abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:08:56 #1
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104388255
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 07:06 schreef michaelmoore het volgende:
Onze lokale Taliban zijn weer op oorlogspad

Ik moet dan altijd aan de streng religieuze Hr Frizl denken die was ook voorstander van het kastijden van zijn dochter op haar blote achterwerk

Snappen ze niet dat slaan tot een foute vertrouwensband en stiekem gedrag zal leiden
http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland

[..]

Laaste posts:

quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Slaan in liefde. :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Eh, wat? Jij geeft het kind van een ander een tik als jij dat nodig acht?
Rly?
Doe je dat in de supermarkt ook als een kind daar is en gedrag vertoont wat niet door de beugel kan?

Als je mij dat zou flikken zou ik jou tikken denk ik.

En dat geldt ook voor leraren/leidsters/etc. Mijn kind slaan/corrigerend tikken/fysiek aanpakken doe je dus niet (zie ook topic over die docent die door de politie is opgepakt wegens hardhandig de klas uitzetten van een ettertje).
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Taurus het volgende:

[..]

Geloof me, je dochter komt niet met verhalen thuis. Je stelt je aan, of je hebt althans een totaal verkeerd beeld van een tik. Een tik is geen klap he? Het heet niet voor niets 'tik'. Zie het als een schouderklopje op een andere plek, in een 'boze' context. Het is niet meer dan het tegenovergestelde gebaar van een liefkozende aai.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104388424
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:08 schreef Worteltjestaart het volgende:

Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Eh, wat? Jij geeft het kind van een ander een tik als jij dat nodig acht?
Rly?
Doe je dat in de supermarkt ook als een kind daar is en gedrag vertoont wat niet door de beugel kan?

Als je mij dat zou flikken zou ik jou tikken denk ik.

En dat geldt ook voor leraren/leidsters/etc. Mijn kind slaan/corrigerend tikken/fysiek aanpakken doe je dus niet (zie ook topic over die docent die door de politie is opgepakt wegens hardhandig de klas uitzetten van een ettertje).

Jij was het dus eens met de politie? Ik vind het wel echt een beetje ordinair als je een ouder een mep geeft die het kind een tik geeft. :D Ik weet overigens bijna zeker dat wanneer je ziet wat mijn tik inhoudt, het je niet eens opvalt. Mijn tikjes worden in dit topic steeds totaal uit 't verband gerukt tot 'slaan' en 'als mijn dochter met verhalen over jouw tik thuiskomt'. Het stelt niets voor.

En als je kind bij een ander speelt krijg je altijd te maken met de normen en waarden van dat gezin. Ik heb nog nooit met ouders van vriendjes en vriendinnetjes de strafmethodes doorgenomen om te kijken of die op elkaar aansluiten, of ik ze acceptabel vind. :') Dat is niet nodig ook overigens, zo vaak gaan m'n kinderen gelukkig niet over de schreef (niet zodanig dat ik boos word en een tik geef).
pi_104388439
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.
Waarom zou je het recht hebben je kinderen fysiek wat aan te doen?

Die vraag wil ik hier even in het algemeen aan iedereen stellen. Wat mag je zoal doen met je kind, waar ligt de grens? Heb je verantwoordelijkheden tegenover het kind waaraan je je moet houden, of kan alles?
pi_104388477
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:15 schreef eldodo het volgende:

[..]

Die vraag wil ik hier even in het algemeen aan iedereen stellen. Wat mag je zoal doen met je kind, waar ligt de grens? Heb je verantwoordelijkheden tegenover het kind waaraan je je moet houden, of kan alles?
Wettelijk mag je niets, toch? Hooguit een corrigerende tik, of is die echt al bij wet verboden? Volgens mij mag dat 'kastijden' van deze meneer niet.
pi_104388508
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:17 schreef Taurus het volgende:

[..]

Wettelijk mag je niets, toch? Hooguit een corrigerende tik, of is die echt al bij wet verboden? Volgens mij mag dat 'kastijden' van deze meneer niet.
Even los van wat de wet zegt. De wet heeft toch weinig invloed op wat zich achter gesloten deuren (of soms zelfs in het volle daglicht) afspeelt.
pi_104388644
tik is uiterst redmiddel altijd toch?

een kind heeft meer aan in begrijpelijke taal gesproken waarom en hoe iets niet mag , een kind wil niet zeggen dat ze niet na kunnen denken.
pi_104388652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:18 schreef eldodo het volgende:

[..]

Even los van wat de wet zegt. De wet heeft toch weinig invloed op wat zich achter gesloten deuren (of soms zelfs in het volle daglicht) afspeelt.
Het kind fysiek pijn doen, echt uithalen lijkt me onnodig en vind ik raar. Toch zeg ik er niet iets van als ik een ouder dat op straat bij een kind zie doen. Wel als het kind 'lens' geslagen wordt natuurlijk, maar dat heb ik nooit hoeven aanschouwen. Ik vind het toch ook nog wel een privékwestie.

Tijd geleden zat Marijnissen bij Pauw en Witteman geloof ik, (echt jaren terug) en toen ging het dacht ik over de corrigerende tik die verboden zou worden. Marijnissen zei 'je blijft met je tengels van kinderen af', dat vond ik een nare uitspraak. Ik blijf helemaal niet met mijn tengels van mijn kinderen af, en anderen gaan dat ook niet voor mij bepalen. In die zin vind ik het te ver gaan als ik ouders op straat ga aanspreken over hoe zij met hun kinderen omgaan. Ik vind slaan geen geschikte methode, maar dat vind ik.

In India zag ik dat kindjes op een rij werden gezet en één voor één een ouderwetse draai om hun oren kregen. Naar gezicht, maar wederom niet iets waar ik tegen in protest ga. Ik geloof gewoon niet dat dat super schadelijk is, als het kind liefde krijgt.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:24:07 #8
238326 Worteltjestaart
pi_104388670
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:15 schreef Taurus het volgende:
Jij was het dus eens met de politie?
Je refereert hier niet aan de dominee die over kastijding spreekt neem ik aan (waar dit topic over gaat) maar over de docent die in de cel werd gezet (andere topic).
Maar goed, in dat laatste geval, was ik het in zoverre eens met de politie dat ik het terecht vind dat de docent in kwestie verantwoording moet afleggen over zijn gebruik van fysieke middelen, ja.
Ik was (en ben) het niet eens met de manier waarop hij behandeld wordt en tot verantwoording wordt geroepen, zeker niet in verhouding tot de aktie van de vader van het kind in kwestie.

quote:
Ik vind het wel echt een beetje ordinair als je een ouder een mep geeft die het kind een tik geeft. :D Ik weet overigens bijna zeker dat wanneer je ziet wat mijn tik inhoudt, het je niet eens opvalt. Mijn tikjes worden in dit topic steeds totaal uit 't verband gerukt tot 'slaan' en 'als mijn dochter met verhalen over jouw tik thuiskomt'. Het stelt niets voor.
Het gaat er niet om hoe erg de tik is, het gaat erom DAT hij er is.
Ik ben ook geen heilig boontje hoor, het zou zomaar kunnen dat er een moment komt dat ik ook eens mijn geduld verlies en harder optreed dan ik nu predik. Maar het verschil zit hem erin dat het bij jou een standaard opvoedmiddel is (hoe weinig gebruikt ook) en bij mij niet.

quote:
En als je kind bij een ander speelt krijg je altijd te maken met de normen en waarden van dat gezin. Ik heb nog nooit met ouders van vriendjes en vriendinnetjes de strafmethodes doorgenomen om te kijken of die op elkaar aansluiten, of ik ze acceptabel vind. :') Dat is niet nodig ook overigens, zo vaak gaan m'n kinderen gelukkig niet over de schreef (niet zodanig dat ik boos word en een tik geef).
Het tikken/slaan is toch inmiddels wel dermate een discussiepunt (zowel hier als in de maatschappij in het algemeen) dat ik mag aannemen dat je het met me eens bent, dat je i principe veiliger speelt als je de tik niet toepast op andermans kinderen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:24:38 #9
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_104388688
corrigerende tikken zouden verplicht moeten zijn. al dat gelul van kindermishandeling blabla.

Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier vroeger een dreun voor zn harses heeft gehad van je vader als je vroeger iets gedaan had wat niet mocht.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:25:26 #10
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_104388719
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:23 schreef kovenant het volgende:

een kind heeft meer aan in begrijpelijke taal gesproken waarom en hoe iets niet mag , een kind wil niet zeggen dat ze niet na kunnen denken.
"foei jantje dit mag je nooit meer doen. hier heb je een snoepje" :')

"Godverdomme jan! dat! mag! *klets* NIET!" ^O^
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:26:19 #11
238326 Worteltjestaart
pi_104388745
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:24 schreef _GdR_ het volgende:
corrigerende tikken zouden verplicht moeten zijn. al dat gelul van kindermishandeling blabla.

Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier vroeger een dreun voor zn harses heeft gehad van je vader als je vroeger iets gedaan had wat niet mocht.
quote:
geboortedatum: 09-08-2001
Niet met de grote meneren en mevrouwen meepraten als je geen idee hebt waar het over gaat.

En ter jouwer info: ik heb vroeger nooit 'een dreun voor mijn harses gehad'. Wel eens een tik op mijn kont, ja. Dat wil niet zeggen dat dat juist is.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:28:29 #12
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_104388808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:26 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

[..]

Niet met de grote meneren en mevrouwen meepraten als je geen idee hebt waar het over gaat.

En ter jouwer info: ik heb vroeger nooit 'een dreun voor mijn harses gehad'. Wel eens een tik op mijn kont, ja. Dat wil niet zeggen dat dat juist is.
'geboorte datum' -> 'geregistreerd op' :')
pi_104388863
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:24 schreef Worteltjestaart het volgende:

Het tikken/slaan is toch inmiddels wel dermate een discussiepunt (zowel hier als in de maatschappij in het algemeen) dat ik mag aannemen dat je het met me eens bent, dat je i principe veiliger speelt als je de tik niet toepast op andermans kinderen.
Ik zou denk ik liegen als ik zeg dat ik die tik nooit heb 'toegepast' op het kind van een ander, maar ik kan me een voorbeeld niet voor de geest halen. 'Veiliger spelen', nee, waarom? Jij denkt echt dat de kans bestaat dat het kind met verhalen thuis komt en de politie voor mijn deur staat? Want dan heb je nog steeds geen goed beeld van mijn corrigerende tik, en het maakt wel degelijk uit hoe hard die is.
Ik neem aan dat als jouw kind op een ander kind ligt tijdens een 'vechtpartijtje', of niet mee wil naar bed en tegenstribbelt je het kind gewoon optilt, maar omdat het kind tegenstribbelt zal dit toch ook 'hardhandig' gaan, ik denk dat dat meer fysiek gevoel oplevert dan die tik. Ik vind het dus niet eens iets om over te debatteren.

Het kastijden daarentegen, waarbij ik denk aan slaan, uithalen, rooie plek op de billen, vind ik niet van deze tijd, lijkt me simpelweg niet fijn om te doen en niet nodig. Ik word er echter ook niet heel boos van of iets dergelijks als ik de OP lees. Ik vind het gewoon een beetje achterlijk.
pi_104388864
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:23 schreef Taurus het volgende:

[..]

Het kind fysiek pijn doen, echt uithalen lijkt me onnodig en vind ik raar. Toch zeg ik er niet iets van als ik een ouder dat op straat bij een kind zie doen. Wel als het kind 'lens' geslagen wordt natuurlijk, maar dat heb ik nooit hoeven aanschouwen. Ik vind het toch ook nog wel een privékwestie.
Het is niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Waarom vind je dat ouders het recht hebben hun kinderen wat fysiek aan te doen? Hoever mogen ze gaan en waarom?

quote:
2s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:23 schreef kovenant het volgende:

Een heel praktische tegenwerping, maar kan je kinderen gewoon niet op een andere plek zetten als ze ergens stoute dingen uitvoeren? Ik zou ze liever uit een omgeving halen waar ze wat 'mis' kunnen doen (ik kan me overigens niet voorstellen wat voor afschuwelijke dingen een jong kind kan doen, maargoed), dan ze stil krijgen met angst/schrik.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:30:26 #15
238326 Worteltjestaart
pi_104388865
Je eigen profiel niet goed invullen :') :Z
pi_104388961
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 november 2011 09:37 schreef Copycat het volgende:
Stukken waarin agressieviteit en actieviteit staan neem ik nooit echt serieus. Net als mensen die Amerikaanse onderzoeken één op één denken te kunnen vertalen naar de Nederlandse realiteit.
Vertalingen uit het Amerikaans en Amerikaanse onderzoeken zou ik ook zeker niet serieus nemen.
Nederlandse onderzoekers doen dat ook niet. ;(

http://www.ru.nl/ontwikke(...)rs/mw_prof_dr_j_m_a/

http://www.vandemaker.nl/(...)ieriksenwalraven.pdf
pi_104388977
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:30 schreef eldodo het volgende:

[..]

Het is niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Waarom vind je dat ouders het recht hebben hun kinderen wat fysiek aan te doen? Hoever mogen ze gaan en waarom?

Omdat het hun kind is?! Dat antwoord kun je zelf toch ook wel verzinnen? :? 'Het kind fysiek wat aan te doen' vind ik trouwens eng klinken, ik vind dat het kind er geen schade aan mag overhouden (blauwe plekken o.i.d.). Maar dat vind ik. Ik vind opvoeding zeer persoonlijk, ik hou niet zo van ouderboekjes en ouderclubjes waarin alles hetzelfde moet en verantwoord volgens de laatste studies etc. Doe gewoon wat werkt, het gaat vanzelf. De grens van buitensporig gedrag, mishandeling vind ik wel duidelijk.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:34:23 #18
238326 Worteltjestaart
pi_104388981
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:30 schreef Taurus het volgende:
'Veiliger spelen', nee, waarom? Jij denkt echt dat de kans bestaat dat het kind met verhalen thuis komt en de politie voor mijn deur staat?
Die kans acht ik niet groot, nee. Maar het gaat er wel om dat je een middel gebruikt waarvan je je hoort te realiseren dat dat niet aan jou maar aan de eigen ouders is om het gebruik ervan te bepalen.

quote:
Het kastijden daarentegen, waarbij ik denk aan slaan, uithalen, rooie plek op de billen, vind ik niet van deze tijd, lijkt me simpelweg niet fijn om te doen en niet nodig. Ik word er echter ook niet heel boos van of iets dergelijks als ik de OP lees. Ik vind het gewoon een beetje achterlijk.
Misschien een verkeerde interpretatie van jouw post mijnerzijds, maar het valt me op dat je als 1e argument je eigen "fijn vinden" als argument opgeeft, pas daarna de noodzaak, en niet ingaat op hoe je kind dat zou vinden. Moet dat niet andersom zijn? Straffen doe ik niet omdat dat 'leuk' of 'prettig' is.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:36:58 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389067
Ow, we gingen nog verder...

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Taurus het volgende:

[..]

Geloof me, je dochter komt niet met verhalen thuis. Je stelt je aan, of je hebt althans een totaal verkeerd beeld van een tik. Een tik is geen klap he? Het heet niet voor niets 'tik'. Zie het als een schouderklopje op een andere plek, in een 'boze' context. Het is niet meer dan het tegenovergestelde gebaar van een liefkozende aai.
Fijn voor je, maar je hebt je handen gewoon af te houden van kinderen van een ander. Zo simpel is het...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104389087
denk wel dat er een groot nadeel kleeft aan het niet af en toe een "pets" uitdelen .
en dat is wel dat kinderen erachter komen dat ze niet fysiek gestraft zullen worden als ze iets fout doen mijn inziens kan resulteren in meer grotere "misdaden" op latere leeftijd.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:38:51 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389146
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:15 schreef eldodo het volgende:

[..]

Waar lees jij dat ik zeg dat iemand het recht heeft om een kind iets fysiek aan te doen?
pi_104389158
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:34 schreef Worteltjestaart het volgende:[..]Die kans acht ik niet groot, nee. Maar het gaat er wel om dat je een middel gebruikt waarvan je je hoort te realiseren dat dat niet aan jou maar aan de eigen ouders is om het gebruik ervan te bepalen.[..]Misschien een verkeerde interpretatie van jouw post mijnerzijds, maar het valt me op dat je als 1e argument je eigen "fijn vinden" als argument opgeeft, pas daarna de noodzaak, en niet ingaat op hoe je kind dat zou vinden. Moet dat niet andersom zijn? Straffen doe ik niet omdat dat 'leuk' of 'prettig' is.
Ik vind straffen ook niet 'leuk' of 'prettig' maar ook niet vervelend, het hoort erbij. Er zijn wel straffen die ik echt naar vind om te geven en daar zou dat 'kastijden' wel bij horen. Daar zit natuurlijk impliciet de gedachte aan het kind al bij, want dat is waarom ik het naar zou vinden, of 'niet fijn'. :') Ik zie een kind niet graag lijden, dus 'kastijden' vind ik een overdreven en ongepaste straf.
pi_104389176
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:36 schreef Sjeen het volgende:
Ow, we gingen nog verder...

[..]

Fijn voor je, maar je hebt je handen gewoon af te houden van kinderen van een ander. Zo simpel is het...
Dat vind ik dus niet. Ik knuffel ook het kind van een ander, en dat wordt me prima toegestaan. Bouw jij maar 'n hekje om ze heen. :P
pi_104389187
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:34 schreef Taurus het volgende:

[..]

Omdat het hun kind is?! Dat antwoord kun je zelf toch ook wel verzinnen? :? 'Het kind fysiek wat aan te doen' vind ik trouwens eng klinken, ik vind dat het kind er geen schade aan mag overhouden (blauwe plekken o.i.d.). Maar dat vind ik. Ik vind opvoeding zeer persoonlijk, ik hou niet zo van ouderboekjes en ouderclubjes waarin alles hetzelfde moet en verantwoord volgens de laatste studies etc. Doe gewoon wat werkt, het gaat vanzelf. De grens van buitensporig gedrag, mishandeling vind ik wel duidelijk.
Nee, voor mij werkt die gevolgstrekking helemaal niet.

Bekijk het zo: als je de regel hebt 'het is verkeerd om mensen te pijnigen', dan slaat het ook op kinderen (dat zijn mensen).

Maar kinderen zouden daarop een uitzondering zijn, in het bijzonder je eigen kinderen. Nu wil ik begrijpen waarom dat zo zou zijn. Waarom zouden je eigen kinderen die uitzondering zijn, en mag je niet mensen in het algemeen pijnigen?

Wanneer is iets buitensporig en mishandeling?

quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Waar lees jij dat ik zeg dat iemand het recht heeft om een kind iets fysiek aan te doen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.
Daaruit begreep ik dat een ander het recht niet heeft, maar jij wel. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen? Hoe sta je hier tegenover?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:43:03 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389266
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:39 schreef Taurus het volgende:

[..]

Dat vind ik dus niet. Ik knuffel ook het kind van een ander, en dat wordt me prima toegestaan. Bouw jij maar 'n hekje om ze heen. :P
Jij vindt het een hekje bouwen, ik vind dat een volwassenen niet het recht heeft om mijn kind op zo'n manier terecht te wijzen, of dat nu de moeder van een vriendje is of de zwemleraar... Je kunt haar prima terechtwijzen zonder dat die tik nodig is.
pi_104389337
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:40 schreef eldodo het volgende:

[..]

Nee, voor mij werkt die gevolgstrekking helemaal niet.

Bekijk het zo: als je de regel hebt 'het is verkeerd om mensen te pijnigen', dan slaat het ook op kinderen (dat zijn mensen).

Maar kinderen zouden daarop een uitzondering zijn, in het bijzonder je eigen kinderen. Nu wil ik begrijpen waarom dat zo zou zijn. Waarom zouden je eigen kinderen die uitzondering zijn, en mag je niet mensen in het algemeen pijnigen?

Wanneer is iets buitensporig en mishandeling?
Ik vind kinderen onvergelijkbaar met volwassenen, en ik denk dat het argument dat hiervoor wordt gegeven vrijwel altijd is dat kinderen niet voor reden vatbaar zijn (kleine kinderen). Als je kinderen aangesproken ziet worden met hoge stemmetjes, als je kinderen ziet spelen met het inpakpapier van een kadootje in plaats van het kadootje, kun je zelf ook wel bedenken dat een tik een totaal andere impact bij een kind heeft dan wanneer jij als volwassen persoon een tik krijgt.

Wanneer is iets buitensporig en mishandeling net ook al gezegd: wanneer het stelselmatig gebeurt, wanneer het gebeurt zonder reden, wanneer het fysiek schade aanricht (blauwe plekken). Waarom vraag jij trouwens alleen maar dingen en zeg je zelf niet ook iets? Wij zijn geen experts, dit is gewoon een discussie.
pi_104389458
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Jij vindt het een hekje bouwen, ik vind dat een volwassenen niet het recht heeft om mijn kind op zo'n manier terecht te wijzen, of dat nu de moeder van een vriendje is of de zwemleraar... Je kunt haar prima terechtwijzen zonder dat die tik nodig is.
Dan doe je er denk ik verstandig aan dat bij iedere ouder/zwemleraar even te melden. Want in het vorige topic wordt wel gedaan alsof ik een idioot ben met m'n tikjes, maar het is nog steeds een normaal gebruik, ik ben er althans absoluut geen uitzondering in.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:49:39 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389501
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:48 schreef Taurus het volgende:

[..]

Dan doe je er denk ik verstandig aan dat bij iedere ouder/zwemleraar even te melden. Want in het vorige topic wordt wel gedaan alsof ik een idioot ben met m'n tikjes, maar het is nog steeds een normaal gebruik, ik ben er althans absoluut geen uitzondering in.
euh nee, jij bent de uitzondering die kinderen van anderen ook meent te moeten tikken. In mijn omgeving ben ik ze nog niet tegengekomen in de afgelopen 7 jaar :)
pi_104389642
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

euh nee, jij bent de uitzondering die kinderen van anderen ook meent te moeten tikken. In mijn omgeving ben ik ze nog niet tegengekomen in de afgelopen 7 jaar :)
Ik ben de uitzondering die het hier zegt, zul je bedoelen. Ze zijn het noemen namelijk niet eens waard, maar jij bent er blijkbaar ontzettend bang voor. Ik gaf net al de vergelijking met het kind oppakken of weghalen ergens, wat doe jij dan als het tegenstribbelt? Wat zeg jij als ik zeg dat het kind stevig bij de arm pakken meer impact heeft dan die tik?
pi_104389644
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:45 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind kinderen onvergelijkbaar met volwassenen, en ik denk dat het argument dat hiervoor wordt gegeven vrijwel altijd is dat kinderen niet voor reden vatbaar zijn (kleine kinderen). Als je kinderen aangesproken ziet worden met hoge stemmetjes, als je kinderen ziet spelen met het inpakpapier van een kadootje in plaats van het kadootje, kun je zelf ook wel bedenken dat een tik een totaal andere impact bij een kind heeft dan wanneer jij als volwassen persoon een tik krijgt.
Bedoel je dat je recht hebt om te pijnigen wanneer iemand niet vatbaar is voor rede? Dat verklaart nog niet waarom je alleen je eigen kinderen mag pijnigen. Behalve kinderen zijn er ook andere mensen slecht vatbaar voor rede, zoals gehandicapten, dementerende bejaarden e.d.

quote:
Wanneer is iets buitensporig en mishandeling net ook al gezegd: wanneer het stelselmatig gebeurt, wanneer het gebeurt zonder reden, wanneer het fysiek schade aanricht (blauwe plekken). Waarom vraag jij trouwens alleen maar dingen en zeg je zelf niet ook iets? Wij zijn geen experts, dit is gewoon een discussie.
Het kan gebeuren dat iemand stelselmatig niet vatbaar is voor rede. Waarom zou je moeten stoppen bij fysieke schade? Telt stress als fysieke schade?

Ik heb al eerder in het topic dingen gezegd en links naar bronnen geplaatst. Nu wil ik eens een andere benadering proberen en achterhalen wat voor principes mensen hanteren.

(Als het je interesseert: mijn standpunt is dat je geen enkel persoon pijn of schade mag berokkenen, inclusief kinderen. Een website als www.nospank.net belicht de problemen van (fysieke) straf, en er zijn een tal van onderzoeken die wijzen op nadelige gevolgen. Ik ben zelf als straf geslagen, weggestuurd e.d. en heb er de nodige problemen aan overgehouden.)
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:55:32 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389724
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:52 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik ben de uitzondering die het hier zegt, zul je bedoelen. Ze zijn het noemen namelijk niet eens waard, maar jij bent er blijkbaar ontzettend bang voor. Ik gaf net al de vergelijking met het kind oppakken of weghalen ergens, wat doe jij dan als het tegenstribbelt? Wat zeg jij als ik zeg dat het kind stevig bij de arm pakken meer impact heeft dan die tik?
We gaan het echt niet eens worden Taurus... ik ben er niet bang voor, ik ben van mening dat je het recht niet hebt. Jij bent van mening dat je het recht wel hebt. De oplossing is heel simpel, mijn kind komt niet bij die van jou spelen...
pi_104389792
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:52 schreef eldodo het volgende:

[..]

Bedoel je dat je recht hebt om te pijnigen wanneer iemand niet vatbaar is voor rede? Dat verklaart nog niet waarom je alleen je eigen kinderen mag pijnigen. Behalve kinderen zijn er ook andere mensen slecht vatbaar voor rede, zoals gehandicapten, dementerende bejaarden e.d.
Ik zeg niet dat het daarom mág, ik zeg dat het daarom gebeurt. Ik denk dat bejaarden niet als zodanig worden beschouwt, dat zijn om te zien gewoon volwassen mensen, die ga je niet slaan. Gehandicapten worden volgens mij ook wel eens hard aangepakt, dus ja, ik vind het wel degelijk verklaarbaar op die manier. Nogmaals: ik zeg niet dat het daarom mág, ik zeg dat het daarom gebeurt.
quote:
Het kan gebeuren dat iemand stelselmatig niet vatbaar is voor rede. Waarom zou je moeten stoppen bij fysieke schade? Telt stress als fysieke schade?
Ja. Je moet stoppen bij fysieke schade omdat een lichaam eigendom is van de persoon die dat bewoont, om het zo maar te zeggen. Met de tik (zonder fysieke schade) beinvloed je het gedrag van die persoon, en jij als ouder bent verantwoordelijk voor het gedrag van je kinderen. (Ook dat is anders bij bejaarden, overigens).
quote:
Ik heb al eerder in het topic dingen gezegd en links naar bronnen geplaatst. Nu wil ik eens een andere benadering proberen en achterhalen wat voor principes mensen hanteren.

(Als het je interesseert: mijn standpunt is dat je geen enkel persoon pijn of schade mag berokkenen, inclusief kinderen. Een website als www.nospank.net belicht de problemen van (fysieke) straf, en er zijn een tal van onderzoeken die wijzen op nadelige gevolgen. Ik ben zelf als straf geslagen, weggestuurd e.d. en heb er de nodige problemen aan overgehouden.)
Natuurlijk interesseert me dat, dit is toch geen enquete-topic. Gooi je eigen mening er ook eens in. Treurig dat je er problemen aan hebt over gehouden, maar ik neem aan dat dat niets met een corrigerende tik te maken heeft. 'Slaan' lijkt me van een andere orde.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:58:43 #33
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_104389826
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:33 schreef idefixo het volgende:

Vertalingen uit het Amerikaans en Amerikaanse onderzoeken zou ik ook zeker niet serieus nemen.
Nederlandse onderzoekers doen dat ook niet. ;(

http://www.ru.nl/ontwikke(...)rs/mw_prof_dr_j_m_a/

http://www.vandemaker.nl/(...)ieriksenwalraven.pdf
Misschien eerst beter lezen wat ik nu precies schrijf over die onderzoeken in relatie tot de Nederlandse situatie.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_104389839
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:55 schreef Sjeen het volgende:

[..]

We gaan het echt niet eens worden Taurus... ik ben er niet bang voor, ik ben van mening dat je het recht niet hebt. Jij bent van mening dat je het recht wel hebt. De oplossing is heel simpel, mijn kind komt niet bij die van jou spelen...
Daar kan ik mee leven. Toch wel die tip: als je vindt dat je kind nooit een tik mag ontvangen, continu onder toezicht houden.
pi_104389873
een kleine toelichting. Zelf ben ik opgevoed met de taal van de Staten Vertaling. Een woord kastijden heeft voor mij nooit de betekenis gehad van afranselen of iets dergelijks. Net heb ik op internet de huidige betekenis van het woord kastijden opgezocht en vond dat die wel behoorlijk geweldadig is. Gezien de reactie van de predikant later denk ik dat hij niet aan de zeer geweldadige manier dacht (hij schrijft expliciet dat de kinderen er niets aan over moeten houden en dat de kinderen moeten merken dat het straffen meer pijn doet bij de ouders dan bij de kinderen). Ook de meeste lezers van het kerkblad zijn waarschijnlijk wel behoorlijk vertrouwd met de statenvertaling. Maar goed, de predikant had waarschijnlijk beter net als ik even een Nederlands woordenboek kunnen raadplegen.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:00:49 #36
238326 Worteltjestaart
pi_104389900
Ook wij zullen het niet eens worden Taurus, maar wil toch nog even hierop ingaan:

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:57 schreef Taurus het volgende:
Treurig dat je er problemen aan hebt over gehouden, maar ik neem aan dat dat niets met een corrigerende tik te maken heeft. 'Slaan' lijkt me van een andere orde.
De grens tussen 'tik' en 'slaan' is ondefinieerbaar. Het is daarom niet voor niets dat er met een objectieve bril wordt gekeken en er geen onderscheid in wordt gemaakt.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 12:01:38 #37
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389924
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:59 schreef Taurus het volgende:

[..]

Daar kan ik mee leven. Toch wel die tip: als je vindt dat je kind nooit een tik mag ontvangen, continu onder toezicht houden.
Neuh, ze kan prima communiceren :)
pi_104389944
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ook wij zullen het niet eens worden Taurus, maar wil toch nog even hierop ingaan:

[..]

De grens tussen 'tik' en 'slaan' is ondefinieerbaar. Het is daarom niet voor niets dat er met een objectieve bril wordt gekeken en er geen onderscheid in wordt gemaakt.
Die is wel definieerbaar, en dat heb ik ook al meerdere keren gedaan. Slaan is uithalen, vlakke hand, een 'klap'. Een tik is niet meer dan wat een tik is; namelijk zoals je iemand aantikt. In een boze context is dat een 'corrigerende tik'.
pi_104389945
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:58 schreef Copycat het volgende:

[..]

Misschien eerst beter lezen wat ik nu precies schrijf over die onderzoeken in relatie tot de Nederlandse situatie.
Je schreef dit.
quote:
Stukken waarin agressieviteit en actieviteit staan neem ik nooit echt serieus. Net als mensen die Amerikaanse onderzoeken één op één denken te kunnen vertalen naar de Nederlandse realiteit.
:D
pi_104389999
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Het is juist niet voor niets dat de corrigerende tik voor veel mensen nog wel acceptabel is, waar slaan dat niet is. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dat feitelijk hetzelfde is, maar dat is het dus niet, ook niet in de actuele discussies hierover.
pi_104390125
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:57 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het daarom mág, ik zeg dat het daarom gebeurt. Ik denk dat bejaarden niet als zodanig worden beschouwt, dat zijn om te zien gewoon volwassen mensen, die ga je niet slaan. Gehandicapten worden volgens mij ook wel eens hard aangepakt, dus ja, ik vind het wel degelijk verklaarbaar op die manier. Nogmaals: ik zeg niet dat het daarom mág, ik zeg dat het daarom gebeurt.
Ik hoop dat iemand me uitlegt waarom het mag.

quote:
Ja. Je moet stoppen bij fysieke schade omdat een lichaam eigendom is van de persoon die dat bewoont, om het zo maar te zeggen. Met de tik (zonder fysieke schade) beinvloed je het gedrag van die persoon, en jij als ouder bent verantwoordelijk voor het gedrag van je kinderen. (Ook dat is anders bij bejaarden, overigens).
Mee eens. Ik weet inhoudelijk niet precies wat iedereen bedoelt met een tik. Maar als je letterlijk een tik bedoelt (zoals op de schouders tikken, aandacht trekken), dan veroorzaakt dat inderdaad geen schade en ook geen stress. Stress vind ik belangrijk te noemen omdat het problemen op langere termijn veroorzaakt, vooral schade aan hersenen en gebrekkige/abnormale ontwikkeling daarvan.

quote:
Natuurlijk interesseert me dat, dit is toch geen enquete-topic. Gooi je eigen mening er ook eens in. Treurig dat je er problemen aan hebt over gehouden, maar ik neem aan dat dat niets met een corrigerende tik te maken heeft. 'Slaan' lijkt me van een andere orde.
Het letterlijke tikken zou me niks aangedaan hebben. Het probleem is dat de tikken wel hard waren en vooral een uiting van boosheid. Ik wist dat mijn ouders boos waren en ze nog wel meer konden doen als ik me niet gedroeg zoals ze dat wilden. Tegen me schreeuwen, slaan, naar kamer sturen, geen eten e.d. Ook opvallend dat ik mijn gedrag moest aanpassen naar hun wens, in plaats van dat ze me ervan weerhielden echt iets slechts te doen (dieren martelen ofzo). Ik heb in constante angst geleefd en ben er ook nu nog bang voor dingen te doen die anderen misschien niet leuk vinden. Het werd allemaal wel moralistisch gebracht, zodat ik volgens mijn ouders niet het verkeerde pad op ging.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:13:18 #42
238326 Worteltjestaart
pi_104390282
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:04 schreef Taurus het volgende:
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dat feitelijk hetzelfde is, maar dat is het dus niet, ook niet in de actuele discussies hierover.
Voor de wet is het hetzelfde, dat sowieso.
Daarnaast kun je geen definitie geven van de grens. Je eerder aangehaalde opmerking, 'slaan is uithalen met de vlakke hand, een tik is zoals je iemand aantikt' is onjuist, want als je je kind aantikt alsof je hem/haar per ongeluk aanraakt bij het langslopen, kun je dat geen correctie vinden.

Je kunt het leuk vinden of niet, correct of niet, maar juridisch (en ook per definitie) kun je in dit soort grijze gevallen geen grens definieren.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:14:18 #43
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104390317
Ik blijf het grappig vinden die overdreven hypercorrecte overspannenheid. Aangifte, veroordeling, schande, er vliegen weer een paar 'beschermers' flink uit de bocht
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:15:07 #44
3542 Gia
User under construction
pi_104390336
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:55 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het niet kunnen dat je een ander kind een tik geeft, ook al is het nog maar zo'n zacht tikje.
Sowieso vind ik het uitdelen van een tik een uiterst middel. Dan moet het kind wel iets heel ergs gedaan hebben dat het een tik verdient.

Als een kind van een ander in jouw huis iets doet wat normaliter een tik zou rechtvaardigen, dan zou ik dat kind op laten halen en het hoeft nooit meer te komen spelen. Eventuele schade verhalen op de ouders.
pi_104390429
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:13 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Voor de wet is het hetzelfde, dat sowieso.
Daarnaast kun je geen definitie geven van de grens. Je eerder aangehaalde opmerking, 'slaan is uithalen met de vlakke hand, een tik is zoals je iemand aantikt' is onjuist, want als je je kind aantikt alsof je hem/haar per ongeluk aanraakt bij het langslopen, kun je dat geen correctie vinden.

Je kunt het leuk vinden of niet, correct of niet, maar juridisch (en ook per definitie) kun je in dit soort grijze gevallen geen grens definieren.
Klopt, voor de wet is het verboden. Maar in dit topic, waarin ik wel degelijk een verschil uitleg, kun jij toch lezen dat ik geen kinderen sla? Of wil jij daadwerkelijk beweren dat de tik zoals je iemand aantikt (wat wel degelijk een tik is, en niet 'perongeluk aanraken bij het langslopen' - whatever that may be) hetzelfde is als een klap? Vind jij dat, bedoel ik? Los van de wet?

Ik vind dat dus niet en ik vind dat dat onderscheid wel degelijk gemaakt mag worden hier. Ik sla mijn kinderen niet, en ik wil ook niet dat dat over mij wordt gezegd. Dan verdedig ik mezelf, bedoel ik. Het gaat om de context; de tik tegen het achterhoofd of arm of bil heeft wanneer ik boos ben op mijn kind een andere betekenis dan wanneer ik de tik tegen de arm geef om 'naar voren te duwen' of 'grappend een klapje op de kont geef'. Dat verschil kent mijn kind.
pi_104390481
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vind het niet kunnen dat je een ander kind een tik geeft, ook al is het nog maar zo'n zacht tikje.
Sowieso vind ik het uitdelen van een tik een uiterst middel. Dan moet het kind wel iets heel ergs gedaan hebben dat het een tik verdient.

Als een kind van een ander in jouw huis iets doet wat normaliter een tik zou rechtvaardigen, dan zou ik dat kind op laten halen en het hoeft nooit meer te komen spelen. Eventuele schade verhalen op de ouders.
Ik vind huisarrest, een kwartier op de trap zitten of iets dergelijks een zwaardere maatregel dan de tik. Eventuele schade bij een zacht tikje. :') Alsjeblieft zeg.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:36:33 #47
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_104390865
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:02 schreef idefixo het volgende:

[..]

Je schreef dit.

[..]

:D
Juist. Amerikaanse onderzoeken, gebaseerd op Amerikaanse situaties kun je niet een op een vertalen naar Nederlandse situaties dit niet volledig vergelijkbaar zijn. Doe je dat wel, ga je imo van een verkeerde vooronderstelling uit.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:52:03 #48
3542 Gia
User under construction
pi_104391220
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:21 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind huisarrest, een kwartier op de trap zitten of iets dergelijks een zwaardere maatregel dan de tik. Eventuele schade bij een zacht tikje. :') Alsjeblieft zeg.
Ik heb het over het geven van een tik aan een vreemd kind. Of geef je kinderen van anderen ook huisarrest?

Ik ben niet tegen de opvoedkundige tik, maar wel als je dat bij kinderen van anderen doet. Jij hebt over hun opvoeding helemaal niks te zeggen. Als een vreemd kind bij jou in huis iets doet, wat van jou niet mag, maar wat het wel mag, dan moet je dat kind niet in huis willen hebben. Je kunt niet voor die ouders bepalen dat het datgene niet mag.

Voorbeeldje: Stel, zeg niet dat het zo is, maar stel dat jij het vies vindt als kinderen met hun kauwgom altijd en overal bellen maken, ze laten klappen, de kauwgom weer van hun gezicht plukken en weer verder kauwen. Jouw kinderen mogen dat niet van jou. Doen ze dat wel, dan geef je ze een waarschuwend tikje.
Nu komt Sjaantje spelen en die mag dat wél van haar ouders. Je gaat met ze boodschappen doen en Sjaantje laat overal lekker haar kauwgombubbel knappen. Jij walgt ervan en geeft Sjaantje dan ook die waarschuwende tik? Terwijl ze dit van haar ouders wel mag?

Is maar een voorbeeld, hè. Wat ik ermee wil zeggen is dat jij niet bepaalt hoe andere ouders hun kind opvoeden. Dat in jouw huis jouw regels gelden, wil zeggen dat een kind dat andere regels kent daar niet thuishoort. Niet dat jij dat kind dingen gaat aan- of afleren waar ze het bij haar thuis niet mee eens zijn.
pi_104391475
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:36 schreef Copycat het volgende:

[..]

Juist. Amerikaanse onderzoeken, gebaseerd op Amerikaanse situaties kun je niet een op een vertalen naar Nederlandse situaties dit niet volledig vergelijkbaar zijn. Doe je dat wel, ga je imo van een verkeerde vooronderstelling uit.
Culturele factoren spelen wellicht een rol, maar ik zie niet in waarom in de basis het effect van fysiek geweld jegens kinderen op hun gedrag niet universeel zouden zijn. Welke factoren zouden ervoor zorgen dat de Nederlandse en Amerikaanse situatie onvergelijkbaar zouden zijn?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_104391658
quote:

[..]

Ik doe ook niet aan huisarrest en een kwartier op de trap zitten.
Maar niemand heeft het recht mijn kind te slaan.
En hoeveel schade het heeft dat is per kind anders, en wie ben jij om te bepalen dat het niets is.
pi_104391742
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb het over het geven van een tik aan een vreemd kind. Of geef je kinderen van anderen ook huisarrest?

Ik ben niet tegen de opvoedkundige tik, maar wel als je dat bij kinderen van anderen doet. Jij hebt over hun opvoeding helemaal niks te zeggen. Als een vreemd kind bij jou in huis iets doet, wat van jou niet mag, maar wat het wel mag, dan moet je dat kind niet in huis willen hebben. Je kunt niet voor die ouders bepalen dat het datgene niet mag.

Voorbeeldje: Stel, zeg niet dat het zo is, maar stel dat jij het vies vindt als kinderen met hun kauwgom altijd en overal bellen maken, ze laten klappen, de kauwgom weer van hun gezicht plukken en weer verder kauwen. Jouw kinderen mogen dat niet van jou. Doen ze dat wel, dan geef je ze een waarschuwend tikje.
Nu komt Sjaantje spelen en die mag dat wél van haar ouders. Je gaat met ze boodschappen doen en Sjaantje laat overal lekker haar kauwgombubbel knappen. Jij walgt ervan en geeft Sjaantje dan ook die waarschuwende tik? Terwijl ze dit van haar ouders wel mag?

Is maar een voorbeeld, hè. Wat ik ermee wil zeggen is dat jij niet bepaalt hoe andere ouders hun kind opvoeden. Dat in jouw huis jouw regels gelden, wil zeggen dat een kind dat andere regels kent daar niet thuishoort. Niet dat jij dat kind dingen gaat aan- of afleren waar ze het bij haar thuis niet mee eens zijn.
Tuurlijk geef je geen tik bij gedrag dat een kind nu eenmaal anders gewend is/doet dan jouw kind. Ook als ik me er aan stoor. Ik geef die tik bij ontoelaatbaar gedrag, en ik vind dat bij kinderen wel degelijk ook voor andere kinderen gelden: schoppen, slaan, spugen, iets stukgooien, tegenstribbelen met krijsen als ik het wil meenemen of oppakken of iets dergelijks. Ik bepaal namelijk wel hoe mensen zich in mijn huis gedragen als het daarop aankomt.

Dat heeft niets met bemoeienis met de opvoeding van die andere ouders te maken, zij voeden het kind op zonder enige tik, ooit. Dat is prima, en dat zal dan ook de basis van dat kind zijn. Ik bepaal door het een keer een tik te geven niet hoe die ouders hun kind opvoeden, dat doen ze nog altijd zelf. Die tik stelt zo weinig voor dat het echt niet zo is dat dat kind 'voortaan een tik verwacht', 'angstig wordt' of dat ik de opvoeding beinvloed. In mijn ervaring is dat nooit zo gelopen althans. :P Kids hebben er prima op gereageerd en het is nog steeds een en al plezier hier in huis.
pi_104391791
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:59 schreef Taurus het volgende:

[..]

Je kunt een kind van iemand toch ook gewoon wegsturen uit je huis wanneer hij de regels in je huis niet begrijpt?? Vervolgens leg je de ouders van het vervelende kind de situatie uit. En je eigen kind desnoods uitleggen dat hij of zij best bij dat vriendje mag spelen, maar dat het vriendje liever niet bij jullie in huis mag komen (in extreme gevallen). Ik vind überhaupt kinderen van een ander straffen nogal vreemd, ook als het niet met een corrigerende tik gepaard gaat.

Overigens komt dat zelden voor heb ik het idee ... kinderen zijn meestal het meest irritant wanneer hun eigen ouders in de buurt zijn.
pi_104391871
Al die dingen zijn toch prima op te lossen met woorden daar is geen klap of tik voor nodig.
pi_104391971
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:12 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Je kunt een kind van iemand toch ook gewoon wegsturen uit je huis wanneer hij de regels in je huis niet begrijpt?? Vervolgens leg je de ouders van het vervelende kind de situatie uit. En je eigen kind desnoods uitleggen dat hij of zij best bij dat vriendje mag spelen, maar dat het vriendje liever niet bij jullie in huis mag komen (in extreme gevallen). Ik vind überhaupt kinderen van een ander straffen nogal vreemd, ook als het niet met een corrigerende tik gepaard gaat. Ook een kind van een ander op de gang zetten bv.

Overigens komt dat zelden voor heb ik het idee ... kinderen zijn meestal het meest irritant wanneer hun eigen ouders in de buurt zijn.
Ik stuur een kind van vier toch niet de straat op? Bovendien vind ik dat onzin, veel te veel drama. Kinderen gaan wel eens over de schreef, ook vreemde kinderen, dat is toch niet erg. Dan wil ik dat kind niet gelijk niet meer in huis hebben.
Ik wou net zeggen, dat komt zelden voor, ik kan het me dus zelfs niet meer herinneren. Sowieso heb ik straf als op de gang zitten voor zover ik weet nooit uitgedeeld aan andermans kind. Niet omdat ik dat niet vind kunnen, maar gewoon omdat dat niet nodig is geweest. Ik heb ze wel degelijk gecorrigeerd hoor, bij klierig gedrag. Zou niet weten waarom ik dan meteen de ouders moet inschakelen, zo moeilijk is het nu ook weer niet allemaal.
School mag van mij ook kinderen corrigeren, op dezelfde wijze geef je je kind uit handen als het speelt bij anderen. Het is dan niet zo dat het kind maar alles mag doen 'omdat je je niet met de opvoeding hebt te bemoeien'. Het kind moet zich gedragen in mijn huis, klaar.
  dinsdag 15 november 2011 @ 13:20:49 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_104392001
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:15 schreef Pvoesss het volgende:
Al die dingen zijn toch prima op te lossen met woorden daar is geen klap of tik voor nodig.
Een overstuur zuigend kind corrigeren met woorden? Ik vind het knap (en dat is een eufemisme voor leven in een wensdroom).

In ieder geval is dit weer een complete storm in een glas water. De corrigerende tik is ooit verboden gemaakt zodat echte kindermishandelaars zich niet meer achter 'het was enkel een corrigerende tik' konden verschuilen. De tik is reeds duizenden jaren onderdeel van de opvoeding (van sommigen) en is ook nooit echt weggeweest, ongeacht wat sommige mensen zouden willen. Deze dominee verwoordt simpelweg wat heel gewoon is voor de wat meer conservatieve medemens die problemen met de jeugd wijten aan een maatschappij waar discipline een vies woord geworden is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_104392139
Ja natuurlijk corrigeren met woorden, werkt prima ^O^
pi_104392260
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:20 schreef speknek het volgende:

[..]

Een overstuur zuigend kind corrigeren met woorden?
Gaat prima hoor. Al dan niet met een time out.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_104392472
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus ik weet niet of het al is genoemd, maar via GeenStijl is de volledige tekst van het artikel te lezen: http://www.geenstijl.nl/archives/images/pdfbr11.html

Wat opvalt, is dat die dominee geen enkele nuancering plaatst bij de tekst. Hij citeert simpelweg een eeuwenoude tekst, zonder die ook maar enigszins te duiden. Na een aantal zinnen over de geboorte van het kind, volgt deze tekst:

quote:
Onmisbaar voor leven en sterven is het bezit van het ware zaligmakende geloof. De Heere wil aangeroepen zijn om deze weldaad. Zo weten dan de ouders wat hun te doen staat, niet alleen in de praktische zin van het woord om een gezin met zes kinderen op te voeden, maar bovenal in geestelijke opzicht om de troon van Gods genade te bestormen en daar onophoudelijk te smeken om genade.

In verband met de opvoeding waartoe de ouders geroepen zijn geef ik graag enkele zinsneden door uit De Pligten der ouders in Kinderen voor God op te voeden, geschreven door Jacobus Koelman (1631-1695). Het door hem geschreven boekje is beslist nog niet uit de tijd, het is zelfs zeer lezenswaardig. Uit de 'onveranderde uitgave' van 1978 citeer ik. De spelling is door mij enigszins aangepast.

Koelman geeft in het nu volgende gedeelte aanwijzingen aan de ouders hoe zij hun kinderen in de godsdienst moeten onderwijze van hun zesde tot hun twaalfde jaar. Hij toont welke zonden de ouders hun kinderen bijzonder moeten afleren en hoe: door onderwijzing, bestraffing en kastijding.
Vanaf daar tot het einde van de tekst staan alleen citaten van Koelman, zonder ook maar enige nuancering, aanwijzing of 'vertaalslag' naar het heden. Sterker nog: die dominee beweert nadrukkelijk dat die teksten nog niet uit de tijd zijn.

De man moet zich dus niet lafjes verschuilen achter argumenten als zouden zijn woorden verkeerd zijn begrepen en niet letterlijk genomen moeten worden. Nergens uit de tekst blijkt dat laatste. Er is eerder sprake van het aanmoedigen en onderschrijven van de 'kastijding' die Koelman toelicht.

Overigens gaat de verdere tekst (dus alle citaten van Koelman) puur en alleen over kastijding. Niet over onderwijzing of andere vormen van bestraffing.
  dinsdag 15 november 2011 @ 13:54:11 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_104392960
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:30 schreef Jarno het volgende:

[..]

Gaat prima hoor. Al dan niet met een time out.
Als een kind wild om zich heen begint te slaan, moet je voor een time-out net zo fysiek worden als een tik.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_104393375
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:54 schreef speknek het volgende:

[..]

Als een kind wild om zich heen begint te slaan, moet je voor een time-out net zo fysiek worden als een tik.
Een kind stevig beet pakken met als doel het kind elders neer te zetten zie ik toch als iets anders dan een klap.
PWBF
pi_104393404
Altijd mooi om te zien trouwens dat de beste stuurlui aan wal staan als het aankomt op het opvoeden van kinderen. Zelf nog nooit een kind gehad maar weten als geen ander hoe je er een moet opvoeden :')
PWBF
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:14:37 #62
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_104393652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:01 schreef Monolith het volgende:

Culturele factoren spelen wellicht een rol, maar ik zie niet in waarom in de basis het effect van fysiek geweld jegens kinderen op hun gedrag niet universeel zouden zijn. Welke factoren zouden ervoor zorgen dat de Nederlandse en Amerikaanse situatie onvergelijkbaar zouden zijn?
De aantallen liggen daar bijvoorbeeld al veel hoger. Gemiddeld 400 tot 500 kinderen per KDV tegenover 100 a 200 hier.
Plus kent Amerika nauwelijks parttime werkende moeders waardoor het kdv veel intensiever wordt ingezet.

Lijken mij al twee wezenlijke verschillen die wezenlijke impact hebben.
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:15:22 #63
238326 Worteltjestaart
pi_104393679
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:07 schreef Nielsch het volgende:
Een kind stevig beet pakken met als doel het kind elders neer te zetten zie ik toch als iets anders dan een klap.
Prussies dat ja. Al is dat wel weer een beetje de discussie die ook van toepassing is op het verhaal van die schooldirecteur...

quote:
Altijd mooi om te zien trouwens dat de beste stuurlui aan wal staan als het aankomt op het opvoeden van kinderen. Zelf nog nooit een kind gehad maar weten als geen ander hoe je er een moet opvoeden :')
En dat. Allemaal pubertjes en twintigers die nog niet weten wat het is om een kind op te voeden en wel menen te weten dat de opvoedkundige tik noodzaak is.
Ik geef meteen toe dat ik er "vroeger" (oh god, Opa vertelt :o ) anders over dacht dan nu ik kinderen heb.

Maar misschien heb ik makkelijke kinderen die tot nu toe geen tikken/fysieke stappen nodig hebben gehad? Het meest fysieke dat ik heb moeten doen is mijn zoon van bijna 3 in de bijkeuken in de hoek zetten omdat hij na 2x waarschuwen niet wilde ophouden met zijn aardappelpuree in het haar van z'n zusje smeren (of een soortgelijk iets) :Y)
En met een kind van 2 kun je best redeneren hoor. Alleen moet je geen hoogwetenschappelijke quantummechanica met 'm willen doornemen.
Hell, als mijn dochtertje van 1 al begrijpt (of handelt alsof ze begrijpt) dat ze niet aan de oven mag komen omdat ik 'nee' zeg, lijkt het me toch duidelijk dat communiceren met kleine kinderen niet per definitie kansloos is...
pi_104393769
Inderdaad, een welgemeend NEE doet meestal al wonderen. Dan zie je haar soms echt afdruipen met een zeer sip gezicht...

Slaan is een zwaktebod. Al van jongs af aan kunnen kinderen luisteren. Ik sla mijn medewerkers ook niet als ze niet luisteren, dan ga ik ook met ze in gesprek. Zou niet weten waarom dat bij mijn kinderen anders moet.
PWBF
pi_104393904
quote:

[..]

Ik heb mijn dochter wel eens een zacht schopje gegeven op haar kont toen ze door een telefoongesprek stond heen te tetteren (zo'n schopje van: hee joh, ga dat eens even ergens anders doen). Ze schrok er zo van dat ze echt kei- en keihard ging huilen. Nu zeg ik gewoon dat ze stil moet zijn. Werkt veel beter.

Het gaat mij niet om de schade, maar om het vaak tegenovergestelde effect wat je ermee bereikt.
PWBF
pi_104393977
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:04 schreef Taurus het volgende:

[..]

Het is juist niet voor niets dat de corrigerende tik voor veel mensen nog wel acceptabel is, waar slaan dat niet is. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dat feitelijk hetzelfde is, maar dat is het dus niet, ook niet in de actuele discussies hierover.
Wat is het verschil dan? Zijn er daadwerkelijk normen opgesteld waaraan een klap en waaraan een tik voldoet? Laat maar eens zien dan :D

Anders even het NEN bellen _O-
PWBF
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:27:17 #67
8369 speknek
Another day another slay
pi_104394081
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:18 schreef Nielsch het volgende:
Inderdaad, een welgemeend NEE doet meestal al wonderen. Dan zie je haar soms echt afdruipen met een zeer sip gezicht...

Slaan is een zwaktebod. Al van jongs af aan kunnen kinderen luisteren. Ik sla mijn medewerkers ook niet als ze niet luisteren, dan ga ik ook met ze in gesprek. Zou niet weten waarom dat bij mijn kinderen anders moet.
Omdat die beter kunnen redeneren.
http://www.sinteze.nl/doc(...)koekVoorHetBrein.pdf
Ik ben het overigens volkomen eens dat slaan een zwaktebod is, (in vrijwel alle gevallen) volstrekt onnodig is en niet aan te raden valt. Alleen ook dat we er niet in een kramp over moeten schieten. Zoals in het linkje staat kan een tik (en dan bedoel ik dus van hetzelfde kaliber als een kind hardhandig op de gang zetten) positief uitpakken bij 2-7 jarigen. En zelfs als dat niet zo is, ach, ik heb ook wel eens een klap in m'n gezicht gehad, dat zag ik absoluut als zwaktebod van mijn vader en ben het zelf niet van plan om te gaan doen, maar ik hield wel subiet op met klieren en het gaat me nu ook niet bepaald slecht af. Dat zal voor heel veel mensen gelden.
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:38:45 #68
8369 speknek
Another day another slay
pi_104394549
Het verschilt ook wel heel erg per kind natuurlijk. Ik pas wel eens op op mijn neefje en nichtje en dat gaat dan prima, die kunnen soms ook zuigen (vooral eentje zit nu in de ik ben twee en zeg nee fase), maar dat kun je redelijk handelen met zo nu en dan slechts licht vermanend toespreken. Maar als ik soms hoor wat voor terreur onze buurkinderen op de ouders toepassen als ze soms hun zin niet krijgen, allemachtig, daar had ik al lang mijn dominantie duidelijk gemaakt. Maar goed, dat is natuurlijk altijd makkelijk gezegd over andermans kinderen.
pi_104394692
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Wat is het verschil dan? Zijn er daadwerkelijk normen opgesteld waaraan een klap en waaraan een tik voldoet? Laat maar eens zien dan :D

Anders even het NEN bellen _O-
Voor de wet niet nee, maar ik vind het wel degelijk een verschil. "Ik heb iemand een klap gegeven", "ik heb iemand een tik gegeven" vind ik twee verschillende dingen. Maar al genoeg over gezegd; ik ben nu wel duidelijk geweest.
pi_104394974
Ik heb verhalen gelezen van users wiens vader ook sloeg en het hielp niet. Dus dan mag het niet...oh wacht..:)

Op de trap zetten als uiterlijk middels werkt niet...

quote:

[..]

Een schop is ook iets anders dan een klap....dat mag dan wel?
pi_104395946
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ik heb verhalen gelezen van users wiens vader ook sloeg en het hielp niet. Dus dan mag het niet...oh wacht..:)

Op de trap zetten als uiterlijk middels werkt niet...

[..]

Een schop is ook iets anders dan een klap....dat mag dan wel?
tuurlijk mag dat, evenals neerhalen met een tasergun, want dat is ook iets anders dan een klap...
PWBF
pi_104395992
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:15 schreef Nielsch het volgende:

[..]

tuurlijk mag dat, evenals neerhalen met een tasergun, want dat is ook iets anders dan een klap...
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens.
pi_104396058
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:41 schreef Taurus het volgende:

[..]

Voor de wet niet nee, maar ik vind het wel degelijk een verschil. "Ik heb iemand een klap gegeven", "ik heb iemand een tik gegeven" vind ik twee verschillende dingen. Maar al genoeg over gezegd; ik ben nu wel duidelijk geweest.
je bent wat mij betreft totaal nog niet duidelijk geweest in waar nu het verschil zit... ik heb ook wel eens een overlastgevende junk hard neergeslagen in de kroeg, en volgens mijn teamgenoten had ik toen ferme tikken uitgedeeld.
PWBF
pi_104396455
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]

je bent wat mij betreft totaal nog niet duidelijk geweest in waar nu het verschil zit... ik heb ook wel eens een overlastgevende junk hard neergeslagen in de kroeg, en volgens mijn teamgenoten had ik toen ferme tikken uitgedeeld.
Dan maar onduidelijk voor jou. Ik blijf niet aan de gang.
pi_104396837
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:29 schreef Taurus het volgende:

[..]

Dan maar onduidelijk voor jou. Ik blijf niet aan de gang.
Wat je ook zegt..het is toch niet goed. Zijn vader sloeg broertje (en het hielp niet) en dus is elke opvoeding met harde hand niet goed. :W
pi_104396891
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Of het al dan niet werkt is helemaal niet van belang.
pi_104396997
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:38 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Wat je ook zegt..het is toch niet goed. Zijn vader sloeg broertje (en het hielp niet) en dus is elke opvoeding met harde hand niet goed. :W
Ik heb allang gezegd dat elk kind anders is. Wellicht dat andere kinderen er wel baat bij hebben. Het kan mij ook werkelijk niet schelen of andere mensen hun kind wel of niet slaan. Maar goed, selectief lezen is wel jouw sterkste punt.
PWBF
pi_104397121
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:43 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik heb allang gezegd dat elk kind anders is. Wellicht dat andere kinderen er wel baat bij hebben. Het kan mij ook werkelijk niet schelen of andere mensen hun kind wel of niet slaan. Maar goed, selectief lezen is wel jouw sterkste punt.
Voor iemand die het niet kan boeien steek je er anders verrot veel moeite in om mensen te overtuigen dat het niet zou mogen.
pi_104397197
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:46 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Voor iemand die het niet kan boeien steek je er anders verrot veel moeite in om mensen te overtuigen dat het niet zou mogen.
Ik geef alleen aan waarom ik het niet zou doen. Net zoals andere posters maar wat veel moeite doen om vooral duidelijk te maken dat slaan juist dé manier is om je kind op te voeden. Wat mensen uiteindelijk met hun eigen kind doen moeten ze zelf weten. Het is niet alsof ik er voor moet zorgen.
PWBF
pi_104397305
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik geef alleen aan waarom ik het niet zou doen. Net zoals andere posters maar wat veel moeite doen om vooral duidelijk te maken dat slaan juist dé manier is om je kind op te voeden. Wat mensen uiteindelijk met hun eigen kind doen moeten ze zelf weten. Het is niet alsof ik er voor moet zorgen.
Ja precies eigen kind, maar taurus geeft ook aan de kinderen van anderen gerust een tik te geven.
Dat vind ik echt 19 bruggen te ver.

Ik probeer mijn kinderen te leren dat geweld nooit de oplossing is, praten maakt zoveel duidelijk.
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:01:31 #81
238326 Worteltjestaart
pi_104397662
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:43 schreef Nielsch het volgende:
Ik heb allang gezegd dat elk kind anders is. Wellicht dat andere kinderen er wel baat bij hebben. Het kan mij ook werkelijk niet schelen of andere mensen hun kind wel of niet slaan.
Dat is juist iets wat mij wel kan schelen. Niet zozeer ben ik ervan overtuigd dat een opvoedkundige tik direct schade oplevert, maar wel dat ik ervan overtuigd bent dat het niet de oplossing is, en het feit blijft dat het een fysieke actie tegen je kind is.
pi_104398358
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat zegt niemand...je draait weer. Het kan een onderdeel zijn van de opvoeding....en dan uiteraard bij uitzondering anders heeft het überhaupt geen nut.
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:29:40 #83
8369 speknek
Another day another slay
pi_104398801
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:52 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ja precies eigen kind, maar taurus geeft ook aan de kinderen van anderen gerust een tik te geven.
Dat vind ik echt 19 bruggen te ver.

Ik probeer mijn kinderen te leren dat geweld nooit de oplossing is, praten maakt zoveel duidelijk.
Leer ze dan ook dat je anderen niet ten last moet zijn, want wie weet wat ze doen.
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:37:28 #84
238326 Worteltjestaart
pi_104399098
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Leer ze dan ook dat je anderen niet ten last moet zijn, want wie weet wat ze doen.
Not sure if troll....?
Wat kan een kind van een ander bij jou thuis doen dat je het een mep geeft? En dat je kiest voor de mep i.p.v. naar huis sturen o.i.d.?
pi_104399162
De effecten van corrigerende tikken, een enorme meta-analyse

Dus ze luisteren beter op de korte termijn
Maar internaliseren de misdraging minder (leren er minder van)
worden agressiever
worden asocialer
kwaliteit van de relatie vermindert
minder mentaal gezond
sneller slachtoffer mishandeling (spurieus lijkt mij)

lange termijn
agressiever
crimineler
slechtere mentale gezondheid
meer kans eigen kind te mishandelen.

Nu zijn een aantal correlaties iig deels spurieus (agressieve mensen slaan hun kinderen sneller en krijgen agressievere kinderen) maar dit lijkt mij genoeg reden om geen tikken uit te delen.

(Behalve als je doel is dat je kind op de korte termijn beter luistert natuurlijk en je dat belangrijker vind dan alle andere negatieve gevolgen)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104399258
http://jandirksnel.wordpr(...)an-morele-opwinding/

Prima blog, die mijn mening over de zaak Vlietstra eigenlijk aardig weergeeft.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_104399404
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:19 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Dat zegt niemand...je draait weer. Het kan een onderdeel zijn van de opvoeding....en dan uiteraard bij uitzondering anders heeft het überhaupt geen nut.
och ja ik draai weer :D :')
PWBF
pi_104399417
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:39 schreef oompaloompa het volgende:

[ afbeelding ]

Dus ze luisteren beter op de korte termijn
Maar internaliseren de misdraging minder (leren er minder van)
worden agressiever
worden asocialer
kwaliteit van de relatie vermindert
minder mentaal gezond
sneller slachtoffer mishandeling (spurieus lijkt mij)

lange termijn
agressiever
crimineler
slechtere mentale gezondheid
meer kans eigen kind te mishandelen.

Nu zijn een aantal correlaties iig deels spurieus (agressieve mensen slaan hun kinderen sneller en krijgen agressievere kinderen) maar dit lijkt mij genoeg reden om geen tikken uit te delen.

(Behalve als je doel is dat je kind op de korte termijn beter luistert natuurlijk en je dat belangrijker vind dan alle andere negatieve gevolgen)
Nice.
PWBF
pi_104399453
quote:
Bedankt voor de info. Kan je nog de titel of een link van het oorspronkelijke artikel geven?
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:56:39 #90
238326 Worteltjestaart
pi_104399766
Erg mooie tabel.
Inderdaad zou dit met wat duiding erbij extra informatief zijn.

Maar ik wil er sowieso een kanttekening bij plaatsen; er is hier duidelijk sprake van statistische verbanden. Hoewel van belang, is het wel zaak om te proberen een duidelijk causaal verband aan te tonen. Hoe dat moet, zou ik overigens niet weten.
pi_104399774
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:47 schreef eldodo het volgende:

[..]

Bedankt voor de info. Kan je nog de titel of een link van het oorspronkelijke artikel geven?
Sure:
Corporal Punishment by Parents and Associated Child Behaviors and
Experiences: A Meta-Analytic and Theoretical Review
Elizabeth Thompson Gershoff
Columbia University

http://www.repeal43.org/d(...)ic%20review%3A02.pdf

Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet uitgebreid heb gezocht en een van de eerste hits kort door heb gekeken. Ik was de thread aan het lezen waar heel veel meningen stonden maar weinig feiten en vroeg mezelf af of er onderzoek naar gedaan is. Ik weet dus niet hoe volledig dit paper is maar het is veel gerefereerd, komt uit een goed journal en heeft een enorme sample dus ik denk dat het redelijk representatief is. (alhoewel ik dus wel denk dat een deel van de effecten spurieus is).
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104399979
Ik moest vroeger van mijn vader bij straf vaak naar de leefkuil in de tuin. Dat ding lag half verborgen in de struiken. Moest ik daar zitten. Een gruwel was dat zeg. Van mij moeder hoefde ik slechts naar mijn kamer en hoefde ik pas beneden te komen als ik weer 'gezellig' kon doen. Ik heb nooit een tik gehad.
  dinsdag 15 november 2011 @ 17:13:26 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_104400476
quote:

[ afbeelding ]

Ik kan zo even nattevingerwerk wel meer problemen met de validiteit (voor dit argument) aangeven, namelijk dat

1) hier geen onderscheid gemaakt wordt naar leeftijd of staat van het kind. Ik snap het argument dat een kind meer internaliseert wanneer je hun foute handelingen aan ze uitlegt dan alleen een correctieve straf oplegt, dit is een vrij bekend resultaat van het grotere cognitief psychologische veld, maar dat vooronderstelt dat het kind op dat moment in staat is naar uitleg te luisteren, maar 'buiten zinnen zijn' is niet iets dat je in een experiment kunt vangen. Noch, zo lijkt het, is meegenomen dat kinderen onder de vier uberhaupt weinig internaliseren.

2) Je uiteraard heel goed een regressielijn kunt trekken tussen hoe vaak je geslagen wordt en de mate van agressie van het kind (ook als je het in gemiddeldes probeert te vangen), om de simpele reden dat je bij regelmatiger slaan al vrij snel in het misbruikgebied terecht komt. Niemand die 'tuchtiging is in een enkel geval toelaatbaar', of zelfs maar 'is positief' zegt zal bedoelen dat je het vaker dan een keer per jaar (oid) dient toe te passen.
pi_104403902
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik kan zo even nattevingerwerk wel meer problemen met de validiteit (voor dit argument) aangeven, namelijk dat

1) hier geen onderscheid gemaakt wordt naar leeftijd of staat van het kind. Ik snap het argument dat een kind meer internaliseert wanneer je hun foute handelingen aan ze uitlegt dan alleen een correctieve straf oplegt, dit is een vrij bekend resultaat van het grotere cognitief psychologische veld, maar dat vooronderstelt dat het kind op dat moment in staat is naar uitleg te luisteren, maar 'buiten zinnen zijn' is niet iets dat je in een experiment kunt vangen. Noch, zo lijkt het, is meegenomen dat kinderen onder de vier uberhaupt weinig internaliseren.

2) Je uiteraard heel goed een regressielijn kunt trekken tussen hoe vaak je geslagen wordt en de mate van agressie van het kind (ook als je het in gemiddeldes probeert te vangen), om de simpele reden dat je bij regelmatiger slaan al vrij snel in het misbruikgebied terecht komt. Niemand die 'tuchtiging is in een enkel geval toelaatbaar', of zelfs maar 'is positief' zegt zal bedoelen dat je het vaker dan een keer per jaar (oid) dient toe te passen.
Die tweede hebben ze er volgens mij uitgefiltert of in ieder geval proberen uit te filteren.
Je eerste punt begrijp ik niet zo goed aangezien het t.o.v. een controlegroep is.
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 19:17:57 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_104405127
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:25 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

of

"Godverdomme Jan! nu krijg je de hele week geen snoepje meer ... mafkees!"

zelfde effect alleen weet Jan het een week later nog
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_104405745
of je legt gewoon duidelijk uit zodat het kind niet vergeet wat er niet mag en waarom niet. ^O^
En als dat nou blijft hangen zal het de volgende keer ook snappen waarom je boos bent

Kinderen vergeten al snel waarom ze nou die straf hadden en denken alleen maar aan de straf
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 19:32:14 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_104405826
kind wil vooral een snoepje ... dat bloemkool gezonder is wist ik ook wel maar dat kon me niet zo heel veel schelen _O-

ligt er ook een beetje aan wat er fout ging denk ik, niet alles valt heel erg goed uit te leggen aan kindertjes
pi_104406063
Ik ben nog niets tegengekomen wat niet uit te leggen valt eigenlijk :)
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 19:37:47 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_104406138
houden zo ^O^
pi_104407458
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:25 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

Ah, nog een kenner. Hoeveel kinderen heb jij?

Kan het eigenlijk wel raden; 0

Iets met beste stuurlui...
PWBF
  woensdag 16 november 2011 @ 11:46:38 #101
3542 Gia
User under construction
pi_104430508
Ik denk sowieso dat het vooral kinderen van aso-volk is dat vaak geslagen wordt. En nee, dan heb ik het niet over een tik met 2 vingers tegen het hoofd, maar echt een dreun verkopen.
Dat zij dan later ook aso-volk worden, ligt niet alleen aan die pakken slaag, maar meer aan de gehele opvoeding die daarom heen hangt. Dergelijke kinderen hangen vaak tot laat op straat rond, vanalles vernielend of bejaarden pesten met het lawaai van opgevoerde brommers.
Dergelijke kinderen gaan later ook weer hun kinderen meppen, gewoon om stoer te doen bij hun maten. Want een vader die zijn kind niet slaat is in die kringen een ei.

Toch vind ik niet dat je kunt stellen dat een kind dat weleens een tik krijgt, later grotere kans heeft om te ontsporen. Ligt echt wel aan de rest van de opvoeding.
Als je een kind met liefde opvoedt en duidelijke regels stelt en die ook naleeft, kan een tik, in uitzonderingsgevallen, echt geen kwaad. En nee, een schop onder de kont bij een knul van 13 ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')