Eensquote:Op zaterdag 17 september 2011 00:13 schreef bas-beest het volgende:
Zit nu aan een 'Black IPA' van brouwerij Emelisse
Anders dan die vorige. Minder bitter, wat rokeriger. Ook heel erg lekker.
Ja. Als ik me goed herinner vond ik hem eigenlijk niet zo lekker. Maar ik vond de Tremens ook niet zo bijzonder. Een beetje als een Duvel met wat sinaasappel. Dan zou ik liever de Maximus Pandora nemen.quote:Op zondag 18 september 2011 01:16 schreef bas-beest het volgende:
Heb hier o.a. nog een fles Delirium Nocturnum staan... zijn er users die daar ervaring mee hebben?
Ga hem sowieso nu niet meer proberen omdat 'ie niet koud staat...
Grolsch lentebockquote:Op zondag 18 september 2011 17:35 schreef Rory78 het volgende:
Wat is het lekkerste Bockbier volgens jullie?
Lastige vraag. Ik ga ook dit jaar weer naar de Lekkerste Bokbierverkiezing van Nederland en daan komen hele lekkere langs...quote:Op zondag 18 september 2011 17:35 schreef Rory78 het volgende:
La Trappe Bockquote:Op zondag 18 september 2011 17:35 schreef Rory78 het volgende:
Daarvoor wil ik de bockjes van dit jaar eerst uitgebreid proeven.quote:Op zondag 18 september 2011 17:35 schreef Rory78 het volgende:
En wat vond je ervan?? Ik vond hem persoonlijk nog iets te jong om te drinken, heb ze ook gedronken van een aantal jaren oud en die smaakte nog beter, meer body meer geur!!.quote:Op maandag 19 september 2011 11:04 schreef totalatool het volgende:
Ik ben een blij man:
Afgelopen zaterdag in Westvleteren twee kratten Westvleteren 12 in de auto geladen, plus nog twee mixsetjes, met van de 6 (blond), 8 en 12 elk een flesje. Naast de halve krat 8 die ik nog van twee jaar geleden heb, heb ik dus nu 65 flesjes Westvleteren thuis staan. Gisteren is de eerste 12 namelijk gesneuveld.
Ja en nee. Bij de abdij: nee.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:24 schreef Rory78 het volgende:
Gaat dat een beetje makkelijk, bier kopen in Westvleteren?
http://www.sintsixtus.be/nl/brouwerijactueel.htmquote:Eind oktober ben ik op vakantie in de Westhoek en ik zou er graag eens gaan neuzen..
(nieuwsgierig geworden door alle mythische verhalen over het schijnbaar verrukkelijke bier dat ik nog nooit -!- geproefd heb)
Zoals Nembrionic al zei: in De Vrede, het lunchcafé aan de overkant van de straat, is het eenvoudig. Daar bestel je ze gewoon aan de bar. Helaas mag je niks meenemen, ze openen elke gekochte fles al achter de bar alvorens hem aan je te overhandigen. Als je geluk hebt, dan verkopen ze daar naar het schijnt ook wel eens sixpacks in het winkeltje. Ik heb ze echter nog nooit gezien.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:24 schreef Rory78 het volgende:
Gaat dat een beetje makkelijk, bier kopen in Westvleteren?
Eind oktober ben ik op vakantie in de Westhoek en ik zou er graag eens gaan neuzen..
(nieuwsgierig geworden door alle mythische verhalen over het schijnbaar verrukkelijke bier dat ik nog nooit -!- geproefd heb)
Die sixpacks staa in de shop , die in De Vrede zitquote:Op dinsdag 20 september 2011 16:03 schreef totalatool het volgende:
[..]
Zoals Nembrionic al zei: in De Vrede, het lunchcafé aan de overkant van de straat, is het eenvoudig. Daar bestel je ze gewoon aan de bar. Helaas mag je niks meenemen, ze openen elke gekochte fles al achter de bar alvorens hem aan je te overhandigen. Als je geluk hebt, dan verkopen ze daar naar het schijnt ook wel eens sixpacks in het winkeltje. Ik heb ze echter nog nooit gezien.
Dit alles geldt natuurlijk alleen mits het café geopend is, want momenteel is het voor een week of twee gesloten. Pech voor mij dus, afgelopen zaterdag.
Ik heb blijkbaar meer geluk gehad. 2 belrondes en allebei de rondes had ik prijs. Eerst 3 kratten en pas nog 2. Maar inderdaad, het is lastig. En ik had ook wat jij had: uiteindelijk contact maar dan heel vaak over gaan. Maar ik dacht: mooi dat ik niet op ga hangenquote:Een krat bemachtigen is helemaal moeilijk. Je moet inderdaad bellen om te reserveren, en het schema daarvoor wordt hooguit enkele dagen van tevoren gepubliceerd. De lijnen worden dan volkomen platgebeld, en het overgrote deel van de tijd kom je niet eens zo ver als een bezettoon. Ik heb letterlijk honderden keren geprobeerd te bellen, tot ik vorige week maandag ineens tot mijn grote verbazing bij poging 26 van die morgen een kiestoon kreeg. Na een keer of tien overgaan, met bij elke *tuut* meer moed die mijn schoenen in zonk, kreeg ik een monnik aan de lijn. Hij gaf me drie opties voor afhalen, waarbij zaterdagmiddag mij beter uitkwam dan doordeweeks. :-)
Je geeft vervolgens je kenteken door, en met die auto moet je dan je bier rond het afgesproken tijdstip komen afhalen. Een andere auto wordt geweigerd (ze noteren volgens mij ook geen naam, alleen kenteken) en na afhaal mag je met diezelfde auto een maand lang niet meer langskomen.
Je kunt je voorstellen dat het een redelijk gevoel van triomf oplevert als je dan die twee kratten achterin je auto mag zetten.
Damn dat is een heel lekker cadeauquote:Op dinsdag 20 september 2011 20:55 schreef Rory78 het volgende:
Thanks voor de tips!
Vandaag is mijn dochtertje voor de eerste keer jarig. Haar peetoom kwam langs met voor papa om het te vieren een lekker gekoelde fles Gouden Carolus Cuvée van de Keizer (blauw etiket) uit 2000. Uiteraard aangebroken: HEERlijk. Bijna Port-achtig, zo zacht..
Die sixpacks staan vaker niet dan wel in de shop, want zoals ik al zei hadden ze ze in mijn drie voorgaande bezoeken nooit.quote:Op dinsdag 20 september 2011 18:33 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Die sixpacks staa in de shop , die in De Vrede zit
En bij de kassa van de abdij zelf kun je ook nog setjes van 3+glas kopen. Maar niet meer dan 2.
[..]
Ik heb blijkbaar meer geluk gehad. 2 belrondes en allebei de rondes had ik prijs. Eerst 3 kratten en pas nog 2. Maar inderdaad, het is lastig. En ik had ook wat jij had: uiteindelijk contact maar dan heel vaak over gaan. Maar ik dacht: mooi dat ik niet op ga hangen
Bierwinkel in Leiden al geprobeerd?quote:Op woensdag 28 september 2011 13:06 schreef MadMaster het volgende:
Wie weet waar ik nog een flesje 'Mooi & Machtig' (Cognac Barrel, 17,4%) van De Molen kan bemachtigen?
Kan het nergens meer vinden en het is niet meer bij De Molen zelf verkrijgbaar...
Ja, vlak voor mijn post hierboven, helaas tevergeefs...quote:Op woensdag 28 september 2011 13:18 schreef totalatool het volgende:
[..]
Bierwinkel in Leiden al geprobeerd?
Dat klopt..3 was vorig jaar. Het is nu 2(nadat het al even weer 1 is geweest)quote:Op woensdag 21 september 2011 08:32 schreef totalatool het volgende:
[..]
Die sixpacks staan vaker niet dan wel in de shop, want zoals ik al zei hadden ze ze in mijn drie voorgaande bezoeken nooit.
Setjes van drie plus glas waren er niet, wel mixsetjes van drie flesjes (met zoals ik eerder schreef inderdaad een maximum van twee per persoon) en een cadeauverpakking met twee kleine mondgeblazen glaasjes en een enkel flesje 12.
Ik heb overigens al een flinke tijd geen mogelijkheid meer gezien om drie kratten te reserveren, en meen zelfs ergens uit te hebben kunnen afleiden dat tegenwoordig twee het maximum is.
http://www.elsevier.nl/we(...)n-Belgische-test.htmquote:Aldi-bier verslaat duurdere merken in Belgische test
woensdag 28 september 2011 13:46
Het Belgische biermerk Schulten Bräu is volgens onderzoekers en liefhebbers de beste bieraankoop. Het bier, dat wordt verkocht in de supermarktketen Aldi, eindigde in een test van de Belgische consumentenbond Test-Aankoop hoger dan bekende biermerken als Carlsberg, Stella Artois en Heineken.
Bier van de Aldi komt als beste uit een Belgische test
Het Aldi-biermerk heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding, vindt Test-Aankoop. Een liter Schulten Bräu-bier kost nog geen euro per liter.
Bockor Pils, eveneens uit België, is als beste van de 44 geteste bieren uit het onderzoek gekomen. Heineken is op de vierde plek geëindigd en is daarmee het beste Nederlandse biermerk. De uitslag is gebaseerd op onderzoek naar de ingrediënten en de meningen van meer dan zestig bierproevers.
Belgisch bier
'Enigszins verrassend is dat negen van de tien buitenlandse bieren een goede score kregen voor de smaaktest, omdat we de Belgische bieren toch vaak beschouwen als de referentie als het op smaak aankomt.'
Niet alleen de smaak heeft de uitslag van het bieronderzoek bepaald. Het extractgehalte van de biersoorten, dat wil zeggen de hoeveelheid gerst, tarwe, mais, rijst, hop en gist in het bier, telden ook mee.
Oordeel
'Van de proever verwachtten we een weloverwogen oordeel van de smaak, gaande van "bevalt me extreem goed" tot "bevalt me helemaal niet goed",' blijkt uit het onderzoek.
De etiketten geven volgens de onderzoekers vaak onjuiste informatie weer. 'Nu kan iedereen zijn bier "premium", "luxe pils" of "lager premium", zonder voorwaarden.' Enkel de benaming 'bier' is nu verplicht, maar als het aan Test-Aankoop ligt, moeten de eisen aan bieretiketten worden aangescherpt.
Ja..speciaalbieren ja..niet pils. Dus zo verwonderlijk is het dus niet dat het wel eens anders zou kunnen zijn dan je denkt.quote:omdat we de Belgische bieren toch vaak beschouwen als de referentie als het op smaak aankomt
Tja dat viel me ook op, Nederlanders zouden bv Bitburger veel bitterder vinden dan wat ze gewend zijn.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:42 schreef Felagund het volgende:
Wel heel weinig verschil in de echte smaaktest.
quote:Op woensdag 28 september 2011 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Schultenbrau is dan ook prima pils.
De smaken zijn aan het verschuiven. Vooral richting bitter op dit moment. Trouwens, Heineken is behoorlijk bitter dus "we" zijn wel wat gewend.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja dat viel me ook op, Nederlanders zouden bv Bitburger veel bitterder vinden dan wat ze gewend zijn.
Volgens mij ben je niet veel gewend als je Heineken behoorlijk bitter vind.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:51 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
De smaken zijn aan het verschuiven. Vooral richting bitter op dit moment. Trouwens, Heineken is behoorlijk bitter dus "we" zijn wel wat gewend.
Voor Nederlandse begrippen is Grolsch ook vrij bitter.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:54 schreef Felagund het volgende:
Duitse pils is i.h.a. veel bitterder, je zou het bijvoorbeeld eens met een Jever moeten vergelijken. Of Biltburger/Krombacher.
Ik dacht eerst dat Grolsch ook bitter was, tot ik weer terug was in Nederland, nadat ik een tijd alleen Duitse pils had gedronken.
Heb je het nu over de Heineken of over de Heineken Import? De Import is inderdaad minder bitter.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij ben je niet veel gewend als je Heineken behoorlijk bitter vind.
Heineken is eerder zoet
Dan sloeg je eerste antwoord nergens op, want ik zei dat voor Nederlanders een Bitburger veel te bitter zou zijn, waarop jij zei dat Heineken bitter was.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:59 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Heb je het nu over de Heineken of over de Heineken Import? De Import is inderdaad minder bitter.
En ik ben HELE bittere bieren gewend. Ik heb het hier over Nederlandse maatstaven. Ik ga geen domme vergelijking maken met Duitse of andere bieren.
Dat sloeg wel ergens op. Je zei dat we BB veel bitterder zouden moeten vinden maar we zijn toch vrij bitter bier gewend. Dus "veel" bitterder hoeven we het niet te vinden. Vrij relevant dacht ik zo.quote:Op woensdag 28 september 2011 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan sloeg je eerste antwoord nergens op, want ik zei dat voor Nederlanders een Bitburger veel te bitter zou zijn, waarop jij zei dat Heineken bitter was.
Afgelopen weekend de Victory HopDevil op. Ik begin IPA steeds meer te waarderen...quote:Op woensdag 28 september 2011 16:05 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat sloeg wel ergens op. Je zei dat we BB veel bitterder zouden moeten vinden maar we zijn toch vrij bitter bier gewend. Dus "veel" bitterder hoeven we het niet te vinden. Vrij relevant dacht ik zo.
Zullen we het weer over SPECIAALbier gaan hebben ipv mierenneuken?
Heb je nu de Russian Imperial Stout "Peated" nu overgeslagen?quote:Op woensdag 28 september 2011 18:29 schreef andrejes het volgende:
Vandaag voor het eerst bij Melger's geweest, wat een ruime zaak zeg super!!
Paar speciale gescoord o.a.
-Haanbryggeriet, norwegian wood +bestefar
-Mikkeller big worse barley wine
-Founders, Curmudgeon + dirty bastard
-De Molen, rook en Vuur + donder en bliksem + hel en verdoemenis
-Wat brew dog IPA's
-Emelisse, black ipa + barley wine
- Dolle brouwers, oerbier + dulle teve
-Great Divide, Yeti stout + hercules double ipa
en wat belgische bieren zoals gouden carolus classic, struise, straffe hendrik
Stelregel: Donkere bieren, bieren met een hoog alcoholpercentage.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:39 schreef Rory78 het volgende:
Welke bieren of welk soort bieren zijn bij uitstek geschikt om eens een aantal jaren op te slaan in de hoop dat hun smaak veel zal verbeteren?
Afgelopen week postte ik al dat ik een Gouden Carolus Cuvée van de Keizer uit 2000 heb geproefd. Deze fles had mijn zwager als zodanig gekocht bij Brouwerij de Halve Maan. Het is natuurlijk ook interessant om zelf zoiets te "kweken"..
Wat zijn de regels daarbij? Voor welke bieren gaat dit wel op en voor welke niet?
(zelf houd ik meer van donkere, rokerige speciaalbieren waar je de gebrande mout in ruikt en proeft; ik ben niet zo weg van hoppig en bitter)
Heb ik denk ik over het hoofd gezien!quote:Op woensdag 28 september 2011 18:36 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Heb je nu de Russian Imperial Stout "Peated" nu overgeslagen?
Ik heb in mijn kelder (diepe kruipruime) een 100 tal bieren opgeslagen om te rijpen, enja vooral donkere bieren, vergeet De Molen bieren niet oa Hel&Verdoemenis, Rasputin enz..quote:Op woensdag 28 september 2011 21:39 schreef Rory78 het volgende:
Welke bieren of welk soort bieren zijn bij uitstek geschikt om eens een aantal jaren op te slaan in de hoop dat hun smaak veel zal verbeteren?
Afgelopen week postte ik al dat ik een Gouden Carolus Cuvée van de Keizer uit 2000 heb geproefd. Deze fles had mijn zwager als zodanig gekocht bij Brouwerij de Halve Maan. Het is natuurlijk ook interessant om zelf zoiets te "kweken"..
Wat zijn de regels daarbij? Voor welke bieren gaat dit wel op en voor welke niet?
(zelf houd ik meer van donkere, rokerige speciaalbieren waar je de gebrande mout in ruikt en proeft; ik ben niet zo weg van hoppig en bitter)
G&G en Mitra dus?quote:Op donderdag 29 september 2011 16:04 schreef Klonk het volgende:
goeie slijterij heeft al een aardig assortiment vaak
De bieren die jij opnoemt moet daarmee wel lukken. Zelfs met een goedgesorteerde supermarkt moet je al ver komen.quote:
Zit er geen (speciaal)biercafé bij je in de buurt?quote:Op donderdag 29 september 2011 16:10 schreef RingBewoner het volgende:
Ja, de bieren die ik opnoem. Maar ik zou het juist leuk vinden om nog meer te ontdekken.
Ben net in België geweest en daar is deze interesse ook begonnen.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:11 schreef Klonk het volgende:
dan moet je een keer naar Belgiestan en alle hoekjes van het land opzoeken
Hm... dat zal ik eens uitzoeken.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:13 schreef MPG het volgende:
[..]
Zit er geen (speciaal)biercafé bij je in de buurt?
Omgeving Groningen ben ik niet bekend, maar in Eindhoven heb je bijvoorbeeld de Bierprofessor:quote:Op donderdag 29 september 2011 16:15 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Hm... dat zal ik eens uitzoeken.
Hij staat hier nog een keer op de planning met overnachting in Eindhovenquote:Op donderdag 29 september 2011 16:18 schreef Klonk het volgende:
De bierprof
Daar ben ik een keer serieus zo zat vandaan gekomen dat ik tot op de dag van vandaag niet weet hoe ik toen thuis in Belfeld (bij Venlo) ben geraakt
quote:Op donderdag 29 september 2011 16:17 schreef MPG het volgende:
[..]
Omgeving Groningen ben ik niet bekend, maar in Eindhoven heb je bijvoorbeeld de Bierprofessor:
http://www.bierprofessor.nl/index.php?page=algemeen
Edit:
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.pint.nl/nedbier/cafe.htm
Ah kijk aan!! Bedankt, ga eens lekker rondkijken!!quote:Op donderdag 29 september 2011 16:19 schreef Nembrionic het volgende:
Hier een lijstje ABT kroegen...ook in Groningen:
http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/leden.php
klinkt als een goed plan, vooral die overnachtingquote:Op donderdag 29 september 2011 16:19 schreef MPG het volgende:
[..]
Hij staat hier nog een keer op de planning met overnachting in Eindhoven
Toffe site. App schijnt niet compleet te zijn.....quote:Op donderdag 29 september 2011 16:21 schreef Nembrionic het volgende:
Trouwens, voor de smartphoners: http://www.biernavigatie.nl/
Nee dat klopt, is ook heel erg lastig. Je kunt zelf toevoegen als het goed is.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:28 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Toffe site. App schijnt niet compleet te zijn.....
In de stad Groningen is Van Erp de beste slijter voor speciaalbieren. Qua cafés kan ik de Pintelier en de Koffer aanbevelen.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:02 schreef RingBewoner het volgende:
Wat een bazentopic! Jammer dat ik deze niet eerder heb gevonden/gezocht. Ben laatst in België geweest en heb allerlei lekker bier. Zal eens wat opnoemen
-Karmeliet
-Brugse zot
-Bush trippel![]()
![]()
![]()
-Maredsous blond en trippel![]()
![]()
![]()
-Chimay
-Triple moine
-Kasteelbier
-La Chouffe![]()
![]()
![]()
![]()
-Orval![]()
![]()
![]()
![]()
-Westmalle dubbel en trippel![]()
Ben sindsdien ook echt bezig geweest om te kijken hoe ik hier aan dat soort bieren kan komen. Heb wat online winkels gevonden en een winkel in Groningen (waar ik woon) en eentje in Harlingen. Meer mensen tips voor online of winkels in omgeving Groningen?
Uitgerekend voor jou is er hoop.quote:Op donderdag 29 september 2011 18:04 schreef Droopie het volgende:
iklust geen bier, vind het te bitter. maar heb ook amper wat anders gedronken dan bv. heineken. is er nog hoop voor mij?? jullie maken me jaloers
Van Erp had ik gevonden. Ga daar binnenkort kijken. De Pintelier en de Koffer zijn nieuw voor mij. Zal er eens naar kijken.quote:Op donderdag 29 september 2011 17:46 schreef Inkomen het volgende:
[..]
In de stad Groningen is Van Erp de beste slijter voor speciaalbieren. Qua cafés kan ik de Pintelier en de Koffer aanbevelen.
ga ik zaterdag maar eens halen, tnx.quote:Op donderdag 29 september 2011 18:35 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Uitgerekend voor jou is er hoop.
Er is zoveel speciaalbier dat niet bitter is. De smaakvariate is erg groot.
Laat je adviseren bij een bierwinkel maar ik zou tripels of blonde bieren adviseren. Zijn vaak wat zoeter
Tripel Karmeliet is goed verkrijgbaar en lekker.
En Leffe vind je in ieder supermarkt. Misschien wil je juist wel een bruine.
Probeer dus alledrie de Leffe's eens.
Thanks! Ik ga eens wat proberen; over vijf jaar, in topic #19 post ik de uitkomst wel..quote:Op woensdag 28 september 2011 22:02 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Stelregel: Donkere bieren, bieren met een hoog alcoholpercentage.
Dus:
Chimay
Latrappe Quadruppel
Rochefort
Westvleteren
Hertog Jan Grand Prestige.
Cuvee van de Keizer
Maar ook:
Avec Les Bons Voeux
LaChouffe Tripel. Hoewel die niet zo heel hoog in alcohol is, was die gerijpt wel HEEL erg lekker.
En dan zo'n beetje alles van de Molen zou je kunnen proberen.
Bokbieren zijn eigenlijk niet geschikt. Die worden over het algemeen erg zuur.
..Is 5 jaar zowat tijd zat?quote:Op donderdag 29 september 2011 09:48 schreef andrejes het volgende:
[..]
Ik heb in mijn kelder (diepe kruipruime) een 100 tal bieren opgeslagen om te rijpen, enja vooral donkere bieren, vergeet De Molen bieren niet oa Hel&Verdoemenis, Rasputin enz..
en van Struise Pannepot, amatus 12, double black.
Er zijn zo veel verschillende welke je kan weg leggen, ben bij mijn eigen ook benieuwd naar 5 jaar ga ik eens proeven een aantal dan!
Ja. Kwestie van proberen eigenlijk.quote:Op donderdag 29 september 2011 20:27 schreef Rory78 het volgende:
[..]
Thanks! Ik ga eens wat proberen; over vijf jaar, in topic #19 post ik de uitkomst wel..
[..]
..Is 5 jaar zowat tijd zat?
Dat zou ik zeker doenquote:Op donderdag 29 september 2011 21:22 schreef Rory78 het volgende:
Thanks, Nembrionic. Ik ben echt benieuwd hoe ik het zal gaan aanpakken..
Ik heb geen kelder, maar wel een grote garage; ik ga daar denk ik eens een apart rek reserveren voor dit soort grappen..
Bij voorkeur in het donker, en rechtop.quote:Op donderdag 29 september 2011 21:22 schreef Rory78 het volgende:
Thanks, Nembrionic. Ik ben echt benieuwd hoe ik het zal gaan aanpakken..
Ik heb geen kelder, maar wel een grote garage; ik ga daar denk ik eens een apart rek reserveren voor dit soort grappen..
Orval. Vind dat echt een super lekkere en anders Bush Amber.quote:Op vrijdag 30 september 2011 21:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik ga over ongeveer een half uur naar een speciaalbiercafé. Zijn er nog soorten die ik absoluut moet proberen als ze op de kaart staan?
Tsja, welke types vind je lekker?quote:Op vrijdag 30 september 2011 21:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik ga over ongeveer een half uur naar een speciaalbiercafé. Zijn er nog soorten die ik absoluut moet proberen als ze op de kaart staan?
Dat had ik juist niet vermeld om te voorkomen dat ik alleen binnen die categorie tips kreegquote:Op vrijdag 30 september 2011 21:22 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Tsja, welke types vind je lekker?
Ignis et flammaquote:Op vrijdag 30 september 2011 21:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dat had ik juist niet vermeld om te voorkomen dat ik alleen binnen die categorie tips kreeg
Ga naar het Delirium cafequote:Op zaterdag 1 oktober 2011 23:44 schreef Fogel het volgende:
Ik vlieg morgen naar Brussel en heb in de avond als het goed is een paar uur om 2-3 (niet meer, moet maandag zonder kater werken) nieuwe bieren te ontdekken
Mijn hotel is zeer bewust niet al te ver daarvandaanquote:
De Biertempel. Maar die is echt reteduur.quote:Op zondag 2 oktober 2011 00:06 schreef Fogel het volgende:
[..]
Mijn hotel is zeer bewust niet al te ver daarvandaan
Nu nog een bierwinkel die op zondagavond open is en mijn dag kan niet meer kapot.
Ik woon in Noorwegen, ben gewend aan asociaal hoge prijzen, dat helpt vast.quote:Op zondag 2 oktober 2011 00:09 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
De Biertempel. Maar die is echt reteduur.
Oh, ja dan is 2,50-3 euro voor een biertje dat normaal een euro kost nog steeds niet duurquote:Op zondag 2 oktober 2011 00:11 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik woon in Noorwegen, ben gewend aan asociaal hoge prijzen, dat helpt vast.
Welke? Weet je dat?quote:Op zondag 2 oktober 2011 00:13 schreef nattermann het volgende:
Binnenkort in m'n stamcafé La Chouffe bok op de tap. Ben benieuwd.
Daar koop ik hier net een flesje doodnormale pils voor in de supermarktquote:Op zondag 2 oktober 2011 00:12 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Oh, ja dan is 2,50-3 euro voor een biertje dat normaal een euro kost nog steeds niet duur
Dat durf ik niet te zeggen, de eigenaar zei dat 'ie een bokbier van La Chouffe kreeg. Zal het binnenkort eens vragen.quote:
Dan is het Chouffe Bok 6666quote:Op zondag 2 oktober 2011 00:19 schreef nattermann het volgende:
[..]
Dat durf ik niet te zeggen, de eigenaar zei dat 'ie een bokbier van La Chouffe kreeg. Zal het binnenkort eens vragen.
Dat zou dan goed kunnen jaquote:Op zondag 2 oktober 2011 00:22 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dan is het Chouffe Bok 6666
Wordt speciaal voor NL gebrouwen want in Belgie drinken ze geen bokbieren...
Volgens mij heb ik die waarschuwing wel vaker gezien...quote:Op zondag 2 oktober 2011 07:48 schreef GoCanucksGo het volgende:
Net een lokaal biertje geopend van Phillips Brewing; de Amnesiac double IPA. Wel lekker, mooi veel hop-bitter er in maar vrij alcoholisch in de afdronk (8.5 ABV). Maar wel de meest geniale kroonkurk die ik ooit gezien heb:
[ afbeelding ]
Daar ben je met die tweede toch flink de mist in gegaan... ze moeten die 5 jaar wel dicht blijven!quote:Op zondag 2 oktober 2011 15:15 schreef Rory78 het volgende:
Deze staan nu in het rek, keurig rechtop en donker te wachten tot 5 jaren voorbij zijn..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(ingeslagen bij de Colruyt vlak over de grens)
Ik hoop dat je met 'koud' niet de doorsnee koelkasttemperatuur bedoelt?quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:28 schreef Rory78 het volgende:
Haha, nee: twee sixpackjes gehaald. Vier flesjes van iedere soort blijven op de plank en van elk twee liggen er koud. Ik hoop dat die Bush wel wat lekkerder gaat smaken. Zojuist de eerste opengetrokken en het is niet zo mijn ding.. Volgende week eens een flesje St. Bernardus openen.
Welke Bush?quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:28 schreef Rory78 het volgende:
Haha, nee: twee sixpackjes gehaald. Vier flesjes van iedere soort blijven op de plank en van elk twee liggen er koud. Ik hoop dat die Bush wel wat lekkerder gaat smaken. Zojuist de eerste opengetrokken en het is niet zo mijn ding.. Volgende week eens een flesje St. Bernardus openen.
Niet te ver naar achteren zetten he?quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:17 schreef Curchulain het volgende:
Zojuist op ontdekkingstocht gegaan bij een 'nieuwe' bierwinkel: 2D2Dspuma en ingeslagen:
• Mikkeller Beer Hop Breakfast
• To Øl Black Ball
• 't IJ Struis
• Alpha Crepuscle
De eerste drie staan in het donker bovenop de koelkast (helaas de enige plek waar ik überhaupt iets kwijt kan), de vierde (uit Andorra, het zal me benieuwen) staat er in.
Hij staat in het midden, met de koelkast op de laagste stand. Maar vooral bieren uit het zuiden moeten toch gekoeld worden alvorens je ze opent, anders heb je maar de helft van je bier over.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:32 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Niet te ver naar achteren zetten he?
Yep, 't IJ en De Molen zijn de enige Nederlandse brouwers waar ze daar bier van hebben. Elders moet je het met alleen maar De Molen doen, hoewel ze misschien wel aan andere bieren kunnen komen. Ik heb alleen geen zin om een hele doos te moeten bestellen. Voorlopig heb ik ook nog genoeg keus.quote:Grappig dat die Struis daar te vinden is
In Noorwegen is het niet te koop, in Zweden alleen per krat a ca 100¤ per krat, en uitsluitend op bestelling. In Nederland ben ik er nooit echt op zoek naar geweest.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:58 schreef Nembrionic het volgende:
Achel moet wel aan te komen zijn toch?
Waar heb je die vandaan?? Ik hoor het graag.quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:22 schreef Watertornado het volgende:
Dit is mijn nieuwe aanwinst!
[ afbeelding ]
2x Emelisse Russian Imperial Stout Laphroaig Barrel Aged
1x Emelisse Russian Imperial Stout Peated Jack Daniels Barrel Aged.
1x Emelisse Barley Wine Jack Daniels Barrel Aged.
Nu dus allemaal onder "White Label". Hoe vet.
14 euro? In Belgie of niet?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
In Noorwegen is het niet te koop, in Zweden alleen per krat a ca 100¤ per krat, en uitsluitend op bestelling. In Nederland ben ik er nooit echt op zoek naar geweest.
Ik was dus blij dat ik deze (als deel van een 3-pack 0,75l trappisten, de andere twee waren westmalle en chimay) tegenkwam. Nu zijn 5 van de 7 trappisten in mijn koelkast (8-10 graden) vertegenwoordigd.
Een bekende van me heeft 4 flessen Westvleteren gekocht (voor 14¤ per stuk op de "grijze markt"...) en we gaan samen binnenkort wat trappisten drinken.
Marktplaats 7,50 euro!!!quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 14:18 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
14 euro? In Belgie of niet?
14 euro is echt heeel erg duur. Het duurste dat ik tot nu toe gezien heb is 12
Bij de Bierkoning zag ik ze een paar weken terug voor 14,95 per stuk (zowel de 6, 8 als 10)quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 14:18 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Damnquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:30 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Bij de Bierkoning zag ik ze een paar weken terug voor 14,95 per stuk (zowel de 6, 8 als 10)
Dat was ergens in Amsterdam. Zal vanavond eens vragen waar precies.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 14:18 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Sja, als ze het ervoor kúnnen vragen (als in---het verkoopt), waarom zou je het dan niet doen hè?quote:
Oh, dat begrijp ik ook welquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:50 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Sja, als ze het ervoor kúnnen vragen (als in---het verkoopt), waarom zou je het dan niet doen hè?
Mja, stel, ik wil één Westvleteren 12 proeven. Naar bierkoning gaan, 15 euro afrekenen klaar. Anders moet ik eerst die Cisterciënzers bellen, met een auto dat stuk rijden, kratje kopen (38 euro ofzo?) en weer terug. Totale kosten: 640 kilometer, auto 1:13, benzineprijs 1,68 geeft 640/13*1,68 = 82,71. Dus 121 euro voor een kratje. Per biertje is dat natuurlijk alsnog veel goedkoper (~5 euro), maar intussen zit je wel weer met 24 flesjes terwijl je er eigenlijk 1 wilde. Kun je deze weer verkopen met winst om zo weer balans te trekken, maar daar zit ook weer tijd in, net zoals het eigenlijke ophalen dus om je een hele bak moeite te sparen snap ik die 15 euro ook wel.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:54 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Oh, dat begrijp ik ook wel
Ik vind het zelf alleen niet dat geld waard
Voor een Westvleteren 12 buiten de abdij zelf is dat de laagste prijs die ik er ooit voor heb gezien.quote:
SINDS de verkiezing tot beste bier ter wereld in 2005 of 2006. Daarvoor kon ik het gewoon voor 4 of 5 euro krijgen in mijn kroeg.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:15 schreef totalatool het volgende:
[..]
Voor een Westvleteren 12 buiten de abdij zelf is dat de laagste prijs die ik er ooit voor heb gezien.
Woon je in de buurt van ze?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:16 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
SINDS de verkiezing tot beste bier ter wereld in 2005 of 2006. Daarvoor kon ik het gewoon voor 4 of 5 euro krijgen in mijn kroeg.
Wellicht een beetje geluk maargoed.
Nee helemaal niet zelfs. Drie uur rijden. hoezo?quote:
Vroeg het me gewoon af, da's alles.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:40 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nee helemaal niet zelfs. Drie uur rijden. hoezo?
Verveine is een kruidenplantje blijkbaar:quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:06 schreef Rory78 het volgende:
De plaatselijke brouwerij heeft in opdracht van sterrenkok Hans van Wolde het zogenaamde Beluga bier gebrouwen."Zeer verfijnd met de smaak van verveine (?) en gember." Ergens anders lees ik dat er "een licht zuurtje en bittertje" in te proeven is. Ben benieuwd; ga het eens proeven..
Hmm, portobello doet mij exotischer aan dan kruiden. Maar dat zal komen omdat ik nog nooit een bier met paddestoelen op heb. Zelfs de bieren van Petràs (=paddestoelenkwekerij) hebben dat niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:10 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Verveine is een kruidenplantje blijkbaar:
[ afbeelding ]
Ik zag vandaag op TV iets over een bier met portobelloextract erin.
Hier 23 graden met 0% kans op neerslag. Maar ik moet dan zaterdag maar een voorschot op het bokgebeuren nemen. Zondag is het filmfestivaldag voor mij, en dan is er waarschijnlijk geen bokbier in zicht.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Zondag is trouwens weer Bokbierdag
http://www.bokbierdag.nl/
Weersverwachting 19 graden max met af en toe een beetje regen
En de 22e de verkiezing van het lekkerste bokbierquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Zondag is trouwens weer Bokbierdag
http://www.bokbierdag.nl/
Weersverwachting 19 graden max met af en toe een beetje regen
Gister de Weer & Wind Bourbon B.A. gedronken, wow, die was ook wel erg lekker! Echt heel viskeus en vol.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:31 schreef andrejes het volgende:
Van de week de Barley Wine Mikkeller op wat een uitgesproken lekker zoet bier is dat zeg!! Echt een aanrader!!
Dat is hoop ik de Monk's Elixir!!! Deze vond ik ook heel lekker!! De andere kan ik eigenlijk niet.quote:Op zondag 9 oktober 2011 09:35 schreef Curchulain het volgende:
Afgelopen vrijdag een heel mooi biertje en een redelijk biertje op:
• Zulogaarden Sang de Gossa
• Mikkeller Monk's Elixir
Jullie mogen raden welke heel mooi was en welke redelijk
Die heb ik gisteren op in een pub. Vond hem persoonlijk wat tegenvallen. Niet dat 'ie vies is, maar ik heb betere IPA's op.quote:Op zondag 9 oktober 2011 09:12 schreef borisz het volgende:
Gister de: Anderson Valley Hop Ottin IPA gedronken.. Best wel lekker
Ja goed nieuwsquote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:20 schreef Fogel het volgende:
Goed nieuws voor mensen die Westvleteren willen proberen zonder al te veel moeite ervoor te moeten doen:
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111013_052
Het enige wat je moet doen, is zo'n bon zien te scoren.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:20 schreef Fogel het volgende:
Goed nieuws voor mensen die Westvleteren willen proberen zonder al te veel moeite ervoor te moeten doen:
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111013_052
Eeh.. De Standaard, Knack of Le Vif zijn kranten/tijdschriften. Kun je bij ieder benzinestation oppikkenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:33 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Het enige wat je moet doen, is zo'n bon zien te scoren.
Ja weet ik. Was niet bedoeld dat het lastig is.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:52 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Eeh.. De Standaard, Knack of Le Vif zijn kranten/tijdschriften. Kun je bij ieder benzinestation oppikken
Ga vroeg naar een krantenverkoopplek toe en zeg dat je de krant van gister wil hebben op de 3e.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 15:12 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Ja weet ik. Was niet bedoeld dat het lastig is.
Alleen wel opletten dat de bon er in zit op de 2de en je het kan halen vanaf de 3de. Niet dat je de derde er heen gaat en op de heenweg de bon wilt halen.
Een beetje sigarenboer in (een redelijke stad in) Nederland zal De Standaard toch ook wel hebben?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 15:13 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ga vroeg naar een krantenverkoopplek toe en zeg dat je de krant van gister wil hebben op de 3e.
La Trappe won vorig jaar de verkiezing Lekkerste Bockbier van Nederland(niet beste dus, maar lekkerste...een belangrijk verschil) in de "normale" categorie.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:54 schreef avw1982 het volgende:
Vanavond maar eens de La Trappe Bock proberen. Schijnt goed te zijn.
Dat is het zeker nietquote:
quote:Ik heb ook nog een grote fles Super de Fagnes Brune staan. Die vanavond ook maar koud maken.
Interessant dat je bij de serving suggestions een snifter krijgt terwijl er een belgisch pilsfluitje wordt bijgeleverd?quote:Op zondag 16 oktober 2011 13:17 schreef bas-beest het volgende:
Gisteren heb ik deze gehaald bij een lokale slijterij:
Jopen Zwaar werkbier
Vond ik ook al apart, hoewel een extra pilsglas nooit verkeerd is. Gaat wel beter in een gewoon Jopenglas. Grappig trouwens dat 'ie nog verkrijgbaar is, dacht dat 'ie alleen vorig jaar gemaakt zou worden?quote:Op zondag 16 oktober 2011 13:20 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Interessant dat je bij de serving suggestions een snifter krijgt terwijl er een belgisch pilsfluitje wordt bijgeleverd?
Kloptquote:Op zondag 16 oktober 2011 22:19 schreef Watertornado het volgende:
Vandaag nog de Bock (van De Molen), Emelisse Herfstbok en de Lambok van Ramses gedronken. Waren alledrie eigenlijk heel lekker, wel heel erg verschillend trouwens. Lambok ging meer qua kleur en reuk naar een stout toe.
Heb zo gauw geen jaartal gezien op die fles of de kartonnen verpakking, dus (nog) geen idee of het er eentje van dit jaar is of van vorig jaar. Die slijterij had er trouwens wel een stuk of 10-12 liggen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 13:22 schreef Inkomen het volgende:
[..]
Vond ik ook al apart, hoewel een extra pilsglas nooit verkeerd is. Gaat wel beter in een gewoon Jopenglas. Grappig trouwens dat 'ie nog verkrijgbaar is, dacht dat 'ie alleen vorig jaar gemaakt zou worden?
Verder: Paulaner Salvator per krat
Staat hier gewoon bij de slijter, samen met 7 anderen van Ramses.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:21 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Klopt
Hoe kwam je aan de Lambok trouwens?
Mooi zoquote:Op zondag 16 oktober 2011 22:32 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Staat hier gewoon bij de slijter, samen met 7 anderen van Ramses.
Melger's (sic) in Haarlem.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:56 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Mooi zo
Welke slijter is dat als ik vragen mag?
Die zit naast Jopen toch? Leukquote:
Dit en kapot dronkenquote:Op zondag 16 oktober 2011 22:17 schreef T-Force het volgende:
Vandaag met mijn vriendin op het Bockbierfestival geweest in Utrecht. Erg goed bevallen, leuk sfeertje, verschillende lekkere bieren. De lekkerste was 'ij bio bok'Voor de rest die Steebrugge (ofzo?) Chouffe n'ice en Texelse waren ook super!
Naast is wel een groot woord, maar ze zijn niet zo ver van elkaar verwijderd.quote:
Die Hercules (DIPA) vond ik ook al een succes van hun. Ik weet dat er op dit moment (Bij Melger's uiteraard) die Yeti Imperial Stout Oak Aged (volgens mij de espresso), dus die zal ik eens meenemen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:33 schreef andrejes het volgende:
Gisteren een Yeti Imperiaal Stout van Great Divide gedronken dit smaakte echt perfect hoe in mijn belevening een imperial stout moet drinken!! Jammer dat ze best prijzig zijn rond de 4 a 5 euro!!
De DIPA heb ik ook staan, helaas iets te ver voor de Oak Aged versie te halen, helaas is de webshop van Melgers ook al tijden uit de lucht!!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:34 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Die Hercules (DIPA) vond ik ook al een succes van hun. Ik weet dat er op dit moment (Bij Melger's uiteraard) die Yeti Imperial Stout Oak Aged (volgens mij de espresso), dus die zal ik eens meenemen.
Mijn vierde GDBC (na Yeti, Titan en Hercules) was de Fresh Hop Pale Ale. Veel zachter (want APA, geen IPA), maar ook zeker aan te raden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:14 schreef andrejes het volgende:
[..]
De DIPA heb ik ook staan, helaas iets te ver voor de Oak Aged versie te halen, helaas is de webshop van Melgers ook al tijden uit de lucht!!
De titan IPA is ook heerlijk zeer hoppig!!
Eerdere jaren beviel Amstel me welquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 15:21 schreef hemarookworst het volgende:
Bokbierentijd! Welke bokbieren raden jullie aan van de super? Bokbieren verschillen naar mijn mening elk jaar van kwaliteit, ik neem meestal de Gulpeener als veilige keuze. De Hertog Jan vond ik normaal goed maar dit jaar minder.
Ik blijf toch wel Amstelfan. Grolsch is veel te zoetquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 15:21 schreef hemarookworst het volgende:
Bokbierentijd! Welke bokbieren raden jullie aan van de super? Bokbieren verschillen naar mijn mening elk jaar van kwaliteit, ik neem meestal de Gulpeener als veilige keuze. De Hertog Jan vond ik normaal goed maar dit jaar minder.
Uit blik... dat doet me denken aan de Maui Coconut Porter die ik afgelopen zomer in de Beer Temple had. Die doen ook alleen maar blikken. Voor angelsaksische stijlen heb ik daar geen probleem mee, hoewel een IPA soms al van zichzelf wat metalig kan smaken. Het idee van het blik zou dat alleen maar kunnen versterken.quote:Op zondag 23 oktober 2011 19:26 schreef Nembrionic het volgende:
Okay, even een snelle lijst met wat ik geproefd heb(kan dus ook 1 slok zijn)
De Wildeman en Flying Dog "Farmhouse I.P.A"
Eem Chemical Wedding
De Molen Amerikaans
Emelisse IRS LAPHROAIG
De Prael Bleke Nelis
De Prael Milkstout
De Prael Willy(Quadrupel)
De Prael Willeke
Big Swell IPA(uit blik!)
Hop Ottin IPA
Mikkeller Gypsy Juice
De 7e Hemel "Avondrood"
Weihenstephaner Bock
En ik mis er nog wel een aantal.
Maandag of dinsdag wordt ook de complete proeflijst voor de bockverkiezing gepost, die zal ik hier dan ook wel even posten.
De wedstrijd was in de Prael dus vandaag het grote aandeel in de lijst
Yupquote:Op maandag 24 oktober 2011 10:11 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Uit blik... dat doet me denken aan de Maui Coconut Porter die ik afgelopen zomer in de Beer Temple had. Die doen ook alleen maar blikken. Voor angelsaksische stijlen heb ik daar geen probleem mee, hoewel een IPA soms al van zichzelf wat metalig kan smaken. Het idee van het blik zou dat alleen maar kunnen versterken.
Edit: die Big Swell is dus van Maui
Hier heb ik nog niets van Maui gevonden, maar ik heb wel Sly Fox Rte. 113 IPA in blik gevonden, dus misschien eens proberen, gewoon voor de IPA in blik. Wel doen als m'n vriendin het niet ziet, want die ziet haar kroonkurkencollectie stagnerenquote:Op maandag 24 oktober 2011 12:42 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Yup
Ik heb 'm slechts geproefd van iemand anders maar ik vond 'm best wel lekker
Die Urtyp Pilsener is ook fijn trouwens. Overigens zit nu bij de Jopenkerk die Christoffel blond op de tap. Voor 2,50 ofzo. Dat is bijna goedkoper dan een flesje kopen.quote:
Als dat het festival in de Beurs van Berlage is, is mijn tip: ga overdag. 's Avonds is het té druk.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 08:07 schreef Quannum het volgende:
Ik (en vele Belgen met mij denk ik) ben niet echt bekend met Bockbieren, maar ik zou ze wel eens wat beter willen leren kennen.
Nu ga ik dit weekend naar Amsterdam (voor de eerste keer) en het is er toevallig 'PINT bokbier festival'. Iemand hier bekend mee en is dit de moeite?
Welke Jopen had je? De 4 Granen of de Johannieter? De Jopen bocken hebben inderdaad erg veel smaak(vind ik zelf erg lekker) en moet je dus op het laatst drinkenquote:Op donderdag 27 oktober 2011 21:08 schreef hemarookworst het volgende:
Ik heb de Amstel Bock gedronekn, wel goed in balans maar toch saai, daarna de Jopen Bock, en echte smaakexplosie vergeleken met AmstelDaarna de Brand Dubbelbock gedronken, die vond ik matig, komt denk ik doordat ik hiervoor de Jopen heb gedronken.
Ik heb ook de Hertog Jan Bock gedronken, ik vind die beetje op Grand Prestige lijken, maar dan de uitgeklede versie ervan . Dus een net-niet bock.
Yup, het is in de Beurs van Berlage. Thx for the tip, dit is dus iets voor zondagnamiddag.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:26 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Als dat het festival in de Beurs van Berlage is, is mijn tip: ga overdag. 's Avonds is het té druk.
Het is zeker de moeite.
En inderdaad, in Belgie is men vrijwel niet bekend met bocken. We zijn meermaals raar aangekeken toen we erover begonnen
De 4 Granenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:27 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Welke Jopen had je? De 4 Granen of de Johannieter? De Jopen bocken hebben inderdaad erg veel smaak(vind ik zelf erg lekker) en moet je dus op het laatst drinken
Jopen vertelde me dit:quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 19:44 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
De 4 GranenZag ze staan in de AH en ik dacht: Een Jopen bij de AH kom je niet vaak tegen dus ik greep mijn kans! De Johannieter heb ik daar niet gezien, elders eentje halen dan. Mijn favo bock tot nu toe!
quote:zeker Jopen Bokbier en Jopen Johannieter zijn verkrijgbaar bij alle Mitra winkels, Jopen Bokbier is verkrijgbaar bij alle Gall en Gall winkels en veel zelfstandige slijterijen hebben ook onze Bokkben in huis. Daarnaast heeft Vomar, AH en Deen ons Bokbier op de plank staan.
Hey, daar was ik een zaterdag voor het eerstquote:Op maandag 31 oktober 2011 14:29 schreef mister_popcorn het volgende:
gisteren een Ammerilo gedronken van brouwerij de molen. Die was lekker zeg.
Beetje bitter, beetje fruitig zonder zoet te zijn, echt erg goed.
Daarvoor een hommel bier, en als 2e een trashy blonde van Brewdog.
Lang leve de Paas te Den Haag!
Weet je ook waarom?quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:36 schreef Inkomen het volgende:
Kreeg vanavond in stamcafé te horen dat de Great Divide brouwerij ermee zou stoppen.
Gelegenheid maar aangegrepen voor drie rondjes Yeti Imperial Stout. De wekker gaat morgen om 06.00. Had tactischer gekund.
Ik kan me maar 1 ding bedenken en dat is geld.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:43 schreef Inkomen het volgende:
Nee, verder geen informatie.
Hoop dus maar dat het een gerucht is - de officiële website meldt ook niets bijzonders - maar tot er duidelijkheid is rest mij weinig anders dan hun omzet enigszins te vergroten.
Kloon van Grolsch Kanon.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:45 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Is dat zo'n Lidl blik?
[ afbeelding ]
Zou het niet kunnen zijn dat ze niet meer gaan exporteren?quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:44 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik kan me maar 1 ding bedenken en dat is geld.
Ik zal mijn licht eens opsteken.
Dat is best mogelijkquote:Op dinsdag 1 november 2011 09:49 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen zijn dat ze niet meer gaan exporteren?
Ik heb al eens eerder gelezen over een andere brouwerij dat ze de levering aan een aantal staten stopgezet hadden om elders aan de vraag te kunnen voldoen... Kan me helaas de brouwerij niet meer herinneren.
Edit: Hier is een stukje (April 2011) over een mogelijke reden: http://blogs.westword.com(...)ss_colorado_brew.php
En niet voor 't laatst? In de zomer is het ook aardig rieleks daar op de boot ervoor.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:52 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Hey, daar was ik een zaterdag voor het eerst
Ja, probeer niet de absurd dure bieren van 20 euro. Dat zijn ze nooit waard.quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:10 schreef hemarookworst het volgende:
Binnenkort naar Beer Temple in AmsterdamIemand tips?
Nee ik ga er vaker komen denk ik zoquote:Op vrijdag 4 november 2011 10:54 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
En niet voor 't laatst? In de zomer is het ook aardig rieleks daar op de boot ervoor.
Eventjes scheveningen in de ochtend / middag, dan tram 1 rechtstreeks naar de bierkade. Leuke dagen gehad zo
Ligt aan je perspectief... Laatst nog 350NOK (~¤45) voor een fles lost and found betaald in een kroeg in Noorwegen. Ja, da's duur, maar niet te duur. (is ongeveer 3 maal zo duur als bij de slijter hier, maar daar kan je em weer zo goed als nooit kopen).quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ja, probeer niet de absurd dure bieren van 20 euro. Dat zijn ze nooit waard.
Ja, maar wij wonen niet in Noorwegen waar de prijzen achterlijk(naar onze maatstaven) hoog zijn. Maar zelfs dan nog zou ik nooit 45 euro voor één bier betalen.quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:30 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ligt aan je perspectief... Laatst nog 350NOK (~¤45) voor een fles lost and found betaald in een kroeg in Noorwegen. Ja, da's duur, maar niet te duur. (is ongeveer 3 maal zo duur als bij de slijter hier, maar daar kan je em weer zo goed als nooit kopen).
Ja ze hebben heel veel voor normale prijzenquote:Op zaterdag 5 november 2011 21:55 schreef hemarookworst het volgende:
Ok, ik kom er voor het eerst, hebben ze bieren voor normale prijzen? Tot 4 euro per fles en dan graag een goede IPA. Of hebben jullie een andere bierstijl die ik geproeft moet hebben?
De prijzen zijn achterlijk hoog, daar ben ik het mee eens, maar het blijft goedkoper dan zelf naar het betreffende land vliegen en het bier daar nuttigenquote:Op zaterdag 5 november 2011 21:33 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ja, maar wij wonen niet in Noorwegen waar de prijzen achterlijk(naar onze maatstaven) hoog zijn. Maar zelfs dan nog zou ik nooit 45 euro voor één bier betalen.
Bij de Beer Temple zijn enkele van die prijzen zo hoog puur omdat het import is en een beetje lastig te krijgen. Dat betekent niet dat het GOED bier is.
En dat is voor mij gewoon een reden om niet zoveel uit te geven aan een biertje. Ik wéét namelijk dat het me nooit zo goed gaat smaken dat het met 45 euro waard is. Of 20.quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:57 schreef Fogel het volgende:
[..]
De prijzen zijn achterlijk hoog, daar ben ik het mee eens, maar het blijft goedkoper dan zelf naar het betreffende land vliegen en het bier daar nuttigenen ja, ook duur bier kan slecht smaken.
Bij mij is de drang om nieuwe bieren te proeven (waarvan ik vanuit de beschrijving verwacht dat de smaak me zal bevallen) groter dan me bezorgd maken over de prijs (maar ik verdien dan ook ruim bovengemiddeld, dat help natuurlijk).quote:Op zaterdag 5 november 2011 23:07 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
En dat is voor mij gewoon een reden om niet zoveel uit te geven aan een biertje. Ik wéét namelijk dat het me nooit zo goed gaat smaken dat het met 45 euro waard is. Of 20.
Zelfs in dat geval zit je toch niet vast aan de flessen van meerdere tientjes... Ik bedoel, je hebt toch niet alles wat goedkoper was al geprobeerd?quote:Op zaterdag 5 november 2011 23:25 schreef Fogel het volgende:
[..]
Bij mij is de drang om nieuwe bieren te proeven (waarvan ik vanuit de beschrijving verwacht dat de smaak me zal bevallen) groter dan me bezorgd maken over de prijs (maar ik verdien dan ook ruim bovengemiddeld, dat help natuurlijk).
Een geimporteerde fles is al heel snel 150NOK in de kroeg, wat bijna 20¤ is. Maar nee, ik had niet alles al getest, maar die avond had ik wat te vieren en ook zin om een wat "extras" te testen. Het dubbele (tov van een "normale" importfles) valt op zich nog mee.quote:Op zondag 6 november 2011 11:43 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Zelfs in dat geval zit je toch niet vast aan de flessen van meerdere tientjes... Ik bedoel, je hebt toch niet alles wat goedkoper was al geprobeerd?
Voor speciale gelegenheden wil ik wel wat neertellen voor een fles (BrewDog Abstrakt AB:05 voor 15 euro, Nøgne Ø Dark Horizon 2. Edition voor 20, Jolly Pumpkin Madrugada Obscura voor 18), maar anders hou ik me wel meer gedeisd. Ik kan het me niet echt veroorloven om niet naar de prijs te kijken.
Speciale gelegenheden zijn ook voor mij wel reden om een iets duurdere fles van goed bier aan te schaffen. Zo gisteren nog twee grote flessen Belgium Style Yeti (zie vorige paginaquote:Op zondag 6 november 2011 11:43 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Zelfs in dat geval zit je toch niet vast aan de flessen van meerdere tientjes... Ik bedoel, je hebt toch niet alles wat goedkoper was al geprobeerd?
Voor speciale gelegenheden wil ik wel wat neertellen voor een fles (BrewDog Abstrakt AB:05 voor 15 euro, Nøgne Ø Dark Horizon 2. Edition voor 20, Jolly Pumpkin Madrugada Obscura voor 18), maar anders hou ik me wel meer gedeisd. Ik kan het me niet echt veroorloven om niet naar de prijs te kijken.
Ik herinner me een 70 kronen voor een Guinness in Trondheim en een 22 kronen voor een blik Ringnes (geloof ik) in een supermarkt in Narvik... dus ja 150 kronen voor artisanaal+import is inderdaad niet zo heel gek.quote:Op zondag 6 november 2011 11:57 schreef Fogel het volgende:
[..]
Een geimporteerde fles is al heel snel 150NOK in de kroeg, wat bijna 20¤ is. Maar nee, ik had niet alles al getest, maar die avond had ik wat te vieren en ook zin om een wat "extras" te testen. Het dubbele (tov van een "normale" importfles) valt op zich nog mee.
Fijn voor je, maar dat is totaal onbelangrijk in dit topic.quote:Op zaterdag 5 november 2011 23:25 schreef Fogel het volgende:
(maar ik verdien dan ook ruim bovengemiddeld, dat help natuurlijk).
quote:Op zondag 6 november 2011 21:08 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Fijn voor je, maar dat is totaal onbelangrijk in dit topic.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat wel belangrijk is voor dit topic is dat er in Belgie een bouwsteen van Westvleteren voor me klaar staatIk heb een Belgische collega die zo aardig was om ook een pakket voor mij te kopen. Nu alleen nog een keer naar Belgie om het op te halen.
Ben blij als een klein kind met sinterklaasIs normaal echt zo goed als onmogelijk om aan te komen vanaf hier.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
quote:Op zondag 6 november 2011 21:23 schreef Fogel het volgende:
[..]Dat is zeker niet onprettigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat wel belangrijk is voor dit topic is dat er in Belgie een bouwsteen van Westvleteren voor me klaar staatIk heb een Belgische collega die zo aardig was om ook een pakket voor mij te kopen. Nu alleen nog een keer naar Belgie om het op te halen.
Ben blij als een klein kind met sinterklaasIs normaal echt zo goed als onmogelijk om aan te komen vanaf hier.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
Ja, rechtop zetten.quote:Op maandag 7 november 2011 15:27 schreef gadeweerd het volgende:
Net een 0,75 ltr fles Gouden Carolus Cuvee van de keizer 2011 en een fles Geuze onder het kruipluik gelegd. Het was er niet heel koud.....
heb nog nooit bier 'opgelegd'. Iemand tips?
Sorry, wist niet meer hoe het heette in Noorwegen, en Systembolaget kwam als eerste (en enige) in mijn hoofd boven drijven.quote:Op zondag 6 november 2011 20:44 schreef Fogel het volgende:
Systeembolaget is Zweeds en "goedkoop". Hier hebben we vinmonopolet. Alle prijzen staan op www.vinmonopolet.no en in kroegen is het meestal die prijs maal 2 of 3.
Ik meen dat ik net wat minder dan 100 kroon (~12¤) betaalde voor een Nøgne Ø.
Geen probleem joh. Maar vergelijk voor de gein die twee eens: Www.systembolaget.se en www.vinmonopolet.no... En hou er rekening mee dat er nog 10-20% in koersverschil vanaf moet bij de Zweedse om vergelijkbare kronen te krijgen.quote:Op maandag 7 november 2011 17:05 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Sorry, wist niet meer hoe het heette in Noorwegen, en Systembolaget kwam als eerste (en enige) in mijn hoofd boven drijven.
Ja. Omdat er gistresten en andere troep neerslaan in de fles(depot). Als het bier ligt, dan verspreidt zich dat over de lengte van de fles ipv onderop.quote:
Ahum... dat had ik zelf moeten weten. Thanxquote:Op maandag 7 november 2011 18:02 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ja. Omdat er gistresten en andere troep neerslaan in de fles(depot). Als het bier ligt, dan verspreidt zich dat over de lengte van de fles ipv onderop.
Als je dan je bier in gaat schenken, dan wil je dat er meestal niet bij hebben omdat het vies smaakt, vlokken geeft en de boel troebel wordt. Als je dat als nog wil, kun je het er altijd bijschenken.
Voorlopig laten staan!!! Gelukkig staat mijn halve voorraad zo'n 200 st ook onder het kruipluik krijg hem niet zo snel open dus even een biertje pakken is er niet bij!! Dus lekker laten staan!!!quote:Op maandag 7 november 2011 15:27 schreef gadeweerd het volgende:
Net een 0,75 ltr fles Gouden Carolus Cuvee van de keizer 2011 en een fles Geuze onder het kruipluik gelegd. Het was er niet heel koud.....
heb nog nooit bier 'opgelegd'. Iemand tips?
En over welke trappist hebben we het dan precies?quote:Op woensdag 9 november 2011 07:19 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Ik hoor gisteren op het nieuws dat we minder trappistenbier moeten gaan drinken. Ze kunnen de vraag niet meer aan.
houden jullie daar aub even rekening mee?
Dit zijn geen bedrijven. Dit zijn trappistenabdijen. Dus ze zullen vast blij zijn dat ze voldoende inkomsten genereren om de abdij draaiende te houden en enige reserve op te bouwen voor de magere jaren (en onderhoud). Aan de consumentenvraag voldoen is niet hun missie.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:19 schreef avw1982 het volgende:
Inderdaad, normaal zijn bedrijven blij als hun product over de toonbank vliegt.
Is La Trappe dubbel en trippel ook een bier om te bewaren; ontwikkeld dit bier zich? Zo ja, hoe lang moet je het dan bewaren?quote:Op maandag 7 november 2011 19:08 schreef andrejes het volgende:
[..]
Voorlopig laten staan!!! Gelukkig staat mijn halve voorraad zo'n 200 st ook onder het kruipluik krijg hem niet zo snel open dus even een biertje pakken is er niet bij!! Dus lekker laten staan!!!
De dubbel zal zich beter ontwikkelen. De quadrupel is nog veel geschikter. Een jaartje of 4-5 of zo lang je daarna wil. Probeer het gewoon, zet er een tripel naastquote:Op zaterdag 12 november 2011 12:54 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
Is La Trappe dubbel en trippel ook een bier om te bewaren; ontwikkeld dit bier zich? Zo ja, hoe lang moet je het dan bewaren?
Wat zijn volgens jullie de beste bieren om weg te leggen?quote:Op zaterdag 12 november 2011 13:27 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
De dubbel zal zich beter ontwikkelen. De quadrupel is nog veel geschikter. Een jaartje of 4-5 of zo lang je daarna wil. Probeer het gewoon, zet er een tripel naast
Zorg wel dat je ieder jaar nog een setje wegzet.
Rochefort 8/10quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:44 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
Wat zijn volgens jullie de beste bieren om weg te leggen?
Ik kan me voorstellen dat dat laatste deels een kwestie van de juiste afsluiting is. Grote flessen hebben doorgaans een kurk, kleintjes vaak niet.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:51 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Rochefort 8/10
Westvleteren 8/12
LaTrappe Quadruppel
Cuvee van de Keizer blauw
Hertog Jan Grand Prestige
Chimay Grande Reserve
Eigenlijk zo'n beetje alles dat bruin is.
Maar ook:
Avec les bon voux van Dupont
(gek genoeg) de gewone LaChouffe
En dan heb je nog de Oude Geuzes.
Die kun je allemaal wel 10 jaar wegleggen als je wilt.
Dat ligt dus aan je smaak(ik vind geuzes niet lekker)
Vooral grote flessen(indien beschikbaar) zijn geschikt. Kleine flesjes ondergaan niet altijd de beste transformatie.
Maar die moet dan wel goed afgesloten zijn en het plastic/rubber aan de binnenkant moet goed blijven.quote:Op zaterdag 12 november 2011 18:53 schreef Fogel het volgende:
Kurk gaat maar 20 jaar mee normaal gesproken, kroonkurken oneindig in principe.
Vandaar ook 'in principe'.quote:Op zaterdag 12 november 2011 18:55 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar die moet dan wel goed afgesloten zijn en het plastic/rubber aan de binnenkant moet goed blijven.
Ik heb een aardig aantal halflege flesjes gezien in sommige bierkelders van bieren met kroonkurken.
Ja het is een beetje het idee dat CD's 1000 jaar mee zouden kunnen.quote:
Ik las even 'bruine beren'...quote:Op zaterdag 12 november 2011 19:31 schreef gadeweerd het volgende:
Is er ook een reden waarom bruine bieren volgens jullie zich beter ontwikkelen?
Smaak. Ze smaker beter. Vaak zijn ze ook wat hoger in alcohol(en dat is een conserveringsmiddel in deze). Maar de exacte chemise reden weet ik niet.quote:Op zaterdag 12 november 2011 19:31 schreef gadeweerd het volgende:
Is er ook een reden waarom bruine bieren volgens jullie zich beter ontwikkelen?
Vaak wel.quote:Op zaterdag 12 november 2011 20:40 schreef hemarookworst het volgende:
^ Een tripel heeft een hogere percentage dan een dubbel. Maar een dubbel is toch beter geschikt?
Nice! Ik kwam er zelf helaas pas in de middag achter dat ik weer kon bellen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:48 schreef andrejes het volgende:
Lekker zeg kan 2 bakken Westvleteren 12 ophalen a.s. donderdag!!!! En die gekken op marktplaats een box met 6 flesje voor 80 euro bieden?!?!?!!
Het punt is natuurlijk dat niet iedereen de tijd heeft om zelf een paar bakken te halen, de kosten om naar Westvleteren te rijden zijn voor velen niet verwaarloosbaar.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:31 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nice! Ik kwam er zelf helaas pas in de middag achter dat ik weer kon bellen.
Zie wel dat de regels iets veranderd zijn: je kunt nu nog maar 1x in de 60 dagen contact krijgen ipv 30 dagen.
En ja, het is wat de gek ervoor geeft en er zijn gekken genoeg.
Het is goed dat die regels veranderd zijn er komen teveel mensen door die het bier kopen voor de verkoop dit is niet goed, de prijzen op diversen sites gaan al naar de 40 dolar voor 1 flesje!!quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:31 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nice! Ik kwam er zelf helaas pas in de middag achter dat ik weer kon bellen.
Zie wel dat de regels iets veranderd zijn: je kunt nu nog maar 1x in de 60 dagen contact krijgen ipv 30 dagen.
En ja, het is wat de gek ervoor geeft en er zijn gekken genoeg.
Ja dollars, dus voor de buitenlandse markt. Neem een gekke Amerikaan die er helemaal niet aan kan komen en ze geven het er voor.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:04 schreef andrejes het volgende:
[..]
Het is goed dat die regels veranderd zijn er komen teveel mensen door die het bier kopen voor de verkoop dit is niet goed, de prijzen op diversen sites gaan al naar de 40 dolar voor 1 flesje!!
Heb nu 3 kratten en laat ze nog even staan om er echt aan te gaan beginnen.
Absoluut absurde prijs. Dat gaat nergens over.quote:Ga ook even langs de Hopduvel, ze hebben daar Dark Lord voor 55 euro?!?!?! Wel duur maar eigenlijk wil ik hem heeeeel graag.
Ben eruit gaat hem niet worden!! Ga in februari naar Orlando en hoop hem daar te kunnen ruilen met een Westvleteren 12. Vind het echt te duur voor 60 euro kan je echt fantatische bieren kopen in de Hopduvel!!quote:
Dat lijkt me dan weer een fantastische dealquote:Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef andrejes het volgende:
[..]
Ben eruit gaat hem niet worden!! Ga in februari naar Orlando en hoop hem daar te kunnen ruilen met een Westvleteren 12.
Ja dat lijkt me welquote:Vind het echt te duur voor 60 euro kan je echt fantatische bieren kopen in de Hopduvel!!
quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:49 schreef T-Force het volgende:
Wauw! Die Alfa Super Dortmunder smaakt echt heel erg zacht. Lekker hoor
Nou, ik heb op die site gewoon per brouwerij alles wat ik nog niet heb geproefd besteld.quote:
Ja, ik begreep dat de meesten een geuze niet echt (lees: echt niet) lekker vinden, maar er is maar weinig wat ik echt niet lust. Ben er wel erg benieuwd naarquote:Op dinsdag 15 november 2011 23:05 schreef Nembrionic het volgende:
Mooie lijst, ik ken niet alles, ben wel benieuwd naar sommigen.
Nog nooit een geuze op kan een verrassing zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |