Filosofisch jasje dan maarquote:Dream no small dreams for they have no power to move the hearts of men.
Johann Wolfgang von Goethe
A person starts dying when they stop dreaming.
Brian Williams
Dreaming of a tomorrow, which tomorrow, will be as distant then as 'tis today.
Lope de Vega
How can you prove whether at this moment we are sleeping, and all our thoughts are a dream; or whether we are awake, and talking to one another in the waking state?
Plato
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
Albert Einstein
Father, O father! what do we here, in this land of unbelief and fear?
The Land of Dreams is better far, above the light of the morning star.
William Butler Yeats
What we experience in dreams -- assuming that we experience it often -- belongs in the end just as much to the over-all economy of our soul as anything experienced "actually": we are richer or poorer on account of it.
Friedrich Nietzsche
Dreams are more real than reality itself, they're closer to the self.
Edgar Allan Poe
The general function of dreams is to try to restore our psychological balance by producing dream material that re-establishes, in a subtle way, the total psychic equilibrium.
William Blake
Wat een complete onzin zeg. In de periode in mijn leven dat ik avontuur miste en mezelf opgesloten voelde in het leven dat ik had, had ik continu (lees: vrijwel elke nacht) achtervolgingsdromen. Geen enge dromen, maar meer avontuurlijke dromen waarbij ik op de vlucht moest voor iets of iemand.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:57 schreef yarnamc het volgende:
Ik wil nu geen spelbreker zijn -en dat is de reden dat ik zo aarzelde om dit te posten-, maar het Freudiaanse waanidee -dat Jung trouwens ook onderschreef-, dat een droom (mogelijk zelfs al je dromen!) een betekenis zou hebben, is al een tijdje geleden 'gefalsifieerd'.
Die eer is natuurlijk niet aan mij, maar aan de illustere Hobson en McCarley, die erop wezen dat dromen niet ontstaan door zoiets als 'het Es', dat in de slaap verminderde onderdrukking ondervindt van het Ich en het Über-ich.
Neen, een droom ontstaat doordat de hersenen van de beelden, van de willekeurig geactiveerde domeinen in de REM-slaap, een samenhangend geheel maakt. Dat een droom een betekenis lijkt te hebben, is slechts een waanidee, de reinste subreptie.
Het valt te vergelijken met een schilderij van Miro. Wat was er eerst? Het schilderij of de betekenis?
Een droom valt dus niet uit te leggen...
Eerst jezelf in het onderwerp verdiepen voordat je een paar bekende neurologen napraat.quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:50 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
Ik zal het stuk zo nog even zoeken, maar volgens een paar bekende neurologen is het zo dat dromen niets betekenen, het zijn slechts willekeurige herrnineringen die je hersenen afspelen, dat doen ze in een voor jou op dat moment logisch verhaal. Dromen uitleggen kan dus niet aangezien een droom verder geen betekenis heeft.
Ik heb een keer een droom gehad waarin ik plotseling mijn vader en moeder voor me zag staan. Mn vader kon niet praten en een aantal van zijn aders waren groen opgezwollen en hij zag er doodziek uit. Hij was door een spin gebeten zei mn moeder, maar het zou gelukkig allemaal goedkomen zei ze met een bezorgde blik. Ik zal die droom nooit vergeten omdat hij zo helder en indringend was.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:50 schreef heartz het volgende:
[..]
Geloof ik dat wat door mijn dromen komt?
Klopt, toeval bestaat.
mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaringquote:Op woensdag 28 september 2011 06:45 schreef WAHRHEIT het volgende:
Dromen hebben soms nut maar geen significante betekenis. Voorspellende eigenschappen hebben ze natuurlijk helemaal niet.
Sodemieter toch eens op met dit soort flauwekul.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:27 schreef pinine het volgende:
[..]
mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaring
Wat fijn dat je hem weg zet als idioot zonder dat je weet wat voor ervaring hij heeft gehad. Erg volwassenquote:Op woensdag 28 september 2011 11:53 schreef Staal het volgende:
[..]
Sodemieter toch eens op met dit soort flauwekul.
Ah, zo'n eeuwig gebande randmongool uit POL kan inderdaad niet ontbreken.quote:Op woensdag 28 september 2011 16:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat fijn dat je hem weg zet als idioot zonder dat je weet wat voor ervaring hij heeft gehad. Erg volwassen
Ik ben eeuwig geband in POL?? Je verwart me met iemand andersquote:Op woensdag 28 september 2011 17:10 schreef Staal het volgende:
[..]
Ah, zo'n eeuwig gebande randmongool uit POL kan inderdaad niet ontbreken.!
Prietpraat als ik heb een voorspellende droom gehad en jij lekker niet en dus snap je het niet want jij weet dat niet. Jah, leuk, maar hoer lekker op naar BNW of TRU met die onzin.
Ik heb ook wel eens dromen gehad die uitkwamen. Dat is ook onvermijdelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat wanneer jij nadenkt over de toekomst je er altijd maar naast zit. Soms is het ook gewoon louter toeval.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:27 schreef pinine het volgende:
[..]
mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaring
Uiteraard zijn de details wel belangrijk. Kijk, als iemand zegt: "ik droomde dat ik op een zaterdag in Amsterdam rondliep" en een paar maanden later gaat die persoon mee op uitnodiging van vrienden naar Amsterdam op een zaterdag, dan is dat te vaag natuurlijk.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:18 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens dromen gehad die uitkwamen. Dat is ook onvermijdelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat wanneer jij nadenkt over de toekomst je er altijd maar naast zit. Soms is het ook gewoon louter toeval.
Ik zal hem hier nog even neerzetten:quote:Op woensdag 28 september 2011 17:10 schreef Staal het volgende:
[..]
Ah, zo'n eeuwig gebande randmongool uit POL kan inderdaad niet ontbreken.!
Prietpraat als ik heb een voorspellende droom gehad en jij lekker niet en dus snap je het niet want jij weet dat niet. Jah, leuk, maar hoer lekker op naar BNW of TRU met die onzin.
Sodemieter op, randmogool??quote:Op woensdag 28 september 2011 11:53 schreef Staal het volgende:
[..]
Sodemieter toch eens op met dit soort flauwekul.
Ik vind het prachig, echt. Post het in TRU.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik zal hem hier nog even neerzetten:
Weet je, sommige mensen marcheren achter de wetenschappers aan en zullen af en toe eens een kijkje nemen langs de gebaande paden om vervolgens snel weer terug te rennen met deze gezichtstuifdrukking -->![]()
Andere mensen zijn iets avontuurlijker en vinden het leuk om even van het gebaande pad af te gaan en even de omgeving te verkennen. Deze mensen worden door de eerste groep al snel beschuldigd van onwetenschappelijkheid. Dat terwijl een groot deel van deze mensen altijd weer zal terugkeren naar het gebaande pad van de wetenschap. Wanneer de constructie van dit gebaande pad van de wetenschap even stil staat, duikt groep 2 graag even de zijweggetjes in omdat ze zich bijv. vervelen. Groep 1 kan hier gewoon heel slecht mee omgaan en begrijpt dit gedrag ook niet. Ook al keer je uiteindelijk weer terug naar het gebaande pad van de wetenschap, groep 1 zal groep 2 altijd blijven wantrouwen.
Hoelang loop je al rond met dat ideequote:Op woensdag 28 september 2011 19:38 schreef Staal het volgende:
Wtf, ik zit kennelijk verkeerd want dacht al die tijd dat dit WFL was.
Succes met de nachtmerriesquote:Excuses. De Viola Holtjes hebben dus echt ruim pad met drie subfora. Succes met de voorspellende droompjes..
=> TRUquote:Op dinsdag 20 september 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Een neuroloog kan mij nog zo veel zeggen.
Maar ik heb dromen die zeker uitkomen.
Je kan bijv ook waarschuwingen in je dromen krijgen. Waarschijnlijk niet iedereen.
Maar ik ben benieuwd waarom het niet kan, terwijl ik dat toch ervaar.
Jij veel plezier met je gefrustreerde leventje. Misschien moet jij eens in R&P gaan kijken, want een keertje sex hebben met een vrouw zou je goed doenquote:Op woensdag 28 september 2011 19:33 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik vind het prachig, echt. Post het in TRU..
Dromen hoeven niet altijd herinneringen te zijn volgens mij.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
=> TRU
Dromen zijn gewoon willekeurig herinneringen die je achteraf zelf onbewust in verband probeert te leggen. Het is een noodzakelijk effect van slapen, dat je hersenen ontspant.
Ik val niet op vrouwen, sorry.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij veel plezier met je gefrustreerde leventje. Misschien moet jij eens in R&P gaan kijken, want een keertje sex hebben met een vrouw zou je goed doen
Verbazing is vaak een incentive tot nader onderzoek, dus doe er je voordeel mee. Emoties zijn chemische processen die een residueel chemische inbalans in de hersenen achterlaten, Tijdens de slaap wordt dat evenwicht hersteld, waarbij ook beelden en neiuwe emoties optreden.De cognitieve centra proberen daarmee rationeel om te gaan en vertalen dat in schijnbare ervaringen. Het is een vrij random proces, maar heeft wel relaties met wat je "echt" meegemaakt en ervaren hebt, en roept eerdere herinneringen op.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:10 schreef heartz het volgende:
[..]
Dromen hoeven niet altijd herinneringen te zijn volgens mij.
Het kan bijv ook een emotie weergeven die speelt in iemands leven.
Heb je het topic wel gelezen? Het stukje waarin staat dat de wetenschap nog bezig is dit te ontdekken. Dus hoe mensen tot zulk soort éénzijdige conclusies komen blijft me verbazen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |