Of je kan geen echte conclusies trekken, maar open staan voor de mogelijkheid.quote:Op vrijdag 30 september 2011 20:42 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Seks is lekker of dat is het niet. Je kunt niet geloven dat het lekker is nadat je het ervaren hebt. Ik heb zelf dromen ervaren die uitkwamen. Nu kan ik geloven dat deze dromen de toekomst hebben voorspeld of ik kan er ook niet in geloven. Hoatzin's punt is dus legitiem.
Dat hangt geheel van de details van de droom af. Als de algemene lijn overeenkomt, dan heb je gelijk. Maar wanneer meerdere details allemaal overeenkomen, dan moet je het voorspellende van de droom toch iets serieuzer nemen.quote:Op vrijdag 30 september 2011 20:42 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Seks is lekker of dat is het niet. Je kunt niet geloven dat het lekker is nadat je het ervaren hebt. Ik heb zelf dromen ervaren die uitkwamen. Nu kan ik geloven dat deze dromen de toekomst hebben voorspeld of ik kan er ook niet in geloven. Hoatzin's punt is dus legitiem.
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.quote:Dat hangt geheel van de details van de droom af. Als de algemene lijn overeenkomt, dan heb je gelijk. Maar wanneer meerdere details allemaal overeenkomen, dan moet je het voorspellende van de droom toch iets serieuzer nemen.
Volgens jouw theorie, moeten er dan dromen zijn die voor 1% uitkomen, 2%, 3% 10%, 59%, tot en met 100%. Heb je daar bewijs van? Waar is jouw kansberekening?quote:Op vrijdag 30 september 2011 22:43 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
Die verhalen over dromen die uitkomen...altijd achteraf,he? Nooit eens iemand zie zegt: ik heb gedroomt dat e rmorgen dit-of-dat gebeurt en dat het dan ook echt gebeurt.
Als iets wat je droomt ook later echt gebeurt kanhet zijn dat:
1) je je vergist - hoe weet je zeker dat wat je je herinnert ook echt is wat je gedroomt hebt?
2) het toeval is - hoe vaak droom je niet iets dat niet uitkomt?
3) je de boel voor de gek houdt - je zult echt niet de eerste zweefteef met zo'n verhaal zijn
4) je leidt aan waanvoorstellingen
en als dat allemaal niet zo is, dan
5) je hebt een voorspellende gave
5) is onwaarschijnlijk en is iig nog nooit gefalsifieerd voor zover ik weet - maar ik sta open voor feitenmateriaal dat iets anders zegt.
quote:Op vrijdag 30 september 2011 22:43 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Waarom ? Hoeveel miljard mensen leven er op aarde, en hoeveel dromen worden er per dag gedroomd ? Nog maar een keer: Het _kan_ niet anders dan dat soms een droom precies zo uitkomt. Zo bijzonder is dat helemaal niet. Mensen die consistent dromen hebben die uitkomen bestaan niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze zienswijze tot op het bot wenst te verdedigen.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
Die verhalen over dromen die uitkomen...altijd achteraf,he? Nooit eens iemand zie zegt: ik heb gedroomt dat e rmorgen dit-of-dat gebeurt en dat het dan ook echt gebeurt.
Als iets wat je droomt ook later echt gebeurt kanhet zijn dat:
1) je je vergist - hoe weet je zeker dat wat je je herinnert ook echt is wat je gedroomt hebt?
2) het toeval is - hoe vaak droom je niet iets dat niet uitkomt?
3) je de boel voor de gek houdt - je zult echt niet de eerste zweefteef met zo'n verhaal zijn
4) je leidt aan waanvoorstellingen
en als dat allemaal niet zo is, dan
5) je hebt een voorspellende gave
5) is onwaarschijnlijk en is iig nog nooit gefalsifieerd voor zover ik weet - maar ik sta open voor feitenmateriaal dat iets anders zegt.
En over bewust dromen, het weten in je droom dat je droomtquote:Soms laat wetenschappelijk onderzoek zien dat iets wat heel wezenlijk en verheven lijkt, eigenlijk maar onbeduidend is. Het mooiste voorbeeld is misschien wel het leven zelf. Dat geen goddelijk mysterie bleek, maar het zinloze geknutsel van een blinde horlogemaker. Liefhebbers van de waarheid likken hun vingers af bij zulke demystificaties. Zoals ook slaaponderzoek bij dieren van onder andere de University of California dat erop wijst dat onze dromen een onverwacht pragmatisch doel dienen.
Absurde dromen
Een paar keer per nacht steekt onder uw schedeldak een raadselachtige storm aan activiteit op. U bent dan in de zogenaamde REM-slaapfase beland, die zijn naam dankt aan de snelle oogbewegingen (Rappid Eye Movement) waarmee ze gepaard gaat. Het resultaat van die hevige hersenactiviteit zijn levendige en vaak absurde dromen. Dat stelt de wetenschap voor een mysterie, want wat is het nut van slaap met al die drukte in de bovenkamer?
http://psyblog.nl/2011/09/21/dromen-als-breintraining/
http://sync.nl/wie-veel-droomt-ontwikkelt-zich-sneller/
Slaapverlamming!quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Of als je wakker wordt en je gaat slapen en een droom gaat gewoon weer verder...
Iemand dat wel es ervaren?
Ik weet niet of ik mijn ademhaling wel kon controleren.. wel mijn ogenquote:Op zondag 2 oktober 2011 12:54 schreef eleusis het volgende:
Slaapverlamming, de bom. Tip van grootmoeder: ga hyperventileren en beweeg je grote teen.
de droom die ik had en later precies zo uitkwam toen ik met mijn hoofd tegen een auto knalde was heel lang geleden maar destijds heb ik die droom wel genoteerd en verteld aan mijn moeder en broer die er dus getuige van waren dat ik het ongeluk eerder had gedroomd en het ook zeer opmerkelijk vonden, het is verder bijna onmogelijk om de precieze tijd/datum vooraf te bepalen, er is ook een verschil tussen dit soort dromen en symbolische dromen die je op meerdere manieren uit zou kunnen leggenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
als wat je daarna ziet en hoort exact hetzelfde is wel maar eigenlijk is voorspellend niet het goede woord, want je kan niet voorspellen of en wanneer het uitkomtquote:Op zondag 2 oktober 2011 15:57 schreef SingleCoil het volgende:
Schrijf jij al je dromen op? En zonee, waarom deze wel dan?
Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik met mijn hoofd tegen een auto knalde. Het is nog niet gebeurt. Nu zijn er twee mogelijkheden:
1. Het gebeurt. Heb ik nu een voorspellende droom gehad?
2. Het gebeurt niet. Heb ik nu nooit voorspellende dromen gehad?
nu niet meer maar destijds alleen welke ik opmerkelijk vondquote:Op zondag 2 oktober 2011 16:32 schreef SingleCoil het volgende:
...maar schrijf je al je dromen op? En zonee, waarom deze dan wel?
ook genoteerd welke en hoe vaak dromen NIET uitkwamen?quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:08 schreef pinine het volgende:
[..]
als wat je daarna ziet en hoort exact hetzelfde is wel maar eigenlijk is voorspellend niet het goede woord, want je kan niet voorspellen of en wanneer het uitkomt
Jij blijft maar doordrammen, maar hoe groot is de kans dat een droom uitkomt als het aantal mogelijke dromen oneindig is? Als een droom 1 keer uitkomt ok, maar wat als iemand twee keer een droom heeft die uitkomt? Hoe wil je dat in het plaatje van statistische oneindigheid passen?quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ook genoteerd welke en hoe vaak dromen NIET uitkwamen?
Als je dromen nou idere dag uit zouden komen...tja...dan zou het plaatje er anders uitzien. Ik heb wel eens gedroomt dat ik met mijn auto over de kop sloeg. En wat dacht je wat? Een paar jaar later gebeurde het echt! Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik in het ziekenhuis lag...en ja hoor, een paar jaar later gebeurde het ook weer echt. Amazing, he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij blijft maar doordrammen, maar hoe groot is de kans dat een droom uitkomt als het aantal mogelijke dromen oneindig is? Als een droom 1 keer uitkomt ok, maar wat als iemand twee keer een droom heeft die uitkomt? Hoe wil je dat in het plaatje van statistische oneindigheid passen?
Ik heb al vaker gezegd dat de details van de droom ertoe doen als je serieus wilt kijken naar het voorspellende effect. Dat heb ik al een aantal keer gezegd in dit topic maar zoals gewoonlijk wordt er door de zogenaamde skeptici niet goed gelezen. Amazing, he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je dromen nou idere dag uit zouden komen...tja...dan zou het plaatje er anders uitzien. Ik heb wel eens gedroomt dat ik met mijn auto over de kop sloeg. En wat dacht je wat? Een paar jaar later gebeurde het echt! Ik heb ook wel eens gedroomt dat ik in het ziekenhuis lag...en ja hoor, een paar jaar later gebeurde het ook weer echt. Amazing, he?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |