Ja, goed dat zeiden ze dus meer dan 10 jaar geleden tegen mij, als familie, die wel redelijk kritisch was, m.n. tav meer handen aan het bed idd...quote:Op zondag 20 november 2011 19:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee.
Meer handen aan bed
Die kreet is nu al 20 keer gerecycled.
Waarom denk je dat krachten zoals ik niet in ene verpleehuis willen, hell, zelfs niet in een verzorgingshuis.
Ja dag, ik hoop dat ik zelf nog mag beslissen wanneer ik klaar ben.quote:Op zondag 20 november 2011 19:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is best een interessante en leesbare scriptie.
Ik knip er nog maar eens een stukje uit.
[..]
Welk gebeuren?quote:Op zondag 20 november 2011 19:12 schreef yvonne het volgende:
En het is niet de zorg die het laat afweten, laten we dat even helder maken, het is het hele gebeuren er rondom heen die zorg mogelijk moet maken.
Het ís al erger, ik weet niet hoeveel er nog weg bezuinigd moet worden, er is al bijna niks meer, en toch lukt het ze...quote:Op zondag 20 november 2011 19:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, goed dat zeiden ze dus meer dan 10 jaar geleden tegen mij, als familie, die wel redelijk kritisch was, m.n. tav meer handen aan het bed idd...
Ik heb dezelfde ervaringen gehad destijds als Pim Fortuyn met zijn vader in het verpleeghuis... daar kon ik me redelijk goed bij inleven.
En als dat niet is verbeterd, dan wordt het in de toekomst alleen maar erger dus...
Euthanasie gewoon net zo verplicht stellen als je ziektekostenverzekering.quote:Op zondag 20 november 2011 19:12 schreef Re het volgende:
[..]
Lijkt me ook verschrikkelijk hoor, maar het is blijkbaar makkelijk om oudjes daar maar te 'dumpen' dan weet je zeker dat ze zo dood zijn. Ik denk dat het daar om gaat? Dat vind ik sneu
En de eigen bijdragen gaan omhoog natuurlijk?quote:Op zondag 20 november 2011 19:16 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het ís al erger, ik weet niet hoeveel er nog weg bezuinigd moet worden, er is al bijna niks meer, en toch lukt het ze...
( randgebeuren> verzekering, regering, managers, degeen die erover gaan zeg maar)quote:Op zondag 20 november 2011 19:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Welk gebeuren?
Ik zag destijds wel dat goede krachten ehm zorgmanagers werden en van het bed werden afgetrokken...niemand wilde die zorg eigenlijk geven... dat was een beetje ja een beetje kutwerk oid...
Het is dan dus echt triest geworden...quote:Op zondag 20 november 2011 19:19 schreef yvonne het volgende:
[..]
( randgebeuren> verzekering, regering, managers, degeen die erover gaan zeg maar)
Nee, dat is niet mijn ervaring, bijna iedereen die slaagde en die iets mondiger was dan gemiddeld kon meteen een HBO-management of HBO-V gaan doen. Oftewel, 'men' heeft de handen weggetrokken en manager gemaakt. Allemaal goede krachten die niet meer op de werkvloer kwamen, die het werk graag deden, maar nu zelfs helemaal verdwenen zijn uit de zorg omdat ze niet meer dát gevoel hebben.
Begrijp me niet verkeerd, van mij mag je, en ieder ander ook.quote:Op zondag 20 november 2011 19:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja dag, ik hoop dat ik zelf nog mag beslissen wanneer ik klaar ben.
Ik heb het geloof in een maatschappij verloren waar we ópeens' respect en liefde voor ouderen hebben.
Het is echter niet ondenkbaar dat het "gewoon" worden van euthanasie in zo'n 30 jaar hetzelfde verandert als abortus.quote:Op zondag 20 november 2011 18:56 schreef Tem het volgende:
[..]
Dit is wel een hele vreemde twist. Het gaat hier toch helemaal niet om de vraag om het aantal onrendabele naar beneden te halen? Het gaat erom a. de euthanasie wens makkelijker te kunnen vervullen in geval van zware dementie, b. mensen mede door de ogenschijnlijk slechte zorg in het vooruitzicht binnen de verzorghuizen, eerder zouden kiezen voor euthanasie.
Ik haal nergens uit dat de samenleving er op uit is om hier het nut van een persoon binnen te plaatsen.
Gelukkig is je vriendin jonger en die zorgt wel voor jou.quote:Op zondag 20 november 2011 19:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En de eigen bijdragen gaan omhoog natuurlijk?
Mijn vader betaalde aan het eind van zijn leven fl 3.350,- per maand, en ik moest hem douchen, behalve 1 x p/w door de verzorging...
Cheers.quote:Op zondag 20 november 2011 19:25 schreef Staal het volgende:
[..]
Gelukkig is je vriendin jonger en die zorgt wel voor jou.
Maar de zorg is een graat geworden. Ook voor de mensen die er in werken lijkt het me naar. Je schiet altijd te kort en dat geeft geen voldoening.
Er schijnt ook een gen te zijn, die het veroorzaakt, maar er is ook een gen die drankzucht veroorzaakt, sws zal het toenemen, omdat men gemiddeld ouder wordt en het is ook afhankelijk van leeftijd...quote:Op zondag 20 november 2011 19:31 schreef Tem het volgende:
[..]
Ja, maar niet alle dementie is Korsakow.
Daar ben ik het ook mee eens hoor. Alleen ben ik voor meer eigenbeschikking. Dus dat je als individu vroegtijdig kan aangeven wanneer er in het geval van zware dementie men tot euthanasie kan overgaan. Een arts kan volgens mij prima die diagnose stellen. Uiteindelijk gaat het om de vrije wil bij gezond verstand. Wanneer men daadwerkelijk dement is kan hij die keuze niet "rationeel" meer aangeven.quote:Op zondag 20 november 2011 19:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is echter niet ondenkbaar dat het "gewoon" worden van euthanasie in zo'n 30 jaar hetzelfde verandert als abortus.
Het is nog geen 30 jaar legaal, maar zodra iemand ongepland zwanger is, wordt er al heel snel geroepen dat ze maar abortus moet laten plegen als haar omstandigheden niet ideaal zijn.
Ik heb geen enkele moeite met euthanasie, maar ik vind wel dat de glijdende schaal daarbij wat beter bewaakt mag worden dan bij abortus gebeurd is.
Een ander kan niet meer bepalen wat jij weet en of je nog een kwalitatief goed leven hebt, die glijdende schaal, langs de maatstaven van het utilitarisme, is iets dat mij wel degelijk zorgen baart hoor... ik weet niet of men daar in de toekomst zuiver mee weet om te gaan. Er komt ook ideologie bij om de hoek kijken.... als in wat iemands ideeën zijn, door wie zijn die beïnvloed...quote:Op zondag 20 november 2011 19:38 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook mee eens hoor. Alleen ben ik voor meer eigenbeschikking. Dus dat je als individu vroegtijdig kan aangeven wanneer er in het geval van zware dementie men tot euthanasie kan overgaan. Een arts kan volgens mij prima die diagnose stellen. Uiteindelijk gaat het om de vrije wil bij gezond verstand. Wanneer men daadwerkelijk dement is kan hij die keuze niet "rationeel" meer aangeven.
Nee dat kan een ander ook niet maar een arts kan wel vaststellen of jij zo dement als een deur bent of niet. Wanneer je dan vroegtijdig net als bij donorregistratie heb aangegeven dat het wel welletjes is lijkt het me een humane manier om het aardse te verlaten. Ik zie nog steeds de relatie met het utilitarisme niet hierin.quote:Op zondag 20 november 2011 19:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een ander kan niet meer bepalen wat jij weet en of je nog een kwalitatief goed leven hebt, die glijdende schaal, langs de maatstaven van het utilitarisme, is iets dat mij wel degelijk zorgen baart hoor... ik weet niet of men daar in de toekomst zuiver mee weet om te gaan. Er komt ook ideologie bij om de hoek kijken.... als in wat iemands ideeën zijn, door wie zijn die beïnvloed...
En als die zwaar demente nou kraaiend van de pret op z'n stoel zit, dag in dag uit? Wat doe je dan met de wens van diezelfde persoon van jaren geleden?quote:Op zondag 20 november 2011 19:45 schreef Tem het volgende:
[..]
Nee dat kan een ander ook niet maar een arts kan wel vaststellen of jij zo dement als een deur bent of niet. Wanneer je dan vroegtijdig net als bij donorregistratie heb aangegeven dat het wel welletjes is lijkt het me een humane manier om het aardse te verlaten. Ik zie nog steeds de relatie met het utilitarisme niet hierin.
Ik zou het schandelijk vinden wanneer ik heb aangegeven dat ik niet verder wil wanneer ik dement word en men voert deze wens niet uit. Zelfs als ik met toeters en bellen de bejaarde polonaise loop.quote:Op zondag 20 november 2011 19:46 schreef sigme het volgende:
[..]
En als die zwaar demente nou kraaiend van de pret op z'n stoel zit, dag in dag uit? Wat doe je dan met de wens van diezelfde persoon van jaren geleden?
Daarom houden we ook aan: voor de diagnose besproken en op papier met de huisarts, en nog steeds actief aangeven dat iemand dood wil. Anders is het moord.quote:Op zondag 20 november 2011 19:46 schreef sigme het volgende:
[..]
En als die zwaar demente nou kraaiend van de pret op z'n stoel zit, dag in dag uit? Wat doe je dan met de wens van diezelfde persoon van jaren geleden?
Toen mijn vader weer een herseninfarct kreeg in de nacht van 18 september op 19 september 1999, en ik er 's morgens om 7 uur van in kennis werd gesteld (ik had nachtdienst en kwam net thuis) ging ik aanvankelijk ermee akkoord, maar later toen hij al was overleden, na een verstervingsproces, ging ik toch twijfelen... Die twijfel blijft gewoon, het was niet 100% toen, wat mij betreft toch, zeker niet nadat ik me er nog eens in verdiept had. Iets dergelijks geldt ook in het geval dementie. Alle contra-argumentatie moet wel doorlopen zijn. Maar doorloopt men dat nog? Bij een glijdende schaal? Word het niet een fabriek?quote:Op zondag 20 november 2011 19:45 schreef Tem het volgende:
[..]
Nee dat kan een ander ook niet maar een arts kan wel vaststellen of jij zo dement als een deur bent of niet. Wanneer je dan vroegtijdig net als bij donorregistratie heb aangegeven dat het wel welletjes is lijkt het me een humane manier om het aardse te verlaten. Ik zie nog steeds de relatie met het utilitarisme niet hierin.
Voila, je geeft gelijk de oplossing voor het probleem:quote:Op zondag 20 november 2011 19:19 schreef yvonne het volgende:
[..]
( randgebeuren> verzekering, regering, managers, degeen die erover gaan zeg maar)
Nee, dat is niet mijn ervaring, bijna iedereen die slaagde en die iets mondiger was dan gemiddeld kon meteen een HBO-management of HBO-V gaan doen. Oftewel, 'men' heeft de handen weggetrokken en manager gemaakt. Allemaal goede krachten die niet meer op de werkvloer kwamen, die het werk graag deden, maar nu zelfs helemaal verdwenen zijn uit de zorg omdat ze niet meer dát gevoel hebben.
Heeft je vader ooit aangegeven wat hij zelf zou willen en tot hoever men zou moeten gaan?quote:Op zondag 20 november 2011 19:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toen mijn vader weer een herseninfarct kreeg in de nacht van 18 september op 19 september 1999, en ik er 's morgens om 7 uur van in kennis werd gesteld (ik had nachtdienst en kwam net thuis) ging ik aanvankelijk ermee akkoord, maar later toen hij al was overleden, na een verstervingsproces, ging ik toch twijfelen... Die twijfel blijft gewoon, het was niet 100% toen, wat mij betreft toch, zeker niet nadat ik me er nog eens in verdiept had. Iets dergelijks geldt ook in het geval dementie. Alle contra-argumentatie moet wel doorlopen zijn. Maar doorloopt men dat nog? Bij een glijdende schaal? Word het niet een fabriek?
Typisch. Net zoals ik pas las dat chemo-artsen zelf nooit zo'n chemobehandeling zouden willen hebben... Deze stervensfabrieken zijn gewoon big business voor heel veel zwaar gesubsidieerde bedrijven, meer is het niet.quote:Op zondag 20 november 2011 19:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
Waarom denk je dat krachten zoals ik niet in ene verpleehuis willen, hell, zelfs niet in een verzorgingshuis.
Waarom zou die 80% moeten ?quote:Op zondag 20 november 2011 21:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Even een botte stelling: gezondheidszorg (wat voornamelijk aan ouderen opgaat) en verzorging zou 80% goedkoper moeten, en zich veel meer moeten richten op kwaliteit i.p.v. kwantiteit.
Ja zeker en we moeten daarnaast ook gewoon allemaal fulltime werken en voor kinderen zorgen, och daar kan de zorg wel bij voor een hulpbehoevende ouder.quote:Op zondag 20 november 2011 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Als iedereen die Ooooh wat erg roept gewoon voor ouders of grootouders gaat zorgen zou dat de zorg enorm ontlasten.
Ik geloof dat ik dat tegen die tijd best zou willen. Mijn ouders willen dat zelf alleen niet. Maar goed, die hebben sowieso wel geld om privaat iemand in te schakelen denk ik.quote:Op zondag 20 november 2011 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Als iedereen die Ooooh wat erg roept gewoon voor ouders of grootouders gaat zorgen zou dat de zorg enorm ontlasten.
Als je je ouders in een tehuis dumpt moet je ook de consequenties daar van dragen.quote:Op zondag 20 november 2011 22:51 schreef Staal het volgende:
[..]
Ja zeker en we moeten daarnaast ook gewoon allemaal fulltime werken en voor kinderen zorgen, och daar kan de zorg wel bij voor een hulpbehoevende ouder.
.
Ik vind dat je met deze opmerking je ogen uit je kop moet schamen.quote:Op zondag 20 november 2011 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je je ouders in een tehuis dumpt moet je ook de consequenties daar van dragen.
Het is geen optie dat de ouders, terwijl ze nog helder van geest zijn, zelf de keuze maken dat ze niet bij hun kinderen in hun doorzonwoning willen wonen?quote:Op zondag 20 november 2011 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je je ouders in een tehuis dumpt moet je ook de consequenties daar van dragen.
Dat is dus wat mijn ouders aangeven, dat ze dat niet zouden willen. Ze rijden tegen die tijd wel samen het IJsselmeer in, zeggen ze.quote:Op zondag 20 november 2011 23:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is geen optie dat de ouders, terwijl ze nog helder van geest zijn, zelf de keuze maken dat ze niet bij hun kinderen in hun doorzonwoning willen wonen?
De gemiddelde doorzonwoning kan opa en oma erbij ook niet aan, al was het alleen al omdat de tuin niet groot genoeg is om de benedenverdieping uit te breiden met een slaapkamer en een badkamer.
Punt is dat je wel een overlevingsdrang hebt. Wat je nu als een waardeloos leven ziet, rolstoel, dementie dat besef je pas als het echt zo ver is en je toch nog kunt genieten van het leven. Dat geloof ik echt.quote:Op zondag 20 november 2011 19:50 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik zou het schandelijk vinden wanneer ik heb aangegeven dat ik niet verder wil wanneer ik dement word en men voert deze wens niet uit. Zelfs als ik met toeters en bellen de bejaarde polonaise loop.
Afgezien van het feit dat een hoop (groot)ouders het niet willen, zijn de meeste NL-huizen er ook niet op gebouwd.quote:Op zondag 20 november 2011 23:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is dus wat mijn ouders aangeven, dat ze dat niet zouden willen. Ze rijden tegen die tijd wel samen het IJsselmeer in, zeggen ze.
Mijn vader zegt trouwens sinds een vakantie in Turkije dat hij daar dan wel gaat wandelen, dan duvelt hij vanzelf wel van een rots.quote:Op zondag 20 november 2011 23:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is dus wat mijn ouders aangeven, dat ze dat niet zouden willen. Ze rijden tegen die tijd wel samen het IJsselmeer in, zeggen ze.
Zelfs al heb je de ruimte wel het kan niet omdat er verwacht wordt dat iedereen werkt. De meeste mensen moeten dat ook om de hypotheek te betalen.quote:Op zondag 20 november 2011 23:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat een hoop (groot)ouders het niet willen, zijn de meeste NL-huizen er ook niet op gebouwd.
Als je in Schubbekutteveen vrijstaand woont kom je een heel eind met de zorg voor je bejaarde (groot)vader, al was het alleen al omdat je iemand idd in huis kunt hebben omdat je de ruimte hebt voor gelijkvloers wonen, maar ook dan komt er bij dementie een moment dat je de nodige zorg niet meer zelf kunt verlenen.... en ik heb dat heel dichtbij 2 keer zien gebeuren, met zowel mijn overgrootvader als met mijn opa.
Ik heb diep respect voor de manier waarop beide heren thuis verzorgd zijn tot ongeveer een half jaar voor hun dood, maar je vraagt nogal wat van je partner als je verwacht dat hij/zij de zorg voor je ouders volledig op zich neemt. Het is op een bepaald moment niet iets wat je er "nog even bijdoet", het wordt gewoon een onbetaalde full-time baan.
In Schubbekutteveen zijn ze nog wat conservatiever en is moeder de vrouw vaak thuisquote:Op zondag 20 november 2011 23:15 schreef Staal het volgende:
[..]
Zelfs al heb je de ruimte wel het kan niet omdat er verwacht wordt dat iedereen werkt. De meeste mensen moeten dat ook om de hypotheek te betalen.
Ik weet niet waar Schubbekutteveen ligt. Dacht dat het een term was van die MAVOjongetjes Geer & Goor. Maar de meeste mensen moeten gewoon werken hoor. Zelfs in het dorp waar ik woon.quote:Op zondag 20 november 2011 23:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
In Schubbekutteveen zijn ze nog wat conservatiever en is moeder de vrouw vaak thuis
Kortstondig lijden wel.quote:
Dat weet ik allemaal niet hoor.quote:Op maandag 21 november 2011 00:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kortstondig lijden wel.
Terminaal lijden niet meer.
Ex-zwervers worden wel eens succesvolle miljonairsquote:Op maandag 21 november 2011 00:19 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat weet ik allemaal niet hoor.In elk geval ben ik niet zo'n voorstander van al dat gelijd.
Wanneer je zo dement bent geloof ik niet dat je beseft of je geniet van het leven of niet. Nu gaan we hier uit van allemaal vrolijke dementen maar dat klopt natuurlijk niet. Uiteindelijk maakt dat voor mij ook niets uit eigenlijk. Het gaat erom wat een persoon voor zichzelf beslist heeft.quote:Op zondag 20 november 2011 23:07 schreef Staal het volgende:
[..]
Punt is dat je wel een overlevingsdrang hebt. Wat je nu als een waardeloos leven ziet, rolstoel, dementie dat besef je pas als het echt zo ver is en je toch nog kunt genieten van het leven. Dat geloof ik echt.
Ik was ook altijd rigoreus, dan en dan trek in godsnaam de stekker eruit of geef me een pil want zo wil ik niet leven. Nooit bang om dood te gaan. Als het zo is dan is het maar zo. Heel stoer.
Tot twee zomers geleden, lang verhaal kort, verkeerde in doodsangst en heb 's nachts heel bang liggen janken omdat ik helemaal niet dood wilde. Je wilt leven.
het ZZP maakt de zorg kapot. Er moet nu winst gemaakt worden op bewoners en patienten. De klassenverpleging is weer terug.quote:Op zondag 20 november 2011 19:12 schreef yvonne het volgende:
En het is niet de zorg die het laat afweten, laten we dat even helder maken, het is het hele gebeuren er rondom heen die zorg mogelijk moet maken.
Erger, wat je besloten hebt in je 'goede' periode geldt niet meer als je dement bent.quote:Op maandag 21 november 2011 08:02 schreef Leandra het volgende:
Daarom moeten mensen ook de kans hebben euthanasie te laten plegen als ze nog niet zo dement als een deur zijn, maar juist in dat verschrikkelijke beginstadium dat ze heel goed beseffen dat ze dement aan het worden zijn.
Daar zou dus wat aan moeten gebeuren volgens mij.quote:Op maandag 21 november 2011 10:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Erger, wat je besloten hebt in je 'goede' periode geldt niet meer als je dement bent.
Je vraag om euthanasie geldt dan niet meer.
Dan moet de wet aangepast wordenquote:Op maandag 21 november 2011 10:18 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar zou dus wat aan moeten gebeuren volgens mij.
Toch heeft dat ook dubieuze kanten: "We hebben hier een door jou getekende verklaring dat je nu dood wilt"... En dan kan je zeggen of doen wat je wilt, je MOET dood want je verklaring is onherroepelijk...quote:Op maandag 21 november 2011 10:18 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar zou dus wat aan moeten gebeuren volgens mij.
Even hoor, in een verpleeghuis begin je om 7 uur smorgens, meestal alleen op een kleine 32 bewoners. Met mazzel komt er om 8 uur eentje bij.quote:Op zondag 20 november 2011 18:52 schreef sigme het volgende:
Of het verpleeghuis in, wetend dat de verpleegkundigen koffie drinken terwijl je bevuild in bed ligt te wachten of verzorging?
Precies, eigenlijk zou een partij als de VVD die pretendeert liberaal te zijn zo'n wetswijziging moeten voorstellen en doorvoeren. Maarja... Zo liberaal zijn ze niet.quote:Op maandag 21 november 2011 10:19 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dan moet de wet aangepast worden
Maar als ik een beetje rondkijk zijn triviale zaken belangrijker tegenwoordig.
In het geval van zware dementie is dat inderdaad het geval.quote:Op maandag 21 november 2011 10:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Toch heeft dat ook dubieuze kanten: "We hebben hier een door jou getekende verklaring dat je nu dood wilt"... En dan kan je zeggen of doen wat je wilt, je MOET dood want je verklaring is onherroepelijk...
En dat risico kun je ook van tevoren duidelijk maken.quote:Op maandag 21 november 2011 10:30 schreef Tem het volgende:
[..]
In het geval van zware dementie is dat inderdaad het geval.
Klopt, ik ben er ook geen tegenstander van, maar dit staat me tegen:quote:Op maandag 21 november 2011 10:36 schreef Reya het volgende:
[..]
En dat risico kun je ook van tevoren duidelijk maken.
Dit wist ik niet eens. Wat heeft het dan in vredesnaam voor zin?quote:Op maandag 21 november 2011 10:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Erger, wat je besloten hebt in je 'goede' periode geldt niet meer als je dement bent.
Je vraag om euthanasie geldt dan niet meer.
Je vergeet voor het gemak maar even dat die mensen zelf ook jaren belasting betalen?quote:Op maandag 21 november 2011 12:46 schreef Sayex het volgende:
Euthanasie is ook nog eens goedkoper voor de belasting betaler! Aangezien zo'n 70% van het zorg budget naar ouderen boven de 70 gaat. Chronisch zieken behandelen is duur en het zijn vaak levens verlengende maatregelen die die moeite amper waard zijn (zo'n 6 maanden tot 1 jaar). Vaak 'leven' ze dan verder als kasplantje. Wie doe je dan een plezier? Opa die een jaar langer op zijn sterf bed ligt, de familie die opa nog een jaar langer moet zien leiden, of de belasting betaller die voor al dat ongeluk mag betalen?
Kijk is naar dat stukje erna, Wie help je er nou werkelijk mee?quote:Op maandag 21 november 2011 12:53 schreef Staal het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak maar even dat die mensen zelf ook jaren belasting betalen?
Je doet net alsof het persoonlijk uit jouw portemonnee getrokken wordt.
Zo te zien iig max maar 42 %quote:Op maandag 21 november 2011 12:53 schreef Staal het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak maar even dat die mensen zelf ook jaren belasting betalen?
Je doet net alsof het persoonlijk uit jouw portemonnee getrokken wordt.
Ik heb liever dat ik dat zelf mag bepalen dan dat ik een figuur als jij aan mijn ziekbed heb om dit soort beslissingen te nemen. Hup, doe maar weg, kost alleen maar geld.quote:Op maandag 21 november 2011 12:54 schreef Sayex het volgende:
[..]
Kijk is naar dat stukje erna, Wie help je er nou werkelijk mee?
Ik begrijp dat het zo nooit zal werken, maar die kant moet ook bekeken worden simpel weg omdat het wel de werkelijkheid is.quote:Op maandag 21 november 2011 12:55 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ik dat zelf mag bepalen dan dat ik een figuur als jij aan mijn ziekbed heb om dit soort beslissingen te nemen. Hup, doe maar weg, kost alleen maar geld.
Dat vind ik trouwens dus precies het enge eraan.
Ongeacht wie je ermee helpt is het vooral de keuze van de persoon zelf.quote:Op maandag 21 november 2011 12:54 schreef Sayex het volgende:
[..]
Kijk is naar dat stukje erna, Wie help je er nou werkelijk mee?
Ik begrijp dat die beste meneer dan ook belasting heeft betaald, maar ik denk dat, dat beter geinvesteerd kan worden in zijn kleinkinderen bijvoorbeeld.
Dat zal je nog tegenvallen of het nooit zo zal werken.quote:Op maandag 21 november 2011 12:57 schreef Sayex het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het zo nooit zal werken, maar die kant moet ook bekeken worden simpel weg omdat het wel de werkelijkheid is.
Nou het is niet eens zo onzeker dat jij je zin krijgt hoor. Maar mensen omdat ze geen geld meer opleveren afdanken vind ik weerzinwekkend. Het is aan de persoon zelf. Het gaat namelijk niet alleen om dementerenden.quote:Op maandag 21 november 2011 12:57 schreef Sayex het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het zo nooit zal werken, maar die kant moet ook bekeken worden simpel weg omdat het wel de werkelijkheid is.
Vind ik toch echt wel een heel ander verhaal hoor. Ik vind een ongeboren kind nou niet echt vergelijkbaar met een volwassen persoon.quote:Op maandag 21 november 2011 13:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zal je nog tegenvallen of het nooit zo zal werken.
Kijk eens hoe men in nog geen 30 jaar anders tegen abortus is gaan aankijken.
Lees een willekeurig "Oeps, zwanger...." topic, en kijk eens hoe vaak daar ongegeneerd abortus als advies gegeven wordt.
Het lijkt me niet gewenst dat je over 30 jaar een "Moeder herkent me niet meer" topic opent, en dat er dan gemeend geadviseerd wordt moeder een Drionnetje te laten slikken.
Waarom eigenlijk? Veel mensen lijken vergeten te zijn dat "de dood" simpelweg natuurlijk is. Het in leven houden, dat is de onnatuurlijke component, en dat gebeurt regelmatig (denk aan bijvoorbeeld een comapatient) zonder toestemming van de persoon in kwestie.quote:Op maandag 21 november 2011 12:58 schreef Leandra het volgende:
Euthanasie mag in mijn ogen (net als abortus) nooit op initiatief van een ander zijn, maar moet altijd het eigen voorstel zijn.
Het gaat me meer om de glijdende schaal die je krijgt als dat soort dingen steeds vaker voorkomen en makkelijker kunnen gebeuren.quote:Op maandag 21 november 2011 13:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vind ik toch echt wel een heel ander verhaal hoor. Ik vind een ongeboren kind nou niet echt vergelijkbaar met een volwassen persoon.
Tja, ik vind abortus in een vroeg stadium geen big deal. Ik zou dat ook aan iemand adviseren die ongepland en ongewenst zwanger is.quote:Op maandag 21 november 2011 13:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat me meer om de glijdende schaal die je krijgt als dat soort dingen steeds vaker voorkomen en makkelijker kunnen gebeuren.
De afweging dat iemand te duur wordt, zoals hierboven gebruikt, zal dan steeds vaker het argument zijn, en dat is lastig in combinatie met de vrije wil om zo'n keuze te maken.
In hoeverre is er dan nog een verschil tussen een ongeboren kind en een kasplantje dat op de drempel van de hemel balanceert?
Omdat het niet altijd om kasplantjes gaat die tot in den treure in leven gehouden worden, soms gaat het idd alleen maar om iemand die niet meer zelfstandig kan wonen omdat ze vergeet dat er een pan op het vuur staat, of omdat hij uit het raam gaat staan pissen ipv in de WC... en daarbij zovaak de vensterbank raakt dat de voegen tussen de tegels opgelost zijn.quote:Op maandag 21 november 2011 13:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Veel mensen lijken vergeten te zijn dat "de dood" simpelweg natuurlijk is. Het in leven houden, dat is de onnatuurlijke component, en dat gebeurt regelmatig (denk aan bijvoorbeeld een comapatient) zonder toestemming van de persoon in kwestie.
En ja, hier zijn heel veel nuanceringen bij te verzinnen met heel veel verschillende situaties, en alleen daarvoor al juich ik elke discussie over het onderwerp alleen maar toe
Punt is, wie maakt die beslissing voor jou?quote:Op maandag 21 november 2011 13:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Veel mensen lijken vergeten te zijn dat "de dood" simpelweg natuurlijk is. Het in leven houden, dat is de onnatuurlijke component, en dat gebeurt regelmatig (denk aan bijvoorbeeld een comapatient) zonder toestemming van de persoon in kwestie.
En ja, hier zijn heel veel nuanceringen bij te verzinnen met heel veel verschillende situaties, en alleen daarvoor al juich ik elke discussie over het onderwerp alleen maar toe
Als iemand ongepland en ongewenst zwanger is, en er zelf ook vanaf wil dan zou ik het idd ook adviseren, maar als iemand twijfelt vind ik het not done om gebaseerd op het feit dat iemand financieel toevallig wat beroerder zit, of haar studie nog niet afgerond heeft, iemand een abortus aan te praten, en sommige mensen vinden 23 jaar, alleen en nog 2 jaar studie voor de boeg een reden om een ander een abortus te adviseren, ook als die ander dat eigenlijk niet ziet zitten.quote:Op maandag 21 november 2011 13:12 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Tja, ik vind abortus in een vroeg stadium geen big deal. Ik zou dat ook aan iemand adviseren die ongepland en ongewenst zwanger is.
Iemand euthanaseren vind ik wel een big deal.
Maar misschien moeten we ook nadenken over de vraag hoe ver we gaan met mensen oplappen en tegen wil en dank in leven houden, alleen maar omdat het kan. Dat geld voor zieke bejaarden, maar ook voor bv ernstig premature baby's...
Mwah, toen mijn opa zo dement als een deur, en inmiddels een half jaar in een psychogeriatrische instelling, longonsteking kreeg heeft mijn vader idd gezegd dat ze hem maar niet meer moesten oplappen.quote:Op maandag 21 november 2011 13:17 schreef Staal het volgende:
[..]
Punt is, wie maakt die beslissing voor jou?
En het eerste als jij longontsteking krijgt schakel je dus ook maar geen hulp in omdat de dood natuurlijk is? Als dat jouw eigen beslissing is, prima maar het is creepy als iemand anders dat even voor jou beslist.
Blijf het maar herhalen maar ik heb het niet over dementie. Er zijn legio situaties waarin mensen niet meer verder willen leven en er ook liever een punt achter zetten of juist niet.quote:Op maandag 21 november 2011 13:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, toen mijn opa zo dement als een deur, en inmiddels een half jaar in een psychogeriatrische instelling, longonsteking kreeg heeft mijn vader idd gezegd dat ze hem maar niet meer moesten oplappen.
Maar goed, mijn opa had mijn overgrootvader ook dement zien worden en heel duidelijk gezegd dat hij dat nooit zou willen, toen het dus toch gebeurde en er uiteindelijk geen andere optie meer was dan uit huis plaatsen heeft het iig nooit creepy gevoeld dat er besloten is geen behandeling voor die longonsteking te laten plaatsvinden.
Hij is daar in een paar dagen ook aan overleden trouwens.
In dergelijke gevallen is er toch helemaal geen probleem? Dat is de bewuste win-win-situatie, behalve dan voor de manager van het bejaardenhuis.quote:Op maandag 21 november 2011 13:28 schreef Staal het volgende:
[..]
Blijf het maar herhalen maar ik heb het niet over dementie. Er zijn legio situaties waarin mensen niet meer verder willen leven en er ook liever een punt achter zetten of juist niet.
Ik zie ook liever iedereen gelukkig rond huppelen begrijp me niet verkeerd, maar de kosten moeten wel opwegen tegen de 'baten'. als een leven aanzienlijk verlengt kan worden ook al is iemand boven de 70 dan zeg ik doen! Maar is het werkelijk uitstel van executie dan zeg ik niet doen, en als de persoon dan zelf echt geholpen wil worden dan zal hij het geld geheel of gedeelde lijk op moeten hoesten.quote:Op maandag 21 november 2011 13:02 schreef Staal het volgende:
[..]
Nou het is niet eens zo onzeker dat jij je zin krijgt hoor. Maar mensen omdat ze geen geld meer opleveren afdanken vind ik weerzinwekkend. Het is aan de persoon zelf. Het gaat namelijk niet alleen om dementerenden.
Van mij mogen ze, als ze dat zelf willen, het probleem zit hem echter vooral bij mensen die niet meer wilsbekwaam zijn, en dan is passief laten sterven nog mogelijk als zich een longontsteking aandient, maar actief is wettelijk vrijwel onmogelijk.quote:Op maandag 21 november 2011 13:28 schreef Staal het volgende:
[..]
Blijf het maar herhalen maar ik heb het niet over dementie. Er zijn legio situaties waarin mensen niet meer verder willen leven en er ook liever een punt achter zetten of juist niet.
Dit is wat mij fascineert. De werkelijkheid die mensen zien/beleven.quote:Op maandag 21 november 2011 12:57 schreef Sayex het volgende:
[..]
Zoals in die scriptie aan de orde komt wordt dementie in een bepaalde fase gezien als "death before dying". Zodra dat idee gemeengoed is, is er geen wezenlijk verschil tussen een nog-niet-levende en een niet-meer-levende.quote:Op maandag 21 november 2011 13:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat me meer om de glijdende schaal die je krijgt als dat soort dingen steeds vaker voorkomen en makkelijker kunnen gebeuren.
De afweging dat iemand te duur wordt, zoals hierboven gebruikt, zal dan steeds vaker het argument zijn, en dat is lastig in combinatie met de vrije wil om zo'n keuze te maken.
In hoeverre is er dan nog een verschil tussen een ongeboren kind en een kasplantje dat op de drempel van de hemel balanceert?
Daarom vind ik het jammer dat er in zijn scriptie geen plaats was voor terughoudendheid in beleid.quote:Op maandag 21 november 2011 18:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Zoals in die scriptie aan de orde komt wordt dementie in een bepaalde fase gezien als "death before dying". Zodra dat idee gemeengoed is, is er geen wezenlijk verschil tussen een nog-niet-levende en een niet-meer-levende.
Voor sommigen is dat hun werkelijkheid of ze vinden dat het zo zou moeten zijn.quote:Op maandag 21 november 2011 18:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit is wat mij fascineert. De werkelijkheid die mensen zien/beleven.
Simpelweg is de werkelijkheid dat iemand meer kost dan oplevert. Wanneer is dat dé werkelijkheid geworden?
Leg deze eens uit?quote:Op maandag 21 november 2011 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als het doden van demente bejaarden met een oude wilsbeschikking normaal is dan vind men ook normaal een zekere dwang uit te oefenen op ouderen. Dit lijkt me onvermijdelijk.
Tuurlijk moet je dat niet zelf gaan betalen. Gelijke zorg voor iedereen, dus ook voor veel te oude opa's en oma's die ondanks al hun kuren en aftakeling nog willen blijven leven.quote:Op maandag 21 november 2011 13:37 schreef Sayex het volgende:
[..]
Ik zie ook liever iedereen gelukkig rond huppelen begrijp me niet verkeerd, maar de kosten moeten wel opwegen tegen de 'baten'. als een leven aanzienlijk verlengt kan worden ook al is iemand boven de 70 dan zeg ik doen! Maar is het werkelijk uitstel van executie dan zeg ik niet doen, en als de persoon dan zelf echt geholpen wil worden dan zal hij het geld geheel of gedeelde lijk op moeten hoesten.
quote:Op maandag 21 november 2011 10:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Even hoor, in een verpleeghuis begin je om 7 uur smorgens, meestal alleen op een kleine 32 bewoners. Met mazzel komt er om 8 uur eentje bij.
Dit is absoluut geen klaagzang, maar een ervaringsgeluid.
Het is bhoorlijk warm in een verpleeghuis, de temp is aangepast op de bewoner. Jij echter werkt in een pak dat te warm voor woorden is. Goed, tegen de tijd dat het 8 uur is ben je heel simpel weg al uitgedroogd.
Stel je voor: een dode massa van 85+ kilo, van onder tot boven vuil. Die moet je alleen tilllen, draaien, tillen draaien en dat x6 ongeveer voor je iemand verschoond, aangekleed en ( indien bedlegerig bed opgemaakt hebt, nog steeds met die dode massa van 85+ ín bed)
Als er dan om 10 uur eindelijk koffie is ben je dolblij dat je iets kunt drinken.
En verdomd, op dat tijdstip komt er vast weleens familie langs, en wat hoor je dan? 'de verpleging zit altijd maar koffie te drinken'
En dat is tamelijk onterecht.
De kinderen en zorgverleners hebben minder schroom om ouderen een doodstestament op te dringen. Andere familie en kennissen zeggen tegen onzekere en angstige ouderen dat ze zo'n testament moeten schrijven. Dat is die groepsdwang.quote:
Dit is wel erg zwart gesteld. Je gaat alleen maar uit van de slechtheid van de directe familie. Ik geloof niet dat het gros van de mensen de bedoeling heeft zijn oude vader of moeder zo snel mogelijk onder de grond te krijgen.quote:Op maandag 21 november 2011 22:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De kinderen en zorgverleners hebben minder schroom om ouderen een doodstestament op te dringen. Andere familie en kennissen zeggen tegen onzekere en angstige ouderen dat ze zo'n testament moeten schrijven. Dat is die groepsdwang.
Hoe meer het idee van dementerenden doden normaler wordt, hoe meer ook de eis dat de dementerende dat zelf moet willen of gewild hebben voor sommigen niet meer geldt... hoe minder hoog de drempel wordt dementerenden te vermoorden, zonder een testament.
Al die oudjes dan maar een spuitje, is nog goedkoper ookquote:Op maandag 21 november 2011 22:11 schreef L0t.. het volgende:
[..]![]()
Stoorde me ook al aan die opmerking.
Het verplegend en verzorgend personeel werkt zich over het algemeen echt uit de naad. En ja, het is enorm frustrerend om met een strak tijdschema te moeten werken. Tuurlijk, ik neem ook liever de tijd voor een patiënt maar die tijd ís er gewoon niet.
Er is gewoon een groot tekort aan personeel. Logisch ook eigenlijk, voor het loon wat je krijgt dat eigenlijk totaal niet in verhouding staat met het werk dat je ervoor moet verrichten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |