Ik verdenk makelaars ervan, dat ze na de openhuizendag pas weer aan opschonen van hun bestand doen. Of dat iets agenda-technisch is (dat ze het druk hebben vóór die dag), of dat het marketing is: geen idee.quote:Op vrijdag 30 september 2011 08:44 schreef sorcees het volgende:
Morgen is het open dag, de ene helft van Nederland gaat bij de andere helft gratis appeltaart eten.
255K op 1 october is mogelijk.
Dat gaat allemaal om de centen hè... die woningen liggen vaak op mooie plaatsen omdat ze anders voor de uitbater niet te verhuren zijn. Wat 'ze' uiteraard niet willen is dat iedereen op een mooie locatie kan wonen... stel je eens voor wat dat met de waarde van 13 in 1 dozijn rijtjesontainers zou doenquote:Op vrijdag 30 september 2011 07:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het zou tijd worden dat de belachelijke beperking aan recreatiewoningen wordt afgeschaft... Gewoon permanent bewonen! Belachelijk dat dat niet mag in een land met zoveel woningnood.
Ik steel het even van een andere topic:quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:13 schreef leolinedance het volgende:
Heerlijk dit, wij gaan ons eerste huis kopenMaar blijf nu gewoon nog lekker huren zo lang de prijzen dalen
quote:Op vrijdag 30 september 2011 08:59 schreef droom_econoom8 het volgende:
Gisteren in De Vijfde Dag:
Oud-Robeco-topman en econoom Jaap van Duijn dat de "capitulatiefase" in deze woningmarkt crisis nog moet beginnen. Hij houdt er rekening mee dat een crisis een jaar of 6 duurt, en dat de prijzen uiteindelijk 30% zullen zijn gevallen. Hij adviseert starters om nog een paar jaar te wachten.
Zeepbel heeft dit interview uiteraard uitgeknipt:
Stevige uitspraak! Zeker als je nagaat, dat deze 30% nog niet uitgaat, van toekomstige beperkingen van de HRA.
quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:13 schreef leolinedance het volgende:
Heerlijk dit, wij gaan ons eerste huis kopenMaar blijf nu gewoon nog lekker huren zo lang de prijzen dalen
Met werken kun je niet verdienen wat je met wachten doet!quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:13 schreef leolinedance het volgende:
Dat zou toch gratis moeten zijn voor verkopers, je leidt zelf de mensen rond en de makelaar brengt ook geen appeltaart van tevoren langs.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:24 schreef Wokkel het volgende:
Wat kost het trouwens om mee te doen aan zo'n open dag?
Gegeven de 'luie aard' van de gemiddelde huurder is dat dus een kolfje naar hun handquote:Op vrijdag 30 september 2011 10:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met werken kun je niet verdienen wat je met wachten doet!
Bedoel je dat mensen betalen om aan zo'n open dag mee te doenquote:Op vrijdag 30 september 2011 10:32 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Dat zou toch gratis moeten zijn voor verkopers, je leidt zelf de mensen rond en de makelaar brengt ook geen appeltaart van tevoren langs.![]()
De kosten liggen geloof ik op 250 euro maar kan er flink naast zitten.
Ja, ziek he? (enne.. kom je daar nu eigenlijk pas achter, na al die keren gratis appeltaart?)quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Bedoel je dat mensen betalen om aan zo'n open dag mee te doen![]()
Het nieuwe normaal, je verkoopt zelf je huis maar en geeft de makelaar een vergoeding voor niet geleverde diensten.quote:Niet normaal meer![]()
Daar lijken ze eigenlijk nooit zo mee bezigquote:Het is toch ook in het belang van de makeleugenaar om een huis te verkopen?
Dat zeg je goed.. voor de crisisquote:Op vrijdag 30 september 2011 11:40 schreef lutser.com het volgende:
(voor ´de crisis') een deal met de makelaar die hier op neerkwam.
Appeltaart?quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:24 schreef Wokkel het volgende:
Wat kost het trouwens om mee te doen aan zo'n open dag?
Vaak dan ook nog 100 of meer euro voor de makelaar zodat het huis ook op de openhuizen site oid komt.quote:
Net terug van twee supermarkten, maar geen appelgebak meer te vindenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 09:30 schreef michaelmoore het volgende:
heeft geen mens zin in warme appeltaart met dit weer
Dus eigenlijk moet je je in deze tijd van de huizenmarktcrisis onderscheiden door eigen appeltaart te maken, met zelf geklopte slagroomquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 09:58 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Net terug van twee supermarkten, maar geen appelgebak meer te vinden
Prijzen blijven niet op niveau omdat mensen anders verlies moeten nemen, dat heeft er niks mee te maken. De prijzen zullen zakken omdat de huidige vraagprijzen met de huidige financieringsregels niet meer haalbaar zijn. En omdat de perceptie van de waarde van een huis daalt.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:21 schreef Chevalric het volgende:
Ik vraag me af hoe mensen er bij komen dat de huizenprijzen met 30% gaan zakken. De meeste huizenbezitters hebben die ruimte helemaal niet. 30% op een hypotheek van 2 ton is 60.000 euro. Dat is voor de meeste mensen niet in een jaartje (of zelfs 5 jaar) bij elkaar te sparen. Dus die mensen hebben geen keus: ze moeten wel in hun huidige woning blijven zitten en dus kan die prijs niet zo snel zakken. Tenzij je gelijk een heleboel mensen failliet wil verklaren natuurlijk.
En nog een vervelend punt van die zakkende prijzen: gaan de banken op een gegeven moment niet klagen dat het onderpand veel minder waard is dan de hypotheek en dat het dus geen geldig onderpand meer is?
Ik ben daar ook wel benieuwd naar.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 09:11 schreef AsusLPT het volgende:
Ik zou het wel leuk vinden om een vergelijking van de stijging van het woningaanbod per regio te zien. Of het echt de krimpgebieden zijn die nu hard gaan, of ook de randstad. Is dit mogelijk met Funda?
En kun je ze nu dan wél betalen? Want dat is het enige dat echt telt natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Kan je alleen vertellen dat het aantal te koop staande huizen (op Funda) in mijn gebiedje in de Randstad (het Gooi) toch ook wel redelijk explosief gestegen is het laatste pak-em-beet half jaar. Ik kijk altijd naar 1 km rond mijn postcode en dat aantal is in die periode gestegen van zo rond de 210 naar 273 huizen.
Maar wat me vooral opvalt, in mijn regio, zijn de prijsdalingen. Ik ben Funda (en de huizen in mijn regio) pas gaan volgen sinds ik dit topic volg (een jaar of 2 denk ik) en in het begin stonden er nauwelijks acceptabele eengezinswoningen tussen onder de 3 ton. En met acceptabel bedoel ik dat geen bouwval is die eerst compleet gerenoveerd moet worden voordat iemand er in kan trekken. Terwijl er nu toch al redelijk wat normale huizen tussen staan van tussen de 225k en 250k, waar je na eventueel wat 'normaal' kluswerk (likje verf/behangen) in zou kunnen.
Het is natuurlijk niet zo dat elke huizenbezitter z'n huis in de laatste 10 jaar heeft gekocht. Er is natuurlijk ook een hele groep die z'n huis veel eerder heeft gekocht. Die hebben sowieso (veel) minder betaald voor hun huis en hebben het misschien allang afgelost of hebben nog maar kort te gaan.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:21 schreef Chevalric het volgende:
Ik vraag me af hoe mensen er bij komen dat de huizenprijzen met 30% gaan zakken. De meeste huizenbezitters hebben die ruimte helemaal niet. 30% op een hypotheek van 2 ton is 60.000 euro. Dat is voor de meeste mensen niet in een jaartje (of zelfs 5 jaar) bij elkaar te sparen. Dus die mensen hebben geen keus: ze moeten wel in hun huidige woning blijven zitten en dus kan die prijs niet zo snel zakken. Tenzij je gelijk een heleboel mensen failliet wil verklaren natuurlijk.
Ik denk dat de banken er zelf ook niet zo om zitten te springen om dat te gaan doen. Maar het zou wellicht kunnen dat een toezichthouder daarop gaat aandringen?quote:En nog een vervelend punt van die zakkende prijzen: gaan de banken op een gegeven moment niet klagen dat het onderpand veel minder waard is dan de hypotheek en dat het dus geen geldig onderpand meer is?
denk het niet, want het probleem is de bank en hoe meer huizen zakken hoe angstiger ze wordenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:43 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En kun je ze nu dan wél betalen? Want dat is het enige dat echt telt natuurlijk.
Mwah, het betekent idd dat ik ze beter onder mijn voorwaarden zou kunnen betalen. Mijn eigen eisen zijn namelijk nog iets strenger dan die van de banken. Geen rare aflossingsvrije hypotheekvormen, bijvoorbeeld. (eigenlijk moet ik zeggen 'onze eisen', want ik heb ook nog een partner) Het moet ook alleen van mijn inkomen te betalen zijn en het liefst ook nog als de HRA wordt afgeschaft.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:43 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En kun je ze nu dan wél betalen? Want dat is het enige dat echt telt natuurlijk.
Alle kleine prijsdalingen samen resulteren sinds medio 2008 in een gemiddelde prijsdaling op de woningmarkt van 8,5 procent, stelt het CBS. Een gewoon huis, 2,5 ton waard in juni 2008, heeft dus 21.250 euro aan waarde verloren. De spreiding rond dit gemiddelde is groot. In Ede bijvoorbeeld daalde de huizenprijs met een kleine 20 procent, bijna een halve ton.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:21 schreef Chevalric het volgende:
En nog een vervelend punt van die zakkende prijzen: gaan de banken op een gegeven moment niet klagen dat het onderpand veel minder waard is dan de hypotheek en dat het dus geen geldig onderpand meer is?
Je kunt beter nét een huis van 300K kunnen financieren, inclusief 50% aflossing, dan nét hetzelfde huis voor 400K te kunnen financieren. Tenminste, zo denk ik erover. Zelfs bij gelijke maandlasten zal optie 1 altijd mijn voorkeur hebben.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:43 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Is dat dan niet nog een veel groter risico voor de huizenbezitters?! Dat je huis minder waard wordt en je het niet direct kunt verkopen is tot daaraantoe, maar als "ineens" de hypotheekverstrekker op de stoep staat met de eis dat je even enkele tienduizenden euros moet neertellen of anders je huis uit moet, dan is er volgens mij pas echt poep aan de knikker, of niet?quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 12:38 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Als het punt komt waarop de bank zegt: 'Mevrouw Jansen, wilt u even 20 duizend euro bijlappen, want uw onderpand is in waarde gedaald?', heeft mevrouw Jansen een serieus probleem.
En als de bank dit nalaat, zal de toezichthouder toch tegen de bank moeten zeggen: wilt u uw hypotheekportefeuille een pietsje afwaarderen, of in een hogere risicocategorie plaatsen? En een pietsje van 630 miljard (de totale Nederlandse hypotheekschuld) is toch al gauw een smak geld.
Dan komt er gewoon even een bankmannetje langs die zegt: "eigenlijk ben je nu een beetje van mij, buk eens!"quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 13:12 schreef Chevalric het volgende:
Is dat dan niet nog een veel groter risico voor de huizenbezitters?! Dat je huis minder waard wordt en je het niet direct kunt verkopen is tot daaraantoe, maar als "ineens" de hypotheekverstrekker op de stoep staat met de eis dat je even enkele tienduizenden euros moet neertellen of anders je huis uit moet, dan is er volgens mij pas echt poep aan de knikker, of niet?
Nou, dat denk ik niet. Stel dat iemand een hypotheek van 2 ton gemakkelijk aan kan. Met een restschuld van 30K is deze op een woning van 170K makkelijk mee te financieren.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 13:50 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
En voor de mensen die hun huis weten te verkopen met een restschuld ziet het er helemaal grimmig uit. Die restschuld wordt altijd omgezet naar een persoonlijke lening of soortgelijk krediet. En een PL van pakweg 30K kun je bij dalende huizenprijzen echt niet meer meenemen in een hypotheek. Als die mensen uberhaupt nog bereid zijn om tijdens hun werkzame leven zulke verplichtingen aan te gaan.
My 2 cents: mensen met een restschuld verdwijnen van de koopmarkt.
Geen enkele bank is in deze tijden blij met een BKR-registratie (let op: geen notering maar registratie). Ben ook benieuwd wat er met de leencapaciteit gebeurd als straks eindelijk en volkomen terecht de studieschulden van de gemiddelde student in het BKR zichtbaar zijn.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 14:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, dat denk ik niet. Stel dat iemand een hypotheek van 2 ton gemakkelijk aan kan. Met een restschuld van 30K is deze op een woning van 170K makkelijk mee te financieren.
p.s. je mag onder de nieuwe hypotheeknormen maar 108% van de waarde van de woning meefinancieren. In de praktijk hanteren banken 106%. Hoe wil je dan een hypotheek van 200K nemen op een woning van 170K?quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 14:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, dat denk ik niet. Stel dat iemand een hypotheek van 2 ton gemakkelijk aan kan. Met een restschuld van 30K is deze op een woning van 170K makkelijk mee te financieren.
Hetzelfde kon je jarenlang zeggen over prijsverhogingen: mensen konden 30% meer (in 2 jaar!) ook niet betalen, toch gebeurde het... Zowel stijgingen als dalingen hebben een zelf-versterkend effect, simpelweg omdat "nu kopen" bij prijsstijgingen gunstiger is dan "over een half jaar", en bij prijsdalingen precies andersom. Nu hebben kopers baat bij snel verkopen. En voor de mensen die nu 2 ton willen hebben terwijl de markt bereid is 180k te betalen, betekent dat dat ze nu niet verkopen. Na een half jaar, of een jaar, is de markt nog bereid 170k te betalen. Wachten ze nog een jaar, is er nog 10k af. Tsja, zelf weten, maar het gaat eindelijk de goede kant op. De huizenprijs herstelt zich naar waardequote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:21 schreef Chevalric het volgende:
Collega van mijn man had het over 300 euro. De tijden zijn veranderd, mijn man betaalde in 2005 iets van 60 of 70 ofzo...quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:32 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Dat zou toch gratis moeten zijn voor verkopers, je leidt zelf de mensen rond en de makelaar brengt ook geen appeltaart van tevoren langs.![]()
De kosten liggen geloof ik op 250 euro maar kan er flink naast zitten.
En wat krijg je voor dat geld? Toch vrijwel niets?quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Collega van mijn man had het over 300 euro.
Een dagje huisarrest. Terwijl iedereen buiten geniet van de 25 graden.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 16:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En wat krijg je voor dat geld? Toch vrijwel niets?
Ik heb net dit stukje gezien waarbij de commercieel directeur van de Hypothekers Associatie als voorbeeld gaf: de bank moet kijken naar de historie, indien iemand 750 euro per maand kan betalen moet de bank een hypotheek van 600 euro netto (na HRA) niet weigeren. Meer kijken dus naar wat de klant (lener) in het verleden al jaren heeft kunnen betalen en qua hypotheek nagenoeg hetzelfde geven.quote:Op donderdag 29 september 2011 00:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]![]()
Klem tussen huur en koop
De Tweede Kamer debatteert vandaag over de woningmarkt. Vanavond een verslag van het debat, en een reportage over de moeilijkheden op de woningmarkt waarin onder meer gedupeerden aan het woord komen. In de studio reageert Bas Millenaar, commercieel directeur van de Hypothekers Associatie
http://nieuwsuur.nl/onder(...)en-huur-en-koop.html
Ja die jongens moeten het kantoor draaiende houden hequote:Op vrijdag 30 september 2011 10:40 schreef fedsingularity het volgende:
Het nieuwe normaal, je verkoopt zelf je huis maar en geeft de makelaar een vergoeding voor niet geleverde diensten.
Zijn er al veel failliet gegaan, of gehalveerd qua personeelquote:Op zondag 2 oktober 2011 02:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja die jongens moeten het kantoor draaiende houden he
Ik kan er geen medelijden mee hebben.quote:Op zondag 2 oktober 2011 10:33 schreef antfukker het volgende:
[..]
Zijn er al veel failliet gegaan, of gehalveerd qua personeel
De banken passen zich aan aan de gedaalde waarde van woningen, terwijl verkopers nog 2008 prijzen in hun hoofd hebben. Banken zijn niet meer bereid om (kijkend naar realistischer 2011 prijzen) 130% te gaan financieren.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 22:00 schreef Chevalric het volgende:
Maar de banken hanteren nu strengere regels dan de wet voorschrijft, waardoor de problemen in de markt nog erger worden.
ze kunnen ook nog entree geld gaan heffen en een bijdrage voor de foldersquote:Op zondag 2 oktober 2011 10:33 schreef antfukker het volgende:
[..]
Zijn er al veel failliet gegaan, of gehalveerd qua personeel
Is het ook nog niet. 35.000 objecten die als 'koopwoning' op Funda staan zijn eigenlijk kavels of garageboxen e.d.quote:Op zondag 2 oktober 2011 14:03 schreef Bumbu het volgende:
Hoe was de appeltaart gister? En sjee al zo veel huizen te koop veel mensen hier zijden dat het nooit boven de 250k zou komen......
lijkt wel wat op mijn school van vroegerquote:Op zondag 2 oktober 2011 13:31 schreef Jane het volgende:
Ben ook even tussen de villa's gaan neuzen en ben net het lelijkste huis ooit tegengekomen.
http://www.funda.nl/koop/(...)ambrugse-zuwe-141-e/
Lijkt net een fabriek. Of een jaren-70-school...En dat slechts voor 7,5 miljoen.
Ook niet alle huizen staan op funda.quote:Op zondag 2 oktober 2011 14:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Is het ook nog niet. 35.000 objecten die als 'koopwoning' op Funda staan zijn eigenlijk kavels of garageboxen e.d.
Alsof er gisteren 17 miljoen mensen - 95.000 bezoekers op het strand lagen. Die woordvoerder doet denken aan die man destijds in Baghdad, "there are no Americans in Iraq".quote:"De kijkers die kwamen, zijn wel echt geïnteresseerd, anders ga je wel op het strand liggen'', aldus een woordvoerder van de NVM.
Vast niet. Maar wat er wel staat, staat niet allemaal in een juiste subcategorie.quote:
Vinkeveense villa ondanks korting duurste in regio Amsterdamquote:Op zondag 2 oktober 2011 13:31 schreef Jane het volgende:
Ben ook even tussen de villa's gaan neuzen en ben net het lelijkste huis ooit tegengekomen.
Lijkt net een fabriek. Of een jaren-70-school...En dat slechts voor 7,5 miljoen.
Brr, ik vind het een koud en lelijk huis.. Voor 7,5 miljoen moet toch wel wat beters te vinden zijn?quote:Op zondag 2 oktober 2011 13:31 schreef Jane het volgende:
Voor 7,5 miljoen kun je zelf ook wel wat beters neerzetten.quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:29 schreef SemperSenseo het volgende:
Brr, ik vind het een koud en lelijk huis.. Voor 7,5 miljoen moet toch wel wat beters te vinden zijn?
Nou, verras me eens. Wat kunnen er hier dan mee?quote:
Ik zou er wel willen wonen (kon ik het betalen). Het is juist een heel ruim, licht en open huis. Lijkt me wel fijn om te zijn. Echt mooi vind ik het ook niet, maar het lijkt me dus wel heel aangenaam. Behalve voor mijn vrouw, die dan 80 uur per week aan het poetsen is.quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:29 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Brr, ik vind het een koud en lelijk huis.. Voor 7,5 miljoen moet toch wel wat beters te vinden zijn?
Amerikaanse zakenbankiers melden dat de Amerikaanse huizenprijzen tot 2020 niet gaan stijgen, en dan zullen ze hier wel gaan stijgen? No way. Vanaf 2008 tot 2020 iedere maand een half procentje eraf (alleen al aan inflatie) lijkt me tamelijk desastreus.quote:Op zondag 2 oktober 2011 17:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou, verras me eens. Wat kunnen er hier dan mee?
Blijven posten tot 2021quote:Op zondag 2 oktober 2011 17:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou, verras me eens. Wat kunnen er hier dan mee?
Als je goed leest staat er slechts dat men tot 2020 niet verwacht boven het prijspeil van 2007 uit te komen. Dat heeft niets met een blijvende daling te maken.quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:21 schreef KneeDeep het volgende:
Amerikaanse zakenbankiers melden dat de Amerikaanse huizenprijzen tot 2020 niet gaan stijgen, en dan zullen ze hier wel gaan stijgen? No way. Vanaf 2008 tot 2020 iedere maand een half procentje eraf (alleen al aan inflatie) lijkt me tamelijk desastreus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |