abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104290380

Welkom in Bulls, Bears & Bucks, de WGR reeks (begonnen in NWS) die is voortgekomen uit de topics mbt tot de val van de dollar en de koersval op de beurzen. In dit topic kun je discussiëren over financieel-economisch nieuws en de achtergronden bij het nieuws.

Enkele definities.
quote:
Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.

Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.

Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.

Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
Eerdere topics

[NWS] Dollar
Topicreeks: De dag dat de dollar viel

[WGR] Dollar
De dollar... Hoe diep gaat hij zinken?
De Amerikaanse dollar in verval: hoe diep zinkt-ie? deel 2.

[NWS] / [AEX] Huidige reeks
Topicreeks: NWS - Bulls, Bears & Bucks

Ook handig...

Achtergronden : De Kredietcrisis.
Tegenlicht: De dag dat de dollar viel
Marketwatch: laatste nieuws Amerikaanse markten
De Financiële Telegraaf: Nederlands nieuws
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken)

Meerjarige grafieken

Euro/Dollar - 1 jaar

S&P 500 - 5 jaar

AEX / Dow Jones - 2 jaar

Hang Seng - 2 jaar

OP

De OP vind je hier.
Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).

[ Bericht 24% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 13-11-2011 06:54:35 ]
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_104290393
Marc Faber verwacht dat Japan en de VS de volgende zijn die defaulten, maar verwacht eerst dat er behoorlijk geld geprint gaat worden en er hyperinflatie optreedt.
We gaan een paar roerige jaren tegemoet..

Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zaterdag 12 november 2011 @ 17:58:30 #3
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104290555
Definities van inflatie en deflatie in de OP zijn de definities van prijsinflatie en prijsdeflatie.

Ben een fan van Faber, maar hij zegt in het fimpje dat de PIGS geld gaan printen en dat dat tot hyperinflatie kan leiden. De PIGS kunnen helemaal geen geld printen.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_104291560
Waar kwam de analyse van de eennalaatste posting uit het vorige topic vandaan?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_104292202
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 18:40 schreef Lyrebird het volgende:
Waar kwam de analyse van de eennalaatste posting uit het vorige topic vandaan?
Het FD
pi_104292342
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 17:52 schreef fedsingularity het volgende:
Marc Faber verwacht dat Japan en de VS de volgende zijn die defaulten, maar verwacht eerst dat er behoorlijk geld geprint gaat worden en er hyperinflatie optreedt.

Vanzelfsprekend gaan geen van beide defaulten, tenzij alle onderdanen failliet gaan.

Zeker in het geval van de USA. Gooien ze de income tax tarieven omhoog, zijn ze van hun decifit af, zelfs als ze dat economische activiteit kost. Easy as 1-2-3, om maar met de Jackson Brothers te spreken.,,,

Faber is een hangende rancuneuze plaat met een commerciele inslag, imho :)
pi_104293252
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 17:52 schreef fedsingularity het volgende:

Ik luister de laatste tijd liever naar Jim Rickards. Die heeft een zeer uitgebreid "mainstream" netwerk en ik vind zijn visies wat reeler.
  zaterdag 12 november 2011 @ 19:51:04 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104293643
Japan en de VS zullen nooit defaulten, want die drukken hun schuld gewoon weg als het moet. Zover ik weet zijn de schulden van Japan en de VS gewoon in Yen respectievelijk dollars, dus hoe die ooit failliet moeten gaan is voor mij niet duidelijk.
The End Times are wild
  zaterdag 12 november 2011 @ 20:03:57 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104294063
De VS en Japan zullen niet snel defaulten op hun "marketable debt" (bonds etc) maar wel op de beloften en verplichtingen aan hun eigen burgers. Dus: kortingen op pensioenen, medicaid, medicare, etc. Het grootste deel van de funding gap ligt daar.

De andere methode die zij zullen hanteren is confiscatie van assets van burgers. Zo zal er bijvoorbeeld beslag worden gelegd op pensioengeld (verplicht een deel "beleggen" in staatsschuld) en in het vergrijsde Japan valt er veel te halen via een hoge erfbelasting.

Btw: "geld printen" lost weinig op. De meeste schuld hebben ze aan hun eigen burgers en bedrijven (nog los van andere problemen die ze zich daarmee op de hals halen). Het buitenland is houder van slechts ca 30% ($4,6T) van de schulden.

[ Bericht 9% gewijzigd door SeLang op 12-11-2011 20:53:04 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 12 november 2011 @ 21:31:11 #10
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104297384
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 19:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zeker in het geval van de USA. Gooien ze de income tax tarieven omhoog, zijn ze van hun decifit af, zelfs als ze dat economische activiteit kost. Easy as 1-2-3, om maar met de Jackson Brothers te spreken.,,,

Incometax = 1 triljoen.
Tekort = 1,3 triljoen.

Dat betekent dus incometax 130% verhogen, zal vast geen invloed hebben op de 70% van GDP = consumption.

Of zie ik het verkeerd?
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_104298311
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 21:31 schreef iamcj het volgende:

[..]

Incometax = 1 triljoen.
Tekort = 1,3 triljoen.

Dat betekent dus incometax 130% verhogen, zal vast geen invloed hebben op de 70% van GDP = consumption.

Of zie ik het verkeerd?
Enigszins relevant filmpje:

pi_104298433
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 19:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend gaan geen van beide defaulten, tenzij alle onderdanen failliet gaan.

Faber is een hangende rancuneuze plaat met een commerciele inslag, imho :)
Wat iamcj zegt, dat kunnen ze niet doen zonder hun complete economie de nek om te draaien.
Faber is een financial stand up comedian, ik mag altijd graag zijn interviews zien.
Hij snapt zelf ook wel dat de piigs niet kunnen printen maar het gaat om de boodschap.
  zaterdag 12 november 2011 @ 22:00:42 #13
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104298491
pi_104298788
quote:
Volgens het cds lijstje staat morgan stanley nog slechter als BAC

Voor wat het waard is natuurlijk.
pi_104300160
Tegenwoordig zie je dagelijks berichten over de rente op obligaties (bij default voor tien jaar)
Wat ik echter vaak mis, is meer informatie over hoe dat getal wordt berekend. Van België weet ik bijvoorbeeld dat het Agentschap van de Schuld zelf slechts een aantal maal per jaar obligaties uitgeeft. Dat terwijl de wijzigingen in de rente zo goed als elke dag aangepast wordt in de media. Hoe rekent men dat juist uit?
Kijkt men gewoon naar vraagprijs voor obligaties op de beurzen met dezelfde termijn op dat moment?

Indien ja, dan vroeg ik me af of je dat wel kan vergelijken. Een tienjarige obligatie die is uitgegeven in 2011 zou toch kunnen een andere waarde hebben dan een tienjarige die reeds is uitgegeven in 2003?
  zaterdag 12 november 2011 @ 23:16:38 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104301429
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 22:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Tegenwoordig zie je dagelijks berichten over de rente op obligaties (bij default voor tien jaar)
Wat ik echter vaak mis, is meer informatie over hoe dat getal wordt berekend. Van België weet ik bijvoorbeeld dat het Agentschap van de Schuld zelf slechts een aantal maal per jaar obligaties uitgeeft. Dat terwijl de wijzigingen in de rente zo goed als elke dag aangepast wordt in de media. Hoe rekent men dat juist uit?
Kijkt men gewoon naar vraagprijs voor obligaties op de beurzen met dezelfde termijn op dat moment?

Indien ja, dan vroeg ik me af of je dat wel kan vergelijken. Een tienjarige obligatie die is uitgegeven in 2011 zou toch kunnen een andere waarde hebben dan een tienjarige die reeds is uitgegeven in 2003?
De quotes die je ziet op de financiele markten dat zijn de yields. Dit staat helemaal los van de couponrente van de obligaties.

Je kunt (fictief voorbeeld) een obligatie hebben die in 2006 is uitgegeven met een coupon van 5% en een looptijd van 10 jaar. De resterende looptijd is nu (in 2011) 5 jaar, dus het is nu een 5 jaars obligatie. En stel dat de overheid in 2011 een nieuwe lening uitgeeft met een looptijd van 5 jaar en bijvoorbeeld een coupon van 1%. Dan heb je dus twee verschillende 5-jaars leningen in omloop met verschillende coupon rente. Toch zullen deze staatsleningen dezelfde yield hebben (namelijk 1,35% op dit moment). Hoe kan dit?

De oude lening met de coupon van 5% is nu meer waard omdat de actuele rente die je nu kunt krijgen veel lager is. Deze lening zal op de markt dus verhandeld worden boven pari. Je betaalt eigenlijk "teveel" voor deze lening zodanig dat het "teveel betalen" precies opweegt tegen de extra rente die je ontvangt. Voor de nieuwe 1% lening geldt het omgekeerde. Omdat de coupon lager is dan de actuele yield in de markt zul je deze lening tegen een korting kunnen kopen.

Hoe werkt het als als de overheid een nieuwe lening uitgeeft? Meestal zal de coupon liggen rond de actuele yield in de markt van vergelijkbare leningen maar het is nooit precies gelijk. Dus stel dat de overheid vandaag een nieuwe lening uitgeeft, dan zal ze die waarschijnlijk een coupon geven van 1,5%. Deze lening wordt geveild en aangezien de actuele yield op dit moment 1,35% is zullen beleggers de koers zodanig omhoog bieden dat de effectieve yield van de nieuwe lening ook uitkomt in de buurt van de 1,35%.
Mijn reisverslagen
pi_104301444
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 22:48 schreef zuiderbuur het volgende:

Dat klopt, maar je kijkt niet naar de oorspronkelijke termijn maar naar de afloopdatum (maturiteit), meer bepaald: naar de tijd hoelang een obligatie nog loopt. Een 30-jaars obligatie van 1-1-1985 en een 5-jaars obligatie van 1-1-2010 lopen beide op 1-1-2015 af. Maar op die 30-jaars betaalt de Staat misschien wel een jaarlijkse couponrente van 12% uit, terwijl de 5-jaars maar 3% oplevert. Daarom wordt nu voor de 30-jaars een hogere prijs betaald dan voor de 5-jaars (terwijl beide op dezelfde datum hetzelfde nominale bedrag zullen uitkeren, bijvoorbeeld 1000 euro). Uit de beurswaarde (dagkoers) van de obligatie, zijn nominale bedrag, zijn couponrente en zijn resterende looptijd is de feitelijke rente te berekenen.
pi_104383558
3 interessante artikelen http://www.gold-eagle.com/editorials_08/lundeen111211.html: onderstaand plaatje is van de 3e en laat zien hoeveel % schuld de FED heeft opgekocht.

Als je dit zo bekijkt dan is mijn conclusie dat QE3 dichterbij is dan ik dacht.
Edit: en Nederland is in een rap tempo af aan het bouwen op zijn dollar reserves.....
pi_104395085
dat gezeur over shorten blijft maar terugkomen he.....

quote:
EU-parlement beperkt speculeren wegens crisis
Laatste update: 15 november 2011 12:28 info
STRAATSBURG - Het speculeren op overheidsschulden in de Europese Unie wordt aan banden gelegd wegens de schuldencrisis.
Foto: ANP

Het Europees Parlement in Straatsburg stemde dinsdag met grote meerderheid voor het beperken van het speculeren op koersdalingen (short selling). Ook mogen niet meer in alle gevallen zogenoemde credit default swaps worden gekocht (een soort verzekering tegen wanbetaling).

De handel in short selling en credit default swaps levert woekerwinsten op, en draagt zo bij aan de wispelturigheid van de financiële markten. Volgens parlementariërs heeft bijvoorbeeld de handel in credit default swaps de crisis in Griekenland vergroot.

Voortaan mag iemand alleen credit default swaps op staatsleningen kopen als hij die staatsobligaties daadwerkelijk bezit.

Verder wordt de handel transparanter gemaakt, zodat de toezichthouders op de financiële markten beter in staat zijn wantoestanden te voorkomen. De Europese beurswaakhond ESMA gaat hierbij een centrale rol spelen. Ook krijgt de instantie bevoegdheden om in noodgevallen snel te kunnen ingrijpen.

Het parlement bereikte na een jaar onderhandelen een akkoord met de EU-lidstaten over de nieuwe regels. Zij gaan volgend jaar november in.
van nu.nl geplukt
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104395574
Lekker de gevolgen aanpakken en niets aan de oorzaken doen...
For great justice!
pi_104424279
Dit gaat verder dan gezeur, hier ontstaat aanzienlijke economische schade door. Een keten van transacties kan wellicht niet meer plaats hebben omdat het niet meer mogelijk is in CDS'en te beleggen zonder ook de bijbehorende staatsleningen in bezit te hebben. Juist dankzij een CDS kan risico doorverkocht worden aan een partij die meer risico wil nemen. Als dat niet meer kan raken staatsobligaties minder in trek en dat leidt weer tot hogere rentestanden en dus een verergering van de huidige problemen.

Ook het feit dat de maatregelen alleen op staatsobligaties en derivaten die daar op gebaseerd zijn gericht zijn is dubieus. Kennelijk zijn onderstaande effecten alleen op staatsobligaties van toepassing...
quote:
De handel in short selling en credit default swaps levert woekerwinsten op, en draagt zo bij aan de wispelturigheid van de financiële markten.
pi_104426679
ik zei gister tegen mijn wederhelft: "tis alsof je een stoelendans hebt, waarbij je dan de helft van de mensen verplicht om te blijven zitten"

maar het is eigenlijk meer een soort van domino d-day, waar je dan een rijtje steentjes wegsnokt omdat ze om dreigen te vallen
pi_104427237
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2011 00:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
Juist dankzij een CDS kan risico doorverkocht worden aan een partij die meer risico wil nemen. Als dat niet meer kan raken staatsobligaties minder in trek en dat leidt weer tot hogere rentestanden en dus een verergering van de huidige problemen.
Misschien heb ik het mis, maar kun je zo'n CDS vergelijken met een brandverzekering op iemand anders zijn huis? Als dat zo is, dan vind ik het geen probleem om dit te schrappen. Een verzekering moet in mijn ogen immers geen voordeel op leveren, maar risicos afdekken. Alles wat geld oplevert bij een default moet afgeschaft worden, omdat er dan partijen zijn die het aan gaan moedigen.
pi_104430592
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:42 schreef zuchtje het volgende:
Een verzekering moet in mijn ogen immers geen voordeel op leveren, maar risicos afdekken.
Wat doet je vermoeden dat de situatie nu anders is? Het feit dat de CDS-prijzen momenteel de pan uit rijzen heeft een reden. Door de verhandelbaarheid in CDS te beperken krijg je nog meer illiquiditeit in een al relatief rustige markt waardoor juist dan risico's verkeerd geprijsd worden. Het directe gevolg is dat rentestanden volatieler worden en mogelijk hoger uitpakken.
One man's trash, another man's treasure.
pi_104431111
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:42 schreef zuchtje het volgende:
Misschien heb ik het mis, maar kun je zo'n CDS vergelijken met een brandverzekering op iemand anders zijn huis? Als dat zo is, dan vind ik het geen probleem om dit te schrappen. Een verzekering moet in mijn ogen immers geen voordeel op leveren, maar risicos afdekken. Alles wat geld oplevert bij een default moet afgeschaft worden, omdat er dan partijen zijn die het aan gaan moedigen.
De vraag is meer, zou jij nog een auto kopen als je je niet voor die auto kon verzekeren? Met als risico dus dat al je een forse aanrijding krijgt, je voor 100000 Euro aan medische kosten het schip in kan gaan.
pi_104431276
Ik denk trouwens dat de informatievoorzienende werken van een rating vrij beperkt is. Er is nog veel meer informatie beschikbaar op basis waarvan marktpartijen tot een bepaalde afweging komen. Als de kredietbeoordeling weg val, zal dat niets aan de overige informatie veranderen en dus is het maar zeer de vraag of er wezenlijke verschillen op gaan treden qua informatie in de markt.

Enige punt waarop het dan nog een rol kan spelen is dat je misschien voorkomt dat bepaalde partijen tot verkoop moeten over gaan omdat de rating te laag wordt. Maar een goed risicomanager kijkt naar het risico en niet alleen naar de rating denk ik.
pi_104431581
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De vraag is meer, zou jij nog een auto kopen als je je niet voor die auto kon verzekeren? Met als risico dus dat al je een forse aanrijding krijgt, je voor 100000 Euro aan medische kosten het schip in kan gaan.
Nee.

Zou jij de weg nog op gaan als de dorpscoureur een verzekering op jouw auto heeft afgesloten?
pi_104431624
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar een goed risicomanager kijkt naar het risico en niet alleen naar de rating denk ik.
Is dat dan de reden dat onze pensioenfondsen met die enorme gaten in hun begroting zitten?
pi_104432308
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:49 schreef Arkai het volgende:

[..]

Wat doet je vermoeden dat de situatie nu anders is? Het feit dat de CDS-prijzen momenteel de pan uit rijzen heeft een reden. Door de verhandelbaarheid in CDS te beperken krijg je nog meer illiquiditeit in een al relatief rustige markt waardoor juist dan risico's verkeerd geprijsd worden. .
dus toen er nog geen cds bestond functioneerde de markt nog niet wil je zeggen. Volgen mij worden er juist vanaf het moment dat cds op de markt gezet zijn veel meer risicos genomen door mensen die totaal niet meer weten waar men mee bezig is. En dan hebben we het nog niet eens over cds zonder de onderliggende waarde te bezitten gehad. Wat natuurlijk helemaal niet kan met normale verzekeringen dus ook niet met cds.
pi_104432655
Maar het feit dat je een CDS van bv Griekenland kon kopen zonder de onderliggende staatsobligatie van Griekenland te bezitten is toch gewoon absurd?? Dat is alleen maar goed dat ze dat hebben verboden.

Anders krijg je dus partijen die in grote mate CDS Griekenland opkopen en daarna gaan roepen dat er problemen zijn met de Griekse economie, waardoor zij miljarden opstrijken door de uitkering van de CDS. (zo is het in werkelijkheid niet helemaal gegaan, maar het is maar een voorbeeld)

Zoals zuchtje al zegt, je kan het vergelijken als brandverzekering op het huis van de buren. Als jij die verzekering hebt, dan heb je een enorme incentive om het huis van de buren in de fik te steken, wat natuurlijk niet optimaal is economisch/sociaal gezien...
pi_104433857
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:59 schreef BraveDribbel het volgende:
Maar het feit dat je een CDS van bv Griekenland kon kopen zonder de onderliggende staatsobligatie van Griekenland te bezitten is toch gewoon absurd?? Dat is alleen maar goed dat ze dat hebben verboden.

Anders krijg je dus partijen die in grote mate CDS Griekenland opkopen en daarna gaan roepen dat er problemen zijn met de Griekse economie, waardoor zij miljarden opstrijken door de uitkering van de CDS. (zo is het in werkelijkheid niet helemaal gegaan, maar het is maar een voorbeeld)

Zoals zuchtje al zegt, je kan het vergelijken als brandverzekering op het huis van de buren. Als jij die verzekering hebt, dan heb je een enorme incentive om het huis van de buren in de fik te steken, wat natuurlijk niet optimaal is economisch/sociaal gezien...
Ga eens enorm hard roepen dat er problemen zjin met de Duitse economie.

Het zal je niet veel opleveren.

Pas geleden kwam er een grafiekje op FOK voorbij waarop de rente die verschillende Europese landen vanaf 2000 betaald hebben. Bleek tot ~2008 volledig gelijk op te lopen. Hoe was dat in GHN mogelijk?? Had er toen maar iemand geroepen dat er iets volledig mis zat bij de Griekse economie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_104434547
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ga eens enorm hard roepen dat er problemen zjin met de Duitse economie.

Het zal je niet veel opleveren.

Daar ben ik het met je eens, maar dachten veel mensen dit ook niet over de Franse economie? Werd vaak gezien als de sterkhouder samen met Duitsland in de Eurozone, maar nu staan ook zij te wankelen... Dus het kan wel degelijk effect hebben (al dan niet terecht daar niet van...)
  woensdag 16 november 2011 @ 14:22:49 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104435318
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

Enige punt waarop het dan nog een rol kan spelen is dat je misschien voorkomt dat bepaalde partijen tot verkoop moeten over gaan omdat de rating te laag wordt. Maar een goed risicomanager kijkt naar het risico en niet alleen naar de rating denk ik.
Het is denk ook weer een symptoom van het feit dat fondsbeheerders beleggen voor relatieve returns (een index verslaan). Veel (pensioen)fondsen hebben regels hoeveel je mag beleggen in een bepaalde risico catagorie. Als ik een fundmanager ben en ik moet 10 miljard beleggen in AAA-rated debt, dan pak ik natuurlijk liever Frankrijk dan Duitsland want dat geeft me 1,9% extra jaarlijks rendement. Natuurlijk zijn die Franse leningen riskanter dan Duitse maar ik kan binnen de regels 1,9% extra jaarlijks rendement halen dus doe ik dat.
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 november 2011 @ 14:40:42 #34
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_104436004
http://www.federalreserve.gov/releases/cp/volumestats.htm

Sinds juli ongeveer kan je mooi zien wat er met het vertrouwen is gebeurd :P
The more debt, the better
pi_104438931
http://gonzalolira.blogsp(...)n-europeand-its.html

Zijn er nog bond-experts in de zaal die het niet eens zijn met Gonzalo Lira of moet ik nog snel ff een extra rondje gaan pinnen.
  donderdag 17 november 2011 @ 15:06:38 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104476173
quote:
Fed Now Largest Owner of U.S. Gov’t Debt—Surpassing China

(CNSNews.com) - At the close of business on Tuesday, the debt of the federal government exceeded $15 trillion for the first time--with the largest single owner of the publicly held portion of that debt being the Federal Reserve.

Over the past year, as the Federal Reserve massively increased its holdings of U.S. Treasury securities and entities in China marginally decreased theirs, the Fed surpassed the Chinese as the top owner of publicly held U.S. government debt.

In its latest monthly report, the Federal Reserve said that as of Sept. 28, it owned $1.665 trillion in U.S. Treasury securities. That was more than double the $812 billion in U.S. Treasury securities the Fed said it owned as of Sept. 29, 2010.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_104615727
Binnenkort gaat er iets bijzonders gebeuren op http://www.usdebtclock.org/
pi_104617980
quote:
6s.gif Op maandag 21 november 2011 00:35 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Binnenkort gaat er iets bijzonders gebeuren op http://www.usdebtclock.org/
Je doelt op de debt-to-GDP die door de 100% gaat? *)
pi_104618025
Daar zijn we nu in ieder geval doorheen. Alhoewel, external-debt-to-gdp staat nog net onder de 100.
pi_104618034
Zie "Gross Debt to GDP", die staat nu op 99,9985620%.
(vakje rechtsboven het grote "US Total Debt"-vak in het midden)
pi_104618562
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 05:43 schreef dvr het volgende:
En er overheen! *O*
For great justice!
pi_104619154
Aiai, wat een mijlpaal. Ben benieuwd of de Congressional Budget Office het met de cijfers eens is en er een persberichtje aan waagt. Iets zegt me van niet.. :)
pi_104619353
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 04:06 schreef dvr het volgende:

[..]

Je doelt op de debt-to-GDP die door de 100% gaat? *)
Ik doelde er eigenlijk op dat de "US National Debt" (linksboven) boven het "US Gross Domestic Product" (rechts boven het midden) zou uitstijgen. Want dat er ook een percentage staat was me nog niet eens opgevallen. :@

Wel een beetje raar: als ik kijk naar de definitie van het percentage "Gross Debt to GDP ratio", dan kom ik tot de conclusie dat dat exact hetzelfde is als de "US National Debt" gedeeld door het "US Gross Domestic Product". Maar alhoewel het percentage nu nét boven de 100% uitkomt, terwijl de "US National Debt" ($15.031.664...) op dit moment nog nét lager is dan het "US Gross Domestic Product" ($15.031.719...). Maar ook die zal er binnenkort toch echt overheen gaan.

Zal vast met een kleine correctiefactor of een afrondingsfout ofzo te maken hebben.
  maandag 21 november 2011 @ 10:35:58 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104621065

Ik kan niet wachten tot die yields in de VS ook uit de hand gaan lopen en ze daar iets gaan leren over de beperkingen van een centrale bank om daar controle over te houden.
Mijn reisverslagen
pi_104624216
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 10:35 schreef SeLang het volgende:
Ik kan niet wachten tot die yields in de VS ook uit de hand gaan lopen en ze daar iets gaan leren over de beperkingen van een centrale bank om daar controle over te houden.
Hopelijk gebeurt dat eerder dan dat de ECB*/politiek denkt dat de Amerikaanse methode succesvol is geweest en het zelf toe gaat passen.

* ECB zal wel weten dat het niet zo is, maar wordt door de politiek onder druk gezet om met iets te komen.
pi_104624543
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 09:15 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Maar alhoewel het percentage nu nét boven de 100% uitkomt, terwijl de "US National Debt" ($15.031.664...) op dit moment nog nét lager is dan het "US Gross Domestic Product" ($15.031.719...). Maar ook die zal er binnenkort toch echt overheen gaan.
En inderdaad... ;)
  maandag 21 november 2011 @ 12:47:20 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104625146
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 12:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hopelijk gebeurt dat eerder dan dat de ECB*/politiek denkt dat de Amerikaanse methode succesvol is geweest en het zelf toe gaat passen.

* ECB zal wel weten dat het niet zo is, maar wordt door de politiek onder druk gezet om met iets te komen.
Ik denk zelf dat de VS pas in gevaar komt als de eurocrisis is opgelost. De eurocrisis is de perfecte bliksemafleider.
Mijn reisverslagen
pi_104629181
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 05:43 schreef dvr het volgende:
Staatsschuld VS boven 100 procent
pi_104629389
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 21 november 2011 @ 14:44:50 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104629477
quote:
Dit is echter veel interessanter nieuws:

quote:
U.S. Debt Supercommittee Ready to Announce Failure

A debt-reduction committee with special powers that was supposed to dissolve congressional gridlock in Washington is instead on the brink of failure, setting the stage for $1.2 trillion in automatic spending cuts.

http://www.bloomberg.com/(...)ailure-of-talks.html
Met een beetje geluk leidt dat tot een verdere downgrade van de USA
Mijn reisverslagen
pi_104629618
quote:
10s.gif Op maandag 21 november 2011 14:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

Ik denk niet dat die 1,2 biljoen veel gaan uitmaken eerlijk gezegd :'). Das zeker over een periode van 10 jaar?
pi_104629779
quote:
Gaat niet gebeuren, want die bezuiniging gaat sowieso door, maar nu met de kaasschaaf. Die club ging alleen over het verdelen van de bezuinigingen.
  maandag 21 november 2011 @ 14:56:17 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104629974
quote:
10s.gif Op maandag 21 november 2011 14:48 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die 1,2 biljoen veel gaan uitmaken eerlijk gezegd :'). Das zeker over een periode van 10 jaar?
Het is inderdaad een druppel op een gloeiende plaat

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:51 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Gaat niet gebeuren, want die bezuiniging gaat sowieso door, maar nu met de kaasschaaf. Die club ging alleen over het verdelen van de bezuinigingen.
Dat is nog maar de vraag, want nu is er opeens minder geld voor allerlei hobby projectjes die nodig zijn voor herverkiezing van de messias. Maar als het congress alsnog onder die $1,2T gaat proberen uit te komen dan leidt dat waarschijnlijk wel tot een verdere downgrade.
Mijn reisverslagen
pi_104631256
quote:

[..]

[..]

Dit artikel legt uit waarom gridlock uiteindelijk leidt tot een deficit reduction van iets van 7 met heeeeeel veel nullen: http://finance.yahoo.com/(...)w-may-133350281.html

En dat legt indirect ook uit waarom het nogal los zal lopen met de rating van de USA. Het simpelweg niet verlengen van tax cuts levert al deze bedragen op, het niet indexeren van budgetten en andere bedragen de rest.

Vergelijk dat eens met europa :)
  maandag 21 november 2011 @ 15:44:09 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104631947
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 15:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dit artikel legt uit waarom gridlock uiteindelijk leidt tot een deficit reduction van iets van 7 met heeeeeel veel nullen: http://finance.yahoo.com/(...)w-may-133350281.html

En dat legt indirect ook uit waarom het nogal los zal lopen met de rating van de USA. Het simpelweg niet verlengen van tax cuts levert al deze bedragen op, het niet indexeren van budgetten en andere bedragen de rest.

Vergelijk dat eens met europa :)
Maar dat gaat om het niet verlengen van dingen die vanzelf aflopen. Met andere woorden, dat zit dan toch al in de geprojecteerde budgetten voor de toekomst (waar ook de CRA's vanuit gaan)?

Een gridlock waarbij de $1,2T cuts van die augustus deal doorgaan leidt niet tot een downgrade want die $1,2T is ingecalculeerd. Maar mocht men die $1,2T uiteindeijk niet doorvoeren dan wacht er een downgrade, begrijp ik tenminste van een van de CRA's
Mijn reisverslagen
pi_104631953
Dat werken met wetgeving die om de zoveel tijd verlengd moet worden omdat het anders vervalt is toch iets wat ze wel goed op de rails hebben in de VS.
pi_104634165
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 15:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar dat gaat om het niet verlengen van dingen die vanzelf aflopen. Met andere woorden, dat zit dan toch al in de geprojecteerde budgetten voor de toekomst (waar ook de CRA's vanuit gaan)?

Een gridlock waarbij de $1,2T cuts van die augustus deal doorgaan leidt niet tot een downgrade want die $1,2T is ingecalculeerd. Maar mocht men die $1,2T uiteindeijk niet doorvoeren dan wacht er een downgrade, begrijp ik tenminste van een van de CRA's
Daar zit wat in t.a.v. CRA's en projecties, maar uiteindelijk is een relatief geringe belastingverhoging voldoende om enorm veel geld binnen te roeien. En dan komt vwb personal income tax de USA van een enorm lage basis af, in tegenstelling tot Europa. Vreemd genoeg is het voor corporate income tax precies omgekeerd, en dat heb ik nooit begrepen.
pi_104635084
quote:

Pray and delay
:')
One man's trash, another man's treasure.
pi_104636558
quote:
10s.gif Op maandag 21 november 2011 16:52 schreef Arkai het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Pray and delay
wel lekker warm in die kamer :+
pi_104636741
pi_104636861
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 17:22 schreef simmu het volgende:

[..]

wel lekker warm in die kamer :+
pi_104668084
Schuldencomité VS geeft toe: onderhandelingen mislukt
De voorzitters van het partijoverschrijdend comité dat moet toezien op een langetermijnoplossing van de Amerikaanse staatsschuld maakten zojuist bekend dat de onderhandelingen daartoe mislukt zijn. Hierdoor gaan er automatisch eerder vastgelegde bezuinigingen in per 2013.

Update 23.33 uur: Volgens kredietbeoordelaar Standard & Poor’s bevestigt het mislukken van het overleg tussen de Republikeinen en Democraten de op 6 augustus verlaagde kredietwaardigheid van de VS. S&P noemt de economische situatie in het land “bedreigend”, meldt persbureau AFP

Dat laten Democratische voorzitter Patty Murray en haar Republikeinse collega Jeb Hensarling weten in een gezamenlijke verklaring, meldt persbureau Reuters.

“After months of hard work and intense deliberations, we have come to the conclusion today that it will not be possible to make any bipartisan agreement available to the public before the committee’s deadline”

Dit nieuws komt niet onverwacht, aangezien al dagen gehint werd op het vastlopen van de besprekingen binnen de zogenoemde ‘super committee’.

Onze correspondent Guus Valk twittert vanuit de VS:
apjvalk twitterde op maandag 21-11-2011 om 23:05:14 Het falen van de supercommissie is ook meteen een overwinning voor de polarisatie. Washington gaat een jaar van impasse tegemoet reageer retweet
Het comité bestaande uit twaalf Republikeinen en Democraten moesten voor de deadline van 23 november manieren vinden om de komende tien jaar 1,2 biljoen dollar te bezuinigingen op de overheidsuitgaven. Vrijdag zei buitenlandredacteur Ykje Vriesinga van NRC Handelsblad al dat de ‘super committee’ gedoemd was om te mislukken. Vriesinga:

“Van te voren werd er al over gesproken dat het comité gedoemd was om te falen. Simpelweg omdat je twaalf mensen bij elkaar zet die het al eerder niet eens werden [over het verhogen van het schuldenplafond] Als de ‘super committee’ er niet in slaagt om op 23 november tot een overeenstemming te komen dan gaan er automatisch bezuinigingen in, die voor beide partijen pijn doen, zoals de sociale zekerheid voor de Democraten en het korten op Defensie, wat de Republikeinen niet willen. Met een deadline in november werd gedacht dat de twee partijen wel tot een overeenkomst zouden komen.”

Vooral de Republikeinen zullen last hebben van de bezuinigingen, die vanaf 2013 ingaan. Vriesinga:

“De schuld van het falen van het partijoverschrijdend comité om tot een overeenkomst te komen zal vooral bij de Republikeinen gelegd worden, zeggen analisten. Zij worden gezien als degenen die het politieke proces frustreren. En dat komt de Democraten goed uit. De automatische bezuinigingen die na het falen ingaan, zullen overigens ook gefaseerd ingaan zodat de Amerikanen, en Obama, daar niet meteen last van hebben.”
pi_104690097
http://gulfnews.com/busin(...)-euro-rally-1.935285

quote:
US debt woes could help Euro rally
Many currency strategists have been calling for ECB to do an SNB-type of intervention by offering unlimited liquidity to the market and even setting hard caps for Italian and Spanish bonds yields

As this holiday shortened week starts the focus of most currency traders remains on the debt markets both in Europe and the US. In Europe the sovereign bonds of peripheral economies continue to be under enormous amount of stress with yields on benchmark 10 year Italian bonds still hovering near the critical 7% level.
Many currency strategists have been calling for ECB to do an SNB-type of intervention by offering unlimited liquidity to the market and even setting hard caps for Italian and Spanish bonds yields. Yet, the central bankers in Frankfurt remain highly reluctant to act so aggressively continuing to stick to their mantra that their only mandate is price stability. Ultimately the ECB is the only institution in Europe that has the power to stop the assault of the shorts. Unfortunately their ambivalence on policy is being reflected by the ambivalence in price of the EUR/USD which continued to oscillate around the 1.3500 level for most of last week.
There are however two possible developments this week that could trigger a short covering rally in the pair. One scenario centers around the idea that the ECB could lend money to the IMF which in turn would use funds to prop up the struggling European credit markets and ease some of the financing problems for Southern European economies.
Although for now this idea remains pure speculation, if out into place the IMF/ECB deal would be able to sidestep many of the structural impediments that have prevented the EZ authorities from acting more assertively so far as the credit crisis continues to spin out of control. Most importantly such a deal would avoid the political risk of trying to amend the EU treaty which would not only prove problematic but may also take a considerable amount of time. The IMF structure would also provide the necessary discipline to affect fiscal reforms in the problem nations and will most likely prove politically palatable to the German populace. In short this was the first credible plan that the market has seen and if it gathers momentum this week then the EUR/USD could trade higher.
Als we nu toch een beetje de staten van Europa zijn als landen, maar toch afgerekend worden als individuelen, Amerika niet, is dat misschien toch wel een goede oplossing, gewoon garant staan als Europa zijnde en gewoon ''geld printen''/''euro obligaties invoeren'', zoals Amerika doet (FED), veel staten in de VS staan er veel slechter voor en wordt ook niet opgeteld als de totale schuld. Die handelaren op de beurs die schrikken om het minste, dat gebeurt nu in Europa in principe, het kleinste geluid en huppa de rente schiet omhoog, niet veel anders. Dus samen sta je sterk, laat je niet gek maken, geef niet toe.
We moeten gewoon onze eigen weg inslaan, en niet meer kijken naar Amerika en doen zoals het haar pleziert.

Dus de neuzen dezelfde kant op als europa zijnde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Plugin op 22-11-2011 20:46:09 ]
  woensdag 23 november 2011 @ 11:42:07 #64
38496 Perrin
pi_104712584
Kalkoen, niet Turkije, gelukkig :)

quote:
‘Turkey war’ engages US grocers

Turkey wars” have broken out among anxious US grocers as they sell Thanksgiving birds at deep discounts – in spite of record high wholesale prices – to woo cash-strapped shoppers.

Some stores are selling frozen turkeys for as little as 47 cents per pound, while the benchmark wholesale price currently stands at an all-time high of $1.19 per pound, according to Urner Barry, a commodity research group.

“There are tremendous turkey wars,” said Meredith Adler, senior analyst at Barclays Capital, ahead of Thanksgiving on Thursday. “Most [supermarkets] do not make money on turkeys. They make money on everything else.”

Loss-leading turkeys reflect the anxious spirit of a holiday season in which budgets are tight, consumer sentiment is fragile and many retailers have decided to sacrifice profits in order to defend their market share.
pi_104921829
Wat gaat het slecht met het consumentenvertrouwen in de VS :')
http://www.nrc.nl/inbeeld(...)ack-friday-in-de-vs/

pi_104922087
ik vind dit er wel bij passen:

wij houden het hier trouwens op max 15 pleuri de man. ik heb zelfs nog afgedongen oor manlief zn kado :P maar goed; we staan bekend als links tuig :Y ik leef naar mijn rep :6

ter verheldering; ik sla soms echt stijl achterover mbt wat mensen beschouwen als noodzakelijk om te hebben! waanzin! dat is het
pi_104922357
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 14:42 schreef simmu het volgende:
ik vind dit er wel bij passen:

wij houden het hier trouwens op max 15 pleuri de man. ik heb zelfs nog afgedongen oor manlief zn kado :P maar goed; we staan bekend als links tuig :Y ik leef naar mijn rep :6
Je moet wel je reputatie bijhouden.
quote:
ter verheldering; ik sla soms echt stijl achterover mbt wat mensen beschouwen als noodzakelijk om te hebben! waanzin! dat is het
Begreep ooit van Amerikanen dat ze tot april bezig zijn om hun creditcard-kerstinkopen af te betalen(!)
  maandag 28 november 2011 @ 15:21:12 #68
38496 Perrin
pi_104923486
quote:
Secret Fed Loans Gave Banks Undisclosed $13B

The Federal Reserve and the big banks fought for more than two years to keep details of the largest bailout in U.S. history a secret. Now, the rest of the world can see what it was missing.

A fresh narrative of the financial crisis of 2007 to 2009 emerges from 29,000 pages of Fed documents obtained under the Freedom of Information Act and central bank records of more than 21,000 transactions. While Fed officials say that almost all of the loans were repaid and there have been no losses, details suggest taxpayers paid a price beyond dollars as the secret funding helped preserve a broken status quo and enabled the biggest banks to grow even bigger.

The amount of money the central bank parceled out was surprising even to Gary H. Stern, president of the Federal Reserve Bank of Minneapolis from 1985 to 2009, who says he “wasn’t aware of the magnitude.” It dwarfed the Treasury Department’s better-known $700 billion Troubled Asset Relief Program, or TARP. Add up guarantees and lending limits, and the Fed had committed $7.77 trillion as of March 2009 to rescuing the financial system, more than half the value of everything produced in the U.S. that year.

The 190 firms for which data were available would have produced income of $13 billion, assuming all of the bailout funds were invested at the margins reported, the data show.

The six biggest U.S. banks’ share of the estimated subsidy was $4.8 billion, or 23 percent of their combined net income during the time they were borrowing from the Fed. Citigroup would have taken in the most, with $1.8 billion.
pi_104923860
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 15:21 schreef Perrin het volgende:

[..]

Sterker nog, het was de facto ongelimiteerd. Wat ik veel ontluisterender vind, is dat banken gezamelijk circa 13 miljard verdiend hebben aan het lenen van noodgeld tegen lagere tarief dan markttarieven.....
  maandag 28 november 2011 @ 15:35:23 #70
38496 Perrin
pi_104924026
Herkapitalisatie moet toch érgens vandaan komen? :P
pi_104924060
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 15:35 schreef Perrin het volgende:
Herkapitalisatie moet toch ergens vandaan komen :P
Die bonussen moeten ergens vandaan komen.

Bankiers zijn de parasieten, het financiële systeem is een parasitair systeem (geworden).

Wie dat nog steeds niet ziet is stekeblind.
  FOK!fotograaf maandag 28 november 2011 @ 16:58:02 #72
18921 freud
Who's John Galt?
pi_104927588
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 14:34 schreef Aether het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een goeie foto zegt meer dan 1000 bailouts... Algemeen onderschrift: "We will never learn!"

quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 15:21 schreef Perrin het volgende:
Dit berichtje is toch al een paar maanden oud? Kan me herinneren dat er al een tijd geleden zoiets stond. Dat soort dingen gebeuren hier ook. Geen uitbetaling van de tranches aan Griekenland, maar de banken mogen wel de staatsobligaties gebruiken als onderpand bij het EMF. Banken kopen dus de obligaties, gebruiken die voor leningen van het EMF en gebruiken het geleende geld om meer obligaties te kopen. Kortom: de overheid krijgt gewoon geld en stimuleert de banken daar.

Ik vond het voorstel van Mish eigenlijk wel wat hebben. NL, D, etc uit de euro stappen. Maakt economisch meer zin, alleen weet ik niet wat ik erger vind; de gevolgen van in de euro blijven of een provincie van Duitsland worden...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 28 november 2011 @ 17:08:47 #73
38496 Perrin
pi_104928075
quote:
6s.gif Op maandag 28 november 2011 16:58 schreef freud het volgende:

Dit berichtje is toch al een paar maanden oud?
Hm, dit Bloomberg-artikel is van vandaag, zag 't vandaag ook terug op verschillende financiële blogs. Volgens mij is de precieze informatie welke bank hoeveel kreeg wel nieuw.
pi_104928258
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 14:34 schreef Aether het volgende:

_O_.

Maar waar betalen die Amerikanen die extra uitgaven opeens van :?
pi_104928720
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 17:12 schreef pberends het volgende:

[..]

_O_.

Maar waar betalen die Amerikanen die extra uitgaven opeens van :?
In 2008 - toen de crisis al begonnen was - draaide ze ook best een aardige black friday.

Daarna ging het weer een stuk minder.

Kan nu ook gebeuren.
pi_104928753
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 17:14 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe verzin je het.
Heb hier een tijd terug iets over gelezen. In Amerika zijn roltrappen zoals je die in Europa ziet waar je een winkelwagen op kunt zetten zeldzamer. Dit is dan een alternatief als er weinig ruimte.

quote:
Having lived in Germany as a kid I can at least vouch for the fact that they are lightyears ahead of us in shopping cart technology.
http://onemansblog.com/20(...)rget-cart-escalator/
pi_104956120
quote:
Fitch waarschuwt voor kredietbeoordeling VS

NEW YORK - Kredietbeoordelaar Fitch geeft de Verenigde Staten tot 2013 om met een ''geloofwaardig plan'' te komen om de gigantische schuldenberg van het land aan te pakken.

Foto: Thinkstock
Lukt dat niet, dan loopt het land grote risico's om zijn AAA-rating te verliezen.
Dat maakte Fitch maandagavond laat bekend. Het bureau heeft de verwachting voor de kredietwaardigheid van de grootste economie van de wereld naar beneden toe bijgesteld, van stabiel naar negatief.
http://www.nu.nl/economie(...)tbeoordeling-vs.html

Voor 2013 met een plan komen, mooie deadline. :')
For great justice!
pi_104964040
quote:
‘Binnen tien dagen negatief advies kredietwaardigheid Frankrijk’
Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s kan de komende tien dagen een negatief advies uitvaardigen over de Franse kredietwaardigheid. Dat zou betekenen dat de gekoesterde en voor het Europese noodfonds essentiële AAA-status in het geding is.

Dat meldt de Franse krant La Tribune op basis van een diplomatieke bron. Een woordvoerder van S&P wilde tegenover persbureau Reuters niet reageren. Vrijdag verlaagde het bureau nog de rating van België van AA+ naar AA vanwege de aanhoudende politieke instabiliteit.

[...]
pi_104969530
quote:
Tegenvaller van 30 miljard pond in VK

Het Verenigd Koninkrijk stevent door het verslechterende economische klimaat af op een fikse tegenvaller op de begroting. Dit maakt de Britse minister van Financiën George Osborne dinsdag bekend, zo meldt de zakenkrant Financial Times.

In zijn begrotingsplan van maart ging Osborne nog uit van een begrotingsoverschot van 6 miljard pond (7 miljard euro) in 2015. Volgens de nieuwste berekeningen van het Britse begrotingsbureau is er in dat jaar nu sprake van een tekort van 24 miljard pond, zo meldt de krant.

Osborne zei afgelopen weekeinde nog vast te houden aan zijn begrotingsdoelstellingen, waardoor een verlenging van de huidige bezuinigingsronde in het vooruitzicht lijkt te liggen. Dit is een flinke streep door de rekening van de regeringscoalitie, die had gehoopt voor de verkiezingen van 2015 de bevolking te kunnen paaien met fiscale meevallers.
Gelukkig, het scheelt maar 30 miljard. Hadden ze in die eerdere berekeningen soms een Grieks bureau ingehuurd?
  dinsdag 29 november 2011 @ 17:34:22 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104973759
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:49 schreef pberends het volgende:

[..]

Gelukkig, het scheelt maar 30 miljard. Hadden ze in die eerdere berekeningen soms een Grieks bureau ingehuurd?
Verhoging van brandstof accijns gaat niet door *O*
Mijn reisverslagen
  dinsdag 29 november 2011 @ 17:45:05 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104974200
quote:
Oud-AFM-topman somber over crisis

Oud-minister en oud-AFM-topman Hans Hoogervorst is somber over de crisis in de eurozone. Voor de enquêtecommissie-De Wit zei hij dat de problemen misschien wel onbeheersbaar zijn geworden.

Volgens Hoogervorst staan nog steeds veel staatsobligaties voor een te hoog bedrag in de boeken van banken. Hij noemt de huidige situatie rampzalig.

'Opgeblazen'
"Eerst wordt het financiële stelsel opgeblazen, dan worden de overheden in stelling gebracht en die zijn nu zelf in de problemen gekomen", zei hij.

Hoogervorst had het niet meer mogelijk geacht dat in de Europese Monetaire Unie overheden failliet kunnen gaan.

http://nos.nl/artikel/317793-oudafmtopman-somber-over-crisis.html
Als zelfs een toezichthouder denkt dat defaults op sovereign debt onmogelijk zijn dan heb je wel een probleem ja :+
Mijn reisverslagen
pi_104974450
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als zelfs een toezichthouder denkt dat defaults op sovereign debt onmogelijk zijn dan heb je wel een probleem ja :+
De aperte naïviteit of misschien zelfs domheid van de zgn. toppers blijft me elke keer weer verbazen.
pi_104974521
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mij intrigeert vooral het woordje 'meer' in de quote van Hoogervorst. Hoezo niet meer? Huh? Wat is er veranderd dan?
pi_104974739
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mij intrigeert vooral het woordje 'meer' in de quote van Hoogervorst. Hoezo niet meer? Huh? Wat is er veranderd dan?
Vroeger kon (en gebeurde) het wel, Europese overheden die failliet gaan, en nu binnen de EMU niet meer. Tenminste, dat dacht hij, maar dat valt dus vies tegen.
pi_104974908
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:57 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Vroeger kon (en gebeurde) het wel, Europese overheden die failliet gaan, en nu binnen de EMU niet meer. Tenminste, dat dacht hij, maar dat valt dus vies tegen.
Dan vind ik het wel aardig eng dat zo iemand het tot baas van de AFM kan schoppen.....
pi_104975300
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:49 schreef pberends het volgende:

[..]

Doen ze nu niet iets wat ze qua beleid plaatst tussen Griekenland en Italië ? Ze kunnen nog erg voordelig lenen en nemen het er dus maar even van?
pi_104975314
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 november 2011 18:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan vind ik het wel aardig eng dat zo iemand het tot baas van de AFM kan schoppen.....
Och, valt wel mee toch. Ik kan geen enkele topper bedenken die z'n topsalaris waard is. Veelal lui met een grote mond die dingen overtuigend weten te brengen en die maximaal geprofiteerd hebben van de gouden jaren, door zich achterlijk hoge salarissen te laten uitbetalen, veelal uit gemeenschapsgeld. Maar zeker niet de intelligentste lieden op de werkvloer en ook niet de hardst werkende. Wel degenen met de minste schaamte.
  FOK!fotograaf dinsdag 29 november 2011 @ 22:57:15 #89
18921 freud
Who's John Galt?
pi_104990528
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 november 2011 07:59 schreef Q. het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)tbeoordeling-vs.html

Voor 2013 met een plan komen, mooie deadline. :')
Ik moest lachen. Er is nu al geen geloofwaardig plan, laat staan na nog twee jaar bipartisan bickering... Of wacht, misschien zal supercomittee II het plan maken op basis van QE4?

Hoe bedoel je de ballen niet hebben...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_105048780
pi_105049939
quote:
Jeremy Clarkson verwoordde het wel mooi. Afschieten die hap.
pi_105049972
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:57 schreef freud het volgende:

[..]

Ik moest lachen. Er is nu al geen geloofwaardig plan, laat staan na nog twee jaar bipartisan bickering... Of wacht, misschien zal supercomittee II het plan maken op basis van QE4?

Hoe bedoel je de ballen niet hebben...
Je vraagt je ook af waar de president van de VS voor betaald wordt. Dat ie zich er niet effe mee bemoeit of zo.
  donderdag 1 december 2011 @ 13:40:24 #93
38496 Perrin
pi_105050382
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Jeremy Clarkson verwoordde het wel mooi. Afschieten die hap.
Wat, die autoverkoper-op-TV? Heeft ie aspiraties de Engelse Wilders te worden?
pi_105052505
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:40 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat, die autoverkoper-op-TV? Heeft ie aspiraties de Engelse Wilders te worden?
Wie weet. Daar zijn de Tories ook niet meer wat ze geweest zijn, dus er ligt ruimte op rechts.
  donderdag 1 december 2011 @ 15:47:12 #95
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_105059193
quote:
Wat een unieke actie!
Ik ga gelijk een rekening openen, misschien krijg ik dan ook zo'n mooie pas!

FOK!fotograaf donderdag 1 december 2011 @ 22:15:49 #97
18921 freud
Who's John Galt?
pi_105075037
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je vraagt je ook af waar de president van de VS voor betaald wordt. Dat ie zich er niet effe mee bemoeit of zo.
De pres wordt betaald door de lobby's = big money. Wat dat betreft doet hij dus precies waarvoor hij betaald is.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_105077945
-edit-

[ Bericht 36% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 02-12-2011 09:13:28 (zoals u wil) ]
  vrijdag 2 december 2011 @ 08:01:50 #99
38496 Perrin
pi_105085320
-edit

[ Bericht 98% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 02-12-2011 09:13:48 (vanwege quote en offtopic) ]
  vrijdag 2 december 2011 @ 08:06:36 #100
89730 Drugshond
pi_105085359
DFT...

volgens zh was 't naar alle waarschijnlijk credit agricole (hoi rabo!) dat gister op punt van omvallen stond. 66x geleveraged, of je wors lus http://tinyurl.com/d66twk6
----
Geen wonder dat de Fr president een vol lof ala berlusconi toespraak aan het houden was.
pi_105086984
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 08:06 schreef Drugshond het volgende:
DFT...

volgens zh was 't naar alle waarschijnlijk credit agricole (hoi rabo!) dat gister op punt van omvallen stond. 66x geleveraged, of je wors lus http://tinyurl.com/d66twk6
----
Geen wonder dat de Fr president een vol lof ala berlusconi toespraak aan het houden was.
Lees de laatste en voorlaatste comment op dat bericht eens :)
Zerohedge strooit bij regelmaat maar wastroddels gelardeerd met indrukwekkende grafiekjes en screenprints de wereld rond, imho. Leuk voor de sensatie, en schrijver's ego. Maar feiten checken? Ho maar.
  vrijdag 2 december 2011 @ 09:44:01 #102
89730 Drugshond
  vrijdag 2 december 2011 @ 09:45:33 #103
89730 Drugshond
pi_105092852
quote:
'Werken tot je 75e fysiek mogelijk'
Laatste update: 2 december 2011 11:10 info.

UTRECHT - Het is voor de meeste Nederlanders fysiek, mentaal en sociaal mogelijk om tot hun 75e levensjaar door te werken.

Foto: Thinkstock

Dat bevestigt Stichting Blik Op Werk vrijdag naar aanleiding van berichtgeving in Het Financieele Dagblad.

De stichting beroept zich op gegevens van de WAI-datebase waarin het werkvermogen van circa 100.000 werknemers is vastgesteld.

Voorzitter Jan Laurier van de stichting benadrukt wel dat er grote differentiatie bestaat tussen verschillende beroepsgroepen en individuen. ''Maar gemiddeld gezien en met de nodige mitsen en maren is doorwerken tot je 75e mogelijk'', zegt hij.

Hbo

Volgens de WAI-database zijn vooral mensen die een hbo-opleiding hebben genoten eerder opgebrand. ''Vooral mensen in het onderwijs en in de zorg scoren onder het landelijke gemiddelde'', vervolgt Laurier.

''Ik vermoed dat dat komt doordat die mensen vaak een beroep hebben waarin ze zich weinig doorontwikkelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het vermogen om te blijven werken van mensen die hun leven lang leren hoger blijft.''
Kijk eens aan we worden geestelijk al klaargestoomd om tot ons 75e te werk worden gesteld en de babyboomers maar hun lul uit hun broek lachen.
pi_105093115
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kijk eens aan we worden geestelijk al klaargestoomd om tot ons 75e te werk worden gesteld en de babyboomers maar hun lul uit hun broek lachen.
Idd 75, de gemiddelde man in NL sterft op zijn 78/79ste :') .
En een hoop zijn al seniel voor die leeftijd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_105093240
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat hebben die babyboomers zelf gedaan door teveel oplosmiddelen te snuiven.Ok men wist toendertijd ook niet dat het zo schadelijk was. 8-)
  FOK!fotograaf vrijdag 2 december 2011 @ 17:48:47 #107
18921 freud
Who's John Galt?
pi_105103061
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Veel topmensen in de financiële sector en politiek zijn nu al seniel volgens mij. En die cijfers uit de VS, participatiegraad van net 64% :'). Even de werkeloosheidscijfers anders berekenen, en bingo, onder de 9%. Ze kunnen dat soort berichten beter beginnen met "Er was eens..." of "Er lopen twee mannen over straat, zegt de een tegen de ander...".
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_105333111
quote:
Amerikaanse banken kregen geheime miljardensteun
Amerikaanse banken hebben in het geheim honderden miljarden aan goedkope leningen ontvangen van de Fed. No strings attached. "Amerikanen dachten, eigen banken eerst".

Dat blijkt uit 29.000 pagina's documentatie van de Fed die Bloomberg na een twee jaar durende juridische strijd in handen wist te krijgen.

Protectionisme
Tussen 2007 en 2009 heeft de Amerikaanse centrale bank voor 7,7 biljoen dollar aan leningen en garanties verstrekt aan de grootste banken. Dankzij de gunstige rentetarieven leverde dat een extra inkomen op van zeker 13 miljard dollar.

Hoogleraar financiële economie Sylvester Eiffinger vraagt zich bij BNR hardop af of de geheime steun van de Fed wel geoorloofd is. "Het is een vorm van protectionisme. Europese en andere banken hebben een concurrentienadeel gehad."

Te hard
Volgens Eiffinger zullen bestuurders in Den Haag en Brussel zich achter de oren krabben bij deze onthulling.

"Amerikanen dachten, eigen banken eerst. Nederlandse banken als ING en ABN Amro kregen in ruil voor staatssteun hele harde herstructureringsmaatregelen opgelegd vanuit Brussel. Daar moet men zich nu wel afvragen of ze niet te hard zijn geweest voor de banken."
pi_105333225
quote:
"Amerikanen dachten, eigen banken eerst. Nederlandse banken als ING en ABN Amro kregen in ruil voor staatssteun hele harde herstructureringsmaatregelen opgelegd vanuit Brussel. Daar moet men zich nu wel afvragen of ze niet te hard zijn geweest voor de banken."
dit kan je ook anders bekijken: 'onze' banken hebben moeten herstructureren. die van hunnie niet. die van hunnie staan nu dus op de nominatie om hun 'winst' die ze op deze manier snel gescoord hebben, evengoed te verliezen, terwijl de 'onze' (hopelijk) robuuster zijn.

ofzo :+
pi_105333273
quote:
Banken VS leenden biljoenen terwijl 'alles onder controle was'
Meer dan twee jaar hebben wereldwijd opererende banken en de Amerikaanse Federal Reserve geprobeerd de details onder de pet te houden van de 7,7 biljoen dollar (ongeveer 5800 miljard euro) aan steun die aan de noodlijdende giganten door de instelling werd uitgeleend.

Persbureau Bloomberg komt vandaag met het nieuws dat een aantal banken die tijdens de eerste crisis in 2008 bezwoeren niet in de problemen te verkeren, wel tientallen miljarden aan noodhulp van de Federal Reserve ontvingen om een ondergang af te wenden. Alleen al op 8 december 2008 kregen banken en financiële instituties in totaal 1,2 biljoen dollar aan steun.

Het bontst maakte de Bank Of America het. Terwijl topman Kenneth D. Lewis zijn klanten in 2008 mailde dat zijn bank 'op weg was een van de sterkste ter wereld' te worden, leende zijn bank diezelfde dag 86 miljard dollar van de Fed.

'Freedom of information act'
Terwijl de banken met honderden miljarden aan overheidsgeld overeind bleven, ging de sector furieus lobbyen in Washington om strenger toezicht van overheidswege op hun handel en wandel tegen te gaan. Maar Bloomberg heeft nu op grond van de 'Freedom of information act' 29.000 documenten en gegevens van 21.000 transacties in handen gekregen, waaruit het vandaag citeert. Fedvoorzitter Bernanke had tijdens de rechtszaak al eens gezegd dat 'openbaarmaking schadelijk zou kunnen zijn voor (het vertrouwen in) de financiële sector.'

Dit alles komt naar buiten na een twee jaar durende rechtszaak, waarin de Fed en de financials samen probeerden deze informatie uit de publiciteit te houden. In het eerste half jaar na het uitbreken van de crisis heeft de Fed in totaal voor 7,7 biljoen dollar aan garanties afgegeven aan financiële instellingen, zo heeft het persbureau berekend.

De afgelopen dertig jaar is er door Washington (onder druk van banken, verzekeraars en Wall Street) voortdurend gedereguleerd. Financiële instellingen mochten tot 2008 zo goed als hun eigen toezicht bepalen. Sindsdien is er vanuit de politiek steeds meer druk gekomen om het toezicht van de overheid op de financiële wereld te verscherpen en is dat ten dele al gebeurd.
  donderdag 8 december 2011 @ 12:22:27 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105333280
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:20 schreef simmu het volgende:

[..]

dit kan je ook anders bekijken: 'onze' banken hebben moeten herstructureren. die van hunnie niet. die van hunnie staan nu dus op de nominatie om hun 'winst' die ze op deze manier snel gescoord hebben, evengoed te verliezen, terwijl de 'onze' (hopelijk) robuuster zijn.

ofzo :+
Volgens mij hebben Amerikaanse banken juist meer afgeschreven terwijl ze gemiddeld minder leverage hadden/hebben.
Mijn reisverslagen
pi_105333441
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Volgens mij hebben Amerikaanse banken juist meer afgeschreven terwijl ze gemiddeld minder leverage hadden/hebben.
heej, we gaan vandaag niet doemdenken!
gadver. met realisme enzo :N
pi_105487218
:D _O-

Muppets zetten kinderen op tegen het kapitalisme
In de nieuwe Disney-film The Muppets moet het poppentheater wijken voor de boorplannen van een olietycoon. Onder aanvoering van de zachtaardige Kermit de Kikker binden de kleinkunstenaars de strijd aan met de hebzuchtige kapitalist Tex Richman.
Het progressieve Hollywood is bezig onze kinderen te hersenspoelen, vindt presentator Eric Bolling van Fox News. Onlangs wijdde hij er een hele uitzending aan.

Dan Gainor, vicepresident van het Media Research Center, beaamt Bollings vermoeden. “Het is verbazingwekkend hoe ver de linksen gaan om kinderen tegen bedrijven op te zetten”, zegt de onderzoeker die tevens op de loonlijst staat van Fox. “In Gods naam, dit is een Muppet-film: het enige groene op het scherm zou Kermit de Kikker moeten zijn.”

Bolling vermoedt dat Hollywood tot klassenstrijd wil aanzetten, de minderbedeelden ophitst tegen mensen die wel de vruchten weten te plukken van het kapitalisme. “Dat doen ze al decennia”, beaamt Gainor. “Ze haten de olie-industrie, ze haten het zakenleven in Amerika.”

[...]

Gelukkig is presentator Eric Bolling ontsnapt aan deze indoctrinatie. “Toen ik een klein kind was, in een arm gezin, wezen mijn ouders eens naar een man in een dure auto. ‘Zie je die automobilist daar’, zeiden ze. ‘Hij heeft een bedrijf opgericht, werkt hard, ooit kun jij ook zo worden.’ Dat is wat anders dan Tex Richman nawijzen en zeggen dat hij een slecht mens is.”

Andrea Tantaros, politiek analist van Fox News, zag de Muppet-propaganda al lange tijd aankomen. “Herinner je de Hongerige Muppet nog? En de Voedselbon Muppet.” Caroline Heldman, hoogleraar politicologie, vindt de beschuldiging van indoctrinatie te ver gaan. “Het is educatie”, zegt ze tegen Bolling. Maar zodra ze wil uitweiden over de verschrikkingen op Wall Street, kapt hij haar af en geeft Tantaros het woord. “Progressieven willen kinderen zo vroeg mogelijk inlijven. Om het eerlijk te maken, professor, waarom nemen jullie geen Barney Frank-muppet?”

[...]
pi_105488717
Zeg me dat het een grote grap is..... ;(
pi_105488899
FOX en kapitalisme. Het moet niet gekker worden.
  FOK!fotograaf maandag 12 december 2011 @ 20:35:34 #116
18921 freud
Who's John Galt?
pi_105508025
Niet de Muppets voor het karretje!!! :'(

Sad day in de VS.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  maandag 12 december 2011 @ 21:32:32 #117
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_105511586
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wel meer offbalance sheet...
The more debt, the better
pi_105660728
AP: BREAKING: SEC charges six ex-Fannie, Freddie top executives with securities fraud over subprime mortgages. -EC

:Y)
Beneath the gold, the bitter steel
pi_105861066
Euro2020: USA 2012/2016: An insolvent and ungovernable country
As announced in previous GEABs, in this issue our team presents its anticipations on the changes in the United States for the period 2012-2016. This country, the epicentre of the global systemic crisis and pillar of the international system since 1945, will go through a particularly tragic in its history during these five years. Already insolvent it will become ungovernable bringing about, for Americans and those who depend on the United States violent and destructive economic, financial, monetary, geopolitical and social shocks. If the United States today is already very different from the "super-power" of 2006, the year the first GEAB was published, announcing the global systemic crisis and the end of the all-powerful US, the changes we anticipate for the 2012-2016 period are even more important, and will radically transform the country’s institutional system, its social fabric and its economic and financial weight.

FOK!fotograaf woensdag 21 december 2011 @ 21:03:24 #120
18921 freud
Who's John Galt?
pi_105883809
Ik zie in de VS en China wel een flinke interne onrust waarbij de Griekse taferelen op dit moment lijken op een rustige picknick. De shit in die twee landen gaat elkaar op een gegeven moment alleen maar versterken. Misschien mooie term voor 2012: resonerende economieën :+.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  donderdag 22 december 2011 @ 06:28:15 #121
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105905015
quote:
Rare money chart. De total public debt van de US is veels te laag ingeschaald en de GDP van de EU is hier ook te laag.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_106163083
quote:
Financiële sector wereldwijd verdubbeld

Laatste update: 29 december 2011 12:13 info.

AMSTERDAM - De wereldwijde financiële sector is de afgelopen tien jaar twee keer zo groot geworden. Dat meldt het Financieele Dagblad op basis van cijfers van adviesbureau Vallstein.

Foto: AFP

Waar de financiële sector aan het begin van dit millenium nog een kleine 4 procent uitmaakte van de wereldeconomie, is dat tien jaar later ruim 8 procent. De crisis in 2008 creëerde weliswaar een dip in de groei, maar een jaar later kwam de sector die terugslag alweer te boven.

Het bureau Vallstein, dat bedrijven adviseert in hun relatie met de bank, ontwikkelde de 'Vallstein Benchmark' op basis van de omzetcijfers van de duizend grootste banken ter wereld.

Het bureau staat negatief tegenover de groei, vanuit de angst voor een economische zeepbel. Volgens directeur Hugo van Wijk zou de financiële sector hooguit 4 procent van de totale mondiale economie moeten uitmaken
Gaat goed met de financials vooral het feit dat ze niet eens zoveel zelfreflectie hebben dat ze zichzelf te groot maken. :')
pi_106164453
Jezus, 8%, dat gaat ook helemaal nergens meer over hè? :')
For great justice!
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:50:53 #124
38496 Perrin
pi_106204840
  vrijdag 30 december 2011 @ 15:21:56 #125
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_106205988
Tja de olieprijs, he.

Verder ook een toename van wat mensen online bestellen (netflix ipv bios, hoef je daar niet meer naartoe te rijden).
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 30 december 2011 @ 15:28:59 #126
38496 Perrin
pi_106206228
:Y

Opmerkelijke langetermijn-trendbreuk iig.. zo'n lange periode is de stijging van het aantal gereden kilometers niet eerder uitgebleven. De periode die er nog het meest op lijkt is 't begin van de jaren '80.
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:38:36 #127
38496 Perrin
pi_106387048
S&P 2011 heat map

pi_106614364
quote:
Zwitserse bankpresident weg om voorkennis
De president van de centrale bank van Zwitserland treedt met onmiddellijke ingang af. Hij wordt verdacht van handel met voorkennis.

Bankpresident Hildebrand raakte in opspraak door een dubieuze transactie van zijn vrouw, een voormalig manager bij een investeringsmaatschappij. Die zou in augustus voor 400.000 Zwitserse franken aan dollars hebben gekocht. Drie weken later kondigde de Zwitserse centrale bank aan om de koers van de dure frank te drukken.

Koers
De koers van de frank liep begin vorig jaar sterk op door de onzekerheid in de eurozone. Zwitserland probeerde vervolgens om de koers te verlagen, omdat de hoge koers Zwitserse producten veel duurder maakte. Toen de koers anderhalve maand later sterk was gedaald, verkocht de vrouw van Hildebrand haar dollars met een winst van 75.000 frank. Dat is zo'n 62.000 euro.

Hildebrand ontkent dat hij heeft gehandeld met voorkennis. Naar eigen zeggen heeft hij pas achteraf van de handel van zijn vrouw gehoord.

De bankpresident zou vandaag voor een commissie van het Zwitserse parlement verschijnen, maar zijn positie was al zo verzwakt dat hij besloot af te treden.
pi_106628747
Grote transacties worden toch altijd geregistreerd? Je gaat bijna denken dat Hildebrand de waarheid spreekt als hij zegt dat hij niks van de transactie af wist, want de kans lijkt mij tegen de 100 % dat dit soort fraude uit komt.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:26:18 #130
38496 Perrin
pi_106635085
quote:
Promises that proved ultimately empty

More than three years after taking the world to the brink of economic meltdown, banks remain heavily troubled. Instead of the rebound from losses that would normally have taken hold, they are now confronted with a rumbling debt crisis in Europe.

The crisis of legitimacy in capitalism has meanwhile spread since 2008, just as Occupy Wall Street has expanded from its original focus on bail-outs and bankers’ pay to a global reference point for the grievances of the “99 per cent”. Yet it was within banks where the crisis emerged and where its heart still lies.

Troubles go beyond the financial. In the 1990s and 2000s, banks became a leading force in western economies. Their share of gross domestic product rose sharply; Wall Street banks such as Goldman Sachs extended their reach across Europe and Asia; the boundaries between commercial and investment banking were eroded, and bankers were highly rewarded and even regarded as glamorous.

Today, they are resented for holding taxpayers hostage by having become “too big to fail”. Many argue that banks have drifted from their basic social function – to encourage growth by making loans, underwriting securities and advising companies – into a self-interested drive to make money by any means possible.
(gebruik google voor toegang tot 't hele artikel)
  donderdag 12 januari 2012 @ 18:58:20 #131
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_106731596
heh vandaag mijn sprintertjes ING verkocht, met 70% rendement :s)

had voor tijdens het eten een order weg gezet voor een AEX sprintertje voor morgen, kijk in na het eten, kwart voor 6, blijk ik 1 cent te zuinig geweest te zijn :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 15:13:49 #132
38496 Perrin
pi_106802241
pi_106805870
Wat wil dat zeggen? Dat sinds de crisis meer mensen zich als werkonbekwaam laten registreren?
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:17:29 #134
38496 Perrin
pi_106806014
Hier 't bijbehorende artikel:

quote:
America’s incredible shrinking labour force

One of the great constants in the world economy in the past few decades has been the consistently strong growth in the US labour force. This has given American economic performance a demographic head start compared with other developed countries. Not only has it been the main factor ensuring that US GDP growth has remained well above that in Europe, it has also injected flexibility and dynamism into the US economy. But all of that is now at risk. The US labour force suddenly stopped growing in 2008, and has been falling slightly ever since.

As a result of this sudden disappearance of growth in the labour force, the unemployment rate has fallen by 1.5 percentage points in the past two years. But it is doubtful whether this represents a genuine tightening in the labour market. More likely, the underlying growth in the labour force has been disguised by the fact that potential workers have been discouraged from remaining in the labour market by the shortage of job opportunities. Without this shrinkage in the labour force, the unemployment rate would have risen to more than 11 per cent by now. It is urgent to fix this problem before the labour market atrophies, as it did in Europe in the 1980s.
Het is 't totaal aantal werkende mensen.. Behoorlijke trendbreuk!

Ohnee, 't is het aantal mensen dat beschikbaar is voor de arbeidsmarkt.. Een heleboel mensen zijn blijkbaar niet meer geinteresseerd in een baan sinds de crisis van 2008 :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 14-01-2012 19:13:55 ]
  zaterdag 14 januari 2012 @ 18:27:04 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106808519
In dat opzicht is onderstaand plaatje wel interessant. Check de trendbreuk in participation rate. De groei in de eerste helft is grotendeels door vrouwen die zijn gaan werken.

En een vergelijking tussen verschillende recessies. Btw, de laatste recessie is officieel midden 2009 geeindigd....

Mijn reisverslagen
pi_106818639
quote:
'40 procent kans op recessie in eurozone'
Standard & Poor’s, het Amerikaanse ratingagentschap dat vrijdagavond de eurozone deed beven op haar grondvesten, ziet de uitdagingen die de Europese schuldencrisis stelt, nog toenemen. De kans op een recessie in 2012 becijfert S&P op 40 procent.

S&P gaf zaterdagnamiddag tijdens een conference call uitleg bij de ratingbeslissingen. Van 9 landen uit de eurozone werd de rating verlaagd – voor vier onder hen zelfs met twee trapjes -, terwijl van 7 landen de rating werd bevestigd. Moritz Krämer, verantwoordelijk voor de ratings voor Europese overheidsobligaties, legde uit dat de ingrepen een gevolg zijn van de systeemrisico’s waaraan de eurozone blootstaat. Het politieke antwoord daarop op de top van 9 december was onvoldoende.

Intussen worden uitdagingen die de Europese schuldencrisis stelt, steeds maar groter. Krämer ziet gevaar voor toenemende begrotingsontsporing. Hij wijst erop dat de verslechterende economie, die deels te wijten is aan allerlei besparingsplannen, de kans doet toenemen dat landen met hun begrotingstekort niet uitkomen waar ze hadden gepland. Bovendien kunnen de zware inspanningen leiden tot ‘hervormingsmoeheid’, vooral in landen die extra zwaar getroffen zijn door de crisis en die kampen met een groeiende werkloosheid. S&P ziet daarom ‘neerwaartse risico’s’ – lees: kans op verdere ratingsverlagingen – voor de komende een à twee jaar.

In het algemeen richten de landen van de eurozone zich te veel op het beperken van hun overheidsschuld en focussen ze te weinig op groei, vindt S&P.

Het ratingsagentschap raamt de kans dat de eurozone in 2012 in een recessie terechtkomt op 40 procent. Als dat gebeurt zou de economie met ongeveer 1,5 procent kunnen krimpen. In het beste geval – als zich geen recessie voordoet – zal de economie in de eurozone dit jaar stagneren, om vanaf 2013 weer te herstellen.

EFSF
Door de hele reeks ratingverlagingen hebben nu maar vier eurolanden meer een AAA-status. Dat zal wellicht ook gevolgen hebben voor de kredietwaardigheid van het Europese noodfonds, die bij S&P nu nog op AAA staat. 'Wij hebben het EFSF begin december al op 'credit watch' gezet en zijn nu de impact van de downgrades aan het evalueren', legde Krämer uit. Het resultaat van die oefening mag binnenkort worden verwacht.

Griekenland
Krämer zei ook onomwonden dat hij verwacht dat Griekenland in ‘default’ zal gaan, dat een Griekse wanbetaling onvermijdelijk is. Mocht Griekenland uit de eurozone stappen, dan mag ook in dat geval een wanbetaling worden verwacht. Een ‘ordentelijke wanbetaling’ zou ook gevolgen kunnen hebben voor andere landen, waarschuwde de analist.

Het advies voor Griekenland is momenteel CC, wat overeenstemt met de zware druk die de Griekse economie ondervindt van de zware besparingen en het geschokte vertrouwen in het land.

Duitsland
Duitsland daarentegen zit nog altijd safe. De rating voor de grootste economie van de eurozone werd op AAA bevestigd, met stabiele outlook, omdat de Duitse financiën robuuster zijn dan die van zijn euro-partners, zei Krämer nog. ‘Duitsland is veel sterker dan zijn AAA-genoten’ en kan beter weerstand bieden aan welke schok ook. De kans op een ratingverlaging voor Duitsland is miniem door de sterke economische prestaties en de sterke openbare financiën. Beide zijn een gevolg van de structurele hervormingen die het land de voorbije jaren heeft doorgevoerd, aldus Krämer.
  zondag 15 januari 2012 @ 00:49:14 #137
89730 Drugshond
pi_106903258
  dinsdag 17 januari 2012 @ 10:24:09 #139
141482 Q.
JurassiQ
pi_106903490
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 00:49 schreef Drugshond het volgende:
40 %...

Idd, compleet onrealistisch percentage. :')
For great justice!
  woensdag 18 januari 2012 @ 08:39:38 #140
38496 Perrin
pi_106940173
Bloomberg editorial:
quote:
Economists’ ‘Inside Job’ Problem Begs More Than Disclosure

Economics, at its best, has a noble goal: Figure out what makes people better off and how we can have more of it. Its practitioners in academia need to do a more effective job of defending that ideal against private interests.

Academic economists have recently become the unaccustomed subjects of intense scrutiny. The 2010 documentary “Inside Job” drew public attention to the board seats, consulting gigs and sponsored research that tie many of them to Wall Street. They often failed to disclose such conflicts of interest in their research papers and public comments on topics such as financial reform -- omissions that could influence decisions affecting the lives and livelihoods of millions of people.

At its annual meeting earlier this month, the American Economic Association took a step toward solving the disclosure problem. It adopted guidelines requiring economists, when making public comments or publishing papers in AEA journals, such as the American Economic Review, to detail any funding they have received from interested parties.
pi_106945310
Noble goal? Economie is niets anders dan ongelijke verdeling van de middelen.

Al dat consumeren altijd; vorig jaar heb ik werkelijk niets van betekenis gekocht; mijn uitgaven beperkten zich tot een paar pinten op café en nog een paar andere dingen te klein van betekenis om te herinneren.

(enja, voeding e.d. - ik bedoel gewoon niets van nieuwe gsm omdat op de oude nog geen 4S logo stond ofzo)
pi_107066786
weet niet of dit artikel hier al eerder is langsgekomen is namelijk van eind december op Bloomberg:

quote:
Japan and China will promote direct trading of the yen and yuan without using dollars and will encourage the development of a market for companies involved in the exchanges, the Japanese government said.

Japan will also apply to buy Chinese bonds next year, allowing the investment of renminbi that leaves China during the transactions, the Japanese government said in a statement after a meeting between Prime Minister Yoshihiko Noda and Chinese Premier Wen Jiabao in Beijing yesterday. Encouraging direct yen- yuan settlement should reduce currency risks and trading costs, the Japanese and Chinese governments said.

China is Japan’s biggest trading partner with 26.5 trillion yen ($340 billion) in two-way transactions last year, from 9.2 trillion yen a decade earlier. The pacts between the world’s second- and third-largest economies mirror attempts by fund managers to diversify as the two-year-old European debt crisis keeps global financial markets volatile.

“Given the huge size of the trade volume between Asia’s two biggest economies, this agreement is much more significant than any other pacts China has signed with other nations,” said Ren Xianfang, a Beijing-based economist with IHS Global Insight Ltd.

Currency Swap
China also announced a 70 billion yuan ($11 billion) currency swap agreement with Thailand last week as part of a plan outlined in October to promote the use of the yuan in the Association of Southeast Asian Nations and establish free trade zones.

Central banks from Thailand to Nigeria plan to start buying yuan assets as slowing global growth has capped interest rates in the U.S. and Europe.

The move by China and Japan to strengthen market cooperation “benefits the ease of trade and investments between the two countries,” Chinese Foreign Ministry spokesman Hong Lei said today in Beijing. “It strengthens the region’s ability to protect against risks and deal with challenges.”

The yuan traded in Hong Kong’s offshore market gained 0.5 percent offshore last week and touched 6.3324 per dollar, the strongest level since trading started in July 2010. Its discount to the exchange rate in Shanghai narrowed to 0.1 percent, from a record 1.9 percent on Sept. 23.

Yuan Gains
The yuan gained 0.05 percent in Shanghai to 6.3330 per dollar today and was little changed at 6.3450 in Hong Kong. It strengthened 4.3 percent this year, the best-performing Asian currency excluding the yen. The currency is allowed to trade 0.5 percent on either side of that rate. The yuan is a denomination of the renminbi.

Japan exported 10.8 trillion yen to China in the year through November, and imported 12 trillion yen, according to Ministry of Finance data. The deficit with China widened to 1.2 trillion yen, from 418 billion yen in January-to-November 2010. About 60 percent of the trade transactions are settled in dollars, according to Japan’s Finance Ministry.

Finance Minister Jun Azumi said Dec. 20 buying of Chinese bonds would help reveal more information about financial markets in China. Noda said in September 2010, when he was finance minister, that Japan should be able to invest in China given that its neighbor buys Japanese debt. Japan holds $1.3 trillion of foreign-currency reserves, the world’s second largest after China’s $3.2 trillion.

Chinese Debt
Investing in Chinese debt has become easier for central banks as issuance of yuan-denominated bonds in Hong Kong more than tripled to 112 billion yuan ($18 billion) this year and institutions were granted quotas to invest onshore. Japan will start to buy “a small amount” of China’s bonds, a Japanese government official said on condition of anonymity because of the ministry’s policy, without elaborating.

China sold the second-biggest net amount of Japanese debt on record in October as the yen headed for a postwar high against the dollar and benchmark yields approached their lowest levels in a year. It cut Japanese debt by 853 billion yen, Japan’s Ministry of Finance said on Dec. 8.

Separately, the Japan Bank for International Cooperation, JGC Corp., Mizuho Corporate Bank Ltd., the Export-Import Bank of China and other Chinese companies will establish a $154 million fund to invest in environment-related businesses such as recycling and energy, the Japanese government said.

bron

Ben economisch niet sterk onderlegt maar heeft het feit dat China, Japan en wellicht nog meer landen onderling gaan handelen in eigen currencies ipv de dollar grote consequenties voor de dollar?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 15:08:11 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107066959
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 15:02 schreef ender_xenocide het volgende:
weet niet of dit artikel hier al eerder is langsgekomen is namelijk van eind december op Bloomberg:

[..]

bron

Ben economisch niet sterk onderlegt maar heeft het feit dat China, Japan en wellicht nog meer landen onderling gaan handelen in eigen currencies ipv de dollar grote consequenties voor de dollar?
Nee
Mijn reisverslagen
pi_107216980
  zaterdag 28 januari 2012 @ 18:01:30 #145
38496 Perrin
pi_107333541

quote:
Chart of the Day: The Baltic Dry Index

The index – often used as a proxy for the health of the global economy as it reflects the prices charged for shipping commodities such as metals, coal or grain around the world – has fallen by 61% since October.

The index was at 842 at yesterday’s close – down from its 12-month high of 2173 last October.
pi_107541692
quote:
DNB schaart zich achter bankiers en is tegen splitsing van banken
De Nederlandsche Bank is tegen splitsing van banken in nutsbanken en zakenbanken, een aanbeveling van Commissie-De Wit. Dat meldt de NOS. De commissie onderzocht het crisismanagement van de overheid tijdens de bankencrisis en het functioneren van toezichthouder, banken en de rol van de Tweede Kamer.

‘Splitsing niet geschikt voor handelsland Nederland’
De DNB is tegen de splitsing van banken omdat het volgens Jan Sijbrand, directeur toezicht van DNB, waarschijnlijk erg moeilijk zal zijn om beleggers te vinden die willen investeren in een zakenbank. Wanneer een bank gesplitst zou worden, komen spaargeld, hypotheken en de leningen van kleine bedrijven bij de nutsbank terecht. De rest van de bezittingen van de bank worden eigendom van de andere tak, de zakenbank.

Volgens de commissie De Wit worden de risico’s, dat de bezittingen van huishoudens en kleine bedrijven getroffen worden als er wat misgaat aan de zakenkant van de bank, een stuk kleiner.

Maar Sijbrand laat tegenover de NOS weten dat een dergelijke constructie voor een “handelsland als Nederland” niet geschikt is, een mening die overigens wordt gedeeld door andere bankiers. Sijbrand:

“Het is een onmogelijke structuur. In een dergelijk systeem zijn er dan enkele veilige nutsbanken en een moeilijk te financieren restbank. Dat moet je absoluut niet doen.”

Eerder deze week lieten bankiers van onder andere de Rabobank al weten begrip te hebben voor het beperken van risico’s voor de belastingbetaler als voorgesteld door de commissie De Wit. Maar zij vinden dat daar al genoeg aan is gedaan sinds de bankencrisis. Splitsing zou tot “onoverkomelijke problemen leiden” omdat banken dan niet meer hun grootste klanten van dienst kunnen zijn, zei Rabobank-topman Piet Moerland gisteren tegenover de Telegraaf.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 07:59:31 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107545984
quote:
“Het is een onmogelijke structuur. In een dergelijk systeem zijn er dan enkele veilige nutsbanken en een moeilijk te financieren restbank. Dat moet je absoluut niet doen.”
En daarom financieren we die riskante "restbank" nu met spaartegoeden waar mensen hun hele leven voor hebben gespaard en een garantie door de belastingbetaler.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 februari 2012 @ 08:41:24 #148
38496 Perrin
pi_107546409
Klinkt erg onafhankelijk van de DNB. :X

Vertegenwoordigt er ook iemand het belang van particuliere spaarders en hypotheeknemers? Of mogen die ongevraagd met lage spaarrente en hoge hypotheekrente de zakenbanken financieren?
pi_107546773
quote:
DNB vreest derde financiële crisis
Laatste update: 3 februari 2012 08:01 info.

AMSTERDAM - Na de kredietcrisis en de Europese schuldencrisis dreigt de vastgoedsector de derde financiële crisis te worden.

Dat zegt de nieuwe directeur toezicht bij De Nederlandsche Bank (DNB), Jan Sijbrand, in een interview met Het Financieele Dagblad van vrijdag.

''Vastgoed is een probleem voor de sector door het structurele overaanbod aan kantoren en winkelpanden. Er is minder behoefte vanwege het nieuwe werken en het internetwinkelen'', aldus Sijbrand.

Behalve banken hebben institutionele beleggers als verzekeraars en pensioenfondsen miljarden euro's uitstaan in commercieel vastgoed.

Sijbrand wil dat er zo snel mogelijk 'juiste' waarderingen komen voor het commerciële vastgoed. ''Zolang er twijfels zijn over de waardering, is er geen vertrouwen in de markt en zullen financiers of beleggers zich niet melden voor financiering van banken. Daardoor zeuren de problemen onnodig lang door.''

Zodra er duidelijkheid over de waardering is, zullen er wel kopers zijn voor het vastgoed, meent Sijbrand. Momenteel is er nauwelijks handel in deze sector.
Daarom mogen de banken niet gesplitst worden, deze afschrijving moet natuurlijk ook op de normale spaarders en belastingbetalers afgewenteld worden door de banksters.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 12:03:45 #150
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_107551344
Duidelijk over de waardering? Minimaal de helft er af.
Bedankt Hans.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')