quote:Op woensdag 27 juli 2011 11:55 schreef pessie het volgende:
Nathan is een jaar en dat betekent:
1 JAAR BORSTVOEDING!
Ik moet eerlijk zeggen, dit had ik een jaar geleden niet verwacht. Net als de kraam en nog zoveel andere mensen. Het is zo heerlijk Nathan te voeden, op de momenten na dat hij met zn tandjes blijft haken en ik een gil geef ().
Ik zal manlief vandaag even een voedfoto laten maken.
quote:Op woensdag 27 juli 2011 11:59 schreef WupWup het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
BJ, laat deze dan even wat langer binnen zitten, scheelt allicht
jaja time flies!!!quote:Op woensdag 27 juli 2011 12:17 schreef WupWup het volgende:
ben je alweer zo ver! Ik duim met je mee hoor. en nou heb ik straks dus toch nog m'n eerste aan de borst terwijl jij alweer aan de tweede begint
![]()
doe ns een nieuwe bakken dan? ah toe? al was t maar omdat ik nieuwsgierig ben naar een Emma2.0quote:Op woensdag 27 juli 2011 12:17 schreef WupWup het volgende:
ben je alweer zo ver! Ik duim met je mee hoor. en nou heb ik straks dus toch nog m'n eerste aan de borst terwijl jij alweer aan de tweede begint
![]()
Wat fijn dat Ko zelf besloten heeft dat het wel genoeg was. Dat hoort ook bij jullie samenspel, hoe verdrietig het voor jou ook is om afscheid te nemen van deze periode. Hij wordt inderdaad groot.quote:Op woensdag 27 juli 2011 12:20 schreef oeke het volgende:
Hier is het trouwens definitief afgelopen. Na die ene keer dat Ko het 's middags zelf aangaf heeft hij er niet meer om getaald. Ach, het is goed zo, mijn jongetje wordt groot.
Nu drinkt hij af en toe koemelk en de melk is lekker maar het woord nog mooier. Melluk, melluk.
Dat lijkt erop dat ze ook gewoon in de sterilisator moeten kunnen, ik ga het proberen!quote:Op woensdag 27 juli 2011 12:45 schreef kaatjejannie het volgende:
over de tepelhoedjes: ik deed ze in zakken van medela in de magnetron.
Second thatquote:Op woensdag 27 juli 2011 22:34 schreef PM-girl het volgende:
Het tepelhoedje heeft de grote Avent-magnetronsterilisator-test glans doorstaan!
Klinkt als spruw...quote:Op donderdag 28 juli 2011 13:51 schreef Claudia_x het volgende:
Oef, CP! Ik had hier pas een onbestemde pijn in mijn borst, maar die ging gelukkig na een paar dagen flink masseren weg. Ik zat hem wel even te knijpen.
Lena kan de laatste paar dagen geen vacuum meer in stand houden, dus de tepel schiet telkens even 'los' en ze heeft hem daarna meteen weer te pakken om nog een tijdje zo door te drinken. Ik word er gek van.Herkent iemand dit?
Ik was er al bang voor, maar ik kan (verder) niks vinden wat op spruw wijst.quote:
Je kan het ook ff aankijken hoor.. Spruw hoeft niet zichtbaar te zijn..quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik was er al bang voor, maar ik kan (verder) niks vinden wat op spruw wijst.
Ze is nu ook ontzettend verkouden. Ik heb niet de indruk dat ze daarom telkens loslaat, maar als het niet gauw overgaat kan ik misschien maar beter een spruwbehandeling ondernemen ookal ben ik daar niet zeker van.
Je had al gentiaan violet geprobeerd?quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:18 schreef PM-girl het volgende:
Spruw kan verder redelijk onzichtbaar zijn Claudia, zonder pijn bij moeder of kind. Maar bij loslaten denk ik ook als eerste aan spruw.
Hier wordt de pijn niet beter, ondanks de nystatine en miconazol. Maar het wordt ook niet erger! Dat is ook wat waard.
Ik vraag me af in hoeverre het tepelhoedje de behandeling in de weg staat.
CP, succes met de harde plek...Masseren en warmte zijn de beste tips, zoals hierboven al gegeven.
Duidelijk! Dan is het dus niet raar dat ik het zo laat zolang het me alleen maar wat ergert.quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:12 schreef Ticootje het volgende:
Tot nu toe heb ik 1 x echt moeten behandelen omdat heel mn borst zeer deed en er tig messteken gevoel bij kwam, maar verder kijk ik eerst aan of we er mee kunnen leven en tot nu toe heb ik het gewoon gelaten..
Nee, maar ik denk dat ik dat toch maar ga proberen. Ik zal eens kijken of ik het al kan bestellen, via Eurolac.quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:19 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je had al gentiaan violet geprobeerd?
Ik gok dat zolang je de schimmel hebt en je er ook last van hebt dat de pijn ook wel blijft... En dat is jammer, want dat ontneemt je het plezier van voeden..quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:21 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Nee, maar ik denk dat ik dat toch maar ga proberen. Ik zal eens kijken of ik het al kan bestellen, via Eurolac.
Wordt de pijn bij spruw ook erger, zoals bij kloven, of blift het gelijk?
Dat laatste valt gelukkig mee, maar zonder de pijn zou beter zijn.quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:22 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik gok dat zolang je de schimmel hebt en je er ook last van hebt dat de pijn ook wel blijft... En dat is jammer, want dat ontneemt je het plezier van voeden..
Nu je het zegt: het doorkomen van tandjes klinkt ook wel plausibel. Ze 'knauwt' ook regelmatig. Bij Ivan kwam het eerste tandje rond 7 maanden.quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:39 schreef WupWup het volgende:
Mwah, ik zou niet zo gauw de diagnose spruw eraan hangen bij jullie Claudia. Ik heb in mijn voedcarriere () ook wel eens onbestemde pijnen in m'n borst(en) ervaren, soms enkele dagen achter elkaar en dat ging altijd vanzelf weer over. Dat loslaten kán door spruw komen en het is zeker de moeite waard om dat in de gaten te houden, maar het kan ook door verkoudheid komen, tandjes, ontwikkelingssprong, noem het.
Goed idee, op twitter heb ik die mogelijkheid ook!quote:Op donderdag 28 juli 2011 15:57 schreef WupWup het volgende:
PM, gooi je vraag anders even op het borstvoedingsforum. Dan weet je in elk geval dat je een goed antwoord kunt verwachten (mits er een LLL-er / VBN-er / lk reageert natuurlijk).
ja. Geert doet niet anders nu hij 'n ondertandje krijgt/heeft. tweede zit er trouwens ook aan te komen als ik de bobbel naast het eerste tandje moet gelovenquote:Op donderdag 28 juli 2011 13:51 schreef Claudia_x het volgende:
Oef, CP! Ik had hier pas een onbestemde pijn in mijn borst, maar die ging gelukkig na een paar dagen flink masseren weg. Ik zat hem wel even te knijpen.
Lena kan de laatste paar dagen geen vacuum meer in stand houden, dus de tepel schiet telkens even 'los' en ze heeft hem daarna meteen weer te pakken om nog een tijdje zo door te drinken. Ik word er gek van.Herkent iemand dit?
Bekend verhaal voor mij, ik had dat elke keer om 3 uur 's nachts. Ik was dan gerust tot half 6 bezig met Larissa. Dit heeft ze best wel lang gedaan (6 weken ofzo). Het was daarna wel gelijk goed, vannacht heeft ze om 22:30, 2:50 en om 6:30 gedronken, best netjes. En ze slaapt nu wel gelijk om 3 uur. Het komt wel goed, waarschijnlijk bij jou nog eerder dan bij mij (ik heb een pittige tantequote:Op vrijdag 29 juli 2011 08:13 schreef Aventura het volgende:
Mijn kleintje is nu tien dagen oud en drinkt goed aan de borst. Hij komt prima aan, dus geen problemen op dat gebied. Wel duurt elke voeding langer dan ik prettig vind, en dan komt doordat hij na elke voeding de hik krijgt en ook moeilijk boert, terwijl hij overduidelijk wel last heeft van lucht. Vannacht legde ik om half 1 aan en ging hij pas om 3 uur slapenIk houd hem rechtop, leg hem op mijn borst, loop rondjes met hem...helpt soms allemaal niet en als ik hem dan op z'n rug leg, vindt hij dat niet prettig en begint-ie te piepen. De hik en de lucht worden denk ik veroorzaakt doordat hij de gulzig en snel drinkt. Ik vraag me af of ik iets kan doen om hem iets rustiger te laten drinken. Hij valt nu aan als een wolf en verslikt zicht bijna bij elke slok.
Ik weet niet of dat dé truc is, hoor, maar Lena dronk erg gulzig en kreeg daarbij veel lucht naar binnen. Mjin heftige toeschietreflex hielp ook niet echt mee. Na een tijdje drinken ging ze nóg onrustiger drinken en ik kwam er na een paar weken (het duurde even voor het kwartje vielquote:Op vrijdag 29 juli 2011 10:00 schreef Aventura het volgende:
Edit: je zei tussendoor: nee, ik laat hem rustig 20 minuten drinken, en hij drinkt dan ook als een malle. Misschien kan ik hem ontkoppelen en even rechtop zetten...het is een idee!
Sannne, als er geen bijzonderheden zijn, dan mag je baby vanaf 6 pond voor elke pond een uur doorslapen (dus als Elise bijv 7 pond weegt dan mag ze 7 uur doorslapen), maar ik geloof wel met een max van 8 uur?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 08:01 schreef Sannne het volgende:
Haha Niels en Harry
Ik zit weer met een vraag.. Elise is vandaag 2 weken oud en de nachten zette ik geen wekker meer omdat ze zich toch wel elke 2 a 3 uur meldde.
Tot vannacht dus. Ze heeft na de voeding van 2 uur geslapen tot half 8! Wow! Eh, oeps!
Dit mag en kan toch nog helemaal niet? En moet ik nu vandaag voedingen gaan inhalen?
Ze doet het verder perfect, ben niet meer onzeker of ze wel genoeg krijgt, ze groeit zichtbaar en heeft geweldige luiers.
Wanneer deden jullie baby's dit, en zal ik vannachttoch maar de wekker weer zetten?
Overigens heb ik sinds gisteren de Medela Swing en de Calma.
Heb even kort gekolfd als test en dat was grappig, het spoot eruit! Had binnen een paar seconde al een hele bodem in de fles..
Vandaag alles even steriliseren en een keer proberen!
Laat maar lekker doorslapen en zet je wekker op 6 uur na de laatste voeding. Dan heb jij even kunnen bijslapen en voor haar kan het geen kwaad.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 08:55 schreef Sannne het volgende:
Ik weet helaas maandag pas wat ze weegt. Afgelopen dinsdag woog ze 3270 gram. 100 gram onder haar geboortegewicht. Heb het vermoeden dat ze daar inmiddels wel overheen is....
Maar vind het gewoon een beetje eng omdat ze vorig weekend maar amper aankwam, maar goed ze is nu echt een totaal andere baby, tevreden, rustig, alert/wakker en poept en plast 100 keer beter..
Ik heb van de kraamhulp te horen gekregen dat er 4 max 5 uur ('s nachts) tussen twee voedingen mag zitten. Die 4 uur probeer ik overdag een beetje aan te houden, maar 's nachts zit er bij ons echt meer dan 5 uur tussen. Ik vind de manier van tellen wel gek (het moment van aanleggen is het moment van de voeding). Als ik bijv. om half 1 voed, dan neemt hij zijn laatste slokje om kwart over 1 ongeveer, soms nog later. Eigenlijk zou je dan vanaf dat moment verder moeten tellen. Stel dat baby daarn weer om 7 uur komt, zit er zogenaamd 6,5 uur tussen de voedingen, maar misschien legde ik hem pas om half 3 in bed!quote:Op zaterdag 30 juli 2011 08:37 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Sannne, als er geen bijzonderheden zijn, dan mag je baby vanaf 6 pond voor elke pond een uur doorslapen (dus als Elise bijv 7 pond weegt dan mag ze 7 uur doorslapen), maar ik geloof wel met een max van 8 uur?
Dus ik zou er gewoon lekker van genieten dat ze zo'n lange ruk maakt!
Wij waren 's nachts 3 kwartier tot een uur bezig met voeden, kolven en bijvoeden en dat moest elke 2 uur herhaalt worden. Kortom, 1 uur pauze, 1 uur aan de slagquote:Op zaterdag 30 juli 2011 09:27 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik vind de manier van tellen wel gek (het moment van aanleggen is het moment van de voeding). Als ik bijv. om half 1 voed, dan neemt hij zijn laatste slokje om kwart over 1 ongeveer, soms nog later. Eigenlijk zou je dan vanaf dat moment verder moeten tellen. Stel dat baby daarn weer om 7 uur komt, zit er zogenaamd 6,5 uur tussen de voedingen, maar misschien legde ik hem pas om half 3 in bed!
Ah kijk. Ook dat verschilt per cb dus. Hier had ze alleen een shitload aan folders bij zichquote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:13 schreef laiveneertiekje het volgende:
Aventura, bij ons had de wijkverpleegkundige wel een weegschaal bij zich, maar wij waren net de dag ervoor bij het inloopspreekuur geweest om te wegen, dus dat hebben we toen overgeslagen.
bij ons doen ze dat nooit. folders heb ik ook niet gehad dml maar dat zal wel zijn omdat het de 3de is.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:13 schreef laiveneertiekje het volgende:
Aventura, bij ons had de wijkverpleegkundige wel een weegschaal bij zich, maar wij waren net de dag ervoor bij het inloopspreekuur geweest om te wegen, dus dat hebben we toen overgeslagen.
Een vk die aanraad zelf een weegschaal te kopen?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:45 schreef Aventura het volgende:
Pessie, wat een moordschema. Wanneer kun je dan eten, douchen, boodschappen doen of de was? Ik wil echt niet zo geleefd worden. Enige wat ik doe is de begintijden in een schrift bijhouden, zo krijg ik een beeld van baby's eetpatroon. Ik noteer ook hoeveel luiers hij heeft. Over mijn melkproductie maak ik me niet zoveel zorgen. De laatste dagen geef ik hem per voeding soms 3x de borst, en af en toe ook tussendoor 1 als ik zie dat hij wil. De laatste 2 dagen zit ik op 6 grote voedingen en 2 keer 5 minuutjes tussendoor.
Over het cb, ik ga maandag even bellen om zeker te weten of ventje gewogen wordt. Want ook hier is maandag weeguur, en het zou zonde zijn als ik dat oversla omdat ik aannneem dat hij dinsdag gewogen wordt. Mijn vk raadde trouwens aan om zelf een weegschaal te kopen. Kost 'maar' 60 tot 70 euro en dan weet je het zeker', zei ze. Nou, ik vind het een pittige uitgave voor alleen de beginperiode!
Het klinkt allemaal wel heel bekend, ik ben een paar weken verder en het wordt echt makkelijker.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 20:26 schreef Aventura het volgende:
Omg CP, na 8 maanden pas plezier erin...ik vind het na 11 dagen al af en toe best zwaarVooral als ik weer eens 2,5 uur bezig ben omdat hij dan weer krampjes heeft, niet kan boeren, of tussendoor nog een keer zijn luier volpoept
Begrijp me niet verkeerd, ik heb alles over voor mijn kleine jongen en ik wil dus best (slaap) inleveren, maar ik had eigenlijk niet verwacht dat mijn leven zo erg in het teken zou staan van voeden. Ben wel blij dat het nu lukt en ik ga er vooralsnog zeker mee door. Ondanks het 'gedoe' vind ik het heerlijk dat we zo veel lichamelijk contact hebben. Zo leren we elkaar echt goed kennen. Mijn man is er al een beetje jaloers op, hij gaf de eerste dagen steeds de spuit/de fles en hij mist die momenten nu echt!
Ik zou er 's nachts 3 uur tussen laten ipv de 2 die de vk en de kraam ons opdroegen. Op die manier kun je namelijk net wat dieper slapen per keer, nou ja tenzij het kind eerder wakker wordt, ik deed bij Nathan altijd op verzoek met een maximum van... . Oh, en niet binnen 2 uur na de geboorte al bijvoeden. Ik weet nu dat de langzame start van de productie ook daaraan te wijten kan zijn geweest. Maar goed, bovenal hoop ik de volgende keer gewoon een 6-ponder te krijgen, zal tegen die tijd wel echt gaan zeggen dat ik goede groeiecho's wil (in plaats van gyn-bimbo's die me vertellen dat et echt wel 6 à 6.5 pond wordt en er vervolgens een geschrokken vk aan mn bed staat omdat ze nooit 5 pond had verwacht).quote:Op zaterdag 30 juli 2011 20:17 schreef CrazyPrincess het volgende:
Aventura, ik voedde elke 1,5 uur live en was dan ook gauw drie kwartier bezig. Ik heb wel wat traantjes gelaten en me gefrustreerd gevoeld omdat ik nergens anders aantoe kwam. Maar goed, ik vond het het waard en ging ervanuit dat het snel beter zou worden, dat heeft me op de been gehouden. Het duurde zeker een maand of 8 voor ik echt van het voeden kon genieten![]()
Pessie, hoe zou je het bij een volgende dan anders doen?
Krijgt ze er tanden bij?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 20:18 schreef Ticootje het volgende:
Leyla bijt me bij elke voeding. Zomaar opeens de hele dag. Bekend bij iemand?? 11 maanden??
wat als je kind na 3,5 maand niet meer wil en gewoon weigerde(mijn oudste) of zoals ik bij mijn middelste 24 uur aan je borst en slapen kende ze niet? zou je dan gewoon stug doorgaan tot jezelf zowat bij neer valt en je gezin eronder lijdt?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 21:26 schreef WupWup het volgende:
Ik snap (bewust gekozen) flesmama's juist minder sinds ik zelf mama benIk vind het oprecht zo makkelijk om borstvoeding te geven, dat ik me werkelijk niet kan voorstellen dat je kiest om in de weer te moeten met poeder en water en flesjes en spenen en een max aan voeding etc. En dan heb ik het nog niet eens over de gezondsheidsrisico's van kunstvoeding.
Oh en huishoudenWasda?
Ik weet dat ik makkelijk heb praten omdat die van mij als een malle groeit, maar ik heb helemaal niet gewogen. Het is een kwestie van checken of de luiers vol zitten, kijken naar je kind en kijken naar de kleren.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 23:00 schreef PM-girl het volgende:
En ik vind trouwens het advies om een weegschaal te kopen best raar. Huren, oké, maar liever erns per week wegen en leren vertrouwen op de luiers ed. Dat is moeilijk, maar gaat vaak toch vlug. Met een eigen weegschaal zou ik erg neurotisch worden en 6 keer per dag wegen!
Wat ik me dan afvraag he, is het materiaal van dat speentje dan ook flexibeler dan van een 'gewone' speen? Ik snap namelijk eigenlijk niet dat een kindje een speen pikt, want een tepel vormt bij het zuigen helemaal naar zijn/haar mond, terwijl een speen daarvoor te stug is.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 21:23 schreef Sannne het volgende:
Ow die witte stukjes in de poep? Dat heeft ze volop haha!
Aventura, klinkt zo herkenbaar! Ik was van te voren zoooo gedreven die bv te gaan geven, maar heb het echt zwaar onderschat. Wat kan het heftig zijn zeg! Maar tegelijkertijd ook weer zoooo bijzonder..
Dat ijverige snuutje die druk bezig is grote slokken uit mijn borst te halen, en na het drinken zo'n voldaan melkmondje met van die kraaloogjes die me tevreden aankijken..
Maar ik snap flesmama's beter sinds ik mama ben. Echt.
Ik heb echt niks te klagen, ik heb geen pijn meer, Elise drinkt hooguit 20 minuten (ze drinkt heel actief) en is daarna 9 van de 10 keer blij en tevreden. Ze snapt het, ik hoef niet bij te voeden... Maar het is gewoon dat je er toch de hele dag mee bezig bent, de onzekerheid, de gebroken nachten..
Maar toch was het voor mij de enige logische keuze. En ben heel blij die keuze gemaakt te hebben
CP, de Calma is een BV fles, hij bootst het drinken aan de borst na, baby's snappen deze fles vaak beter, verwarring komt minder vaak voor..
zie: http://www.medela.com/IW/(...)-feeding-device.html
Net zoiets als de breastflow dus. Ik weet eigenlijk niet waarom ik voor deze ging, heb er op mijn werk toen wat info over gekregen en heb er wat over gelezen en dat klonk goed.
Heb ook een avent-fles staan, maar zolang ze aan de borst drinkt denk ik dat de calma er mooi naast past.
Dat was hier het rare, hij dronk vaak genoeg, had voldoende volle luiers en hij oogde alert, maar kwam dus niet aan! Dat is wellicht een uitzondering, maar daarom is (zo nu en dan) wegen wel fijn als bevestiging, of als tegensignaal.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 23:06 schreef Juud79 het volgende:
[..]
Ik weet dat ik makkelijk heb praten omdat die van mij als een malle groeit, maar ik heb helemaal niet gewogen. Het is een kwestie van checken of de luiers vol zitten, kijken naar je kind en kijken naar de kleren.![]()
Die van mij ging in 6 weken tijd van maat 50 naar maat 62, die zag ik echt met de dag groeien en nog steeds. Ook vind ik voeden op verzoek ideaal, ze regelt het helemaal zelf, een dagje wat minder, dan weer een dag veel drinken. Zo'n baby kan dat best heel goed, al zijn er altijd gevallen waarbij het vast niet zo simpel is.
quote:Op zondag 31 juli 2011 09:00 schreef Ssserpente het volgende:
Potver, Lente lag net lekker te drinken, stopte, keek me aan en zei: 'Au!'
"Wat doet er pijn dan?" vroeg ik.
En ze beet zo in m'n tepel, expres!
Kuttekopje!
Nee hoor, dan meng je gewoon wat gekookt water (dat hebben ze overal) met water uit een flesje.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 21:45 schreef pessie het volgende:
Wupwup, wij waren in Duitsland bij een MacDonalds en ik wilde even een peutermenu op laten warmen, bleek dat ze daar geen magnetron hebben! Manlief en ik praatten er later over en kwamen tot de conclusie dat als je een flesbaby hebt je dan wel een serieus probleem hebt.
quote:
En Ivan dronk zijn melk ook op kamertemperatuur. Wij namen dan een pakje kant-en-klare voeding mee. Reuzemakkelijk.quote:Op zondag 31 juli 2011 12:16 schreef Fannetje het volgende:
[..]
Nee hoor, dan meng je gewoon wat gekookt water (dat hebben ze overal) met water uit een flesje.
Zoals je misschien al uit de context had begrepen, hadden we het over mama's die voor de bevalling al kiezen voor kunstvoeding (zonder moeten, zoals met medicatie of operaties, voor dat dat weer genoemd wordt...). Maar om je vraag te beantwoorden: in het eerste geval had ik hulp gezocht van een lactatiekundige en in het tweede geval precies hetzelfde als wat ik nu heb gedaan aangezien ik er ook zo ééntje had. Namelijk het jezelf (en omgeving) zo makkelijk mogelijk maken met dragen en samen slapen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 22:39 schreef Popples het volgende:
[..]
wat als je kind na 3,5 maand niet meer wil en gewoon weigerde(mijn oudste) of zoals ik bij mijn middelste 24 uur aan je borst en slapen kende ze niet? zou je dan gewoon stug doorgaan tot jezelf zowat bij neer valt en je gezin eronder lijdt?
heel eerlijk als ik veel geklooi had met bv zoals bij mijn middelste en het reilt en zeilt niet met de andere 2 kids en wij waren zelf dood ongelukkig was het hier wel einde oefening met bv.
maar het loop nu super ook met de andere 2 kids dan vind ik het gewoon allemaal prima.
nou moet ik eerlijk zeggen mijn 2 meiden vinden het ook super om te zien.
Ik heb de Breastflow en inderdaad, de speen vormt zich volledig naar de mond. De speen bestaat bij de Breastflow uit 2 delen: een buitenspeen die geheel flexibel is en een binnenspeen die meer op een harde tuut lijkt.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 23:07 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag he, is het materiaal van dat speentje dan ook flexibeler dan van een 'gewone' speen? Ik snap namelijk eigenlijk niet dat een kindje een speen pikt, want een tepel vormt bij het zuigen helemaal naar zijn/haar mond, terwijl een speen daarvoor te stug is.
Of is het meer dat de hap groter is bij zo'n Calma/Breastflow?
Mijn ervaring was heel anders. Een flesje is zo gemaakt en hoeft niet af te koelen tot de juiste temperatuur als je daar voorzichtig mee omgaat (en je hebt daar heel snel handigheid in). Rekken heb ik nooit hoeven doen terwijl Ivan een grote drinker was. Bovendien kun je ook flesvoeding op verzoek geven. Het voordeel van flesvoeding geven is daarnaast dat je het makkelijker uit kunt besteden, waardoor je niet meteen uit bad hoeft als de kleine eerder wakker wordt dan verwacht of zo.quote:Op zondag 31 juli 2011 12:59 schreef DaviniaHR het volgende:
Wb de hele dag bezig zijn met voeden, dat is ook zo met fv, maar dat is minder duidelijk. Je moet de spullen klaarmaken, evt. afkoelen tot de juiste temperatuur, rekken tot het weer tijd is, want meestal zit je met het schema en anders kom je over je maximum voeding heen, dan duurt het nog 20 minuten voor die fles leeg is, tel uit je winst.
Ook als je fv geeft schiet het huishouden er al snel bij in.
NB: Eli heeft vanaf 4mnd de fles gehad, dus ik heb enige ervaring ermee.
Ah, dank voor de uitleg. Was echt iets wat ik me al een tijdje afvroegquote:Op zondag 31 juli 2011 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb de Breastflow en inderdaad, de speen vormt zich volledig naar de mond. De speen bestaat bij de Breastflow uit 2 delen: een buitenspeen die geheel flexibel is en een binnenspeen die meer op een harde tuut lijkt.
Overigens zijn ze op het kinderdagverblijf de binnentuut eens kwijtgeraakt en het ging schijnbaar ook prima met alleen de buitenspeen.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:09 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Ah, dank voor de uitleg. Was echt iets wat ik me al een tijdje afvroeg
Mijn oudste dronk haar melk op een bepaald moment ook gewoon op kamertemperatuur. Ideaal.quote:Op zondag 31 juli 2011 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En Ivan dronk zijn melk ook op kamertemperatuur. Wij namen dan een pakje kant-en-klare voeding mee. Reuzemakkelijk.
Ik probeer het eerst even met het spul dat de huisarts me heeft voorgeschreven (Nystatine voor Lena, en ik gebruik een Miconazolcreme). Ik weet dat Gentiaan Violet volgens ervaringsdeskundigen beter en sneller werkt, maar er was hier pas iemand in het topic die zei dat dat tegenwoordig alweer betwist wordt. Nou ja, ik ben sowieso meer van dit soort dingen aan de huisarts overlaten in plaats van op eigen houtje aan de slag gaan. En ik heb een bloedhekel aan vlekken die niet meer uit kleding en zo te krijgen zijn.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:14 schreef DaviniaHR het volgende:
Claudia, balen van de spruw. Ik heb nog een potje GV in huis, dus als je wil mag je die wel lenen.
Ja! Daar baal ik dus echt heel erg van. Ik heb juist een fijne voorraad in de vriezer en ik heb geen benul welke melk niet besmet is. Op zich is alle melk redelijk recent. Ik heb me voorgenomen om de komende tijd, als de spruw naar mijn idee weg is, elke avond een flesje melk uit de voorraad te geven en zo de voorraad langzaam te vervangen. Ik heb begrepen dat de melk weer 'veilig' is als die heeft gekookt (of tegen de kook aan heeft gezeten?).quote:Op zondag 31 juli 2011 13:19 schreef mignonne het volgende:
Hou je er rekening mee dat melk die je nu kolft ook 'besmet' is? Hoe het daarmee zit weet ik niet, of je dat moet weggooien of niet, dat weten anderen wsl wel
Dat was ik Claudia, mijn lk meldde dat. Ik heb verder geen andere bron hoor, en ik weet ook niet precies wat de reden was. Het was niet zo dat zij het afraadde, maar ze noemde het wel. Zij gaf de voorkeur aan Daktarin, maar dat mag niet meer vanwege de dikte.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik probeer het eerst even met het spul dat de huisarts me heeft voorgeschreven (Nystatine voor Lena, en ik gebruik een Miconazolcreme). Ik weet dat Gentiaan Violet volgens ervaringsdeskundigen beter en sneller werkt, maar er was hier pas iemand in het topic die zei dat dat tegenwoordig alweer betwist wordt. Nou ja, ik ben sowieso meer van dit soort dingen aan de huisarts overlaten in plaats van op eigen houtje aan de slag gaan. En ik heb een bloedhekel aan vlekken die niet meer uit kleding en zo te krijgen zijn.Ik heb me voorgenomen om deze behandeling een kans te geven tot en met het volgende weekeinde en als de behandeling dan nog niet heeft aangeslagen dan ga ik GV proberen!
Ik ben flink aan het wassen en schoonmaken geslagen. Moet ik nu ook het beddengoed bijvoorbeeld vaker wassen?
Dat zei de huisartsassistente ook tegen mij, dat Daktarin niet meer voorgeschreven wordt voor de baby zelf omdat de kans op verslikking groter is.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:25 schreef PM-girl het volgende:
Dat was ik Claudia, mijn lk meldde dat. Ik heb verder geen andere bron hoor, en ik weet ook niet precies wat de reden was. Het was niet zo dat zij het afraadde, maar ze noemde het wel. Zij gaf de voorkeur aan Daktarin, maar dat mag niet meer vanwege de dikte.
Wat achterlijk?quote:Op zondag 31 juli 2011 13:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja! Daar baal ik dus echt heel erg van. Ik heb juist een fijne voorraad in de vriezer en ik heb geen benul welke melk niet besmet is. Op zich is alle melk redelijk recent. Ik heb me voorgenomen om de komende tijd, als de spruw naar mijn idee weg is, elke avond een flesje melk uit de voorraad te geven en zo de voorraad langzaam te vervangen. Ik heb begrepen dat de melk weer 'veilig' is als die heeft gekookt (of tegen de kook aan heeft gezeten?).
Waar ik ook van baal is dat ons kinderdagverblijf alleen medicijnen toe wil dienen als je een nieuwe, onaangebroken verpakking meegeeft. Ik vind het nogal zonde om apart voor het kinderdagverblijf nog een flesje Nystatine te regelen. In die zin zou GV dus handiger zijn geweest, want ik geloof dat je dat maar één keer per dag toe hoeft te dienen.
Dank voor de tips!
Ja, dan blijft het daar staan. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ze deze regel hebben. Misschien omdat sommige medicijnen na het moment van openen beperkt houdbaar zijn? Ik zal het sowieso nog even ter sprake brengen.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:27 schreef mignonne het volgende:
[..]
Wat achterlijk?
Waarom is dat? en moet je dan iedere dag een nieuwe onaangebroken verpakking meegeven? Of blijft het dan daar staan ofzo?
Wat een ellende, jullie ook (weer) spruw.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:30 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik ontdekte net ook weer witte puntjes die niet weg te vegen zijn...
Gaan we dus weer eens aan het uitkoken en heet wassen..
Rare is dat ik nu eigenlijk nog niet het gevoel heb dat ik het weer heb, maar ik ben ook gelijk maar weer met de nystatine aan het smeren gegaan. Ik had gelukkig nog een onaangebroken potje staan, dus ben ook gelijk maar weer met het behandelen van Bartje begonnen.
Ja maar er staat toch gewoon een houdbaarheidsdatum op het flesje? En er staat als het goed is een datum op het etiket waarop het recept aan Lena is voorgeschreven en dan staat er ook nog op dat het voor Lena is (ivm eventuele verwarring voor n ander kindje). Ik zie werkelijk niet wat t probleem isquote:Op zondag 31 juli 2011 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dan blijft het daar staan. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ze deze regel hebben. Misschien omdat sommige medicijnen na het moment van openen beperkt houdbaar zijn? Ik zal het sowieso nog even ter sprake brengen.
Ik denk dat ik de apotheek morgen even bel om te vragen of ze een heel klein flesje voor me kunnen fixen.
Naar aanleiding van je opmerking heb ik het volgende gevonden! Heel fijn, dankjewel. Daar kan ik meteen mee aan de slag en dan heb ik in ieder geval weer een voorraadje liggen voor de komende opvangdagen.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:38 schreef pessie het volgende:
Claudia, ik begreep ook dat je de melk kort kunt verhitten en dat dan de schimmels doodgaan. Even vragen aan 1 van de LK's die hier rondlezen.
Dit was nog eens een handige tip! Ik heb dus gisteravond/vannacht de melk van dat ik ook zelf echte spruwklachten had opgemaakt. Aangezien ik nu nog geen klachten heb ga ik er vanuit dat mijn melk nu schoon is..quote:Op zondag 31 juli 2011 14:14 schreef Claudia_x het volgende:
Ik lees op het borstvoedingsforum trouwens dat je de spruwmelk in de behandelingsperiode kunt geven zonder extra verhitting. We gaan deze week de spruwmelk er maar zoveel mogelijk doorheen jagen.
Fijn dat hij het kwijt is.quote:Op maandag 1 augustus 2011 10:24 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Dit was nog eens een handige tip! Ik heb dus gisteravond/vannacht de melk van dat ik ook zelf echte spruwklachten had opgemaakt. Aangezien ik nu nog geen klachten heb ga ik er vanuit dat mijn melk nu schoon is..
Bartje had gisteravond ineens weer twee stinkende poepluiers, en vannacht om half 4 kwam de echte poepexplosie.Dat was alles naar beneden toe afstropen, en hem gelijk onder de douche slingeren. Ik hoop dat het nu gewoon door blijft lopen, maar zal nog even overleggen over de lactulosesiroop met de huisarts..
Ik moest vooral erg lachen eigenlijk. Mijn vriend gaf een flesje, en terwijl hij daarmee bezig was hoorde ik de luier al volstromen. En ik lag net in bed toen mijn vriend riep dat ik toch even moest komen kijken. Het was allemaal zo vies dat even onder de douche de beste optie leek. Alleen jammer dat ik van het douchen net te wakker was, en nog een uurtje wakker heb gelegen daarna. Gelukkig was het er snel afgespoeld, en lagen we allemaal binnen een halfuur weer in bed daarna.quote:Op maandag 1 augustus 2011 12:54 schreef pessie het volgende:
Oef laiv, om half 4 een kind badderen, heftig! Gelukkig hier nooit gehad, die alles-loopt-eruit-sessies hadden wij alleen overdag meen ik. En dan vulde ik snel de emmer om hem erin te doen zodat ie weer lekker naar zwitsal rook.
Nou, ik ben zelf heel makkelijk geworden, maar het liefst bij de V&D (in Groningen zit daar een La Place) hebben ze mooie hoekjes, lekkere koffie/thee en taart! Maar goed ik ben biased, als het aan mij ligt ga ik 's ochtends naar binnen bij de V&D en kom ik 's avonds pas weer buitenquote:Op maandag 1 augustus 2011 17:51 schreef Sannne het volgende:
Oja nog even een vraagje; als jullie gaan winkelen in de stad, hoe doe je dat dan met voeden? Waar voed je?
Ik ben zoveel afgevallen (19 kg) dat ik niks meer pas (ben ook lichter dan voor de zwangerschap, lang leve de bv!) dus moet echt gaan shoppen maar durf nog niet zo goed...
Heb je een spiegel? Ga eens voor een spiegel zitten en voedt je kindje eens.. En kijk eens hoeveel er nu echt te zien is.. Dat valt meestal reuze mee. Je kan er nog een beetje een hydrofiel over je schouder leggen ofzo...quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:51 schreef Sannne het volgende:
Oja nog even een vraagje; als jullie gaan winkelen in de stad, hoe doe je dat dan met voeden? Waar voed je?
Ik ben zoveel afgevallen (19 kg) dat ik niks meer pas (ben ook lichter dan voor de zwangerschap, lang leve de bv!) dus moet echt gaan shoppen maar durf nog niet zo goed...
Geef het wat tijd, dat komt waarschijnlijk wel. Ik zei voordat ik borstvoeding ging geven ook altijd dat ik dat echt niet in het openbaar zou kunnen, nou, bij mij is het echt van kind wil eten, kleding los en hoppa, eet smakelijkquote:Op maandag 1 augustus 2011 18:24 schreef Sannne het volgende:
Elise zet echt dr keel los zodra ze honger krijgt, dus eigenlijk is dat heel onhandig haha.
Maar ja in een rustig restaurantje moet het wel te doen zijn denk ik. Wel spannend idd!
Ben niet zo'n public-voedster denk ik..
Ik hoop dat het gaat werken..quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 09:58 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb inmiddels ook al 'wild' zitten voeden, in de dierentuin!Ook in het parkje. Wel wat gedoe met een tepelhoedje, maar het gaat.
De spruwpijn is helaas nog niet over, ondanks de nystatine. Ik heb net de ha gesproken en hij schrijft nu fluconazol voor, dat was bij de oudste het enige dat hielp. Hopelijk nu ook.
Ik zou niets liever willen, maar dan moet mijn manneke wel meewerken!quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 10:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik hoop dat het gaat werken..
Tepelhoedje zou je kunnen overwegen om af te bouwen.
Haha, als hij opzich goed drinkt kun je het af en toe eens proberen.. Pessie heeft ook een tijd met gevoed en af kunnen bouwen.. Misschien ff pmmen, misschien heeft ze tips.. En aan de andere kant, Oeke heeft volgens mij dik 2 jaar gevoed met..quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 10:08 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ik zou niets liever willen, maar dan moet mijn manneke wel meewerken!
ze hebben bij de prenatal ook bh met vulling. ik heb er een. hij werkt ook fijner dan zo slappe ding.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 10:01 schreef Ticootje het volgende:
Ik draag geen voedingskleding en ook geen voedingsbh meer... Ik flop gewoon zo mn ding eruit no problem. En ik vind een bh met wat vulling toch wat fijner dan die voedingsdingen zonder beugel enzo. Het zit wat mooier.
Dat doe ik ook, maar ik vind het altijd lastig om dan mijn tiet subtiel naar buiten te toveren. Gezien het formaat moet ik die echt uit mijn bh tillen, dat gaat nogal lastig met 1 hand en zeker als ik ook nog probeer het bedekt te doen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:16 schreef Pvoesss het volgende:
Ik doe altijd een extra laagje aan zodat mijn t shirt omhoog kan en mijn topje mijn buik bedekt.
Onze vent weegt nu 4345 gram! Hij is afgelopen week dus nog 200 gram aangekomen. Geboortegewicht was 4145 gram. Het gaat hartstikke goed! De verpleegkundige gaf verder aan dat het prima is dat hij 6 uur achter elkaar slaapt. Hij is ook heel alert en lekker hongerig als hij wakker is. Het is gewoon zijn ritme! Fijn om te horen. Ik dacht al wel dat het goed zou zijn. Vannacht had ik namelijk weer eens de wekker gezet, maar meneer wou dus gewoon écht niet drinken. Nog 1,5 uur heb ik wakker gelegen voor het geval dat, maar nee hoor. Dat is dus zonde van mijn nacht en ik doe het dus ook niet meer! hij reguleert het zelf wel. Ik maakte me ook nog zorgen om om mijn zachter aanvoelende borsten, blijkt dus dat dat heel normaal is. Ik dacht harde borsten=voeding, maar na een tijdje blijken je borsten dus wat normaler aan te gaan voelen, terwijl er wel gewoon melk wordt aangemaakt/in zit. Verder gaf ze nog de tip op ventje op zijn zij te leggen met een handdoek in zijn rug om hem zo makkelijk in slaap te laten vallen. Slaapt hij, dan voorzichtig op zijn rug leggen. Ga ik proberen als hij niet meteen slaapt na een voeding.quote:Op maandag 1 augustus 2011 17:31 schreef Sannne het volgende:
Die nachtelijke baddersessies zijn vooral achteraf heel leuk haha. Ik heb het gelukkig ook nog niet meegemaakt..
Aventura, hoe was het wegen?
Hier zooo goed, Elise is in 1 week 430 gram gegroeid!Van 3270 naar 3700 gram, en haar geboortegewicht is 3372. Ben zo trots!
Mag nu echt op verzoek gaan voeden, mag het 2-uurs ritme los gaan laten. Maar we zullen zien wat Elise daar zelf van vindt
Hoezo dat nou weer? Ik slaap gewoon op mn buik hoor, in mn zwangerschap ook..quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:09 schreef Pvoesss het volgende:
Terwijl op de rug ze ook net zo makkelijk in hun eigen kots kunnen stikken
Ik geloof niet zo in de rug ligging.. Mijn V is pas sinds een weekje of redelijk tevreden op zijn zij.
Hij is een echte buikslaper. Net als ik maar ik kan pas weer op mijn buik als ik geen borstvoeding meer geef natuurlijk. Anders hapt die midden in de nacht zo zielig in het rond :
Ik denk dat de koppeling BV - KV en wiegendood ook weer te maken heeft met het aantal rokende moeders.... als je tijdens je zwangerschap al niet kon stoppen dan is de kans groot dat dat ook niet lukt als de baby er is, en ik ga er vanuit dat er weinig rokende moeders zijn die borstvoeding geven.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:14 schreef Ticootje het volgende:
Oh en het niet geven van borstvoeding draagt ook bij aan een hoger risico op wiegendood. Het aantal moeders dat begint met borstvoeding is ook enorm gestegen weer. Helaas is het nog wel steeds zo dat zo rond de 3 maanden nog maar iets van 30% van de kinderen borstvoeding krijgen.
Ik ga ff cijfers opzoeken. Altijd leuk.
ik ben ook weer begonnen, buiten roken, als kinderen op bed liggenquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat de koppeling BV - KV en wiegendood ook weer te maken heeft met het aantal rokende moeders.... als je tijdens je zwangerschap al niet kon stoppen dan is de kans groot dat dat ook niet lukt als de baby er is, en ik ga er vanuit dat er weinig rokende moeders zijn die borstvoeding geven.
Hoewel ik er toevallig wel 2 ken
Ik heb nu nog gemengde gevoelens over de duur van de borstvoeding. Ik ga op 3 oktober weer aan de bak. Werk 3 dagen per week op kantoor en 1 dag per week thuis. Dat wordt dan dus kolven. Daar zie ik wel tegen op. Verder vind ik het ook eigenlijk zo'n vies gekledder met spuugdoekjes, lekkende tieten, natte beha's, nat voedingskussen, nat hoeslaken, tepelhoedjesquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:14 schreef Ticootje het volgende:
Oh en het niet geven van borstvoeding draagt ook bij aan een hoger risico op wiegendood. Het aantal moeders dat begint met borstvoeding is ook enorm gestegen weer. Helaas is het nog wel steeds zo dat zo rond de 3 maanden nog maar iets van 30% van de kinderen borstvoeding krijgen.
Ik ga ff cijfers opzoeken. Altijd leuk.
En dat lekkere zure melkluchtje erbijquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:38 schreef Aventura het volgende:
[..]
Verder vind ik het ook eigenlijk zo'n vies gekledder met spuugdoekjes, lekkende tieten, natte beha's, nat voedingskussen, nat hoeslaken, tepelhoedjes![]()
Haha... Ik vind je post best grappig opzich!quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:38 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik heb nu nog gemengde gevoelens over de duur van de borstvoeding. Ik ga op 3 oktober weer aan de bak. Werk 3 dagen per week op kantoor en 1 dag per week thuis. Dat wordt dan dus kolven. Daar zie ik wel tegen op. Verder vind ik het ook eigenlijk zo'n vies gekledder met spuugdoekjes, lekkende tieten, natte beha's, nat voedingskussen, nat hoeslaken, tepelhoedjesMaar goed, daarop laat ik het natuurlijk niet afketsen. De gezondheidsvoordelen en natuurlijk het hele intieme dicht bij je baby zijn zorgen ervoor dat ik het wilde geven en dat ik het nu ook volhoud. Denk wel dat 6 maanden voor mij de absolute max is. En dat dan alleen als het kolven me goed af gaat en het ritme nu lekker blijft gaan. Ik lees ook jullie verhalen over spruw... Als er problemen komen zou het wel kunnen dat ik na 3 maanden al stop. Maar goed, dat zeg ik nu. Voorlopig ga ik door, het gaat prima verder.
uhuh... Leyla spuugde in het begin zoveel.. Echt zo 3x op een dag gewoon met golven over mij heen, tussen mn borsten, in mn haar... En natuurlijk ga je niet 3x op een dag onder de douche staan, dus gewoon ff washand erover en omkleden.. Dat je vent thuis komt en opmerkt : goh jullie ruiken hetzelfde...quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:40 schreef Sannne het volgende:
[..]
En dat lekkere zure melkluchtje erbij
Ik deed babymassage en van die groep was er ook nog 1 andere moeder die borstvoeding gaf en aan het einde van de cursus was ze aan het afbouwen en 1 andere moeder die gemend gaf.. De rest inderdaad kunstvoeding.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:47 schreef laiveneertiekje het volgende:
Aventura, het wordt beter, Bartje is nu 2 maanden, en lekkende borsten tussendoor heb ik alleen nog maar bij een voeding als er een tsr is. Hij spuugt nu ook minder heb ik het idee, en alles wordt een stuk minder nat de laatste weken.
Ik moet nog uit gaan zoeken of er op mijn werk(middelbare school) een kolfruimte is. Ik ga denk ik proberen om zo lang mogelijk door te gaan, maar misschien valt het wel erg tegen als ik eenmaal aan het werk ben.
Van de zwangerschapscursus waren er 5 vd 6 die borstvoeding wilden gaan geven, maar uiteindelijk ben ik geloof ik nog de enige die borstvoeding geeft. De rest is al overgestapt op de fles, meestal al binnen 3 weken.
Ik heb 5 maanden Dottir op 1 kant gevoed. Van rugby zo doorschuiven naar die andere houding waarvan ik de naam niet meer weet. Advies van de LK: zo kon ik met mijn dominante hand het hoofdje ondersteunen. De gewoonte is erin gebleven, ik wissel pas de laatste maand af en toe om.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:30 schreef Aventura het volgende:
En over een afgeplat koppie icm borstvoeding; dat is dan weer gunstig, want dan ligt de baby meermalen per dag afwisselend met de ene kant van zijn hoofd op je arm of kussen.
Dat dacht ik ook, maar over een week is ze 6 maanden en ik geloof niet dat ik al wil stoppen. Ik kan niet meer in 2x kolven 2 voedingen bij elkaar sprokkelen, dus krijgt ze 1 fles kunstvoeding op het kdv (3x kolven op werk gaat me te ver). Liefst zou ik relatief snel afbouwen naar 2 borstvoedingen per dag en niet kolven, maar ik ben bang dat ik dan in no time droog trek. Daarom nog maar even door zo.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:38 schreef Aventura het volgende:
Denk wel dat 6 maanden voor mij de absolute max is. En dat dan alleen als het kolven me goed af gaat en het ritme nu lekker blijft gaan
Dat boekjequote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:34 schreef Twinkly het volgende:
Niels is net gaan slapen zonder borst! Ik had hem verteld dat we niet zouden drinken bij mama maar dat Niels in bed zou gaan liggen en mama hem een verhaaltje voor zou lezen (echt zo'n vout boekje
). En dat vond hij goed
Niels is een buikslaper. Maar hij heeft volgens mij toch heel ietjes een afplatting aan de zijkant, omdat hij altijd op dezelfde kant van zijn hoofd sliep.
Ik heb geen ervaring met kolven op het werk, maar de bv op zich wordt echt alleen maar makkelijker en die natte kledderboel houdt echt een keer opquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 13:38 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik heb nu nog gemengde gevoelens over de duur van de borstvoeding. Ik ga op 3 oktober weer aan de bak. Werk 3 dagen per week op kantoor en 1 dag per week thuis. Dat wordt dan dus kolven. Daar zie ik wel tegen op. Verder vind ik het ook eigenlijk zo'n vies gekledder met spuugdoekjes, lekkende tieten, natte beha's, nat voedingskussen, nat hoeslaken, tepelhoedjesMaar goed, daarop laat ik het natuurlijk niet afketsen. De gezondheidsvoordelen en natuurlijk het hele intieme dicht bij je baby zijn zorgen ervoor dat ik het wilde geven en dat ik het nu ook volhoud. Denk wel dat 6 maanden voor mij de absolute max is. En dat dan alleen als het kolven me goed af gaat en het ritme nu lekker blijft gaan. Ik lees ook jullie verhalen over spruw... Als er problemen komen zou het wel kunnen dat ik na 3 maanden al stop. Maar goed, dat zeg ik nu. Voorlopig ga ik door, het gaat prima verder.
In Nederland is het pas in oktober. (Geen idee waaromquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:55 schreef mignonne het volgende:
http://www.worldbreastfeedingweek.org/
blijkbaar is het deze week World Breastfeeding Weekwissiknie
Het is ook even de handigheid erin krijgen denk ik. Het is nu nog eveneen operatie elke keer, met kussens en hoedjes en doekjes enzo. Gister deed ik het voor het eerst op de bank beneden, gewoon met het koppie op mijn onderarm en dat ging eigenlijk ook prima.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:25 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Dat boekje![]()
[..]
Ik heb geen ervaring met kolven op het werk, maar de bv op zich wordt echt alleen maar makkelijker en die natte kledderboel houdt echt een keer opIk voed nu bijna 14 maanden en kan me de stuwing en natte lakens enzo niet eens meer herinneren
Grappig wel dat er schijnbaar veel mensen zijn die het knap vinden als vrouwen 'lang' voeden. Maar als je enige referentie die eerste weken/maanden is kan ik mer er wel weer iets bij voorstellen, die zijn ook zwaar. Maar nu? Hophop, tussendoor even drinken en vrolijk weer verder spelen/slapen. Ideaal
OK, voor zover mijn pro-borstvoedingbetoog![]()
ja zoiets stond me inderdaad ook bij, ik dacht dat wup dat vertelde.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:57 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
In Nederland is het pas in oktober. (Geen idee waarom)
quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 16:09 schreef Poppedein het volgende:
Ik verheug me nu al op de heerlijke droptetjes die we dan weer uit mogen delen
Das de enige borstvoeding die niet zo best voor je is
Waar heb je die vandaan?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 16:09 schreef Poppedein het volgende:
Ik verheug me nu al op de heerlijke droptetjes die we dan weer uit mogen delen
Das de enige borstvoeding die niet zo best voor je is
Zodra de boel niet meer lekte ging ik gewoon weer zonder slapen ja.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 16:41 schreef Juud79 het volgende:
Ik vond de bv de eerste twee weken ook veel meer gedoe dan nu met ruim 7 weken op de teller...
Heel soms 's nachts een natte plek in mijn bh, omdat ze dan maar eens borst drinkt ipv twee.
Ik voed overdag zittend, kind gewoon op de arm, ik zou t nog zittend op een krukje kunnen tegenwoordig en dat met mijn grote boobies. Het enige dat ik nodig heb is een spuugdoekje of hydrofiel, Lientje laat nog wel eens de melk uit haar mond lopen of er lekt iets langs.
's Nachts doe ik alles liggend, haar pakken en terugleggen, alleen voor een schone broek kom ik overeind.
Ow en hoe doen jullie dat 's nachts? Ik draag nog steeds mijn bh en heb ook wel het idee dat dat nodig is ivm de tietpads. Wanneer stopt dat en kan je weer gewoon zonder bh slapen, want naast dat het er zo raar uit ziet met alleen een bh aan slapen, vind ik het ook zo vervelend om iets dat strak zit om mee heen te hebben als ik slaap.
Bleven die zitten? Bij mij lagen ze er altijd binnen de minuut af.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 18:02 schreef Leandra het volgende:
Ik heb 's nachts een hele tijd Lilypadz gebruikt, die konden zonder BH
wow wat heerlijk! zodra er hier gehuild word lekt het al.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:00 schreef Sonnetje85 het volgende:
ik heb nooit met bh geslapen..
Bij ging t pas lekken bij aanleggen(de andere kant dus)
dat heb ik nooit gehad, sowieso lekte t hier ook niet veel.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:11 schreef Popples het volgende:
[..]
wow wat heerlijk! zodra er hier gehuild word lekt het al.
was bij mij ook, ik lek er gewoon teveel voor en dan worden die dingen te nat waardoor t niet meer houdt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 18:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bleven die zitten? Bij mij lagen ze er altijd binnen de minuut af.
Die ervaring maakt ook dat ik er nu (redelijk) relaxed mee om kan gaan. En gestimuleerd door jouw en Ticootjes posts heb ik vanmiddag een kant geprobeerd en die ging redelijk goed zonder!quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:15 schreef pessie het volgende:
PMG wist niet dat dit je 2de is! Wat leuk! Fijn dat je dus al ervaring hebt met tepelhoedjes en dat je weet dat het waarschijnlijk op een gegeven moment wel zonder lukt.
Ja hoor, tenzij ik heel erg lekte, maar ook toen ik af en toe nog een nachtvoeding deed ging het over het algemeen prima.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 18:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bleven die zitten? Bij mij lagen ze er altijd binnen de minuut af.
Welke pads gebruik je?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:31 schreef Sannne het volgende:
Bij mij gaan dr 2 van die pakken tepelpads per week doorheen.. En kletsnat dan he! Als ik ze uitknijp kom ik wel aan mn voorraad voor in de vriezer :p
Hema is goedkoperquote:
Fijnquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 21:48 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Die ervaring maakt ook dat ik er nu (redelijk) relaxed mee om kan gaan. En gestimuleerd door jouw en Ticootjes posts heb ik vanmiddag een kant geprobeerd en die ging redelijk goed zonder!
Dat van de avonden hoor je wel vakerquote:Op woensdag 3 augustus 2011 07:28 schreef Aventura het volgende:
Ik heb hem na het posten nog 10 minuten gevoed, hij ligt nu pas net weer aan. In de tussentijd heb ik geslapen. Ik weet niet waarom-ie toen wel ineens sliep, ik denk combi van vermoeidheid en donker (de laatste voeding deed ik met het licht uit). Hopelijk gaat het vanavond beter, maar het lijkt er wel op dat de uren tussen 18 en middernacht altijd wat onrustiger zijn.
Volgens mij is dat simpelweg afhankelijk van hormonen, ja dus denk ik. Na een 2de bevalling maak je precies dezelfde hormonen aan als na een eerste bevalling, als je dan stimuleert creëer je een productie. Maar goed, ik ben geen LK dus ik wacht even af wat de anderen hiervan zeggen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:12 schreef Keshet het volgende:
Er is iets wat ik me al een tijdje afvraag.
Als je bij een 1e kindje onvoldoende melkklierweefsel hebt aangemaakt door te weinig stimulatie in de beginperiode; komt dat dan nog wel goed bij een eventueel tweede kindje?
Ja hoor. nieuwe ronde nieuwe kansen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:12 schreef Keshet het volgende:
Er is iets wat ik me al een tijdje afvraag.
Als je bij een 1e kindje onvoldoende melkklierweefsel hebt aangemaakt door te weinig stimulatie in de beginperiode; komt dat dan nog wel goed bij een eventueel tweede kindje?
Ik durfde het niet te vragenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:25 schreef Keshet het volgende:
Oh: Even een sidenote: Ik heb geen nieuws aan te kondigen hoor!
Ik had inderdaad gewoon zelfde stuwing, maar je hebt ervaring dus je weet wat beter wat werkt.. Zo heb ik bij Jen echt tot dag 4 doorgelopen... Bij Leyla had ik vanaf dag 2 al melk en toen de stuwing begon meteen bij harde plekken gaan kolven.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:25 schreef Keshet het volgende:
Dank voor de antwoorden ladies!
't leek mij ook logisch dat het in theorie gewoon zou moeten lukken maar toch zat er een stukje twijfel. Ik lees hier vaak dat het voeden van een tweede vanaf de start vaak makkelijker gaat dan bij de 1e. Je hebt natuurlijk al ervaring; dat zal 't vast een stuk makkelijker maken maar ik had bedacht dat je borsten ook al melkklierweefsel van de 1e hebben en dat dus meteen kunnen gebruiken.
Ofzo. Ik had in ieder geval een hele theorie.![]()
Heb je bij een tweede eigenlijk weer dezelfde stuwing als bij een eerste?
Oh: Even een sidenote: Ik heb geen nieuws aan te kondigen hoor!
Dat is ook de reden dat ik een beetje twijfel had. De tweede keer voeden gaat hier makkelijker, maar het valt inderdaad niet uit te sluiten dat het gewoon door mijn eigen routine komt.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:25 schreef Keshet het volgende:
't leek mij ook logisch dat het in theorie gewoon zou moeten lukken maar toch zat er een stukje twijfel. Ik lees hier vaak dat het voeden van een tweede vanaf de start vaak makkelijker gaat dan bij de 1e. Je hebt natuurlijk al ervaring; dat zal 't vast een stuk makkelijker maken maar ik had bedacht dat je borsten ook al melkklierweefsel van de 1e hebben en dat dus meteen kunnen gebruiken.
Vervelend! Opgevouwen spuugdoekjes, papieren zakdoekjes of hydrofiel washandjes tot die tijd?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:46 schreef Aventura het volgende:
Ik zit zonder compressen. Mijn arme man had gister bij de Jumbo een medewerker en een bedrijfsleider erbij gehaald en ze zijn allemaal gaan zoeken naar compressen. Niet gevonden.
Bij Appie heb je ze gewoon van huismerk...misschien ga ik vandaag zelf wel even naar de Etos. Mijn eerste keer in een winkel sinds ong. 6 weken ofzo.
Doormidden geknipte inlegkruisjes, maandverband, kraamverband?quote:
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 14:35 schreef Twinkly het volgende:
Was het niet zo dat in de begin periode prolactine receptoren tot expressie komen onder invloed van stimulatie. Dus dat onvoldoende stimulatie leidt tot te weinig receptoren en daardoor te weinig melk wanneer de vraag, toe begint te nemen wanneer het kindje ouder wordt?
Gezellig! Kom ik deze keer wel bij jullie zittenquote:WBW, daar wil ik wel naartoe!
Ik heb even opgezocht wat clusteren is en daar lijkt het wel op ja!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 09:40 schreef pessie het volgende:
Aventura klinkt als clusteren.
Wat betreft pads, ik gebruikte natusan. Eerst had ik etos pads maar daar kreeg ik uitslag van (en jeuk) en Hema pads hebben geen plakkertje, vandaar.
PM-girl ik probeerde altijd Nathan's favoriete kant zonder, ben vergeten welke kant dat was.
Ah ja, mijnes woog bijna 4,3 kg. Die heeft allicht misschien ook wat meer kracht gehad destijds om het allemaal weg te drinken. ofzo?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 20:24 schreef Sannne het volgende:
Ik heb die ervaring ook in de kraamzorg Mignonne.. Mijn allerlaatste gezin nog, zij kolfde op dag 1 al een volle fles.. Ze was bij 2 mnd zwangerschap gestopt met de BV van haar oudste.
Wel had ze flinke stuwing, haar dochter kon de melk gewoon niet wegdrinken..
1.) ja en ja.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 20:26 schreef Sannne het volgende:
Even wat vraagjes trouwens
1.) Eten jullie chocola en drinken jullie frisdrank? (ivm krampjes?)
2.) Hebben jullie iets gebruikt tegen de krampjes, of iets anders gedaan?
3.) Elise kan enorm scheetjes laten en heeft af en toe een half uurtje krampjes.. Maar die scheten, die klinken echt enorm hard! En dan zo 10 achter elkaar.. Is dat wel oke?
je wilt niet weten wat ik wegtank op een dag aan colaquote:Op woensdag 3 augustus 2011 20:32 schreef Sannne het volgende:
de mevrouw van het CB zei dat ik om krampjes te voorkomen cola en chocola kon laten staan. Zijn precies mijn 2 verslavingen, ik heb het al een paar dagen laten staan nu maar is het wel nodig vraag ik me af..
Ik gebruik ook infacol maar merk nog geen verschil..
Boeren moet ik eens beter op gaan letten idd, tnx voor de tip!
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 14:41 schreef WupWup het volgende:
Gezellig! Kom ik deze keer wel bij jullie zitten
Hoe oud is Elise nu eigenlijk? Poept ze nog wel mooi?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:31 schreef Sannne het volgende:
In de afgelopen chocola en cola-loze dagen heb ik geen verschil gemerkt dus ik heb net maar een chocotoffje genomen
Eventueel kan ik wel caffeinevrije cola drinken..
Juud zo doet Elise ook, precies zo. Even een half uurtje miepen, maar vannacht had ze toch flinke krampen voor het eerst.
Vandaag heeft ze ook minder zware plasluiers trouwens.. Ze drinkt wel vaak, maar echt maar 1 borst. Die tweede krijg ik er onmogelijk in. Lijkt ook wel of mn borsten iets voller zijn.
Ze verslikte zich net enorm.. Arm kind.
Ze is wel 10 a 20 minuten flink aan het slikken dus ik ga maar weer gewoon zo door. Kon ik maar zien wat er in ging..
Hoe oud is je madam? Zou ze niet eigenlijk ook tevreden zijn met wat minder? Ik begrijp dat veel bvkindjes uit de fles gewoon doordrinken tot het op is, maar op zich best goed gaan op iets minder.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:33 schreef krijtlijk het volgende:
Ik kom even klagen hoor.
Madam drinkt op het kdv ruim 400 cc weg en met kolven krijg ik er totaal maar 200 cc uit.
Nu probeer ik thuis elke keer extra te kolven zodat ik wel genoeg mee kan geven naar het kdv.
Maar eigenlijk wil ook wel weer eens een keertje uit in het weekend maar dat kan dan niet omdat ik dan niet genoeg melk in de vriezer heb liggen.![]()
Einde klaagpost.
Edit, nog even verder klagen.
Het helpt ook niet mee dat ik moet kolven in een vies stoffig douschehok.
En de melk staat in de koelkast in de kantine en om 3 uur doet de kantinemiep deze op slot, zodat ik weer op zoek moet naar iemand die toevallig daar een sleutel van heeft. Grrrr
Elise is 2 weken en 4 dagen en ze heeft wel meer dan 4 plasluiers, alleen een paar dagen geleden waren ze propvol en nu zo'n 4 a 5 propvolle en de rest kleinere plasjes. Misschien stel ik me wel aanquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:44 schreef pessie het volgende:
[..]
Hoe oud is Elise nu eigenlijk? Poept ze nog wel mooi?
En wat betreft zien wat erin gaat, dat zie je vooral door wat eruit gaat. Dus inderdaad minimaal 4 plasluiers en afhankelijk van de leeftijd dagelijks nog een poepluier (als ze al 2 maanden blijkt te zijn is dat uiteraard anders).
Klinkt in mijn oren alsof het goed gaat! 9 a 10 keer drinken is echt niet gek hoor! Nathan dronk ook wel zo vaak op die leeftijd. Wat betreft plassen weet ik het ook niet goed, Nathan produceerde 4 echte natte luiers per dag en dan her en der nog wat. Altijd kantje boord voor mijn idee maar hij leeft nog steeds dus het zal wel goed geweest zijnquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef Sannne het volgende:
[..]
Elise is 2 weken en 4 dagen en ze heeft wel meer dan 4 plasluiers, alleen een paar dagen geleden waren ze propvol en nu zo'n 4 a 5 propvolle en de rest kleinere plasjes. Misschien stel ik me wel aanMaar waarom wordt het dan minder..
Haar poep is dun en knalgeel, elke luier poept ze wel.. Witte bolletjes erin ook.
Volgens mij gaat het wel goed, ik baal alleen van mezelf, dat ik echt om alles onzeker word..
Ze is in 1 week 430 gram aangekomen dus ik moet niet miepen
Edit: Ze drinkt zo'n 9 a 10 keer per dag dus ook zoveel luiers
Hoeveel voedingen drinkt ze daar en hoe groot zijn die? Hoelang doet ze over een fles? Is ze na een fles tevreden of lijkt ze nog meer te willen? Laat ze wel eens iets van haar fles staan? Geeft ze wel eens voeding terug? Misschien helpt het om dit op een rijtje te zetten en te kijken of ze niet minder per fles kan drinken. Zoiets simpels als een andere speen of andere fles kan al verschil maken. Als ze doordrinkt om zuigbehoefte te bevredigen kunnen ze haar misschien na de fles nog een speentje geven of haar eventjes afleiden.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:33 schreef krijtlijk het volgende:
Ik kom even klagen hoor.
Madam drinkt op het kdv ruim 400 cc weg en met kolven krijg ik er totaal maar 200 cc uit.
Nu probeer ik thuis elke keer extra te kolven zodat ik wel genoeg mee kan geven naar het kdv.
Maar eigenlijk wil ook wel weer eens een keertje uit in het weekend maar dat kan dan niet omdat ik dan niet genoeg melk in de vriezer heb liggen.![]()
Einde klaagpost.
Wij hebben Truus een tijdje de avondvoeding met de fles gegeven. Een avent met speentje 2. Bewust niet hoger, zodat ze wel wat moeite moet doen voor het drinken (net als aan de borst)quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoeveel voedingen drinkt ze daar en hoe groot zijn die? Hoelang doet ze over een fles? Is ze na een fles tevreden of lijkt ze nog meer te willen? Laat ze wel eens iets van haar fles staan? Geeft ze wel eens voeding terug? Misschien helpt het om dit op een rijtje te zetten en te kijken of ze niet minder per fles kan drinken. Zoiets simpels als een andere speen of andere fles kan al verschil maken. Als ze doordrinkt om zuigbehoefte te bevredigen kunnen ze haar misschien na de fles nog een speentje geven of haar eventjes afleiden.
Hoevaak kolf je en hoeveel kolf je per keer? Lukt het je om meer dan één keer een toeschietreflex te krijgen? Wat voor kolf gebruik je? Kolf je enkelzijdig of dubbelzijdig? Hoelang kolf je per keer? Pas je borstcompressie toe? Heb je syntocinon al geprobeerd om je toeschietreflex een handje te helpen? Heb je al wat zitten experimenteren met de standen van je kolf?
Dit is een zakje basis pyamapapje fijne granen zonder toegevoegd suiker. Staat ook geen suiker bij de ingrediënten. Nou ja, ik probeer dit wel even met gewone melk, de enige keer eerder dat ik pap heb gemaakt van moedermelk was een half jaar geleden ofzo en dat wilde hij niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 10:15 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik heb ook zo;n zakje avondpapje gehad, die moet alleen met water gemaakt worden.
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben vanochtend bij een lactatiekundige geweest. De spruwbehandeling leek niet aan te slaan en ik begon te twijfelen over mijn diagnose. Ik ben ontzettend goed geholpen! Haar diagnose was spruw als een gevolg van niet goed aanleggen (lees: Lena te veel met het puntje van mijn tepel voeden). Ik heb gentiaan violet meegekregen, eenvoudig toe te passen tips voor beter aanleggen en ik moet mijn borsten komende dagen minder belasten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |