Ik waarschuw juist wel... Op het moment dat ik vind dat ze te ver gaat, krijgt ze dat gezegd 'Als je nu niet ophoudt, krijg je een lel...'. Dat hoef ik vervolgens niet uit te voeren omdat ze weet dat ze dan een grens bereikt heeft. En voor mezelf is het ook een waarschuwing, namelijk dat ik onredelijk ga reageren.quote:Op maandag 14 november 2011 14:40 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, dat maakt mij niet boos. Bij het pesten van broertje of zusje bijvoorbeeld, als ik zie dat er eentje gemeen doet. Als het scheldt. Dan inderdaad 'n tik tegen de arm of achterhoofd, een klap zou ik het nooit noemen.
Het is dus ook geen 'overwogen' straf, ik zou het raar vinden mijn kind zich te laten opstellen voor een tik. Als in: nog één keer en je krijgt een tik, dat dreigen hou ik ook niet van en doe ik ook niet. Ik waarschuw trouwens ook niet. Gewoon, meteen niet meer doen, klaar. Niet pas na drie keer.
Deze predikant geeft een context mee. Het woord "slaan" komt in het stukje niet voor. Er wordt inderdaad het woord kastijden gebruikt, en waarschijnlijk wordt daar inderdaad wel slaan mee bedoeld, maar om ze allebei in de titel van het topic te zetten is wat overdreven.quote:Op dinsdag 15 november 2011 07:32 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
You got to be kidding.
De woorden worden niet uit hun context gerukt, ze worden feitelijk bijna geciteerd.
Als er een context is, is het vooral aan de dominee om zich te bedenken dat hij de juiste context meteen moet meegeven als hij over kastijding begint.
Doet mij denken aan het NOS Journaal gisteravond waar een protestantse hoogleraar spiritualiteit wel even kwam uitleggen dat de dominee wat anders bedoeld heeft. Ten eerste is dat wel heel erg "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" en ten tweede vraag ik mij sterk af waarom die dominee dat niet gewoon even zelf komt vertellen?
Smerig volkje.
Ik neem aan dat je volwassenen niet slaat, onder douche zet, aan tafel e.d.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:51 schreef Truffelvarken het volgende:
Een klap voor de kont is niks mis mee. Maar wel altijd consequent zijn.
Als er twee ruzie maakten en het werd me te erg, zette ik er 1 apart in de douche en 1 aan de keukentafel.
Daar bleven ze dan een uur op hun stoel zitten, zonder boek of speelgoed en er werd verder ook geen aandacht geschonken.. Hoewel ik eigenlijk na een kwartier al medelijden had.
Je moet natuurlijk niet op alle slakken zout leggen.
Vaak deed ik net of ik een kwajongensstreek niet in de gaten had. Het moest natuurlijk niet uit de hand lopen. Dan hoorde je ze achter je rug gniffelen.
wat vinden de ouders er van dat je hun eigen kinderen slaat?quote:Op dinsdag 15 november 2011 00:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik zou ze, zoals eerder gezegd, wel een corrigerende tik geven. Ik zie dat niet als slaan. En ik kan me ook zeker niet vinden in de persberichten van zowel de dominee uit de OP als de dominee wiens afbeelding hierboven prijkt.
Ik sla ze dus niet.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:38 schreef Gattaca het volgende:
[..]
wat vinden de ouders er van dat je hun eigen kinderen slaat?
Wat voor beeld hebben jullie in vredesnaam bij een corrigerende tik? Dat het kind daarna getraumatiseerd is, een blauwe plek heeft en ik het de ouders moet vertellen? Dat is niet eens de moeite, het doet niet eens pijn. Het is gewoon een ander fysiek gebaar dan een aai, die ook niet 'lekker' aanvoelt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:39 schreef Gattaca het volgende:
een "corrigerende tik geeft" bedoel ik
Het gaat me persoonlijk niet zo om die corrigerende tik/slaan, maar om dat het kinderen van iemand anders zijn ... waar bemoei je je mee zou ik zeggen. Ieder gezin heeft z'n eigen normen en waarden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat voor beeld hebben jullie in vredesnaam bij een corrigerende tik? Dat het kind daarna getraumatiseerd is, een blauwe plek heeft en ik het de ouders moet vertellen? Dat is niet eens de moeite, het doet niet eens pijn. Het is gewoon een ander fysiek gebaar dan een aai, die ook niet 'lekker' aanvoelt.
Aanstelleritis hier, mensen die geschokt zijn door een corrigerende tik.Het lijkt niet eens op slaan.
Het zal me boeien hoe je het bij je eigen kinderen doet, maar van mijn dochter blijf je fijn af. Als er al iemand een tik uitdeelt, dan ben ik dat en niet de ouder van een vriendje/vriendinnetje.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat voor beeld hebben jullie in vredesnaam bij een corrigerende tik? Dat het kind daarna getraumatiseerd is, een blauwe plek heeft en ik het de ouders moet vertellen? Dat is niet eens de moeite, het doet niet eens pijn. Het is gewoon een ander fysiek gebaar dan een aai, die ook niet 'lekker' aanvoelt.
Aanstelleritis hier, mensen die geschokt zijn door een corrigerende tik.Het lijkt niet eens op slaan.
Als een kind bij mij speelt en het misdraagt zich ga ik dat toch echt niet z'n gangetje laten gaan.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:49 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Het gaat me persoonlijk niet zo om die corrigerende tik/slaan, maar om dat het kinderen van iemand anders zijn ... waar bemoei je je mee zou ik zeggen. Ieder gezin heeft z'n eigen normen en waarden.
Ligt er dus aan hoe je dochter zich gedraagt. Vind ik altijd van die angst-ouders, 'van mijn kind blijf je af', het zal mij 'n worst wezen als mijn kind een tik krijgt bij 'n ander. Dan zal zij/hij het wel verdient hebben. Tuurlijk, als het een blauwe plek is of het is echt 'slaan' geweest (geen idee hoe je daar achter komt, maar dat terzijde) vind ik dat onacceptabel, maar een tik.. Soit.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het zal me boeien hoe je het bij je eigen kinderen doet, maar van mijn dochter blijf je fijn af. Als er al iemand een tik uitdeelt, dan ben ik dat en niet de ouder van een vriendje/vriendinnetje.
Dat wordt ook niet gezegd, maar je hebt je handen thuis te houdenquote:Op dinsdag 15 november 2011 10:53 schreef Taurus het volgende:
[..]
Als een kind bij mij speelt en het misdraagt zich ga ik dat toch echt niet z'n gangetje laten gaan.
Wauw, wat ontzettend naar voor haar (en jou als je getuige was of ook aangevallen). Wel enorm jammer en gruwelijk dat je zus daar lachend over doet en haar eigen kinderen ook gewoon weer slaat.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:48 schreef Copycat het volgende:
Mijn zus werd vroeger door onze vader flink aangepakt. Zozeer dat school een dagje werd overgeslagen vanwege zichtbare blauwe plekken.
Soms, tijdens verjaardagen bijvoorbeeld, verhaalt ze daar bijna nostalgisch over. Lachend. Terwijl het gruwelijk was.
Haar twee zoontjes weten inmiddels niet beter dan dat slaag bij de opvoeding hoort. Mijn zus (en zwager ook) zijn er toch ook niet slechter van geworden?
...
Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ligt er dus aan hoe je dochter zich gedraagt. Vind ik altijd van die angst-ouders, 'van mijn kind blijf je af', het zal mij 'n worst wezen als mijn kind een tik krijgt bij 'n ander. Dan zal zij/hij het wel verdient hebben. Tuurlijk, als het een blauwe plek is of het is echt 'slaan' geweest (geen idee hoe je daar achter komt, maar dat terzijde) vind ik dat onacceptabel, maar een tik.. Soit.
Slaan in liefde.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:37 schreef DrParsifal het volgende:
Maar uit de context blijkt in ieder geval dat het niet verder moet gaan dan slaan. (Gezien het in liefde moet gebeuren, schelden is uit den boze en de gezondheid mag nooit in gevaar gebracht worden).
Eh, wat? Jij geeft het kind van een ander een tik als jij dat nodig acht?quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:56 schreef Taurus het volgende:
Ligt er dus aan hoe je dochter zich gedraagt. Vind ik altijd van die angst-ouders, 'van mijn kind blijf je af', het zal mij 'n worst wezen als mijn kind een tik krijgt bij 'n ander. Dan zal zij/hij het wel verdient hebben. Tuurlijk, als het een blauwe plek is of het is echt 'slaan' geweest (geen idee hoe je daar achter komt, maar dat terzijde) vind ik dat onacceptabel, maar een tik.. Soit.
Geloof me, je dochter komt niet met verhalen thuis. Je stelt je aan, of je hebt althans een totaal verkeerd beeld van een tik. Een tik is geen klap he? Het heet niet voor niets 'tik'. Zie het als een schouderklopje op een andere plek, in een 'boze' context. Het is niet meer dan het tegenovergestelde gebaar van een liefkozende aai.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:58 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |