abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 november 2011 @ 09:41:49 #76
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104577341
Waar haal je toch vandaan dat verpleeghuizen zo erg zijn? Er zitten honderdduizenden bejaarden in opgeslagen! Het zijn slechts enkelen die liever op andere wijze uitstappen.
censuur :O
pi_104578153
Allemaal aannames zonder onderbouwing van cijfers hier. Ik laat het topic voor wat het is.
pi_104593216
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 10:45 schreef Tem het volgende:
Allemaal aannames zonder onderbouwing van cijfers hier. Ik laat het topic voor wat het is.
Het artikel is op basis van een (wetenschappelijke) publikatie, dus met cijfers ter onderbouwing.
Ik heb het gepubliceerde artikel er even op doorgenomen.
Daaruit:

quote:
Een eventuele opname in
het verpleeghuis blijkt voor 43% van de mensen die euthanasie willen in geval van Alzheimer
mede een reden te zijn om de dood te verkiezen (NVVE: 2004; 5).
bron (pdf)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_104594449
Over een tijdje trekken sommige mensen de ultieme conclusie uit het utilitarisme natuurlijk...
I´m back.
pi_104594715
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:50 schreef Ryan3 het volgende:
Over een tijdje trekken sommige mensen de ultieme conclusie uit het utilitarisme natuurlijk...
Ja.

Rest de vraag of dat erg is wanneer het de eigen beleving is?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_104595698
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja.

Rest de vraag of dat erg is wanneer het de eigen beleving is?
Je vraag je dan af of dat de eigen beleving is of een soort dwang, toch?
I´m back.
pi_104596283
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je vraag je dan af of dat de eigen beleving is of een soort dwang, toch?
Lastig, met die 2e persoon enkelvoud.

Maar ik vraag me dat af ja. Maar maakt het verschil? Is een gevoel dat in de ene cultuur wel leeft en in een andere cultuur niet, onwaar / vals / onecht?
pi_104596513
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 18:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Lastig, met die 2e persoon enkelvoud.

Maar ik vraag me dat af ja. Maar maakt het verschil? Is een gevoel dat in de ene cultuur wel leeft en in een andere cultuur niet, onwaar / vals / onecht?
Ik denk dat het utilitarisme een beetje te ver door davert. Ik bedoel, het utilitarisme draait altijd om onrendabelen, oudevandagen, gehandicapten, mentaal gehandicapten, maar nooit over bankiers of handelaren in derivaten... maar zij hebben de omstandigheden gecreëerd waaronder nu dit soort utilitarisme komt bovendrijven...
Het is zoals van ouds het paard achter de wagen spannen dus. Nu de levensverwachting de laatste 20 jaar schrikbarend toeneemt, vragen wij ons af hoe we die weer omlaag kunnen brengen door de onrendabelen maar een spuitje te geven?
I´m back.
pi_104596697
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat het utilitarisme een beetje te ver door davert. Ik bedoel, het utilitarisme draait altijd om onrendabelen, oudevandagen, gehandicapten, mentaal gehandicapten, maar nooit over bankiers of handelaren in derivaten... maar zij hebben de omstandigheden gecreëerd waaronder nu dit soort utilitarisme komt bovendrijven...
Het is zoals van ouds het paard achter de wagen spannen dus. Nu de levensverwachting de laatste 20 jaar schrikbarend toeneemt, vragen wij ons af hoe we die weer omlaag kunnen brengen door de onrendabelen maar een spuitje te geven?
Maar dat is het makkelijke horrorscenario. Zo simpel ligt het niet. Mensen willen zelf die lijdensweg niet ondergaan. De lijdensweg van kindsheid, onwaardigeheid, afhankelijkheid.
Is het dat verwerpelijk?

Als het een wat breder geaccepteerde houding is/wordt (zoals het de afgelopen 15 jaar onmiskenbaar al is geworden), en het daardoor meer tot de cultuur en dus meer tot de groepsdwang gaat horen - is dat dan verwerpelijk?

Ga jij kwijlend thuiszittend, Staal het volle zicht gunnen op een dementerende Ryan in een luier? Of het verpleeghuis in, wetend dat de verpleegkundigen koffie drinken terwijl je bevuild in bed ligt te wachten of verzorging?
pi_104596789
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar dat is het makkelijke horrorscenario. Zo simpel ligt het niet. Mensen willen zelf die lijdensweg niet ondergaan. De lijdensweg van kindsheid, onwaardigheid, afhankelijkheid.
Is het dat verwerpelijk?

Als het een wat breder geaccepteerde houding is/wordt (zoals het de afgelopen 15 jaar onmiskenbaar al is geworden), en het daardoor meer tot de cultuur en dus meer tot de groepsdwang gaat horen - is dat dan verwerpelijk?

Ga jij kwijlend thuiszittend, Staal het volle zicht gunnen op een dementerende Ryan in een luier? Of het verpleeghuis in, wetend dat de verpleegkundigen koffie drinken terwijl je bevuild in bed ligt te wachten of verzorging?
Het is nu 2011 over 20 jaar zitten we op de top van de vergrijzing, gaan we dan massa-euthanasie tegemoet?
I´m back.
pi_104596803
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dit is wel een hele vreemde twist. Het gaat hier toch helemaal niet om de vraag om het aantal onrendabele naar beneden te halen? Het gaat erom a. de euthanasie wens makkelijker te kunnen vervullen in geval van zware dementie, b. mensen mede door de ogenschijnlijk slechte zorg in het vooruitzicht binnen de verzorghuizen, eerder zouden kiezen voor euthanasie.

Ik haal nergens uit dat de samenleving er op uit is om hier het nut van een persoon binnen te plaatsen.
pi_104596826
Opdat we niet ten koste willen gaan van de samenleving?
Zal euthanasie dan dusdanig versoepeld worden?
I´m back.
pi_104596888
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:56 schreef Tem het volgende:

[..]

Dit is wel een hele vreemde twist. Het gaat hier toch helemaal niet om de vraag om het aantal onrendabele naar beneden te halen? Het gaat erom a. de euthanasie wens makkelijker te kunnen vervullen in geval van zware dementie, b. mensen mede door de ogenschijnlijk slechte zorg in het vooruitzicht binnen de verzorghuizen, eerder zouden kiezen voor euthanasie.

Ik haal nergens uit dat de samenleving er op uit is om hier het nut van een persoon binnen te plaatsen.
Het is een extrapolatie, niet meer dan dat.
Wil jij de rokers nog op je rug hebben, of de zuipschuiten? Over pakweg 20 jaar?
I´m back.
pi_104596931
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is een extrapolatie, niet meer dan dat.
Wil jij de rokers nog op je rug hebben, of de zuipschuiten? Over pakweg 20 jaar?
Nee maar dementie lijkt me niet een aantoonbaar te voorkomen risico te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2011 18:59:47 ]
pi_104596934
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
Opdat we niet ten koste willen gaan van de samenleving?
Zal euthanasie dan dusdanig versoepeld worden?
Mogelijk. Het schuift op dit moment zeker die kant op.
quote:
De NVVE en haar
woordvoerders gebruiken een soortgelijk argument maar formuleren het beschaafder. Zij zien
graag dat ‘onomkeerbaar verlies van persoonlijke waardigheid’ wordt toegevoegd aan de criteria
voor euthanasie (NVVE: 2008; 18).
pi_104597021
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Mogelijk. Het schuift op dit moment zeker die kant op.

[..]

Volgens mij was dat idd ook afgelopen week in het nieuws... een casus waarbij iemand tegen familie gezegd heeft zo niet in onwaardigheid te willen doorleven... oid.
Je kunt dat idd zien als het verleggen van een grens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 20-11-2011 19:07:25 ]
I´m back.
pi_104597047
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:59 schreef Tem het volgende:

[..]

Nee maar dementie lijkt me niet een aantoonbaar te voorkomen risico te zijn.
Korsakow?
Door drank gebruik.
I´m back.
  Admin zondag 20 november 2011 @ 19:04:24 #93
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104597128
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:46 schreef sigme het volgende:

[..]

bron Volkskrant

Zou het kloppen? Dat mensen liever dood willen dan naar het verzorgingstehuis? En is dat terecht?

Zouden we er iets aan moeten doen? De politiek, door de omstandigheden in verzorgingstehuizen zo te maken dat mensen er met plezier hun oude dag slijten. Of de samenleving, door de zorg voor ouderen weer in te vullen als zorg voor je eigen ouders.
Of is het eigenlijk wel handig als we -zeg, de komende 20 jaar- even een klimaat scheppen waarin ietwat vergeetachtige maar nog best mondige oudjes rap tot de conclusie komen dat een verzoek om een zachte dood eervol is (en verre te verkiezen boven het alternatief)..?
Ik werk in deze sector en ik heb liever euthanasie dan ooit in een verzorgings/verpleeghuis terecht te komen ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 20 november 2011 @ 19:07:31 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104597240
Dat is best sneu eigenlijk... ;(
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_104597269
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:52 schreef sigme het volgende:

Als het groepsdwang is.. dan is 'het' verwerpelijk.
En 'het' is dan de groepsdwang uitgeoefend ouderen zichzelf te vermoorden
Een dergelijke groepsdwang ontkent dan het recht van ouderen op een eigen leven.
Dat schurkt tegen sociaal-darwinisme aan als het niet al is.
pi_104597292
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 19:04 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik werk in deze sector en ik heb liever euthanasie dan ooit in een verzorgings/verpleeghuis terecht te komen ^O^
Verpleeghuizen zijn toch sterk verbeterd?
Mijn vader zat er in tussen 93 en 99 en toen werd gezegd dat er een inhaalslag aan de gang kwam...
I´m back.
  Admin zondag 20 november 2011 @ 19:09:47 #97
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104597335
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:07 schreef Re het volgende:
Dat is best sneu eigenlijk... ;(
Doodgaan in een verpleeghuis is ook sneu. 'versterven' Met een beetje mazzel tref je ene verpleeghuisarts die je iets sterkers dan een paracetamol voorschrijft op je einde, 'anders raak je verslaafd' Ja, je zou eens vredig mogen sterven...
Nope, spuitje graag ^O^
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Admin zondag 20 november 2011 @ 19:11:20 #98
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_104597398
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Verpleeghuizen zijn toch sterk verbeterd?
Mijn vader zat er in tussen 93 en 99 en toen werd gezegd dat er een inhaalslag aan de gang kwam...
Nee.
Meer handen aan bed
Die kreet is nu al 20 keer gerecycled.
Waarom denk je dat krachten zoals ik niet in ene verpleehuis willen, hell, zelfs niet in een verzorgingshuis.

pi_104597451
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:09 schreef yvonne het volgende:

[..]

Doodgaan in een verpleeghuis is ook sneu. 'versterven' Met een beetje mazzel tref je ene verpleeghuiarts die je iets sterkers dan een paracetamol voorschrijft op je einde, 'anders raak je verslaafd' Ja, je zou eens vredig mogen sterven...
Nope, spuitje graag ^O^
Het is best een interessante en leesbare scriptie.
Ik knip er nog maar eens een stukje uit.
quote:
De filosoof Stephan Post schrijft dat de euthanasiewens
van een toenemend aantal Alzheimerpatienten demoraliserend werkt op degenen die zich
inzetten voor de kwaliteit van zorg (Post: 2000; 252). De elite gedraagt zich, met andere
woorden, als een groep fans die de tribune verlaat omdat hun club vlak voor tijd met 2-0 achter
staat. Zij hebben er geen geloof meer in. In plaats van recht op een “waardige” dood te eisen, zou de elite ook kunnen strijden voor het recht op een waardig bestaan als dementerende. Maar dat gebeurt niet.
  zondag 20 november 2011 @ 19:12:54 #100
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104597466
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:09 schreef yvonne het volgende:

[..]

Doodgaan in een verpleeghuis is ook sneu. 'versterven' Met een beetje mazzel tref je ene verpleeghuiarts die je iets sterkers dan een paracetamol voorschrijft op je einde, 'anders raak je verslaafd' Ja, je zou eens vredig mogen sterven...
Nope, spuitje graag ^O^
Lijkt me ook verschrikkelijk hoor, maar het is blijkbaar makkelijk om oudjes daar maar te 'dumpen' dan weet je zeker dat ze zo dood zijn. Ik denk dat het daar om gaat? Dat vind ik sneu
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')