abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102181504
Ik zag net tot mijn grote verbazing dat we naar mijn weten op fok geen Droomtopic hebben !
Het is misschien leuk om hier je dromen neer te zetten die veel indruk op je hebben gemaakt en wie weet kunnen we die dan samen uitleggen ofzo?..

Zo had ik vannacht een droom over mijn oude middelbare school.
Vorig jaar mei ben ik geslaagd, en ik moet toe geven dat ik het er toch best moeilijk mee heb deze periode en plek los te laten.. ik mis mijn vrienden, ik mis het gezellige gebouw, de leuke leraren, leuke vakken etc..het was echt mijn tweede thuis.
Nu heb ik een tussenjaar waar in ik werk en is mijn leven ineens een stuk.. volwassener en killer.
Het lijkt alsof die roze wolk waar in ik leefde ineens uit elkaar geknapt is.
In ieder geval, ik droomde dus dat ik op mijn school bezig was met een open dag voor de komende nieuwe leerlingen.
Daarnaast heb ik een coördinator gehad die ik helemaal geweldig vond, hij hielp me met bepaalde dingetjes waar ik het toch wel moeilijk mee had, en we hadden altijd iets..een soort van speciale band..(misschien vond ik hem ergens wel leuk??).In ieder geval ..hij interesseerde me enorm.
Ik stond in het kermis gedeelte waar we suikerspinnen draaide, popcorn pofte etc, en het was een hele warme zomerdag.
Ik merkte dat ik constant expres langs mijn oude coördinator liep om hem te kunnen zien, maar hij zag mij niet, en ik kon de deur in het glazen raam ook niet vinden waar hij achter stond.
Toen ineens zat ik in een lokaal waarin we een vak kregen dat ik nog nooit had gehad, en het was heel belangrijk dat je het begreep, en dat deed ik dus niet.
Totaal overstuur begon ik over de gangen te rennen op zoek naar die coördinator, tot ik ineens keihard tegen hem opknalde.
In tegenstelling tot heftige seks/innig zoenen/ of ieder ander ding dat met aantrekkingskracht en verlangen te maken hebben, veranderde ik in een klein zes jarig meisje, gaf hij me een kus op mijn voorhoofd, pakte hij me bij mijn hand, en bracht hij me weer naar die zomerse open dag waar mijn droom begon..
Ik loop er al de hele dag mee rond en het voelt ook alsof ik nog niet helemaal wakker ben omdat het zo'n intense droom was..
Okay, ik ben benieuwd naar jullie uitleg/dromen :).
  dinsdag 20 september 2011 @ 15:57:12 #2
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_102182587
Ik wil nu geen spelbreker zijn -en dat is de reden dat ik zo aarzelde om dit te posten-, maar het Freudiaanse waanidee -dat Jung trouwens ook onderschreef-, dat een droom (mogelijk zelfs al je dromen!) een betekenis zou hebben, is al een tijdje geleden 'gefalsifieerd'.

Die eer is natuurlijk niet aan mij, maar aan de illustere Hobson en McCarley, die erop wezen dat dromen niet ontstaan door zoiets als 'het Es', dat in de slaap verminderde onderdrukking ondervindt van het Ich en het Über-ich.
Neen, een droom ontstaat doordat de hersenen van de beelden, van de willekeurig geactiveerde domeinen in de REM-slaap, een samenhangend geheel maakt. Dat een droom een betekenis lijkt te hebben, is slechts een waanidee, de reinste subreptie.

Het valt te vergelijken met een schilderij van Miro. Wat was er eerst? Het schilderij of de betekenis?

Een droom valt dus niet uit te leggen...
  dinsdag 20 september 2011 @ 16:41:14 #3
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102184478
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 15:30 schreef lifeincolours het volgende:
Ik zag net tot mijn grote verbazing dat we naar mijn weten op fok geen Droomtopic hebben !
Het is misschien leuk om hier je dromen neer te zetten die veel indruk op je hebben gemaakt en wie weet kunnen we die dan samen uitleggen ofzo?..

Zo had ik vannacht een droom over mijn oude middelbare school.
Vorig jaar mei ben ik geslaagd, en ik moet toe geven dat ik het er toch best moeilijk mee heb deze periode en plek los te laten.. ik mis mijn vrienden, ik mis het gezellige gebouw, de leuke leraren, leuke vakken etc..het was echt mijn tweede thuis.
Nu heb ik een tussenjaar waar in ik werk en is mijn leven ineens een stuk.. volwassener en killer.
Het lijkt alsof die roze wolk waar in ik leefde ineens uit elkaar geknapt is.
In ieder geval, ik droomde dus dat ik op mijn school bezig was met een open dag voor de komende nieuwe leerlingen.
Daarnaast heb ik een coördinator gehad die ik helemaal geweldig vond, hij hielp me met bepaalde dingetjes waar ik het toch wel moeilijk mee had, en we hadden altijd iets..een soort van speciale band..(misschien vond ik hem ergens wel leuk??).In ieder geval ..hij interesseerde me enorm.
Ik stond in het kermis gedeelte waar we suikerspinnen draaide, popcorn pofte etc, en het was een hele warme zomerdag.
Ik merkte dat ik constant expres langs mijn oude coördinator liep om hem te kunnen zien, maar hij zag mij niet, en ik kon de deur in het glazen raam ook niet vinden waar hij achter stond.
Toen ineens zat ik in een lokaal waarin we een vak kregen dat ik nog nooit had gehad, en het was heel belangrijk dat je het begreep, en dat deed ik dus niet.
Totaal overstuur begon ik over de gangen te rennen op zoek naar die coördinator, tot ik ineens keihard tegen hem opknalde.
In tegenstelling tot heftige seks/innig zoenen/ of ieder ander ding dat met aantrekkingskracht en verlangen te maken hebben, veranderde ik in een klein zes jarig meisje, gaf hij me een kus op mijn voorhoofd, pakte hij me bij mijn hand, en bracht hij me weer naar die zomerse open dag waar mijn droom begon..
Ik loop er al de hele dag mee rond en het voelt ook alsof ik nog niet helemaal wakker ben omdat het zo'n intense droom was..
Okay, ik ben benieuwd naar jullie uitleg/dromen :).
Misschien mis je onbewust een soort begeleiding, terwijl je dat misschien in de realiteit niet nodig hebt of los moet laten.

Er zijn een aantal dromensites http://www.droominfo.nl/
Misschien kunnen die je helpen het te verklaren. Ik denk dat je zelf het beste kan bepalen of die betekenissen kloppen of niet.
Het hoeft niet per se iets te betekenen. Soms kan het een soort samenvatting of verwerking van het verleden zijn.
Volg je hart, gebruik je verstand.
  dinsdag 20 september 2011 @ 18:24:35 #4
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102188547
Enerzijds wordt de kus op de voorhoofd weleens verklaard als een zegening.
Een soort voorteken van geluk.

Anderzijds wordt de kus ook weleens gezien als de judaskus.
Dat zou kunnen betekenen dat je bedrogen wordt.

Aangezien het bij jouw duidelijk om een kus op de voorhoofd ging zou ik van het eerste uitgaan.
Maar dat zou je eigenlijk ook zelf moeten bepalen... of afwachten om uit vinden of het uberhaupt een toekomstdroom is.
pi_102192168
Ik zal het stuk zo nog even zoeken, maar volgens een paar bekende neurologen is het zo dat dromen niets betekenen, het zijn slechts willekeurige herrnineringen die je hersenen afspelen, dat doen ze in een voor jou op dat moment logisch verhaal. Dromen uitleggen kan dus niet aangezien een droom verder geen betekenis heeft.
Je maintiendrai
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:14:06 #6
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102193259
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 19:50 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
Ik zal het stuk zo nog even zoeken, maar volgens een paar bekende neurologen is het zo dat dromen niets betekenen, het zijn slechts willekeurige herrnineringen die je hersenen afspelen, dat doen ze in een voor jou op dat moment logisch verhaal. Dromen uitleggen kan dus niet aangezien een droom verder geen betekenis heeft.
Een neuroloog kan mij nog zo veel zeggen.
Maar ik heb dromen die zeker uitkomen.
Je kan bijv ook waarschuwingen in je dromen krijgen. Waarschijnlijk niet iedereen.
Maar ik ben benieuwd waarom het niet kan, terwijl ik dat toch ervaar. :)
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:16:37 #7
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_102193393
quote:
Inderdaad, zoals ik in mijn post (vide supra) heb aangegeven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:14 schreef heartz het volgende:

[..]

Een neuroloog kan mij nog zo veel zeggen.
Maar ik heb dromen die zeker uitkomen.
Je kan bijv ook waarschuwingen in je dromen krijgen. Waarschijnlijk niet iedereen.
Maar ik ben benieuwd waarom het niet kan, terwijl ik dat toch ervaar. :)
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:31:33 #8
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102194124
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:16 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Inderdaad, zoals ik in mijn post (vide supra) heb aangegeven.

[..]
Moet ik dat zien als bewijs?
quote:
Ik heb nu 4 keer over mijn dochtertje gedroomd.
Na alle 4 keren is ziek geworden. Ik droom voor de rest nooit over haar.
Zo heb ik meer dromen gehad. Maar ik zal ze niet allemaal uiteen zetten, aangezien het sowieso moeilijk te na te gaan is.

Het is onmogelijk voor een mens instinctief of intuitief aan te voelen (dmv bijv dromen) wat hem te wachten staat?
Het onbewuste kan geen sein zenden dmv dromen?

Misschien heeft niet iedereen het vermogen, net als hoe niet iedereen het vermogen heeft te kunnen zingen of te kunnen dansen op de maat.

Het dromen over helder water is een goed teken.
Het dromen over een overstroming is geen goed teken.
Als jij nou pas ben gaan zwemmen of je hebt nagedacht over water dan zal het daar vandaan komen. Ben je er helemaal niet bezig dan kan het onbewuste jouw een sein geven dmv een droom.
Het is niet zo dat alle dromen per definitie de toekomst weergeven.
Maar om nou zo vast te stellen dat het onmogelijk is, is in mijn ogen onzin.
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:35:36 #9
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102194386
Overigens droom ik ook over mensen die ik lang niet heb gezien, maar dan kom ik ze daarna tegen.
Ik heb dat ook met mijn vriend. Ik droomde een keer over een oude vriend van ons. Die kwam hij toen 2 dagen na de droom tegen.

Maar goed, dit valt natuurlijk voor anderen zo niet te controleren of na te gaan. Dit is iets wat ik echt vooral met mijn vriend en ouders heb ervaren en gedeeld.
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:39:30 #10
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102194597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:31 schreef heartz het volgende:

[..]

[..]

Zo heb ik meer dromen gehad. Maar ik zal ze niet allemaal uiteen zetten, aangezien het sowieso moeilijk te na te gaan is.

Het is onmogelijk voor een mens instinctief of intuitief aan te voelen (dmv bijv dromen) wat hem te wachten staat?

Misschien heeft niet iedereen het vermogen, net als hoe niet iedereen het vermogen heeft te kunnen zingen of te kunnen dansen op de maat.

Als jij nou pas ben gaan zwemmen of je hebt nagedacht over water dan zal het daar vandaan komen. Ben je er helemaal niet bezig dan kan het onbewuste jouw een sein geven dmv een droom.
Ik pak even het boldgedeelte eruit. Als iemand ziek is kun je die verandering waarnemen in de adem. Het stinkt niet maar ruikt heel anders, Bij een zware longpatient weet je werkelijk niet wat je mee kunt maken qua reukgebeuren. Maar bij veel ziekgebeuren, en zelfs een verkoudheid kun je het ruiken.

Misschien pik je dit onbewust op en maak je je dan zorgen over je dochter en droom je erover.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:42:09 #11
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102194745
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:39 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik pak even het boldgedeelte eruit. Als iemand ziek is kun je die verandering waarnemen in de adem. Het stinkt niet maar ruikt heel anders, Bij een zware longpatient weet je werkelijk niet wat je mee kunt maken qua reukgebeuren. Maar bij veel ziekgebeuren, en zelfs een verkoudheid kun je ruiken.

Misschien pik je dit onbewust op en maak je je dan zorgen over je dochter en droom je erover.
Dat zou kunnen. Geuren blijken een belangrijke rol te kunnen spelen bij het onderbewustzijn. :)

Ik dacht misschien omdat het verleden, het heden en de toekomst eigenlijk vlak naast elkaar staan... wat misschien ook nog een rol speelt? :P
pi_102195347
Of het geuren zijn of iets anders weet ik niet, maar deze kat heeft er een feilloos gevoel voor. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:58:14 #13
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102195720
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:51 schreef Molurus het volgende:
Of het geuren zijn of iets anders weet ik niet, maar deze kat heeft er een feilloos gevoel voor. :)
:D
Zou het de electrische deken zijn?
Ik heb me altijd afgevraagd of dieren eigenlijk kunnen dromen... :P
pi_102195906
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:58 schreef heartz het volgende:

[..]

Zou het de electrische deken zijn?
Ik heb me altijd afgevraagd of dieren eigenlijk kunnen dromen... :P
Honden in elk geval wel. Je kunt het ze niet vragen, maar alle tekenen zijn er: 'praten' in de slaap, poten bewegen alsof ze rennen (terwijl ze liggen), en het belangrijkste: rapid eye movement, snel bewegen van de ogen. Ik schat dat de meeste enigszins ontwikkelde zoogdieren dromen.

Edit:

Hond die een nachtmerrie heeft _O-

[ Bericht 19% gewijzigd door Molurus op 20-09-2011 21:07:49 ]
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:10:25 #15
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102196337
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Honden in elk geval wel. Je kunt het ze niet vragen, maar alle tekenen zijn er: 'praten' in de slaap, poten bewegen alsof ze rennen (terwijl ze liggen), en het belangrijkste: rapid eye movement, snel bewegen van de ogen. Ik schat dat de meeste enigszins ontwikkelde zoogdieren dromen.
Denk je dat een hond of dier zijn droom ook zou kunnen herinneren?
Volgens mij herinneren wij vooral de laatste fractie van een droom, als we die al herinneren.
Tenzij je in de nacht wakker wordt van een droom.

Overigens zouden veel nachtmerries veroorzaakt worden door hitte.
Als men het heet of benauwd heeft tijdens het slapen kan men nachtmerries krijgen.
Mocht dit niet het geval zijn, kan men verder kijken naar andere verklaringen :P
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:12:17 #16
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102196429
quote:
:D auw
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:14:02 #17
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102196534
Of als je wakker wordt en je gaat slapen en een droom gaat gewoon weer verder...
Iemand dat wel es ervaren?
pi_102196641
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Of als je wakker wordt en je gaat slapen en een droom gaat gewoon weer verder...
Dat maak ik best vaak mee, maar meestal gaat de droom dan wel verder met een 'twist'. :D

Of dieren hun dromen onthouden weet ik niet. Honden schijnen sowieso al geen al te best (korte termijn) geheugen te hebben.
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:17:34 #19
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102196727
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat maak ik best vaak mee, maar meestal gaat de droom dan wel verder met een 'twist'. :D
quote:
Of dieren hun dromen onthouden weet ik niet. Honden schijnen sowieso al geen al te best (korte termijn) geheugen te hebben.
pi_102197918
Fysieke prikkelingen kunnen ook invloed op je droom hebben. Zo werd ik eens wakker met mijn voet tegen een loeihete radiator. Ik herinnerde mij ineens meerdere dromen van die nacht waarin ik op verschillende manieren last van / pijn aan mijn voet had.
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:14:48 #21
42366 Staal
pi_102199500
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Edit:

Hond die een nachtmerrie heeft _O-

Deze hond heeft in ieder geval geen nachtmerrie.
Un certain jeune homme
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:15:51 #22
42366 Staal
pi_102199541
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Lucide dromen die je kunt sturen zijn FTW.
Un certain jeune homme
pi_102212072
quote:
Hoe kan je ontkrachten dat een droom betekenis heeft? Hoe zou je kunnen weten dat een droom wel of geen betekenis heeft?

Sommige van mijn dromen zijn volslagen willekeurig en bizar (niet eens herinneringen maar bizarre verzinsels), terwijl andere concreet gaan over iets waar ik op dat moment mee zit of bijv. belangrijke personen uit het verleden. Nu kan het zijn dat zulke dromen alleen maar die emotioneel geladen herinneringen oproepen, maar dat betekent ook dat de betekenis die in de emotionele lading ligt, óók in je dromen terecht komt.

Dromen hebben me geholpen helderheid te krijgen hoe ik tegenover zaken sta of eventueel hoe anderen tegenover me staan. Misschien is dat helemaal geen ingebouwde functie van dromen en kan je ook prima wanneer je wakker bent emotionele herinneringen verwerken. Maar omdat dromen ook (toevallig) dit proces kunnen ondersteunen, lijkt het me wel zinvol om dromen te onthouden en bekijken.
pi_102213222
Het hangt er een beetje vanaf wat je precies met 'dromen hebben betekenis' bedoelt. De functie van dromen is het verwerken van gebeurtenissen uit het verleden en het voorbereiden op gebeurtenissen in de toekomst. Het is het biologische equivalent van disk cleanup + defragmenteren. En natuurlijk hebben de gedachten die daarbij verwerkt worden een bepaalde betekenis.

Wat er echter vaak bedoeld wordt met 'dromen hebben betekenis' is dat ze een bepaalde voorspellende waarde zouden hebben. Dat laatste lijkt me klinkklare onzin.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:53:41 #25
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_102213269
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:31 schreef heartz het volgende:

[..]

[..]

Wij kunnen inderdaad onmogelijk al jouw -eventueel paranormale- dromen nagaan, onder meer omdat de dromer kan liegen, hij de dromen na het wakker worden bewust of onbewust kan vervormen, ....
Maar heb je ze zelf al eens onderzocht? Heb je dit 'paranormale vermogen', dat -zoals je aangeeft- slechts een beperkt aantal bezit, al eens grondig objectief onderzocht? Let er wel mee op: het zou je een vermogen armer kunnen maken.

De wetenschappelijke consensus meldt dat dromen geen betekenis hebben. Als argument hiervoor geven ze de 'genealogie' van de droom, die ontstaat immers uit willekeurig geactiveerde visuele beelden. Je moet echt al sterke voorspellende, paranormale dromen gehad hebben om daadwerkelijk een wetenschappelijke consensus in vraag te stellen.
Het kan zeer goed zijn dat je helemaal geen 'paranormale dromen' hebt gehad, en dat je per sophisma figurae dictionis, er later 'betekenis' aan toekent.

Wat was de tijdspanne tussen het ziek worden van je dochter en de droom? Was je dochter in jouw droom ook ziek? Is je dochter al eens ziek geworden, zonder dat er een droom aan vooraf ging? Hoe vaak wordt je dochter ziek? Er zijn nog tal van vragen te noemen, die de zg. paranormale droom ernstig kunnen compromitteren.

Dat van dat water is al helemaal onzin. De wetenschappelijke consensus wijst aan dat het hoogstwaarschijnlijk geen enkele betekenis heeft, met argumenten uit het ontstaan van de droom, wat zijn je tegenargumenten als we het over de symboliek van water in dromen hebben?

Helder water is een goed teken? En wanneer in de toekomst gaat dit goede dan gebeuren? Is het niet eigen aan de kansrekenkunde dat we elk uur zelfs, al talrijke 'goede' en 'slechte' dingen hebben meegemaakt? En daar komt nog bij dat 'goed' en 'slecht' niet eens objectief bestaan, dat ken je er zelf aan toe, dus het is zeer vatbaar voor manipulatie.

Overstromend water is een slecht teken, dus je kan ongeluk verwachten? Je ziet toch dat dit een Forer-Effect is? Iedereen kan ongeluk in de toekomst verwachten, dat is eigen aan ons bestaan... En wanneer zal dit ongeluk gebeuren? Binnen de week? Dat is toch niet meer dan logisch? Tamelijk triviale paranormale droom, dunkt me. En stel nu eens, dat door een enorme voorspoed je deze week niets dan geluk hebt, dan ben je die droom toch al lang vergeten? Tenzij je misschien na een maand ineens ernstig ziek wordt, dan schiet die droom weer te boven. Volgens mij zou er echt niet veel -om niet 'geen' te zeggen- geloofsgrond over zijn, als je al die paranormale dromen objectief gaat onderzoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')