Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Maar er was wel brand dan?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:04 schreef StephanL het volgende:
[..]
Sterker nog ik woon in die flat! Dit was op de twaalfde en woon zelf op de vijfde. Ze zijn net klaar en gaan inpakken. Niemand mee genomen door de ambulance zo ver ik het nu over zie. Was even spannend wakker worden toen ik dit las jaWerd wakker door de sirenes, meteen kijken wat er was.
Zo te zien krijgen we de volle laagquote:
Eindelijk het westen een keer!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zo te zien krijgen we de volle laag
Mah ik heb wel extremer gezien, b.v in 10-20min.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:09 schreef Heinekenfreak het volgende:
Zoetermeer meldt in ieder geval de eerste 21mm regen van vandaag, en dat in 45min.
Lees net op twitter een slaapkamerbrand, één dode. Dat is minder.quote:
Minder inderdaad. Vraag me af waar het door komt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:10 schreef StephanL het volgende:
[..]
Lees net op twitter een slaapkamerbrand, één dode. Dat is minder.
Laatste bericht offtopic, verdere info via pm
Ik wil nog meer onweer
Bereid je alvast maar voorquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Woei! Amsterdam krijgt de volle laag!
Lekker op m'n werk aan de Keizersgracht naar buiten staren
twitter:helgavanleur twitterde op vrijdag 26-08-2011 om 09:10:38En het is weer nacht buiten. Ik zie zowaar rotatie in de snel verplaatsende wolken. Windstoten, regen, onweer #typischzomer ;-) reageer retweet
haha die van mij als ze heel bang isquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mijn kat ging met onweer OP de kattenbak zitten die OP het balkon stond en dan naar de lucht kijken. Gek beest was dat
Op het tijdstip (bv '2 minuten geleden') klikken onder de tweet.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wtf
helgavanleur Helga van Leur
En het is weer nacht buiten. Ik zie zowaar rotatie in de snel verplaatsende wolken. Windstoten, regen, onweer #typischzomer ;-)
*hoe zie ik trouwens de url van de tweet?
Ik lig te luisteren in bedquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:15 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wakker blijven kreng.....je mist de fun.
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Op het tijdstip (bv '2 minuten geleden') klikken onder de tweet.
En dan de url van de pagina die je dan krijgt kopiëren.
Hier op blauwe vogeltje klikken boven je postvenster en er in plakken
Holy shit inderdaad, kantoor vol glas hier, niet normaal hoeveel flitsenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:18 schreef pullup het volgende:
Nu staat de sluis echt open in Amsterdam
Nou nou, noodweer..quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:16 schreef Fredo55 het volgende:
Veel vertragingen op Schiphol door zwaar noodweer
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik moet eigenlijk zo weg, maar na dat bericht van laatst durf ik niet te douchen op het moment
Nerdquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Op het tijdstip (bv '2 minuten geleden') klikken onder de tweet.
En dan de url van de pagina die je dan krijgt kopiëren.
Hier op blauwe vogeltje klikken boven je postvenster en er in plakken
Het vervelende van 's nachts onweer vind ik dat je buiten niet kunt zien wanneer het afgelopen is, i.e. of de donkerste bewolking wegdrijft en zo.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:23 schreef Take_A_Picture het volgende:
Toch grappig dat ik onweer overdag niet zo 'eng' vind als in de avond of nacht. Ik vind t altijd heel gaaf en mooi hoor, maar 's nachts schrik ik altijd veel meer van de bliksems. En vind ik t soms eng
Idd Het kan nu lekker op warmen Dinsdag was het hier ook al behoorlijk met Regen maar de onweer viel me zwaar tegen!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:27 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het zal hier een schampschot worden ben ik bang, maar uiteindelijk geeft niet dat, effe de boel lekker opwarmen en dan vanmiddag de kaboem
Nee, dit was gewoon een onweersbui.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:29 schreef MikelenniuM het volgende:
Zeaux, dat was het 'noodweer' van vandaag??
Het westen niet meer hoorquote:
Mooi.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Het westen niet meer hoordie hebben nu genoeg gehad, vanmiddag het Z/ZO / Midden / oosten / N/NO aan de beurt
Mooi zoquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Het westen niet meer hoordie hebben nu genoeg gehad, vanmiddag het Z/ZO / Midden / oosten / N/NO aan de beurt
Je gaat me toch niet vertellen dat je geen onweer hebt gehad hequote:
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:11 schreef INViCTuS het volgende:
Dat complex is behoorlijk groot wat nu nog grotendeels in Frankrijk ligt.
Ik snap alleen de afbeeldingquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:16 schreef INViCTuS het volgende:
**UPDATE**
Een onweercomplex met squall line kenmerken trekt actueel over Centraal België. De buientoppen reiken tot zo'n 11 km. Wat betreft bliksemactiviteit stelt het wel wat voor maar dynamisch lijkt het min of meer mee te vallen, mede gezien de timing (grotendeels ontkoppeld van de PBL). Het complex kan mede gekoppeld worden aan de rechter ingang van een jetstreak over UK en de Noordzee.
Deze onweerszone, verbonden met een vrij scherpe TE850-tong waarin het complex 'gebed' zit, trekt NE-waarts richting NL en het is de verwachting dat door de dagelijkse gang, de onweersbuien nog intenser worden met toppen rond 14 km. De CAPE klimt in het E/NE van NL vanmiddag nog 1500-2000 J/kg en in combinatie met een gunstig wind/shear profiel stijgen de kansen op dynamisch intense cellen en waarschijnlijk aanscherpen van de huidige squall line (al dan niet vervoegt door nieuwe cellen welke dit oude exemplaar vervangen).
Over C-FR bevinden zich een 2de zone met geclusterd onweer, gekoppeld aan een 2de jetstreak en mede getriggerd door de naderende hoogtetrog. Dit gebied trekt mogelijk nog deels over de Ardennen maar de kansen op dynamisch onweer is er minder waarschijnlijk.
[ afbeelding ]
Kut! Net oranjequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:16 schreef INViCTuS het volgende:
**UPDATE**
Een onweercomplex met squall line kenmerken trekt actueel over Centraal België. De buientoppen reiken tot zo'n 11 km. Wat betreft bliksemactiviteit stelt het wel wat voor maar dynamisch lijkt het min of meer mee te vallen, mede gezien de timing (grotendeels ontkoppeld van de PBL). Het complex kan mede gekoppeld worden aan de rechter ingang van een jetstreak over UK en de Noordzee.
Deze onweerszone, verbonden met een vrij scherpe TE850-tong waarin het complex 'gebed' zit, trekt NE-waarts richting NL en het is de verwachting dat door de dagelijkse gang, de onweersbuien nog intenser worden met toppen rond 14 km. De CAPE klimt in het E/NE van NL vanmiddag nog 1500-2000 J/kg en in combinatie met een gunstig wind/shear profiel stijgen de kansen op dynamisch intense cellen en waarschijnlijk aanscherpen van de huidige squall line (al dan niet vervoegt door nieuwe cellen welke dit oude exemplaar vervangen).
Over C-FR bevinden zich een 2de zone met geclusterd onweer, gekoppeld aan een 2de jetstreak en mede getriggerd door de naderende hoogtetrog. Dit gebied trekt mogelijk nog deels over de Ardennen maar de kansen op dynamisch onweer is er minder waarschijnlijk.
[ afbeelding ]
Kleine buitjes.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:22 schreef seasushi het volgende:
Waarom nu al gerommel in de achter hoek? Is toch nog veel te vroeg?
Arnhem rommelt ook nog steedsquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:22 schreef seasushi het volgende:
Waarom nu al gerommel in de achter hoek? Is toch nog veel te vroeg?
Om 4 uur vanmiddag krijgt Breda haar schild weer in de lucht.. en zet die voor de zekerheid op max. voor het weekendquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:28 schreef Drugshond het volgende:
http://www.noodweercentra(...)ilm/netherlands.html
Dit filmpke...is niet zo tof voor ZO.
Ik mag het hopen.... 1 fles sherry op.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:31 schreef TommyGun het volgende:
Zo te zien gaat Eindhoven toch nog wel iets krijgen vandaag.
Mah die neerslag van vanmorgen staat er ook niet op...ik hecht me er nog niet te veel aan maar krijg wel het gevoel dat het wel eens behoorlijk kan gaan tegenvallen..maar dat heb ik al eerder gezegd.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:28 schreef Drugshond het volgende:
http://www.noodweercentra(...)ilm/netherlands.html
Dit filmpke...is niet zo tof voor ZO.
succes!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:08 schreef dan13lv het volgende:
zometeen van groningen richting almere/lelystad voor die gigabui die langskomt. daarna richting veendam voor de cells daar
Als ik het zo zie zou ik richting Duitsland gaan.. ik verwacht daar veel meer spektakel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:36 schreef garnage-patrick het volgende:
[..]
succes!
ik begin op mijn gemakje in veendam loop v/d dag!
zit je op pokerstars? Wat is je naam?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik mag het hopen.... 1 fles sherry op.
Pokerstars #32 in the bubble/lock.
Zit te denken aan horizontaal.
Maar dat kan hier nog even duren.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:38 schreef Drassss het volgende:
[..]
Als ik het zo zie zou ik richting Duitsland gaan.. ik verwacht daar veel meer spektakel.
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:42 schreef Maver24 het volgende:
iemand hier een linkje met de actuele CAPE waardes ?
Je bent me net voorquote:
Kan best, er zitten 2 buitjes in de buurt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:55 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik kan me vergissen maar volgens mij rommelt het in Eindhoven....
Drugshond.... crap in cash play... worse in tournaments.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:41 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
zit je op pokerstars? Wat is je naam?
Correctiequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:54 schreef taxibabe het volgende:
Neede/Eibergen begint al aardig te betrekken, wordt ontzettend klam en het rommelt al redelijk dichtbij. Er komt een klein rood pitje deze kant op volgens weer.nl
Nee, ik heb helemaal niets ontvangen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:21 schreef SpeedyGJ het volgende:
PM van kree gekregen voor het toevoegen aan userkaart?
http://www.google.nl/#scl(...)f7f&biw=1258&bih=512quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:41 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
zit je op pokerstars? Wat is je naam?
Hier in Vroomshoop word het ook steeds donkerderquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:00 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Correctie:
Onweer gaat ineens een stuk harder en het begint iets te regenen. Gaat wel snel ineens zeg!
Kunnen geen 2 mensen die kaart aanpassen? jij en ik? Ik weet niet of dat zo in te stellen is gezien ik net ook weer een melding daarvan kreeg.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:01 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nee, ik heb helemaal niets ontvangen?
Heb ik dat toch mooi gefixt niet?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:27 schreef Daywalk3r het volgende:
Jullie mogen die kutonweer hebben van mij. Ik blaas 't wel richting 't westen
De kaart is inmiddels al helemaal bijgewerkt!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Kunnen geen 2 mensen die kaart aanpassen? jij en ik? Ik weet niet of dat zo in te stellen is gezien ik net ook weer een melding daarvan kreeg.
Ik stuur je wel even een PM met de gegevens van Kree
Hier is het alweer voorbij. Op naar de volgende bui?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:07 schreef eastlight het volgende:
[..]
Hier in Vroomshoop word het ook steeds donkerder
Ah okequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:17 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
De kaart is inmiddels al helemaal bijgewerkt!![]()
En volgens mij kan dat niet? Ik zou in ieder geval niet weten hoe.... maar als je me gewoon PM't dan komt het allemaal prima in orde!
Jup, en als er weinig waarschuwingen zijn gaat het opeens los...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:22 schreef Saekerhett het volgende:
Zal allemaal wel weer met een sisser aflopen, zoals bijna altijd als er 'zeer zwaar weer' wordt aangekondigd
twitter:weermanreinier twitterde op vrijdag 26-08-2011 om 11:31:39Zwaarste onweersbui van het land nadert nu Boxtel en St. Oedenrode. Kans op zware windstoten daar. reageer retweet
het is ook "AL" 11.30... de dag is nog geeneens goed op gang gekomen man.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:22 schreef Saekerhett het volgende:
Zal allemaal wel weer met een sisser aflopen, zoals bijna altijd als er 'zeer zwaar weer' wordt aangekondigd
Klopt, ik denk dat je 2 complexen gaat krijgen. Eén in Groningen en ook nog wat in Duitsland. Hopelijk is het allemaal te doen met de autoquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:32 schreef garnage-patrick het volgende:
[..]
@ drass, ik krijg zo vuurwerk in mijn voortuin als ik buienradar bekijk. dus blijf eerst mooi zitten!of ik trek oosterlijker.
Ik was te laat met naar buiten kijkenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Shelf cloud waarneembaar vanuit mijn raam
Begint nu fel te flitsen en te rommelen! Trekt echt supersnel over..quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Shelf cloud waarneembaar vanuit mijn raam
Jep, gruwelijke snelheid. Onweer nu hier.. Niks extreems, maar wel godsklere dichtbijquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Begint nu fel te flitsen en te rommelen! Trekt echt supersnel over..
Hier nu ook.. klappen zijn echt dichtbij!quote:
Dat verwacht ik ook het is mie benauwd in Vroomshoopquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:39 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik denk dat het oosten er nog wel goed van langs krijgt vanmiddag/vanavond
Ik hoop dat die werklui inmiddels wel van het dak af zijn gekomen...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:44 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
Hier in Son, halfuurtje geleden...
Foto ?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:53 schreef lezzer het volgende:
Oooooooh wat een mooie wolken hier in De Peel
Ik denk dat het hetzelfde is als de foto's van de vorige pagina (Son/Eindhoven/Tilburg).quote:
Aan de andere kant van Roermond overspoelt al alles, veel regen en weinig onweerquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:04 schreef knep het volgende:
Waait superhard hier bij Roermond, redelijk wat ontladingen en pikkedonker maar nog geen drup gevallen.
Dat komt zoquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:04 schreef knep het volgende:
Waait superhard hier bij Roermond, redelijk wat ontladingen en pikkedonker maar nog geen drup gevallen.
hier ookquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:08 schreef Infection het volgende:
Het begint hier te rommelen in de verte.
Aan de west kant is het al een tijdje aan de gangquote:
Ja die gaat nu Ede kapot makenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:11 schreef DemonRage het volgende:
Die bui die daarnet voorbij Den Bosch trok, daar zit gewoon een gat in de radar echo net achter dat gebogen stuk met zware neerslag.
Frutsel, ik weet niet of je een beetje de modellen hebt gevolgd... maar als ik de parameters zo bekijk zal de squall lijn straks flink aangroeien over Enschede. Jullie krijgen echt nog wel genoeg hoor.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:11 schreef Frutsel het volgende:
Zo te zien gaat het er hier net weer langs... as usual....
het is hier niet extreem geweest. Wel even harde regen, maar niet zo bijzonder, Nu nog wat plaagstootjes, even droog, dan valt er weer watquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:11 schreef DemonRage het volgende:
Die bui die daarnet voorbij Den Bosch trok, daar zit gewoon een gat in de radar echo net achter dat gebogen stuk met zware neerslag.
Definieer: Squall ?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:12 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Frutsel, ik weet niet of je een beetje de modellen hebt gevolgd... maar als ik de parameters zo bekijk zal de squall lijn straks flink aangroeien over Enschede. Jullie krijgen echt nog wel genoeg hoor.
Inderdaad, beetje laffe regen en wat gerommel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:13 schreef Swomp het volgende:
Dit is echt 3x niks als je kijkt wat we hier de afgelopen weken hebben gehad.
Goed voor Speedy en jou voor de nieuwe OP of het woordenboektopicquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:17 schreef horned_reaper het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Squall_line
Onzin..... heb je enig idee wat een schering er in de atmosfeer zit? En dat in combinatie met hoge CAPE waardes en stijgende temperaturen boven het noord-oosten van het land.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:18 schreef Velp het volgende:
Gebied 2 zal waarschijnlijk regen worden met een lagere kans op onweer.
De radar lijkt niet te kloppen, deze is beter: http://www.niederschlagsradar.de/quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:20 schreef Velp het volgende:
Heel apart: De buien trekken noordelijk op de radar maar als ik uit het raam kijk beweegt het pal oost.
breid maar uit naar het noorden:)quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:22 schreef Infection het volgende:
Noodweercentrale heeft nu wel een gigantisch gebied code rood gegeven.
http://alarm.noodweercentrale.nl/
Allemaal overdreven, het regent hier gewoon met hier en daar een lichte donder.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:22 schreef Infection het volgende:
Noodweercentrale heeft nu wel een gigantisch gebied code rood gegeven.
http://alarm.noodweercentrale.nl/
Liever naar het westenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:22 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
breid maar uit naar het noorden:)
Helaas zit ik net zo'n 5 KM ten links van de rode lijn. Hopelijk ook hier nog wat.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:22 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
breid maar uit naar het noorden:)
iddquote:
Kom op jij hebt gehadquote:
quote:
HA net goedquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:31 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
NIET! Lopik miste net het grote feest wat vanochtend ten westen van ons was en nu ook al het feest in het oosten
Ik leef met je mee. Hier precies hetzelfde... en het gaat al de hele week zo.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:31 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
NIET! Lopik miste net het grote feest wat vanochtend ten westen van ons was en nu ook al het feest in het oosten
Vanavond komt er nog een lijntje toch?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:46 schreef Jor_Dii het volgende:
Begint nu droger te worden in Oss. (al rommel het nog wel).
En dus komt die level 2 gewoon uit zoals Estofex voorspelde.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:46 schreef horned_reaper het volgende:
De lifted index in het noorden is flink hoog. Dus de buienlijn zal straks nog een extra boost gaan krijgen boven het noorden van het land!![]()
[ afbeelding ]
Inderdaad jaquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:47 schreef eastlight het volgende:
Word stedds benauwder hier in Twente!
Ik denk het wel.... maar we moeten gewoon afwachten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dus komt die level 2 gewoon uit zoals Estofex voorspelde.
Er komt dan ook een flink rooie pluk op je afquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:51 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
en toen werd het in doetinchem opeens donker
Best wel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Omgeving Apeldoorn krijgt de volle laag?
Dit inderdaad...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:55 schreef EdVe het volgende:
[..]
Veel regen, weinig onweer. Beetje donder op afstand. Val dus allemaal wel mee.
In Vroomshoop ookquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:52 schreef Vjenne_kloet het volgende:
Volgens mij stijgt het hier met de minuut.
dat moge duidelijk zijn. hier komt het met bakken uit de lucht en waait stevig met wat geblitzz. 25 km zuidelijker dan doetinchemquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:53 schreef Velp het volgende:
[..]
Er komt dan ook een flink rooie pluk op je af
Als het goed is moet er nog één gebied komen. Maar dat kan best laat worden en via Duitsland richting oost-Nederland gaan..quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:00 schreef INViCTuS het volgende:
Leuk gebied maar deel 2 komt toch pas laat vanmiddag/begin avond of heb ik dat nou verkeerd?!
...en daarmee was het (voorlopig) ook alweer voorbij.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:00 schreef Rikketik het volgende:
Holy shit wat een klap opeens boven Enschede!
Dit dus. maar dan Aaltenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:12 schreef TripleS het volgende:
Wat een noodweer zeg,heeft wel een kwartier geduurt![]()
![]()
(Montferland)
Komt nog wel meer als ik het zo ziequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:18 schreef Darklight het volgende:
Enschede een buitje van 2 minuten, is alweer voorbij
Waarschijnlijk zoals altijd het oosten van het land meepakken.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:21 schreef Rikketik het volgende:
Ik vraag me af wat die sliert boven Frankrijk nu eigenlijk van plan is.
Indeed, it's not fair!! Geef het midden van het land ook eens wat vuurwerk!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:22 schreef Infection het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zoals altijd het oosten van het land meepakken.
Jullie mogen het hebben hoor.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:23 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
Indeed, it's not fair!! Geef het midden van het land ook eens wat vuurwerk!
120 km/uquote:Vanmiddag en vanavond onweersbuien. Met name in het oosten en noordoosten van het land is er een grote kans op zeer zwaar onweer met hagel en zeer zware windstoten, tot 120 km/uur. Lokaal kan de neerslag zeer intensief zijn, hetgeen tot hinder voor het wegverkeer en wateroverlast kan leiden.
Winkelcentrum is aan de overkant van de straatquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:29 schreef Rikketik het volgende:
Code oranje voor Overijssel nu. Kans op zeer zware windstoten t/m 120km/h.
Ben je mooi klaar mee, Darklight.
Edit:
Voor Gelderland, Drenthe en Groningen ook trouwens.
Ik heb wel goed zicht, maar geen fototoestelquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:32 schreef Rikketik het volgende:
Ik wil wel foto's maken, maar ik heb er vanuit mijn huis helaas slecht zicht op.
Stilte voor de storm nu trouwens. De wind trekt al aan...
Wat een faalhaas zeg...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:32 schreef QBay het volgende:
Groningen gaat eraan later vandaag als ik het zo bekijk! Mijn buurman heeft vanochtend (hij is net klaar) alles geverfd buiten (deuren, kozijnen, etc.)...die kan morgen weer opnieuw beginnen, hahaha. Heeft ie straks een mooi blauw tuintje van al het verf.
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:32 schreef QBay het volgende:
Groningen gaat eraan later vandaag als ik het zo bekijk! Mijn buurman heeft vanochtend (hij is net klaar) alles geverfd buiten (deuren, kozijnen, etc.)...die kan morgen weer opnieuw beginnen, hahaha. Heeft ie straks een mooi blauw tuintje van al het verf.
Was het dat al niet?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Zal 2011 al de natste zomer sinds de metingen zijn?!
In de Bilt nog niet. Plek 6 op het moment. Volgens mij nog een 60mm en je staat op 1..quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Zal 2011 al de natste zomer sinds de metingen zijn?!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |