abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 20 november 2011 @ 19:12:58 #101
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104597469
En het is niet de zorg die het laat afweten, laten we dat even helder maken, het is het hele gebeuren er rondom heen die zorg mogelijk moet maken.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_104597521
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:11 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nee.
Meer handen aan bed
Die kreet is nu al 20 keer gerecycled.
Waarom denk je dat krachten zoals ik niet in ene verpleehuis willen, hell, zelfs niet in een verzorgingshuis.
Ja, goed dat zeiden ze dus meer dan 10 jaar geleden tegen mij, als familie, die wel redelijk kritisch was, m.n. tav meer handen aan het bed idd...
Ik heb dezelfde ervaringen gehad destijds als Pim Fortuyn met zijn vader in het verpleeghuis... daar kon ik me redelijk goed bij inleven.
En als dat niet is verbeterd, dan wordt het in de toekomst alleen maar erger dus...
I´m back.
  Admin zondag 20 november 2011 @ 19:15:39 #103
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104597579
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 19:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is best een interessante en leesbare scriptie.
Ik knip er nog maar eens een stukje uit.

[..]

Ja dag, ik hoop dat ik zelf nog mag beslissen wanneer ik klaar ben.
Ik heb het geloof in een maatschappij verloren waar we ópeens' respect en liefde voor ouderen hebben.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_104597600
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:12 schreef yvonne het volgende:
En het is niet de zorg die het laat afweten, laten we dat even helder maken, het is het hele gebeuren er rondom heen die zorg mogelijk moet maken.
Welk gebeuren?
Ik zag destijds wel dat goede krachten ehm zorgmanagers werden en van het bed werden afgetrokken...niemand wilde die zorg eigenlijk geven... dat was een beetje ja een beetje kutwerk oid...
I´m back.
  Admin zondag 20 november 2011 @ 19:16:24 #105
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104597606
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, goed dat zeiden ze dus meer dan 10 jaar geleden tegen mij, als familie, die wel redelijk kritisch was, m.n. tav meer handen aan het bed idd...
Ik heb dezelfde ervaringen gehad destijds als Pim Fortuyn met zijn vader in het verpleeghuis... daar kon ik me redelijk goed bij inleven.
En als dat niet is verbeterd, dan wordt het in de toekomst alleen maar erger dus...
Het ís al erger, ik weet niet hoeveel er nog weg bezuinigd moet worden, er is al bijna niks meer, en toch lukt het ze...

pi_104597658
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2011 19:12 schreef Re het volgende:

[..]

Lijkt me ook verschrikkelijk hoor, maar het is blijkbaar makkelijk om oudjes daar maar te 'dumpen' dan weet je zeker dat ze zo dood zijn. Ik denk dat het daar om gaat? Dat vind ik sneu
Euthanasie gewoon net zo verplicht stellen als je ziektekostenverzekering.
Laten we zeggen op je 66-e ,ben je ook van dat gezeik over pensioen verlost.
Er hangt gewoon een veel te negatieve lading over het geheel,doodgaan moet gewoon leuk worden .
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_104597663
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:16 schreef yvonne het volgende:

[..]

Het ís al erger, ik weet niet hoeveel er nog weg bezuinigd moet worden, er is al bijna niks meer, en toch lukt het ze...
En de eigen bijdragen gaan omhoog natuurlijk?
Mijn vader betaalde aan het eind van zijn leven fl 3.350,- per maand, en ik moest hem douchen, behalve 1 x p/w door de verzorging...
I´m back.
  Admin zondag 20 november 2011 @ 19:19:17 #108
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104597748
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Welk gebeuren?
Ik zag destijds wel dat goede krachten ehm zorgmanagers werden en van het bed werden afgetrokken...niemand wilde die zorg eigenlijk geven... dat was een beetje ja een beetje kutwerk oid...
( randgebeuren> verzekering, regering, managers, degeen die erover gaan zeg maar)
Nee, dat is niet mijn ervaring, bijna iedereen die slaagde en die iets mondiger was dan gemiddeld kon meteen een HBO-management of HBO-V gaan doen. Oftewel, 'men' heeft de handen weggetrokken en manager gemaakt. Allemaal goede krachten die niet meer op de werkvloer kwamen, die het werk graag deden, maar nu zelfs helemaal verdwenen zijn uit de zorg omdat ze niet meer dát gevoel hebben.

pi_104597840
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:19 schreef yvonne het volgende:

[..]

( randgebeuren> verzekering, regering, managers, degeen die erover gaan zeg maar)
Nee, dat is niet mijn ervaring, bijna iedereen die slaagde en die iets mondiger was dan gemiddeld kon meteen een HBO-management of HBO-V gaan doen. Oftewel, 'men' heeft de handen weggetrokken en manager gemaakt. Allemaal goede krachten die niet meer op de werkvloer kwamen, die het werk graag deden, maar nu zelfs helemaal verdwenen zijn uit de zorg omdat ze niet meer dát gevoel hebben.
Het is dan dus echt triest geworden...
I´m back.
pi_104597857
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:15 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja dag, ik hoop dat ik zelf nog mag beslissen wanneer ik klaar ben.
Ik heb het geloof in een maatschappij verloren waar we ópeens' respect en liefde voor ouderen hebben.
Begrijp me niet verkeerd, van mij mag je, en ieder ander ook.
Maar de algehele ontwikkeling is boeiend, en lijkt richting die ijsschotsen van de Inuit te gaan. Mijn vraag is of het erg is, en of de alternatieven al afgeschreven zijn. Blijkbaar zijn ze dat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 20 november 2011 @ 19:25:42 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104598015
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:56 schreef Tem het volgende:

[..]

Dit is wel een hele vreemde twist. Het gaat hier toch helemaal niet om de vraag om het aantal onrendabele naar beneden te halen? Het gaat erom a. de euthanasie wens makkelijker te kunnen vervullen in geval van zware dementie, b. mensen mede door de ogenschijnlijk slechte zorg in het vooruitzicht binnen de verzorghuizen, eerder zouden kiezen voor euthanasie.

Ik haal nergens uit dat de samenleving er op uit is om hier het nut van een persoon binnen te plaatsen.
Het is echter niet ondenkbaar dat het "gewoon" worden van euthanasie in zo'n 30 jaar hetzelfde verandert als abortus.
Het is nog geen 30 jaar legaal, maar zodra iemand ongepland zwanger is, wordt er al heel snel geroepen dat ze maar abortus moet laten plegen als haar omstandigheden niet ideaal zijn.

Ik heb geen enkele moeite met euthanasie, maar ik vind wel dat de glijdende schaal daarbij wat beter bewaakt mag worden dan bij abortus gebeurd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 20 november 2011 @ 19:25:54 #112
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_104598025
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En de eigen bijdragen gaan omhoog natuurlijk?
Mijn vader betaalde aan het eind van zijn leven fl 3.350,- per maand, en ik moest hem douchen, behalve 1 x p/w door de verzorging...
Gelukkig is je vriendin jonger en die zorgt wel voor jou.

Maar de zorg is een graat geworden. Ook voor de mensen die er in werken lijkt het me naar. Je schiet altijd te kort en dat geeft geen voldoening.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_104598113
Maar er zijn toch ook verbeteringen; dat verpleeghuis, in brede zin, in Den Haag, geloof ik?
I´m back.
pi_104598227
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Korsakow?
Door drank gebruik.
Ja, maar niet alle dementie is Korsakow.
pi_104598228
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:25 schreef Staal het volgende:

[..]

Gelukkig is je vriendin jonger en die zorgt wel voor jou.

Maar de zorg is een graat geworden. Ook voor de mensen die er in werken lijkt het me naar. Je schiet altijd te kort en dat geeft geen voldoening.
Cheers. :* .
I´m back.
pi_104598286
quote:
15s.gif Op zondag 20 november 2011 19:31 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja, maar niet alle dementie is Korsakow.
Er schijnt ook een gen te zijn, die het veroorzaakt, maar er is ook een gen die drankzucht veroorzaakt, sws zal het toenemen, omdat men gemiddeld ouder wordt en het is ook afhankelijk van leeftijd...
I´m back.
pi_104598517
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2011 19:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is echter niet ondenkbaar dat het "gewoon" worden van euthanasie in zo'n 30 jaar hetzelfde verandert als abortus.
Het is nog geen 30 jaar legaal, maar zodra iemand ongepland zwanger is, wordt er al heel snel geroepen dat ze maar abortus moet laten plegen als haar omstandigheden niet ideaal zijn.

Ik heb geen enkele moeite met euthanasie, maar ik vind wel dat de glijdende schaal daarbij wat beter bewaakt mag worden dan bij abortus gebeurd is.
Daar ben ik het ook mee eens hoor. Alleen ben ik voor meer eigenbeschikking. Dus dat je als individu vroegtijdig kan aangeven wanneer er in het geval van zware dementie men tot euthanasie kan overgaan. Een arts kan volgens mij prima die diagnose stellen. Uiteindelijk gaat het om de vrije wil bij gezond verstand. Wanneer men daadwerkelijk dement is kan hij die keuze niet "rationeel" meer aangeven.
pi_104598663
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:38 schreef Tem het volgende:

[..]

Daar ben ik het ook mee eens hoor. Alleen ben ik voor meer eigenbeschikking. Dus dat je als individu vroegtijdig kan aangeven wanneer er in het geval van zware dementie men tot euthanasie kan overgaan. Een arts kan volgens mij prima die diagnose stellen. Uiteindelijk gaat het om de vrije wil bij gezond verstand. Wanneer men daadwerkelijk dement is kan hij die keuze niet "rationeel" meer aangeven.
Een ander kan niet meer bepalen wat jij weet en of je nog een kwalitatief goed leven hebt, die glijdende schaal, langs de maatstaven van het utilitarisme, is iets dat mij wel degelijk zorgen baart hoor... ik weet niet of men daar in de toekomst zuiver mee weet om te gaan. Er komt ook ideologie bij om de hoek kijken.... als in wat iemands ideeën zijn, door wie zijn die beïnvloed...
I´m back.
pi_104598775
In het tijdschrift voor geneeskunde stond in het laatste nummer dat verpleeghuispatienten regelmatig van mening veranderen of ze wel of niet gereanimeerd willen worden. Het zou dan ook regelmatig gevraagd moeten worden.
Kan me voorstellen dat het qua euthanasiewens (wanneer? wat is de grens?) hetzelfde werkt.
Ik zou het niet ethisch vinden iemand te euthanaseren die het niet duidelijk actief kan aangeven op het moment dat het betreft (de casus van laatst).
Mensen kunnen van mening veranderen. Velen zeggen dat ze dood willen als ze in een rolstoel komen, maar als ze daar eenmaal zitten, valt het vaak best te doen.

Daarnaast ligt er nog een flinke wereld van terughoudendheid tussen reanimeren en een spuitje. Een operatie? Ga je überhaupt nog naar het ziekenhuis? Of alleen bij een gebroken heup? De zoveelste long ontsteking, werkt antibiotica nog? Etc...
pi_104598782
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een ander kan niet meer bepalen wat jij weet en of je nog een kwalitatief goed leven hebt, die glijdende schaal, langs de maatstaven van het utilitarisme, is iets dat mij wel degelijk zorgen baart hoor... ik weet niet of men daar in de toekomst zuiver mee weet om te gaan. Er komt ook ideologie bij om de hoek kijken.... als in wat iemands ideeën zijn, door wie zijn die beïnvloed...
Nee dat kan een ander ook niet maar een arts kan wel vaststellen of jij zo dement als een deur bent of niet. Wanneer je dan vroegtijdig net als bij donorregistratie heb aangegeven dat het wel welletjes is lijkt het me een humane manier om het aardse te verlaten. Ik zie nog steeds de relatie met het utilitarisme niet hierin.
pi_104598837
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:45 schreef Tem het volgende:

[..]

Nee dat kan een ander ook niet maar een arts kan wel vaststellen of jij zo dement als een deur bent of niet. Wanneer je dan vroegtijdig net als bij donorregistratie heb aangegeven dat het wel welletjes is lijkt het me een humane manier om het aardse te verlaten. Ik zie nog steeds de relatie met het utilitarisme niet hierin.
En als die zwaar demente nou kraaiend van de pret op z'n stoel zit, dag in dag uit? Wat doe je dan met de wens van diezelfde persoon van jaren geleden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Admin zondag 20 november 2011 @ 19:48:28 #122
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104598910
Ik ga werken, niet meer in het verpleeghuis, maar in de thuiszorg :W

pi_104599013
quote:
5s.gif Op zondag 20 november 2011 19:46 schreef sigme het volgende:

[..]

En als die zwaar demente nou kraaiend van de pret op z'n stoel zit, dag in dag uit? Wat doe je dan met de wens van diezelfde persoon van jaren geleden?
Ik zou het schandelijk vinden wanneer ik heb aangegeven dat ik niet verder wil wanneer ik dement word en men voert deze wens niet uit. Zelfs als ik met toeters en bellen de bejaarde polonaise loop.
pi_104599094
quote:
5s.gif Op zondag 20 november 2011 19:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Daarom houden we ook aan: voor de diagnose besproken en op papier met de huisarts, en nog steeds actief aangeven dat iemand dood wil. Anders is het moord.
pi_104599118
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:45 schreef Tem het volgende:

[..]

Toen mijn vader weer een herseninfarct kreeg in de nacht van 18 september op 19 september 1999, en ik er 's morgens om 7 uur van in kennis werd gesteld (ik had nachtdienst en kwam net thuis) ging ik aanvankelijk ermee akkoord, maar later toen hij al was overleden, na een verstervingsproces, ging ik toch twijfelen... Die twijfel blijft gewoon, het was niet 100% toen, wat mij betreft toch, zeker niet nadat ik me er nog eens in verdiept had. Iets dergelijks geldt ook in het geval dementie. Alle contra-argumentatie moet wel doorlopen zijn. Maar doorloopt men dat nog? Bij een glijdende schaal? Word het niet een fabriek?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')