17 december 2011 @ 17:38:05 #105
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105697619
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 10:54 schreef jaco het volgende:

[..]

Het aandeel blijft maar zakken en begint inderdaad interessant te worden. Volgens de GDF Suez website genereert zij 13% van haar energie met nucleaire centrales. Als de weerstand tegen deze vorm van energieopwekking zich voortzet dan zullen er mogelijk miljarden aan investeringen in nucleaire technologie moeten worden afgeschreven. Aangezien GDF een relatief hoge schuld heeft, lijkt me dit een groot risico.
Ik zag het juist als pluspunt dat ze relatief weinig energie opwekken via kernenergie. Want elke Europese utility zit toch ruimschoots in kernenergie?

@Kabouter_Plofkop Ik heb meer interesse in GDF omdat ze voor een utility tegen een redelijk lage prijs worden verhandeld. Bovendien is het aandeel nu erg onpopulair in i.t.t. RDS.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105697819
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 17:38 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zag het juist als pluspunt dat ze relatief weinig energie opwekken via kernenergie. Want elke Europese utility zit toch ruimschoots in kernenergie?
Als je anticipeert op hogere energieprijzen dan is kernenergie the way to go. De kosten van kernenergie zitten in de initiele kosten terwijl de kosten van grondstof niet eens 5% van het geheel uitmaken. Het aandeel van kernenergie in de markt is dan totaal onbelangrijk omdat er weinig sprake is van concurrentie voor baseload energieprijzen.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 17 december 2011 @ 18:08:09 #107
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_105698416
Iemand die van plan is in te gaan zetten op ZNGA?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 17 december 2011 @ 18:43:29 #108
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105699597
quote:
5s.gif Op zaterdag 17 december 2011 18:08 schreef monkyyy het volgende:
Iemand die van plan is in te gaan zetten op ZNGA?
Weer zo'n tech? Ditmaals weet ik niet eens wat ze doen.
  zaterdag 17 december 2011 @ 18:44:10 #109
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105699625
Ze maken spelletjes voor facebook zoals farmville. Lijkt me een $9B waardering wel te rechtvaardigen :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105699659
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 18:44 schreef JimmyJames het volgende:
Ze maken spelletjes voor facebook. Zoals farmville. Lijkt me een $9B waardering wel te rechtvaardigen :P
Facebook? Nooit van gehoord :P
  zaterdag 17 december 2011 @ 18:50:36 #111
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105699855
Ik neem aan dat jullie hebben gezien hoe het is afgelopen met de beurs-darling Netflix?

http://www.google.com/finance?q=netflix

Van bijna $300 naar $70 in 5 maanden tijd.

@Arkai ik heb geen idee wat de energieprijzen gaan doen eerlijk gezegd. Ik probeer bij GDF meer te identificeren wat de risico's zijn en of er red flags zijn.

[ Bericht 17% gewijzigd door JimmyJames op 17-12-2011 18:57:41 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105717810
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 17:38 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik zag het juist als pluspunt dat ze relatief weinig energie opwekken via kernenergie. Want elke Europese utility zit toch ruimschoots in kernenergie?
Ja, maar stel dat -na een volgend nucleair incident- wordt besloten om deze vorm in Europa uit te faseren, zoals Duitsland nu al van plan is. Dan heb je er als belegger in GDF Suez niet zoveel aan dat andere utilities nog harder worden geraakt. GDF Suez zal haar kerncentrales moeten afschrijven en de energie die hier relatief goedkoop mee gegenereerd zou worden, moeten inkopen. Het lijkt me dat 13% van zo'n enorm bedrijf, nog steeds een fors bedrag zal zijn.

Het kan zijn dat dit risico al in de koers zit verwerkt. Had je GDF Suez al uitgebreid bestudeerd of is het een nieuw idee ?
pi_105718675
Om energiebedrijven grondiger te kunnen analyseren is het verstandig om eens wat onderzoeksrapporten van het ECN door te lezen. Het voordeel van dergelijke rapporten is dat ze wetenschappelijk objectief zijn en een goed beeld vormen van de kosten/baten analyse van plants en ook de toekomstcomponent van wetgeving, globale markten en nieuwe technologie verwerken. Het is zeker geen shortcut tot beleggersucces maar je leert er veel meer van dan een jaarverslag waar zaken vaak rooskleuriger worden voorgesteld dan ze zijn.
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 18 december 2011 @ 12:57:44 #114
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105719960
Nah ik heb er geen diepgravend onderzoek naar verricht. Ik heb een paar jaarverslagen en presentaties doorgenomen. Het is ook niet mijn beste idee qua aandelen maar de premie in de opties is allerminst onaardig dus ik dacht eens kijken of er red flags zijn :P Helaas kan ik ook nergens een goede fundamentele analyse vinden zoals je voor bijna elk groot Amerikaans bedrijf wel vindt op sites zoals seekingapha.

@Arkai Interessant maar wel erg specialistisch allemaal.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105724388
Wat vinden jullie van de markt voor energie? Goede investering of al over the top en een kans op bubbel? :)

Mijn bedrijf had 3 jaar geleden een omzet van een miljoen ¤, nu is dat inmiddels 100 mil. geworden. Als ik mijn collega's elders mag geloven dan is de lijn enkel stijgende...
  zondag 18 december 2011 @ 14:53:26 #116
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105724844
Wat bedoel je precies met de markt voor energie? De handel in energie?

Ik denk dan spontaan aan Enron :P
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 18 december 2011 @ 14:58:59 #117
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105725101
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 14:42 schreef Verwerker het volgende:
Wat vinden jullie van de markt voor energie? Goede investering of al over the top en een kans op bubbel? :)

Mijn bedrijf had 3 jaar geleden een omzet van een miljoen ¤, nu is dat inmiddels 100 mil. geworden. Als ik mijn collega's elders mag geloven dan is de lijn enkel stijgende...
Jij bent eigenaar van een miljoenenbedrijf? :P
  zondag 18 december 2011 @ 16:07:32 #118
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105728436
Zou een top 3 (of 5) toppers/floppers voor 2012 topic een goed idee zijn?
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 18 december 2011 @ 16:39:58 #119
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_105730036
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:07 schreef JimmyJames het volgende:
Zou een top 3 (of 5) toppers/floppers voor 2012 topic een goed idee zijn?
lijkt mij wel interessant :Y
pi_105732405
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 14:53 schreef JimmyJames het volgende:
Wat bedoel je precies met de markt voor energie? De handel in energie?

Ik denk dan spontaan aan Enron :P
Meer het investeren in energiebedrijven, netwerkbedrijven, duurzame energie etc.
Heb begrepen dat dat laatste al in een bubbel verkeert.

quote:
99s.gif Op zondag 18 december 2011 14:58 schreef Sokz het volgende:

[..]

Jij bent eigenaar van een miljoenenbedrijf? :P
(nog) niet. :N
  zondag 18 december 2011 @ 19:41:12 #121
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_105737287
Heeft iemand hier al wel eens naar Exact gekeken?

Ik zoek nog een hoog dividend aandeel en dit lijkt me wel wat.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_105775352
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 18:44 schreef JimmyJames het volgende:
Ze maken spelletjes voor facebook zoals farmville. Lijkt me een $9B waardering wel te rechtvaardigen :P
Ze hebben het perfecte businessmodel anders wel gevonden; eerst laten ze je een moestuin aanleggen, vervolgens vragen ze klinkende munt of je kan de boel geen water meer geven :P.

Fout, maar o zo geniaal :P.
  maandag 19 december 2011 @ 17:41:56 #123
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105778852
Ach ja bij andere spellen betaal je upfront.

Weet iemand trouwens wat de traditionele verhouding is tussen maintenance en growth capex bij oliemaatschappijen?
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 december 2011 @ 08:08:40 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105808257
Aan de value stockpickers hier:
In hoeverre analyseren jullie de pensioentekorten van bedrijven? Valt dat een beetje te doorzien? Unfunded pensioen liabilities lijkt me een belangrijke factor in de komende jaren (voor lange termijn beleggers).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105808393
Ik check altijd het jaarverslag, de impact is soms enorm. Bij Nederlandse bedrijven is het nagenoeg altijd verwaarloosbaar, maar in Duitsland of Engeland kan je echt liabilities ontdekken die soms de waarde van het bedrijf overstijgen. Royal Mail (hoewel niet publiek) is een mooie, daar komt de Britse overheid nooit vanaf, aangezien het pensioengat twee keer de waarde van de onderneming is.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 december 2011 @ 08:39:55 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105808629
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:23 schreef Bajskorv het volgende:
Ik check altijd het jaarverslag, de impact is soms enorm. Bij Nederlandse bedrijven is het nagenoeg altijd verwaarloosbaar, maar in Duitsland of Engeland kan je echt liabilities ontdekken die soms de waarde van het bedrijf overstijgen. Royal Mail (hoewel niet publiek) is een mooie, daar komt de Britse overheid nooit vanaf, aangezien het pensioengat twee keer de waarde van de onderneming is.
Werknemers van Royal Mail betalen ook geen pensioenpremies, dus Royal Mail moet dat zelf inhouden op de winst en reserveren. Ik wens die werknemers veel succes met hun pensioen dat moet worden opgebracht door een krimpende sector :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105813150
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:08 schreef SeLang het volgende:
Aan de value stockpickers hier:
In hoeverre analyseren jullie de pensioentekorten van bedrijven? Valt dat een beetje te doorzien? Unfunded pensioen liabilities lijkt me een belangrijke factor in de komende jaren (voor lange termijn beleggers).
Unfunded pension liabilities staan op de balans als non-current liabilities. Het tekort weegt daardoor vanzelf mee bij P/B en EV berekeningen en andere ratio's.

De vraag is vervolgens of de pensioentekorten niet nog groter zijn als dat het bedrijf rapporteert. Ik check bij de aannames vaak welke discount-rate wordt gehanteerd. Als dit meer dan 8% is, dan vind ik dat dusdanig onrealistisch dat ik algehele twijfels over het financiele management van dat bedrijf begin te krijgen. Ik ben eigenlijk nog nooit al te wilde aannames tegengekomen. (Het bedrijf geeft vaak aan dat de yield van een vast pakket obligaties als vaste referentie geldt.)

Als we een Japan-achtige periode van deflatie tegemoet gaan, dan zijn deze discount rates nog steeds te hoog en is er inderdaad een serieus pensioentekorten probleem. Maar als belegger in het bedrijf heb je dan waarschijnlijk al een acuter probleem, aangezien het aandeel zal dalen om allerlei redenen die samenhangen met deflatie.

Ik las dat de bewindvoerders van American Airlines proberen om het pensioenfonds van defined benefit naar defined contribution te krijgen, omdat het niet meer realistisch is om de hoogte van de uitkering te garanderen. Ik verwacht dat we die trend vaker gaan zien als er inderdaad deflatie intreedt.
  woensdag 21 december 2011 @ 17:00:41 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105872704
quote:
Ordina heeft met succes een claimemissie afgerond, waarbij 86 procent van de claims is uitgeoefend. Dat maakte Ordina vrijdag bekend.
De totale bruto opbrengst van de transacties bedraagt 34,5 miljoen euro
Is het nu weer tijd om in Ordina te stappen? Is hiermee hun solvabiliteit dusdanig verhoogd dat het weer wat 'veiliger' geworden is? Het aandeel zit nu rond de bodem van de claim op 94 ct.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 december 2011 @ 17:14:51 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105873292
En wat ik niet snap van Ordina: er zijn nu 2x zoveel aandelen: waarom is de koers niet beduidend lager na afronding van de claimemissie?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 december 2011 @ 19:07:12 #130
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105877602
Veolia staat op het laagste punt ooit.

Het is nog maar 4089 miljoen waard op de beurs.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 21 december 2011 @ 20:06:27 #131
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_105880317
Kooplijst 2012: Martine Hafkamp


Vorig jaar tipte ze o.a. Delta Lloyd die toen wel even hard ging begin 2011 :9
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 21 december 2011 @ 20:11:29 #132
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105880588
Het verschil tussen boekwaarde en de beurswaarde bij Dockwise is wel erg groot. Zal wel zijn met het meerekenen van allerlei intangibles en goodwill.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 21 december 2011 @ 20:18:09 #133
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_105880962
Wat zijn jullie gedachtes over BAC?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_105881641
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:06 schreef AQuila360 het volgende:
Kooplijst 2012: Martine Hafkamp

Vorig jaar tipte ze o.a. Delta Lloyd die toen wel even hard ging begin 2011 :9
Wat weet die trut nou? Elke week zie ik d'r zitten bij Harry Mens en denk ik over haar "jij kunt helemaal niks, en precies daarom ben je in deze business belandt". Ze had ook prostituee kunnen worden, maar dat was waarschijnlijk te ingewikkeld.
  woensdag 21 december 2011 @ 20:32:47 #135
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_105881769
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:30 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Wat weet die trut nou? Elke week zie ik d'r zitten bij Harry Mens en denk ik over haar "jij kunt helemaal niks, en precies daarom ben je in deze business belandt". Ze had ook prostituee kunnen worden, maar dat was waarschijnlijk te ingewikkeld.
Hallo!?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 21 december 2011 @ 20:40:15 #136
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105882233
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:30 schreef asfyxiaatje123 het volgende:[quote]5s.gif

Wat weet die trut nou? Elke week zie ik d'r zitten bij Harry Mens en denk ik over haar "jij kunt helemaal niks, en precies daarom ben je in deze business belandt". Ze had ook prostituee kunnen worden, maar dat was waarschijnlijk te ingewikkeld.
Ik moest lachen :')

quote:
5s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:18 schreef monkyyy het volgende:
Wat zijn jullie gedachtes over BAC?
Er zijn mensen die het interessant vinden op basis van het eigen vermogen per aandeel. Ik weet dit niet zeker maar als de assets opeens een stuk minder waard blijken te zijn, gaat dit toch van het EV af?
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 21 december 2011 @ 20:59:13 #137
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_105883531
Voor mij een reden om in BAC te investeren is het toekomstige dividend.

BAC betaalt momenteel $0.04 in dividend per jaar, een yield van 0.78%. Maar analysten verwachten dat BAC winsten op $0.98/share in 2012. http://www.nasdaq.com/symbol/bac/earnings-forecast

Dit zou een pay-out ratio zijn van 4.2% wat zeer laag is voor een bank. Banken hebben normaal gesproken een pay-out ratio van de 30-50%. Dus, in normale gevallen verwacht ik dat BAC 0.30-0.50$ (6-10%) uitbetaalt. Plus het is aannemelijk dat BAC zijn inkomsten gaan stijgen in de toekomst, de US economie verbetert wel weer, oude, slechte leningen worden afbetaalt, en verplaatst voor nieuwe betere leningen.

Over ~5 jaar is het aannemelijk dat BAC's EPS op 1.50$/share ligt, als het niet meer is. Gezien de normale pay-out ratio van een bank zou dat zo'n 0.45-0.75$ zijn wat een yield van 9-15% van je kapitaal als je het vandaag koopt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_105883744
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:30 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Wat weet die trut nou? Elke week zie ik d'r zitten bij Harry Mens en denk ik over haar "jij kunt helemaal niks, en precies daarom ben je in deze business belandt". Ze had ook prostituee kunnen worden, maar dat was waarschijnlijk te ingewikkeld.
Speciaal voor jou, professionele foto's. :')

http://www.martinehafkamp.nl/index.php?page=downloads
pi_105884590
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2011 21:02 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Speciaal voor jou, professionele foto's. :')

http://www.martinehafkamp.nl/index.php?page=downloads
_O-
pi_105886042
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2011 21:02 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Speciaal voor jou, professionele foto's. :')

http://www.martinehafkamp.nl/index.php?page=downloads
Wat een MILF. ^O^

Hier meer over haar. ;)
  donderdag 22 december 2011 @ 06:13:33 #141
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105904955
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2011 21:02 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Speciaal voor jou, professionele foto's. :')

http://www.martinehafkamp.nl/index.php?page=downloads
Bleh, ze heeft echt zo'n bekakt VVD-mond. Zo'n Rita Verdonk bek :r
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_105906816
quote:
2s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:59 schreef monkyyy het volgende:
Voor mij een reden om in BAC te investeren is het toekomstige dividend.

BAC betaalt momenteel $0.04 in dividend per jaar, een yield van 0.78%. Maar analysten verwachten dat BAC winsten op $0.98/share in 2012. http://www.nasdaq.com/symbol/bac/earnings-forecast

Dit zou een pay-out ratio zijn van 4.2% wat zeer laag is voor een bank. Banken hebben normaal gesproken een pay-out ratio van de 30-50%. Dus, in normale gevallen verwacht ik dat BAC 0.30-0.50$ (6-10%) uitbetaalt. Plus het is aannemelijk dat BAC zijn inkomsten gaan stijgen in de toekomst, de US economie verbetert wel weer, oude, slechte leningen worden afbetaalt, en verplaatst voor nieuwe betere leningen.

Over ~5 jaar is het aannemelijk dat BAC's EPS op 1.50$/share ligt, als het niet meer is. Gezien de normale pay-out ratio van een bank zou dat zo'n 0.45-0.75$ zijn wat een yield van 9-15% van je kapitaal als je het vandaag koopt.
Fundamenteel (buy & sell) analist hier:
Wat doet BAC precies? Waar komt de omzet vandaan? Waar de marges? Slechte hypotheken (derivaten ervan/erop) in de states? Eventuele leningen aan bijv PIGS? etc. etc. Hoe denk je dat de toekomstige banken eruit zien? (Zoals bijv in de UK?)
Ik zou me iig pas daarna bekommeren om bijv de dividenden over langere termijn; het is slechts een getal dat weergeeft hoe goed of hoe slecht BAC zijn zaken op orde heeft.

Weet niet of je bovenstaande onderzoek hebt gedaan; het staat iig niet in je post :)
Zou me daarnaast niet kapot staren op wat sell side analisten roepen, zeker wanneer ze bij grote banken c.s. werken.

Anyways, succes ermee!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  donderdag 22 december 2011 @ 16:41:22 #143
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105921572
Het schrijven van de Veolia Environnement Put-optie dec-2012 6,00 brengt nu (ongeveer) 70 cent op.

Break-even is dus 5,30e en de huidige prijs van het aandeel is 8,00e. Veolia kan dus nog 33,75% dalen zonder dat je geld verliest op deze trade. Het risico is natuurlijk dat ze gewoon kaput gaan en dan verlies je 530e.

Ik denk dat als de economie niet tot stilstand komt ze best wel in staat kunnen zijn te deleveragen.
Ze hebben reeds 5B aan assets in de etalage gezet: http://www.marketwatch.co(...)transport-2011-12-06

----
2011 was een baggerjaar voor 'value':
http://greenbackd.com/201(...)r-fundamental-value/

[ Bericht 2% gewijzigd door JimmyJames op 22-12-2011 17:29:26 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105932627
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2011 21:02 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Speciaal voor jou, professionele foto's. :')

http://www.martinehafkamp.nl/index.php?page=downloads
quote:
In deze sectie treft u een serie professionele foto’s aan van mij die u met één klik eenvoudig kunt downloaden op uw eigen PC.
Serieus waarom zou je dat willen _O-
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_105932705
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 20:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

[..]

Serieus waarom zou je dat willen _O-
Dat lijkt zinloos

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 22 december 2011 @ 20:48:55 #146
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_105932729
Nog maar een kleine 2 procent in de min dit jaar, gaat het dan toch nog goedkomen?
Het was in oktober (mijn dieptepunt) nog -18%...
pi_105932763
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 20:48 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

Dat lijkt zinloos

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vin Martine tof :@

Alleen hoef ik geen foto van der!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 22 december 2011 @ 20:50:14 #148
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_105932805
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 20:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

[..]

Serieus waarom zou je dat willen _O-
waarom zijn er porno sites?
pi_105932905
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 20:50 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

waarom zijn er porno sites?
Maar wat denkt ze? Dat iemand die foto's wil hebben?

Heeft Corné van Zeijl ook professionele foto's die je kunt downloaden denk je? :')
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 22 december 2011 @ 21:27:13 #150
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_105935179
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 20:52 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Maar wat denkt ze? Dat iemand die foto's wil hebben?

Heeft Corné van Zeijl ook professionele foto's die je kunt downloaden denk je? :')
Ik hoop het eigenlijk niet. Maar ja, hij zal ook z'n nichemarkt wel hebben...
pi_105952281
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 16:41 schreef JimmyJames het volgende:
Het schrijven van de Veolia Environnement Put-optie dec-2012 6,00 brengt nu (ongeveer) 70 cent op.

Break-even is dus 5,30e en de huidige prijs van het aandeel is 8,00e. Veolia kan dus nog 33,75% dalen zonder dat je geld verliest op deze trade. Het risico is natuurlijk dat ze gewoon kaput gaan en dan verlies je 530e.

Ik denk dat als de economie niet tot stilstand komt ze best wel in staat kunnen zijn te deleveragen.
Ze hebben reeds 5B aan assets in de etalage gezet: http://www.marketwatch.co(...)transport-2011-12-06

----
2011 was een baggerjaar voor 'value':
http://greenbackd.com/201(...)r-fundamental-value/
Top was 't niet, maar wij gaan waarschijnlijk eindigen op of net (1 a 2 %) boven het 0% rendement.
Geen reden tot klagen dus :)
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  vrijdag 23 december 2011 @ 08:52:01 #152
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105952343
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:06 schreef AQuila360 het volgende:
Kooplijst 2012: Martine Hafkamp

Vorig jaar tipte ze o.a. Delta Lloyd die toen wel even hard ging begin 2011 :9
Dat mens deugt nergens voor, val niet in haar handen met je porto
  vrijdag 23 december 2011 @ 12:47:04 #153
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105958864
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 08:47 schreef mister_popcorn het volgende:

Top was 't niet, maar wij gaan waarschijnlijk eindigen op of net (1 a 2 %) boven het 0% rendement.
Geen reden tot klagen dus :)
Wie is wij?
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 23 december 2011 @ 14:24:34 #154
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_105962638
Dat bod op Wavin is ook debiel hoog. Het bedrijf heeft in 2010 nog geen 6 miljoen winst gemaakt, in 2009 0,2 en daarvoor in 2008 32,1. Dat is echt geen half miljard waard. ROE is minder dan wat een spaarrekening vangt.

Die Mexicanen hadden dat bod allang bij de aandeelhouders neer moeten leggen.
The more debt, the better
  vrijdag 23 december 2011 @ 14:36:30 #155
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105963017
Wat zien die Mexicanen er dan in?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105963407
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:47 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Wie is wij?
De vermogensbeheerder waar ik (nog) werkzaam ben. Over 4 jaar atm bijna 30%. Begonnen te mei 2008. Long only equities, Eu small- & midcap.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  vrijdag 23 december 2011 @ 15:27:55 #157
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105964770
En wat zijn jullie favorieten voor volgend jaar? Of mag je daar niets over vertellen :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105968535
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 14:24 schreef flyguy het volgende:
Dat bod op Wavin is ook debiel hoog. Het bedrijf heeft in 2010 nog geen 6 miljoen winst gemaakt, in 2009 0,2 en daarvoor in 2008 32,1. Dat is echt geen half miljard waard. ROE is minder dan wat een spaarrekening vangt.

Die Mexicanen hadden dat bod allang bij de aandeelhouders neer moeten leggen.
Dat is netto-winst, dus volkomen irrelevant tijdens een overname. De EBITDA zit nu rond de 100m, tijdens een "upturn" rond de 200m. De EV die de Mexicanen bieden zit rond de 7x EBITDA. Da's niet goedkope gezien de kapitaal intensiteit van de business, maar het is ook niet idioot als je wat synergien met kunt rekenen.

Maar netto-winst is dus een verkeerde metric. Die wordt namelijk grotendeels bepaalt door de rente/belasting en die verandert compleet na overname. Als de Mexicanen bijvoorbeeld zonder schuld financieren, schiet de netto-winst in een keer enorm omhoog. Je kunt beter naar EBITDA, EBITDA-Capex of EBIT kijken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105969369
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 14:49 schreef mister_popcorn het volgende:
De vermogensbeheerder waar ik (nog) werkzaam ben. Over 4 jaar atm bijna 30%. Begonnen te mei 2008. Long only equities, Eu small- & midcap.
Zonder op details in te gaan, heb je enig weet over de grootte (diversificatie) en sectordichtheid van de portefeuille? Met procenten alleen worden we niet blij in AEX. ;)
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 23 december 2011 @ 19:15:39 #160
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_105972991
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 15:27 schreef JimmyJames het volgende:
En wat zijn jullie favorieten voor volgend jaar? Of mag je daar niets over vertellen :P
Paardelul !!!
pi_105974010
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:09 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Dat is netto-winst, dus volkomen irrelevant tijdens een overname. De EBITDA zit nu rond de 100m, tijdens een "upturn" rond de 200m. De EV die de Mexicanen bieden zit rond de 7x EBITDA. Da's niet goedkope gezien de kapitaal intensiteit van de business, maar het is ook niet idioot als je wat synergien met kunt rekenen.

Maar netto-winst is dus een verkeerde metric. Die wordt namelijk grotendeels bepaalt door de rente/belasting en die verandert compleet na overname. Als de Mexicanen bijvoorbeeld zonder schuld financieren, schiet de netto-winst in een keer enorm omhoog. Je kunt beter naar EBITDA, EBITDA-Capex of EBIT kijken.
De schuld krijgen ze er gewoon bij he, met dank aan Goldman Sachs die Wavin leeggeroofd en extreem geleveraged hebben.
pi_105974050
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 15:27 schreef JimmyJames het volgende:
En wat zijn jullie favorieten voor volgend jaar? Of mag je daar niets over vertellen :P
Zou dat niet een apart topic worden?

Wil JimmyJames 'm openen, of wacht ie op mij? ;)
pi_105974708
Misschien is het ook leuk om de uitgestorven FOK!-index weer nieuw leven in te blazen. Dat was toch wel een succes destijds.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 23 december 2011 @ 20:07:14 #164
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_105975292
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:55 schreef Arkai het volgende:
Misschien is het ook leuk om de uitgestorven FOK!-index weer nieuw leven in te blazen. Dat was toch wel een succes destijds.
Goed idee.

Alleen 1. ik durf geen topics te openen :'( 2. ik ben ongelofelijk onhandig met excel dus ik kan niet de stand gaan bijhouden.

Ik ga alvast nadenken over mijn 5 favorieten :Y)

[ Bericht 9% gewijzigd door JimmyJames op 23-12-2011 20:14:57 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_105976563
Ik zie dat er gewoon een standaard stock feed is in Excel voor MSN Money. Op die manier houdt de stand zichzelf bij. Anyway, zal ik hem aanmaken?
One man's trash, another man's treasure.
pi_105976676
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 20:34 schreef Arkai het volgende:
Ik zie dat er gewoon een standaard stock feed is in Excel voor MSN Money. Op die manier houdt de stand zichzelf bij. Anyway, zal ik hem aanmaken?
Please do :)

--
Ik maak wel een 5 (of 3?) favo stocks van 2012 topic aan, niet als competitie ofzo, maar als inspiratie :) nevermind, kan dus in de combi :)
  vrijdag 23 december 2011 @ 20:55:20 #167
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105977747
Ik zie 'm niet? :P
pi_105978560
One man's trash, another man's treasure.
pi_105980656
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De schuld krijgen ze er gewoon bij he, met dank aan Goldman Sachs die Wavin leeggeroofd en extreem geleveraged hebben.
Dat was CVC, niet Goldman.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105980791
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De schuld krijgen ze er gewoon bij he, met dank aan Goldman Sachs die Wavin leeggeroofd en extreem geleveraged hebben.
Kijken naar equity waarde is gewoon onzinnig, aangezien je de kapitaalstructuur na overname zal wijzigen. De schuld moet je immers aflossen, omdat je niet altijd een change-of-control waiver zult krijgen. Dus in plaats van equity waarde, is het beter te kijken naar "enterprise value". En dan boeit netto-winst niet, maar enkel ook winst voor impact van de kapitaal-structuur (oftewel voor rente en belastingen).

De opmerking over schuld slaat de plank dus volledig mis. De multiples die ik noem zijn al inclusief schuld. Had je kunnen weten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105985763
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 21:51 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Kijken naar equity waarde is gewoon onzinnig, aangezien je de kapitaalstructuur na overname zal wijzigen. De schuld moet je immers aflossen, omdat je niet altijd een change-of-control waiver zult krijgen. Dus in plaats van equity waarde, is het beter te kijken naar "enterprise value". En dan boeit netto-winst niet, maar enkel ook winst voor impact van de kapitaal-structuur (oftewel voor rente en belastingen).

De opmerking over schuld slaat de plank dus volledig mis. De multiples die ik noem zijn al inclusief schuld. Had je kunnen weten.
Dan is de investering van de Mexicaanse vrienden toch het bedrag wat ze nu voor de aandelen betalen plus het bedrag aan schuld wat ze moeten aflossen. Zet je dat af tegen de EBITA, kan ik me niet voorstellen dat het goedkoop is. Ik geloof best dat zowat iedereen goedkoper kan financieren dan Wavin, trouwens. Dat voordeel halen ze er wel uit.

Als ik me niet vergis (maar misschien weet jij dat wel beter) was GS trouwens de adviseur voor CVC, en de adviseur en leadmanager bij de beursgang van Wavin cq. de diverse herstructureringen?
pi_105988462
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 23:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan is de investering van de Mexicaanse vrienden toch het bedrag wat ze nu voor de aandelen betalen plus het bedrag aan schuld wat ze moeten aflossen. Zet je dat af tegen de EBITA, kan ik me niet voorstellen dat het goedkoop is. Ik geloof best dat zowat iedereen goedkoper kan financieren dan Wavin, trouwens. Dat voordeel halen ze er wel uit.

Ga me nu aub niet uitleggen hoe je enterprise value uitrekent. Verder gaf ik al aan dat de multiple op EBITDA dan ~7x is (op huidige koers). Als de Mexicanen geloven in herstel van de markt op de lange termijn (en dus herstel naar het EBITDA niveau va 2007), dan betalen de Mexicanen minder dan 3.5x EBITDA.

Ik vind het duur, maar niet idioot. Zeker niet als je denkt synergien te kunnen realiseren.

quote:
Als ik me niet vergis (maar misschien weet jij dat wel beter) was GS trouwens de adviseur voor CVC, en de adviseur en leadmanager bij de beursgang van Wavin cq. de diverse herstructureringen?
Ik kan op mijn bronnen even niet zien wie de adviseur van CVC was in de aankoop, maar dat was ook al weer in 1999. Bij de IPO waren de sponsoren Abn, Lehman en Merill. Ik kan eigenlijk nergens een relatie met Goldman vinden, maar alles is natuurlijk mogelijk.

In mijn ervaring is het echt niet de bank die het bedrijf met schuld opzadelt. Dat is echt 100% de keuze van de PE shop, die meestal de bank daarin zover mogelijk duwt. Zie het als een professionele vastgoedbelegger die de bank zoveel mogelijk hypotheek los probeert te peuteren.

Daarom zou ik de verantwoording daarvoor altijd bij de eigenaar leggen, dat zijn tenslotte professionele investeerders. Dit was trouwens niet enkel CVC, maar ook ons eigen pensioengeld uit AlpInvest.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105990893
China is aan het crashen

quote:
There are two types of real estate investor in China. The first are pure speculators who treat residential real estate as a source of value, far removed from its original residential use. These investors purchase multiple properties without bothering even to remodel the units for actual use. They are responsible for the spooky flats of empty condo buildings that have become so common in all of China's cities.

The second are the normal citizens who purchase real estate as their primary residence. The high prices of the real estate bubble created by the speculators have created much pain for these normal home-buyers. Recent policies of the central government designed to contain the real estate bubble have been designed to benefit this segment of "normal" home buyers. However, it is probable that the recent collapse in real estate values has damaged these normal home buyers as much as, or even more than, the speculators.

A recent story in the local Qingdao newspaper illustrates the situation very well. The article is about Mr. Li (age 31) and Ms. Zhao (age 28), both of whom are successful young professionals. Both are college graduates. Both work in good jobs in the visual design sector. Mr. Li earns RMB 6,000 per month and Ms. Zhao earns RMB 2,000 per month. These are good salaries for young professionals in Qingdao.

For three years, this couple has been planning to marry. The obstacle has been that they have not been able to purchase a home. Their families do not have the resources and they have not had the savings. Mr. Li proposed that they forget about owning a home and just live in a rented apartment after marriage. As is typical in this region, Ms. Zhao refused: no home ownership, no marriage. With great reluctance, Mr. Li agreed to work on purchasing a condo.

In April of this year, they found a suitable unit in Li Cang. Li Cang is a village to the north of Qingdao city. Services there are bad and transportation is inconvenient. However, they determined that a 90 square meter unit on the 15th floor of a sprawling condo project was just about the only thing they could afford in the Qingdao area.

They completed the purchase in April on the following terms:

The price of the unit was RMB 9,300 per square meter. Compared to the 20,000 to 40,000 RMB per square meter price in Qingdao, this seemed reasonable to them.

The total price was RMB 830,000. Of this, RMB 350,000 was required as a down payment.

The couple was able to come up with the down payment by using their savings, by Mr. Li moonlighting, and with a contribution from their parents. The down payment was accumulated from the struggles of the couple and both their families over the past 10 years. For payment of the remaining RMB 480,000 of the purchase price, the couple obtained a 20 year bank loan. Payments on this loan will be RMB 4,700 per month for the life of the loan, over half of their combined total income, before taxes.

Consider the following:

Their down payment was actually a deposit on an uncompleted unit. The project is far from completion. At best, the project will be complete at the end of 2012. Thus the down payment money is tied up and yet the couple still have to pay rent until the project is complete. If the project is not completed there is a substantial risk that the down payment will never be returned. This risk is never discussed in China, but the risk is substantial in a declining market as we know from our experience in the real estate markets around the world.

This young couple has now joined the ranks of the Chinese "house slaves" 房奴", or what we call "mortgage slaves" in the U.S. The total household income of this couple is RMB 8,000 per month, before taxes and their mortgage payment consitutes more than one half of their monthly income. They are in their early thirties. How will they save for their child's education? How will they save for retirement? How will they save for medical emergencies? How will they save for the care of their four parents? How will they even live a normal life with about RMB 3,000 per month in disposable income? No one knows other than to say that they will suffer.

The total price of this 90 square meter unit is RMB 830,000. This is ten times the annual income of this young professional couple. Most economists believe that the cost of housing should not exceed 3 to 5 times annual income. The unit is therefore about twice as expensive as recommended. All of this for a condo in a not particularly nice exburb of a second tier city.

In October, the couple became uneasy when they heard rumors that units in their project were being offered at a 90% discount. At the end of November, the couple was shocked to see advertisements in the local newspaper offering units in their same project at the price of RMB 6,300 per square meter, a 30% discount off the price they had already agreed to pay. A group of buyers formed and demanded that their purchase price be reduced to the new price or they would cancel their purchase contracts. Some members of the group picketed the sales office. The developer refused their requests. Mr. Li states that he has reviewed the purchase contract carefully and concluded that none of the buyers have the right to a refund or cancellation. He is therefore resigned to his fate and sees no reason to participate in the protests.

Ms. Zhao calculates that over the life of the loan, the couple will pay RMB 400,000 in mortgage interest that is in excess of that amount that would be paid if the unit were re-valued at the new, lower price. This makes her sad. It makes her husband resentful that she insisted on purchasing the condo unit when he had proposed that they just rent a unit. Their excitement at becoming new homeowners is now drowned
by the sorrow of the economic disaster they face. The prospect of 20 years of "home slavery" is not a good way to start a marriage. The couple has not even considered the two additional disasaters that may
be waiting for them:

The price drop has only just started. The couple hopes that prices will recover over time. The more likely scenario is that prices will continue to fall next year after buyers truly face the fact that the bubble has burst.

Once it is clear the bubble has burst, the developer of their uncompleted unit will not be able to sell units at any price. This means the project will fail, and the units will not be completed. What will happen to the substantial deposit this couple has already paid? No one knows. Chinese law provides that it must be returned. However, there are no good controls in place to guarantee that will actually occur.

Our couple and their fellow buyers are already upset with the fall in price. What will happen if the project fails and their deposits are not returned? What will happen to their bank when their mortgage loans turn out to be worthless? What will happen to the development lender when the project fails and the development loan is not repaid?

The story above is being repeated in every city in the coastal provinces in China. The impact is personal and direct. Every person in China knows at least one person who has been impacted. The effect on the economy is incalculable. Just when the government is promoting a new program to increase domestic consumption, the collapse of the residential real estate market is pushing Chinese consumers in the opposite direction. The extreme uncertainty likely means that they will freeze up, greatly reduce their spending and move into an even more intense savings mode. The result will be to freeze up the economy for a considerable period.
pi_105994536
Gister Shell verkocht. Ruim een jaar geleden gekocht op ¤22. Nu op 27,50 eruit. Ik verwacht dat dit een kort piekje is in een stijgende trend. Dus op korte termijn weer instappen.
pi_105997172
@ Jimmy. Onze favo's zitten in de portefeuille, die kan ik indd niet hier neer plempen.
@ Arkai: We hebben geen favo industrie, zolang we de producten of diensten die geleverd worden maar kunnen begrijpen. In ons geval betekent dat het we hoog technologische / bio meuk / finance links laten liggen. Verder redelijk netjes verspreid over olie, retail, ict, pharma , etc.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  zaterdag 24 december 2011 @ 20:20:27 #176
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_106012819
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:09 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Dat is netto-winst, dus volkomen irrelevant tijdens een overname. De EBITDA zit nu rond de 100m, tijdens een "upturn" rond de 200m. De EV die de Mexicanen bieden zit rond de 7x EBITDA. Da's niet goedkope gezien de kapitaal intensiteit van de business, maar het is ook niet idioot als je wat synergien met kunt rekenen.

Maar netto-winst is dus een verkeerde metric. Die wordt namelijk grotendeels bepaalt door de rente/belasting en die verandert compleet na overname. Als de Mexicanen bijvoorbeeld zonder schuld financieren, schiet de netto-winst in een keer enorm omhoog. Je kunt beter naar EBITDA, EBITDA-Capex of EBIT kijken.
Verschillende definities van duur :) Ik vind 4 a 5 x EBIT voor de meeste bedrijven al veel.
The more debt, the better
pi_106013787
Ach, 4-5x EBIT betekent dat je met 100 procent eigen vermogen als financiering je na belasting dus ongeveer 15-20 procent rendement op je eigen vermogen maakt. Da's enorm, en dus enkel realistisch als je negatieve groei verwacht.

Een 10x EBIT voor een bedrijf met een beetje groei (tot 5 procent p.a.) en wat externe schuld is prima. Dan is je rendement snel net iets boven de 10 procent p.a.

Maar goed, hangt allemaal ook weer af van cash flow, etc.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  zondag 25 december 2011 @ 00:07:59 #178
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106021482
Feit blijft dat ze voor Wavin de hoofdprijs betalen en in deze economische tijden zou je imho juist moeten profiteren (dwz. discounts) met overnames.
pi_106024088
Nogmaals, zo ziet een industrieel het niet. Je kunt Wavin maar 1 keer kopen van de beurs, en dat is tijdens een downturn. Dan zal de multiple hoog zijn, maar de EBITDA het laagst. Over een paar je moet je nog steeds 7x EBITDA betalen, maar is de EBITDA 2x zo hoog en dus de absolute prijs ook.

En wederom: de Mexicanen rekenen waarschijnlijk me synergien.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106079597
Ik denk dat ik met een vraag zit waar vrij veel mensen mee zitten op het moment en ik ben benieuwd hoe de meeste van jullie deze situatie aan zouden pakken.

RDS staat hoog, zeker in vergelijking met januari 2011. Als ik mijzelf nou wil beschermen tegen een eventuele koersdaling heb ik een aantal opties..

1. Aandelen verkopen, risico dat ik een verdere stijging mis.
2. Put-opties kopen, bij een verdere stijging lopen ze waardeloos af, wil ik ze uitoefenen krijg ik hoge uitoefenkosten bij mijn bank. Bij een stijging is de volledige 'inleg' dus waardeloos.
3. Call-opties schrijven, als het aandeel daalt kan ik de verkochte call-opties later goedkoper terugkopen en heb ik dus winst. Right? Bij een verdere stijging ben ik alleen wel mijn aandelen kwijt doordat de tegenpartij zal gaan uitoefenen en is mijn winst beperkt tot huidige winst + premie. Toch?

Wat kan ik nog meer doen en wat doen jullie in zo'n situatie?
  dinsdag 27 december 2011 @ 15:38:04 #181
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106088051
3. lijkt me geen gekke keuze. Je zou bijv de 29e maart call kunnen schrijven voor 44-47 cent. Als ze doorstijgen geeft het je een verplichte verkoopprijs van 29,44-29,47e
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 27 december 2011 @ 15:47:34 #182
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106088481
Deel verkopen en puts schrijven? Stijgt 't door heb je de premie op puts, daalt het heb je dezelfde aandelen voor een lagere prijs? :P

Lijkt me niet 't meest optimale maar soit.
  dinsdag 27 december 2011 @ 16:42:03 #183
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106090984
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 december 2011 15:47 schreef Sokz het volgende:
Deel verkopen en puts schrijven? Stijgt 't door heb je de premie op puts, daalt het heb je dezelfde aandelen voor een lagere prijs? :P

Lijkt me niet 't meest optimale maar soit.
Ook geen slecht idee.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_106091260
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 19:41 schreef AQuila360 het volgende:
Heeft iemand hier al wel eens naar Exact gekeken?

Ik zoek nog een hoog dividend aandeel en dit lijkt me wel wat.
Zoals met zoveel hoog dividend aandelen, is Exact geen aandeel wat grote sprongen zal maken komend jaar. Dat kan een reden zijn om er juist wel, of juist niet in te investeren. De echte grote stijgingen zal je over het algemeen zien bij aandelen die juist weinig dividend uitkeren.

Persoonlijk vind ik Exact een bedrijf dat niet echt weet door te stoten. Het blijft een lokale speler die niet echt boven het maaiveld uitsteekt in hun marktsegment.
pi_106092449
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 december 2011 15:47 schreef Sokz het volgende:
Deel verkopen en puts schrijven? Stijgt 't door heb je de premie op puts, daalt het heb je dezelfde aandelen voor een lagere prijs? :P

Lijkt me niet 't meest optimale maar soit.
Waarschijnlijk een stomme vraag maar ik kan het zo snel niet vinden..

Als ik bijvoorbeeld de put 15-06-2012 schrijf met als strike 24,00 ontvang ik nu een premie van 0,49.
Voor het gehele contract ontvang ik dan dus 49 euro - transactiekosten. Betekend dat dan dat ik tegelijkertijd tot 15-06-2012 een bedrag van 2400 euro als margin op mijn tegenrekening moet hebben of verschilt dit per bank?
  dinsdag 27 december 2011 @ 17:39:12 #186
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106093113
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 17:21 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Waarschijnlijk een stomme vraag maar ik kan het zo snel niet vinden..

Als ik bijvoorbeeld de put 15-06-2012 schrijf met als strike 24,00 ontvang ik nu een premie van 0,49.
Voor het gehele contract ontvang ik dan dus 49 euro - transactiekosten. Betekend dat dan dat ik tegelijkertijd tot 15-06-2012 een bedrag van 2400 euro als margin op mijn tegenrekening moet hebben of verschilt dit per bank?
Verschilt per broker maar meestal moet je voor RDS een 10% marge aanhouden. Dit komt dus neer op ¤240.-
Maarja als je een deel RDS verkoopt heb je dat toch wel cash. Je kunt ze trouwens combineren » Deel verkopen + Put & over het deel dat je houdt een call schrijven.
pi_106122815
Wat vinden jullie hier eigenlijk van railroad bedrijven? Heb ff wat doorgebladerd hier en kon zo niet users vinden die daar expliciet in investeren.

@sokz, die tips voor volgend jaar staan in dat top5 topic :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 28 december 2011 @ 13:21:58 #188
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106123186
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden jullie hier eigenlijk van railroad bedrijven? Heb ff wat doorgebladerd hier en kon zo niet users vinden die daar expliciet in investeren.

@sokz, die tips voor volgend jaar staan in dat top5 topic :P
Bedoelde je die van dat i'bank topic? Nee ik bedoelde kwa traden » einde van het jaar » jouw mooie grafiekjes van vorig jaar dat einde van 't jaar rustig omhoog kabbelt » jij met 750 x leverage long etc. :P

En railroad, zulke bedrijven zijn vrijwel allemaal canadees ofniet? Heb eigenlijk nooit echt onderzocht.
pi_106123344
quote:
99s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:21 schreef Sokz het volgende:

[..]

Bedoelde je die van dat i'bank topic? Nee ik bedoelde kwa traden » einde van het jaar » jouw mooie grafiekjes van vorig jaar dat einde van 't jaar rustig omhoog kabbelt » jij met 750 x leverage long etc. :P

En railroad, zulke bedrijven zijn vrijwel allemaal canadees ofniet? Heb eigenlijk nooit echt onderzocht.
Haha, ik neem aan dat je dat week/maand effect onderzoek bedoelt. Had daar niet de tijd voor om er specifiek op te anticiperen afgelopen dagen. ;(

En wat betreft railroad bedoel ik niet specifiek railroad bedrijven uit Canada, al zit m'n favo er wel maar je merkt de afgelopen jaren dat dat sommige behoorlijk investeren en zich op die manier distancieren van de competitie. Zoals bijv. Canadian National Railway Company (CNI)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 28 december 2011 @ 13:36:01 #190
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106123665
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Haha, ik neem aan dat je dat week/maand effect onderzoek bedoelt. Had daar niet de tijd voor om er specifiek op te anticiperen afgelopen dagen. ;(
Zonde, blijkt weeral uit te gaan komen. :P +5% sinds 19 dec.
quote:
En wat betreft railroad bedoel ik niet specifiek railroad bedrijven uit Canada, al zit m'n favo er wel maar je merkt de afgelopen jaren dat dat sommige behoorlijk investeren en zich op die manier distancieren van de competitie. Zoals bijv. Canadian National Railway Company (CNI)
Zijn natuurlijk erg 'steady' bedrijven en als ze in CAD is ook mooi meegenomen. Heb ook nog geen transport op mijn watchlist (heb wel naar bulk gezocht) dus zal dit ook eensch gaan bekijken.
pi_106124342
quote:
99s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:36 schreef Sokz het volgende:

[..]

Zonde, blijkt weeral uit te gaan komen. :P +5% sinds 19 dec.
Bedankt! Ik zal in mn vrije tijd eens kijken of ik wat kan updaten. Kan nu wat fijnere tools gebruiken voor dit rekenwerk en wat gemakkelijker dit effect berekenen van een groot aantal indices.

Al neem ik aan dat de meesten hier niks meer met cfd's etc. doen en (zoverre ik het hier lees) is het opties of aandelen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 28 december 2011 @ 16:04:12 #192
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106128870
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden jullie hier eigenlijk van railroad bedrijven? Heb ff wat doorgebladerd hier en kon zo niet users vinden die daar expliciet in investeren.

CSX vind ik een erg mooi bedrijf. Alleen staan ze voor mijn gevoel allemaal best hoog. Voor CSX (de "goedkoopste" van het stel, geloof ik) betaal je bijv 13 keer de winst. Dit lijkt me toch wat prijzig voor deze cyclische bedrijven.

Ik had laatst nog een mooie vergelijking van de bedrijven in de sector gevonden:

http://oddballstocks.blog(...)aring-railroads.html

Maar je kijkt dus voornamelijk naar (growth) capexgroei?

[ Bericht 6% gewijzigd door JimmyJames op 28-12-2011 16:17:43 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 28 december 2011 @ 18:54:30 #193
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_106134349
S_E, had je América Latina Logística algevonden? Railroad in Brazilië en Argentinië.
The more debt, the better
  woensdag 28 december 2011 @ 18:57:27 #194
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106134475
Ik snap er niets meer van: http://www.zerohedge.com/(...)rising-balance-sheet

De balans van de ECB zou zijn toegenomen tot 2,73 triljoen euro. Dat is een stuk meer dan de totale schuld van Italië (iets van 2,2T euro). Dus waar is dat geld gebleven?

(beetje het verkeerde topic maar goed)
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 28 december 2011 @ 19:34:21 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106135840
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:57 schreef JimmyJames het volgende:
Ik snap er niets meer van: http://www.zerohedge.com/(...)rising-balance-sheet

De balans van de ECB zou zijn toegenomen tot 2,73 triljoen euro. Dat is een stuk meer dan de totale schuld van Italië (iets van 2,2T euro). Dus waar is dat geld gebleven?

(beetje het verkeerde topic maar goed)
Waar is dat geld gebleven? Dat is grotendeels teruggegaan naar de ECB, naar de andere helft van de balancesheet :P. Deposits bij de ECB zijn gestegen naar ¤452 miljard.

Banken lenen niet meer aan elkaar (niemand vertrouwt elkaar nog) en dus lopen veel transacties nu feitelijk via de ECB: banken met een surplus stallen dat bij de ECB in plaats van het uit te lenen aan een andere bank en banken die geld nodig hebben kunnen alleen nog bij de ECB terecht. De ECB wordt gezien als zo'n beetje de enige betrouwbare tegenpartij.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106148928
Btw S_E, iets van plan met leveraged long-toestanden? Aangezien je vorig jaar bewezen hebt dat de boel in januari statistisch gezien significant vaak stijgt :) ?

[ Bericht 6% gewijzigd door tony_clifton- op 29-12-2011 00:01:05 ]
  donderdag 29 december 2011 @ 09:00:37 #197
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106155907
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 23:54 schreef tony_clifton- het volgende:
Btw S_E, iets van plan met leveraged long-toestanden? Aangezien je vorig jaar bewezen hebt dat de boel in januari statistisch gezien significant vaak stijgt :) ?
eind december*
pi_106156840
http://www.rtl.nl/compone(...)nalistenadviezen.xml

Wat n manier van berekenen. Ik vind 't ronduit schokkend te zien hoever sommige banken ernaast zitten bij hun koopadviezen. Niet echt een nieuwtje dus, maar wel bijzonder om het zo in getallen te zien.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  donderdag 29 december 2011 @ 10:16:13 #199
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106157101
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:04 schreef mister_popcorn het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)nalistenadviezen.xml

Wat n manier van berekenen. Ik vind 't ronduit schokkend te zien hoever sommige banken ernaast zitten bij hun koopadviezen. Niet echt een nieuwtje dus, maar wel bijzonder om het zo in getallen te zien.
Dit viel mij ook op op RTLZ. En die journalist denkt niet verder... Het is natuurlijk gewoon een self-fulfilling-prophecy: als "experts" roepen dat A gaat dalen, gaat A in de verkoop en daalt A. Als dezelfde "experts" roepen dat B gaat stijgen, wordt B aangekocht en stijgt B.

Wat dat betreft is de Beursgorilla leuker. Deze aap heeft het 12 jaar beter gedaan dan de AEX, en nu voor het eerst niet meer.
censuur :O
  donderdag 29 december 2011 @ 19:14:22 #200
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106176284
Wat vinden jullie van dit artikel en zijn argumenten: http://www.whopperinvestm(...)iding-in-plain-sight ?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_106193497
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:14 schreef JimmyJames het volgende:
Wat vinden jullie van dit artikel en zijn argumenten: http://www.whopperinvestm(...)iding-in-plain-sight ?
DWA is inderdaad wel een goed idee. Ik ben echter over het algemeen terughoudend om in een creatief bedrijf te investeren, dus ook reclamebureau's, tv-zenders, game-studio's, theaterproducenten, etc. Het succes is dan vaak afhankelijk van een klein team waar de ideeen worden gegenereerd. De leden daarvan kunnen vertrekken of het team verliest z'n magic touch. Stel dat DWA twee flops uitbrengt, dan kun je denk ik de tent al sluiten. Het is een relatief klein bedrijf in de sector.

Ik vind dit meer een aandeel om op te pikken als de marktindex hard daalt. Het daalt dan waarschijnlijk mee, waarop het op een gegeven moment een koopje wordt met een goede risico/prijs verhouding.
pi_106197937
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:14 schreef JimmyJames het volgende:
Wat vinden jullie van dit artikel en zijn argumenten: http://www.whopperinvestm(...)iding-in-plain-sight ?
Bijna het gehele eigen vermogen zit in 'inventories' (772M) en 'deferred long term asset charges' die van nagenoeg niks naar 295M geschoten zijn.
(bron: yahoo finance).
Voordat de schrijver equity als reden voor investering noemt, zou ik eerst maar eens kijken wat daar precies onder zit. Want beide kan ik zo 1-2-3 niet helemaal duiden....

Ik zat trouwens een paar dagen geleden met 6 mensen in een verder lege zaal naar de 16.30 voorstelling van puss in boots te kijken :) Volgens mij niet zo'n hit, caramba!
  vrijdag 30 december 2011 @ 15:07:18 #203
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106205436
In dat stuk schrijft hij ook dat alle films worden afgeschreven zodra ze zijn gereleased dus de waarde daarvan vind je niet terug in de boeken.

Een ander bedrijf met een enigszins vergelijkbare case is Nintendo: IPs zoals Mario, Zelda en Pokemon staan voor een paar miljoen in de boeken terwijl ze in werkelijkheid misschien wel miljarden waard zijn. Nintendo heeft ook veel cash maar dat is wel aan het afnemen aangezien ze nu met verlies de 3DS verkopen. Het is verder de vraag in hoeverre ze kunnen opboksen tegen spelletjes op de smartphones, tablets, kindles en facebook (Sony en de vita vormen geen bedreiging).

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 30-12-2011 15:13:46 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 december 2011 @ 16:50:18 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106209409
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 december 2011 16:44 schreef pberends het volgende:
Beleggingsexperts falen in 2011

Analisten _O_. En ze krijgen er nog voor betaald ook :{.
Dit soort dingen zijn onvoorspelbaar dus anaalisten die iets roepen en het fout hebben zal ik niet uitlachen. Anaalisten die toevallig goed gokken krijgen van mij trouwens ook geen complimenten, zo consequent ben ik wel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106209498
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 16:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit soort dingen zijn onvoorspelbaar dus anaalisten die iets roepen en het fout hebben zal ik niet uitlachen. Anaalisten die toevallig goed gokken krijgen van mij trouwens ook geen complimenten, zo consequent ben ik wel.
:D.
pi_106209863
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 december 2011 16:44 schreef pberends het volgende:
Beleggingsexperts falen in 2011

Analisten _O_. En ze krijgen er nog voor betaald ook :{.
Elk jaar hetzelfde liedje. Je zou ze haast gaan layen.
pi_106210154
Dat analisten met regelmaat de plank misslaan verbaast me niet maar dat er anno 2011 nog mensen grof geld betalen voor die adviezen vind ik wel een kwalijke zaak. Falende trackrecords mogen wat mij betreft keer op keer aangehaald worden zodat (onwetende) mensen in elk geval behoed worden van zulke charlatans. Het is bijna net hetzelfde als de homeopatische geneeskunde, iedereen weet dat het onzin is maar door er toch hoop uit te putten wordt deze industrie in leven gehouden. Met alle gevolgen van dien voor de knip en de mentale of geestelijke gezondheid.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 30 december 2011 @ 17:11:16 #209
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_106210258
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:08 schreef Arkai het volgende:
Dat analisten met regelmaat de plank misslaan verbaast me niet maar dat er anno 2011 nog mensen grof geld betalen voor die adviezen vind ik wel een kwalijke zaak. Falende trackrecords mogen wat mij betreft keer op keer aangehaald worden zodat (onwetende) mensen in elk geval behoed worden van zulke charlatans. Het is bijna net hetzelfde als de homeopatische geneeskunde, iedereen weet dat het onzin is maar door er toch hoop uit te putten wordt deze industrie in leven gehouden. Met alle gevolgen van dien voor de knip en de mentale of geestelijke gezondheid.
Het is natuurlijk niet zo zeer het advies als wel de analyses waar voor betaald word. Ik heb bijvoorbeeld geen zin/kunde om jaarverslagen door te pluizen op zoek naar de addertjes. Nu kies ik er voor om dan maar gewoon via een fonds te beleggen maar ik snap dat mensen betalen voor een gedegen analyse van een fonds.
pi_106210491
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:11 schreef malleable het volgende:
Het is natuurlijk niet zo zeer het advies als wel de analyses waar voor betaald word. Ik heb bijvoorbeeld geen zin/kunde om jaarverslagen door te pluizen op zoek naar de addertjes. Nu kies ik er voor om dan maar gewoon via een fonds te beleggen maar ik snap dat mensen betalen voor een gedegen analyse van een fonds.
Ok, dat kan maar waar deze analisten zich vooral mee bezig houden is het geven van workshops met de veronderstelling dat iedereen kan leren traden en zodoende geld kan verdienen. De prijs van die workshops is hoog en uiteindelijk worden er verliesgevende technieken besproken die leiden tot grote verliezen. Het punt is dat er mensen voorgelogen worden met winstgaranties e.d. maar als puntje bij paaltje komt de verliezen toch voor eigen rekening zijn. Dat gezegd hebbende werken deze mensen dus vaak niet voor beleggingsfondsen omdat hun trackrecord gewoon slecht is en ze met echt beleggen gewoon door de mand vallen. Veel technisch analisten zijn dan ook gewoon beroepsmarketeers zonder geweten. Beleggen heeft er verder weinig mee te maken.
One man's trash, another man's treasure.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 december 2011 @ 17:19:35 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106210613
Het is mensen eigen dat ze in ambiguente situaties hun hoop vestigen op het oordeel van anderen, met name als ze die ander een schijn van autoriteit heeft. Hele industrieën zijn daarop gebouwd.

En als iedereen weer naar anderen luistert (inclusief zogenaamde experts, want die weten het natuurlijk ook niet) krijg je kuddevorming. Je kunt dat altijd mooi zien aan het feit dat er meestal minder spreiding zit tussen de individuele voorspellingen dan er zit tussen de gemiddelde voorspelling en de uiteindelijke uitkomst. Dit jaar was dat ook weer heel duidelijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106210691
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:11 schreef malleable het volgende:
Nu kies ik er voor om dan maar gewoon via een fonds te beleggen maar ik snap dat mensen betalen voor een gedegen analyse van een fonds.
Er zijn inderdaad goede analisten en goede fondsen. Het nieuwsartikel gaat echter over de voorspelling van vijf mensen die regelmatig in de media optreden en daarbij geen indruk maken met de kwaliteit van hun analyse. Cees Smit and Royce Tostrams trekken lijntjes over grafieken zonder enig bewijsbaar resultaat (TA). Ik meen dat alle vijf genoemde analisten weinig toekomen aan het lezen van een jaarverslag, als ze dat al uberhaupt doen (en kunnen). Ik denk daarom dat er in dit forum wat lacherig gedaan wordt over deze mensen en hun voorspellingen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 17:38:49 #213
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_106211349
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:21 schreef jaco het volgende:

[..]
Ik meen dat alle vijf genoemde analisten weinig toekomen aan het lezen van een jaarverslag, als ze dat al uberhaupt doen (en kunnen).
Dit wil kunnen, zijn hier cursussen voor? In plaats van die optie-abracadraba cursussen van Lynx waar ik toch niet mee doe lijkt me dit veel nuttiger. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 december 2011 @ 17:39:21 #214
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106211367
Wat betreft voorspellen, even een leuke (en nuttige) opdracht voor als je een paar uurtjes niets te doen hebt:

Eén van de beste voorspellingen voor de close van de volgende bar op de chart (mag een minutenchart zijn of een daily chart) is de close van de huidige bar. Probeer eens een systeem te maken dat deze simpele regel verslaat, in termen van kleinste gemiddelde afwijking en kleinste standaarddeviatie.

Je mag alles gebruiken: trendlijnen, moving averages, wat je maar wilt.

P.s. het hoeft niet persé de volgende bar te zijn, het mag ook de 2de of de 10de zijn. Het principe is hetzelfde.

Edit: dit idee dus, waar ik probeer de 8-ste bar te voorspellen.



[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 30-12-2011 17:46:40 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 december 2011 @ 17:43:36 #215
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_106211499
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:21 schreef jaco het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad goede analisten en goede fondsen. Het nieuwsartikel gaat echter over de voorspelling van vijf mensen die regelmatig in de media optreden en daarbij geen indruk maken met de kwaliteit van hun analyse. Cees Smit and Royce Tostrams trekken lijntjes over grafieken zonder enig bewijsbaar resultaat (TA). Ik meen dat alle vijf genoemde analisten weinig toekomen aan het lezen van een jaarverslag, als ze dat al uberhaupt doen (en kunnen). Ik denk daarom dat er in dit forum wat lacherig gedaan wordt over deze mensen en hun voorspellingen.
Die vallen wat mij betreft gewoon in de categorie entertainment, ergens tussen Gordon en Stacey Rookhuizen
  vrijdag 30 december 2011 @ 17:49:06 #216
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106211693
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:38 schreef monkyyy het volgende:

Dit wil kunnen, zijn hier cursussen voor? In plaats van die optie-abracadraba cursussen van Lynx waar ik toch niet mee doe lijkt me dit veel nuttiger. :)
Een boek corporate finance lezen (moet ik ook nog eens doen). Ik had ooit nog eens een vrij uitgebreid pdfje van één van de grote zakenbanken gevonden waarin duidelijk werd uitgelegd hoe je een income -, cash flow statement en balance sheet moest lezen.

Gratis cursussen zoals voor TA en opties zijn er hierover naar mijn weten niet. Het kost daarvoor te veel tijd en bovendien ga je er niet meer door handelen waardoor het niet interessant is voor je broker om dat aan te bieden.

Is security analysis van Graham trouwens aan te raden of is het niet meer van deze tijd?
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 december 2011 @ 18:08:56 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106212331
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:49 schreef JimmyJames het volgende:

Ik had ooit nog eens een vrij uitgebreid pdfje van één van de grote zakenbanken gevonden waarin duidelijk werd uitgelegd hoe je een income -, cash flow statement en balance sheet moest lezen.

Die van Merill Lynch :Y

Hier in scribd maar je kunt het ook overal downloaden
http://www.scribd.com/doc(...)d-a-Financial-Report

Dat helpt om de basics te begrijpen maar ik denk niet dat het genoeg is om echt het kaf van het koren te kunnen scheiden (outperformance halen is zero-sum dus je moet beter zijn dan andere analysten). Ik vrees dat je dan echt de fijne kneepjes van accounting moet kennen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 december 2011 @ 19:10:20 #218
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_106214789
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:38 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Dit wil kunnen, zijn hier cursussen voor? In plaats van die optie-abracadraba cursussen van Lynx waar ik toch niet mee doe lijkt me dit veel nuttiger. :)
Ik heb net Reading financial reports for dummies besteld. Ik zal wel een review plaatsen in het boektopic binnenkort.
Bedankt Hans.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 december 2011 @ 19:29:36 #219
862 Arcee
Look closer
pi_106215515
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:39 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft voorspellen
is dit topic natuurlijk niet te missen: Voorspel de AEX op 31-12-2012 ^O^
  vrijdag 30 december 2011 @ 20:02:17 #220
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_106216976
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 19:10 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik heb net Reading financial reports for dummies besteld. Ik zal wel een review plaatsen in het boektopic binnenkort.
Zou tof zijn.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_106220577
Hoe kan de AEX slechts 12% zijn gedaald tov 1 jan 2011 na een jaar waarin bekend is geworden dat de hele eurozone zo'n beetje failliet is en de VS over 20 jaar de junk status heeft.

Ik ga eens een Binckje openen en wat puts inslaan. Imo hoort er nog een correctie tot rond de 200 pnt plaats te vinden.

In crisis verkerende eurolanden "helpen" door aan hen geld uit te lenen tegen woekerrentes _O- Het is alsof je een kerel die in de schuldsanering zit een creditcard geeft.

Wanneer komt het besef dat het geld never nooit meer terugkomt en dat banken, bedrijven en overheden gewoon keihard moeten afschrijven op die zuid europese crap.

DUS VERKOOP UW BAGGER NU HET NOG KAN >:O
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:37:13 #222
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_106220991
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:21 schreef jaco het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad goede analisten en goede fondsen. Het nieuwsartikel gaat echter over de voorspelling van vijf mensen die regelmatig in de media optreden en daarbij geen indruk maken met de kwaliteit van hun analyse. Cees Smit and Royce Tostrams trekken lijntjes over grafieken zonder enig bewijsbaar resultaat (TA). Ik meen dat alle vijf genoemde analisten weinig toekomen aan het lezen van een jaarverslag, als ze dat al uberhaupt doen (en kunnen). Ik denk daarom dat er in dit forum wat lacherig gedaan wordt over deze mensen en hun voorspellingen.
Exact. Overigens gaat beleggen niet over gokken in de goede fondsen, maar wordt het resultaat behaald door asset allocatie. Daarnaast wordt in het stukje iemand laag afgedaan met een gokje met -6%, een serieuze outperformance tov de AEX.
Overal verstand van.
pi_106225781
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 15:07 schreef JimmyJames het volgende:
Een ander bedrijf met een enigszins vergelijkbare case is Nintendo: IPs zoals Mario, Zelda en Pokemon staan voor een paar miljoen in de boeken terwijl ze in werkelijkheid misschien wel miljarden waard zijn.
De laatste keer dat ik een jaarverslag van Nintendo in enig detail heb bekeken verbaasde ik me over de enorme hoeveelheid ontbrekende informatie. Je kunt er nauwelijks een beleggingsbeslissing op baseren. Toch zijn er beleggers die hun geld - samen 20 miljard dollar - in de magische zwarte doos willen investeren.
  vrijdag 30 december 2011 @ 23:26:42 #224
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106226637
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 23:11 schreef Rukapul het volgende:

[..]

De laatste keer dat ik een jaarverslag van Nintendo in enig detail heb bekeken verbaasde ik me over de enorme hoeveelheid ontbrekende informatie.
Wat bijvoorbeeld?
Please Move The Deer Crossing Sign
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 31 december 2011 @ 00:09:50 #225
862 Arcee
Look closer
pi_106228987
Wall St back at Square One, with S&P flat in 2011

S&P vrijwel exact gesloten op waar het vorig jaar op sloot:

31 december 2010: 1,257.64
31 december 2011: 1,257.60

0.04 punt of 0.003% lager gesloten dus.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 december 2011 @ 00:15:52 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106229263
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 00:09 schreef Arcee het volgende:
Wall St back at Square One, with S&P flat in 2011

S&P vrijwel exact gesloten op waar het vorig jaar op sloot:

31 december 2010: 1,257.64
31 december 2011: 1,257.60

0.04 punt of 0.003% lager gesloten dus.
0,04 punt is wel sterk inderdaad :D

Maar het kan erger. De Nikkei staat nu op een punt dat voor het eerst in 1982 (!) werd bereikt.
En wij volgen nu precies dezelfde policies als Japan de afgelopen 20 jaar.... (QE, extend and pretend, etc)
Welkom in de deflatoire wereld van leeglopende bubbels.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 31 december 2011 @ 00:53:16 #227
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_106231121
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 00:09 schreef Arcee het volgende:
Wall St back at Square One, with S&P flat in 2011

S&P vrijwel exact gesloten op waar het vorig jaar op sloot:

31 december 2010: 1,257.64
31 december 2011: 1,257.60

0.04 punt of 0.003% lager gesloten dus.
Klopt inderdaad, als je dividend niet meerekent. Dividend. O+

AEX een dikke 11% lager gesloten dit jaar en dat terwijl zwaargewicht RDS bijna 14% is gestegen dit jaar. :o
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_106232702
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 15:07 schreef JimmyJames het volgende:
In dat stuk schrijft hij ook dat alle films worden afgeschreven zodra ze zijn gereleased dus de waarde daarvan vind je niet terug in de boeken.

Een ander bedrijf met een enigszins vergelijkbare case is Nintendo: IPs zoals Mario, Zelda en Pokemon staan voor een paar miljoen in de boeken terwijl ze in werkelijkheid misschien wel miljarden waard zijn. Nintendo heeft ook veel cash maar dat is wel aan het afnemen aangezien ze nu met verlies de 3DS verkopen. Het is verder de vraag in hoeverre ze kunnen opboksen tegen spelletjes op de smartphones, tablets, kindles en facebook (Sony en de vita vormen geen bedreiging).
/edit/sorry voor de lange post :) /edit/

Ik heb niet gekeken hoor, maar wat staat er dan onder voorraden? Als dat de ruwe productiekosten zijn, is 780M goed voor een slordige 400M DVD's :)

Ik heb even snel hun 2010 jaarrekening gescanned:
1) 295M onder deferred activa blijken deferred tax assets (!)
2) 772M is film and other inventory costs; zie pagina
Dat zijn ook de belangrijkste posten in de jaarrekening, behoudens een vordering op Paramount (die hun films distribueert, en waar wat interessante opmerkingen over in de risicoparagraaf staan), en een sterk toegenomen schuld aan ' payable to former stockholder' (van 67M naar 329M - refer 3)

Ad 1) In 2010, as a result of a change in judgment about the realizability of deferred tax assets in
future years, the Company released $348.1 million of a valuation allowance previously
established with respect to its deferred tax assets. See below for a further discussion of the
release of the valuation allowance.

En tevens:
The Company is obligated to remit to the affiliate of a former stockholder 85% of any such cash
savings in U.S. Federal income tax and California franchise tax and certain other related tax
benefits (see Note 2).

Vandaar het oplopen van deferred tax assets _en_ schuld aan previous stockholders :)

Die is wel heel boeiend, want kennelijk werd voorheen de business case van DWA niet sterk genoeg geacht om de fiscale verliezen/afschrijvingspotentieel voldoende te gebruiken. Je kan wel fiscale voordelen hebben, maar als je niet voldoende winst maakt om die te benutten mag je die toekomstige voordelen niet waarderen. Let wel: op zich maakt dat voor DWA niet uit, want ze moet 85% van die voordelen doorgeven aan haar voormalige aandeelhouder, maar het is wel een interssante post om te analyseren en in de gaten te houden, omdat het indirect wat zegt over het toekomstperspectief van de business van DWA ("winstpotentieeel, en daarmee fiscaal verrekening potentieel").

Vanuit equity perspectief maakt het niet zoveel uit, omdat deferred tax asset en liability to former stockholder voor 85% gelinked zijn :) Dwz voorzover ze beide op de balans gewaardeerd zijn, lijkt me dat ze dat zijn.
Je ziet beide componenten in 2010 ook in het inkomen verschijnen (verhoging schuld in pre tax income, waardering deferred tax asset in post tax income).


Ad 2) deze blijken te bestaan uit:
Animated feature films. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . $ 328M
Television specials/series . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56M
In production:
Animated feature films . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341M
Television specials/series . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14M
In development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32M

Dat zijn imho de productiekosten van lopende films en toekomstige films.
Zo te zien waarderen ze hun back catalogue niet, grote vraag is wat dat waard is...
Let wel: dat is een volledig jaar revenue. Hoewel ze hun backcatalogue niet waarderen, zijn ze wel extreem gevoelig voor flops van hun films in productie.....
Btw: Q3 2011 is dit bedrag opgelopen tot 896M

Ad misc.) Verder blijkt uit de 10-K nog iets vreemd m.b.t. een belastingconstructie in 2004 aangegaan, waarbij de tax basis met 1.6biljoen is verhoogd, en voordelen daaruit voor 85% aan de oude aandeelhouder doorgegeven moeten worden. (zie ook punt 1) : resolved)

Ow ja, ze moeten in 2013 een nieuwe creditfaciliteit met de banken onderhandelen :)

Ze betalen geen state tax?


---

Bottom line: ik heb al vaker naar DWA gekeken, vooral omdat ik het leuk cool bedrijf vindt :)
Het lijkt me wel een beetje een link aandeel - als in gevoelig voor mode, hoe frontrunning zijn ze trends (3D bijvoorbeeld)? Als de US $ niet zo uit haar dak was gegaan (of de EUR door het putje), zou ik het op deze niveaus wel interessant hebben gevonden denk ik.
Hun balans ziet er op zich wel oke uit, ze funden hun productiekosten met name uit eigen middelen. Die productiekosten lopen wel erg sterk op per jaar, misschien hebben ze het operationeel niet helemaal voor elkaar (die post prodcutiekosten is natuurlijk wel een ideaal balansverhikel om inefficientie onder te verstoppen.

Not sure. Het zou van mij best nog wat goedkoper mogen worden, en de $ wat goedkoper.
Q3 resultaat was ook niet echt om over naar huis te schrijven...
Een sterke $ helpt ze ook niet echt....

[ Bericht 33% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 31-12-2011 02:35:21 ]
pi_106234858
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:38 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Dit wil kunnen, zijn hier cursussen voor? In plaats van die optie-abracadraba cursussen van Lynx waar ik toch niet mee doe lijkt me dit veel nuttiger. :)
Als je een klassikale cursus zoekt: Praktijkdiploma Boekhouden. Die cursussen worden over heel nederland gegeven. Ik heb dat diploma zelf lang geleden gehaald en het systeem van journaalposten, grootboek, V&W rekening en balans zit sindsdien in mijn hoofd verankerd. Dit is de basis die wereldwijd wordt gebruikt voor verslaggeving.

Als je het zelfstandig af kunt met boeken lezen, dan zou ik een accounting boek zoeken dat leesbaar geschreven lijkt te zijn, for dummies is inderdaad een idee.
pi_106235313
Mocht DreamWorks Animation SKG je interesse houden: ik zag eerder dit jaar dit uitgebreide rapport van een stock blogger. Ik heb dat destijds terzijde gelegd, omdat ik denk DWA typisch zo'n aandeel is dat in een komende bear market (verder) onderuit gaat omdat beleggers het blind vervangen voor voedings- en pharma aandelen.

Na een prijscorrectie, wordt het echter al snel een interessant aandeel imho. Ze hebben de rechten op o.a. Shrek en Kung Fu Panda. Dit is veilig familievermaak en wordt wereldwijd gewaardeerd. Er zijn veel meer inkomsten dan alleen de films (merchandising).

DWA heeft het platform om nieuwe karakters via de films te blijven introduceren. Ik heb begrepen dat er enorm veel technologie en kennis komt kijken bij het maken van zulke grootschalige animatiefilms. Je breekt niet zomaar in op die markt. De 'moat' (concurrentie voordeel) van Warren Buffett is dus aantoonbaar aanwezig en dat zie je niet zo vaak bij een laag geprijsd aandeel.
pi_106238742
Clowns verslaan beleggingsexperts; advies 2012

111231_60385_Nieuwsuur_beurstop5_2011_beleggingsanalistenclowns.png

Clowns _O_.

quote:
Voor 2012 zijn de vijf analisten Royce 'Boetie' Tostrams, Michel van der Stee (Van Lanschot), Cees Smit (Today's Beheer), Corné van Zeijl (SNS Asset Management) en Evert Waterlander (Optimix) opeens somber gestemd. Toch hebben de experts voor de Beurs Top-5 2012 nieuwe fondsen uitgezocht:

1. Fugro, bodemonderzoeker
2. Wolters Kluwer, uitgever
3. Philips, electronicaconcert
4. Ahold, supermarktketen
5. Aegon, verzekeraar

De muntmeester grabbelde dit keer voor Nieuwsuur willekeurig vijf fondsen bij elkaar:

1. ArcelorMittal, staalbedrijf
2. ING, bank
3. Unibail Rodamco, vastgoed
4. DSM, chemie
5. Boskalis, baggeraar
pi_106238744
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 23:26 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Wat bijvoorbeeld?
Segmentering van de omzet, earnings, R&D, etc. in de diverse hardware, software, franchises, etc. Kortom, precies de punten die je hierboven noemt om een gevoel te krijgen wat de Pokemon, Mario, Donkey Kong franchises waar kunnen zijn.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 december 2011 @ 20:05:31 #233
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106261174
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
*O* *O* *O* Iedereen alvast lage koersen toegewenst voor 2012 !!! *O* *O* *O*
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Kunnen de Shiller P/E volgers eindelijk instappen en de mensen die nu al long zitten kunnen hun dividendjes herbeleggen tegen hoge toekomstige rendementen, oftewel: iedereen is happy, knuffel kroel O+ ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 31-12-2011 20:11:28 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106273252
Iedereen de allerbeste wensen en een voorspoedig 2012 toegewenst! O+
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 1 januari 2012 @ 14:10:54 #235
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_106275723
Mijn wens voor 2012:

Rond mei een AEX van 200 punten, ING voor 2,50. Rond die tijd 15.000euro beschikbaar om te beleggen. Dan zit ik de komende jaren goed...
Paardelul !!!
pi_106276377
Gelukkig nieuwjaar :)

Wat zijn de plannen voor 2012 bij jullie?

Mijn belangrijkste agendapunt is het FDA-verdict rond Thrombogenics (ondertussen meer dan 50% van de waarde van mijn portefeuille). 2012 wordt dus sowieso een memorabel jaar, hopelijk voor mij in de positieve zin :).
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 1 januari 2012 @ 14:52:47 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106276585
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 14:41 schreef tony_clifton- het volgende:

Wat zijn de plannen voor 2012 bij jullie?

Vooral de bailout bubble proberen uit te zitten :%
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 1 januari 2012 @ 17:54:54 #238
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106281208
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 14:41 schreef tony_clifton- het volgende:
Wat zijn de plannen voor 2012 bij jullie?
Mijn 'vermogen' verdriedubbelen. :+
pi_106282421
quote:
99s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:54 schreef Sokz het volgende:

[..]

Mijn 'vermogen' verdriedubbelen. :+
Interessant. Battleplan? :P.
  zondag 1 januari 2012 @ 21:26:05 #240
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_106289431
Wat ik nou toch lees op een ander forum.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ouch. :P Maar hij uiteraard het juiste gedaan door diversificatie aan te raden.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 1 januari 2012 @ 21:46:01 #241
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106290288
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 18:38 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Interessant. Battleplan? :P.
Alles op de eerste rij 1-12. ;)
pi_106297718
voor wie het casino maar een beetje saai vindt:

quote:
India opent beurs voor buitenlandse beleggers
NEW DELHI (AFN) - India stelt zijn aandelenbeurs open voor individuele buitenlandse beleggers. De zondag aangekondigde stap maakt deel uit van economische hervormingen om buitenlandse investeringen in het land te stimuleren.

De Indiase overheid gaf in een verklaring aan dat de beslissing tot het openstellen van de beurs onder meer is genomen om meer buitenlandse fondsen aan te trekken, de markt te verdiepen en de beweeglijkheid van de beurs te verminderen.
bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)dse_beleggers__.html
pi_106301075
quote:
Ik kan al een jaar of 2 in India beleggen via Interactive Brokers. Niet dat ik ooit een aandeel heb aangeraakt daar.
pi_106301214
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 04:23 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik kan al een jaar of 2 in India beleggen via Interactive Brokers. Niet dat ik ooit een aandeel heb aangeraakt daar.
Dat zijn dan aandelen die een duale notering hebben. Want ik kan als non-resident zelfs geen (individuele) aandelen aan Indiase beurzen kopen met een Indiase rekening..... ;)
Wel natuurlijk als een dergelijk aandeel ook een Amerikaanse notering heeft (als ADR).

Ik vond het nogal opvallend. Kennelijk is de uitstroom van geld uit India ernstig.
pi_106301700
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 05:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat zijn dan aandelen die een duale notering hebben. Want ik kan als non-resident zelfs geen (individuele) aandelen aan Indiase beurzen kopen met een Indiase rekening..... ;)
Nee, het is echt rechtstreeks op de NSE en de BSEI. Type maar een naam in van een indiaas bedrijf zonder dubbele notering in hun contract search: http://www1.interactivebrokers.ch/contract_info/v3.8/index.php

Ik meen dat het voor indiase residents afgesloten is.
pi_106304039
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 08:01 schreef jaco het volgende:

[..]

Nee, het is echt rechtstreeks op de NSE en de BSEI. Type maar een naam in van een indiaas bedrijf zonder dubbele notering in hun contract search: http://www1.interactivebrokers.ch/contract_info/v3.8/index.php

Ik meen dat het voor indiase residents afgesloten is.
:D cool.

En weird. Ik kan als Indiase rekeninghouder geen aandelen kopen omdat ik geen resident ben. En bij IB kennelijk niet omdat als ik resident ben. Gotta love India ;)
pi_106309295
voor de film industrie is Imax ook wel aardig om eens naar te kijken.
Zou t zelf niet snel doen, want te afhankelijk van grote films, maar voor aankomend jaar volgens mij wel enkele blockbusters te verwachten die de earnings van Imax geen pijn zullen doen. Algemene info overigens, dus of je daar je alpha vandaan moet halen...
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_106309446
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 03:29 schreef jaco het volgende:

[..]

Als je een klassikale cursus zoekt: Praktijkdiploma Boekhouden. Die cursussen worden over heel nederland gegeven. Ik heb dat diploma zelf lang geleden gehaald en het systeem van journaalposten, grootboek, V&W rekening en balans zit sindsdien in mijn hoofd verankerd. Dit is de basis die wereldwijd wordt gebruikt voor verslaggeving.

Als je het zelfstandig af kunt met boeken lezen, dan zou ik een accounting boek zoeken dat leesbaar geschreven lijkt te zijn, for dummies is inderdaad een idee.
Bij wie kan je dat dan het beste volgen? Lijkt mij wel interessant. Wat was jouw vooropleiding toen je daaraan begon?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_106312221
Ik ben net begonnen in 'Alles over geld' van Rienk H. Kamer, hierin schrijft hij 'nieuwe obligaties worden uitgegeven om oude obligaties te kunnen aflossen.' Die nieuwe obligaties zullen dan iets hoger moeten zijn dan de oudere, omdat daar rente over betaald moet worden. In principe wordt er dus elke keer meer geleend.
Klopt dit, houd ik ergens niet rekening mee of denk ik te simpel?
pi_106313033
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:01 schreef CrownHill het volgende:
Ik ben net begonnen in 'Alles over geld' van Rienk H. Kamer, hierin schrijft hij 'nieuwe obligaties worden uitgegeven om oude obligaties te kunnen aflossen.' Die nieuwe obligaties zullen dan iets hoger moeten zijn dan de oudere, omdat daar rente over betaald moet worden. In principe wordt er dus elke keer meer geleend.
Klopt dit, houd ik ergens niet rekening mee of denk ik te simpel?
1) ik ben geen obligatie kenner, maar
2) ik denk niet dat je aannames kloppen. Een obligatie is een lening waarover rente wordt betaald op eoa manier (al naar gelang van de constructie van de bond). Er zijn dus obligaties die op t einde van de rit afgelost moeten worden, i.e., de lening moet worden terug betaald. Vanwege verschillende redenen kan een bedrijf ervoor kiezen om die som geld terug te betalen van nieuw uitgegeven obligaties. Dit hoeft niet te betekenen dat de rente erop omhoog gaat (afhankelijk van staat van bedrijf en staat markt, ao), of dat de totale som geld omhoog moet (die blijft gelijk, nominaal gesproken tov de lening die enige jaren geleden is afgesloten).
3) zie 1 :)
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_106313534
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:25 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

1) ik ben geen obligatie kenner, maar
2) ik denk niet dat je aannames kloppen. Een obligatie is een lening waarover rente wordt betaald op eoa manier (al naar gelang van de constructie van de bond). Er zijn dus obligaties die op t einde van de rit afgelost moeten worden, i.e., de lening moet worden terug betaald. Vanwege verschillende redenen kan een bedrijf ervoor kiezen om die som geld terug te betalen van nieuw uitgegeven obligaties. Dit hoeft niet te betekenen dat de rente erop omhoog gaat (afhankelijk van staat van bedrijf en staat markt, ao), of dat de totale som geld omhoog moet (die blijft gelijk, nominaal gesproken tov de lening die enige jaren geleden is afgesloten).
3) zie 1 :)
Naar mijn weten klopt je verhaal niet. Obligaties moeten altijd afbetaald worden aan het eind van de looptijd. Een bedrijf kan er echter voor kiezen om dan weer opnieuw obligaties uit te geven om zo de betaling te kunnen dekken. Probleem hiervan is inderdaad dat de schulden almaar hoger worden.

Deze obligaties kunnen ook door anderen gekocht worden uiteraard. Als ik een obligatie uitgeef voor 10 jaar, koop jij die bijvoorbeeld op, ik betaal jou rente over dit geld, en na 10 jaar betaal ik jouw inleg terug. Nu kan ik om dat te doen weer een nieuwe obligatie uitgeven, die SeLang dan weer van mij koopt omdat ik hem zo'n goede rente geef ;) Zo krijg ik weer geld binnen en kan ik jou daarmee afbetalen.
pi_106314566
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 13:44 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

Bij wie kan je dat dan het beste volgen? Lijkt mij wel interessant. Wat was jouw vooropleiding toen je daaraan begon?
Ik studeerde toen in de avonduren bij Praehep, dat inmiddels is opgegaan in MVP. Ik deed dat vlak na mijn VWO, maar MAVO lijkt me eerlijk gezegd al voldoende. De beginfase is niet al te ingewikkeld.
pi_106315312
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:01 schreef CrownHill het volgende:
Ik ben net begonnen in 'Alles over geld' van Rienk H. Kamer, hierin schrijft hij 'nieuwe obligaties worden uitgegeven om oude obligaties te kunnen aflossen.' Die nieuwe obligaties zullen dan iets hoger moeten zijn dan de oudere, omdat daar rente over betaald moet worden. In principe wordt er dus elke keer meer geleend.
De geleende hoofdsom blijft gewoon hetzelfde bij het 'doorrollen' van een obligatie. Of gaat het om een zero-coupon bond waarvan de uitgever het rentedeel niet kan financieren bij aflossing oid ?

Ik heb het idee dat Rienk H. Kamer een punt probeert te maken dat je ontgaat. Ik heb nog nooit iets van hem gelezen, maar Kamer lijkt me niet de aangewezen schrijver om een introductie in het geldwezen te geven. Deze man was (hij is onlangs overleden) een nogal eigenzinnige commentator. Je krijgt dus een gekleurde (soms goede imho) mening van hem en geen neutrale introductie.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 02:34:50 #254
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_106342017
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort obligaties er uit worden gegeven, wat er gebeurt met de principle tijdens de looptijd (gedeeltelijk aflossen/alles op het eind), de groei/krimp van het bedrijf tijdens de looptijd van obligaties, etc.

Op basis van één zin kan het niet echt in de context worden geplaatst.
The more debt, the better
  dinsdag 3 januari 2012 @ 15:11:14 #255
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106356473
Total Buys $2.32 Billion Shale Stake, Helping Chesapeake Pare Its Debt

http://online.wsj.com/art(...)137490533881580.html

Best veel geld.

Ik denk niet dat dit de laatste is van zulke deals. Wellicht een goed moment om uit de majors te stappen en je geld te stoppen in kleinere spelers waarvan de waarde wordt onderschat.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_106358498
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 15:11 schreef JimmyJames het volgende:
Ik denk niet dat dit de laatste is van zulke deals. Wellicht een goed moment om uit de majors te stappen en je geld te stoppen in kleinere spelers waarvan de waarde wordt onderschat.
Dat is een goed streven. Bij Total zie je dat ze nu een beetje op gang komen met het opkopen van semi grote contracten/bedrijven terwijl Shell die stap in de jaren 80 al heeft gemaakt en daar nu de vruchten van plukt. Punt is dat natural gas niet meer ondergewaardeerd wordt zoals het vroeger was en je binnen dat bereik heel goed de intrinsieke waarde van de activiteiten moet kunnen inschatten wil je er winst uit kunnen halen. Kleinere bedrijfjes die actief zijn op het gebied van teerzandontginning, diepzeeboren, procesintensificatie en duurzame energie kunnen op de middellange termijn wellicht nog wat betekenen. Op de korte termijn zou ik dan echter denken aan (grote) bedrijven die indirect aan dat proces bijdragen zoals Schlumberger, Alstom en Siemens.
One man's trash, another man's treasure.
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:28:39 #257
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_106393025
Er zal nu maar de pleuris op de beurs uitbreken...

''Mijn ING niet beschikbaar

Mijn ING is op dit moment niet beschikbaar. Probeert u het op een later tijdstip nog eens.
Excuses voor het ongemak.
''
Paardelul !!!
pi_106393959
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 13:28 schreef Anno2012 het volgende:
Er zal nu maar de pleuris op de beurs uitbreken...

''Mijn ING niet beschikbaar

Mijn ING is op dit moment niet beschikbaar. Probeert u het op een later tijdstip nog eens.
Excuses voor het ongemak.
''
Als je een telefoonnummer bij de hand hebt direct even bellen. Dan kun je meteen testen hoe stabiel dat platform is.
One man's trash, another man's treasure.
pi_106421380
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 15:11 schreef JimmyJames het volgende:
Total Buys $2.32 Billion Shale Stake, Helping Chesapeake Pare Its Debt

http://online.wsj.com/art(...)137490533881580.html

Best veel geld.

Ik denk niet dat dit de laatste is van zulke deals. Wellicht een goed moment om uit de majors te stappen en je geld te stoppen in kleinere spelers waarvan de waarde wordt onderschat.
Shale gas is een milieuclaim op pootjes, imho :)
  donderdag 5 januari 2012 @ 00:20:19 #260
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106422591
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 23:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Shale gas is een milieuclaim op pootjes, imho :)
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Het veroorzaakt ook al aardbevingen http://news.yahoo.com/ohi(...)-says-002703764.html
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_106428546
Ik blijf me verbazen over de toch wel redelijke regelmaat waarin je zeer kleine orders in het orderboek voorbij ziet komen. RDS zojuist, een order van 7 stuks, eentje van 10 stuks en een van 20 stuks. Enigste persoon die er winst op maakt is de broker, dat moet iedereen toch inzien?
pi_106428737
Voor de speculanten onder ons.
Als (voor mij is het een kwestie van maanden voordat het gebeurt) de US/Israel gezellig een potje gaan knokken met Iran, hoe zou je daar dan het best van kunnen profiteren.

Zeg pak um beet een budget van 5000 euro max voor deze doordachte belegging speculatie.
  donderdag 5 januari 2012 @ 09:33:14 #263
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_106429055
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:17 schreef Blandigan het volgende:
Voor de speculanten onder ons.
Als (voor mij is het een kwestie van maanden voordat het gebeurt) de US/Israel gezellig een potje gaan knokken met Iran, hoe zou je daar dan het best van kunnen profiteren.

Zeg pak um beet een budget van 5000 euro max voor deze doordachte belegging speculatie.
iets met olie? Prijs zal omhoog schieten.
pi_106429309
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:17 schreef Blandigan het volgende:
Als (voor mij is het een kwestie van maanden voordat het gebeurt) de US/Israel gezellig een potje gaan knokken met Iran
Denk je echt dat er een oorlog begonnen gaat worden met de presidentsverkiezingen voor de deur?

Verder kan je kijken naar bedrijven die iets te maen hebben met oorlogsvoering. Bijvoorbeeld NASDAQ:CRDN (body armor) of NYSE:GD (armored vehicles)
pi_106429823
quote:
iets met olie? Prijs zal omhoog schieten.
Maar wat...er zit al veel van de angst in de huidige olieprijs en ik wil er snel in en uit stappen. is er een olie CDS of iets dergelijks?

quote:
Denk je echt dat er een oorlog begonnen gaat worden met de presidentsverkiezingen voor de deur?
Juist één van de redenen. Obama kan haast niet verliezen als de US op dat moment oorlog voert. Overigens zijn eigen woorden: oorlog voor augustus als Iran niet stopt met zijn nucleaire programma (wat ze niet doen).

quote:
Verder kan je kijken naar bedrijven die iets te maen hebben met oorlogsvoering. Bijvoorbeeld NASDAQ:CRDN (body armor) of NYSE:GD (armored vehicles)
Is er iets dergelijks on steroids? een variant op een sprinter of zoiets.
pi_106430344
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:48 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Denk je echt dat er een oorlog begonnen gaat worden met de presidentsverkiezingen voor de deur?

Verder kan je kijken naar bedrijven die iets te maen hebben met oorlogsvoering. Bijvoorbeeld NASDAQ:CRDN (body armor) of NYSE:GD (armored vehicles)
Vind ik totaal on-ethisch. Die bedrijven hebben allemaal lobbyisten in 't pentagon en waar nog. Investeren hierin is oorlog creëren.

Ik zit al een tijd long PBR. Misschien dat die daar indirect van profiteren. Anders hoef ik dat bloedgeld niet.
PBR bouw ik trouwens af als ik een mooi moment zie. Ik stop dat geld liever in iets ecologisch.
pi_106431144
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:05 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Ik blijf me verbazen over de toch wel redelijke regelmaat waarin je zeer kleine orders in het orderboek voorbij ziet komen. RDS zojuist, een order van 7 stuks, eentje van 10 stuks en een van 20 stuks. Enigste persoon die er winst op maakt is de broker, dat moet iedereen toch inzien?
Weet je zeker dat dat boek niet in 100 of 1000 eenheden wordt vermeld ?
pi_106432158
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:00 schreef jaco het volgende:

[..]

Weet je zeker dat dat boek niet in 100 of 1000 eenheden wordt vermeld ?
Yes, daarom vind ik het juist ook zo vreemd.
pi_106434073
Dat zijn mensen die van transactie kosten houden ;)

Even over de beurs: het valt me op dat de laatste dagen de defensieve aandelen er erg goed bijlagen, zoals shell unilever etc. Hoe kan dat? Vluchten mensen massaal naar veilige havens omdat ze een crash verwachten? of is er iets anders aan de hand..
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:13:30 #270
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106440178
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:17 schreef Blandigan het volgende:
Voor de speculanten onder ons.
Als (voor mij is het een kwestie van maanden voordat het gebeurt) de US/Israel gezellig een potje gaan knokken met Iran, hoe zou je daar dan het best van kunnen profiteren.

Zeg pak um beet een budget van 5000 euro max voor deze doordachte belegging speculatie.
Mijn nummer 1 keuze in mijn top 5 voor dit jaar: Suncor Energy of een ander oliebedrijf dat al de productie uit N-A haalt.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:36:42 #271
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_106440910
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:05 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Ik blijf me verbazen over de toch wel redelijke regelmaat waarin je zeer kleine orders in het orderboek voorbij ziet komen. RDS zojuist, een order van 7 stuks, eentje van 10 stuks en een van 20 stuks. Enigste persoon die er winst op maakt is de broker, dat moet iedereen toch inzien?
Zijn dat niet de restanten van orders die niet in 1 keer uitgevoerd konden worden?
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:17:58 #272
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106442633
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 15:36 schreef malleable het volgende:

[..]

Zijn dat niet de restanten van orders die niet in 1 keer uitgevoerd konden worden?
Betaal je dan ook 2 keer? :P
pi_106443384
quote:
99s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:17 schreef Sokz het volgende:

[..]

Betaal je dan ook 2 keer? :P
Nop.

Je kan meestal wel kiezen om 't in één keer uit te laten voeren maar dan heb je minder kans dat 't ook effectief gebeurt.
pi_106443573
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:48 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Denk je echt dat er een oorlog begonnen gaat worden met de presidentsverkiezingen voor de deur?

Verder kan je kijken naar bedrijven die iets te maen hebben met oorlogsvoering. Bijvoorbeeld NASDAQ:CRDN (body armor) of NYSE:GD (armored vehicles)
Of iets dichter bij huis :)

http://www.tencate.com/Pages/4831/Home
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:43:56 #275
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106443896
Ik zou trouwens ook niet Shell aanraden want die hebben gigantische investeringen gedaan in landen die iets te dicht bij Iran liggen (die Pearl-fabriek).

Je zou eigenlijk moeten kijken welke landen het meest afhankelijk zijn van olie die door de Straat van Hornuz moet en welke alternatieve bronnen er zijn.

[ Bericht 20% gewijzigd door JimmyJames op 05-01-2012 16:52:06 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_106444603
Ik ga er nog eens even op broeden...als er nog meer goede ideeen zijn hoor ik het graag.
Rien ne vas plus, alles op zwart :)
pi_106460100
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:58 schreef Blandigan het volgende:
Ik ga er nog eens even op broeden...als er nog meer goede ideeen zijn hoor ik het graag.
Rien ne vas plus, alles op zwart :)
Als je speculeert op een scenario waarbij Iran een (olie)tanker aanvalt of verhindert dan zou je wellicht kunnen handelen door indirect futures op de Baltic Dry Index (of bunkerworld voor iets meer exposure) te kopen. Het voordeel hiervan t.o.v. speculatie op olieprijzen is dat deze index minder volatiel is onder normale economische omstandigheden, minder onderworpen zijn aan speculatieve verwachtingen en vooral betekenis hebben in het heden. De grote gok die je dan maakt is dat de risicopremie van scheepvaart toeneemt op de knelpunten en je zodoende kan cashen bij een stijging.

Overigens, toen de shit de fan raakte in 2008 daalde de Baltic dry met 95%(!). Hetzelfde opwaartse effect is dus ook mogelijk. Het nadeel is alleen dat deze futuremarkt gesloten is en alleen toegankelijk voor relevante partijen. Echter, je kunt wel een aandeel nemen in partijen die hoge exposure hebben naar de Baltic Dry toe zoals het Griekse bedrijf Dry Ships (DRYS@Nasdaq) (omdat zij haar schepen verhuurt op basis van deze index) en toch meeprofiteren. Momenteel staat het bedrijf zelfs op zijn ATL vanwege de problematiek rondom de Eurozone dus kijk daar maar eens naar. Ik denk er in elk geval wel over na om een positie in dit bedrijf te nemen.

De grote vraag is alleen of het droge bulkverkeer ook duurder wordt door Iraanse interventies en hoe zwaar de risicopremie uiteindelijk gaat wegen als je bedenkt dat de index wordt samengesteld op basis van 26 drukke scheepsroutes.
One man's trash, another man's treasure.
pi_106463928
Volgens mij gaat de US wel een nieuwe oorlog vermijden hoor. Ik zie Israel het vuile werk nog wel opknappen als het zover komt. In Amerika zijn ze onderhand oorlogsmoe, en 't lijkt mij niet slim om vlak na het afsluiten van een pain-in-the-US-ass-oorlog een nieuwe te starten.
pi_106491837
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:21 schreef tony_clifton- het volgende:
Volgens mij gaat de US wel een nieuwe oorlog vermijden hoor. Ik zie Israel het vuile werk nog wel opknappen als het zover komt. In Amerika zijn ze onderhand oorlogsmoe, en 't lijkt mij niet slim om vlak na het afsluiten van een pain-in-the-US-ass-oorlog een nieuwe te starten.
Klopt, punt blijft wel dat de charterscheepvaart de laatste tijd enorm afgestraft is en het veel opwaarts potentieel heeft als grote bedrijven knelpunten gaan mijden vanwege regionale onrust. Daarnaast ben ik ook wel een beetje beinvloed door anderen die durven te stellen dat deze sector momenteel ondergewaardeerd zou kunnen zijn. Hecht niet te veel waarde aan mijn oordeel. ;)
One man's trash, another man's treasure.
pi_106493497
Wat is er trouwens met netflix aan de hand? Moest 't aandeel niet zo achterlijk duur zijn zou ik er gerust een put op durven kopen...

500+ dollar voor iets dat evengoed waardeloos afloopt is mij iets te veel...
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:02:07 #281
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106494219
waren die niet al gigantisch teruggezakt? Als iets in een streep naar onder gaat worden de puts natuurlijk superduur. Puts verkopen wil niiemand want dan zit je straks met een waardeloosaandeel opgescheept.
pi_106495142
Owja, klopt idd. Dacht nog dat S_E eens zei dat hij er ms puts op ging kopen. Was een goeie gok geweest moest 'ie het ook echt gedaan hebben :).
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:50:15 #283
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106496426
Ik heb het er regelmatig over gehad dat ik ze fors overgewaardeerd vond. Maar dat was al toen ze op 150 en 200$ stonden. Het aandeel steeg nog een stuk door en had ik er toen puts op gekocht waren die waardeloos geëxpireerd.

Puts op het aandeel lijken ook idioot duur dan zit je mooi als ze overgenomen worden door een techgigant die lijdt aan een gebrek aan ideeën.

Weten jullie trouwens of Chanos zijn resultaten publiceert? Ik weet nog dat hij aankondigde short te zitten op een oliemaatschappij waarvan hij de naam niet wilde prijsgeven (vermoedelijk 1 van de grote 6). Die groep is inmiddels minstens 30% in waarde gestegen (nou ja, behalve Total).

[ Bericht 17% gewijzigd door JimmyJames op 06-01-2012 19:55:30 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_106527442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:25 schreef tony_clifton- het volgende:
Owja, klopt idd. Dacht nog dat S_E eens zei dat hij er ms puts op ging kopen. Was een goeie gok geweest moest 'ie het ook echt gedaan hebben :).
Niet gedaan. Opentable was hetzelfde verhaal. Beide werden destijds genoemd in een hft artikel waar in ze overrated stonden en moet je zien wat er met beide gebeurd waren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 16:36:38 #285
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106527748
Mmja maar bij NFLX had je ook maar nét goed moeten timen, ze gingen in no-time naar de 290 en daarna ook abrupt weer omlaag. Niet dat ze een moment van rust hadden ('zijwaards geneuzel').

Zijn nou trouwens in een kleine anderhalf maand alweer +30%, superdupervolatiel.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:06:32 #286
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106528582
En amazon gaat die "bubbel" een keer leeglopen of is de huidige waardering wel gerechtvaardigd aangezien ze marktleider zijn?
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 9 januari 2012 @ 11:57:50 #287
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_106596323
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:06 schreef JimmyJames het volgende:
En amazon gaat die "bubbel" een keer leeglopen of is de huidige waardering wel gerechtvaardigd aangezien ze marktleider zijn?
Goede vraag. Ik denk dat het wel meevalt. Amazon is natuurlijk geen Google of Facebook. Er worden daadwerkelijk producten verkocht. Bovendien zijn ze vrij goedkoop en de service is ook prima(spreek uit eigen ervaring). Verder hebben ze ook aardig wat bedrijven/sites overgenomen. Ik bestel tegenwoordig bijvoorbeeld vaak bij The Book Depository omdat het goedkoper is, maar dat is ook gewoon van amazon.

Hoe het lijkt qua cijfers weet ik niet, want het jaarverslag heb ik nog niet gelezen. :)
Bedankt Hans.
pi_106597506
Plus, Amazon maakt toch ook een eigen tablet of e-reader? Lijkt mij ook wel een markt voor indien ze concurrentieel zijn.
iPad is natuurlijk een sterk merk en de goedkoopste is zeker niet duur in vergelijking met de rest. Weinig/geen Apple-tax bedoel ik dan...
  maandag 9 januari 2012 @ 15:00:13 #289
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_106601778
Ze hebben inderdaad een eigen e-reader, de Kindle.
Bedankt Hans.
pi_106612557
Vandaag maar eens Transocean (NYSE:RIG) ingekocht op $39.32. Soms moet je wel eens een gokje nemen, maar mijn onderbuik zegt dat Transocean op dit moment enorm wordt ondergewaardeerd.
pi_106612696
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:50 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb het er regelmatig over gehad dat ik ze fors overgewaardeerd vond. Maar dat was al toen ze op 150 en 200$ stonden. Het aandeel steeg nog een stuk door en had ik er toen puts op gekocht waren die waardeloos geëxpireerd.

Puts op het aandeel lijken ook idioot duur dan zit je mooi als ze overgenomen worden door een techgigant die lijdt aan een gebrek aan ideeën.

Weten jullie trouwens of Chanos zijn resultaten publiceert? Ik weet nog dat hij aankondigde short te zitten op een oliemaatschappij waarvan hij de naam niet wilde prijsgeven (vermoedelijk 1 van de grote 6). Die groep is inmiddels minstens 30% in waarde gestegen (nou ja, behalve Total).
Long guts? Dus ITM call en ITM put kopen?
pi_106613245
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 12:40 schreef tony_clifton- het volgende:
Plus, Amazon maakt toch ook een eigen tablet of e-reader? Lijkt mij ook wel een markt voor indien ze concurrentieel zijn.
iPad is natuurlijk een sterk merk en de goedkoopste is zeker niet duur in vergelijking met de rest. Weinig/geen Apple-tax bedoel ik dan...
De visie van Amazon is volgens mij dat ze de tablet market willen killen! Ze gaan de hardware tegen een verlies verkopen en rekenen er dan op dat ze met de online verkopen via de tablet dit terug gaan verdienen. Ook in de hoop daarmee de terreinwinst van Apple/iTunes op dit gebied terug te draaien.

Als ze daarin slagen is het wel een interessante nieuwe benadering van hardware financiering.
Abre los ojos
pi_106618948
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:53 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

De visie van Amazon is volgens mij dat ze de tablet market willen killen! Ze gaan de hardware tegen een verlies verkopen en rekenen er dan op dat ze met de online verkopen via de tablet dit terug gaan verdienen. Ook in de hoop daarmee de terreinwinst van Apple/iTunes op dit gebied terug te draaien.

Als ze daarin slagen is het wel een interessante nieuwe benadering van hardware financiering.
Eigenlijk een middenvinger naar Apple die hun winst willen draaien op de hardware en de content als minderwaardig beschouwen. Nuja, tegenwoordig maken ze ook mooi winst op de app store en itunes enz...
  maandag 9 januari 2012 @ 21:32:51 #294
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106619181
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:53 schreef MrUnchained het volgende:

De visie van Amazon is volgens mij dat ze de tablet market willen killen! Ze gaan de hardware tegen een verlies verkopen en rekenen er dan op dat ze met de online verkopen via de tablet dit terug gaan verdienen. Ook in de hoop daarmee de terreinwinst van Apple/iTunes op dit gebied terug te draaien.

Als ze daarin slagen is het wel een interessante nieuwe benadering van hardware financiering.
Met gameconsoles heeft het altijd zo gewerkt? PS3, Xbox 360, Wii, PS vita, 3DS worden naar mijn weten allemaal met verlies verkocht en het geld moet terugverdiend worden via de software/games.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:45 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Long guts? Dus ITM call en ITM put kopen?
M.b.t. netflix? Die constructie zal wel peperduur zijn en beweegt het aandeel niet voldoende één kant op dan verlies je fors.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_106619325
Straks Alcoa met cijfers, ze gaan geloof ik 15% smeltcapaciteit terugbrengen dus het zal mij benieuwen of ze nog een beetje winst maken.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_106619768
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:32 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Met gameconsoles heeft het altijd zo gewerkt? PS3, Xbox 360, Wii, PS vita, 3DS worden naar mijn weten allemaal met verlies verkocht en het geld moet terugverdiend worden via de software/games.

[..]

Met het verschil dat bij een gameconsole het vrij obvious is dat je ook games gaat kopen en dat het zonder games vrij nutteloos is. Hetzelfde met een printer en inkt. Een tablet valt daarentegen ook erg goed te gebruiken zonder dingen op Amazon te kopen.
Abre los ojos
pi_106626513
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:42 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Met het verschil dat bij een gameconsole het vrij obvious is dat je ook games gaat kopen en dat het zonder games vrij nutteloos is. Hetzelfde met een printer en inkt. Een tablet valt daarentegen ook erg goed te gebruiken zonder dingen op Amazon te kopen.
Ik meen laatst gelezen te hebben dat de kindle versies van de ebooks goedkoper zijn dan de normale ebooks en dat deze enkel op kindles te bekijken zijn. Ik weet niet of het dan ook geldt dat er op de kindles alleen amazon ebooks te bekijken zijn?
pi_106636622
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:42 schreef MrUnchained het volgende:
Met het verschil dat bij een gameconsole het vrij obvious is dat je ook games gaat kopen en dat het zonder games vrij nutteloos is. Hetzelfde met een printer en inkt. Een tablet valt daarentegen ook erg goed te gebruiken zonder dingen op Amazon te kopen.
Amazon heeft dan wel als extra zekerheid ervoor gezorgd dat er maar standaard 8gb geheugen beschikbaar is in de Kindle Fire zonder de mogelijkheid om er meer bij te prikken. Dit i.t.t. alle andere tablets. Aan de ene kant is 8gb geheugen meer dan zat en niet per direct aanleiding om gebruik te maken van Amazon cloud. Het is denk ik even afwachten hoe succesvol Amazon Prime gaat worden. Als het straks namelijk mogelijk wordt om multimedia zowel live of via een database beschikbaar te stellen dan kan dat imo voor een doorbraak zorgen. Geen dure tv-abonnementen, itunes of nieuwsserverfee's meer maar een centraal abonnement die in alle behoeften voorziet.
One man's trash, another man's treasure.
pi_106638709
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:55 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Ik meen laatst gelezen te hebben dat de kindle versies van de ebooks goedkoper zijn dan de normale ebooks en dat deze enkel op kindles te bekijken zijn. Ik weet niet of het dan ook geldt dat er op de kindles alleen amazon ebooks te bekijken zijn?
Op de Kindle kun je ook pdf files lezen, alsmede ascii text and ms-word documenten. Epub is niet mogelijk, maar ik heb begrepen dat Amazon dit wel wil gaan ondersteunen.
pi_106671158
Als afsluiting van dit topic wilde ik naar een blog verwijzen:

http://valuestockinquisit(...)s-good-value-part-1/
http://valuestockinquisit(...)s-good-value-part-2/

De Shiller P/E is een terugkerend thema in dit forum. Deze blogger gebruikt deze om specifiek de europese markten te analyseren. Hij past vervolgens de PE10 op individuele aandelen toe. Ik weet niet zeker of dit de bedoeling was van Shiller, maar het levert wel een aantal ideeen op voor Europese largecaps. (Hoewel het over de hele linie beschouwd weinig aantrekkelijk is.)
pi_106732084
next ------------> Debt ceiling soap 2, the sequel
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')