abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:08:56 #1
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104388255
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 07:06 schreef michaelmoore het volgende:
Onze lokale Taliban zijn weer op oorlogspad

Ik moet dan altijd aan de streng religieuze Hr Frizl denken die was ook voorstander van het kastijden van zijn dochter op haar blote achterwerk

Snappen ze niet dat slaan tot een foute vertrouwensband en stiekem gedrag zal leiden
http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland

[..]

Laaste posts:

quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Slaan in liefde. :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Eh, wat? Jij geeft het kind van een ander een tik als jij dat nodig acht?
Rly?
Doe je dat in de supermarkt ook als een kind daar is en gedrag vertoont wat niet door de beugel kan?

Als je mij dat zou flikken zou ik jou tikken denk ik.

En dat geldt ook voor leraren/leidsters/etc. Mijn kind slaan/corrigerend tikken/fysiek aanpakken doe je dus niet (zie ook topic over die docent die door de politie is opgepakt wegens hardhandig de klas uitzetten van een ettertje).
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Taurus het volgende:

[..]

Geloof me, je dochter komt niet met verhalen thuis. Je stelt je aan, of je hebt althans een totaal verkeerd beeld van een tik. Een tik is geen klap he? Het heet niet voor niets 'tik'. Zie het als een schouderklopje op een andere plek, in een 'boze' context. Het is niet meer dan het tegenovergestelde gebaar van een liefkozende aai.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104388424
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:08 schreef Worteltjestaart het volgende:

Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Eh, wat? Jij geeft het kind van een ander een tik als jij dat nodig acht?
Rly?
Doe je dat in de supermarkt ook als een kind daar is en gedrag vertoont wat niet door de beugel kan?

Als je mij dat zou flikken zou ik jou tikken denk ik.

En dat geldt ook voor leraren/leidsters/etc. Mijn kind slaan/corrigerend tikken/fysiek aanpakken doe je dus niet (zie ook topic over die docent die door de politie is opgepakt wegens hardhandig de klas uitzetten van een ettertje).

Jij was het dus eens met de politie? Ik vind het wel echt een beetje ordinair als je een ouder een mep geeft die het kind een tik geeft. :D Ik weet overigens bijna zeker dat wanneer je ziet wat mijn tik inhoudt, het je niet eens opvalt. Mijn tikjes worden in dit topic steeds totaal uit 't verband gerukt tot 'slaan' en 'als mijn dochter met verhalen over jouw tik thuiskomt'. Het stelt niets voor.

En als je kind bij een ander speelt krijg je altijd te maken met de normen en waarden van dat gezin. Ik heb nog nooit met ouders van vriendjes en vriendinnetjes de strafmethodes doorgenomen om te kijken of die op elkaar aansluiten, of ik ze acceptabel vind. :') Dat is niet nodig ook overigens, zo vaak gaan m'n kinderen gelukkig niet over de schreef (niet zodanig dat ik boos word en een tik geef).
pi_104388439
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.
Waarom zou je het recht hebben je kinderen fysiek wat aan te doen?

Die vraag wil ik hier even in het algemeen aan iedereen stellen. Wat mag je zoal doen met je kind, waar ligt de grens? Heb je verantwoordelijkheden tegenover het kind waaraan je je moet houden, of kan alles?
pi_104388477
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:15 schreef eldodo het volgende:

[..]

Die vraag wil ik hier even in het algemeen aan iedereen stellen. Wat mag je zoal doen met je kind, waar ligt de grens? Heb je verantwoordelijkheden tegenover het kind waaraan je je moet houden, of kan alles?
Wettelijk mag je niets, toch? Hooguit een corrigerende tik, of is die echt al bij wet verboden? Volgens mij mag dat 'kastijden' van deze meneer niet.
pi_104388508
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:17 schreef Taurus het volgende:

[..]

Wettelijk mag je niets, toch? Hooguit een corrigerende tik, of is die echt al bij wet verboden? Volgens mij mag dat 'kastijden' van deze meneer niet.
Even los van wat de wet zegt. De wet heeft toch weinig invloed op wat zich achter gesloten deuren (of soms zelfs in het volle daglicht) afspeelt.
pi_104388644
tik is uiterst redmiddel altijd toch?

een kind heeft meer aan in begrijpelijke taal gesproken waarom en hoe iets niet mag , een kind wil niet zeggen dat ze niet na kunnen denken.
pi_104388652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:18 schreef eldodo het volgende:

[..]

Even los van wat de wet zegt. De wet heeft toch weinig invloed op wat zich achter gesloten deuren (of soms zelfs in het volle daglicht) afspeelt.
Het kind fysiek pijn doen, echt uithalen lijkt me onnodig en vind ik raar. Toch zeg ik er niet iets van als ik een ouder dat op straat bij een kind zie doen. Wel als het kind 'lens' geslagen wordt natuurlijk, maar dat heb ik nooit hoeven aanschouwen. Ik vind het toch ook nog wel een privékwestie.

Tijd geleden zat Marijnissen bij Pauw en Witteman geloof ik, (echt jaren terug) en toen ging het dacht ik over de corrigerende tik die verboden zou worden. Marijnissen zei 'je blijft met je tengels van kinderen af', dat vond ik een nare uitspraak. Ik blijf helemaal niet met mijn tengels van mijn kinderen af, en anderen gaan dat ook niet voor mij bepalen. In die zin vind ik het te ver gaan als ik ouders op straat ga aanspreken over hoe zij met hun kinderen omgaan. Ik vind slaan geen geschikte methode, maar dat vind ik.

In India zag ik dat kindjes op een rij werden gezet en één voor één een ouderwetse draai om hun oren kregen. Naar gezicht, maar wederom niet iets waar ik tegen in protest ga. Ik geloof gewoon niet dat dat super schadelijk is, als het kind liefde krijgt.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:24:07 #8
238326 Worteltjestaart
pi_104388670
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:15 schreef Taurus het volgende:
Jij was het dus eens met de politie?
Je refereert hier niet aan de dominee die over kastijding spreekt neem ik aan (waar dit topic over gaat) maar over de docent die in de cel werd gezet (andere topic).
Maar goed, in dat laatste geval, was ik het in zoverre eens met de politie dat ik het terecht vind dat de docent in kwestie verantwoording moet afleggen over zijn gebruik van fysieke middelen, ja.
Ik was (en ben) het niet eens met de manier waarop hij behandeld wordt en tot verantwoording wordt geroepen, zeker niet in verhouding tot de aktie van de vader van het kind in kwestie.

quote:
Ik vind het wel echt een beetje ordinair als je een ouder een mep geeft die het kind een tik geeft. :D Ik weet overigens bijna zeker dat wanneer je ziet wat mijn tik inhoudt, het je niet eens opvalt. Mijn tikjes worden in dit topic steeds totaal uit 't verband gerukt tot 'slaan' en 'als mijn dochter met verhalen over jouw tik thuiskomt'. Het stelt niets voor.
Het gaat er niet om hoe erg de tik is, het gaat erom DAT hij er is.
Ik ben ook geen heilig boontje hoor, het zou zomaar kunnen dat er een moment komt dat ik ook eens mijn geduld verlies en harder optreed dan ik nu predik. Maar het verschil zit hem erin dat het bij jou een standaard opvoedmiddel is (hoe weinig gebruikt ook) en bij mij niet.

quote:
En als je kind bij een ander speelt krijg je altijd te maken met de normen en waarden van dat gezin. Ik heb nog nooit met ouders van vriendjes en vriendinnetjes de strafmethodes doorgenomen om te kijken of die op elkaar aansluiten, of ik ze acceptabel vind. :') Dat is niet nodig ook overigens, zo vaak gaan m'n kinderen gelukkig niet over de schreef (niet zodanig dat ik boos word en een tik geef).
Het tikken/slaan is toch inmiddels wel dermate een discussiepunt (zowel hier als in de maatschappij in het algemeen) dat ik mag aannemen dat je het met me eens bent, dat je i principe veiliger speelt als je de tik niet toepast op andermans kinderen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:24:38 #9
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_104388688
corrigerende tikken zouden verplicht moeten zijn. al dat gelul van kindermishandeling blabla.

Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier vroeger een dreun voor zn harses heeft gehad van je vader als je vroeger iets gedaan had wat niet mocht.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:25:26 #10
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_104388719
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:23 schreef kovenant het volgende:

een kind heeft meer aan in begrijpelijke taal gesproken waarom en hoe iets niet mag , een kind wil niet zeggen dat ze niet na kunnen denken.
"foei jantje dit mag je nooit meer doen. hier heb je een snoepje" :')

"Godverdomme jan! dat! mag! *klets* NIET!" ^O^
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:26:19 #11
238326 Worteltjestaart
pi_104388745
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:24 schreef _GdR_ het volgende:
corrigerende tikken zouden verplicht moeten zijn. al dat gelul van kindermishandeling blabla.

Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier vroeger een dreun voor zn harses heeft gehad van je vader als je vroeger iets gedaan had wat niet mocht.
quote:
geboortedatum: 09-08-2001
Niet met de grote meneren en mevrouwen meepraten als je geen idee hebt waar het over gaat.

En ter jouwer info: ik heb vroeger nooit 'een dreun voor mijn harses gehad'. Wel eens een tik op mijn kont, ja. Dat wil niet zeggen dat dat juist is.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:28:29 #12
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_104388808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:26 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

[..]

Niet met de grote meneren en mevrouwen meepraten als je geen idee hebt waar het over gaat.

En ter jouwer info: ik heb vroeger nooit 'een dreun voor mijn harses gehad'. Wel eens een tik op mijn kont, ja. Dat wil niet zeggen dat dat juist is.
'geboorte datum' -> 'geregistreerd op' :')
pi_104388863
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:24 schreef Worteltjestaart het volgende:

Het tikken/slaan is toch inmiddels wel dermate een discussiepunt (zowel hier als in de maatschappij in het algemeen) dat ik mag aannemen dat je het met me eens bent, dat je i principe veiliger speelt als je de tik niet toepast op andermans kinderen.
Ik zou denk ik liegen als ik zeg dat ik die tik nooit heb 'toegepast' op het kind van een ander, maar ik kan me een voorbeeld niet voor de geest halen. 'Veiliger spelen', nee, waarom? Jij denkt echt dat de kans bestaat dat het kind met verhalen thuis komt en de politie voor mijn deur staat? Want dan heb je nog steeds geen goed beeld van mijn corrigerende tik, en het maakt wel degelijk uit hoe hard die is.
Ik neem aan dat als jouw kind op een ander kind ligt tijdens een 'vechtpartijtje', of niet mee wil naar bed en tegenstribbelt je het kind gewoon optilt, maar omdat het kind tegenstribbelt zal dit toch ook 'hardhandig' gaan, ik denk dat dat meer fysiek gevoel oplevert dan die tik. Ik vind het dus niet eens iets om over te debatteren.

Het kastijden daarentegen, waarbij ik denk aan slaan, uithalen, rooie plek op de billen, vind ik niet van deze tijd, lijkt me simpelweg niet fijn om te doen en niet nodig. Ik word er echter ook niet heel boos van of iets dergelijks als ik de OP lees. Ik vind het gewoon een beetje achterlijk.
pi_104388864
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:23 schreef Taurus het volgende:

[..]

Het kind fysiek pijn doen, echt uithalen lijkt me onnodig en vind ik raar. Toch zeg ik er niet iets van als ik een ouder dat op straat bij een kind zie doen. Wel als het kind 'lens' geslagen wordt natuurlijk, maar dat heb ik nooit hoeven aanschouwen. Ik vind het toch ook nog wel een privékwestie.
Het is niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Waarom vind je dat ouders het recht hebben hun kinderen wat fysiek aan te doen? Hoever mogen ze gaan en waarom?

quote:
2s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:23 schreef kovenant het volgende:

Een heel praktische tegenwerping, maar kan je kinderen gewoon niet op een andere plek zetten als ze ergens stoute dingen uitvoeren? Ik zou ze liever uit een omgeving halen waar ze wat 'mis' kunnen doen (ik kan me overigens niet voorstellen wat voor afschuwelijke dingen een jong kind kan doen, maargoed), dan ze stil krijgen met angst/schrik.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:30:26 #15
238326 Worteltjestaart
pi_104388865
Je eigen profiel niet goed invullen :') :Z
pi_104388961
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 november 2011 09:37 schreef Copycat het volgende:
Stukken waarin agressieviteit en actieviteit staan neem ik nooit echt serieus. Net als mensen die Amerikaanse onderzoeken één op één denken te kunnen vertalen naar de Nederlandse realiteit.
Vertalingen uit het Amerikaans en Amerikaanse onderzoeken zou ik ook zeker niet serieus nemen.
Nederlandse onderzoekers doen dat ook niet. ;(

http://www.ru.nl/ontwikke(...)rs/mw_prof_dr_j_m_a/

http://www.vandemaker.nl/(...)ieriksenwalraven.pdf
pi_104388977
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:30 schreef eldodo het volgende:

[..]

Het is niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Waarom vind je dat ouders het recht hebben hun kinderen wat fysiek aan te doen? Hoever mogen ze gaan en waarom?

Omdat het hun kind is?! Dat antwoord kun je zelf toch ook wel verzinnen? :? 'Het kind fysiek wat aan te doen' vind ik trouwens eng klinken, ik vind dat het kind er geen schade aan mag overhouden (blauwe plekken o.i.d.). Maar dat vind ik. Ik vind opvoeding zeer persoonlijk, ik hou niet zo van ouderboekjes en ouderclubjes waarin alles hetzelfde moet en verantwoord volgens de laatste studies etc. Doe gewoon wat werkt, het gaat vanzelf. De grens van buitensporig gedrag, mishandeling vind ik wel duidelijk.
  dinsdag 15 november 2011 @ 11:34:23 #18
238326 Worteltjestaart
pi_104388981
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:30 schreef Taurus het volgende:
'Veiliger spelen', nee, waarom? Jij denkt echt dat de kans bestaat dat het kind met verhalen thuis komt en de politie voor mijn deur staat?
Die kans acht ik niet groot, nee. Maar het gaat er wel om dat je een middel gebruikt waarvan je je hoort te realiseren dat dat niet aan jou maar aan de eigen ouders is om het gebruik ervan te bepalen.

quote:
Het kastijden daarentegen, waarbij ik denk aan slaan, uithalen, rooie plek op de billen, vind ik niet van deze tijd, lijkt me simpelweg niet fijn om te doen en niet nodig. Ik word er echter ook niet heel boos van of iets dergelijks als ik de OP lees. Ik vind het gewoon een beetje achterlijk.
Misschien een verkeerde interpretatie van jouw post mijnerzijds, maar het valt me op dat je als 1e argument je eigen "fijn vinden" als argument opgeeft, pas daarna de noodzaak, en niet ingaat op hoe je kind dat zou vinden. Moet dat niet andersom zijn? Straffen doe ik niet omdat dat 'leuk' of 'prettig' is.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:36:58 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389067
Ow, we gingen nog verder...

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:00 schreef Taurus het volgende:

[..]

Geloof me, je dochter komt niet met verhalen thuis. Je stelt je aan, of je hebt althans een totaal verkeerd beeld van een tik. Een tik is geen klap he? Het heet niet voor niets 'tik'. Zie het als een schouderklopje op een andere plek, in een 'boze' context. Het is niet meer dan het tegenovergestelde gebaar van een liefkozende aai.
Fijn voor je, maar je hebt je handen gewoon af te houden van kinderen van een ander. Zo simpel is het...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104389087
denk wel dat er een groot nadeel kleeft aan het niet af en toe een "pets" uitdelen .
en dat is wel dat kinderen erachter komen dat ze niet fysiek gestraft zullen worden als ze iets fout doen mijn inziens kan resulteren in meer grotere "misdaden" op latere leeftijd.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:38:51 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389146
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:15 schreef eldodo het volgende:

[..]

Waar lees jij dat ik zeg dat iemand het recht heeft om een kind iets fysiek aan te doen?
pi_104389158
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:34 schreef Worteltjestaart het volgende:[..]Die kans acht ik niet groot, nee. Maar het gaat er wel om dat je een middel gebruikt waarvan je je hoort te realiseren dat dat niet aan jou maar aan de eigen ouders is om het gebruik ervan te bepalen.[..]Misschien een verkeerde interpretatie van jouw post mijnerzijds, maar het valt me op dat je als 1e argument je eigen "fijn vinden" als argument opgeeft, pas daarna de noodzaak, en niet ingaat op hoe je kind dat zou vinden. Moet dat niet andersom zijn? Straffen doe ik niet omdat dat 'leuk' of 'prettig' is.
Ik vind straffen ook niet 'leuk' of 'prettig' maar ook niet vervelend, het hoort erbij. Er zijn wel straffen die ik echt naar vind om te geven en daar zou dat 'kastijden' wel bij horen. Daar zit natuurlijk impliciet de gedachte aan het kind al bij, want dat is waarom ik het naar zou vinden, of 'niet fijn'. :') Ik zie een kind niet graag lijden, dus 'kastijden' vind ik een overdreven en ongepaste straf.
pi_104389176
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:36 schreef Sjeen het volgende:
Ow, we gingen nog verder...

[..]

Fijn voor je, maar je hebt je handen gewoon af te houden van kinderen van een ander. Zo simpel is het...
Dat vind ik dus niet. Ik knuffel ook het kind van een ander, en dat wordt me prima toegestaan. Bouw jij maar 'n hekje om ze heen. :P
pi_104389187
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:34 schreef Taurus het volgende:

[..]

Omdat het hun kind is?! Dat antwoord kun je zelf toch ook wel verzinnen? :? 'Het kind fysiek wat aan te doen' vind ik trouwens eng klinken, ik vind dat het kind er geen schade aan mag overhouden (blauwe plekken o.i.d.). Maar dat vind ik. Ik vind opvoeding zeer persoonlijk, ik hou niet zo van ouderboekjes en ouderclubjes waarin alles hetzelfde moet en verantwoord volgens de laatste studies etc. Doe gewoon wat werkt, het gaat vanzelf. De grens van buitensporig gedrag, mishandeling vind ik wel duidelijk.
Nee, voor mij werkt die gevolgstrekking helemaal niet.

Bekijk het zo: als je de regel hebt 'het is verkeerd om mensen te pijnigen', dan slaat het ook op kinderen (dat zijn mensen).

Maar kinderen zouden daarop een uitzondering zijn, in het bijzonder je eigen kinderen. Nu wil ik begrijpen waarom dat zo zou zijn. Waarom zouden je eigen kinderen die uitzondering zijn, en mag je niet mensen in het algemeen pijnigen?

Wanneer is iets buitensporig en mishandeling?

quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Waar lees jij dat ik zeg dat iemand het recht heeft om een kind iets fysiek aan te doen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.
Daaruit begreep ik dat een ander het recht niet heeft, maar jij wel. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen? Hoe sta je hier tegenover?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 11:43:03 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104389266
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 11:39 schreef Taurus het volgende:

[..]

Dat vind ik dus niet. Ik knuffel ook het kind van een ander, en dat wordt me prima toegestaan. Bouw jij maar 'n hekje om ze heen. :P
Jij vindt het een hekje bouwen, ik vind dat een volwassenen niet het recht heeft om mijn kind op zo'n manier terecht te wijzen, of dat nu de moeder van een vriendje is of de zwemleraar... Je kunt haar prima terechtwijzen zonder dat die tik nodig is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')