Dan hebben theïsten tenminste op dit punt gelijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het antwoord daarop is eenvoudig: theisten blijven maar verkondigen dat atheisme een levensbeschouwing is.En elke keer dat die onzin wordt vertolkt kun je die reactie verwachten.
Ik heb daar anders nog nooit een goed argument voor gehoord. Kun je 1 levensbeschouwelijke opvatting noemen die voortvloeit uit atheisme op zich? Atheisme is net zo min een levensbeschouwing als niet-postzegelverzamelen een hobby is.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:22 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dan hebben theïsten tenminste op dit punt gelijk.
Geloven/vermoeden dat God niet bestaat en theïstische religies verwerpen.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb daar anders nog nooit een goed argument voor gehoord. Kun je 1 levensbeschouwelijke opvatting noemen die voortvloeit uit atheisme op zich? Atheisme is net zo min een levensbeschouwing als niet-postzegelverzamelen een hobby is.
Atheisme en anti-theisme zijn wel verschillende dingen he.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:27 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Geloven/vermoeden dat God niet bestaat en theïstische religies verwerpen.
Een niet-postzegelverzamelaar verwerpt postzegelverzamelen niet als hobby.
Het geloof dat de wereld geen God kent, dat is, me dunkt, een levensbeschouwelijke opvatting.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb daar anders nog nooit een goed argument voor gehoord. Kun je 1 levensbeschouwelijke opvatting noemen die voortvloeit uit atheisme op zich? Atheisme is net zo min een levensbeschouwing als niet-postzegelverzamelen een hobby is.
Precies. En het niet-bestaan van goden is helemaal geen hypothese. Het bestaan van goden is de hypothese die beargumenteerd dient te worden. Als dat is gebeurd kun je als criticus (atheist) daarop reageren, maar in afwachting daarvan is er niets om te beargumenteren, net zoals het niet-bestaan van smurfen op pluto geen argumentatie behoeft.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:39 schreef yarnamc het volgende:
En is het niet, zoals atheïsten vaak pretenderen, de taak van degene die de hypothese poneert, om deze te beargumenteren?
Idd altijd met argumentatie komen wanneer je iets introduceert.... ik kan nu wel zeggen en een boek over kabouters schrijven en zeggen dat ze bestaan.... maar das natuurlijk geen argumentatie.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. En het niet-bestaan van goden is helemaal geen hypothese. Het bestaan van goden is de hypothese die beargumenteerd dient te worden. Als dat is gebeurt kun je als criticus (atheist) daarop reageren, maar in afwachting daarvan is er niets om te beargumenteren, net zoals het niet-bestaan van smurfen op pluto geen argumentatie behoeft.
quote:Op maandag 11 juli 2011 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. En het niet-bestaan van goden is helemaal geen hypothese. Het bestaan van goden is de hypothese die beargumenteerd dient te worden. Als dat is gebeurd kun je als criticus (atheist) daarop reageren, maar in afwachting daarvan is er niets om te beargumenteren, net zoals het niet-bestaan van smurfen op pluto geen argumentatie behoeft.
Oh, maar is het niet het atheïsme dat geïntroduceerd wordt? Is de mens niet al heel zijn ontwikkeling theïstisch? Is het algemeen menselijk patroon niet gekleurd door religie?-Voor zover atheïsme geen religie is natuurlijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:45 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Idd altijd met argumentatie komen wanneer je iets introduceert.... ik kan nu wel zeggen en een boek over kabouters schrijven en zeggen dat ze bestaan.... maar das natuurlijk geen argumentatie.
Ook is het geen argument dat veel mensen het wel geloven.
Atheïsme verwerpt het geloof in een god. Dus verwerpt atheïsme het geloof in God. Omdat het geloof in God in theïstische religies centraal staat, verwerpt atheïsme ook theïstische religies.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Atheisme en anti-theisme zijn wel verschillende dingen he.Je hoeft als atheist niet tegen te zijn op geloof, net zoals een niet-postzegelverzamelaar niet noodzakelijk tegen het verzamelen van postzegels is.
Nee.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
Oh, maar is het niet het atheïsme dat geïntroduceerd wordt?
Er vanuit gaande dat de evolutietheorie klopt is het antwoord hierop zeker 'nee'. En al was het antwoord daarop 'ja', dan is het bestaan van goden niet de meest voor de hand liggende verklaring voor het bestaan van religie. (Iets dat either way trouwens wel om een verklaring vraagt.)quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
is de mens niet al heel zijn ontwikkeling theïstisch?
Waarom? Je argumentatie blijft in mijn optiek volledig hangen op dat punt.quote:Verder zou ik aan Molurus willen vragen om ook in te gaan op de rest van mijn post.:)
Vreemd, nochtans is alle eerste beschaving polytheïstisch: de Hellenisten, de Egyptenaren, de Romeinen, ...quote:Op maandag 11 juli 2011 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Er vanuit gaande dat de evolutietheorie klopt is het antwoord hierop zeker 'nee'. En al was het antwoord daarop 'ja', dan is het bestaan van goden niet de meest voor de hand liggende verklaring voor het bestaan van religie. (Iets dat either way trouwens wel om een verklaring vraagt.)
Mijn argumentatie heeft nauwelijks iets met dat punt te maken. Je vroeg om een levensbeschouwelijk opvatting die uit het atheïsme vloeide: ik gaf er één.quote:[..]
Waarom? Je argumentatie blijft in mijn optiek volledig hangen op dat punt.
En hoeveel procent van de ontwikkeling van mensen is dat denk je?quote:Op maandag 11 juli 2011 21:30 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Vreemd, nochtans is alle eerste beschaving polytheïstisch: de Hellenisten, de Egyptenaren, de Romeinen, ...
Noem mij eens één volk, voor de Franse Revolutie, dat zich als atheïstisch profileerde?
Bovendien lijken alle primitieve volkeren paganistisch te zijn.
Het niet-bestaan van goden is net zo min een levensbeschouwelijke opvatting als het niet-bestaan van smurfen. Voor atheisten is het enige belang dat die opvatting heeft voor hun leven het potentiele conflict met theisten. Het is niet iets waar zij hun leven op inrichten, op geen enkele manier.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:30 schreef yarnamc het volgende:
Mijn argumentatie heeft nauwelijks iets met dat punt te maken. Je vroeg om een levensbeschouwelijk opvatting die uit het atheïsme vloeide: ik gaf er één.
Ik ben tamelijk sceptisch ten aanzien van die scepsis.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:30 schreef yarnamc het volgende:
Je gaf een analogie met niet postzegel verzamelen, ik gaf een reden tot scepsis voor deze analogie.
Ik vroeg je één volk te noemen. Eén volk, hoe klein ook, is al voldoende.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hoeveel procent van de ontwikkeling van mensen is dat denk je?
"Levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden."-Wikipediaquote:[..]
Het niet-bestaan van goden is net zo min een levensbeschouwelijke opvatting als het niet-bestaan van smurfen. Voor atheisten is het enige belang dat die opvatting heeft voor hun leven het potentiele conflict met theisten. Het is niet iets waar zij hun leven op inrichten, op geen enkele manier.
Maar aangezien jij degene bent, die de analogie postuleerde, moet jij, volgens de wetenschappelijke methode, de analogie beargumenteren. Waarom is de verzameling van hobby's vergelijkbaar met deze van levensbeschouwingen? En als jouw aforisme klopt, waarom kloppen de volgende niet?quote:[..]
Ik ben tamelijk sceptisch ten aanzien van die scepsis.
Alan Watts is altijd +1.quote:
Ik wijs je er slechts op dat wat je noemt een miniscuul stukje is van de evolutie van de mens, die voor het grootste deel daarvan zonder religie door het leven ging.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik vroeg je één volk te noemen. Eén volk, hoe klein ook, is al voldoende.
Ik snap trouwens niet wat je met die opmerking wilt bereiken. Verwacht je dat ik hier alle volkeren ga opsommen uit de ontwikkeling van de mens? Ik dacht dat een paar volkeren die representatief zijn, voldoende zouden zijn.
Precies. En atheisme vertelt je op geen enkele manier wat het leven betekent, wat de waarde ervan is, en hoe het geleefd moet worden. Ergo: het is geen levensbeschouwing.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
"Levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden."-Wikipedia
Nee dat doet het niet. Twee mensen kunnen beide atheist zijn en het toch op elk van deze punten totaal met elkaar oneens zijn.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
Atheïsme geeft een visie op leven, het heeft consequenties voor de betekenis van leven, de waarde ervan en hoe ernaar geleefd moet worden.
Mij niet.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
En als jouw aforisme klopt, waarom kloppen de volgende niet?
1) Atheïsme is een levensbeschouwing, zoals postzegels verzamelen een hobby is.
(lijkt me ook een mooie vergelijking)
Het nihilisme zoals jij dat in een eerdere post definieerde zie ik niet als een levensbeschouwing. Nu gaan de overwegingen van Nietzsche volgens mij wel iets verder dan dat, dus daar zou je nog een discussie over kunnen hebben. Het is allerminst duidelijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
2) Nihilisme is geen levensbeschouwing, zoals niet-postzegels verzamelen geen hobby is.
(zowat ieder filosoof zal meedelen dat nihilisme een levensbeschouwing is, bovendien is nihilisme vergelijkbaar met het atheïsme, ze postuleren beiden dat er iets niet is)
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat slechts een heel klein deel zonder religie door het leven ging.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs je er slechts op dat wat je noemt een miniscuul stukje is van de evolutie van de mens, die voor het grootste deel daarvan zonder religie door het leven ging.
Of het voor de hand ligt, is irrelevant. De vraag is of het een valide verklaring kan zijn. En ja, het is zeker valide.quote:Als je zegt dat desalniettemin het bestaan van religie om een verklaring vraagt zou ik dat volledig met je eens zijn. Maar zoals gezegd: het werkelijke bestaan van goden lijkt me geen heel voor de hand liggende verklaring. Wat wel een goede verklaring zou zijn lijkt me overigens genoeg voor een apart topic.
Jawel.quote:[..]
Precies. En atheisme vertelt je op geen enkele manier wat het leven betekent, wat de waarde ervan is, en hoe het geleefd moet worden. Ergo: het is geen levensbeschouwing.
Dat kan, maar de kans is groter dat ze allebei veel gelijkenissen vertonen op deze punten. Ze zullen zeker een raakvlak hebben in hun denken. Een atheïst kan bijvoorbeeld al geen moraal ontlenen aan God, dus zijn moraal is subjectief of deontologisch objectief.quote:[..]
Nee dat doet het niet. Twee mensen kunnen beide atheist zijn en het toch op elk van deze punten totaal met elkaar oneens zijn.
Jammer genoeg wordt het door zowat alle filosofen als levensbeschouwing gezien.quote:[..]
Het nihilisme zoals jij dat in een eerdere post definieerde zie ik niet als een levensbeschouwing. Nu gaan de overwegingen van Nietzsche volgens mij wel iets verder dan dat, dus daar zou je nog een discussie over kunnen hebben. Het is allerminst duidelijk.
Het hangt er een beetje vanaf vanaf welk punt je spreekt van "mensen", de schattingen varieren van 100.000 tot 250.000 jaar. Dat is een heel andere schaal dan de volkeren waar jij het over had.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat slechts een heel klein deel zonder religie door het leven ging.
Smurfen die je 's-nachts hypnotiseren met de bedoeling dit geloof tot stand te brengen is ook een valide verklaring. Daarmee is het nog geen waarschijnlijke verklaring.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
Of het voor de hand ligt, is irrelevant. De vraag is of het een valide verklaring kan zijn. En ja, het is zeker valide.
Ik zie geen redenen om te veronderstellen dat gelovigen hun moraal wel aan God ontlenen. Op zijn best ontlenen zij hun moraal aan een religie, maar zelfs dat vind ik discutabel. Ja, er zijn raakvlakken. Maar die raakvlakken delen we in dezelfde mate met gelovigen: gij zult niet moorden, gij zult niet stelen, etc, zijn morele waarden die vrij algemeen door mensen worden gedeeld. En niet omdat zij die ontlenen aan een religie maar omdat het reele randvoorwaarden zijn voor het functioneren van een sociale maatschappij.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
Dat kan, maar de kans is groter dat ze allebei veel gelijkenissen vertonen op deze punten. Ze zullen zeker een raakvlak hebben in hun denken. Een atheïst kan bijvoorbeeld al geen moraal ontlenen aan God, dus zijn moraal is subjectief of deontologisch objectief.
Jammergenoeg is jouw uitleg van nihilisme ietwat simplistisch. Maja, in een eerdere post gaf je te kennen dat je asmurfisme beschouwt als een filosofie en een ideologie. Dus sja... voor mij is dat een gevalletje "I rest my case your honor". De opvatting dat asmurfisme een ideologie zou zijn is en blijft wat mij betreft niks minder dan hilarisch.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
Jammer genoeg wordt het door zowat alle filosofen als levensbeschouwing gezien.
Christendom bestaat pas sinds de middeleeuwen... wanneer er ook heksen bestonden en deze levend werden verdronken.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
[..]
[..]
Oh, maar is het niet het atheïsme dat geïntroduceerd wordt? Is de mens niet al heel zijn ontwikkeling theïstisch? Is het algemeen menselijk patroon niet gekleurd door religie?-Voor zover atheïsme geen religie is natuurlijk.
Het is zeker wel een hypothese dat er geen God bestaat, en deze kan niet meer onderbouwd worden als de omgekeerde hypothese. Ik kan er met mijn verstand niet bij, waarom het een wel, en het ander niet beargumenteerd hoeft te worden?
Ik denk echter, dat dit hem in dit woordje 'niet' of 'geen' zit. Het idee dat er 'geen' God bestaat...
Maar is dit niet slechts misbruik maken van taal? En ik kan de vraag ook veranderen: het idee dat er in de wereld niets transcendent is... dat is atheïsme.
En ik wil ook eens iets zeggen over dat 'argumenteren': alle argumenten zijn even waardevol- of waardeloos, zo je wilt.
Uiteindelijk zijn alle argumenten te herleiden tot a priori assumpties die niet te rechtvaardigen zijn. Het atheïsme is op geen enkele manier rationeler dan het theïsme, en op geen enkele manier beter beargumenteerd. Je vraagt argumenten die valide zijn, maar helaas, zulke argumenten bestaan niet...voor geen van beide religies (theïsme en atheïsme).
Verder zou ik aan Molurus willen vragen om ook in te gaan op de rest van mijn post.:)
Ja, om even hier op terug te komen... Dit plaatje lijkt me relevant:quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
Het is zeker wel een hypothese dat er geen God bestaat, en deze kan niet meer onderbouwd worden als de omgekeerde hypothese. Ik kan er met mijn verstand niet bij, waarom het een wel, en het ander niet beargumenteerd hoeft te worden?
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:05 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Ja, om even hier op terug te komen... Dit plaatje lijkt me relevant:
[ afbeelding ]
Ik hoef niks te bewijzen als atheïst, omdat ik nergens van het bestaan wil bewijzen. Jij komt met een hypothese, en voordat je die fatsoenlijk weet te onderbouwen is er voor mij geen reden om die zomaar aan te nemen.
Ik denk dat je atheïsme door de war haalt met expliciet-atheïsme.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Nee.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Dit dus.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat je atheïsme door de war haalt met expliciet-atheïsme.
Veel gemaakte fout, daar niet van. Maar je bent al de 100-ste op fok in de jaren dat ik hier post.
precies... anders zou het wel leuk worden... gaat iedereen maar wat domme dingen roepen en moeten andere mensen bewijzen dat dit niet zo is... omgekeerde wereld.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:41 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Nee.
Vergelijk het met die theepot. Als ik in een discussie de belachelijke stelling op zou werpen dat er een onzichtbare theepot rond de zon draait, ben ik degene die die stelling moet weten te onderbouwen met harde argumenten. Jij hoeft als discussie partner die stelling niet te ontkrachten, totdat ik deze kan bewijzen. Zo werkt een discussie.
Terug naar religie. Jij werpt als gelovige de belachelijke stelling op dat er een tovenaar in de wolken woont, die in 6 dagen de wereld uit zijn mouw schudde, een maagd zwanger wist te maken waardoor hij zelf geboren werd, en daardoor ook nog eens zijn eigen vader werd. JIJ bent degene dit verhaal moet weten te onderbouwen in een discussie, JIJ bent degene die met argumenten moet komen. IK hoef helemaal niks te doen als ik besluit dit extreem onwaarschijnlijke sprookje niet zomaar aan te nemen.
Dan is het niet bestaan van Wodan ook een hypothese. Als moslim maak je een bewering dat Wodan niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Nee, het is geen fout van mij. Impliciet-atheïsme en expliciet-atheïsme worden allebei atheïsme genoemd. Er moeten eigenlijk nieuwe woorden komen voor allebei, want mensen gebruiken ze door elkaar.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat je atheïsme door de war haalt met expliciet-atheïsme.
Veel gemaakte fout, daar niet van. Maar je bent al de 100-ste op fok in de jaren dat ik hier post.
Nee, ik kan die stelling altijd eerder ontkrachten door de negatie te bewijzen voordat jij de kans krijgt om een bewijs ervoor te zoeken.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:41 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Nee.
Vergelijk het met die theepot. Als ik in een discussie de belachelijke stelling op zou werpen dat er een onzichtbare theepot rond de zon draait, ben ik degene die die stelling moet weten te onderbouwen met harde argumenten. Jij hoeft als discussie partner die stelling niet te ontkrachten, totdat ik deze kan bewijzen. Zo werkt een discussie.
Ik ben geen christen...quote:Terug naar religie. Jij werpt als gelovige de belachelijke stelling op dat er een tovenaar in de wolken woont, die in 6 dagen de wereld uit zijn mouw schudde, een maagd zwanger wist te maken waardoor hij zelf geboren werd, en daardoor ook nog eens zijn eigen vader werd. JIJ bent degene dit verhaal moet weten te onderbouwen in een discussie, JIJ bent degene die met argumenten moet komen. IK hoef helemaal niks te doen als ik besluit dit extreem onwaarschijnlijke sprookje niet zomaar aan te nemen.
Als moslims kan ik Wodan verwerpen op basis van aanname. Ik hoef atheïsten niet te verzadigen met mijn redenering.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:48 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dan is het niet bestaan van Wodan ook een hypothese. Als moslim maak je een bewering dat Wodan niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Bedankt voor het maken van mijn punt.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als moslims kan ik Wodan verwerpen op basis van aanname. Ik hoef atheïsten niet te verzadigen met mijn redenering.
Welke punt?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:30 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Bedankt voor het maken van mijn punt.
Als jou redenatie valide is dan is de volgende redenatie ook valide: Als atheïst kan ik god verwerpen op basis van aanname. Ik hoef gelovigen/religieuzen niet te verzadigen met mijn redenering.quote:
Oja? Bewijs het. Bewijs dat er geen onzichtbare theepot in een baan rond de zon zweeft. Heb ik er trouwens bij verteld dat de theepot niet constant met dezelfde snelheid beweegt? Het is dus onmogelijk zijn exacte locatie te berekenen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:26 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, ik kan die stelling altijd eerder ontkrachten door de negatie te bewijzen voordat jij de kans krijgt om een bewijs ervoor te zoeken.
Ok, fijn, vul een random verhaal van de Islam in. Het is allemaal even belachelijk.quote:[..]
Ik ben geen christen...
Maar omdat het zo laat is, zal ik voor ze opnemen. Waarom zou dit een onwaarschijnlijk verhaal moeten zijn?
Nee, dat klopt inderdaad. Alleen atheïsten geven niet toe...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als jou redenatie valide is dan is de volgende redenatie ook valide: Als atheïst kan ik god verwerpen op basis van aanname. Ik hoef gelovigen/religieuzen niet te verzadigen met mijn redenering.
Pluto beweegt ook niet met een constante snelheid, maar zijn invloed is wel berekenbaar op andere hemellichamen en uit waarnemen van deze hemellichamen kan heel veel over deze theepot gezegd worden. Oeps... Misschien had ik je ook moeten vertellen dat ik ook natuurkunde en sterrenkunde doe.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:34 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Oja? Bewijs het. Bewijs dat er geen onzichtbare theepot in een baan rond de zon zweeft. Heb ik er trouwens bij verteld dat de theepot niet constant met dezelfde snelheid beweegt? Het is dus onmogelijk zijn exacte locatie te berekenen.
Niet mijn probleemquote:Oja, en de theepot houdt ons stiekem in de gaten. Altijd. Dit las ik in een boek wat omstreeks het jaar 0 werd geschreven.
Ik zou graag bewijs zien dat dit niet klopt. Mijn leven draait trouwens wel om deze theepot, dus je beledigt met wel als je me dit bewijs probeert te geven.
Ja, graag...quote:[..]
Ok, fijn, vul een random verhaal van de Islam in. Het is allemaal even belachelijk.
Moet ik trouwens echt gaan uitleggen waarom dat verhaal onwaarschijnlijk is?
Er valt dan ook niks toe te geven.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:36 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, dat klopt inderdaad. Alleen atheïsten geven niet toe...
Mijn theepot is bovennatuurlijk. De wetenschap heeft geen invloed op dit goddelijk stuk serviesgoed. Oeps...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:41 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Pluto beweegt ook niet met een constante snelheid, maar zijn invloed is wel berekenbaar op andere hemellichamen en uit waarnemen van deze hemellichamen kan heel veel over deze theepot gezegd worden. Oeps... Misschien had ik je ook moeten vertellen dat ik ook natuurkunde en sterrenkunde doe.
Toch wel! Want als je niet volgens de regeltjes van de theepot leeft ga je naar de waterkoker! Daar zul je eeuwig koken voor je zonden!quote:[..]
Niet mijn probleem
Maar heel weinig mensen zijn expliciet-atheist, en dat mag je van mij gerust een religie noemen. Dat doet echter niets af aan het feit dat veruit de meeste atheisten impliciet-atheist zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:23 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, het is geen fout van mij. Impliciet-atheïsme en expliciet-atheïsme worden allebei atheïsme genoemd. Er moeten eigenlijk nieuwe woorden komen voor allebei, want mensen gebruiken ze door elkaar.
Ik ben niet zoveel impliciet-atheïsten tegengekomen, want de meeste atheïsten hebben het vaak over dat God niet bestaat of doen dan heel minachtend. Wel vreemd eigenlijk...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar heel weinig mensen zijn expliciet-atheïst, en dat mag je van mij gerust een religie noemen. Dat doet echter niets af aan het feit dat veruit de meeste atheïsten impliciet-atheïst zijn.
Misschien zouden er aparte woorden voor moeten zijn, maar persoonlijk vind ik het onderscheid tussen atheïsme en agnosticisme al een beetje idioot. Hoeveel gradaties van ongeloof wil je hebben?
Dat vind ik helemaal niet vreemd. Als iemand gelooft dat er elfjes in zijn achtertuin leven doen we daar ook heel minachtend over, en wat mij betreft terecht. Het ontgaat me waarom we theisten een andere behandeling zouden moeten geven. In beide gevallen heeft men een overtuiging die nou niet bepaald verder onderbouwd wordt. Maar op de een of andere manier hebben we aangeleerd dat we voor het een respect moeten hebben maar voor het ander niet.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik ben niet zoveel impliciet-atheïsten tegengekomen, want de meeste atheïsten hebben het vaak over dat God niet bestaat of doen dan heel minachtend. Wel vreemd eigenlijk...
Het probleem is dat veruit de meeste atheisten technisch gezien agnosten zijn. En dat een dergelijke categorisering op z'n best misleidend is en discussies zoals de voorgaande uitlokt. "Ja, jij zegt dat god niet bestaat dus beargumenteer het maar." Impliciet-atheisme wordt naar behoeven uitgelegd als expliciet-atheisme om daarmee te rechtvaardigen dat het theisme niet verder wordt onderbouwd.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Mathemaat het volgende:
Agnosticisme is nog best goed gedefinieerd. Ik zie het probleem niet.
Net als wanneer mensen zeggen dat ze spoken zien... of kabouters... je kan ze gewoon niet serieus nemen totdat het tegendeel is bewezen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik ben niet zoveel impliciet-atheïsten tegengekomen, want de meeste atheïsten hebben het vaak over dat God niet bestaat of doen dan heel minachtend. Wel vreemd eigenlijk...
Agnosticisme is nog best goed gedefinieerd. Ik zie het probleem niet.
Daar wordt nogal verschillend over gedacht tussen de verschillende moslims door de tijden en landen heen. Hier in europa nu is dit inderdaad het geval, maar in veel landen denken moslims daar anders over. Daarnaast kan je kijken hoe de Koran er over spreekt...quote:Op maandag 11 juli 2011 18:48 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
De uiterlijke jihad is er enkel in het geval een moslimland AANGEVALLEN wordt, dan moet men hun broeders en zusters te hulp schieten. Niet om zelf landje roof te doen.
Helaas vergeten mensen dit vaak, door de ultra fanatieke mensen die terroristen zijn en dat aan de hand van de koran doen.
Innerlijke jihad is de strijd die iedere Moslims moet voeren, die tegen het ego.
Jij wel, maar ik niet.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 01:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vind ik helemaal niet vreemd. Als iemand gelooft dat er elfjes in zijn achtertuin leven doen we daar ook heel minachtend over, en wat mij betreft terecht.
Hoe wil je zelf dan als atheïst behandeld worden? Je kunt even makkelijk als theïst een atheïst minder serieus nemen.quote:Het ontgaat me waarom we theïsten een andere behandeling zouden moeten geven. In beide gevallen heeft men een overtuiging die nou niet bepaald verder onderbouwd wordt.
Jij wel, maar ik niet.quote:Maar op de een of andere manier hebben we aangeleerd dat we voor het een respect moeten hebben maar voor het ander niet.
Wat voor nut heeft het om prikkelende opmerkingen te maken?quote:Dus ja, wanneer de echte argumenten uitblijven dan gaan atheisten prikkelende opmerkingen maken zoals 'god is een sprookje'. Dat wil niet zeggen dat een meerderheid der atheisten daadwerkelijk gelooft dat het niet-bestaan van goden bewijsbaar is. Dat is toch echt een kleine minderheid.
Je hebt wel een harde verdeling als gelovigen en ongelovigen. Maar ongelovigen bestaan uit meerderde groepen met verschillende opvattingen. De termen atheïsme en agnosticisme blijven een jargon.quote:[..]
Het probleem is dat veruit de meeste atheisten technisch gezien agnosten zijn. En dat een dergelijke categorisering op z'n best misleidend is en discussies zoals de voorgaande uitlokt. "Ja, jij zegt dat God niet bestaat dus beargumenteer het maar." Impliciet-atheisme wordt naar behoeven uitgelegd als expliciet-atheisme om daarmee te rechtvaardigen dat het theisme niet verder wordt onderbouwd.
Het beste zou je al die mensen, expliciet-atheisten, impliciet-atheisten en agnosten gewoon niet-gelovig kunnen noemen. Tenslotte verdelen we mensen die niet in smurfen geloven ook niet in expliciet-asmurfisten, impliciet-asmurfisten en smurf-agnosten. Waarom zouden we?
God is geen invulterm voor lege plekken. God werd gebruikt door gelovigen om lege plekken in te vullen omdat ze geen andere antwoord hadden. Al hadden gelovigen een antwoord, dan zouden ze nog altijd God erbij kunnen zetten. God is geen natuurwetenschappelijk antwoord. God zou eerder een ontologisch antwoord zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 08:03 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Net als wanneer mensen zeggen dat ze spoken zien... of kabouters... je kan ze gewoon niet serieus nemen totdat het tegendeel is bewezen.
Zijn verzonnen dingen van de mensheid.
In god geloven zie ik niet anders dan bijv. sinterklaas geloven vroeger... het verhaal sinterklaas klinkt nog logischer dan de bijbel.
god vult alle dingen aan wat mensen niet weten... lekker makkelijk, heb je gelijk overal antwoord op.
Middeleeuwen waren zware tijden dus om de burgers hoop te geven was in de tijd erg waardevol..
Ik wed wanneer niemand gelooft... en ik het boek en idee zal introduceren dat iedereen me gestoord noemde... maar omdat het al jaren bestaat en miljoenen mensen ook geloven is het 1x zogenaamd de waarheid.
Vroeger waren er meer goden en geloven dat uiteindelijk is verdwenen omdat er al een wetenschappelijk antwoord voor is zoals god van de donder.
Klopt, maar hoe ben je van plan de religie of afwezigheid van religie van die volkeren na te gaan?quote:Op maandag 11 juli 2011 22:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje vanaf vanaf welk punt je spreekt van "mensen", de schattingen varieren van 100.000 tot 250.000 jaar. Dat is een heel andere schaal dan de volkeren waar jij het over had.
Leg eens uit? Waarom is dit onwaarschijnlijk? Welk model hanteer je om tot de onwaarschijnlijkheid te komen? Hoe bereken je die onwaarschijnlijkheid? A-priori of a-posteriori?quote:[..]
Smurfen die je 's-nachts hypnotiseren met de bedoeling dit geloof tot stand te brengen is ook een valide verklaring. Daarmee is het nog geen waarschijnlijke verklaring.
Dat spreek ik ook nergens tegen, alhoewel vele gelovigen, ik noem de christenen, hun moraal aan God ontlenen, doen niet alle gelovigen dat. Mijn hypothese was de omgekeerde: atheïsten ontlenen hun moraal niet aan God.quote:[..]
Ik zie geen redenen om te veronderstellen dat gelovigen hun moraal wel aan God ontlenen. Op zijn best ontlenen zij hun moraal aan een religie, maar zelfs dat vind ik discutabel.
Wat een vooroordeel! Denk je, dat het verbod 'gij zult niet moorden' sinds het ontstaan van de mens in steen gebeiteld staat? En hetzelfde met 'gij zult niet stelen'?quote:Ja, er zijn raakvlakken. Maar die raakvlakken delen we in dezelfde mate met gelovigen: gij zult niet moorden, gij zult niet stelen, etc, zijn morele waarden die vrij algemeen door mensen worden gedeeld. En niet omdat zij die ontlenen aan een religie maar omdat het reele randvoorwaarden zijn voor het functioneren van een sociale maatschappij.
Sinds de topicstarter spoorloos is, kun je met een gerust hart zeggen dat dit topic nooit meer het oude gaat wordenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 08:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ehhm, we dwalen volgens mij een beetje af. Van de wat onduidelijke OP over sex en het christendom naar de betekenis van de Jihad tot de 25e discussie deze 2 maanden over Russel's theepot...
Over welke moslims heb je het?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 08:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daar wordt nogal verschillend over gedacht tussen de verschillende moslims door de tijden en landen heen. Hier in europa nu is dit inderdaad het geval, maar in veel landen denken moslims daar anders over. Daarnaast kan je kijken hoe de Koran er over spreekt...
Hypocriet is een zware term. Wat wil je daarmee zeggen, dat moslims doen alsof ze moslim zijn?quote:Overigens behoort deze discussie in een ander topic, is ontstaan uit een opmerking van Ser_Ciappelletto die wilde aantonen dat sommige christenen net als sommige moslims hypocriet zijn.
Spreek ik dan over het christendom? Ik heb het over het theïsme, en ja, dat bestond ook voor de middeleeuwen. Of dacht je dat ze van 3500 v.C. tot 476 n.C. atheïstisch waren?quote:Op maandag 11 juli 2011 23:00 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Christendom bestaat pas sinds de middeleeuwen... wanneer er ook heksen bestonden en deze levend werden verdronken.
Hoe onbetrouwbaar wil je het maken...
Daar heb je gelijk inquote:Op dinsdag 12 juli 2011 11:17 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Sinds de topicstarter spoorloos is, kun je met een gerust hart zeggen dat dit topic nooit meer het oude gaat worden.
Naar welk antwoord loop je te vissen? Ik doel daarbij op veel landen in het midden oosten, het betreft ook daar misschien wat minderheden maar het geeft wel aan dat de Islam niet door iedereen als vreedzaam wordt gezien.quote:[..]
Over welke moslims heb je het?
Het was niet mijn opmerking, maar die van Ser_Ciappelletto. Hij was erg kort door de bocht, maar zijn punt is wel terecht dat er een aandeel christenen die niet leven volgens wat de bijbel hen leert, en evenzo moslims. Dat aandeel is hypocriet.quote:[..]
Hypocriet is een zware term. Wat wil je daarmee zeggen, dat moslims doen alsof ze moslim zijn?
Dit vind ik persoonlijk heel grappig: je geeft een prachtig citaat van Russell, dat eigenlijk totaal niets te maken heeft met je punt, en doet alsof hij jouw standpunt steunt.:)quote:Op maandag 11 juli 2011 23:05 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Ja, om even hier op terug te komen... Dit plaatje lijkt me relevant:
[ afbeelding ]
Ik hoef niks te bewijzen als atheïst, omdat ik nergens van het bestaan wil bewijzen. Jij komt met een hypothese, en voordat je die fatsoenlijk weet te onderbouwen is er voor mij geen reden om die zomaar aan te nemen.
Probeer Nietzsche in "De vrolijke wetenschap".quote:Op dinsdag 12 juli 2011 11:25 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dit vind ik persoonlijk heel grappig: je geeft een prachtig citaat van Russell, dat eigenlijk totaal niets te maken heeft met je punt, en doet alsof hij jouw standpunt steunt.:)
Ik ben het volledig eens met Russell, maar niet met jou. Russell zegt namelijk nergens dat atheïsten vrijgesteld zijn van argumenten. Hij zegt enkel dat de theepot, als metafoor voor God, niet te falsificeren is, en dat daarom elke poging om macht met deze theepot uit te oefenen, op zijn minst stupide is.
Ik heb nergens iets gezegd, dat de grote Russell tegen de borst zou stoten.
Of Nietzsche in "Aldus sprak Zarathoestra"?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 11:40 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Probeer Nietzsche in "De vrolijke wetenschap".
God is dood en hij blijft dood en wij hebben hem vermoord.
Denk je?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 12:28 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Of Nietzsche in "Aldus sprak Zarathoestra"?
"De oude god leeft weer, gij moogt zeggen, wat gij wilt. De lelijkste mens heeft van alles de schuld: die heeft hem weer opgewekt. En al zegt hij, dat hij hem eenmaal gedood heeft: dood is bij goden altijd niets meer dan een vooroordeel."
Ik vrees dat als je Nietzsche met jouw citaat identificeert, dat je maar weinig van zijn geschriften begrepen hebt.
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, ik meende te zeggen : "Ik vrees dat als je Nietzsche uitsluitend met jouw citaat identificeert, dat je maar weinig van zijn geschriften begrepen hebt."quote:Op dinsdag 12 juli 2011 12:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Denk je?
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_vrolijke_wetenschap
En mensen zoals Herman Philipse? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Philipse) Die hebben dan ook niets van Nietzsche begrepen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Also_sprach_Zarathustra_(boek)
O?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 12:42 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, ik meende te zeggen : "Ik vrees dat als je Nietzsche uitsluitend met jouw citaat identificeert, dat je maar weinig van zijn geschriften begrepen hebt."
Nietzsche bedoelde 'de dood van God' namelijk niet als een verklaring dat God niet bestaat.
quote:When first being introduced to Nietzsche’s concept of the death of God, it’s easy for a person to infer the “death of God” in a literal sense. To Nietzsche, the concept of God only exists in the minds and beliefs of his followers; therefore, the believers would ultimately be accountable for his life and death. Holub goes on to state that “God has been the victim of murder, and we, as human beings, are the murderers” (36).
Ik betwijfel ten zeerste dat ik Nietzsche verkeerd interpreteer. Maar aan jou de eer om uit te leggen, waarom je het denkt.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
O?
Misschien nietzsche eens opnieuw lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/God_is_dead
[..]
Uhh als je bedoelt dat het geloof in een god alleen in je hoofd zit. Dan hebben we een nutteloze discussie want dat bedoel ik ook.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:58 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik betwijfel ten zeerste dat ik Nietzsche verkeerd interpreteer. Maar aan jou de eer om uit te leggen, waarom je het denkt.
Nietzsche heeft de dood van God nooit bedoeld als het 'niet bestaan van God', en als je werkelijk denkt van wel, dan raad ik jou ten zeerste aan om eens 'Voorbij goed en kwaad' te lezen, waarin hij quasi letterlijk meldt dat dit niet de bedoeling is.
Is Nietzsche niet perspectivisch? Zo ja, is het dan niet onlogisch dat hij de afwezigheid van een God komt melden?
Ik vrees eigenlijk, met alle respect, dat jij degene bent die moet herlezen.
O, en wat dat citaat uit wikipedia betreft... is dat niet exact wat ik zeg?
Ja, maar sluit het idee dat het geloof in God in jouw hoofd zit uit, dat er misschien een God is?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Uhh als je bedoelt dat het geloof in een god alleen in je hoofd zit. Dan hebben we een nutteloze discussie want dat bedoel ik ook.
Hmm heb je de antichrist ook gelezen?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:23 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ja, maar sluit het idee dat het geloof in God in jouw hoofd zit uit, dat er misschien een God is?
En is geloof (in zijn geheel; niet alleen omtrent God) niet één van de meest essentiële zaken van al wat leeft?
Ik heb de indruk dat je beide uitdrukkingen affirmatief zou beantwoorden, terwijl Nietzsche het omgekeerde zou doen, dat was in mijn ogen de oorsprong van de discussie.
Volgens Nietzsche sluit het idee dat het geloof in God in jouw hoofd zit niet uit dat er misschien een God is. Verder zegt Nietzsche volmondig dat 'geloof' essentieel is voor al wat leeft. Ongeloof is volgens hem juist een gruwelijk iets.
Jazekerquote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hmm heb je de antichrist ook gelezen?
Gestenigd, what elsequote:
No no no no no nooooo, dat lees je verkeerd. Neuken betekent automatisch getrouwd.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:39 schreef hoatzin het volgende:
In de bijbel staat regelmatig: hij nam haar tot vrouw en huwde haar.
Dus eerst nemen, en bij gebleken geschiktheid wordt er gehuwd.
In de bijbel staat ook dat als je een vrouw verkracht, je met haar moet trouwen en haar vader een boete moet betalen (Deuteronomium 22:28-29). En dat je als vrouw, als je geen geschikte partner vindt, je vader mag drogeren en seks mag hebben met hem (Genesis 19:30-36). En als je pech hebt en je broer overlijdt, dan moet je je schoonzus neuken (Genesis 38:8).quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:39 schreef hoatzin het volgende:
In de bijbel staat regelmatig: hij nam haar tot vrouw en huwde haar.
Dus eerst nemen, en bij gebleken geschiktheid wordt er gehuwd.
Dan bestaat het homohuwelijk dus al heel lang.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
No no no no no nooooo, dat lees je verkeerd. Neuken betekent automatisch getrouwd.
Geen seks voor het huwelijk staat ook niet in de bijbel.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In de bijbel staat ook dat als je een vrouw verkracht, je met haar moet trouwen en haar vader een boete moet betalen (Deuteronomium 22:28-29). En dat je als vrouw, als je geen geschikte partner vindt, je vader mag drogeren en seks mag hebben met hem (Genesis 19:30-36). En als je pech hebt en je broer overlijdt, dan moet je je schoonzus neuken (Genesis 38:8).
Dus ik snap niet waar christenen dat hele 'seks voor het huwelijk'-verhaal vandaan halen.
Dat meen je niet! Dus de kerk verzint zomaar dingen!?! Dat kan ik nou niet geloven!quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Geen seks voor het huwelijk staat ook niet in de bijbel.
Een kerkelijke inzegening van het huwelijk, of dat het eerst bij de burgerlijkestand gemeld moet zijn voor er geneukt kan worden staat ook niet in de bijbel.
Ja, dat klopt. Volgens de Wet van Mozes was de oudste nog in leven zijnde ONGETROUWDE broer verplicht met de weduwe van zijn overleden broer te trouwen en in IN ZIJN NAAM een kind te verwekken, zodat de ' naam ' of stamboom van zijn overleden broer niet zou ophouden te bestaan. Dit heet een ' Leviraat-huwelijk ' of yibbum in het Hebreeuws en staat in Deuteronomium 25: 5-10. Vrome joden namen dit serieus op. Komt ook in vraag bij Marcus 12:19-22.quote:En als je pech hebt en je broer overlijdt, dan moet je je schoonzus neuken
Terecht opmerking, daarom ben ik een hardvochtige kapitalist.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:42 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Jazeker, maar dat handelt niet over 'geloof' noch over 'God', dat gaat over de gruwelijke fundamenten van het christendom.
Daarom zou Nietzsche werkelijk walgen van de moderne atheïsten hier, ze pretenderen namelijk verlicht te zijn, verlicht van die 'God', verlicht van datgene waarvan ze niet verlicht moesten worden!
Want ja, alhoewel ze 'verlicht' zijn van het theïsme, hanteren ze nog steeds de walgelijke christelijke waarden! Naastenliefde, medelijden, huwelijk, verheffing van de massa, kortom, de kuddemoraal, de moraal der slaven... Sterker, sommigen hebben de christelijke waarden al tot algemeen menselijke waarden verheven!
Zo zou Nietzsche volgens mij spreken, als hij de moderne atheïsten bezig hoorde, zij het in verfijndere, stilistischere taal.
Die jongen was toch vrij slim, misschien heeft de rede toch een flinke bres geslagen en zit hij nu in de existentiële twijfel fasequote:Op maandag 11 juli 2011 19:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
ik heb hem in 2010 nog weleens een keer gezien. Maar posten doet ie bijna nooit meer.
Veel Christelijke geloven zien een aantal dingen fout in het oude testament (zo niet alle).quote:Op donderdag 14 juli 2011 18:51 schreef ATON het volgende:
Ser_Ciappelletto :
[..]
Ja, dat klopt. Volgens de Wet van Mozes was de oudste nog in leven zijnde ONGETROUWDE broer verplicht met de weduwe van zijn overleden broer te trouwen en in IN ZIJN NAAM een kind te verwekken, zodat de ' naam ' of stamboom van zijn overleden broer niet zou ophouden te bestaan. Dit heet een ' Leviraat-huwelijk ' of yibbum in het Hebreeuws en staat in Deuteronomium 25: 5-10. Vrome joden namen dit serieus op. Komt ook in vraag bij Marcus 12:19-22.
De kerk waar ik inzit heeft 1 vrouw als domineequote:Op maandag 11 juli 2011 09:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Oja, dat zal zijn waarom ze, als onderdanig aan de man, niet mag spreken in de gemeente.
De bedoeling van dit topic is om helder te krijgen hoe het Christendom, bijbeltechnisch, tijdstechnisch tegenover het huwelijk en het neuken voor het huwelijk staat. Niets schuldgevoelens.quote:Op maandag 11 juli 2011 11:10 schreef yvonne het volgende:
Maar wat is nu de bedoeling van je topic Naatje?
Je hebt recent geneukt, dat weet nu heel FOK!, maar eigenlijk zit je met zware schuldgevoelens omdat het van je sprookjesboek niet mag?
En om maar met de eerste de beste te trouwen omdat een of ander boek dat zegt.
Waarom is deze kansloos?quote:Op maandag 11 juli 2011 11:14 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Wat veel mensen dan ook zeggen. Je duwt je eigen topic binnen 10 posts al in het hoekje der kansloze discussies.
Typisch.quote:Op maandag 11 juli 2011 11:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zoals de islam om vrede draait, maar dat terzijde.
Dit gaat dan ook over het neuken in het Christendom. Wat de rest van de wereld er voor een gedachten op nahoudt, zal mij een worst wezen.quote:[..]
Nee, dat is weer een puur christelijke opvatting. Heel veel mensen neuken om de lust, en er neuken ook mensen zonder intimiteit. Denk aan pornoacteurs- en actrices, of prostitués. Dat jij denkt dat seks en liefde inherent aan elkaar zijn, komt omdat we dat gewoon zijn te denken vanuit onze christelijke achtergrond.
Toevallig afgelopen vrijdag nog bij een bruiloft geweest in Oslo, met een echtpaar dat een paar dagen eerder al voor de wet was getrouwd, die zogenaamde financiële deal, in dezelfde rechtbank en op dezelfde dag als waar de terrorist werd berecht. Even daarvoor was hij berecht en de ambtenaar in functie was geëmotioneerd, omdat er zoveel liefde in het spel was en dat in tegenstelling tot die terrorist.quote:[..]
Omdat trouwen tegenwoordig een financiële deal is, en niets met intimiteit of liefde te maken heeft. Omdat je ook intiem kunt zijn met mensen die je nog niet genoeg kent om mee te trouwen.
In welke opzichten is het verouderd?quote:[..]
Precies. Tijden veranderen, en ideeën raken in onbruik. Zoals je niet kijkt naar Galenus voor je gezondheidszorg, moet je niet kijken naar de bijbel als je morele gids. Beiden zijn hopeloos verouderd.
Met die laatste zin geef je meteen de oorzaak aan voor je eerste paar zinnen. Ik ben lui, dus verwijs ik je naar deze website: http://www.christelijk-huwelijk.nl/huwelijk.pdfquote:[..]
Want de problemen van soa's en ongewenste kinderen zijn er niet binnen een huwelijk? Volgens mij kunnen getrouwde mensen net zo ziek worden van syfilis of herpes als ongetrouwde mensen. En ongetrouwde mensen kunnen net zo goed voor ongewenste kinderen zorgen als getrouwde mensen. Daarnaast is trouwen geen garantie meer voor een stabiel gezin, gezien het aantal scheidingen.
Maar is het ook echt verkeerd? Waar staat dat het een zonde is?quote:TL;DR: Als je strikt de christelijke opvattingen over liefde, intimiteit en seks volgt, zou seks voor het huwelijk inderdaad verkeerd zijn. Als je je ook maar een beetje los weet te maken van de dogma's die ook in het dagelijkse leven zijn geslopen, zie je dat er geen bezwaren zijn.
Overdrijven was ook al een vak in de oudheid.quote:Op maandag 11 juli 2011 11:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Islam is ook vrede, maar voor ongelovige honden maakt de islam graag een uitzondering.
Wanneer men geen dhimmie wil zijn, mag je worden afgeslacht.
Maarja dat is wat in de boeken staat. Een beetje christen hoort zijn eigen hand en voet af te hakken als je de boeken letterlijk neemt. De fundamentalistische islamisten, dat is maar een beperkte groep net als de fundamentalistische christenen.
Daar zit je fout, sowieso 'alle christenen', mijn vader en ik geloven het niet, dus dat zijn er sowieso al 2, dat mag je niet meer alle christenen noemen. Bovendien veroordeelt God niet, de mens veroordeelt zichzelf.quote:Op maandag 11 juli 2011 11:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis geloven alle christenen in een 'liefhebbende' god, die je zonder pardon veroordeelt tot eeuwig lijden als je een van zijn arbitraire regeltjes overtreedt.
Zoals een van de basisideeën van de islam de Jihad is, de strijd, zowel innerlijk als uiterlijk. Dat valt moeilijk te rijmen met het idee van vrede.
Waarom ik vind dat er geen lust mag zijn? Met lust doe je vaak andere mensen verdriet. Dat je geen lust hebt, betekent niet dat je niet mag genieten, maar het 'bier en tieten'-verhaal, dat wordt afgekeurd.quote:Op maandag 11 juli 2011 13:22 schreef yarnamc het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, want in het christendom heet alle lust, genot, plezier, vermaak en geluk zondig.
Alles wat aards is, is des duivels. Oh, als de Bijbel het woord van God is; liever aanbid ik dan de Duivel!
Je geeft de schijn kritisch te zijn tegenover dat wat geschreven is, tegenover de Bijbel... Maar in werkelijkheid heb je de dogma's al aanvaard, je bent enkel kritisch over de manier, waarop je de dogma's het best dienen kan!
Beter verwoord: je vraagt je af of het gebod 'gij zult geen seks hebben voor het huwelijk' het dogma 'alle lust moet vermeden worden, want alle lust is des duivels' wel zo goed dient. Dit dogma wordt volgens jou niet minder goed nageleefd als we het gebod van seks voor het huwelijk afschaffen. Maar wat doet dit gebod ertoe, als het dogma geen stand onder de aanval van de ratio!
Vertel eerst eens: waarom mag men geen seks hebben voor het genot? Zelfs puur voor het genot? Als je dit dogma tot de grond toe afgebroken hebt, zal je zien dat niet alleen het gebod 'gij zult geen seks voor het huwelijk' geen stand houdt, maar ook het gebod 'gij zult maar één vrouw hebben'. Mogelijk zal je zien dat polygamie in feite veel zediger, moreler is dan monogamie- of ben ik te hoogmoedig?
Hoeveel scheidingen heb jij meegemaakt? Hoe was dat voor de personen zelf en voor de kinderen? Heb jij ooit van een fijne scheiding gehoord, waarbij niemand er last van ondervond?quote:Op maandag 11 juli 2011 13:30 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Omdat 2 duizend jaar geleden het je overleving kansen vergroot als zorgt dat je eerst een stabiele basis (inkomen/eten, een paar extra handen om te zorgen voor de familie. ) hebt voor je kinderen krijgt.
houd dat stand in de huidige maatschappij? niet persee maar een stabiele basis (inkomen en tijd om voor je kinderen te zorgen) zorgt er wel voor dat het opvoeden van kinderen gemakkelijker gaat en waarschijnlijk ook 'sterker/beter' nageslacht oplevert. Of trouwen daar een must bij is denk ik niet, doordat er voorbehoedsmiddelen zijn maakt het sex voor het huwelijk gedeelte ook niet meer uit imo
heel veel van die dingen die geloof voorschrijft zijn uit pure praktische redenen ontstaan
besnijdenis is een oplossing voor zand en vuil tussen je voorhuid dat kan gaan ontsteken. Als je in de woestijn woont is het gewoon praktisch om je voorhuid eraf te jassen.
Gij zult niet echtbreken. -> als je kinderen hebt en je ouders gaan scheiden in het jaar 100 dan heb je gewoon niets, recept om nutteloze mensen te kweken. niet praktisch
halal slachten en laten leegbloeden -> doodgebloed vlees blijft langer goed in een warm klimaat.
veel van dat soort gedoe is alleen blijven hangen en niet meer van deze tijd
Ik dacht dat ik scheiden niet mocht, tenzij de ander overspel pleegt?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 00:40 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Overigens: er staat in de bijbel dat je niet overspelig moet zijn, nergens staat dat je niet mag scheiden.
Met de trouwjurk die ik wil, moet je sowieso al niet denken dat je er financieel beter op wordt.quote:Misschien is het nog niet helder voor iedereen wat ik met trouwen bedoel, maar ik bedoel niet enkel het financiële voordeeltje wat je ermee kan halen. Ik bedoel echt het kiezen voor elkaar 'tot de dood U scheid'.
Mijn standpunt is precies, zoals jij het schrijft, met deze aanvulling:quote:Op donderdag 21 juli 2011 00:28 schreef Questioning het volgende:
Ter opheldering:
Wat is jou standpunt hierin nu precies?
Eerst zeg je dat als je dmv. seksualiteit de hoogste intimiteit hebt bereikt en net zo goed kunt trouwen (standpunt voor seks na huwelijk?). Daarna begin je over voorbehoedsmiddelen die de situatie nu anders maken dan de tijden waarin de bijbel is geschreven (wat seks voor het huwelijk dus wel goed maakt?).
On Topic:
Hierin is de bijbel niet bepaald your-average sprookjesboek zoals sommige zeggen. Deze regel mbt. seksualiteit heeft wel zeker zijn voordelen; denk aan voorkomen van soa's (ten tijde van de bijbel) of ongewenste kinderen (om over het algemeen "beter" opgevoede kinderen te hebben).
Toch kan ik mezelf er niet in vinden, zeker niet in deze moderne tijd met alle voorbehoedsmiddelen die we hebben. Lust en begeerte (voortplanting en behoefte lichaamsvochten te lozen) zijn nu eenmaal instincten die voor veel mensen een grote drijfveer vormen. Mits je geen dingen doet die tegen de wil van je "medespeler" ingaan zie ik hier vanuit niet-bijbels standpunt niets verkeerds in.
Aan de andere kant is zelfbeheersing ook een waardevol goed... zoals veel dingen is ook dit onderwerp vanuit verschillende aspecten te benaderen en te beargumenteren.
Ik hink inderdaad een beetje op 2 gedachten, waarom zou je niet gaan trouwen als je de hoogste intimiteit hebt behaald? Kan je ook trouwen, zonder dat je voor de wet trouwt? In dat geval is het vrij simpel om te stellen dat je niet neukt voor het huwelijk.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 00:40 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Misschien is het nog niet helder voor iedereen wat ik met trouwen bedoel, maar ik bedoel niet enkel het financiële voordeeltje wat je ermee kan halen. Ik bedoel echt het kiezen voor elkaar 'tot de dood U scheid'.
Seks is niet heilig voor mensen (ik denk niet dat dat het ooit is geweest), er zijn zat mensen die een relatie hebben (zeker mensen van mijn leeftijd) omdat ze elkaar 'wel leuk' of 'lekker' vinden en omdat het wel zo leuk staat om een vriend(in) te hebben. Ze zoenen, gaan uit, kloten wat aan, hebben ook last van de hormoontjes, zijn nieuwschierig en hebben seks. Seks is gewoon niet meer de big deal. En als er niet meer zo'n waarde aan hangt voor sommige, waarom zou je dan ineens moeten trouwen?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 01:16 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik hink inderdaad een beetje op 2 gedachten, waarom zou je niet gaan trouwen als je de hoogste intimiteit hebt behaald?
Dan doe je alsof, dus je koopt twee ringen en zegt ja ik wil? Maar waarom zou je niet voor de wet trouwen, het is flink wat meer gedoe als je uit elkaar gaat, maar het idee van trouwen is dat je dat niet doet.quote:Kan je ook trouwen, zonder dat je voor de wet trouwt? In dat geval is het vrij simpel om te stellen dat je niet neukt voor het huwelijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_revolutie
Ik denk dat het vooral veel goeds is geweest in die revolutie (op de soa's na)
In de tijd dat de bijbel is geschreven, was het praktisch. Als iedereen wacht en seks heeft met maar 1 persoon, dan neemt het aantal soa's flink af. Gezinnen met 12 kinderen waren normaal en men werd niet oud. Dus je was aan de lopende band zwanger en na de 12de had je wel zo'n flubbervagina dat je beide niet echt trek had in meer. Ik weet niet hoe het bij het christendom zit, maar toen de bijbel gemaakt werd, was het toen ook niet normaal dat je iemand vond, die min of meer al aan je gekoppeld was? Een huwelijk was niet iets wat je na jaaaaren deed, maar na een paar maanden. Je halve leven was immers al voorbij als je nog jaren zou wachten en eerlijk is eerlijk er moest een nieuwe generatie komen.
Vandaag de dag is met alle middelen die we hebben elk praktisch nut wel verdwenen. Waarom zou je dan eigenlijk nog wachten? Huwelijken kunnen ook kapot, dus of je nou wacht of niet, het kan kapot gaan.
Zelf vind ik niet dat seks en trouwen verbonden moeten zijn. We zijn vrij om seks te hebben om de seks, seks omdat het logisch lijkt, seks omdat we nieuwsgierig zijn en seks omdat je gelooft in die hoogste intimiteit. Over die hoogste intimiteit valt wel wat te zeggen, want ik denk niet dat die er is bij o.a seks om de seks.
Tevens wil dit hele verhaal niet zeggen dat ik zelf geen waarde aan seks hang, maar het ligt ook aan de manier waarop. Het liefst zou ik gewoon nu de ware gevonden hebben, maar ik weet pas als ik doodga wie dat was. Zo realistisch ben ik dan weer wel.Anonimity is a bliss
De hoogste intimiteit, mag ik een teiltje? Er zijn mensen heel veel intiemer zonder seks en er zijn maar genoeg mensen die elkaar niet eens kennen die seks hebben.quote:Ik hink inderdaad een beetje op 2 gedachten, waarom zou je niet gaan trouwen als je de hoogste intimiteit hebt behaald?
Feliciteer hier naatje_1quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:09 schreef phpmystyle het volgende:
Zeg Naatje, die vraag stel jij omdat je zelf Christelijk bent en twijfelt om eens het ''echte'' werk te gaan doen?
Kan ook een uit de hand gelopen verhaal zijnquote:
Ik kan bevestigen dat dat geen grap isquote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan ook een uit de hand gelopen verhaal zijnMaar ja, als je het zelf post op FOK! dan weet je zeker dat ons lieve Heer dat kan terugvinden
Shit, jij bent die meid ?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:17 schreef gewoonfaye het volgende:
[..]
Ik kan bevestigen dat dat geen grap is
Ja en bedankt hequote:
Rare excuses? Ik wil mij helemaal niet excuserenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Naat jongen, wat een rare excuses allemaal maar weer als je de bijbel een beetje leest dan wordt neuken voor het huwelijk niet zo zeer veroordeeld. Door het neuken an sich ben je al getrouwd volgens de bijbel. En dan gaat overspel in.
Je kunt samen met faye in dit geval, de meest poëtische excuses verzinnen over seks in de tijd van de bijbel, meteen kans op zwangerschap e.d. etc.
Zie bijvoorbeeld hier; http://www.bijbelstudies.com/sav.htm
Je kunt wel of geen christen zijn, maar als je christen bent, besluit dan niet met allemaal flauwe excuses aan te komen als je besluit te "zondigen" volgens de bijbel.
En overigens wat Faye ook zegt over jouw tekst:
[..]
De hoogste intimiteit, mag ik een teiltje? Er zijn mensen heel veel intiemer zonder seks en er zijn maar genoeg mensen die elkaar niet eens kennen die seks hebben.
Ik zou je graag over 17 jaar nog eens spreken, als je 2 keer zo oud bent en wat vaker hebt geneukt.
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat het niet meer lekker is, maar het wordt wel steeds gewoner natuurlijk.
Hihi als jij je relatie voortzet moet jij ook voor de kerk trouwen en al die gekkigheid eromheen doenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:05 schreef gewoonfaye het volgende:
Ik verzin geen excuses, of heb ik ergens die indruk gewekt?
Nee, we gaan gewoon voor de wet te trouwen. De bruiloft doen we wel later, als we geld hebben.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hihi als jij je relatie voortzet moet jij ook voor de kerk trouwen en al die gekkigheid eromheen doen
Zit je ergens mee?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:54 schreef zarGon het volgende:
Praten en grappen over trouwen op je 17de..
Ik weet al echt jaaaaren hoe ik wil trouwen. In de kerk (omdat richting zo'n altaar lopen terwijl iedereen je aankijkt wel zo mooi isquote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hihi als jij je relatie voortzet moet jij ook voor de kerk trouwen en al die gekkigheid eromheen doen
Vrouwen... -_-quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:57 schreef gewoonfaye het volgende:
[..]
Ik weet al echt jaaaaren hoe ik wil trouwen. In de kerk (omdat richting zo'n altaar lopen terwijl iedereen je aankijkt wel zo mooi is) met een donkerrode volkswagen kever
en mijn jurk heb ik ook al gevonden
Ja, maar naatje is schijnbaar best Christelijk (nofi), maar dat houdt dus ook in dat jij bepaalde principes van hem moet overdragen aan je kinderen bijv. Wil je dat?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:57 schreef gewoonfaye het volgende:
[..]
Ik weet al echt jaaaaren hoe ik wil trouwen. In de kerk (omdat richting zo'n altaar lopen terwijl iedereen je aankijkt wel zo mooi is) met een donkerrode volkswagen kever
en mijn jurk heb ik ook al gevonden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |