Tuurlijk geef je geen tik bij gedrag dat een kind nu eenmaal anders gewend is/doet dan jouw kind. Ook als ik me er aan stoor. Ik geef die tik bij ontoelaatbaar gedrag, en ik vind dat bij kinderen wel degelijk ook voor andere kinderen gelden: schoppen, slaan, spugen, iets stukgooien, tegenstribbelen met krijsen als ik het wil meenemen of oppakken of iets dergelijks. Ik bepaal namelijk wel hoe mensen zich in mijn huis gedragen als het daarop aankomt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het over het geven van een tik aan een vreemd kind. Of geef je kinderen van anderen ook huisarrest?
Ik ben niet tegen de opvoedkundige tik, maar wel als je dat bij kinderen van anderen doet. Jij hebt over hun opvoeding helemaal niks te zeggen. Als een vreemd kind bij jou in huis iets doet, wat van jou niet mag, maar wat het wel mag, dan moet je dat kind niet in huis willen hebben. Je kunt niet voor die ouders bepalen dat het datgene niet mag.
Voorbeeldje: Stel, zeg niet dat het zo is, maar stel dat jij het vies vindt als kinderen met hun kauwgom altijd en overal bellen maken, ze laten klappen, de kauwgom weer van hun gezicht plukken en weer verder kauwen. Jouw kinderen mogen dat niet van jou. Doen ze dat wel, dan geef je ze een waarschuwend tikje.
Nu komt Sjaantje spelen en die mag dat wél van haar ouders. Je gaat met ze boodschappen doen en Sjaantje laat overal lekker haar kauwgombubbel knappen. Jij walgt ervan en geeft Sjaantje dan ook die waarschuwende tik? Terwijl ze dit van haar ouders wel mag?
Is maar een voorbeeld, hè. Wat ik ermee wil zeggen is dat jij niet bepaalt hoe andere ouders hun kind opvoeden. Dat in jouw huis jouw regels gelden, wil zeggen dat een kind dat andere regels kent daar niet thuishoort. Niet dat jij dat kind dingen gaat aan- of afleren waar ze het bij haar thuis niet mee eens zijn.
Je kunt een kind van iemand toch ook gewoon wegsturen uit je huis wanneer hij de regels in je huis niet begrijpt?? Vervolgens leg je de ouders van het vervelende kind de situatie uit. En je eigen kind desnoods uitleggen dat hij of zij best bij dat vriendje mag spelen, maar dat het vriendje liever niet bij jullie in huis mag komen (in extreme gevallen). Ik vind überhaupt kinderen van een ander straffen nogal vreemd, ook als het niet met een corrigerende tik gepaard gaat.quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:59 schreef Taurus het volgende:
[..]
Daar kan ik mee leven. Toch wel die tip: als je vindt dat je kind nooit een tik mag ontvangen, continu onder toezicht houden.
Ik stuur een kind van vier toch niet de straat op? Bovendien vind ik dat onzin, veel te veel drama. Kinderen gaan wel eens over de schreef, ook vreemde kinderen, dat is toch niet erg. Dan wil ik dat kind niet gelijk niet meer in huis hebben.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:12 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Je kunt een kind van iemand toch ook gewoon wegsturen uit je huis wanneer hij de regels in je huis niet begrijpt?? Vervolgens leg je de ouders van het vervelende kind de situatie uit. En je eigen kind desnoods uitleggen dat hij of zij best bij dat vriendje mag spelen, maar dat het vriendje liever niet bij jullie in huis mag komen (in extreme gevallen). Ik vind überhaupt kinderen van een ander straffen nogal vreemd, ook als het niet met een corrigerende tik gepaard gaat. Ook een kind van een ander op de gang zetten bv.
Overigens komt dat zelden voor heb ik het idee ... kinderen zijn meestal het meest irritant wanneer hun eigen ouders in de buurt zijn.
Een overstuur zuigend kind corrigeren met woorden? Ik vind het knap (en dat is een eufemisme voor leven in een wensdroom).quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:15 schreef Pvoesss het volgende:
Al die dingen zijn toch prima op te lossen met woorden daar is geen klap of tik voor nodig.
Gaat prima hoor. Al dan niet met een time out.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Een overstuur zuigend kind corrigeren met woorden?
Vanaf daar tot het einde van de tekst staan alleen citaten van Koelman, zonder ook maar enige nuancering, aanwijzing of 'vertaalslag' naar het heden. Sterker nog: die dominee beweert nadrukkelijk dat die teksten nog niet uit de tijd zijn.quote:Onmisbaar voor leven en sterven is het bezit van het ware zaligmakende geloof. De Heere wil aangeroepen zijn om deze weldaad. Zo weten dan de ouders wat hun te doen staat, niet alleen in de praktische zin van het woord om een gezin met zes kinderen op te voeden, maar bovenal in geestelijke opzicht om de troon van Gods genade te bestormen en daar onophoudelijk te smeken om genade.
In verband met de opvoeding waartoe de ouders geroepen zijn geef ik graag enkele zinsneden door uit De Pligten der ouders in Kinderen voor God op te voeden, geschreven door Jacobus Koelman (1631-1695). Het door hem geschreven boekje is beslist nog niet uit de tijd, het is zelfs zeer lezenswaardig. Uit de 'onveranderde uitgave' van 1978 citeer ik. De spelling is door mij enigszins aangepast.
Koelman geeft in het nu volgende gedeelte aanwijzingen aan de ouders hoe zij hun kinderen in de godsdienst moeten onderwijze van hun zesde tot hun twaalfde jaar. Hij toont welke zonden de ouders hun kinderen bijzonder moeten afleren en hoe: door onderwijzing, bestraffing en kastijding.
Als een kind wild om zich heen begint te slaan, moet je voor een time-out net zo fysiek worden als een tik.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:30 schreef Jarno het volgende:
[..]
Gaat prima hoor. Al dan niet met een time out.
Een kind stevig beet pakken met als doel het kind elders neer te zetten zie ik toch als iets anders dan een klap.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Als een kind wild om zich heen begint te slaan, moet je voor een time-out net zo fysiek worden als een tik.
De aantallen liggen daar bijvoorbeeld al veel hoger. Gemiddeld 400 tot 500 kinderen per KDV tegenover 100 a 200 hier.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:01 schreef Monolith het volgende:
Culturele factoren spelen wellicht een rol, maar ik zie niet in waarom in de basis het effect van fysiek geweld jegens kinderen op hun gedrag niet universeel zouden zijn. Welke factoren zouden ervoor zorgen dat de Nederlandse en Amerikaanse situatie onvergelijkbaar zouden zijn?
Prussies dat ja. Al is dat wel weer een beetje de discussie die ook van toepassing is op het verhaal van die schooldirecteur...quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:07 schreef Nielsch het volgende:
Een kind stevig beet pakken met als doel het kind elders neer te zetten zie ik toch als iets anders dan een klap.
En dat. Allemaal pubertjes en twintigers die nog niet weten wat het is om een kind op te voeden en wel menen te weten dat de opvoedkundige tik noodzaak is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:07 schreef Nielsch het volgende:
Altijd mooi om te zien trouwens dat de beste stuurlui aan wal staan als het aankomt op het opvoeden van kinderen. Zelf nog nooit een kind gehad maar weten als geen ander hoe je er een moet opvoeden
Ik heb mijn dochter wel eens een zacht schopje gegeven op haar kont toen ze door een telefoongesprek stond heen te tetteren (zo'n schopje van: hee joh, ga dat eens even ergens anders doen). Ze schrok er zo van dat ze echt kei- en keihard ging huilen. Nu zeg ik gewoon dat ze stil moet zijn. Werkt veel beter.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:21 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind huisarrest, een kwartier op de trap zitten of iets dergelijks een zwaardere maatregel dan de tik. Eventuele schade bij een zacht tikje.Alsjeblieft zeg.
Wat is het verschil dan? Zijn er daadwerkelijk normen opgesteld waaraan een klap en waaraan een tik voldoet? Laat maar eens zien danquote:Op dinsdag 15 november 2011 12:04 schreef Taurus het volgende:
[..]
Het is juist niet voor niets dat de corrigerende tik voor veel mensen nog wel acceptabel is, waar slaan dat niet is. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dat feitelijk hetzelfde is, maar dat is het dus niet, ook niet in de actuele discussies hierover.
Omdat die beter kunnen redeneren.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:18 schreef Nielsch het volgende:
Inderdaad, een welgemeend NEE doet meestal al wonderen. Dan zie je haar soms echt afdruipen met een zeer sip gezicht...
Slaan is een zwaktebod. Al van jongs af aan kunnen kinderen luisteren. Ik sla mijn medewerkers ook niet als ze niet luisteren, dan ga ik ook met ze in gesprek. Zou niet weten waarom dat bij mijn kinderen anders moet.
Voor de wet niet nee, maar ik vind het wel degelijk een verschil. "Ik heb iemand een klap gegeven", "ik heb iemand een tik gegeven" vind ik twee verschillende dingen. Maar al genoeg over gezegd; ik ben nu wel duidelijk geweest.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat is het verschil dan? Zijn er daadwerkelijk normen opgesteld waaraan een klap en waaraan een tik voldoet? Laat maar eens zien dan![]()
Anders even het NEN bellen
Een schop is ook iets anders dan een klap....dat mag dan wel?quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Een kind stevig beet pakken met als doel het kind elders neer te zetten zie ik toch als iets anders dan een klap.
tuurlijk mag dat, evenals neerhalen met een tasergun, want dat is ook iets anders dan een klap...quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ik heb verhalen gelezen van users wiens vader ook sloeg en het hielp niet. Dus dan mag het niet...oh wacht..:)
Op de trap zetten als uiterlijk middels werkt niet...
[..]
Een schop is ook iets anders dan een klap....dat mag dan wel?
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tuurlijk mag dat, evenals neerhalen met een tasergun, want dat is ook iets anders dan een klap...
je bent wat mij betreft totaal nog niet duidelijk geweest in waar nu het verschil zit... ik heb ook wel eens een overlastgevende junk hard neergeslagen in de kroeg, en volgens mijn teamgenoten had ik toen ferme tikken uitgedeeld.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Voor de wet niet nee, maar ik vind het wel degelijk een verschil. "Ik heb iemand een klap gegeven", "ik heb iemand een tik gegeven" vind ik twee verschillende dingen. Maar al genoeg over gezegd; ik ben nu wel duidelijk geweest.
Dan maar onduidelijk voor jou. Ik blijf niet aan de gang.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
je bent wat mij betreft totaal nog niet duidelijk geweest in waar nu het verschil zit... ik heb ook wel eens een overlastgevende junk hard neergeslagen in de kroeg, en volgens mijn teamgenoten had ik toen ferme tikken uitgedeeld.
Wat je ook zegt..het is toch niet goed. Zijn vader sloeg broertje (en het hielp niet) en dus is elke opvoeding met harde hand niet goed.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dan maar onduidelijk voor jou. Ik blijf niet aan de gang.
Of het al dan niet werkt is helemaal niet van belang.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ik heb verhalen gelezen van users wiens vader ook sloeg en het hielp niet. Dus dan mag het niet...oh wacht..:)
Ik heb allang gezegd dat elk kind anders is. Wellicht dat andere kinderen er wel baat bij hebben. Het kan mij ook werkelijk niet schelen of andere mensen hun kind wel of niet slaan. Maar goed, selectief lezen is wel jouw sterkste punt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:38 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Wat je ook zegt..het is toch niet goed. Zijn vader sloeg broertje (en het hielp niet) en dus is elke opvoeding met harde hand niet goed.
Voor iemand die het niet kan boeien steek je er anders verrot veel moeite in om mensen te overtuigen dat het niet zou mogen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik heb allang gezegd dat elk kind anders is. Wellicht dat andere kinderen er wel baat bij hebben. Het kan mij ook werkelijk niet schelen of andere mensen hun kind wel of niet slaan. Maar goed, selectief lezen is wel jouw sterkste punt.
Ik geef alleen aan waarom ik het niet zou doen. Net zoals andere posters maar wat veel moeite doen om vooral duidelijk te maken dat slaan juist dé manier is om je kind op te voeden. Wat mensen uiteindelijk met hun eigen kind doen moeten ze zelf weten. Het is niet alsof ik er voor moet zorgen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:46 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Voor iemand die het niet kan boeien steek je er anders verrot veel moeite in om mensen te overtuigen dat het niet zou mogen.
Ja precies eigen kind, maar taurus geeft ook aan de kinderen van anderen gerust een tik te geven.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik geef alleen aan waarom ik het niet zou doen. Net zoals andere posters maar wat veel moeite doen om vooral duidelijk te maken dat slaan juist dé manier is om je kind op te voeden. Wat mensen uiteindelijk met hun eigen kind doen moeten ze zelf weten. Het is niet alsof ik er voor moet zorgen.
Dat is juist iets wat mij wel kan schelen. Niet zozeer ben ik ervan overtuigd dat een opvoedkundige tik direct schade oplevert, maar wel dat ik ervan overtuigd bent dat het niet de oplossing is, en het feit blijft dat het een fysieke actie tegen je kind is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:43 schreef Nielsch het volgende:
Ik heb allang gezegd dat elk kind anders is. Wellicht dat andere kinderen er wel baat bij hebben. Het kan mij ook werkelijk niet schelen of andere mensen hun kind wel of niet slaan.
Dat zegt niemand...je draait weer. Het kan een onderdeel zijn van de opvoeding....en dan uiteraard bij uitzondering anders heeft het überhaupt geen nut.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik geef alleen aan waarom ik het niet zou doen. Net zoals andere posters maar wat veel moeite doen om vooral duidelijk te maken dat slaan juist dé manier is om je kind op te voeden. Wat mensen uiteindelijk met hun eigen kind doen moeten ze zelf weten. Het is niet alsof ik er voor moet zorgen.
Leer ze dan ook dat je anderen niet ten last moet zijn, want wie weet wat ze doen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:52 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ja precies eigen kind, maar taurus geeft ook aan de kinderen van anderen gerust een tik te geven.
Dat vind ik echt 19 bruggen te ver.
Ik probeer mijn kinderen te leren dat geweld nooit de oplossing is, praten maakt zoveel duidelijk.
Not sure if troll....?quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Leer ze dan ook dat je anderen niet ten last moet zijn, want wie weet wat ze doen.
och ja ik draai weerquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:19 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dat zegt niemand...je draait weer. Het kan een onderdeel zijn van de opvoeding....en dan uiteraard bij uitzondering anders heeft het überhaupt geen nut.
Nice.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:39 schreef oompaloompa het volgende:
De effecten van corrigerende tikken, een enorme meta-analyse
[ afbeelding ]
Dus ze luisteren beter op de korte termijn
Maar internaliseren de misdraging minder (leren er minder van)
worden agressiever
worden asocialer
kwaliteit van de relatie vermindert
minder mentaal gezond
sneller slachtoffer mishandeling (spurieus lijkt mij)
lange termijn
agressiever
crimineler
slechtere mentale gezondheid
meer kans eigen kind te mishandelen.
Nu zijn een aantal correlaties iig deels spurieus (agressieve mensen slaan hun kinderen sneller en krijgen agressievere kinderen) maar dit lijkt mij genoeg reden om geen tikken uit te delen.
(Behalve als je doel is dat je kind op de korte termijn beter luistert natuurlijk en je dat belangrijker vind dan alle andere negatieve gevolgen)
Bedankt voor de info. Kan je nog de titel of een link van het oorspronkelijke artikel geven?quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:39 schreef oompaloompa het volgende:
Sure:quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:47 schreef eldodo het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Kan je nog de titel of een link van het oorspronkelijke artikel geven?
Ik kan zo even nattevingerwerk wel meer problemen met de validiteit (voor dit argument) aangeven, namelijk datquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:39 schreef oompaloompa het volgende:
[ afbeelding ]
Nu zijn een aantal correlaties iig deels spurieus (agressieve mensen slaan hun kinderen sneller en krijgen agressievere kinderen) maar dit lijkt mij genoeg reden om geen tikken uit te delen.
(Behalve als je doel is dat je kind op de korte termijn beter luistert natuurlijk en je dat belangrijker vind dan alle andere negatieve gevolgen)
Die tweede hebben ze er volgens mij uitgefiltert of in ieder geval proberen uit te filteren.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan zo even nattevingerwerk wel meer problemen met de validiteit (voor dit argument) aangeven, namelijk dat
1) hier geen onderscheid gemaakt wordt naar leeftijd of staat van het kind. Ik snap het argument dat een kind meer internaliseert wanneer je hun foute handelingen aan ze uitlegt dan alleen een correctieve straf oplegt, dit is een vrij bekend resultaat van het grotere cognitief psychologische veld, maar dat vooronderstelt dat het kind op dat moment in staat is naar uitleg te luisteren, maar 'buiten zinnen zijn' is niet iets dat je in een experiment kunt vangen. Noch, zo lijkt het, is meegenomen dat kinderen onder de vier uberhaupt weinig internaliseren.
2) Je uiteraard heel goed een regressielijn kunt trekken tussen hoe vaak je geslagen wordt en de mate van agressie van het kind (ook als je het in gemiddeldes probeert te vangen), om de simpele reden dat je bij regelmatiger slaan al vrij snel in het misbruikgebied terecht komt. Niemand die 'tuchtiging is in een enkel geval toelaatbaar', of zelfs maar 'is positief' zegt zal bedoelen dat je het vaker dan een keer per jaar (oid) dient toe te passen.
ofquote:Op dinsdag 15 november 2011 11:25 schreef _GdR_ het volgende:
[..]
"foei jantje dit mag je nooit meer doen. hier heb je een snoepje"
"Godverdomme jan! dat! mag! *klets* NIET!"
Ah, nog een kenner. Hoeveel kinderen heb jij?quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:25 schreef _GdR_ het volgende:
[..]
"foei jantje dit mag je nooit meer doen. hier heb je een snoepje"
"Godverdomme jan! dat! mag! *klets* NIET!"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |