abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 september 2011 @ 15:25:20 #51
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102439409
Ik begrijp werkelijk niet dat dit topic nog F&L staat.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102445670
Ik droomde vannacht dat ik meedeed met een wedstrijd.
Die wedstrijd was een combinatie van een danswedstrijd met een modellenwedstrijd.
Ik sleepte ook een enorme weekeindtas mee.

We gingen met alle kanidaten in een bus en die reed ons naar een zaal toe.
Daar stapten we uit en toen ging iedereen in een groepje zitten. Ik stond als enige nog alleen en ging bij mijn ouders en zusje zitten. Mijn zusje ging snel weg omdat ze naar school moest fietsen die 20 km verderop lag. 10 Minuten later was ze terug en vertelde ze dat ze er helemaal heen was geweest maar dat het saai was en dus terug kwam.

Dus die wedstrijd begon, ik werd eerste en moest later de beker ophalen. Maar mijn ouders wilden eerst dat ik bij een vriend van ze een mat kwam brengen. Ik dus die mat brengen en rende als een dolle daar heen. Onderweg viel ik wel 20 keer.
Toen kwam ik in een enorm bejaardenhuis aan met asociale bejaarden. Die scholden me allemaal uit.

Ik aanbellen, doet er een familie a la Flodder open en laat mij naar binnen. Alles was er enorm armzalig en alles was koud en kil.
Ik die mat brengen, moest er een terug sturen.
Prima, dus ik loop dat gebouw uit, en liep achteruit terug naar die zaal om mijn prijs op te halen.
Kom ik die zaal binnen is alles veranderd en zie ik een klein jongetje op de vloer zitten. Die onthoofd ik.
Dan loop ik een andere zaal in en zie een jongetje op de vloer zitten. Die dood ik ook.
Daarna loop ik een andere zaal binnen en zie een dood meisje liggen.

En toen werd ik wakker.

Wtf is dat voor een droom?
Twiddel
pi_102445712
He, er loopt al een topic over dromen:
[TRU] Centraal dromentopic: Deel 6
Twiddel
  dinsdag 27 september 2011 @ 18:17:32 #54
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102446031
quote:
Dream no small dreams for they have no power to move the hearts of men.
Johann Wolfgang von Goethe

A person starts dying when they stop dreaming.
Brian Williams

Dreaming of a tomorrow, which tomorrow, will be as distant then as 'tis today.
Lope de Vega

How can you prove whether at this moment we are sleeping, and all our thoughts are a dream; or whether we are awake, and talking to one another in the waking state?
Plato

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
Albert Einstein

Father, O father! what do we here, in this land of unbelief and fear?
The Land of Dreams is better far, above the light of the morning star.
William Butler Yeats

What we experience in dreams -- assuming that we experience it often -- belongs in the end just as much to the over-all economy of our soul as anything experienced "actually": we are richer or poorer on account of it.
Friedrich Nietzsche

Dreams are more real than reality itself, they're closer to the self.
Edgar Allan Poe

The general function of dreams is to try to restore our psychological balance by producing dream material that re-establishes, in a subtle way, the total psychic equilibrium.
William Blake
Filosofisch jasje dan maar :P
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_102466582
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 15:57 schreef yarnamc het volgende:
Ik wil nu geen spelbreker zijn -en dat is de reden dat ik zo aarzelde om dit te posten-, maar het Freudiaanse waanidee -dat Jung trouwens ook onderschreef-, dat een droom (mogelijk zelfs al je dromen!) een betekenis zou hebben, is al een tijdje geleden 'gefalsifieerd'.

Die eer is natuurlijk niet aan mij, maar aan de illustere Hobson en McCarley, die erop wezen dat dromen niet ontstaan door zoiets als 'het Es', dat in de slaap verminderde onderdrukking ondervindt van het Ich en het Über-ich.
Neen, een droom ontstaat doordat de hersenen van de beelden, van de willekeurig geactiveerde domeinen in de REM-slaap, een samenhangend geheel maakt. Dat een droom een betekenis lijkt te hebben, is slechts een waanidee, de reinste subreptie.

Het valt te vergelijken met een schilderij van Miro. Wat was er eerst? Het schilderij of de betekenis?

Een droom valt dus niet uit te leggen...
Wat een complete onzin zeg. In de periode in mijn leven dat ik avontuur miste en mezelf opgesloten voelde in het leven dat ik had, had ik continu (lees: vrijwel elke nacht) achtervolgingsdromen. Geen enge dromen, maar meer avontuurlijke dromen waarbij ik op de vlucht moest voor iets of iemand.

Toen ik daarna op wereldreis ging, waren deze dromen meteen verdwenen. In plaats daarvan kreeg ik nachtmerries over het plotseling weer terug zijn in NL.

En toen ik weer terug was in NL had in continu dromen over mensen die mij besteelden van waardevolle edelstenen. Dit had te maken met mijn angst dat ik mijn nieuw opgedane levensgeluk tijdens mijn wereldreis, weer zou verliezen door de terugkomst in NL in de gewone maatschappij.

Daarna heb ik een aantal dromen gehad over radiografisch bestuurbare helikopters. Dit houdt in dat in dat ik een deel van mijn levensgeluk en vrijheid heb behouden (de helikopter), maar dat ik er nu wel verder vanaf sta vergeleken met de twee jaar daarvoor van ultieme vrijheid.

Maar jij wil dus zeggen dat dit alles maar toeval is?

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik eerder dacht dat het allemaal onzin was, maar nu ik dit patroon heb ontdekt weet ik wel beter. Ook na het lezen van dit boek en het uitproberen van de techniek uit het boek, weet ik wel beter:

Dromen en psychologie - Guided Interview Approach
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_102466585
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 19:50 schreef Pizza_Pepperoni het volgende:
Ik zal het stuk zo nog even zoeken, maar volgens een paar bekende neurologen is het zo dat dromen niets betekenen, het zijn slechts willekeurige herrnineringen die je hersenen afspelen, dat doen ze in een voor jou op dat moment logisch verhaal. Dromen uitleggen kan dus niet aangezien een droom verder geen betekenis heeft.
Eerst jezelf in het onderwerp verdiepen voordat je een paar bekende neurologen napraat.
pi_102466604
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:50 schreef heartz het volgende:

[..]

Geloof ik dat wat door mijn dromen komt?
Klopt, toeval bestaat. :)
Ik heb een keer een droom gehad waarin ik plotseling mijn vader en moeder voor me zag staan. Mn vader kon niet praten en een aantal van zijn aders waren groen opgezwollen en hij zag er doodziek uit. Hij was door een spin gebeten zei mn moeder, maar het zou gelukkig allemaal goedkomen zei ze met een bezorgde blik. Ik zal die droom nooit vergeten omdat hij zo helder en indringend was.

Een aantal weken later kregen we het nieuws dat mn vader kanker had. Gelukkig is hij daar nu van genezen. Ik zeg er wel bij dat ik dit niet meteen beschouw als het ultieme bewijs dat dromen iets voorspellends kunnen hebben, maar merkwaardig is het zeker. Helemaal aangezien ik nooit eerder zo'n droom heb gehad en ook nooit weer heb gehad.

Kunnen dromen zaken voorspellen? Misschien, ik weet het niet. Maar er zijn veel interessante verhalen van mensen die dit bevestigen. Dat is natuurlijk geen keihard bewijs, maar als ik de schrijver van dit boek mag geloven dan bestaat het wel:

http://www.bol.com/nl/s/b(...)ue/sA/300/index.html

Er zijn psychologen die de dromen van hun patienten bijhouden en dan schijnt te blijken dat sommige van deze dromen soms tot op het detail later in de toekomst uitkomen. Let op: ik ben dus niet degene die dit zegt, voordat iemand de behoefte voelt om mij aan te vallen om wat ik zeg. Ik heb het boek gelezen en de schrijver kwam normaal en serieus over en ik noem alleen maar wat hij zegt in zijn boek.
pi_102466641
Het cognitieve deel van je hersenen werkt nog tot op zekere hoogte wanneer je droomt, en probeert wanhopig al die prikkels (visueel, emotioneel, zintuigen, etc) tot één geheel te breien. Dromen hebben soms nut maar geen significante betekenis. Dat gezegd hebbende kunnen dromen je dus wel helpen in de zin dat je terwijl je droomt nadenkt, verwerkt, en tot conclusies kunt komen. Voorspellende eigenschappen hebben ze natuurlijk helemaal niet.

Voorbeeld uit de praktijk hoe mijn dromen me een beter inzicht in m'n eigen karakter hebben gegeven: Ik ben al bijna 10 jaar samen met dezelfde partner. Ik ben nooit vreemd gegaan. Ik ben ook nooit in de gelegenheid geweest om vreemd te gaan, dus zou ook niet met zekerheid kunnen zeggen wat ik zou doen als ik een bloedlekker geil wijf tegen 't lijf zou lopen. In droomland ontmoet ik ze niet vaak, maar toch af en toe. In zulke dromen heb ik altijd een morele afweging te maken. Wanneer ik me voor het 'te ver gaan' in mijn droom besef dat ik een partner heb, wint het schuldgevoel het van mijn lustgevoelens en kap ik het af. Ben ik al te ver gegaan (voorspel is al begonnen) herinnert m'n brein me eraan dat ik een serieuse relatie heb en dringt dat zelfde schuldgevoel zich op... maar kies ik er toch _bewust_ voor er mee door te gaan (deze ene keer, ze komt er toch nooit achter, etc). M.a.w., ik denk dat ik van deze morele keuzes in m'n dromen mag afleiden dat ik in de basis een loyaal persoon ben maar wanneer ik té geil ben en het niet van te voren overdenk volg ik mijn pik, terwijl ik graag het eerste over mijzelf mag denken. En zo leer je toch de waarheid achter de leugens die je jezelf wijsmaakt.
Ja nee
pi_102471525
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 06:45 schreef WAHRHEIT het volgende:
Dromen hebben soms nut maar geen significante betekenis. Voorspellende eigenschappen hebben ze natuurlijk helemaal niet.

mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaring
  woensdag 28 september 2011 @ 11:53:24 #60
42366 Staal
pi_102472361
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:27 schreef pinine het volgende:

[..]

mee oneens, ze hebben wel betekenis als je ze onderzoekt en kunnen wel degelijk voorspellend zijn maar misschien heb je nooit voorspellende dromen gehad zoals ik en kun je er niets mee wegens het ontbreken van die ervaring
Sodemieter toch eens op met dit soort flauwekul.
Un certain jeune homme
pi_102481344
quote:
13s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:53 schreef Staal het volgende:

[..]

Wat fijn dat je hem weg zet als idioot zonder dat je weet wat voor ervaring hij heeft gehad. Erg volwassen ^O^
  woensdag 28 september 2011 @ 17:10:38 #62
42366 Staal
pi_102482219
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat fijn dat je hem weg zet als idioot zonder dat je weet wat voor ervaring hij heeft gehad. Erg volwassen ^O^
Ah, zo'n eeuwig gebande randmongool uit POL kan inderdaad niet ontbreken. :D!

Prietpraat als ik heb een voorspellende droom gehad en jij lekker niet en dus snap je het niet want jij weet dat niet. Jah, leuk, maar hoer lekker op naar BNW of TRU met die onzin.
Un certain jeune homme
pi_102482369
quote:
13s.gif Op woensdag 28 september 2011 17:10 schreef Staal het volgende:

[..]

Prietpraat als ik heb een voorspellende droom gehad en jij lekker niet en dus snap je het niet want jij weet dat niet. Jah, leuk, maar hoer lekker op naar BNW of TRU met die onzin.
Ik ben eeuwig geband in POL?? Je verwart me met iemand anders :')

En prima dat jij dit onzin vindt, maar je bevindt je hier in F&L dus misschien moet je proberen je met iets meer stijl uit te drukken. Je drukt jezelf uit als een boerenlul.
pi_102482435
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:27 schreef pinine het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens dromen gehad die uitkwamen. Dat is ook onvermijdelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat wanneer jij nadenkt over de toekomst je er altijd maar naast zit. Soms is het ook gewoon louter toeval.
Ja nee
pi_102482945
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 17:18 schreef WAHRHEIT het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens dromen gehad die uitkwamen. Dat is ook onvermijdelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat wanneer jij nadenkt over de toekomst je er altijd maar naast zit. Soms is het ook gewoon louter toeval.
Uiteraard zijn de details wel belangrijk. Kijk, als iemand zegt: "ik droomde dat ik op een zaterdag in Amsterdam rondliep" en een paar maanden later gaat die persoon mee op uitnodiging van vrienden naar Amsterdam op een zaterdag, dan is dat te vaag natuurlijk.
pi_102483028
quote:
13s.gif Op woensdag 28 september 2011 17:10 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik zal hem hier nog even neerzetten:

Weet je, sommige mensen marcheren achter de wetenschappers aan en zullen af en toe eens een kijkje nemen langs de gebaande paden om vervolgens snel weer terug te rennen met deze gezichtstuifdrukking --> :')

Andere mensen zijn iets avontuurlijker en vinden het leuk om even van het gebaande pad af te gaan en even de omgeving te verkennen. Deze mensen worden door de eerste groep al snel beschuldigd van onwetenschappelijkheid. Dat terwijl een groot deel van deze mensen altijd weer zal terugkeren naar het gebaande pad van de wetenschap. Wanneer de constructie van dit gebaande pad van de wetenschap even stil staat, duikt groep 2 graag even de zijweggetjes in omdat ze zich bijv. vervelen. Groep 1 kan hier gewoon heel slecht mee omgaan en begrijpt dit gedrag ook niet. Ook al keer je uiteindelijk weer terug naar het gebaande pad van de wetenschap, groep 1 zal groep 2 altijd blijven wantrouwen.
  woensdag 28 september 2011 @ 18:00:29 #67
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102483684
quote:
13s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:53 schreef Staal het volgende:

[..]

Sodemieter op, randmogool??
Voegt echt inhoudelijk toe :')
  woensdag 28 september 2011 @ 19:33:19 #68
42366 Staal
pi_102486659
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 17:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik zal hem hier nog even neerzetten:

Weet je, sommige mensen marcheren achter de wetenschappers aan en zullen af en toe eens een kijkje nemen langs de gebaande paden om vervolgens snel weer terug te rennen met deze gezichtstuifdrukking --> :')

Andere mensen zijn iets avontuurlijker en vinden het leuk om even van het gebaande pad af te gaan en even de omgeving te verkennen. Deze mensen worden door de eerste groep al snel beschuldigd van onwetenschappelijkheid. Dat terwijl een groot deel van deze mensen altijd weer zal terugkeren naar het gebaande pad van de wetenschap. Wanneer de constructie van dit gebaande pad van de wetenschap even stil staat, duikt groep 2 graag even de zijweggetjes in omdat ze zich bijv. vervelen. Groep 1 kan hier gewoon heel slecht mee omgaan en begrijpt dit gedrag ook niet. Ook al keer je uiteindelijk weer terug naar het gebaande pad van de wetenschap, groep 1 zal groep 2 altijd blijven wantrouwen.
Ik vind het prachig, echt. Post het in TRU. ^O^ .
Un certain jeune homme
  woensdag 28 september 2011 @ 19:38:03 #69
42366 Staal
pi_102486881
Wtf, ik zit kennelijk verkeerd want dacht al die tijd dat dit WFL was.

Excuses. De Viola Holtjes hebben dus echt ruim pad met drie subfora. Succes met de voorspellende droompjes. :').
Un certain jeune homme
  woensdag 28 september 2011 @ 19:51:54 #70
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102487489
quote:
11s.gif Op woensdag 28 september 2011 19:38 schreef Staal het volgende:
Wtf, ik zit kennelijk verkeerd want dacht al die tijd dat dit WFL was.
Hoelang loop je al rond met dat idee :P
quote:
Excuses. De Viola Holtjes hebben dus echt ruim pad met drie subfora. Succes met de voorspellende droompjes. :').
Succes met de nachtmerries :')
pi_102488024
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 20:14 schreef heartz het volgende:

[..]

Een neuroloog kan mij nog zo veel zeggen.
Maar ik heb dromen die zeker uitkomen.
Je kan bijv ook waarschuwingen in je dromen krijgen. Waarschijnlijk niet iedereen.
Maar ik ben benieuwd waarom het niet kan, terwijl ik dat toch ervaar. :)
=> TRU

Dromen zijn gewoon willekeurig herinneringen die je achteraf zelf onbewust in verband probeert te leggen. Het is een noodzakelijk effect van slapen, dat je hersenen ontspant.
Mu!
pi_102488198
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2011 19:33 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik vind het prachig, echt. Post het in TRU. ^O^ .
Jij veel plezier met je gefrustreerde leventje. Misschien moet jij eens in R&P gaan kijken, want een keertje sex hebben met een vrouw zou je goed doen ^O^
  woensdag 28 september 2011 @ 20:10:46 #73
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_102488315
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 20:04 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

=> TRU

Dromen zijn gewoon willekeurig herinneringen die je achteraf zelf onbewust in verband probeert te leggen. Het is een noodzakelijk effect van slapen, dat je hersenen ontspant.
Dromen hoeven niet altijd herinneringen te zijn volgens mij.
Het kan bijv ook een emotie weergeven die speelt in iemands leven.
Heb je het topic wel gelezen? Het stukje waarin staat dat de wetenschap nog bezig is dit te ontdekken. Dus hoe mensen tot zulk soort éénzijdige conclusies komen blijft me verbazen.
  woensdag 28 september 2011 @ 20:16:03 #74
42366 Staal
pi_102488539
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 20:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Jij veel plezier met je gefrustreerde leventje. Misschien moet jij eens in R&P gaan kijken, want een keertje sex hebben met een vrouw zou je goed doen ^O^
Ik val niet op vrouwen, sorry.
Un certain jeune homme
pi_102488559
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 20:10 schreef heartz het volgende:

[..]

Dromen hoeven niet altijd herinneringen te zijn volgens mij.
Het kan bijv ook een emotie weergeven die speelt in iemands leven.
Heb je het topic wel gelezen? Het stukje waarin staat dat de wetenschap nog bezig is dit te ontdekken. Dus hoe mensen tot zulk soort éénzijdige conclusies komen blijft me verbazen.
Verbazing is vaak een incentive tot nader onderzoek, dus doe er je voordeel mee. Emoties zijn chemische processen die een residueel chemische inbalans in de hersenen achterlaten, Tijdens de slaap wordt dat evenwicht hersteld, waarbij ook beelden en neiuwe emoties optreden.De cognitieve centra proberen daarmee rationeel om te gaan en vertalen dat in schijnbare ervaringen. Het is een vrij random proces, maar heeft wel relaties met wat je "echt" meegemaakt en ervaren hebt, en roept eerdere herinneringen op.

Met voorspellingen heeft het niets te maken, maar je kunt natuurlijk veel zaken als een voorspelling uitleggen. Ik zag net de poezen met elkaar spelen dus het zal morgen wel mooi weer worden.
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')