abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:29:25 #1
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99423611

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt

[ Bericht 43% gewijzigd door PietjePuk007 op 14-07-2011 19:38:45 ]
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:37:02 #2
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99423908
De Telegraaf vandaag:

quote:
Huis nog te duur

AMSTERDAM - Nederlanders peinzen er niet over om nu een huis te kopen. Zelfs de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting kan ze vooralsnog niet over de streep trekken.

meer...
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:48:10 #3
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99424407
(en de topic history is terug :) )
pi_99424424
De huizen waren altijd al te duur. Door de hypotheekrenteaftrek is dat gekomen. Daardoor werd de vraag groter en dat dreef de prijs op. Iedereen die in een koophuis woont dat nog lang niet is afbetaald heeft gewoon gebakken lucht gekocht. Daarnaast hebben de makelaars ook meegeprofiteerd. Huizen krijgen weer normale waarden als je de renteaftrek afschaft.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
pi_99424471
OMG, de maatregel is amper 1 week actief en de Telegraaf meldt al dat het geen effect heeft :') _O-
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:52:08 #6
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99424574
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:49 schreef PierreBetfair het volgende:
OMG, de maatregel is amper 1 week actief en de Telegraaf meldt al dat het geen effect heeft :') _O-
Dit is een onderzoek naar de mening van Nederlanders. En dat kun je op ieder moment uitvoeren.

Overigens weerhield die korte termijn de NVM makel-leugenaartjes er niet van om overal haleluja-verhalen af te steken :') _O- :r
pi_99424938
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:48 schreef RonnieHansen het volgende:
De huizen waren altijd al te duur. Door de hypotheekrenteaftrek is dat gekomen. Daardoor werd de vraag groter en dat dreef de prijs op. Iedereen die in een koophuis woont dat nog lang niet is afbetaald heeft gewoon gebakken lucht gekocht. Daarnaast hebben de makelaars ook meegeprofiteerd. Huizen krijgen weer normale waarden als je de renteaftrek afschaft.
Als je de salarisontwikkeling en de huizenprijzen naast elkaar legt valt het allemaal reuze mee. De euro heeft ook alles enorm laten stijgen. 15 jaar terug was 2000 gulden netto een normaal salaris, nu 2000 euro. Dat is maal 2.2 gegaan.......tel daarbij op dat tegenwoordig het merendeel van de gezinnen 1.5 of 2 inkomens heeft. Dan zijn de huizenprijzen niks te duur.

Een jong stel van rond de 30 met een beetje opleiding heeft al snel een gezamenlijk inkomen van 75.000. Kunnen ze een mooi vrijstaand huis mee financieren, niks aan het handje wat dat betreft.
  woensdag 13 juli 2011 @ 20:18:06 #8
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99425667
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:00 schreef PierreBetfair het volgende:

....

Een jong stel van rond de 30 met een beetje opleiding heeft al snel een gezamenlijk inkomen van 75.000. Kunnen ze een mooi vrijstaand huis mee financieren, niks aan het handje wat dat betreft.
Sure. En na een echtscheiding zitten ze beiden in de schuldsanering met een forse restschuld. Dan moeten ze met hun budgetcoach overleggen voordat ze een blik erwtensoep bij de Aldi kopen.

Maar daar denken leenkneusjes niet aan. _O-
pi_99425897
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:18 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Sure. En na een echtscheiding zitten ze beiden in de schuldsanering met een forse restschuld. Dan moeten ze met hun budgetcoach overleggen voordat ze een blik erwtensoep bij de Aldi kopen.

Maar daar denken leenkneusjes niet aan. _O-
Och het gaat die kant weer op. Ik haak af hier.

Succes w/
  woensdag 13 juli 2011 @ 20:25:17 #10
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99426015
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:22 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Och het gaat die kant weer op. Ik haak af hier.

Succes w/
Tja, als je alleen haleluja-verhalen wil horen dan kan ik je www.nvm.nl aanraden. Doei.
pi_99426632
Kan dit niet gewoon een droog topic worden waar we gewoon huizenmarkt nieuws neerplempen zonder te veel eigen mening te geven? Beetje het plaatjestopic, maar dan met nieuws.

http://huizenmarkt.blog.n(...)-vraagprijs-hanteren
quote:
Hoge vraagprijs of lage vraagprijs hanteren?

Als verkoper probeert u uw huis voor het hoogst mogelijke bedrag te verkopen. Het hanteren van een hoge vraagprijs biedt als voordeel dat er nog een ruime onderhandelingsruimte is. U loopt wel het risico dat u geen bezichtigingen krijgt, doordat de hoge vraagprijs afschrikt.

Wat is wijsheid! Nadat u uw huis voor een lage vraagprijs in de markt hebt gezet, verwachten de kopers toch nog enige onderhandelingsruimte.

In de huidige huizenmarkt is het in ieder geval onverstandig om het huis met een hoge vraagprijs in de markt te zetten. Er is voldoende aanbod aan huizen, en het is waarschijnlijk dat er vergelijkbare huizen in de verkoop staan tegen een lagere vraagprijs. Deze huizen zullen als eerste bezichtigd worden.

Over het algemeen heeft de makelaar de kennis in huis om te bepalen wat de beste vraagprijs is voor het huis, maar het is de verkoper die de vraagprijs bepaalt.

De vraag over wat de beste strategie is, is lastig te bepalen en van veel factoren afhankelijk. In de huidige markt kunt u het beste niet te hoog gaan zitten met de vraagprijs.
No sh*t, Sherlock.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_99426718
quote:
Bedrijven dupe lagere overdrachtsbelasting huizenbezitters
door Sameer van Alfen

AMSTERDAM - Nederlandse ondernemingen die internationaal zaken doen, worden gedupeerd door de lagere overdrachtsbelasting voor huizenbezitters. Deze bedrijven moeten de financiering van dit douceurtje, dat het kabinet onlangs bekendmaakte, voor een groot deel ophoesten. Werkgeversorganisaties en fiscalisten maken zich zelfs grote zorgen over de gevolgen voor het Nederlandse vestigingsklimaat.

De verlaging van de overdrachtsbelasting, kosten ¤ 1,2 miljard, moet worden betaald uit een reeks van andere maatregelen. Zo’n ¤ 800 miljoen komt uit een bankentaks en het afschaffen van de spaarloonregeling. Maar een bedrag van ¤ 340 miljoen moet komen uit het beperken van een zeer gunstige aftrekpost voor bedrijven.

Het gaat om een aftrekpost die ondernemingen genieten als zij een dochterbedrijf opstarten in het buitenland of daar een belang nemen in een andere firma.

Het komt erop neer dat bedrijven de rente die ze voor de financiering betalen, mogen aftrekken van hun winst. Er is in het verleden tot aan het Europees Hof voor deze mogelijkheid gevochten.

Repareren

Maar uit brief die staatssecretaris Weekers (Financiën) begin juli naar de Tweede Kamer stuurde, blijkt dat hij de renteaftrek toch weer aan banden gaat leggen. De bewindsman wil het lek in de staatsinkomsten repareren. Dat staat beter bekend als het Bosalgat, verwijzend naar de uitlaatfabrikant die destijds de gunstige uitspraak afdwong bij het Europees Hof.

Werkgeversverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland vinden de beperking van de aftrekmogelijkheid een gevaarlijke ontwikkeling voor het Nederlandse vestigingsklimaat. Ze verwijzen naar een brief die het Topteam Hoofdkantoren in juni aan het kabinet schreef. Dit is een werkgroep van ondernemers en wetenschappers, die is ingesteld door het ministerie van Economische Zaken.

Haastige zoektocht

In het advies ontraadt het team een algemene beperking van de deelnemingsrente, gezien het sterk negatieve effect op het Nederlandse vestigingsklimaat. „Andere landen hebben ons land gevolgd in aftrek van de deelnemingsrente. Eenzijdig aantasting van de aftrekbaarheid van deelnemingskosten zou een forse verslechtering van onze internationale positie betekenen. Niet alleen grotere multinationals worden geraakt, maar juist ook het internationale mkb”, aldus de brief.

Ook fiscalist Arjo van Eijsden (Ernst&Young) vreest dat het beperken van de aftrek de BV Nederland geen dienst bewijst. „Hiermee bereik je dat bedrijven die nu nog hun hoofdkantoor in Nederland hebben, sneller zullen verhuizen naar landen waar het fiscale klimaat beter is. Het Verenigd Koninkrijk timmert wat dat betreft hard aan de weg. Een vertrek kost ons land banen en belastinginkomsten.”

Van Eijsden stoort zich er ook aan dat bedrijven die helemaal niets met de woningmarkt te maken hebben, de verlaging van de overdrachtsbelasting moeten betalen. „Er lijkt sprake te zijn van een haastige zoektocht naar financiering. Hier even een bankentaks, daar even ingrijpen in het spaarloon en ook nog even beknibbelen op de renteaftrek. Bedrijven zijn de laatste jaren geconfronteerd met allerei wijzigingen in het regime van de vennootschapsbelasting. Zij willen nu gewoon rust aan het front.”

Het Topteam Hoofdkantoren maakt zich vooralsnog geen zorgen over de ingeslagen weg van het kabinet. Robin Fransman, namens het Holland Financial Centre nauw betrokken bij het advies: „De regering moet immers deze zomer nog besluiten hoe het gat precies gedicht gaat worden.”

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën geeft aan dat de honderden miljoenen moeten komen uit het tegengaan van misbruik van de renteaftrek. Dat is de laatste jaren volgens hem hand over hand toegenomen.

Toch heeft fiscalist Van Eijsden zijn bedenkingen. „De huidige Wet op de vennootschapsbelasting kent al een aantal aftrekbeperkingen en andere middelen om oneigenlijk gebruik te bestrijden. Volgens mij zijn er tot nu toe nog geen aanwijzingen waaruit blijkt dat deze instrumenten tekortschieten.”

Het ministerie wilde niet aangeven hoe groot het Bosalgat momenteel is en hoeveel euro de staatskas dus misloopt.
http://www.telegraaf.nl/m(...)izenbezitters__.html

:') _O-.
pi_99426876
quote:
Verhuisplannen nemen toe dankzij verlaging overdrachtsbelasting

ROTTERDAM - Recentelijk heeft het kabinet besloten de overdrachtsbelasting te verlagen van 6% naar 2%. Het 2% tarief geldt voor een jaar en is ingesteld om de woningmarkt uit het slop te trekken. Uit onderzoek dat afgelopen week is uitgevoerd door USP Marketing Consultancy onder ruim 800 consumenten, blijkt onder meer dat het aantal huishoudens met verhuisplannen enorm is toegenomen dankzij de maatregel. De regeling kan leiden tot ruim 50.000 extra woningtransacties afhankelijk van de mate waarin de extra vraag aansluit op het woningaanbod. Hiermee kan verwacht worden dat het aantal woningtransacties in Nederland weer richting het niveau van voor de economische crisis stijgt.

Flinke toename aantal huishoudens met verhuisplannen Met ingang van 15 juni 2011 is het tarief van de overdrachtsbelasting verlaagd van 6% naar 2%. Het nieuws van deze tijdelijke verlaging is inmiddels goed doorgedrongen tot de Nederlandse woonconsument; momenteel is 69% op de hoogte van deze maatregel. Daarnaast is 1 op de 12 huishoudens van plan binnen nu en één jaar een woning te kopen. Van deze huishoudens was de meerderheid al voor het invoeren van de maatregel van plan om binnen één jaar een woning te kopen. Vooral mensen die al eigenaar zijn van een koopwoning hadden reeds verhuisplannen.

Van alle Nederlandse huishoudens geeft 1% aan nu zeker binnen één jaar een woning te willen kopen dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting; 2% geeft aan dat de kans dat men binnen één jaar een woning gaat kopen is door de regeling toegenomen.

Maatregel kan binnen twaalf maanden tot ruim 50.000 extra woningtransacties leiden
Tussen verhuisplannen en het daadwerkelijk uitvoeren van de plannen ligt echter vaak nog een groot verschil. Het aantal transacties in koopwoningen lag voor de crisis rond de 200.000. In 2009 en 2010 was het aantal koopwoning transacties aanzienlijk lager met circa 126.000 transacties als gevolg van de economische crisis. Uitgaande van deze cijfers is het daarom niet aannemelijk dat iedereen met verhuisplannen ook daadwerkelijk zal verhuizen. Het is bijvoorbeeld zeer aannemelijk dat mensen met een koopwoning hun huidige woning eerst willen verkopen alvorens zij daadwerkelijk een andere woning kopen. Dit kan de verhoging van het aantal woningtransacties in de komende maanden frustreren.

Om deze redenen is het noodzakelijk om gebruik te maken van een voorspellingsmodel om tot een realistisch aantal verwachte woningtransacties te komen. Uit deze berekening blijkt dat de maatregel kan leiden tot ruim 50.000 extra woningtransacties. Of dit aantal uiteindelijk zal worden gerealiseerd, is vooral afhankelijk van de mate waarin deze vraag aansluit op het woningaanbod. Met deze extra transacties kan verwacht worden dat het aantal woningverkopen weer richting het niveau van voor de economische crisis stijgt. Met name makelaars, hypotheekverstrekkers, bouwmarkten en uitvoerende partijen in de afbouwsector zullen hier de komende periode van meeprofiteren.
http://www.transport-onli(...)/index.php?news=6931

Jippie, snel weer terug op het oude niveau :7 _O_.
pi_99427347
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:32 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Wanneer houden mensen eens op met het sprookje dat de euro alles duurder heeft gemaakt. Dat zit alleen tussen je oren. Er zijn geen objectieve cijfers die dat ondersteunen.
De huizenprijzen hebben heel toevallig wel een flinke stijging ten tijde van de invoering. ;)
pi_99427713
quote:
6s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:44 schreef pberends het volgende:

Verhuisplannen nemen toe dankzij verlaging overdrachtsbelasting

ROTTERDAM - Recentelijk heeft het kabinet besloten de overdrachtsbelasting te verlagen van 6% naar 2%. Het 2% tarief geldt voor een jaar en is ingesteld om de woningmarkt uit het slop te trekken. Uit onderzoek dat afgelopen week is uitgevoerd door USP Marketing Consultancy onder ruim 800 consumenten, blijkt onder meer dat het aantal huishoudens met verhuisplannen enorm is toegenomen dankzij de maatregel. De regeling kan leiden tot ruim 50.000 extra woningtransacties afhankelijk van de mate waarin de extra vraag aansluit op het woningaanbod. Hiermee kan verwacht worden dat het aantal woningtransacties in Nederland weer richting het niveau van voor de economische crisis stijgt.

Flinke toename aantal huishoudens met verhuisplannen Met ingang van 15 juni 2011 is het tarief van de overdrachtsbelasting verlaagd van 6% naar 2%. Het nieuws van deze tijdelijke verlaging is inmiddels goed doorgedrongen tot de Nederlandse woonconsument; momenteel is 69% op de hoogte van deze maatregel. Daarnaast is 1 op de 12 huishoudens van plan binnen nu en één jaar een woning te kopen. Van deze huishoudens was de meerderheid al voor het invoeren van de maatregel van plan om binnen één jaar een woning te kopen. Vooral mensen die al eigenaar zijn van een koopwoning hadden reeds verhuisplannen.

Van alle Nederlandse huishoudens geeft 1% aan nu zeker binnen één jaar een woning te willen kopen dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting; 2% geeft aan dat de kans dat men binnen één jaar een woning gaat kopen is door de regeling toegenomen.

Maatregel kan binnen twaalf maanden tot ruim 50.000 extra woningtransacties leiden
Tussen verhuisplannen en het daadwerkelijk uitvoeren van de plannen ligt echter vaak nog een groot verschil. Het aantal transacties in koopwoningen lag voor de crisis rond de 200.000. In 2009 en 2010 was het aantal koopwoning transacties aanzienlijk lager met circa 126.000 transacties als gevolg van de economische crisis. Uitgaande van deze cijfers is het daarom niet aannemelijk dat iedereen met verhuisplannen ook daadwerkelijk zal verhuizen. Het is bijvoorbeeld zeer aannemelijk dat mensen met een koopwoning hun huidige woning eerst willen verkopen alvorens zij daadwerkelijk een andere woning kopen. Dit kan de verhoging van het aantal woningtransacties in de komende maanden frustreren.

Om deze redenen is het noodzakelijk om gebruik te maken van een voorspellingsmodel om tot een realistisch aantal verwachte woningtransacties te komen. Uit deze berekening blijkt dat de maatregel kan leiden tot ruim 50.000 extra woningtransacties. Of dit aantal uiteindelijk zal worden gerealiseerd, is vooral afhankelijk van de mate waarin deze vraag aansluit op het woningaanbod. Met deze extra transacties kan verwacht worden dat het aantal woningverkopen weer richting het niveau van voor de economische crisis stijgt. Met name makelaars, hypotheekverstrekkers, bouwmarkten en uitvoerende partijen in de afbouwsector zullen hier de komende periode van meeprofiteren.

Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99427958
En nu die laatste 2% er ook nog af. ^O^

Maar dat komt wel. :Y
  woensdag 13 juli 2011 @ 21:16:12 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99428303
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En nu die laatste 2% er ook nog af. ^O^

Maar dat komt wel. :Y
Ook dat zal niet helpen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_99428450
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
Ook dat zal niet helpen
Of het helpt of niet maakt niet uit: De overdrachtsbelasting was een onzinnige belasting. Dus rechtvaardiger wordt het dan sowieso.
  woensdag 13 juli 2011 @ 21:20:22 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_99428509
Eigenlijk heel jammer dat het kabinet die verlaging van 6 naar 2% niet "budgetneutraal" heeft gemaakt door tegelijkertijd de HRA te verlagen (zeg i.p.v. 100% van de rente nog maar 90% aftrekbaar).

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat een verhuisbelasting totaal ongewenst is. Maar niet minder ongewenst dan HRA.
Aan de andere kant: juist de OB was de enige echte rem op het onbeperkt verderstijgen van de huizenprijzen. Bij dalende prijzen daalt die OB vanzelf.
Het feit dat nu alleen de OB wordt weggehaald en de HRA niet, is wel een teken dat de overheid wonen duur wil houden i.p.v. prijzen te laten dalen.
censuur :O
pi_99428741
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Eigenlijk heel jammer dat het kabinet die verlaging van 6 naar 2% niet "budgetneutraal" heeft gemaakt door tegelijkertijd de HRA te verlagen (zeg i.p.v. 100% van de rente nog maar 90% aftrekbaar).
Eigenlijk is het heel jammer dat er al die jaren 6% belasting was. Waardoor iedereen die mee moest financieren in zijn hypotheek (of je een 125, 100, 80, of 60% hypotheek hebt doet niet terzake, die kosten zitten er sowieso in) waardoor iedereen bij verkoop dat bedrag wil terug wilde om de hypotheek te dekken. Tel daarbij op dat er dus ook 30 jaar HRA genoten werd over die 6% en het is simpelweg een achterlijke belasting, die mensen verhinderd te verhuizen, files in de hand werkt, geld kost, en ook nog eens de prijzen opdrijft.
pi_99428869
quote:
Aan de andere kant: juist de OB was de enige echte rem op het onbeperkt verderstijgen van de huizenprijzen.
Integendeel! Die kosten wilde iedereen na bv 6 jaar wonen ook weer terug bij verkoop van het huis. Ik denk juist dat de OB een belangrijke medeoorzaak is van de prijsopdrijving. Als er geen KK waren, was de prijs echt niet iedere keer zo hard omhoog gegaan.

(Zie ook mijn reactie hierboven)
  woensdag 13 juli 2011 @ 21:49:12 #22
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99429941
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:44 schreef pberends het volgende:

[..]

Uit het artikel dat je citeert:

"Tussen verhuisplannen en het daadwerkelijk uitvoeren van de plannen ligt echter vaak nog een groot verschil."

Er zullen denk ik eerst meer huizen te koop worden gezet!
  woensdag 13 juli 2011 @ 21:49:54 #23
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99429981
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:54 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De huizenprijzen hebben heel toevallig wel een flinke stijging ten tijde van de invoering. ;)
Ja, en naarmate er op de wereld minder piraten zijn, neemt het CO2 gehalte toe ;)
  woensdag 13 juli 2011 @ 21:53:53 #24
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99430210
quote:

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat een verhuisbelasting totaal ongewenst is. Maar niet minder ongewenst dan HRA.
Aan de andere kant: juist de OB was de enige echte rem op het onbeperkt verderstijgen van de huizenprijzen. Bij dalende prijzen daalt die OB vanzelf.
Het feit dat nu alleen de OB wordt weggehaald en de HRA niet, is wel een teken dat de overheid wonen duur wil houden i.p.v. prijzen te laten dalen.
Dat was ook duurzamer geweest. Tijdelijk afschaffen heeft m.i. niet zoveel zin.
pi_99430517
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:49 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Ja, en naarmate er op de wereld minder piraten zijn, neemt het CO2 gehalte toe ;)
Kijk maar in de statistieken wijsneus.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:00:41 #26
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99430624
quote:
Grondprijs in Nijmegen-Noord lager

NIJMEGEN - Om de stilgevallen woningbouw in de Waalsprong weer op gang te helpen stemt een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad in met een tijdelijke verlaging van de grondprijzen.

Verder...
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:18:18 #27
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99431689
quote:
Onverkochte grond risico nummer één

Bouwgrondexploitatie is met stip het grootste risico van gemeenten. Dat blijkt uit een enquęte van Binnenlands Bestuur.

Bron.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:21:35 #28
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99431834
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Eigenlijk is het heel jammer dat er al die jaren 6% belasting was. Waardoor iedereen die mee moest financieren in zijn hypotheek (of je een 125, 100, 80, of 60% hypotheek hebt doet niet terzake, die kosten zitten er sowieso in) waardoor iedereen bij verkoop dat bedrag wil terug wilde om de hypotheek te dekken. Tel daarbij op dat er dus ook 30 jaar HRA genoten werd over die 6% en het is simpelweg een achterlijke belasting, die mensen verhinderd te verhuizen, files in de hand werkt, geld kost, en ook nog eens de prijzen opdrijft.
Klopt, mede door de verhuisboete zitten we nu met hoge huizenprijzen. Iedereen wil immers de ob eruit hebben wat resulteert in hogere vraagprijs.

De ob heeft imo een groter aandeel in het huidige prijsniveau dan de HRA
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:24:27 #29
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99432026
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:48 schreef RonnieHansen het volgende:
Weer zo huurpauper die de HRA overal de schuld van geeft :')

De HRA is er al sinds eind 1800. De huizenprijzen zijn pas in de jaren 90 explosief gestegen. Volgens mij ligt het dan niet aan de HRA maar aan andere factoren namelijk:

- Overdrachtbelasting
- Meetellen 2de inkomen bij hypotheek
- Aflossingsvrij / Beleggingshypotheek constructie
- Structureel tekort aan bouwgrond, een tekort wat in standgehouden word door de overheid.
pi_99432142
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:24 schreef Revolution-NL het volgende:

De HRA is er al sinds eind 1800.

:D _O- w/
pi_99432161
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:21 schreef Revolution-NL het volgende:
De ob heeft imo een groter aandeel in het huidige prijsniveau dan de HRA
Lijkt mij ook zo klaar als een klontje, maar liever geeft men de sinds 1893 bestaande HRA de schuld...

De wens is de vader van de gedachte denk ik dan maar.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:27:53 #32
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99432218
quote:

[..]

...
De HRA is er al sinds eind 1800....

Was dat niet de 13de penning, die later overdrachtsbelasting ging heten?
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:29:03 #33
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99432293
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:29:50 #34
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99432341
quote:

[..]

Weer zo huurpauper die de HRA overal de schuld van geeft :')

De HRA is er al sinds eind 1800. De huizenprijzen zijn pas in de jaren 90 explosief gestegen. Volgens mij ligt het dan niet aan de HRA maar aan andere factoren namelijk:

- Overdrachtbelasting
- Meetellen 2de inkomen bij hypotheek
- Aflossingsvrij / Beleggingshypotheek constructie
- Structureel tekort aan bouwgrond, een tekort wat in standgehouden word door de overheid.
Waarom leidt overdrachtsbelasting volgens jouw tot stijgende prijzen?
pi_99432406
quote:
Had je die niet gewoon zoals het hoort aan de reeks kunnen koppelen?

Te moeilijk?
pi_99432449
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Te moeilijk?
Inderdaad, hier verder dus.
pi_99432467
edit: dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door pberends op 13-07-2011 22:39:02 ]
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:32:39 #38
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99432508
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:26 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

:D _O- w/
?
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:32:53 #39
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_99432521
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Te moeilijk?
Wat bedoel je?

Volgens mij doe je een ander na
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:35:54 #40
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99432683
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:29 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Waarom leidt overdrachtsbelasting volgens jouw tot stijgende prijzen?
Volgens mij ben je intelligent genoeg om dat zelf ook te bedenken ;)

Huiseigenaren verekenen de KK in de vraagprijs als men het huis te koop zet. Als de KK lager uitvallen door een lager OB zal de vraagprijs gemiddeld gezien lager uitvallen.
pi_99432775
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:32 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Wat bedoel je?

Volgens mij doe je een ander na
Beide topics zijn nu samengevoegd tot 1 mega puinhoop waar voor een nieuwe lezer geen doorkomen meer aan is.

Dus hier even een streep:

Game on. :D
pi_99432780
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:00 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Als je de salarisontwikkeling en de huizenprijzen naast elkaar legt valt het allemaal reuze mee. De euro heeft ook alles enorm laten stijgen. 15 jaar terug was 2000 gulden netto een normaal salaris, nu 2000 euro. Dat is maal 2.2 gegaan.......tel daarbij op dat tegenwoordig het merendeel van de gezinnen 1.5 of 2 inkomens heeft. Dan zijn de huizenprijzen niks te duur.

Vergelijk het met omliggende landen. Zowel absoluut lager in prijs maak ook nauwelijks of niet gestegen, met name Duitsland.
pi_99433113
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Vergelijk het met omliggende landen. Zowel absoluut lager in prijs maak ook nauwelijks of niet gestegen, met name Duitsland.
In Swahili is het zelfs gedaald. Maar ja, we hebben het over NL, en de mensen die altijd maar DE of BE erbij halen willen om 1 of andere reden daar toch niet daartoe. Dat zal vast niets met de locatie te maken, maar dan toch op zijn minst met de locatie en anders toch zeker met de locatie. :Y
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:47:04 #44
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99433259
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In Swahili is het zelfs gedaald. Maar ja, we hebben het over NL, en de mensen die altijd maar DE of BE erbij halen willen om 1 of andere reden daar toch niet daartoe. Dat zal vast niets met de locatie te maken, maar dan toch op zijn minst met de locatie en anders toch zeker met de locatie. :Y
:D

Ik verbaas mij er altijd weer over dat verzuurde figuren als Remcodelft nog steeds vrijwillig in Nederland wonen en niet geemigreerd zijn naar Duitsland of Belgie waar ze in een vrijstaande vila zouden kunnen wonen.
pi_99433279
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Beide topics zijn nu samengevoegd tot 1 mega puinhoop waar voor een nieuwe lezer geen doorkomen meer aan is.
Ik volg zo nu en dan dit topic en sinds het sluiten van de officiele huizenmarkt topic zijn er dus nu drie huizenmarkt topics en mis ik een aantal vastgoed bears en bulls posters. Een beetje onduidelijke moderatie imho.
pi_99433314
De tijd van stijgende huizenprijzen is voorlopig voorbij dat is een ding wat zeker is.
pi_99433396
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het was een reactie op zijn argument dat alles duurder is geworde. In duitsland is dat niet anders dan hier en volgens het cbs is de door hem gespotte relatie niet aanwezig. Ergo, het argument klopt niet.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:50:44 #48
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99433437
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
De tijd van stijgende huizenprijzen is voorlopig voorbij dat is een ding wat zeker is.
Dat is maar goed ook. Een huis koop je om in te wonen, als je wilt speculeren ga je maar na de beurs.
pi_99433476
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Het was een reactie op zijn argument dat alles duurder is geworde. In duitsland is dat niet anders dan hier en volgens het cbs is de door hem gespotte relatie niet aanwezig. Ergo, het argument klopt niet.
Jij komt met het argument: Vergelijk het met omringende landen...

Ik geef aan: Waarom in godsnaam?
pi_99433603
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat is maar goed ook. Een huis koop je om in te wonen, als je wilt speculeren ga je maar na de beurs.
Toch is het wat uit de hand gelopen en net als op de beurs komt er dan correctie.
pi_99433640
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij komt met het argument: Vergelijk het met omringende landen...

Ik geef aan: Waarom in godsnaam?
Omdat als de stijgende prijzen van bv voedsel de oorzaak zouden zijn je hetzelfde effect zou verwachten in duitsland?
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:56:58 #52
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99433744
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:53 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Toch is het wat uit de hand gelopen en net als op de beurs komt er dan correctie.
Dat klopt. De banken en de overheid hebben er een potje van gemaakt en de gemiddelde burger staarde zich blind op stijgende prijzen en virtuele overwaarde.

De prijzen zullen nu de komende jaren letterlijk gelijk blijven en inflatie gecorrigeerd dus dalen.
Een zachte landing is het best voor iedereen (ook voor de huurders)
pi_99433823
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Omdat als de stijgende prijzen van bv voedsel de oorzaak zouden zijn je hetzelfde effect zou verwachten in duitsland?
Zijn de stijgende prijzen van voedsel dan de oorzaak? :N

Locatie, locatie, locatie.

Oh, en de plaats is ook belangrijk :Y
pi_99433893
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ow de locaties zijn beter geworden en daardoor zijn de prijzen gestegen. Nee dat lijkt me ook niet het geval.
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:02:05 #55
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99434017
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bestemmingsplan, grondprijs, beschikbare bouwgrond, vraag
Zie hier het grote verschil met DLD
pi_99434072
Een reactie bij het Telegraaf artikel:

quote:
die zogenaamde potentiele huizenkopers zijn net zo goed speculanten dus huren jullie maar lekker verder en zie je verdiende centjes maar lekker door het afvoerputje gaan,wij hebben onze nek uitgestoken en zijn zo langzamerhand van onze hypotheek af en zullen uiteindelijk gaan genieten!
De verzuring onder de kopers :|W

Blijf nog maar even in de 'je geld weggooien' mythe geloven. Wonen kost geld, kamikazekopen kost je de kop :7
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
pi_99434159
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:02 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Bestemmingsplan, grondprijs, beschikbare bouwgrond, vraag
Zie hier het grote verschil met DLD
Financieringsmogelijkheid speelt ook mee.
pi_99434166
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:02 schreef VirtualMemory het volgende:
Een reactie bij het Telegraaf artikel:

De verzuring onder de kopers :|W
Da's geen verzuring.. _O-

Die heeft het juist WEL begrepen!!! ^O^
pi_99434640
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Da's geen verzuring.. _O-

Die heeft het juist WEL begrepen!!! ^O^
De nek uitgestoken? Alsof kopen de afgelopen decennia een riskante bezigheid was :')

Die man baalt gewoon dat hij niet lekker kan cashen en zijn oude dagen nu moet slijten in de woning waar hij eigenlijk genoeg van heeft. Na afbetalen van de hypotheek komt er nu geen grotere sukkel meer langs die zijn woning koopt om deze te renoveren. Dat moet die meneer nu lekker zelf gaan doen. Wonen kost geld, kamikazekopen kost je de kop w/
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
pi_99434962
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:14 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

De nek uitgestoken? Alsof kopen de afgelopen decennia een riskante bezigheid was :')

Die man baalt gewoon dat hij niet lekker kan cashen en zijn oude dagen nu moet slijten in de woning waar hij eigenlijk genoeg van heeft. Na afbetalen van de hypotheek komt er nu geen grotere sukkel meer langs die zijn woning koopt om deze te renoveren. Dat moet die meneer nu lekker zelf gaan doen. Wonen kost geld, kamikazekopen kost je de kop w/
De man is waarschijnlijk een vroege babyboomer die nu zijn wereldreisjes en zijn huis in frankrijk dreigt mis te lopen door dalende huizenprijzen :')
pi_99435091
quote:
Tuurlijk wel. Jouw woorden (als Xeno dan he): 'jezelf tot aan je oogkassen laten financieren? Je zult wel gek zijn...'

quote:
Die man baalt gewoon dat hij niet lekker kan cashen en zijn oude dagen nu moet slijten in de woning waar hij eigenlijk genoeg van heeft.
Die man springt een gat in de lucht en dat terwijl jouw huur 6,3% (5+1,3) omhoog gaat en die van hem minimaal gelijk blijft. :Y

quote:
Na afbetalen van de hypotheek komt er nu geen grotere sukkel meer langs die zijn woning koopt om deze te renoveren.
Die woont gewoon nog 25 jaar gratis, en daarna zal vast iemand die woning opknappen. Hij ligt er niet meer wakker van tegen die tijd. :N

quote:
Dat moet die meneer nu lekker zelf gaan doen. Wonen kost geld, kamikazekopen kost je de kop w/
Ik denk dat je elk willekeurig potje blufpoker tegen hem verliest. :Y
pi_99435175
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die man springt een gat in de lucht dat terwijl jouw huur 6,3% (5+1,3) omhoog gaat die van hem minimaal gelijk blijft. :Y

Theoretisch maximale verhoging die er echt nergens bij op komt dit jaar
pi_99436148
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:26 schreef antfukker het volgende:
Theoretisch maximale verhoging die er echt nergens bij op komt dit jaar
Nee, want die verhoging gaat ook pas volgend jaar 1 juli in.... :Y :')
pi_99437887
Ze hebben elkaar weer gevonden zie ik....

pi_99438150
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:56 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat klopt. De banken en de overheid hebben er een potje van gemaakt en de gemiddelde burger staarde zich blind op stijgende prijzen en virtuele overwaarde.

De prijzen zullen nu de komende jaren letterlijk gelijk blijven en inflatie gecorrigeerd dus dalen.
Een zachte landing is het best voor iedereen (ook voor de huurders)
Een langzame prijsdaling blijft denk ik voorlopig ook nog wel een paar jaar duren.
Zal niet spectaculair zijn maar in combinatie met inflatie moet er nog wel wat af voordat de markt weer op gang komt.
  donderdag 14 juli 2011 @ 08:11:53 #66
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_99444262
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Integendeel! Die kosten wilde iedereen na bv 6 jaar wonen ook weer terug bij verkoop van het huis. Ik denk juist dat de OB een belangrijke medeoorzaak is van de prijsopdrijving. Als er geen KK waren, was de prijs echt niet iedere keer zo hard omhoog gegaan.
Die hele prijsstijging is natuurlijk uitsluitend mogelijk dankzij tekorten op de woningmarkt.
Verder is het onzin dat een huis wat al eens eerder verkocht is, 6% duurder zou zijn dan het huis ernaast. Want dan koop je natuurlijk het huis er naast!
Voor de jaren dat huizenprijzen met meer dan 10% stegen is dit ook geen verklaring, de "Greater Fool Theory" is dat wel.
pi_99444279
Ik denk dat de prijzen door blijven dalen. Toen ik hier kwam wonen kon ik het huis waar ik nu in woon ook kopen ipv huren. Als ik het toen had gekocht had ik 206k betaald nu is de vraagprijs gedaald naar 169k voor een soortgelijk huis in dezelfde straat van een grote investeringsmaatschappij. De Prijzen van woningen zijn elke maand dus met een 1000 Eu verlaagd inmiddels. Ik betaal een stuk minder aan huur dan die 1000 Eu p/m. Als ik dan op funda kijk dan zie ik andere mensen allemaal naast het net vissen. Die blijven zo rond de 2 ton hangen en die huizen staan nu soms al 2 a 3 jaar te koop. De huizen die zo rond de 170 zijn worden nu wel verkocht (van dit type huis dan). Ben ik blij dat ik in de tijd niet voor dat bedrag heb gekocht. Dan had ik geen vermogen opgebouwd maar alleen vermogen afgebouwd.

Hoe je het ook went of keert. Mensen mogen minder lenen dus ze hebben het gewoon niet meer. Een verlaging van de overdrachtsbelasting is ook alleen nog maar meer gebakken lucht. wat doet de verlaging van 6 naar 2% nou in vergelijk van 6 of 7 naar 4 keer bruto mogen lenen. Dan ook nog eens een keer niet meer zo veel aflossingsvrij. Die verlaging van de overdrachtsbelasting is ook meer symboolpolitiek.
pi_99444360
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die hele prijsstijging is natuurlijk uitsluitend mogelijk dankzij tekorten op de woningmarkt.
Verder is het onzin dat een huis wat al eens eerder verkocht is, 6% duurder zou zijn dan het huis ernaast. Want dan koop je natuurlijk het huis er naast!
Voor de jaren dat huizenprijzen met meer dan 10% stegen is dit ook geen verklaring, de "Greater Fool Theory" is dat wel.
Helemaal mee eens. De reden dat de prijzen van huis zo zijn gestegen vanaf de jaren 90 was een combinatie van een schaarste aan woningen en een versoepeling bij het verkrijgen van een hypotheek.

De schaarste zal nog wel even blijven maar nu de regels om een hypotheek te verkrijgen strenger worden kunnen de prijzen eigenlijk alleen maar gaan dalen.

Het verlagen van de overdrachtsbelasting is dan ook maar een druppel op de gloeiende plaat waarmee de politiek mensen met een spaarloon tegen zich in het harnas jaagt. Het zou eerlijker zijn geweest deze maatregel te bekostigen door de HRA naar beneden te brengen.
pi_99444526
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Tuurlijk wel. Jouw woorden (als Xeno dan he): 'jezelf tot aan je oogkassen laten financieren? Je zult wel gek zijn...'

Lees de man zijn reactie nog eens!

"wij hebben onze nek uitgestoken en zijn zo langzamerhand van onze hypotheek af en zullen uiteindelijk gaan genieten!"

Hij beweert dus dat hij bijna van zijn schulden af is, waarschijnlijk is het een 'boomert' die in 1985 zijn woning kocht voor een appel en een ei, jarenlang zijn overwaarde heeft opgenomen (consumeren == je nek uitsteken in zijn beleving?) En nu hoopt hij 'uiteindelijk te gaan genieten"... man... man... wat een verzuring... eindelijk genieten na al die jaren gezwoegd en gebukt te hebben voor de banksters (en belasting te hebben ontdoken), het is niet niks natuurlijk :7

quote:
Die man springt een gat in de lucht en dat terwijl jouw huur 6,3% (5+1,3) omhoog gaat en die van hem minimaal gelijk blijft. :Y

De verzuring druipt er vanaf... grote onvrede waarschijnlijk over de afnemende kans om flink te cashen... hoe durven mensen de belachelijk hoge vraagprijzen in twijfel te trekken :(
Kom maar op met je 7% huursverhoging... mocht ik in de toekomst gaan kopen dan is in ieder geval de overdrachtsbelasting al fors gedaald... kan ik toch nog minstens 2 jaar voor blijven huren op een woning van 2 ton :W (Rutte bedankt :D )

quote:
Die woont gewoon nog 25 jaar gratis, en daarna zal vast iemand die woning opknappen. Hij ligt er niet meer wakker van tegen die tijd. :N

Zo verzuurd als die man is ligt hij niet wakker, die ligt binnenkort tussen 6 plankjes w/

quote:
Ik denk dat je elk willekeurig potje blufpoker tegen hem verliest. :Y
Ik bluf nooit, is speel altijd op zeker :)
pi_99444638
quote:

[..]

Denk dat die beste man anders nog geld genoeg in zijn huis heeft zitten om te genieten van een mooie oude dag ;)
pi_99444675
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denk dat die beste man anders nog geld genoeg in zijn huis heeft zitten om te genieten van een mooie oude dag ;)
Dat zal best :)

Ik beweer ook niet dat die man arm is of het niet goed voor elkaar heeft, hij heeft immers naar eigen zeggen bijna zijn huis schuldenvrij. Maar ondertussen wel klagen over de gang van zaken... kennelijk broeit er toch iets :?
  donderdag 14 juli 2011 @ 08:51:19 #72
324665 meth77
to do or not to do
pi_99444738
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:21 schreef Bumbu het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. De reden dat de prijzen van huis zo zijn gestegen vanaf de jaren 90 was een combinatie van een schaarste aan woningen en een versoepeling bij het verkrijgen van een hypotheek.

De schaarste zal nog wel even blijven maar nu de regels om een hypotheek te verkrijgen strenger worden kunnen de prijzen eigenlijk alleen maar gaan dalen.

Het verlagen van de overdrachtsbelasting is dan ook maar een druppel op de gloeiende plaat waarmee de politiek mensen met een spaarloon tegen zich in het harnas jaagt. Het zou eerlijker zijn geweest deze maatregel te bekostigen door de HRA naar beneden te brengen.
Het verlengen van die OV verlaging is nog geen dekking voor volgend jaar, het kan niet anders of die moet binnen de woningmarkt gevonden worden
pi_99444789
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:51 schreef meth77 het volgende:

[..]

Het verlengen van die OV verlaging is nog geen dekking voor volgend jaar, het kan niet anders of die moet binnen de woningmarkt gevonden worden
sorry ik volg je even niet...
  donderdag 14 juli 2011 @ 09:00:59 #74
324665 meth77
to do or not to do
pi_99444884
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:54 schreef Bumbu het volgende:

[..]

sorry ik volg je even niet...
Voor de verlenging van die verlaging volgend jaar is geen dekking, voor dit jaar is er eigenlijk ook onvoldoende dekking.
Het gaat hier wel om 3,5 miljard x 66,67% ofwel 2 miljard minder inkomsten
waarvan 600 miljoen dekking is uit de vervroeging afschaffing spaarloon en de rest uit een stel rare gevolg aannames, zoals meer verkopen

Dus hoe ze dit meenemen met prinsjesdag is een verrassing
pi_99444967
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:00 schreef meth77 het volgende:

[..]

Voor de verlenging van die verlaging volgend jaar is geen dekking, voor dit jaar is er eigenlijk ook onvoldoende dekking.
Het gaat hier wel om 3,5 miljard x 66,67% ofwel 2 miljard minder inkomsten
waarvan 600 miljoen dekking is uit de vervroeging afschaffing spaarloon en de rest uit een stel rare gevolg aannames, zoals meer verkopen

Dus hoe ze dit meenemen met prinsjesdag is een verrassing
Laat me raden 25% btw op rolstoelen, afschaffen van stufi, sociale werkplaatsen ombouwen tot bordelen en de maximumsnelheid verhogen naar 200 km/uur om de boze stemmen te smoren?

:r
pi_99445232
Goede analyse

We weten allemaal wel hoe sterk Nederland het Angelsaksisch model aanhangt, vandaar dat het hier net zo'n zooitje aan het worden is als bananenrepublieken 'the UK' en 'the USA'. De Duitsers zijn kennelijk een stuk liberaler en volgen gewoon het gezonde verstand terwijl andere economieën verstrikt raken in bureaucratie, anti-liberaal beleid en hebzucht bij een kleine toplaag w/

Misschien ook een goed stukje voor Dino... die zich altijd maar afvraagt waarom in Australia de prijzen ook op een sky high zeepbel niveau zitten :W
  donderdag 14 juli 2011 @ 10:10:17 #77
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_99446321
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:58 schreef zwaarautistisch het volgende:

[..]

Natuurlijk, want het is in Lelystad veel prettiger wonen dan bij Arnhem over de grens.. 8)7
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_99446441
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:10 schreef Censuur-152 het volgende:
Natuurlijk, want het is in Lelystad veel prettiger wonen dan bij Arnhem over de grens.. 8)7
Nee, dat je kinderen van school komen en je in het Duits vertellen hoe het was op school. Dat is lekker.... :D
pi_99447004
quote:
Woningcorporaties investeren slechtģ
De jachthaven van Drimmelen waar Woningstichting Geertruidenberg grond kocht
NOS Toegevoegd: woensdag 13 jul 2011, 17:07
Update: woensdag 13 jul 2011, 17:30

Door verslaggever Gert Jan Dennekamp,

De Brabantse woningcorporatie Woningstichting Geertruidenberg (WSG) onderzoekt een groot aantal omstreden transacties die werden goedgekeurd door de voormalig bestuurder Peter Span. Volgens betrokkenen gaat het om zo'n tien grond- en vastgoedaankopen waarover twijfel is ontstaan.

In opdracht van de corporatie onderzoeken forensische accountants van PWC onder meer de aankoop van 40 hectare landbouwgrond bij Dinteloord. De grond werd in 2006 voor 4,9 miljoen euro van een makelaar gekocht. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat deze handelaar de grond anderhalve maand daarvoor heeft gekocht van een boer voor 3,6 miljoen euro.

Deze zogenoemde abc-transactie was bij de raad van commissarissen van WSG niet bekend. Volgens de interim-bestuurder Peter Ruigrok had de raad daarover wel moeten worden geīnformeerd. Op dit moment heeft de boer de grond nog in erfpacht. Hij verbouwt er gewassen op. De erfpacht heeft hij tot vorig jaar aan de tussenpersoon betaald.

Lukraak
In totaal heeft de corporatie meer dan veertig grondtransacties laten onderzoeken. Bij de meeste transacties is niet meer vast te stellen hoe de prijs tot stand is gekomen. Zo is geen onderzoek gedaan naar de kosten of de haalbaarheid van de projecten. "Het lijkt erop dat de grond lukraak is gekocht", aldus een betrokkene.

WSG heeft in totaal 205 hectare grond in bezit. Dat is veel voor een kleine corporatie. Uit onderzoek blijkt dat een deel van die grond geen woonbestemming heeft. Zo ligt de grond bij Dinteloord bijvoorbeeld niet binnen het woningbouwplan. Ook bezit de corporatie een stuk bosgrond en enkele percelen op een bedrijventerrein.

Directeur Peter Span stapte onder druk van de raad van commissarissen dit voorjaar op bij WSG. Iets later nam ook een deel van de raad van commissarissen ontslag. De nieuwe interim-bestuurder Peter Ruigrok berekent in het jaarverslag 2010 dat de corporatie op de gronden en andere risicovolle projecten een verlies moet nemen van zo'n 60 miljoen euro.

Vertrek
Uit onderzoek van de NOS blijkt dat directeur Peter Span in 2008 een corporatiewoning aan zijn zoon heeft verkocht. Betrokkenen bevestigen dat ook deze transactie wordt onderzocht door PWC. Daarnaast heeft de directeur enkele jaren geleden huurwoningen verkocht aan familieleden van de burgemeester en enkele wethouders in de gemeente Drimmelen.

De affaire leidde tot het vertrek van de burgemeester Elzinga, maar hij trad later als adviseur in dienst van de corporatie. Dat dienstverband is dit voorjaar door de nieuwe bestuurder beëindigd. Ook is de vrouw van de voormalig bestuurder na het vertrek van haar man opgestapt bij de corporatie.

De corporatie beëindigt ook een ander omstreden project. De corporatie zou woningen ontwikkelen bij de jachthaven van Drimmelen. Vorig jaar al weigerde de accountant goedkeuring te geven aan dit project omdat er vragen waren over de "levensvatbaarheid" van dit project.

Stekker
Peter Span heeft de kritiek naast zich neergelegd, maar het nieuwe bestuur trekt nu toch de stekker uit het project, omdat het volgens interim-bestuurder Ruigrok geen taak is van een corporatie om recreatiewoningen te bouwen.

De raad van commissarissen heeft nooit ingegrepen bij de corporatie. Een deel van de raad zat al meer dan vijftien jaar in de stoel van toezichthouder. Bronnen vertellen de NOS dat in het verleden al door verschillende personen en instellingen bij het ministerie van VROM is geklaagd over de activiteiten van WSG. Met die beschuldigingen is indertijd niets gedaan.
Kijk eens aan daar gaan de huren en verhogingen dus aan op. :D
pi_99447308
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, want die verhoging gaat ook pas volgend jaar 1 juli in.... :Y :')
We zullen zien.. Als dat zo is mag je me erop wijzen :)
pi_99448123
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:19 schreef VirtualMemory het volgende:
Goede analyse

We weten allemaal wel hoe sterk Nederland het Angelsaksisch model aanhangt, vandaar dat het hier net zo'n zooitje aan het worden is als bananenrepublieken 'the UK' en 'the USA'. De Duitsers zijn kennelijk een stuk liberaler en volgen gewoon het gezonde verstand terwijl andere economieën verstrikt raken in bureaucratie, anti-liberaal beleid en hebzucht bij een kleine toplaag w/

Misschien ook een goed stukje voor Dino... die zich altijd maar afvraagt waarom in Australia de prijzen ook op een sky high zeepbel niveau zitten :W
Dat weet ik wel. Om dezelfde reden waarom de betere wijken van Mumbai of Chennai stukker duurder zijn dan de duurste wijken in Nederland. Waarom willen mensen in eastern suburbs Sydney wonen en niet in de wild wild west waar de prijzen maar half zo hoog zijn? Niet iedereen heeft een calvinistische inslag :) Kavels genoeg te koop op alternatieve plekken hoor. Maar de mensen hebben er simpelweg geld voor over om op betere / gewildere plekken te kunnen wonen (en dat land kan maar 1 keer bebouwd worden). Geen probleem als jij een andere keuze maakt, totaal niet, ik begrijp dat zelfs wel. Maar waarom word je zo boos en verzuurd als anderen een andere keuze maken en daarvan de kosten wel kunnen en willen dragen?

Overigens, vergelijk de huizenprijzen in Munchen of Berlijn maar een keer met Amsterdam bijvoorbeeld. Dan verdwijnt je sprookje (ik ken mensen die huren in Munchen, nou... geef mij maar Amsterdaaaammmm.... ;) ). Als je Oost Pruisen in gemiddelde prijzen mixt, kom je inderdaad een heel eind. :)

Overigens hebben we in NL ook een 'recht om te bouwen' zolang er geen wettelijke regel is die het tegengaat. Dus ik begrijp die analyse niet zo op dit punt.
In Australia en ook India bijvoorbeeld is het trouwens geen ruimtelijke ordeningsprobleem. Plek genoeg, alleen concurreren mensen graag voor de _beste_ plekken. In Nederland is het in grote mate hetzelfde. Als iemand graag in De Pijp of Rivierenbuurt wil wonen, kun je die niet blijmaken met een kavel in Almere buiten, bij wijze van spreke nog niet al geef je ze weg....

Dus leg me aub nog eens uit: welke zeepbel, en waarom?

ik mis Xeno, mag ie weer terug?
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:22:51 #82
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_99448537
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens, vergelijk de huizenprijzen in Munchen of Berlijn maar een keer met Amsterdam bijvoorbeeld.
Dit roep je vaker... Een eerste Google-hit geeft diverse appartementen (flats!) in Berlijn onder de 80.000 euro: http://www.frontlineberli(...)0000&search_status=0

quote:
Overigens hebben we in NL ook een 'recht om te bouwen' zolang er geen wettelijke regel is die het tegengaat. Dus ik begrijp die analyse niet zo op dit punt.
Jij weet zelf ook wel dat die wettelijke regel die bouwen verbiedt op vrijwel elk stukje grond in Nederland rust.

[ Bericht 3% gewijzigd door RemcoDelft op 14-07-2011 12:27:21 ]
pi_99448590
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ik mis Xeno, mag ie weer terug?
Volgens mij komt die concurrentielust voort uit de vooruitzichten op nog hogere prijzen (lees: geen enkel risico om te kopen dus) en kuddegedrag. Ik begrijp best dat mensen op gewilde locaties willen wonen maar dat is niet voor iedereen weggelegd dus komen er aan bepaalde gewilde woningen een hoger prijskaartje te hangen. Maar waarom kosten huizen in sommige gehuchten dan ook een kapitaal? Waarom is het als burger onmogelijk om een stuk weiland te kopen en de volgende dag een bouwvergunning op zak te hebben? Je kan wel roepen dat je overal mag bouwen maar dat is gewoon niet waar, er worden enorme hoge barricaden voor je opgeworpen :7

Volgens mij zit xeno nog steeds in de ban van de huizenmarkt, misschien moet je netsplitter even een mailtje sturen, ik (VM) doe dat in ieder geval niet :)
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:26:03 #84
324665 meth77
to do or not to do
pi_99448657
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kijk eens aan daar gaan de huren en verhogingen dus aan op. :D
nou ze kopen er ook wel eens boten van SS. Rotterdam enzo

maar nu gaat er dus meer geld van jan L*L naar de corporaties om de huizenbubble vol te houden ??
pi_99449007
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:22 schreef RemcoDelft het volgende:

Jij weet zelf ook wel dat die wettelijke regel die bouwen verbiedt op vrijwel elk stukje grond in Nederland rust.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende zaken. Als je Dino moet geloven kopen mensen liever een kavel voor ¤400 per m2 in een saaie nieuwbouwwijk zonder voorzieningen en gezelligheid i.p.v. een stukje bosgrond te kopen en daar een riante villa te bouwen. Ooh wacht.... je mag daar niet bouwen want er zit geen bouwbestemming op... kan geregeld worden... over 100 jaar of zo.
Recreatiewoningen.... dat is ook zoiets... prima huizen vaak maar er zit geen bestemming op om er permanent te mogen wonen... stel je eens voor dat het huizenmarkt monopoly doorbroken wordt... the horror :X
Nee.... Nederland is het als het op wonen aankomt een bekrompen en hypocriet bolwerk en als je niet bereid bent de hoofdprijs te betalen dan ben je een zuinige kniepert die geen lol heeft in het leven :o
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:36:12 #86
324665 meth77
to do or not to do
pi_99449034
quote:
do 14 jul 2011, 10:23
Minder huizen verkocht in juni
APELDOORN (AFN) - In juni zijn er 9.549 huizen verkocht in Nederland.
Dit is een daling van 12,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, toen er 10.929 huizen werden verkocht.
Dat blijkt uit cijfers die het Kadaster donderdag bekendmaakte.
pi_99449092
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit roep je vaker... Een eerste Google-hit geeft diverse appartementen (flats!) in Berlijn onder de 80.000 euro: http://www.frontlineberli(...)0000&search_status=0
Dat kan in A'dam ook hoor
http://www.funda.nl/koop/amsterdam-zuidoost/0-50-woonopp/p2/
Met het additionele voordeel dat je dicht bij Kees de Kort woont.

quote:
[/quote]
Wat de schrijver van de analyse vergeet dat dat in Duitsland niet veel anders in, wel anders in de zin dat ze veel meer open ruimte hebben om te beginnen.

Leer er mee leven dat in zwaar verstedelijkte en ecnomisch welvarende gebieden wonen een substantieel van je inkomen kost. Het staat een ieder vrij om prioriteiten in zijn inkomensbesteding aan te brengen, kortom zelf te beslissen hoeveel hij aan wonen wil besteden en hoeveel aan andere zaken. Jouw keuze daarin hoeft niet de mijne te zijn, en da's best.
En Nederland is inderdaad zo minimaal klein dat het grootste deel zwaar verstedelijkt is. In die zin is Nederland zoiets als het ruhrgebied, en niet zoals Duitsland als geheel. Als wij een Ost Preusen hadden op 1000 km afstand was dat ws. ook goedkoper :)
  Moderator donderdag 14 juli 2011 @ 11:40:37 #88
236264 crew  capricia
pi_99449185
Ik ben eigenlijk wel blij dat we hier in NL niet zomaar overal kunnen bouwen. Zou me toch een zooitje worden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99449305
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:35 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende zaken. Als je Dino moet geloven kopen mensen liever een kavel voor ¤400 per m2 in een saaie nieuwbouwwijk zonder voorzieningen en gezelligheid i.p.v. een stukje bosgrond te kopen en daar een riante villa te bouwen. Ooh wacht.... je mag daar niet bouwen want er zit geen bouwbestemming op... kan geregeld worden... over 100 jaar of zo.
Recreatiewoningen.... dat is ook zoiets... prima huizen vaak maar er zit geen bestemming op om er permanent te mogen wonen... stel je eens voor dat het huizenmarkt monopoly doorbroken wordt... the horror :X
Nee.... Nederland is het als het op wonen aankomt een bekrompen en hypocriet bolwerk en als je niet bereid bent de hoofdprijs te betalen dan ben je een zuinige kniepert die geen lol heeft in het leven :o
Weet je waarom Belgen het ruimtelijke ordening beleid van Nederland zoveel beter vinden dan hun eigen ruimtelijk ordening beleid? :)
Van de week weer eens een trip door Belgie gemaakt, en dan zie je wat voor drama 'bouw maar raak overal' oplevert.

Geen kwestie van monopolie of een groot complot, maar een kwestie van een leefbaar land. In jouw ogen is goeiekoop per definitie kennelijk gelijk aan leefbaar, in de ogen van veel mensen is dat niet zo met elkaar verbonden. En ja, in Belgie betaal je ook een premium prijs voor woningen die liggen een gebied met strakkere ruimtelijke ordening.

Als je niet bereid ben de prijs te betalen, doe je dat gewoon niet, even goede vrienden. Maar waarom zo afgeven op mensen die een andere keuzen maken?
pi_99449487
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Leer er mee leven dat in zwaar verstedelijkte en ecnomisch welvarende gebieden wonen een substantieel van je inkomen kost.
Wat noem jij substantieel? Als het een te groot deel word dan kun je immers niet meer spreken van een economisch welvarend gebied, niet?

Hoe welvarend ben je eigenlijk als je voor b.v. een eerste levensbehoefte afhankelijk bent van subsidies? (huursubsidie, zorgtoeslag maar ook HRA).

Ik weet het... we hebben het goed... maar het systeem deugd gewoon niet door gebrek aan transparantie en de mogelijkheid tot corruptie en vriendjespolitiek. Ik mis de liberale gelijkheid voor alle burgers.

quote:
Het staat een ieder vrij om prioriteiten in zijn inkomensbesteding aan te brengen, kortom zelf te beslissen hoeveel hij aan wonen wil besteden en hoeveel aan andere zaken. Jouw keuze daarin hoeft niet de mijne te zijn, en da's best.
De meeste mensen hebben die keuze niet, elke keuze heeft consequenties dus van volledige vrijheid is geen sprake. Wil je een goedbetaalde baan? Dan moet je meestal in een dure regio gaan wonen, wil je goedkoop wonen? Dan moet je in een regio gaan wonen waar vrijwel geen werkgelegenheid is. Het is dus kiezen uit 'veel verdienen en veel betalen' of 'weinig betalen maar ook weinig verdienen'. Van een gezonde mix tussen al die uitersten is amper sprake.

quote:
En Nederland is inderdaad zo minimaal klein dat het grootste deel zwaar verstedelijkt is. In die zin is Nederland zoiets als het ruhrgebied, en niet zoals Duitsland als geheel. Als wij een Ost Preusen hadden op 1000 km afstand was dat ws. ook goedkoper :)
Nederland is voor 85% niet bebouwd. Dus over welke grondschaarste praten we eigenlijk? De werkelijke grondschaarste of de grondschaarste zoals speculanten hem je willen doen geloven?
pi_99449619
quote:
Minder huizen verkocht in juni
11:02 14-7-2011

APELDOORN (AFN) - In juni zijn er 9.549 huizen verkocht in Nederland. Dit is een daling van 12,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, toen er 10.929 huizen werden verkocht. Dat blijkt uit cijfers die het Kadaster donderdag bekendmaakte.

Minder huizen verkocht in juni Ten opzichte van mei is sprake van een daling van 3,7 procent. Toen werden er 10.068 huizen verkocht. Deze daling laat zien dat de verlaging van de overdrachtsbelasting nog geen effect heeft. Volgens het Kadaster wordt dit pas in het vierde kwartaal zichtbaar.

Alleen het aantal verkochte twee-onder-één-kapwoningen is ten opzichte van mei met 1 procent gestegen. De grootste daling, van 7,8 procent, is te zien bij de verkoop van vrijstaande woningen.

In de provincie Brabant is de verkoopdaling met 11,1 procent het grootst. De kleinste daling is in Limburg met 2,3 procent. In de provincies Gelderland, Overijssel, Drenthe en Flevoland is wel een lichte stijging van het aantal verkochte huizen.

Bron: beursgorilla.nl
pi_99449629
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:40 schreef capricia het volgende:
Ik ben eigenlijk wel blij dat we hier in NL niet zomaar overal kunnen bouwen. Zou me toch een zooitje worden.
Ga eens naar een nieuwbouwwijk... dat is pas een zooitje... mooie huizen pal op elkaar gebouwd... echt een verrijking van het landschap :X

Overigens wil het recht om te mogen bouwen niet zeggen dat er geen regels zouden zijn m.b.t. de ruimtelijke ordening. Het is dus best mogelijk om zoiets in goede banen te leiden.
pi_99449808
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Weet je waarom Belgen het ruimtelijke ordening beleid van Nederland zoveel beter vinden dan hun eigen ruimtelijk ordening beleid? :)

Ik stoor me in Belgie eigenlijk alleen aan de verpauperde staat van het land, hoewel ik dat gevoel ook krijg in een hoop Nederlandse steden.

In Belgie zie je ook vaak woningen die gewoon spuuglelijk zijn, daar stoor ik me meer aan als de locatie van de woning.

Overigens.... als Nederland zo enorme grondschaarste kent? Waarom mag je dan wel overal en nergens recreatieparken, industrieterreinen, golfbanen en kantoorflats neerzetten?

Nee... wie het 'schaarstepraatje' houdt neem ik al heel lang niet meer serieus :)
  Moderator donderdag 14 juli 2011 @ 11:59:26 #94
236264 crew  capricia
pi_99449854
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:53 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Ga eens naar een nieuwbouwwijk... dat is pas een zooitje... mooie huizen pal op elkaar gebouwd... echt een verrijking van het landschap :X

Overigens wil het recht om te mogen bouwen niet zeggen dat er geen regels zouden zijn m.b.t. de ruimtelijke ordening. Het is dus best mogelijk om zoiets in goede banen te leiden.
Ik woon in een nieuwbouwwijk. En het is hier erg ruim opgezet en veel groen.
Prima wmb dat de overheid lokaties aanwijst waar gebouwd mag worden. Als ik bijv. naar Belgie kijk vind ik het daar echt een teringzooitje qua bebouwing.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99449983
Het is gewoon allemaal locatie, is de locatie goed en heb je een gerenoveerd hoekhuis dan is dat altijd te verkopen, zelfs nu
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_99450012
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:49 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Wat noem jij substantieel? Als het een te groot deel word dan kun je immers niet meer spreken van een economisch welvarend gebied, niet?

Hoe welvarend ben je eigenlijk als je voor b.v. een eerste levensbehoefte afhankelijk bent van subsidies? (huursubsidie, zorgtoeslag maar ook HRA).

Ik weet het... we hebben het goed... maar het systeem deugd gewoon niet door gebrek aan transparantie en de mogelijkheid tot corruptie en vriendjespolitiek. Ik mis de liberale gelijkheid voor alle burgers.
Je hebt denk ik gelijk dat 'te groot' welvarendheid in de weg zou staan. Ik vind 1/3 van je inkomen zeker niet te groot, maar als je goede carriereperspectieven hebt mag dat van mij ook 1/2 of meer zijn. Eigenlijk mag ieder voor zichzelf bepalen wat' te groot' is. In Nederland is natuurlijk wel een cultuur van 'altijd wat minder is mooi meegenomen'.

quote:
De meeste mensen hebben die keuze niet, elke keuze heeft consequenties dus van volledige vrijheid is geen sprake. Wil je een goedbetaalde baan? Dan moet je meestal in een dure regio gaan wonen, wil je goedkoop wonen? Dan moet je in een regio gaan wonen waar vrijwel geen werkgelegenheid is. Het is dus kiezen uit 'veel verdienen en veel betalen' of 'weinig betalen maar ook weinig verdienen'. Van een gezonde mix tussen al die uitersten is amper sprake.

of reizen in dit kneuterlandje. In 1 tot anderhalf uur rij je nagenoeg door het hele land heen. Ken genoeg mensen in andere landen en culturen die elke dag 4 tot 5 uur reizen (binnen 1 stad notabene !) voor een okay job en dat helemaal geen punt en normaal vinden.
Zijn wij niet gewoon ook een beetje verwend dat we vinden dat we een top job moeten hebben en daar dan ook zo ongeveer op loopafstand van moeten kunnen wonen? Dat we eigenlijk alles willen zonder keuzes te willen maken? Is dat realistisch?

quote:
Nederland is voor 85% niet bebouwd. Dus over welke grondschaarste praten we eigenlijk? De werkelijke grondschaarste of de grondschaarste zoals speculanten hem je willen doen geloven?
We kunnen best een postzegel grond voor je uitgeven ergens in een uiterwaard in zuid limburg die elke twee jaar overstroomt, hoor :) Of een kaveltje in Borsele.

Ik vind het een groot goed dat in dit kleine drukbevolkte landje er ook plekken zijn die vrij van ontwikkeling zijn. Wederom Belgie (Vlaanderen) als voorbeeld.
Nogmaals, dat jij persoonlijk vooral de nadrukt lijkt te leggen op de prijs van wonen, wil niet zeggen dat iedereen dat het belangrijkste aspect van wonen moet vinden....
pi_99450065
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik woon in een nieuwbouwwijk. En het is hier erg ruim opgezet en veel groen.
Prima wmb dat de overheid lokaties aanwijst waar gebouwd mag worden. Als ik bijv. naar Belgie kijk vind ik het daar echt een teringzooitje qua bebouwing.
Jij woont toch in Utrecht? Pak eens de trein naar Amersfoort Vathorst... ik denk dat je met de tranen in je ogen terug reist naar jouw ruim opgezette nieuwbouwwijk :{
pi_99450087
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het is gewoon allemaal locatie, is de locatie goed en heb je een gerenoveerd hoekhuis dan is dat altijd te verkopen, zelfs nu
Elk huis is verkoopbaar DAM :7
  Moderator donderdag 14 juli 2011 @ 12:09:00 #99
236264 crew  capricia
pi_99450219
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:04 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Jij woont toch in Utrecht? Pak eens de trein naar Amersfoort Vathorst... ik denk dat je met de tranen in je ogen terug reist naar jouw ruim opgezette nieuwbouwwijk :{
Maw: Niet iedere nieuwbouwwijk is hetzelfde. Goh, het zijn net gewone wijken...waar ook niet alles hetzelfde is. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99450522
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Je hebt denk ik gelijk dat 'te groot' welvarendheid in de weg zou staan. Ik vind 1/3 van je inkomen zeker niet te groot, maar als je goede carriereperspectieven hebt mag dat van mij ook 1/2 of meer zijn. Eigenlijk mag ieder voor zichzelf bepalen wat' te groot' is. In Nederland is natuurlijk wel een cultuur van 'altijd wat minder is mooi meegenomen'.

Ik beweer net dat de meesten niets te bepalen hebben. Als je een minimaal inkomen hebt dan heb je enkel maar te slikken wat bovenaf voor je bepaald is. Ik vermoed dat jij in een vrij riante positie verkeerd en daardoor een hele andere kijk op de zaak hebt.
Vergeet niet dat de 'altijd wat minder is mooi meegenomen' cultuur vooral het gevolg is van het niet breed hebben. Als ik in een uur 100 euro kan verdienen dan ga ik niet 2 uur besteden om een garage te vinden die mijn auto voor 100 euro minder repareert. Als je geen 100 euro extra hebt en ze ook niet kan verdienen besteed je misschien wel een hele dag om een goedkopere garage te vinden of voer je het werk zelf uit.

quote:
of reizen in dit kneuterlandje. In 1 tot anderhalf uur rij je nagenoeg door het hele land heen.
Wanneer heb jij voor het laatst een serieuze afstand gereisd in dit land?

quote:
Ken genoeg mensen in andere landen en culturen die elke dag 4 tot 5 uur reizen (binnen 1 stad notabene !) voor een okay job en dat helemaal geen punt en normaal vinden.
Zijn wij niet gewoon ook een beetje verwend dat we vinden dat we een top job moeten hebben en daar dan ook zo ongeveer op loopafstand van moeten kunnen wonen? Dat we eigenlijk alles willen zonder keuzes te willen maken? Is dat realistisch?
Ik vind het zonde van de tijd, daarnaast is over grote afstanden reizen ook nog eens een zinloze verspilling van schaarse brandstoffen. Als je reizen leuk vind en er geen probleem van maakt dan ligt dat anders... maar ik wil het niet verwend gedrag noemen.

quote:
We kunnen best een postzegel grond voor je uitgeven ergens in een uiterwaard in zuid limburg die elke twee jaar overstroomt, hoor :) Of een kaveltje in Borsele.
Waarom alleen daar dan?

quote:
Ik vind het een groot goed dat in dit kleine drukbevolkte landje er ook plekken zijn die vrij van ontwikkeling zijn. Wederom Belgie (Vlaanderen) als voorbeeld.
Nogmaals, dat jij persoonlijk vooral de nadrukt lijkt te leggen op de prijs van wonen, wil niet zeggen dat iedereen dat het belangrijkste aspect van wonen moet vinden....
De meeste mensen zal het worst wezen want die komen nooit op die 'onder ontwikkelde' plaatsen.
Ik leg niet de nadruk op de prijs van wonen, ik leg de nadruk op de kwaliteit van wonen en het gegeven dat de verhouding tussen kwaliteit en prijs volledig zoek is.
Ik heb niets tegen miljoenenvilla's... maar een simpele rijtjescontainer moet niet de prijs van een vrijstaande woning hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')