abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104431276
Ik denk trouwens dat de informatievoorzienende werken van een rating vrij beperkt is. Er is nog veel meer informatie beschikbaar op basis waarvan marktpartijen tot een bepaalde afweging komen. Als de kredietbeoordeling weg val, zal dat niets aan de overige informatie veranderen en dus is het maar zeer de vraag of er wezenlijke verschillen op gaan treden qua informatie in de markt.

Enige punt waarop het dan nog een rol kan spelen is dat je misschien voorkomt dat bepaalde partijen tot verkoop moeten over gaan omdat de rating te laag wordt. Maar een goed risicomanager kijkt naar het risico en niet alleen naar de rating denk ik.
pi_104431581
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De vraag is meer, zou jij nog een auto kopen als je je niet voor die auto kon verzekeren? Met als risico dus dat al je een forse aanrijding krijgt, je voor 100000 Euro aan medische kosten het schip in kan gaan.
Nee.

Zou jij de weg nog op gaan als de dorpscoureur een verzekering op jouw auto heeft afgesloten?
pi_104431624
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar een goed risicomanager kijkt naar het risico en niet alleen naar de rating denk ik.
Is dat dan de reden dat onze pensioenfondsen met die enorme gaten in hun begroting zitten?
pi_104432308
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:49 schreef Arkai het volgende:

[..]

Wat doet je vermoeden dat de situatie nu anders is? Het feit dat de CDS-prijzen momenteel de pan uit rijzen heeft een reden. Door de verhandelbaarheid in CDS te beperken krijg je nog meer illiquiditeit in een al relatief rustige markt waardoor juist dan risico's verkeerd geprijsd worden. .
dus toen er nog geen cds bestond functioneerde de markt nog niet wil je zeggen. Volgen mij worden er juist vanaf het moment dat cds op de markt gezet zijn veel meer risicos genomen door mensen die totaal niet meer weten waar men mee bezig is. En dan hebben we het nog niet eens over cds zonder de onderliggende waarde te bezitten gehad. Wat natuurlijk helemaal niet kan met normale verzekeringen dus ook niet met cds.
pi_104432655
Maar het feit dat je een CDS van bv Griekenland kon kopen zonder de onderliggende staatsobligatie van Griekenland te bezitten is toch gewoon absurd?? Dat is alleen maar goed dat ze dat hebben verboden.

Anders krijg je dus partijen die in grote mate CDS Griekenland opkopen en daarna gaan roepen dat er problemen zijn met de Griekse economie, waardoor zij miljarden opstrijken door de uitkering van de CDS. (zo is het in werkelijkheid niet helemaal gegaan, maar het is maar een voorbeeld)

Zoals zuchtje al zegt, je kan het vergelijken als brandverzekering op het huis van de buren. Als jij die verzekering hebt, dan heb je een enorme incentive om het huis van de buren in de fik te steken, wat natuurlijk niet optimaal is economisch/sociaal gezien...
pi_104433857
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:59 schreef BraveDribbel het volgende:
Maar het feit dat je een CDS van bv Griekenland kon kopen zonder de onderliggende staatsobligatie van Griekenland te bezitten is toch gewoon absurd?? Dat is alleen maar goed dat ze dat hebben verboden.

Anders krijg je dus partijen die in grote mate CDS Griekenland opkopen en daarna gaan roepen dat er problemen zijn met de Griekse economie, waardoor zij miljarden opstrijken door de uitkering van de CDS. (zo is het in werkelijkheid niet helemaal gegaan, maar het is maar een voorbeeld)

Zoals zuchtje al zegt, je kan het vergelijken als brandverzekering op het huis van de buren. Als jij die verzekering hebt, dan heb je een enorme incentive om het huis van de buren in de fik te steken, wat natuurlijk niet optimaal is economisch/sociaal gezien...
Ga eens enorm hard roepen dat er problemen zjin met de Duitse economie.

Het zal je niet veel opleveren.

Pas geleden kwam er een grafiekje op FOK voorbij waarop de rente die verschillende Europese landen vanaf 2000 betaald hebben. Bleek tot ~2008 volledig gelijk op te lopen. Hoe was dat in GHN mogelijk?? Had er toen maar iemand geroepen dat er iets volledig mis zat bij de Griekse economie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_104434547
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ga eens enorm hard roepen dat er problemen zjin met de Duitse economie.

Het zal je niet veel opleveren.

Daar ben ik het met je eens, maar dachten veel mensen dit ook niet over de Franse economie? Werd vaak gezien als de sterkhouder samen met Duitsland in de Eurozone, maar nu staan ook zij te wankelen... Dus het kan wel degelijk effect hebben (al dan niet terecht daar niet van...)
  woensdag 16 november 2011 @ 14:22:49 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104435318
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

Enige punt waarop het dan nog een rol kan spelen is dat je misschien voorkomt dat bepaalde partijen tot verkoop moeten over gaan omdat de rating te laag wordt. Maar een goed risicomanager kijkt naar het risico en niet alleen naar de rating denk ik.
Het is denk ook weer een symptoom van het feit dat fondsbeheerders beleggen voor relatieve returns (een index verslaan). Veel (pensioen)fondsen hebben regels hoeveel je mag beleggen in een bepaalde risico catagorie. Als ik een fundmanager ben en ik moet 10 miljard beleggen in AAA-rated debt, dan pak ik natuurlijk liever Frankrijk dan Duitsland want dat geeft me 1,9% extra jaarlijks rendement. Natuurlijk zijn die Franse leningen riskanter dan Duitse maar ik kan binnen de regels 1,9% extra jaarlijks rendement halen dus doe ik dat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 november 2011 @ 14:40:42 #34
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_104436004
http://www.federalreserve.gov/releases/cp/volumestats.htm

Sinds juli ongeveer kan je mooi zien wat er met het vertrouwen is gebeurd :P
The more debt, the better
pi_104438931
http://gonzalolira.blogsp(...)n-europeand-its.html

Zijn er nog bond-experts in de zaal die het niet eens zijn met Gonzalo Lira of moet ik nog snel ff een extra rondje gaan pinnen.
  donderdag 17 november 2011 @ 15:06:38 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104476173
quote:
Fed Now Largest Owner of U.S. Gov’t Debt—Surpassing China

(CNSNews.com) - At the close of business on Tuesday, the debt of the federal government exceeded $15 trillion for the first time--with the largest single owner of the publicly held portion of that debt being the Federal Reserve.

Over the past year, as the Federal Reserve massively increased its holdings of U.S. Treasury securities and entities in China marginally decreased theirs, the Fed surpassed the Chinese as the top owner of publicly held U.S. government debt.

In its latest monthly report, the Federal Reserve said that as of Sept. 28, it owned $1.665 trillion in U.S. Treasury securities. That was more than double the $812 billion in U.S. Treasury securities the Fed said it owned as of Sept. 29, 2010.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_104615727
Binnenkort gaat er iets bijzonders gebeuren op http://www.usdebtclock.org/
pi_104617980
quote:
6s.gif Op maandag 21 november 2011 00:35 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Binnenkort gaat er iets bijzonders gebeuren op http://www.usdebtclock.org/
Je doelt op de debt-to-GDP die door de 100% gaat? *)
pi_104618025
Daar zijn we nu in ieder geval doorheen. Alhoewel, external-debt-to-gdp staat nog net onder de 100.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_104618034
Zie "Gross Debt to GDP", die staat nu op 99,9985620%.
(vakje rechtsboven het grote "US Total Debt"-vak in het midden)
pi_104618562
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 05:43 schreef dvr het volgende:
En er overheen! *O*
For great justice!
pi_104619154
Aiai, wat een mijlpaal. Ben benieuwd of de Congressional Budget Office het met de cijfers eens is en er een persberichtje aan waagt. Iets zegt me van niet.. :)
pi_104619353
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 04:06 schreef dvr het volgende:

[..]

Je doelt op de debt-to-GDP die door de 100% gaat? *)
Ik doelde er eigenlijk op dat de "US National Debt" (linksboven) boven het "US Gross Domestic Product" (rechts boven het midden) zou uitstijgen. Want dat er ook een percentage staat was me nog niet eens opgevallen. :@

Wel een beetje raar: als ik kijk naar de definitie van het percentage "Gross Debt to GDP ratio", dan kom ik tot de conclusie dat dat exact hetzelfde is als de "US National Debt" gedeeld door het "US Gross Domestic Product". Maar alhoewel het percentage nu nét boven de 100% uitkomt, terwijl de "US National Debt" ($15.031.664...) op dit moment nog nét lager is dan het "US Gross Domestic Product" ($15.031.719...). Maar ook die zal er binnenkort toch echt overheen gaan.

Zal vast met een kleine correctiefactor of een afrondingsfout ofzo te maken hebben.
  maandag 21 november 2011 @ 10:35:58 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104621065

Ik kan niet wachten tot die yields in de VS ook uit de hand gaan lopen en ze daar iets gaan leren over de beperkingen van een centrale bank om daar controle over te houden.
Mijn reisverslagen
pi_104624216
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 10:35 schreef SeLang het volgende:
Ik kan niet wachten tot die yields in de VS ook uit de hand gaan lopen en ze daar iets gaan leren over de beperkingen van een centrale bank om daar controle over te houden.
Hopelijk gebeurt dat eerder dan dat de ECB*/politiek denkt dat de Amerikaanse methode succesvol is geweest en het zelf toe gaat passen.

* ECB zal wel weten dat het niet zo is, maar wordt door de politiek onder druk gezet om met iets te komen.
pi_104624543
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 09:15 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Maar alhoewel het percentage nu nét boven de 100% uitkomt, terwijl de "US National Debt" ($15.031.664...) op dit moment nog nét lager is dan het "US Gross Domestic Product" ($15.031.719...). Maar ook die zal er binnenkort toch echt overheen gaan.
En inderdaad... ;)
  maandag 21 november 2011 @ 12:47:20 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104625146
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 12:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hopelijk gebeurt dat eerder dan dat de ECB*/politiek denkt dat de Amerikaanse methode succesvol is geweest en het zelf toe gaat passen.

* ECB zal wel weten dat het niet zo is, maar wordt door de politiek onder druk gezet om met iets te komen.
Ik denk zelf dat de VS pas in gevaar komt als de eurocrisis is opgelost. De eurocrisis is de perfecte bliksemafleider.
Mijn reisverslagen
pi_104629181
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 05:43 schreef dvr het volgende:
Staatsschuld VS boven 100 procent
pi_104629389
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 21 november 2011 @ 14:44:50 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104629477
quote:
Dit is echter veel interessanter nieuws:

quote:
U.S. Debt Supercommittee Ready to Announce Failure

A debt-reduction committee with special powers that was supposed to dissolve congressional gridlock in Washington is instead on the brink of failure, setting the stage for $1.2 trillion in automatic spending cuts.

http://www.bloomberg.com/(...)ailure-of-talks.html
Met een beetje geluk leidt dat tot een verdere downgrade van de USA
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')