Dan hebben theïsten tenminste op dit punt gelijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het antwoord daarop is eenvoudig: theisten blijven maar verkondigen dat atheisme een levensbeschouwing is.En elke keer dat die onzin wordt vertolkt kun je die reactie verwachten.
Ik heb daar anders nog nooit een goed argument voor gehoord. Kun je 1 levensbeschouwelijke opvatting noemen die voortvloeit uit atheisme op zich? Atheisme is net zo min een levensbeschouwing als niet-postzegelverzamelen een hobby is.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:22 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dan hebben theïsten tenminste op dit punt gelijk.
Geloven/vermoeden dat God niet bestaat en theïstische religies verwerpen.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb daar anders nog nooit een goed argument voor gehoord. Kun je 1 levensbeschouwelijke opvatting noemen die voortvloeit uit atheisme op zich? Atheisme is net zo min een levensbeschouwing als niet-postzegelverzamelen een hobby is.
Atheisme en anti-theisme zijn wel verschillende dingen he.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:27 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Geloven/vermoeden dat God niet bestaat en theïstische religies verwerpen.
Een niet-postzegelverzamelaar verwerpt postzegelverzamelen niet als hobby.
Het geloof dat de wereld geen God kent, dat is, me dunkt, een levensbeschouwelijke opvatting.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb daar anders nog nooit een goed argument voor gehoord. Kun je 1 levensbeschouwelijke opvatting noemen die voortvloeit uit atheisme op zich? Atheisme is net zo min een levensbeschouwing als niet-postzegelverzamelen een hobby is.
Precies. En het niet-bestaan van goden is helemaal geen hypothese. Het bestaan van goden is de hypothese die beargumenteerd dient te worden. Als dat is gebeurd kun je als criticus (atheist) daarop reageren, maar in afwachting daarvan is er niets om te beargumenteren, net zoals het niet-bestaan van smurfen op pluto geen argumentatie behoeft.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:39 schreef yarnamc het volgende:
En is het niet, zoals atheïsten vaak pretenderen, de taak van degene die de hypothese poneert, om deze te beargumenteren?
Idd altijd met argumentatie komen wanneer je iets introduceert.... ik kan nu wel zeggen en een boek over kabouters schrijven en zeggen dat ze bestaan.... maar das natuurlijk geen argumentatie.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. En het niet-bestaan van goden is helemaal geen hypothese. Het bestaan van goden is de hypothese die beargumenteerd dient te worden. Als dat is gebeurt kun je als criticus (atheist) daarop reageren, maar in afwachting daarvan is er niets om te beargumenteren, net zoals het niet-bestaan van smurfen op pluto geen argumentatie behoeft.
quote:Op maandag 11 juli 2011 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. En het niet-bestaan van goden is helemaal geen hypothese. Het bestaan van goden is de hypothese die beargumenteerd dient te worden. Als dat is gebeurd kun je als criticus (atheist) daarop reageren, maar in afwachting daarvan is er niets om te beargumenteren, net zoals het niet-bestaan van smurfen op pluto geen argumentatie behoeft.
Oh, maar is het niet het atheïsme dat geïntroduceerd wordt? Is de mens niet al heel zijn ontwikkeling theïstisch? Is het algemeen menselijk patroon niet gekleurd door religie?-Voor zover atheïsme geen religie is natuurlijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:45 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Idd altijd met argumentatie komen wanneer je iets introduceert.... ik kan nu wel zeggen en een boek over kabouters schrijven en zeggen dat ze bestaan.... maar das natuurlijk geen argumentatie.
Ook is het geen argument dat veel mensen het wel geloven.
Atheïsme verwerpt het geloof in een god. Dus verwerpt atheïsme het geloof in God. Omdat het geloof in God in theïstische religies centraal staat, verwerpt atheïsme ook theïstische religies.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Atheisme en anti-theisme zijn wel verschillende dingen he.Je hoeft als atheist niet tegen te zijn op geloof, net zoals een niet-postzegelverzamelaar niet noodzakelijk tegen het verzamelen van postzegels is.
Nee.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
Oh, maar is het niet het atheïsme dat geïntroduceerd wordt?
Er vanuit gaande dat de evolutietheorie klopt is het antwoord hierop zeker 'nee'. En al was het antwoord daarop 'ja', dan is het bestaan van goden niet de meest voor de hand liggende verklaring voor het bestaan van religie. (Iets dat either way trouwens wel om een verklaring vraagt.)quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
is de mens niet al heel zijn ontwikkeling theïstisch?
Waarom? Je argumentatie blijft in mijn optiek volledig hangen op dat punt.quote:Verder zou ik aan Molurus willen vragen om ook in te gaan op de rest van mijn post.:)
Vreemd, nochtans is alle eerste beschaving polytheïstisch: de Hellenisten, de Egyptenaren, de Romeinen, ...quote:Op maandag 11 juli 2011 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Er vanuit gaande dat de evolutietheorie klopt is het antwoord hierop zeker 'nee'. En al was het antwoord daarop 'ja', dan is het bestaan van goden niet de meest voor de hand liggende verklaring voor het bestaan van religie. (Iets dat either way trouwens wel om een verklaring vraagt.)
Mijn argumentatie heeft nauwelijks iets met dat punt te maken. Je vroeg om een levensbeschouwelijk opvatting die uit het atheïsme vloeide: ik gaf er één.quote:[..]
Waarom? Je argumentatie blijft in mijn optiek volledig hangen op dat punt.
En hoeveel procent van de ontwikkeling van mensen is dat denk je?quote:Op maandag 11 juli 2011 21:30 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Vreemd, nochtans is alle eerste beschaving polytheïstisch: de Hellenisten, de Egyptenaren, de Romeinen, ...
Noem mij eens één volk, voor de Franse Revolutie, dat zich als atheïstisch profileerde?
Bovendien lijken alle primitieve volkeren paganistisch te zijn.
Het niet-bestaan van goden is net zo min een levensbeschouwelijke opvatting als het niet-bestaan van smurfen. Voor atheisten is het enige belang dat die opvatting heeft voor hun leven het potentiele conflict met theisten. Het is niet iets waar zij hun leven op inrichten, op geen enkele manier.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:30 schreef yarnamc het volgende:
Mijn argumentatie heeft nauwelijks iets met dat punt te maken. Je vroeg om een levensbeschouwelijk opvatting die uit het atheïsme vloeide: ik gaf er één.
Ik ben tamelijk sceptisch ten aanzien van die scepsis.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:30 schreef yarnamc het volgende:
Je gaf een analogie met niet postzegel verzamelen, ik gaf een reden tot scepsis voor deze analogie.
Ik vroeg je één volk te noemen. Eén volk, hoe klein ook, is al voldoende.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hoeveel procent van de ontwikkeling van mensen is dat denk je?
"Levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden."-Wikipediaquote:[..]
Het niet-bestaan van goden is net zo min een levensbeschouwelijke opvatting als het niet-bestaan van smurfen. Voor atheisten is het enige belang dat die opvatting heeft voor hun leven het potentiele conflict met theisten. Het is niet iets waar zij hun leven op inrichten, op geen enkele manier.
Maar aangezien jij degene bent, die de analogie postuleerde, moet jij, volgens de wetenschappelijke methode, de analogie beargumenteren. Waarom is de verzameling van hobby's vergelijkbaar met deze van levensbeschouwingen? En als jouw aforisme klopt, waarom kloppen de volgende niet?quote:[..]
Ik ben tamelijk sceptisch ten aanzien van die scepsis.
Alan Watts is altijd +1.quote:
Ik wijs je er slechts op dat wat je noemt een miniscuul stukje is van de evolutie van de mens, die voor het grootste deel daarvan zonder religie door het leven ging.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik vroeg je één volk te noemen. Eén volk, hoe klein ook, is al voldoende.
Ik snap trouwens niet wat je met die opmerking wilt bereiken. Verwacht je dat ik hier alle volkeren ga opsommen uit de ontwikkeling van de mens? Ik dacht dat een paar volkeren die representatief zijn, voldoende zouden zijn.
Precies. En atheisme vertelt je op geen enkele manier wat het leven betekent, wat de waarde ervan is, en hoe het geleefd moet worden. Ergo: het is geen levensbeschouwing.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
"Levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden."-Wikipedia
Nee dat doet het niet. Twee mensen kunnen beide atheist zijn en het toch op elk van deze punten totaal met elkaar oneens zijn.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
Atheïsme geeft een visie op leven, het heeft consequenties voor de betekenis van leven, de waarde ervan en hoe ernaar geleefd moet worden.
Mij niet.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
En als jouw aforisme klopt, waarom kloppen de volgende niet?
1) Atheïsme is een levensbeschouwing, zoals postzegels verzamelen een hobby is.
(lijkt me ook een mooie vergelijking)
Het nihilisme zoals jij dat in een eerdere post definieerde zie ik niet als een levensbeschouwing. Nu gaan de overwegingen van Nietzsche volgens mij wel iets verder dan dat, dus daar zou je nog een discussie over kunnen hebben. Het is allerminst duidelijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:45 schreef yarnamc het volgende:
2) Nihilisme is geen levensbeschouwing, zoals niet-postzegels verzamelen geen hobby is.
(zowat ieder filosoof zal meedelen dat nihilisme een levensbeschouwing is, bovendien is nihilisme vergelijkbaar met het atheïsme, ze postuleren beiden dat er iets niet is)
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat slechts een heel klein deel zonder religie door het leven ging.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs je er slechts op dat wat je noemt een miniscuul stukje is van de evolutie van de mens, die voor het grootste deel daarvan zonder religie door het leven ging.
Of het voor de hand ligt, is irrelevant. De vraag is of het een valide verklaring kan zijn. En ja, het is zeker valide.quote:Als je zegt dat desalniettemin het bestaan van religie om een verklaring vraagt zou ik dat volledig met je eens zijn. Maar zoals gezegd: het werkelijke bestaan van goden lijkt me geen heel voor de hand liggende verklaring. Wat wel een goede verklaring zou zijn lijkt me overigens genoeg voor een apart topic.
Jawel.quote:[..]
Precies. En atheisme vertelt je op geen enkele manier wat het leven betekent, wat de waarde ervan is, en hoe het geleefd moet worden. Ergo: het is geen levensbeschouwing.
Dat kan, maar de kans is groter dat ze allebei veel gelijkenissen vertonen op deze punten. Ze zullen zeker een raakvlak hebben in hun denken. Een atheïst kan bijvoorbeeld al geen moraal ontlenen aan God, dus zijn moraal is subjectief of deontologisch objectief.quote:[..]
Nee dat doet het niet. Twee mensen kunnen beide atheist zijn en het toch op elk van deze punten totaal met elkaar oneens zijn.
Jammer genoeg wordt het door zowat alle filosofen als levensbeschouwing gezien.quote:[..]
Het nihilisme zoals jij dat in een eerdere post definieerde zie ik niet als een levensbeschouwing. Nu gaan de overwegingen van Nietzsche volgens mij wel iets verder dan dat, dus daar zou je nog een discussie over kunnen hebben. Het is allerminst duidelijk.
Het hangt er een beetje vanaf vanaf welk punt je spreekt van "mensen", de schattingen varieren van 100.000 tot 250.000 jaar. Dat is een heel andere schaal dan de volkeren waar jij het over had.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat slechts een heel klein deel zonder religie door het leven ging.
Smurfen die je 's-nachts hypnotiseren met de bedoeling dit geloof tot stand te brengen is ook een valide verklaring. Daarmee is het nog geen waarschijnlijke verklaring.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
Of het voor de hand ligt, is irrelevant. De vraag is of het een valide verklaring kan zijn. En ja, het is zeker valide.
Ik zie geen redenen om te veronderstellen dat gelovigen hun moraal wel aan God ontlenen. Op zijn best ontlenen zij hun moraal aan een religie, maar zelfs dat vind ik discutabel. Ja, er zijn raakvlakken. Maar die raakvlakken delen we in dezelfde mate met gelovigen: gij zult niet moorden, gij zult niet stelen, etc, zijn morele waarden die vrij algemeen door mensen worden gedeeld. En niet omdat zij die ontlenen aan een religie maar omdat het reele randvoorwaarden zijn voor het functioneren van een sociale maatschappij.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
Dat kan, maar de kans is groter dat ze allebei veel gelijkenissen vertonen op deze punten. Ze zullen zeker een raakvlak hebben in hun denken. Een atheïst kan bijvoorbeeld al geen moraal ontlenen aan God, dus zijn moraal is subjectief of deontologisch objectief.
Jammergenoeg is jouw uitleg van nihilisme ietwat simplistisch. Maja, in een eerdere post gaf je te kennen dat je asmurfisme beschouwt als een filosofie en een ideologie. Dus sja... voor mij is dat een gevalletje "I rest my case your honor". De opvatting dat asmurfisme een ideologie zou zijn is en blijft wat mij betreft niks minder dan hilarisch.quote:Op maandag 11 juli 2011 22:09 schreef yarnamc het volgende:
Jammer genoeg wordt het door zowat alle filosofen als levensbeschouwing gezien.
Christendom bestaat pas sinds de middeleeuwen... wanneer er ook heksen bestonden en deze levend werden verdronken.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
[..]
[..]
Oh, maar is het niet het atheïsme dat geïntroduceerd wordt? Is de mens niet al heel zijn ontwikkeling theïstisch? Is het algemeen menselijk patroon niet gekleurd door religie?-Voor zover atheïsme geen religie is natuurlijk.
Het is zeker wel een hypothese dat er geen God bestaat, en deze kan niet meer onderbouwd worden als de omgekeerde hypothese. Ik kan er met mijn verstand niet bij, waarom het een wel, en het ander niet beargumenteerd hoeft te worden?
Ik denk echter, dat dit hem in dit woordje 'niet' of 'geen' zit. Het idee dat er 'geen' God bestaat...
Maar is dit niet slechts misbruik maken van taal? En ik kan de vraag ook veranderen: het idee dat er in de wereld niets transcendent is... dat is atheïsme.
En ik wil ook eens iets zeggen over dat 'argumenteren': alle argumenten zijn even waardevol- of waardeloos, zo je wilt.
Uiteindelijk zijn alle argumenten te herleiden tot a priori assumpties die niet te rechtvaardigen zijn. Het atheïsme is op geen enkele manier rationeler dan het theïsme, en op geen enkele manier beter beargumenteerd. Je vraagt argumenten die valide zijn, maar helaas, zulke argumenten bestaan niet...voor geen van beide religies (theïsme en atheïsme).
Verder zou ik aan Molurus willen vragen om ook in te gaan op de rest van mijn post.:)
Ja, om even hier op terug te komen... Dit plaatje lijkt me relevant:quote:Op maandag 11 juli 2011 20:59 schreef yarnamc het volgende:
Het is zeker wel een hypothese dat er geen God bestaat, en deze kan niet meer onderbouwd worden als de omgekeerde hypothese. Ik kan er met mijn verstand niet bij, waarom het een wel, en het ander niet beargumenteerd hoeft te worden?
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:05 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Ja, om even hier op terug te komen... Dit plaatje lijkt me relevant:
[ afbeelding ]
Ik hoef niks te bewijzen als atheïst, omdat ik nergens van het bestaan wil bewijzen. Jij komt met een hypothese, en voordat je die fatsoenlijk weet te onderbouwen is er voor mij geen reden om die zomaar aan te nemen.
Ik denk dat je atheïsme door de war haalt met expliciet-atheïsme.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Nee.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Dit dus.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat je atheïsme door de war haalt met expliciet-atheïsme.
Veel gemaakte fout, daar niet van. Maar je bent al de 100-ste op fok in de jaren dat ik hier post.
precies... anders zou het wel leuk worden... gaat iedereen maar wat domme dingen roepen en moeten andere mensen bewijzen dat dit niet zo is... omgekeerde wereld.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:41 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Nee.
Vergelijk het met die theepot. Als ik in een discussie de belachelijke stelling op zou werpen dat er een onzichtbare theepot rond de zon draait, ben ik degene die die stelling moet weten te onderbouwen met harde argumenten. Jij hoeft als discussie partner die stelling niet te ontkrachten, totdat ik deze kan bewijzen. Zo werkt een discussie.
Terug naar religie. Jij werpt als gelovige de belachelijke stelling op dat er een tovenaar in de wolken woont, die in 6 dagen de wereld uit zijn mouw schudde, een maagd zwanger wist te maken waardoor hij zelf geboren werd, en daardoor ook nog eens zijn eigen vader werd. JIJ bent degene dit verhaal moet weten te onderbouwen in een discussie, JIJ bent degene die met argumenten moet komen. IK hoef helemaal niks te doen als ik besluit dit extreem onwaarschijnlijke sprookje niet zomaar aan te nemen.
Dan is het niet bestaan van Wodan ook een hypothese. Als moslim maak je een bewering dat Wodan niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het niet bestaan van God is ook een hypothese. Als een atheïst maak je een bewering dat God niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Nee, het is geen fout van mij. Impliciet-atheïsme en expliciet-atheïsme worden allebei atheïsme genoemd. Er moeten eigenlijk nieuwe woorden komen voor allebei, want mensen gebruiken ze door elkaar.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat je atheïsme door de war haalt met expliciet-atheïsme.
Veel gemaakte fout, daar niet van. Maar je bent al de 100-ste op fok in de jaren dat ik hier post.
Nee, ik kan die stelling altijd eerder ontkrachten door de negatie te bewijzen voordat jij de kans krijgt om een bewijs ervoor te zoeken.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:41 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Nee.
Vergelijk het met die theepot. Als ik in een discussie de belachelijke stelling op zou werpen dat er een onzichtbare theepot rond de zon draait, ben ik degene die die stelling moet weten te onderbouwen met harde argumenten. Jij hoeft als discussie partner die stelling niet te ontkrachten, totdat ik deze kan bewijzen. Zo werkt een discussie.
Ik ben geen christen...quote:Terug naar religie. Jij werpt als gelovige de belachelijke stelling op dat er een tovenaar in de wolken woont, die in 6 dagen de wereld uit zijn mouw schudde, een maagd zwanger wist te maken waardoor hij zelf geboren werd, en daardoor ook nog eens zijn eigen vader werd. JIJ bent degene dit verhaal moet weten te onderbouwen in een discussie, JIJ bent degene die met argumenten moet komen. IK hoef helemaal niks te doen als ik besluit dit extreem onwaarschijnlijke sprookje niet zomaar aan te nemen.
Als moslims kan ik Wodan verwerpen op basis van aanname. Ik hoef atheïsten niet te verzadigen met mijn redenering.quote:Op maandag 11 juli 2011 23:48 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dan is het niet bestaan van Wodan ook een hypothese. Als moslim maak je een bewering dat Wodan niet bestaat, dus moet jij je bewering bewijzen.
Bedankt voor het maken van mijn punt.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als moslims kan ik Wodan verwerpen op basis van aanname. Ik hoef atheïsten niet te verzadigen met mijn redenering.
Welke punt?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:30 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Bedankt voor het maken van mijn punt.
Als jou redenatie valide is dan is de volgende redenatie ook valide: Als atheïst kan ik god verwerpen op basis van aanname. Ik hoef gelovigen/religieuzen niet te verzadigen met mijn redenering.quote:
Oja? Bewijs het. Bewijs dat er geen onzichtbare theepot in een baan rond de zon zweeft. Heb ik er trouwens bij verteld dat de theepot niet constant met dezelfde snelheid beweegt? Het is dus onmogelijk zijn exacte locatie te berekenen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:26 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, ik kan die stelling altijd eerder ontkrachten door de negatie te bewijzen voordat jij de kans krijgt om een bewijs ervoor te zoeken.
Ok, fijn, vul een random verhaal van de Islam in. Het is allemaal even belachelijk.quote:[..]
Ik ben geen christen...
Maar omdat het zo laat is, zal ik voor ze opnemen. Waarom zou dit een onwaarschijnlijk verhaal moeten zijn?
Nee, dat klopt inderdaad. Alleen atheïsten geven niet toe...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als jou redenatie valide is dan is de volgende redenatie ook valide: Als atheïst kan ik god verwerpen op basis van aanname. Ik hoef gelovigen/religieuzen niet te verzadigen met mijn redenering.
Pluto beweegt ook niet met een constante snelheid, maar zijn invloed is wel berekenbaar op andere hemellichamen en uit waarnemen van deze hemellichamen kan heel veel over deze theepot gezegd worden. Oeps... Misschien had ik je ook moeten vertellen dat ik ook natuurkunde en sterrenkunde doe.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:34 schreef Tripletth het volgende:
[..]
Oja? Bewijs het. Bewijs dat er geen onzichtbare theepot in een baan rond de zon zweeft. Heb ik er trouwens bij verteld dat de theepot niet constant met dezelfde snelheid beweegt? Het is dus onmogelijk zijn exacte locatie te berekenen.
Niet mijn probleemquote:Oja, en de theepot houdt ons stiekem in de gaten. Altijd. Dit las ik in een boek wat omstreeks het jaar 0 werd geschreven.
Ik zou graag bewijs zien dat dit niet klopt. Mijn leven draait trouwens wel om deze theepot, dus je beledigt met wel als je me dit bewijs probeert te geven.
Ja, graag...quote:[..]
Ok, fijn, vul een random verhaal van de Islam in. Het is allemaal even belachelijk.
Moet ik trouwens echt gaan uitleggen waarom dat verhaal onwaarschijnlijk is?
Er valt dan ook niks toe te geven.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:36 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, dat klopt inderdaad. Alleen atheïsten geven niet toe...
Mijn theepot is bovennatuurlijk. De wetenschap heeft geen invloed op dit goddelijk stuk serviesgoed. Oeps...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:41 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Pluto beweegt ook niet met een constante snelheid, maar zijn invloed is wel berekenbaar op andere hemellichamen en uit waarnemen van deze hemellichamen kan heel veel over deze theepot gezegd worden. Oeps... Misschien had ik je ook moeten vertellen dat ik ook natuurkunde en sterrenkunde doe.
Toch wel! Want als je niet volgens de regeltjes van de theepot leeft ga je naar de waterkoker! Daar zul je eeuwig koken voor je zonden!quote:[..]
Niet mijn probleem
Maar heel weinig mensen zijn expliciet-atheist, en dat mag je van mij gerust een religie noemen. Dat doet echter niets af aan het feit dat veruit de meeste atheisten impliciet-atheist zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:23 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, het is geen fout van mij. Impliciet-atheïsme en expliciet-atheïsme worden allebei atheïsme genoemd. Er moeten eigenlijk nieuwe woorden komen voor allebei, want mensen gebruiken ze door elkaar.
Ik ben niet zoveel impliciet-atheïsten tegengekomen, want de meeste atheïsten hebben het vaak over dat God niet bestaat of doen dan heel minachtend. Wel vreemd eigenlijk...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar heel weinig mensen zijn expliciet-atheïst, en dat mag je van mij gerust een religie noemen. Dat doet echter niets af aan het feit dat veruit de meeste atheïsten impliciet-atheïst zijn.
Misschien zouden er aparte woorden voor moeten zijn, maar persoonlijk vind ik het onderscheid tussen atheïsme en agnosticisme al een beetje idioot. Hoeveel gradaties van ongeloof wil je hebben?
Dat vind ik helemaal niet vreemd. Als iemand gelooft dat er elfjes in zijn achtertuin leven doen we daar ook heel minachtend over, en wat mij betreft terecht. Het ontgaat me waarom we theisten een andere behandeling zouden moeten geven. In beide gevallen heeft men een overtuiging die nou niet bepaald verder onderbouwd wordt. Maar op de een of andere manier hebben we aangeleerd dat we voor het een respect moeten hebben maar voor het ander niet.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik ben niet zoveel impliciet-atheïsten tegengekomen, want de meeste atheïsten hebben het vaak over dat God niet bestaat of doen dan heel minachtend. Wel vreemd eigenlijk...
Het probleem is dat veruit de meeste atheisten technisch gezien agnosten zijn. En dat een dergelijke categorisering op z'n best misleidend is en discussies zoals de voorgaande uitlokt. "Ja, jij zegt dat god niet bestaat dus beargumenteer het maar." Impliciet-atheisme wordt naar behoeven uitgelegd als expliciet-atheisme om daarmee te rechtvaardigen dat het theisme niet verder wordt onderbouwd.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Mathemaat het volgende:
Agnosticisme is nog best goed gedefinieerd. Ik zie het probleem niet.
Net als wanneer mensen zeggen dat ze spoken zien... of kabouters... je kan ze gewoon niet serieus nemen totdat het tegendeel is bewezen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik ben niet zoveel impliciet-atheïsten tegengekomen, want de meeste atheïsten hebben het vaak over dat God niet bestaat of doen dan heel minachtend. Wel vreemd eigenlijk...
Agnosticisme is nog best goed gedefinieerd. Ik zie het probleem niet.
Daar wordt nogal verschillend over gedacht tussen de verschillende moslims door de tijden en landen heen. Hier in europa nu is dit inderdaad het geval, maar in veel landen denken moslims daar anders over. Daarnaast kan je kijken hoe de Koran er over spreekt...quote:Op maandag 11 juli 2011 18:48 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
De uiterlijke jihad is er enkel in het geval een moslimland AANGEVALLEN wordt, dan moet men hun broeders en zusters te hulp schieten. Niet om zelf landje roof te doen.
Helaas vergeten mensen dit vaak, door de ultra fanatieke mensen die terroristen zijn en dat aan de hand van de koran doen.
Innerlijke jihad is de strijd die iedere Moslims moet voeren, die tegen het ego.
Jij wel, maar ik niet.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 01:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vind ik helemaal niet vreemd. Als iemand gelooft dat er elfjes in zijn achtertuin leven doen we daar ook heel minachtend over, en wat mij betreft terecht.
Hoe wil je zelf dan als atheïst behandeld worden? Je kunt even makkelijk als theïst een atheïst minder serieus nemen.quote:Het ontgaat me waarom we theïsten een andere behandeling zouden moeten geven. In beide gevallen heeft men een overtuiging die nou niet bepaald verder onderbouwd wordt.
Jij wel, maar ik niet.quote:Maar op de een of andere manier hebben we aangeleerd dat we voor het een respect moeten hebben maar voor het ander niet.
Wat voor nut heeft het om prikkelende opmerkingen te maken?quote:Dus ja, wanneer de echte argumenten uitblijven dan gaan atheisten prikkelende opmerkingen maken zoals 'god is een sprookje'. Dat wil niet zeggen dat een meerderheid der atheisten daadwerkelijk gelooft dat het niet-bestaan van goden bewijsbaar is. Dat is toch echt een kleine minderheid.
Je hebt wel een harde verdeling als gelovigen en ongelovigen. Maar ongelovigen bestaan uit meerderde groepen met verschillende opvattingen. De termen atheïsme en agnosticisme blijven een jargon.quote:[..]
Het probleem is dat veruit de meeste atheisten technisch gezien agnosten zijn. En dat een dergelijke categorisering op z'n best misleidend is en discussies zoals de voorgaande uitlokt. "Ja, jij zegt dat God niet bestaat dus beargumenteer het maar." Impliciet-atheisme wordt naar behoeven uitgelegd als expliciet-atheisme om daarmee te rechtvaardigen dat het theisme niet verder wordt onderbouwd.
Het beste zou je al die mensen, expliciet-atheisten, impliciet-atheisten en agnosten gewoon niet-gelovig kunnen noemen. Tenslotte verdelen we mensen die niet in smurfen geloven ook niet in expliciet-asmurfisten, impliciet-asmurfisten en smurf-agnosten. Waarom zouden we?
God is geen invulterm voor lege plekken. God werd gebruikt door gelovigen om lege plekken in te vullen omdat ze geen andere antwoord hadden. Al hadden gelovigen een antwoord, dan zouden ze nog altijd God erbij kunnen zetten. God is geen natuurwetenschappelijk antwoord. God zou eerder een ontologisch antwoord zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 08:03 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Net als wanneer mensen zeggen dat ze spoken zien... of kabouters... je kan ze gewoon niet serieus nemen totdat het tegendeel is bewezen.
Zijn verzonnen dingen van de mensheid.
In god geloven zie ik niet anders dan bijv. sinterklaas geloven vroeger... het verhaal sinterklaas klinkt nog logischer dan de bijbel.
god vult alle dingen aan wat mensen niet weten... lekker makkelijk, heb je gelijk overal antwoord op.
Middeleeuwen waren zware tijden dus om de burgers hoop te geven was in de tijd erg waardevol..
Ik wed wanneer niemand gelooft... en ik het boek en idee zal introduceren dat iedereen me gestoord noemde... maar omdat het al jaren bestaat en miljoenen mensen ook geloven is het 1x zogenaamd de waarheid.
Vroeger waren er meer goden en geloven dat uiteindelijk is verdwenen omdat er al een wetenschappelijk antwoord voor is zoals god van de donder.
Klopt, maar hoe ben je van plan de religie of afwezigheid van religie van die volkeren na te gaan?quote:Op maandag 11 juli 2011 22:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje vanaf vanaf welk punt je spreekt van "mensen", de schattingen varieren van 100.000 tot 250.000 jaar. Dat is een heel andere schaal dan de volkeren waar jij het over had.
Leg eens uit? Waarom is dit onwaarschijnlijk? Welk model hanteer je om tot de onwaarschijnlijkheid te komen? Hoe bereken je die onwaarschijnlijkheid? A-priori of a-posteriori?quote:[..]
Smurfen die je 's-nachts hypnotiseren met de bedoeling dit geloof tot stand te brengen is ook een valide verklaring. Daarmee is het nog geen waarschijnlijke verklaring.
Dat spreek ik ook nergens tegen, alhoewel vele gelovigen, ik noem de christenen, hun moraal aan God ontlenen, doen niet alle gelovigen dat. Mijn hypothese was de omgekeerde: atheïsten ontlenen hun moraal niet aan God.quote:[..]
Ik zie geen redenen om te veronderstellen dat gelovigen hun moraal wel aan God ontlenen. Op zijn best ontlenen zij hun moraal aan een religie, maar zelfs dat vind ik discutabel.
Wat een vooroordeel! Denk je, dat het verbod 'gij zult niet moorden' sinds het ontstaan van de mens in steen gebeiteld staat? En hetzelfde met 'gij zult niet stelen'?quote:Ja, er zijn raakvlakken. Maar die raakvlakken delen we in dezelfde mate met gelovigen: gij zult niet moorden, gij zult niet stelen, etc, zijn morele waarden die vrij algemeen door mensen worden gedeeld. En niet omdat zij die ontlenen aan een religie maar omdat het reele randvoorwaarden zijn voor het functioneren van een sociale maatschappij.
Sinds de topicstarter spoorloos is, kun je met een gerust hart zeggen dat dit topic nooit meer het oude gaat wordenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 08:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ehhm, we dwalen volgens mij een beetje af. Van de wat onduidelijke OP over sex en het christendom naar de betekenis van de Jihad tot de 25e discussie deze 2 maanden over Russel's theepot...
Over welke moslims heb je het?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 08:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daar wordt nogal verschillend over gedacht tussen de verschillende moslims door de tijden en landen heen. Hier in europa nu is dit inderdaad het geval, maar in veel landen denken moslims daar anders over. Daarnaast kan je kijken hoe de Koran er over spreekt...
Hypocriet is een zware term. Wat wil je daarmee zeggen, dat moslims doen alsof ze moslim zijn?quote:Overigens behoort deze discussie in een ander topic, is ontstaan uit een opmerking van Ser_Ciappelletto die wilde aantonen dat sommige christenen net als sommige moslims hypocriet zijn.
Spreek ik dan over het christendom? Ik heb het over het theïsme, en ja, dat bestond ook voor de middeleeuwen. Of dacht je dat ze van 3500 v.C. tot 476 n.C. atheïstisch waren?quote:Op maandag 11 juli 2011 23:00 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Christendom bestaat pas sinds de middeleeuwen... wanneer er ook heksen bestonden en deze levend werden verdronken.
Hoe onbetrouwbaar wil je het maken...
Daar heb je gelijk inquote:Op dinsdag 12 juli 2011 11:17 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Sinds de topicstarter spoorloos is, kun je met een gerust hart zeggen dat dit topic nooit meer het oude gaat worden.
Naar welk antwoord loop je te vissen? Ik doel daarbij op veel landen in het midden oosten, het betreft ook daar misschien wat minderheden maar het geeft wel aan dat de Islam niet door iedereen als vreedzaam wordt gezien.quote:[..]
Over welke moslims heb je het?
Het was niet mijn opmerking, maar die van Ser_Ciappelletto. Hij was erg kort door de bocht, maar zijn punt is wel terecht dat er een aandeel christenen die niet leven volgens wat de bijbel hen leert, en evenzo moslims. Dat aandeel is hypocriet.quote:[..]
Hypocriet is een zware term. Wat wil je daarmee zeggen, dat moslims doen alsof ze moslim zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |