Ok, wat geef ik als kern aan en wat zou de kern dan volgens jou moeten zijn?quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zo te lezen heeft het weinig met de inhoud van het stuk te maken: wat jij als kern weergeeft is namelijk niet wat hij schrijft. Wat de toon betreft, geen idee, ik heb het niet gezien alleen gelezen.
Weet je zeker dat het niet de inhoud was die je in de war bracht?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:17 schreef El_Matador het volgende:
Kortom: een lang warrig verhaal gebaseerd op bizarre bronnen en volkomen inhoudsloos.
Het bijeengeraapte zootje ongerelateerde bagger uit het betweterige mondje van Riemen? Nou nee.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het niet de inhoud was die je in de war bracht?
Om over "the bet" nog maar te zwijgen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:17 schreef El_Matador het volgende:
- tenenkrommende vergelijking met The Good the Bad and the Ugly (uhgly, niet ahgly, volgens kinderachtige slecht Engels sprekende Riemen)
Ik had je eigen post niet beter kunnen samenvatten.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:17 schreef El_Matador het volgende:
Kortom: een lang warrig verhaal gebaseerd op bizarre bronnen en volkomen inhoudsloos. Wat dat betreft ondersteunt Riemen zijn eigen visie dat alles "kitsch" en "leeg" en "nihil" zou zijn. Hij doet zelf niet anders.
Aha, de inhoud telt; het Nietzschzeggend nihilisme van Aglarrr.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik had je eigen post niet beter kunnen samenvatten.
Wat heeft dat laatste met dat eerste te maken? Als Nietzsche kommer en kwel voorspelde en dat komt uit, waarom dan de vraag 'Wat is dit voor vent?' Dat is toch irrelevant.quote:- 20e eeuw heeft Nietzsche gelijk gegeven? De 20e eeuw was alleen maar kommer en kwel? Wat is dit voor vent?
Hoezo niet? Het is een illustratie van het feit dat het voor heel veel mensen ontzettend belangrijk is om rijk te worden/zijn.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:17 schreef El_Matador het volgende:
- warrig verhaal over wat nu echt belangrijk is, de 1e film biedt daar geen enkele clou voor
Boeiend.quote:- de 2e film, Stalker, lekker eventjes helemaal weggeven. Wat een droeftoeter
Waarom niet?quote:- mening over Nietzsche ("die man was geniaal") past slecht bij de linkse visie van Riemen
De 20e eeuw was toevallig de bloedigste uit de geschiedenis van de mensheid.quote:- 20e eeuw heeft Nietzsche gelijk gegeven?De 20e eeuw was alleen maar kommer en kwel? Wat is dit voor vent?
Hij zal het wel over antidepressiva gehad hebben. Desondanks vind ik ook dat hij daar wat uit de bocht vliegt; er is wat mij betreft niets mis met het leuk willen hebben.quote:- Alsof gebruik van middelen alleen maar bedoeld zijn om je goed te voelen en anders niets leuk kunnen vinden (en dat vertelt hij aan een doorgeslikt, doorrookt Lowlandspubliek?)
Natuurlijk is er wel haat in de samenleving. Veel PVV-sympathisanten koesteren een onredelijke, obsessieve haat voor alles dat riekt naar de islam, intellectualiteit en de zogenaamde grachtengordelelite.quote:- Er is haat in de samenleving? Nee, er is teleurstelling dat politieke partijen die voorheen vredelievendheid als groot goed kenden, nu ineens geweld niet bestraffen, maar verheerlijken en zelfs belonen met gratis (!) kickbokscursusjes. Riemen snapt er dus niets van
quote:- Er zijn geen geestelijke waarden meer, volgens Riemen, want dat zei Nietzsche? Wat is Wilders ingebeelde joods-christelijke maatschappij dan? Gebaseerd op materialisme? Neuh, gebaseerd op morele waarden, hoe gammel die door Wilders ook gepresenteerd worden
Nee.quote:- Geluk ligt in autoriteit? Dat is de les die we uit Dostojevski leren?
Stel dat Wilders een paar ideeën heeft die hout snijden, dan is dat nog steeds totaal niet relevant. Het gaat om de algemene teneur en die is gewoon fascistisch. Maar het is tegenwoordig taboe om zoiets te zeggen in de politiek, behalve als het over de islam gaat. Daar heeft Riemen gewoon gelijk in en dat heeft niks te maken met ongebreidelde haat.quote:- Ah, Wilders is het fascisme, daar was het allemaal om te doen
- Geen enkele nuance, geen enkel idee van Wilders dat wel hout snijdt, wie kent er nou ongebreidelde haat???
Welke bronnen zijn bizar dan, en waarom?quote:Kortom: een lang warrig verhaal gebaseerd op bizarre bronnen en volkomen inhoudsloos. Wat dat betreft ondersteunt Riemen zijn eigen visie dat alles "kitsch" en "leeg" en "nihil" zou zijn. Hij doet zelf niet anders.
Dat is altijd zo geweest in de geschiedenis en zal altijd zo blijven. Daar doet verstokte linkse ouwe lul Riemen niets tegen. Hij zeikt er alleen over. Vast omdat anderen rijker zijn dan hij. Maar rijk worden was toch niet belangrijk?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:26 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Hoezo niet? Het is een illustratie van het feit dat het voor heel veel mensen ontzettend belangrijk is om rijk te worden/zijn.
Sterke metafoor ook. Heel goeie spreker. Not.quote:Boeiend.![]()
Gek he, als er meer mensen dan ooit zijn?quote:De 20e eeuw was toevallig de bloedigste uit de geschiedenis van de mensheid.
Gelukkig.quote:Hij zal het wel over antidepressiva gehad hebben. Desondanks vind ik ook dat hij daar wat uit de bocht vliegt; er is wat mij betreft niets mis met het leuk willen hebben.
Die Elite bestaat en Henk en Ingrid hebben net als Ehsan, Pim en Joost een punt dat die Elite zich niet wil bekommeren om problemen met migranten in de samenleving.quote:Natuurlijk is er wel haat in de samenleving. Veel PVV-sympathisanten koesteren een onredelijke, obsessieve haat voor alles dat riekt naar de islam, intellectualiteit en de zogenaamde grachtengordelelite.
Blijkbaar wel, want hij shopt er leuk in. Ben met je eens dat het veel meer een slogan is, maar dat maakt zijn gebruik van punten uit die ideologieeen niet minder.quote:Wilders gebruikt die joods-christelijke samenleving alleen maar als nostalgisch fantasiebeeld en excuus om moslims en allochtonen te bashen. Dat heeft geen flikker te maken met daadwerkelijke morele waarden.
Precies de klassieke fout. Die ideeen die hout snijden, moet je juist vergroten, niet het clowneske gedoe eromheen. Daar maak je die man alleen maar groter mee.quote:Stel dat Wilders een paar ideeën heeft die hout snijden, dan is dat nog steeds totaal niet relevant. Het gaat om de algemene teneur en die is gewoon fascistisch. Maar het is tegenwoordig taboe om zoiets te zeggen in de politiek, behalve als het over de islam gaat. Daar heeft Riemen gewoon gelijk in en dat heeft niks te maken met ongebreidelde haat.
Nietzsche was een uitdrukkelijke atheist. Die zou gruwen van islamisering. Riemen kan zijn pijltjes wat breder richten, maar dat verdomt ie.quote:
Ernesto "als jij het niet met mijn strijd eens bent, leg ik je om, kutboer" Guevara?quote:Welke bronnen zijn bizar dan, en waarom?
Op een of andere manier weet je Riemen nu neer te zetten als iemand met afgunst.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is altijd zo geweest in de geschiedenis en zal altijd zo blijven. Daar doet verstokte linkse ouwe lul Riemen niets tegen. Hij zeikt er alleen over. Vast omdat anderen rijker zijn dan hij. Maar rijk worden was toch niet belangrijk?
Sterk argument ook. Not.quote:[..]
Sterke metafoor ook. Heel goeie spreker. Not.
Inderdaad, nadat er binnen 3 decennia 2 (!) wereldoorlogen werden uitgevochten vond men het pas welletjes.quote:[..]
Gek he, als er meer mensen dan ooit zijn?
Als er ergens op grote schaal vrede is ontstaan, dan is het wel in de 20e eeuw geweest. Nog nooit hebben zoveel mensen toegang tot de basale levensmiddelen, zorg en welzijn. Stellen dat de 20e eeuw de Aarde kapotgemaakt heeft in plaats van de mensheid als geheel beter, rijker en in potentie althans gelukkiger gemaakt is bonton onder dit soort linkse intellectuelen.
Verklaart waarschijnlijk hun apathie, precies datgene waar "fascist"Wilders zich tegen verzet. Op zijn manier.
Wat een delicate steekproef heb jij om haat te lokaliseren. Volg de massale slachtingen!quote:[..]
Die Elite bestaat en Henk en Ingrid hebben net als Ehsan, Pim en Joost een punt dat die Elite zich niet wil bekommeren om problemen met migranten in de samenleving.
Haat? Haat is er als er massale slachtingen op moslims plaatsvinden. Die hebben we niet gezien.
Er is zorg over het voortbestaan van progressieve waarden. Juist links zou zich moeten verweren tegen de meeste principes die de islam heeft. Minderheden, joden, homoseksuelen, vrouwen en kritiese mensen hebben niet zoveel baat bij meer islam. Dat schijnt links maar niet te begrijpen.
Maar misschien zou Nietzsche ook inzien dat het "gevaar" van islamisering een wassen neus is. En dat het nihilisme en het aanwijzen van islamisering als zondebok een veel groter gevaar voor een vrije samenleving is.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nietzsche was een uitdrukkelijke atheist. Die zou gruwen van islamisering. Riemen kan zijn pijltjes wat breder richten, maar dat verdomt ie.
Tussen alle briljante essayisten en filosofen haal je Cliché Guevara eruit. Wat een vondst!quote:[..]
Ernesto "als jij het niet met mijn strijd eens bent, leg ik je om, kutboer" Guevara?
Maar dit vind ik vooral tekenend. Waarom is Riemen links? Omdat hij tegen de PVV ageert? Omdat hij het volk probeert te verheffen? Omdat hij beweert dat zowel links als rechts populisten actief zijn??!?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:17 schreef El_Matador het volgende:
- mening over Nietzsche ("die man was geniaal") past slecht bij de linkse visie van Riemen
Dan bewijs je Riemen zijn gelijk.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 02:04 schreef MadScientist het volgende:
Als je dat anno 2011 nog als een soort linkse dwaasheid probeert weg te zetten... tsja.
Socialisme is geboren uit afgunst. Er zaten uiteraard nuttige aspecten in om de klassenmaatschappij van eind 19e eeuw omver te werpen, maar nadien is het een hopeloos afgunstig en verkeerd idee gebleken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 02:04 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Op een of andere manier weet je Riemen nu neer te zetten als iemand met afgunst.
Jij weet meer dan alle andere mensen hier... vertel?
Kleurrijk?quote:Sterk argument ook. Not.
Riemen gebruikt beide films slechts als kleurrijke introductie op de vraag wat belangrijk is in het leven (uiteindelijk ook de titel van zijn betoog). Maar jij kunt blijkbaar een betoog niet ontleden?
Die schaal heeft slechts te maken met onze verhoogde mobiliteit en expansie qua mensen.quote:Inderdaad, nadat er binnen 3 decennia 2 (!) wereldoorlogen werden uitgevochten vond men het pas welletjes.
Als er ergens op grote schaal oorlog is ontstaan, dan is het wel in de 20e eeuw geweest...
Je leest veel over het bizarre woord "haatzaaien". Waarom lees je nooit iets over "haat oogsten"? Daar zit het werkelijke probleem.quote:Wat een delicate steekproef heb jij om haat te lokaliseren. Volg de massale slachtingen!
Nee dus. Migrantenproblemen zijn voor geen enkele andere partij interessant. Alleen de SP doet nog een beetje.quote:Elke politicus anno 2011 bekommert zich om problemen met migranten in de samenleving. Sommige politici blazen de problemen op buiten alle proporties (en maken daarmee een normaal debat onmogelijk) voor politiek gewin.
Nietzsche zou echte islamisering (en dus niet alles wat clown Geert ervan maakt) zeker als probleem erkennen omdat het juist een bedreiging vormt voor zijn atheistische denken. Filosofen die anders denken dan de islamitische traditie zijn niet bepaald geliefd onder de leiders binnen de islam, denk je wel?quote:Maar misschien zou Nietzsche ook inzien dat het "gevaar" van islamisering een wassen neus is. En dat het nihilisme en het aanwijzen van islamisering als zondebok een veel groter gevaar voor een vrije samenleving is.
Blijkbaar was ie voor Riemen een inspirerend persoon.quote:Tussen alle briljante essayisten en filosofen haal je Cliché Guevara eruit. Wat een vondst!
Hij is meermalen voorbijgekomen op de video. PDFs lezen gaat me te ver. Ik kon de video al nauwelijks aan. En wat een slechte spreker.quote:Ik heb die video 1x gezien, daar kwam ie ergens voorbij waaien, in de PDF van de lezing kan ik hem al niet meer terugvinden...
Bizarre bronnen van Riemen, zeg!
Nee, door zijn eenzijdige obsessie voor Wilders en zelfs "fascisme".quote:Maar dit vind ik vooral tekenend. Waarom is Riemen links? Omdat hij tegen de PVV ageert? Omdat hij het volk probeert te verheffen? Omdat hij beweert dat zowel links als rechts populisten actief zijn??!?
Deed hij dat maar. Hij vindt het niet nodig kritisch te staan tegen linkse kwelgeesten (hij citeert ze zelfs ter ondersteuning van zijn visie!) die daadwerkelijk haat geoogst hebben, maar richt zijn pijlen op een stampvoetende politieke clown die de helaas bestaande realiteit door een soort extremistische kaleidoscoop uitvergroot weergeeft.quote:Wat hij uiteindelijk propageert is een (zelf)kritische houding durven aannemen, jezelf (geestelijk) te ontwikkelen en in vrijheid (en dus ook verantwoordelijkheid) te durven leven.
Als je dat anno 2011 nog als een soort linkse dwaasheid probeert weg te zetten... tsja.
Ja hoor. Hier hield ik eigenlijk al op met lezen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Socialisme is geboren uit afgunst.
Het gaat in de zin van Nietzsche's voorspellingen natuurlijk ook niet per se over de schaal (ik had gehoopt dat je dat onderhand zou inzien), maar over de ideologieën waaronder deze massadestructie heeft plaatsgevonden. Het fascisme en nationaal-socialisme zijn in deze gevolg van de nihilistische massamens in de Europese samenleving begin 20e eeuw.quote:[..]
Die schaal heeft slechts te maken met onze verhoogde mobiliteit en expansie qua mensen.
Deze quote... echt hoor. Zo uit de lucht gegrepen. Omdat nihilisme en kleingeestigheid aan de basis stonden van fascisme en nationaalsocialisme en daarmee de verschrikkingen van de tweede Wereldoorlog ben ik een typisch linkse zelfhater. Want immers, iedereen die slechte eigenschappen van de mens onderzoekt leidt aan zelfhaat en is linksquote:Die zelfhaat, typisch links.
Zowel Riemen als ik richten onze pijlen op onwetendheid en kleingeestigheid. Die politieke clown is slechts het symptoom daarvan.quote:Wilders is een obsessie voor links. De problemen die hij uitvergroot zijn er, maar je pijlen richten op een politieke clown schijnt belangrijker te zijn. Ongelooflijk.
Dat 'volk verheffen' bedoelde ik ook niet serieus. Dat is meer een term die andere mensen zouden gebruiken om Riemen hier als links weg te zetten.quote:Die laatste 2 zinnen zijn een mooie paradox; Riemen probeert het volk te verheffen en verwondert zich over het bestaan van populisten?
Nog zo'n woord wat hier niet thuishoort. Riemen betoogt dat je jezelf moet ontwikkelen en kennis moet opdoen.quote:maakbaarheidsfestijn
Bronquote:'Rob Riemen was de verzetsclown op Lowlands'
Rob Riemen valt de PVV natuurlijk niet aan met feiten, stelt Volkskrant-columniste Nausicaa Marbe.
Kom je verkwikt van vakantie, ligt daar een joekel van een apocalyptisch beeld op je te wachten. Apocalyptisch: zo schijn je tegenwoordig pessimisme in het politieke denken te moeten noemen. Wie niet kwispelend constructief met feiten jongleert, krijgt deze bijbelse molensteen om de nek.
Zelf heb ik de afgelopen jaren heel wat apocalypsen zien voorbijkomen die niet als zodanig geëtiketteerd en gegispt zijn. Van dat Europa dat in oorlog en misère zou stranden als we niet massaal ja zouden stemmen, tot hysterie over 'moslimdeportaties'en de omdoping van het kabinet Rutte tot 'Bruin 1'. Bruin voor de diarree aan fascisme, die ons met brute golfslag van duin tot hunebed zou overspoelen, menige kabinetsperiode lang. Het Eurabia waarin de in getal groeiende of juist slinkende - iedereen hanteert eigen cijfers - moslims op de Reichstag de jihadvlag hijsen, heeft daarmee concurrentie gekregen. Altijd gehad, leert de filosofiegeschiedenis. Doembeelden zijn nu eenmaal een vitaal geestesproduct.
Nu de nieuwste joekel: 'Bij de eerste crisisverschijnselen zal de fascistische kanker opnieuw groeien als kool en langzaam maar zeker ons hele maatschappelijk lichaam gaan overwoekeren!' Aan het woord is de cultuurpessimist Rob Riemen op Lowlands.
Wellicht is dit citaat een compilatie van de beduidend grotere denkers die Riemen wel erg vrijelijk en selectief over fascisme citeert, zodat het lijkt alsof zij zich al tijdens Hitler en Mussolini zorgen maakten over Wilders. Menno ter Braak, Camus, Thomas Mann, het echtpaar Ginzburg, Fellini, zelfs Socrates en Nietzsche: allemaal gereduceerd tot de PVV. Het zou hilarisch zijn, als het niet zo sneu was, deze leuzenorgie - te vinden op de site van Riemen.
Theatraal
Ik schenk deze namedropper aandacht omdat hij doorgaat voor de intellectuele opponent van Wilders, die niet bang is de PVV fascistisch te noemen. Theatraal begon hij op Lowlands met de mededeling dat het dapper is dat hij daar mag spreken, aangezien hij door de PVV afgekeurd is. Als een kind dat oorlog speelt om daarin de verzetsheld te kunnen uithangen. Zoveel boeken ingezien en helemaal niks opgestoken van Kees de Jongen - triest geval van inbeelding.
Natuurlijk valt deze verzetsclown de PVV niet aan met feiten. Denker Riemen staat vér boven de multiculturele werkelijkheid in concreto: haar levende weefsel, haar complexe én triviale problemen. Terwijl hij in navolging van z'n gabber Socrates oproept het moeilijke op te zoeken, ten antwoord op verplatting, veegt hij zelf de complexe sociale vraagstukken die hem niet uitkomen van tafel. Degene die Wilders een leugenaar noemt, grossiert zelf in intellectueel bedrog.
Daarmee is de fascismevraag rond de PVV nog niet van de baan. Al was het maar omdat bij zulke discussies telkens de klacht weerklinkt dat die vergelijking 'niet mag'. Sores van hen die liever géén discussie over de relevantie en kwaliteit van de fascismevergelijking willen. Welnu, die vraag is gestrand in demagogisch fascismerelativisme. Als iedereen, al dan niet op een zeepkistje voor een provinciehuis, zijn eigen broddeldefinitie van fascisme hanteert - een karikatuur die per se wel of niet tot Wilders moet leiden - dan is serieuze discussie onmogelijk. Praktisch gezien heeft de fascismevraag, buiten de wetenschap, enkel één urgentie: preventie van catastrofes. Maar wie Hitler nodig heeft om voor de PVV te waarschuwen, benoemt abusievelijk een absoluut kwaad en opent de poort voor precies dat type geweld dat hij stelt te veroordelen. Wie zich democraat waant, zou niet moeten verzuimen deze vicieuze haatcirkel te verlaten.
Ook Riemen, redenaar van Lowlands, sluit zijn ogen voor dit euvel (dat hij anderen wel verwijt). Hooggestemd oreert hij over kunst, schoonheid, dapperheid, empathie en vrijheid. In hapklare taalbrokjes, iedere vorm van diepte en complexiteit negerend, zichzelf tegensprekend dus. Zo tovert hij uit eigen doos een apocalyptisch beeld van een gedoemd heden zonder 'absolute waarden' waarin wij slachtoffer zijn van domheid: het 'wapen van de PVV'. Feilloos weet hij wie en wat dom in Nederland is, vurig adviseert hij die domheid niet meer te kopen, te lezen, te aanschouwen. Terwijl deze verboden nog weergalmen, houdt hij zijn gehoor voor dat dit gelijk staat aan zelfstandig denken.
Het is te hopen dat deze armoede van geest niet het gemeenzame antwoord op Wilders wordt. Leuteraars, ophitsers en emotieprimaten genoeg in dit land, nu is het zaak denkers te vinden zonder smetvrees voor ruwe feiten.
Nausicaa Marbe is schrijfster.
Waardeloos stuk van Nausicaa Marbe, ze bedient zich precies van het geblaat dat Riemen in zijn college aanpakt. Niets inhoudelijks.quote:
Mevrouw snapt het niet helemaal. Ik word ook moe van het, overigens niet zo veel voorkomende, gewijs naar de holocaust als het voorland wanneer Wilders zijn zin krijgt. Maar als je analyseert wat hij doet en zegt en in wat voor cultuur hij vruchtbare grond vindt, dan kun je niet om de enorme overeenkomsten met het fascisme heen, en is het vooral de vraag waarin het verschilt. Maar ja, zonder de gave van analyse is fascisme kennelijk niet meer dan een etiketje dat je op een hokje plakt wanneer de oppervlakkige uiterlijkheden overeenkomen, en anders mag dat niet.quote:Daarmee is de fascismevraag rond de PVV nog niet van de baan. Al was het maar omdat bij zulke discussies telkens de klacht weerklinkt dat die vergelijking 'niet mag'. Sores van hen die liever géén discussie over de relevantie en kwaliteit van de fascismevergelijking willen. Welnu, die vraag is gestrand in demagogisch fascismerelativisme. Als iedereen, al dan niet op een zeepkistje voor een provinciehuis, zijn eigen broddeldefinitie van fascisme hanteert - een karikatuur die per se wel of niet tot Wilders moet leiden - dan is serieuze discussie onmogelijk. Praktisch gezien heeft de fascismevraag, buiten de wetenschap, enkel één urgentie: preventie van catastrofes. Maar wie Hitler nodig heeft om voor de PVV te waarschuwen, benoemt abusievelijk een absoluut kwaad en opent de poort voor precies dat type geweld dat hij stelt te veroordelen. Wie zich democraat waant, zou niet moeten verzuimen deze vicieuze haatcirkel te verlaten.
Prima verwoord (afgezien van dat 'ik wordt' in de eerste regel, danquote:Op zondag 4 september 2011 19:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mevrouw snapt het niet helemaal. Ik wordt ook moe van het, overigens niet zo veel voorkomende, gewijs naar de holocaust als het voorland wanneer Wilders zijn zin krijgt. Maar als je analyseert wat hij doet en zegt en in wat voor cultuur hij vruchtbare grond vindt, dan kun je niet om de enorme overeenkomsten met het fascisme heen, en is het vooral de vraag waarin het verschilt. Maar ja, zonder de gave van analyse is fascisme kennelijk niet meer dan een etiketje dat je op een hokje plakt wanneer de oppervlakkige uiterlijkheden overeenkomen, en anders mag dat niet.
Mij lijkt het nogal naief om te veronderstellen dat het fascisme in zijn zelfde uiterlijke verschijningsvorm zou terugkomen: Met bruine hemden, marcherende mannen en Duitse schreeuwlelijken zodat ook Henk en Ingrid het al van afstond kunnen herkennen? Denk het niet. Ook is het niet zo dat fascisme vanzelf tot een nieuwe holocaust zal leiden, dat is niet wat fascisme kenmerkt en tot fascisme maakt. Het fascisme kan echt wel zonder Hitler, ook al was hij de beroemdste.
Het is mevrouw Marbe die Hitler nodig heeft om te betogen dat Wilders geen fascist is. Zo slecht als Hitler is Wilders niet, dus is hij geen fascist... zoiets? All poodles are dogs, not all dogs are poodles, op de meest elementaire logica gaat het fout. Het fascisme hoeft echt geen Hitleriaanse vormen aan te nemen om de moeite van het bestrijden waard te zijn, ook zonder hem en de holocaust is het onwenselijk genoeg. Dus als we de hysterie van een nieuwe holocaust en de domheid van Henk, Ingrid en Nausicaa er even uit filteren, dan blijven de treffende overeenkomsten tussen Wilders beweging en het fascisme over, en die analyse is zou weerlegd moeten worden ipv afgedaan als eenzelfde hysterie die de PVV-aanhang zo vertrouwd is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |