Whehehequote:Op dinsdag 31 mei 2011 13:02 schreef Atreidez het volgende:
Ik zie de link met racisme niet, maar dat je een pauper bent klopt natuurlijk wel
Wie nietquote:Op dinsdag 31 mei 2011 13:42 schreef vosss het volgende:
Overigens is Pirelli voorstander van een verbod op bandenwissels bij code rood.
En dat ben ik met ze eens
Zeker als je leest dat hij zn team volledig genegeerd heeft.quote:Die achtervleugel vond ik wel het summum van bizarriteit, anderzijds, als je het toch van de andere kant probeerd te analiseren, is juist de achtervleugel nog loyaal om een coureur in de strijd te houden, jammer dat het de vleugel van Hamilton was in dit geval en hij heeft imo. weer een aantal stappen terug gedaan op de ladder der proffesionals.
quote:McLaren gaf Hamilton opdracht om uit te vallen
31 mei 2011
Lewis Hamilton blijkt in de slotfase van de Grand Prix van Monaco een opdracht van zijn team te hebben genegeerd. De Brit kreeg, nadat zijn achtervleugel beschadigd was geraakt, de instructie om naar de pits te komen en uit te vallen.
"Ik werd van achteren geraakt, waardoor mijn achtervleugel los kwam te hangen", vertelde de McLaren-coureur. "Ik kreeg te horen dat ik naar de pits moest komen om uit te vallen, maar dat weigerde ik. Achteraf gezien maar goed ook, want daarna werd de rode vlag uitgehangen. Het team kon mijn achtervleugel repareren, waarna ik nog een paar punten kon scoren. Anders had ik nog meer achterstand opgelopen in het kampioenschap." Hamilton was op het moment dat hij de opdracht kreeg om uit te vallen, al niet zo blij met mijn team. "Toen ik voor mijn eerste pitstop naar binnen werd geroepen, stond er niemand klaar", aldus Hamilton. "Ik had mij enorm goed op deze race voorbereid en was de snelste man op de baan. Ik had kunnen winnen."
Hamilton finishte uiteindelijk als zesde, Sebastian Vettel won de race.
Goede call geweest dus van Hamiltonquote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Zeker als je leest dat hij zn team volledig genegeerd heeft.
Die riepen hem binnen om uit te vallen met die vleugel en dat deed hij niet.
Als de rode vlag niet was gekomen had ie 100% zeker een meatball moeten krijgen.
En dan achteraf lullen van ja en maar gelukkig dat ik niet naar het team luisterde want toen kwam de rode vlag en konden we repareren en toen kon ik toch nog punten pakken.
quote:Q. What is your view on Pastor's race-ending accident with Lewis Hamilton?
SM: It was a racing incident.
quote:Michael kiest kant van Hamilton in incident met Maldonado
Sam Michael, de aan het eind van dit jaar vertrekkende technisch directeur van Williams, heeft een andere kijk op de botsing tussen Lewis Hamilton en Pastor Maldonado aan het einde van de Grand Prix van de Monaco dan de stewards. Hij vindt de straf voor Hamilton ietwat overdreven en schaart zich achter de lezing van de wereldkampioen van 2008: Het was een race-ongeluk.
Het betekende wel dat Williams veel minder punten overhield aan de Grand Prix van Monaco dan waar het naar op weg leek. Michael: Het is geweldig voor iedereen binnen Williams dat we van de hatelijke nul af zijn en we bedanken Rubens Barrichello daar voor. Het smaakt echter bitterzoet, aangezien Pastor dicht bij een grotere hoeveelheid punten was. Voor Rubens zat er ook meer in totdat de eerste safety car op een ongunstig moment naar buiten kwam. Monaco is altijd een loterij en wat dat betreft mogen we blij zijn dat we er wat punten aan overgehouden hebben.
Prima idd. Meer coureurs doen niet altijd wat ze gezegd wordt.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:30 schreef kepler het volgende:
[..]
Goede call geweest dus van Hamilton
Ze zaten al achter de safety-car op dat moment, dus als code rood er niet was gekomen dan was de race ws gestopt achter de SC. En als de race weer was vrijgegeven op dat moment dan was hij misschien wel naar binnen gegaan.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 10:25 schreef vosss het volgende:
Wat een zak hooi inderdaad, rijdt ie op een stuk versere banden komt ie er nog niet aan voorbij.
Kampioen-onwaardig!!!!
Ja vanaf het moment dat de auto's lelijk werden is Alfa van Fiatquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:03 schreef vosss het volgende:
Ach ik heb zelf ook jaren in een Fiat rondgereden
Valt Alfa toevallig niet ook onder dat knakenmerk?
Indien ja dan rijdt ik nog steeds in een Fiat
Daar begon zo'n beetje de omslag mee naar betere modellen inderdaadquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:07 schreef vosss het volgende:
Vanaf dat ze lelijk werden??
Ik heb een 156 en ik vind dat toch persoonlijk een mooien auto
Even een vergelijking tussen de inhaalactie op Schumacher en op dezelfde plek op Maldonado.quote:
Tja, bij Schumacher zat Hamilton er beter naast en die besliste hem ruimte te geven, bij Maldonado niet en die stuurt dan ook gewoon in, of Hamilton hiervoor een straf moet krijgen is een tweedequote:Op woensdag 1 juni 2011 11:16 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Even een vergelijking tussen de inhaalactie op Schumacher en op dezelfde plek op Maldonado.
Bekijk deze beelden eens en geef dan aan wie er fout zit?
http://img23.imageshack.us/img23/8572/hamiltonmonaco2011t1.jpg (copy/paste deze link)
http://img857.imageshack.us/img857/3797/hamiltonmonacoturn1b.jpg (copy/paste deze link)
Toont tevens aan hoe inconsequent Brundle en Coulthard reageren.
imageshack
En een video die aantoont dat Maldonado meerdere keren van zijn lijn afwijkt (blocking) en zo vroeg instuurt dat hij de bocht nooit kon halen zonder over de kerbs te gaan.
En hier Hamilton die Schumacher inhaalt
Ik had meer t idee dat ie veel vroeger instuurde. Maldonado had het op zich zelf in de hand om 7e te worden, en met een team in de positie waarin ze zaten (puntloos) had ie er beter aan gedaan gewoon in te houden.. Of zorgen dat Hamilton er nooit naast had kunnen komen aan de binnenkant, maar daar was het toen al te laat voor.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:32 schreef Tarado het volgende:
Tja, bij Schumacher zat Hamilton er beter naast en die besliste hem ruimte te geven, bij Maldonado niet en die stuurt dan ook gewoon in, of Hamilton hiervoor een straf moet krijgen is een tweede
Dat zou kunnen maar Hamilton zat er nog niet ver genoeg tussen om anders af te dwingen, achteraf is het natuurlijk weer tijd voor Captain HINDSIGHTquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:52 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Ik had meer t idee dat ie veel vroeger instuurde. Maldonado had het op zich zelf in de hand om 7e te worden, en met een team in de positie waarin ze zaten (puntloos) had ie er beter aan gedaan gewoon in te houden.. Of zorgen dat Hamilton er nooit naast had kunnen komen aan de binnenkant, maar daar was het toen al te laat voor.
Ik heb het idee dat beide gevallen exact hetzelfde zijn. Hamilton zat in beide gevallen naast (maar niet helemaal) de ander en Schumacher geeft hem de ruimte omdat hij er anders tegenaan zou komen en Maldonado stuurt juist te vroeg in, waardoor hij er wel tegenaan komt. (vandaar je idee dat Hamilton er beter naast zit, wat imho niet het geval is)quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:32 schreef Tarado het volgende:
[..]
Tja, bij Schumacher zat Hamilton er beter naast en die besliste hem ruimte te geven, bij Maldonado niet en die stuurt dan ook gewoon in, of Hamilton hiervoor een straf moet krijgen is een tweede
Op het moment dat Schumacher wil insturen is het voorwiel tegen voorwiel wat bij Maldonado niet het geval was maar goed verder ben ik het wel met je eensquote:Op woensdag 1 juni 2011 12:45 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat beide gevallen exact hetzelfde zijn. Hamilton zat in beide gevallen naast (maar niet helemaal) de ander en Schumacher geeft hem de ruimte omdat hij er anders tegenaan zou komen en Maldonado stuurt juist te vroeg in, waardoor hij er wel tegenaan komt. (vandaar je idee dat Hamilton er beter naast zit, wat imho niet het geval is)
Wat opvalt is ook dat in het ene geval het wel wordt gezien als goede inhaalactie, maar in het andere geval niet, omdat de buitenste coureur toch instuurt. Het is of beide goed of beide fout, maar niet de een goed en de ander fout.
IMHO zat Hamilton in beide gevallen niet ver genoeg er naast om de bocht op te eisen (en toont aan dat DRS in Monaco sowieso niet had gemoeten) maar handelde Schumacher het beste van de twee tegenstrevers door Hamilton de ruimte te geven (en daardoor niet te crashen), terwijl Maldonado juist het verkeerde deed door rcksichtslos (en te vroeg) in te sturen om Hamilton af te snijden en zichzelf daardoor te elimineren.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:08 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]
De race in Bahrein kan doorgaan jongens!!!!!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91924quote:Virgin has parted company with technical director Nick Wirth following its disappointing start to the season.
The team had targeted reaching Q2 on a regular basis this year, but has failed to start any higher than the tenth row during the first six races of the season. As a result, Wirth Research is no longer a part of the operation.
Former Renault director of engineering Pat Symonds has overseen the review of Virgin, and is understood to be heading up plans for its 2012 car in his capacity as a consultant.
"The decision has been taken that the team will take greater control of its own destiny," said Marussia Virgin CEO Andy Webb in a statement to AUTOSPORT.
"Accordingly, having consulted with our existing technical partner during the course of the past few weeks, we have been obliged to terminate our relationship with them."
"I believe that the steps we are taking in terms of our technical leadership and operational excellence will provide us with the robust foundation required to go on and achieve our performance objectives in the years ahead. These are bold but positive steps that will enable us to move forward with confidence."
Despite the change in technical direction, the team already has a raft of upgrades and developments that have been signed off by Wirth Research that it plans to introduce in the coming months. It is hoped that these will allow it to close the gap to Team Lotus.
But there is also desire to trial run new development directions with the current Virgin MVR-02 in the latter stages of the season. This could lead to major revisions later in the campaign.
"At this time of year it is commonplace for all teams to start looking ahead to the following racing year, whilst continuing to develop the existing car for the remaining races of the current season," said Webb.
"The upgrades we have planned for the summer races are now passing from the design phase to the production stage and more and more of our focus is turning to 2012.
"In light of our long-term plans we will continue to aggressively pursue this strategy, but as next year's regulations contain few changes we hope that some of the development work aimed at the MVR-03 may also find its way onto the current car."
AUTOSPORT understands that the team is well-advanced with plans to establish its own technical base, with the ex-Arrows and Super Aguri facility at Leafield among the facilities it has evaluated.
There have also been reports that Virgin is seeking a technical partner, with McLaren among the options. This would likely lead to a partnership along similar lines to the one that helped to propel Force India from the back of the grid into regular points scorers over the past two-and-a-half years.
The team would not comment in detail on its new technical structure, but confirmed that these changes have been in the pipeline since emerging Russian sportscar manufacturer Marussia Motors bought into the team last year.
"In November 2010, sports car manufacturer Marussia Motors acquired a significant shareholding in the Marussia Virgin Racing F1 Team, securing the Team's future and underlining the marque's long-term commitment to Formula One," said Webb.
"Over the past six months, Marussia and the Board of Directors have undertaken a comprehensive review in order to ensure that Marussia Virgin Racing has the strongest platform, team of people and resources in place to achieve its long-term ambitions.
"Integral to this review has been an evaluation of the technical direction of Marussia Virgin Racing. Marussia's goal remains to be in a position to be able to challenge for a podium finish at the inaugural Russian Grand Prix in Sochi 2014.
"With this in mind, it is readily apparent that the team must take major steps in order to accelerate its rate of improvement.
"Looking ahead, we will now be pursuing an alternative technical path and look forward to announcing our plans in more detail over the coming weeks."
Virgin is also set to drop its all-CFD development strategy, which was key to it being able to afford to move into F1 in the first place. Now an established team in its second season, it is expected to start a windtunnel testing programme alongside ongoing CFD work.
"At this stage I would like to underline our continued commitment to a cost-efficient commercial model," said Webb. "We maintain our absolute belief in CFD (Computational Fluid Dynamics) as a technology, especially since it continues to become more cost-effective with every year.
"Naturally, we will continue to use every means at our disposal to improve the aerodynamics of our car with immediate effect."
Zo dat is leuk voor hem, zij zijn dan ook de enigen die kunnen beoordelen of hij nu echt zo goed is of dat Schumi gewoon ver over de top is.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:23 schreef kepler het volgende:
Mercedes schijnt Rosberg 60 miljoen te bieden voor een contract tot 2016(Volgens de Duitse krant the Bild)
Een reden voor dat hoge salaris schijnt ook de interesse van Ferrari te zijn. Dus Rosberg kan sowieso wel een goede deal verwachten.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:23 schreef kepler het volgende:
Mercedes schijnt Rosberg 60 miljoen te bieden voor een contract tot 2016(Volgens de Duitse krant the Bild)
klopt!quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:30 schreef vosss het volgende:
Volgens mij valt vandaag een beslissing over Bahrein toch?
quote:FIA beslist over doorgaan Grand Prix van Bahrein
3 juni 2011
Vandaag (vrijdag) wordt eindelijk duidelijk of de Grand Prix van Bahrein dit jaar nog doorgang vindt of niet. Na de politieke onlusten in het land werd de beoogde openingsrace van het seizoen 2011 uitgesteld, maar nog altijd is niet duidelijk of hij later dit jaar nog plaats gaat vinden.
De regering van Bahrein heeft laten weten dat de Formule 1 welkom is, maar het is aan de FIA om te bepalen of het ook echt gaat gebeuren. Het idee was, om de Grand Prix van India te verhuizen naar 11 december, zodat Bahrein nog naar 30 oktober kan. Dat stuitte echter op de nodige weerstand, waardoor het onduidelijk wordt of dat plan het gaat halen.
30 oktober is de datum van de GP van India. Wat gebeurt daar dan mee?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 13:46 schreef Tarado het volgende:
Bahrein gaat door, datum nog niet bekend gemaakt
30 october maar nog niet officieel bevestigd
nu wel
fawaz_alkhalifa Fawaz Al Khalifa President Information Affairs Authority Bahrein
Fia confirms Bahrain date on 30th of October .
Klikquote:Dochter Bernie Ecclestone showt lingerie
Tamara Ecclestone is het nieuwe gezicht - en lichaam - van het lingeriemerk Ultimo. Het 26-jarige model en tv-presentatrice is de dochter van Formule 1-baas Bernie Ecclestone.
http://www.redbullracing.(...)tion-021243027546084quote:Red Bull Racing has acknowledged the FIA World Motor Sport Councils decision to go ahead with the 2011 Bahrain Grand Prix.
We will go through the correct channels and discuss this decision within the appropriate forum with the other F1 teams and our fellow FOTA members.
quote:Round 1 Bahrain, Sakhir – 11 March
Round 2 Australia, Melbourne – 18 March
Round 3 Malaysia, Sepang – 1 April
Round 4 China, Shanghai – 8 April
Round 5 Korea, Yeongam – 22 April
Round 6 Turkey, Istanbul – 6 May *
Round 7 Spain, Barcelona – 20 May
Round 8 Monaco, Monte Carlo – 27 May
Round 9 Canada, Montreal – 10 June
Round 10 United States, Austin – 17 June
Round 11 Europe, Valencia – 1 July
Round 12 Great Britain, Silverstone – 15 July
Round 13 Germany, Hockenheim – 29 July
Round 14 Hungary, Budapest – 5 August
Round 15 Belgium, Spa – 2 September
Round 16 Italy, Monza – 9 September
Round 17 Singapore – 30 September
Round 18 Japan, Suzuka – 14 October
Round 19 India, Greater Noida – 28 October
Round 20 Abu Dhabi, Yas Marina – 11 November
Round 21 Brazil, So Paulo – 25 November
* Subject to confirmation
quote:De nieuwe regels voor 2013 zijn bekend. Het plan om met turbomotoren te gaan rijden is bevestigd door de FIA en een aantal andere veranderingen zijn ook verduidelijkt.
De auto's zullen vanaf 2013 een viercilinder turbomotor in het achteronder hebben liggen, iets wat de World Motor Sport Council eerder al bevestigde. Op arodynamisch gebied verandert er ook het n en ander, met de hoogte van de neus als belangrijkste onderdeel. Die moet lager, om het risico bij een zogenaamde t-bone botsing te verminderen.
De bevestiging van de nieuwe regels betekent dat we voor het eerst sinds 1988 turbomotoren zullen horen op de Formule 1-grid. Het maximale toerental van de nieuwe motoren is 12.000.
Zolang ze de top circuits maar niet schrappen ben ik al lang blij, als er afvallers zijn zullen dat zeker niet de big spenders uit het midden oosten zijnquote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:44 schreef zoem het volgende:
In 2013 rijden ze met kerstmis ook nog zeker? Gooi er liever een paar saaie circuits af zoals Bahrein
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:48 schreef Tarado het volgende:
[..]
Nog niet helemaal zeker dus? Weer wachten tot 30 juni
quote:The FIA has left the door open for the introduction of its 2013 Formula 1 regulations, which includes the controversial 1.6-litre turbocharged engines, to be delayed.
The World Motor Sport Council today approved the rules, which include aerodynamic regulations based on those currently in use alongside modifications designed to achieve the target of a 35 per cent reduction in fuel consumption. However, an FIA statement does allow for the possibility of the timing of the rules' introduction to be changed by vote.
Such a vote would be held by the WMSC, but only if F1's stakeholders, which includes the teams and engine manufacturers, demand it.
The statement read: "In consultation with the main stakeholders, and following the outcome of this consultation, a fax vote by the WMSC could be considered by 30 June latest to redefine the implementation date of these technical regulations."
...
Die zou dan naar 11 december gaan. Maar daar zijn de teams niet blij mee. Mede omdat hun medewerkers dan amper vakantie hebben.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:20 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
30 oktober is de datum van de GP van India. Wat gebeurt daar dan mee?
Bah. Terug in de tijdquote:
quote:Ik zou bijna gaan denken dat Bernie het gewoon voor het geld doet...![]()
Inderdaad, die man is een ontzettende filantroop. De suggestie alleen al.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:02 schreef Schunckelstar het volgende:
dat geloof ik niet, bernie zou nooit iets doen puur voor het geld
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:05 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Inderdaad, die man is een ontzettende filantroop. De suggestie alleen al.
Yup, ook de reden dat hij zo voor de GP van Bahrein is. Zo kunnen de mensen aldaar die demonstraties weer vergeten en weer aan leuke dingen denken. Ik kan me dus ook geen grotere weldoener dan Bernie voorstellen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:10 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
![]()
alles uit liefde voor de sport![]()
de suggestie dat deze man iets doet puur uit winstbejag maakt me misselijk
Bahrein grijpt hard in bij protestenquote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:55 schreef Trystar het volgende:
Bahrain Grand Prix reinstated on 2011 F1 calendar
[..]
http://www.redbullracing.(...)tion-021243027546084
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91981quote:Red Bull driver Mark Webber has expressed his disappointment at the decision to reinstate the Bahrain Grand Prix on the 2011 Formula 1 calendar, and says he 'does not feel comfortable' with the prospect of racing in the country in October.
The FIA announced yesterday that the race - postponed from March due to the political situation in the Gulf state - would take place on 30 October, with the inaugural Indian GP moved to the season finale slot in a new December date to make space for it.
But Webber is still sceptical over whether the Sakhir race will even go ahead.
"My opinion is unchanged since I was first asked about this in late February," he wrote on his personal website.
"Even though a decision has been made, I'll be highly surprised if the Bahrain Grand Prix goes ahead this year."
On the eve of the FIA's meeting, Webber had expressed his concern on his Twitter feed, writing: "When people in a country are being hurt, the issues are bigger than sport. Let's hope the right decision is made."
And in his website column, he reasserted this position, saying returning to Bahrain this year did not reflect well on the sport's morals.
"In my personal opinion, the sport should have taken a much firmer stance earlier this year rather than constantly delaying its decision in hope of being able to re-schedule it in 2011," Webber said.
"It would have sent a very clear message about F1's position on something as fundamental as human rights and how it deals with moral issues.
"It's obvious that the parties involved have struggled to reach a decision but sadly I feel that they still haven't made the right one. Like it or not, F1 and sport in general isn't above having a social responsibility and conscience. I hope F1 is able to return to Bahrain eventually but now isn't the right time."
The Australian added that he fears F1's presence in the country will only exacerbate the political tensions.
"As a competitor I do not feel at all comfortable going there to compete in an event when, despite reassurances to the contrary, it seems inevitable that it will cause more tension for the people of that country," he said.
"I don't understand why my sport wishes to place itself in a position to be a catalyst for that."
Nu dus wel. Wie organiseert de F1? De rijke sjeik, dezelfde sjeiks die mensen aftuigen voor het simpele feit dat ze demonstreren. Die sjeiks gaan de race dus gebruiken dat er totaal niks aan de hand is, dat alles in orde is in Bahrein. Oftewel, F1 wordt een politiek middel, en daar zou niet moeten gebeuren, nog zou men dat goed willen vinden.quote:Op zondag 5 juni 2011 03:59 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind dat ze niet moeten zeuren. F1 heeft niets met politiek te maken. Gewoon dat gaspedaal intrappen en niet proberen goedkoop te scoren.
Bovendien, als fan zou je elke extra race moeten verwelkomen.
In dit geval heeft heeft het alles met politiek te maken. Waarom denk je dat Bahrein per se wil dat de race door gaat? Omdat ze ontzettend van de sport houden?quote:Op zondag 5 juni 2011 03:59 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind dat ze niet moeten zeuren. F1 heeft niets met politiek te maken. Gewoon dat gaspedaal intrappen en niet proberen goedkoop te scoren.
Oh, dat moet van jou?quote:Bovendien, als fan zou je elke extra race moeten verwelkomen.
Zit WTCC te kijken op Eurosport nu..quote:Op zondag 5 juni 2011 12:12 schreef JohnB52 het volgende:
Is de DTM nog ergens op tv te zien? of WTCC? Verveel me n beetje met die regen buiten...
Hier een filmpje van de vanaf voren gezien :quote:
quote:Op zondag 5 juni 2011 13:06 schreef JohnB52 het volgende:
Wat n aparte kalender van superleague.
Nu 2 races, en dan in september de volgende
Dag zeg ik ook. Nu wordt de F1 dus gebruikt om druk te zetten op die sjeiks.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:34 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Oftewel, F1 wordt een politiek middel, en daar zou niet moeten gebeuren
Omdat hij er dit keer zelf niet (meer) bij betrokken is. Wat zou die uitgekraamt hebben als ie wel nog FIA voorzitter zou zijn geweest. Dan had ie wel weer alles zo gedraait dat ze er zouden racen.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:44 schreef Netsplitter het volgende:
Zelfs Mosley praat zinnig over dit onderwerp.
Idioot wou er zeker heel stoer overspringen. Nou, goed gelukt hoorquote:Op zondag 5 juni 2011 13:07 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Hier een filmpje van de vanaf voren gezien :
http://v.youku.com/v_show/id_XMjczMjA2NDk2.html
quote:Time for Formula One to make a stand
05/06/2011
The fact that Bahrain is to be allowed to run a race this year appals me. What also appals me is that India is to be inconvenienced. No doubt the promoters in India are hoping for a down to the wire finale, but what about the marshals, the circuit doctors and paramedics, the stall holders and the fans who have already booked their flights and hotel rooms?
Races cannot take place without marshals and I can imagine people arranging time off work for the honour of spending a long weekend without pay. As always, the powers that be pay scant attention to the vast number of people without whom a race could not happen.
None of the teams want to go to Bahrain, but they are contractually obliged to do so. Before the 1958 Cuban GP for sports cars, some of Fidel Castro's men kidnapped Fangio. They would have taken Stirling as well, but Fangio told them that Moss was on his honeymoon. The rebels treated Fangio well and released him after the race, they were making a political point.
The world has moved on, I cannot think of a guerrilla group today who would not snatch a star prize because he is on his honeymoon. Sports events are soft targets for political activists.
Then there is the issue for having the season extended with 2012 to prepare for. Teams have been handed a logistical nightmare just before the Christmas holidays. Bernie does not celebrate Christmas, but lots of people do.
Sponsors may not like having their names linked to Bahrain and this is a special issue for Red Bull and Toro Rosso which are named for their owner/sponsor. Right now, Bahrain is as attractive to a sponsor as syphilis.
The WMSC has sent delegates on a fact-finding mission. In the 1930s there were many nasty stories leaking about Stalin's Russia so a fact-finding mission was invited, a group which included George Bernard Shaw. They found no evidence of the ten million who died of famine in the Ukraine or of the prison camps in Siberia. They saw only happy, glowing, farm workers and people making tractors.
A fact-finding mission is about as useful as the due diligence the FIA used when deciding which teams to admit in 2010. Due diligence weeded out hopeless cases like Lola and Prodrive, yet accepted US GP and HRT. Excuse me for being sceptical about fact finding, due diligence and other fancy phrases.
All the teams, except for HRT, belong to FOTA and this could be show time. If they said they were not going, there is actually nothing that anyone could do. Bernie could jump up and down, waving a piece of paper as much as he liked, no court would support him. All it would do would be to add to the gaiety of nations.
This could become the issue which decides who really is important in Formula One - it sure isn't some hedge fund.
Bernie has said that Bahrain is not about the money. Of course not, Bernie, perish the thought.
Bahrain failed to meet the original deadline of 1st May and that should have been an end to the matter. I am a journalist, I know what a deadline means. The word is 'dead', not man-flu. Apparently, the WMSC has its own definition, just as taxi drivers have their own version of the Highway Code.
It is a fair bet that 'force majeure' was invoked, it often is on such occasions. A force majeure is something beyond normal control, like your factory burning down, but not if you started the fire yourself. The reason for Bahrain cancelling in March was not something beyond its control. People stage peaceful demonstrate all the time in democracies without being killed and maimed.
Bahraini citizens, male and female, have the vote and may elect the Lower House of 40 representatives. The Upper House, also numbering 40, is selected by the king. Most of the Bahraini cabinet is related to the king, who must reckon that he has a very gifted family. Bahrain is an absolute monarchy with window dressing.
Peaceful demonstrators in most countries are not killed and maimed, and there have been at least 30 deaths. By comparison to Egypt, Libya, Syria and Yemen, this is a small number, but it is still mass murder. You cannot tell the friends and family of the victims that their deaths are statistically insignificant. The death of one person is 100 per-cent for that person.
When gunfire is involved, a rough rule of thumb is ten injuries for every death and this will range in severity from bruising when diving to the ground, via losing limbs, to paralysis, and those are just the physical scars. People are still dying of injuries sustained in March.
Initially, the Bahraini authorities agreed to the release of some political prisoners. What has actually happened is that hundreds of people have been thrown into prison. What conditions must be like defies imagination since the cells must be bursting at the seams.
Among those arrested were the medical staff who treated the wounded and there have been reports of torture and killings.
When people stage a peaceful demonstration and are killed, the technical term is murder and the Bahraini royal family has blood on its hands. Ironically, the initial demonstrations were not about regime change, but the extension of civil liberties. One small clique has grown powerful because of mineral resources which happen to be under their feet,
Part of an explosive mix is the fact that the ruling faction is Sunni while most of the population is Shia. Think Catholic and Protestant, think Northern Ireland. The troubles in Northern Ireland began when the Catholic minority staged peaceful demonstrations for increased civil liberties, that was all, and look what happened.
The lifting of martial law, imposed with the assistance of that fine upholder of human rights, Saudi Arabia, coincided with the WMSC's decision. On the day before the WMSC met, The Independent newspaper headlined with a story about a Bahraini woman who had been imprisoned for reading a poem at a rally. We are seriously asked to believe that Bahrain is now stable.
The Bahraini authorities lost control when they decided to murder and maim their own citizens. Bahrain is an absolute monarchy, every order comes from the top, it is not like some corporation where you can sacrifice some hapless middle-manager.
Motor racing has often dealt with unsavoury regimes, but there has always been a buffer, the conceit that somehow the organising club is separate from the government. Even while Nazi Germany was imprisoning political opponents, practising euthanasia on unfortunates and stripping Jews of basic human rights, we could pretend that this somehow did not involve sport.
There was the idea that sport was different and that it was somehow above everyday reality. Sport, so ran, runs, a naive argument, was a way of forming common bonds between people of different nations, though George Orwell got it right when he declared that sport was warfare without the guns.
When it came to justifying motor racing in countries with unsavoury regimes, you could always pretend that the organising club had nothing to do with the government. You were in La-La Land, but you could believe that you had the basis for an argument.
Bahrain wanted a Grand Prix for prestige and to boost tourism, nothing new about that. Now it wants to use our sport to camouflage the actions of an unsavoury government. Max Mosley has written: 'If a sport accepts this role, it becomes a tool of government. If Formula One allows itself to be used in this way in Bahrain, it will share the regime's guilt as surely as if it went out and helped brutalise unarmed protesters.'
The point about Bahrain is that it is an absolute monarchy and Crown Prince Salman bin Hamad bin Isa Al Khalifa owns both the circuit and the race, he is also head of the Bahraini armed forces. There is no buffer between he and the race.
An absolute monarchy is an inheritary dictatorship. When Max Mosley had some difficult press, the Crown Prince let it be known that Max was not welcome in Bahrain.
A princeling told the elected President of the FIA that he was not welcome at a race which was sanctioned by the FIA. I reckon that if you want to go motor racing, you abide by motor racing rules and that includes paying due respect to the elected head of the sport.
Max had sex, for money, with consensual adults, so what? Bahrain is wall-to-wall with hookers, it is whore Heaven. Hookers go where the money is. Negotionable affection is one of the unstated attractions of Bahrain.
If the race goes ahead, and I hope that it does not, I would like to think that TV will ignore the Crown Prince. The best thing that can happen is that he is ignored.
Asking him direct questions about the bloody regime in which he is a leading element will not work. He will have his minders and will anyway have been prepped by spin doctors. Treating him like a leper is the best thing, it will rob him of the ability to grandstand.
No power on earth can make you attend a function the Crown Prince may throw, you can always post a sickie.
The claim that it is safe to hold a Grand Prix is tosh. The conditions which caused thousands to demonstrate remain. Early demonstrations asked only for change, not the overthrow of the monarchy, now the climate has changed.
In an interview with BBC Radio, Nabeel Rajab, President of the Bahrain Centre for Human Rights has said that if the race goes ahead, race day will be a nationwide 'Day of Rage'. 'Day of Rage' is the term used by protesters for their original demonstration.
Bahrain has no shortage of oil money, which is finite. It has invested serious cash in a long-term future which includes tourism and financial services. As a tourist destination it is now a no-no, you cannot get travel insurance. As for Bahrain being a financial centre, forget it.
It would be my guess that since tourists are not gagging to book rooms in Bahrain, there will be lay-offs of staff, which will only add to the pool of discontent.
The Crown Prince seems to think that running a race will repair the damage his family has done and the WMSC is daft enough to believe him. I really did think that Jean Todt was more sophisticated than that.
Sir Jackie claims that a race will bring people together. It will not. It will only emphasise the division between the haves and the have-nots in a country awash with oil money. By the way, Jackie, it is Mark Webber who speaks for us now.
The Cheltenham Festival is a horse race meeting which attracts thousands of Irish. On St Patrick's Day this year, a man ran in front of the horses and was lucky to survive, a horse not having ABS, power assisted steering, or much of a brain.
The guy was protesting at the way he had been treated by RyanAir, a budget airline. By comparison to what the Bahraini ruling elite has done to its own people, this guy had no complaint, but it takes only one aggrieved person.
Should the Bahrain GP go ahead on 30th October it will, of course, be targeted. There is a huge pro-democracy movement in the Middle East and Bahrain has no way of dealing with it. It could not even brutalise its own citizens without help from Saudi Arabia.
Make no mistake, the race will be targeted. Put yourself in the position of an activist, the Bahrain GP is too tempting to ignore. There are no national borders when it comes to modern communication and there are plenty of political activists in the Middle East who would like nothing better than to depose an absolute monarch. All they need to do is book a package with a company running tips to the Grand Prix.
What the WMSC should do is to restore the original calendar and put Bahrain on probation. If, in a couple of years or so. it has proved to be fit, it can be reinstated.
Bahrain is a unique case since the circuit and the race are owned by the Crown Prince. There is no buffer of a sporting organisation to allow us to pretend that sport is somehow different from everyday life.
It is simple, Bahrain must be excluded and India returned to its original slot. India is the most populous democracy on earth and it is growing in stature by the day, shoving it aside to accommodate a country using the sport for political ends is no way to treat an important newcomer.
It is time for Formula One to make a stand.
Mike Lawrence
mike.lawrence@pitpass.com
Ik vind dat hij dat wel goed uitlegt, in dit geval zijn de eigenaren en organistor van de GP ook degenen die hun eigen burgers hebben afgemaakt.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:31 schreef Fir3fly het volgende:
Alsof elk ander land F1 niet gebruikt voor propaganda doeleinden.
Ik vind het allemaal ontzettend hypocriet.
Zoals Tarado al zegt, is de organisatie van de GP in Bahrein ook verantwoordelijk voor het bloedig neerslaan van de opstandquote:Op zondag 5 juni 2011 20:51 schreef Glijdt_licht het volgende:
Och, f1 heeft ook jaren in Kyalami Zuid-Afrika gereden ondanks de het apartheidsregime. Ze hebben ook in Spanje (Jarama) gereden onder Franco en Hongarije tijdens het communisme. Argentini tijdens het Videla-regime.
F1 trekt zich weinig aan van politiek hoor.
Dusquote:Op zondag 5 juni 2011 20:59 schreef kepler het volgende:
[..]
Zoals Tarado al zegt, is de organisatie van de GP in Bahrein ook verantwoordelijk voor het bloedig neerslaan van de opstand
Dat betekend dat de F1 nu direct door de overheid in Bahrein gebruikt wordt om mooi weer te spelen... Zo van, hier heb je een zak met geld zodat de race kan doorgaan en wij kunnen laten zien dat de mensen tevreden zijn (terwijl ze dus niet eens mogen demonstreren).quote:
Dat is ook wel waar natuurlijk. Maar opzich is dit een iets andere situatie waarbij de race eigenlijk eerst afgelast was vanwege de onrusten, en nu (ws met behulp van een grote zak geld) dus wel doorgang zal vinden (terwijl het nog steeds onrustig is in het land).quote:Op zondag 5 juni 2011 21:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik denk dat Videla, ZA en Franco net zo werkten hoor. Ook Hongarije natuurlijk
Videla kon laten zien dat zn land het fantastisch deed
ZA kon laten zien dat het in de steden erg goed was (voor de blanken)
Frnco kon zijn spelletje ook mooi spelen
en last but not least, Hongarije kon laten zien dat communisme wel degelijk goed werkte en ze zeer modern waren.
En uiteindelijk is het gelukkig ons probleem niet en kijken doe ik toch welquote:Op zondag 5 juni 2011 21:54 schreef kepler het volgende:
[..]
Dat is ook wel waar natuurlijk. Maar opzich is dit een iets andere situatie waarbij de race eigenlijk eerst afgelast was vanwege de onrusten, en nu (ws met behulp van een grote zak geld) dus wel doorgang zal vinden (terwijl het nog steeds onrustig is in het land).
Ik weet eigenlijk niet hoe de situatie was in die andere landen, alsin bemoeide de overheid zich actief met het organiseren van de race?
Ach, eigenlijk weet ik niet genoeg van politiek/geschiedenis om hier een goede mening over te vormen
Mn chick wilde die Kluun film zienquote:
Wow, verplicht kijken voor iedereen!quote:
Die fan had van mij ter plekke dood mogen gaan.quote:Op zondag 5 juni 2011 23:41 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Mn chick wilde die Kluun film zien
Hebben we deze al gezien trouwens?
Die kalender klopt niet. DIt is de officiele kalender van de superleague site:quote:
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | 4/5 juni: GP Nederland (Assen) 16/17 juli: GP Belgi (Zolder) 10/11 september: GP Rusland (Smolensk Ring) 24/25 september: GP China (Beijing) 15/16 oktober: GP Brazili (Curatiba) 22/23 oktober: GP Zuid-Amerika (Golania, Brazili) 12/13 november: GP Midden-Oosten (??) 10/11 december: GP Nieuw-Zeeland (Taupo) |
http://binsearch.net/?b=g(...)%28teevee%29&max=250quote:
Het betreft een demo en de weg is voorzover ik zie (op dat punt) niet afgezet met hekken, hij wil snel oversteken en rent naar beneden, ziet niet dat beumi eraan komt (staat een opblaas geval voor). Hij rent, ziet de auto en je ziet hem twijfelen wat hij moet doen. Voor stoppen is het te laat dus besluit hij te springen. Absoluut geen handige actie maar om iemand daar nu voor dood te wensen gaat imho wat ver.quote:Op maandag 6 juni 2011 11:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Die fan had van mij ter plekke dood mogen gaan.
Nu reed Buemi niet hard, maar ik moest direct denken aan de crash van Pryce en daar liep het heel anders af met iemand die geschept werd. En met Tom Pryce ook overigens.
Idioot. Ik zou als ik Buemi was aangifte van poging tot doodslag doen. Zeker omdat hij springt, als hij tegen zn hoofd aangeklapt was had ie mooi zn nek kunnen breken of iets dergelijks
Gek.
Beelden van Pryce zijn bij iedereen wel bekend hier denk ik, maar toch maar even een linkje voor wie ze niet kent:
http://www.jamesallenonf1(...)al-bahrain-decision/quote:The situation over the reinstatement of the Bahrain Grand Prix has been thrown into some confusion by the intervention of Bernie Ecclestone, who appears now to be urging the teams to revolt against the FIA’s decision last week.
The decision by the FIA World Council, on which Ecclestone sat – as did Ferrari – has been heavily criticised by fans and commentators alike. On this site 92% of a sample of 4,000 fans said that the FIA had been wring to reinstate the race.
FIA president Jean Todt has explained that the federation acted on the basis of a report compiled by one of its vice presidents who visited the country. But human rights groups have suggested that the visit was largely conducted on the agenda of the goverment and didn’t dig deep enough into the situation on the ground.
Speaking last night to the media, Ecclestone suggested that Bahrain could switch to the final race in December. This ongoing confusion will dismay the organisers of the Indian Grand Prix and many fans, who have bought airline tickets to Delhi and now do not know whether to cancel or reschedule, if indeed they have that flexibility.
The teams have decided to act as a unit, via the umbrella of the Formula One Teams Association, rather than take individual positions on the issue. The team principals have been in discussion over the last 24 hours but no statement has been made yet.
But Ecclestone is understood to have contacted them all to suggest that they demand a fresh FIA vote. There appears to be a question mark about whether the FIA World Council’s vote last Friday was unanimous, which it would need to be in order to bring about a short notice change such as this.
“The way things are at the moment, we have no idea what is going to happen,” Ecclestone said. “Better that we move Bahrain to the end of the season and, if things are safe and well, then that is fine, we can go.
“If they are not, then we don’t go and there are no problems. We listened to that report from the FIA and that was saying there were no problems at all in Bahrain. But that is not what I am hearing and I think we can see that we need to be careful.
Ecclestone was also keen to point out that money was not his primary concern here.
“The money makes no difference,” he said. “It is there because the Bahrain people asked us to keep it. If there is no race, we will return it, but money is not the issue here. It is whether it is safe and good to have a race that is the issue. We can change this Oct 30 date by having a vote by fax if necessary. It can be done, and fast.”
Ecclestone’s long term ally and confidant Max Mosley has expressed grave concern about the Bahrain decision, even writing a column in Sunday’s Telegraph newspaper in England denouncing it and the Bahraini government.
quote:Ferrari and Mercedes are pushing for the 2013 engine rules to be delayed while Renault threaten to quit the sport if the rules are not implemented as scheduled, FIA president Jean Todt has admitted.
“When I talk to those responsible at Renault they tell me they will go out of Formula 1 if this new engine does not come in 2013. When I talk to Mercedes and Ferrari they ask me to postpone the introduction for a couple of years,” revealed Todt.
It has emerged recently that the agreed ‘greener’ four cylinder turbo engine regulations no longer had the support of all four of Formula 1′s current engine suppliers.
Subsequent reports clarified that only Renault is now fully backing the move to smaller engines.
The FIA declared last Friday that it will now stage “consultations” with the sport’s stakeholders and then consider at the end of this month a new “implementation date” for the rules.
Todt admitted to the Spanish newspaper Diario Sport that he finds the situation frustrating.
“It is they who proposed the regulations, and the FIA who accepted them,” said Todt. “The proposal didn’t fall from the sky. We had 11 meetings with all the representatives of those involved.”
“They are not against the rules but want them postponed. So in the coming days I will keep up the contacts personally to see where we are,” added the Frenchman.
quote:Spa-Francorchamps could be the key to France's return to the Formula One calendar.
The French Le Journal Du Dimanche newspaper reports the possibility of the famous Belgian race alternating annually with a circuit in France.
"I've been asked about it earlier this year by French officials," admitted Belgian GP promoter Andre Maes.
"This may be interesting, so I am waiting for further news," he said.
The Belgian GP has admitted to worrying about being priced out of F1 due to rising race sanctioning fees.
French Grand Prix host Magny-Cours dropped off the calendar after the 2008 season due to "economic problems".
Eerdere uitspraken van Bernie zijn geen garantie voor de toekomst.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:41 schreef Ermanon het volgende:
Goh, Bernie heeft dus door dat ie de teams ook bevriend moet houden, anders is er geen F1 meer. Is ie toen ook achter gekomen met de CVC, die bijna achter zijn rug om zaken ging doen met de teams, wat Bernie niet zo tof vond.
Liever Renault uit F1 dan Spa om het jaar of helemaal van de kalender maar helaas ligt de keuze niet zoquote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:38 schreef sasquatsch het volgende:
Renault uit F1?
[..]
Spa om en om met Franse Grand Prix?
[..]
Ow, dat zou wel ok zijn?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 14:18 schreef Tarado het volgende:
kan Bahrein of Abu Dhabi Spa niet adopteren?
If you can't beat them better join themquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |