Vergis je niet: de politie heeft NIETS te maken met de financiele afhandeling, onafhankelijk van wie er aansprakelijk is.quote:en daar werd al gezegd dat in dit geval de wielrenner aansprakelijk is
AVP.quote:Ik zit me dan praktisch wel weer af te vragen of die wielrenner uberhaupt verzekerd zou kunnen zijn in dit geval; aan wat voor verzekering denk je dan? Gewoon aansprakelijkheid?
Ja en nee..... Aan de ene kant heb je genoeg fietsers die zonder te kijken voor een auto springen, maar aan de andere kant kan ik op een voorrangsfietspad door de binnenstad geen 500 meter fietsen zonder uit lijfbehoud te moeten remmen voor een auto die niet kijkt of gewoon weet dat-ie toch wel wint...quote:Overigens, als lease-rijder en bezitter van een uitgebereid fietsenpark vind ik die speciale bescherming van de fietser absolute kolder.
Lijkt me toch het belangrijkste. Probleem is dat het zijn woord tegen het woord van de fietser wordt.quote:
Stilstaan op een onoverzichtelijk punt maakt het verhaal waarschijnlijk niet beter...quote:
Ja, die zijn er. Sowieso de 2 wielrenners die met de geraakte wielrenner meereden en een goede vriend van ons, die net (bovenlangs) de dijk kwam aanrijden toen het gebeurde, dus die is ook gestopt om mijn vriend bij te staan.quote:
Nou, ze reden met zn 3en (ongeveer) naast elkaar. Links en rechts konden uitwijken, midden kon nergens naartoe... Hij is dus ook gewoon middenop de zijkant van de auto gereden. Er zit een deuk in t portier, en een diepe kras over de gehele lengte van de auto en de spiegel is gesneuveld.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Stilstaan op een onoverzichtelijk punt maakt het verhaal waarschijnlijk niet beter...
Klopt het dat de 3e fietser op de auto reed? Wellicht kan je aannemelijk maken dat-ie onvoldoende afstand heeft gehouden? Dat doen "wielrenners" standaard namelijk, en het zou goed verklaren dat-ie zelf geen overzicht had, terwijl de andere 2 de auto konden ontwijken.
Mijn vriend ging (schuin afbuigend) rechtdoor, de wielrenners kwamen van links. Mijn vriend kwam dus t.o.v. de wielrenners van rechts en had dus voorrang moeten krijgen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:13 schreef brulaap112 het volgende:
Lijkt me dat hij geen voorrang verleend heeft? Als het nou een motor was die met 30 aankwam..
Gingen de wielrenners als het ware rechtdoor en sloeg hij af? Of ging hij rechtdoor en kwamen zij van links. Een paint/google maps zou helpen.
Ja het is een beetje moeilijk te omschrijven. Zie maps hier:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:17 schreef brulaap112 het volgende:
Je zegt anders in de tweede zin dat hij links afsloeg..
Het is fietsers alleen toegestaan met z'n tweeen naast elkaar te rijden, als het geen gevaar en/of hinder oplevert. Met z'n drieen mag niet, met z'n tweeen had hier dus ook niet gemogen (want: gevaar).quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:08 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nou, ze reden met zn 3en (ongeveer) naast elkaar. Links en rechts konden uitwijken, midden kon nergens naartoe... Hij is dus ook gewoon middenop de zijkant van de auto gereden. Er zit een deuk in t portier, en een diepe kras over de gehele lengte van de auto en de spiegel is gesneuveld.
Nee.. Als je de auto ziet is die fiets er ook echt met een rotgang op geklapt, zo'n deuk heb je niet van een normaal fietsertje hoor..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:27 schreef brulaap112 het volgende:
Ben wel benieuwd ja, zeker omdat hij een stuk harder rijd dan een normale fietser had hij hem waarschijnlijk nooit kunnen zien.
En nog een belangrijke onbelangrijke vraag: hadden ze wel reflecterende banden?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:32 schreef Guus Muisarm het volgende:
ffs, in het kader van onbelangrijke vragen verder:
hadden ze een bel?
witte 30 cm achterspatbord?
werkende lampen voor en achter?
In principe wilde zowel mijn vriend als de wielrenners rechtdoor; de weg die m'n vriend volgde buigt af naar links. Hij reed stapvoets de kruising op, omdat het een onoverzichtelijk punt is met bosjes etc. Vanuit zijn ooghoek zag 'ie de wielrenners, trapte toen instinctief op de rem en stond dus nagenoeg stil op t moment dat de wielrenner tegen z'n zijkant vloog..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:44 schreef capricia het volgende:
Dus de wielrenners gingen rechtdoor en jouw vriend wilde linksaf? Hij stond daarbij nagenoeg stil op de kruising?
Ik denk dat dr vriend stapvoets of langzaam het kruispunt opreed en op dat moment die 3 wielrenners tevoorschijn kwamen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:52 schreef Life2.0 het volgende:
Maar als dr 1 voor kan, 1 achter en 1 klapt erop.. Was je vriend aan het kamperen op het kruispunt
Dus stapvoets oprijden, dan dan op de rem, dus voorrang geven
Klopt. Het ging zo snel dat ie niks meer kon doen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:09 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Ik denk dat dr vriend stapvoets of langzaam het kruispunt opreed en op dat moment die 3 wielrenners tevoorschijn kwamen.
Jawel hoor, als je het hele topic had gelezen, was je 'm vanzelf ook tegengekomen:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:09 schreef Palomar het volgende:
Heb je geen google maps/streetview linkje van de situatie? Mijn oordeel over de schuldvraag (voor zover die relevant is) hangt er nl. wel vanaf hoe de situatie precies is...
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:20 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ja het is een beetje moeilijk te omschrijven. Zie maps hier:
http://maps.google.nl/map(...)9645&z=17&iwloc=near
Mijn vriend kwam uit de verlengde noordweg en wilde schuin naar de karelpolderweg. De wielrenners kwamen van links uit de Noorddijk..
De Noorddijk is een kaarsrechte weg van honderden meters, hoe kun je daar nu (ook al reden ze op topsnelheid) 'opeens tevoorschijn komen'?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:52 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Klopt. Het ging zo snel dat ie niks meer kon doen.
Je zou ook die Trek van je vriendin kunnen kopenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:17 schreef MallootJean het volgende:
Ik ben benieuwd wie aansprakelijk wordt gesteld. Als asociale wielrenner hoop ik natuurlijk de autmobilist: een beetje nieuwe racefiets kost namelijk al snel 2500-3000 euro. Da's vast meer dan dat blikken stuk schroot
Als je ook maar een beetje van het Nederlandse recht af zou weten had je begrepen hebben dat dat helemaal geen onbelangrijke vraag is.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:32 schreef Guus Muisarm het volgende:
ffs, in het kader van onbelangrijke vragen verder:
hadden ze een bel?
witte 30 cm achterspatbord?
werkende lampen voor en achter?
Geen idee hoe ze zat zien met zwakkere verkeersdeelnemers zoals fietsers.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:38 schreef Diepvriez het volgende:
Heeft verkeer van rechts hier geen voorrang dan ?
Je ziet t niet op de plattegrond, maar er staan heggen en bomen, waardoor je vanaf de verlengde noordweg geen zicht hebt naarquote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:15 schreef r_one het volgende:
[..]
De Noorddijk is een kaarsrechte weg van honderden meters, hoe kun je daar nu (ook al reden ze op topsnelheid) 'opeens tevoorschijn komen'?
Dan was het niet gebeurd. Die wielrenners reden met een rot vaart, ze gaven zelf al aan dat ze t met 2 km minder per uur wel hadden kunnen voorkomen...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee hoe ze zat zien met zwakkere verkeersdeelnemers zoals fietsers.
Stel dat het een moeder met kind voorop was geweest...
Dat er heggen en bomen staan langs de Noorddijk en vooral ook in de kruising waar het ongeluk plaatsvond, is ook op Maps duidelijk te zien. Maar dan nog kan het niet zo zijn dat, als je stapvoets de kruising oprijdt, 3 wielrenners ineens 'uit het niets' opdoemen (en nog wel met zo'n rotvaart dat eentje zich in de flank van de auto boort).quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:43 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Je ziet t niet op de plattegrond, maar er staan heggen en bomen, waardoor je vanaf de verlengde noordweg geen zicht hebt naar
links de Noordwijk in, vandaar dat m'n vriend heel voorzichtig reed op dat punt. Andersom gold net zo goed dat de wielrenners hem ook niet van rechts hebben zien komen. En het is idd een gelijkwaardige kruising.
Toch is dat wel wat gebeurde. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal, maar als je. Naar de schade kijkt, is ie echt vol op de zijkant van de auto gereden, de schade begint achter het voorwiel en eindigt voor het achterwiel, dus ik zou niet weten hoe m'n vriend m dan geraakt moet hebben als het anders is gegaan dan hij mij vertelt..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat er heggen en bomen staan langs de Noorddijk en vooral ook in de kruising waar het ongeluk plaatsvond, is ook op Maps duidelijk te zien. Maar dan nog kan het niet zo zijn dat, als je stapvoets de kruising oprijdt, 3 wielrenners ineens 'uit het niets' opdoemen (en nog wel met zo'n rotvaart dat eentje zich in de flank van de auto boort).
Tuurlijk kan dat wel:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:51 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Toch is dat wel wat gebeurde. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal, maar als je. Naar de schade kijkt, is ie echt vol op de zijkant van de auto gereden, de schade begint achter het voorwiel en eindigt voor het achterwiel, dus ik zou niet weten hoe m'n vriend m dan geraakt moet hebben als het anders is gegaan dan hij mij vertelt..
Dan hadden die andere wielrenners ook problemen moeten hebben, bovendien had ie dan nog minder ruimte gehad om te remmen, dus dan was ie verder doorgerold. En in dit geval zie je ook echt niks voor je op de kruising staat, langs 2 kanten, die wielrenners hebben hem net zo min gezien. Magoed, dit gaat dus op een welles nietes spelletje aankomen, ook bij de verzekering...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat wel:
Je vriend kan ook hard aan komen rijden en opeens midden op de kruising volop op de rem stil zijn gaan staan. Waardoor de wielrenner die net in het midden van de drie reed geen kant op kon en er dus volop op knalde.
Normaal sta je namelijk voor een kruising stil, en niet op een kruising.
Oh, dus je vriend reed/stond dus schuin?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:51 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Toch is dat wel wat gebeurde. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal, maar als je. Naar de schade kijkt, is ie echt vol op de zijkant van de auto gereden, de schade begint achter het voorwiel en eindigt voor het achterwiel, dus ik zou niet weten hoe m'n vriend m dan geraakt moet hebben als het anders is gegaan dan hij mij vertelt..
Remmen kun je ook rechtdoor hoorquote:Op woensdag 18 mei 2011 00:00 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dan hadden die andere wielrenners ook problemen moeten hebben, bovendien had ie dan nog minder ruimte gehad om te remmen, dus dan was ie verder doorgerold. En in dit geval zie je ook echt niks voor je op de kruising staat, langs 2 kanten..
Dat is ter plekke onvermijdelijk als je je weg wilt (over de Verlengde Noordweg) vervolgen.quote:
Want? Zover wilde ik nog niet gaan met mijn conclusie.quote:Ik denk dat je vriend toch wel (deels) schuld heeft hierin..
Eh wat? Nee... Hij reed recht (met de weg mee in ieder geval) maar de fietser kwam van opzij en reed dus in de zijkant? Waar lees jij dat m'n vriend schuin stond dan? De fietser is recht uit zo hup op de auto gereden, je ziet afdrukken die veroorzaakt zijn door hemzelf en krassen door zijn fiets, die wel opzij draaide door de klap, maar de auto stond niet schuin hoor.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:01 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Oh, dus je vriend reed/stond dus schuin?
Ik denk dat je vriend toch wel (deels) schuld heeft hierin..
Ik geloof wel dat ze er vol op zijn geknald, ik vind het alleen niet voorstelbaar dat ze, toen je vriend op de kruising was, 'uit het niets' opdoken. Dat is ter plekke onmogelijk.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:51 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Toch is dat wel wat gebeurde. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal, maar als je. Naar de schade kijkt, is ie echt vol op de zijkant van de auto gereden, de schade begint achter het voorwiel en eindigt voor het achterwiel, dus ik zou niet weten hoe m'n vriend m dan geraakt moet hebben als het anders is gegaan dan hij mij vertelt..
Als hij daadwerkelijk de weg opreed om daarna op de kruising te stoppen, of dat nou uit schrik of beleefdheid komt (zij gingen immers rechtdoor, dus begrijpelijk als je uit een moeilijke zijweg komt) geef je voorrang en rijden ze natuurlijk door..quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:02 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is ter plekke onvermijdelijk als je je weg wilt vervolgen.
[..]
Want?
Ze werden in ieder geval pas zichtbaar voor m'n vriend op dat moment.. En ik neem aan ook andersom, anders rem je toch als fietser ookquote:Op woensdag 18 mei 2011 00:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat ze er vol op zijn geknald, ik vind het alleen niet voorstelbaar dat ze, toen je vriend op de kruising was, 'uit het niets' opdoken. Dat is ter plekke onmogelijk.
Dan ben ik nog meer benieuwd naar de werkelijke situatie, materiaal fiets, soor auto etc, want als ik vol in de flank klap heb ik schade op die plek, en niet verderop op de zijkant.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:04 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Eh wat? Nee... Hij reed recht (met de weg mee in ieder geval) maar de fietser kwam van opzij en reed dus in de zijkant? Waar lees jij dat m'n vriend schuin stond dan? De fietser is recht uit zo hup op de auto gereden, je ziet afdrukken die veroorzaakt zijn door hemzelf en krassen door zijn fiets, die wel opzij draaide door de klap, maar de auto stond niet schuin hoor.
Hoezo remmen? Je vriend stond toch al meteen stil? (=voorrang verleend)quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:08 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ze werden in ieder geval pas zichtbaar voor m'n vriend op dat moment.. En ik neem aan ook andersom, anders rem je toch als fietser ook
Is het niet aannemelijker dat het zich belemmerd werd door de bossages op de hoek? En pas toen je vriend daar voorbij kon kijken, hij de wielrenners zag?quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:08 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ze werden in ieder geval pas zichtbaar voor m'n vriend op dat moment.. En ik neem aan ook andersom, anders rem je toch als fietser ook
Dat is mijn indruk ook.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Is het niet aannemelijker dat het zich belemmerd werd door de bossages op de hoek? En pas toen je vriend daar voorbij kon kijken, hij de wielrenners zag?
Dat neem ik idd ook aan... Maar wie zit er dan fout in dat geval? Als ie was doorgereden had ie de voorste wielrenner geraakt, dus dat was ook geen optie..? En hij kwam van rechts en die wielrenners reden met 3 naast elkaar op hoge snelheid... Ingewikkeld gebeuren..quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is mijn indruk ook.
Waardoor hij waarschijnlijk vol op zijn rem trapte en midden op de kruising stil stond... Een wielrenner kon er nog net voorlangs voorbij, een achterlangs, maar de middelste had geen keuze...
Moeilijk te beoordelen. In beginsel waren de wielrenners fout, zij hadden verkeer van rechts voorrang moeten verlenen en hun snelheid aan moeten passen bij het naderen van een onoverzichtelijke kruising.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:17 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat neem ik idd ook aan... Maar wie zit er dan fout in dat geval? Als ie was doorgereden had ie de voorste wielrenner geraakt, dus dat was ook geen optie..? En hij kwam van rechts en die wielrenners reden met 3 naast elkaar op hoge snelheid... Ingewikkeld gebeuren..
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:08 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nou, ze reden met zn 3en (ongeveer) naast elkaar. Links en rechts konden uitwijken, midden kon nergens naartoe... Hij is dus ook gewoon middenop de zijkant van de auto gereden. Er zit een deuk in t portier, en een diepe kras over de gehele lengte van de auto en de spiegel is gesneuveld.
Hier in de buurt heb je ook dat soort kruisingen, zonder spiegels enzoquote:Op woensdag 18 mei 2011 00:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Moeilijk te beoordelen. In beginsel waren de wielrenners fout, zij hadden verkeer van rechts voorrang moeten verlenen en hun snelheid aan moeten passen bij het naderen van een onoverzichtelijke kruising.
Echter:
Als je vriend met gepaste snelheid de kruising was opgereden, hadden de wielrenners de neus van de auto bijtijds moeten kunnen hebben gezien en (tijdig) kunnen remmen om voorrang te verlenen of je vriend had tijdig kunnen remmen waardoor ze voorlangs konden uitwijken (of indien niet, de neus hadden geraakt).
Als je vriend met meer dan gepaste snelheid de kruising oprijdt, volgt dit scenario waarbij je vriend te laat tot stilstand komt en een wielrenner niet in de neus maar in de flank van de auto parkeert.
Een gevaarlijke/onoverzichtelijke kruising naderen met een hoge snelheid vind ik best wel roekeloos.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:24 schreef noutie het volgende:
De fietser heeft wel schuld, want er is geen voorrang verleend waar dat wel zou moeten.
Je vriend zal wel aansprakelijk zijn. Hij is waarschijnlijk net even te hard de kruising opgereden waardoor er geen uitwijken meer aan was. Volgens mij is de fietser alleen aansprakelijk bij roekeloosheid of opzet. Dat is dit echt niet.
quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:24 schreef noutie het volgende:
De fietser heeft wel schuld, want er is geen voorrang verleend waar dat wel zou moeten.
Je vriend zal wel aansprakelijk zijn. Hij is waarschijnlijk net even te hard de kruising opgereden waardoor er geen uitwijken meer aan was. Volgens mij is de fietser alleen aansprakelijk bij roekeloosheid of opzet. Dat is dit echt niet.
quote:Mijn vriend wilde links afslaan de dijk op, maar omdat je echt niets ziet die kant op stond hij nagenoeg stil toen hij die bocht inging.
Wielrenner die een onoverzichtelijk kruispunt met (gok ik zo) ~30km/u oversjeest is niet roekeloos neequote:Op woensdag 18 mei 2011 10:24 schreef noutie het volgende:
De fietser heeft wel schuld, want er is geen voorrang verleend waar dat wel zou moeten.
Je vriend zal wel aansprakelijk zijn. Hij is waarschijnlijk net even te hard de kruising opgereden waardoor er geen uitwijken meer aan was. Volgens mij is de fietser alleen aansprakelijk bij roekeloosheid of opzet. Dat is dit echt niet.
Geen idee, maar ik heb zojuist op het bewuste stukje gefietst en belandde zo ongeveer zelf ook op een autoquote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
30 Kilometer per uur roekeloos noemenquote:Op woensdag 18 mei 2011 16:35 schreef Daeron het volgende:
[..]
Wielrenner die een onoverzichtelijk kruispunt met (gok ik zo) ~30km/u oversjeest is niet roekeloos nee
Kan TS niet iets met de verklaring van de politie dat volgens hun metingen de wielrenner roekeloos bezig was ofzo?
Zegt de term motorvoertuig jou iets?quote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
Het is al verboden om op de openbare weg de racen, ook voor wielrenners.quote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
Plus dat 30 km/u onmogelijk als racen kan worden gezienquote:Op woensdag 18 mei 2011 18:23 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Het is al verboden om op de openbare weg de racen, ook voor wielrenners.
Wel bij een onoverzichtelijk kruispunt.quote:
Ik zou bijna naar buiten lopen en kijken hoe veel meter het kost om stil te staanquote:Op woensdag 18 mei 2011 18:53 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wel bij een onoverzichtelijk kruispunt.
Met 30 km/h tegen een auto fietsen komt aardig aan hoorquote:Op woensdag 18 mei 2011 19:10 schreef Life2.0 het volgende:
Ik zou bijna naar buiten lopen en kijken hoe veel meter het kost om stil te staan
Maar als je niet harder dan 15 kan klinkt 30 best eng en gevaarlijk he
Denk maar niet dat die wielrenners stoppen, die racen gewoon door. Denken dat ze alles kunnen en mogen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Echter:
Als je vriend met gepaste snelheid de kruising was opgereden, hadden de wielrenners de neus van de auto bijtijds moeten kunnen hebben gezien en (tijdig) kunnen remmen om voorrang te verlenen of je vriend had tijdig kunnen remmen waardoor ze voorlangs konden uitwijken (of indien niet, de neus hadden geraakt).
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
Omdat die brommer/scooter er voor gemaakt is?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?
Omdat een racefiets veel lichter is dan een brommer. Dat betekent dat de energie van een klapper met een brommer voor een groot deel op de brommer wordt overgebracht. Als je een klapper met een racefiets maakt, dan absorbeert je lichaam een groot deel van die energie en je lichaam is daar niet zo goed in.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?
Appels met peren vergelijken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?
Zelfs met de dood tot gevolg, als ze meer niet hoeven te remmen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Denk maar niet dat die wielrenners stoppen, die racen gewoon door. Denken dat ze alles kunnen en mogen.
Telegraaf natuurwetten!quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:08 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Omdat een racefiets veel lichter is dan een brommer. Dat betekent dat de energie van een klapper met een brommer voor een groot deel op de brommer wordt overgebracht. Als je een klapper met een racefiets maakt, dan absorbeert je lichaam een groot deel van die energie en je lichaam is daar niet zo goed in.
Uiteraad wel, ik zou artikel 10 van de wegenverkeerswet er eventjes bijpakken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:45 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Plus dat 30 km/u onmogelijk als racen kan worden gezien
30 kmpu is een matige kruissnelheid, dat rij ik standaard op mijn omafiets..quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:35 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Uiteraad wel, ik zou artikel 10 van de wegenverkeerswet er eventjes bijpakken.
Je vergeet dat een fiets geen motorvoertuig is, en dus geen max (constructie) snelheid. Verder is een huismoeder niet te vergelijken met een racefietser.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:29 schreef Hiya het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken.
Waarom is 90 op je brommer rijden racen en 100 met een auto rijden normaal?
Voor een fiets, die in de regel 15 / 20 kilometer per uur rijd is een verdubbeling van de normale snelheid racen.
Een auto die 100 rijd waar de rest 50 rijd noemen we toch ook allen racen?
Op woensdag 18 mei 2011 23:36 schreef Life2.0 het volgende:
Kun je mijn geheugen even opfrissen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:41 schreef Degodvader het volgende:
[..]
[/b]
Dat was nou net mijn vraag een aantal pagina's terug. Jij noemde dit onbelangrijk, maar dat is het dus zeker niet. Als het namelijk het geval was dan zou de automobilist daarmee vrijgepleit zijn. Overigens gaat het niet over de snelheid bij de definitie van 'racen' hoe raar dat ook mag klinken.
Een dermate hoge snelheid voeren dat je niet binnen een reële afstand tot stilstand kan komen is roekeloos rijden. Je kan wel vrolijk 30 km/u rijden met je omafiets, maar als je er daarmee 100 meter over doet om weer tot 0 terug te komen ben je simpelweg roekeloos bezig.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:49 schreef Life2.0 het volgende:
Ik kan mij never nooit niet voorstellen dat het gezamelijk 30km/u fietsen bij het naderen van een kruispunt onder opzettelijk roekeloos gedrag zal vallen. Slim is het misschien niet, maar mogelijk waren ze er niet bekend en wisten ze niet eens van het bestaan van die zijstraat af.
Gelijk heb je hoor, als je het niet mee eens bent of niet snapt kun je de ander beter doodwensen!quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:59 schreef Daeron het volgende:
[..]
Een dermate hoge snelheid voeren dat je niet binnen een reële afstand tot stilstand kan komen is roekeloos rijden. Je kan wel vrolijk 30 km/u rijden met je omafiets, maar als je er daarmee 100 meter over doet om weer tot 0 terug te komen ben je simpelweg roekeloos bezig.
Nu zal de gemiddelde racefiets wel betere remmen hebben, maar toch is met 30 km/u een onoverzichtelijk kruispunt overschieten _niet_ veilig. En als je niet bekend bent met de situatie moet je je rijgedrag daaraan aanpassen en rekening houden met het feit dat er kruispunten kunnen liggen die je niet zo 1-2-3 ziet.
En daarnaast rij je met een auto ook niet met 30 km/u langs een onoverzichtelijk kruispunt. Dan pas je je snelheid aan zodat je tijdig kan stoppen indien er verkeer van rechts komt. Als je niet in staat bent om zoiets in te zien ben je imho je rijbewijs niet waard en een gevaar op de weg. Ik hoop voor de mensheid dat mocht je een keer een aanrijding hebben dat met een boom is en niet met een ander omdat je toch alleen maar lastig gaat lopen doen dan.
relativerenquote:Op donderdag 19 mei 2011 00:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gelijk heb je hoor, als je het niet mee eens bent of niet snapt kun je de ander beter doodwensen!
Nee hoor. Hij heeft een persoonlijke WA verzekering. Hij heeft zelf contact opgenomen en daar werd gezegd dat de schade aan de auto van mijn vriend daardoor vergoed wordt op het moment dat blijkt dat de wielrenner aansprakelijk is. Zo communiceerde hij dat in ieder geval naar ons.quote:Op donderdag 19 mei 2011 07:43 schreef brulaap112 het volgende:
De wielrenner heeft geen verzekering. Dus als je het naar jou verzekering stuurt moet jij sowieso opdraaien ervoor niet?
wat zeg je nu zet er een advocaat op geduld is een schone zaakquote:Op donderdag 19 mei 2011 07:45 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee hoor. Hij heeft een persoonlijke WA verzekering. Hij heeft zelf contact opgenomen en daar werd gezegd dat de schade aan de auto van mijn vriend daardoor vergoed wordt op het moment dat blijkt dat de wielrenner aansprakelijk is. Zo communiceerde hij dat in ieder geval naar ons.
Hé: d'r is hier maar één iemand een malloot hè!quote:Omdat die brommer/scooter er voor gemaakt is?
Om nog maar niet te spreken over het arrogante gedrag van die achterlijke wielrenners, denken dat ze alles kunnen maken. Als een malloot fietsen doe je maar lekker op de wielren baan waar niemand last van je heeft.
Dit wordt geen rechtzaak man. Verzekeringen vechten het uit en de vriend van Ts is een gedeelte van de premiekorting kwijt. Da's alles.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:07 schreef karo30 het volgende:
[..]
wat zeg je nu zet er een advocaat op geduld is een schone zaak
Zit je wel in het goede topic?quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:52 schreef karo30 het volgende:
lijkt mij hier nu genoeg over gezegd tijd voor een slotje
Hou je ons op de hoogte van de uiteindelijke uitkomst?quote:Op donderdag 19 mei 2011 07:40 schreef silliegirl het volgende:
Kleine tussentijdse update:
De wielrenner in kwestie heeft geluk gehad. Hij heeft beide schouders ontwricht, maar komt er verder (op wat blauwe plekken na) zonder verder letsel vanaf. Hij moet een week rust houden en mag dan met behulp van fysiotherapie zijn schouders weer gaan bewegen.
Hij geeft zelf aan ook niet te weten wie er nu precies aansprakelijk is, maar erkend zelf al dat mijn vriend eigenlijk geen schuld heeft; hij kwam van rechts en ze zagen elkaar pas zo laat dat er niemand iets kon doen. Dat de wielrenners met z'n 3en naast elkaar reden hielp ook niet. In ieder geval: we wachten nu op het verslag dat de politie ter plekke heeft gemaakt, dan gaat dat verslag, samen met een door beide partijen getekend schadeformulier richting de verzekeringsmaatschappij. Dan moeten ze het daar verder maar uitzoeken.
Nee hoor, echte natuurwetten.quote:
Doe ik!quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:38 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Hou je ons op de hoogte van de uiteindelijke uitkomst?
Eh vriend, de vraag is nou juist niet direct wie er schuldig is, maar wie aansprakelijk is...quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:49 schreef karo30 het volgende:
precies waarom moet een fietser toeschietelijk zijn
schuld is schuld
Ik zou me niet al te druk maken om de user Karo30.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:38 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Eh vriend, de vraag is nou juist niet direct wie er schuldig is, maar wie aansprakelijk is...
Zullen we eens een slotje op jouw topic gooien?quote:
Daar zit nu net de crux.quote:Op donderdag 19 mei 2011 07:45 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee hoor. Hij heeft een persoonlijke WA verzekering. Hij heeft zelf contact opgenomen en daar werd gezegd dat de schade aan de auto van mijn vriend daardoor vergoed wordt op het moment dat blijkt dat de wielrenner aansprakelijk is. Zo communiceerde hij dat in ieder geval naar ons.
Ik heb er toevallig net over gesproken met een politieagent en jurist en zij zeggen beiden dat de bescherming van fietsers niet meer zo absoluut is als ooit het geval was. Daarnaast blijkt dat er binnen de bebouwde kom weer andere regels gelden dan buiten en dit ongeval is buiten de bebouwde kom gebeurt en daar zijn fietsers ook weer minder beschermd. We gaan er mee aan de gang in ieder geval.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 14:19 schreef Ikzanik het volgende:
[..]
Daar zit nu net de crux.
Hij heeft schuld aan het ongeval. Dat heeft de politie al gezegd. Maar vanwege de bescherming van zwakkere verkeersdeelnemers is de aansprakelijkheid een ander verhaal.
Je kunt met het rapport van de politie in handen in elk geval aantonen dat hij de veroorzaker is. Maar ik denk dat je juridische bijstand nodig hebt om ook de aansprakelijkheid aan te tonen.
Zaken die daarbij kunnen helpen zijn de leeftijd van de man en het feit dat hij een rijbewijs heeft (aangenomen dat hij die heeft). Daarmee kun je aantonen dat hij goed op de hoogte dient te zijn van de geldende verkeersregels. Door dan aan te tonen dat hij met 3 man naast elkaar fietste, onverantwoord hard een kruising naderde en geen voorrang verleende (dat laatste staat wel vast geloof ik), maak je wel een goede kans om de aansprakelijkheid (deels) ook op de wielrenner te leggen.
Bij kinderen op een fiets ben je altijd de klos. Bij volwassenen heb je al betere kansen omdat ide verstandiger horen te zijn en vaak een rijbewijs hebben, zodat ze de verkeersregels dienen te kennen.
Anders kijk je even naar de satellietfoto? Er staat een dikke heg.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:04 schreef r_one het volgende:
Ik geloof wel dat ze er vol op zijn geknald, ik vind het alleen niet voorstelbaar dat ze, toen je vriend op de kruising was, 'uit het niets' opdoken. Dat is ter plekke onmogelijk.
Anders lees je even het hele topic?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 15:11 schreef Catbert het volgende:
[..]
Anders kijk je even naar de satellietfoto? Er staat een dikke heg.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:48 schreef r_one het volgende:
Dat er heggen en bomen staan langs de Noorddijk en vooral ook in de kruising waar het ongeluk plaatsvond, is ook op Maps duidelijk te zien. Maar dan nog kan het niet zo zijn dat, als je stapvoets de kruising oprijdt, 3 wielrenners ineens 'uit het niets' opdoemen (en nog wel met zo'n rotvaart dat eentje zich in de flank van de auto boort).
Die had ik gemist idd. Hoewel ik wel denk dat hier de wielrenners gewoon onvoorzichtig hard gereden hebben. Hoort ook een beetje bij het wereldje, voor rood stoppen doe je ook zo min mogelijk.quote:
Hoewel ik dat wel ook al dacht (ook gemist?):quote:Op vrijdag 20 mei 2011 15:31 schreef Catbert het volgende:
[..]
Die had ik gemist idd. Hoewel ik wel denk dat hier de wielrenners gewoon onvoorzichtig hard gereden hebben. Hoort ook een beetje bij het wereldje, voor rood stoppen doe je ook zo min mogelijk.
quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:25 schreef r_one het volgende:
In beginsel waren de wielrenners fout, zij hadden verkeer van rechts voorrang moeten verlenen en hun snelheid aan moeten passen bij het naderen van een onoverzichtelijke kruising.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |