Of je kan geen echte conclusies trekken, maar open staan voor de mogelijkheid.quote:Op vrijdag 30 september 2011 20:42 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Seks is lekker of dat is het niet. Je kunt niet geloven dat het lekker is nadat je het ervaren hebt. Ik heb zelf dromen ervaren die uitkwamen. Nu kan ik geloven dat deze dromen de toekomst hebben voorspeld of ik kan er ook niet in geloven. Hoatzin's punt is dus legitiem.
Dat hangt geheel van de details van de droom af. Als de algemene lijn overeenkomt, dan heb je gelijk. Maar wanneer meerdere details allemaal overeenkomen, dan moet je het voorspellende van de droom toch iets serieuzer nemen.quote:Op vrijdag 30 september 2011 20:42 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Seks is lekker of dat is het niet. Je kunt niet geloven dat het lekker is nadat je het ervaren hebt. Ik heb zelf dromen ervaren die uitkwamen. Nu kan ik geloven dat deze dromen de toekomst hebben voorspeld of ik kan er ook niet in geloven. Hoatzin's punt is dus legitiem.
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.quote:Dat hangt geheel van de details van de droom af. Als de algemene lijn overeenkomt, dan heb je gelijk. Maar wanneer meerdere details allemaal overeenkomen, dan moet je het voorspellende van de droom toch iets serieuzer nemen.
Volgens jouw theorie, moeten er dan dromen zijn die voor 1% uitkomen, 2%, 3% 10%, 59%, tot en met 100%. Heb je daar bewijs van? Waar is jouw kansberekening?quote:Op vrijdag 30 september 2011 22:43 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
Die verhalen over dromen die uitkomen...altijd achteraf,he? Nooit eens iemand zie zegt: ik heb gedroomt dat e rmorgen dit-of-dat gebeurt en dat het dan ook echt gebeurt.
Als iets wat je droomt ook later echt gebeurt kanhet zijn dat:
1) je je vergist - hoe weet je zeker dat wat je je herinnert ook echt is wat je gedroomt hebt?
2) het toeval is - hoe vaak droom je niet iets dat niet uitkomt?
3) je de boel voor de gek houdt - je zult echt niet de eerste zweefteef met zo'n verhaal zijn
4) je leidt aan waanvoorstellingen
en als dat allemaal niet zo is, dan
5) je hebt een voorspellende gave
5) is onwaarschijnlijk en is iig nog nooit gefalsifieerd voor zover ik weet - maar ik sta open voor feitenmateriaal dat iets anders zegt.
quote:Op vrijdag 30 september 2011 22:43 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
Die verhalen over dromen die uitkomen...altijd achteraf,he? Nooit eens iemand zie zegt: ik heb gedroomt dat e rmorgen dit-of-dat gebeurt en dat het dan ook echt gebeurt.
Als iets wat je droomt ook later echt gebeurt kanhet zijn dat:
1) je je vergist - hoe weet je zeker dat wat je je herinnert ook echt is wat je gedroomt hebt?
2) het toeval is - hoe vaak droom je niet iets dat niet uitkomt?
3) je de boel voor de gek houdt - je zult echt niet de eerste zweefteef met zo'n verhaal zijn
4) je leidt aan waanvoorstellingen
en als dat allemaal niet zo is, dan
5) je hebt een voorspellende gave
5) is onwaarschijnlijk en is iig nog nooit gefalsifieerd voor zover ik weet - maar ik sta open voor feitenmateriaal dat iets anders zegt.
En over bewust dromen, het weten in je droom dat je droomtquote:Soms laat wetenschappelijk onderzoek zien dat iets wat heel wezenlijk en verheven lijkt, eigenlijk maar onbeduidend is. Het mooiste voorbeeld is misschien wel het leven zelf. Dat geen goddelijk mysterie bleek, maar het zinloze geknutsel van een blinde horlogemaker. Liefhebbers van de waarheid likken hun vingers af bij zulke demystificaties. Zoals ook slaaponderzoek bij dieren van onder andere de University of California dat erop wijst dat onze dromen een onverwacht pragmatisch doel dienen.
Absurde dromen
Een paar keer per nacht steekt onder uw schedeldak een raadselachtige storm aan activiteit op. U bent dan in de zogenaamde REM-slaapfase beland, die zijn naam dankt aan de snelle oogbewegingen (Rappid Eye Movement) waarmee ze gepaard gaat. Het resultaat van die hevige hersenactiviteit zijn levendige en vaak absurde dromen. Dat stelt de wetenschap voor een mysterie, want wat is het nut van slaap met al die drukte in de bovenkamer?
http://psyblog.nl/2011/09/21/dromen-als-breintraining/
http://sync.nl/wie-veel-droomt-ontwikkelt-zich-sneller/
Slaapverlamming!quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Of als je wakker wordt en je gaat slapen en een droom gaat gewoon weer verder...
Iemand dat wel es ervaren?
Ik weet niet of ik mijn ademhaling wel kon controleren.. wel mijn ogenquote:Op zondag 2 oktober 2011 12:54 schreef eleusis het volgende:
Slaapverlamming, de bom. Tip van grootmoeder: ga hyperventileren en beweeg je grote teen.
de droom die ik had en later precies zo uitkwam toen ik met mijn hoofd tegen een auto knalde was heel lang geleden maar destijds heb ik die droom wel genoteerd en verteld aan mijn moeder en broer die er dus getuige van waren dat ik het ongeluk eerder had gedroomd en het ook zeer opmerkelijk vonden, het is verder bijna onmogelijk om de precieze tijd/datum vooraf te bepalen, er is ook een verschil tussen dit soort dromen en symbolische dromen die je op meerdere manieren uit zou kunnen leggenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
als wat je daarna ziet en hoort exact hetzelfde is wel maar eigenlijk is voorspellend niet het goede woord, want je kan niet voorspellen of en wanneer het uitkomtquote:Op zondag 2 oktober 2011 15:57 schreef SingleCoil het volgende:
Schrijf jij al je dromen op? En zonee, waarom deze wel dan?
Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik met mijn hoofd tegen een auto knalde. Het is nog niet gebeurt. Nu zijn er twee mogelijkheden:
1. Het gebeurt. Heb ik nu een voorspellende droom gehad?
2. Het gebeurt niet. Heb ik nu nooit voorspellende dromen gehad?
nu niet meer maar destijds alleen welke ik opmerkelijk vondquote:Op zondag 2 oktober 2011 16:32 schreef SingleCoil het volgende:
...maar schrijf je al je dromen op? En zonee, waarom deze dan wel?
ook genoteerd welke en hoe vaak dromen NIET uitkwamen?quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:08 schreef pinine het volgende:
[..]
als wat je daarna ziet en hoort exact hetzelfde is wel maar eigenlijk is voorspellend niet het goede woord, want je kan niet voorspellen of en wanneer het uitkomt
Jij blijft maar doordrammen, maar hoe groot is de kans dat een droom uitkomt als het aantal mogelijke dromen oneindig is? Als een droom 1 keer uitkomt ok, maar wat als iemand twee keer een droom heeft die uitkomt? Hoe wil je dat in het plaatje van statistische oneindigheid passen?quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ook genoteerd welke en hoe vaak dromen NIET uitkwamen?
Als je dromen nou idere dag uit zouden komen...tja...dan zou het plaatje er anders uitzien. Ik heb wel eens gedroomt dat ik met mijn auto over de kop sloeg. En wat dacht je wat? Een paar jaar later gebeurde het echt! Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik in het ziekenhuis lag...en ja hoor, een paar jaar later gebeurde het ook weer echt. Amazing, he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij blijft maar doordrammen, maar hoe groot is de kans dat een droom uitkomt als het aantal mogelijke dromen oneindig is? Als een droom 1 keer uitkomt ok, maar wat als iemand twee keer een droom heeft die uitkomt? Hoe wil je dat in het plaatje van statistische oneindigheid passen?
Ik heb al vaker gezegd dat de details van de droom ertoe doen als je serieus wilt kijken naar het voorspellende effect. Dat heb ik al een aantal keer gezegd in dit topic maar zoals gewoonlijk wordt er door de zogenaamde skeptici niet goed gelezen. Amazing, he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je dromen nou idere dag uit zouden komen...tja...dan zou het plaatje er anders uitzien. Ik heb wel eens gedroomt dat ik met mijn auto over de kop sloeg. En wat dacht je wat? Een paar jaar later gebeurde het echt! Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik in het ziekenhuis lag...en ja hoor, een paar jaar later gebeurde het ook weer echt. Amazing, he?
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Als jij in jouw ziekenhuisdroom werd geholpen door een donkere zuster met de naam Abigail die oorspronkelijk uit Jamaica kwam en dat zou jaren later in het echt ook gebeuren, dan is er misschien iets vreemds aan de hand denk je niet?
Als mij dat laatste zou overkomen dan zou ik denken dat ik een deja vu had.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik heb al vaker gezegd dat de details van de droom ertoe doen als je serieus wilt kijken naar het voorspellende effect. Dat heb ik al een aantal keer gezegd in dit topic maar zoals gewoonlijk wordt er door de zogenaamde skeptici niet goed gelezen. Amazing, he?
Als jij in jouw ziekenhuisdroom werd geholpen door een donkere zuster met de naam Abigail die oorspronkelijk uit Jamaica kwam en dat zou jaren later in het echt ook gebeuren, dan is er misschien iets vreemds aan de hand denk je niet?
zo kun je naast deja vu nog wel verder gaan met o.a waarzeggerij, profetie, helderziendheid etc.. waar de mens zich al duizenden jaren mee bezighoudt en als je er veel over leest zit er heel wat onverklaarbaars tussenquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als mij dat laatste zou overkomen dan zou ik denken dat ik een deja vu had.
En dat lijkt me als ik Ockham even op mijn baard loslaat ook het meest logische. Waarom zouden "voorspellende dromen" niet gewoon alrijd deja vu ervaringen zijn? Is er ook maar 1 gedocumenteerd geval van een "echte" voorspelling?
het is altijd achterafwijsheid, dus je hebt er niets aan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik heb al vaker gezegd dat de details van de droom ertoe doen als je serieus wilt kijken naar het voorspellende effect. Dat heb ik al een aantal keer gezegd in dit topic maar zoals gewoonlijk wordt er door de zogenaamde skeptici niet goed gelezen. Amazing, he?
ach ja, de toekomst voorspellen lukt geen mens. Gokken en gissen dat wel ja. Ook paragnosten en helderzienden rotzooien er maar wat op los. Er is nog nooit een misdrijf opgelost door een paragnost. Toen G.J. Heyn ontvoerd was heeft de familie de duurtste en bekendste paragnosten ingeschakeld. Geen van die lui kon vertellen dat de ontvoerde gelijk de eerste dag al vermoord was door zijn ontvoerders....quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 05:25 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1) Ontzettend groot toeval
2) Dromer is een leugenaar
3) Gaat iets fout in de bovenkamer waardoor dromer denk dit zo specifiek gedroomd te hebben.
Wat ik wil zien is vooraf (controleerbare) gedocumenteerde dromen die een ontzettend groot toeval beschrijven, die ook nog eens consistent voorkomen. Zouden mensen die 'gave' hebben, zou het in grote mate moeten voorkomen, nietwaar ? De gebeurtenissen die in een dag plaatsvinden zijn immers een opeenstapeling van heel veel triviale toeval.
Maar als het echt een voorspellende droom was dan komt-ie toch uit?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:24 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Als ik niet gedroomd had dat ik werd vermoord was ik wel naar het oud en nieuwfeest bij mijn zus geweest. Zij is die nacht getuige geweest van een moord op een jongen die naast er stond.
Rip David Zegwaard
http://www.aandachtdoetsp(...)David%20Zegwaard.asp
zeer, zeer bijzonder zeg.....quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:29 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Tja kan ook waarschuwend of wat dan ook zijn.
Heb jaren geleden gedroomd dat ik een zoon kreeg. Anderhalf jaar geleden is mijn zoon geboren en hij ziet er precies zo uit als ik had gedroomd.
Nee, deja vu. Gewoon een vergissing. Hoe kun je zeker weten dat je 1,5 jaar geleden dezelfde droom had? Hoe kun je zeker weten dat je er uberhaupt over gedroomd hebt?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:37 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Natuurlijk, scepsis is gezond en met een vleugje humor nog te versmaden.
Nee hij zag er precies zo uit als in mijn droom!!! 1 neus 2 ogen en oren, 5 vingers aan elke hand.
Tres Bizar...
Wow wat een wetenschappelijke instellingquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, deja vu. Gewoon een vergissing. Hoe kun je zeker weten dat je 1,5 jaar geleden dezelfde droom had? Hoe kun je zeker weten dat je er uberhaupt over gedroomd hebt?
Het vertelt ons misschien iets over onze realiteit? Dus hoezo is het niet belangrijk?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
het is altijd achterafwijsheid, dus je hebt er niets aan.
Mocht het zo zijn dat het voorspellend is wat heb je er dan wel aan? je kunt het niet veranderen want dan klopt de voorspelling weer niet...
Ik weet niet eens meer waarom ik nog reageer, het is allang duidelijk dat je er zo over denkt. "Optie 4: er zijn zaken in ons heelal waar wij nog geen weet van hebben" die optie bestaat natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 05:25 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1) Ontzettend groot toeval
2) Dromer is een leugenaar
3) Gaat iets fout in de bovenkamer waardoor dromer denk dit zo specifiek gedroomd te hebben.
In dit boek zegt de onderzoeker dat psychologen het wel vaker meemaken dat dromen precies uitkomen:quote:Wat ik wil zien is vooraf (controleerbare) gedocumenteerde dromen die een ontzettend groot toeval beschrijven, die ook nog eens consistent voorkomen. Zouden mensen die 'gave' hebben, zou het in grote mate moeten voorkomen, nietwaar ? De gebeurtenissen die in een dag plaatsvinden zijn immers een opeenstapeling van heel veel triviale toeval.
Erg volwassen weerquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
zeer, zeer bijzonder zeg.....
Ik heb ooit es gedroomd dat ik 35 jaar oud zou zijn. En wat denk je..?
Welke kenmerken heb je het over Tjabbobabbekaai? Heeft de baby een bepaalde moedervlek? Wat voor treffende overeenkomsten heeft hij die je beschrijft en die duidelijk naar voren kwamen in de droom?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:59 schreef Tjabbobabbekaai het volgende:
Omdat ik het er destijds met mijn vrouw over heb gehad. Ik had omschreven aan haar hoe hij er uit zag in mijn droom, kleur ogen, kleur haar en welke treffende overeenkomsten hij vertoonde tussen mij en mijn vrouw.
Ik onthoud dromen eigenlijk nooit maar deze bleef wel hangen.
Voordat ik mijn zoon kreeg is mijn dochter geboren. Al voor haar geboorte had ik deze droom gehad.quote:Welke kenmerken heb je het over Tjabbobabbekaai? Heeft de baby een bepaalde moedervlek? Wat voor treffende overeenkomsten heeft hij die je beschrijft en die duidelijk naar voren kwamen in de droom?
Bronquote:5. Kunnen dromen de toekomst voorspellen?
Dit is de meest voorkomende vraag tijdens publiekslezingen. Het geloof dat dromen de toekomst zit ook in onze cultuur ingebakken. De Oude Germanen hadden al sages over voorspellende dromen (e.g. Volsung Sage / Nibelungenlied) en ook in de Bijbel komen voorspellende dromen nogal eens voor: denk aan Jozef en de farao's droom over zeven vette en zeven magere koeien. Maar waar in die tijden de boodschappen van de goden of van één god kwamen, komt dankzij Freud de boodschap van een onderbewustzijn. Hetzelfde principe uiteraard – een entiteit die buiten (of boven) ons bewustzijn staat.
Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden moeten we twee dingen erg goed overwegen. 1) De enorme hoeveelheid dromen en 2) De inhoud van dromen. 1) We dromen enorm veel. Iedere nacht heeft Nederland gemiddeld 80 miljoen dromen. Ieder mens heeft in zijn / haar hele leven maar liefst rond de 150.000 dromen. Uiteraard zullen enkele van die dromen voorspellend zijn.
Een voorbeeld. Zelfs als mensen maar eens in de 50.000 keer (dus pakweg 3 keer per geheel leven) over een explosie dromen – en dat is een erg conservatieve schatting – dromen er per nacht pakweg 1600 mensen over een explosie. Dat wil zeggen dat er in Nederland iedere nacht 1600 dromen over een explosie gaan, in de nacht voor de vuurwerkramp in Enschede hebben er dus ook 1600 man over een explosie gedroomd. In de week voor deze ramp waren dat maar liefst rond de 10.000 man! Daarvan pakweg 100 in Enschede zelf! En zelfs al vergeet 90% deze droom weer, zijn er nog altijd rond de 1000 Nederlanders die in de week voor deze vuurwerkramp puur op basis van toeval een 'voorspellende droom' hadden gehad. De enorme hoeveelheid dromen zorgt daar wel voor, en ook al zullen mensen die hierover hebben gedroomd zichzelf erg bijzonder voelen, statistisch gezien is het zo vreemd nog niet.
2) Je droomt meestal over zaken die je bezig houden. Heb je net een sollicitatie-gesprek achter de rug, dan heb je grote kans te dromen over dat gesprek (en de uitslag). Uiteraard is er dan flinke kans te dromen over de juiste uitslag: een voorspellende droom. Een paar jaar terug zou ik bijvoorbeeld te horen krijgen of ik een reisbeurs kreeg, en ik in de nacht voor de uitslag droomde ik over hoe ik afgewezen werd. Ik schrok wakker en baalde, en droomde later diezelfde nacht nog over hoe ik de reisbeurs wel kreeg. Hoe het afliep? Eén van de dromen was in ieder geval voorspellend.
Dit zijn twee belangrijke overwegingen in de discussie over voorspellende dromen. Dit, maar ook dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor voorspellende dromen. In een experimentele situatie hadden slechts twee proefpersonen dromen die voorspellend leken te zijn, maar deze resultaten zijn nooit bevestigd – en velen hadden juist helemaal geen voorspellende dromen.
Ja dat vliegen valt nog niet mee. Ik stijg meestal wel op door met mijn armen te wapperen maar daarna lukt het niet goed om "hoog te blijven".quote:Op woensdag 5 oktober 2011 08:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-10-2011
Lucide dromen: een beknopte handleiding
Visionair: Niek
“Het leven is kort. En tot overmaat van ramp brengen we tussen een kwart en de helft van ons leven in slaap door. De meesten van ons hebben de gewoonte als een soort zombie door onze dromen te wandelen. We slapen, gedachteloos, door vele duizenden mogelijkheden om volledig bewust en levend te zijn.”
Bovenstaande passage komt uit een boek waarin de essentie van het lucide dromen wordt uitgelegd. Door te leren lucide te dromen opent zich een fantastische wereld vol met avonturen en spektakel. Maar wat is dat lucide dromen nou eigenlijk?
[ afbeelding ]
Kort gezegd is lucide dromen het weten dat je droomt terwijl je droomt. Voor sommige mensen klinkt dit onmogelijk, maar velen hebben hier wel ooit een keer mee te maken gehad en zullen het herkennen. Het mooie is dat je jezelf er in kan trainen, zoals hieronder uitgelegd wordt. Op het moment dat je tijdens je droom beseft dat je droomt, ben je letterlijk de regisseur van je eigen film. Vrijwel alles is mogelijk! Seks met een onbereikbare liefde en handelen tegen de natuurwetten in – zoals vliegen of onder water ademen – staan onder andere in de top 10 meest voorkomende bezigheden tijdens een lucide droom.
Tijdens het vak Sportpsychologie leerde ik onder andere dat het loont om bepaalde oefeningen in je hoofd te doen. Het lichaam blijkt in zekere mate als het ware ‘door te trainen’ door alleen maar te denken aan de training. Dit is natuurlijk prachtig, maar het zou nog mooier zijn als we tijdens onze slaap, waar de beleving vaak realistischer is dan in onze gedachte, onze oefeningen kunnen herhalen of zelfs uitbreiden. Of hier onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat dit een positief effect op de training heeft.
Hoe kan je lucide dromen leren?
Iedereen droomt. Er zullen mensen zijn die bij dageraad hun dromen niet meer herinneren, maar ook voor hen geldt dat zij dromen. En een ieder die droomt kan in principe leren lucide te dromen. Het enige wat daar voor nodig is, is een pen, papier en wat doorzettingsvermogen. De stappen zijn als volgt:
Stap 1. Dromen opschrijven
Om te leren lucide te dromen is het allereerst belangrijk dat je je dromen herkent. En om ze te herkennen, moet je ze onthouden. Met een pen en papier (schriftje of iets dergelijks) op het nachtkastje is het eerste wat je ’s ochtends doet bij het wakker worden het opschrijven van je dromen. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt, want binnen een half uur dat je wakker bent, ben je vaak al de complete droom vergeten.
Als je moeite hebt je droom te herinneren, kun je proberen even te blijven liggen met je ogen dicht en je gedachten een beetje vrij te laten. Vaak komt er dan langzaam maar zeker een droombeeld terug. Helaas vergt het vaak wel enige discipline om als je net wakker wordt jezelf aan te zetten tot een vrij moeilijke handeling als schrijven. Daarentegen kan het wel weer erg komisch zijn om dit later terug te lezen; ten eerste is het handschrift moeilijk leesbaar en ten tweede kloppen de zinnen soms ook van geen kant.
Stap 2. Herken de patronen
Het blijkt dat er bepaalde patronen in iemands dromen te vinden zijn. Als je je dromen hebt opgeschreven, zul je na verloop van tijd terugkerende elementen ontdekken. Dit kunnen bijvoorbeeld personages of gebeurtenissen zijn, maar ook locaties of combinaties van deze dingen. Ook kenmerken vele dromen zich door hun absurde gebeurtenissen zoals pratende huisdieren of kledingloos op het werk verschijnen. Door dergelijke patronen en gebeurtenissen te herkennen, wordt het makkelijker dit ook terwijl je slaapt te herkennen.
Stap 3. Luciditeit versterken
Wat als het lukt? De eerste paar keer dat je tijdens je droom het vermoeden krijgt dat het een droom is, is het moeilijk om je droom vast te houden. Je schrikt als het ware van je ontdekking, en wel zo hard dat je er wakker van wordt. Dat is jammer, maar wel een teken dat je de goede kant op gaat! Het schijnt dat in je droom rondjes draaien of in je handen wrijven werkt om je aandacht bij de droom te houden.
Wat ook kan gebeuren is dat je niet zeker weet of je wel droomt. In dat geval zijn er een heel aantal ‘werkelijkheidstests’ die je kan uitvoeren. Hieronder volgen er een aantal, kies zelf je favoriet:
Lichtknopjes werken nooit in een droom. Probeer het maar, en je zal zien dat de lichtsterkte hooguit een klein beetje verandert.
Klokken werken ook slecht. Soms kun je er wel de tijd vanaf lezen, maar als je dan even weg kijkt en nog een keer probeert, zul je zien dat er iets totaal anders staat.
Spiegels zijn er niet of werken ook niet zoals het hoort.
Als je in een droom van kamer A naar kamer B loopt en vervolgens weer door dezelfde deur terug loopt, zul je nooit meer op kamer A uitkomen.
Je kunt je in je droom niet herinneren wat je 10 minuten geleden hebt gedaan.
Je kunt in een droom door de muur lopen. Of makkelijker te proberen: je kunt met je ene hand door je andere hand heen gaan.
Je kunt rennen zonder moe te worden (dat zou wat zijn; moe worden in je slaap!).
Het is moeilijk om iets te lezen in je droom, en ook hetgeen je probeert te lezen verandert continu (en in vaak in totale onzin).
…
[ afbeelding ]
In de film Inception vouwt Ariadne de wereld dubbel
En als dat dan lukt, je weet zeker dat je droomt en je blijft ook in je droom, dan kun je in principe alles doen wat je wilt. Dit vergt wel enige oefening. Een vriend van me vertelde laatst dat hij een week lang iedere avond droomde dat hij kon vliegen, en aan het eind van de week ging het een stuk makkelijker en sneller dan aan het begin!
Dromen gebeurt tijdens de REM-slaap, de periode in de slaap wanneer de ogen hevig knipperen. Het bestaan van lucide dromen is wetenschappelijk aangetoond. Er is zelfs een methode om tijdens je slaap op een abstracte manier te communiceren met de werkelijke wereld, namelijk via oogbewegingen.
Bronnen:
Eigen ervaring
Boek: Exploring the world of Lucid Dreaming (Stephen LaBerge)
Wikipedia: Lucide Droom
Artikel in Quest: Hoe werken lucide dromen?
(Visionair.nl)
dit stukje vinden "believers"niet leuk.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 16:58 schreef jcdragon het volgende:
Dit stukje verklaart toekomst voorspellende dromen.
[..]
Bron
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 16:58 schreef jcdragon het volgende:
Dit stukje verklaart toekomst voorspellende dromen.
[..]
Bron
quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 12:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
dit stukje vinden "believers"niet leuk.
Nee, maar ondertussen weet jij wel te vertellen dat zo'n droom wel eens voorspellend zou kunnen zijn ...quote:Op woensdag 5 oktober 2011 01:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik weet niet eens meer waarom ik nog reageer, het is allang duidelijk dat je er zo over denkt. "Optie 4: er zijn zaken in ons heelal waar wij nog geen weet van hebben" die optie bestaat natuurlijk niet.
Goed filmpje!quote:Op zondag 9 oktober 2011 08:59 schreef Poppenkastpop het volgende:
Voor openminded mensen in dit topic die geloven in voorspellende dromen en roepen dat een ander "een bord voor de kop heeft":
Oh meneer de nobelprijswinnaar kan mij vertellen wat tijd en bewustzijn precies zijn!! Wauw!quote:Op zondag 9 oktober 2011 09:25 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
Nee, maar ondertussen weet jij wel te vertellen dat zo'n droom wel eens voorspellend zou kunnen zijn ...
quote:Op zondag 9 oktober 2011 08:59 schreef Poppenkastpop het volgende:
Voor openminded mensen in dit topic die geloven in voorspellende dromen en roepen dat een ander "een bord voor de kop heeft":
Je zou de energie die je aan je sarcasme besteed ook kunnen gebruiken om het filmpje hierboven te bekijken en eens na te denken in hoeverre het op jou van toepassing is. Je zou er iets van kunnen leren misschien...quote:Op maandag 10 oktober 2011 00:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oh meneer de nobelprijswinnaar kan mij vertellen wat tijd en bewustzijn precies zijn!! Wauw!
Het enige wat ik zeg is dat mensen niet te voorbarig moeten zijn. Er komt hier steeds de argumentatie van toeval voorbij, maar ik heb nog geen kansberekening gezien. 1 iemand heeft gezegd dat in NL 's nachts zo'n 80 miljoen dromen worden gedroomd. Dat klopt. De vraag is hoeveel van deze dromen worden onthouden door mensen, ik schat dat dat nog geen eens een kwart is. Dan is het de vraag hoeveel dromen zogenaamd uitkomen in de realiteit en in hoeverre. Heel raar, maar die kant van de kansberekening wordt even geen aandacht aan besteed![]()
Hoeveel dromen komen er per nacht 100% uit, hoeveel 90%, hoeveel 80% enz. En dat ga je dan vergelijken met die 80 miljoen dromen per nacht. DAT is wetenschappelijk. Alleen de berekening onder de streep doen en dan alles afschuiven op toeval dat is NIET wetenschappelijk.
Maar wat weet ik nou? Het is idd veel intelligenter om iedereen die zegt een voorspellende droom te hebben gehad, af te serveren als een idioot. In plaats van dat mensen hier vragen wat er dan precies uitkwam en in hoeverre, gaan de kleuters hier gelijk keihard roepen "Dat kan helemaal niet want daarom!".
Al die Einsteins hier die tijd en bewustzijn hebben ontrafeld.. Wauw! Ik ben vereerd mij in jullie gezelschap te begeven
Dat iemand zich het verbeeldt lijkt me aannemelijker dan dat hij daadwerkelijk het hele universum kan voorspellen in z'n hoofd.quote:Op maandag 10 oktober 2011 00:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oh meneer de nobelprijswinnaar kan mij vertellen wat tijd en bewustzijn precies zijn!! Wauw!
Het enige wat ik zeg is dat mensen niet te voorbarig moeten zijn. Er komt hier steeds de argumentatie van toeval voorbij, maar ik heb nog geen kansberekening gezien. 1 iemand heeft gezegd dat in NL 's nachts zo'n 80 miljoen dromen worden gedroomd. Dat klopt. De vraag is hoeveel van deze dromen worden onthouden door mensen, ik schat dat dat nog geen eens een kwart is. Dan is het de vraag hoeveel dromen zogenaamd uitkomen in de realiteit en in hoeverre. Heel raar, maar die kant van de kansberekening wordt even geen aandacht aan besteed![]()
Hoeveel dromen komen er per nacht 100% uit, hoeveel 90%, hoeveel 80% enz. En dat ga je dan vergelijken met die 80 miljoen dromen per nacht. DAT is wetenschappelijk. Alleen de berekening onder de streep doen en dan alles afschuiven op toeval dat is NIET wetenschappelijk.
Maar wat weet ik nou? Het is idd veel intelligenter om iedereen die zegt een voorspellende droom te hebben gehad, af te serveren als een idioot. In plaats van dat mensen hier vragen wat er dan precies uitkwam en in hoeverre, gaan de kleuters hier gelijk keihard roepen "Dat kan helemaal niet want daarom!".
Al die Einsteins hier die tijd en bewustzijn hebben ontrafeld.. Wauw! Ik ben vereerd mij in jullie gezelschap te begeven
je komt aardig gefrustreerd over, slecht geslapen?quote:Op maandag 10 oktober 2011 00:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:57 schreef pinine het volgende:
over 100 jaar heeft de wetenschap misschien dingen ontdekt die wij nu als paranormaal beschouwen maar nu dus totaal niet begrepen worden dus kun je nu heel goed zeggen dat dat soort dingen onverklaarbaar zijn, de wetenschap zelf kan er over 100 jaar wel heel anders tegenaan kijken dan nu het geval is, bijv. op het gebied van tijd en ruimte, ze zullen ons misschien heel bekrompen vinden
En toen... vliegen / wakker van de klap?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:18 schreef perpetual_change het volgende:
Lucide dromen, ja dat is me ook wel eens gelukt. Schreef vroeger altijd mijn dromen op, dat hielp echt. Een keer besefte ik dat ik droomde terwijl ik op dat moment op een hoge toren stond. Besloot er vanaf te springen, geweldig!
Werd niet wakker, vlak voor de klap werd het zwart, en toen droomde ik 'gewoon' weer verder. Lukte me nooit om die lucide dromen lang vast te houden, het waren steeds korte stukjes.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:32 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
En toen... vliegen / wakker van de klap?
Naast de nachtmerries droom ik ook vaak dat ik in een normale situatie opstijg en wegzweef. En dan vind ik het mooi maar veel te eng om er van te genieten. Heel raar gevoel geeft dat. Wel fijner dan vallen maar dat droom ik al heel lang niet meer.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:18 schreef perpetual_change het volgende:
Lucide dromen, ja dat is me ook wel eens gelukt. Schreef vroeger altijd mijn dromen op, dat hielp echt. Een keer besefte ik dat ik droomde terwijl ik op dat moment op een hoge toren stond. Besloot er vanaf te springen, geweldig!
Hoe vaak droomde je dit?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:51 schreef Staal het volgende:
[..]
Naast de nachtmerries droom ik ook vaak dat ik in een normale situatie opstijg en wegzweef. En dan vind ik het mooi maar veel te eng om er van te genieten. Heel raar gevoel geeft dat. Wel fijner dan vallen maar dat droom ik al heel lang niet meer.
Mooie postquote:Op woensdag 5 oktober 2011 08:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-10-2011
Lucide dromen: een beknopte handleiding
Visionair: Niek
“Het leven is kort. En tot overmaat van ramp brengen we tussen een kwart en de helft van ons leven in slaap door. De meesten van ons hebben de gewoonte als een soort zombie door onze dromen te wandelen. We slapen, gedachteloos, door vele duizenden mogelijkheden om volledig bewust en levend te zijn.”
Bovenstaande passage komt uit een boek waarin de essentie van het lucide dromen wordt uitgelegd. Door te leren lucide te dromen opent zich een fantastische wereld vol met avonturen en spektakel. Maar wat is dat lucide dromen nou eigenlijk?
Kort gezegd is lucide dromen het weten dat je droomt terwijl je droomt. Voor sommige mensen klinkt dit onmogelijk, maar velen hebben hier wel ooit een keer mee te maken gehad en zullen het herkennen. Het mooie is dat je jezelf er in kan trainen, zoals hieronder uitgelegd wordt. Op het moment dat je tijdens je droom beseft dat je droomt, ben je letterlijk de regisseur van je eigen film. Vrijwel alles is mogelijk! Seks met een onbereikbare liefde en handelen tegen de natuurwetten in – zoals vliegen of onder water ademen – staan onder andere in de top 10 meest voorkomende bezigheden tijdens een lucide droom.
Tijdens het vak Sportpsychologie leerde ik onder andere dat het loont om bepaalde oefeningen in je hoofd te doen. Het lichaam blijkt in zekere mate als het ware ‘door te trainen’ door alleen maar te denken aan de training. Dit is natuurlijk prachtig, maar het zou nog mooier zijn als we tijdens onze slaap, waar de beleving vaak realistischer is dan in onze gedachte, onze oefeningen kunnen herhalen of zelfs uitbreiden. Of hier onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat dit een positief effect op de training heeft.
Hoe kan je lucide dromen leren?
Iedereen droomt. Er zullen mensen zijn die bij dageraad hun dromen niet meer herinneren, maar ook voor hen geldt dat zij dromen. En een ieder die droomt kan in principe leren lucide te dromen. Het enige wat daar voor nodig is, is een pen, papier en wat doorzettingsvermogen. De stappen zijn als volgt:
Stap 1. Dromen opschrijven
Om te leren lucide te dromen is het allereerst belangrijk dat je je dromen herkent. En om ze te herkennen, moet je ze onthouden. Met een pen en papier (schriftje of iets dergelijks) op het nachtkastje is het eerste wat je ’s ochtends doet bij het wakker worden het opschrijven van je dromen. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt, want binnen een half uur dat je wakker bent, ben je vaak al de complete droom vergeten.
Als je moeite hebt je droom te herinneren, kun je proberen even te blijven liggen met je ogen dicht en je gedachten een beetje vrij te laten. Vaak komt er dan langzaam maar zeker een droombeeld terug. Helaas vergt het vaak wel enige discipline om als je net wakker wordt jezelf aan te zetten tot een vrij moeilijke handeling als schrijven. Daarentegen kan het wel weer erg komisch zijn om dit later terug te lezen; ten eerste is het handschrift moeilijk leesbaar en ten tweede kloppen de zinnen soms ook van geen kant.
Stap 2. Herken de patronen
Het blijkt dat er bepaalde patronen in iemands dromen te vinden zijn. Als je je dromen hebt opgeschreven, zul je na verloop van tijd terugkerende elementen ontdekken. Dit kunnen bijvoorbeeld personages of gebeurtenissen zijn, maar ook locaties of combinaties van deze dingen. Ook kenmerken vele dromen zich door hun absurde gebeurtenissen zoals pratende huisdieren of kledingloos op het werk verschijnen. Door dergelijke patronen en gebeurtenissen te herkennen, wordt het makkelijker dit ook terwijl je slaapt te herkennen.
Stap 3. Luciditeit versterken
Wat als het lukt? De eerste paar keer dat je tijdens je droom het vermoeden krijgt dat het een droom is, is het moeilijk om je droom vast te houden. Je schrikt als het ware van je ontdekking, en wel zo hard dat je er wakker van wordt. Dat is jammer, maar wel een teken dat je de goede kant op gaat! Het schijnt dat in je droom rondjes draaien of in je handen wrijven werkt om je aandacht bij de droom te houden.
Wat ook kan gebeuren is dat je niet zeker weet of je wel droomt. In dat geval zijn er een heel aantal ‘werkelijkheidstests’ die je kan uitvoeren. Hieronder volgen er een aantal, kies zelf je favoriet:
Lichtknopjes werken nooit in een droom. Probeer het maar, en je zal zien dat de lichtsterkte hooguit een klein beetje verandert.
Klokken werken ook slecht. Soms kun je er wel de tijd vanaf lezen, maar als je dan even weg kijkt en nog een keer probeert, zul je zien dat er iets totaal anders staat.
Spiegels zijn er niet of werken ook niet zoals het hoort.
Als je in een droom van kamer A naar kamer B loopt en vervolgens weer door dezelfde deur terug loopt, zul je nooit meer op kamer A uitkomen.
Je kunt je in je droom niet herinneren wat je 10 minuten geleden hebt gedaan.
Je kunt in een droom door de muur lopen. Of makkelijker te proberen: je kunt met je ene hand door je andere hand heen gaan.
Je kunt rennen zonder moe te worden (dat zou wat zijn; moe worden in je slaap!).
Het is moeilijk om iets te lezen in je droom, en ook hetgeen je probeert te lezen verandert continu (en in vaak in totale onzin).
…
In de film Inception vouwt Ariadne de wereld dubbel
En als dat dan lukt, je weet zeker dat je droomt en je blijft ook in je droom, dan kun je in principe alles doen wat je wilt. Dit vergt wel enige oefening. Een vriend van me vertelde laatst dat hij een week lang iedere avond droomde dat hij kon vliegen, en aan het eind van de week ging het een stuk makkelijker en sneller dan aan het begin!
Dromen gebeurt tijdens de REM-slaap, de periode in de slaap wanneer de ogen hevig knipperen. Het bestaan van lucide dromen is wetenschappelijk aangetoond. Er is zelfs een methode om tijdens je slaap op een abstracte manier te communiceren met de werkelijke wereld, namelijk via oogbewegingen.
Bronnen:
Eigen ervaring
Boek: Exploring the world of Lucid Dreaming (Stephen LaBerge)
Wikipedia: Lucide Droom
Artikel in Quest: Hoe werken lucide dromen?
(Visionair.nl)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |