anyway, het volgende is het geval.
De koppeling of het koppelingspedaal maakt irritante geluiden. Het geluid laat zich het best omschrijven als het krijsen van een V-snaar, maar dan niet zon hoog volume. Het geluid laat zich horen als je je voet op het koppelingspedaal legt en langzaam intrapt. Om en nabij het aangrijpingspunt, dus wanneer het pedaal weerstand begint te geven, begint het geluid. Alsof draaiende delen tegen elkaar aan liggen te zagen. Als je de koppeling volledig intrapt, hoor je het geluid niet meer. Op de terugweg, dus bij het laten opkomen van het koppelingspedaal, hoor je dezelfde geluiden, ook weer bij het aangrijpingspunt. Het geluid is er ook als je die handelingen doet, maar dan wanneer de versnelling in zn vrij staat (wel met draaiende motor).
Overigens hoor je de geluiden meestal pas nadat er zon 70 a 80 km met de auto gereden is.
De auto stamt uit 1994 en telt nu bijna 77.000 kilometers
Mijn vragen:
A. wat kan het zijn?
B. kan het kwaad?
C. wat gaat dat kosten?
quote:A) koppelingsplaten waarschijnlijk, of drukgroep
Op dinsdag 6 mei 2003 13:40 schreef Argento het volgende:
Jaja, ik gebruik het de woorden ´techniek´, ´Fiat´ en ´Punto´ in één zin....anyway, het volgende is het geval.
De koppeling of het koppelingspedaal maakt irritante geluiden. Het geluid laat zich het best omschrijven als het krijsen van een V-snaar, maar dan niet zon hoog volume. Het geluid laat zich horen als je je voet op het koppelingspedaal legt en langzaam intrapt. Om en nabij het aangrijpingspunt, dus wanneer het pedaal weerstand begint te geven, begint het geluid. Alsof draaiende delen tegen elkaar aan liggen te zagen. Als je de koppeling volledig intrapt, hoor je het geluid niet meer. Op de terugweg, dus bij het laten opkomen van het koppelingspedaal, hoor je dezelfde geluiden, ook weer bij het aangrijpingspunt. Het geluid is er ook als je die handelingen doet, maar dan wanneer de versnelling in zn vrij staat (wel met draaiende motor).
Overigens hoor je de geluiden meestal pas nadat er zon 70 a 80 km met de auto gereden is.
De auto stamt uit 1994 en telt nu bijna 77.000 kilometers
Mijn vragen:
A. wat kan het zijn?
B. kan het kwaad?
C. wat gaat dat kosten?
quote:A. Kapotte koppeling
Op dinsdag 6 mei 2003 13:40 schreef Argento het volgende:Mijn vragen:
A. wat kan het zijn?
B. kan het kwaad?
C. wat gaat dat kosten?
Ik probeer zo netjes mogelijk te rijden. Niet te snel schakelen, koppeling niet laten slippen etc. Zijn er manieren om slijtage (want daar zal het dan wel om gaan) van de koppelingsplaten te minderen?
quote:Dat maakt niet uit of de auto vrij staat of niet. Als je de koppeling intrapt dan koppel je als het ware de motor los van de overbrenging (daarom koppeling.) Het wordt als het ware van elkaar af geduwd/getrokken.
Op dinsdag 6 mei 2003 13:54 schreef Argento het volgende:
Nou nou, dat zijn bemoedigende antwoorden. Dus dat ie het geluid ook maakt als de versnellingsbak in zn vrij staat, wil niets zeggen? Ook niet dat het geluid pas na een kilometer of 80 optreedt (mijn ritjes duren gemiddeld een kilometer of 20)?Ik probeer zo netjes mogelijk te rijden. Niet te snel schakelen, koppeling niet laten slippen etc. Zijn er manieren om slijtage (want daar zal het dan wel om gaan) van de koppelingsplaten te minderen?
Slecht is om er lang mee door te rijden omdat je zo heel je "bak" kapot kan raggen. Ook je motor vindt het toch uiteindelijk minder fijn, hij krijgt iets hardere klappen te verduren naarmate het spulletje meer slijt.
Maar ik ben geen automonteur, dus ik kan hier en daar heel iets miszitten met deze redernatie.
Wel mijn complimenten voor de heren en dames technici die op basis van mijn summiere omschrijving het probleem juist hebben omschreven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |