quote:Op woensdag 9 november 2011 09:17 schreef ultra_ivo het volgende:
In de winter zul je wat langere eenheden moeten rijden, rond de 100-150km, een beetje afhankelijk van het weer deze winter. Dan in maart een keertje 200km. Kan een georganiseerde rit zijn (ik heb er eentje in maart), dat kan ook individueel. Gezien het parcours van de 300 is het handig wat hellingen in je training in te bouwen.
Op het technische vlak zorgen voor voldoende kleine hellingen (na 250km klim je niet meer zo makkelijk op de macht) en verlichting. Het is maar weinigen gegeven om deze 300 bij daglicht te rijden. En dan nog, een paar lekke banden en je komt op het eind in het donker te zitten. Tussen de velden ten zuiden van Tongeren is het dan aardedonker.
Haha Ekehaarquote:Op dinsdag 15 november 2011 21:49 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Jonguh, niets zo mooi als trainingswedstrijdjes. In kou, regen en andere ellende 40 km naar Ekehaar fietsen. Daar een beetje opwarmen in het dorpscafe en je rugnummer halen. Dan vervolgens 2 rondes met je billen bloot aan het elastiek hangen. Vervolgens 40 minuten afzien in de mongolenwaaiereen bak koffie drinken en dan weer verkleumd op de fiets naar huis. Om vervolgens thuis compleet dood te zijn, je kast in te duiken voor iets eetbaars en op de bank in slaap vallen. Heb er nu alweer zin in
Net als vallen. Maar ik val nooit, dus kan ik er mee door het zout fietsen.quote:
Ja, mijn goede koersfiets blijft lekker binnen voorlopig. Ik heb een oud fietsje wat nog prima loopt voor de wintermaanden.quote:
Netjesquote:Op woensdag 16 november 2011 17:42 schreef Patroon het volgende:
[..]
Haha Ekehaar![]()
Heb ik ook nog wel gereden...ooit eens 4e bij de Nieuwelingen geweest.
Wat voor ketting ligt erop?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:01 schreef el_burro het volgende:
Hoi allen,
sinds een maand of 2 ben ik ook begonnen met wielrennen i.v.m. verhuizing van het bedrijf waar ik voor werk en ik moet zeggen dat dit meer dan goed bevalt
Echter sinds een week of wat ratelt er van alles en nog wat en ik krijg de ratel er niet uit... Ik heb een fietslift en als ik aan de pedalen draai wordt het ratelen wel minder, maar gaat nooit helemaal weg... Hebben jullie hier ervaring mee? Als mijn derailleur altijd ratelt in de fietslift lijkt het me onmogelijk om alles te finetunen lijkt me zo? Het gaat om een shimano ultegra triple versnelling...
Bedankt voor de hulp!
El burro
Wow, alsof dat nu zin heeft. Leuk is het natuurlijk welquote:Op donderdag 17 november 2011 12:42 schreef CyclingGirl het volgende:
Bij sommige clubs kan je nu ook in de avond trainingswedstrijdjes rijden op een verlichte baan.
Valt me tegen Tommekequote:Op donderdag 17 november 2011 14:32 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Wow, alsof dat nu zin heeft. Leuk is het natuurlijk wel
Pfff, lijken me pittige koersen!
@el_burro: Is moeilijk wat van te zeggen vanachter m'n beeldscherm
Ik geef ook weleens een draai aan de pedalen als m'n fiets in de lucht hangt en ik hoor dan geen verschil met "normaal".. Ik weet niet precies wat je met ratel bedoelt, want helemaal geruisloos draait de boel natuurlijk nooit.. Als het echt een harde ratel is die er niet in hoort dan zou ik het boeltje eens goed (laten) nakijken..quote:Op donderdag 17 november 2011 14:42 schreef el_burro het volgende:
[..]
Valt me tegen Tommeke
Eigenlijk is de grote hamvraag in deze: ratelt je derailleur altijd als deze in de fietslift hangt zonder dat je echt kracht op beide pedalen zet of hoort deze dan al niet te ratelen?
Nee, dan niet, enkel als mijn derailleur draait door toedoen van mezelfquote:Op donderdag 17 november 2011 14:58 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ik geef ook weleens een draai aan de pedalen als m'n fiets in de lucht hangt en ik hoor dan geen verschil met "normaal".. Ik weet niet precies wat je met ratel bedoelt, want helemaal geruisloos draait de boel natuurlijk nooit.. Als het echt een harde ratel is die er niet in hoort dan zou ik het boeltje eens goed (laten) nakijken..
Even een kort vraagje, als je alleen je achterwiel draait en dus de pedalen en ketting enzo stil houdt, hoor je de ratel dan ook?
Ok, nou ja als het aan de ketting ligt, heeft shimano niet echt zijn best gedaan geloof ik... In het begin had ik er ook geen last van, maar ik fiets dan ook wel aardig wat km's... Ik zal eens kijken voor een andere kettingquote:Op donderdag 17 november 2011 15:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Bekend probleem met de 6703. Probeer eens een andere ketting, een kmc bijvoorbeeld.
Na een beetje googlen zijn hier inderdaad meer mensen die hier "last" van hebben... Ik stoor me er niet echt aan, maar zouden hier onderdelen extra door kunnen slijten? Anders wordt het een ander verhaal natuurlijkquote:Op donderdag 17 november 2011 15:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Bekend probleem met de 6703. Probeer eens een andere ketting, een kmc bijvoorbeeld.
Ik fiets erg veel (ruim 200 km per week), maar heb hem pas 2 maanden... Als dat nu al slijt, dan wordt dat wat in de toekomst :/quote:Op donderdag 17 november 2011 15:57 schreef marcodej het volgende:
Misschien gewoon slijtage, of afstelling?
ja dan kun je redelijk rap je cassette ook gaan vervangenquote:Op donderdag 17 november 2011 16:00 schreef cafca het volgende:
Als je ketting is versleten, slijt de rest daardoor wel sneller, heb ik me laten vertellen
Daarom ook altijd je ketting tijdig vervangen! Een ketting is namelijk tig keer goedkoper dan cassette + voorbladen en het schakelt nog eens fijner ook als die goed is.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:00 schreef cafca het volgende:
Als je ketting is versleten, slijt de rest daardoor wel sneller, heb ik me laten vertellen
Ah, ok... Ja, een collega van me komt ook altijd op de racefiets naar het werk en heeft ook een 6703... Heeft overigens hetzelfde "probleem"... Ketting tijdig vervangen is sowieso een goede tipquote:Op donderdag 17 november 2011 16:04 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Daarom ook altijd je ketting tijdig vervangen! Een ketting is namelijk tig keer goedkoper dan cassette + voorbladen en het schakelt nog eens fijner ook als die goed is.
Slijtage kan je betrouwbaar checken met een kettingchecker.
[ afbeelding ]
Het probleem met de 6703 en het geratel heeft overigens niets van doen met slijtage, dit is gewoon een vervelend foutje van Shimano. Het vreemde is, de één heeft er enorm last van, de andere fiets heeft nergens last van.
Hehe, zal mijn portemonnee waarschijnlijk wat minder vinden... Ik fiets niet voor niets elke dag naar het werkquote:Op donderdag 17 november 2011 16:14 schreef Yankee het volgende:
Als je een beetje een baas bent, kmc gold:
[ afbeelding ]
Ongeveer 5000km afhankelijk van de omstandigheden. Ik denk dat el burro z'n derrie moet bijstellen maar dat kan ik alleen maar gissen.quote:Op donderdag 17 november 2011 17:55 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe lang gaat een ketting ongeveer mee? Ik weet niet welke ketting er nu op ligt (kan wel ff kijken straks). Hij heeft nu zo'n 2.5-3k kilometers gemaakt denk ik.
Mountainbiken is dé oplossing voor wie in de winter wil fietsen. Ik ga af en toe naar het parcours van Bergen/Schoorl. Maar mijn MTB staat bij mijn ouders in de omgeving Enkhuizen, en daar vind je ook al genoeg paadjes om leuk doorheen te scheuren én zelfs een door de lokale wielerclub aangelegd parcours op een oude vuilnisbelt. Echt heel leuk gedaan.quote:Op woensdag 16 november 2011 19:40 schreef Oksel het volgende:
Ik ben aan het hardlopen. Fietsen is te koud, en duurt te lang. Geen tijd voor, helaas.
Oksol is onze MTB koning!quote:Op donderdag 17 november 2011 18:03 schreef thettes het volgende:
[..]
Mountainbiken is dé oplossing voor wie in de winter wil fietsen. Ik ga af en toe naar het parcours van Bergen/Schoorl. Maar mijn MTB staat bij mijn ouders in de omgeving Enkhuizen, en daar vind je ook al genoeg paadjes om leuk doorheen te scheuren én zelfs een door de lokale wielerclub aangelegd parcours op een oude vuilnisbelt. Echt heel leuk gedaan.
Maar als ik geen zin heb om richting ouders te gaan ben ik idd ook gedwongen te gaan hardlopen. Geen straf hoor
Je had dat bokbier ook van te voren moeten drinken!quote:Op donderdag 17 november 2011 18:28 schreef Oksel het volgende:
Ja, ik ATB aardig wat. Kan het ondertussen een beetje, dus dan is het leuk. Afgelopen zaterdag 55km helletocht.. 09:00 vertrok ik, 11:10 zat ik aan 't bokbier + erwtensoep. En dan heb ik ook nog korte pauze gehad. Helletocht noemen ze het dan.. pff.
Mijn fietsenmaker zegt ongeveer elke 3-4k km. Als je op tijd vervangt hoef je nooit je voorblad en cassette te vervangen.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:03 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ongeveer 5000km afhankelijk van de omstandigheden. Ik denk dat el burro z'n derrie moet bijstellen maar dat kan ik alleen maar gissen.
Zonder kettingchecker is het ook prima te zien door de ketting op het grote blad te leggen en met een balpen kijken hoeveel ruimte er tussen het grote blad en de schakels zit..quote:Op donderdag 17 november 2011 16:04 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Daarom ook altijd je ketting tijdig vervangen! Een ketting is namelijk tig keer goedkoper dan cassette + voorbladen en het schakelt nog eens fijner ook als die goed is.
Slijtage kan je betrouwbaar checken met een kettingchecker.
[ afbeelding ]
Het probleem met de 6703 en het geratel heeft overigens niets van doen met slijtage, dit is gewoon een vervelend foutje van Shimano. Het vreemde is, de één heeft er enorm last van, de andere fiets heeft nergens last van.
Dat is onzin.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
Mijn fietsenmaker zegt ongeveer elke 3-4k km. Als je op tijd vervangt hoef je nooit je voorblad en cassette te vervangen.
Hoe bedoel je? Ik zit nu zo rond de wisselafstand denk ik. Kan ik er meteen squirtlube opdoenquote:[..]
Zonder kettingchecker is het ook prima te zien door de ketting op het grote blad te leggen en met een balpen kijken hoeveel ruimte er tussen het grote blad en de schakels zit..
Na 1000km geeft die kettingchecker al aan dat de ketting versleten is..
quote:Op donderdag 17 november 2011 22:02 schreef kaasplankje het volgende:
Na elke 250km ketting wisselen? Dan mag je 'm zowat meenemen in je zak van je shirt zadeltasje zeker?
Nee, heb ik mensen voor.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:02 schreef kaasplankje het volgende:
Na elke 250km ketting wisselen? Dan mag je 'm zowat meenemen in je zak van je shirt zeker?
Voor minder dan 3 tientjes heb je ook een KMC X10L. waarschijnlijk al een stuk lichter dan een 6703 en gegarandeerd veel beter schakelend.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:19 schreef el_burro het volgende:
[..]
Hehe, zal mijn portemonnee waarschijnlijk wat minder vinden... Ik fiets niet voor niets elke dag naar het werk
Even los van die files waar ik een schijthekel aan heb
Waarom is een ultegra ketting minder goed dan een "B" merk? (B merk omdat geen shimano)? Je zou verwachten dat een Shimanoketting het goed doet op een shimanogroep.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:16 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Voor minder dan 3 tientjes heb je ook een KMC X10L. waatschijnlijk al een stuk lichter dan een 6703 en gegarandeerd veel beter schakelend.
Wat weet jij er nou van of dat onzin is. Die FM doet enkel in race en mountainbikes. Al 50 jaar (zijn vader is ooit begonnen) een specialist.. Hij heeft dat van de ketting zelf ondervonden. Als je al zo lang in het vak zit. Altijd klaar staat voor je klanten, zelf na sluitingstijd kunnen bellen en langskomen, dan weet je echt wel waar je over praat. Die vader en zoon leven voor de fietssport.quote:
Precies, kwestie van op tijd wisselen!quote:Op donderdag 17 november 2011 22:16 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Voor minder dan 3 tientjes heb je ook een KMC X10L. waarschijnlijk al een stuk lichter dan een 6703 en gegarandeerd veel beter schakelend.
En voorbladen wisselen.... Nog nooit gedaan bij diverse Campa Choris groepen. Ooit een keer een middenblad van een Shimano XTR vervangen maar dat is het dan wel.
Allereerst is KMC geen "B" merk. En je denkt toch niet dat Shimano die kettingen echt zelf maakt? Net zo min als Campa of SRAM dat doet. Die Campa kettingen kwamen in een ver verleden gewoon bij Sachs of Wippermann vandaan. De eerste 10 speed kettingen met Campa naam er op waren een drama. 1500 km en kuis versleten.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom is een ultegra ketting minder goed dan een "B" merk? (B merk omdat geen shimano)? Je zou verwachten dat een Shimanoketting het goed doet op een shimanogroep.
En voor een Centaurgroep, welke ketting zou je daarvoor aanbevelen?
KMC is totaal geen B merk, maken uitstekende kettingen. Ik ben nu ook op m'n crosser over op KMC, had al een X10L op m'n racer zitten. Schakelt gelijkwaardig aan de Dura Ace die ik er eerst op had en gaat lang mee.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom is een ultegra ketting minder goed dan een "B" merk? (B merk omdat geen shimano)? Je zou verwachten dat een Shimanoketting het goed doet op een shimanogroep.
En voor een Centaurgroep, welke ketting zou je daarvoor aanbevelen?
Nou nou nou, wat een reactie. Heb er zelf niks over gepost, maar dit komt bij mij ook als onzin over:quote:Op donderdag 17 november 2011 22:24 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat weet jij er nou van of dat onzin is. Die FM doet enkel in race en mountainbikes. Al 50 jaar (zijn vader is ooit begonnen) een specialist.. Hij heeft dat van de ketting zelf ondervonden. Als je al zo lang in het vak zit. Altijd klaar staat voor je klanten, zelf na sluitingstijd kunnen bellen en langskomen, dan weet je echt wel waar je over praat. Die vader en zoon leven voor de fietssport.
Ga jij nu maar weer lekker in je korte broekje fietsen, kenner!
Nooit cassette vervangen? Die cassettes van de fietsenmaker zijn zeker van diamant gemaakt. Nee, nooit een cassette vervangen geloof ik niet, zelfs al zou je elke 500 km een nieuwe ketting omleggen. Voorbladen gaan inderdaad een flink eind mee.quote:Als je op tijd vervangt hoef je nooit je voorblad en cassette te vervangen.
+1quote:Op donderdag 17 november 2011 22:16 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Voor minder dan 3 tientjes heb je ook een KMC X10L. waarschijnlijk al een stuk lichter dan een 6703 en gegarandeerd veel beter schakelend.
En voorbladen wisselen.... Nog nooit gedaan bij diverse Campa Choris groepen. Ooit een keer een middenblad van een Shimano XTR vervangen maar dat is het dan wel.
Dat is jouw mening, mijn ervaring is dat hij toch echt wel nauwkeuriger is dan de blote-oog methodes.quote:
Jaren zeggen niet zoveel, kilomters des te meer.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Maar ook voorbladen kunnen slijten. Ik doe iets van 5-6 jaar met het middenblad, de andere 2 wat langer.
Het gaat er bij mij niet in dat als je 2 delen hebt die op elkaar lopen (De ketting en het kettingwiel), dat alleen de ketting sluit. Ook het kettingwiel slijt. Misschien niet zo hard, maar het slijt wel. Al is het van een beetje zand wat ertussen komt.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:24 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat weet jij er nou van of dat onzin is. Die FM doet enkel in race en mountainbikes. Al 50 jaar (zijn vader is ooit begonnen) een specialist.. Hij heeft dat van de ketting zelf ondervonden. Als je al zo lang in het vak zit. Altijd klaar staat voor je klanten, zelf na sluitingstijd kunnen bellen en langskomen, dan weet je echt wel waar je over praat. Die vader en zoon leven voor de fietssport.
Ga jij nu maar weer lekker in je korte broekje fietsen, kenner!
Van kettingen heb ik eigenlijk geen verstand, ik ging er ergens wel vanuit dat Shimano/campa hun eigen kettingen maakten ja. En KMC ken ik niet, vandaar dat ik het een "B" merk noemde (tussen aanhaalingstekensquote:Op donderdag 17 november 2011 22:32 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Allereerst is KMC geen "B" merk. En je denkt toch niet dat Shimano die kettingen echt zelf maakt? Net zo min als Campa of SRAM dat doet. Die Campa kettingen kwamen in een ver verleden gewoon bij Sachs of Wippermann vandaan. De eerste 10 speed kettingen met Campa naam er op waren een drama. 1500 km en kuis versleten.
Op mijn vorige fiets met campa Chorus reed ik met KMC X10SL, er wat duurder (¤ 49) maar geweldig direct schakelend en geen gezeik met dure niet opnieuw te gebruiken chain-links. Op een SRAM red groep heb ik die SRAM ketting heel gauw vervangen want die schakelde nogal rauw. Rij nu met een KMC X10L, die alleen qua gewicht een paar gram meer weegt dan een SL maar ook schakelt als boter.
En ja, ik zou ook verwachten dat een Shimano ketting goed werkt op een Ultegra groep, maar als dat niet het geval is, moet je wat anders proberen. Vandaar deze tip.
Klinkt goed. Dan ga ik voor mijn volgende ketting ook voor een KMC. Lovende verhalen van iedereen hier!quote:Op donderdag 17 november 2011 22:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
KMC is totaal geen B merk, maken uitstekende kettingen. Ik ben nu ook op m'n crosser over op KMC, had al een X10L op m'n racer zitten. Schakelt gelijkwaardig aan de Dura Ace die ik er eerst op had en gaat lang mee.
Zeker een groot voordeel. Of als je de ketting van je crosser kapottrapt en nog snel een ketting nodig hebtquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:10 schreef Yankee het volgende:
Vind de quick link bij een KMC ketting ook wel handig bij het schoonmaken
Dat is het hele punt. Shimano is voorgesleten, de meeste andere merken moeten inslijten. Ik rij voornamelijk met SRAM kettingen, voorheen met Sachs/Sedis. Eigenlijk al 25 jaar dezelfde firmaquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:08 schreef dop het volgende:
mijn ervaring is dat KMC een kettingen maakt met een goede prijs kwaliteid verhouding,
shimano kettingen heb ik persoonlijk een aantal slechte ervaringen mee.
maken wel een heel soepel lopende ketting maar gaan niet lang mee
nieuw als een zonnetje maar na wat kilometers gaan ze snel minder schakelen
bij kmc zou ik haast zeggen dat ze nieuw heel even moeten inlopen maar daarna als een zonnetje schakkelen en dat ook lang blijven doen
Met jouw gemiddelde afstanden per jaar, kan ik dus 40 tot 50 jaar met een origineel buitenblad doen voordat deze aan vervanging toe is. Dat noem ik dus onverslijtbaar!quote:Op donderdag 17 november 2011 22:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Maar ook voorbladen kunnen slijten. Ik doe iets van 5-6 jaar met het middenblad, de andere 2 wat langer.
Nog nooit gezien bij een kwaliteits voorblad dat deze om te draaien valt. Binnenblad heeft toch altijd een groef rond de bladbout gaten en het buitenblad heeft een vaste pen tussen blad en crank om een afvallende ketting op te vangen. Om nog maar niet te spreken van de steignokken of een beetje soepel naar het buitenblad te schakelen. Dus deze tip lijkt me ....quote:Op vrijdag 18 november 2011 00:31 schreef dop het volgende:
tip:
helaas kun je de tandwielen van een cassette niet omkeren , maar veel voor tandwielen kun je dat wel door ze om te keren kun je er nog flink wat extra kilometers uit persen
Het huidige Campa is niet meer het mooie gepolijste Campa van vroeger, Het carbon van de cranks van Chorus vind persoonlijk gewoon niet mooi. En daarnaast is de greep op de versnellings/remhandels redelijk smal in vergelijk met die van Shimano en SRAM. Maar als je ooit Campa gereden hebt als een echte addict, ga je natuurlijk niet op datgene rijden waar je jarenlang (onterecht) op heb lopen afgeven. En zo was SRAM Red een redelijk alternatief. Het schakelt perfect met die enkele hendel en alles loopt gevoelsmatig ontzettend licht door de keramische lagers.quote:Op vrijdag 18 november 2011 06:03 schreef kanovinnie het volgende:
Van kettingen heb ik eigenlijk geen verstand, ik ging er ergens wel vanuit dat Shimano/campa hun eigen kettingen maakten ja. En KMC ken ik niet, vandaar dat ik het een "B" merk noemde (tussen aanhaalingstekens).
Waarom ben je eigenlijk overgestapt van Campa naar SRAM?
en dat is?quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:16 schreef Rory78 het volgende:
(gelukkig ligt de grootste wielersportspeciaalzaak van Nederland niet heel erg ver weg)
't is in ieder geval een mooie tijd om op zoek te gaan naar een fiets. Overal zie je nu mooie aanbiedingen op overjarige modellen..quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:16 schreef Rory78 het volgende:
Hmm, ik wil toch ook eens gaan beginnen hiermee..
Ben maar begonnen met het nemen van wat spinning lesjes voor de basis conditie, maar heb geen idee hoe ik op zoek moet gaan naar een geschikte fiets en wat er allemaal nog meer bij komt kijken..
(gelukkig ligt de grootste wielersportspeciaalzaak van Nederland niet heel erg ver weg)
Vergeet niet dat ik door de week niet rij, en meerdere fietsen hebquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:45 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Met jouw gemiddelde afstanden per jaar, kan ik dus 40 tot 50 jaar met een origineel buitenblad doen voordat deze aan vervanging toe is. Dat noem ik dus onverslijtbaar!
Dan heb je nog geen echte kwaliteits voorbladen gezien, ik bedoel dus geen Shimano-peperkoek. Het pennetje is bij kwaliteitsspul erin geschroefd, kun je dus gewoon eruit schroeven en aan de andere kant er weer in. Dat van de nokken heb je gelijk in. Snel en soepel schakelen is echter niet te combineren met slijtfvast spul. Wil je een echte slijtvaste fiets neem je oude TA bladen zonder stijgnokken, afgeslepen tandjes gecombineerd met een oude Sachs Maillard 8-speed blok. Dan haal je 20-30.000km met een blok en meer dan het dubbele met de voorbladen. Bij Shimano zit ik eerder op 5000km per cassette en 15.000km per meest gebruikte voorblad.quote:Nog nooit gezien bij een kwaliteits voorblad dat deze om te draaien valt. Binnenblad heeft toch altijd een groef rond de bladbout gaten en het buitenblad heeft een vaste pen tussen blad en crank om een afvallende ketting op te vangen. Om nog maar niet te spreken van de steignokken of een beetje soepel naar het buitenblad te schakelen. Dus deze tip lijkt me ....![]()
Als het een KMC ketting is dan zou je eens een bril op moeten zetten, of die ketting schoon moeten maken, want op iedere schakel staat KMC er met koeie letters, nou ja, bij wijze van spreken dan, ingeslagen. En die missing links, of quick connects lijken nogal op elkaar, maar voor zover mij bekend, zijn uitsluitend die van KMC geschikt voor hergebruik.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:36 schreef Patroon het volgende:
Ik wil ook niet zeggen dat casette en voorbladen nooit slijten maar bij op tijd vervangen van de ketting kan je er wel erg lang mee doen. Voordat ze versleten zijn ben je weer toe aan een nieuwe fiets :p
Ik heb trouwens een missinglink ding aan de ketting. Is dit dan een KMC?
Haha ik móet wel lachen om je manier van typen, maar dat terzijde. Ben nu bij mijn vriendin waar ik mijn ketting niet kan bekijken, vandaar dat ik hier even vroeg. Schoon is de ketting iig want ik gebruik vol trots Squirt Lube.quote:Op vrijdag 18 november 2011 21:58 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Als het een KMC ketting is dan zou je eens een bril op moeten zetten, of die ketting schoon moeten maken, want op iedere schakel staat KMC er met koeie letters, nou ja, bij wijze van spreken dan, ingeslagen. En die missing links, of quick connects lijken nogal op elkaar, maar voor zover mij bekend, zijn uitsluitend die van KMC geschikt voor hergebruik.
Waar zou je dat willen? Campa Record ketting is stiller, duurzamer en ze zijn ongeveer even duur. De goedkopere Campa kettingen schijnen ook goed te zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2011 22:39 schreef Oksel het volgende:
Zal ik dan hierna maar eens een KMC op m'n Campa groepje gooien?
sram zou ook kunnen die gebruiken het ookquote:Op vrijdag 18 november 2011 20:36 schreef Patroon het volgende:
Ik wil ook niet zeggen dat casette en voorbladen nooit slijten maar bij op tijd vervangen van de ketting kan je er wel erg lang mee doen. Voordat ze versleten zijn ben je weer toe aan een nieuwe fiets :p
Ik heb trouwens een missinglink ding aan de ketting. Is dit dan een KMC?
Sram noemt ze quicklinks geloof ik en die zijn volgens de voorschriften niet herbruikbaar. Maar je hebt nog wel andere merken die herbruikbare links maken.quote:Op vrijdag 18 november 2011 21:58 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Als het een KMC ketting is dan zou je eens een bril op moeten zetten, of die ketting schoon moeten maken, want op iedere schakel staat KMC er met koeie letters, nou ja, bij wijze van spreken dan, ingeslagen. En die missing links, of quick connects lijken nogal op elkaar, maar voor zover mij bekend, zijn uitsluitend die van KMC geschikt voor hergebruik.
Campa heeft toch maar 1 ketting? Ja, 't is óf 9 óf 10 óf 11 speed maar op een Athena zit dezelfde ketting als Chorus dacht ik, alleen de Super Record is anders want daar zitten meer gaten in geloof ik..quote:Op vrijdag 18 november 2011 22:53 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Waar zou je dat willen? Campa Record ketting is stiller, duurzamer en ze zijn ongeveer even duur. De goedkopere Campa kettingen schijnen ook goed te zijn.
Naar wat mij altijd vertelt: Salden in Limbricht (L)..quote:
Ik zou het echt niet weten.. Heb geen voorkeur voor merk of type fiets; ben een echte nitwittende beginneling.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:07 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
't is in ieder geval een mooie tijd om op zoek te gaan naar een fiets. Overal zie je nu mooie aanbiedingen op overjarige modellen..
Wat heb je op 't oog?
Hmm, had gehoopt dat het lekker zou zijn vandaag. Straks maar eens een stukje proberen. Is al weer te lang geleden.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:32 schreef Blik het volgende:
koude poten na een uurtje fietsen, heb echt hard overschoenen nodig...
Inderdaad, prima te doenquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:41 schreef Eric_Cantona het volgende:
Vond 't wel meevallen met de kou straks, heerlijk fietsweer
Ik zag een hele roze brigade op de fiets vandaag; +/- 3 rensters en wat heren erbij tussen Waddinxveen, Moerkapelle en Zevenhuizen. Was jij er ook bij?quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:44 schreef CyclingGirl het volgende:
ik rij sinds ik fiets met shimano ultegra en heb nooit wat met de ketting of kransen gehad. Ik maak m gemiddeld schoon en vvervang de ketting tijdig en af en toe en een nieuw kransje.
Je kunt toch gewoon de verwarming aanzetten of staat je Tacx in de schuur?quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:32 schreef Blik het volgende:
koude poten na een uurtje fietsen, heb echt hard overschoenen nodig...
quote:Op zondag 20 november 2011 01:16 schreef eentwee het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon de verwarming aanzetten of staat je Tacx in de schuur?
Nee dat waren teamgenootjes, onze gezamelijke training zou vandaag zijn maar die gaat nu ineens weer niet door.quote:Op zaterdag 19 november 2011 20:23 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik zag een hele roze brigade op de fiets vandaag; +/- 3 rensters en wat heren erbij tussen Waddinxveen, Moerkapelle en Zevenhuizen. Was jij er ook bij?
Het beest heeft er geen zin meer in?quote:Op zaterdag 19 november 2011 20:11 schreef Patroon het volgende:
Morgen zal ik weer lekker ff fietsen...
Ik zou van een S uitgaan en je meetlint er langs leggen. Een iets hogere zitpositie dan op de racefiets is gebruikelijk. Een inch is 2.54 cm. Houd er wel rekening mee dat het frame sloping is.quote:Op zondag 20 november 2011 11:13 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb een vraag ik ben van plan een simpele mtb te kopen maar ik zit met de maatstelling. De mtb die ik gezien heb is in maat S, M of L. Hoe kan ik zien welke maat ik hebben moet? Ik rij nu met een 50 / 52. Weten jullie hoe dit zit?
Het was ook heerlijk, had alleen hele koude voetenquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:41 schreef Eric_Cantona het volgende:
Vond 't wel meevallen met de kou straks, heerlijk fietsweer
Heb gewoon buiten gefietst hoor, dat doe ik ook nog wel eens (sterker nog, ik heb de tacx pas één keer gebruikt, Blikchick is fervent gebruiker van de Tacx)quote:Op zondag 20 november 2011 01:16 schreef eentwee het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon de verwarming aanzetten of staat je Tacx in de schuur?
Ik kan me de ergernis wel voorstellen.quote:
7500 pleuro voor een atb wat heb je dan wel nietquote:Op zondag 20 november 2011 12:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik kan me de ergernis wel voorstellen.
Die kerel die zit op te scheppen met zijn fiets van 7.5k is pas grappig
Ben ik ook wel benieuwd naar. Custom frame misschien met de beste groep erop, full suspension etc?quote:Op zondag 20 november 2011 12:30 schreef dop het volgende:
[..]
7500 pleuro voor een atb wat heb je dan wel niet
Boeiend. Ik heb twee hobby's: fietsen en de fiets.quote:Op zondag 20 november 2011 13:32 schreef cafca het volgende:
7,5k voor een fiets om door het bos te raggen. Gaat-ie vast ook heul hard mee
Sneu is datquote:Op zondag 20 november 2011 12:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik kan me de ergernis wel voorstellen.
Die kerel die zit op te scheppen met zijn fiets van 7.5k is pas grappig
Bij sommige verzekering zit het erbij in, maar dan moet je de fiets aan de vloer verankeren.quote:Op zondag 20 november 2011 17:26 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb er geeneens een verzekering op.
Nee ik heb er krachtstroom op staan. Degene die mijn fiets probeert te pikken sterft een pijnlijke dood.quote:Op zondag 20 november 2011 17:25 schreef RichardHammond het volgende:
Tja opscheppen heurt niet. Mij zullen ze ook nooit over prijzen horen, lok je alleen diefstal maar mee uit. Kameraden van mij weten wel hoeveel geld ik erin stop, interesseert ze vrij weinig. Af en toe een flauw grapje, maar goed.
Zijn er hier trouwens mensen die de fiets vastgezet/verankerd hebben i.v.m. verzekering?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet zozeer voor de verzekering, maar hij hangt bij mij in de garage, waarvan de deur wel eens open staat. Dus een slotje om de beugel en het frame om te voorkomen dat ie wel erg voor het grijpen hangt.quote:Op zondag 20 november 2011 17:25 schreef RichardHammond het volgende:
Zijn er hier trouwens mensen die de fiets vastgezet/verankerd hebben i.v.m. verzekering?
Ik had er ook geen zin in hoor. Had een kampeer&wandelweekendje, en op de terugweg zag ik 2 stoere wielrenners in de dikke mist, dus ik dacht: als ik thuis ben ga ik ook nog even 2 uurtjes.quote:Op zondag 20 november 2011 11:04 schreef Yankee het volgende:
[..]
Het beest heeft er geen zin meer in?
Ik ga gewoon passen want ik heb ergens anders dit schema gezien en dan zou 15 inch weer passen.quote:Op zondag 20 november 2011 11:48 schreef dop het volgende:
15,5 klinkt wel heel klein
mijn vrouw is 1,70 en rijd op een 17 inch , klein rascal , en daar is genoeg ruimte om het zadel te laten zakken , en ze heeft daar ook geen heel korte stuurpen nodig.
mijn vermoeden is dat jij ook op 17 zou passen
Mountainbike
Lichaamslente: inch-maat: framemaat:
150 165 cm 14 - 16 inch 35 - 41 cm
165 170 cm 16 17 inch 41 44 cm
170 175 cm 18 19 inch 44 48 cm
175 180 cm 19 20 inch 48 51 cm
180 185 cm 20 21 inch 51 52 cm
185 190 cm 21 22 inch 52 54 cm
190 195 cm 22 23 inch 54 56 cm
195 200 cm 23 24 inch 56 61 cm
________________________________________
Racefiets
Lichaamslengte: Framemaat:
155 165 cm 47 - 50 cm
165 170 cm 50 52 cm
170 175 cm 52 55 cm
175 180 cm 55 58 cm
180 185 cm 58 61 cm
185 190 cm 60 62 cm
190 195 cm 61 63 cm
195 200 cm 63 speciale framemaat
bij het heel technische werk en downhill rijden is het prettig om een klein frame te hebben maar als het alleen door de modder en het bos crossen word dan zou ik toch wat groter kiezen
De wereld is dan inderdaad erg klein en vochtig...quote:Op maandag 21 november 2011 12:52 schreef CyclingGirl het volgende:
Pff wat een mist he, gisteren in de mist getraind, vind het maar niks.
Ja gisteren vertrokken we vanuit Friesland en kwamen Groningen binnen waar het erg helder was en zo een paar graden warmer. Toen we later weer Friesland binnen kwamen reden we gelijk weer de mist in en gelijk koud..quote:Op maandag 21 november 2011 14:07 schreef Tommeke het volgende:
En koud vooral. Vorige week fietste ik ook zo'n mistgebied in. Scheelt zoveel in temperatuur!
Je hebt het nog niet geprobeerd zeker, want die mist hangt er nogquote:Op maandag 21 november 2011 14:45 schreef Gripper het volgende:
Over mist gesproken![]()
Ik heb vandaag een leverancier op bezoek gehad die een superfolie heeft ontwikkeld voor op de ruiten van onze heftrucks en reachtrucks. Veel van onze coldstore klanten klagen over condens wanneer ze uit een koude koel/vries-cel komen en de ruiten beslaan dan.
Deze folie bindt de waterdruppeltjes, en zorgt ervoor dat het geen condens of mist wordt, maar een gewone filmlaag water. Het is er nog steeds wel, maar je kunt er tenminste gewoon doorheen kijken.
Hij dacht overigens niet dat de mist die er vandaag hangt zou verdwijnen als we met zo'n vel folie buiten gaan rondrennen
Definieer goedkoopquote:Op maandag 21 november 2011 12:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Goedkoop & goed met batterij; B&M Ixon
voor dynamo: Trelock LS 882 (40lux), B&M Cyo (60Lux) en Schmidt Edelux (75Lux)
ik heb een 1800 lumen lamp besteld vanuit China.quote:Op maandag 21 november 2011 09:55 schreef Freddeh het volgende:
Iemand nog tips voor een goeie koplamp? Heb teveel tijd over...
Dan shine je Oksel eruit!quote:Op maandag 21 november 2011 18:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
ik heb een 1800 lumen lamp besteld vanuit China.
Tegen de tijd dat die aankomt, en met een opslag van 19% BTW + invoerrechten de douane is gepasseerd, is het mogelijk al weer tot 10 uur 's avonds licht.quote:Op maandag 21 november 2011 18:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
ik heb een 1800 lumen lamp besteld vanuit China.
Zelfde lampquote:
Jaja.quote:Op maandag 21 november 2011 18:51 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat die aankomt, en met een opslag van 19% BTW + invoerrechten de douane is gepasseerd, is het mogelijk al weer tot 10 uur 's avonds licht.
Ligt eraan waar je besteld, meestal een week of 2 om te bezorgen. Daarbij wordt door de meeste van die sites producten verstuurt als "gift" waardoor je geen invoerrechten hoeft te betalen en vaak ook de shipping nog gratis isquote:Op maandag 21 november 2011 18:51 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat die aankomt, en met een opslag van 19% BTW + invoerrechten de douane is gepasseerd, is het mogelijk al weer tot 10 uur 's avonds licht.
Het heeft toch ook wel iets moois, ik reed vanmorgen om 7 uur langs de A20 op de fiets en 't licht van autoverkeer scheen in stralen tussen de vangrails door; heel spooky. Ik had er wel een foto van willen maken maar ik had haast en geen camera bij me.quote:Op maandag 21 november 2011 12:52 schreef CyclingGirl het volgende:
Pff wat een mist he, gisteren in de mist getraind, vind het maar niks.
Heb ik ook vaak. Mooie zonsopgang enzo. Maar geen camera bij me.quote:Op maandag 21 november 2011 20:39 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Het heeft toch ook wel iets moois, ik reed vanmorgen om 7 uur langs de A20 op de fiets en 't licht van autoverkeer scheen in stralen tussen de vangrails door; heel spooky. Ik had er wel een foto van willen maken maar ik had haast en geen camera bij me.
1x9 met 38 tands voorblad zou ik niet willenquote:Op dinsdag 22 november 2011 15:07 schreef marcodej het volgende:
http://fietsen-brommers.m(...)tos-strandfiets.html
Aardig fietsje lijkt me? Wel wat boven budget, maar hiermee ben ik wel gelijk klaar en fiets ziet er zo op het oog goed uit. Is 49-53cm geschikt voor iemand van 1.85? Racefiets zit ik rond de 60cm, maar ik begrip dat de maatvoering voor MTB's anders is.
We bedoelen hetzelfde denk ik.quote:Op dinsdag 22 november 2011 15:54 schreef dop het volgende:
ik weet niet helemaal wat je met gatenkaas achter bedoelt , maar ik vind het altijd prettig als de versnellingen niet te ver uit elkaar liggen , en dat is wel het geval bij 11-32
dan is 1 tandje (2 of 3 tandjes in dit geval)zwaarder voor een prettig been ritme vaak net teveel of te weinig
is mtb sram en shimano maken die standaard shimano zelfs 11-34quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:31 schreef Freddeh het volgende:
11-32 Klinkt wel extreem. SRAM denk ik? Of een MTB groep?
Jep. Ik had op de atb altijd 12-27 cassette. Dat vond ik wel genoeg bereik. Dan heb je 30-27 als lichtste verzet, en dat is bijna 1 op 1. Daarmee kan je tegen een muur op rijden. Nog lichter wordt lastig zonder zijwieltjes.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:35 schreef dop het volgende:
[..]
is mtb sram en shimano maken die standaard shimano zelfs 11-34
Een ATB staat voor All terrein bike. Hierop zitten vaak ook spatschermen, verlichting etc zodat je er ook mee in de stad kunt fietsen. Een MTB staat voor Mountainbike en heeft vaak standaard geen verlichting en spatborden.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:42 schreef kanovinnie het volgende:
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen ATB en MTB? Different name same shit?
Dus eigenlijk hetzelfde, maar een ATB is dus de mietenvariant. Duidelijk!quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:46 schreef Patroon het volgende:
[..]
Een ATB staat voor All terrein bike. Hierop zitten vaak ook spatschermen, verlichting etc zodat je er ook mee in de stad kunt fietsen. Een MTB staat voor Mountainbike en heeft vaak standaard geen verlichting en spatborden.
Maar veel mensen bedoelen met een ATB een MTB en andersom
Dat zijn jouw woordenquote:Op dinsdag 22 november 2011 19:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hetzelfde, maar een ATB is dus de mietenvariant. Duidelijk!
Haha ik vind het wel wat voor Ivo!quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:20 schreef kaasplankje het volgende:
Nog gezien in Italië op de camping bij de buren een stukje verderop:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Issie cool of issie cool? Echt nog nooit gezien op een fiets.
Daar dacht ik ook al aanquote:Op dinsdag 22 november 2011 20:22 schreef Patroon het volgende:
[..]
Haha ik vind het wel wat voor Ivo!
Die kilometerteller is echt briljant!quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:20 schreef kaasplankje het volgende:
Nog gezien in Italië op de camping bij de buren een stukje verderop:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Issie cool of issie cool? Echt nog nooit gezien op een fiets.
Nostalgie!quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:20 schreef kaasplankje het volgende:
Nog gezien in Italië op de camping bij de buren een stukje verderop:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Issie cool of issie cool? Echt nog nooit gezien op een fiets.
Inderdaad, die wil ik ookquote:Op dinsdag 22 november 2011 20:44 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Die kilometerteller is echt briljant!
Als je nog niet mijn held was ben je dat nu wel!quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Sterker nog, als klein Ivotje heb ik nog zo'n kilometerteller gehad
lol inderdaad van dat taai aluminium zooi , ging alle kanten op behalve de goedequote:Op woensdag 23 november 2011 19:41 schreef ultra_ivo het volgende:
Die ondingen werden terecht 'zelfmoordgrepen' genoemd. Remmen deden ze namelijk niet.
Wij noemden dat "paniekremmen".quote:Op woensdag 23 november 2011 19:41 schreef ultra_ivo het volgende:
Die ondingen werden terecht 'zelfmoordgrepen' genoemd. Remmen deden ze namelijk niet.
Lagers naar de Heere Jezus. Of slechts even wat bijstellen natuurlijk.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:59 schreef Blik het volgende:
Vraag over mijn tacx-wiel
Kwam er zojuist echter dat er speling zit in het wiel, ondanks dat die vastzit. Waar kan het aan liggen?
Maar tot voor een paar jaar, Marianne Vos nog in 2009 dacht ik, zag je die extra remgrepen op het stuur heel regelmatig voorbij komen in een wielercross.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:35 schreef kanovinnie het volgende:
En een rem bij het stuur. Laatst ook nog een hele discussie over gehad.
Iemand die ik ken en vroeger sportief was beweerde dat een goede racefiets daar een rem heeft. En niet snappen dat echt niet meer gedaan wordt.
"ja, ik had vroeger een goede racefiets en die had het wel..."
Leukemans had ze dit jaar nog in Parijs-Roubaix, als ik me niet vergis.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Maar tot voor een paar jaar, Marianne Vos nog in 2009 dacht ik, zag je die extra remgrepen op het stuur heel regelmatig voorbij komen in een wielercross.
Wat voor wiel is het? Het is ofwel een kwestie van afstellen of van lagers vervangen. Op zich is een beetje speling geen halszaak bij een tacxwiel..quote:Op woensdag 23 november 2011 21:59 schreef Blik het volgende:
Vraag over mijn tacx-wiel
Kwam er zojuist echter dat er speling zit in het wiel, ondanks dat die vastzit. Waar kan het aan liggen?
Mooie fiets! Veel plezier er mee!quote:Op woensdag 23 november 2011 20:36 schreef marcodej het volgende:
Santosbike gekocht.Zat prima, alleen misschien iets te kort voor mn gevoel, en verkoper had er zelf voor een dubbel op laten zetten. Helemaal af, tellertje, bidonhouders, extra set buiten- en binnenbanden. Moet alleen nog pedaaltjes.
-edit: 'probleem' met achterrem opgelost-
Het is ook geen ramp. maar ik schrok er wel even van vanavond. Het is overigens een rigida dp18 met dura-ace naafquote:Op woensdag 23 november 2011 23:40 schreef eentwee het volgende:
[..]
Wat voor wiel is het? Het is ofwel een kwestie van afstellen of van lagers vervangen. Op zich is een beetje speling geen halszaak bij een tacxwiel..
quote:Op woensdag 23 november 2011 22:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Maar tot voor een paar jaar, Marianne Vos nog in 2009 dacht ik, zag je die extra remgrepen op het stuur heel regelmatig voorbij komen in een wielercross.
quote:Op woensdag 23 november 2011 22:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Maar tot voor een paar jaar, Marianne Vos nog in 2009 dacht ik, zag je die extra remgrepen op het stuur heel regelmatig voorbij komen in een wielercross.
Nou, een enkeling dan. Maar om dan te beweren dat je racefiets van die hendels moet hebben omdat hij anders niet goed isquote:Op woensdag 23 november 2011 23:29 schreef marcodej het volgende:
[..]
Leukemans had ze dit jaar nog in Parijs-Roubaix, als ik me niet vergis.
Ja ellendig is dat he. Na 2x 's avonds een rondje fietsen in het donker had ik dat ook wel gezien, en ik wil toch echt doordeweeks ('s avonds) ook sporten. Dus gisteravond ook maar weer eens de stoute hardloopschoenen aangetrokken.quote:
Ik ben onlangs van een 10cm naar een 9cm stuurpen gegaan. Qua stuurgedrag voel ik geen verschil, wel als je rechtop met de handen los gaat zitten, dan merk ik dat hij iets (niet meer dan ook niet meer dan iets) meer nerveus is. Dat verschil is zo klein, dat het me nu al niet meer opvalt. Een ander die er minder op let zou het niet eens opvallen.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:35 schreef Narcotical het volgende:
Ff OT nog (het blijft tenslotte een fietstopic): hoeveel verschil voel je in zit als je een cm korter gaat qua stuurpen? En hoeveel verschil voel je in gedrag van de fiets? Ik heb nu een vrij standaard pen, geloof 11 cm..
Van 11 naar 10cm zal je in stuurgedrag niet veel van merken. Van 10 naar 9 wordt toch al wat nerveuzer en rechtuit al wat minder stabiel. En hoe korter de stuurpen, hoe minder mooi geheel het wordt, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Geen idee wat voor stuur je nu gemonteerd hebt, maar je zou het ook in een kortere reach en drop kunnen zoeken, en dan zodanig dat je rem/schakelhendels wat hoger zouden kunnen staan. Daarmee kun je beter varieren, meer cm winnen en nauwkeuriger afstellen dan met slechts een pen van een centimeter korter.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:35 schreef Narcotical het volgende:
Ff OT nog (het blijft tenslotte een fietstopic): hoeveel verschil voel je in zit als je een cm korter gaat qua stuurpen? En hoeveel verschil voel je in gedrag van de fiets? Ik heb nu een vrij standaard pen, geloof 11 cm..
Nou, meet het eens op zou ik zeggen. En als je huidige stuur veel afwijkt van de compact maat van 125mm drop en 80mm reach, kun je ongeveer uitrekenen wat voor voordeel je hier kunt behalen.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:54 schreef Narcotical het volgende:
Ik heb eerlijk gezegt geen idee wat voor stuur erop zit nu, gewoon degene die standaard mee kwam
Een compact stuur is ook weer heel persoonlijk. Zelf vind ik de bocht in een compact stuur te scherp waardoor ik niet lekker onderin de beugels rij. Ik ben zelf van 10 naar 9 gegaan en heb geen verschil gemerkt. Ze zeggen trouwens wel dat voor in de koers (criteriums) je eerder naar een korte moet gaan dan een lange, door het iets directer stuurgedrag.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:38 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Van 11 naar 10cm zal je in stuurgedrag niet veel van merken. Van 10 naar 9 wordt toch al wat nerveuzer en rechtuit al wat minder stabiel. En hoe korter de stuurpen, hoe minder mooi geheel het wordt, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Geen idee wat voor stuur je nu gemonteerd hebt, maar je zou het ook in een kortere reach en drop kunnen zoeken, en dan zodanig dat je rem/schakelhendels wat hoger zouden kunnen staan. Daarmee kun je beter varieren, meer cm winnen en nauwkeuriger afstellen dan met slechts een pen van een centimeter korter.
En zo blijven we toch allemaal naar NOG een betere houding zoeken.
Hey BBQ meister! Het gaat redelijk, in behandeling en ik hoop van het voorjaar het weer over fietsen te kunnen hebben, heb nu medicatie waarmee je absoluut geen zin hebt om te stoempen, maar wil wel weer voorzichtig eens een tochtje maken komende tijd. Heb m'n vizier gezet op de Witte kruistocht in maart, Narcotical had er misschien ook zin in, wie weet!quote:
Same here. Ik had er al een stuur met minder reach opgezet. Zit nu een stukje korter wat comfortabeler is.quote:Op donderdag 24 november 2011 15:44 schreef marcodej het volgende:
Ik ben een paar weken geleden van 12 naar 11 gegaan. Qua stuurgedrag voel ik niks, maar qua reach zit ik net ietsjes relaxter, minder gestrekt. Dat merk ik wel.
Klopt, mooi tochtje om het seizoen mee te beginnen lijkt me zo.. Moet wel nog even zien hoe ik tegen die tijd zit met planning enzo, maar er moet toch wat te regelen zijn lijkt mequote:Op vrijdag 25 november 2011 08:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Hey BBQ meister! Het gaat redelijk, in behandeling en ik hoop van het voorjaar het weer over fietsen te kunnen hebben, heb nu medicatie waarmee je absoluut geen zin hebt om te stoempen, maar wil wel weer voorzichtig eens een tochtje maken komende tijd. Heb m'n vizier gezet op de Witte kruistocht in maart, Narcotical had er misschien ook zin in, wie weet!
quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:22 schreef Tommeke het volgende:
Die blubber is toch mooi?
Weet je wat kut is? Ik sta nu, as we speak, in een bushokje bij Akkrum blauwbekkend te wachten op m'n moeder omdat ik zo dom was een bandje met kort ventiel mee te nemen. Dat werkt niet met Easton Vista!
Wat bracht jou in Akkrum? We kunnen wel eens trainen!quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:22 schreef Tommeke het volgende:
Die blubber is toch mooi?
Weet je wat kut is? Ik sta nu, as we speak, in een bushokje bij Akkrum blauwbekkend te wachten op m'n moeder omdat ik zo dom was een bandje met kort ventiel mee te nemen. Dat werkt niet met Easton Vista!
Groningen - Sneek fietsen. Naar m'n oudersquote:Op vrijdag 25 november 2011 18:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat bracht jou in Akkrum? We kunnen wel eens trainen!
Ja woon in Leeuwardenquote:Op vrijdag 25 november 2011 20:10 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Groningen - Sneek fietsen. Naar m'n oudersHet leek me wel stoer om 80km tegen de wind te fietsen
Woon jij hier ook in de buurt? Lijkt me tof!
@Vinnie: Ik had een rugzak vol troep mee, alleen het verkeerde bandje
Vind ik niet. Op de MTB moet het lekker technisch zijn. Stijl heuveltje hier, moeilijke passage daar, singeltrack, afdaling, modder, kuilen. Hard over paden scheuren kan overal wel.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:43 schreef Oksel het volgende:
Hardgelopen. Zondag ATB'en.
En blubberen is okay, met mate. Niet 10km continue. Dat zijn lange km's. ATB'en moet hard gaan, dan is't tof.
GMTAquote:Op vrijdag 25 november 2011 20:10 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Groningen - Sneek fietsen. Naar m'n oudersHet leek me wel stoer om 80km tegen de wind te fietsen
Woon jij hier ook in de buurt? Lijkt me tof!
@Vinnie: Ik had een rugzak vol troep mee, alleen het verkeerde bandje
?quote:Op maandag 28 november 2011 16:09 schreef CyclingGirl het volgende:
Zondag op mijn bek gegaan wegens teveel wind.
Dat wist je al vóór je de weg op ging....quote:Op maandag 28 november 2011 16:09 schreef CyclingGirl het volgende:
Zondag op mijn bek gegaan wegens teveel wind.
Ben je met een 80 mm velg op pad geweest?quote:Op maandag 28 november 2011 16:09 schreef CyclingGirl het volgende:
Wat een klotetrainweekend. Zaterdag lek. Zondag op mijn bek gegaan wegens teveel wind.
quote:
Nieuwe fiets? foto!quote:Op maandag 28 november 2011 17:12 schreef Tommeke het volgende:
Ik ben ook wel eens omgewaaid. Gewoon met 30mm velgen + m'n eigen 74 kilo.
Reed op het kantje omdat er een auto aankwam. Toen kwam er een windvlaag (het waaide al ongeveer kracht 6) en toen gleed ik pardoes de weg af en lag m'n gloednieuwe fiets bovenop die auto
Wonderwel als enige schade een klein slagje in het achterwiel!
Maar ik hoop voor je dat de schade aan je fiets en uiteraard jezelf meevalt. Sterkte!quote:Op maandag 28 november 2011 16:09 schreef CyclingGirl het volgende:
Wat een klotetrainweekend. Zaterdag lek. Zondag op mijn bek gegaan wegens teveel wind.
Lijkt me wel leuk voor een keertje, kijken hoe hoog je gemiddelde kan worden.quote:Op maandag 28 november 2011 20:13 schreef buzz1291 het volgende:
Met al die wind moet je ook alleen maar met wind mee fietsen.... en de trein terug nemen. Ik heb serieus ooit in Arnhem eens een paar van die toeristen uit Dordrecht ontmoet die dat vaak deden. gewoon 150 km wegtrappen met wind mee en dan de trein terug.![]()
Maar vandaag lekker thuis gewerkt en om half vier even een rondje Heuvelrug gedaan in schitterend weer.
Dat inderdaad ja. Veel schade?quote:[..]
Maar ik hoop voor je dat de schade aan je fiets en uiteraard jezelf meevalt. Sterkte!
Nee andersom juist! Eerst voor de wind het zuur uit de benen fietsen en dan de laatste uren volle bak.quote:Op maandag 28 november 2011 20:16 schreef cafca het volgende:
Juist lekker joh, vol tegen de wind in heen en dan wind mee terug.
Doe mij maar de cafcamanier. Eerst buffelen en daarna hard terugrijdenquote:Op maandag 28 november 2011 20:48 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee andersom juist! Eerst voor de wind het zuur uit de benen fietsen en dan de laatste uren volle bak.
@Fred: Dat ik op mijn bek zou gaan of dat het zo hard waaide?quote:Op maandag 28 november 2011 16:38 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ben je met een 80 mm velg op pad geweest?
Het was inderdaad af en toe aardig schuin hangen in de wind ja. Ben ook 1 keer de berm in geduwd.
Geeft niet, je bent toch al getrouwdquote:Op dinsdag 29 november 2011 15:08 schreef CyclingGirl het volgende:
Ja ach, ja mijn ego is geschaadt hahahaha. Nee het valt wel mee.
Welk ego?quote:Op dinsdag 29 november 2011 18:23 schreef Freddeh het volgende:
Lmao, dan is mijn ego al bijna 6,5 jaar geschaadt
Die heb je niet gehoordquote:Op dinsdag 29 november 2011 21:37 schreef No-P het volgende:
Eerste keer getacxt in mijn nieuwe appartement, onderburen nog niet aan de deur geweest.
En? Al het rubber al van de gordijnen afgeveegd en de vetspetters van de muur geboend? Of viel het mee?quote:Op dinsdag 29 november 2011 21:37 schreef No-P het volgende:
Eerste keer getacxt in mijn nieuwe appartement, onderburen nog niet aan de deur geweest.
Gebruik altijd dat speciale bandje, scheelt veel in geluid en verbrand rubber. Weerstand hoog zetten en rotaties laag scheelt ook in geluid en trillingen. Muren zijn nog wit als ik het gister goed zag, het schemerde al. Tv-serie op en draaien.quote:Op dinsdag 29 november 2011 23:16 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
En? Al het rubber al van de gordijnen afgeveegd en de vetspetters van de muur geboend? Of viel het mee?
Lijkt me logisch hé. Wordt een beetje teveel van het goede om 99.999 km te fietsen in één maand.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:56 schreef kanovinnie het volgende:
Helaas niet de kilometerstand van vorige maand kunnen evenaren
Ik denk, waar heeft hij het nou weer overquote:Op woensdag 30 november 2011 21:59 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Lijkt me logisch hé. Wordt een beetje teveel van het goede om 99.999 km te fietsen in één maand.
Haak op de broek haha! Haha mei Lieuwe?quote:
Ja bij Lieuwe. Vroeger wel op Corpes gereden. Nu ben ik net weer begonnen. (fiets)wereld is klein! Volgens mij staat die haak er niet meer op Hahaquote:Op donderdag 1 december 2011 00:11 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Haak op de broek haha! Haha mei Lieuwe?
Rij je donderdags wel eens op Corpus? Ik ken wel wat jongens die bij Otto Ebbens fietsen.
Hopelijk fietst jouw club niet in het rood?quote:Op woensdag 30 november 2011 23:11 schreef Patroon het volgende:
Morgen avond kledingpakket van de club ophalen.
Zeker weten dat je een vrouw bent?quote:Op donderdag 1 december 2011 20:09 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Hopelijk fietst jouw club niet in het rood?
[ afbeelding ]
Dan de piemel lang is, is nu een betere opmerkingquote:Op donderdag 1 december 2011 20:13 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Even verder kijken dan je neus lang is eeej
Haha bij Otto rijden ze in het roodquote:Op donderdag 1 december 2011 20:09 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Hopelijk fietst jouw club niet in het rood?
[ afbeelding ]
Ja hoor, zijn prima. Let even op met de kleur van de schoenplaatjes. standaard meegeleverd zijn gele platen, voor medium speling. Er zijn ook nog rode (geen speling) en zwarte (veel speling)quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:21 schreef Skwish het volgende:
Laatst een racefiets aangeschaft met Shimano 105 groep afgemonteerd.Nu ben ik op zoek naar nog wat klikpedalen.
Iemand ervaring met Shimano SPD-SL pedalen? Ik wil graag deze aanschaffen.
Die heb ik. Geen klachten over, maar ik kan niet echt vergelijken omdat ik nooit andere heb gehad.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:21 schreef Skwish het volgende:
Laatst een racefiets aangeschaft met Shimano 105 groep afgemonteerd.Nu ben ik op zoek naar nog wat klikpedalen.
Iemand ervaring met Shimano SPD-SL pedalen? Ik wil graag deze aanschaffen.
Het is natuurlijk wel het goedkoopste pedaal uit de serie. En als ik het verschil tussen een PD6700 of een PD7900 pedaal voel (een wereld van verschil) dan zou ik nooit voor dat instap model kiezen, maar minstens voor een PD5700 type gaan. En die zijn echt wel goedkoper te krijgen dan bij Bike2Build.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:21 schreef Skwish het volgende:
Laatst een racefiets aangeschaft met Shimano 105 groep afgemonteerd.Nu ben ik op zoek naar nog wat klikpedalen.
Iemand ervaring met Shimano SPD-SL pedalen? Ik wil graag deze aanschaffen.
Ja, inmiddels ervaring met drie setjes goedkope Shimano pedalen. Slijten snel, vooral de plastic plaatjes. Na verloop van tijd komt er hoogtespeling op het pedaal zelf (dus nieuwe plaatjes helpen niet meer). Op een setje R540 zit ook al speling in de lagers na 5000km. Eventuele lak (grijs, zwart, wit) slijt er erg snel af waardoor de pedalen lelijk worden. 45 euro is een belachelijke prijs, 25 euro komt meer in de buurt al zijn ze daar zelfs een tijdje 19,95 geweest (=2 euro meer dan een setje schoenplaatjes bij de gemiddelde fietsenmaker). Het nieuwe model is beter (heb ik ook). Alleen nam ik de zwarte die na een zomer al deels kaal en dus lelijk zijn. Je kunt het beste dus de zilveren nemen maar bij een zwarte Shimano groep is dat niet echt mooi. Als ik opnieuw mocht kiezen zou ik Time RXS (47 euro) gaan proberen. Als beginnerspedaal of voor een tweede fietsje is het niet slecht maar als je echt veel wilt gaan fietsen kun je misschien beter gelijk wat meer uitgeven.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:21 schreef Skwish het volgende:
Laatst een racefiets aangeschaft met Shimano 105 groep afgemonteerd.Nu ben ik op zoek naar nog wat klikpedalen.
Iemand ervaring met Shimano SPD-SL pedalen? Ik wil graag deze aanschaffen.
Omdat je er ongemerkt toch ook wel langere tijd op loopt. Cafe in, tankstation in, bandje plakken etc. Als ik dan zie hoe sommigen staan te glibberen op die plaatjes.....quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Denk niet dat dat kan met SPD-SL. Plaatjes zijn te groot lijkt mij, om te verzinken in je schoen. Misschien als je maat 47 hebt.
Maar waarom zou je fietsschoenen kopen voor betere eigenschappen bij het lopen?
Je hebt ook van die rubberen covers voor over je schoenplaatjes zodat je meer grip hebt bij het lopen. Vind het zelf nogal overdreven eerlijk gezegdquote:Op vrijdag 2 december 2011 14:00 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Omdat je er ongemerkt toch ook wel langere tijd op loopt. Cafe in, tankstation in, bandje plakken etc. Als ik dan zie hoe sommigen staan te glibberen op die plaatjes.....
quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
MTB schoenen op de racer ziet er iig sowieso niet uit.
Je zult verstelt staan als je weet hoe groot het verschil in weerstand (dus veloren Watts) is tussen een set 5700 of een set 7810/7900 pedalen. Voor een paar lullige derailleur wieltjes kan het verschil al oplopen tot 2 watt. Kun je nagaan wat het op pedalen kan zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:45 schreef Tommeke het volgende:
@Gripper: Ontzettend cool en creatief bedacht!
Over die pedalen, ik heb nu ook 5700 pedalen, vind het verschil met standaardpedalen niet supergroot. Dus als je niet veeleisend bent kan je die standaarddingen er ook opzetten.
Alsof het uitziet als een eend het terras op te waggelen. Dan liever MTB schoenen op de racer.quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
MTB schoenen op de racer ziet er iig sowieso niet uit.
Alsof je er in wielertenue überhaupt goed uit kan zien op een terrasquote:Op vrijdag 2 december 2011 14:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Alsof het uitziet als een eend het terras op te waggelen. Dan liever MTB schoenen op de racer.
Serieus? Waar zit het verschil dan in? Stijfheid van de materialen?quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Je zult verstelt staan als je weet hoe groot het verschil in weerstand (dus veloren Watts) is tussen een set 5700 of een set 7810/7900 pedalen. Voor een paar lullige derailleur wieltjes kan het verschil al oplopen tot 2 watt. Kun je nagaan wat het op pedalen kan zijn.
Dat valt wel mee toch? Ik zou gewoon SPD-SL kopen. Waarom rekening houden met de uitzondering (lopen) als je er voornamelijk mee fietst?quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Alsof het uitziet als een eend het terras op te waggelen. Dan liever MTB schoenen op de racer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |