Ik heb niet ontkend dat er zoiets is. Ik zeg alleen dat dat de strijders nog niet vredig maakt.quote:Op maandag 11 juli 2011 14:43 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dus er is wel zoiets als strijden voor vrede. Ben je er dan met mij eens dat zulke strijd noodzakelijk is zodat er vrede is?
"There she lusted after her lovers, whose genitals were like those of donkeys and whose emission was like that of horses." Ezechiël 20:23quote:Op maandag 11 juli 2011 14:47 schreef Ingenieur-Kippezak het volgende:
Neuken![]()
Bijbel![]()
en mensen die citeren uit de bijbel![]()
Dat licht aan je begrip van vrede...quote:Op maandag 11 juli 2011 13:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hoezo dat? Kan er niet gestreden worden voor vrede?
Wie zegt dat volgens jihad ongelovigen vernietigd moeten worden?quote:Op maandag 11 juli 2011 15:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat licht aan je begrip van vrede...
Echter in de context van vrede als het afwezig zijn van oorlogen/geweld is (uiterlijke) Jihad niet bevorderlijk voor vrede. (tot het moment natuurlijk dat alle 'ongelovigen' zijn vernietigd)
Wat is volgens jou dan de omschrijving van de uiterlijke jihad?quote:Op maandag 11 juli 2011 16:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Wie zegt dat volgens jihad ongelovigen vernietigd moeten worden?
Als ze geen dhimmi willen worden?quote:Op maandag 11 juli 2011 16:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Wie zegt dat volgens jihad ongelovigen vernietigd moeten worden?
Niks, hij heeft geneukt, is Grrrrristen en voelt zich schuldig.quote:Op maandag 11 juli 2011 14:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
Naatje, wat wil je eigenlijk zeggen met je OP, kan er geen touw aan vastknopen. Je doet een paar loze stellingen, en dan?
Niet alleen uiterlijke jihad. Ook innerlijke jihad is strijd, en strijd staat recht tegenover vrede. Een geloof waarin strijd zodanig centraal staat, kun je moeilijk het geloof van de vrede noemen.quote:Op maandag 11 juli 2011 15:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat licht aan je begrip van vrede...
Echter in de context van vrede als het afwezig zijn van oorlogen/geweld is (uiterlijke) Jihad niet bevorderlijk voor vrede. (tot het moment natuurlijk dat alle 'ongelovigen' zijn vernietigd)
Als ik een omschrijving kon geven, dan zou ik het geven. Maar waar het bij mij omgaat: wat je zegt, moet je kunnen verantwoorden.quote:Op maandag 11 juli 2011 16:42 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan de omschrijving van de uiterlijke jihad?
Is dat zo? Waar staat het in de Koran of Hadith?quote:Op maandag 11 juli 2011 16:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Als ze geen dhimmi willen worden?
Staat in koran of de hadith.
wat een faler, en dan ook nog eens niet reageren hierquote:Op maandag 11 juli 2011 16:46 schreef yvonne het volgende:
[..]
Niks, hij heeft geneukt, is Grrrrristen en voelt zich schuldig.
Big deal, gewoon niet in sprookjes geloven wil wel helpen.
Wil jij suggereren dat er vrede kan zijn zonder strijd? Als dat zo is, stel dan dat ik zomaar iets van jou zou willen stelen. Wat moet ik dan doen?quote:Op maandag 11 juli 2011 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet alleen uiterlijke jihad. Ook innerlijke jihad is strijd, en strijd staat recht tegenover vrede. Een geloof waarin strijd zodanig centraal staat, kun je moeilijk het geloof van de vrede noemen.
Er kan geen vrede zijn zonder strijd, omdat vrede dan een loos begrip zou zijn. Zoals er geen licht kan zijn zonder donker.quote:Op maandag 11 juli 2011 16:58 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Wil jij suggereren dat er vrede kan zijn zonder strijd? Als dat zo is, stel dan dat ik zomaar iets van jou zou willen stelen. Wat moet ik dan doen?
Natuurlijk kan er wel vrede zijn zonder strijd, net zoals er licht kan zijn zonder donker.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Er kan geen vrede zijn zonder strijd, omdat vrede dan een loos begrip zou zijn. Zoals er geen licht kan zijn zonder donker.
Ik wilde eigenlijk met het voorbeeld duidelijk maken dat de individu tegen zichzelf moet strijden om niet te stelen. Stel dat er vrede is zonder strijd, dan zou dit voorbeeld een tegenvoorbeeld hiervan geweest zijn.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Er kan geen vrede zijn zonder strijd, omdat vrede dan een loos begrip zou zijn. Zoals er geen licht kan zijn zonder donker.
Dat een geloof naar vrede streeft maakt ze niet het geloof van de vrede, zeker niet als ze dat door strijd doen.
En als jij zomaar iets van mij zou willen stelen, dan moet je zonder toestemming iets van mij wegnemen waar je geen recht op hebt. Dat is de definitie van stelen.
Als vrede op zichzelf kan bestaan zonder de negatie van vrede. Wat is dan deze vrede?quote:Op maandag 11 juli 2011 17:26 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er wel vrede zijn zonder strijd, net zoals er licht kan zijn zonder donker.
Sterker, de afwezigheid van donker is een vereiste voor licht. Donker is namelijk niets meer dan de afwezigheid van licht.
Dat het begrip 'licht' niet zou bestaan zonder dat er 'duisternis' is, betwijfel ik. Maar zelfs als dat zo is, wil dat dan zeggen dat 'licht' niet bestaat, omdat het begrip 'licht' niet bestaat?
Als het begrip 'vrede' niet zou bestaan, dan nog bestaat vrede op zichzelf, als ding-an-sich.
De term geeft niet het ontstaan aan het object, het object geeft het ontstaan aan de term.
Je maakt dan misbruik van de metaforische betekenis van 'strijd'.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:31 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik wilde eigenlijk met het voorbeeld duidelijk maken dat de individu tegen zichzelf moet strijden om niet te stelen. Stel dat er vrede is zonder strijd, dan zou dit voorbeeld een tegenvoorbeeld hiervan geweest zijn.
(als het feit, dat ik 'The art of controversy' van Schopenhauer niet in zijn oorspronkelijke taal, het Duits, citeer, je stoort; dan zal ik proberen een Duitse versie te vinden van het citaat)quote:The Homonymy.—This trick is to extend a proposition to something which has little or nothing in common with the matter in question but the similarity of the word; then to refute it triumphantly, and so claim credit for having refuted the original statement.
It may be noted here that synonyms are two words for the same conception; homonyms, two conceptions which are covered by the same word. (See Aristotle, Topica, bk. i., c. 13.) "Deep," "cutting," "high," used at one moment of bodies at another of tones, are homonyms; "honourable" and "honest" are synonyms.
This is a trick which may be regarded as identical with the sophism ex homonymia; although, if the sophism is obvious, it will deceive no one.
Exact hetzelfde als de vrede, met de negatie van vrede.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:32 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als vrede op zichzelf kan bestaan zonder de negatie van vrede. Wat is dan deze vrede?
Dan het antwoord op de vraag wie dat zegt: de koran.quote:Op maandag 11 juli 2011 16:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als ik een omschrijving kon geven, dan zou ik het geven. Maar waar het bij mij omgaat: wat je zegt, moet je kunnen verantwoorden.
Hebben we het hier dan niet over strijd als jihad? Jihad is niet per definitie een gewapend conflict.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:45 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Je maakt dan misbruik van de metaforische betekenis van 'strijd'.
De filosoof Arthur Schopenhauer noemde zo'n redenering een homonymie in zijn 'the art of controversy' :
[..]
(als het feit, dat ik 'The art of controversy' van Schopenhauer niet in zijn oorspronkelijke taal, het Duits, citeer, je stoort; dan zal ik proberen een Duitse versie te vinden van het citaat)
Zo'n redenering is dus een sofisme. Het gaat niet om hetzelfde: de strijd die je voert als verzet tegen het stelen is niet de strijd die je voert met wapens. De enige gelijkenis die ze hebben is dat het Nederlands één woord heeft, die beide begrippen aanduidt.
Zo leidt taal alweer tot verwarring.
Waar zegt de koran dat wat jij zegt?quote:Op maandag 11 juli 2011 17:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dan het antwoord op de vraag wie dat zegt: de koran.
Volgens mij wordt onder de uiterlijke Jihad altijd een strijd verstaan tegen de niet-moslims, dit betreft dus geweld.
Go to your body. Move some brains to head section.quote:
chapeau voor een opmerking die zowel niet grappig is als nergens op slaatquote:Op maandag 11 juli 2011 18:20 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Go to your body. Move some brains to head section.
Geniaal en nog is een feitquote:
Wat is er? Last van cognitieve dissonantie? Wil je er over praten?quote:Op maandag 11 juli 2011 18:20 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Go to your body. Move some brains to head section.
Het volgende is de oorzaak van alle taalverwarring:quote:Op maandag 11 juli 2011 18:06 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hebben we het hier dan niet over jihad als strijd? Jihad is niet per definitie een gewapend conflict.
Hier wordt geponeerd dat innerlijke jihad strijd is, die tegengesteld is aan vrede. Dit is de oorzaak van het 'sophism ex homonymia': innerlijke jihad is geen strijd, als in de conventionele zin van strijd. Daarom is het ook niet tegengesteld aan vrede, als in de conventionele zin van vrede.quote:Op maandag 11 juli 2011 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet alleen uiterlijke jihad. Ook innerlijke jihad is strijd, en strijd staat recht tegenover vrede. Een geloof waarin strijd zodanig centraal staat, kun je moeilijk het geloof van de vrede noemen.
kijk maar naar de kolonisatie.... ging er leuk aan toe om mensen te bekeren maar neit heus...quote:Op maandag 11 juli 2011 18:39 schreef Daniel1976 het volgende:
@yarnamc de islam heeft ook vreedzame elementen. En jihad kan ook gewoon worsteling betekenen maar dat ter zijde.
Tuurlijk is in de ogen van (orthodoxe) moslims strijd nodig om het kwaad uit de wereld te bannen.
Elke godsdienst heeft zijn positieve en negatieve kanten. Het christendom staat ook garant voor veel ellende. Mag ik je er op wijzen dat ons landje nederland is ontstaan uit een ordinaire godsdienstoorlog?! Protestant tegen katholiek.
De uiterlijke jihad is er enkel in het geval een moslimland AANGEVALLEN wordt, dan moet men hun broeders en zusters te hulp schieten. Niet om zelf landje roof te doen.quote:Op maandag 11 juli 2011 15:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat licht aan je begrip van vrede...
Echter in de context van vrede als het afwezig zijn van oorlogen/geweld is (uiterlijke) Jihad niet bevorderlijk voor vrede. (tot het moment natuurlijk dat alle 'ongelovigen' zijn vernietigd)
Dat is een leugen, die wel vaker door onwetenden gebruikt word om dat Islam aan te vallen.quote:Als ze geen dhimmi willen worden?
Staat in koran of de hadith.
Ja, maar dit spreek ik nergens tegen.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:39 schreef Daniel1976 het volgende:
@yarnamc de islam heeft ook vreedzame elementen. En jihad kan ook gewoon worsteling betekenen maar dat ter zijde.
Tuurlijk is in de ogen van (orthodoxe) moslims strijd nodig om het kwaad uit de wereld te bannen.
Elke godsdienst heeft zijn positieve en negatieve kanten. Het christendom staat ook garant voor veel ellende. Mag ik je er op wijzen dat ons landje nederland is ontstaan uit een ordinaire godsdienstoorlog?! Protestant tegen katholiek.
Als je dit werkelijk meent, slaat het nergens op. Een innerlijke strijd heeft niks met vrede of oorlog te maken. Maar een strijd in jezelf, om goed te doen aan de ander. Een strijd om je ego eronder te krijgen.quote:Niet alleen uiterlijke jihad. Ook innerlijke jihad is strijd, en strijd staat recht tegenover vrede. Een geloof waarin strijd zodanig centraal staat, kun je moeilijk het geloof van de vrede noemen.
Verrek, waar is die eigenlijk gebleven?quote:Op maandag 11 juli 2011 18:52 schreef o.us het volgende:
koningdavid kon altijd heerlijk discussiëren over dit soort onderwerpen.
quote:Op maandag 11 juli 2011 01:55 schreef courgette het volgende:
De bijbel slaat grotendeels nergens op en daarom zijn de regels erin vaak ook niet goed te beargumenteren. Dit komt waarschijnlijk doordat het in zijn 2 millennia durende leven vaak verkeerd vertaald en verkeerd geïnterpreteerd is.
Alleen God weet 't.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verrek, waar is die eigenlijk gebleven?
Die is op 21 mei naar boven gezweefd.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verrek, waar is die eigenlijk gebleven?
ik heb hem in 2010 nog weleens een keer gezien. Maar posten doet ie bijna nooit meer.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verrek, waar is die eigenlijk gebleven?
Heldin.quote:Op maandag 11 juli 2011 11:10 schreef yvonne het volgende:
Maar wat is nu de bedoeling van je topic Naatje?
Je hebt recent geneukt, dat weet nu heel FOK!, maar eigenlijk zit je met zware schuldgevoelens omdat het van je sprookjesboek niet mag?
En om maar met de eerste de beste te trouwen omdat een of ander boek dat zegt.
Ja, ik wil erover praten. Ik snap gewoon niet waarom atheïsme wat een rationale levensbeschouwing is, allemaal irrationale aanhangers heeft. Sorry, je maakte het mij te makkelijkquote:Op maandag 11 juli 2011 18:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat is er? Last van cognitieve dissonantie? Wil je er over praten?
Duidelijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:30 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Het volgende is de oorzaak van alle taalverwarring:
[..]
Hier wordt geponeerd dat innerlijke jihad strijd is, die tegengesteld is aan vrede. Dit is de oorzaak van het 'sophism ex homonymia': innerlijke jihad is geen strijd, als in de conventionele zin van strijd. Daarom is het ook niet tegengesteld aan vrede, als in de conventionele zin van vrede.
En de onconventionele zin van vrede en strijd zijn beiden niet bruikbaar voor ethische doeleinden, zoals Ser_Ciappelletto probeert te doen.
Eigenlijk zou het makkelijker zijn, als we alle taalverwarringen probeerden te vermijden, door het woord 'strijd' te bannen uit de Van Dales, als het om innerlijke jihad gaat.
Je zei dus, om terug op het onderwerp te komen, dat strijd noodzakelijk is voor vrede. Iemand moet immers innerlijke strijd voeren, om de vrede te vrijwaren. Deze 'innerlijke strijd' is echter helemaal geen strijd!
Het aforisme "strijd is noodzakelijk voor vrede" is op zijn minst recalcitrant te noemen. Beter zou zijn "inspanning is noodzakelijk voor vrede", want dat is dan wat je eigenlijk bedoelde.
En zo verdwijnt het argument van de innerlijke jihad, om aan te tonen dat strijd nodig is voor vrede, als sneeuw voor de zon, want hoe is echte strijd, zijnde uiterlijke jihad, nodig voor vrede?
Atheisme is helemaal geen levensbeschouwing.quote:Op maandag 11 juli 2011 19:20 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, ik wil erover praten. Ik snap gewoon niet waarom atheïsme wat een rationale levensbeschouwing is, allemaal irrationale aanhangers heeft. Sorry, je maakte het mij te makkelijk.
O sancta simplicitas! Waarom blijft men ad infinitum met deze onzin aanzetten? Natuurlijk is het atheïsme een levensbeschouwing!quote:Op maandag 11 juli 2011 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Atheisme is helemaal geen levensbeschouwing.Daarmee zeg ik overigens niet dat atheisten geen levensbeschouwing hebben, maar dat kan vanalles zijn.
Nee, atheïsme is geen levensbeschouwing. Het is hoogstens een onderdeel van een levensbeschouwing. Of is theïsme ook een levensbeschouwing?quote:Op maandag 11 juli 2011 19:48 schreef yarnamc het volgende:
[..]
O sancta simplicitas! Waarom blijft men ad infinitum met deze onzin aanzetten? Natuurlijk is het atheïsme een levensbeschouwing!
Het antwoord daarop is eenvoudig: theisten blijven maar verkondigen dat atheisme een levensbeschouwing is.quote:Op maandag 11 juli 2011 19:48 schreef yarnamc het volgende:
[..]
O sancta simplicitas! Waarom blijft men ad infinitum met deze onzin aanzetten? Natuurlijk is het atheïsme een levensbeschouwing!
Ja, theïsme is ook een levensbeschouwing.quote:Op maandag 11 juli 2011 19:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, atheïsme is geen levensbeschouwing. Het is hoogstens een onderdeel van een levensbeschouwing. Of is theïsme ook een levensbeschouwing?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |