abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103711000
De bonussen worden weer rijkelijk uitgedeeld. Verwerpelijk of niet? In een crisis presteren bedrijven slechter en zijn de bonussen lager. Jan Hommen heeft in 2008 en 2009 geen bonus gekregen, omdat ING het slecht deed. Nu krijgt hij die wel, omdat ING miljarden winst heeft gemaakt. Een bonus is altijd een reflectie van het economische tij. Dat mensen die goed presteren in tijden van crisis extra gepakt moeten worden, is onzin.
Bonussen moeten altijd grenzeloos zijn. Als een bonus extreem hoog is, gaat het met het bedrijf extreem goed. Je geeft de topman geen 10 miljoen als hij niet 100 miljoen heeft gecreëerd.

Waarom is 1 miljoen niet genoeg? Waarom 10 miljoen?

Het enige argument dat ik kan bedenken, is jaloezie. Jij mag niet meer dan ik. Wat maakt het uit. Jij hebt er geen last van.

Innovatie en hebzucht hebben ons rijk gemaakt. De grachtengordel is een voorbeeld van financiële welvaart voortgekomen uit hebzucht. Denk aan de tulpencrisis in de 17de eeuw. Dat was allemaal gebakken lucht. Maar die huizen staan er wel nog steeds. Toptalent moet je heel goed belonen. Wil je dat niet, dan word je het bijkantoor van een ander land.
pi_103711220
Omdat..... zie alle kranten van de afgelopen jaren.

Er wordt door dat soort volk structureel voor de korte termijn gekozen, het enige op hun horizon is het einde van het jaar, want bonus. En dat a'la in de states, de pensioenen van werkenden vernietigd zijn, wat boeit dat nou? Want jij heb meer centen op je rekening dat je ooit op maakt.

Andere insteek: wat doen bankiers nu echt?

Een dokter geneest iemand, een bakker bakt brood, bij de groenteman haal je je tomaten.

En wat doet een bankier precies? Die schuift fiches rond. Moet ook gebeuren, daar niet van, maar rechtvaardigt dat rondschuiven zo'n exorbitante beloning? Ze produceren niets.

Als jij zegt: blijkbaar wel want ze krijgen het, dan zijn we klaar. Het gaat dus om een waardeoordeel.
Seculier-Fundamentalistisch
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:09:35 #3
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_103711417
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 16:55 schreef Floorrr het volgende:
Een bonus is altijd een reflectie van het economische tij. Dat mensen die goed presteren in tijden van crisis extra gepakt moeten worden, is onzin.
Bonussen moeten altijd grenzeloos zijn. Als een bonus extreem hoog is, gaat het met het bedrijf extreem goed. Je geeft de topman geen 10 miljoen als hij niet 100 miljoen heeft gecreëerd.
Dit zijn even wat ongefundeerde aannames die je hier geeft. Er is juist zo'n ophef over deze bonussen ontstaan, omdat bepaalde bestuursleden een dikke bonus kregen terwijl hun bedrijf/bank slechte prestaties heeft geleverd.
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
pi_103711542
Waarom zijn bonussen Überhaupt nodig? Waarom kunnen bankiers hun werk niet doen zonder een bonus in het vooruitzicht? Wat maakt dat bankiers zo anders zijn dan mensen die in andere sectoren werken dat zij wel recht zouden hebben op een bonus, bovenop hun toch al riante salaris?

Geef mij alstublieft een geldige reden.
pi_103711547
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij heeft Hommen vorig jaar wel een bonus gehad. Uiteindelijk heeft hij onder de publieke druk van afgezien. Beperking van reputatieschade.

Ik ben een voorstander van een variabele beloning. Het is immers mooi dat een bedrijf zijn kosten kan relateren aan zijn eigen winstgevendheid. Ook vind ik dat de drijvende kracht voor de motivatie van medewerkers prima is.

Ik ben teleurgesteld in het vermogen van topbestuurders bij bijvoorbeeld een RvC om een goed beloningsbeleid te verzinnen voor de RvB. De doelstellingen zijn voornamelijk gericht op de korte termijn en in de top vaak zo groot dat je hier niet meer kunt spreken over het extra zetje om beter je best te doen.

Een doelstelling als winstgevendheid vind ik ontoereikend. ING heeft dit jaar een aantal onderdelen verkocht en het is hierdoor logisch dat zij extra geld in kas heeft. In mijn persoonlijke visie is het ook nog eens verstandig dat de onderdelen verkocht zijn, maar dat ter zijde.

Wat mij betreft zou je een bestuurder wel kunnen belonen op het succes van zo'n transactie en in hoeverre dit past in de lange termijnvisie.
pi_103711588
quote:
De bonussen worden weer rijkelijk uitgedeeld. Verwerpelijk of niet? In een crisis presteren bedrijven slechter en zijn de bonussen lager. Jan Hommen heeft in 2008 en 2009 geen bonus gekregen, omdat ING het slecht deed. Nu krijgt hij die wel, omdat ING miljarden winst heeft gemaakt. Een bonus is altijd een reflectie van het economische tij. Dat mensen die goed presteren in tijden van crisis extra gepakt moeten worden, is onzin.

Het enige argument dat ik kan bedenken, is jaloezie. Jij mag niet meer dan ik. Wat maakt het uit. Jij hebt er geen last van.

Innovatie en hebzucht hebben ons rijk gemaakt. De grachtengordel is een voorbeeld van financiële welvaart voortgekomen uit hebzucht. Denk aan de tulpencrisis in de 17de eeuw. Dat was allemaal gebakken lucht. Maar die huizen staan er wel nog steeds. Toptalent moet je heel goed belonen. Wil je dat niet, dan word je het bijkantoor van een ander land.
ja verwerpelijk aangezien de meeste banken in de zone zitten om hulp met overheidsgeld te krijgen of ze hebben het al gehad. zo kut zijn ze, dus bonussen slaan nergens op.
pi_103711753
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:13 schreef Nemephis het volgende:
Waarom zijn bonussen Überhaupt nodig? Waarom kunnen bankiers hun werk niet doen zonder een bonus in het vooruitzicht? Wat maakt dat bankiers zo anders zijn dan mensen die in andere sectoren werken dat zij wel recht zouden hebben op een bonus, bovenop hun toch al riante salaris?

Geef mij alstublieft een geldige reden.
Je hebt in heel veel sectoren bonussen. Het gaat bijna altijd om prestatiebonussen. Je wilt het (individueel) presteren stimuleren. Dit is nodig om mensen net dat extra stapje te laten zetten wat het verschil voor je onderneming kan betekenen. Dit gaat eigenlijk ook altijd gepaard met een lager basis-salaris.

Je moet wel in staat zijn de individuele prestaties aan elkaar te koppelen naar een lange termijn visie voor je onderneming. Daar is men in de financiële sector in veel gevallen niet in geslaagd.

Dus als direct antwoord op de OP. Waarom zijn de bonussen bij de banken slecht, omdat de gestelde prestatienormen niet overeenkomen met de lange termijn belangen van de onderneming. Nu stimuleer je oplossingen die in de lange termijn ongunstig zijn en dat maakt het slecht voor de onderneming zelf.

[ Bericht 11% gewijzigd door snabbi op 29-10-2011 17:31:38 ]
pi_103711795
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ja verwerpelijk aangezien de meeste banken in de zone zitten om hulp met overheidsgeld te krijgen of ze hebben het al gehad. zo kut zijn ze, dus bonussen slaan nergens op.
Nee, nog veel erger. Zoals we wellicht allemaal weten lenen banken bij de centrale banken geld, tegen extreem lage rentes. De FED in de VS, de ECB in europa, hebben om de crisis te bezweren de rente extreem laag gezet.

Dan komen de robber-barons die we bankiers noemen, en die lenen dat geld uit tegen hogere, marktconforme rentes.

Geld lenen tegen ~1%, uitlenen tegen een veelvoud en aan het eind van het jaar weer ranzig borstkloppen "We hebben winst gemaakt! *)".

Kunst.
pi_103711840
quote:
Dit is nodig om mensen net dat extra stapje te laten zetten wat het verschil voor je onderneming kan betekenen. Dit gaat eigenlijk ook altijd gepaard met een lager basis-salaris.
Zorg dan dat die mensen een normaal salaris krijgen + een kleinere bonus kunnen verdienen >> probleem opgelost.

quote:
Daar is men in de financiële sector in veel gevallen niet in geslaagd.
Understatement.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:31:51 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_103712088
Bedrijven die door de overheid gered moeten worden zijn slechte bedrijven. Dus de bonussen in die bedrijven ook.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:32:53 #11
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_103712117
Wat verscheidene mensen volgens mij niet begrijpen is wanneer een bonus wordt uitgedeeld. Goede of slechte prestaties zijn geheel relatief.

Voorbeeld:
Een Amerikaanse hedgefund manager die een aandelenkapitaal van op 1 januari 2008 10 miljoen beheert heeft op aan het einde van dat jaar "slechts" 8 miljoen over in aandelen.

Vrij slechte performance of niet, 20% verloren! Niet als je kijkt naar de gehele markt (SnP500 bijvoorbeeld) die zo'n 35% gedropt is. Hij heeft de markt out-performed met zo'n 15% wat zeer goed is. Hij komt in aanmerking voor een bonus.

Er wordt niet gekeken naar absolute resultaten maar naar relatieve resultaten. Dat wil ik duidelijk maken.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:32:55 #12
pi_103712118
En wat hebben burgers verkeerd gedaan dat ze de rekening van de crisis moeten betalen?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_103712230
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En wat hebben burgers verkeerd gedaan dat ze de rekening van de crisis moeten betalen?
Ze zijn geen bankiers.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:11:18 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103713127
Oh god nee daar is ze weer.

edit: nu heb ik de OP gelezen, floorr ben je bent qua mening 180 graden gedraait, chapeau!
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:14:01 #15
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103713192
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:02 schreef SeculasStatius het volgende:
Omdat..... zie alle kranten van de afgelopen jaren.

Er wordt door dat soort volk structureel voor de korte termijn gekozen, het enige op hun horizon is het einde van het jaar, want bonus. En dat a'la in de states, de pensioenen van werkenden vernietigd zijn, wat boeit dat nou? Want jij heb meer centen op je rekening dat je ooit op maakt.

Andere insteek: wat doen bankiers nu echt?

Een dokter geneest iemand, een bakker bakt brood, bij de groenteman haal je je tomaten.

En wat doet een bankier precies? Die schuift fiches rond. Moet ook gebeuren, daar niet van, maar rechtvaardigt dat rondschuiven zo'n exorbitante beloning? Ze produceren niets.

Als jij zegt: blijkbaar wel want ze krijgen het, dan zijn we klaar. Het gaat dus om een waardeoordeel.
Zonder bankier bakt een bakker geen brood, geneest een dokter niemand en verkoopt de groenteman geen tomaten.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:16:38 #16
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103713253
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:22 schreef Nemephis het volgende:

Zorg dan dat die mensen een normaal salaris krijgen + een kleinere bonus kunnen verdienen >> probleem opgelost.
Kost net zoveel alleen nu zijn de bankiers minder gemotiveerd.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:18:02 #17
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103713284
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:32 schreef monkyyy het volgende:
Wat verscheidene mensen volgens mij niet begrijpen is wanneer een bonus wordt uitgedeeld. Goede of slechte prestaties zijn geheel relatief.

Voorbeeld:
Een Amerikaanse hedgefund manager die een aandelenkapitaal van op 1 januari 2008 10 miljoen beheert heeft op aan het einde van dat jaar "slechts" 8 miljoen over in aandelen.

Vrij slechte performance of niet, 20% verloren! Niet als je kijkt naar de gehele markt (SnP500 bijvoorbeeld) die zo'n 35% gedropt is. Hij heeft de markt out-performed met zo'n 15% wat zeer goed is. Hij komt in aanmerking voor een bonus.

Er wordt niet gekeken naar absolute resultaten maar naar relatieve resultaten. Dat wil ik duidelijk maken.
Daarnaast is de bonusstructuur bij Hedgefunds zo dat ze enkel 'binnen lopen' als ze ook daadwerkelijk winst hebben gemaakt (meestal 15 - 20% v/d winst + 2% beheerderskosten)
pi_103713311
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 18:16 schreef Sokz het volgende:

[..]

Kost net zoveel alleen nu zijn de bankiers minder gemotiveerd.
die bankiers waren blijkbaar overall genomen al zo slecht gemotiveerd dat ze een aantal banken feitelijk failliet hebben laten gaan. boeiend verder wat ze vinden, dat ze voor het gerecht mogen worden gesleept als er bonussen worden uitgekeerd van belastinggeld.
pi_103713974
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:32 schreef monkyyy het volgende:

Voorbeeld:

En wat mij betreft is dit te kortzichtig. Wanneer de betreffende manager grote risico's neemt met de beleggingen of bijvoorbeeld zelfs een groter risico neemt dan die 10 miljoen die hij beheert, kan je niet zeggen dat hij echt goed gehandeld heeft. Hij heeft het bedrijf in gevaar gebracht en geluk gehad dat het niet slecht heeft uitgepakt.

Juist het belonen op alleen het rendement stimuleert het gedrag voor de alles of niets transacties. Lukt het ben je de held, lukt het niet pech.
pi_103714765
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 18:44 schreef snabbi het volgende:

[..]

En wat mij betreft is dit te kortzichtig. Wanneer de betreffende manager grote risico's neemt met de beleggingen of bijvoorbeeld zelfs een groter risico neemt dan die 10 miljoen die hij beheert, kan je niet zeggen dat hij echt goed gehandeld heeft. Hij heeft het bedrijf in gevaar gebracht en geluk gehad dat het niet slecht heeft uitgepakt.

Juist het belonen op alleen het rendement stimuleert het gedrag voor de alles of niets transacties. Lukt het ben je de held, lukt het niet pech.
Het nemen van die risico's heeft met veel meer dan alleen die bonus krijgen te maken. Nog steeds zullen er relatief veel beleggers die in de markt stappen op het moment dat deze bullish is voor een relatief cyclische portfolio gaan doordat die bedrijven beter hebben gepresteerd. Ok, ten tijden van een bearmarket zullen die ook het hardste dalen maar dat moet een groep mensen eerst meemaken voordat ze hun profiel defensiever bijstellen.

Exact hetzelfde gebeurd bij de hedgefunds. Meer winst? Meer nieuwe klanten. Er zijn, en deze zullen ook altijd blijven bestaan, nog steeds heel veel mensen met oogkleppen op voor het risico dat ze lopen. Hoeveel particulieren lezen, en begrijpen, nou echt de prospectus en de kleine lettertjes van het product dat ze kopen? Een aggresief risicovol beleid leidt dus ook tot een hogere klantengroei zolang het goed gaat. En tuurlijk levert dit ze uiteindelijk weer een hogere bonus op..
pi_103714950
Een goed beloningsbeleid is net zo eenvoudig te realiseren als een goed werkende plan-economie. Een goed beloningsbeleid houdt er rekening mee, dat mensen zich laten leiden de 'íncentive structure', en zorgt ervoor dat het precies aansluit op wat nodig is. Dus als zaken zich anders ontwikkelen dan gedacht, of er doet zich een uitzondering voor, dan dient dit al in het belonningsbeleid te zijn voorzien, anders negeert men om te doen wat nodig is, om zijn bonus te halen.
The view from nowhere.
pi_103715414
quote:

Niemand verdient 100 miljoen in zijn eentje. Zet Jan Hommen maar een onbewoond eiland en laat hem daar maar een 100 miljoen aan toegevoegde waarde creeren. Hij houdt zichzelf niet eens in leven. Het is meestal een herverdeling van geld. Of het toeschrijven van het groepsresultaat aan één persoon.

quote:

Je heb wel last de herverdeling van geld.

quote:
Hebzucht heeft van ons slavenhandelaren gemaakt. Rustig nadenken heeft ons de algemene relativiteitstheorie gegeven.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 29-10-2011 19:41:02 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:31:18 #23
344884 monkyyy
pi_103715467
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:11 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Hoeveel particulieren lezen, en begrijpen, nou echt de prospectus en de kleine lettertjes van het product dat ze kopen?
+1

Dit is ook wat de financiële crisis heeft veroorzaakt. Bedrijven gingen investeren in financiële producten en wisten niet wat ze nou eigenlijk kochten (CDO's). Totdat de bom barstte enbleek dat ze troep in handen hadden en het instortte.

Oftewel, gewoon lekker je geld steken in Coca Cola en Mac Donalds, want mensen vinden cola en hamburgers lekker. En wegblijven van die omslachtige financiële bullshit als particulier. Maar dat is mijn visie natuurlijk.
pi_103715533
de shit is je weetz dat er in de us veel mensen zonder job zitten. en dat heeft ook zijn invloed op de mac, zeker daar. hier zou mac donald's het wel eens beter kunnen gaan doen, zoals lokale snackbarretjes ook meer omzet draaien bij een slechtere economie door substitutie van uit eten naar patatjes halen.
pi_103715539
Ik vind dit wel een interessante kijk op 'prikkels'

"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103715697
quote:
Hebzucht heeft van ons slavenhandelaren gemaakt. Rustig nadenken heeft ons de algemene relativiteitstheorie gegeven.
Mooie opmerking :Y
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:41:27 #27
344884 monkyyy
pi_103715838
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
de shit is je weetz dat er in de us veel mensen zonder job zitten. en dat heeft ook zijn invloed op de mac, zeker daar. hier zou mac donald's het wel eens beter kunnen gaan doen, zoals lokale snackbarretjes ook meer omzet draaien bij een slechtere economie door substitutie van uit eten naar patatjes halen.
Tsja, ik kijk gewoon naar wat veel verkocht wordt en dus populair is en wat ik zelf begrijp en investeer daarin.
pi_103715919
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:41 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Tsja, ik kijk gewoon naar wat veel verkocht wordt en dus populair is en wat ik zelf begrijp en investeer daarin.
als je nou wat van die us pakketjes koopt met hypotheken en die snel weer met winst verkoopt, kun je per saldo meer winst maken dan in dat soort saaie dingen investeren :{w
pi_103715924
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:41 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ja, dat zegt Warren Buffett ook.
The view from nowhere.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:46:05 #30
344884 monkyyy
pi_103715984
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

als je nou wat van die us pakketjes koopt met hypotheken en die snel weer met winst verkoopt, kun je per saldo meer winst maken dan in dat soort saaie dingen investeren :{w
Okay, koop jij maar opgeklopte lucht.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:46:48 #31
pi_103716010
quote:
http://www.businessweek.c(...)street-10262011.html

Graeber’s problem with debt is not just that having too much of it is bad. More fundamental, he writes in his book, is debt’s perversion of the natural instinct for humans to help each other. Economics textbooks tell a story in which money and markets arise out of the human tendency to “truck and barter,” as Adam Smith put it. Before there was money, Smith argued, people would trade seven chickens for a goat, or a bag of grain for a pair of sandals. Then some enterprising merchant realized it would be easier to just price all of them in a common medium of exchange, like silver or wampum. The problem with this story, anthropologists have been arguing for decades, is that it doesn’t seem ever to have happened. “No example of a barter economy, pure and simple, has ever been described, let alone the emergence from it of money,” writes anthropologist Caroline Humphrey, in a passage Graeber quotes.

People in societies without money don’t barter, not unless they’re dealing with a total stranger or an enemy. Instead they give things to each other, sometimes as a form of tribute, sometimes to get something later in return, and sometimes as an outright gift. Money, therefore, wasn’t created by traders trying to make it easier to barter, it was created by states like ancient Egypt or massive temple bureaucracies in Sumer so that people had a more efficient way of paying taxes, or simply to measure property holdings. In the process, they introduced the concept of price and of an impersonal market, and that ate away at all those organic webs of mutual support that had existed before.
pi_103716033
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:46 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Okay, koop jij maar opgeklopte lucht.
dit was nog even om aan te geven hoe bonussen werken :7
pi_103716100
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 18:11 schreef Sokz het volgende:
Oh god nee daar is ze weer.

edit: nu heb ik de OP gelezen, floorr ben je bent qua mening 180 graden gedraait, chapeau!
En dat alles op basis van precies twee posten.
The view from nowhere.
pi_103716162
quote:
suggestief onzin verhaal. vroeger (en nog steeds) waren bepaalde stoffen erg kostbaar, en daardoor kon je makkelijk reizen en toch veel 'ruilen' met anderen. goud ging dat prima mee. vandaar uit is het verder gaan rollen.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:01:57 #35
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103716637
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

En dat alles op basis van precies twee posten.
En driehonderduizend klonen. :W
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:02:33 #36
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103716664
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:29 schreef deelnemer het volgende:
Wat heeft ons welvaart gebracht? :+
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:03:39 #37
pi_103716702
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

suggestief onzin verhaal. vroeger (en nog steeds) waren bepaalde stoffen erg kostbaar, en daardoor kon je makkelijk reizen en toch veel 'ruilen' met anderen. goud ging dat prima mee. vandaar uit is het verder gaan rollen.
Ga dat die wetenschapper maar wijsmaken.
pi_103716790
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 20:02 schreef Sokz het volgende:

[..]

Wat heeft ons welvaart gebracht? :+
Technologische kennis.
The view from nowhere.
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:11:24 #39
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_103735695
quote:

Het enige argument is pure hebzucht en teveel naar het Amerikaanse financieel model een winst
beleid willen uitvoeren.
pi_103742702
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 18:14 schreef Sokz het volgende:

[..]

Zonder bankier bakt een bakker geen brood, geneest een dokter niemand en verkoopt de groenteman geen tomaten.
Onzin
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  zondag 30 oktober 2011 @ 14:44:13 #41
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103743090
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:32 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Onzin
Omdat? Je begrijpt wat ik bedoel.
  zondag 30 oktober 2011 @ 17:59:58 #42
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_103750614
quote:
99s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:44 schreef Sokz het volgende:

[..]

Omdat geld alleen nodig is om efficientere economie te krijgen (zonder kan het ook). En degene die de bankiers rol speelt is daarmee niet ineens de baas van iedereen. Zonder de voedselproducenten verkoopt de groenteman geen tomaten en bankiert ook niemand.
The view from nowhere.
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:02:47 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103750716
Weer dezelfde Saar/Floor kloon wiens papa in de financiële wereld zit?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:21:47 #44
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103751386
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 18:02 schreef Leandra het volgende:
Weer dezelfde Saar/Floor kloon wiens papa in de financiële wereld zit?
Ja maar Saar was vgm anti-bonus en Floor pro-bonus. Gevalletje gespleten persoonlijkheid.
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:25:07 #45
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103751518
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 17:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Omdat geld alleen nodig is om efficientere economie te krijgen (zonder kan het ook). En degene die de bankiers rol speelt is daarmee niet ineens de baas van iedereen. Zonder de voedselproducenten verkoopt de groenteman geen tomaten en bankiert ook niemand.
Niemand heeft het over 'baas zijn'. Zonder bankier heeft de voedselproducent niet genoeg geld om rooi-machines en whatever te kopen. En zo blijft 't cirkeltje rond gaan waar iedereen afhankelijk van elkaar is.
pi_103752298
quote:
En zo blijft 't cirkeltje rond gaan waar iedereen afhankelijk van elkaar is.
Wat nog steeds de bonussen niet verklaart.
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:56:24 #47
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103752573
quote:
99s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:44 schreef Sokz het volgende:

[..]

Bakkers bakten al brood lang voordat er bankiers waren :7

Banksters hebben een systeem opgetuigd waarbij ze zelf onmisbaar geworden zijn d.m.v. het monopoly op geldcreatie. Het is jammer dat je oorzaak en gevolg verwart waardoor je de misvatting hebt dat bankiers belangrijk zijn voor een functionele economie.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:58:32 #48
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103752654
quote:
99s.gif Op zondag 30 oktober 2011 18:25 schreef Sokz het volgende:

[..]

Niemand heeft het over 'baas zijn'. Zonder bankier heeft de voedselproducent niet genoeg geld om rooi-machines en whatever te kopen. En zo blijft 't cirkeltje rond gaan waar iedereen afhankelijk van elkaar is.
Een bankier heeft dat geld ook niet, waarom staan we de boer niet toe om zijn eigen IOU's af te geven aan de fabrikant van de machines? Waarom hebben banken het monopoly op IOU's?
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:59:58 #49
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103752696
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 20:06 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Technologische kennis.
De combinatie van deze kennis en de menselijke creativiteit om er een praktische toepassing voor te vinden :)
  zondag 30 oktober 2011 @ 19:48:12 #50
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_103754815
quote:

[..]

Inderdaad. Ik vind ook niet dat de bankensector een seriele sector is, die alleen maar geld rondschuift en niets produceert. Ze dragen zorg voor een verantwoorde kredietverlening, maar dat waren ze uit het oog verloren. Bij het idee van deze onderlinge afhankelijk hoort een idee van dienstbaarheid aan anderen, waaraan de bonuscultuur hoge mate voorbij is gegaan.

Een goed bonusbeleid is niet eenvoudig (zie post 21 Bonussen bij banken slecht??) Mensen begrijpen wel dat een plan-economie niet werkt. Een plan maken werkt alleen in eenvoudige situaties. De hele economie plannen is te complex. Om dezelfde reden werkt een bonus-beleid ook niet. Bonussen werken alleen in eenvoudige situaties, maar niet voor topmannen in de bankensector. De kredietcrisis kent inmiddels de nodige voorbeelden.

quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 18:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De combinatie van deze kennis en de menselijke creativiteit om er een praktische toepassing voor te vinden :)
Akkoord.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 30-10-2011 20:00:56 ]
The view from nowhere.
pi_103757064
quote:

[..]

Maar waarom zou een voedselproducent geld nodig hebben voor een rooi-machine? Een economie kan ook prima draaien wanneer de boer een deel van zijn oogst afstaat om een rooi-machine te kunnen gebruiken. Daarnaast een deel gebruikt om whatever te kopen.

Er zijn ook stammen die helemaal geen geld kennen en waar ieder gewoon een taak heeft. Je doet dat omdat de hele groep dat wil. Doe je het niet dan word je verstoten. Een bankier is daarom niet noodzakelijk.

In onze huidige economie vormt het wel een schakel natuurlijk, maar we moeten het niet overdrijven.
pi_103757611
quote:
Een bonus is altijd een reflectie van het economische tij
Nee, een bonus zou wel een reflectie moeten zijn van geleverde prestaties. En die link met geleverde prestaties was nou net wat in de financiele wereld de afgelopen 20 jaar nog al eens afwezig was.
  zondag 30 oktober 2011 @ 20:45:17 #53
344884 monkyyy
pi_103758339
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 20:27 schreef snabbi het volgende:

[..]

Maar waarom zou een voedselproducent geld nodig hebben voor een rooi-machine? Een economie kan ook prima draaien wanneer de boer een deel van zijn oogst afstaat om een rooi-machine te kunnen gebruiken. Daarnaast een deel gebruikt om whatever te kopen.

Er zijn ook stammen die helemaal geen geld kennen en waar ieder gewoon een taak heeft. Je doet dat omdat de hele groep dat wil. Doe je het niet dan word je verstoten. Een bankier is daarom niet noodzakelijk.

In onze huidige economie vormt het wel een schakel natuurlijk, maar we moeten het niet overdrijven.
In hele simpele groepen werkt een "geen-geld-iedereen-heeft-zijn-taak-methode" maar in grote groep van miljoenen mensen gaat dat niet werken natuurlijk.
  zondag 30 oktober 2011 @ 22:45:19 #54
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103767033
quote:
2s.gif Op zondag 30 oktober 2011 20:45 schreef monkyyy het volgende:

[..]

In hele simpele groepen werkt een "geen-geld-iedereen-heeft-zijn-taak-methode" maar in grote groep van miljoenen mensen gaat dat niet werken natuurlijk.
Als geld kunnen ook andere zaken gebruikt worden dan fiatgeld wat enkel uitgegeven mag worden door private banken.
  zondag 30 oktober 2011 @ 23:05:32 #55
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_103768349
Ik hoef alleen maar terug te denken aan de tijd dat de bonus discussie begon. Ergens rond de tijd dat Andries Moberg bij Ahold 10 miljoen per jaar ging verdienen. Het werd toen als zwakzinnig gezien om de waarheid van de juistheid van het bonusbeleid niet te vatten. Toen de discussie aanhield kwam het argument van jaloezie. Daarna het dreigenment het hoofdkantoor te verplaatsen naar een land waar mensen niet zo zeurden. Het tekende de arrogantie van de CEO's.

De vraag of het bonusbeleid wel zo redelijk is en zo goed werkt kwam nooit van de grond. In de economische wetenschap wordt allang onderzoek gedaan naar de effectiviteit van bonussen en daar zitten veel haken en ogen aan. Daaruit blijkt dat er wel degelijk vraagtekens bij gezet kunnen worden. Het lijkt erop dat er een volksbeweging nodig is (OWS of een opvolger) om de mistanden recht te zetten.
The view from nowhere.
  zondag 30 oktober 2011 @ 23:46:01 #56
344884 monkyyy
pi_103770298
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:45 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als geld kunnen ook andere zaken gebruikt worden dan fiatgeld wat enkel uitgegeven mag worden door private banken.
Stel: wat moet ik aan Nuon geven/doen als ik energie van hen afneem? En als ik naar de kapper wil? En als ik naar de bioscoop wil? En als ik in de winkel sta, wat moet ik doen om eten te krijgen? Als ik nou een bedrijf wil opzetten from scratch, normaal stap ik naar een bank voor een lening en een goed business plan, maar geld bestaat niet, dus wat moet ik nu doen?

Hoe zie je dat voor je, een geen geld-economie, "waar iedereen zijn eigen ding toevoegt"?
  zondag 30 oktober 2011 @ 23:49:20 #57
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103770424
quote:
5s.gif Op zondag 30 oktober 2011 23:46 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Stel: wat moet ik aan Nuon geven/doen als ik energie van hen afneem? En als ik naar de kapper wil? En als ik naar de bioscoop wil? En als ik in de winkel sta, wat moet ik doen om eten te krijgen? Als ik nou een bedrijf wil opzetten from scratch, normaal stap ik naar een bank voor een lening en een goed business plan, maar geld bestaat niet, dus wat moet ik nu doen?

Hoe zie je dat voor je, een geen geld-economie, "waar iedereen zijn eigen ding toevoegt"?
Geen electriciteit, iedereen wordt boer .. water uit de rivier, koken bij een kampvuur enzovoorts. :')
  zondag 30 oktober 2011 @ 23:50:53 #58
pi_103770484
quote:

[..]

Decentrale energieopwekking.
pi_103775598
quote:

Wie heeft het over een 'geen geld economie'? Ik heb het over het monopoly op geldcreatie dat de banken hebben. Waarom zou een bedrijf geen eigen verhandelbare IOU's mogen uitgeven? Waarom geeft de overheid geen waardepapieren uit? Waarom hebben wij een stelsel waarin geldcreatie het exclusieve recht is van bankiers die daar rente over heffen? Zoiets is alleen maar mogelijk in een corrupte wereld imo.

Geld als universeel ruilmiddel is handig maar vroeger gebruikten we ook edelmetalen als goud en zilver voor geld. Tegenwoordig is dit niet meer mogelijk en ben je over zilver btw verschuldigd. Dat laatste wil toch wel zeggen dat de overheid zilver niet langer als een betaalmiddel ziet. De overheid heeft feitelijk iedereen gedwongen te betalen en zich te laten betalen in fiatgeld wat enkel door private partijen in omloop gebracht mag worden, feitelijk een vorm van fraude met als doel mensen te onderwerpen aan economische slavernij.
pi_103775659
Korte termijn bonussen zijn zoals we nu wel snappen niet de manier om een bedrijf op lange termijn goed te laten werken. Dat wil dus niet zeggen dat lange termijn bonussen, zeg opties die pas na 5/10 jaar verlopen niét zouden kunnen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_103775957
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 09:07 schreef fruityloop het volgende:
Korte termijn bonussen zijn zoals we nu wel snappen niet de manier om een bedrijf op lange termijn goed te laten werken. Dat wil dus niet zeggen dat lange termijn bonussen, zeg opties die pas na 5/10 jaar verlopen niét zouden kunnen.
Maar dan is het geen bonus meer die direct gecashed kan worden en komt de basis waarom die bonussen zogenaamd noodzakelijk zouden zijn (om het beste uit de mens te halen) dus totaal buiten het focuspunt te liggen en zou ik zeggen dat ze dus gewoon weer afgeschaft kunnen gaan worden die bonussen.
pi_103776033
Een bonus kan heel goed werken op de korte termijn, maar als bonussen hun incidentele karakter verliezen gaat er geen prikkel meer vanuit. Of bonussen ook op de lange termijn hun vruchten afwerpen is vooral afhankelijk van de doelstellingen die men voor ogen had. In de financiele sector heeft men daar echter weinig oog voor. We leven vooral in het nu en wensen dan ook NU onze zakken te vullen :Y)
pi_103952793
Het gaat erom welke prestatie je beloont. Het was een flinke prestatie om de wereld in een kredietcrisis te storten en daarvoor zijn een heleboel bankiers rijkelijk beloond. Je krijgt waarvoor je beloond, als je dat niet wil moet je daarvoor niet belonen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_103954731
quote:

[..]

Zonder bankier geen oorlog.

Die bakker en anderen die kunnen best kapitaal vergaren zonder een bank in principe. Daar is geen megaconcentratie aan kapitaal voor nodig en daar hoeft ook geen complete mondiale economie voor te worden gemanipuleerd.
Spijt
pi_104321014
quote:

[..]

Klopt, wat ik eerder zeg; dat fiches rondschuiven moet ook gebeuren.

Maar: vinden we het ok dat van alle ambachten die er zijn, de fiches rondschuivers het allerbeste betaald krijgen?

Is hun toegevoegde waarde dan zo groot?

Dat is die niet. De reden waarom die gasten makkelijk exorbitante bedragen krijgen is het oud hollandse gezegde: wie appeltjes vaart, wie appeltjes eet.

Als jij een kaasboer bent heb jij thuis altijd genoeg kaas. Als jij bakker bent, heb jij thuis altijd genoeg brood. Daar banken feitelijk geld maken, is het voor een bank inderdaad niet zo'n probleem om een bak met geld richting de werknemer te schuiven. Ze maken het immers.
pi_104321116
TS vindt het topic kennelijk niet genoeg en stuurt nu ook al DM berichtjes o|O
pi_104321230
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:57 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

...
Daar banken feitelijk geld maken, is het voor een bank inderdaad niet zo'n probleem om een bak met geld richting de werknemer te schuiven. Ze maken het immers.
Heb je niet opgelet tijdens de lessen economie? De enige banken die geld (kunnen) maken zijn de centrale banken. Zakenbanken, spaarbanken etc. maken geen geld.
pi_104321416
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:
TS vindt het topic kennelijk niet genoeg en stuurt nu ook al DM berichtjes o|O
Yup :Y

Maar verder gaan kan ook hier ;)
pi_104321454
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 17:03 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Heb je niet opgelet tijdens de lessen economie? De enige banken die geld (kunnen) maken zijn de centrale banken. Zakenbanken, spaarbanken etc. maken geen geld.
Onzin. Doe je huiswerk, geld komt voort uit schuld.
pi_104321747
Hoe maakt een zakenbank dan geld?
  zondag 13 november 2011 @ 17:27:38 #71
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_104322062
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 23:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Decentrale energieopwekking.
Jij gaat zelf je zonnecellen produceren? Zo niet, dan zal je eerst geld moeten lenen, indien wel dan zal je nog meer geld (voor machines) moeten lenen.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_104322164
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Dat kan verschillen. Minder te waarderen zijn:
1. Een bedrijf opkopen met het geld, dat dit bedrijf uiteindelijk zelf leent :), zoals sommige hedgefondsen.
2. Het speculeren op de financiele markten door de economie te analyseren en de onevenwichtigheden / zwakke plekken te zoeken.
The view from nowhere.
  zondag 13 november 2011 @ 17:30:16 #73
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_104322171
quote:
Dat zou ik ook wel willen weten want dan start ik morgenochtend meteen een zakenbank (om vervolgens te gaan rentenieren).
  zondag 13 november 2011 @ 17:38:50 #74
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_104322478
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat kan verschillen. Minder te waarderen zijn:
1. Een bedrijf opkopen met het geld, dat dit bedrijf uiteindelijk zelf leent :), zoals sommige hedgefondsen.
2. Het speculeren op de financiele markten door de economie te analyseren en de onevenwichtigheden / zwakke plekken te zoeken.
1. Hedgefondsen maken gebruik van investeerders.
2. Speculeren levert gemiddeld niet echt veel op want anders zou natuurlijk iedereen wel speculant worden (turf bv. maar eens het aantal succesvolle speculanten in jouw straat - je kunt ze herkennen aan de Ferrari's).
  zondag 13 november 2011 @ 17:39:11 #75
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104322490
quote:
Ze maken geen geld ze verzinnen schuld.

Als de bank een eigen vermogen heeft van 100 euro, mag het simpel gezegd 1000 aan leningen uitschrijven, die weer als deposito's bij de bank op de rekening komen.

Hebben ze te weinig reserves lenen ze dat even bij.

Dat mooie cirkeltje wat gebruikt wordt om het systeem uit te leggen, wordt in de praktijk helemaal niet gehanteerd.

Ze mogen zelfs meer leningen uitschrijven dan het eigen vermogen toelaat, als ze maar binnen bepaalde tijd weer aan de ratio's voldoen.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_104322497
quote:
Zakenbanken en consumenten banken zijn anno nu 1. Dat is ook een deel van het probleem.

En het voorbeeld wat ik op dag 1 bij economie kreeg:

Bank heeft 2 loketten, bij loket 1 leg ik 100.000 spaargeld in.

Loket 2 komt iemand 100.000 lenen.

Maar mijn geld is niet ineens weg? Dat bestaat nog, zij het giraal?

Er zijn dus door magie ineens 100.000 extra eu's verschenen, in de totaal circulatie, die in tegenstelling tot wat veel mensen denken, dus niet uit de geldpersen van de ECB zijn komen rollen.

Zakenbanken, the root af all evil wmb :') , hebben een veelvoud aan dit soort trucjes.

Wil je weten how deep the rabbit hole goes, lees eens over de gekte die we CDO's noemen.
  zondag 13 november 2011 @ 17:42:18 #77
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_104322610
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:39 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Zakenbanken en consumenten banken zijn anno nu 1. Dat is ook een deel van het probleem.

Er zijn dus door magie ineens 100.000 extra eu's verschenen, in de totaal circulatie, die in tegenstelling tot wat veel mensen denken, dus niet uit de geldpersen van de ECB zijn komen rollen.

Zakenbanken, the root af all evil wmb :') , hebben een veelvoud aan dit soort trucjes.

Wil je weten how deep the rabbit hole goes, lees eens over de gekte die we CDO's noemen.
Vergeet de YouTube filmpjes niet!
pi_104322645
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 17:42 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Vergeet de YouTube filmpjes niet!
Klopt.
pi_104322661
quote:

[..]

Dat wat je hier beschrijft is gewoon het normale bankieren, je vergeet het loket van de zakenbanken wanneer je hier een punt van wilt maken,
pi_104322953
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:38 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

1. Hedgefondsen maken gebruik van investeerders.
2. Speculeren levert gemiddeld niet echt veel op want anders zou natuurlijk iedereen wel speculant worden (turf bv. maar eens het aantal succesvolle speculanten in jouw straat - je kunt ze herkennen aan de Ferrari's).
Speculeren gaat het best met 'inside information'. Als je zoveel belangrijke klanten hebt als Goldman Sacks, waar je een kijkje achter de schermen neemt, dan wordt het eenvoudiger.
The view from nowhere.
pi_104322968
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:43 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat wat je hier beschrijft is gewoon het normale bankieren, je vergeet het loket van de zakenbanken wanneer je hier een punt van wilt maken,
Ook zakenbanken lenen (elkaar) geld, niet voor niets een bank. Dan geld die geld creatie net zo goed.
pi_104323059
quote:

[..]

Sorry, maar hier verkondig je toch wel onzin. Je 100.000 is inderdaad niet weg, dat heeft die persoon die 100.000 kwam lenen "gekregen". De bank heeft een vordering op die 100.000 euro (plus rente), net zoals jij een vordering hebt op de bank (plus interest).

Als je 100.000 euro spaargeld naar je bank brengt, dan "leen" je 100.000 euro uit aan de bank, zo werkt het.
pi_104323396
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:56 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Sorry, maar hier verkondig je toch wel onzin. Je 100.000 is inderdaad niet weg, dat heeft die persoon die 100.000 kwam lenen "gekregen". De bank heeft een vordering op die 100.000 euro (plus rente), net zoals jij een vordering hebt op de bank (plus interest).

Als je 100.000 euro spaargeld naar je bank brengt, dan "leen" je 100.000 euro uit aan de bank, zo werkt het.
Maar hebben zowel ik als die lener 100.000 tot hun beschikking?

Wanneer ja: waar komen die extra 100.000 dan vandaan?
pi_104323688
Andere geld creërende factor is de dekkingsgraad van 1/8ste. Moet jij eens proberen, 8 keer zoveel geld uitlenen als dat jij op je rekening hebt staan.

Banken mogen dat.
  zondag 13 november 2011 @ 18:18:09 #85
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_104323712
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:07 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Uit de toekomst. Geldcreatie is een manier om inkomen en welvaart over de tijd her te verdelen. Dat in zichzelf geeft al aan dat je dat niet eindeloos kan volhouden.
Never explain, never apologize.
pi_104323783
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 18:18 schreef Lurf het volgende:

[..]

Uit de toekomst.
En kan jij dat ook?

Of zegt zoiets als de AFM dan: nee, jij bent geen bank?
  zondag 13 november 2011 @ 18:20:36 #87
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104323790
http://www.rayservers.com/images/ModernMoneyMechanics.pdf

Lees dit, ook de laatste hoofdstukken, daar staat hoe het werkelijk gaat.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 13 november 2011 @ 18:23:38 #88
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_104323874
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:20 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

En kan jij dat ook?

Volgens mij staat het iedereen vrij om een bankvergunning aan te vragen bij DNB.
Never explain, never apologize.
pi_104323916
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 18:23 schreef Lurf het volgende:

[..]

Volgens mij staat het iedereen vrij om een bankvergunning aan te vragen bij DNB.
Dat klopt. Maar het startkapitaal wat er van je vereist wordt is niet misselijk.
pi_104324537
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:20 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

En kan jij dat ook?

Dat doe je in feite elke keer als je een lening afsluit. Je legt bv. een bewijs voor dat je een vast inkomen hebt. Niets garandeert dat je dat vaste inkomen over 20 jaar nog hebt, toch sluit je op basis van die "garantie"/"belofte" een contract met de bank.

Tenzij je je huis cash betaalt, doe je dus net hetzelfde als de bank.
pi_104324989
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:17 schreef SeculasStatius het volgende:
Andere geld creërende factor is de dekkingsgraad van 1/8ste. Moet jij eens proberen, 8 keer zoveel geld uitlenen als dat jij op je rekening hebt staan.

Banken mogen dat.
Ah, de fractionele reserves. Maar daar beslist nog steeds de centrale bank over.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2011 18:58:25 ]
pi_104325616
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:07 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

De lener krijgt 100.000 euro en daar staat zijn schuld tegenover. Bij elkaar opgeteld is het niets.
The view from nowhere.
  zondag 13 november 2011 @ 19:25:15 #93
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_104326046
quote:
Onderschrijven/verkopen van effecten
Vermogensbeheer
Traden met eigen vermogen
PE-achtige activiteiten.

De eerste twee zijn over het algemeen de belangrijkste activiteiten.
The more debt, the better
pi_104327168
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 19:25 schreef flyguy het volgende:

[..]

Onderschrijven/verkopen van effecten
Vermogensbeheer
Traden met eigen vermogen
PE-achtige activiteiten.

De eerste twee zijn over het algemeen de belangrijkste activiteiten.
Ik bedoel geld maken vrij letterlijk, dus niet geld verdienen maar geld creëren. Er werd beweerd dat (niet-centrale) banken geld konden drukken. Ik was erg benieuwd hoe dat dan in zijn werk zou gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2011 19:50:29 ]
  zondag 13 november 2011 @ 21:20:15 #95
pi_104331805
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 18:18 schreef Lurf het volgende:

[..]

Uit de toekomst. Geldcreatie is een manier om inkomen en welvaart over de tijd her te verdelen. Dat in zichzelf geeft al aan dat je dat niet eindeloos kan volhouden.
Het is een pyramidespel. :Y
pi_104335672
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 21:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is een pyramidespel. :Y
Zolang de (werkende) bevolking en de voorraad grondstoffen blijft groeien, kan het spel doorgaan, dat klopt.
Wat betreft de groei van de (wereld)bevolking zit er dus nog flink wat rek in. Wat de grondstoffen betreft is dat maar de vraag.
  zondag 13 november 2011 @ 22:29:11 #97
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104335743
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 19:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik bedoel geld maken vrij letterlijk, dus niet geld verdienen maar geld creëren. Er werd beweerd dat (niet-centrale) banken geld konden drukken. Ik was erg benieuwd hoe dat dan in zijn werk zou gaan.
Doe toch niet zo vervelend als je weet hoe het werkt.
  maandag 14 november 2011 @ 03:55:37 #98
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_104341827
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 22:27 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Zolang de (werkende) bevolking en de voorraad grondstoffen blijft groeien, kan het spel doorgaan, dat klopt.
Wat betreft de groei van de (wereld)bevolking zit er dus nog flink wat rek in. Wat de grondstoffen betreft is dat maar de vraag.
Mwah, we hebben een hele grote aarde, wij leven alleen op die hele dunne schil aan de buitenkant. En anders is er nog een heel zonnestelsel met onze maan, heel wat andere planeten en allemaal planetoïden. Waarom denk je dat Obama, maar ook landen als China, zo geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van nieuwe commerciële ruimtevaart en missies naar deze planetoïden? Dit zijn heel veel grondstoffen.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_104342007
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 22:29 schreef iamcj het volgende:

[..]

Doe toch niet zo vervelend als je weet hoe het werkt.
:? Huh?
pi_104402273
Nee. Het is aan private bedrijven om te beslissen hoe ze hun werknemers belonen. Een bonus is m.i. juist een prima prikkel om mensen te laten presteren. Je moet er wel handig mee omgaan natuurlijk.

Geef je een bonus op basis van omzet, dan gaan mensen voor omzet i.p.v. rendement. Kijk je alleen naar de korte termijn, dan zullen mensen eerder risico's nemen om snel even een flinke bonus te cashen.
pi_104404053
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 18:07 schreef Halcon het volgende:
Nee. Het is aan private bedrijven om te beslissen hoe ze hun werknemers belonen. Een bonus is m.i. juist een prima prikkel om mensen te laten presteren. Je moet er wel handig mee omgaan natuurlijk.

Geef je een bonus op basis van omzet, dan gaan mensen voor omzet i.p.v. rendement. Kijk je alleen naar de korte termijn, dan zullen mensen eerder risico's nemen om snel even een flinke bonus te cashen.
Het issue is juist dat banken die gered zijn met flinke kapitaalinjecties in feite commercieel failliet zijn.
pi_104404197
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2011 18:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Het issue is juist dat banken die gered zijn met flinke kapitaalinjecties in feite commercieel failliet zijn.
En dan ?
pi_104405990
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 18:07 schreef Halcon het volgende:

Als je goed presteert maak je carriere en ga je meer verdienen. Is dat niet genoeg bonus?
The view from nowhere.
pi_104406108
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:35 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als je goed presteert maak je carriere en ga je meer verdienen. Is dat niet genoeg bonus?
Nee, het is beter om mensen ook financieel te belonen voor goede prestaties i.p.v. ze altijd dezelfde beloning te geven, ongeacht of ze nu heel goed presteren, gemiddeld of slecht.
pi_104407594
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:37 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, het is beter om mensen ook financieel te belonen voor goede prestaties i.p.v. ze altijd dezelfde beloning te geven, ongeacht of ze nu heel goed presteren, gemiddeld of slecht.
Je mag best hogere salarissen betalen aan mensen die meer presteren. Maar bonussen is wat anders. Dat maakt mensen te resultaat gericht. Daar zitten nadelen aan.
The view from nowhere.
pi_104407751
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je mag best hogere salarissen betalen aan mensen die meer presteren. Maar bonussen is wat anders. Dat maakt mensen te resultaat gericht. Daar zitten nadelen aan.
Dat ligt er maar niet aan hoe je die bonussen in elkaar steekt. Als je mensen direct gaat belonen voor omzet, vraag je om problemen. Kijk je naar meer zaken, o.a. lange termijn en rendement, dan kan het prima.
pi_104407758
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 18:57 schreef Halcon het volgende:

[..]

En dan ?
dan is het publiek geld en blijkbaar was je zo slecht in wat je dee dat je gered moest worden, dus krijg je voorlopig zeker geen geld om aan bonussen uit te geven.

persoonlijk vind ik trouwens dat de primaire banktaak volledig naar de overheid toe getrokken had moeten worden en al het overige afgestoten.
pi_104407858
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat ligt er maar niet aan hoe je die bonussen in elkaar steekt. Als je mensen direct gaat belonen voor omzet, vraag je om problemen. Kijk je naar meer zaken, o.a. lange termijn en rendement, dan kan het prima.
laten we het eens omdraaien. de banken die zo zijn geholpen hebben aardig gefaald. intern is er nog weinig veranderd. het zijn gewoon faalbabies die huilen om meer zakgeld.
pi_104407954
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

dan is het publiek geld en blijkbaar was je zo slecht in wat je dee dat je gered moest worden, dus krijg je voorlopig zeker geen geld om aan bonussen uit te geven.

persoonlijk vind ik trouwens dat de primaire banktaak volledig naar de overheid toe getrokken had moeten worden en al het overige afgestoten.
Wie betaalt, bepaalt. Als de staat eigenaar is, is het aan de staat om dat te betalen. Is er sprake van een private eigenaar, dan moet de staat er niet over zeuren.
pi_104408054
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wie betaalt, bepaalt. Als de staat eigenaar is, is het aan de staat om dat te betalen. Is er sprake van een private eigenaar, dan moet de staat er niet over zeuren.
ben ik met je eens, ze hadden het geld dan ook eerst bij de aandeelhouders weg moeten trekken. die aandelen horen gewoon niets meer waard te zijn.
pi_104408177
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ben ik met je eens, ze hadden het geld dan ook eerst bij de aandeelhouders weg moeten trekken. die aandelen horen gewoon niets meer waard te zijn.
Zo werkt het niet. De markt bepaalt de waarde van aandelen, niet de overheid.
pi_104408326
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik zal nooit meer over bankbonussen zeuren als banken beloven nooit meer hun hand op te houden voor een bailout.

Afgesproken?
pi_104408328
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. De markt bepaalt de waarde van aandelen, niet de overheid.
het issue is dat zonder de bankinjectie er een aantal banken waren omgevallen. moreel gezien is het verwerpelijk dat ze met publiek geld worden gered zonder het eigendom te krijgen, enige reden dat dat is gebeurd is politiek. de bonus discussie is een marginale discussie waarmee de overheid wil laten zien dat ze wel degelijk naar de gevoelens onder de bevolking luisteren. feit is gewoon dat de herstructurering van de bankwereld er nog niet is geweest, maar die gaat zeker komen. in de tussentijd ben ik tegen bonussen voor een reëel failliet gegaan bedrijf wat met belastinggeld is gered. en daar laat ik het in dit topic bij.
pi_104408394
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:17 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik zal nooit meer over bankbonussen zeuren als banken beloven nooit meer hun hand op te houden voor een bailout.

Afgesproken?
Hand ophouden is één ding, een bailout organiseren is iets anders.
pi_104408436
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

het issue is dat zonder de bankinjectie er een aantal banken waren omgevallen. moreel gezien is het verwerpelijk dat ze met publiek geld worden gered zonder het eigendom te krijgen, enige reden dat dat is gebeurd is politiek. de bonus discussie is een marginale discussie waarmee de overheid wil laten zien dat ze wel degelijk naar de gevoelens onder de bevolking luisteren. feit is gewoon dat de herstructurering van de bankwereld er nog niet is geweest, maar die gaat zeker komen. in de tussentijd ben ik tegen bonussen voor een reëel failliet gegaan bedrijf wat met belastinggeld is gered. en daar laat ik het in dit topic bij.
De overheid heeft in ruil voor dat geld wel een bankbedrijf gekregen. Een bankbedrijf wat op termijn wel weer te verkopen is. Dat geld is dus niet weg. Los daarvan is de schade bij het omvallen van een bank veel groter dan nu het geval is.
pi_104408700
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hand ophouden is één ding, een bailout organiseren is iets anders.
Je kan natuurlijk woordspelletjes gaan spelen maar feit is en blijft dat gokken met andermans geld en jezelf er vervolgens ook nog exorbitant voor belonen, vooral als het fout gaat of is gegaan, verwerpelijk is.
Dan kun je met allerlei mooie theorieen uit management boekjes aankomen waarom bonussen zo geweeeeldig zijn, en wie weet trapt er nog iemand in anno 2011.....
pi_104408702
bank moeten tonen: integriteit, bereidheid tot zelfreflectie en verandering, schulderkenning
banken tonen: arrogantie, geen wil om te veranderen, weinig moreel besef

enfin echt weg :7
pi_104408887
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:23 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk woordspelletjes gaan spelen maar feit is en blijft dat gokken met andermans geld en jezelf er vervolgens ook nog exorbitant voor belonen, vooral als het fout gaat of is gegaan, verwerpelijk is.
Dan kun je met allerlei mooie theorieen uit management boekjes aankomen waarom bonussen zo geweeeeldig zijn, en wie weet trapt er nog iemand in anno 2011.....
Bonussen zijn ook goed, mits ze op de juiste manier opgezet zijn.
pi_104410077
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het probleem van te resultaat gericht te werk gaan, is daarmee niet opgelost. Het rendament op de lange termijn van een bepaald project is nog altijd een nauwe doelstelling, waardoor je veel kunt verwaarlozen, van dat wat buiten de focus valt. Het is tegengesteld aan een refectieve houding, die meer open, objectiever en constructiever is.
The view from nowhere.
pi_104410247
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:45 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het probleem van te resultaat gericht te werk gaan, is daarmee niet opgelost. Het rendament op de lange termijn van een bepaald project is nog altijd een nauwe doelstelling, waardoor je veel kunt verwaarlozen, van dat wat buiten de focus valt. Het is tegengesteld aan een refectieve houding, die meer open, objectiever en constructiever is.
Je kunt best meerdere aspecten van je focus koppelen aan een bonussysteem...
pi_104463636
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt best meerdere aspecten van je focus koppelen aan een bonussysteem...
The view from nowhere.
  donderdag 17 november 2011 @ 02:18:53 #122
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_104463680
Ja, bonussen bij banken zijn slecht. Ik zou het beter vinden als een centraal orgaan zou bepalen welke beloning passend is bij welk werk. Bovendien is het goed mensen te leren tevreden te zijn met wat ze hebben dan ze alsmaar op te jagen. Daar wordt niemand gelukkiger van.
pi_104493024
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 02:18 schreef Louis22 het volgende:
Ja, bonussen bij banken zijn slecht. Ik zou het beter vinden als een centraal orgaan zou bepalen welke beloning passend is bij welk werk. Bovendien is het goed mensen te leren tevreden te zijn met wat ze hebben dan ze alsmaar op te jagen. Daar wordt niemand gelukkiger van.
Eigenlijk zou er ook een centraal orgaan moeten komen dat bepaalt welk werk je gaat doen. Zoveel capaciteiten gaan er verloren doordat mensen ander werk doen dan waar ze goed in zijn.
pi_104493612
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:41 schreef snabbi het volgende:
Eigenlijk zou er ook een centraal orgaan moeten komen dat bepaalt welk werk je gaat doen. Zoveel capaciteiten gaan er verloren doordat mensen ander werk doen dan waar ze goed in zijn.
En een orgaan dat bepaald wat we moeten eten en hoeveel we moeten bewegen, er gaan immers zoveel middelen verloren aan een ongezonde leefstijl. Misschien ook nog een orgaan dat bepaald hoelaat we naar bed gaan en wanneer we naar het toilet mogen gaan, dat zorgt voor meer efficientie. Als we dan toch bezig zijn ook gelijk een orgaan dat bepaald wat we moeten kopen, dan kunnen we de economie eeuwig laten groeien.

-O-
pi_104495462
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:51 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

En een orgaan dat bepaald wat we moeten eten en hoeveel we moeten bewegen, er gaan immers zoveel middelen verloren aan een ongezonde leefstijl. Misschien ook nog een orgaan dat bepaald hoelaat we naar bed gaan en wanneer we naar het toilet mogen gaan, dat zorgt voor meer efficientie. Als we dan toch bezig zijn ook gelijk een orgaan dat bepaald wat we moeten kopen, dan kunnen we de economie eeuwig laten groeien.

-O-
Maar geen orgaan, dat bepaalt of iets wel of niet je rechtmatige eigendom is, want dan is het niet meer leuk.
The view from nowhere.
  vrijdag 18 november 2011 @ 00:50:39 #126
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_104500936
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:51 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

-O-
Ja, topidee.
  vrijdag 18 november 2011 @ 00:51:10 #127
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_104500947
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:41 schreef snabbi het volgende:

[..]

Veel ellende komt er juist ook uit voort dat mensen alleen doen waar ze goed in zijn, en geen millimeter verder kijken. Arbeidsdeling is immers de wortel van het kwaad.
pi_104527078
Oke, dan nu zonder sarcasme. Een centraal orgaan dat de beloningen bepaalt gaat in mijn ogen niets oplossen. Uiteindelijk heeft het bedrijf en de werknemer een tegengesteld belang en dat maakt dat de vraag en het aanbod daarop het beste aansluiten. Als iemand voor minder wil werken dan het loon dat er voor staat, zie ik geen probleem. Als er niemand wil werken voor het loon dat er voor staat, gaat het loon vanzelf omhoog.

Overigens wijs ik er ook graag op dat belongingen in de hogere lagen van het bedrijf ook inderdaad centraal bepaald worden RvC e.d.
pi_104529197
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:38 schreef snabbi het volgende:
Oke, dan nu zonder sarcasme. Een centraal orgaan dat de beloningen bepaalt gaat in mijn ogen niets oplossen. Uiteindelijk heeft het bedrijf en de werknemer een tegengesteld belang en dat maakt dat de vraag en het aanbod daarop het beste aansluiten. Als iemand voor minder wil werken dan het loon dat er voor staat, zie ik geen probleem. Als er niemand wil werken voor het loon dat er voor staat, gaat het loon vanzelf omhoog.

Overigens wijs ik er ook graag op dat belongingen in de hogere lagen van het bedrijf ook inderdaad centraal bepaald worden RvC e.d.
Hou maar op met die stropop. De discussie ging over bonussen.

Bonussen werken niet, omdat in een organisatie het systeem altijd wordt bespeeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-11-2011 00:08:26 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2011 @ 19:54:20 #130
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_104561574
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:38 schreef snabbi het volgende:

Uiteraard moet dat orgaan democratisch gecontroleerd worden, of beter nog, door een intellectueel in naam van het volk.
pi_104562728
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:09 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Dit zijn even wat ongefundeerde aannames die je hier geeft. Er is juist zo'n ophef over deze bonussen ontstaan, omdat bepaalde bestuursleden een dikke bonus kregen terwijl hun bedrijf/bank slechte prestaties heeft geleverd.
Dit dus.
Die kritiek kwam niet uit de lucht vallen.
Er is een poepstorm op komst.
pi_104572695
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:54 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Uiteraard moet dat orgaan democratisch gecontroleerd worden, of beter nog, door een intellectueel in naam van het volk.
:')
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104573455
Laten we het eens zo stellen. Banken zijn zo goed, zo integer, alle mensen die daar werken verdienen zo weinig en leveren de burgers zoveel geld op, het zou zot zijn om ze niet een salarisverhoging en een vette bonus te geven.
  zondag 19 februari 2012 @ 17:10:52 #134
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_108154153
Commissaris RBS vindt dat bonussen moeten :')

Commissaris Penny Hughes, van de Britse staatsbank RBS, verdedigt haar beslissing, om de ceo van de bank, Stephen Hester, een bonus te geven, te vuur en te zwaard. Volgens het bestuurslid zijn bonussen nog steeds nodig om de toppers aan te kunnen trekken

Dat bij bankiers alles nog steeds om geld draait is natuurlijk logisch, maar ze blijven ook maar in bonussen geloven terwijl hun geld op is. :') Penny Hughes, non-executive board member van de Britse bank RBS – lid van de Raad van Commissarissen – is voorzitter van de remuneratiecommissie van de bank en fel voorstander van bonussen. In een interview met de Financial Times zegt de topbestuurder dat bonussen hard nodig zijn om de financiële toppers aan te kunnen trekken omdat ze anders bij een andere bank zouden gaan werken.

‘Het is duidelijk wat de marktwaarde van de verschillende functies is… We kunnen moeilijk het personeel van nu straffen omdat RBS inmiddels deels in staatshanden is vanwege het handelen van het vorige management.’ Volgens de topvrouw zal het bonusbeleid van de bank niet structureel veranderen omdat het management hard werkt aan de grootste ombouw die het bedrijf ooit heeft meegemaakt.

Nu is Quote natuurlijk ook een groot voorstander van bonussen :D , al was het maar omdat er zo veel nieuws over te tikken is _O- , maar toch is er wel een kanttekening bij het verhaal van mevrouw Hughes te plaatsen. Volgens haar zouden banken zonder bonussen geen toppers als ceo Stephen Hester kunnen aantrekken. Ceo Hester zag onlangs af van zijn bonus van bijna £1 miljoen, omdat de omgeving zo heftig reageerde op zijn toelage. De vraag is nu echter, wat doet Hester nog bij de bank? Hij heeft immers geen bonus gekregen en is er toch blijven werken _O-

http://www.quotenet.nl/bi(...)-bonussen-moeten.php

Het blijven narcistische debielen daar :(
pi_108154951
Beetje zonde dat zo'n topic omhoog wordt gekicked maar het argument van haar slaat natuurlijk nergens op. Als dat nou het probleem is (werknemer gaat naar een andere bank). Een bonus is prima, mits de prestatie ook goed is.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_108155558
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 17:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Beetje zonde dat zo'n topic omhoog wordt gekicked maar het argument van haar slaat natuurlijk nergens op. Als dat nou het probleem is (werknemer gaat naar een andere bank). Een bonus is prima, mits de prestatie ook goed is.
En mits de prestatie juist gedefinieerd is, en ook gekoppeld is aan een malus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 20 februari 2012 @ 14:08:24 #137
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_108185415
'Lloyds pakt bankiers bonussen af'

De Britse bank Lloyds gaat meer dan 1 miljoen pond aan bonussen terugvorderen bij vijf bankiers wegens hun rol bij de verkoop van woekerpolissen aan klanten. Die affaire dreigt het concern, dat deels in staatshanden is, 3,2 miljard pond aan schadeclaims te kosten. Dat berichtte het dagblad The Daily Telegraph maandag.

Het zou gaan om oud-topman Eric Daniels en nog vier (voormalige) topbankiers. Volgens de krant is het voor het eerst sinds de financiële crisis in 2008/2009 dat een Britse bank gebruikmaakt van de mogelijkheid om al uitbetaalde bonussen terug te vorderen.

www.dft.nl

*O*

[ Bericht 0% gewijzigd door ikweethetookniet op 20-02-2012 15:10:41 ]
  maandag 20 februari 2012 @ 15:03:07 #138
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108187547
quote:
6s.gif Op zondag 19 februari 2012 17:10 schreef ikweethetookniet het volgende:

Het blijven narcistische debielen daar :(
Absoluut... de ubernarcisten bij de financiele instellingen achten zichzelf onaantastbaar en zonder hun stopt de wereldbol met draaien :')

Het blijven toch wel wereldvreemde mensen, kennelijk is hun aanpassingsvermogen maar heel beperkt. Wat mij betreft een extra reden om deze mensen eruit te trappen :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')