quote:HELMOND - Burgemeester Jacobs van Helmond vindt dat Marokkaanse jongeren die overlast veroorzaken niet te snel moeten worden opgezadeld met een strafblad. Dat liet de burgemeester maandag blijken tijdens een commissievergadering. De Helmondse wijk Binnenstad-Oost kwam de afgelopen weken in de publiciteit, omdat de inwoners zouden kampen met grote overlast van Marokkaanse jongeren.
"Je bent verkeerd bezig als je jongeren die in hun jeugd iets fout doen met een strafblad de toekomst in stuurt," aldus Jacobs. "Ik zal me nooit verlagen om een deel van de Helmondse bevolking te betitelen als tuig. Ik blijf altijd zoeken naar mogelijkheden om iemand weer op het rechte pad te brengen."
Uitleg over maatregelen
De raadscommissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden kreeg maandag tekst en uitleg over de maatregelen die de gemeente tot nu toe heeft getroffen om overlast tegen te gaan. Ook kregen de raadsleden cijfers te zien over de overlast. Daaruit bleek dat Helmonders zich de laatste jaren wat onveiliger zijn gaan voelen. Maar de meldingen van overlast in de wijk Binnenstad-Oost zijn juist afgenomen met 41 in 2010 tot 29 dit jaar.
'Goed op weg'
Toch vindt Jacobs dat Helmond op de goede weg is met de bestrijding van overlast door Marokkaanse jeugd in de binnenstad. De stad is volgens de burgemeester het toonbeeld voor veel andere Marokkanengemeenten: "We zijn goed bezig."
Belangstelling na artikel in De Pers
Helmond staat in de landelijke belangstelling na een artikel in dagblad De Pers. De krant stuurde oorlogsverslaggever Arnold Karskens naar de wijk Binnenstad-Oost. Snel na publicatie werden er Kamervragen gesteld en togen Tweede Kamerleden van PvdA en PVV naar de wijk.
http://www.omroepbrabant.(...)kaanse+jongeren.aspx
^^ Dat dus. Ook voor niet-Marokkaanse criminelen trouwens, want we mogen niet discriminerenquote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:07 schreef Enchanter het volgende:
Doe ze dan maar een enkeltje Marokko
Ja, want je bent natuurlijk niet verkeerd bezig als je op je 15e scooters loopt te stelenquote:"Je bent verkeerd bezig als je jongeren die in hun jeugd iets fout doen met een strafblad de toekomst in stuurt,"
Dit is uit het niets een sterk staaltje benoemen.quote:De stad is volgens de burgemeester het toonbeeld voor veel andere Marokkanengemeenten
Mij ook wel.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:55 schreef FTWO het volgende:
Dat het hier om "Marokkaanse jongeren" gaat lijkt me totaal niet relevant
Dat zijn stuk voor stuk slappe zakken die je eigenlijk met hun hoofd naar beneden van een gebouw zou moeten gooien, a la de homo-manier.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:58 schreef Mylene het volgende:
Wat is dat toch met die burgemeesters?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-burgemeester.dhtml
Of ze komen negatief in de publiciteit of ze stappen op inderdaad.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:58 schreef Mylene het volgende:
Je zegt het niet goed.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:59 schreef Bastard het volgende:
En weer worden de hollanders gediscrimineerd .
Het is een debiele functie. Een functie zonder echte macht maar ook zonder echte controle. Een wegpromoveer-baantje voor de incrowd. En echt werk is het ook niet, men is helemaal niet bezig met de stad te besturen, maar gewoon met de dag volmaken met onzin.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:58 schreef Mylene het volgende:
Och, vraag het ze eens zelf hoe ze zichzelf zien.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:04 schreef RetepV het volgende:
[..]
Marokkaanse jongeren zijn ook gewoon hollanders. Hoe kom je er bij dat ze dat niet zijn, dombo?
Waarom zouden ze dan een uitzonderingspositie moeten krijgen? Of waarom überhaupt spreken van Marokkaanse jongeren.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:04 schreef RetepV het volgende:
[..]
Marokkaanse jongeren zijn ook gewoon hollanders. Hoe kom je er bij dat ze dat niet zijn, dombo?
Zolang ik "kankerkaas"ben zijn zij geen "hollanders" natuurlijkquote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:04 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad de juiste vragen die aan deze Burgemeester gesteld zouden moeten worden.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:05 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dan een uitzonderingspositie moeten krijgen? Of waarom überhaupt spreken van Marokkaanse jongeren.
Hollanders wonen in Noord- nn Zuid-Holland en Flevoland, niet in Brabant.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:59 schreef Bastard het volgende:
En weer worden de hollanders gediscrimineerd .
En al helemaal geen Nederlanders, zijn ze het zelf ook vaak wel mee eens.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zolang ik "kankerkaas"ben zijn zij geen "hollanders" natuurlijk.
Volgens mij is hij er zelf van overtuigd dat dit de moeilijke weg bewandelen is.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:07 schreef RetepV het volgende:
[..]
Deze Burgemeester probeert makkelijk te scoren,
Ah, onder de rivieren zijn het Nederlanders.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:11 schreef teknomist het volgende:
[..]
Hollanders wonen in Noord- nn Zuid-Holland en Flevoland, niet in Brabant.
Ik niet. Ik kan wel janken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:38 schreef Scorpie het volgende:
Hahaha, ik moest hard lachen toen ik dit las.
Goed punt! Kunnen we alle burgemeesters niet gewoon wegbezuinigen? Dat scheelt ook heel veel fraude met "ambtswoningen"...quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is een debiele functie. Een functie zonder echte macht maar ook zonder echte controle. Een wegpromoveer-baantje voor de incrowd. En echt werk is het ook niet, men is helemaal niet bezig met de stad te besturen, maar gewoon met de dag volmaken met onzin.
Je hebt idd geen burgemeester nodig. Gewoon aan afdelingshoofd op zo'n functie zou prima zijn. Scheelt ook een berg salaris.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Goed punt! Kunnen we alle burgemeesters niet gewoon wegbezuinigen? Dat scheelt ook heel veel fraude met "ambtswoningen"...
Nee joh, dat zie je verkeerd, een blanke kan helemaal niet gediscrimineerd worden, jezus wat een dom rechts gelulquote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:33 schreef garriej het volgende:
"Burgemeester Jacobs van Helmond vindt dat Marokkaanse jongeren die overlast veroorzaken niet te snel moeten worden opgezadeld met een strafblad."
dus als ik als Nederlander dat doe krijg ik wel een strafblad? ik ruik racisme!
Het veroorzaken van overlast lijkt me nou niet iets waarvoor je een strafblad krijgt of zou moeten krijgen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:33 schreef garriej het volgende:
"Burgemeester Jacobs van Helmond vindt dat Marokkaanse jongeren die overlast veroorzaken niet te snel moeten worden opgezadeld met een strafblad."
dus als ik als Nederlander dat doe krijg ik wel een strafblad? ik ruik racisme!
overlast kan ook zijn bijv. meerdere bedreigingen van mensen op straat en of dingen die worden geslooptquote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het veroorzaken van overlast lijkt me nou niet iets waarvoor je een strafblad krijgt of zou moeten krijgen.
Hee, kijk, ik wist niet dat jij de burgemeester van Utrecht wasquote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het veroorzaken van overlast lijkt me nou niet iets waarvoor je een strafblad krijgt of zou moeten krijgen.
Detail, valt niemand opquote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:25 schreef Elfletterig het volgende:
Het aantal meldingen van overlast is bijna dertig, terwijl dit jaar pas acht maanden oud is. Verder is algemeen bekend dat de meldingsbereidheid daalt wanneer eerdere meldingen niet leiden tot sancties.
Wat deze burgemeester wil, is absurd. Er wordt geageerd tegen Wilders die Marokkaans straattuig wil wegsturen naar Marokko. Dan wordt er geroepen dat het Nederlandse burgers zijn en dat je iedere burger gelijk moet behandelen.
Prima, maar dan geldt dat andersom ook. Jonge criminelen moeten een strafblad krijgen. Daar hebben ze namelijk zelf om gevraagd; hun daden geven daar aanleiding toe. De consequenties van crimineel gedrag zijn in dit land al veel te gering, dan moet je ook nog eens het strafblad achterwege laten: totaal absurd.
Jonge criminelen (autochtoon en allochtoon) moeten de consequenties van hun daden voelen. Overigens wordt crimineel, strafbaar gedrag in dit land ook veel te gemakkelijk afgezwakt tot 'overlast'. Zo'n term is passend wanneer een groepje jongen wat lawaai maakt of zich ergens hinderlijk ophoudt. Maar hun gedrag gaat dusdanig ver dat ze 'op het rechte pad' moeten worden gebracht. Stop eens om dat 'overlast' te noemen: het is gewoon criminaliteit.
Nee, dat lijkt jou niet neequote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ligt er helemaal aan wat je onder overlast verstaat dan he. Spelende kinderen in de straat kunnen ook wel eens gezien worden als overlast.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Afkomst moet inderdaad geen enkele rol spelen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:25 schreef Elfletterig het volgende:
Het aantal meldingen van overlast is bijna dertig, terwijl dit jaar pas acht maanden oud is. Verder is algemeen bekend dat de meldingsbereidheid daalt wanneer eerdere meldingen niet leiden tot sancties.
Wat deze burgemeester wil, is absurd. Er wordt geageerd tegen Wilders die Marokkaans straattuig wil wegsturen naar Marokko. Dan wordt er geroepen dat het Nederlandse burgers zijn en dat je iedere burger gelijk moet behandelen.
Prima, maar dan geldt dat andersom ook. Jonge criminelen moeten een strafblad krijgen. Daar hebben ze namelijk zelf om gevraagd; hun daden geven daar aanleiding toe. De consequenties van crimineel gedrag zijn in dit land al veel te gering, dan moet je ook nog eens het strafblad achterwege laten: totaal absurd.
Jonge criminelen (autochtoon en allochtoon) moeten de consequenties van hun daden voelen. Overigens wordt crimineel, strafbaar gedrag in dit land ook veel te gemakkelijk afgezwakt tot 'overlast'. Zo'n term is passend wanneer een groepje jongen wat lawaai maakt of zich ergens hinderlijk ophoudt. Maar hun gedrag gaat dusdanig ver dat ze 'op het rechte pad' moeten worden gebracht. Stop eens om dat 'overlast' te noemen: het is gewoon criminaliteit.
Maar dat doen ze toch niet? Straks ga je ook nog vertellen dat ze mensen wegpesten uit een wijk en dat de overheid daar gewoon bij staat te kijken en niets doet.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:51 schreef Bastard het volgende:
Maar ik denk dat we het woordje "overlast" moeten zien als betutteling voor "roven", "bedreigingen" en wat al niet meer.
Precies, kennelijk vinden velen dat die een strafblad moeten krijgen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:51 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ligt er helemaal aan wat je onder overlast verstaat dan he. Spelende kinderen in de straat kunnen ook wel eens gezien worden als overlast.
Nee, dat heet criminaliteit.quote:Maar ik denk dat we het woordje "overlast" moeten zien als betutteling voor "roven", "bedreigingen" en wat al niet meer.
Nee joh, zover komt het nooit in dit land, wat een debiel ideequote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar dat doen ze toch niet? Straks ga je ook nog vertellen dat ze mensen wegpesten uit een wijk en dat de overheid daar gewoon bij staat te kijken en niets doet.
Haha, als dat gaat gebeuren dan eet ik mijn bolhoed op.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar dat doen ze toch niet? Straks ga je ook nog vertellen dat ze mensen wegpesten uit een wijk en dat de overheid daar gewoon bij staat te kijken en niets doet.
En denk je echt dat de burgemeester het over spelende kinderen had?quote:
Homo's wegpesten is natuurlijk ook slechts kattekwaad.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:51 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ligt er helemaal aan wat je onder overlast verstaat dan he. Spelende kinderen in de straat kunnen ook wel eens gezien worden als overlast.
Maar ik denk dat we het woordje "overlast" moeten zien als betutteling voor "roven", "bedreigingen" en wat al niet meer.
Echt, wat is er toch mis met mensen als jij? Waarom geil jij toch zo op het wegmoffelen van problemen, het in bescherming nemen van kuttuig?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Precies, kennelijk vinden velen dat die een strafblad moeten krijgen.
[..]
Nee, dat heet criminaliteit.
Nee, dat is nog niet eerder vertoond, stel je voor zeg.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee joh, zover komt het nooit in dit land, wat een debiel idee.
Het is natuurlijk wel zo dat overlast vele vormen kent en dat ze niet allemaal strafblad-waardig zijn. Blowende en schreeuwende jongeren zijn irritant en overlastgevend, maar niet crimineel.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En denk je echt dat de burgemeester het over spelende kinderen had?
Harder straffen "schijnt" niet te werken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo dat overlast vele vormen kent en dat ze niet allemaal strafblad-waardig zijn. Blowende en schreeuwende jongeren zijn irritant en overlastgevend, maar niet crimineel.
Voor hetzelfde geld was dit een reactie op het standaard 'straf alles zo hard mogelijk af, dan komt het vanzelf goed'-verhaaltje. Die zijn nogal in de mode de laatste tijd.
Klopt, maar je laat je dan enorm misleiden door de definitie van het woord 'overlast'. De politiek-correcte goegemeente is erg goed in het relativeren van problemen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Het schrijnende is al dat we agressief, crimineel gedrag degraderen tot 'overlast' en dan komt er ook nog eens een burgemeester overheen die vindt dat zoiets dan maar niet tot een strafblad moet leiden.quote:92 criminele jeugdbendes in Nederland
Er zijn bijna 1800 jeugdbendes in Nederland. De meeste zorgen vooral voor overlast op straat, maar 92 jeugdbendes zijn ronduit crimineel. Dat blijkt uit cijfers van de politie, verstrekt aan RTL.
De politie registreert jeugdbendes en verdeelt ze in drie categorieën: hinderlijke groepen, overlast gevende groepen en criminele groepen. De eerste groep zorgt vooral voor overlast op straat door bewoners te bedreigen. Zijzijn meestal nog wel te corrigeren en in de hand te houden.
Een zwaardere categorie zijn de overlastgevende jeugdgroepen. Ze terroriseren hun eigen buurt, gebruiken geweld en plegen al misdrijven zoals diefstal en drugshandel. De zwaarste groep zijn de criminele jeugdbendes. Gewelddadige groepen jongeren die bijvoorbeeld stelselmatig overvallen plegen.
In totaal zijn er volgens het 2009 Masterplan van de politie 1760 jeugdbendes actief in Nederland. Over het algemeen zijn de jongeren tussen de 12 en 24 jaar oud. 1341 jeugdgroepen zijn hinderlijk. 327 vallen in de categorie overlastgevenden. 92 jeugdbendes zijn crimineel. In Utrecht staan de meeste jeugdbendes geregistreerd: 166, waarvan 17 crimineel.
Nou, pak je mes en vork maar en begin te eten. Smakelijkquote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Haha, als dat gaat gebeuren dan eet ik mijn bolhoed op.
Dat noemt men ook wel dhimmi-gedrag en is niks nieuws onder de zon. Beperkt zich ook niet alleen tot politici.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:05 schreef HeatWave het volgende:
En zo komt er langzamerhand een moment dat ELKE "Nederlander" het zat is, en het ironische is dat het dus niet eens de allochtonen zijn die dit verzinnen, maar laffe politici.
Die blijven vooralsnog met de Grote Kameraad opgezadeld zitten.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:09 schreef Oud_student het volgende:
Burgermeester Jacobs is op zoek naar promotie, hij wil burgermeester van Utrecht worden
Hij heeft het over overlast, dat is wat anders dan criminaliteit. Nou is het niet onwaarschijnlijk dat een en dezelfde groep kinderen zowel overlast als criminaliteit uit zijn midden produceert, dat is geen reden om van overlast criminaliteit proberen te maken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En denk je echt dat de burgemeester het over spelende kinderen had?
Het is bij straffen niet alleen zo dat het werkt of niet werkt, het kan ook gewoon averechts werken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:00 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Harder straffen "schijnt" niet te werken.
Niet straffen is 100% bewezen niet effectief. Bron? Kijk om je heen.
Misschien in de mode maar nog nooit toegepast. Waarom niet mag joost weten.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo dat overlast vele vormen kent en dat ze niet allemaal strafblad-waardig zijn. Blowende en schreeuwende jongeren zijn irritant en overlastgevend, maar niet crimineel.
Voor hetzelfde geld was dit een reactie op het standaard 'straf alles zo hard mogelijk, dan komt het vanzelf goed'-verhaaltje. Die zijn nogal in de mode de laatste tijd.
nomnomnomnomquote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, pak je mes en vork maar en begin te eten. Smakelijk
Regelmatig toegepast in meerdere landen. Nooit gewerkt in westerse landen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Misschien in de mode maar nog nooit toegepast. Waarom niet mag joost weten.
In andere landen, in Nederland nooit toegepast dus? Dan weten we het ook niet.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:06 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Regelmatig toegepast in meerdere landen. Nooit gewerkt in westerse landen.
In Nederland wordt al jarenlang steeds harder gestraft. Er wordt ook al jarenlang steeds harder geklaagd over de stijgende criminaliteit en overlast.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
In andere landen, in Nederland nooit toegepast dus? Dan weten we het ook niet.
Men wil zich veilig voelen in de buurt en zien dat raddraaiers aangepakt worden. En dat gebeurt niet. Nu krijgen deze crimineeltjes dus niet eens meer een strafblad. Het moet niet idioter worden.Ze hebben gewoon carte blanche gekregen van deze burgemeester en lachen zich een slag in de rondte.
Dat is collateral damage. We kunnen het niet iedereen naar de zin maken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:58 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Homo's wegpesten is natuurlijk ook slechts kattekwaad.
Ik zie 'niet direct strafblad voor Marokkaanse jongeren' niet bepaald als harder straffen, of zie ik dat verkeerd?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:12 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
In Nederland wordt al jarenlang steeds harder gestraft. Er wordt ook al jarenlang steeds harder geklaagd over de stijgende criminaliteit en overlast.
Als het antwoord dan is dat je gewoon nóg harder moet straffen, kom je vanzelf een keer bij het Amerika-scenario uit. Waar een enorm gedeelte van de bevolking vastzit, zonder dat het lagere criminaliteit met zich mee heeft gebracht.
Het is dan ook een kansloos plan dat er nooit zal komen (als het al zo bedoeld is). De realiteit is dat er sinds de jaren '90 steeds harder gestraft wordt. Zonder denderende resultaten.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik zie 'niet direct strafblad voor Marokkaanse jongeren' niet bepaald als harder straffen, of zie ik dat verkeerd?
Nee 24/7 dit:quote:
Ik denk ook niet dat harder straffen werkt, ik denk dat vaker en gepaster straffen wel werkt.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:20 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het is dan ook een kansloos plan dat er nooit zal komen (als het al zo bedoeld is). De realiteit is dat er sinds de jaren '90 steeds harder gestraft wordt. Zonder denderende resultaten.
Altijd weer dat gemiep over Amerika. Het verschil tussen de criminaliteit hier en daar komt echt niet alleen door andere straffen hoor.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:12 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
In Nederland wordt al jarenlang steeds harder gestraft. Er wordt ook al jarenlang steeds harder geklaagd over de stijgende criminaliteit en overlast.
Als het antwoord dan is dat je gewoon nóg harder moet straffen, kom je vanzelf een keer bij het Amerika-scenario uit. Waar een enorm gedeelte van de bevolking vastzit, zonder dat het lagere criminaliteit met zich mee heeft gebracht.
Ach, gut,quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:02 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De politiek-correcte goegemeente is erg goed in het relativeren van problemen.
Ik kijk naar Westerse landen, omdat die vele malen beter te vergelijken zijn met Nederland. Een cultuur als die in Japan draait veel sterker om een strikte sociale controle, schaamte en collectiviteit. Streng straffen is daar een logisch voortvloeisel van en werkt in zo'n situatie ook prima.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Altijd weer dat gemiep over Amerika. Het verschil tussen de criminaliteit hier en daar komt echt niet alleen door andere straffen hoor.
Waarom kijk je niet eens naar Japan? Of Singapore? Veel lagere criminaliteit met veel hogere straffen.
Dat ben ik met je eens. Straffen zelf werkt wel, alleen hoe zwaarder je het maakt hoe eerder het averechts gaat werken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat harder straffen werkt, ik denk dat vaker en gepaster straffen wel werkt.
Dus, oppakken die gassies, volledig van alle bling bling strippen en ze in Zeeman en Wibra de straat op schoppen, weg imago, weg stoere golf, weg ego....
niet zozeer straffen alswel vernederen, dat is wat ze raakt, eergevoel.
De situatie is gewoon niet vergelijken. Er wonen in Amerika heel veel mensen die echt in kansloze situaties zitten, een harde straf is gewoon niet zo afschrikwekkend vergeleken met het alternatief.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:27 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik kijk naar Westerse landen, omdat die vele malen beter te vergelijken zijn met Nederland. Een cultuur als die in Japan draait veel sterker om een strikte sociale controle, schaamte en collectiviteit. Streng straffen is daar een logisch voortvloeisel van en werkt in zo'n situatie ook prima.
Tenzij jij een manier weet om de Nederlandse cultuur volledig om te vormen, is dat alleen niet zo relevant voor deze discussie
Die vergelijkingen met Amerika duiken steeds meer op. De vraag is in hoeverre dat terecht is.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:12 schreef Hephaistos. het volgende:
Of ben je na het lezen van de definities uit dat nieuwsbericht een andere mening toegedaan? Zeg het maar... Alleen "ach gut" zeggen, is nogal makkelijk en vaag.quote:
Er wordt nog steeds NIET hard gestraft. Sim-pel. Zeker voor vergrijpen als zware mishandeling met de dood toch gevolg zit je amper 2 jaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:27 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik kijk naar Westerse landen, omdat die vele malen beter te vergelijken zijn met Nederland. Een cultuur als die in Japan draait veel sterker om een strikte sociale controle, schaamte en collectiviteit. Streng straffen is daar een logisch voortvloeisel van en werkt in zo'n situatie ook prima.
Tenzij jij een manier weet om de Nederlandse cultuur volledig om te vormen, is dat alleen niet zo relevant voor deze discussie
Onzin. Gisteren nog iemand tot 20 jaar veroordeeld.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Er wordt nog steeds NIET hard gestraft. Sim-pel. Zeker voor vergrijpen als zware mishandeling met de dood toch gevolg zit je amper 2 jaar.
Overlast dat dus NIET een beetje blowen en rondhangen is he? Zie eerdere artikel, het is gewoon puur buurtterrorisme.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:42 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Onzin. Gisteren nog iemand tot 20 jaar veroordeeld.
http://www.blikopnieuws.n(...)Rio_aan_de_Rijn.html
Bovendien hebben we het hier niet over moord en doodslag, maar over overlast.
een crimineel is een crimineel, als de straffen hoger worden dan zullen de soorten misdaden alleen maar erger worden.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Die vergelijkingen met Amerika duiken steeds meer op. De vraag is in hoeverre dat terecht is.
Verder zal er gemiddeld genomen misschien wel strenger worden gestraft, maar de vraag is of er ook vaak genoeg wordt gestraft. Stel dat je dertig jaar geleden 100 criminele jongeren had. Daarvan werden er 50 aangehouden en gemiddeld kregen ze 1 jaar cel. Nu worden er van die 100 jongeren slechts 20 aangehouden en krijgen ze gemiddeld 2 jaar cel.
Criminaliteit is meestal risico-berekening. Jongeren zijn crimineel omdat de risico's gering zijn: de pakkans is vrij laag (dramatische opsporingspercentages bij de Nederlandse politie) en als je wordt gepakt, is de celstraf nog altijd vrij laag.
De VS is een heel andere samenleving, op een heel andere schaal met heel andere problemen dan in Nederland.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:33 schreef Elfletterig het volgende:
Die vergelijkingen met Amerika duiken steeds meer op. De vraag is in hoeverre dat terecht is.
Dat geldt voor diefstallen en overvallen.quote:Criminaliteit is meestal risico-berekening. Jongeren zijn crimineel omdat de risico's gering zijn: de pakkans is vrij laag (dramatische opsporingspercentages bij de Nederlandse politie) en als je wordt gepakt, is de celstraf nog altijd vrij laag.
vertel eens hoeveel "linkse" ministers van justitie we de afgelopen 40 jaar hebben gehad.... te makkelijk scoren zo natuurlijkquote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De VS is een heel andere samenleving, op een heel andere schaal met heel andere problemen dan in Nederland.
Daarbij is het gevangenissysteem ook veel slechter en worden in veel gevangenissen criminelen gemaakt.
Vergelijkingen met de VS zijn gewoon TE makkelijk. Duitsland is al iets beter.
[..]
Dat geldt voor diefstallen en overvallen.
Waar verreweg de meeste mensen last van hebben, is die etterige kleine/"non" (in juridische zin dan) criminaliteit. Het kutgedrag van door mensenmassa's scooteren.
Dat pak je alleen aan door ze te pakken, te vervolgen voor poging tot doodslag en ze serieus te leren waar ze mee bezig zijn.
Maar nee, na 1 nachtje cel (op zijn hoogst!) voor extreem kutgedrag in trams, bussen, metro's, op straat whatever dat is alleen maar stoer.
Geweld wordt in het o zo linkse (?) Nederland bizar laag bestraft. Wat is er gebeurd met de "peace & love" idealen van het vroegere hippielinks?
Is homo's wegpesten opeens niet erg meer? Moeten we die arme jongetjes nou wel opzadelen met een strafblad?
Dat is moord, geen doodslag. Du'h.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:42 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Onzin. Gisteren nog iemand tot 20 jaar veroordeeld.
http://www.blikopnieuws.n(...)Rio_aan_de_Rijn.html
Bovendien hebben we het hier niet over moord en doodslag, maar over overlast.
Om maar even bij het onderwerp te blijven....van welke partij is deze burgemeester Jansen eigenlijk?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:48 schreef Re het volgende:
[..]
vertel eens hoeveel "linkse" ministers van justitie we de afgelopen 40 jaar hebben gehad.... te makkelijk scoren zo natuurlijk
Ik zie de link met dit onderwerp niet echt, maar dit gaat dus over iemand die zelf mishandeld werd en zich verweerd heeft. Heel ander verhaal als overlast gevende jeugd imo.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat is moord, geen doodslag. Du'h.
http://www.at5.nl/artikel(...)-straf-in-zaak-sitek
20 maanden
Voorarrest eraf, 2/3 vrij en hop je zit effectief een jaar.
Het gaat niet om de politieke partijen. Het gaat om het hele ambtenarenapparaat eronder. De hele subsidie-industrie. Die verandert echt niet (veel) als er een andere stropdas aan het hoofd staat hoor.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:48 schreef Re het volgende:
[..]
vertel eens hoeveel "linkse" ministers van justitie we de afgelopen 40 jaar hebben gehad.... te makkelijk scoren zo natuurlijk
Zich zelf verweerd heeftquote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:53 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik zie de link met dit onderwerp niet echt, maar dit gaat dus over iemand die zelf mishandeld werd en zich verweerd heeft. Heel ander verhaal als overlast gevende jeugd imo.
dan nog blijft het makkelijk "links/rechts" scoren...quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het gaat niet om de politieke partijen. Het gaat om het hele ambtenarenapparaat eronder. De hele subsidie-industrie. Die verandert echt niet (veel) als er een andere stropdas aan het hoofd staat hoor.
Wie sloeg als eerste? Dat was de passagier....wat doe jij als iemand je mept? kom je dan met een hippie-bloemetje aanzetten? Jij hebt een hekel aan buitenlanders, dus kies je altijd partij voor de ander wat de feiten ook zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zich zelf verweerd heeft
Een kickboxende aso-tuig Marok-taxi-chauffeur beukt een klant dood!
De link is dat er in NL, ondanks wat beweerd wordt, gewoon nog steeds niet streng gestraft wordt.
Als jij kickboxer bent hoor je je in tehouden op straat, dat is de bedoeling van vechtsporten. Natuurlijk mag je jezelf best verdedigen, maar iemand die lam jou een tikgeeft doodrossen is natuurlijk volledig debiel.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:59 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Wie sloeg als eerste? Dat was de passagier....wat doe jij als iemand je mept? kom je dan met een hippie-bloemetje aanzetten? Jij hebt een hekel aan buitenlanders, dus kies je altijd partij voor de ander wat de feiten ook zijn.
De inhoud is niet interessant meer?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:57 schreef Re het volgende:
[..]
dan nog blijft het makkelijk "links/rechts" scoren...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |