abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10244602
Jaja, ik gebruik het de woorden ´techniek´, ´Fiat´ en ´Punto´ in één zin....

anyway, het volgende is het geval.

De koppeling of het koppelingspedaal maakt irritante geluiden. Het geluid laat zich het best omschrijven als het krijsen van een V-snaar, maar dan niet zon hoog volume. Het geluid laat zich horen als je je voet op het koppelingspedaal legt en langzaam intrapt. Om en nabij het aangrijpingspunt, dus wanneer het pedaal weerstand begint te geven, begint het geluid. Alsof draaiende delen tegen elkaar aan liggen te zagen. Als je de koppeling volledig intrapt, hoor je het geluid niet meer. Op de terugweg, dus bij het laten opkomen van het koppelingspedaal, hoor je dezelfde geluiden, ook weer bij het aangrijpingspunt. Het geluid is er ook als je die handelingen doet, maar dan wanneer de versnelling in zn vrij staat (wel met draaiende motor).

Overigens hoor je de geluiden meestal pas nadat er zon 70 a 80 km met de auto gereden is.

De auto stamt uit 1994 en telt nu bijna 77.000 kilometers

Mijn vragen:
A. wat kan het zijn?
B. kan het kwaad?
C. wat gaat dat kosten?

When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:45:08 #2
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_10244739
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:40 schreef Argento het volgende:
Jaja, ik gebruik het de woorden ´techniek´, ´Fiat´ en ´Punto´ in één zin....

anyway, het volgende is het geval.

De koppeling of het koppelingspedaal maakt irritante geluiden. Het geluid laat zich het best omschrijven als het krijsen van een V-snaar, maar dan niet zon hoog volume. Het geluid laat zich horen als je je voet op het koppelingspedaal legt en langzaam intrapt. Om en nabij het aangrijpingspunt, dus wanneer het pedaal weerstand begint te geven, begint het geluid. Alsof draaiende delen tegen elkaar aan liggen te zagen. Als je de koppeling volledig intrapt, hoor je het geluid niet meer. Op de terugweg, dus bij het laten opkomen van het koppelingspedaal, hoor je dezelfde geluiden, ook weer bij het aangrijpingspunt. Het geluid is er ook als je die handelingen doet, maar dan wanneer de versnelling in zn vrij staat (wel met draaiende motor).

Overigens hoor je de geluiden meestal pas nadat er zon 70 a 80 km met de auto gereden is.

De auto stamt uit 1994 en telt nu bijna 77.000 kilometers

Mijn vragen:
A. wat kan het zijn?
B. kan het kwaad?
C. wat gaat dat kosten?


A) koppelingsplaten waarschijnlijk, of drukgroep
B) nee behalve dat je straks niet meer vooruit komt (in geval van drukgroep JA)
C) veel, reken op 700 voor nieuwe platen + inbouwen en drukgroep weet ik niet.

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_10244758
A. Koppelingsplaten en/of drukgroep niet in orde
B. Geen id
C. Kost wel een paar centen
pi_10244948
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:40 schreef Argento het volgende:

Mijn vragen:
A. wat kan het zijn?
B. kan het kwaad?
C. wat gaat dat kosten?


A. Kapotte koppeling
B. Het wordt alleen nog maar slechter
C. Reken op zo'n 600 euro voor materiaal en manuren.
Succes
pi_10245048
Nou nou, dat zijn bemoedigende antwoorden. Dus dat ie het geluid ook maakt als de versnellingsbak in zn vrij staat, wil niets zeggen? Ook niet dat het geluid pas na een kilometer of 80 optreedt (mijn ritjes duren gemiddeld een kilometer of 20)?

Ik probeer zo netjes mogelijk te rijden. Niet te snel schakelen, koppeling niet laten slippen etc. Zijn er manieren om slijtage (want daar zal het dan wel om gaan) van de koppelingsplaten te minderen?

When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:59:32 #6
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_10245218
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:54 schreef Argento het volgende:
Nou nou, dat zijn bemoedigende antwoorden. Dus dat ie het geluid ook maakt als de versnellingsbak in zn vrij staat, wil niets zeggen? Ook niet dat het geluid pas na een kilometer of 80 optreedt (mijn ritjes duren gemiddeld een kilometer of 20)?

Ik probeer zo netjes mogelijk te rijden. Niet te snel schakelen, koppeling niet laten slippen etc. Zijn er manieren om slijtage (want daar zal het dan wel om gaan) van de koppelingsplaten te minderen?


Dat maakt niet uit of de auto vrij staat of niet. Als je de koppeling intrapt dan koppel je als het ware de motor los van de overbrenging (daarom koppeling.) Het wordt als het ware van elkaar af geduwd/getrokken.
Daarom maakt het niet uit in welke versnelling de auto staat.

Slecht is om er lang mee door te rijden omdat je zo heel je "bak" kapot kan raggen. Ook je motor vindt het toch uiteindelijk minder fijn, hij krijgt iets hardere klappen te verduren naarmate het spulletje meer slijt.

Maar ik ben geen automonteur, dus ik kan hier en daar heel iets miszitten met deze redernatie.

pi_10260037
Koppeling is bekend zwak punt van Punto; vriend van me z'n Punto-koppeling was al na 20.000 km kaduuk Zo snel mogelijk laten vervangen zou ik zeggen.
Be careful what you wish...You just might get it.
pi_11854244
Ik heb mn Puntootje vanmorgen bij de reparateur achtergelaten. Die had niet veel tijd nodig voor zn diagnose. Inderdaad drukgroep en -dus- koppeling vervangen. Gaat me ongeveer 550 Euro kosten. Maar ja, dat moet dan maar.

Wel mijn complimenten voor de heren en dames technici die op basis van mijn summiere omschrijving het probleem juist hebben omschreven.

When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')