Dat is een beetje koffiedik kijken, en de meningen zijn heel verschillend, maar als er echt alle lucht uit moet dan neem je de prijs van 1990 en verhoog die met de jaarlijkse inflatie.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:38 schreef Artimunor het volgende:
[..]
ik heb het niet over of de verkoper er wel of niet mee akkoord gaat heh, maar over het kopen zonder bubbel in je huis
Feitelijk hoef je alleen maar de prijs door 2 te delen en je zit op de realistische waarde, simpeler kan ik het je niet uitleggen.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:38 schreef Artimunor het volgende:
[..]
ik heb het niet over of de verkoper er wel of niet mee akkoord gaat heh, maar over het kopen zonder bubbel in je huis
Van 1990 t/m 2008 maar 35%? Bron?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:17 schreef sorcees het volgende:
Dat is een beetje koffiedik kijken, en de meningen zijn heel verschillend, maar als er echt alle lucht uit moet dan neem je de prijs van 1990 en verhoog die met de jaarlijkse inflatie.
(meer een richting, geen absolute wijsheid).
Huizen stegen in die periode met 250% (gekocht in 1990 voor Fl 137.000, verkocht in 2008 voor euro 245.000)
Inflatie ongeveer 35%
Nog altijd niets vergelijken bij de 394% prijsstijging van een koopwoning. Wat grappig is om te constateren dat lage rentes zorgen voor een lage stijging van de huren maar zorgen voor een hoge stijging van de koopsom. Typerend voor een zeepbel natuurlijkquote:Op donderdag 29 september 2011 14:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Van 1990 t/m 2008 maar 35%? Bron?
In die periode zijn de huren zelfs met 92% gestegen: Bron
quote:Jeroen Pauw vroeg ook aan Mulder of er niet teveel lucht in de huizenprijzen zit: "Bent u het er mee eens dat de huizenprijzen te hoog zijn? Bent u het er ook mee eens dat de huizenprijzen te hoog zijn? Meneer Mulder... hallo! Bent u het er mee eens dat de huizenprijzen te hoog zijn?"
Zijn ze lekker op tijd meequote:Recordaantal huizen staat te koop op Funda
http://utrecht.nieuws.nl/nieuws/40543
(Novum) Utrecht - Een recordaantal huizen staat te koop op Funda. Dat meldt een woordvoerder van de huizenverkoopsite woensdag tegenover Novum Nieuws. Afgelopen week brak de website door de grens van 250 duizend te koop staande objecten voor particulieren.
Van de te koop staande objecten is ongeveer 215 duizend een koophuis. De overige objecten zijn bijvoorbeeld garageboxen en stukken land. "We zien dat huizen gemiddeld langer te koop staan, omdat er ook veel nieuwe huizen te koop staan, stijgt het totale aantal", legt de woordvoerder uit.
In het tweede kwartaal stonden huizen gemiddeld 135 dagen te koop, blijkt uit cijfers van makelaarsorganisatie NVM. Voor de kredietcrisis in 2008 was dit net iets meer dan tachtig dagen. Volgende week komt de NVM met cijfers over het derde kwartaal.
Sinds de kredietcrisis zijn de prijzen van bestaande koopwoningen vrijwel onafgebroken gedaald, bleek dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In augustus waren de huizenprijzen 8,5 procent lager dan drie jaar geleden.
Zaterdag vindt de Open Huizen Dag plaats. Bezoekers kunnen dan in 55 duizend huizen zonder afspraak een kijkje nemen, een record volgens organisator NVM. Op 26 maart werden vijftigduizend huizen opengesteld. Toen kwamen 130 duizend bezoekers een kijkje nemen, gemiddeld tweeënhalf bezoeker per huis.
Bron?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nog altijd niets vergelijken bij de 394% prijsstijging van een koopwoning.
Ik wist wel dat er aantal objecten tussen zaten die geen woning zijn, maar 35.000+ had ik nou ook weer niet verwacht.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:50 schreef pberends het volgende:
Van de te koop staande objecten is ongeveer 215 duizend een koophuis. De overige objecten zijn bijvoorbeeld garageboxen en stukken land. "We zien dat huizen gemiddeld langer te koop staan, omdat er ook veel nieuwe huizen te koop staan, stijgt het totale aantal", legt de woordvoerder uit.
Rijtjeshuizen zijn in Nederland verkapte garages, dus dat maakt weinig meer uit.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik wist wel dat er aantal objecten tussen zaten die geen woning zijn, maar 35.000+ had ik nou ook weer niet verwacht.
QFTquote:Op donderdag 29 september 2011 14:59 schreef pberends het volgende:
[..]
Rijtjeshuizen zijn in Nederland verkapte garages, dus dat maakt weinig meer uit.
consumptie inflatiequote:Op donderdag 29 september 2011 14:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Van 1990 t/m 2008 maar 35%? Bron?
In die periode zijn de huren zelfs met 92% gestegen: Bron
Die 'retro' site van je geeft zelfs al 49,7%. In Belgie neem ik aan?quote:
moet de stijging niet zijn: 394%-100%=294%?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nog altijd niets vergelijken bij de 394% prijsstijging van een koopwoning. Wat grappig is om te constateren dat lage rentes zorgen voor een lage stijging van de huren maar zorgen voor een hoge stijging van de koopsom. Typerend voor een zeepbel natuurlijk
Via het CBS kom ik uit op ruim 57%, en voor de huursverhogingen op ruim 92%quote:Op donderdag 29 september 2011 16:56 schreef sorcees het volgende:
Klopt, (slordig gegoogled) voor de periode 1990 - 2008 is dat 46%.
Maar dan nog, t.o.v. de stijging van de huizenprijzen, peanuts.
Die 394% kan ik zo 1-2-3 nergens terugvinden.quote:Op donderdag 29 september 2011 17:00 schreef sorcees het volgende:
moet de stijging niet zijn: 394%-100%=294%?
gekocht in 1990 voor Fl 137.000, verkocht in 2008 voor euro 245.000quote:Op donderdag 29 september 2011 17:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die 394% kan ik zo 1-2-3 nergens terugvinden.
Stil nauw.... BVZ is nog aan het zoekenquote:Op donderdag 29 september 2011 17:00 schreef sorcees het volgende:
moet de stijging niet zijn: 394%-100%=294%?
Ah, jij bent zelf de bron?quote:Op donderdag 29 september 2011 17:12 schreef sorcees het volgende:
gekocht in 1990 voor Fl 137.000, verkocht in 2008 voor euro 245.000
245.000 euro t.o.v. 137.000 gulden (62.273 euro) = 393,4%.
Dit gaat je niet lukken... Wat je NU koopt is de marktwaarde, 30% onder de marktwaarde lukt niet, 30% onder de vraagprijs wellicht wel. Maar hoe dan ook, die marktwaarde gaat gewoon verder omlaag.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:20 schreef Artimunor het volgende:
stel, je wilt wel nu een huis kopen, maar geen verlies erop hebben.
hoeveel onder de marktwaarde zou je dan moeten bieden?
ik las paar jaar gelden -30%
er is nu al 10% vanaf, dus 20% onder de marktwaarde en je hebt geen restschuld over als na een jarenlange glijvlucht de luchtbel uit de markt is?
ik verwacht geen absolute wijsheden, slechts wat jullie mening daarover is, met zicht op de openhuizendag dit weekend
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zou tijd worden dat de belachelijke beperking aan recreatiewoningen wordt afgeschaft... Gewoon permanent bewonen! Belachelijk dat dat niet mag in een land met zoveel woningnood.quote:Op vrijdag 30 september 2011 06:57 schreef Resistor het volgende:
Het gaat tijd worden dat ze de recreatiewoningen en sloopwoningen (voor de bouwgrond) er ook uit gaan filteren, geeft een veel eerlijker beeld. (dan denk ik dat er maar 150.000 permanent bewoonbare woningen overblijven)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |