Misschien mis je onbewust een soort begeleiding, terwijl je dat misschien in de realiteit niet nodig hebt of los moet laten.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:30 schreef lifeincolours het volgende:
Ik zag net tot mijn grote verbazing dat we naar mijn weten op fok geen Droomtopic hebben !
Het is misschien leuk om hier je dromen neer te zetten die veel indruk op je hebben gemaakt en wie weet kunnen we die dan samen uitleggen ofzo?..
Zo had ik vannacht een droom over mijn oude middelbare school.
Vorig jaar mei ben ik geslaagd, en ik moet toe geven dat ik het er toch best moeilijk mee heb deze periode en plek los te laten.. ik mis mijn vrienden, ik mis het gezellige gebouw, de leuke leraren, leuke vakken etc..het was echt mijn tweede thuis.
Nu heb ik een tussenjaar waar in ik werk en is mijn leven ineens een stuk.. volwassener en killer.
Het lijkt alsof die roze wolk waar in ik leefde ineens uit elkaar geknapt is.
In ieder geval, ik droomde dus dat ik op mijn school bezig was met een open dag voor de komende nieuwe leerlingen.
Daarnaast heb ik een coördinator gehad die ik helemaal geweldig vond, hij hielp me met bepaalde dingetjes waar ik het toch wel moeilijk mee had, en we hadden altijd iets..een soort van speciale band..(misschien vond ik hem ergens wel leuk??).In ieder geval ..hij interesseerde me enorm.
Ik stond in het kermis gedeelte waar we suikerspinnen draaide, popcorn pofte etc, en het was een hele warme zomerdag.
Ik merkte dat ik constant expres langs mijn oude coördinator liep om hem te kunnen zien, maar hij zag mij niet, en ik kon de deur in het glazen raam ook niet vinden waar hij achter stond.
Toen ineens zat ik in een lokaal waarin we een vak kregen dat ik nog nooit had gehad, en het was heel belangrijk dat je het begreep, en dat deed ik dus niet.
Totaal overstuur begon ik over de gangen te rennen op zoek naar die coördinator, tot ik ineens keihard tegen hem opknalde.
In tegenstelling tot heftige seks/innig zoenen/ of ieder ander ding dat met aantrekkingskracht en verlangen te maken hebben, veranderde ik in een klein zes jarig meisje, gaf hij me een kus op mijn voorhoofd, pakte hij me bij mijn hand, en bracht hij me weer naar die zomerse open dag waar mijn droom begon..
Ik loop er al de hele dag mee rond en het voelt ook alsof ik nog niet helemaal wakker ben omdat het zo'n intense droom was..
Okay, ik ben benieuwd naar jullie uitleg/dromen.
Een neuroloog kan mij nog zo veel zeggen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:50 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
Ik zal het stuk zo nog even zoeken, maar volgens een paar bekende neurologen is het zo dat dromen niets betekenen, het zijn slechts willekeurige herrnineringen die je hersenen afspelen, dat doen ze in een voor jou op dat moment logisch verhaal. Dromen uitleggen kan dus niet aangezien een droom verder geen betekenis heeft.
Inderdaad, zoals ik in mijn post (vide supra) heb aangegeven.quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:50 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
Ik zal het stuk zo nog even zoeken, maar volgens een paar bekende neurologen is het zo dat dromen niets betekenen, het zijn slechts willekeurige herrnineringen die je hersenen afspelen, dat doen ze in een voor jou op dat moment logisch verhaal. Dromen uitleggen kan dus niet aangezien een droom verder geen betekenis heeft.
quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Een neuroloog kan mij nog zo veel zeggen.
Maar ik heb dromen die zeker uitkomen.
Je kan bijv ook waarschuwingen in je dromen krijgen. Waarschijnlijk niet iedereen.
Maar ik ben benieuwd waarom het niet kan, terwijl ik dat toch ervaar.
Moet ik dat zien als bewijs?quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:16 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Inderdaad, zoals ik in mijn post (vide supra) heb aangegeven.
[..]
Ik heb nu 4 keer over mijn dochtertje gedroomd.quote:
Ik pak even het boldgedeelte eruit. Als iemand ziek is kun je die verandering waarnemen in de adem. Het stinkt niet maar ruikt heel anders, Bij een zware longpatient weet je werkelijk niet wat je mee kunt maken qua reukgebeuren. Maar bij veel ziekgebeuren, en zelfs een verkoudheid kun je het ruiken.quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:31 schreef heartz het volgende:
[..]
Moet ik dat zien als bewijs?
[..]
Ik heb nu 4 keer over mijn dochtertje gedroomd.
Na alle 4 keren is ziek geworden. Ik droom voor de rest nooit over haar.
Zo heb ik meer dromen gehad. Maar ik zal ze niet allemaal uiteen zetten, aangezien het sowieso moeilijk te na te gaan is.
Het is onmogelijk voor een mens instinctief of intuitief aan te voelen (dmv bijv dromen) wat hem te wachten staat?
Het onbewuste kan geen sein zenden dmv dromen?
Misschien heeft niet iedereen het vermogen, net als hoe niet iedereen het vermogen heeft te kunnen zingen of te kunnen dansen op de maat.
Het dromen over helder water is een goed teken.
Het dromen over een overstroming is geen goed teken.
Als jij nou pas ben gaan zwemmen of je hebt nagedacht over water dan zal het daar vandaan komen. Ben je er helemaal niet bezig dan kan het onbewuste jouw een sein geven dmv een droom.
Het is niet zo dat alle dromen per definitie de toekomst weergeven.
Maar om nou zo vast te stellen dat het onmogelijk is, is in mijn ogen onzin.
Dat zou kunnen. Geuren blijken een belangrijke rol te kunnen spelen bij het onderbewustzijn.quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:39 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik pak even het boldgedeelte eruit. Als iemand ziek is kun je die verandering waarnemen in de adem. Het stinkt niet maar ruikt heel anders, Bij een zware longpatient weet je werkelijk niet wat je mee kunt maken qua reukgebeuren. Maar bij veel ziekgebeuren, en zelfs een verkoudheid kun je ruiken.
Misschien pik je dit onbewust op en maak je je dan zorgen over je dochter en droom je erover.
quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:51 schreef Molurus het volgende:
Of het geuren zijn of iets anders weet ik niet, maar deze kat heeft er een feilloos gevoel voor.
Honden in elk geval wel. Je kunt het ze niet vragen, maar alle tekenen zijn er: 'praten' in de slaap, poten bewegen alsof ze rennen (terwijl ze liggen), en het belangrijkste: rapid eye movement, snel bewegen van de ogen. Ik schat dat de meeste enigszins ontwikkelde zoogdieren dromen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:58 schreef heartz het volgende:
[..]![]()
Zou het de electrische deken zijn?
Ik heb me altijd afgevraagd of dieren eigenlijk kunnen dromen...
Denk je dat een hond of dier zijn droom ook zou kunnen herinneren?quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Honden in elk geval wel. Je kunt het ze niet vragen, maar alle tekenen zijn er: 'praten' in de slaap, poten bewegen alsof ze rennen (terwijl ze liggen), en het belangrijkste: rapid eye movement, snel bewegen van de ogen. Ik schat dat de meeste enigszins ontwikkelde zoogdieren dromen.
Dat maak ik best vaak mee, maar meestal gaat de droom dan wel verder met een 'twist'.quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Of als je wakker wordt en je gaat slapen en een droom gaat gewoon weer verder...
Iemand dat wel es ervaren?
quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat maak ik best vaak mee, maar meestal gaat de droom dan wel verder met een 'twist'.![]()
quote:Of dieren hun dromen onthouden weet ik niet. Honden schijnen sowieso al geen al te best (korte termijn) geheugen te hebben.
Deze hond heeft in ieder geval geen nachtmerrie.quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Honden in elk geval wel. Je kunt het ze niet vragen, maar alle tekenen zijn er: 'praten' in de slaap, poten bewegen alsof ze rennen (terwijl ze liggen), en het belangrijkste: rapid eye movement, snel bewegen van de ogen. Ik schat dat de meeste enigszins ontwikkelde zoogdieren dromen.
Edit:
Hond die een nachtmerrie heeft![]()
Lucide dromen die je kunt sturen zijn FTW.quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Of als je wakker wordt en je gaat slapen en een droom gaat gewoon weer verder...
Hoe kan je ontkrachten dat een droom betekenis heeft? Hoe zou je kunnen weten dat een droom wel of geen betekenis heeft?quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:50 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
Wij kunnen inderdaad onmogelijk al jouw -eventueel paranormale- dromen nagaan, onder meer omdat de dromer kan liegen, hij de dromen na het wakker worden bewust of onbewust kan vervormen, ....quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:31 schreef heartz het volgende:
[..]
[..]
Zo heb ik meer dromen gehad. Maar ik zal ze niet allemaal uiteen zetten, aangezien het sowieso moeilijk te na te gaan is.
Het is onmogelijk voor een mens instinctief of intuitief aan te voelen (dmv bijv dromen) wat hem te wachten staat?
Misschien heeft niet iedereen het vermogen, net als hoe niet iedereen het vermogen heeft te kunnen zingen of te kunnen dansen op de maat.
Als jij nou pas ben gaan zwemmen of je hebt nagedacht over water dan zal het daar vandaan komen. Ben je er helemaal niet bezig dan kan het onbewuste jouw een sein geven dmv een droom.
Hoe zou je het dan noemen? Het ziet eruit alsof ie vechtend wakker wordt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:14 schreef Staal het volgende:
[..]
Deze hond heeft in ieder geval geen nachtmerrie.
Honden schijnen maar op twee manieren te dromen. Als ze hardlopen is het een vrolijke droom. Grommend en blaffend met de poten stil is een boze droom en dan moet je ze absoluut niet met je hand wakker maken omdat er dan een kans bestaat dat je per ongeluk een hap krijgt. Is mij ook maar verteld hoor maar ik zag het inderdaad precies zo terug bij mijn eigen hond.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe zou je het dan noemen? Het ziet eruit alsof ie vechtend wakker wordt.
Hier ben ik het mee eens. Dit is ook geen TRU.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:52 schreef Molurus het volgende:
Het hangt er een beetje vanaf wat je precies met 'dromen hebben betekenis' bedoelt. De functie van dromen is het verwerken van gebeurtenissen uit het verleden en het voorbereiden op gebeurtenissen in de toekomst. Het is het biologische equivalent van disk cleanup + defragmenteren. En natuurlijk hebben de gedachten die daarbij verwerkt worden een bepaalde betekenis.
Wat er echter vaak bedoeld wordt met 'dromen hebben betekenis' is dat ze een bepaalde voorspellende waarde zouden hebben. Dat laatste lijkt me klinkklare onzin.
Wat voor andere verklaringen bedoel je dan?quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:10 schreef heartz het volgende:
Overigens zouden veel nachtmerries veroorzaakt worden door hitte.
Als men het heet of benauwd heeft tijdens het slapen kan men nachtmerries krijgen.
Mocht dit niet het geval zijn, kan men verder kijken naar andere verklaringen
Waaruit concludeer je paranormaal vermogen? Ik neem niet 1maal de term in mn mond.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:53 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Wij kunnen inderdaad onmogelijk al jouw -eventueel paranormale- dromen nagaan, onder meer omdat de dromer kan liegen, hij de dromen na het wakker worden bewust of onbewust kan vervormen, ....
Maar heb je ze zelf al eens onderzocht? Heb je dit 'paranormale vermogen', dat -zoals je aangeeft- slechts een beperkt aantal bezit, al eens grondig objectief onderzocht? Let er wel mee op: het zou je een vermogen armer kunnen maken.
Wat zijn de wetenschappelijke bronnen die tot deze conclusies komen?quote:De wetenschappelijke consensus meldt dat dromen geen betekenis hebben.
Hoe kom je erbij?quote:Als argument hiervoor geven ze de 'genealogie' van de droom, die ontstaat immers uit willekeurig geactiveerde visuele beelden. Je moet echt al sterke voorspellende, paranormale dromen gehad hebben om daadwerkelijk een wetenschappelijke consensus in vraag te stellen.
Het kan zeer goed zijn dat je helemaal geen 'paranormale dromen' hebt gehad, en dat je per sophisma figurae dictionis, er later 'betekenis' aan toekent.
Van 2/3 dagen. Nee ze was niet ziek in de dromen. Ik was gewoon heel duidelijk met haar bezig in de dromen.quote:Wat was de tijdspanne tussen het ziek worden van je dochter en de droom? Was je dochter in jouw droom ook ziek? Is je dochter al eens ziek geworden, zonder dat er een droom aan vooraf ging? Hoe vaak wordt je dochter ziek? Er zijn nog tal van vragen te noemen, die de zg. paranormale droom ernstig kunnen compromitteren.
Je hebt natuurlijk mate van geluk en pech.quote:Dat van dat water is al helemaal onzin. De wetenschappelijke consensus wijst aan dat het hoogstwaarschijnlijk geen enkele betekenis heeft, met argumenten uit het ontstaan van de droom, wat zijn je tegenargumenten als we het over de symboliek van water in dromen hebben?
Helder water is een goed teken? En wanneer in de toekomst gaat dit goede dan gebeuren? Is het niet eigen aan de kansrekenkunde dat we elk uur zelfs, al talrijke 'goede' en 'slechte' dingen hebben meegemaakt? En daar komt nog bij dat 'goed' en 'slecht' niet eens objectief bestaan, dat ken je er zelf aan toe, dus het is zeer vatbaar voor manipulatie.
Overstromend water is een slecht teken, dus je kan ongeluk verwachten? Je ziet toch dat dit een Forer-Effect is? Iedereen kan ongeluk in de toekomst verwachten, dat is eigen aan ons bestaan... En wanneer zal dit ongeluk gebeuren? Binnen de week? Dat is toch niet meer dan logisch? Tamelijk triviale paranormale droom, dunkt me. En stel nu eens, dat door een enorme voorspoed je deze week niets dan geluk hebt, dan ben je die droom toch al lang vergeten? Tenzij je misschien na een maand ineens ernstig ziek wordt, dan schiet die droom weer te boven. Volgens mij zou er echt niet veel - om niet 'geen' te zeggen- geloofsgrond over, als je al die paranormale dromen objectief gaat onderzoeken.
"Ja, ik heb steeds het gevoel dat men mij achtervolgt. Als ik voor de tv zit denk ik dat mensen mij met verrekijkers in de gaten houden. Misschien is dit een vermogen? Wat zeg je? Ben ik paranoïde? Waaruit concludeer je dat? Ik heb die term nog nooit in de mond genomen."quote:Op woensdag 21 september 2011 13:13 schreef heartz het volgende:
[..]
Waaruit concludeer je paranormaal vermogen? Ik neem niet 1maal de term in mn mond.
Het zou je een vermogen armer kunnen maken?
Ik kan verwijzen (zoals ik in mijn eerste post al deed) naar de psychiaters Hobson en McCarley.quote:[..]
Wat zijn de wetenschappelijke bronnen die tot deze conclusies komen?
Ik kon natuurlijk niet voorspellen dat je zo zwaar zou tillen aan de term 'paranormaal'. Ik vraag me eigenlijk af waarom ik hem zo onterecht zou gebruiken. Ik zal dan in het vervolg spreken over een 'onconventioneel vermogen'? Onconventioneel omdat volgens jou niet iedereen het heeft en omdat het tegen wetenschappelijke interpretaties ingaat.quote:[..]
Hoe kom je erbij?
Nogmaals, paranormaal![]()
Natuurlijk niet: enkel de dromen die uitkomen voorspellen de toekomst.quote:Natuurlijk ken ik er zelf betekenis aan toe.
Betekent dat dat ik geen realistische conclusies kan trekken dmv analyses?
Daarnaast negeer je het feit dat het onderbewustzijn een belangrijke rol kan spelen bij dromen.
Nogmaals ik zeg niet dat dromen per definitie de toekomst voorspellen. Ik zeg ook niet dat al mijn dromen de toekomst weergeven hebben.
Wat je hier schrijft is inderdaad wat Freud en Jung beweerden. Zo kon je zien, door middel van dromen, hoe het onderbewustzijn van de client eruit zag. Dit is echter door nieuwe wetenschappers gefalsifieerd, dunkt me. Het onderbewustzijn seint helemaal niets door. Als je droomt over angst, betekent dat niets. Het is louter toeval. Je mag nog elke dag dromen over angst, daarvoor hoef je geen angstproblemen te hebben.quote:Ik geef verschillende voorbeelden (zoals het voorbeeld bij nachtmerries). Nog een voorbeeld is dat een droom ook emoties kan weergeven. Het onderbewustzijn seint dit door. Een emotie die weergeven in dromen wordt kan bijv een angst zijn.
Neen. Maar dat heb ik al helemaal uitgelegd in vorige posts, ik heb een beetje het gevoel -vergeef het me- dat je ze niet volledig gelezen hebt. Je leert jezelf helemaal niet beter begrijpen, want de emotie in de droom is louter toeval. Als je het schilderij van Dali droomt, ben je nog niet impotent, zoals Freud zou beweren...quote:Iemand die hier geen waarde aan hecht, zal zich hier niet mee bezig houden. Iemand die er wel waarde aan hecht kan door de weerspiegeling van de emotie in de droom eventueel zichzelf beter leren begrijpen.
En is ze al ziek geweest, zonder dat je daarvoor er een droom over hebt gehad? En is ze vaak ziek? Kinderen worden voortdurend ziek. Dat je een droom hebt, waarna ze ziek wordt, betekent niets. Het heeft geen enkele kansrekenkundige waarde.quote:[..]
Van 2/3 dagen. Nee ze was niet ziek in de dromen. Ik was gewoon heel duidelijk met haar bezig in de dromen.
Ja, maar het ging erom dat je geheugen selectief dingen onthoudt. Als je een droom hebt over een kerkhof en morgen sterft een zeer goede vriend, zal je die droom niet vergeten zijn. Als je droomt over het kerkhof en er gebeurt helemaal niets, dan ben je die droom toch al lang vergeten? Of dan bestempel je hem als "een droom die niet uitkomt", want "niet alle dromen zijn toekomstdromen", misschien was deze droom dan weer een psychologische droom. Zie je hoe selectief het werkt? Als je droomt dat je Barack Obama ontmoet en je ontmoet hem daadwerkelijk binnen de week, dan is het 100% zeker dat dromen de toekomst kunnen voorspellen, als je hem op tv ziet binnen de week, dan voorspelt de droom nog steeds. Als je hem noch ontmoet, noch op tv ziet, dan ben je de droom toch al vergeten.quote:[..]
Je hebt natuurlijk mate van geluk en pech.
Een overstroming zou staan voor ellende of vreselijke pech.
Weer de term paranormaal![]()
Mensen onthouden dromen toch niet hetzelfde. De één heeft een beter geheugen. De ander wil graag zijn dromen onthouden, dus schrijft zaken op.
Maar het is dus zeer waarschijnlijk, als je de wetenschap erbij neemt, dat je nog niet eens toekomstdromen hebt, laat staan psychologische dromen. Dus je bent jezelf om de tuin aan het leiden.quote:Soms kan je je droom herinneren en later is het opeens weg. En soms kan je een duidelijke droom hebben. Dit verschilt gewoon per persoon.
Mijn vriend droomt ook niet zoals ik. Of hij onthoudt het niet
In ieder geval is hij vrij skeptisch, dus besprak ik het vroeger nooit met hem.
Pas toen we samen wat ervaringen hebben gehad. Net als die vriend die hij tegenkwam 2 dagen nadat ik over hem gedroomd had. Ja dat was gewoon weird. Ik weet toch ook niet dat dat gebeurt.
Mijn vriend was perplex. Maar na meerdere ervaringen (net zoals de dromen van ons dochtertje) is hij (en ik denk ik ook) inmiddels meer gewend geraakt zich open te stellen voor de mogelijkheid ervan.
Maar hij heeft dus niet zulke dromen en onthoudt ze niet zo. Wat betekent dat het volgens mij per persoon verschilt.
Want zoals ik eerder aangaf, ik heb echt niet alleen maar toekomstdromen ofzo.
Die vraag had je toch nog niet gesteld?? Bovendien heb ik hem in mijn eerste post al deels beantwoord door de namen van twee psychiaters te noemen die erachter staan. Bovenaan deze post geef ik ook twee bronnen. Ik kan je nog zo elf andere bronnen geven, maar ik denk dat je daar niet echt op staat te wachten, ofwel?quote:Ook had je mn vragen niet beantwoordt.
Welke wetenschappelijke bronnen haal je aan?
Met emotionele binding wordt bedoeld dat verschillende zaken die je droomt vaak 'verbonden' zijn, bijvoorbeeld dus door middel van emotie. Dan is de kans groter dat ze tegelijkertijd gedroomd worden. Zo is het waarschijnlijker dat je een huis droomt met een deur, dan een zonder deur...quote:http://wetenschap.infonu.(...)-droomtheorieen.html
Hier wordt toch ook uitgelegd dat er verschillende mogelijkheden zijn, waaronder de emotionele binding.
Ik heb het nogmaals niet over paranormaliteit, die ik tegenover mn medemens wel bezit volgens jouquote:Op woensdag 21 september 2011 15:24 schreef yarnamc het volgende:
[..]
"Ja, ik heb steeds het gevoel dat men mij achtervolgt. Als ik voor de tv zit denk ik dat mensen mij met verrekijkers in de gaten houden. Misschien is dit een vermogen? Wat zeg je? Ben ik paranoïde? Waaruit concludeer je dat? Ik heb die term nog nooit in de mond genomen."
Sorry voor deze persiflage, maar zo komt het me een beetje over. Je zegt dat je krachtens een vermogen via dromen de ziekte van je dochter kan voorspellen ("Misschien heeft niet iedereen het vermogen, net als hoe niet iedereen het vermogen heeft te kunnen zingen of te kunnen dansen op de maat."). Ik trek de link naar paranormaliteit -deze link lag in mijn ogen voor de hand-: je hebt het immers over een vermogen, dat niet bewezen is, dat tegen de consensus is, en dat jij, in tegenstelling tot de gewone mens, bezit. Zelden is een paragnost bereid om zijn vermogens objectief te onderzoeken, want hij zou tot de conclusie kunnen komen dat hij helemaal geen vermogens heeft. Net zoals de priester het bestaan van God niet wil onderzoeken, hij zou tot de conclusie kunnen komen dat heel zijn leer op gebakken lucht gebaseerd is.
Maar zoals in mn link te lezen trekt de wetenschap kennelijk toch geen conclusies?quote:[..]
Ik kan verwijzen (zoals ik in mijn eerste post al deed) naar de psychiaters Hobson en McCarley.
Als je specifieke bronnen verwacht, denk ik dat Dreaming and the brain: toward a cognitive neuroscience of conscious states en The brain as a dream state generator: an activation-synthesis hypothesis of the dream process van Hobson wel zullen volstaan.
[..]
Wat is er niet wetenschappelijk aan mijn link?quote:Ik kon natuurlijk niet voorspellen dat je zo zwaar zou tillen aan de term 'paranormaal'. Ik vraag me eigenlijk af waarom ik hem zo onterecht zou gebruiken. Ik zal dan in het vervolg spreken over een 'onconventioneel vermogen'? Onconventioneel omdat volgens jou niet iedereen het heeft en omdat het tegen wetenschappelijke interpretaties ingaat.
[..]
Neen, natuurlijk niet: dromen kunnen vele ander zaken weergeven, zoals de voorbeelden die ik aangaf. Heb je mn links wel gelezen.quote:Natuurlijk niet: enkel de dromen die uitkomen voorspellen de toekomst.
[..]
Nee het hoeft natuurlijk niet. Maar het kan probleem oplossend werken.quote:Wat je hier schrijft is inderdaad wat Freud en Jung beweerden. Zo kon je zien, door middel van dromen, hoe het onderbewustzijn van de client eruit zag. Dit is echter door nieuwe wetenschappers gefalsifieerd, dunkt me. Het onderbewustzijn seint helemaal niets door. Als je droomt over angst, betekent dat niets. Het is louter toeval. Je mag nog elke dag dromen over angst, daarvoor hoef je geen angstproblemen te hebben.
Maar dit heb ik al in mijn eerste post geschreven eigenlijk.
Je hebt mn link over 'probleem- oplossende' gerichtheid van de hersenen niet begrepen.quote:[..]
Neen. Maar dat heb ik al helemaal uitgelegd in vorige posts, ik heb een beetje het gevoel -vergeef het me- dat je ze niet volledig gelezen hebt. Je leert jezelf helemaal niet beter begrijpen, want de emotie in de droom is louter toeval. Als je het schilderij van Dali droomt, ben je nog niet impotent, zoals Freud zou beweren...
[..]
quote:En is ze al ziek geweest, zonder dat je daarvoor er een droom over hebt gehad? En is ze vaak ziek? Kinderen worden voortdurend ziek. Dat je een droom hebt, waarna ze ziek wordt, betekent niets. Het heeft geen enkele kansrekenkundige waarde.
[..]
Het gaat erom dat je ook zaken psychologisch verwerkt dmv dromen, wat een mens nodig schijnt te hebben. Als een mens op zoek is naar de oplossing voor een probleem kan het van nut zijn, maar dat hoeft dus niet zo te zijn, aangezien je dromen je ook op een dwaalspoor kunnen zetten.quote:Ja, maar het ging erom dat je geheugen selectief dingen onthoudt. Als je een droom hebt over een kerkhof en morgen sterft een zeer goede vriend, zal je die droom niet vergeten zijn. Als je droomt over het kerkhof en er gebeurt helemaal niets, dan ben je die droom toch al lang vergeten? Of dan bestempel je hem als "een droom die niet uitkomt", want "niet alle dromen zijn toekomstdromen", misschien was deze droom dan weer een psychologische droom. Zie je hoe selectief het werkt? Als je droomt dat je Barack Obama ontmoet en je ontmoet hem daadwerkelijk binnen de week, dan is het 100% zeker dat dromen de toekomst kunnen voorspellen, als je hem op tv ziet binnen de week, dan voorspelt de droom nog steeds. Als je hem noch ontmoet, noch op tv ziet, dan ben je de droom toch al vergeten.
[..]
Dan lijk je de huidige wetenschap voor te zijnquote:Maar het is dus zeer waarschijnlijk, als je de wetenschap erbij neemt, dat je nog niet eens toekomstdromen hebt, laat staan psychologische dromen. Dus je bent jezelf om de tuin aan het leiden.
[..]
Ik snap eigenlijk niet wat je hieraan mist. Hoeveel moet ik dan nog uitleggenquote:Er zijn nog veel meer theorieën over het nut van dromen. Bijvoorbeeld dat je in je dromen dingen zou leren. Het lastige is dat niemand weet welke theorie klopt, en op elke theorie is wel wat aan te merken. Toch is de droom geëvalueerd, en hij moet dus een functie hebben. Als een REM slaap langdurig wordt onderdrukt, wordt iemand depressief. Toch kunnen wetenschappers nog niet zeggen wat de functie is. De wetenschap is druk bezig deze te ontdekken.
Nee. Dit is een nieuwe vraag. Ik had het over de eerdere vragen uit de post ervoor waar je op reageerde.quote:Die vraag had je toch nog niet gesteld?? Bovendien heb ik hem in mijn eerste post al deels beantwoord door de namen van twee psychiaters te noemen die erachter staan. Bovenaan deze post geef ik ook twee bronnen. Ik kan je nog zo elf andere bronnen geven, maar ik denk dat je daar niet echt op staat te wachten, ofwel?
[..]
Zoals al bovengenoemd.quote:De wetenschap is druk bezig deze te ontdekken.Maar kennelijk ben jij ze voor?
Ik dacht juist dat het meer psychologisch bedoeld wordt.quote:Met emotionele binding wordt bedoeld dat verschillende zaken die je droomt vaak 'verbonden' zijn, bijvoorbeeld dus door middel van emotie. Dan is de kans groter dat ze tegelijkertijd gedroomd worden. Zo is het waarschijnlijker dat je een huis droomt met een deur, dan een zonder deur...
Je trollt nu hoop ik, geloof je nu echt dat het door jou dromen komt, er bestaat zoiets als toeval.quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:31 schreef heartz het volgende:
[..]
[..]
Geloof ik dat wat door mijn dromen komt?quote:Op woensdag 21 september 2011 19:46 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
[..]
Je trollt nu hoop ik, geloof je nu echt dat het door jou dromen komt, er bestaat zoiets als toeval.
Freudiaanse verklaring:quote:Ik stond in het kermis gedeelte waar we suikerspinnen draaide, popcorn pofte etc, en het was een hele warme zomerdag.
Deur, glazen raam = vaginaquote:Ik merkte dat ik constant expres langs mijn oude coördinator liep om hem te kunnen zien, maar hij zag mij niet, en ik kon de deur in het glazen raam ook niet vinden waar hij achter stond.
Toen ineens zat ik in een lokaal waarin we een vak kregen dat ik nog nooit had gehad, en het was heel belangrijk dat je het begreep, en dat deed ik dus niet.
Dit topic doet me aan Final Destination en Inception denken.quote:Dreams are reservoirs of ideas
Dreaming the same dream
Planting dreams far from impossible
Planting dreams for research
The building blocks of dreams
Video gamers control dreams, fight nightmares
Did dreams evolve to simulate threats?
Alsof er tegenwoordig alleen Freudiaanse verklaringen worden gesuggereerd.quote:Op vrijdag 23 september 2011 03:56 schreef brandlex het volgende:
[..]
Freudiaanse verklaring:
suikerspin = sperma
ploffende popcorn = bewegende zaadcellen, zaadlozing
[..]
Deur, glazen raam = vagina
Een vak dat we nog nooit gehad hadden = nieuwe seksuele ervaring (ontmaagding?)
Net voordat ik zeker wist dat ik zwanger was, droomde ik over zwemmende vissen in helder water en het eten van fruit. Ik had dat nog nooit eerder gedroomdquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:22 schreef pinine het volgende:
mensen die nooit dromen onthouden kunnen moeilijk meepraten over droomuitleg, om enkele ervaringen van mezelf aan te halen droomde ik over iemand die ik een opschepper vond dat hij met een schep zand stond te scheppen of ik had ooit eens hele sterke fantasieën wat ik in de droom terugzag als luchtkastelen, opblaaskastelen die in de lucht zweefden, sterker was toen ik droomde over een ooievaar die bij de vriendin van mijn broer voor de deur stond en later bleek dat ze zwanger was waar ik echt nooit aan gedacht had, nog sterker toen een droom na een jaar precies uitkwam toen ik tegen een auto aanreed met m'n hoofd, allemaal persoonlijke ervaringen die ik niet uit kan vlakken, voor mij betekenen dromen juist heel veel
Gefeliciteerd, je vriendin is zwanger.quote:Op maandag 26 september 2011 12:10 schreef jeroen25 het volgende:
Het mocht niet in KLB:
Ik droomde vannacht dus over walvissen.
Walvissen werden vroeger gebruikt voor vervoer. (zoals nu vliegtuigen maar dan onder water)
Mensen konden dan in de walvis zitten en zo reizen. Het was niet duidelijk hoe de walvis bestuurd werd.
Ik droomde nu dat ik naar een tentoonstelling over vervoer met walvissen ging.
Daar was ook een echte walvis aanwezig in een hal. Omdat de walvis de hele hal in beslag nam moesten mensen erover heen lopen.
Ik wou nog vragen hoe de passagiers nou in de walvis zaten maar er was geen rondleider aanwezig.
Terwijl ik dat deed merkte ik dat de walvis nog leefde. Ik zag namelijk dat de ogen van de walvis (er zat een hele rij langs de zijkant van de walvis) mij volgden.
Ik zag ook dat er mensen in de hal op de walvis zaten te picknicken. ZIj hadden stoeltjes en eten meegenomen, wat ze op campingbrandertjes opwarmden.
Toen stapte ik van de walvis af, wat nogal lastig was omdat het geheel best wel wiebelde en ik het eten niet om wilde stoten.
Toen was de tentoonstelling over en was iedereen naar huis. Ik wou ook naar huis gaan en begon over de walvis naar voren te lopen.
Toen zag ik dat de walvis wakker werd en probeerde zich om te draaien. Volgens mij wou hij me pakken!
Gelukkig had de hal een zij-uitgang zodat ik kon ontsnappen. Ik liep toen buitenom langs de zijkant van de hal naar voren. Toen ik daar aankwam merkte de walvis mijn list en begon achter me aan te komen (hij liep zoals een zeehond).
Ik sprong op mijn fiets en fietste snel weg. De walvis achterviolgde mij en even leek het erop dat hij me bijhield.
Toen werd ik wakker.
Waarom droom ik dit?
En ik fiets weg omdat ik de verantwoordelijkheid niet aandurf?quote:Op maandag 26 september 2011 12:45 schreef Staal het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je vriendin is zwanger.
Uiteraard.quote:Op maandag 26 september 2011 13:16 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
En ik fiets weg omdat ik de verantwoordelijkheid niet aandurf?
...en hup we hebben een nieuwe religie.quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Je kan bijv ook waarschuwingen in je dromen krijgen. Waarschijnlijk niet iedereen.
Je bent Kamahl geweest in een vorig leven?quote:Op maandag 26 september 2011 12:10 schreef jeroen25 het volgende:
Het mocht niet in KLB:
Ik droomde vannacht dus over walvissen.
Walvissen werden vroeger gebruikt voor vervoer. (zoals nu vliegtuigen maar dan onder water)
Mensen konden dan in de walvis zitten en zo reizen. Het was niet duidelijk hoe de walvis bestuurd werd.
Ik droomde nu dat ik naar een tentoonstelling over vervoer met walvissen ging.
Daar was ook een echte walvis aanwezig in een hal. Omdat de walvis de hele hal in beslag nam moesten mensen erover heen lopen.
Ik wou nog vragen hoe de passagiers nou in de walvis zaten maar er was geen rondleider aanwezig.
Terwijl ik dat deed merkte ik dat de walvis nog leefde. Ik zag namelijk dat de ogen van de walvis (er zat een hele rij langs de zijkant van de walvis) mij volgden.
Ik zag ook dat er mensen in de hal op de walvis zaten te picknicken. ZIj hadden stoeltjes en eten meegenomen, wat ze op campingbrandertjes opwarmden.
Toen stapte ik van de walvis af, wat nogal lastig was omdat het geheel best wel wiebelde en ik het eten niet om wilde stoten.
Toen was de tentoonstelling over en was iedereen naar huis. Ik wou ook naar huis gaan en begon over de walvis naar voren te lopen.
Toen zag ik dat de walvis wakker werd en probeerde zich om te draaien. Volgens mij wou hij me pakken!
Gelukkig had de hal een zij-uitgang zodat ik kon ontsnappen. Ik liep toen buitenom langs de zijkant van de hal naar voren. Toen ik daar aankwam merkte de walvis mijn list en begon achter me aan te komen (hij liep zoals een zeehond).
Ik sprong op mijn fiets en fietste snel weg. De walvis achterviolgde mij en even leek het erop dat hij me bijhield.
Toen werd ik wakker.
Waarom droom ik dit?
Filosofisch jasje dan maarquote:Dream no small dreams for they have no power to move the hearts of men.
Johann Wolfgang von Goethe
A person starts dying when they stop dreaming.
Brian Williams
Dreaming of a tomorrow, which tomorrow, will be as distant then as 'tis today.
Lope de Vega
How can you prove whether at this moment we are sleeping, and all our thoughts are a dream; or whether we are awake, and talking to one another in the waking state?
Plato
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
Albert Einstein
Father, O father! what do we here, in this land of unbelief and fear?
The Land of Dreams is better far, above the light of the morning star.
William Butler Yeats
What we experience in dreams -- assuming that we experience it often -- belongs in the end just as much to the over-all economy of our soul as anything experienced "actually": we are richer or poorer on account of it.
Friedrich Nietzsche
Dreams are more real than reality itself, they're closer to the self.
Edgar Allan Poe
The general function of dreams is to try to restore our psychological balance by producing dream material that re-establishes, in a subtle way, the total psychic equilibrium.
William Blake
Wat een complete onzin zeg. In de periode in mijn leven dat ik avontuur miste en mezelf opgesloten voelde in het leven dat ik had, had ik continu (lees: vrijwel elke nacht) achtervolgingsdromen. Geen enge dromen, maar meer avontuurlijke dromen waarbij ik op de vlucht moest voor iets of iemand.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:57 schreef yarnamc het volgende:
Ik wil nu geen spelbreker zijn -en dat is de reden dat ik zo aarzelde om dit te posten-, maar het Freudiaanse waanidee -dat Jung trouwens ook onderschreef-, dat een droom (mogelijk zelfs al je dromen!) een betekenis zou hebben, is al een tijdje geleden 'gefalsifieerd'.
Die eer is natuurlijk niet aan mij, maar aan de illustere Hobson en McCarley, die erop wezen dat dromen niet ontstaan door zoiets als 'het Es', dat in de slaap verminderde onderdrukking ondervindt van het Ich en het Über-ich.
Neen, een droom ontstaat doordat de hersenen van de beelden, van de willekeurig geactiveerde domeinen in de REM-slaap, een samenhangend geheel maakt. Dat een droom een betekenis lijkt te hebben, is slechts een waanidee, de reinste subreptie.
Het valt te vergelijken met een schilderij van Miro. Wat was er eerst? Het schilderij of de betekenis?
Een droom valt dus niet uit te leggen...
Eerst jezelf in het onderwerp verdiepen voordat je een paar bekende neurologen napraat.quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:50 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
Ik heb een keer een droom gehad waarin ik plotseling mijn vader en moeder voor me zag staan. Mn vader kon niet praten en een aantal van zijn aders waren groen opgezwollen en hij zag er doodziek uit. Hij was door een spin gebeten zei mn moeder, maar het zou gelukkig allemaal goedkomen zei ze met een bezorgde blik. Ik zal die droom nooit vergeten omdat hij zo helder en indringend was.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:50 schreef heartz het volgende:
[..]
Geloof ik dat wat door mijn dromen komt?
Klopt, toeval bestaat.
mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaringquote:Op woensdag 28 september 2011 06:45 schreef WAHRHEIT het volgende:
Dromen hebben soms nut maar geen significante betekenis. Voorspellende eigenschappen hebben ze natuurlijk helemaal niet.
Sodemieter toch eens op met dit soort flauwekul.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:27 schreef pinine het volgende:
[..]
mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaring
Wat fijn dat je hem weg zet als idioot zonder dat je weet wat voor ervaring hij heeft gehad. Erg volwassenquote:Op woensdag 28 september 2011 11:53 schreef Staal het volgende:
[..]
Sodemieter toch eens op met dit soort flauwekul.
Ah, zo'n eeuwig gebande randmongool uit POL kan inderdaad niet ontbreken.quote:Op woensdag 28 september 2011 16:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat fijn dat je hem weg zet als idioot zonder dat je weet wat voor ervaring hij heeft gehad. Erg volwassen
Ik ben eeuwig geband in POL?? Je verwart me met iemand andersquote:Op woensdag 28 september 2011 17:10 schreef Staal het volgende:
[..]
Ah, zo'n eeuwig gebande randmongool uit POL kan inderdaad niet ontbreken.!
Prietpraat als ik heb een voorspellende droom gehad en jij lekker niet en dus snap je het niet want jij weet dat niet. Jah, leuk, maar hoer lekker op naar BNW of TRU met die onzin.
Ik heb ook wel eens dromen gehad die uitkwamen. Dat is ook onvermijdelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat wanneer jij nadenkt over de toekomst je er altijd maar naast zit. Soms is het ook gewoon louter toeval.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:27 schreef pinine het volgende:
[..]
mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaring
Uiteraard zijn de details wel belangrijk. Kijk, als iemand zegt: "ik droomde dat ik op een zaterdag in Amsterdam rondliep" en een paar maanden later gaat die persoon mee op uitnodiging van vrienden naar Amsterdam op een zaterdag, dan is dat te vaag natuurlijk.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:18 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens dromen gehad die uitkwamen. Dat is ook onvermijdelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat wanneer jij nadenkt over de toekomst je er altijd maar naast zit. Soms is het ook gewoon louter toeval.
Ik zal hem hier nog even neerzetten:quote:Op woensdag 28 september 2011 17:10 schreef Staal het volgende:
[..]
Ah, zo'n eeuwig gebande randmongool uit POL kan inderdaad niet ontbreken.!
Prietpraat als ik heb een voorspellende droom gehad en jij lekker niet en dus snap je het niet want jij weet dat niet. Jah, leuk, maar hoer lekker op naar BNW of TRU met die onzin.
Sodemieter op, randmogool??quote:Op woensdag 28 september 2011 11:53 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik vind het prachig, echt. Post het in TRU.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik zal hem hier nog even neerzetten:
Weet je, sommige mensen marcheren achter de wetenschappers aan en zullen af en toe eens een kijkje nemen langs de gebaande paden om vervolgens snel weer terug te rennen met deze gezichtstuifdrukking -->![]()
Andere mensen zijn iets avontuurlijker en vinden het leuk om even van het gebaande pad af te gaan en even de omgeving te verkennen. Deze mensen worden door de eerste groep al snel beschuldigd van onwetenschappelijkheid. Dat terwijl een groot deel van deze mensen altijd weer zal terugkeren naar het gebaande pad van de wetenschap. Wanneer de constructie van dit gebaande pad van de wetenschap even stil staat, duikt groep 2 graag even de zijweggetjes in omdat ze zich bijv. vervelen. Groep 1 kan hier gewoon heel slecht mee omgaan en begrijpt dit gedrag ook niet. Ook al keer je uiteindelijk weer terug naar het gebaande pad van de wetenschap, groep 1 zal groep 2 altijd blijven wantrouwen.
Hoelang loop je al rond met dat ideequote:Op woensdag 28 september 2011 19:38 schreef Staal het volgende:
Wtf, ik zit kennelijk verkeerd want dacht al die tijd dat dit WFL was.
Succes met de nachtmerriesquote:Excuses. De Viola Holtjes hebben dus echt ruim pad met drie subfora. Succes met de voorspellende droompjes..
=> TRUquote:Op dinsdag 20 september 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Jij veel plezier met je gefrustreerde leventje. Misschien moet jij eens in R&P gaan kijken, want een keertje sex hebben met een vrouw zou je goed doenquote:Op woensdag 28 september 2011 19:33 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik vind het prachig, echt. Post het in TRU..
Dromen hoeven niet altijd herinneringen te zijn volgens mij.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
=> TRU
Dromen zijn gewoon willekeurig herinneringen die je achteraf zelf onbewust in verband probeert te leggen. Het is een noodzakelijk effect van slapen, dat je hersenen ontspant.
Ik val niet op vrouwen, sorry.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij veel plezier met je gefrustreerde leventje. Misschien moet jij eens in R&P gaan kijken, want een keertje sex hebben met een vrouw zou je goed doen
Verbazing is vaak een incentive tot nader onderzoek, dus doe er je voordeel mee. Emoties zijn chemische processen die een residueel chemische inbalans in de hersenen achterlaten, Tijdens de slaap wordt dat evenwicht hersteld, waarbij ook beelden en neiuwe emoties optreden.De cognitieve centra proberen daarmee rationeel om te gaan en vertalen dat in schijnbare ervaringen. Het is een vrij random proces, maar heeft wel relaties met wat je "echt" meegemaakt en ervaren hebt, en roept eerdere herinneringen op.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:10 schreef heartz het volgende:
[..]
Dromen hoeven niet altijd herinneringen te zijn volgens mij.
Het kan bijv ook een emotie weergeven die speelt in iemands leven.
Heb je het topic wel gelezen? Het stukje waarin staat dat de wetenschap nog bezig is dit te ontdekken. Dus hoe mensen tot zulk soort éénzijdige conclusies komen blijft me verbazen.
Ah, dus mijn vraag had je toch wel gelezen alleen vond je het belangrijker dit topic naar jouw eigen zweverij te sturen.quote:Op woensdag 28 september 2011 19:51 schreef heartz het volgende:
[..]
Hoelang loop je al rond met dat idee
[..]
Succes met de nachtmerries
Dus ook jij loopt vooruit op de wetenschap?quote:Op woensdag 28 september 2011 20:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Verbazing is vaak een incentive tot nader onderzoek, dus doe er je voordeel mee. Emoties zijn chemische processen die een residueel chemische inbalans in de hersenen achterlaten, Tijdens de slaap wordt dat evenwicht hersteld, waarbij ook beelden en neiuwe emoties optreden.De cognitieve centra proberen daarmee rationeel om te gaan en vertalen dat in schijnbare ervaringen. Het is een vrij random proces, maar heeft wel relaties met wat je "echt" meegemaakt en ervaren hebt, en roept eerdere herinneringen op.
quote:Met voorspellingen heeft het niets te maken, maar je kunt natuurlijk veel zaken als een voorspelling uitleggen. Ik zag net de poezen met elkaar spelen dus het zal morgen wel mooi weer worden.
Ja man!quote:Op woensdag 28 september 2011 20:18 schreef Staal het volgende:
[..]
Ah, dus mijn vraag had je toch wel gelezen alleen vond je het belangrijker dit topic naar jouw eigen zweverij te sturen.
Val jij even door de mand zeg!
Nee, de "wetenschappers" die aan jouw geloof ten grondslag liggen lopen een beetje achter. Geeft niet, maar stop daarmee niet met nadenken.Je kunt beter, ik weet het!quote:Op woensdag 28 september 2011 20:22 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus ook jij loopt vooruit op de wetenschap?
Wat kan jij er nou aan vaststellen wanneer er deskundigen zijn dit nog onderzoeken?
[..]
En die wetenschappers zijnquote:Op woensdag 28 september 2011 20:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, de "wetenschappers" die aan jouw geloof ten grondslag liggen lopen een beetje achter. Geeft niet, maar stop daarmee niet met nadenken.Je kunt beter, ik weet het!
=>BNW. Heb je een aluhoedjesdag? Normaal gesproken ben je rationeler.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:29 schreef heartz het volgende:
[..]
En die wetenschappers zijnMijn grondslag, geloof?
Tuurlijk, want jij weet alles natuurlijk al, ook van mij.
Dus?quote:
Mwa ik denk niet dat wij elkaar echt kennen.quote:Normaal gesproken ben je rationeler.
Jij beantwoordt mijn vragen niet.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:38 schreef SingleCoil het volgende:
Ah, je bent eigenlijk niet zo rationeel dan?
Je zou ook er ook voor kunnen kiezen inhoudelijk om mijn argumentatie in te gaan, maar dat blijk je niet te doen. Hoezo niet?
tsja dat bedoel ik, als jij zou dromen dat je een ongeluk krijgt en een half jaar later gebeurt het precies zoals in de droom is dat geen flauwekul, zoiets had ik dus ook maar waarom zou je mij geloven? gelijk heb je, het is mijn ervaring maarquote:Op woensdag 28 september 2011 11:53 schreef Staal het volgende:
[..]
waar heb je het over? nadenken is niet dromen; toeval als de gebeurtenis in de droom exact zo gebeurt met dezelfde mensen die hetzelfde zeggen?, het blijft onverklaarbaarquote:Op woensdag 28 september 2011 17:18 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens dromen gehad die uitkwamen. Dat is ook onvermijdelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat wanneer jij nadenkt over de toekomst je er altijd maar naast zit. Soms is het ook gewoon louter toeval.
Hoe voelt dat nou? Die superioriteit van jou ten opzichte van andere domme mensen zoals ik? Het moet echt ontzettend gaaf zijn om jou te zijn. Ik kijk in ieder geval ontzettend tegen je op.quote:Op donderdag 29 september 2011 01:59 schreef Staal het volgende:
Moet je niet dromen nu? Misschien mis je anders je toekomst.
Staal mag misschien een botte lul zijn (danwel zo overkomen), maar ik vind wel dat hij engiszins gelijk heeft.quote:Op donderdag 29 september 2011 02:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hoe voelt dat nou? Die superioriteit van jou ten opzichte van andere domme mensen zoals ik? Het moet echt ontzettend gaaf zijn om jou te zijn. Ik kijk in ieder geval ontzettend tegen je op.
Je bent zo'n wijs persoon
Tijdens het dromen denk je ook na. Je cognitieve functies zijn niet dood ofzo tijdens het slapen. Je realiteit is alleen heel anders. Meestal herinner je vrijwel niets van wat je gedroomd hebt maar toch heb je verbanden gelegd, synapsen gevormd, emoties verwerkt, keuzes afgewogen, beslissingen gemaakt, etc.quote:Op donderdag 29 september 2011 00:34 schreef pinine het volgende:
waar heb je het over? nadenken is niet dromen; toeval als de gebeurtenis in de droom exact zo gebeurt met dezelfde mensen die hetzelfde zeggen?, het blijft onverklaarbaar
Gelijk waarin?quote:Op donderdag 29 september 2011 02:29 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Staal mag misschien een botte lul zijn (danwel zo overkomen), maar ik vind wel dat hij engiszins gelijk heeft.
Hij zou tactvoller kunnen zijn en hoeft mensen niet uit te schelden. In plaats daarvan zou hij ze beter kunnen overtuigen van zijn gelijk. Ik vind mensen die zeggen een "paranormale" gave te hebben over het algemeen naief en onwetend. Niet per definitie dom. Vind 't wel zielig (net als met religie, eigenlijk). In iedergeval ga ik niet net doen alsof ze misschien wel eens gelijk zouden kunnen hebben. Daarmee valideer ik die denkbeelden die ik verwerp alleen maar. Bijna niets zou mij blijer maken dan dat iemand mijn ongelijk _bewijst_. Tot die tijd behoren voorspellende dromen thuis in dezelfde categorie als Nostradamus, Jomanda, leven na de dood, reïncarnatie, God, Allah, en charlatan Ron Hubbard.quote:Op donderdag 29 september 2011 04:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Gelijk waarin?
Als hij echt wetenschappelijk was ingesteld dan was hij uiteraard zeer kritisch geweest, maar tegelijkertijd toch enigszins nieuwsgierig. Hij zou op zn minst nieuwsgierig moeten zijn naar de verhalen van de voorspellende dromen. Maar in plaats daarvan schuift hij het bij voorbaat al van de tafel en verklaart hij mensen voor gek. Dat is gewoon kinderachtig. Luister op een normale manier naar wat mensen te zeggen hebben en als je je er niet in kunt vinden dan laat je ze lekker in hun waarde. Wie is hij om iemand voor gek te verklaren die zegt een voorspellende droom te hebben gehad? Die mensen kunnen het toch ook niet helpen dat ze zo'n ervaring hebben gehad? Daar kiezen te toch niet voor?
Dat snap ik niet helemaal. Ron Hubbard is van een andere orde dan een gewoon mens die een ervaring heeft waar hij of zij helemaal niet om vraagt. Ron Hubbard was een aandachtszoeker en een fantast, maar niet iedereen is zo extreem als hem.quote:Op donderdag 29 september 2011 05:22 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Hij zou tactvoller kunnen zijn en hoeft mensen niet uit te schelden. In plaats daarvan zou hij ze beter kunnen overtuigen van zijn gelijk. Ik vind mensen die zeggen een "paranormale" gave te hebben over het algemeen naief en onwetend. Niet per definitie dom. Vind 't wel zielig (net als met religie, eigenlijk). In iedergeval ga ik niet net doen alsof ze misschien wel eens gelijk zouden kunnen hebben. Daarmee valideer ik die denkbeelden die ik verwerp alleen maar. Bijna niets zou mij blijer maken dan dat iemand mijn ongelijk _bewijst_. Tot die tijd behoren voorspellende dromen thuis in dezelfde categorie als Nostradamus, Jomanda, leven na de dood, reïncarnatie, God, Allah, en charlatan Ron Hubbard.
Stel een droom is voorspellend. Stel he?quote:Op woensdag 28 september 2011 11:27 schreef pinine het volgende:
[..]
Dit begint een religieus tintje te krijgen.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De toekomst kan niet voorspeld worden, door niemand.
Dromen lopen altijd achter de feiten aan.
ofwel je moet er in geloven. Waar heb ik dat eerder gehoord....quote:Op donderdag 29 september 2011 14:31 schreef pinine het volgende:
dit kan een eindeloze discussie worden, als ik zelf de dromen over de toekomst niet had gehad zou ik er ook niets van geloven maar omdat dat wel het geval is kijk ik er anders tegenaan, HET BLIJFT ONVERKLAARBAAR!!, ik geef er ook geen religieuze verklaring voor want ik sta ook kritisch t.o.v. religies, je moet het zelf hebben ervaren anders kan je er gewoon niks mee en dat geldt voor zoveel onverklaarbare zaken
Ik denk eerder ervaren.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ofwel je moet er in geloven. Waar heb ik dat eerder gehoord....
Ik kan jou verhalen vertellen over de heerlijke sex die ik heb gehad met een aantal vrouwen, maar jij weet dan niet waar ik het over heb (ik ga er even vanuit dat je maagd bent). Als ik dan tegen je zeg dat je het moet ervaren om te weten hoe mooi en lekker het is, beticht je mij dan ook van een religieuze manier van denken?quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ofwel je moet er in geloven. Waar heb ik dat eerder gehoord....
Seks is lekker of dat is het niet. Je kunt niet geloven dat het lekker is nadat je het ervaren hebt. Ik heb zelf dromen ervaren die uitkwamen. Nu kan ik geloven dat deze dromen de toekomst hebben voorspeld of ik kan er ook niet in geloven. Hoatzin's punt is dus legitiem.quote:Op vrijdag 30 september 2011 17:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik kan jou verhalen vertellen over de heerlijke sex die ik heb gehad met een aantal vrouwen, maar jij weet dan niet waar ik het over heb (ik ga er even vanuit dat je maagd bent). Als ik dan tegen je zeg dat je het moet ervaren om te weten hoe mooi en lekker het is, beticht je mij dan ook van een religieuze manier van denken?
Of je kan geen echte conclusies trekken, maar open staan voor de mogelijkheid.quote:Op vrijdag 30 september 2011 20:42 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Seks is lekker of dat is het niet. Je kunt niet geloven dat het lekker is nadat je het ervaren hebt. Ik heb zelf dromen ervaren die uitkwamen. Nu kan ik geloven dat deze dromen de toekomst hebben voorspeld of ik kan er ook niet in geloven. Hoatzin's punt is dus legitiem.
Dat hangt geheel van de details van de droom af. Als de algemene lijn overeenkomt, dan heb je gelijk. Maar wanneer meerdere details allemaal overeenkomen, dan moet je het voorspellende van de droom toch iets serieuzer nemen.quote:Op vrijdag 30 september 2011 20:42 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Seks is lekker of dat is het niet. Je kunt niet geloven dat het lekker is nadat je het ervaren hebt. Ik heb zelf dromen ervaren die uitkwamen. Nu kan ik geloven dat deze dromen de toekomst hebben voorspeld of ik kan er ook niet in geloven. Hoatzin's punt is dus legitiem.
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.quote:Dat hangt geheel van de details van de droom af. Als de algemene lijn overeenkomt, dan heb je gelijk. Maar wanneer meerdere details allemaal overeenkomen, dan moet je het voorspellende van de droom toch iets serieuzer nemen.
Volgens jouw theorie, moeten er dan dromen zijn die voor 1% uitkomen, 2%, 3% 10%, 59%, tot en met 100%. Heb je daar bewijs van? Waar is jouw kansberekening?quote:Op vrijdag 30 september 2011 22:43 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
Die verhalen over dromen die uitkomen...altijd achteraf,he? Nooit eens iemand zie zegt: ik heb gedroomt dat e rmorgen dit-of-dat gebeurt en dat het dan ook echt gebeurt.
Als iets wat je droomt ook later echt gebeurt kanhet zijn dat:
1) je je vergist - hoe weet je zeker dat wat je je herinnert ook echt is wat je gedroomt hebt?
2) het toeval is - hoe vaak droom je niet iets dat niet uitkomt?
3) je de boel voor de gek houdt - je zult echt niet de eerste zweefteef met zo'n verhaal zijn
4) je leidt aan waanvoorstellingen
en als dat allemaal niet zo is, dan
5) je hebt een voorspellende gave
5) is onwaarschijnlijk en is iig nog nooit gefalsifieerd voor zover ik weet - maar ik sta open voor feitenmateriaal dat iets anders zegt.
quote:Op vrijdag 30 september 2011 22:43 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
Die verhalen over dromen die uitkomen...altijd achteraf,he? Nooit eens iemand zie zegt: ik heb gedroomt dat e rmorgen dit-of-dat gebeurt en dat het dan ook echt gebeurt.
Als iets wat je droomt ook later echt gebeurt kanhet zijn dat:
1) je je vergist - hoe weet je zeker dat wat je je herinnert ook echt is wat je gedroomt hebt?
2) het toeval is - hoe vaak droom je niet iets dat niet uitkomt?
3) je de boel voor de gek houdt - je zult echt niet de eerste zweefteef met zo'n verhaal zijn
4) je leidt aan waanvoorstellingen
en als dat allemaal niet zo is, dan
5) je hebt een voorspellende gave
5) is onwaarschijnlijk en is iig nog nooit gefalsifieerd voor zover ik weet - maar ik sta open voor feitenmateriaal dat iets anders zegt.
En over bewust dromen, het weten in je droom dat je droomtquote:Soms laat wetenschappelijk onderzoek zien dat iets wat heel wezenlijk en verheven lijkt, eigenlijk maar onbeduidend is. Het mooiste voorbeeld is misschien wel het leven zelf. Dat geen goddelijk mysterie bleek, maar het zinloze geknutsel van een blinde horlogemaker. Liefhebbers van de waarheid likken hun vingers af bij zulke demystificaties. Zoals ook slaaponderzoek bij dieren van onder andere de University of California dat erop wijst dat onze dromen een onverwacht pragmatisch doel dienen.
Absurde dromen
Een paar keer per nacht steekt onder uw schedeldak een raadselachtige storm aan activiteit op. U bent dan in de zogenaamde REM-slaapfase beland, die zijn naam dankt aan de snelle oogbewegingen (Rappid Eye Movement) waarmee ze gepaard gaat. Het resultaat van die hevige hersenactiviteit zijn levendige en vaak absurde dromen. Dat stelt de wetenschap voor een mysterie, want wat is het nut van slaap met al die drukte in de bovenkamer?
http://psyblog.nl/2011/09/21/dromen-als-breintraining/
http://sync.nl/wie-veel-droomt-ontwikkelt-zich-sneller/
Slaapverlamming!quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Ik weet niet of ik mijn ademhaling wel kon controleren.. wel mijn ogenquote:Op zondag 2 oktober 2011 12:54 schreef eleusis het volgende:
Slaapverlamming, de bom. Tip van grootmoeder: ga hyperventileren en beweeg je grote teen.
de droom die ik had en later precies zo uitkwam toen ik met mijn hoofd tegen een auto knalde was heel lang geleden maar destijds heb ik die droom wel genoteerd en verteld aan mijn moeder en broer die er dus getuige van waren dat ik het ongeluk eerder had gedroomd en het ook zeer opmerkelijk vonden, het is verder bijna onmogelijk om de precieze tijd/datum vooraf te bepalen, er is ook een verschil tussen dit soort dromen en symbolische dromen die je op meerdere manieren uit zou kunnen leggenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
als wat je daarna ziet en hoort exact hetzelfde is wel maar eigenlijk is voorspellend niet het goede woord, want je kan niet voorspellen of en wanneer het uitkomtquote:Op zondag 2 oktober 2011 15:57 schreef SingleCoil het volgende:
Schrijf jij al je dromen op? En zonee, waarom deze wel dan?
Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik met mijn hoofd tegen een auto knalde. Het is nog niet gebeurt. Nu zijn er twee mogelijkheden:
1. Het gebeurt. Heb ik nu een voorspellende droom gehad?
2. Het gebeurt niet. Heb ik nu nooit voorspellende dromen gehad?
nu niet meer maar destijds alleen welke ik opmerkelijk vondquote:Op zondag 2 oktober 2011 16:32 schreef SingleCoil het volgende:
...maar schrijf je al je dromen op? En zonee, waarom deze dan wel?
ook genoteerd welke en hoe vaak dromen NIET uitkwamen?quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:08 schreef pinine het volgende:
[..]
als wat je daarna ziet en hoort exact hetzelfde is wel maar eigenlijk is voorspellend niet het goede woord, want je kan niet voorspellen of en wanneer het uitkomt
Jij blijft maar doordrammen, maar hoe groot is de kans dat een droom uitkomt als het aantal mogelijke dromen oneindig is? Als een droom 1 keer uitkomt ok, maar wat als iemand twee keer een droom heeft die uitkomt? Hoe wil je dat in het plaatje van statistische oneindigheid passen?quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ook genoteerd welke en hoe vaak dromen NIET uitkwamen?
Als je dromen nou idere dag uit zouden komen...tja...dan zou het plaatje er anders uitzien. Ik heb wel eens gedroomt dat ik met mijn auto over de kop sloeg. En wat dacht je wat? Een paar jaar later gebeurde het echt! Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik in het ziekenhuis lag...en ja hoor, een paar jaar later gebeurde het ook weer echt. Amazing, he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij blijft maar doordrammen, maar hoe groot is de kans dat een droom uitkomt als het aantal mogelijke dromen oneindig is? Als een droom 1 keer uitkomt ok, maar wat als iemand twee keer een droom heeft die uitkomt? Hoe wil je dat in het plaatje van statistische oneindigheid passen?
Ik heb al vaker gezegd dat de details van de droom ertoe doen als je serieus wilt kijken naar het voorspellende effect. Dat heb ik al een aantal keer gezegd in dit topic maar zoals gewoonlijk wordt er door de zogenaamde skeptici niet goed gelezen. Amazing, he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je dromen nou idere dag uit zouden komen...tja...dan zou het plaatje er anders uitzien. Ik heb wel eens gedroomt dat ik met mijn auto over de kop sloeg. En wat dacht je wat? Een paar jaar later gebeurde het echt! Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik in het ziekenhuis lag...en ja hoor, een paar jaar later gebeurde het ook weer echt. Amazing, he?
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Als jij in jouw ziekenhuisdroom werd geholpen door een donkere zuster met de naam Abigail die oorspronkelijk uit Jamaica kwam en dat zou jaren later in het echt ook gebeuren, dan is er misschien iets vreemds aan de hand denk je niet?
Als mij dat laatste zou overkomen dan zou ik denken dat ik een deja vu had.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik heb al vaker gezegd dat de details van de droom ertoe doen als je serieus wilt kijken naar het voorspellende effect. Dat heb ik al een aantal keer gezegd in dit topic maar zoals gewoonlijk wordt er door de zogenaamde skeptici niet goed gelezen. Amazing, he?
Als jij in jouw ziekenhuisdroom werd geholpen door een donkere zuster met de naam Abigail die oorspronkelijk uit Jamaica kwam en dat zou jaren later in het echt ook gebeuren, dan is er misschien iets vreemds aan de hand denk je niet?
zo kun je naast deja vu nog wel verder gaan met o.a waarzeggerij, profetie, helderziendheid etc.. waar de mens zich al duizenden jaren mee bezighoudt en als je er veel over leest zit er heel wat onverklaarbaars tussenquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als mij dat laatste zou overkomen dan zou ik denken dat ik een deja vu had.
En dat lijkt me als ik Ockham even op mijn baard loslaat ook het meest logische. Waarom zouden "voorspellende dromen" niet gewoon alrijd deja vu ervaringen zijn? Is er ook maar 1 gedocumenteerd geval van een "echte" voorspelling?
het is altijd achterafwijsheid, dus je hebt er niets aan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik heb al vaker gezegd dat de details van de droom ertoe doen als je serieus wilt kijken naar het voorspellende effect. Dat heb ik al een aantal keer gezegd in dit topic maar zoals gewoonlijk wordt er door de zogenaamde skeptici niet goed gelezen. Amazing, he?
ach ja, de toekomst voorspellen lukt geen mens. Gokken en gissen dat wel ja. Ook paragnosten en helderzienden rotzooien er maar wat op los. Er is nog nooit een misdrijf opgelost door een paragnost. Toen G.J. Heyn ontvoerd was heeft de familie de duurtste en bekendste paragnosten ingeschakeld. Geen van die lui kon vertellen dat de ontvoerde gelijk de eerste dag al vermoord was door zijn ontvoerders....quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 05:25 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1) Ontzettend groot toeval
2) Dromer is een leugenaar
3) Gaat iets fout in de bovenkamer waardoor dromer denk dit zo specifiek gedroomd te hebben.
Wat ik wil zien is vooraf (controleerbare) gedocumenteerde dromen die een ontzettend groot toeval beschrijven, die ook nog eens consistent voorkomen. Zouden mensen die 'gave' hebben, zou het in grote mate moeten voorkomen, nietwaar ? De gebeurtenissen die in een dag plaatsvinden zijn immers een opeenstapeling van heel veel triviale toeval.
Maar als het echt een voorspellende droom was dan komt-ie toch uit?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:24 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Als ik niet gedroomd had dat ik werd vermoord was ik wel naar het oud en nieuwfeest bij mijn zus geweest. Zij is die nacht getuige geweest van een moord op een jongen die naast er stond.
Rip David Zegwaard
http://www.aandachtdoetsp(...)David%20Zegwaard.asp
zeer, zeer bijzonder zeg.....quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:29 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Tja kan ook waarschuwend of wat dan ook zijn.
Heb jaren geleden gedroomd dat ik een zoon kreeg. Anderhalf jaar geleden is mijn zoon geboren en hij ziet er precies zo uit als ik had gedroomd.
Nee, deja vu. Gewoon een vergissing. Hoe kun je zeker weten dat je 1,5 jaar geleden dezelfde droom had? Hoe kun je zeker weten dat je er uberhaupt over gedroomd hebt?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:37 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Natuurlijk, scepsis is gezond en met een vleugje humor nog te versmaden.
Nee hij zag er precies zo uit als in mijn droom!!! 1 neus 2 ogen en oren, 5 vingers aan elke hand.
Tres Bizar...
Wow wat een wetenschappelijke instellingquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, deja vu. Gewoon een vergissing. Hoe kun je zeker weten dat je 1,5 jaar geleden dezelfde droom had? Hoe kun je zeker weten dat je er uberhaupt over gedroomd hebt?
Het vertelt ons misschien iets over onze realiteit? Dus hoezo is het niet belangrijk?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
het is altijd achterafwijsheid, dus je hebt er niets aan.
Mocht het zo zijn dat het voorspellend is wat heb je er dan wel aan? je kunt het niet veranderen want dan klopt de voorspelling weer niet...
Ik weet niet eens meer waarom ik nog reageer, het is allang duidelijk dat je er zo over denkt. "Optie 4: er zijn zaken in ons heelal waar wij nog geen weet van hebben" die optie bestaat natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 05:25 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1) Ontzettend groot toeval
2) Dromer is een leugenaar
3) Gaat iets fout in de bovenkamer waardoor dromer denk dit zo specifiek gedroomd te hebben.
In dit boek zegt de onderzoeker dat psychologen het wel vaker meemaken dat dromen precies uitkomen:quote:Wat ik wil zien is vooraf (controleerbare) gedocumenteerde dromen die een ontzettend groot toeval beschrijven, die ook nog eens consistent voorkomen. Zouden mensen die 'gave' hebben, zou het in grote mate moeten voorkomen, nietwaar ? De gebeurtenissen die in een dag plaatsvinden zijn immers een opeenstapeling van heel veel triviale toeval.
Erg volwassen weerquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
zeer, zeer bijzonder zeg.....
Ik heb ooit es gedroomd dat ik 35 jaar oud zou zijn. En wat denk je..?
Welke kenmerken heb je het over Tjabbobabbekaai? Heeft de baby een bepaalde moedervlek? Wat voor treffende overeenkomsten heeft hij die je beschrijft en die duidelijk naar voren kwamen in de droom?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:59 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Omdat ik het er destijds met mijn vrouw over heb gehad. Ik had omschreven aan haar hoe hij er uit zag in mijn droom, kleur ogen, kleur haar en welke treffende overeenkomsten hij vertoonde tussen mij en mijn vrouw.
Ik onthoud dromen eigenlijk nooit maar deze bleef wel hangen.
Voordat ik mijn zoon kreeg is mijn dochter geboren. Al voor haar geboorte had ik deze droom gehad.quote:Welke kenmerken heb je het over Tjabbobabbekaai? Heeft de baby een bepaalde moedervlek? Wat voor treffende overeenkomsten heeft hij die je beschrijft en die duidelijk naar voren kwamen in de droom?
Bronquote:5. Kunnen dromen de toekomst voorspellen?
Dit is de meest voorkomende vraag tijdens publiekslezingen. Het geloof dat dromen de toekomst zit ook in onze cultuur ingebakken. De Oude Germanen hadden al sages over voorspellende dromen (e.g. Volsung Sage / Nibelungenlied) en ook in de Bijbel komen voorspellende dromen nogal eens voor: denk aan Jozef en de farao's droom over zeven vette en zeven magere koeien. Maar waar in die tijden de boodschappen van de goden of van één god kwamen, komt dankzij Freud de boodschap van een onderbewustzijn. Hetzelfde principe uiteraard – een entiteit die buiten (of boven) ons bewustzijn staat.
Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden moeten we twee dingen erg goed overwegen. 1) De enorme hoeveelheid dromen en 2) De inhoud van dromen. 1) We dromen enorm veel. Iedere nacht heeft Nederland gemiddeld 80 miljoen dromen. Ieder mens heeft in zijn / haar hele leven maar liefst rond de 150.000 dromen. Uiteraard zullen enkele van die dromen voorspellend zijn.
Een voorbeeld. Zelfs als mensen maar eens in de 50.000 keer (dus pakweg 3 keer per geheel leven) over een explosie dromen – en dat is een erg conservatieve schatting – dromen er per nacht pakweg 1600 mensen over een explosie. Dat wil zeggen dat er in Nederland iedere nacht 1600 dromen over een explosie gaan, in de nacht voor de vuurwerkramp in Enschede hebben er dus ook 1600 man over een explosie gedroomd. In de week voor deze ramp waren dat maar liefst rond de 10.000 man! Daarvan pakweg 100 in Enschede zelf! En zelfs al vergeet 90% deze droom weer, zijn er nog altijd rond de 1000 Nederlanders die in de week voor deze vuurwerkramp puur op basis van toeval een 'voorspellende droom' hadden gehad. De enorme hoeveelheid dromen zorgt daar wel voor, en ook al zullen mensen die hierover hebben gedroomd zichzelf erg bijzonder voelen, statistisch gezien is het zo vreemd nog niet.
2) Je droomt meestal over zaken die je bezig houden. Heb je net een sollicitatie-gesprek achter de rug, dan heb je grote kans te dromen over dat gesprek (en de uitslag). Uiteraard is er dan flinke kans te dromen over de juiste uitslag: een voorspellende droom. Een paar jaar terug zou ik bijvoorbeeld te horen krijgen of ik een reisbeurs kreeg, en ik in de nacht voor de uitslag droomde ik over hoe ik afgewezen werd. Ik schrok wakker en baalde, en droomde later diezelfde nacht nog over hoe ik de reisbeurs wel kreeg. Hoe het afliep? Eén van de dromen was in ieder geval voorspellend.
Dit zijn twee belangrijke overwegingen in de discussie over voorspellende dromen. Dit, maar ook dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor voorspellende dromen. In een experimentele situatie hadden slechts twee proefpersonen dromen die voorspellend leken te zijn, maar deze resultaten zijn nooit bevestigd – en velen hadden juist helemaal geen voorspellende dromen.
Ja dat vliegen valt nog niet mee. Ik stijg meestal wel op door met mijn armen te wapperen maar daarna lukt het niet goed om "hoog te blijven".quote:Op woensdag 5 oktober 2011 08:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-10-2011
Lucide dromen: een beknopte handleiding
Visionair: Niek
“Het leven is kort. En tot overmaat van ramp brengen we tussen een kwart en de helft van ons leven in slaap door. De meesten van ons hebben de gewoonte als een soort zombie door onze dromen te wandelen. We slapen, gedachteloos, door vele duizenden mogelijkheden om volledig bewust en levend te zijn.”
Bovenstaande passage komt uit een boek waarin de essentie van het lucide dromen wordt uitgelegd. Door te leren lucide te dromen opent zich een fantastische wereld vol met avonturen en spektakel. Maar wat is dat lucide dromen nou eigenlijk?
[ afbeelding ]
Kort gezegd is lucide dromen het weten dat je droomt terwijl je droomt. Voor sommige mensen klinkt dit onmogelijk, maar velen hebben hier wel ooit een keer mee te maken gehad en zullen het herkennen. Het mooie is dat je jezelf er in kan trainen, zoals hieronder uitgelegd wordt. Op het moment dat je tijdens je droom beseft dat je droomt, ben je letterlijk de regisseur van je eigen film. Vrijwel alles is mogelijk! Seks met een onbereikbare liefde en handelen tegen de natuurwetten in – zoals vliegen of onder water ademen – staan onder andere in de top 10 meest voorkomende bezigheden tijdens een lucide droom.
Tijdens het vak Sportpsychologie leerde ik onder andere dat het loont om bepaalde oefeningen in je hoofd te doen. Het lichaam blijkt in zekere mate als het ware ‘door te trainen’ door alleen maar te denken aan de training. Dit is natuurlijk prachtig, maar het zou nog mooier zijn als we tijdens onze slaap, waar de beleving vaak realistischer is dan in onze gedachte, onze oefeningen kunnen herhalen of zelfs uitbreiden. Of hier onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat dit een positief effect op de training heeft.
Hoe kan je lucide dromen leren?
Iedereen droomt. Er zullen mensen zijn die bij dageraad hun dromen niet meer herinneren, maar ook voor hen geldt dat zij dromen. En een ieder die droomt kan in principe leren lucide te dromen. Het enige wat daar voor nodig is, is een pen, papier en wat doorzettingsvermogen. De stappen zijn als volgt:
Stap 1. Dromen opschrijven
Om te leren lucide te dromen is het allereerst belangrijk dat je je dromen herkent. En om ze te herkennen, moet je ze onthouden. Met een pen en papier (schriftje of iets dergelijks) op het nachtkastje is het eerste wat je ’s ochtends doet bij het wakker worden het opschrijven van je dromen. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt, want binnen een half uur dat je wakker bent, ben je vaak al de complete droom vergeten.
Als je moeite hebt je droom te herinneren, kun je proberen even te blijven liggen met je ogen dicht en je gedachten een beetje vrij te laten. Vaak komt er dan langzaam maar zeker een droombeeld terug. Helaas vergt het vaak wel enige discipline om als je net wakker wordt jezelf aan te zetten tot een vrij moeilijke handeling als schrijven. Daarentegen kan het wel weer erg komisch zijn om dit later terug te lezen; ten eerste is het handschrift moeilijk leesbaar en ten tweede kloppen de zinnen soms ook van geen kant.
Stap 2. Herken de patronen
Het blijkt dat er bepaalde patronen in iemands dromen te vinden zijn. Als je je dromen hebt opgeschreven, zul je na verloop van tijd terugkerende elementen ontdekken. Dit kunnen bijvoorbeeld personages of gebeurtenissen zijn, maar ook locaties of combinaties van deze dingen. Ook kenmerken vele dromen zich door hun absurde gebeurtenissen zoals pratende huisdieren of kledingloos op het werk verschijnen. Door dergelijke patronen en gebeurtenissen te herkennen, wordt het makkelijker dit ook terwijl je slaapt te herkennen.
Stap 3. Luciditeit versterken
Wat als het lukt? De eerste paar keer dat je tijdens je droom het vermoeden krijgt dat het een droom is, is het moeilijk om je droom vast te houden. Je schrikt als het ware van je ontdekking, en wel zo hard dat je er wakker van wordt. Dat is jammer, maar wel een teken dat je de goede kant op gaat! Het schijnt dat in je droom rondjes draaien of in je handen wrijven werkt om je aandacht bij de droom te houden.
Wat ook kan gebeuren is dat je niet zeker weet of je wel droomt. In dat geval zijn er een heel aantal ‘werkelijkheidstests’ die je kan uitvoeren. Hieronder volgen er een aantal, kies zelf je favoriet:
Lichtknopjes werken nooit in een droom. Probeer het maar, en je zal zien dat de lichtsterkte hooguit een klein beetje verandert.
Klokken werken ook slecht. Soms kun je er wel de tijd vanaf lezen, maar als je dan even weg kijkt en nog een keer probeert, zul je zien dat er iets totaal anders staat.
Spiegels zijn er niet of werken ook niet zoals het hoort.
Als je in een droom van kamer A naar kamer B loopt en vervolgens weer door dezelfde deur terug loopt, zul je nooit meer op kamer A uitkomen.
Je kunt je in je droom niet herinneren wat je 10 minuten geleden hebt gedaan.
Je kunt in een droom door de muur lopen. Of makkelijker te proberen: je kunt met je ene hand door je andere hand heen gaan.
Je kunt rennen zonder moe te worden (dat zou wat zijn; moe worden in je slaap!).
Het is moeilijk om iets te lezen in je droom, en ook hetgeen je probeert te lezen verandert continu (en in vaak in totale onzin).
…
[ afbeelding ]
In de film Inception vouwt Ariadne de wereld dubbel
En als dat dan lukt, je weet zeker dat je droomt en je blijft ook in je droom, dan kun je in principe alles doen wat je wilt. Dit vergt wel enige oefening. Een vriend van me vertelde laatst dat hij een week lang iedere avond droomde dat hij kon vliegen, en aan het eind van de week ging het een stuk makkelijker en sneller dan aan het begin!
Dromen gebeurt tijdens de REM-slaap, de periode in de slaap wanneer de ogen hevig knipperen. Het bestaan van lucide dromen is wetenschappelijk aangetoond. Er is zelfs een methode om tijdens je slaap op een abstracte manier te communiceren met de werkelijke wereld, namelijk via oogbewegingen.
Bronnen:
Eigen ervaring
Boek: Exploring the world of Lucid Dreaming (Stephen LaBerge)
Wikipedia: Lucide Droom
Artikel in Quest: Hoe werken lucide dromen?
(Visionair.nl)
dit stukje vinden "believers"niet leuk.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 16:58 schreef jcdragon het volgende:
Dit stukje verklaart toekomst voorspellende dromen.
[..]
Bron
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 16:58 schreef jcdragon het volgende:
Dit stukje verklaart toekomst voorspellende dromen.
[..]
Bron
quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 12:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
dit stukje vinden "believers"niet leuk.
Nee, maar ondertussen weet jij wel te vertellen dat zo'n droom wel eens voorspellend zou kunnen zijn ...quote:Op woensdag 5 oktober 2011 01:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik weet niet eens meer waarom ik nog reageer, het is allang duidelijk dat je er zo over denkt. "Optie 4: er zijn zaken in ons heelal waar wij nog geen weet van hebben" die optie bestaat natuurlijk niet.
Goed filmpje!quote:Op zondag 9 oktober 2011 08:59 schreef Poppenkastpop het volgende:
Voor openminded mensen in dit topic die geloven in voorspellende dromen en roepen dat een ander "een bord voor de kop heeft":
Oh meneer de nobelprijswinnaar kan mij vertellen wat tijd en bewustzijn precies zijn!! Wauw!quote:Op zondag 9 oktober 2011 09:25 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
Nee, maar ondertussen weet jij wel te vertellen dat zo'n droom wel eens voorspellend zou kunnen zijn ...
quote:Op zondag 9 oktober 2011 08:59 schreef Poppenkastpop het volgende:
Voor openminded mensen in dit topic die geloven in voorspellende dromen en roepen dat een ander "een bord voor de kop heeft":
Je zou de energie die je aan je sarcasme besteed ook kunnen gebruiken om het filmpje hierboven te bekijken en eens na te denken in hoeverre het op jou van toepassing is. Je zou er iets van kunnen leren misschien...quote:Op maandag 10 oktober 2011 00:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oh meneer de nobelprijswinnaar kan mij vertellen wat tijd en bewustzijn precies zijn!! Wauw!
Het enige wat ik zeg is dat mensen niet te voorbarig moeten zijn. Er komt hier steeds de argumentatie van toeval voorbij, maar ik heb nog geen kansberekening gezien. 1 iemand heeft gezegd dat in NL 's nachts zo'n 80 miljoen dromen worden gedroomd. Dat klopt. De vraag is hoeveel van deze dromen worden onthouden door mensen, ik schat dat dat nog geen eens een kwart is. Dan is het de vraag hoeveel dromen zogenaamd uitkomen in de realiteit en in hoeverre. Heel raar, maar die kant van de kansberekening wordt even geen aandacht aan besteed![]()
Hoeveel dromen komen er per nacht 100% uit, hoeveel 90%, hoeveel 80% enz. En dat ga je dan vergelijken met die 80 miljoen dromen per nacht. DAT is wetenschappelijk. Alleen de berekening onder de streep doen en dan alles afschuiven op toeval dat is NIET wetenschappelijk.
Maar wat weet ik nou? Het is idd veel intelligenter om iedereen die zegt een voorspellende droom te hebben gehad, af te serveren als een idioot. In plaats van dat mensen hier vragen wat er dan precies uitkwam en in hoeverre, gaan de kleuters hier gelijk keihard roepen "Dat kan helemaal niet want daarom!".
Al die Einsteins hier die tijd en bewustzijn hebben ontrafeld.. Wauw! Ik ben vereerd mij in jullie gezelschap te begeven
Dat iemand zich het verbeeldt lijkt me aannemelijker dan dat hij daadwerkelijk het hele universum kan voorspellen in z'n hoofd.quote:Op maandag 10 oktober 2011 00:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oh meneer de nobelprijswinnaar kan mij vertellen wat tijd en bewustzijn precies zijn!! Wauw!
Het enige wat ik zeg is dat mensen niet te voorbarig moeten zijn. Er komt hier steeds de argumentatie van toeval voorbij, maar ik heb nog geen kansberekening gezien. 1 iemand heeft gezegd dat in NL 's nachts zo'n 80 miljoen dromen worden gedroomd. Dat klopt. De vraag is hoeveel van deze dromen worden onthouden door mensen, ik schat dat dat nog geen eens een kwart is. Dan is het de vraag hoeveel dromen zogenaamd uitkomen in de realiteit en in hoeverre. Heel raar, maar die kant van de kansberekening wordt even geen aandacht aan besteed![]()
Hoeveel dromen komen er per nacht 100% uit, hoeveel 90%, hoeveel 80% enz. En dat ga je dan vergelijken met die 80 miljoen dromen per nacht. DAT is wetenschappelijk. Alleen de berekening onder de streep doen en dan alles afschuiven op toeval dat is NIET wetenschappelijk.
Maar wat weet ik nou? Het is idd veel intelligenter om iedereen die zegt een voorspellende droom te hebben gehad, af te serveren als een idioot. In plaats van dat mensen hier vragen wat er dan precies uitkwam en in hoeverre, gaan de kleuters hier gelijk keihard roepen "Dat kan helemaal niet want daarom!".
Al die Einsteins hier die tijd en bewustzijn hebben ontrafeld.. Wauw! Ik ben vereerd mij in jullie gezelschap te begeven
je komt aardig gefrustreerd over, slecht geslapen?quote:Op maandag 10 oktober 2011 00:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:57 schreef pinine het volgende:
over 100 jaar heeft de wetenschap misschien dingen ontdekt die wij nu als paranormaal beschouwen maar nu dus totaal niet begrepen worden dus kun je nu heel goed zeggen dat dat soort dingen onverklaarbaar zijn, de wetenschap zelf kan er over 100 jaar wel heel anders tegenaan kijken dan nu het geval is, bijv. op het gebied van tijd en ruimte, ze zullen ons misschien heel bekrompen vinden
En toen... vliegen / wakker van de klap?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:18 schreef perpetual_change het volgende:
Lucide dromen, ja dat is me ook wel eens gelukt. Schreef vroeger altijd mijn dromen op, dat hielp echt. Een keer besefte ik dat ik droomde terwijl ik op dat moment op een hoge toren stond. Besloot er vanaf te springen, geweldig!
Werd niet wakker, vlak voor de klap werd het zwart, en toen droomde ik 'gewoon' weer verder. Lukte me nooit om die lucide dromen lang vast te houden, het waren steeds korte stukjes.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:32 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
En toen... vliegen / wakker van de klap?
Naast de nachtmerries droom ik ook vaak dat ik in een normale situatie opstijg en wegzweef. En dan vind ik het mooi maar veel te eng om er van te genieten. Heel raar gevoel geeft dat. Wel fijner dan vallen maar dat droom ik al heel lang niet meer.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:18 schreef perpetual_change het volgende:
Lucide dromen, ja dat is me ook wel eens gelukt. Schreef vroeger altijd mijn dromen op, dat hielp echt. Een keer besefte ik dat ik droomde terwijl ik op dat moment op een hoge toren stond. Besloot er vanaf te springen, geweldig!
Hoe vaak droomde je dit?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:51 schreef Staal het volgende:
[..]
Naast de nachtmerries droom ik ook vaak dat ik in een normale situatie opstijg en wegzweef. En dan vind ik het mooi maar veel te eng om er van te genieten. Heel raar gevoel geeft dat. Wel fijner dan vallen maar dat droom ik al heel lang niet meer.
Mooie postquote:Op woensdag 5 oktober 2011 08:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-10-2011
Lucide dromen: een beknopte handleiding
Visionair: Niek
“Het leven is kort. En tot overmaat van ramp brengen we tussen een kwart en de helft van ons leven in slaap door. De meesten van ons hebben de gewoonte als een soort zombie door onze dromen te wandelen. We slapen, gedachteloos, door vele duizenden mogelijkheden om volledig bewust en levend te zijn.”
Bovenstaande passage komt uit een boek waarin de essentie van het lucide dromen wordt uitgelegd. Door te leren lucide te dromen opent zich een fantastische wereld vol met avonturen en spektakel. Maar wat is dat lucide dromen nou eigenlijk?
Kort gezegd is lucide dromen het weten dat je droomt terwijl je droomt. Voor sommige mensen klinkt dit onmogelijk, maar velen hebben hier wel ooit een keer mee te maken gehad en zullen het herkennen. Het mooie is dat je jezelf er in kan trainen, zoals hieronder uitgelegd wordt. Op het moment dat je tijdens je droom beseft dat je droomt, ben je letterlijk de regisseur van je eigen film. Vrijwel alles is mogelijk! Seks met een onbereikbare liefde en handelen tegen de natuurwetten in – zoals vliegen of onder water ademen – staan onder andere in de top 10 meest voorkomende bezigheden tijdens een lucide droom.
Tijdens het vak Sportpsychologie leerde ik onder andere dat het loont om bepaalde oefeningen in je hoofd te doen. Het lichaam blijkt in zekere mate als het ware ‘door te trainen’ door alleen maar te denken aan de training. Dit is natuurlijk prachtig, maar het zou nog mooier zijn als we tijdens onze slaap, waar de beleving vaak realistischer is dan in onze gedachte, onze oefeningen kunnen herhalen of zelfs uitbreiden. Of hier onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat dit een positief effect op de training heeft.
Hoe kan je lucide dromen leren?
Iedereen droomt. Er zullen mensen zijn die bij dageraad hun dromen niet meer herinneren, maar ook voor hen geldt dat zij dromen. En een ieder die droomt kan in principe leren lucide te dromen. Het enige wat daar voor nodig is, is een pen, papier en wat doorzettingsvermogen. De stappen zijn als volgt:
Stap 1. Dromen opschrijven
Om te leren lucide te dromen is het allereerst belangrijk dat je je dromen herkent. En om ze te herkennen, moet je ze onthouden. Met een pen en papier (schriftje of iets dergelijks) op het nachtkastje is het eerste wat je ’s ochtends doet bij het wakker worden het opschrijven van je dromen. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt, want binnen een half uur dat je wakker bent, ben je vaak al de complete droom vergeten.
Als je moeite hebt je droom te herinneren, kun je proberen even te blijven liggen met je ogen dicht en je gedachten een beetje vrij te laten. Vaak komt er dan langzaam maar zeker een droombeeld terug. Helaas vergt het vaak wel enige discipline om als je net wakker wordt jezelf aan te zetten tot een vrij moeilijke handeling als schrijven. Daarentegen kan het wel weer erg komisch zijn om dit later terug te lezen; ten eerste is het handschrift moeilijk leesbaar en ten tweede kloppen de zinnen soms ook van geen kant.
Stap 2. Herken de patronen
Het blijkt dat er bepaalde patronen in iemands dromen te vinden zijn. Als je je dromen hebt opgeschreven, zul je na verloop van tijd terugkerende elementen ontdekken. Dit kunnen bijvoorbeeld personages of gebeurtenissen zijn, maar ook locaties of combinaties van deze dingen. Ook kenmerken vele dromen zich door hun absurde gebeurtenissen zoals pratende huisdieren of kledingloos op het werk verschijnen. Door dergelijke patronen en gebeurtenissen te herkennen, wordt het makkelijker dit ook terwijl je slaapt te herkennen.
Stap 3. Luciditeit versterken
Wat als het lukt? De eerste paar keer dat je tijdens je droom het vermoeden krijgt dat het een droom is, is het moeilijk om je droom vast te houden. Je schrikt als het ware van je ontdekking, en wel zo hard dat je er wakker van wordt. Dat is jammer, maar wel een teken dat je de goede kant op gaat! Het schijnt dat in je droom rondjes draaien of in je handen wrijven werkt om je aandacht bij de droom te houden.
Wat ook kan gebeuren is dat je niet zeker weet of je wel droomt. In dat geval zijn er een heel aantal ‘werkelijkheidstests’ die je kan uitvoeren. Hieronder volgen er een aantal, kies zelf je favoriet:
Lichtknopjes werken nooit in een droom. Probeer het maar, en je zal zien dat de lichtsterkte hooguit een klein beetje verandert.
Klokken werken ook slecht. Soms kun je er wel de tijd vanaf lezen, maar als je dan even weg kijkt en nog een keer probeert, zul je zien dat er iets totaal anders staat.
Spiegels zijn er niet of werken ook niet zoals het hoort.
Als je in een droom van kamer A naar kamer B loopt en vervolgens weer door dezelfde deur terug loopt, zul je nooit meer op kamer A uitkomen.
Je kunt je in je droom niet herinneren wat je 10 minuten geleden hebt gedaan.
Je kunt in een droom door de muur lopen. Of makkelijker te proberen: je kunt met je ene hand door je andere hand heen gaan.
Je kunt rennen zonder moe te worden (dat zou wat zijn; moe worden in je slaap!).
Het is moeilijk om iets te lezen in je droom, en ook hetgeen je probeert te lezen verandert continu (en in vaak in totale onzin).
…
In de film Inception vouwt Ariadne de wereld dubbel
En als dat dan lukt, je weet zeker dat je droomt en je blijft ook in je droom, dan kun je in principe alles doen wat je wilt. Dit vergt wel enige oefening. Een vriend van me vertelde laatst dat hij een week lang iedere avond droomde dat hij kon vliegen, en aan het eind van de week ging het een stuk makkelijker en sneller dan aan het begin!
Dromen gebeurt tijdens de REM-slaap, de periode in de slaap wanneer de ogen hevig knipperen. Het bestaan van lucide dromen is wetenschappelijk aangetoond. Er is zelfs een methode om tijdens je slaap op een abstracte manier te communiceren met de werkelijke wereld, namelijk via oogbewegingen.
Bronnen:
Eigen ervaring
Boek: Exploring the world of Lucid Dreaming (Stephen LaBerge)
Wikipedia: Lucide Droom
Artikel in Quest: Hoe werken lucide dromen?
(Visionair.nl)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |